• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-12 20:21
Handige feature die ik nog niet kende om de 12V accu te laden via de hoofdaccu. Gewoon de V2L adapter inpluggen zorgt voor het laden van de 12V accu

https://www.ioniqforum.co...to-the-12v-battery.44777/

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Kaspertje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-07-2023
Vraag over de V2L functie. Ik heb een Style besteld met als optie Vehicle to Load. Betekent dit dan zowel binnen als buiten?
In de configurator staat namelijk bij de Connect versies dat V2L alleen buiten is en in de prijslijst staat zowel binnen als buiten. Hier spreekt Hyundai zichzelf tegen. Hierom twijfel ik of de V2L als optie zowel binnen als buiten is; dat staat nl. niet expliciet benoemd Ik heb het erbij besteld vanwege een binnenaansluiting. Het zou me dan ook enorm tegevallen als het alleen buiten is.

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Kaspertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:47:
Vraag over de V2L functie. Ik heb een Style besteld met als optie Vehicle to Load. Betekent dit dan zowel binnen als buiten?
In de configurator staat namelijk bij de Connect versies dat V2L alleen buiten is en in de prijslijst staat zowel binnen als buiten. Hier spreekt Hyundai zichzelf tegen. Hierom twijfel ik of de V2L als optie zowel binnen als buiten is; dat staat nl. niet expliciet benoemd Ik heb het erbij besteld vanwege een binnenaansluiting. Het zou me dan ook enorm tegevallen als het alleen buiten is.
Ik heb een 2021 style met V2L.
Hier zit ook binnen onder de achterbank een 230 volt aansluiting.
Wat ik natuurlijk niet weet is of dat voor de 2023 ook nog zo is.

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
Sinds ik mijn HI5 heb vliegen de stoppen van mijn laadpaal tijdens/na (einde) vh laden er met regelmaat uit.... Hiervoor met mijn Kona 1 fase lader nooit een probleem ervaren.

Paal is voorzien van LoadBalancing software, max aanvoer is al teruggebracht naar 16A en veilige instelling staat op 6A.

Benieuwd of dit mogelijk met de auto te maken zou kunnen hebben. Is dit iets wat iemand herkent wellicht?

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-12 12:18
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:12:
Sinds ik mijn HI5 heb vliegen de stoppen van mijn laadpaal tijdens/na (einde) vh laden er met regelmaat uit.... Hiervoor met mijn Kona 1 fase lader nooit een probleem ervaren.

Paal is voorzien van LoadBalancing software, max aanvoer is al teruggebracht naar 16A en veilige instelling staat op 6A.

Benieuwd of dit mogelijk met de auto te maken zou kunnen hebben. Is dit iets wat iemand herkent wellicht?
Wat voor aansluiting is de meterkast? 1 x 35, 3 x 25 of nog hoger?

Ik heb een 3 fase lader van Wallbox (de Pulsar Plus), software matig gelimiteerd op 16A en ook load balancing in de meterkast (3 x 25). Stop vliegt er nooit uit, wel merk ik dat de load balancing soms ingrijpt als bv de warmtepomp voor de vloerverwarming veel vraagt en ik naast het laden van de auto, bijvoorbeeld de oven en waterkoker aanzet. Dan springt de laadpaal op pauze om op een later moment, als er minder energie wordt gevraagd, vrolijk verder te gaan. Werkt tot nu toe als gehoopt en verwacht

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• spidertje
mh514452 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Wat voor aansluiting is de meterkast? 1 x 35, 3 x 25 of nog hoger?

Ik heb een 3 fase lader van Wallbox (de Pulsar Plus), software matig gelimiteerd op 16A en ook load balancing in de meterkast (3 x 25). Stop vliegt er nooit uit, wel merk ik dat de load balancing soms ingrijpt als bv de warmtepomp voor de vloerverwarming veel vraagt en ik naast het laden van de auto, bijvoorbeeld de oven en waterkoker aanzet. Dan springt de laadpaal op pauze om op een later moment, als er minder energie wordt gevraagd, vrolijk verder te gaan. Werkt tot nu toe als gehoopt en verwacht
3x25. instellingen staan mu net zo ingesteld als bij jou. Ik heb trouwens een Alfen Eve Single Pro-line met RFID (max 22kwh) lader.

• Bodioniq5
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04-2024

Heb je smartcharging aan?
Hier idem, service gekregen van laadpaalinstallateur aan huis. Helaas daarna niet meer gebruikt ivm kosten thuis (0,92 ct/kWh) tov straat (0,39 ct/kWh).
Of het probleem nog bestaat weet ik dus niet. O-)

• Ioniq 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-04-2024
Toch een heel avontuur zo met een RWD in Oostenrijk en sinds vanmorgen bijna 50 cm sneeuw. Vanochtend vastgestaan en door een 4x4 jeep losgetrokken. Daarna de berg op richting skigebied ging opzich prima. Terug toch echt dik pak sneeuw op doorgaande weg dus de kettingen maar omgelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDLrL-3rVvatdqua4fIT3vpMOhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5G5FgtbWCkGHe6hoz8IQVwii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfEMKPWvyHb8azA05PODBCzoil4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL4YhHdoImJyUcUxs3gwBRCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JznDkFLKC69Qd1LdVSWqBMUHwhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqLugUvoTxZezanLouaKZoFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QKuJSYGVHDxAFotwlYyRygyFHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYZiwbVKGCDov5d2DQYL0sAR.jpg?f=fotoalbum_large

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50

Hier ook last van. Niet structureel, maar wel af en toe. Heb een Cube laadpaal en de monteur die langs was geweest gaf aan dat ze dit met regelmaat tegenkwamen bij Ioniq5 en EV6’en. Blijkbaar stuurt de auto een piek spanning aan het eind van de laadcyclus waardoor de stop springt. Monteur gaf aan dat ze dit al bij Hyundai en KIA hadden aangekaart, maar nog niks hadden gehoord over een oplossing.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Ioniq 5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:33:
Toch een heel avontuur zo met een RWD in Oostenrijk en sinds vanmorgen bijna 50 cm sneeuw. Vanochtend vastgestaan en door een 4x4 jeep losgetrokken. Daarna de berg op richting skigebied ging opzich prima. Terug toch echt dik pak sneeuw op doorgaande weg dus de kettingen maar omgelegd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn ook warme eilanden hè?

• spidertje
Bodioniq5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Hier idem, service gekregen van laadpaalinstallateur aan huis. Helaas daarna niet meer gebruikt ivm kosten thuis (0,92 ct/kWh) tov straat (0,39 ct/kWh).
Ik gebruik idd smart charging via de Hyundai smart charging app.

• Bodioniq5
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Ik gebruik idd smart charging via de Hyundai smart charging app.
Kreeg van dealer advies dat uit te schakelen, of t helpt??

• spidertje
Bodioniq5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:11:
[...]

Kreeg van dealer advies dat uit te schakelen, of t helpt??
Zal eens een testen of dat wat doet…. Maar met een dynamisch energiecontract en zonnepanelen is dat natuurlijk verre van ideaal.

• RobbieB
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Zal eens een testen of dat wat doet…. Maar met een dynamisch energiecontract en zonnepanelen is dat natuurlijk verre van ideaal.
Ik gebruik de smart charging app niet en hier valt de aardlek er nog steeds af en toe (1 op de 7-10) laad sessies uit.

• spidertje
RobbieB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Ik gebruik de smart charging app niet en hier valt de aardlek er nog steeds af en toe (1 op de 7-10) laad sessies uit.
Allemachtig…. Dit is toch niet zoals het hoort…

• RobbieB
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:52:
[...]
Allemachtig…. Dit is toch niet zoals het hoort…
Klopt. Maar volgens mijn laadpaal leverancier is het een E-GMP specifiek probleem. Dat zijn de enige auto’s waarbij ze dit zien gebeuren.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 14:13

Wat voor automaat springt er uit? Een 16A alamat? B-karakteristiek? Die zal dan ook wel warm worden. Die zijn niet gemaakt om uren lang op max te draaien. Wellicht je laadpaal op max 14A instellen of 20A alamat overwegen.

• spidertje
nietwijk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Wat voor automaat springt er uit? Een 16A alamat? B-karakteristiek? Die zal dan ook wel warm worden. Die zijn niet gemaakt om uren lang op max te draaien. Wellicht je WB PP op max 14A instellen of 20A alamat overwegen.
Weet ik het…. Het is een jaar geleden specifieks en alles nieuw aangelegd hier. 20A moet het spul zeker aankunnen. En met de Kona was het ook nooit een issue, die draaide veel en veel langer ad lader.

• spidertje
RobbieB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Klopt. Maar volgens mijn laadpaal leverancier is het een E-GMP specifiek probleem. Dat zijn de enige auto’s waarbij ze dit zien gebeuren.
Daar ben ik dan mooi klaar mee….. :(

• nietwijk
Pas al gepost dat ik fan van magsafe ben. Standaard vanaf iPhone 12 en te retrofitten met ringen op andere merken middels een ring in de backcover. Het is een magnetische telefoonhouder met contactloze laadfunctie. Voor 7,95 euro bij Action een lader gekocht. Via amazon een bekerhouder-houder gekocht om te kijken of ik de lader er op kan knutselen, blijkt het kogelgewricht identiek te zijn. Past zonder knutselen.

Lader en houder als geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFyFIQNf2gg6VzgxwBaz4BpRErM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6ZufQbEumAAaCc8fEWTdyi1.jpg?f=fotoalbum_large

Lader op houder geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHPGWVKyVQKna8ecS4AalT0J_RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQA2VQqh2qAeIY8TXwVKt5wN.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RNDozITdGiflttHkWmEHD7WsQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfixSt43r38Xpwarj7gm5PhS.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder telefoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzZxmKOxXxr2JL7-s3rbuH5b7j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHPoHzgYmqZ5w7ZeLdpWyraQ.jpg?f=fotoalbum_large

Die bekerhouder-houder heeft 3 poten die je uitdraait en staat superstrak. Alleen nog kijken of ik hem nog kan verhogen. Mogelijk kan ik hem 5 cm hoger plaatsen zonder aanpassing. Ik kan nu nog wel mooi bij het dashboard en zit niet constant met mijn telefoon te pielen, dus zo eigenlijk ook prima.

• nietwijk
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Weet ik het…. Het is een jaar geleden specifieks en alles nieuw aangelegd hier. 20A moet het spul zeker aankunnen. En met de Kona was het ook nooit een issue, die draaide veel en veel langer ad lader.
Het staat gewoon op de automaat. Dat is het ding waarvan je telkens de schakelaar omhoog drukt als de lader het niet meer doet en waar een beetje installateur een stickertje “laadpaal” onder plakt. :P

• nietwijk
RobbieB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:35:
[...]

Hier ook last van. Niet structureel, maar wel af en toe. Heb een Cube laadpaal en de monteur die langs was geweest gaf aan dat ze dit met regelmaat tegenkwamen bij Ioniq5 en EV6’en. Blijkbaar stuurt de auto een piek spanning aan het eind van de laadcyclus waardoor de stop springt. Monteur gaf aan dat ze dit al bij Hyundai en KIA hadden aangekaart, maar nog niks hadden gehoord over een oplossing.
Een automaat heeft een uitschakelkarakteristiek om te voorkomen dat die gelijk klapt als je kortstondig over de toegestane stroom. Voor korte tijd kan je best 100% overbelasten. Voor lange tijd hooguit 10 tot 20%. Als je langdurig (uren) op max van de automaat gaat laden wordt het wel penibel.

• nietwijk
Een B-kar schakelt uit bij 10 seconden op dubbele stroom. Dan is een piekje geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKDkPYzLyTWkB5daK7NOSgpEpNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvIuAAqiR3oIJ4v7sSTJEi2c.jpg?f=user_large
Bij 13% overbelasting klapt ie na 3 uur…
Of beter gezegd, na 3 uur op max laden klapt ie al met een lullig piekje van 13% overbelasting.
En wat er met een piekje na 5 uur gebeurt….

Daar zijn die automaten niet voor bedoeld.
Prima voor een kookplaat die hooguit 5 minuten op max draait, maar niet 5 uur non-stop auto laden op maximale stroom.

[ Voor 36% gewijzigd door nietwijk op 02-02-2023 23:16 ]

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-12 12:18
RobbieB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Toch bijzonder dat ik dan nergens last van heb. Thuis is, buiten de vakantie om, de enige plek waar ik laad. Gewoon op 16A, 3 fases, 11kW in totaal. Aardlekschakelaar is er (nog) nooit uitgeklapt. Wellicht de load balancer? Verder heb ik weinig verstand van electra, maar het kan dus wel goed werken

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• spidertje
Smart charging uitgezet, schema aangemaakt met laden en ook nu lagen de stoppen eruit deze ochtend en was de auto volgeladen.

Ze klappen er dus uit na of bij einde vh laden…. Als dit ad auto ligt gaat die er gelijk weer uit. Waardeloos dit namelijk om elke dag de meterkast in te moeten duiken. Dat gaan we niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMffowp9X6WubQipN1wSros6RyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qLHEuCuvdO9KBaWhbEJX4eW.jpg?f=fotoalbum_large

Geen id wat voor type, snap niks van wat er op staat 🤣🤣🤣🤣

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 10:07
nietwijk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:43:
Pas al gepost dat ik fan van magsafe ben. Standaard vanaf iPhone 12 en te retrofitten met ringen op andere merken middels een ring in de backcover. Het is een magnetische telefoonhouder met contactloze laadfunctie. Voor 7,95 euro bij Action een lader gekocht. Via amazon een bekerhouder-houder gekocht om te kijken of ik de lader er op kan knutselen, blijkt het kogelgewricht identiek te zijn. Past zonder knutselen.
Maar je hebt wel geen CarPlay op deze manier, of wel?
Of heb je zo'n draadloze adapter daarvoor?

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-12 16:52
mh514452 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 00:43:
[...]

Toch bijzonder dat ik dan nergens last van heb. Thuis is, buiten de vakantie om, de enige plek waar ik laad. Gewoon op 16A, 3 fases, 11kW in totaal. Aardlekschakelaar is er (nog) nooit uitgeklapt. Wellicht de load balancer? Verder heb ik weinig verstand van electra, maar het kan dus wel goed werken
hier idem dito; 3x25a, 16a aardlek voor de Zappi laadpaal en werkt probleemloos, ook met laden op alleen zonneoverschot en regelmatig starten/stoppen van laden daardoor. Als het al aan het platform ligt dan icm een of meer specifieke laadpalen (en dat suggereert dat het dan niet alleen een platform probleem is).

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-12 15:24
Ioniq 5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
had je de auto ook op "snow" staan? ik heb eerder op youtube wat testen gezien waarbij dat toch wel erg goed werkte (zonder sneeuwkettingen zelfs)

fijne vakantie iig ;)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• ezi70
  • Niet online
Bodioniq5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Weet je zeker dat het nog maar 39ct is? Bij de Hyundai laadpas zijn de kosten op 1 januari verhoogd, bij Incharge/Vattenfall van 39ct naar 73ct.

• Wvs
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-08 10:53

Wvs

spidertje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:11:
Smart charging uitgezet, schema aangemaakt met laden en ook nu lagen de stoppen eruit deze ochtend en was de auto volgeladen.

Ze klappen er dus uit na of bij einde vh laden…. Als dit ad auto ligt gaat die er gelijk weer uit. Waardeloos dit namelijk om elke dag de meterkast in te moeten duiken. Dat gaan we niet doen.

[Afbeelding]

Ligt waarschijnlijk niet aan 16 of 20 of 25 ampere maar aan de type aardlek. Dit is nl een aardlek automaat

• spidertje
Wvs schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Ligt waarschijnlijk niet aan 16 of 20 of 25 ampere maar aan de type aardlek. Dit is nl een aardlek automaat
En hoe kan ik dat uitvogelen? Wat voor type heb ik dan nodig?

Volgens is het zo dat einde laadsignaal vanuit de auto zodra accu vol is ervoor zorgt dat het spul klapt. Het tijdelijk onderbreken vh laden geeft bv geen issues, alleen als die vol geladen wordt dan is het 100% mis…….

• nietwijk
spidertje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:11:

[Afbeelding]

Dit is een C20, oftewel C-karakteristiek, 20Ampere aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1)

Een C-kar laat al veel meer toe dan een B-kar en met 20A heb je behoorlijk wat marge als je op max 16A laadt. Als de laadpaal inderdaad op 16A afgesteld staat mag je automaat er wat dat betreft dus niet uitklappen. Een aardlekautomaat is een veelgebruikte oplossing, neemt 2x minder ruimte in beslag dan een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat, nadeel is dat je niet weet of de automaat er uit klapt op aardlek of op overbelasting, al lijkt overbelasting me onwaarschijnlijk bij een C20 automaat i.c.m. max 16A laden.

Edit: en aangezien de boordlader van de auto max 16A trekt maakt de instelling van de laadpaal niet uit. Loadbalancing doet er ook niet toe, die beschermt alleen de C25 automaten van je netbeheerder. Aardlek ligt dan inderdaad het meest voor de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door nietwijk op 03-02-2023 10:22 ]

• spidertje
nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:19:
[...]

Dit is een C20, oftewel C-karakteristiek, 20Ampere aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1)

Een C-kar laat al veel meer toe dan een B-kar en met 20A heb je behoorlijk wat marge als je op max 16A laadt. Als de laadpaal inderdaad op 16A afgesteld staat mag je automaat er wat dat betreft dus niet uitklappen. Een aardlekautomaat is een veelgebruikte oplossing, neemt 2x minder ruimte in beslag dan een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat, nadeel is dat je niet weet of de automaat er uit klapt op aardlek of op overbelasting, al lijkt overbelasting me onwaarschijnlijk bij een C20 automaat i.c.m. max 16A laden.
Auto laadt op zeg 10/11kwh zie ik als die heeft gekalibreerd. Laden gaat ook goed, bij volgeladen accu komt er een signaal dat het spul doet klappen volges mij. Want elke keer is het dan mis. Tussentijds stoppen dan geen issues.

• nietwijk
spidertje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Auto laadt op zeg 10/11kwh zie ik als die heeft gekalibreerd. Laden gaat ook goed, bij volgeladen accu komt er een signaal dat het spul doet klappen volges mij. Want elke keer is het dan mis. Tussentijds stoppen dan geen issues.
11 kW komt overeen met 16A 3 fase. Dat klopt allemaal. Ik zou eerst eens navraag bij de leverancier van de laadpaal doen. Als het echt een E-GMP gerelateerd probleem was hadden er wel meer mensen geklaagd.

• spidertje
Zal nog eens testen met bv 90% laden of dan dat signaal ook komt of niet. Begin meer en meer te geloven dat de auto en niet de paal het issue is gezien het patroon.

• spidertje
nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
[...]

11 kW komt overeen met 16A 3 fase. Dat klopt allemaal. Ik zou eerst eens navraag bij de leverancier van de laadpaal doen. Als het echt een E-GMP gerelateerd probleem was hadden er wel meer mensen geklaagd.
Die heb ik idd gevraagd om te komen kijken etc. Hopelijk kan men ook dat signaal einde laden eens meten want ik vermoed echt dat dat het issue is. Maar goed ik heb er behalve gezond en logisch nadenken geen enkel verstand van :)

• nietwijk
Lacroix schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:12:
[...]

Maar je hebt wel geen CarPlay op deze manier, of wel?
Of heb je zo'n draadloze adapter daarvoor?
Dit is inderdaad alleen voor inductieladen (en als magnetische telefoonhouder), al hoef je dat inductieladen niet te gebruiken, je kan er ook voor kiezen om het stekkertje niet te gebruiken of zelfs het snoertje af te knippen en alleen de magnetische houder te gebruiken. Ik heb nóg geen carplay dongle, maar dat lijkt me wel een gouden combinatie, al lees ik laatste tijd wat wisselende berichten daarover.

En in tegenstelling tot contactloze laders die ik in het verleden gebruikt heb laadt deze wel snel en warmt de telefoon nauwelijks op. Zelfs met het hoesje dat ik om mijn telefoon heb. (Otterbox symmetry)

• nietwijk
spidertje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Die heb ik idd gevraagd om te komen kijken etc. Hopelijk kan men ook dat signaal einde laden eens meten want ik vermoed echt dat dat het issue is. Maar goed ik heb er behalve gezond en logisch nadenken geen enkel verstand van :)
Aan de automaatkeuze ligt het niet. De meesten gebruiken een B16 en dan heb je 10% marge. Met een C20 heb je 75% marge. Dat is eigenlijk zwaarder dan mag achter een C25 automaat van de netbeheerder, maar zeker niet af te raden. O-) Daarom pas je loadbalancing toe. 0,03A lekstroomdetectie is standaard voor een huisaansluiting. Bij sommige zonnepaneel-omvormers wordt met recht 0,3A toegepast, maar dat is de enige uitzondering.

• nietwijk
ezi70 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Weet je zeker dat het nog maar 39ct is? Bij de Hyundai laadpas zijn de kosten op 1 januari verhoogd, bij Incharge/Vattenfall van 39ct naar 73ct.
Dat kan prima. Ik betaal (in Gelderland en Overijssel) per 01-01-2023 € 0,3025 incl. BTW per kWh bij Vattenfall InCharge en verkoop mijn opgewekte stroom voor € 0,89057 per kWh.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
spidertje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Maar goed ik heb er behalve gezond en logisch nadenken geen enkel verstand van :)
@nietwijk Geeft je hele goede adviezen en informatie. Valt niets aan toe te voegen. _/-\o_

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Dat kan prima. Ik betaal (in Gelderland en Overijssel) per 01-01-2023 € 0,3025 incl. BTW per kWh bij Vattenfall InCharge en verkoop mijn opgewekte stroom voor € 0,89057 per kWh.
Hier in Noord-Brabant en Limburg zijn Vattenfall InCharge laadprijzen per 9 januari 2023 bijna verdubbeld :o
Vanaf 9 januari 2023 gelden er hogere laadprijzen bij publieke laadpalen van Vattenfall InCharge in Noord-Brabant en Limburg. Toch laadt u bij ons nog steeds tegen een eerlijk tarief. In dit bericht leggen we u uit waarom de prijs stijgt en hoe deze is opgebouwd.

Onze laadtarieven waren € 0,18 of € 0,22 per kWh exclusief btw, afhankelijk van wanneer de laadpaal was geplaatst. In beide provincies gaat het laadtarief voor al onze publieke laadpalen naar € 0,33 per kWh exclusief btw (€ 0,40 inclusief btw). Het laadtarief in Noord-Brabant en Limburg blijft daarmee tot de laagste tarieven in de markt horen.

• Lacroix
nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Dit is inderdaad alleen voor inductieladen (en als magnetische telefoonhouder), al hoef je dat inductieladen niet te gebruiken, je kan er ook voor kiezen om het stekkertje niet te gebruiken of zelfs het snoertje af te knippen en alleen de magnetische houder te gebruiken. Ik heb nóg geen carplay dongle, maar dat lijkt me wel een gouden combinatie, al lees ik laatste tijd wat wisselende berichten daarover.

En in tegenstelling tot contactloze laders die ik in het verleden gebruikt heb laadt deze wel snel en warmt de telefoon nauwelijks op. Zelfs met het hoesje dat ik om mijn telefoon heb. (Otterbox symmetry)
Ik vraag me wel af (moet nog wat research doen.. de auto zal toch nog meer dan een half jaar duren) of de combinatie van draadloze carplay en tegelijk inductieladen geen problemen geeft. (of dit nu via de auto zelf is of via magsafe)

Constant stroomverbruik door wifi traffiek (verbruikt meer stroom dan bedrade carplay zou ik denken) en tegelijkertijd draadloos opladen.
Misschien is er helemaal geen issue natuurlijk, maar op't eerste zicht lijkt mij dat ook niet super voor de batterij.

• Gravity
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-09 12:47
Laadpaal riep gisteravond opeens "wacht op voertuig" en de laadsessie ging niet van start. Diverse AC laders gecheckt en overal het zelfde liedje. Had al een angstig vermoeden en inmiddels bevestigd dat de ICCU defect is (auto is nog geen 4 mnd oud). Levertijd zeker 2 a 3 maanden volgens de garage. De mijne was overigens niet de eerste en enige die daar stilstond. Wordt vervolgd.

• ezi70
  • Niet online
nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:58:
[...]

ik bedoel ook niet bij jou thuis maar bij de openbare laadpalen waar Bodioniq5 het over had.

• nietwijk
ezi70 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:55:
[...]

ik bedoel ook niet bij jou thuis maar bij de openbare laadpalen waar Bodioniq5 het over had.
Ik heb het ook over openbare laadpalen. Niet elke Vattenfall laadpaal in Gelderland en Overijssel staat bij mij thuis. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 03-02-2023 13:11 ]

• nietwijk
Lacroix schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Ik vraag me wel af (moet nog wat research doen.. de auto zal toch nog meer dan een half jaar duren) of de combinatie van draadloze carplay en tegelijk inductieladen geen problemen geeft. (of dit nu via de auto zelf is of via magsafe)

Constant stroomverbruik door wifi traffiek (verbruikt meer stroom dan bedrade carplay zou ik denken) en tegelijkertijd draadloos opladen.
Misschien is er helemaal geen issue natuurlijk, maar op't eerste zicht lijkt mij dat ook niet super voor de batterij.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar via de magsafe lader zit de telefoon in mum van tijd vol. Dat zou betekenen dat die draadloze verbinding hem in een kortere mum van tijd leeg zou moeten trekken.

• Lacroix
nietwijk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar via de magsafe lader zit de telefoon in mum van tijd vol. Dat zou betekenen dat die draadloze verbinding hem in een kortere mum van tijd leeg zou moeten trekken.
Ik denk niet dat hij te rap leeg zou zijn, maar denk eerder aan problemen (warmte of batterij slijtage) door het constante gebruik + tegelijk weer opladen.

• Obitorium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-12 14:34
Gravity schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:50:
Laadpaal riep gisteravond opeens "wacht op voertuig" en de laadsessie ging niet van start. Diverse AC laders gecheckt en overal het zelfde liedje. Had al een angstig vermoeden en inmiddels bevestigd dat de ICCU defect is (auto is nog geen 4 mnd oud). Levertijd zeker 2 a 3 maanden volgens de garage. De mijne was overigens niet de eerste en enige die daar stilstond. Wordt vervolgd.
Dan ben je niet de enige, de mijne is al bijna 2 maanden geleden kapot gegaan en zou vandaag vervangen worden. Ben echter net gebeld dat de monteur een paaltje over het hoofd heeft gezien en mijn achterbumper er af ligt :( |:( ... Dat verzin je toch niet! Nu ben ik de auto nog minimaal een week kwijt.

• Tiggy80
Obitorium schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Dan ben je niet de enige, de mijne is al bijna 2 maanden geleden kapot gegaan en zou vandaag vervangen worden. Ben echter net gebeld dat de monteur een paaltje over het hoofd heeft gezien en mijn achterbumper er af ligt :( |:( ... Dat verzin je toch niet! Nu ben ik de auto nog minimaal een week kwijt.
hoe kan dat nou met alle sensoren in de auto??? 8)7 hopelijk kunnen ze die bumper snel voor je fixen...

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-11 09:24
Obitorium schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Wat een levertijden!
Krijg je al die tijd een vervangauto?

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

• Obitorium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-12 14:34
kretek1305 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Wat een levertijden!
Nee, omdat de auto formeel gezien kan blijven rijden had ik geen recht op vervangend vervoer (vanuit de leasemaatschappij). Overigens wilde de dealer daarover wel meedenken indien het onduidelijk zou zijn wanneer het onderdeel binnen zou zijn, maar dat was uiteindelijk niet nodig.

• Gravity
  • Laatst online: 07-09 12:47
kretek1305 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Wat een levertijden!
Dealer heeft me een I20 meegegeven voor nu 🙂 en de LM gaat op zoek naar iets voor de komende maanden. Hoop dat ze in elk geval de kosten verhalen op Hyundai NL, verspoedigd wellicht e.e.a al zag ik op Duits forum ook al veel gevallen dus is echt een gebrek in de auto.

Update: dealer stuurt diagnose naar HMN. LM zei dat ze er ook ook al veel gevallen van hadden dus voor iedereen die opeens niet meer AC kan laden, maak je borst maar nat.

• Tiggy80
Gravity schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Dealer heeft me een I20 meegegeven voor nu 🙂 en de LM gaat op zoek naar iets voor de komende maanden. Hoop dat ze in elk geval de kosten verhalen op Hyundai NL, verspoedigd wellicht e.e.a al zag ik op Duits forum ook al veel gevallen dus is echt een gebrek in de auto.

Update: dealer stuurt diagnose naar HMN. LM zei dat ze er ook ook al veel gevallen van hadden dus voor iedereen die opeens niet meer AC kan laden, maak je borst maar nat.
heb het idd voorbij zien komen, maar hebben ze ook al een idee war het aan ligt? zit er een malafide transitor (noem maar wat) op de printplaat of is het nog iets mysterieus? of is het een bepaalde productie periode?
kan mij voorstellen dat er dan een terugroep actie komt (op termijn)

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:14

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

Lacroix schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Ik denk niet dat hij te rap leeg zou zijn, maar denk eerder aan problemen (warmte of batterij slijtage) door het constante gebruik + tegelijk weer opladen.
Ik maak er regelmatig gebruik van en tot nog toe geen probleem.

• Bodioniq5
ezi70 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Ja, gisteren nog _/-\o_ _/-\o_ 33 ct excl btw (Roosendaal)

• Bodioniq5
Vattenfall laadpaal met vattenfallpas

• spidertje
Wvs schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diT_2hvl8nPBVvRwS1lqcOWPS2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjyYTrgbZetVYc7D404L4mPc.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat dit verhaal?

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19
Het lijkt wel alsof de ICCU nu bij heel veel mensen stuk gaat.
Na @chrvdbos @Codeaction @dgb @Gravity @Obitorium is die van mij 4 weken geleden ook stuk gegaan na 52k km. Kon prima laden, maar de auto wilde niet meer sneller rijden dan 36km/u en gaf aan dat ik direct moest stoppen.
De ICCU staat in backorder in Korea en de dealer durft geen enkele uitspraak te doen over levertijd.

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 10:30
ditbenikecht schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:28:
Het lijkt wel alsof de ICCU nu bij heel veel mensen stuk gaat.
Na @chrvdbos @Codeaction @dgb @Gravity @Obitorium is die van mij 4 weken geleden ook stuk gegaan na 52k km. Kon prima laden, maar de auto wilde niet meer sneller rijden dan 36km/u en gaf aan dat ik direct moest stoppen.
De ICCU staat in backorder in Korea en de dealer durft geen enkele uitspraak te doen over levertijd.
Begint inderdaad op te vallen. Gebeurde bij mij tijdens een nachtelijke laadbeurt, gewoon aan de eigen laadpaal. Omdat die nacht er een heel hevige onweersbui over was gegaan heb ik altijd gedacht dat daar de oorzaak mogelijk lag. Heeft een week of zes geduurd en ik kreeg kosteloos een Kona EV als leenauto omdat waar ik woon er weinig DC laders te vinden zijn. Dus flexibel opgelost maar het worden er nu inderdaad wel wat veel.

• Razwer
Nee, de automaat die je hebt is een aardlek automaat. Dat houdt in dat deze 2 functies in 1 doet.
De rating van de amperage van de automaat is de zekering (bij te hoge load uitschakelen). Daarnaast zit er een aardlek in die bij x stroomverlies (meestal kortsluiting) er uit klapt. Dit kan bijvoorbeeld bij 30ma (zoals bij jouw automaat) of bij 300ma.

Om je blind te adviseren de automaat te upgraden naar 300ma zonder verdere kennis van de omgeving is link en zal ik niet zomaar doen, maar dit is wel iets om in je broekzak te houden als mogelijke oplossing/workaround.

Voorbeeld: https://www.elektramat.nl...ar-300ma-2csr256140r3205/
vs wat je nu hebt: https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr256140r1205/
Edit: dit zijn B kar voorbeelden, jij hebt C kar.
C kar springt minder snel bij hoge load en is voor zwaardere toepassingen. Zou dus prima zijn.

Overigens zijn er (flink) goekopere merken dan ABB die hetzelfde leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Razwer op 04-02-2023 02:12 ]

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

K-Jay

Klaas Jan

Ik heb ook het probleem dat de aardlekautomaat afslaat bij het einde van het laden. Alfen laadpaal en loadbalancer.
Wat bij mij lijkt te helpen: de laadkabel helemaal afrollen, in plaats van nog wat lussen om de wallbox te laten hangen.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• spidertje
K-Jay schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:16:
Ik heb ook het probleem dat de aardlekautomaat afslaat bij het einde van het laden. Alfen laadpaal en loadbalancer.
Wat bij mij lijkt te helpen: de laadkabel helemaal afrollen, in plaats van nog wat lussen om de wallbox te laten hangen.
Kabel altijd uitgerold hier… en ook altijd een issue..:(

• kretek1305
https://businessam.be/partners-gocar/227319/

Handrem probleem met terugroepactie (VS enkel voorlopig).

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Help!

Kan niet meer laden via thuislader/langzaamlader in de straat. Het lampje wordt even blauw, maar daarna gaat de hele "driehoek" naast het stekkerpunt op de auto in z'n geheel knipperen (en niet per rijtje die aangeeft hoe vol hij is). Meerdere oplaadpunten geprobeerd, maar overal hetzelfde. Ik meende hier wel eens iets gelezen te hebben dat het mogelijk dan wel lukt bij een snellader. Inderdaad even geprobeerd vanochtend en verdomd daar lukt het gelukkig nog wel. Dus ben nog wel ff mobiel.

Wat was dit ook al weer, wat is er nu stuk? Dan kan ik maandagochtend de dealer een heel directe vraag stellen. Had Hyundai assistance ook al gebeld, maar daar kreeg ik een SMS dat ik de ANWB-wegenwacht kon inschakelen; dat schiet dus ook niet op en lijkt mij dus onnodig.

Heb auto beslist nodig maandagochtend 7:00 uur, maar via Fastned gaat me dat wel lukken.... Hoop dat e.e.a. wel meevalt en dat ik de auto niet weken kwijt ben of zo.... Wat zijn de ervaringen met dit probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door jrk op 05-02-2023 10:20 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• kretek1305
jrk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:18:
Help!

Kan niet meer laden via thuislader/langzaamlader in de straat. Het lampje wordt even blauw, maar daarna gaat de hele "driehoek" naast het stekkerpunt op de auto in z'n geheel knipperen (en niet per rijtje die aangeeft hoe vol hij is). Meerdere oplaadpunten geprobeerd, maar overal hetzelfde. Ik meende hier wel eens iets gelezen te hebben dat het mogelijk dan wel lukt bij een snellader. Inderdaad even geprobeerd vanochtend en verdomd daar lukt het gelukkig nog wel. Dus ben nog wel ff mobiel.

Wat was dit ook al weer, wat is er nu stuk? Dan kan ik maandagochtend de dealer een heel directe vraag stellen. Had Hyundai assistance ook al gebeld, maar daar kreeg ik een SMS dat ik de ANWB-wegenwacht kon inschakelen; dat schiet dus ook niet op en lijkt mij dus onnodig.

Heb auto beslist nodig maandagochtend 7:00 uur, maar via Fastned gaat me dat wel lukken.... Hoop dat e.e.a. wel meevalt en dat ik de auto niet weken kwijt ben of zo.... Wat zijn de ervaringen met dit probleem?
6 berichten boven kijken: ICCU stuk...

• ezi70
  • Niet online
Heel oud nieuws dat allang verholpen is.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

kretek1305 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Damn......
Zal maandag gaan bellen. Ga me wel redden met Fastned, maar zal wel gaan melden bij lease maatschappij qua de meerkosten dan.....

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• kretek1305
ezi70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Heel oud nieuws dat allang verholpen is.
Oeps, over de datum gekeken... |:(

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-12 02:25
kretek1305 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Dit probleem lijkt ineens ook veel voor te komen in de VS als je de Ioniq5 Reddit groep volgt, met lange levertijden voor de ICCU unit. Is dit in NL nu ook een probleem aan het worden?

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

BlackMesa schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Dit probleem lijkt ineens ook veel voor te komen in de VS als je de Ioniq5 Reddit groep volgt, met lange levertijden voor de ICCU unit. Is dit in NL nu ook een probleem aan het worden?
mag het voor jullie niet hopen. Ik ben dus al de klos :'(

• wim1955
  • Laatst online: 11-12 15:37
Ik heb de I5 sinds oktober, maar werd vrijdag gebeld door de dealer, wegens een terugroepactie en moest asap terugkomen. Een afspraak gemaakt voor as donderdag 15 uur. Een beetje raar verhaal, maar de sticker zou niet goed zijn in de auto.... ????
Vaag.

Over dat laden en uitschakelen van de automaat: Ik heb de goedkoopste van de goedkoopste laadpaal ( EVHUB) gekocht, auto inpluggen en laden maar. Ik heb eea zelf aangesloten via een 5 aderig VMVK kabel van 2,5 mm2 op een aardlek automaat van SHINT, de LNB10L van 20A - i=0,03A met een werkschakelaar ertussen tegen oneigelijk gebruik van anderen als ik niet thuis ben / vakantie.. Geen enkele keer is deze afgeschakeld bij het halen van de ingestelde percentage (meestal 90%), dus waaraan dat kan liggen, weet ik niet. Toch ergens vocht ????
Load balance kan ik niet toepassen, hoef ik ook niet, aangezien ik een analoge ouderwetse 3 fase kWh draaispoelmeter heb, toch een vrij uniek en leuk gezicht, aangezien ik ook zonnepanelen heb, en de meter draait dan terug bij terugleveren..

• BelgianFred81
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-12-2024
Heb de mijne ook mogen afhalen na 13 maand. Geniet van elke rit van de wagen, ook volg ik de draad al van in de begindagen en heb hierdoor al tal van kinderziekten leren kennen. Meestal ook met de oplossingen erbij.
Ik heb ook vooraan gekeken maar vond nergens een link naar het vervangen van de zwakke lichtjes in de kofferruimte en bij de zonneklep. Heeft iemand hier een link?

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-10 13:11
Autoweek heeft een duurtest gedaan met de Ioniq 5. De afscheidsvideo staat nu online. YouTube: Hyundai Ioniq 5 - Afscheid duurtest

Voor een autoblad toch een belabberde video. Info over batterij preconditioning klopt niet en ze gaan de helft van de video in op het design (en dat van de Ioniq 6). Hoe ze de auto na lange tijd rijden hebben ervaren wordt niet vermeld…

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

wim1955 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:10:
Ik heb de I5 sinds oktober, maar werd vrijdag gebeld door de dealer, wegens een terugroepactie en moest asap terugkomen. Een afspraak gemaakt voor as donderdag 15 uur. Een beetje raar verhaal, maar de sticker zou niet goed zijn in de auto.... ????
Vaag.

Over dat laden en uitschakelen van de automaat: Ik heb de goedkoopste van de goedkoopste laadpaal ( EVHUB) gekocht, auto inpluggen en laden maar. Ik heb eea zelf aangesloten via een 5 aderig VMVK kabel van 2,5 mm2 op een aardlek automaat van SHINT, de LNB10L van 20A - i=0,03A met een werkschakelaar ertussen tegen oneigelijk gebruik van anderen als ik niet thuis ben / vakantie.. Geen enkele keer is deze afgeschakeld bij het halen van de ingestelde percentage (meestal 90%), dus waaraan dat kan liggen, weet ik niet. Toch ergens vocht ????
Load balance kan ik niet toepassen, hoef ik ook niet, aangezien ik een analoge ouderwetse 3 fase kWh draaispoelmeter heb, toch een vrij uniek en leuk gezicht, aangezien ik ook zonnepanelen heb, en de meter draait dan terug bij terugleveren..
Een load balancer kan op verschillende manieren de stroom afname van de woning 'lezen'. Die van mij gebruikt CT klemmen en heeft geen P1 aansluiting nodig.

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-12 07:45
BelgianFred81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:05:maar vond nergens een link naar het vervangen van de zwakke lichtjes in de kofferruimte en bij de zonneklep. Heeft iemand hier een link?
YouTube: First 10 Things To Do To Your Ioniq 5! vanaf 1:54

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:52

-CJ

Not remastered

Deze week update van de stuurkolom en batterij preconditionering laten doen. Absoluut aan te raden! Snelladen schoot meteen naar maximale snelheid van de laadpaal nadat ik de navigatie op de Fastned locatie had ingesteld en was rond 10 minuten weer klaar terwijl ik normaal nog zou moeten wachten op een beetje snelheid.

Auto is nu ook veel rustiger op de snelweg. De LFA slingerde best wel en dat resulteerde bij mij vooral dat je het stuur stevig vast moest houden en continue tegen de bewegingen aan het vechten was (overdreven gezegd). Nu niet meer nodig, kaarsrecht en vooral rustiger. Erg fijn!

Nu het trillen nog oplossen en dan ben ik helemaal blij.

All I had to do was follow the damn train.

• Razwer
Load balance kan ik niet toepassen, hoef ik ook niet, aangezien ik een analoge ouderwetse 3 fase kWh draaispoelmeter heb
Voor zover mijn gelimiteerde kennis gaat, gebruiken alleen Alfen palen de P1 aansluiting van de slimme meter.
Voor andere palen, zoals onder andere Wallbox, moet je zelf even Carlo Gavazzi em112 (1 fase)/em340 (3 fase) plaatsen en die verbinden met je paal via een STP kabel.
Dat werkt dus prima met een oude ferrarismeter.

• Razwer
de meester01 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Een load balancer kan op verschillende manieren de stroom afname van de woning 'lezen'. Die van mij gebruikt CT klemmen en heeft geen P1 aansluiting nodig.
Lol, doe maar duur ;)

• nietwijk
Vaag.

Load balancing is niet alleen om je auto te laden met zelf opgewekte stroom uit je zonnepanelen, maar ook om overbelasting van je huisaansluiting te voorkomen. De laadpaal trekt langdurig een behoorlijk vermogen en als je daar een aantal andere verbruikers bij aan hebt ga je over de aansluitwaarde heen. Om te voorkomen dat de hoofdaansluiting er dan telkens uitklapt monteert de netbeheerder C-kar automaten. Dus in de praktijk zal het allemaal wel loslopen. Wel fijn dat de netbeheerder marge houdt dus... Ik heb overigens zelf een veel te dure laadinstallatie voor wat ik er mee doe, dus wat dat betreft is eenvoud zo gek nog niet. Daarnaast laad ik momenteel zo veel mogelijk openbaar, omdat de stroom daar 3x goedkoper is dan mijn terugleververgoeding. 8)7

Over langdurig een behoorlijk vermogen trekken gesproken te hebben vind ik 5x2,5mm2 voor een 3x16A laadpaal wel karig. Als je een paar meter trekt heb je al behoorlijke laadverliezen naar je laadpaal. De weerstand (is warmte en laadverlies) gaat kwadratisch omlaag met de doorsnee en lineair omhoog met de lengte.

Laat even weten wat het was met de terugroepactie, ben wel benieuwd. Je hebt een MY23?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:18
Vandaag de auto gebracht voor de 30K beurt, volgens de dealer waren er nog enkele terugroep acties die uitstonden. Ben benieuwd wat dat was als ik hem ophaal. Bij het RDW staat er niks dus ze zullen we service acties bedoelen.

[ Voor 17% gewijzigd door rvdgaag op 06-02-2023 08:43 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Tiggy80
rvdgaag schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:42:
Vandaag de auto gebracht voor de 30K beurt, volgens de dealer waren er nog enkele terugroep acties die uitstonden. Ben benieuwd wat dat was als ik hem ophaal. Bij het RDW staat er niks dus ze zullen we service acties bedoelen.
kun je hier checken met je chassisnummer https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:18
Ja, dank die ken ik en daar staat helemaal niets uit.

Ik denk dat de dealer de auto gewoon de hele dag wil hebben om makkelijker de monteurs te plannen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
Vorige week in de Franse Alpen geweest. Heenweg in de nacht, terugweg overdag op zaterdag.

Die IONITY palen worden er ook niet beter op. Bij bijna elk IONITY punt werkte de eerste laadpaal niet, dus auto verzetten en opnieuw proberen. Bij een paal zelf maar betaald via de app omdat de RFID tag het niet bleef doen. Stonden overigens toen 5 auto's met dezelfde problemen.

Fastned aan de andere kant: wat een verademing. Autocharge ingesteld dus inpluggen en direct laden.

Wel al reactie gehad van de helpdesk van IONITY:
Goedemorgen XXX,
Bedankt om ons te contacteren betreffende dit probleem.
We zijn wel degelijk op de hoogte van de huidige problemen met RFID laadpassen op verschillende van onze stations.
We werken er hard aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Indien je het laden niet kan starten met je RFID laadpas gelieve dan onze hotline te bellen op het moment dat dit probleem zich voordoet. Onze medewerkers kunnen je dan helpen om de laadsessie alsnog te starten met je laadpas van Travelcard. Er kan dan ook een betere diagnose gemaakt worden door onze medewerker zodat onze techniekers het probleem sneller kunnen oplossen.

We verontschuldigen ons voor de slechte ervaring die je ondervonden hebt bij onze stations en we zullen daarom het nodige doen om dit in de toekomst te vermijden.

Met vriendelijke groeten

[ Voor 48% gewijzigd door MBam op 06-02-2023 10:24 ]

• wim1955
  • Laatst online: 11-12 15:37
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Load balancing is niet alleen om je auto te laden met zelf opgewekte stroom uit je zonnepanelen, maar ook om overbelasting van je huisaansluiting te voorkomen. De laadpaal trekt langdurig een behoorlijk vermogen en als je daar een aantal andere verbruikers bij aan hebt ga je over de aansluitwaarde heen.

Over langdurig een behoorlijk vermogen trekken gesproken te hebben vind ik 5x2,5mm2 voor een 3x16A laadpaal wel karig. Als je een paar meter trekt heb je al behoorlijke laadverliezen naar je laadpaal. De weerstand (is warmte en laadverlies) gaat kwadratisch omlaag met de doorsnee en lineair omhoog met de lengte.

Laat even weten wat het was met de terugroepactie, ben wel benieuwd. Je hebt een MY23?
In de handleiding van de EVHUB staat dat tot 5-6 meter een kabel van 5 x 2,5 ruim voldoende is, grotere afstand wordt geadviseerd 5 x 4 mm2. Mijn laadpaal zit tegen de buitenmuur, en precies aan de andere kant zit de meterkast......hemelsbreed 50 cm van elkaar, maar onder de grond wordt het bijna 2,5 meter. Zelfs bij de volle 7 uur laden met 11 kW, voel ik geen of niet waarneembare temp verhoging van de kabel, dus ik maak me daar niet zo druk over.
En ik laad alleen OF in de nacht, OF overdag bij goede zonneschijn. En dan gebruiken we de wasmachine niet. De afgelopen 8500 km goed gegaan.....snelladen heb ik nog maar 1 keer gedaan, maar alleen om te testen of het werkte, de pas en laadunit.

• de meester01

de meester01

Valt wel mee hoor, daarmee kan ik als de salderingsregeling eraf gaat mijn Hi5 laden met directe zonnestroom. Op woensdag, zaterdag en zondag staat de auto meestal voor de deur dus ipv duur wordt dat goedkoop ;)

Dan kan ik de stroom aan de zaak tegen marktwaarde verkopen 8)

• Razwer
de meester01 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Valt wel mee hoor, daarmee kan ik als de salderingsregeling eraf gaat mijn Hi5 laden met directe zonnestroom. Op woensdag, zaterdag en zondag staat de auto meestal voor de deur dus ipv duur wordt dat goedkoop ;)

Dan kan ik de stroom aan de zaak tegen marktwaarde verkopen 8)
Ik doelde op de klemmen oplossing.
Het verschil is best significant, iig bij wallbox t.o.v. een bedrade meter
https://wallbox.com/nl_nl...omtang-voor-energiemeting
https://wallbox.com/nl_nl/power-boost-trifasico

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Wat is dat dan weer.... Tot 250A 8)7 . Een standaard spoel voor een laadpaal zit rond de 25 euro per stuk.

• Naaldhak
  • Laatst online: 03-12 13:49
spidertje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Kabel altijd uitgerold hier… en ook altijd een issue..:(
Heb precies hetzelfde gehad, probleem was opgelost met grotere automaten 20A IPV 16 zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xan0oXB3zbeFQKEXyRfn3Z8jA8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3sIU4pG37VIioAGRvO3NC6yH.jpg?f=user_large

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Wat is dat dan weer.... Tot 250A 8)7 . Een standaard spoel voor een laadpaal zit rond de 25 euro per stuk.
Tjah, die meter zelf is rond de €200. Dus dat is €100 per klemmetje meerprijs. De kassa moet rinkelen heh.

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Omdat ik in de nabije toekomst elektrisch ga koken, nu al deels elektrisch stook en een warmtepomp overweeg leek me een laadpunt met een load balancer wel handig. De kosten waren vergelijkbaar met de concurrentie dus nee, niet duurder en de Zappi was de enige laadpaal waarmee je ook direct van PV naar auto kunt.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05:16
de meester01 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Omdat ik in de nabije toekomst elektrisch ga koken, nu al deels elektrisch stook en een warmtepomp overweeg leek me een laadpunt met een load balancer wel handig. De kosten waren vergelijkbaar met de concurrentie dus nee, niet duurder en de Zappi was de enige laadpaal waarmee je ook direct van PV naar auto kunt.
Ik zie geen voordeel in een laadpaal die direct met de zonnepanelen is verbonden.
De stroom van de zonnepanelen komt nog voor de kWh meter de meterkast in en gaat er voor de kWh meter ook weer uit naar de laadpaal.
Je hebt loadbalancing, dus waar zit de winst?
Het enige dat ik kan bedenken is dat er wellicht minder kabel wordt gebruikt en er dus minder verlies is.

• Razwer
Afhankelijk hoe aangesloten, als je direct 400v DC kan laden (dat kan met PV in een string) hoef je dus niet 2x een inverter door met x% verlies. Al is kabeldikte ook een factor voor verliezen, maar vaak minder dan bij conversie door inverter.
Hier gaat alles van PV door string inverter van ~400v DC naar 230v AC en daarna de auto in die het weer omzet in ~800V DC.

Edit: Na wat onderzoek blijkt dat Zappi dat niet zo doet. ipv doet Zappi "slim" laden. Dus bij hogere PV opbrengst wat sneller laden dan bij lage/geen opbrengst. Wel dus 2x door de inverter.

Dit kan Wallbox ook maar dan moet er een HID meter bij.

De klemmen oplossing is schijnbaar standaard voor Zappi ipv een bedrade Carlo Gavazzi meter zoals bij Wallbox.

[ Voor 26% gewijzigd door Razwer op 06-02-2023 18:35 ]

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-12 16:52
CharlieBulldog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ik zie geen voordeel in een laadpaal die direct met de zonnepanelen is verbonden.
De stroom van de zonnepanelen komt nog voor de kWh meter de meterkast in en gaat er voor de kWh meter ook weer uit naar de laadpaal.
Het enige dat ik kan bedenken is dat er wellicht minder kabel wordt gebruikt en er dus minder verlies is.
De zappi gaat ook niet direct van zonnepanelen naar laadpaal. Het voordeel is er al straks de saldering eraf is, de zappi kun je zo instellen dat die de auto alleen laad als er in huis meer opbrengst dan verbruik is.

• de meester01

de meester01

CharlieBulldog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Jij hoeft het voordeel ook niet in te zien, als ik dat doe is het voldoende ;)

Als ik de airfryer, de oven, de wp airco en de wasmachine tegelijk aan heb icm het opladen van de auto trek ik meer dan de 17,xxkwh of kom er in de buurt. Op dat moment schakelde de Zappi terug.

Een kennis met een Tesla X icm de Tesla wallbox zat regelmatig in het donker. Die heeft inmiddels ook een load balancer.

Dat voordeel van direct PV stroom opmaken komt vanzelf als de salderingsregeling vermoord is. Nu dondert het nog niets. Het heeft niets met de techniek te maken (die kant denk jij volgens mij op) maar met de centen.

• Jobve
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05 22:02
[...]

Load balancing is niet alleen om je auto te laden met zelf opgewekte stroom uit je zonnepanelen, maar ook om overbelasting van je huisaansluiting te voorkomen. De laadpaal trekt langdurig een behoorlijk vermogen en als je daar een aantal andere verbruikers bij aan hebt ga je over de aansluitwaarde heen. Om te voorkomen dat de hoofdaansluiting er dan telkens uitklapt monteert de netbeheerder C-kar automaten. Dus in de praktijk zal het allemaal wel loslopen. Wel fijn dat de netbeheerder marge houdt dus... Ik heb overigens zelf een veel te dure laadinstallatie voor wat ik er mee doe, dus wat dat betreft is eenvoud zo gek nog niet. Daarnaast laad ik momenteel zo veel mogelijk openbaar, omdat de stroom daar 3x goedkoper is dan mijn terugleververgoeding. 8)7

Ik ben vandaag ook even terug geweest voor de sticker. De sticker in de linker deurstijl bleek niet helemaal correct, een van de gewichten die daar op stond zou niet kloppen en daarom moet er dus een nieuwe sticker op, het zou problemen kunnen geven met douane en dat soort zaken en officiële papieren. Stelt dus eigenlijk niet zo veel voor.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05:16
de meester01 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Jij hoeft het voordeel ook niet in te zien, als ik dat doe is het voldoende ;)

Als ik de airfryer, de oven, de wp airco en de wasmachine tegelijk aan heb icm het opladen van de auto trek ik meer dan de 17,xxkwh of kom er in de buurt. Op dat moment schakelde de Zappi terug.

Een kennis met een Tesla X icm de Tesla wallbox zat regelmatig in het donker. Die heeft inmiddels ook een load balancer.

Dat voordeel van direct PV stroom opmaken komt vanzelf als de salderingsregeling vermoord is. Nu dondert het nog niets. Het heeft niets met de techniek te maken (die kant denk jij volgens mij op) maar met de centen.
De opmerking dat alleen jij het voordeel ziet is een beetje flauw; een forum is een plek om kennis te delen.

Ik snap wat je zegt, maar ik heb ook load balancing (Wallbox Pulsar Plus met Wallbox Powerboost).
Alles loopt mij mij trouwens netjes via de meterkast maar nog voor de kWh meter.
Dus heb ik in eerste instantie ook niets te maken met al dan niet salderen.
Mijn stroom wordt immers ook over mijn huis en auto verdeeld.
Mocht ik dan overhouden dan gaat het overschot terug het net op (totdat ik een thuisaccu heb aangeschaft).
Wat gebeurt er overigens met jouw stroom als de accu van je auto vol zit?

• de meester01

de meester01

CharlieBulldog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Wat gebeurt er overigens met jouw stroom als de accu van je auto vol zit?
Die gaat vrolijk het net op voorzover de woning consumptie lager is dan de opbrengst, ik heb geen huisaccu oid.

Zoals aangegeven maakt het nu niks uit want 100% salderingsregeling. De load balancer zorgt ervoor dat ik nergens bij na hoef te denken qua piek consumptie. Als tzt de salderingsregeling afgebouwd wordt dan is directe consumptie een doel op zich.

• Razwer
[...]
Ik moest toch even zweten toen ik dit las. Ik was te gierig bij de laatste verbouwing en heb 5x2.5mm2 kabel getrokken, ongeveer 15 meter. Die vervangen is erg lastig/duur.
Nu van een 3kw LoLo naar een 11kw Wallbox over die kabel.
Verschillende bronnen geven verschillende informatie, maar wat ik begrijp is dat het sub 25 meter an sich te doen is, of is dat een gevaarlijke aanname?

• Kloetje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-03-2023
Een 5x2,5 met een beveiliging van 16A is geen probleem, alleen zal je wat extra verlies krijgen in je kabel.
Vaak zie je een laadpaal van 11kW echter beveiligd met een C20 automaat en dan is een 5x2,5 wel erg dun.
Persoonlijk zou ik de kabel dan niet vervangen als dat lastig is, maar het laadvermogen van de paal iets lager instellen, bijvoorbeeld 10kW, zodat je zeker weet dat de 16A automaat niet afschakeld.
Het laden zal iets langer duren, maar of je nu 5 uur laad of 5,5 maakt ook niet uit als je in bed ligt.

• spidertje
Vandaag voor de eerste keer bij het laden dat de automaat in de meterkast er niet is uitgeploft. Heb eens geladen op max 90% ipv 100. Vandaag heeft dat iig goed gewerkt.

Eens zo laten staan om te bekijken of dit (tijdelijk) een work around kan zijn.
Pagina: 1 ... 144 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic