Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 08:17
Voor wie wil retrofitten naar SFD (dempers)...Ik had vandaag mijn achterbumper er af liggen om een trekhaak te monteren en heb er wat fototjes van gemaakt. Ze hebben veel ruimte rondom, niks bijzonders aan te zien. Volgens mij wissel je ze in een half uurtje om. Onderaan 1 bout door de onderste draagarm. Bovenaan met een steun aan de wielkast bevestigd. Die steun behoud je waarschijnlijk. Hierbij plaatjes van mijn SFD's. Het lijkt me sterk dat de onderste draagarm aangepast is voor zo'n simpele demper en de bovenzijde kan je vergelijken met die van jou zonder hem op de brug te zetten.

Gewoon op chassisnummer van een MY23 bestellen bij de dealer. Chassisnummer staat onderaan de voorruit, pak het chassisnummer van een nieuwe IONIQ 5 uit de showroom als voorbeeld zou ik zeggen.

Hierbij een foto met groothoeklens vanaf de achterzijde (rechter achterwiel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbUFbjMmjGZwc01KwmQSbP4b9ZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OShufxnXMVZr3MeZovhmp4xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto vanaf de zijkant (rechter achterwiel), kan je bij jouw auto ook zien zonder iets te verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAc4n8dNhDfDiFgEDZ_417lJSck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ3pZjKzObj4U7Wh9w51iQYt.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto vanaf de bovenkant (rechter achterwiel), kan je bij jouw auto ook zien zonder iets te verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUBnjmLlnN2FLCbgOmMN5yGBXNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zxQLEKLdSX0h0rQlhieMV7F.jpg?f=fotoalbum_large

Toegift...gouden tip om de zijkanten van de achterbumper los te klikken (nadat je uiteraard de wieltrim losgeklikt hebt en alle bevestigingsmaterialen). Eerst bij het wiel (onderzijde wieltrim) losdrukken (mannetje uit het vrouwtje) en vervolgens aan de onderkant van je bumper drukken in de richting van de pijl en hij floept met weinig kracht los. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXHjiTufS12qh8WD1VLFjC1r2Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ae5s5fOXZkKj2uqp9v4aE0Xc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hamI8-IPmFk4qRxqFzvr9IhJW4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cvg0c3wPcCTy21ANoMt025Nl.png?f=fotoalbum_large

Het alternatief is met geweld naar buiten trekken en de ophangpunten afscheuren (maar daar heb ik geen ervaring mee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmelvee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 11:38
Mijn auto zojuist bij de dealer afgeleverd voor het nakijken van de problemen met Android Auto. AVN module wilde de beste man niet direct aannemen, hij wilde eerst updates etc. nakijken. Auto is net anderhalve maand oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:47

-CJ

Not remastered

Is het voor de losse achterlichten in de bumper nodig om de bumper te verwijderen om lampjes te vervangen of niet?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
-CJ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:53:
Is het voor de losse achterlichten in de bumper nodig om de bumper te verwijderen om lampjes te vervangen of niet?
Nee, zwarte afdekkapje boven de achterlichten verwijderen. Daarin zit op 3 plekken een inhammetje waar je voorzichtig een schroevendraaier tussen kan zetten, waarmee je hem losklikt (geen kracht nodig). Vervolgens zie je 2 schroefjes die verwijderd moeten worden en daarna kan je de lichtunit recht naar achteren trekken. Licht wrikkende beweging. 2 metalen pennetjes schuiven dan uit de carrosserie.

Edit: de achterlichten zitten niet in de bumper, maar erboven. Bedoel je de overige lampen ín de bumper? Daarvoor hoef je de achterbumper waarschijnlijk niet te verwijderen. Ze moeten vanaf de onderzijde vervangen worden. Zie foto

Optie 1: Mogelijk kan je ze bereiken door de +/- 10 cm brede strip tussen achterbumper en bodemplaat te verwijderen. Deze zit met 12 pennetjes vast die makkelijk losgaan door de binnenste pen omhoog te wippen met een platte schroevendraaier. Op die strip staan 2 pijlen=/- 40 cm links en rechts van het midden. Daar beetpakken en omlaag klikken.

Optie 2: Mogelijk kan je ze bereiken door de modderkuip bij de achterwielen opzij te drukken. Hiervoor moet je de onderste 3 schroefjes losdraaien. Verwijderen van het achterwiel maakt het werk makkelijker.

Ik zou met optie 1 beginnen. Dat stelt niet zo veel voor. het is wel pielen met je armen om bij de lichtunits te komen. Je moet met je onderarmen door een spleet van 10 cm breed werken. Je kan ook kijken of er wat in de handleiding staat. Heb ik nog niet gedaan. Onderstaand plaatje gaat je helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMknVHlpRhTwsqUO4Wc4RX-QgmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSpg1rhvYFgOPlJPUtRRHXoQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door nietwijk op 30-01-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezi70
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
portefam schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Heb jij dezelfde link zoals ik aangaf geopend??

Op Kenteken
3 resultaten gevonden voor fsd schokdemper kit KONI
search_selected_car_img
Geschikt voor: HYUNDAI Ioniq 5 (NE) EV
Resultaten voor fsd schokdemper kit KONI voor andere voertuigen 3 resultaten gevonden
Schokdemper KONI 9005-1028, 170,68 €, Korting: %
Voorbeeld foto
Ja had ik gedaan, ik heb daarna op artikel nummer gezocht bij Koni en daar stond bij art.nr 9005-1039 Scania touringcar en bij art.nr. 8805-1024 Mercedes touringcar. Dus ik vind nergens anders dat deze schokdempers ook echt passen op de Ioniq5. Ik stuur eens een mail naar Koni.

Edit: Reactie van Koni
Hartelijk dank voor het bericht en de interesse in KONI.

KONI heeft geen producten ontwikkeld voor de Hyundai Ioniq 5.

De producten die de website laat zijn op de link die u doorstuurt hebben niks met een Hyubdau te maken, deze zijn ontwikkeld voor een Mercedes Citaro (een bus) en een Irizar, ook een bus.

De informatie die deze webshop laat is is niet correct, wij kennen de webshop niet dus we weten ook niet waar zij de product data vandaan hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door ezi70 op 30-01-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

nietwijk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Nee, zwarte afdekkapje boven de achterlichten verwijderen. Daarin zit op 3 plekken een inhammetje waar je voorzichtig een schroevendraaier tussen kan zetten, waarmee je hem losklikt (geen kracht nodig). Vervolgens zie je 2 schroefjes die verwijderd moeten worden en daarna kan je de lichtunit recht naar achteren trekken. Licht wrikkende beweging. 2 metalen pennetjes schuiven dan uit de carrosserie.

Edit: de achterlichten zitten niet in de bumper, maar erboven. Bedoel je de overige lampen ín de bumper?
Ik bedoel inderdaad de niet-Lounge lampen in de bumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
-CJ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Ik bedoel inderdaad de niet-Lounge lampen in de bumper.
Ik heb bovenstaand bericht verder aangevuld. Ik denk dat je hier wel wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 19:35
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

De zeecontainer op wielen Volkswagen ID. Buzz is gestroomlijnder (Cw: 0,285) dan de I5 (Cw: 0,288). |:(

Gelukkig maar dat we geen achterruitwisser hebben gekregen! Wat had het anders geweest... 😅

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
kretek1305 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:34:

De zeecontainer op wielen Volkswagen ID. Buzz is gestroomlijnder (Cw: 0,285) dan de I5 (Cw: 0,288). |:(

Gelukkig maar dat we geen achterruitwisser hebben gekregen! Wat had het anders geweest... 😅
Het formaat (zeecontainer) zegt niks over de weerstandscoëfficiënt, maar over het frontaal oppervlak. Als het frontaal oppervlak groter is dan dat van de IONIQ 5 kan de luchtweerstand dus nog steeds hoger zijn, ondanks de lagere weerstandscoëfficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:57
kretek1305 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:34:

Ach.... zag gisteren dat de auto prima doorloopt naar 191 op de teller, 186 echte kilometers, en dat dan niet de lucht maar de begrenzer de auto tegenhoudt. Zo rond de 140-150 is het gebruik op mijn 20 inch Dunlop winterbanden rond de 30kwh incl aan- en vertrek vanuit de stad. Kan ermee leven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
spidertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Ach.... zag gisteren dat de auto prima doorloopt naar 191 op de teller, 186 echte kilometers, en dat dan niet de lucht maar de begrenzer de auto tegenhoudt. Zo rond de 140-150 is het gebruik op mijn 20 inch Dunlop winterbanden rond de 30kwh incl aan- en vertrek vanuit de stad. Kan ermee leven :-)
Ik begrijp dat testverbruik niet zo goed, gisteravond 50 kilometer gereden met hele gezin (5 pers) in de auto voornamelijk snelweg, 130 km/u waar mogelijk en mocht, een piek van 150km/u en ik had een verbruik van 19,9 gemiddeld bij thuiskomst. Wat doen ze met die auto tijdens zo'n test vraag ik me af. Enige verschil is dat ik een 73 RWD 19inch rijdt en geen AWD, zou dat zoveel verschil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
ezi70 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Ik begrijp dat testverbruik niet zo goed, gisteravond 50 kilometer gereden met hele gezin (5 pers) in de auto voornamelijk snelweg, 130 km/u waar mogelijk en mocht, een piek van 150km/u en ik had een verbruik van 19,9 gemiddeld bij thuiskomst. Wat doen ze met die auto tijdens zo'n test vraag ik me af. Enige verschil is dat ik een 73 RWD 19inch rijdt en geen AWD, zou dat zoveel verschil zijn.
19.9.... dat haal ik met dit weer echt niet met 90% snelweg.... en dan heb ik de auto nog op Eco staan ook, driver only.. incl de Airco.. staat wel op 21.5 graden... en rijd dan i-pedal en/of hda.

Vanochtend in de spits zon 100km gereden, kwam ik uit op 20.7 en had de auto voorverwarmd dus reed de stad uit met zeg 15.7....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
[...]

Dan heb je er waarschijnlijk ook aardig wat stukken niet-snelweg tussen zitten. Op de snelweg haal ik met de huidige temperaturen 20 kWh/100 km niet bij een constante van 100 kmh, binnen de bebouwde kom zit ik onder de 15. Ik rijd een de zuinigste variant: 58 kWH 19" zomerbanden. Bij de test kijken ze naar zuivere snelwegkilometers. Dat zijn nu eenmaal hun testcondities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
nietwijk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Dan heb je er waarschijnlijk ook aardig wat stukken niet-snelweg tussen zitten. Op de snelweg haal ik met de huidige temperaturen 20 kWh/100 km niet bij een constante van 100 kmh, binnen de bebouwde kom zit ik onder de 15. Ik rijd een de zuinigste variant: 58 kWH 19" zomerbanden. Bij de test kijken ze naar zuivere snelwegkilometers. Dat zijn nu eenmaal hun testcondities.
19 tov 20 is denk ik al snel 5%, zomer tov winterbanden ook zoiets. En dan heb je nog airco/verwarming/belading/bandendruk/snelheid van optrekken/buitentemperatuur.

Met name gewicht op gang brengen kost veel energie dus als je dat wat vlot doet gaat het verbruik snel omhoog.

Zo rond de 20 is heel netjes, ckr met veel snelweg... althans dat vind ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-06 09:11
[...]

Had je een sleepkabel aan je voorganger? of reed je van noord naar zuid, dan heb je de zwaartekracht mee :+

afgelopen zaterdag avond een retourtje almere buiten- lelystad centrum. 130 op de A6 gaf een gemiddeld verbruik van 28,xxKw/100km. daar zit dus nog een redelijk stukje 50/70km bij door lelystad.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 07:47
Tiggy80 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Had je een sleepkabel aan je voorganger? of reed je van noord naar zuid, dan heb je de zwaartekracht mee :+

afgelopen zaterdag avond een retourtje almere buiten- lelystad centrum. 130 op de A6 gaf een gemiddeld verbruik van 28,xxKw/100km. daar zit dus nog een redelijk stukje 50/70km bij door lelystad.
Herkenbaar, ik rijd dat stuk ook vaak. Vooral omdat dat deel van de A6 heel open is (alleen maar landerijen, nauwelijks bomen en struiken) gaat zeker bij wat wind tegen het verbruik snel omhoog. Als ik de rit andersom maak merk ik, dat zodra ik bij Almere meer in de beschutting van de bomen kom, het verbruik ook meteen lager wordt….

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
nietwijk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Even in Maps uitgezocht, van de 50km was het 41 km snelweg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nietwijk
nietwijk schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:44:
Als fervent BMW (en toekomstig Hyundai Ioniq 5) rijder ben ik verwend met rijkelijke hoeveelheden kwalitatief hoogwaardig en betaalbare (aftermarket) accessoires en onderdelen. Toen ik een paar jaar geleden een Kia Rio er naast nam als boodschappenwagen bleken de reparatie- en onderhoudskosten daarvan hoger, omdat je bijna niet om de stealer heen kan. Dat zie ik met de aanschaf van een Ioniq 5 ook enigszins tegemoet, al verwacht ik aan een EV minder reparatie- en onderhoudskosten.

Afgelopen tijd ben ik op zoek geweest naar accessoires om de auto verder aan te kleden, zonder daar duizenden euro's aan kwijt te zijn, wat niet al te makkelijk is, omdat er buiten Hyundai om weinig beschikbaar is (afgezien van trekhaak, dakdragers, fietsendragers, etc.). De accessoires uit de Hyundai folder zijn na enig zoeken wel tegen acceptabele prijzen beschikbaar als je zelf kan, mag en wilt inbouwen. Voor de liefhebbers hierbij een lijstje met artikelnummers die je in de zoekmachine kan gooien als je wilt shoppen:

* LED-verlichting bagageruimte en achterklep (€ 219,-) - 99652ADE00 +/- € 70,- +1,5 uur
* LED-verlichting voetenruimte voor wit (€ 179,-) - 99650ADE20W +/- € 70,- + 1 uur
* LED-verlichting voetenruimte achter wit (€ 179,-) - 99650ADE31W +/- € 70,- + 1 uur
* Stoelverwarming voor of achter (€ 699,-) - 9999Z060120 +/- € 90,- + 2 uur
* Bagagebak/kofferbakmat (€ 89,-) - GI122ADE00E +/- € 60,- + 0 uur
Mocht je een andere Hyundai accessoire zoeken: Google op bovenstaande artikelnummers en je vindt leveranciers met veel meer dan alleen bovenstaand lijstje.

Niet Hyundai:
* Trekhaak afneembaar (€ 849,-) - GDW-2619T60 +/- € 320,- + 1,5 uur
* Kabelset voertuig specifiek mét geschakelde voeding - ECS KI136DI (in tegenstelling tot andere kabelsets hoef je bij deze geen uitbreiding voor geschakelde + te kopen en van achteren door je interieur naar je accu te trekken :) € 160,-

Tot zover het lijstje met wat ik tot nog toe aangeschaft heb, indien gewenst kan ik het aanvullen met (be)vindingen van anderen.
Bovenstaande post bijgewerkt :)

Gisteren een afneembare trekhaak met kabelset gemonteerd. Hierbij wat plaatjes en ervaringen.
Trekhaak: GDW-2619T60. Verticaal afneembaar, waardoor je niet in zichtdelen van de bumper hoeft te zagen en de aansluitdoos klapt mooi weg achter de bumper. Fijne bediening zonder half onder de auto te hoeven klimmen bij (de)montage en met € 320,- toch een flink stuk goedkoper dan bij de dealert die momenteel € 879,- rekent, maar dan inclusief montage. Al deed ik de montage met plezier.
Kabelset: ECS KI136D1 13-polig mét geschakelde voeding. € 165,- plug en play in een klein uurtje zonder een voedingskabel naar de accu te hoeven trekken en dat scheelt een slok op een borrel. Bij de meeste kabelsets is dat wél nodig. De dealer rekent voor iets vergelijkbaars € 444,-. Nu dus € 485,- kwijt en een half dagje plezier in plaats van een donatie van € 1.323,- aan de dealert. Waarschijnlijk zit het nu ook netter O-)

Dus voor de handige Harries die ook een trekhaak kunnen/mogen/willen monteren kan ik bovenstaande artikelen aanraden.

En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend woorden... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnTrekprJmU4OqnrsduWtsH8Twg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n6z7eUirJmcyGX9L0i6oScu1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zyARTBClwCyysvU_z0JhO3B8tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NchgVdvcUtXz4PRvcQ1JQnT3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
nietwijk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Bovenstaande post bijgewerkt :)

Gisteren een afneembare trekhaak met kabelset gemonteerd. Hierbij wat plaatjes en ervaringen.
Trekhaak: GDW-2619T60. Verticaal afneembaar, waardoor je niet in zichtdelen van de bumper hoeft te zagen en de aansluitdoos klapt mooi weg achter de bumper. Fijne bediening zonder half onder de auto te hoeven klimmen bij (de)montage en met € 320,- toch een flink stuk goedkoper dan bij de dealert die momenteel € 879,- rekent, maar dan inclusief montage. Al deed ik de montage met plezier.
Kabelset: ECS KI136D1 13-polig mét geschakelde voeding. € 165,- plug en play in een klein uurtje zonder een voedingskabel naar de accu te hoeven trekken en dat scheelt een slok op een borrel. Bij de meeste kabelsets is dat wél nodig. De dealer rekent voor iets vergelijkbaars € 444,-. Nu dus € 485,- kwijt en een half dagje plezier in plaats van een donatie van € 1.323,- aan de dealert. Waarschijnlijk zit het nu ook netter O-)

Dus voor de handige Harries die ook een trekhaak kunnen/mogen/willen monteren kan ik bovenstaande artikelen aanraden.

En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend woorden... [Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor deze prijs is dat wel de moeite! Hoe handig moet je zijn? Wat moet ik mij erbij voorstellen als ik dit zou ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56

Umbrah

The Incredible MapMan

In het kader van: trekhaken.

Mijn trekhaak verhaal heeft ook dus weer een update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZGenGNwyIWYPDCAu-z979nDJOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxDGueWn1Bxr25531DPLHnu6.jpg?f=fotoalbum_large

Dealer, en autoschade hersteller zijn het er over uit: het is 99% zeker een trekhaak geweest, en Q-Park Spui is nu aan het kijken of het werkelijk die EV6 was waarvan ik denk dat het is. Ondertussen is alles administratief gemaakt, en schadeherstel als proces kan starten. Helaas heb je via een LM niet heel veel keuze, zelf doen is al helemaal uit den boze, en dan krijg je ineens te horen dat ze pas tijd hebben op...

3 april. Oef. Ik wist dat personeelstekort een dingetje was, maar dit is absurd.

Desondanks denk ik een mooie score, de schuldvraag is in mijn voordeel. Blijft wel natuurlijk pijnlijk, immers, gloednieuwe auto.

Moest ook nog even een snelle boodschap doen vandaag, en ineens een update!:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIIaP9oZE9K_ZGuETdqqJ39KTPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uxuwhvCFgWvpq9hl4XJELNz.jpg?f=fotoalbum_large

Yaay! Cool Walk. ( edit: even ding geblurt)

[ Voor 27% gewijzigd door Umbrah op 30-01-2023 13:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
Vielleicht schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Voor deze prijs is dat wel de moeite! Hoe handig moet je zijn? Wat moet ik mij erbij voorstellen als ik dit zou ondernemen?
Met 2 rechter handen, geduld, een beetje durf en een avondje youtube moet het wel lukken. Het spannendste is het demonteren van de achterbumper. Dat zit bij elke auto anders. Je moet even weten wat je los moet halen en in welke richting je moet trekken/duwen (zie mijn post eerder vandaag). Een handleiding, of een combinatie van handleidingen icm wat filmpjes geeft daarover voldoende info. De trekhaak monteren stelt niks voor en de bumper monteren ook niet als je hem er netjes af gekregen hebt.

De kabelset is easy peasy Dat is gewoon plug en play. Niks strippen en knippen dus. Het moeilijkste vond ik de tape van de doorvoortule van de standaard kabelboom lospeuteren en de extra kabel er bij langs trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 10:39
nietwijk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Met 2 rechter handen, geduld, een beetje durf en een avondje youtube moet het wel lukken. Het spannendste is het demonteren van de achterbumper. Dat zit bij elke auto anders. Je moet even weten wat je los moet halen en in welke richting je moet trekken/duwen (zie mijn post eerder vandaag). Een handleiding, of een combinatie van handleidingen icm wat filmpjes geeft daarover voldoende info. De trekhaak monteren stelt niks voor en de bumper monteren ook niet als je hem er netjes af gekregen hebt.

De kabelset is easy peasy Dat is gewoon plug en play. Niks strippen en knippen dus. Het moeilijkste vond ik de tape van de doorvoortule van de standaard kabelboom lospeuteren en de extra kabel er bij langs trekken.
Bij VAG auto's moet je ook coderen na het installeren, hier dus niet?
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_19.html

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Bij VAG auto's moet je ook coderen na het installeren, hier dus niet?
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_19.html
Normaal zou ik zeggen dat de dealer dat zegt om werk binnen te halen (of omdat de verkoper niet beter weet), maar in het geval van VW klopt het. (Mijn Hyundai dealer zei overigens ook dat zij het moeten programmeren :+ )

ps. Ik heb in dit draadje al veel discussies over uitschakeling PDC bij achteruitrijden voorbij zien komen. Ik denk dat de laatste kolom daar erg duidelijk over is en heb geen kabelset gezien die hiervan afwijkt. Bij Volkswagen is dat dus wel te regelen vanuit de module. "Tekortkoming" Hyundai dus, niks met de kabelset of installateur te maken. Wellicht is dat de reden dat VW het wel codeert en Hyundai niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeNTUiPruZ16LLtZpjy12WDdlro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ivyDtkDOdvelWhit3y20UQNJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft0BbwQQfkBJwsglRZ4Y0hRmfx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4XdhdPWcaUajEPITTIL2Mwb.png?f=fotoalbum_large

Legenda:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/majXrY7VPUxugLCLy8Viwpubh1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i5doEHHU4Iqe5g7iojezV2dF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 30-01-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-06 11:28
Umbrah schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:
In het kader van: trekhaken.

Mijn trekhaak verhaal heeft ook dus weer een update.

[Afbeelding]

Dealer, en autoschade hersteller zijn het er over uit: het is 99% zeker een trekhaak geweest, en Q-Park Spui is nu aan het kijken of het werkelijk die EV6 was waarvan ik denk dat het is. Ondertussen is alles administratief gemaakt, en schadeherstel als proces kan starten. Helaas heb je via een LM niet heel veel keuze, zelf doen is al helemaal uit den boze, en dan krijg je ineens te horen dat ze pas tijd hebben op...

3 april. Oef. Ik wist dat personeelstekort een dingetje was, maar dit is absurd.

Desondanks denk ik een mooie score, de schuldvraag is in mijn voordeel. Blijft wel natuurlijk pijnlijk, immers, gloednieuwe auto.

Moest ook nog even een snelle boodschap doen vandaag, en ineens een update!:

[Afbeelding]

Yaay! Cool Walk. ( edit: even ding geblurt)
In dit geval zou een black-vue 650 (dashcam) een uitkomst zijn geweest.
Heldere camera, wordt getriggerd bij een aanrijding, en kenteken staat erop.

Zo heb ik al 2 ( twee !!! ) doorrijders kunnen achterhalen, en schade vergoed ( een keer van €¼ 2600 en een keer € 600 ) De kosten van de kamera heb ik er al 3-4 keer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:17
spidertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:19:
[...]

19.9.... dat haal ik met dit weer echt niet met 90% snelweg.... en dan heb ik de auto nog op Eco staan ook, driver only.. incl de Airco.. staat wel op 21.5 graden... en rijd dan i-pedal en/of hda.

Vanochtend in de spits zon 100km gereden, kwam ik uit op 20.7 en had de auto voorverwarmd dus reed de stad uit met zeg 15.7....
Hier hetzelfde. Het verhaal komt mij ongeloofwaardig over. 130 rijden en zelfs 150 en dan 20kWh/100km
Yeah right...

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
wim1955 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:28:
[...]

In dit geval zou een black-vue 650 (dashcam) een uitkomst zijn geweest.
Heldere camera, wordt getriggerd bij een aanrijding, en kenteken staat erop.

Zo heb ik al 2 ( twee !!! ) doorrijders kunnen achterhalen, en schade vergoed ( een keer van €¼ 2600 en een keer € 600 ) De kosten van de kamera heb ik er al 3-4 keer uit.
Ik rij niet zonder dashcam. Na ooit een aanrijding gehad te hebben waar ik wel gelijk had maar geen gelijk kreeg meteen eentje aangeschaft en deze hebben al duizenden euro's opgelevert in de 12+ jaar. Niet alleen door schades maar ook gebeurtenissen.
Overigens net een Viofo a139 pro 2ch besteld (pre-order). Een van de eerste dashcams met Starvis 2 aan boord.
Alleen nog geen IONIQ 5 om hem in te monteren, dat duurt nog een week of 4... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmelvee
djmelvee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:46:
Mijn auto zojuist bij de dealer afgeleverd voor het nakijken van de problemen met Android Auto. AVN module wilde de beste man niet direct aannemen, hij wilde eerst updates etc. nakijken. Auto is net anderhalve maand oud.
De "oplossing" volgens de dealer was een systeemupdate. Uurtje geleden de auto opgehaald, na 3 keer de hoek om te gaan viel AA alweer uit.. Volgende stap was volgens hem de module, maar dat "zou nogal een traject worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 07:38

cooper_s1

MINI's rule

djmelvee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:46:
Heeft de mijne ook, al is het een leasebak heb ik toch even geprobeerd om de USB kabel achter
de console los te halen en weer vast te klikken. Heeft alleen niet geholpen.
Overigens, wat is de AVN module? Waar staat AVN voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
Heeft iemand dit, een laad indicator in de voorbumper?

Ik heb op mijn Franse import Lounge wel een zwarte strip (met vocht erachter) maar het ding nooit zien branden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k2KHEtYLBO0pKCLM99pV0uP1vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjFEdV7NSMbttRipxCE9Bt7C.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn (nederlandse) handleiding staat alleen de linker kolom van afgebeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcornet
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-07-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnkHPL4s97X3TAaTwyIgjxUNpMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a8Z5102bx7PeKJi2C6nnvN6.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand interesse in originele hyundai ioniq 5 winterwielen? Moeten weg!! 1 winter oud nieuwprijs meer dan 2000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdegroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 08:55
Zijn ze 19” of 20”? En wat vraag je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcornet
  • Laatst online: 13-07-2023
tdegroot schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:24:
Zijn ze 19” of 20”? En wat vraag je ervoor?
Zij 19inch, prijs dacht ik aan 1200? Zijn van november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdegroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 08:55
Kan ik even 1 op 1 hierover mailen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmelvee
cooper_s1 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Heeft de mijne ook, al is het een leasebak heb ik toch even geprobeerd om de USB kabel achter
de console los te halen en weer vast te klikken. Heeft alleen niet geholpen.
Overigens, wat is de AVN module? Waar staat AVN voor?
Geen idee, ik zit in de IT :p Maar ik gok op het infotainment systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55

YJB

Audio Video Navigationsystem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 12:43
Stefangrp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:00:

Ik heb op mijn Franse import Lounge wel een zwarte strip (met vocht erachter) maar het ding nooit zien branden

[Afbeelding]

Is een feature die door de chiptekorten nooit in de productiemodellen is gekomen.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:50
zonde! Ik vind het wel een toffe gimmick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
  • Laatst online: 12-06 12:39
Ik heb hier verschillende dashcam optie langs zien komen maar ik heb toch nog vragen.

Zelf heb ik een voor een redelijk bedrag een Nextbase 622GW op de kop kunnen tikken. Ik heb daar een hardwaire kit en een achterruitcamera bij gekocht. Maar nu vraag ik mij af hoe en waar ik de hardwire kabel voor een vaste verbinding aan kan sluiten in de zekeringkast in de Ioniq 5.

In mijn voorgaande Ioniq 38 kWh had ik een Thinkware dashcam ook permanent aangesloten in de zekeringkast. Ik had daarvoor gemeten en in de handleiding gekeken welke zekering niet uitgeschakeld werd en daar had ik'm op aangesloten. maar om een of andere reden ging de camera tijdens het rijden regelmatig in de parkeerstand.

Het lijkt erop dat de hardwire kit een aansluiting heeft om rechtstreeks in een lege zekeringhouder te plaatsen maar is er een lege houder met spanning beschikbaar? Of heeft iemand een idee welke zekering je kunt gebruiken om de de camera op aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORPSaGja9Uc9SzG0tjPEyowTfco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/08tOWmq8Pn77S64WM8g2vYtz.webp?f=user_large

De camera heeft trouwens bescherming tegen het leeglopen van de 12 V accu.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wfveennl Zelf geen ervaring mee, maar mogelijk is dit iets. De link bevat ook een foto.
Fuse F35 is a 10A "always on" spare that does not feed any other load. At least in my RHD AWD. I put a fuse tap there for my dash cam.
I used F40 for the Ignition signal. This is a 10A circuit that feeds many modules. But the camera only uses this as a signal, so no worries about sharing it.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-01-2023 09:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
LuPo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:16:
Maandag gaan we kijken of mijn dealer de verlichting van de i5 wat beter kan krijgen en of ze de LFA update gaan uitvoeren. Ik ben benieuwd! Ik heb weer aardig moeten zeuren om het voor elkaar te krijgen qua afspraak. Het maakt de algehele beleving er in ieder geval niet beter op bij Hyundai. Ze kunnen echt nog gigantisch in de leer bij een merk als Volvo. Daar werd nog net niet de rode loper voor je uitgelegd als je kwam met garantie-issues/onderhoudsbeurten/rondje door de showroom etc. Beide ervaringen betreft een leaseauto.
Gisteren de auto opgehaald. LFA update is uitgevoerd en ik moest een handtekening zetten na afloop, daarmee kon de dealer de vergoeding indienen bij Hyundai Nederland zei men. :>
Klein stukje naar huis gereden en op de 80-wegen waar ik op reed was de LFA op rechte stukken opvallend rustig. Binnenkort testen op een lang stuk met snelweg.

Lampen kon men niet afstellen. Ik vind het vaag want hier in het forum zijn er wel mensen waar ze afgesteld zijn en een beter lichtbeeld geven toch? Zouden de users waar het wel gedaan is kunnen aangeven bij welke dealer dit is gebeurd (evt via PB)? Dan ga ik daarvoor wel ergens anders naar toe want in Zoetermeer hoef ik meer dan dit niet te verwachten. :X

@MeelezerT @Tiggy80 @kor952 @bilgy_no1

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 31-01-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
LuPo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Gisteren de auto opgehaald. LFA update is uitgevoerd en ik moest een handtekening zetten na afloop, daarmee kon de dealer de vergoeding indienen bij Hyundai Nederland zei men. :>
Klein stukje naar huis gereden en op de 80-wegen waar ik op reed was de LFA op rechte stukken opvallend rustig. Binnenkort testen op een lang stuk met snelweg.

Lampen kon men niet afstellen. Ik vind het vaag want hier in het forum zijn er wel mensen waar ze afgesteld zijn en een beter lichtbeeld geven toch? Zouden de users waar het wel gedaan is kunnen aangeven bij welke dealer dit is gebeurd (evt via PB)? Dan ga ik daarvoor wel ergens anders naar toe want in Zoetermeer hoef ik meer dan dit niet te verwachten. :X

bij mij zijn de lampen door broekhuis almere iets (ik meen 1 graad) naar beneden gestelt omdat ik veel "seintjes" kreeg van tegenliggers, maar zover ik weet hebben ze de auto niet voor een lichtbeeld "mal" gezet (of hoe je dat ook zou noemen) de lampen schijnen nu wat dichter voor de auo op het wegdek. er komt echter vrij weinig strooilicht van de lampen voor mijn gevoel dus op onverlichte wegen rij ik voor mijn gevoel wel een beetje een zwart gat in (dus dan het grootlicht maar aan als de situatie zich voordoet)

over een maandje is het tijd voor een servicebeurt dus dan zal ik het nog eens vragen. dan moeten ze ook de LFA hardware aanpassing nog even afmaken en nog maar weer eens naar het knerpende geluid rechts(?) achter zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Ik heb het idee dat LFA een zelflerend systeem is. Toen ik na aflevering de eerste keer snelweg reed stuiterde ik van links naar rechts. Een dag later was het al minder en nu 2 weken later is het redelijk strak. Wat ik hiermee wil zeggen: Mocht het tegenvallen, wacht dan even een aantal ritten met klagen en mogelijk is het daarna goed. Bij degene met een update is dit inleren wellicht in het verleden gebeurd en na de update nog steeds actueel, maar bij nieuwe auto's eerst even wat kilometers maken...

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 31-01-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
nietwijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:28:
Ik heb het idee dat LFA een zelflerend systeem is. Toen ik na aflevering de eerste keer snelweg reed stuiterde ik van links naar rechts. Een dag later was het al minder en nu 2 weken later is het redelijk strak. Wat ik hiermee wil zeggen: Mocht het tegenvallen, wacht dan even een aantal ritten met klagen en mogelijk is het daarna goed. Bij degene met een update is dit inleren wellicht in het verleden gebeurd en na de update nog steeds actueel, maar bij nieuwe auto's eerst even wat kilometers maken...
Ik had exact dezelfde ervaring. Werd zowat zeeziek de eerste keer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Stefangrp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:00:

[Afbeelding]

Ik geloof dat het op een enkele NA Limited wel heeft gezeten, maar het is zeker geen mainstream ding. Mijn lounge uitvoering heeft het niet, en een korte check leert dat in Nederland het nooit geweest is.

Wat we hier al merken tussen Nederland en België, is dat de samenstelling van een auto veel complexer is dan enkel wat wij bij de dealer zien. De "lounge" trim kent ook iteraties in andere landen met bijvoorbeeld aan maar een kant een relax stoel. Middenconsole/verplaatsbare achterbanken op andere manieren. Zonneschermen (blij dat ik ze heb trouwens), etc, etc... De hoeveelheid opties is absurd.

Een van de dingen die je in het 2023 model ziet is dat om de levertijden redelijk te houden (er is een absurd te kort in chips als de STM32 in de wereld, en een hoop andere kleine elektronische componenten) is de gimmicks die bovendien vaker reparatie nodig hebben worden weggelaten.

Zo'n lichtje, hoewel leuk (de use-case is vooral in auto garages waarbij andere mensen volle auto's loskoppelen, zelfde reden dat we een optie hebben dat de kabelvergrendeling los kan als de auto vol is), is zeker luxe ten koste van nóg een microcontroller, terwijl er al een lichtje is (aan de laadpoort - coole pixels. Ik houdt van pixels!).

Andere dingen die wegbezuinigd zijn, zijn de 12V-laadlampjes (sommige regio's zie je dat op de hogere trims op de plek waar de centerspeaker zit), en dingen als de automatische deurgreep.

Ik moet bekennen dat ik het heel lief vindt van de auto dat hij z'n spiegels uitklapt als ik kom aanlopen. Maar wat ik mis tegenover mijn Ioniq Electric 28kWh is verlichting op de deurgreep. Ik heb dus ook niet-uitklappende deurgrepen, en hoewel ik het prima vindt, goed te bedienen, en het scheelt weer een onderdeel wat defect kan gaan/12V kan gaan kortsluiten ongewenst... in het pikkedonker is de deurgreep soms wat lastig te vinden momenteel! M'n 28kWh had een klein wit ledje wat aanging als ik in de buurt kwam.

Maar serieus, kijk dieper dan de varianten en opties die we hebben en hoe het in Europa zit, en je kan zó veel meer aan de auto configureren. Serviceway geeft een redelijke indicatie -- elk component daar tot de sleutel aan toe heeft varianten/iteraties.

Ik herinner me vrij distinctief in de concept car fase dat er nogal veel pixel art in de achterbumper zat. Wij hebben momenteel niet eens animaties, waar de VAG-auto's graag mee patsen. Vindt ik niet erg, want pixels, maar goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 31-01-2023 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiggy80
als dat echt zo zou zijn dan is mijn auto een zeer langzame leerling (ruim een jaar en 28K km). hij doet het nog exact als in het begin, maar ik stoor mij er wel minder aan. wellicht ben ik het zelflerende deel..... eerder is de suggestie over een zelflerend systeem ook voorbij gekomen en door veel gebruikers tegengesproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionic 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-05 09:55
Goedemiddag,

Komende zomer ga ik weer naar Italie (Gardameer) en het zal er om hangen of ik dan nog met mijn vooloper (Hyundai I30 wagon) op vakantie zal moeten of met mijn bestelde 58kwh Connect+.

Aan de ene kant is het met een benzine auto natuurlijk heel ontspannen op vakantie gaan aangezien ik nog geen electrische auto heb gehad.
Vorig jaar is een vriend van mij met een VW ID4 naar dezelfde camping geweest en dat ging prima. Maar die had wel een LR versie en hij had op de heenweg toch ook wel wat laadstress aangezien hij ook pas net electrisch reed en het zijn eerste rit buiten Nederland was. Terug heeft hij gellof ik maar 2x een laadstop hoeven maken onderweg (buiten de stop van de overnachting).

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben om met een 58 kwh richting Italie (of een andere vakantie bestemming van rind de 1400 km ver) te rijden en hoe dat bevallen is.
Ik heb alles op het forum gelezen maar volgens mij zijn de ervaringen meestal van de LR versies en dis kan ik hier weinig over vinden.

Via de ANWB website kun je een route pallen incl. laadstops maar ik vraag me af of dat representatief is en aan een ervaring op dit forum hecht ik een stuk meer waarde.

Ik hoor het graag.

Mvrg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 12:43
Ionic 5 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:16:

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben om met een 58 kwh richting Italie (of een andere vakantie bestemming van rind de 1400 km ver) te rijden en hoe dat bevallen is.
Ik heb alles op het forum gelezen maar volgens mij zijn de ervaringen meestal van de LR versies en dis kan ik hier weinig over vinden.

Via de ANWB website kun je een route pallen incl. laadstops maar ik vraag me af of dat representatief is en aan een ervaring op dit forum hecht ik een stuk meer waarde.

Ik hoor het graag.

Mvrg
Koop ABRP als app op je telefoon en een ODBlink CX dongel die je auto uitleest, op basis van die live data krijg je beste optie om te laden aangeboden op je reis.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:44
Goedemiddag,

Komende zomer ga ik weer naar Italie (Gardameer) en het zal er om hangen of ik dan nog met mijn vooloper (Hyundai I30 wagon) op vakantie zal moeten of met mijn bestelde 58kwh Connect+.

Aan de ene kant is het met een benzine auto natuurlijk heel ontspannen op vakantie gaan aangezien ik nog geen electrische auto heb gehad.
Vorig jaar is een vriend van mij met een VW ID4 naar dezelfde camping geweest en dat ging prima. Maar die had wel een LR versie en hij had op de heenweg toch ook wel wat laadstress aangezien hij ook pas net electrisch reed en het zijn eerste rit buiten Nederland was. Terug heeft hij gellof ik maar 2x een laadstop hoeven maken onderweg (buiten de stop van de overnachting).

Ik hoor het graag.

Mvrg
Probeer ABPR Dat geeft een reëel idee over hoe je heen en terugreis eruit kunnen zien.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 12-06 10:55
Goedemiddag,

Ik hoor het graag.

Mvrg
Ik zou eerder eens kijken naar ABRP ipv ANWB.
Maar als je zoals ik (hoewel ik wel een 73 kWh heb) om de 2/2,5 uur stopt (in mijn geval om de kids even naar de toilet te sturen, benen te laten strekken en evt wat drinken/eten) zie ik geen enkel probleem en kom je relaxter op de bestemming dan als je langer doorrijdt (wat ik in het verleden deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
rvdgaag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Koop ABRP als app op je telefoon en een ODBlink CX dongel die je auto uitleest, op basis van die live data krijg je beste optie om te laden aangeboden op je reis.
Werk idd prima, ik gebruik trouwens de vLinker+ omdat die een veiligheidscode gebruikt. Is dacht ik iets goedkoper dan de ODBllink CX (bimmer).

Heb ook een ODBLink MX+ maar die werkt niet in ABRP, want ori BT en geen BLE.

het is trouwens wel een gedoe... ik vind TomTon nog altijd het fijnste, verkeersdrukte etc, en dan de auto nav voor de HPC en pre-conditioning en ABRP om de palen/route te zoeken.... het is me allemaal wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Goedemiddag,

Ik hoor het graag.

Mvrg
of plan gewoon op de ABRP website, dat werkt ook prima. als je geen waarde hecht aan een specifieke aanbieder hoef je uberhaubt niet echt stress te hebben op die route, zat laad gelegenheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Tiggy80 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:15:
[...]

als dat echt zo zou zijn dan is mijn auto een zeer langzame leerling (ruim een jaar en 28K km). hij doet het nog exact als in het begin, maar ik stoor mij er wel minder aan. wellicht ben ik het zelflerende deel..... eerder is de suggestie over een zelflerend systeem ook voorbij gekomen en door veel gebruikers tegengesproken
Of ze hebben gewoon een goede update doorgevoerd bij de laatste serie. Ik heb genoeg gelezen over LFA updates bij eerdere modeljaren, maar mogelijk is dat een zo goed mogelijk lapmiddel als je die update hebt en er niet tevreden over bent. Of iedere dealer heeft zijn eigen manier van het uitvoeren van de update. Ze krijgen er een vast bedrag voor, dus als het in 4x minder tijd kan houd je geld over in plaats van tekort.

De eerste dag met mijn MY23 ping-pongde ik extreem tussen de lijnen, een paar dagen later (minder dan 200 km verder) nauwelijks nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
Tiggy80 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Wat Nietwijk al zegt. Ik geloof dat er een HW fix moest worden gedaan aan de stuurkolom en een SW update.
Als je die beide hebt gehad en nu nog steeds problemen hebt ben je misschien wel heel kieskeurig/precies.
Of je hebt een ander probleem waardoor je weer terug moet naar de dealer.

als je die SW & HW update niet hebt gehad, dan moet je dat misschien eerst doen en dan nog een keer proberen? (je kan altijd kijken of je een proefrit kan maken met de auto van de dealer, kijken of die het beter, slechter of even goed/slecht doet als de jouwe. Geeft je een beetje een idee dan van de capaciteiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-06 08:28
Toen ik na aflevering de eerste keer snelweg reed stuiterde ik van links naar rechts. Een dag later was het al minder en nu 2 weken later is het redelijk strak.
Bij mij was het meteen vanaf de eerste kilometer perfect, hij houdt hem heel strak precies in het midden van de rijstrook d:)b

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
demonic schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:48:
[...]

[...]

Wat Nietwijk al zegt. Ik geloof dat er een HW fix moest worden gedaan aan de stuurkolom en een SW update.
Als je die beide hebt gehad en nu nog steeds problemen hebt ben je misschien wel heel kieskeurig/precies.
Of je hebt een ander probleem waardoor je weer terug moet naar de dealer.

als je die SW & HW update niet hebt gehad, dan moet je dat misschien eerst doen en dan nog een keer proberen? (je kan altijd kijken of je een proefrit kan maken met de auto van de dealer, kijken of die het beter, slechter of even goed/slecht doet als de jouwe. Geeft je een beetje een idee dan van de capaciteiten)
Ik weet wat er wel en niet moet gebeuren en bij mij is de hardware niet (goed) gedaan, maar dat komt wel als ik binnenkort voor een servicebeurt moet. een zelflerend systeem is echter niet afhankelijk van een stickertje in de stuurkolom aanbrengen bij een sensor.

mijn auto heeft gelukkig niet veel last van pingpongen (maar wel meer dan ik ervan verwachte en wat nodig is), dus vandaar dat ik mij er (inmiddels) minder aan stoor. evengoed hoop ik dat straks de FLA beter werkt (en dat hij het eindelijk eens gaat worden met de LKA!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenWijns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02-2023
Zie ik dat nu goed en is het verschil in aankoopprijs voor een ioniq 5 zo'n 9.000 euro in de basisversie? En dit in het nadeel voor België. ook de levertermijnen in België lijken hoger te zitten.

Wat is hier een logische verklaring voor?
Ik vraag me al af of mijn leasingmaatschappij in België ook een auto wil aanschaffen bij een Nederlandse dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 22:30
spidertje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Werk idd prima, ik gebruik trouwens de vLinker+ omdat die een veiligheidscode gebruikt. Is dacht ik iets goedkoper dan de ODBllink CX (bimmer).

Heb ook een ODBLink MX+ maar die werkt niet in ABRP, want ori BT en geen BLE.

het is trouwens wel een gedoe... ik vind TomTon nog altijd het fijnste, verkeersdrukte etc, en dan de auto nav voor de HPC en pre-conditioning en ABRP om de palen/route te zoeken.... het is me allemaal wat....
Naar mijn weten gebruikt de ingebouwde navigatie ook gewoon TomTom voor live verkeer…

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Tiggy80 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:20:
[...]

bij mij zijn de lampen door broekhuis almere iets (ik meen 1 graad) naar beneden gestelt omdat ik veel "seintjes" kreeg van tegenliggers, maar zover ik weet hebben ze de auto niet voor een lichtbeeld "mal" gezet (of hoe je dat ook zou noemen) de lampen schijnen nu wat dichter voor de auo op het wegdek. er komt echter vrij weinig strooilicht van de lampen voor mijn gevoel dus op onverlichte wegen rij ik voor mijn gevoel wel een beetje een zwart gat in (dus dan het grootlicht maar aan als de situatie zich voordoet)

over een maandje is het tijd voor een servicebeurt dus dan zal ik het nog eens vragen. dan moeten ze ook de LFA hardware aanpassing nog even afmaken en nog maar weer eens naar het knerpende geluid rechts(?) achter zoeken
Bij mij idem dito. Iets meer licht vlak voor de auto op de weg.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
RobbieB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Naar mijn weten gebruikt de ingebouwde navigatie ook gewoon TomTom voor live verkeer…
Is idd gebaseerd op TomTom. Moet nog eens valideren of die dezelfde routes aangeeft... issue is dat de updates van dat systeem maanden en maanden achterblijven tov de toon app van TomTom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Hoelang is de standaard meegeleverde oplaad kabel?
Vandaag is mijn wallbox geinstalleerd en ik realiseer me ineens dat ik 2.5 - 3 meter moet overbruggen

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 12:15
De auto zelf is ruim 4,5m en ik haalde het van de week net om de laadpaal aan de voorkant van de auto te hebben en met de kabel tot aan de laadpoort aan de achterkant te komen. Logischerwijs zou dat dus iets van 5m moeten zijn want het ging precies en de kabel lag nog voor het grootste deel op de grond.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Heeft iemand ervaring / Weet iemand of niet hyundai garages ook updates door kunnen voeren. Moet binnenkort voor mn 30K beurt, alleen mag van Leaseplan deze niet laten uitvoeren bij Hyundai.
Ben dus beetje bang dat het 2 afspraken worden, 1 voor beurt en 1 voor LKA update :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
amw82 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:02:
Heeft iemand ervaring / Weet iemand of niet hyundai garages ook updates door kunnen voeren. Moet binnenkort voor mn 30K beurt, alleen mag van Leaseplan deze niet laten uitvoeren bij Hyundai.
Ben dus beetje bang dat het 2 afspraken worden, 1 voor beurt en 1 voor LKA update :(
Nooit gevraagd aan de Leasemij. Gewoon gegaan. Was voor de LKA en Conditionering. Nog geen 30K. Conditionering doet het nog steeds niet en dus weer terug naar Broekhuis Almere (tegenwoordig Hyundai). Geen idee wat de Leasemij hier allemaal van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
Cozm0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:52:
Vandaag is mijn wallbox geinstalleerd en ik realiseer me ineens dat ik 2.5 - 3 meter moet overbruggen
Waarom heb je geen wallbox met 5 of 7 meter kabel er aan vast aangeschaft?
Naar mijn mening een slechte keuze. Zelf ooit een LoLo paal gehad en jarenlang mijn PHEV in pluggen. Kabel in en uit de kofferbak gooien is echt super irritant. 10 jaar lang deed ik dit, en het went nooit.
Sinds vorige week de LoLo vervangen met Wallbox Pulsar Plus (ivm 3 fase laden en load balancing) met 5 meter kabel (had misschien beter 7 meter kunnen halen) en wil niet meer terug.

Ik wacht zelf nog op mijn Ioniq 5 dus kan je niet met zekerheid zeggen hoe lang de kabel is, maar meegeleverde kabels in een EV of PHEV zijn meestal 7-8 meter lang, zeker niet korter dan 5, dus die overbrugging gaat je makkelijk lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Razwer op 31-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Cozm0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:52:
volgens mij een meter of 5, ik heb voor thuis een 8meter kabel besteld en deze zit standaard in de laadpaal en met een klem op de paal vast zo kan ik de originele kabel in de auto houden voor onderweg. een vaste kabel had ook gekund, maar dit vond ik een flexibelere oplossig ivm evt schade aan de kabel (de alfen eve verwacht helaas wel dat je voor elke laadsessie de kabel er even uithaald, dat had ik dan weer niet verwacht 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Naar mijn mening een slechte keuze. Zelf ooit een LoLo paal gehad en jarenlang mijn PHEV in pluggen. Kabel in en uit de kofferbak gooien is echt super irritant. 10 jaar lang deed ik dit, en het went nooit.
Sinds vorige week de LoLo vervangen met Wallbox Pulsar Plus (ivm 3 fase laden en load balancing) met 5 meter kabel (had misschien beter 7 meter kunnen halen) en wil niet meer terug.

Ik wacht zelf nog op mijn Ioniq 5 dus kan je niet met zekerheid zeggen hoe lang de kabel is, maar meegeleverde kabels in een EV of PHEV zijn meestal 7-8 meter lang, zeker niet korter dan 5, dus die overbrugging gaat je makkelijk lukken.
Ik heb ook een Pulsar Plus met 5 meter en kom net wat tekort, ga de kabel binnenkort (proberen te) vervangen. Reken op 15 euro per strekkende meter. Voor 2 meter extra kost de Pulsar Plus ongeveer 100-200 euro meer, dus bij nader inzien is de schade verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Laatst online: 21:57
Tiggy80 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:37:
[...]

volgens mij een meter of 5, ik heb voor thuis een 8meter kabel besteld en deze zit standaard in de laadpaal en met een klem op de paal vast zo kan ik de originele kabel in de auto houden voor onderweg. een vaste kabel had ook gekund, maar dit vond ik een flexibelere ivm evt schade aan de kabel (de alfen eve verwacht helaas wel dat je voor elke laadsessie de kabel er even uithaald, dat had ik dan weer niet verwacht 8)7 )
Ik heb dezelfde gekocht (via evservice.eu), maar die van 8 mtr ligt bij mij in de auto voor als ik bij een laadpaal kom die lastig bereikbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
ernestalmere schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Nooit gevraagd aan de Leasemij. Gewoon gegaan. Was voor de LKA en Conditionering. Nog geen 30K. Conditionering doet het nog steeds niet en dus weer terug naar Broekhuis Almere (tegenwoordig Hyundai). Geen idee wat de Leasemij hier allemaal van vindt.
Ik heb Leaseplan ook niets gevraagd. Dit zijn garantiekwesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cozm0

Cozm0

Unf!

[...]

Toen ik de aansluiting 7-8 maanden geleden bestelde zou het een laadpaal op de erfgrens worden (moeilijke parkeerplaats, geen eigen oprit). die paal zou op een open stukje tussen onze voortuin en die van de buren komen te staan. Achteraf geen gezicht, dus ik heb de paal laten veranderen in een wallbox maar moet daardoor een meter of drie overbruggen. Vaste kabel heb ik nooit meer aan gedacht, de auto komt er naar verwachting maar 1-2 keer in de week aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 12-06 12:22

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

[...]

Ik heb een 'losse' 10 meter kabel in mijn Zappi gestoken. Die zit vast met een hangslot aan de schuttingpaal. Als ze per sé die kabel willen krijgen ze hem mee hoor, geen issue. Scheelt dat ik in een low-crime regio woon.
Afgezien van een paar dronken boeren die met carnaval op de vuist gaan gebeurt er hier weinig. Hard werken en van andermans spullen afblijven - het bestaat nog :+

Als ik op vakantie ga kan ik de 10 meter kabel meenemen. Dat is wel handig als er weer eens zo'n ICE hufter op een EV plek staat. Daar kun je zo 3 parkeerplaatsen mee overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
LuPo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Ik heb Leaseplan ook niets gevraagd. Dit zijn garantiekwesties.
Gaat er ook niet om dat ik niet naar de dealer kan. Alleen oor 30K beurt moet ik naar een andere garage. Betekent dus dat als zij dit niet kunnen/mogen (wat ik verwacht) dat ik deze dus niet tegelijk kan uitvoeren en een nieuwe afspraak moet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Tiggy80 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:42:
[...]

of plan gewoon op de ABRP website, dat werkt ook prima. als je geen waarde hecht aan een specifieke aanbieder hoef je uberhaubt niet echt stress te hebben op die route, zat laad gelegenheden
En dan steeds de tussenstops in de navigatie gooien om de accuverwarmer aan te krijgen? Als je in de winter gaat? :)
Of is inmiddels het systeem slimmer dat het over een langere route wel een stop kan plannen.

Daar doen andere merken het wel iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan1337 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:24:
[...]

En dan steeds de tussenstops in de navigatie gooien om de accuverwarmer aan te krijgen? Als je in de winter gaat? :)
Of is inmiddels het systeem slimmer dat het over een langere route wel een stop kan plannen.

helaas maar waar.... ik heb nog niet een andere optie gevonden in de navigatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het moeten gebruiken van een snellader is voor mij in een 77kWh variant ondertussen (nogmaals, slechts 2000km er op, dit is slechts week 2 maar ik ken mijn routes) zo ontzettend niche, ik zie dat hooguit twee keer, max drie keer per jaar een ding worden. Ik laad altijd thuis, en eigenlijk (voordeel van vroeg starten, laadpalen zijn niet meer zo vanzelfsprekend als dat het vroeger was op bestemmingen) altijd kan ik ook op bestemming laden. Ik kan momenteel al bijna "mijn gehucht in Drenthe/Groningen > Den Haag" heen én terug halen, met laden op bestemming hoef ik niet eens de 100% op te zoeken. Met 100% zou ik mogelijk nu zelfs al beide kanten op kunnen gaan.

Ik snap de meerwaarde van snelladen op lange ritten wel (heck, volgende week een van die lange ritten, slechts Groningen > België, maar goed...). Voor alledaags gebruik, zeker met een oprit... tsja... het is het me niet waard. De accuverwarming. Meestal dus gewoon mijn Waze navigatie. Voor de België rit plan ik van te voren wel even (hoeft niet zo moeilijk te zijn), en maak ik even een post-it voor op het magneetbordje met de laadstops. Zet dat dan in de nav, en zeker in de winter maar even die 5kW voor 20min door de accu rammen zodat hij snel laad (ten koste van bereik). In de zomer echter gaat die optie uit. Maar zeker gezien de kWh prijs denk ik dat ik de snellaad stops maar voorkom tenzij het echt niet anders kan.

Overigens viel me op dat er wel een optie is om "POI along the route" te doen. Of zelfs POI near cursor. Dat je dan zelf ergens halverwege de route de cursor zet en een snellader selecteert. Maar ik denk dat ik het makkelijk ga houden, en gewoon de snellaad stops als eindbestemming instel, want voor snelwegen (heck, eigenlijk zelfs voor binnen wegen -- Ring Groningen valt me heel erg mee wat de ingebouwde nav doet) is de navigatie perfect. Zodra ik dicht bij de bestemming kom of ná de laatste laadstop druk ik gewoon op de waze knop. Die staat onder het sterretje op mijn middenconsole. Simpel, stupid. Heb het Tesla systeem gezien, en de navigatie was voor mij juist een van de redenen dat een M3 afviel in de keuze. Het feit dat je geen keuze had, geen AA, de standaard €120/jaar erbij had verplicht terwijl je al een goede hebt in je telefoon, en de kaartweergave (maar dat is iets waar ik héél secuur in ben en de Hyundai kaartweergave is ook verre van ideaal, het liefst zou ik gewoon een BRT of OpenTopo kaartje willen hebben. Heck, Esri Topo wordt ik zelfs al blij van!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 11:04

MicheldeGoey

Project 45

@kor952
Ik heb juist gekozen voor de maximale afstand, dan ik zo nodig met het wieltje op de dash de afstelling aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 22:30
Umbrah schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:53:
In de zomer echter gaat die optie uit.
In de zomer gaat de pre-conditioning waarschijnlijk niet eens aan omdat een van de paramaters is dat de temperatuur van de accu niet onder de >20 graden mag zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 07:38
Cozm0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Toen ik de aansluiting 7-8 maanden geleden bestelde zou het een laadpaal op de erfgrens worden (moeilijke parkeerplaats, geen eigen oprit). die paal zou op een open stukje tussen onze voortuin en die van de buren komen te staan. Achteraf geen gezicht, dus ik heb de paal laten veranderen in een wallbox maar moet daardoor een meter of drie overbruggen. Vaste kabel heb ik nooit meer aan gedacht, de auto komt er naar verwachting maar 1-2 keer in de week aan te hangen.
Mag de kabel in jouw gemeente door de ‘openbare ruimte’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0

Cozm0

Unf!

edvanleeuwen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Mag de kabel in jouw gemeente door de ‘openbare ruimte’?
Shhhhht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

In sommige gemeentes wordt het gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het wisselt erg sterk per gemeente. Gezien de toename (en het steeds meer mainstream worden) van EV's zal dat alleen maar vaker worden, zeker als er ad-interim gewoon nog geen gemeentelijk beleid is voor bijvoorbeeld huizen stijl "rijtjes met geen vaste parkeervakken maar wel ladingen parkeervakken voor de deur". In-stoeprand EVSE's zijn nu een ding, aan-lantaarnpaal ook (zei het dat het niet via de paal zelf zal gaan want die is immers slechts 1x10A hooguit en vaak centraal geschakeld). Steeds meer gemeentes zijn best soepel dus in 'kabel over de stoep". Mits er nog maar gelopen kan worden, en niemand op z'n plaat gaat (dus matten). Steeds vaker is tegelwippen voor een gootje ook toegestaan.

Probleem is en blijft dat verandering langzaam gaat, zoals je 5-6 jaar geleden nog veel VVE's zag die anti-EV waren vanwege parkeergarage branden (wat ook in de categorie myth busted past ondertussen), zie je de gemeentes vanuit de RES-en ook steeds vaker beleid maken. Beleid en implementatie duurt tijd, en tot die tijd is men dan maar pragmatisch.

Qua isolatie is een van de zaken die je steeds minder ziet een in-deur brievenbus, zeker bij nieuw bouwbesluit en 0-op-de-meter woningen. Zelfs niet bij rijtjes. Een buitenbus is dan al snel erg normaal, en steeds vaker ook: een pakketbus. Waarom die niet gelijk maar wat meer naar de erfgrens brengen, en de EVSE aan de bus verwerken? Dan kan het er nog wel mooi uit zien ook.

Voor de i5 specifiek ben ik nu over een aggregaat modus aan het denken. V2L is best eenvoudig, en ik zou eigenlijk wel de optie willen hebben om vrij eenvoudig met weinig moeite mezelf los van de 3x25 te maken, en een stuk vanaf de 1x16 vanaf de auto te kunnen halen in het geval van een uitval (immers, als er een uitval is, is normaal en net gedrag om elke inverter en opwek in het huis, inclusief PV, los te koppelen, voordat je zo'n monteur met je auto elektrocuteert).

Het hele 3fasen verhaal is en blijft echter een lastige, omdat mijn huis uiteraard over meerdere fases is verdeeld, en ik dus eigenlijk met het handje tot de 16A een paar groepen zou moeten kiezen die ik er aan koppel.

Een nettere oplossing lijkt me toch de thuisbatterij die ik eigenlijk toch wil gaan aanschaffen. Ik zal dan voor een DC-DC zon-gekoppelde batterij met 3-fasen inverter voor het huis gaan die óók stroom zou kunnen importeren indien nodig. In het geval van een uitval, zal ik de auto dan eventueel via de batterij terug naar het huis kunnen laten gaan, is ongeveer mijn gedachtengang. Ik heb dan input in de batterij via zon, de auto, en alsnog naar het huis op 3 fase, en in het geval van uitval raak ik weinig functionaliteit kwijt door los van het net te gaan. De batterij laad dan op via 1-fase auto, en DC-DC zon, waardoor ik in theorie zolang ik onder de 8kW blijf bij zomer zon (en 3.6kW gedurende de nacht) een mega noodstroomvoorziening heb bovenop de accu zelf.

Vraag me af of iemand met deze zaken al heeft lopen spelen. Ik bedoel, uiteraard kan ik in geval van nood gewoon naar binnen schuiven en dingen als internet + koel/vries aan de auto koppelen voor nu, maar een beetje ambitie naar: "thuisaccu + zon = gewoon stroom + beetje noodstroom, auto erbij = mega noodstroom" lijkt me nog een stuk leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Umbrah schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:54:
Voor de i5 specifiek ben ik nu over een aggregaat modus aan het denken. V2L is best eenvoudig, en ik zou eigenlijk wel de optie willen hebben om vrij eenvoudig met weinig moeite mezelf los van de 3x25 te maken, en een stuk vanaf de 1x16 vanaf de auto te kunnen halen in het geval van een uitval (immers, als er een uitval is, is normaal en net gedrag om elke inverter en opwek in het huis, inclusief PV, los te koppelen, voordat je zo'n monteur met je auto elektrocuteert).

Het hele 3fasen verhaal is en blijft echter een lastige, omdat mijn huis uiteraard over meerdere fases is verdeeld, en ik dus eigenlijk met het handje tot de 16A een paar groepen zou moeten kiezen die ik er aan koppel.

Een nettere oplossing lijkt me toch de thuisbatterij die ik eigenlijk toch wil gaan aanschaffen. Ik zal dan voor een DC-DC zon-gekoppelde batterij met 3-fasen inverter voor het huis gaan die óók stroom zou kunnen importeren indien nodig. In het geval van een uitval, zal ik de auto dan eventueel via de batterij terug naar het huis kunnen laten gaan, is ongeveer mijn gedachtengang. Ik heb dan input in de batterij via zon, de auto, en alsnog naar het huis op 3 fase, en in het geval van uitval raak ik weinig functionaliteit kwijt door los van het net te gaan. De batterij laad dan op via 1-fase auto, en DC-DC zon, waardoor ik in theorie zolang ik onder de 8kW blijf bij zomer zon (en 3.6kW gedurende de nacht) een mega noodstroomvoorziening heb bovenop de accu zelf.

Vraag me af of iemand met deze zaken al heeft lopen spelen. Ik bedoel, uiteraard kan ik in geval van nood gewoon naar binnen schuiven en dingen als internet + koel/vries aan de auto koppelen voor nu, maar een beetje ambitie naar: "thuisaccu + zon = gewoon stroom + beetje noodstroom, auto erbij = mega noodstroom" lijkt me nog een stuk leuker.
Als ik in een slecht ontwikkeld land zou wonen met slechte energievoorziening zou ik er zeker over nadenken. Maar waar ik woon vind ik het zinloos. In het onwaarschijnlijke geval van een langdurige stroomstoring trek ik wel een verlengsnoertje naar de koeler en vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 19:35
Bandenvraagje: welke 20" zomerband zouden jullie aanraden?

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
kretek1305 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:51:
Ik zou beginnen met de standaard maat, load index en snelheidsindex: 255/45 R20 105W
Dit als vertrekpunt nemen en indien je goede redenen hebt kan je hiervan afwijken. Snelheidsindex "W" is voor 270 km/h. Zo hard gaat je auto niet. Die kan je prima loslaten.

Vervolgens zou ik voor een A-merk kiezen met een gunstig bandenlabel

Ik zou echter niet blind staren op het bandenlabel. Het kan dat er "maar" 1 a 2% verschil zit tussen A en B label. Daarnaast geeft 10% minder rolweerstand absoluut geen 10% meer bereik. Bij veel snelwegkilometers begint die 10% verschil in rolstand verwaarloosbaar te worden. Hetzelfde geldt voor geluid. 3 dB verschil is geluidsverdubbeling, maar ook daar hebben we het weer over rolgeluid. Rolgeluid is slechts een deel van het geluid wat je hoort in de auto. Stiller en energiezuiniger is altijd beter, maar je kan ze niet 1-op-1 doorzetten naar verbruik en comfort.

Als je een 5-tal toppers op een rijtje hebt zou ik naar de prijs kijken. Bandenspotter kan je hierbij helpen als je niet vast zit aan een dealer:

Hankook Ventus S1 Evo2 K117 255/45 R20 105 W €177,49

Continental PremiumContact 6 255/45 R20 105 H € 179,19

Hankook Ventus S1 Evo3 K127 255/45 R20 105 Y € 180,99

Hankook Ventus V12 EVO2 K120 255/45 R20 105 Y 181,99

GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5 255/45 R20 105 H € 209,99

Continental EcoContact 6Q 255/45 R20 105 W € 212,99

Michelin Pilot Sport EV 255/45 R20 105 W € 228,49

Dunlop Sport Maxx RT2 255/45 R20 105 Y € 237,88

Bridgestone Potenza Sport 255/45 R20 105 Y € 242,69

en zo kan ik nog wel even doorgaan met duurdere, maar ik denk dat hier al wel wat moois bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
Ik zou eens kijken bij de Adac
https://www.adac.de/rund-.../reifentest/sommerreifen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@kretek1305 Michelin Pilot Sport EV zit standaard onder mijn Project 45.

Hier een handige autoweek link met banden 255/45 R20 105W, waarbij meteen de bandenlabels getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Dan kan je beter een testvergelijker nemen die banden heeft in een vergelijkbare maat. Zit er bij ADAC niet bij.

Het nadeel is dat ze voor een vergelijkbare bandenmaat vaak maar een paar banden testen. Ik kan zo 20 banden opsommen die beter zijn dan de nummer 5 van Autoweek/ANWB. Die tests zijn redelijk zinloos dus, tenzij je de nummer 1 band als referentie neemt.

[ Voor 26% gewijzigd door nietwijk op 01-02-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ZuinigeRijder schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:46:
@kretek1305 Michelin Pilot Sport EV zit standaard onder mijn Project 45.

Hier een handige autoweek link met banden 255/45 R20 105W, waarbij meteen de bandenlabels getoond worden.
Autoweek is inderdaad ook prima. Dat is Bandenspotter, maar dan met het Autoweek logo er overheen geplakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5uEuxFsMbDRqda2gOEE-vgjstE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VF74kJeOle9kciBghB3czgeD.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 01-02-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 11:45
djmelvee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:57:
[...]

De "oplossing" volgens de dealer was een systeemupdate. Uurtje geleden de auto opgehaald, na 3 keer de hoek om te gaan viel AA alweer uit.. Volgende stap was volgens hem de module, maar dat "zou nogal een traject worden".
Ik had gisteren precies hetzelfde. Bij de dealer niets gevonden en alles zou gewoon moeten werken. Na 10 min. rijden vloog hij er alweer uit. Denk dat ik het maar moet accepteren en zoveel mogelijk met de inbouw navi moet leren omgaan. Die is op zich niet slecht maar na 6 jaar carplay raak je er toch aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmelvee
ThijsR schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik had gisteren precies hetzelfde. Bij de dealer niets gevonden en alles zou gewoon moeten werken. Na 10 min. rijden vloog hij er alweer uit. Denk dat ik het maar moet accepteren en zoveel mogelijk met de inbouw navi moet leren omgaan. Die is op zich niet slecht maar na 6 jaar carplay raak je er toch aan gewend.
Ik ben zojuist gebeld door de dealer en het traject om AVN module te vervangen is gestart. Morgenochtend even langs om logs op te halen van mijn auto en moest het model, typenummer en Android versie van mijn telefoon doorgeven. Dat zijn er 4 in totaal, want heb 4 toestellen geprobeerd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 12-06 12:22

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

De band die er standaard onder zit. De Michelin Pilot Sport EV met de foamlaag aan de binnenzijde. Mooi stil en redelijk slijtvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
Goedemiddag,

Ik hoor het graag.

Mvrg
Vorig jaar ben ik met een 58kwh met trekhaakkoffer (dikke aanrader!!) naar Italië gereden met 2 volwassen en twee kleine kinderen. Heenreis verdeeld over 3 dagen, terug in één keer gereden. Heen en terug wel gekozen om niet in het weekend te gaan rijden.
Wij vonden het prima te doen. Zoals vele eerder aangegeven, gebruik ABRP om de stops te bepalen. Ik heb geen dongle, maar heb deze ook niet gemist.
Laden onderweg ging overal prima, in Italië was het af en toe zoeken.

Vroeger reed ik altijd 's nachts met zo weinig mogelijk stops. Het was dus even wennen om zo vaak te stoppen. Het enige voordeel is dat je heerlijk ontspannen op plaats van bestemming aankomt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
LuPo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Hyundai Velserbeek in Velserbroek. Minimale verstelling, maximaal meer zicht. Lounge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YJB
  • Laatst online: 18:55

YJB

Het zal wel niet mogen, maar het lijkt langzamerhand wel nuttig om een lijst van dealers die "kundig" zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
Stephan1337 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:24:
[...]

De batterij is na 1 x voorverwarmen en aansluitend laden voor de rest van een lange trip voldoende warm is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-06 07:51
YJB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:00:
Het zal wel niet mogen, maar het lijkt langzamerhand wel nuttig om een lijst van dealers die "kundig" zijn
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.
Reviews en lijstjes met beste dealers zijn toegestaan als de beheerder van het forum/topic akkoord is

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
Niet helemaal on topic, maar sinds kort ook coolwalk. Klopt het dat je Waze niet full screen kan zetten zoals bv maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 10:21
Vraag me af of iemand met deze zaken al heeft lopen spelen.
Wat jij wil, daar is V2L simpelweg niet voor gemaakt. En elke poging om zelf wat te fabriceren zal resulteren in ren situatie dat jouw verzekering dit niet zal accepteren indien er iets gebeurd.
Ik snap het verlangen, maar we zullen simpelweg moeten wachten totdat Hyundai officieel met V2G/V2h gaat komen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80

ja dat heeft men, zoek even naar het V2G draadje hier op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
zojuist krijg ik in bleulink app een melding "enigine is off but taillights are still on" bijzonder, ik heb nog niet eerder een vergelijkbare melding gehad. kon het niet controleren of het daadwerkelijk zo was, maar via de app kon ik de lichten ook uitschakelen blijbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 07:38

cooper_s1

MINI's rule

amw82 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:48:
Niet helemaal on topic, maar sinds kort ook coolwalk. Klopt het dat je Waze niet full screen kan zetten zoals bv maps?
Klopt, dat had ik ook.
Pagina: 1 ... 143 ... 263 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic