• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:46:
Volgens mij is bij de laatste update ook de indicatie van AUTO regen veranderd, zodat je ziet in welke AUTO regen stand je zit (linksonder in het display van bestuurder). In ieder geval is me dit voorheen niet opgevallen. Hier een recente video die de 6 verschillende AUTO regen standen beschrijft. Je kunt dus ook op LV 0.75, LV 0.50 en LV 0.25 afremmen bij loslaten stroompedaal (bij voertuigen voor je zal AUTO de regen level bepalen).

[Afbeelding]

[YouTube: Hyundai Ioniq 5 - How To Use Auto Regen or Intro To Auto Regen PLUS The Hidden Levels!]
Het weergeven van de stand in Auto was al.

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

MBam schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Ik heb afgelopen weekend 700km gereisd in Nederland en Belgie, systeem schokte toen nog. Het gevoel dat hij getrapt bijstuurd.

Na het doen van de update merk ik wel echt ander gedrag. Voelt vloeiender aan.

Vanochtend de 20.000km gepasseerd.
Zou kunnen, in ieder geval fijn :D!

PJvI

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 10:49
Umbrah schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Tesla doet wat gekke dingen, zoals 500v op hun v3 laders. De hele industrie werkt met 400 of 800 die bovendien compatible zijn. De v3 suc is bovendien niet slim genoeg om te bedenken dat als iets meer dan 400 kan, dat dit niet noodzakelijk betekent 500. En bij dc laden is de lader in control. Kortom, 800v auto's kunnen niet laden bij v3. Wel bij v2
Dank voor de input. Ik ga binnenkort eens testen aan een V2 lader.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:29
Iets heel anders, het halve Ionity netwerk lijkt offline te zijn.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 14:46

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

McRizzo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:28:
Iets heel anders, het halve Ionity netwerk lijkt offline te zijn.
Hier (Veluwe) niet.

• McRizzo
In de Ionity app staan heel veel stations op grijs in Europa. Ik was aan routes aan het plannen in ABRP en de Ionity opties verdwenen ineens.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:50
McRizzo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:46:
In de Ionity app staan heel veel stations op grijs in Europa. Ik was aan routes aan het plannen in ABRP en de Ionity opties verdwenen ineens.
bijzonder ook dat de status op de website minder offline palen laat zien dan de app op dit moment....

oh in de app doen ze het nu ook weer allemaal 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Tiggy80 op 05-07-2022 12:25 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• McRizzo
Tiggy80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:22:
[...]

bijzonder ook dat de status op de website minder offline palen laat zien dan de app op dit moment....

oh in de app doen ze het nu ook weer allemaal 8)7
De boel lijkt het allemaal weer te doen!
McRizzo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:46:
Ik had dit laatst bij Ionity Oosterhout. Eigenwijs als ik ben toch daar naartoe gereden, bleek dat ze alle zuilen hadden vervangen en er twee extra hadden geplaatst. Maar lijkt me niet dat ze dat met allemaal precies tegelijk doen...
Ik heb nu mijn IONIQ 5 Project 45 een jaar en de zonnepanelen teller staat net boven de 100 kWh. Met 6 km per kWh is dat 600 vrije kilometers in een jaar 8) Dus extra betalen voor de zonnepanelen lijkt me niet de moeite waard (1200 euro in Nederland), maar ze maakten gelukkig deel uit van het Project 45 pakket.

Als een kWh 20 eurocent kost, heb je per jaar 20 euro stroom gratis. De terugverdientijd is dan 60 jaar :Y . Momenteel kost elektriciteit thuis echter veel meer tegenwoordig, maar ik heb genoeg zonnepanelen op mijn huis om een break-even elektriciteitsverbruik voor thuis en EV te hebben.

Even in perspectief, ik heb voor bijna 1800 euro 2000 Wp op mijn dubbele carport gelegd, terwijl dus een 200 Wp zonnepanelendak op de IONIQ 5 in de optielijst 1200 euro kost. Volgens mij is deze optie trouwens uit de optielijst verdwenen.

Met mijn eerste schatting van 120 kWh zat ik er dus niet ver naast......

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-07-2022 22:08 ]

• TOMm1e
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10 16:18
Tegenvaller zo net voor de zomervakantie in combinatie met de snelle laadtijd van de Ioniq 5 :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCX6rr21QLVwT9REvxhNOVfI42I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml1HjTiE2aNXCQarwe8hFjDX.jpg?f=fotoalbum_large

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 15:55
TOMm1e schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:43:
Tegenvaller zo net voor de zomervakantie in combinatie met de snelle laadtijd van de Ioniq 5 :'(

[Afbeelding]
Hè jammer. Zat er wel een keer aan te komen natuurlijk, maar dat hadden ze dan wel even ná mijn terugreis uit de Vendée komende zaterdag mogen doen :) oh well, in ieder geval op de heenreis nog optimaal geprofiteerd.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
Hallo,

Na een aantal weken meegelezen te hebben en alle pagina's teruggelezen te hebben hier mijn eerste bericht.

Mijn IONIQ 5 Connect met warmtepomp, vaste trekhaak en in kleur Atlas White is op 13 april 2022 via wagenparkbeheer bij de leasemaatschappij (Athlon) besteld. De auto wordt geleverd door Van Mossel. Op de bestelbevestiging stond toen al 77,4kwh ofwel M2023 en indicatie levertijd eind november.
Dit was vorige week nog steeds de status. Heb het gevoel dat ze pas op het laatste moment weten of deze wordt uitgesteld. Ik hou er rekening mee.

Ik had liever de Connect+ gehad maar die paste helaas niet in het leasebudget.

Op basis van jullie tips ga ik het volgende komende tijd bestellen:

- een goede interieurfilter (heb hooikoorts)
- LED lampjes om halogeen te vervangen in interieur en kofferbak
- dimbare LED usb's voor middenconsole
- rubber dopje achter de sensor voor makkelijker keyless openen/sluiten
- zwart Hyundai logo voor en achter
-

Er is al veel over rijden met een caravan gesproken. Wat ik niet heb gezien zijn caravanspiegels die goed op de IONIQ passen. Ik heb nu HABA universele op mijn voorloopauto (Renault Megane) maar die trillen er bijna vanaf op de snelweg. Heeft iemand tips? De lokale Hyundai dealer zelf kon me niet helpen.

Dank je wel en ik blijf het forum komende maanden volgen!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
ThijsR schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:12:
Er is al veel over rijden met een caravan gesproken. Wat ik niet heb gezien zijn caravanspiegels die goed op de IONIQ passen. Ik heb nu HABA universele op mijn voorloopauto (Renault Megane) maar die trillen er bijna vanaf op de snelweg. Heeft iemand tips? De lokale Hyundai dealer zelf kon me niet helpen.
Milenco Aero passen redelijk op de spiegels van de Ioniq 5

[ Voor 12% gewijzigd door PeMo1965 op 06-07-2022 14:20 ]

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

kor952 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:58:

Helaas is het emailadres onleesbaar gemaakt, maar een info at hyundai.de zal wss wel bestaan, en dan beginnen met t.a.v. Jürgen Keller......voorbeeld:

Dear Mr. Keller,

May I remind you of the letter to Car Maniac earlier this year.
2022 is half way now and we still do not have an update for battery pre-conditioning of the drive battery of our Ioniq 5.
Can you please tell me when I can expect the pre-conditioning update.

Kind Regards,

voeg een kopie van de brief bij.
Hier het antwoord van Hyundai.de....

Dear Mr- Koridon,

we are aware that some Hyundai IONIQ 5 have a reduced charging speed when the outside temperature is low. This is not a malfunction of the mobility device or its battery. Optimal battery performance is achieved when the temperature is between 20 and 30 degrees. As with all battery-electric vehicles, the charging speed also depends on the battery temperature, in addition to other factors such as battery protection. Under optimal conditions, the high-voltage battery of the Hyundai IONIQ 5can be charged from 10 to 80 percent in 18 minutes thanks to its 800-volt fast charging technology.

In order to ensure these charging speeds in the winter month as well, Hyundai is currently working meticulously on a function for gentle precondition of the drive battery. The high-voltage battery is automatically preheated when the driver plans a stop at a charging station in the navigation system. The introduction of this function is planned and can probably also be retrofitted to previously delivered Hyundai IONIQ 5. More details will be announced at a later date.

We wish you pure driving pleasure with Hyundai!

감사합니다 | Best regards | Mit freundlichen Grüßen

3000Wp op 't dak

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
kor952 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Dear Mr- Koridon,

we are aware that some Hyundai IONIQ 5 have a reduced charging speed when the outside temperature is low. This is not a malfunction of the mobility device or its battery. Optimal battery performance is achieved when the temperature is between 20 and 30 degrees. As with all battery-electric vehicles, the charging speed also depends on the battery temperature, in addition to other factors such as battery protection. Under optimal conditions, the high-voltage battery of the Hyundai IONIQ 5can be charged from 10 to 80 percent in 18 minutes thanks to its 800-volt fast charging technology.

In order to ensure these charging speeds in the winter month as well, Hyundai is currently working meticulously on a function for gentle precondition of the drive battery. The high-voltage battery is automatically preheated when the driver plans a stop at a charging station in the navigation system. The introduction of this function is planned and can probably also be retrofitted to previously delivered Hyundai IONIQ 5. More details will be announced at a later date.

We onthouden: "probably"

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
dvdj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:35:
[...]

We onthouden: "probably"
"Can probably" zelfs :')

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

[...]

The introduction of this function is planned and can probably also be retrofitted to previously delivered Hyundai IONIQ 5. More details will be announced at a later date.

Dus, het is gepland, maar nog niet duidelijk of het backwards compatible is..? Waar zou dat dan weer vanaf hangen als het puur software matig is?

PJvI

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:00
PeMo1965 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Milenco Aero passen redelijk op de spiegels van de Ioniq 5
Ik heb de Milenco Grand Aero caravanspiegels. Trillingvrij.
Heb deze op de Kodiaq gehad en nu op de Ioniq 5. Werkt prima.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-11 08:50

MicheldeGoey

Project 45

P86 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:45:
Dus, het is gepland, maar nog niet duidelijk of het backwards compatible is..? Waar zou dat dan weer vanaf hangen als het puur software matig is?
"Retrofitted" impliceert hardware, anders zou het wel een update worden genoemd.

• MeelezerT
[...]

Dear Mr- Koridon,

Kreeg hetzelfde antwoord idd.

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 15:14
Ik mag over jaartje een nieuwe auto uitkiezen. Rijd momenteel een Kia Niro PHEV (short-operational lease 2 jaar). Ik had oorspronkelijk de EV6 willen leasen maar was van mening dat het EV markt nog niet volledig ontwikkeld is en dat er early adapter issues zouden zijn. Vandaar dat ik een shortlease heb genomen. PHEV om alvast kennis te maken met het elektrisch rijden op opladen.

Nu wordt mij geadviseerd gemiddeld 9 maanden van te voren een auto te gaan kiezen ivm wacht en levertijd. Ik vind de EV6 erg mooi, maar nu ik hem paar keer gereden heb, vind ik hem niet zo praktisch. Achter ruimte (niet been ruimte, maar met name voet ruimte) erg beperkt en de kofferbak niet echt functioneel. Kofferbak is lang maar niet hoog door het aflopende dak. Oorspronkelijk vond ik de IQ5 niet zo mooi, maar nu ik hem vaker zie rijden, ben ik hem leuker gaan vinden. Ik moet nog een testrit inplannen maar van de Youtube reviews lijkt zowel voetruimte als kofferbak, groter als de EV6. Enige soort van nadeel dat ik heb gevonden, is dat het geen Glazen schuif-/kanteldak (type: wide). Stiekem gebruik ik die nu in mijn Kia Niro erg vaak.

Nu begreep ik dat er early adapters issues mee zijn, maar die zijn opgelost met de MY23. Ik zou dan zelf voor de Lounge 77.4 RWD uitvoering gaan met als extra's: vision panoramadak, digitale binnenspiegel. digitale buitenspiegel en trekhaak. Zijn er al Tweakers hier die een MY23 rijden? Zijn er nog meer Tweakers die aan het twijfelen waren tussen de EV6 en de IQ5? Waarom heb jij de IQ5 gekozen?

Andere vraag die ik heb... Ik begrijp dat onderhoud per 2 jaar of 30.000 km is. Onderhoud bedraagt 293 euro. Is het bij EV's dan niet interessanter om het financial te leasen ipv operational? Gezien partijen als Leaseplan, gewoon extra marge op EV's gooien en uitgaan van ICE-auto's interval onderhoud. Ik heb tot nu altijd bij Leaseplan een contract gehad van 3 jaar met 50.000kms per jaar (behalve nu met de laatste auto). Vaak zit ik ook tegen dat limiet aan jaarlijks. Nu geeft Hyundai 5 jaar garantie ongeacht de aantal kilometers, bij Kia is dit 7 jaar garantie met max 150.000km. Ook dit zou wellicht kunnen helpen bij keuze om voor financial lease te gaan ipv operational.

Al met al veel vragen. Lees graag jullie meningen hierover.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:22

-CJ

Not remastered

Als je geen early adapter issues wilt zou ik de Ioniq 5 niet echt aanraden. Er zijn best wat problemen tot nu toe en Hyundai lost weinig tot niets op.

All I had to do was follow the damn train.

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:52:
Ik heb nu mijn IONIQ 5 Project 45 een jaar en de zonnepanelen teller staat net boven de 100 kWh. Met 6 km per kWh is dat 600 vrije kilometers in een jaar 8) Dus extra betalen voor de zonnepanelen lijkt me niet de moeite waard (1200 euro in Nederland), maar ze maakten gelukkig deel uit van het Project 45 pakket.

Als een kWh 20 eurocent kost, heb je per jaar 20 euro stroom gratis. De terugverdientijd is dan 60 jaar :Y . Momenteel kost elektriciteit thuis echter veel meer tegenwoordig, maar ik heb genoeg zonnepanelen op mijn huis om een break-even elektriciteitsverbruik voor thuis en EV te hebben.

Even in perspectief, ik heb voor bijna 1800 euro 2000 Wp op mijn dubbele carport gelegd, terwijl dus een 200 Wp zonnepanelendak op de IONIQ 5 in de optielijst 1200 euro kost. Volgens mij is deze optie trouwens uit de optielijst verdwenen.

Met mijn eerste schatting van 120 kWh zat ik er dus niet ver naast......

Ook ik ben op 7-7, 1 jaar eigenaar van een P45 en het zonnedak heeft 91,6 kWh opgeleverd. Heb nu 21000km gereden met een verbruik van 17,0 op 100km, heeft dus 540km opgeleverd. Dure km's

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:33
-CJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:45:
Als je geen early adapter issues wilt zou ik de Ioniq 5 niet echt aanraden. Er zijn best wat problemen tot nu toe en Hyundai lost weinig tot niets op.
Niet overdrijven. Er zijn mensen met wat issues, maar er zijn er heel veel zonder problemen (zoals ik)

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgeOLPZt1E52Usl3NAF6TokrYaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC84UPeBhWx18Pg8NQlwPGo8.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog meer mensen die last hebben bij het automatisch inparkeren beeld dat het in een van de Scandinavische talen staat? Rest van de menu’s staan gewoon in het Nederlands.
Dit is sinds de laatste update daarvoor was het wel gewoon in het NL.
Heb al geprobeerd andere taal en toen weer terug naar NL, maar dat hielp niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan_haarlem op 06-07-2022 20:31 ]

Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:
Ik mag over jaartje een nieuwe auto uitkiezen. Rijd momenteel een Kia Niro PHEV (short-operational lease 2 jaar). Ik had oorspronkelijk de EV6 willen leasen maar was van mening dat het EV markt nog niet volledig ontwikkeld is en dat er early adapter issues zouden zijn. Vandaar dat ik een shortlease heb genomen. PHEV om alvast kennis te maken met het elektrisch rijden op opladen.

Nu wordt mij geadviseerd gemiddeld 9 maanden van te voren een auto te gaan kiezen ivm wacht en levertijd. Ik vind de EV6 erg mooi, maar nu ik hem paar keer gereden heb, vind ik hem niet zo praktisch. Achter ruimte (niet been ruimte, maar met name voet ruimte) erg beperkt en de kofferbak niet echt functioneel. Kofferbak is lang maar niet hoog door het aflopende dak. Oorspronkelijk vond ik de IQ5 niet zo mooi, maar nu ik hem vaker zie rijden, ben ik hem leuker gaan vinden. Ik moet nog een testrit inplannen maar van de Youtube reviews lijkt zowel voetruimte als kofferbak, groter als de EV6. Enige soort van nadeel dat ik heb gevonden, is dat het geen Glazen schuif-/kanteldak (type: wide). Stiekem gebruik ik die nu in mijn Kia Niro erg vaak.

Nu begreep ik dat er early adapters issues mee zijn, maar die zijn opgelost met de MY23. Ik zou dan zelf voor de Lounge 77.4 RWD uitvoering gaan met als extra's: vision panoramadak, digitale binnenspiegel. digitale buitenspiegel en trekhaak. Zijn er al Tweakers hier die een MY23 rijden? Zijn er nog meer Tweakers die aan het twijfelen waren tussen de EV6 en de IQ5? Waarom heb jij de IQ5 gekozen?

Andere vraag die ik heb... Ik begrijp dat onderhoud per 2 jaar of 30.000 km is. Onderhoud bedraagt 293 euro. Is het bij EV's dan niet interessanter om het financial te leasen ipv operational? Gezien partijen als Leaseplan, gewoon extra marge op EV's gooien en uitgaan van ICE-auto's interval onderhoud. Ik heb tot nu altijd bij Leaseplan een contract gehad van 3 jaar met 50.000kms per jaar (behalve nu met de laatste auto). Vaak zit ik ook tegen dat limiet aan jaarlijks. Nu geeft Hyundai 5 jaar garantie ongeacht de aantal kilometers, bij Kia is dit 7 jaar garantie met max 150.000km. Ook dit zou wellicht kunnen helpen bij keuze om voor financial lease te gaan ipv operational.

Voor mij was de afweging inderdaad meer praktische ruimte in de Ioniq 5. Doordat je de achterbank kunt verschuiven past daar wat meer in. Let wel, in de Lounge versie heb je wat minder ruimte dan in de Style basisversie. De subwoofer neem veel ruimte onder bodemplank in en is ook nog eens onhandig geplaatst. Ik krijg er met pijn en moeite ongeveer net zoveel in weggestouwd als voorheen in de Megane station. Dan is de bank dus wel naar voren. Ik ben zelf 1,80m en mijn zoontje is 5, dus voorlopig genoeg beenruimte (ik kan dan nog achter mezelf zitten, alleen is het in/uitstappen wat krap).

Verder vind ik de interieurstijl van de Ioniq 5 mooier en ruimer dan de de EV6.

Het grote voordeel van de EV6 vond ik de grotere batterij. Als je nu dezelfde 77,4 kWh batterij in de Ioniq 5 krijgt is dat ook geen onderscheid meer.

Als je ruimte echt belangrijk vind kun je ook de Enyaq overwegen of de Model Y. Die laatste kan echt veel meer in, en is ook een pak zuiniger op de snelweg. Dat maakt het iets langzamere laden ruimschoots goed. Met daarnaast de beschikbaarheid van de Superchargers. Ik zat daar eigenlijk op te azen, maar de Renault moest eruit en je kon de Tesla op dat moment nog niet in Europa bestellen. Dat kwam 3 maanden nadat ik de bestelling had geplaatst... Hij is wel wat duurder dan de Ioniq 5, daardoor heb ik vrede met mijn keuze.

De Enyaq zit qua verbruik op de snelweg en bagageruimte tussen de Ioniq 5 en Model Y in. Prijs is vergelijkbaar met de Ioniq 5 (afhankelijk van de opties), maar hij laadt iets minder snel (hoewel dat voortaan 170 kW wordt op het MEB platform, geloof ik).

Qua contract. Ik heb hem gewoon contant gekocht. Idee is de auto lang te rijden. Ik doe zo'n 40.000 km per jaar de komende jaren en ik denk dat het voordeel van weinig onderhoud (tov fossiele auto's) vooral op wat langere termijn speelt (meestal begint het feest na zo'n 120.000 km met distributieriemen etc). Als ik alles optelde, inclusief volledig afschrijven over 10 jaar, kwam ik met de Lounge + Vision maar iets duurder uit dan de 8+ jaar oude tweedehands Megane. Maar dan rijd ik uiteraard wel veel luxer nu.

Ik heb best wat op- en aanmerkingen over deze auto, maar het is tegelijkertijd ook veruit de beste en meest luxe auto die ik heb gereden. Veel van de begin issues zijn wel opgelost of beter bekend bij de dealers. De MY23 verbeteringen zijn aanzienlijk. Hopelijk is ook de productiekwaliteit verbeterd (heb bijv wat last van trillende interieur delen). Veel hangt ook af van de dealer en hoe klantgericht deze is.

• de meester01

de meester01

Stephan_haarlem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:25:
[Afbeelding]

Zijn er nog meer mensen die last hebben bij het automatisch inparkeren beeld dat het in een van de Scandinavische talen staat? Rest van de menu’s staan gewoon in het Nederlands.
Nee dat niet maar als ik de auto afsluit met de navigatie kaart op het scherm staat alles bij de volgende rit weer op het EV scherm met de kaart in het kleine scherm rechts :?

• MeelezerT
Home Assistant op de Raspberry Pi gaat dan wellicht mogelijk naar een ander topic maar wil even laten weten dat ik een automatisering heb gemaakt die de lampen in huis 1 uur voor zonsondergang aanzet maar alleen als de geolocatie van de IONIQ5 niet in de buurt is. En het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door MeelezerT op 06-07-2022 22:40 ]

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-11 08:50

MicheldeGoey

Project 45

Onzin! Ik rij mijn Project 45 nu een jaar en het is de meest probleemloze auto die ik ooit heb gehad.

• Xmoo
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:27:
[...]

Voor mij was de afweging inderdaad meer praktische ruimte in de Ioniq 5. Doordat je de achterbank kunt verschuiven past daar wat meer in. Let wel, in de Lounge versie heb je wat minder ruimte dan in de Style basisversie. De subwoofer neem veel ruimte onder bodemplank in en is ook nog eens onhandig geplaatst. Ik krijg er met pijn en moeite ongeveer net zoveel in weggestouwd als voorheen in de Megane station. Dan is de bank dus wel naar voren. Ik ben zelf 1,80m en mijn zoontje is 5, dus voorlopig genoeg beenruimte (ik kan dan nog achter mezelf zitten, alleen is het in/uitstappen wat krap).

Verder vind ik de interieurstijl van de Ioniq 5 mooier en ruimer dan de de EV6.

Het grote voordeel van de EV6 vond ik de grotere batterij. Als je nu dezelfde 77,4 kWh batterij in de Ioniq 5 krijgt is dat ook geen onderscheid meer.

Als je ruimte echt belangrijk vind kun je ook de Enyaq overwegen of de Model Y. Die laatste kan echt veel meer in, en is ook een pak zuiniger op de snelweg. Dat maakt het iets langzamere laden ruimschoots goed. Met daarnaast de beschikbaarheid van de Superchargers. Ik zat daar eigenlijk op te azen, maar de Renault moest eruit en je kon de Tesla op dat moment nog niet in Europa bestellen. Dat kwam 3 maanden nadat ik de bestelling had geplaatst... Hij is wel wat duurder dan de Ioniq 5, daardoor heb ik vrede met mijn keuze.

De Enyaq zit qua verbruik op de snelweg en bagageruimte tussen de Ioniq 5 en Model Y in. Prijs is vergelijkbaar met de Ioniq 5 (afhankelijk van de opties), maar hij laadt iets minder snel (hoewel dat voortaan 170 kW wordt op het MEB platform, geloof ik).

Qua contract. Ik heb hem gewoon contant gekocht. Idee is de auto lang te rijden. Ik doe zo'n 40.000 km per jaar de komende jaren en ik denk dat het voordeel van weinig onderhoud (tov fossiele auto's) vooral op wat langere termijn speelt (meestal begint het feest na zo'n 120.000 km met distributieriemen etc). Als ik alles optelde, inclusief volledig afschrijven over 10 jaar, kwam ik met de Lounge + Vision maar iets duurder uit dan de 8+ jaar oude tweedehands Megane. Maar dan rijd ik uiteraard wel veel luxer nu.

Ik heb best wat op- en aanmerkingen over deze auto, maar het is tegelijkertijd ook veruit de beste en meest luxe auto die ik heb gereden. Veel van de begin issues zijn wel opgelost of beter bekend bij de dealers. De MY23 verbeteringen zijn aanzienlijk. Hopelijk is ook de productiekwaliteit verbeterd (heb bijv wat last van trillende interieur delen). Veel hangt ook af van de dealer en hoe klantgericht deze is.
Dank je wel voor je uitgebreid antwoord. Enyaq durf ik niet eens naar de kijken. Normaliter is het met VAG auto’s zo dat als je ze een beetje aankleed het snel een duur grapje wordt. Ik heb voorheen de Kia Stonic gehad en nu de Niro, beide in de Executive uitvoering en wil eigenlijk in de Kia/Hyundai eco-systeem hangen. Gezien de bijtelling en de prijs/opties verhouding, kunnen naar mijn mening geen ander auto fabrikanten aan tippen. 50k kms per jaar, auto is dus ook soort van mijn werkplek. Daarom wil ik alle luxe en alle opties mogelijk. Model Y heb ik ook naar gekeken maar vind deze saai, minder opties hebben en niet bij mij passen. Enige Tesla zou de Model X zijn, maar dan zit je weer met de heftige bijtelling.

Ik ben zelf 1,85m. Met voet ruimte bedoel ik in hoeverre jij jouw voet van achteren kwijt kut onder de stoel van de voor passagiers. EV’s hebben de accu’s in de vloer, waardoor de vloer wat hoger is. Lucid dreams heeft dit bv opgelost door op dat stuk geen accu te plaatsen waardoor je een lagere vloer hebt bij de voeten van de achter passagiers (mits je de laatste uitvoering aanschaft met grootse range). Andere auto fabrikanten lossen het op door de voorstoelen hoger te plaatsen. Bij de EV6, krijg ik mijn schoenen (maatje 45) bijna tot nauwelijks onder de stoel. Knie/been ruimte is ruim voldoende maar ik kan hierdoor dus niet echt mijn benen rekken.

Mbt financial lease, heb ik gelezen dat het bij EV’s veeeeeeel voordelen heeft. Zakelijk natuurlijk, maar in dit geval gaat het ook om zakelijke lease. Ik denk dat ik eens moet beginnen met een proefrit in te plannen. De EV6 heeft een gemiddelde levertijd van 9 maanden. IQ5 zou ongeveer 6 maanden zijn, iemand hier ervaring mee?

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:31
Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:

Wij hebben vorig najaar bijna alle electrische modellen geprobeerd, althans die van enige grootte en actieradius. De meesten vielen vrij makkelijk af, voor ons is met name de stoel en de vering van groot belang vanwege een serieus rug probleem van mijn vrouw. De Ioniq 5 en EV6 stonden hoog op de lijst, wat bij ons de doorslag gaf waren de stoelen van de lounge versie. Die zaten voor haar (en ook voor mij) echt geweldig, terwijl we beiden in de EV6 maar geen lekkere zit positie konden vinden. Vrienden van ons hebben sinds een maand de EV6 en ben al een paar keer meegereden en dat gevoel van steeds net niet de goede positie vinden is gebleven.

Nu hebben we de Ioniq 5 nog niet, dus onze ervaring is alleen vanuit de 2 proefritten die we hebben gemaakt. Dinsdag, na ruim 9 maanden wachten mogen we hem eindelijk ophalen. Vrijwel direct daarna kunnen we de stoelen goed uitproberen want we gaan er direct mee naar Zuid Frankrijk….

Maar sowieso is dus 9 tot 12 maanden vantevoren bestellen momenteel aan te raden, tenzij je mazzel hebt en een voorraadmodel kunt vinden die passend is. Dat hadden die vrienden met de EV6, die hebben er een uitgezocht die de dealer al in bestelling had staan waardoor ze maar 4 maanden hoefden te wachten.

Succes met de keuze

In afwachting van de Ioniq 5 N line, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Dank je wel voor je uitgebreid antwoord. Enyaq durf ik niet eens naar de kijken. Normaliter is het met VAG auto’s zo dat als je ze een beetje aankleed het snel een duur grapje wordt. Ik heb voorheen de Kia Stonic gehad en nu de Niro, beide in de Executive uitvoering en wil eigenlijk in de Kia/Hyundai eco-systeem hangen. Gezien de bijtelling en de prijs/opties verhouding, kunnen naar mijn mening geen ander auto fabrikanten aan tippen. 50k kms per jaar, auto is dus ook soort van mijn werkplek. Daarom wil ik alle luxe en alle opties mogelijk. Model Y heb ik ook naar gekeken maar vind deze saai, minder opties hebben en niet bij mij passen. Enige Tesla zou de Model X zijn, maar dan zit je weer met de heftige bijtelling.

Ik ben zelf 1,85m. Met voet ruimte bedoel ik in hoeverre jij jouw voet van achteren kwijt kut onder de stoel van de voor passagiers. EV’s hebben de accu’s in de vloer, waardoor de vloer wat hoger is. Lucid dreams heeft dit bv opgelost door op dat stuk geen accu te plaatsen waardoor je een lagere vloer hebt bij de voeten van de achter passagiers (mits je de laatste uitvoering aanschaft met grootse range). Andere auto fabrikanten lossen het op door de voorstoelen hoger te plaatsen. Bij de EV6, krijg ik mijn schoenen (maatje 45) bijna tot nauwelijks onder de stoel. Knie/been ruimte is ruim voldoende maar ik kan hierdoor dus niet echt mijn benen rekken.

Mbt financial lease, heb ik gelezen dat het bij EV’s veeeeeeel voordelen heeft. Zakelijk natuurlijk, maar in dit geval gaat het ook om zakelijke lease. Ik denk dat ik eens moet beginnen met een proefrit in te plannen. De EV6 heeft een gemiddelde levertijd van 9 maanden. IQ5 zou ongeveer 6 maanden zijn, iemand hier ervaring mee?
Ja, het klopt dat de Enyaq flink in de papieren loopt als je alle opties aanvinkt. Voordeel is wel dat je daar veel meer gedetailleerd kunt kiezen en zo de prijs kunt beperken.

Wellicht nog een overweging: als je heel veel rijdt en vaak verschillende routes doet is het wel handig als de auto de route plant inclusief de beste laadpunten. Tesla en VAG doen dit wel, maar Hyundai/Kia niet. Ook zijn de Superchargers dan wellicht een heel grote plus. Bij een deel van dat netwerk kun je weliswaar met een Hyundai terecht, maar wat ik hier lees is dat nog niet feilloos.

Ik snap je punt van de voetruimte. Dat viel me erg tegen toen we de e-Niro zelf gingen proefrijden. Bij de Ioniq 5 hebben we dat probleem niet. De achterbank heeft een goede hoogte en de rugleuning kan versteld worden. Maar goed, ik zit zelf niet vaak achterin. Wel van belang voor later wanneer mijn zoon een stuk groter is.

Qua luxe en comfort is de Ioniq 5 inderdaad heel fijn. Voor mij was dat precies dezelfde afweging. Ik breng er veel tijd in door en het bevalt erg goed.

Voor de fiscale kant kun je best wat advies inwinnen. Bijtellingsvoordeel is er nauwelijks meer. Als je privé rijdt mag je jezelf onbelast uitbetalen à €0,19 per km, en bij 50.000 km per jaar tikt dat aan. Het hangt heel erg af van je persoonlijke situatie wat gunstig is.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
[Afbeelding]

Ja, ik heb ook dit afwijkende scherm.

• lackaday
Zonnekamp schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Niet overdrijven. Er zijn mensen met wat issues, maar er zijn er heel veel zonder problemen (zoals ik)
Eens. Mijn grootste ergernis is dat er van het beperkte aantal knoppen maar liefst twee aan NAV en MAP gewijd zijn. De ingebouwde navigatie gebruik ik maar zeer zelden en het ontgaat me volkomen waarom er twee knoppen voor nodig zijn.

• de meester01

de meester01

mh514452 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:16:
[...]

De Ioniq 5 en EV6 stonden hoog op de lijst, wat bij ons de doorslag gaf waren de stoelen van de lounge versie. Die zaten voor haar (en ook voor mij) echt geweldig, terwijl we beiden in de EV6 maar geen lekkere zit positie konden vinden. Vrienden van ons hebben sinds een maand de EV6 en ben al een paar keer meegereden en dat gevoel van steeds net niet de goede positie vinden is gebleven.

Nu hebben we de Ioniq 5 nog niet, dus onze ervaring is alleen vanuit de 2 proefritten die we hebben gemaakt. Dinsdag, na ruim 9 maanden wachten mogen we hem eindelijk ophalen. Vrijwel direct daarna kunnen we de stoelen goed uitproberen want we gaan er direct mee naar Zuid Frankrijk….
Wij hebben een vergelijkbare situatie en een vergelijkbare ervaring met de stoelen van Kia vs Hyundai. Toen we tegen de verkoopster bij Kia zeiden dat ze geen moeite hoefde te doen om een beschikbare EV6 te lokaliseren omdat de stoelen niet lekker zaten keek ze ons aan alsof ze water zag branden :+

Van die stoelen in de Hi5 ga je waarschijnlijk geen spijt krijgen :)

• Xmoo
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Wellicht nog een overweging: als je heel veel rijdt en vaak verschillende routes doet is het wel handig als de auto de route plant inclusief de beste laadpunten. Tesla en VAG doen dit wel, maar Hyundai/Kia niet. Ook zijn de Superchargers dan wellicht een heel grote plus. Bij een deel van dat netwerk kun je weliswaar met een Hyundai terecht, maar wat ik hier lees is dat nog niet feilloos.
Ik verwacht dat dit een instelling is in jouw infotainment system want zelfs mijn Kia Niro PHEV heeft de optie om route te plannen met opladers onderweg.

Ik heb nu een MKB-Brandstof pas en heb daarmee voor nu in heel europa gebruik van kunnen maken. Supercharge eigenlijk 2x in Duitsland getest met de model 3 van een vriendin van mij. Ook daarmee met mijn pasje geen issues gehad.

• de meester01

de meester01

Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:04:
[...]
Financial lease is niet meer dan een andere term voor een auto financiering. Degene die de lease aangaat wordt doorgaans eigenaar van de auto.

(Full) operational lease is simpel gezegd het langdurig huren van een auto.

Beiden maken voor een werknemer die de auto ter beschikking gesteld krijgt van de werkgever niet uit: je krijgt een bijtelling als je meer dan 500km per jaar privé rijdt met de auto. Het enige fiscale voordeel voor jou is de verlaagde bijtelling maar dat maakt nauwelijks nog een verschil met een vergelijkbare brandstof auto die doorgaans 10-15 mille goedkoper is. Ga maar eens rekenen.

Eigenlijk is sinds 1-1-2022 alle fiscale lol eraf behalve het nul tarief voor de wegenbelasting.

[ Voor 3% gewijzigd door de meester01 op 06-07-2022 23:10 ]

• Xmoo
de meester01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:08:
[...]

Financial lease is niet meer dan een andere term voor een auto financiering. Degene die de lease aangaat wordt doorgaans eigenaar van de auto.

(Full) operational lease is simpel gezegd het langdurig huren van een auto.

Beiden maken voor een werknemer die de auto ter beschikking gesteld krijgt van de werkgever niet uit: je krijgt een bijtelling als je meer dan 500km per jaar privé rijdt met de auto. Het enige fiscale voordeel voor jou is de verlaagde bijtelling maar dat maakt nauwelijks nog een verschil met een vergelijkbare brandstof auto die doorgaans 10-15 mille goedkoper is. Ga maar eens rekenen.

Eigenlijk is sinds 1-1-2022 alle fiscale lol eraf behalve het nul tarief voor de wegenbelasting.
Ik begrijp juist dat als je bijvoorbeeld een holding hebt en je daar een auto op wilt leasen, dan financial juist meer voordelen heeft. In geval van EV’s: geen BPM, geen wegenbelasting, milieu-investeringsaftrek en het rente bedrag aftrekken van he winst. Maar idd voor de werknemer maakt het minder verschil uit.

• de meester01

de meester01

Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:13:
[...]

Ik begrijp juist dat als je bijvoorbeeld een holding hebt en je daar een auto op wilt leasen, dan financial juist meer voordelen heeft. In geval van EV’s: geen BPM, geen wegenbelasting, milieu-investeringsaftrek en het rente bedrag aftrekken van he winst. Maar idd voor de werknemer maakt het minder verschil uit.
De milieu investeringsaftrek is sinds dit jaar nul voor een EV en zelfs met de BPM is bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq fors goedkoper in aanschaf dan een Enyaq,
Dat scheelt 13 mille op een vergelijkbare uitvoering. De bijtelling van een iv80 business edition is €322 en van een 1.5 dsg business edition Kodiaq €296 netto per maand ter indicatie.

Qua exploitatiekosten zit er niet zo'n heel groot prijsverschil tussen. De auto's hierboven kosten respectievelijk €855 en €935 per maand Incl brandstof bij 25.000km/60 mnd. Ligt er natuurlijk aan waar je laadt maar het is maar ter illustratie als je kijkt bij directlease. Leaseprijzen geven doorgaans een aardig beeld van de te verwachten kosten.

Staar je dus niet blind op de EV maar oriënteer jezelf goed. Stel jezelf de vraag of die €80 per maand uit het voorbeeld het waard is om de beperkingen van een EV te rechtvaardigen. In de winter haal je ongeveer 300 snelweg kilometers uit de 73kwh accu en duurt laden langer dan in de zomer. Je kunt natuurlijk ook milieu overwegingen hebben maar uit je verhaal pik ik voornamelijk financiële motieven op.

Als je financial least dan kun je idd de rente op de financiering aftrekken en verder alle autokosten. Bij operational lease zijn de volledige lease kosten aftrekbaar. Wat voor jouw holding de beste keuze is kan je accountant of fiscalist het beste beoordelen.

• amw82
  • Laatst online: 11-11 20:20
Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Ik verwacht dat dit een instelling is in jouw infotainment system want zelfs mijn Kia Niro PHEV heeft de optie om route te plannen met opladers onderweg.

Ik heb nu een MKB-Brandstof pas en heb daarmee voor nu in heel europa gebruik van kunnen maken. Supercharge eigenlijk 2x in Duitsland getest met de model 3 van een vriendin van mij. Ook daarmee met mijn pasje geen issues gehad.
Helaas geen instelling. De mogelijkheid om optimale routes incl oplaadstops te maken is er (nog, zei hij hoopvol) niet. Dit speelt uiteraard alleen bij ritten verder dan 350/450 km (afhankelijk van temperatuur/seizoen) of als je tussendoor niet kan opladen op werk / bij je afspraak.

Het laden bij Superchargers werkt inderdaad ook nog niet vlekkeloos met niet Tesla's... Ik heb dit overigens zelf nog niet geprobeerd, dus alleen van horen zeggen.

• Xmoo
de meester01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:39:
[...]

De milieu investeringsaftrek is sinds dit jaar nul voor een EV en zelfs met de BPM is bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq fors goedkoper in aanschaf dan een Enyaq,
Dat scheelt 13 mille op een vergelijkbare uitvoering. De bijtelling van een iv80 business edition is €322 en van een 1.5 dsg business edition Kodiaq €296 netto per maand ter indicatie.

Qua exploitatiekosten zit er niet zo'n heel groot prijsverschil tussen. De auto's hierboven kosten respectievelijk €855 en €935 per maand Incl brandstof bij 25.000km/60 mnd. Ligt er natuurlijk aan waar je laadt maar het is maar ter illustratie als je kijkt bij directlease. Leaseprijzen geven doorgaans een aardig beeld van de te verwachten kosten.

Staar je dus niet blind op de EV maar oriënteer jezelf goed. Stel jezelf de vraag of die €80 per maand uit het voorbeeld het waard is om de beperkingen van een EV te rechtvaardigen. In de winter haal je ongeveer 300 snelweg kilometers uit de 73kwh accu en duurt laden langer dan in de zomer. Je kunt natuurlijk ook milieu overwegingen hebben maar uit je verhaal pik ik voornamelijk financiële motieven op.

Als je financial least dan kun je idd de rente op de financiering aftrekken en verder alle autokosten. Bij operational lease zijn de volledige lease kosten aftrekbaar. Wat voor jouw holding de beste keuze is kan je accountant of fiscalist het beste beoordelen.
Dank je wel!

Mijn motief is voornamelijk dat je met de tijd mee wilt gaan en stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook richting je klanten. Liefst wordt mijn volgende auto de Kia Sorento PHEV, maar bewust kiezen mijn compagnon en ik om richting EV te gaan.

• de meester01

de meester01

Xmoo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Dank je wel!

Mijn motief is voornamelijk dat je met de tijd mee wilt gaan en stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook richting je klanten. Liefst wordt mijn volgende auto de Kia Sorento PHEV, maar bewust kiezen mijn compagnon en ik om richting EV te gaan.
Bij mij was het een pure centen kwestie :+

Ik wilde ook per sé een 2021 kenteken. Dat scheelt me €4.500 netto bijtelling in de 5 jaar dat ik de verlaagde bijtelling heb en achteraf een kleine €1.000 vpb omdat dit jaar de milieu investeringsaftrek nul is ;)
Xmoo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Dank je wel!

Helemaal mee eens. Een EV is onder aan de streep niet/nauwelijks duurder en met een van de nieuwere modellen met goede range en snel laden kun je prima uit de voeten. Ik zie geen reden meer om ooit nog een fossiele auto te kopen. Behalve dan een beetje knappe oude Citroën CX om die om te bouwen naar elektrisch...

PHEV is voor mijn gevoel een beetje 'the worst of both worlds'. Klein elektrisch bereik, niet snelladen en nog steeds vaak naar de pomp. En als je op benzine rijdt doen de meesten dat helemaal niet zuinig. Laatst nog een onderzoek gezien dat de gemiddelde PHEV in de praktijk 3-5x meer verbruikt en uitstoot dan opgegeven.

Juist als je veel km maakt heb je weinig kans om op de batterij te rijden. Zelfs als je continu aan het in pluggen bent.
Xmoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Zoals @amw82 al aangaf werkt het niet automatisch, zoals bij Tesla. Je kunt wel laadstations als tussendoel invoegen in een route, maar je tast in het duister voor het percentage waarmee je aankomt en hoeveel je moet laden tot de volgende snellader.

Hiervoor heb je bij Hyundai een extra app op je telefoon nodig (bijv. A Better Route Planner, ANWB of Chargemap), eventueel te koppelen met een OBD dongle om de batterij uit te lezen.

En onderschat niet de meerwaarde van de Superchargers. Met een Tesla heb je onderweg niet alleen de beschikking over alle netwerken waar iedereen kan laden, maar daar bovenop het grootste netwerk van allemaal met ook nog eens de meeste laadpalen per locatie (=grote kans dat je altijd terecht kunt). Als je 50.000 km per jaar doet vermoed ik dat je regelmatig dagen hebt dat je bij moet laden en dan is het echt een voordeel als je auto dat voor je berekent en je ook nog eens veel opties hebt.

Ik rijd zelf wel veel km, maar meestal langs een beperkt aantal routes waar ik de laadstations wel ken. Maar op andere routes is het nog best een beetje gepuzzel.
lackaday schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Eens. Mijn grootste ergernis is dat er van het beperkte aantal knoppen maar liefst twee aan NAV en MAP gewijd zijn. De ingebouwde navigatie gebruik ik maar zeer zelden en het ontgaat me volkomen waarom er twee knoppen voor nodig zijn.
De NAV knopt brengt je naar het scherm om de navigatie in te stellen, de MAP knop brengt je terug naar de actieve routekaart. Ik gebruik het ooral die laatste regelmatig als ik iets heb ingesteld. Ik snap die keuze wel, al zou ik zelf liefst meer programmeerbare knoppen hebben (met volledig vrije keuze voor de instelling).
de meester01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Ik zou het eerder omdraaien in dat voorbeeld: waarom zou je €80 meer betalen voor een auto die lawaaiiger is, trager en ook nog eens aanzienlijk meer vervuilt?

Ik kan/wil natuurlijk niemand in de portemonnee kijken, maar als je in deze prijsklasse shopt komt het ook niet aan op een paar tientjes verschil per maand in de bijtelling.

Die beperkingen die je noemt gelden overigens in mindere mate voor een nieuw te bestellen MY23, met grotere batterij en bevestigde pre heating.

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Een kleine correctie voor degenen die hier schrijven over ‘early adaptars’:
een adapter (‘adaptar’ in het engels) is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen delen die niet op elkaar passen.
Een ‘early adopter’ is een vroege gebruiker van een nieuw product of nieuwe technologie.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:32
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 01:31:
[...]

De NAV knopt brengt je naar het scherm om de navigatie in te stellen, de MAP knop brengt je terug naar de actieve routekaart. Ik gebruik het ooral die laatste regelmatig als ik iets heb ingesteld. Ik snap die keuze wel, al zou ik zelf liefst meer programmeerbare knoppen hebben (met volledig vrije keuze voor de instelling).
Ik neem aan dat je ook de optie kent die je automatisch na een paar seconden weer de kaart toont.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Ja, het klopt dat de Enyaq flink in de papieren loopt als je alle opties aanvinkt. Voordeel is wel dat je daar veel meer gedetailleerd kunt kiezen en zo de prijs kunt beperken.

Ik snap je punt van de voetruimte. Dat viel me erg tegen toen we de e-Niro zelf gingen proefrijden. Bij de Ioniq 5 hebben we dat probleem niet. De achterbank heeft een goede hoogte en de rugleuning kan versteld worden. Maar goed, ik zit zelf niet vaak achterin. Wel van belang voor later wanneer mijn zoon een stuk groter is.

Qua luxe en comfort is de Ioniq 5 inderdaad heel fijn. Voor mij was dat precies dezelfde afweging. Ik breng er veel tijd in door en het bevalt erg goed.

Voor de fiscale kant kun je best wat advies inwinnen. Bijtellingsvoordeel is er nauwelijks meer. Als je privé rijdt mag je jezelf onbelast uitbetalen à €0,19 per km, en bij 50.000 km per jaar tikt dat aan. Het hangt heel erg af van je persoonlijke situatie wat gunstig is.
Paar dingen beetje corrigeren: Sinds de laatste prijsverhogingen is met name het aantal opties aan de binnenkant/rijhulpen etc van de Enyaq ook flink verminderd en moet je naar duurdere modellen. Is ook logisch, Skoda wil simpelere bulk productie om sneller te kunnen leveren. Daarnaast is een basismodel Ioniq voor 45k een heel stuk rijker uitgerust dan basismodel Enyaq van 48k, los van wat je dan nog aan opties wil aanvinken om op gelijk nivo te komen. Voor mij was de Enyaq lang de belangrijkste kandidaat maar inmiddels prijst die auto zichzelf wel de markt uit.

Verder hoor ik andere dingen over de kwaliteit van de ingebouwde routeplanner van de Enyaq. van vrienden/collega's hoor ik dat het erg tegen valt en ze gebruiken toch vaak alternatieve apps omdat het niet betrouwbaar is (kapotte palen, volle palen en het is niet fijn om op een verlaten industrieterrein met 10% lading aan te komen bij een afgesloten bedrijventerrein met daarop de paal...)

Tot slot is ook het Tesla supercharger argument een steeds minder relevante: Tesla is in rap tempo superchargers aan het openstellen.

Zegt dit dat je niet voor Tesla of Skoda/VW moet gaan, absoluut niet, het ligt gewoon wat genuanceerder inmiddels en met name op prijs is Hyundai/Kia wel echt veel bang voor buck in vergelijking.

@Xmoo Afhankelijk van je manier van financieren (Zakelijk/prive lease of aanschaf) is een Mercedes EQB ook een mogelijke optie, die is in de lease best aantrekkelijk (vergelijkbaar met Enyaq in mijn ervaring). Enige grote nadeel: doordat het een 7-zits optie heeft geen trekhaak mogelijk.
Driekussie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:05:
een adapter (‘adaptar’ in het engels) is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen delen die niet op elkaar passen.
Een ‘early adopter’ is een vroege gebruiker van een nieuw product of nieuwe technologie.
Ik vond de referentie naar het stekkeren met een EV wel een grappige :P

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 07-07-2022 08:19 ]

• lackaday
Driekussie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:05:
Echter is ‘adapter’ toch echt ‘adapter’ in het Engels :)

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 01:43:
[...]

Ik zou het eerder omdraaien in dat voorbeeld: waarom zou je €80 meer betalen voor een auto die lawaaiiger is, trager en ook nog eens aanzienlijk meer vervuilt?
omdat het beter bij je levenstijl of je gebruik past?

Straks lekker op vakantie naar Zuid-Europa op zwarte zaterdag met 2 jonge kinderen die kak vervelend worden omdat de rit fors langer duurt omdat pappa en mamma bij elk laadstation eerst een half uur/uur moeten wachten tot er een laadpaal vrij komt?

Omdat de caravan ook niet fatsoenlijk mee kan zonder elke 200km stil te staan om het ding af te koppelen alvorens te kunnen laden.

Dat jij een EV accepteert om jou moverende redenen wil niet zeggen dat iedereen blind is voor de nadelen :+

• Xmoo
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 01:31:
[...]
PHEV is voor mijn gevoel een beetje 'the worst of both worlds'. Klein elektrisch bereik, niet snelladen en nog steeds vaak naar de pomp. En als je op benzine rijdt doen de meesten dat helemaal niet zuinig. Laatst nog een onderzoek gezien dat de gemiddelde PHEV in de praktijk 3-5x meer verbruikt en uitstoot dan opgegeven.

Juist als je veel km maakt heb je weinig kans om op de batterij te rijden. Zelfs als je continu aan het in pluggen bent.

Zoals @amw82 al aangaf werkt het niet automatisch, zoals bij Tesla. Je kunt wel laadstations als tussendoel invoegen in een route, maar je tast in het duister voor het percentage waarmee je aankomt en hoeveel je moet laden tot de volgende snellader.

Hiervoor heb je bij Hyundai een extra app op je telefoon nodig (bijv. A Better Route Planner, ANWB of Chargemap), eventueel te koppelen met een OBD dongle om de batterij uit te lezen.

En onderschat niet de meerwaarde van de Superchargers. Met een Tesla heb je onderweg niet alleen de beschikking over alle netwerken waar iedereen kan laden, maar daar bovenop het grootste netwerk van allemaal met ook nog eens de meeste laadpalen per locatie (=grote kans dat je altijd terecht kunt). Als je 50.000 km per jaar doet vermoed ik dat je regelmatig dagen hebt dat je bij moet laden en dan is het echt een voordeel als je auto dat voor je berekent en je ook nog eens veel opties hebt.

Ik rijd zelf wel veel km, maar meestal langs een beperkt aantal routes waar ik de laadstations wel ken. Maar op andere routes is het nog best een beetje gepuzzel.
Niet mee eens. Gegeven moment heb je geleerd hoe je met een PHEV kunt rijden. Alleen door bijvoorbeeld woon werk verkeer al elektrisch te rijden, heb ik dit jaar al een hele grote besparing gehad (als ik naar de facturen van MKB-brandstof kijk). Vaak als ik bij klanten ben, duurt mijn afspraak minimaal 1 tot 2 uur. Dus voldoende tijd om de accu flink op te laden. Op snelweg bij langere afstanden haal ik gemiddeld 1 op 24 wat in mijn ogen zuinig is, gezien ik voorheen altijd 1 op 15 / 1 op 18 gewend ben.

Ik heb net nog eens in mijn infotainment system gekeken en mijne geeft toch echt aan waar ik zou moeten opladen. Ik kan ook zien hoe veel poorten een oplaad punt heeft, van wie het is, snelheid en welke er bezet/vrij zijn. Wellicht is het iets van Kia en nog niet van Hyundai?

Voordeel van het PHEV rijden is dus dat ik nu weet waar er oplaadpunten zijn. Zowel bij mij thuis als op kantoor als bij vele klanten. Je ziet nu ook bijna bij elke Shell wel een 350kw charger, dus je wordt minder afhankelijk van de Tesla Speedchargers. Ik ga zelf nooit met de auto op vakantie. Af en toe een roadtrip naar Belgie, Duitsland of Frankrijk. Maar ook daar al vele oplaad palen gezien.
Sander schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Paar dingen beetje corrigeren: Sinds de laatste prijsverhogingen is met name het aantal opties aan de binnenkant/rijhulpen etc van de Enyaq ook flink verminderd en moet je naar duurdere modellen. Is ook logisch, Skoda wil simpelere bulk productie om sneller te kunnen leveren. Daarnaast is een basismodel Ioniq voor 45k een heel stuk rijker uitgerust dan basismodel Enyaq van 48k, los van wat je dan nog aan opties wil aanvinken om op gelijk nivo te komen. Voor mij was de Enyaq lang de belangrijkste kandidaat maar inmiddels prijst die auto zichzelf wel de markt uit.

Verder hoor ik andere dingen over de kwaliteit van de ingebouwde routeplanner van de Enyaq. van vrienden/collega's hoor ik dat het erg tegen valt en ze gebruiken toch vaak alternatieve apps omdat het niet betrouwbaar is (kapotte palen, volle palen en het is niet fijn om op een verlaten industrieterrein met 10% lading aan te komen bij een afgesloten bedrijventerrein met daarop de paal...)

Tot slot is ook het Tesla supercharger argument een steeds minder relevante: Tesla is in rap tempo superchargers aan het openstellen.

Zegt dit dat je niet voor Tesla of Skoda/VW moet gaan, absoluut niet, het ligt gewoon wat genuanceerder inmiddels en met name op prijs is Hyundai/Kia wel echt veel bang voor buck in vergelijking.

@Xmoo Afhankelijk van je manier van financieren (Zakelijk/prive lease of aanschaf) is een Mercedes EQB ook een mogelijke optie, die is in de lease best aantrekkelijk (vergelijkbaar met Enyaq in mijn ervaring). Enige grote nadeel: doordat het een 7-zits optie heeft geen trekhaak mogelijk.

[...]

Ik vond de referentie naar het stekkeren met een EV wel een grappige :P
Ik heb de huidige prijzen voor de Enyaq niet helder; heb daar voor het laatst begin vorig jaar naar gekeken. Maar @Xmoo had het over de Lounge RWD + Vision, dus bovenop die startprijs van de Enyaq kun je dan nog voor ongeveer EUR10-12k aan accessoires/opties worden gekozen om tot een gelijke prijs te komen.

Voor het basismodel ben ik het wel met je eens, dan is de Ioniq 5 erg mooi uitgerust.

Kan kloppen dat de routeplanner met laadpunten in de VAG auto's nog niet zo goed werkt, maar hun systemen zijn wel al OTA updatebaar. En de Ioniq 5 heeft noch de routeplanning, noch de OTA updates dat allebei niet, dus geldt afhankelijk van het gebruik van de auto (en de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder om veel met 3rd party apps te pielen) wel als een nadeel. Zeker t.o.v. Tesla waar het wel behoorlijk goed werkt.

En het punt met de Superchargers is niet zozeer dat ze niet open zouden gaan, maar dat ik hier veel berichten lees dat het laden met een Ioniq 5 simpelweg niet werkt bij (een deel van) de Tesla Superchargers. Mogelijk wordt dit later alsnog opgelost, maar voor nu vind ik het lastig om erop te rekenen.

Anyway, er is inmiddels wat keuze en dat is fijn...
Xmoo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Niet mee eens. Gegeven moment heb je geleerd hoe je met een PHEV kunt rijden. Alleen door bijvoorbeeld woon werk verkeer al elektrisch te rijden, heb ik dit jaar al een hele grote besparing gehad (als ik naar de facturen van MKB-brandstof kijk). Vaak als ik bij klanten ben, duurt mijn afspraak minimaal 1 tot 2 uur. Dus voldoende tijd om de accu flink op te laten. Op snelweg bij langere afstanden haal ik gemiddeld 1 op 24 wat in mijn ogen zuinig is, gezien ik voorheen altijd 1 op 15 / 1 op 18 gewend ben.

Ik heb net nog eens in mijn infotainment system gekeken en mijne geeft toch echt aan waar ik zou moeten opladen. Ik kan ook zien hoe veel poorten een oplaad punt heeft, van wie het is, snelheid en welke er bezet/vrij zijn. Wellicht is het iets van Kia en nog niet van Hyundai?

Voordeel van het PHEV rijden is dus dat ik nu weet waar er oplaadpunten zijn. Zowel bij mij thuis als op kantoor als bij vele klanten. Je ziet nu ook bijna bij elke Shell wel een 350kw charger, dus je wordt minder afhankelijk van de Tesla Speedchargers. Ik ga zelf nooit met de auto op vakantie. Af en toe een roadtrip naar Belgie, Duitsland of Frankrijk. Maar ook daar al vele oplaad palen gezien.
Dan ben jij een voorbeeldige PHEV rijder die ook echt probeert zo veel als mogelijk elektrisch te rijden. En inderdaad, als je woon/werk verkeer te doen is met elektrisch en er alleen sporadisch grotere afstanden worden gereden kan het goed werken. Maar in de praktijk blijkt het voor veel bestuurders anders uit te pakken.

Voor mij is vooral de overweging dat ik met een volledig elektrische auto 90% van de tijd het gemak heb van het laden terwijl ik iets anders doe, dat ook maar 1-2 keer per week bijvoorbeeld 's nachts hoef te doen, en dan voor 10% onderweg eens naar een HPC lader moet (waar de Ioniq 5 dan ook supersnel klaar is). Daar staat tegenover dat ik niet 1x per week naar een tankstation hoef. Met een PHEV moet je en veel vaker laden en alsnog 1x per week naar de pomp. Dat is meer wat ik bedoelde.

Veel (alle?) PHEVs kunnen niet eens gebruik maken van een HPC-lader zoals je die langs de snelwegen ziet. Het lijkt me dus niet dat een Niro PHEV automatisch de route voor je plant inclusief waar je hoeveel moet laden. Ongetwijfeld kun je zoeken naar laadstations en daar naartoe navigeren (of als tussenstop toevoegen). Dat kan de Ioniq 5 ook, maar dat is echt wat anders dan wat we hier bedoelen.

Stel je plant een reis van 1000 km en vertrekt met 80% batterij. Een Tesla plant dan automatisch bij welke HPC laders/Superchargers je moet laden. Hij voorspelt met hoeveel procent je bij een laadpaal komt en geeft een signaal als je het niet dreigt te halen. Vervolgens kan hij onderweg automatisch de route aanpassen om de reistijd te optimaliseren (bijv. bij afgesloten wegen of lange files) en herberekent dan ook weer waar je moet laden.

Met het (huidige) systeem van Hyundai/Kia (dat is hetzelfde systeem) moet je dat handmatig inplannen, terwijl je eigenlijk geen goed zicht hebt op met hoeveel batterij je bij een laadpunt aankomt. En als je dan die 4-5 laadpunten hebt berekend en ingevoerd en de route wijzigt, dan kloppen al die berekeningen niet meer en kun je (al rijdend) overnieuw gaan beginnen.

Er zijn dus wel 3rd party apps die dat kunnen doen, maar geen daarvan werkt echt optimaal en automatisch met de auto. Bij ABRP kun je het wel koppelen aan de batterij-info van de auto (via OBD dongle), maar die navigeert niet lekker en voor de (nog gebrekkige) Android Auto/Apple Carplay functies moet je een Pro-account nemen.

Maar goed, als je meestal een bekende route rijdt en weet waar de laadpalen staan, is dat alles minder belangrijk. Er komen ook steeds meer laadpalen, dus dat maakt het minder heikel. Het is wel zo dat een goede laadstop planning je op zo'n lange rit veel tijd kan schelen. Ik plan de route meestal met ABRP en checkd dan bij iedere laadstop weer de route op verkeer etc. en pland dan handmatig de volgende lader in als reisdoel in het Hyundai on-board systeem. Werkt ook, maar dus wel altijd even mee bezig bij een laadstop.
de meester01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:17:
[...]

omdat het beter bij je levenstijl of je gebruik past?

Straks lekker op vakantie naar Zuid-Europa op zwarte zaterdag met 2 jonge kinderen die kak vervelend worden omdat de rit fors langer duurt omdat pappa en mamma bij elk laadstation eerst een half uur/uur moeten wachten tot er een laadpaal vrij komt?

Omdat de caravan ook niet fatsoenlijk mee kan zonder elke 200km stil te staan om het ding af te koppelen alvorens te kunnen laden.

Dat jij een EV accepteert om jou moverende redenen wil niet zeggen dat iedereen blind is voor de nadelen :+
Het mooie van het omkeren is dat het onze beweegredenen expliciet maakt. Dat plaatst afwegingen over gemak/ongemak ook weer in een ander licht.

Bijv: waarom zou je uberhaupt op een zwarte zaterdag naar de Cote d'Azur rijden? Zeker met jonge kinderen. Dit is makkelijk opgelost door ervoor te kiezen op andere dagen te rijden. Desnoods met ergens een extra overnachting. Veel scholen hebben bijv. een studiedag op de laatste vrijdag voor de vakantie. Dan kun je dus al op donderdagavond een stuk rijden en op vrijdagochtend vreet je dan vanaf bijv. Nancy de kilometers weg zonder laadfiles... Zelfs als je dit op vrijdagavond doet rijd je op zaterdag een heel stuk voor de files uit (maar wel wat tricky...). Zelf rijd ik over anderhalve week op een zondag van Noord-Frankrijk naar de Atlantische kust. Ik zal laten weten hoe het is gegaan...

OK, die caravan is wel een ding... als je van mening bent dat die sleurhut in 1x van NL naar Blanes moet. Een caravan maakt het extreem makkelijk om onderweg overnachtingen te plannen, waardoor je op de camping kunt laden en de volgende dag weer met een volle batterij kunt vertrekken (wel even een camping met laadpunten uitzoeken). Zo ontdek je ook weer wat leuke nieuwe plaatsen onderweg. En of je nou 2,5 of 3 weken op dezelfde camping aan de Costa Brava doorbrengt maakt toch ook niet zo heel veel uit...

Dus met een paar aanpassingen tijdens 1 of 2 reizen per jaar valt het volgens mij allemaal wel mee. En de een vindt die aanpassingen dan een 'nadeel', maar een ander ziet het misschien als een voordeel. Ik kom op de wintersport bijvoorbeeld veel relaxter aan dan toen ik met de fossiele auto probeerde iedere stop zo kort mogelijk te houden.

[Prediker Modus]

En voor mij weegt dat 'ongemak' totaal niet op tegen de urgentie dat we ons energieverbruik en onze uitstoot snel moeten gaan verminderen. Als je mensen vraagt "wat zou je doen om de toekomst van je (klein)kinderen te beschermen?" zullen velen heel ver gaan. Maar kennelijk is 5x de caravan loskoppelen en vastkoppelen teveel gevraagd...

[/Prediker Modus] O-)

• Stephan_haarlem
Amersfoort schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Ja, ik heb ook dit afwijkende scherm.
Grappige is dat als ik alles naar het Engels of Duits omzet na een reset dan klopt het wel.
Lijkt dus echt een fout te zijn in het NL gedeelte, gelukkig gebruik ik de inparkeer functie bijna nooit.

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Het mooie van het omkeren is dat het onze beweegredenen expliciet maakt. Dat plaatst afwegingen over gemak/ongemak ook weer in een ander licht.

Bijv: waarom zou je uberhaupt op een zwarte zaterdag naar de Cote d'Azur rijden? Zeker met jonge kinderen. Dit is makkelijk opgelost door ervoor te kiezen op andere dagen te rijden. Desnoods met ergens een extra overnachting. Veel scholen hebben bijv. een studiedag op de laatste vrijdag voor de vakantie. Dan kun je dus al op donderdagavond een stuk rijden en op vrijdagochtend vreet je dan vanaf bijv. Nancy de kilometers weg zonder laadfiles... Zelfs als je dit op vrijdagavond doet rijd je op zaterdag een heel stuk voor de files uit (maar wel wat tricky...). Zelf rijd ik over anderhalve week op een zondag van Noord-Frankrijk naar de Atlantische kust. Ik zal laten weten hoe het is gegaan...

OK, die caravan is wel een ding... als je van mening bent dat die sleurhut in 1x van NL naar Blanes moet. Een caravan maakt het extreem makkelijk om onderweg overnachtingen te plannen, waardoor je op de camping kunt laden en de volgende dag weer met een volle batterij kunt vertrekken (wel even een camping met laadpunten uitzoeken). Zo ontdek je ook weer wat leuke nieuwe plaatsen onderweg. En of je nou 2,5 of 3 weken op dezelfde camping aan de Costa Brava doorbrengt maakt toch ook niet zo heel veel uit...

Dus met een paar aanpassingen tijdens 1 of 2 reizen per jaar valt het volgens mij allemaal wel mee. En de een vindt die aanpassingen dan een 'nadeel', maar een ander ziet het misschien als een voordeel. Ik kom op de wintersport bijvoorbeeld veel relaxter aan dan toen ik met de fossiele auto probeerde iedere stop zo kort mogelijk te houden.

[Prediker Modus]

En voor mij weegt dat 'ongemak' totaal niet op tegen de urgentie dat we ons energieverbruik en onze uitstoot snel moeten gaan verminderen. Als je mensen vraagt "wat zou je doen om de toekomst van je (klein)kinderen te beschermen?" zullen velen heel ver gaan. Maar kennelijk is 5x de caravan loskoppelen en vastkoppelen teveel gevraagd...

[/Prediker Modus] O-)
Nagenoeg iedereen in mijn sociale kring heeft of het geld niet of kan het niet inpassen in zijn leven. De enkelingen zoals de overburen of een maatje met een groot bedrijf die wel een Tesla kunnen betalen gaan op vakantie met het vliegtuig om de verminderde CO2 uitstoot te compenseren >:) nah - ze hebben geen zin om telkens aan de lader te staan. Een X zuipt namelijk best fors. De buurman rijdt overigens wel een paar keer per jaar naar Italië voor zaken. Een ander vriendenstel heeft naast de genoemde Kodiaq een e-corsa als tweede auto. Maar die kan de caravan niet trekken en zijn klanten in de Randstad bezoeken is best een uitdaging vanuit oostelijk Brabant.

*Praktijk modus aan*
Niet iedereen heeft een eigen oprit met laadpaal optie
Gemiddelde mensen bestaan niet en gemiddelde ritjes bestaan uit dalen en pieken
Niet iedereen wil 2 of 3 dagen doen over een rit naar de vakantiebestemming
Niet iedereen kan of is bereid om € 10-12.000 extra in een auto te investeren die vervolgens niet past bij hun behoeften.
*Praktijkmodus uit*

Op dit moment is een EV echt niet weggelegd voor iedereen. Hier in zo'n topic kletsen we wat als fortuinlijke bezitters/berijders onder elkaar maar als je even reëel bent dan kan Jan Modaal geen ruime SUV betalen en heeft geen eigen laadpaal. Hij zou met pijn en moeite een E-Corsa oid kunnen betalen maar voor dat geld heb je dan een auto die 1 of 2 maatjes kleiner is dan een ICE voor hetzelfde bedrag.

Dus om nou te roepen dat we wel moeten.... het moet wel kunnen is dan mijn reactie. Het wordt best vaak weggezet als onwil en 'wat de boer niet kent dat eet hij niet' maar dat is wel erg gemakkelijk en kort door de bocht. De voor- en nadelen zijn duidelijk maar voor veel mensen onbereikbaar. Doe het dan zoals in Duitsland met een premie van 10 mille maar dan krijg je het linkse geneuzel weer dat subsidies alleen maar bij 'rijke' mensen landen.

• Xmoo
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Veel (alle?) PHEVs kunnen niet eens gebruik maken van een HPC-lader zoals je die langs de snelwegen ziet. Het lijkt me dus niet dat een Niro PHEV automatisch de route voor je plant inclusief waar je hoeveel moet laden. Ongetwijfeld kun je zoeken naar laadstations en daar naartoe navigeren (of als tussenstop toevoegen). Dat kan de Ioniq 5 ook, maar dat is echt wat anders dan wat we hier bedoelen.

Stel je plant een reis van 1000 km en vertrekt met 80% batterij. Een Tesla plant dan automatisch bij welke HPC laders/Superchargers je moet laden. Hij voorspelt met hoeveel procent je bij een laadpaal komt en geeft een signaal als je het niet dreigt te halen. Vervolgens kan hij onderweg automatisch de route aanpassen om de reistijd te optimaliseren (bijv. bij afgesloten wegen of lange files) en herberekent dan ook weer waar je moet laden.

Met het (huidige) systeem van Hyundai/Kia (dat is hetzelfde systeem) moet je dat handmatig inplannen, terwijl je eigenlijk geen goed zicht hebt op met hoeveel batterij je bij een laadpunt aankomt. En als je dan die 4-5 laadpunten hebt berekend en ingevoerd en de route wijzigt, dan kloppen al die berekeningen niet meer en kun je (al rijdend) overnieuw gaan beginnen.

Er zijn dus wel 3rd party apps die dat kunnen doen, maar geen daarvan werkt echt optimaal en automatisch met de auto. Bij ABRP kun je het wel koppelen aan de batterij-info van de auto (via OBD dongle), maar die navigeert niet lekker en voor de (nog gebrekkige) Android Auto/Apple Carplay functies moet je een Pro-account nemen.

Maar goed, als je meestal een bekende route rijdt en weet waar de laadpalen staan, is dat alles minder belangrijk. Er komen ook steeds meer laadpalen, dus dat maakt het minder heikel. Het is wel zo dat een goede laadstop planning je op zo'n lange rit veel tijd kan schelen. Ik plan de route meestal met ABRP en checkd dan bij iedere laadstop weer de route op verkeer etc. en pland dan handmatig de volgende lader in als reisdoel in het Hyundai on-board systeem. Werkt ook, maar dus wel altijd even mee bezig bij een laadstop.
Hij laat idd mijn bereik zien. Maar zegt niet waar ik zou moeten stoppen en/of hoe veel % ik over zou moeten hebben.

• cvanmansom
  • Laatst online: 14:18

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

Xmoo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Hij laat idd mijn bereik zien. Maar zegt niet waar ik zou moeten stoppen en/of hoe veel % ik over zou moeten hebben.
Ik heb inmiddels een OBDII dongle geplaatst (met verbindingsknopje om hacking zoveel mogelijk te voorkomen) en gebruik ABRP met realtime data om mijn route naar mijn vakantieadres in Zuid-Duitsland te plannen. Ik gebruik het standaard navigatiesysteem om daar de geplande laadstops in te zetten en in ABRP kan ik zien wat het verwachte restpercentage is bij aankomst en hoeveel laders er vrij zijn. Indien nodig kan ik dan ook snel een alternatieve stop inplannen als alles bezet is. Ik heb dit eigenlijk als oplossing opgepikt in dit forum en de gebruikers ervan waren hier tevreden over. De telefoon zit in een houder in de bekerhouder, die zit daar eigenlijk perfect.
Enige onderzekerheidsfactor bij het plannen is nu dat ik er niet 100% zeker van ben dat alles voor 5 volwassenen in de kofferbak gaat passen; ik heb dan een dakkoffer achter de hand. Ik heb dus twee routes uitgerekend, waarvan één met 30% extra verbruik en hierdoor meer stops. Hierbij heb ik IONITY ingesteld als voorkeur omdat deze vaak bij een Raststätte zijn. Ik heb met het gezin afgesproken dat alles een dag van tevoren ingepakt moet zijn, zodat ik kan testen of alles past en als het (echt) moet vast de dakkoffer erop kan zetten. Bij een eerste test lijkt het erop dat de kofferbak ruimer is dan deze lijkt en er met achterbank in achterste stand nog altijd 6 reistassen maatje XL inpassen met nog een beetje ruimte erboven.

• Toine449
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKlaVQyFPsmZtyZqy5WgMwHflog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBbCCI3xeQCOMSfxNoUE5OQe.webp?f=fotoalbum_large

Er zijn inmiddels berichten dat OTA werkt. Op een aantal forums (Duits en Zweeds) is hier melding van gemaakt. Hier al iemand succesvol geweest met een OTA download?

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Toine449 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:34:
[Afbeelding]

Er zijn inmiddels berichten dat OTA werkt. Op een aantal forums (Duits en Zweeds) is hier melding van gemaakt. Hier al iemand succesvol geweest met een OTA download?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbtHAUO1uRJFHpWwdhi1JBb8rlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYFpgzIPefByoh8CUWN8F0Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat ik die versie al heb.

PJvI

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Als jullie laadpalen vanuit bv. ABRP in de nav steken, zoeken jullie dan gewoon op naam locatie + merk laadpaal? Als ik dat doe, vind ik meestal de locatie wel maar het wordt niet herkend als een echte POI laadpaal. Je kan bijgevolg ook niet live zien hoeveel palen er vrij zijn.

Als je zoekt op laadpalen in de buurt of langs de route, dan werkt dat wel. Maar ik kan van thuis dus geen POI laadpaal 600km hiervandaan in de nav opslaan.

• cvanmansom

cvanmansom

dvdj schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:52:
Als jullie laadpalen vanuit bv. ABRP in de nav steken, zoeken jullie dan gewoon op naam locatie + merk laadpaal? Als ik dat doe, vind ik meestal de locatie wel maar het wordt niet herkend als een echte POI laadpaal. Je kan bijgevolg ook niet live zien hoeveel palen er vrij zijn.

Als je zoekt op laadpalen in de buurt of langs de route, dan werkt dat wel. Maar ik kan van thuis dus geen POI laadpaal 600km hiervandaan in de nav opslaan.
Ik heb het als volgt gedaan: Route berekend in ABRP met voorkeur IONITY. Hij plot dan netjes de laadstops op de route. Vervolgens heb ik ze één voor één aangeklikt, gecheckt of er echt een café/restaurant naast is en daarna de tijd op 25 of 30 minuten gezet. Na deze wijziging, slaat ABRP het op als POI. Ik bewaar daarna de route.

In navigatiemodus schuif ik het detail-schermpje omhoog en dan kan ik de details zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3F4hr7aaC9x6ZiHcmxdlX7Fpks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQsyNqt5kVVdFZnm0mQl6rpc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie in de ABRP app dan niet de kaart, maar die heb ik al voor mijn neus op het infotainment scherm.

• Toine449
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
P86 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]

Lijkt erop dat ik die versie al heb.
Als je geen usb stick hebt gebruikt en de dealer het niet heeft gedaan dan heeft OTA hiervoor gezorgd. O-)

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 14:15
[Afbeelding]

yup ook hier, na de update manueel gedaan te hebben. onhandig, nog geen workaround gevonden.

• amw82
Update mbt USB poort en OTA: na een paar dagen gewerkt te hebben, deed de USB poort het eind vorige week weer niet.
Na alles uitgelezen te hebben, blijkt dat de update via OTA bij 5% gestopt te zijn. Doordat de USB poort het nu niet doet kunnen ze hem ook niet via die weg udaten en via OTA blijft die stoppen bij 5%.
Gaat dus lekker...

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:22
amw82 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:07:
Update mbt USB poort en OTA: na een paar dagen gewerkt te hebben, deed de USB poort het eind vorige week weer niet.
Ik heb mijn USB poort laten vervangen, met name CarPlay viel op de 2 minuten uit. Is een gekend probleem. Nog geen uurtje werk voor de dealer een het werkt allemaal weer.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• amw82
rvdgaag schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:42:
[...]

Ik heb mijn USB poort laten vervangen, met name CarPlay viel op de 2 minuten uit. Is een gekend probleem. Nog geen uurtje werk voor de dealer een het werkt allemaal weer.
Dat hebben ze bij mij ook al gedaan + de avn module vervangen. Heeft daarna paar dagen gewerkt en nu dit weer.

Maar OTA is dus ook nog niet foutloos.

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:47

ibrator

ondertitel

lackaday schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Je infotainment al gereset? (Paperclip/pinnetje in gaatje bij P-knop steken)
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn iphone gereset en dt bleek de oplossing.

signature

• Geert02
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 20:01
Vraag voor de ABRP gebruikers met dongle.
Is de premium ABRP versie met CarPlay dan niet het beste alternatief voor de navigatie? En kun je beide systemen niet tegelijk gebruiken? Zodra je uit CarPlay gaat ga je weer terug naar de Hyundai navigatie?

• McRizzo
Geert02 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:31:
Is de premium ABRP versie met CarPlay dan niet het beste alternatief voor de navigatie? En kun je beide systemen niet tegelijk gebruiken? Zodra je uit CarPlay gaat ga je weer terug naar de Hyundai navigatie?
Ik gebruik android auto. Zodra je navigeert via android auto, dan werkt de ingebouwde navigatie niet. Mocht je terugschakelen gaat dit op zich makkelijk met de resume knop. De interface van ABRP is nu (voor mij in ieder geval) goed te gebruiken. Dat was een paar maanden geleden nog niet het geval. Effectief doe ik nu alles met ABRP premium en een OBD dongle.
de meester01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Nagenoeg iedereen in mijn sociale kring heeft of het geld niet of kan het niet inpassen in zijn leven. De enkelingen zoals de overburen of een maatje met een groot bedrijf die wel een Tesla kunnen betalen gaan op vakantie met het vliegtuig om de verminderde CO2 uitstoot te compenseren >:) nah - ze hebben geen zin om telkens aan de lader te staan. Een X zuipt namelijk best fors. De buurman rijdt overigens wel een paar keer per jaar naar Italië voor zaken. Een ander vriendenstel heeft naast de genoemde Kodiaq een e-corsa als tweede auto. Maar die kan de caravan niet trekken en zijn klanten in de Randstad bezoeken is best een uitdaging vanuit oostelijk Brabant.

*Praktijk modus aan*
Niet iedereen heeft een eigen oprit met laadpaal optie
Gemiddelde mensen bestaan niet en gemiddelde ritjes bestaan uit dalen en pieken
Niet iedereen wil 2 of 3 dagen doen over een rit naar de vakantiebestemming
Niet iedereen kan of is bereid om € 10-12.000 extra in een auto te investeren die vervolgens niet past bij hun behoeften.
*Praktijkmodus uit*

Op dit moment is een EV echt niet weggelegd voor iedereen. Hier in zo'n topic kletsen we wat als fortuinlijke bezitters/berijders onder elkaar maar als je even reëel bent dan kan Jan Modaal geen ruime SUV betalen en heeft geen eigen laadpaal. Hij zou met pijn en moeite een E-Corsa oid kunnen betalen maar voor dat geld heb je dan een auto die 1 of 2 maatjes kleiner is dan een ICE voor hetzelfde bedrag.

Dus om nou te roepen dat we wel moeten.... het moet wel kunnen is dan mijn reactie. Het wordt best vaak weggezet als onwil en 'wat de boer niet kent dat eet hij niet' maar dat is wel erg gemakkelijk en kort door de bocht. De voor- en nadelen zijn duidelijk maar voor veel mensen onbereikbaar. Doe het dan zoals in Duitsland met een premie van 10 mille maar dan krijg je het linkse geneuzel weer dat subsidies alleen maar bij 'rijke' mensen landen.
Twee kleine puntjes en dan kunnen we deze discussie hier wel sluiten.

1. Ik heb ook geen eigen oprit en kan prima uit de voeten met de Ioniq 5 (en inderdaad, Ik vlieg ook niet meer voor vakanties en heb het huis aardgasvrij gemaakt 😉).
2. Een Ioniq 5/ID.4/Enyaq kan wel wat duurder in aanschaf zijn dan een Tucson/Tiguan/Karoq, maar als je alle kosten incl onderhoud en energie meerekent zal het verschil veel kleiner zijn. (aanvulling: het gaat dan om het basismodel met benzinemotor. Een hybride versie komt al meer in de buurt.)

Ik snap best dat het voor veel mensen nog niet past. Bijv. rond €30.000 vind je nog geen ruime station met goede range + snel laden + mogelijkheid voor een aanhanger. Laat staan dat deze ook al zijn afgezakt naar de tweedehands markt voor iets van €10.000.

Maar de discussie begon in reactie op iemand die aangaf voor de meest luxe versie te gaan, en in dat segment werkt een EV echt wel prima.

Anyway, back to topic... ✌🏻.

Ben wel benieuwd naar die OTA nu... Ik ga maar snel de laatste update downloaden, die loop ik nog achter.

• Geert02
McRizzo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:50:
[...]

Ik gebruik android auto. Zodra je navigeert via android auto, dan werkt de ingebouwde navigatie niet. Mocht je terugschakelen gaat dit op zich makkelijk met de resume knop. De interface van ABRP is nu (voor mij in ieder geval) goed te gebruiken. Dat was een paar maanden geleden nog niet het geval. Effectief doe ik nu alles met ABRP premium en een OBD dongle.
Dankje, ga ik toch een dongle kopen. Zag al wat voorbij komen in diverse topics. Vakantie in september naar Kroatië ga ik ABRP op mijn iPad Pro draaien. Mooi groot scherm om alles te bekijken en Chargemap ernaast voor de minder bekende laadpunten (Kroatië). Zag dat behalve laadpassen je soms ook app’s moet downloaden en registeren om te kunnen betalen (Elen). Maar dat je soms ook gratis kunt laden?😊 kan dit dan nog mooi even proefdraaien (nog 1 week wachten😊😊)

[ Voor 3% gewijzigd door Geert02 op 07-07-2022 23:23 ]

• de meester01

de meester01

Geert02 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Dankje, ga ik toch een dongle kopen. Zag al wat voorbij komen in diverse topics. Vakantie in september naar Kroatië ga ik ABRP op mijn iPad Pro draaien. Mooi groot scherm om alles te bekijken en Chargemap ernaast voor de minder bekende laadpunten (Kroatië). Zag dat behalve laadpassen je soms ook app’s moet downloaden en registeren om te kunnen betalen (Elen). Maar dat je soms ook gratis kunt laden?😊 kan dit dan nog mooi even proefdraaien (nog 1 week wachten😊😊)
Heeft die ipad wel gps?

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Inmiddels bijna 10k erop staan in twee maanden en geen enkele issue.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Geert02
Goede vraag 😊 maar ja, had toevallig voor het eerst voor het cellular model gekozen omdat ik hem veel onderweg gebruik. Als ik hem in het midden van het dashboard vastschroef heb ik in 1x een Tesla 😂

• cvanmansom

cvanmansom

Geert02 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:31:
Ik gebruik ABRP naast het Hyundai systeem. Zodra je - zoals aangegeven door anderen - navigeert via Carplay stopt de navigatie van de auto ermee. Dit is niet specifiek voor Hyundai overigens, ik had dit ook met mijn vorige auto (VW). De telefoon zit in een goedkope houder die vast zit in de bekerhouder. Als je deze opzoekt, zul je veel negatieve recensies zien over mensen die niet meer goed kunnen schakelen, maar daar hebben wij natuurlijk geen last van ;). Mijn telefoonscherm zit recht onder het navigatiescherm en met één oogopslag kan ik mijn verwachtte SOC% en de beschikbaarheid van de laadstations zien.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:17:
[...]

Ik snap best dat het voor veel mensen nog niet past. Bijv. rond €30.000 vind je nog geen ruime station met goede range + snel laden + mogelijkheid voor een aanhanger. Laat staan dat deze ook al zijn afgezakt naar de tweedehands markt voor iets van €10.000.
MG5 komt er aardig in de buurt! Hoewel ruime station een rekbaar begrip is uiteraard ;-)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Sander schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:07:
[...]

MG5 komt er aardig in de buurt! Hoewel ruime station een rekbaar begrip is uiteraard ;-)
Stations zijn gewoon een aerodynamisch fiasco vanwege de achterkant. Maar dat terzijde: de MG5 mist ook het criterium 'snel laden'. Met 88kW is hij zelfs nog trager dan de huidige VAG aanbiedingen. Waar bij een Hyundai, Kia, of een Tesla een laadstop van 15-20m voor een extra 340km erg netjes is, is dat ruim het dubbele bij de MG5. Hij laad bijna even snel als de oude Ioniq 28kWh met als belangrijk verschil een hoop extra verbruik.

Een EV is voor mij voor 99% van de ritjes prima. Long range, voor die paar keer per jaar buitenland (Berlijn, Noorwegen, Italië) komt er ineens snelladen bij als criterium (mij zul je niet zien in een caravan, dus gewoon de auto). En daar storten de meeste merken in.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb een eerste aantal beginnersvragen voor de ervaren Ioniq 5 rijders:
  1. welke stand voor de verlichting gebruik je? De stand Auto laat geen verlichting overdag bij helder weer branden. Ik wil graag overdag dagrijverlichting voor en achter hebben, maar als het donker is automatisch dimlicht.
    Ik zie wel als de Ready stand aan is met versnelling in P, dat de dagrijverlichting vóór minder fel brandt, dan wanneer je de versnelling in D zet.
  2. welke recuperatie stand gebruik je, en waarom met welke voor- en nadelen?
  3. tips voor een laag verbruik?
  4. zijn er nog actuele ervaringen met stuurtrillingen (stuur warnings zijn gedeactiveerd)? Ik weet dat er een apart topic is, maar het is redelijk stil daar. Hoe zijn deze trillingen opgelost of doen ze zich nog steeds voor?
  5. kun je nog andere ervaringen of tips met een beginnende berijder delen?
  6. Wat betekenen die horizontale meters en de waarde rechts hiervan onderin het linker display, ook nog eens afhankelijk van de rijmodus?

[ Voor 7% gewijzigd door Amersfoort op 08-07-2022 12:12 ]

Amersfoort schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:44:
Ik heb een eerste aantal beginnersvragen voor de ervaren Ioniq 5 rijders:
• welke stand voor de verlichting gebruik je? De stand Auto laat geen verlichting overdag bij helder weer branden. Ik wil graag overdag dagrijverlichting voor en achter hebben, maar als het donker is automatisch dimlicht. Ik zie wel als de Ready stand aan is met versnelling in P, dat de dagrijverlichting voor minder fel brand, dan wanneer je de versnelling in D zet.
Ik gebruik normaal de stand AUTO, alleen wanneer het donker weer is, regent of mistig zet ik de verlichting zelf aan. Let op, IONIQ 5 heeft geen dagrijverlichting achter!
• welke recuperatie stand gebruik je, en waarom met welke voor- en nadelen?
Ik gebruik AUTO in stand gentle. De recuperatie start dan standaard met LV 1 en soms schakel ik met flippers naar 0.25 of LV2 of zelfs 3. Voordeel is dat de regeneratie vanzelf sterker wordt, bij afremmende voorliggers bij loslaten stroompedaal en anders regenereert deze op gewenste niveau.

Zie deze post:
• tips voor een laag verbruik?
Niet harder dan 100 rijden, AUTO mode (zie hierboven), ECO mode, niet te snel optrekken, op tijd stroompedaal loslaten en weinig de echte remmen gebruiken. En airco/verwarming niet gebruiken wanneer niet nodig en wanneer wel de Climate op AUTO 1 en de temperatuur niet te laag (airco) of the hoog (heating) zetten.
• zijn er nog actuele ervaringen met stuurtrillingen (stuur warnings zijn gedeactiveerd)? Ik weet dat er een apart topic is, maar het is redelijk stil daar. Hoe zijn deze trillingen opgelost of doen ze zich nog steeds voor?
Ik heb geen last van trillingen.
• kun je nog andere ervaringen of tips met een beginnende berijder delen?
Door de grote wielbasis van 3 meter, breedte van de auto en grote draaicirkel zul je met inparkeren vaker in 2 keer moeten steken. Ook in smalle parkeergarages is dit lastiger. Wil je minder kans op krassen/deuken hebben, bij voorkeur parkeren aan de kant van de weg/parkeerplaats, waar er geen auto's naast staan.

Even alle Sangl video's bekijken:

En niet tot 100% opladen, wanneer je dit niet nodig hebt:
• Wat betekenen die horizontale meters en de waarde rechts hiervan onderin het linker display, ook nog eens afhankelijk van de rijmodus?
Zie deze post:

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-07-2022 13:47 ]

• Stephan_haarlem
Dala schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:36:
[...]

yup ook hier, na de update manueel gedaan te hebben. onhandig, nog geen workaround gevonden.
Net contact gehad met de klantservice van de update site, ze hebben het doorgezet naar Hyundai Korea.
Daar gaat de software afdeling het nakijken, vermoedelijk een klein foutje in het Nederlandse versie waardoor dit scherm gekoppeld staat aan het Noors.
Is inderdaad geen workaround voor.

• amw82
amw82 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:07:
Na alles uitgelezen te hebben, blijkt dat de update via OTA bij 5% gestopt te zijn. Doordat de USB poort het nu niet doet kunnen ze hem ook niet via die weg udaten en via OTA blijft die stoppen bij 5%.
Gaat dus lekker...
En na nog een ochtend bij de dealer nog geen oplossing. Ze hebben er nog een keer een nieuwe USB poort ingezet, dit heeft ook niet geholpen. Alle informatie opgestuurd naar Hyundai en nu afwachten.
In maart dacht ik nog dat dit in half uurtje opgelost kon worden 8)7

• Vielleicht
amw82 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:27:
[...]

En na nog een ochtend bij de dealer nog geen oplossing. Ze hebben er nog een keer een nieuwe USB poort ingezet, dit heeft ook niet geholpen. Alle informatie opgestuurd naar Hyundai en nu afwachten.
In maart dacht ik nog dat dit in half uurtje opgelost kon worden 8)7
Ik heb hetzelfde probleem. Maandag wordt het hele board vervangen, maar vanwege chiptekort was dit onderdeel slecht leverbaar (zeggen ze). Aanstaande maandag wordt dit onderdeel ingebouwd! Ik laat weten of dit resultaat heeft

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Gisteren de recall laten uitvoeren door de dealer. Ik vroeg wat ze zouden geven voor mijn Ioniq5 als ik hem nu zou inruilen. Betreft 73kw RWD Lounge versie met 18.000km, 12% bijtelling. Antwoord:
47000 euro...
Ik snap daar niks van, die worden op internet aangeboden voor tegen de €60000
Hij ontkende dat overigens.
Maar volgens mij moet je er een stuk meer voor kunnrn krijgen, nog, toch? Wat denken jullie?

• Vielleicht
HJ92 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:36:
Gisteren de recall laten uitvoeren door de dealer. Ik vroeg wat ze zouden geven voor mijn Ioniq5 als ik hem nu zou inruilen. Betreft 73kw RWD Lounge versie met 18.000km, 12% bijtelling. Antwoord:
47000 euro...
Maar volgens mij moet je er een stuk meer voor kunnrn krijgen, nog, toch? Wat denken jullie?
Ik kan mijne ook voor 100k aanbieden, maar dat betekent niet dat ik dat er ook voor krijg. Een nieuwe met 0km op de teller en 77kWh accu is goedkoper.

• Makkelijk
  • Laatst online: 12:52
Vielleicht schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Ik kan mijne ook voor 100k aanbieden, maar dat betekent niet dat ik dat er ook voor krijg. Een nieuwe met 0km op de teller en 77kWh accu is goedkoper.
En wanneer heb je die?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Vielleicht
Klopt. Maar denk je dat er mensen zijn die 13k extra betalen voor een tweedehands auto, omdat ze er op moeten wachten?

• maax
  • Laatst online: 08:01
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Net contact gehad met de klantservice van de update site, ze hebben het doorgezet naar Hyundai Korea.
Daar gaat de software afdeling het nakijken, vermoedelijk een klein foutje in het Nederlandse versie waardoor dit scherm gekoppeld staat aan het Noors.
Is inderdaad geen workaround voor.
Goedemiddag, ik heb in het forum ergens gelezen waar je de laatste sofware versie kan zien maar ik kan het niet terugvinden (ook niet in de zoekbalk met de term software cq update). Weet iemand toevallig welke site/link dat is? Bij voorbaat mijn dank _/-\o_

• Makkelijk
  • Laatst online: 12:52
Vielleicht schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Klopt. Maar denk je dat er mensen zijn die 13k extra betalen voor een tweedehands auto, omdat ze er op moeten wachten?
Waar komt 13K vandaan? In elk geval denk ik dat het wat helpt om de komende 3 jaar 2200 euro minder bijtelling per jaar te hebben.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• amw82
Vielleicht schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Maandag wordt het hele board vervangen, maar vanwege chiptekort was dit onderdeel slecht leverbaar (zeggen ze). Aanstaande maandag wordt dit onderdeel ingebouwd! Ik laat weten of dit resultaat heeft
Is dat de avn module (volgens de dealer de module die dit deel aanstuurt)? Die is bij mij ook al vervangen.
Maar ik ben benieuwd.

• Vielleicht
amw82 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Is dat de avn module (volgens de dealer de module die dit deel aanstuurt)? Die is bij mij ook al vervangen.
Maar ik ben benieuwd.
Kak, ik had juist hoge verwachtingen van dit onderdeel ;(

• Vielleicht
Makkelijk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Waar komt 13K vandaan? In elk geval denk ik dat het wat helpt om de komende 3 jaar 2200 euro minder bijtelling per jaar te hebben.
60.000 - 47.000 = 13.000
Ik zeg ook niet dat hij hem niet kwijt gaat raken voor dat geld, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die dat ervoor gaan betalen.

• de meester01

de meester01

47000 euro...
Is het een btw auto? Zo niet snap ik de inruil een beetje.

Het optimum voor een ondernemer zal een btw auto met 12% bijtelling zijn.

Zet hem anders op MP om te kijken waar je op uit komt. Of autoscout

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

maax schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Goedemiddag, ik heb in het forum ergens gelezen waar je de laatste sofware versie kan zien maar ik kan het niet terugvinden (ook niet in de zoekbalk met de term software cq update). Weet iemand toevallig welke site/link dat is? Bij voorbaat mijn dank _/-\o_
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

hierzo ;)

PJvI

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:50
47000 euro...
maar ben je hem nu al zat dan??

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• HJ92
Tiggy80 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
[...]

maar ben je hem nu al zat dan??
Dat op zich niet maar ik was wel benieuwd of hij al veel zou hebben afgeschreven. Dit bedrag viel me wel tegen. Nieuwprijs was 55600. Betekent in half jaar tijd 8600 afschrijven.
Zeker gezien de huidige markt situatie.

• HJ92
de meester01 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Is het een btw auto? Zo niet snap ik de inruil een beetje.

Het optimum voor een ondernemer zal een btw auto met 12% bijtelling zijn.

Zet hem anders op MP om te kijken waar je op uit komt. Of autoscout
Goed punt, betreft inderdaad een BTW auto.
Dank voor de tip, mocht ik er daadwerkelijk toe over willen gaan de auto te verkopen.

• HJ92
Vielleicht schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Beetje vreemde reactie wat mij betreft.
Zeg ook niet dat ik er 60k voor wil hebben maar alleen dat ik het een laag bedrag vind gezien de huidige markt en vergelijkbare autos voor tegen de 60k te koop worden aangeboden. Kan me niet voorstellen dat een dealer zoveel marge heeft op een occasion.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
In de afschrijving die je berekent zit de marge van de dealer bij verkoop inbegrepen, dus dat is niet helemaal eerlijk.

Er staat een Project 45 te koop met 13k km voor 62450, mooi 4k euro bovenop de nieuwprijs. Dan valt je afschrijving ineens een heel stuk minder tegen.

Ioniq 5 P45

• HJ92
Spiller schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:26:
In de afschrijving die je berekent zit de marge van de dealer bij verkoop inbegrepen, dus dat is niet helemaal eerlijk.

Er staat een Project 45 te koop met 13k km voor 62450, mooi 4k euro bovenop de nieuwprijs. Dan valt je afschrijving ineens een heel stuk minder tegen.
Precies, maar wat is meestal ongeveer de marge van de dealer op een occasion? Dan zou ik toch minstens in de 50k moeten kunnen krijgen?
Pagina: 1 ... 106 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic