Trekhaak gemonteerd. Het verliep allemaal goed en het ziet er netjes uit, maar een waarschuwing vooraf: ik zou dit niet zomaar iedereen aanraden zelf te doen. Ervaring is zeer gewenst - ik heb het al vaker gedaan, ruime sleutelervaring, veel gereedschap en twee rechterhanden, handleidingen zijn zeker niet gedetailleerd genoeg en als je iets verkeerd doet loop je het risico dat je iets stuk trekt en dat wil je niet op zo'n dure nieuwe auto. Geduld en beleid zijn erg belangrijk, ik denk dat ik in totaal 6 uur bezig ben geweest. Een momentsleutel is tenslotte ook belangrijk te hebben om de trekhaak goed vast te zetten.
Ik heb niet overal foto's van gemaakt, maar wel van een aantal details.
Ruimte onder vooraf:
De Jaeger kabelset, ECS was helaas nergens leverbaar. Wel CAN-bus - belangrijk voor trailermenu. Geen constante plus, dit is een extra set die je kunt kopen. Ik gebruik dit niet met vouwwagen.
GDW trekhaak T60 afneembaar.
In tegenstelling tot de handleiding was deze montage van de 13-polige stekker de juiste:
De drie hoeken iets bijgewerkt voor de balk van de trekhaak, handleiding zegt met decoupeerzaag, dat past niet, ik heb met een nijptang stukjes eraf geknabbeld
Wat erg belangrijk is bij demontage van de bumper, aan de zijkant moet je de onderkant eerst wat naar buiten halen en dan kun je de bumper eenvoudig naar boven los halen. Klinkt cryptisch, maar scheelt veel ellende.
Kabels en module binnenzijde. Bij Jaeger wordt helaas in tegenstelling tot ECS geen gebruik gemaakt van de af-fabriek stekker, iets meer werk dus, maar het werkt ook.
Binnenzijde opnieuw ingedeeld
Met hoes voor afneembare kogel prima plekje.
De trekhaak.
Alleen insnede op het smalle zwarte strookje, niet de bumper zelf.
Beeld van binnen via de camera.
Trailer menu:
[
Voor 5% gewijzigd door
Luiaard op 09-07-2022 13:44
]