Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Murkmans schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:18:
ik begin maar weer eens over de elektrische aansluiting, waaronder werkschakelaar.
Wat vinden jullie van het volgende idee, voor mij kan dit werken omdat ik geen ruimte heb voor KWH meters in de meterkast, nu zitten alle 12 groepen mooi op een rijtje namelijk, verdeeld over 3-fase:

Een waterdichte verdeelkast met (optie) slot, zoals:
  • Eaton 174221 IKA-1/4-ST
  • Hager Vector - Verdeler VE106F
  • Schneider Electric kaedra
Deze verdeelkast voorzien van 2 installatieautomaten of lastscheiders (1 voor backupheater, 1 voor warmtepomp) + 2 kwh-meters. Deze automaten vervolgens aansluiten middels 2 aparte kabels op de meterkast binnen (bij 1-fase mag deze ook 5x2,5 worden aangesloten op een fornuisgroep).
In de hoofdmeterkast de automaten uitsluitend mechanisch onderling koppelen middels fornuisbrug.
de groepen splitsen over 2 fases (mits je 3fase aansluiting hebt).

Wat nog makkelijker is natuurlijk, een stopcontact mag ook dienen als werkschakelaar. Deze zijn ook met slot beschikbaar.
Stopcontacten met een toegekende stroom van ten hoogste 16 A kunnen ook als werkschakelaar dienst
doen (toelichting 537.3.1) Nen1010.
Als je nu 12 groepen mooi op een rijtje in je groepenkast in je volle meterkast hebt, dan heb je tussen de meter en dat rijtje ook een hoofdschakelaar. Dan heb je dus naast die hoofdschakelaar ruimte voor een 3-fase automaat of je kunt 2 van de twaalf 1-fase eindgroepen vervangen door een 3-fase groep naar de onderverdeler. Twee 1-fase eindgroepen in twee kabels naar één onderverdeler met weer twee eindgroepen geeft verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:36:
grote probleem is dat die in hele graden telt. dus met beetje pech slaat ie aan bij 18.9 als je 21 in heb gesteld.
dat mogelijke probleem heb je sowieso met niet-geijkte thermstaten.
dus stel je thermostaat in op wat je prettig vindt, niet zomaar op "een getal".

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

sjimmie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

dat mogelijke probleem heb je sowieso met niet-geijkte thermstaten.
dus stel je thermostaat in op wat je prettig vindt, niet zomaar op "een getal".
tuurlijk, maar de heuristiek is gewoon te groot van dat ding om het comfortabel te houden ongeacht je temperatuur, dus daarom probeert panasonic er een positief van te maken door te zeggen dat ie zorgt voor minder starts.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

tuurlijk, maar de heuristiek is gewoon te groot van dat ding om het comfortabel te houden ongeacht je temperatuur, dus daarom probeert panasonic er een positief van te maken door te zeggen dat ie zorgt voor minder starts.
Je bedoelt de hysterese, maar dat snappen we.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de hysterese van de thermostaat in de controller veel te groot is. En dat samen met een instel-stapgrootte van een hele graad maakt het bijna onmogelijk om het comfortabel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Hebben meer mensen last van een extreem foute COP berekening door de Pana?
Ik weet dat het vermogen altijd te optimistisch wordt berekend door de Pana, maar dit is wel erg idioot.
Mijn kWh-meter zegt 456 Watt --> Pana zegt 200 Watt actueel.

Problemen zie ik vandaag voor het eerst.
Hieronder de data van de WP zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OaAJU1NCS3AjnNvhO0lnnTJj2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxuor5IvUNDlymIi5yiPupd0.png?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Wat jij meet is inc waterpomp enzo als je hem op ps1 meet. De Panasonic meet alleen de compressormotor dacht ik (pin me er niet op vast)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maarten69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:58:
Hebben meer mensen last van een extreem foute COP berekening door de Pana?
Ik weet dat het vermogen altijd te optimistisch wordt berekend door de Pana, maar dit is wel erg idioot.

Problemen zie ik vandaag voor het eerst.
Hieronder de data van de WP zelf.
[Afbeelding]
Ik zie hier op de 9J netjes 400 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdOCjcubQ6bpiN8pNKOhIiOT7RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmU59JGMC4Po8pHLvUf7Yz0a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 14-10-2022 14:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
davevleugel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:02:
Wat jij meet is inc waterpomp enzo als je hem op ps1 meet. De Panasonic meet alleen de compressormotor dacht ik (pin me er niet op vast)
Ja ik snap de verschillen wel, maar een COP van 20?
Ik heb alle data beschikbaar. Hoe kan ik in pseudocode zelf de COP uitrekenen?

Nodig bij mijn weten:
-Tinlet temperatuur
-T-outlet temperatuur
-pompsnelheid
-opgenomen vermogen (eigen kWh meter)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Potver…. Ik snap ff iets niet

De SWW run blijft op maar 10l/min draaien ipv de 15/20

Paar weken terug had ik 2x een run (voor het eerst). Eerste keer ook maar 10l/min.
Tweede keer, dag erna, ging het wel op 20l/min & 2,5kW 😬 nu loopt ie amper op 1kW

Ik snap m ff niet ….

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maarten69 Momentane COP doe je met het vermogen, maar is niet bijzonder nuttig.
C#:
1
2
3
4
            // Q = Cw * dT [K] * flow [kg/s] * time
            var dT = flowtemperature - returntemperature;
            var thermalpower = 4186 * dT * (volumeflow / 3600 /* m³/h -> kg/s */);
            var cop = thermalpower / electricalpower;

Voor een dag- maand- of sCOP zul je het vermogen moeten integreren naar energie (watt * seconde = joule).

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2022 14:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maarten69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:58:
dat klopt en ligt in de lijn van de verwachtingen. de pana denkt in "blokken/stappen" van vermogen.

niet vergeten dat de basis voor de software die dit bijhoud gemaakt is voor units met tientallen kW in vermogen. voor zulke aparaten is een verschil van 200W of zo minder dan een statisitsche afwijking.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 14-10-2022 14:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@Maarten69 de pana werkt in stappen van 200W en zonder randzaken zoals de pomp of electronica, en kan dan natuurlijk ook nog iets afwijken en daarom in stappen van 200W er net eentje naas zitten.

Als je het zelf wil gaan doen dan zou je eigenlijk iets als een kamstrup in je systeem moeten hebben. Maar google zal je ook vast wel kunnen vertellen hoe je de afgifte zelf kan berekenen op dezelfde manier als een kamstrup dat doet. Alleen moet je dan wel de flow gebruiken en niet de pompsnelheid. (kamstrup gebruikt Ta, Tr en flow). En dan ga je rekenen met 3 waarden die worden geleverd door sensoren die niet heel nauwkeurig zullen zijn...

EDIT: heishamon heeft COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:23:
@Maarten69 Momentane COP doe je met het vermogen, maar is niet bijzonder nuttig.
C#:
1
2
3
4
            // Q = Cw * dT [K] * flow [kg/s] * time
            var dT = flowtemperature - returntemperature;
            var thermalpower = 4186 * dT * (volumeflow / 3600 /* m³/h -> kg/s */);

Voor een dag- maand- of sCOP zul je het vermogen moeten integreren naar energie (watt * seconde = joule).
Super bedankt.
Ik kom op onderstaande javascript code voor Node Red
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
var ss_PV_Ta = global.get('Main_Outlet_Temp');                   
var ss_PV_Tr = global.get('Main_Inlet_Temp');
var dT = ss_PV_Ta - ss_PV_Tr;
var volumeflow = global.get('Pump_Flow');       //    L/min
var electricalpower = global.get('WP_power');   //actual power own kWh meter

volumeflow = (volumeflow * 60) /1000;           //    m3/uur
var thermalpower = 4186 * dT * (volumeflow / 3600 );
cop = parseFloat(cop).toFixed(1); //afronden
msg.payload = cop;
return msg;

Lijkt te kloppen. Ik ga binnenkort 2 1-wire sensoren koppelen op de Heishamon dan wordt het nog preciezer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUJtdktBA6-xwekFb3K4RcQtYqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtZvATS6nIUa2zo31KH0mCar.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Maarten69 op 14-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Maarten69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Ja ik snap de verschillen wel, maar een COP van 20?
Ik heb alle data beschikbaar. Hoe kan ik in pseudocode zelf de COP uitrekenen?

Nodig bij mijn weten:
-Tinlet temperatuur
-T-outlet temperatuur
-pompsnelheid
-opgenomen vermogen (eigen kWh meter)
Dit probleem is hier al tot ….. toe beschreven. Als je geen Kamstrup wilt inzetten dan is een redelijke benadering van de COP te krijgen door het verbruik extern correct te meten en uit de pana de opwekking te halen. Doe je dat voor een wat langere periode, bijvoorbeeld gemeten over een maand, dan kom je aardig in de buurt als je die waarden op elkaar deelt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet zonder externe code.

Het is wel mogelijk om hier externe kWh meters op aan te sluiten. Maar daarmee heb je nog geen cop.

Zit er ook nog mee te stoeien. De scripts uit de openingsplan voor domoticz doen niet wat ik wil.

Zal deze code van @Mortel nog eens proberen:

Mortel in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

edit: das dezelfde die ik al had...
@Maarten69
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'       
        --devices = { 
                  -- 12901    -- NR: WP-Verbruik
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]                                  -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(303).rawData[1]                                      -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   Pump_Flow
        --local flowinstValue = 16                                                                  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(294).rawData[1]                                       -- Temperature Heatpump out                Main_Outlet_Temp
        local tempreturnValue = domoticz.devices(295).rawData[1]                                    -- Temperature Heatpump return             Main_Inlet_Temp
        local powerHeatpump = domoticz.devices(386).rawData[1] --+ domoticz.devices(387).rawData[1]) -- HEatpump power adsorbed in watt         s0_1 + s0_2
        local frequentie = domoticz.devices(310).rawData[1]                                         -- HEatpump frquentie in Herz              Compressor_Freq  
        local sCOP = domoticz.devices(442)                                                          -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP NR DZ     

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 60 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 11 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP  Vermogen direct Pana  HM
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP  Vermogen direct Pana  HM
        end     

end

}

heb ik nu draaien, maar dit leidt tot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGdY9RRvwAbfgu6RWPrPAVO-IVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7vyEwpIE1WKHi1218tcbpVeD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRhr9hDzG76sAt8wZI4qysWRoIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/re6tpVIn2FZrxAY6W3PlMq6o.png?f=fotoalbum_large

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling ;)

[ Voor 135% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Tnx!
Met de originele bedoel je neem ik aan deze, inbegrepen?

[Afbeelding]

Is eigenlijk wel een goeie, een andere kan eventueel altijd later nog... Je hebt 'm gewoon in je woonkamer hangen, dus de hoofdverblijfsruimte?
Origineel is inderdaad die bij de pomp meegeleverd word. De controller.

Momenteel werkt het goed. Dus op hoge buitentemp stopt hij goed de warmtevraag. We gaan zien hoe het met kouder weer gaat.

Als je onderstaande ziet denk je dat het van koud tot zweten gaat.

Dit is niet wat het gevoel is in de woning. Deze voelt comfortabel en niemand van de 4 andere maakt opmerkingen over te koud of te warm terwijl dit eerder wel in najaar gebeurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1foc0CRfMNyGl8uNOgLd-RFuI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/opa0FKNnaWJYEJ3MrhGS04QR.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:36:
grote probleem is dat die in hele graden telt. dus met beetje pech slaat ie aan bij 18.9 als je 21 in heb gesteld.
Dat zegt de data wel die we doorkrijgen maar als ik met losse meter het controleer blijft woning veel dichter bij de ingestelde kamertemperatuur.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@ErikVers Tnx voor je toelichting. d:)b
Ik ga het voorlopig proberen hiermee. Mocht het onhoudbaar worden, dan is er zo een andere besteld tzt.

Sowieso heb ik m'n WP nog niet eens binnen. Met een beetje pech wordt het volgend stookseizoen dat ik 'm kan testen... :')

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Ben wat aan het voorbereiden voor de plaatsing van een monobloc.

Heeft iedereen hier keurig een buis 800mm de grond in voor defrost water, zoals in de manual staat? Of is een bak met kiezels of iets dergelijks voldoende?

En ik wil een kast om de wp heen maken: moet het paneel aan de bovenzijde er wel eens vanaf? Moet dit bereikbaar blijven?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, het paneel moet eraf als je er echt bij moet.

zolang je niet dikke klei hebt en water de grond in kan is die buis niet echt nodig maar hou wel een dikke laag grind aan en zorg dat de unit fysiek 20cm van het grind zit om te voorkomen dat er stalamieten vormen en de unit dichtvriest van binnenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 13:33
ErikVers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Werk nu als test toch met de originele room controller (war+thermostaat intern) wat betreft ruimte temp en confort werkt dit naar 100% tevredenheid. Ik loop nog tegen twee dingen aan; onnodig waterpomp stroom verbruik en soms een onverklaarbare run van 2minuten…

Sprak op de beurs uitgebreid deze week met panasonic in de brabanthallen en ze zijn (net als ik) wel redelijk eens met de schakelhysterie die panasonic heeft. Dit voorkomt veel in en uit schakelen. Wel blijft irritant dat hij onnodig staat rond te pompen.

Panasonic gaf aan dat uit een uitgebreide test tussen externe (wats) thermostaat en de controller sturing. De controller een veel beter jaar verbruik had. De gedachte is dat de “kaboutertjes” meer kunnen als je ze niet bellemerd in hun denken en doen 😋👍

Mocht je niet willen koelen zou ik de emos 5607 of de 5623 pakken. Of eerst origineel pana testen.

Suc6
Met vloerverwarming ook, of enkel met radiatoren? Ik twijfel nog tussen de originele thermostaat/controller, of de ''echte'' thermostaat van Panasonic die je erbij kunt bestellen.
Ik wil vooral niks met domotica, en voor de WAF moet het ook allemaal bruikbaar en duidelijk blijven.
Uiteindelijk werken met een stooklijn + thermostaat die ingrijpt bij teveel zon in lente/herfst (hier met vvw en pui op het zuiden nogal een uitdaging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
Vraag:
Heeft iemand wel eens de cosinus Phi van de Mono gemeten?
Ik meende dat de cosinus phi van een inverter/ hoogfrequent voeding bij vol vermogen prima is, maar bij laag vermogen veel lager is.
Mij is geleerd dat een lage cosinus phi gunstig is voor de gebruiker omdat de (draai) KWH meter dan minder verbruik registreert.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
ErgoStijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Met vloerverwarming ook, of enkel met radiatoren? Ik twijfel nog tussen de originele thermostaat/controller, of de ''echte'' thermostaat van Panasonic die je erbij kunt bestellen.
Ik wil vooral niks met domotica, en voor de WAF moet het ook allemaal bruikbaar en duidelijk blijven.
Uiteindelijk werken met een stooklijn + thermostaat die ingrijpt bij teveel zon in lente/herfst (hier met vvw en pui op het zuiden nogal een uitdaging)
Heb dezelfde uitdaging. Afgelopen week mee gestart. Heb vooralsnog de originele thermostaat/controller, maar die afronding per hele graad is wel jammer. Heb 'm wel in een neutrale ruimte ophangen en aangesloten, waar wel de huistemperatuur heerst, maar geen inval is van al het glas op het zuiden. Of waar de warmte van de speksteenkachel in de woonkamer te snel het binnenklimaat van het hele huis bepaalt omdat de thermostaat afslaat. Naregeling per kamer zou mooier zijn, maar voor nu willen we het nog simpel houden en de directe effecten van een aanpassing van een instelling op de controller kunnen volgen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:35

martijn v o

Certified by Enphase.

natural colour schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:11:
Vraag:
Heeft iemand wel eens de cosinus Phi van de Mono gemeten?
Ik meende dat de cosinus phi van een inverter/ hoogfrequent voeding bij vol vermogen prima is, maar bij laag vermogen veel lager is.
Mij is geleerd dat een lage cosinus phi gunstig is voor de gebruiker omdat de (draai) KWH meter dan minder verbruik registreert.
Nooit naar gekeken, maar omdat je het vraagt:
Panasonic monoblock 5 kW. Draait momenteel 28 graden aanvoer 23 retour (afgerond delta T is 4,6). Compressor 20 Hz opgenomen vermogen 450 Watt, afgegeven vermogen (Kampstrup) 3600 Watt.
Power factor 0,99. Buitentemperatuur 13 graden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErgoStijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

en @Tiesert
Ja met enkel vloerverwarming.
In mijn geval ingesteld als volgt:

WAR + Thermostaat
Ta low 26 - Ta High 28
Tb low 15 - Tbuiten High 8
(dit is een vreemde instelling en doe ik om hem al in de betere COP dagen op te laten toeren in plaats van een steile stooklijn tijdens een mistig klimaat. Normaal advies zou zijn Tbuiten high (dus wanneer wil je de hogere stooklijn T(emperatuur) a(anvoer) ergens bij de -5 liggen.
Daarnaast is 28 vrij laag voor de Thigh maar doe ik omdat ik anders nooit de houtkachel meer aan kan doen. Idee is dus dat hij het dan net niet trekt bij -5 en dat ik kan bijstoken. Afgelopen jaar de houtkachel met deze settings niet nodig gehad. Met -10 en oostenwind zal dat wel het geval zijn gok ik.

Zoek hierin je eigen ideaal maar ga niet onder de Ta 26 want dan zal hij na een run in de warme periode niet meer aanslaan vanwege een te hoge vloer/retour ik spreek uit ervaring met 23-24-25 op ta maar kreeg icm vloerverwarming en tr van 23 niet. Zal met de deltaT te maken hebben.

De controller het tijdprogramma zelf:
10:00 ruimtetemp verwarmen 21 koelen 24
15:00 ruintetemp verwarmen 21 koelen 24 tapwater 50
22:00 ruimtetemp verwarmen 19

Ik heb een 300l SWW die dus tussen 15:00 en 22:00 op temp gehouden word. Dat is voldoende om op juiste moment bij te warmen en nooit een koude douche of bad te krijgen.

Bovenstaande zorgt er voor dat IK er blij van word en voor mijn idee (en mijn meetwaardes) een maximale COP met behoud van comfort heb.
Let op dit kan voor veel discussie en andere zienswijze leiden, doe vooral waar jij je zelf goed bij voelt.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 15-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Hoi ,

Ik zit te denken om een Panasonic monoblock 7 kw te nemen .
Zijn er al mensen die zo’n unit met R32 hebben draaien en wat hun geluisd ervaringen zijn van de buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:30:
Hoi ,

Zijn er al mensen die zo’n unit met R32 hebben draaien en wat hun geluisd ervaringen zijn van de buitenunit.
Heb je de voorgaande pagina's van dit topic al gelezen? Staat bomvol met ervaringen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Hoi ,

Sterk afhankelijk van allerlei factoren; eigenlijk niets van te zeggen.
Ook de meest stille wp moet je niet in een gemetselde hoek plaatsen waar het geluid direct naar de buren wordt gereflecteerd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hoi ,

Kom maar luisteren 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
natural colour schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Sterk afhankelijk van allerlei factoren; eigenlijk niets van te zeggen.
Ook de meest stille wp moet je niet in een gemetselde hoek plaatsen waar het geluid direct naar de buren wordt gereflecteerd.
De buitenunit komt in een hoek van 2 hagen te staan op 7 meter van de buren .
Dus van buren geen last .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

De buitenunit komt in een hoek van 2 hagen te staan op 7 meter van de buren .
Dus van buren geen last .
Begin hier maar:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Heb je de voorgaande pagina's van dit topic al gelezen? Staat bomvol met ervaringen...
Zeker niets anders 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Beantwoord dan tenminste alle vragen die ik de FAQ worden gevraagd en stel alvast een concept plan voor. Dus wat denk je nodig te hebben, waar ga je het plaatsen, door wie, hoe ver ben je nu al met LT stoken? Etc. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Ik weet het meeste al
Ik werk al in de verwarmingswereld .
Ik was al bezig met een nefit compress 5 kw maar de r410 houdt mijn een beetje tegen
Ik kon hem wel goedkoop krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:04:
Ik was al bezig met een nefit compress 5 kw maar de r410 houdt mijn een beetje tegen
wat maakt het uit ten opzichte van r32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

wat maakt het uit ten opzichte van r32?
R32 blijft langer toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

R32 blijft langer toegestaan
dat is totaal een non issue. r410 blijft nog minstens 25 jaar verkrijgbaar na 2023 en het is nog steeds de norm voor grotere systemen. de 2023 grens die je hebt gelezen geld alleen voor kleine consumentenmachines. niet het grote commerciele werk en in bijvoorbeeld ATEX zones voor industrie. en daar gaat niks aan gebeuren voor 2040.
r32 word de norm voor kleine consumentenmachines. het zegt niks over het verbieden van 410 of de verkrijgbaarheid voor reparaties.

er zijn genoeg VRF machines die worden verkocht voor r32 die worden gevuld met r410 omdat r32 niet mag in het gebouw.

fun fact: r410 bestaat voor de helft uit r32. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

dat is totaal een non issue. r410 blijft nog minstens 25 jaar verkrijgbaar na 2023 en het is nog steeds de norm voor grotere systemen. de 2023 grens die je hebt gelezen geld alleen voor kleine consumentenmachines. niet het grote commerciele werk en in bijvoorbeeld ATEX zones voor industrie. en daar gaat niks aan gebeuren voor 2040.
r32 word de norm voor kleine consumentenmachines. het zegt niks over het verbieden van 410 of de verkrijgbaarheid voor reparaties.

er zijn genoeg VRF machines die worden verkocht voor r32 die worden gevuld met r410 omdat r32 niet mag in het gebouw.

fun fact: r410 bestaat voor de helft uit r32. ;)
Dat weet ik dat het voor de helft uit r32 bestaat
Maar met dit kabinet weet je het maar nooit 😩.
En Nefit kan de monoblocken pas derde kwartaal 2023 leveren
En dat duurt mijn te lang .

[ Voor 6% gewijzigd door Herw76 op 15-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Dat weet ik dat het voor de helft uit r32 bestaat
Maar met dit kabinet weet je het maar nooit 😩.
En Nefit kan de monoblocken pas derde kwartaal 2023 leveren
En dat duurt mijn te lang .
het kabinet heeft er niks mee te maken. dit zijn wereldwijde afspraken waar elk land zich aan houd.

als je een Htje kan krijgen moet je daar niet eens over nadenken. die kan toch lager toeren dan de J dus je komt eigenlijk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
[quote]flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

het kabinet heeft er niks mee te maken. dit zijn wereldwijde afspraken waar elk land zich aan houd.

als je een Htje kan krijgen moet je daar niet eens over nadenken. die kan toch lager toeren dan de J dus je komt eigenlijk beter uit.
[/quote

Ik krijg nog een offerte voor een Panasonic

[ Voor 7% gewijzigd door Herw76 op 15-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Of ik wacht op de nieuwste modellen met r290 die volgend jaar uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:02:
Of ik wacht op de nieuwste modellen met r290 die volgend jaar uitkomen.
ja, koop een systeem waar niemand iets mee kan. 8)7

welk koelgas erin zit is wel het laatste waar je op moet letten. kijk naar wat je nu kan krijgen om asap knaken te besparen. 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp.

dat je iets sensationeels gelezen hebt over hoe geweldig r32 of propaan al wel niet is staat even los van de realiteit. en factueel is 410 nog steeds het betere koelmiddel en gaat voorlopig nergens heen. ongeacht wat je op facebook leest of sensatie/reclameartikelen.

fun fact: ik heb niet eens r32 achterin de bus liggen, alleen r410.

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

ja, koop een systeem waar niemand iets mee kan. 8)7

welk koelgas erin zit is wel het laatste waar je op moet letten. kijk naar wat je nu kan krijgen om asap knaken te besparen. 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp.

dat je iets sensationeels gelezen hebt over hoe geweldig r32 of propaan al wel niet is staat even los van de realiteit. en factueel is 410 nog steeds het betere koelmiddel en gaat voorlopig nergens heen. ongeacht wat je op facebook leest of sensatie/reclameartikelen.

fun fact: ik heb niet eens r32 achterin de bus liggen, alleen r410.
Als er nu iets op voorraad s zijn niet de beste warmtepompen.
Ik denk dat Panasonic net iets beter is als nefit ondanks dat nefit goeie cvketels heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

Als er nu iets op voorraad s zijn niet de beste warmtepompen.
Ik denk dat Panasonic net iets beter is als nefit ondanks dat nefit goeie cvketels heeft
klopt, de panasonic is zeker beter. maar dat wil niet zeggen dat de H serie achterhaald is. afhankelijk van waar je naar kijkt is de H zelfs superieur aan de J serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

klopt, de panasonic is zeker beter. maar dat wil niet zeggen dat de H serie achterhaald is. afhankelijk van waar je naar kijkt is de H zelfs superieur aan de J serie.
Het irritante aan de J is het minimale afgifte van 2500Watt - dat is gewoonweg teveel in standaard woningen.

Maat van me heeft de J - een crime om de boel goed te krijgen - zeker met WAR bijna niet te doen “dankzij” de hoge afgifte …

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Crazy- schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Het irritante aan de J is het minimale afgifte van 2500Watt - dat is gewoonweg teveel in standaard woningen.

Maat van me heeft de J - een crime om de boel goed te krijgen - zeker met WAR bijna niet te doen “dankzij” de hoge afgifte …
En de h serie hoeveel heb je daar minimaal vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:41:
[...]

En de h serie hoeveel heb je daar minimaal vermogen
800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Oké dat is een heel verscheel .
Ik kan dat nergens vinden in de documentatie.
2.5 kw wordt bij mijn ook een probleem .
Maar misschien niet als ik de verdeler van de vloer vervang voor één zonder pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:23
Crazy- schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Minimaal afgifte hangt natuurlijk wel van de buitentemperatuur af. Werkelijke beperking is de minimaal elektrisch vermogen en door de COP heb je, relatief aan de buitentemperatuur, dan een minimaal afgifte.

Mijn 9kW H-series zit momenteel nog veel hoger :-). Onder de 5kW komt hij niet (bij elektrische minimaal vermogen 600Watt) met de huidige buitentemperatuur. En dat is nog altijd zo'n 1.5kW als het buiten goed koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Oké dat is een heel verscheel .
Ik kan dat nergens vinden in de documentatie.
2.5 kw wordt bij mijn ook een probleem .
Maar misschien niet als ik de verdeler van de vloer vervang voor één zonder pomp
Die verdeler moet je zoizo pomploos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Weet jij waarom Panasonic dat gedaan heeft? Mijn 5H draait in de winter bijna standaard op bijna de laagste afgifte. Nooit begrepen die wijziging naar de J.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Weet jij waarom Panasonic dat gedaan heeft? Mijn 5H draait in de winter bijna standaard op bijna de laagste afgifte. Nooit begrepen die wijziging naar de J.
dat komt omdat de R410 op veel lagere drukken/andere massastromen werkt (grofweg de helft) en de compressor dus niet zoveel trekkracht nodig heeft om te blijven draaien op lage toerentallen. om te voorkomen dat de compressor afslaat moet hij dus sneller draaien.
de R32 compressor is van een ander ontwerp dan die van de R410 die niet zo uitgevleest is in de afgelopen 20 jaar. dus compressors die een evengroot bereik hebben als de oude compressors laten gewoon nog wat jaren op zich wachten.

het is niet een panasonic ding maar de compressorfabrikant icm met de andere karaktereistieken van R32.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1400W, staat ook gewoon in de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

1400W, staat ook gewoon in de TS
ligt aan de buitentemperatuur. bij 7 graden is het 800 bij 12 graden is het 1400. ongeveer. er zijn nog wel andere factoren in het spel.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
De werkdruk in een wp is (heb ik gelezen) 30 Bar, dus dat kan aardig verschillen bij de verschillende gassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

R32 en R410A zelfs 42 bar dus afpersen op 46 bar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:22
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

dat komt omdat de R410 op veel lagere drukken/andere massastromen werkt (grofweg de helft) en de compressor dus niet zoveel trekkracht nodig heeft om te blijven draaien op lage toerentallen. om te voorkomen dat de compressor afslaat moet hij dus sneller draaien.
de R32 compressor is van een ander ontwerp dan die van de R410 die niet zo uitgevleest is in de afgelopen 20 jaar. dus compressors die een evengroot bereik hebben als de oude compressors laten gewoon nog wat jaren op zich wachten.

het is niet een panasonic ding maar de compressorfabrikant icm met de andere karaktereistieken van R32.
Waarom zou je dan voor een J versie kiezen en niet de H versie vandaag de dag? Wordt de H versie niet meer gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

ligt aan de buitentemperatuur. bij 7 graden is het 800 bij 12 graden is het 1400. ongeveer. er zijn nog wel andere factoren in het spel.
@twain4me @FransvWoerkom Kunnen jullie dat aanvullen in de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
De werkdruk in een wp is (heb ik gelezen) 30 Bar, dus dat kan aardig verschillen bij de verschillende gassen?
ja, de drukken kunnen erg verschillend zijn. daarom is bijvoorbeeld r134a populair in autos omdat die drukken erg laag zijn en dus dunnere leidingen en dergelijke kan gebruiken.

r32 is daarintegen een gas met de hoogste drukken op de markt vandaag. R744 negeer ik dan even voor overduidelijke redenen.

daarom kan je wel R410 doen in een R32 systeem maar niet andersom.
CurlyMo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

niet vergeten dat dit ook schaalt voor de J, dit is gewoon hoe het proces werkt ongeacht het model.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:48:
[...]
niet vergeten dat dit ook schaalt voor de J, dit is gewoon hoe het proces werkt ongeacht het model.
Bij de J heb ik die verschillen nog niet opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CurlyMo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Bij de J heb ik die verschillen nog niet opgemerkt.
het zou er wel moeten zijn. maar met R32 zijn de verschillen gewoon kleiner doordat de basis hoger is. al heb ik wel het vermoeden dat de J logica veel meer zit te leunen op geluid en andere zaken dan efficeintie als hij helemaal onderin loopt.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor Ta draaien jullie met deze temperaturen? Heb hem op wat aandringen hier inmiddels op watertemperatuur sturing staan. Maar met een graad of 15 buiten wordt het toch snel te warm binnen. Met thermostaat sturing zou de thermostaat dit voorkomen.

Moet ik de stooklijn nog verder drukken?

Zit nu al heel ruim onder de 30 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
MikeyMan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:01:
Wat voor Ta draaien jullie met deze temperaturen? Heb hem op wat aandringen hier inmiddels op watertemperatuur sturing staan. Maar met een graad of 15 buiten wordt het toch snel te warm binnen. Met thermostaat sturing zou de thermostaat dit voorkomen.

Ta 26, en simpel weinig draaien. Dus inderdaad door thernostaat uit laten zetten. Ik draai denk ik 4 uur per dag vanaf 13.00. Minder dan 2kWh per dag.

Met de zon vandaag zal die helemaal niet aan gaan trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 16-10-2022 12:09 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Ta 26, en simpel weinig draaien. Dus inderdaad door thernostaat uit laten zetten. Ik draai denk ik 4 uur per dag vanaf 13.00. Minder dan 2kWh per dag.

Met de zon vandaag zal die helemaal niet aan gaan trouwens.
De meningen verschillen hier nogal tussen thermostaat regeling of watertemperatuur regeling :P
Sowieso stuurt dat Honeywell ding echt helemaal ruk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNVHI4JhpIN_s-dA2hdVzW6eH34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnRRAlBdxONLs9IW89vpH4BV.png?f=fotoalbum_large

Was nu overgestapt op water op aangeven van o.a. @sjimmie ... Maar is natuurlijk ook wat trial and error allemaal.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Enkel waterregeling zal nooit in alle gevallen werken & comfort geven. Zoninstraling andere factoren etc geven genoeg redenen om een thermostaat te hebben. Zeker met mijn 5J en het minimum vermogen daarvan,

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Tussen 6.00en 10.00 op Ta 24 gedraaid met WAR en daarna met het WiFi relais uit tot vanavond 18.00
Broodjes bakken geeft vandaag de overshoot…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQnguBrR3_vYs45NXgBdHObQGKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7knL3GFOozo69ggfOBaClV15.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, die kan je nog verder drukken. niet vergeten dat je de WP ook gewoon uit kan laten gaan als de buitentemperatuur boven de X graden komt.

en je moet natuurlijk wel war+thermostaat gebruiken. de truc is alleen om de thermostaat zo weinig mogleijk in te laten grijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06

Ik ben juist jaloers op jullie Ta onder de 30.. mijn 9kW T-Cap J serie draait met 13 graden buiten enkel op 32Ta @ 32 liter/min.. als hij op 19hz komt trekt hij 1040 watt uit het "stopcontact" volgens de kWh meter

Zo houdt hij een run van 4uur vol, dan komt de Ta 2 graden boven de target en stopt hij. Als ik lager dan 32Ta gebruik met deze buitentemperaturen is het na 1u draaien al gedaan en blijft hij pendelen.

Overigens geen klachten hoor, met een oude 18/2 tyleen vloerverwarming 20cm HoH en verder overal Jaga is het prima vertoeven in huis, nog nooit zo comfortabel gehad :Y)

1 run van 4u is verder genoeg voor de hele dag

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rbrt das hier ook een beetje het issue lijkt het. Hier ook een 9kw tcap J-series.

Maar ik hoef echt niet op 32 graden te gaan draaien. Dan is het echt veel te snel veel te warm.

Draai jij op water of op thermostaat?

Hij lijkt af en toe wel onder de kw te draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEGjx-OYRSxr_r1wxe9FjVuSq70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lMYU2NBXeOwuWHqMqa1YPKr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

ja, die kan je nog verder drukken. niet vergeten dat je de WP ook gewoon uit kan laten gaan als de buitentemperatuur boven de X graden komt.

en je moet natuurlijk wel war+thermostaat gebruiken. de truc is alleen om de thermostaat zo weinig mogleijk in te laten grijpen.
Denk dat ik daarvoor sowieso het gedrag van de thermostaat moet gaan beïnvloeden. Huidige gedrag is echt ruk.
Wat bedoel je eigenlijk met 'zo weinig mogelijk ingrijpen'?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
MikeyMan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:35:

Draai jij op water of op thermostaat?
Ik draai op water, waarbij ik nu nog met de hand sta te shiften zodra target 2 graden hoger is dan Ta..

Mn vrouw moppert wel eens dat ik onnodig met die remote zit te spelen terwijl het allang warm is in huis 8)7

Heisamon staat nog in read-only, ik moet de Panasonic cloud module er eigenlijk uit halen en dan met de automatische stooklijn correctie scripts gaan draaien.

Eigenlijk wilde ik de verwarming los van de domotica doen vanwege de WAF, maar ik zie nog geen goed alternatief voorbij komen. Ik had een Shelly klaargelegd voor CN2 maar dan verlies ik mijn shift mogelijkheid :|

We hebben een boiler dus CN4 valt af.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rbrt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Ik draai op water, waarbij ik nu nog met de hand sta te shiften zodra target 2 graden hoger is dan Ta..

Mn vrouw moppert wel eens dat ik onnodig met die remote zit te spelen terwijl het allang warm is in huis 8)7

Heisamon staat nog in read-only, ik moet de Panasonic cloud module er eigenlijk uit halen en dan met de automatische stooklijn correctie scripts gaan draaien.

Eigenlijk wilde ik de verwarming los van de domotica doen vanwege de WAF, maar ik zie nog geen goed alternatief voorbij komen. Ik had een Shelly klaargelegd voor CN2 maar dan verlies ik mijn shift mogelijkheid :|

Deze al gezien?

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb gisteren gezocht naar een betrouwbare log van de MDC05H. Die kan ik helaas niet vinden. Ik zie mijn MXC12H ook wel eens een tijdje 200W verbruiken bij 19Hz, geen idee wat hij dan doet bij gelijke Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoi ,

Of je wacht nog even op de K en L serie. K is R32 en L is R290. Buitenunits zijn zwart en stiller dan zijn voorgangers. COP is ook goed. Lancering voorjaar 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
martijn v o schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Of je wacht nog even op de K en L serie. K is R32 en L is R290. Buitenunits zijn zwart en stiller dan zijn voorgangers. COP is ook goed. Lancering voorjaar 2023.
Ik wil wel een monoblock
Voorjaar 2023 zal wel later worden
Als het maar voor winter 2023 draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Herw76 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Ik wil wel een monoblock
Voorjaar 2023 zal wel later worden
Als het maar voor winter 2023 draait
Dat is voor de K en L geen zekerheid. Lancering maart en dan daar de levertijden bij opgeteld….

Nb houd ook rekening dan met een binnendeel en andere prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
ErikVers schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Dat is voor de K en L geen zekerheid. Lancering maart en dan daar de levertijden bij opgeteld….

Nb houd ook rekening dan met een binnendeel en andere prijsstelling.
Ik ga eerst hybride opstelling doen dus een buffer is voldoende.
Ik zit dicht bij het vuur dus prijzen vallen wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Herw76 op 16-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Hallo, ik heb sinds een week de 12KW T-Cap J-gen draaien. Met 300L boiler en 200L buffer. Bediening via controller en Service Cloud. Heb alle topics doorgelopen, en kom behoorlijk wat tips en ervaring tegen. Super waardevol! Zijn er misschien T-cap bezitters die tips hebben welke instellingen in ieder geval kunnen bijdragen aan een zo efficient en zuinig gebruik?

Ik snap dat alle huizen anders zijn, maar iedereen met een 9 of 12KW Tcap zal niet in een nieuwbouwhuis wonen, dus ik stel me voor dat er overeenkomsten bestaan waarvoor bepaalde instellingen voor een Tcap het uitproberen waard zijn.

Ik heb nu een vaste Ta van 32 graden, een flow van 15L/m en een dT van 4. Bij een hogere flow maken de 32mm leidingen tussen Pana en buffervat behoorlijk kabaal. Verder alles redelijk standaard volgens mij. Ben benieuw welke dingen handig zijn om te doen, of juist om te laten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 16-10-2022 21:49 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rbrt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Misschien worden jullie wel heel gelukkig als je het shiften aan de pana overlaat. Met WAR en een thermostaat op CN2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
Tiesert schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:01:
Hallo, ik heb sinds een week de 12KW T-Cap J-gen draaien. Met 300L boiler en 200L buffer. Bediening via controller en Service Cloud. Heb alle topics doorgelopen, en kom behoorlijk wat tips en ervaring tegen. Super waardevol! Zijn er misschien T-cap bezitters die tips hebben welke instellingen in ieder geval kunnen bijdragen aan een zo efficient en zuinig gebruik?
Kan hij zijn vermogen wel kwijt als je het aantal liter/min knijpt?

De T-Cap zakt hier redelijk snel terug van 35 naar 19hz, mits ik de Ta rond 32 houd of meer richting 35 zodra het 15 graden is (maar eigenlijk moet hij dan gewoon uit).

Ik heb geen ervaring met buffervat, WP gaat hier van 32/3 naar 2x 22mm (Jaga radiatoren enerzijds en warmtewisselaar voor tyleen vloerverwarming anderzijds)

Enige suizen is bij Jaga radiatoren die met 16/2 zijn aangesloten, daar moet alles door een 5mm gaatje.

Alle "belangrijke" Jaga's op de kinderkamers heb ik met 20/2 aangesloten en die suizen nauwelijks. Heb je veel knietjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds vorige week de sensor voor de DHW temp verplaatst van het bovenste gat (1m20) naar het onderste (50cm). Zie nu dit gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O-t2cDi2WKzWUehK6cYfZpHooI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCBkcFOShTmHGHoHFjhLMS0v.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet heel raar. Verbaas me er alleen wel over dat ik met een 400 liter vat nu zowat elke dag een DHW run lijk te krijgen. Vandaag alweer, nadat ik gisteren een legionellarun had. Lijkt me wat overdreven toch? Delta verhogen? Accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:09:
Sinds vorige week de sensor voor de DHW temp verplaatst van het bovenste gat (1m20) naar het onderste (50cm). Zie nu dit gedrag:

[Afbeelding]

Lijkt me niet heel raar. Verbaas me er alleen wel over dat ik met een 400 liter vat nu zowat elke dag een DHW run lijk te krijgen. Vandaag alweer, nadat ik gisteren een legionellarun had. Lijkt me wat overdreven toch? Delta verhogen? Accepteren?
Ik heb dat met 300 liter ook. Ik zie vaak 10-12 uur een bijna strakke lijn op 52 graad. Als ik maar 10 liter uit de kraan pak bijv, zie ik de temperatuur in één keer met 4 graad zakken, ik denk dat dit komt door de warmtelaag die verstoort wordt. Je moet het maar zo zien dat je niet 300 liter van 52 graad heb of in jou geval 400 liter.
Ik heb trouwens na een bad (goed vol) en 10 minuten douchen het vat nog niet onder de 40 graden gehad. Ik verwarm alleen als de energieprijs laag is nu of als hij onder de 35 graad komt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb dat met 300 liter ook. Ik zie vaak 10-12 uur een bijna strakke lijn op 52 graad. Als ik maar 10 liter uit de kraan pak bijv, zie ik de temperatuur in één keer met 4 graad zakken, ik denk dat dit komt door de warmtelaag die verstoort wordt. Je moet het maar zo zien dat je niet 300 liter van 52 graad heb of in jou geval 400 liter.
Ik heb trouwens na een bad (goed vol) en 10 minuten douchen het vat nog niet onder de 40 graden gehad. Ik verwarm alleen als de energieprijs laag is nu of als hij onder de 35 graad komt.
Hoe vaak verwarm jij dan? Kan zijn dat het op 90cm (bijvoorbeeld) een stuk stabieler is. Maar dit is wel lastig sturen zo. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Gemiddeld 1x per 24 uur.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oei... Das wel veel toch? Had gehoopt met 400 liter toch een dag of wat vooruit te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:09:

[Afbeelding]

Wat die MQTT temperatuur is, ontgaat me. Maar met de sensor onderin wordt de tank opgewarmd als het onderste stuk water in temperatuur is gedaald. En daar zit nou net de aansluiting waar het koude water (10°) binnen komt. Je hebt zo aan de 3/4 bovenkant altijd water dat warmer is dan die 40°, dus nooit gebrek aan warm water, en een korte opwarmtijd, maar vaker opwarmen en een hogere gemiddelde temperatuur in de tank dus een hoger stilstandsverlies.

En hoe je het ook wendt of keert, hoe vaker je doucht of het bad vult, hoe meer kWh het kost.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Oei... Das wel veel toch? Had gehoopt met 400 liter toch een dag of wat vooruit te kunnen.
Hier ook. 300L boiler met energielabel A. En elke dag, meestal na het gebruik van de douche begint de DHW-run. Was net aan het opzoeken in de handleiding welke opties ik heb om dat zuiniger te maken. Kost nu elke dag 1,8 tot 2 kWh. Wel bij hoge COP nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:14
Tiesert schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Hier ook. 300L boiler met energielabel A. En elke dag, meestal na het gebruik van de douche begint de DHW-run. Was net aan het opzoeken in de handleiding welke opties ik heb om dat zuiniger te maken. Kost nu elke dag 1,8 tot 2 kWh. Wel bij hoge COP nu.
Je zou kunnen instellen dat DHW alleen tussen een bepaalde tijd aan staat en dan het vat opwarmt. Bijvoorbeeld tussen 12 en 14. Dan heb je meestal de meeste zon op je panelen en is de buitentemperatuur het hoogst. Als je daarmee red dat de laatste geen koude douch heeft is dat prima.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Wat die MQTT temperatuur is, ontgaat me. Maar met de sensor onderin wordt de tank opgewarmd als het onderste stuk water in temperatuur is gedaald. En daar zit nou net de aansluiting waar het koude water (10°) binnen komt. Je hebt zo aan de 3/4 bovenkant altijd water dat warmer is dan die 40°, dus nooit gebrek aan warm water, en een korte opwarmtijd, maar vaker opwarmen en een hogere gemiddelde temperatuur in de tank dus een hoger stilstandsverlies.

En hoe je het ook wendt of keert, hoe vaker je doucht of het bad vult, hoe meer kWh het kost.
Dit zijn de temperaturen voor bovenste en onderste sensor.

Maar idd, das vrij dicht bij de inlaat. Heb hem nu op 48 graden met 5 graden delta staan. Maar hij ketst door de koude aanvoer zo hard naar beneden dat ie daar ook ineens doorheen schiet.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
rbrt schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Kan hij zijn vermogen wel kwijt als je het aantal liter/min knijpt?

Alle "belangrijke" Jaga's op de kinderkamers heb ik met 20/2 aangesloten en die suizen nauwelijks. Heb je veel knietjes?
Klopt, ben de juiste instelling aan het testen, moet waarschijnlijk hoger staan. Aantal knietjes is 7 per leiding tussen WP en buffervat, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Hallo allen, met zeer veel interesse lees ik alle topics over de Pana WP.. Vele vele uren gelezen, en verdiept schema's gemaakt, etc. etc. Uiteindelijk begin maart 2022 de 9 kWh Panasonic Monoblock besteld, en praktisch alle details gemaakt voor de daadwerkelijke installatie.

Situatie: Vrijstaande woning jaren '30. Begane grond voor 75% geïsoleerd naar nieuwbouweisen en vloerverwarming (5 groepen, 51 m2 + 1 blinde groep voor toekomstige erker). Eerste verdieping geen LTV en isolatie, echter focus ligt op begane grond. Jaar lang getest met aanvoer CV ketel 35 graden. Jaarverbruik gas ca 1800m3 (vóór verlagen aanvoer temp). Ik heb veel gelezen over wel/niet buffervat, uiteindelijk toch een 300l buffervat gekozen om meer rust in de installatie te krijgen en ivm de minimale systeeminhoud en flow/minuut voor een 9 kWh warmtepomp.

Begane grond:
  • 51,5 m2 vloerverwarming (hoh 10) (5 groepen)
  • 1 radiatoren
  • 1 radiator + 8m2 vloerverwarming
Eerste verdieping
  • 3 radiatoren
  • 1 radiator + 8 m2 vloerverwarming
Ontwerp/In bestelling:

1 fase 9 kWh Panasonic Monobloc (WH-MDC09J3E5)
SWW: 300 liter Fujitsu Atlantic Waterstage WAH300a RVS boiler + verwarmingselement (= DJG 300L RVS boilervat maar dan label A ipv label B)
Buffervat: OEG 300L reverse+ staal, met coating tbv koelen (Art no: 516005768)
Vloerverwarming: Variotherm kunststof verdeler 6 groeps zonder pomp (1 groep blindstop voor toekomstige erker)
Magnetisch filter: Fernox TF1
3 weg klep: Tameson JP Fluid 1" BW3-100-AW1-230AC
Hoofdleiding Henco 32x3+28 mm knel, enkele aftakkingen naar radiatoren nog 15mm (in toekomst 22).

Twee vragen die ik heb:

1. Ivm het 300 liter buffervat heb ik een circulatiepomp nodig, veel gezocht en merken/types gevonden, echter geen ervaringen + tips. Kan iemand mij advies geven mbt bijv. Grundfos of DAB pomp? Ik lees van alles over Grundfos alpha 2 die automatisch toeren kan regelen, maar vind deze wel zeeer prijzig...

2. Kan iemand mij uitleggen waarom alle 3 weg kleppen in de T of L boring zo'n kleine doorlaat hebben terwijl de leiding wel een grote diameter moet hebben? De JP Fluid van mij heeft 18 mm doorlaat, termijn DN maat van leiding 25 mm is. Wat snap ik hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
jvaessen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:59:
Hallo allen, met zeer veel interesse lees ik alle topics over de Pana WP.. Vele vele uren gelezen, en verdiept schema's gemaakt, etc. etc. Uiteindelijk begin maart 2022 de 9 kWh Panasonic Monoblock besteld, en praktisch alle details gemaakt voor de daadwerkelijke installatie.

Situatie: Vrijstaande woning jaren '30. Begane grond voor 75% geïsoleerd naar nieuwbouweisen en vloerverwarming (5 groepen, 51 m2 + 1 blinde groep voor toekomstige erker). Eerste verdieping geen LTV en isolatie, echter focus ligt op begane grond. Jaar lang getest met aanvoer CV ketel 35 graden. Jaarverbruik gas ca 1800m3 (vóór verlagen aanvoer temp). Ik heb veel gelezen over wel/niet buffervat, uiteindelijk toch een 300l buffervat gekozen om meer rust in de installatie te krijgen en ivm de minimale systeeminhoud en flow/minuut voor een 9 kWh warmtepomp.

Begane grond:
  • 51,5 m2 vloerverwarming (hoh 10) (5 groepen)
  • 1 radiatoren
  • 1 radiator + 8m2 vloerverwarming
Eerste verdieping
  • 3 radiatoren
  • 1 radiator + 8 m2 vloerverwarming
Ontwerp/In bestelling:

1 fase 9 kWh Panasonic Monobloc (WH-MDC09J3E5)
SWW: 300 liter Fujitsu Atlantic Waterstage WAH300a RVS boiler + verwarmingselement (= DJG 300L RVS boilervat maar dan label A ipv label B)
Buffervat: OEG 300L reverse+ staal, met coating tbv koelen (Art no: 516005768)
Vloerverwarming: Variotherm kunststof verdeler 6 groeps zonder pomp (1 groep blindstop voor toekomstige erker)
Magnetisch filter: Fernox TF1
3 weg klep: Tameson JP Fluid 1" BW3-100-AW1-230AC
Hoofdleiding Henco 32x3+28 mm knel, enkele aftakkingen naar radiatoren nog 15mm (in toekomst 22).

Twee vragen die ik heb:

1. Ivm het 300 liter buffervat heb ik een circulatiepomp nodig, veel gezocht en merken/types gevonden, echter geen ervaringen + tips. Kan iemand mij advies geven mbt bijv. Grundfos of DAB pomp? Ik lees van alles over Grundfos alpha 2 die automatisch toeren kan regelen, maar vind deze wel zeeer prijzig...

2. Kan iemand mij uitleggen waarom alle 3 weg kleppen in de T of L boring zo'n kleine doorlaat hebben terwijl de leiding wel een grote diameter moet hebben? De JP Fluid van mij heeft 18 mm doorlaat, termijn DN maat van leiding 25 mm is. Wat snap ik hier niet?
Vraag1: Je kan marktplaats even afstruinen, ik had mijne er voor 8 tientjes (alpha 2) nieuw in doos.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Je leidingen zijn meters lang, die plug maar een paar cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
davevleugel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Vraag1: Je kan marktplaats even afstruinen, ik had mijne er voor 8 tientjes (alpha 2) nieuw in doos.
Idd, deze nieuw in doos, wel iets duurder: https://www.marktplaats.n...-15-60-bp-circulatie-pomp

Heb zelf de Alpha 1 en Alpha 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:42
@jvaessen Ik heb zelf de DAB Evosta 2, omdat ik de Grundfoss ook net wat te duur vond en op het moment geen jong gebruikte kon vinden.

Die kan ook propoprtioneel, constante druk of constante snelheid instellen. Ik draai proportioneel op stand 5 (van 6), omdat ik vooral radiatoren heb en beperkt vloer en wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
Dank voor jullie reacties zo snel.

In de verdeler die ik eerst had zat een Wilo pomp die niet eens heel onzuinig is (5-45 W). Zie deze afbeelding. Echter vraag ik me af of deze wellicht geschikt is. Specs kan ik hiervan niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r43VHYSeBP3_eLwHbfAfVpv96YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kndYOT1rdFNRfuRu27Ek00OE.jpg?f=fotoalbum_large

Mbt de Grundfos bedoel ik de Alpha 2 serie, welke zelf het geschikte toerental regelt, zie afbeelding (ze noemen dat 'Auto Adapt'). Of is dit meer een mooi marketing verhaal... Ik neem aan dat de Pana de externe circulatiepomp aan/uit regelt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf2UDcwH9R_ijv7lvse2NG6Uev8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EreJfYKBfv9DDTPwDptpX6uo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 21:22

Is die toerenregeling niet vooral bedoelt voor nageregelde systemen waar radiatorventielen/vvw-groepen worden geopend en gesloten? Het pompje regelt dan op verschildruk in het systeem.
Ik heb zo'n Wilo toerengeregelde pomp op mijn vvw-verdeler, maar in de gebruiksaanwijzing van de verdeler staat dat ik continue toerental moet gebruiken als er geen naregeling is.
De vraag is dus, heb je een naregeling of radiatoren welke open en dicht gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Wouter2403 op 17-10-2022 15:29 ]

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
Geen naregeling o.i.d. Beneden vloerverwarming op 5 groepen, en 2 ruimtes met radiator waarvan 1 met vloerverwarming als lus. Boven 4 radiatoren, waarvan 1 ruimte ook met vloerverwarming in lus.

De nieuwe circulatiepomp moet het cv water overal doorheen jagen :)

[ Voor 90% gewijzigd door jvaessen op 17-10-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
jvaessen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:42:
Geen naregeling o.i.d. Beneden vloerverwarming op 5 groepen, en 2 ruimtes met radiator waarvan 1 met vloerverwarming als lus. Boven 4 radiatoren, waarvan 1 ruimte ook met vloerverwarming in lus.

De nieuwe circulatiepomp moet het cv water overal doorheen jagen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maSHtyE0Ru4WvVnzsVlDKejhcOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgANTCUht1h9rH6AotA6nemy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Jojan265 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb voor de microbellenontluchter en magneetfilter een versie genomen met 1¼" aansluitingen. Je kunt daarin dan een passend puntstuk naar meerlagenbuis draaien. Een buisje kan ook wel, maar dan wel minimaal 28mm. Ik zou ook nog 2 extra kogelkranen monteren om het filter in te kunnen blokken voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt.

Ik zou er ook een warmtemeter ertussen zetten. Deze heeft me al veel inzicht gegeven.
Ik zou er ook nog een vuilfilter tussen zetten (fijn gaas).
Nog een vraag over bovenstaande, ik vind de verschillen in prijs nogal significant tussen een 28mm aansluiting en een 1¼" aansluiting, ook het laten vervallen van een 90gr bocht en hiervoor een langere flexslang te plaatsen scheelt behoorlijk in de kosten.

Zijn de extra kosten te rechtvaardigen of is 1 90gr bocht per leiding en de microbellenontluchter en magneetfilter in 28mm ook voldoende voor de juiste werking? Vind het niet erg om geld uit te geven, maar het moet wel zinvol zijn.

Hoor graag de ervaringen.

Alvast bedankt.

Gr. Erwin

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 89 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.