Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.670 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21
ecn1985 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Nog een vraag over bovenstaande, ik vind de verschillen in prijs nogal significant tussen een 28mm aansluiting en een 1¼" aansluiting, ook het laten vervallen van een 90gr bocht en hiervoor een langere flexslang te plaatsen scheelt behoorlijk in de kosten.

Zijn de extra kosten te rechtvaardigen of is 1 90gr bocht per leiding en de microbellenontluchter en magneetfilter in 28mm ook voldoende voor de juiste werking? Vind het niet erg om geld uit te geven, maar het moet wel zinvol zijn.

Hoor graag de ervaringen.

Alvast bedankt.

Gr. Erwin
Je moet voor jezelf uitmaken of je de meerprijs het waard vind. Als je van 28 mm naar meerlagenbuis extra koppelingen nodig bent, is dat ook extra geld. Ik kon van 1¼" Vuilfilter met een puntstuk naar een meerlagenbuis koppeling.

M.b.t. 1 90 graden bocht heb ik de keuze gemaakt om dit in een maat groter te nemen dan strikt noodzakelijk om daardoor de weerstand nog enigszins te verlagen. Dit draait bij mij naar tevredenheid (32x3 mm meerlagenbuis en 1¼" bocht).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 20:56
Vraagje voor de mensen die een externe thermostaat op CN2 hebben;
Hier wordt regelmatig genoemd om 2 netwerkkabels naar de Panasonic te trekken on de verschillende aansluitingen te realiseren (remote, tank temp sensor, etc). Super handig, want 1 kabel heeft 4 paren om eea aan te sluiten.

Schakelen jullie de externe thermostaat CN2 ook door de aders van de netwerkkabel?

Ik twijfel of dat OK is ivm de 230V die erop staat.
Helaas heb ik geen losse 4x0.8mm2 getrokken voor CN2 omdat ik aanvankelijk dacht de thermostaat op CN4 te zetten, maar dat is niet zo handig ivm SWW run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Diedo70 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:05:
Vraagje voor de mensen die een externe thermostaat op CN2 hebben;
Hier wordt regelmatig genoemd om 2 netwerkkabels naar de Panasonic te trekken on de verschillende aansluitingen te realiseren (remote, tank temp sensor, etc). Super handig, want 1 kabel heeft 4 paren om eea aan te sluiten.

Schakelen jullie de externe thermostaat CN2 ook door de aders van de netwerkkabel?

Ik twijfel of dat OK is ivm de 230V die erop staat.
Helaas heb ik geen losse 4x0.8mm2 getrokken voor CN2 omdat ik aanvankelijk dacht de thermostaat op CN4 te zetten, maar dat is niet zo handig ivm SWW run
Je zult een relais moeten gebruiken. Voor de voeding van dat relais zou je de 12V die op CN4-1 staat kunnen gebruiken of een klein telefoonvoedinkje.

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-10-2022 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
@Diedo70 een shelly1 is daarvoor erg handig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Diedo70 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:05:
Ja via een eenvoudig relais van 2 euro, gevoed vanuit CN4.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
sjimmie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:37:
[...]

Ja via een eenvoudig relais van 2 euro, gevoed vanuit CN4.
Lekker simpele oplossing, 12 volt zie ik in de schema's. Waar heb je de gnd gepakt voor het relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MaartenXM schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

Lekker simpele oplossing, 12 volt zie ik in de schema's. Waar heb je de gnd gepakt voor het relais?
oh, zei ik CN4? sorry ik bedoelde de aansluiting waarop je ook bv heishamon of dat panasonic cloud dinges op aansluit. die heeft 5V en GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Aangezien het stookseizoen weer gaat beginnen (we hebben nog geen verwarming aangehad dit seizoen) en de installateur van onze warmtepompen nogal, bijzonder, is qua kennis ga ik toch maar even hier rondvragen.

De installatie bestaat uit een WH-SDC0709J3E5, met 285L tapwater vat en 50L buffervat en lage temperatuur vloerverwarming.
Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat.

Hopelijk kunnen jullie me (ons) met onderstaande vragen helpen.

1. We hebben Schultz thermostaten en die kan je, klaarblijkelijk, op "lage energie vloerverwarming" zetten (standaard is hoge energie vv) wat is het effect hiervan, zou dit het vele aan en uit gaan van de compressor kunnen bedaren?
2. Bij de sterilisatie (legionalla) run draait de compressor niet en dus volledig electrisch, hoe kan ik dit beter instellen, zonde van het geld.
3 Wat doet de bivalente aansluiting? Kunnen we hier iets mee? (zoals bovenstaand probleem #2), of is dat echt alleen voor als min of meer hybride verwarmt (gas ketel/zonnecollectoren)
4 Hoe kan ik zien, zonder open maken, of ik een optionele print heb? Volgens de handleiding nodig als je een buffervat voor je VV hebt. (is dat echt nodig?). Voor zover ik kan zien is het buffervat verder volledig passief.

Edit:
Bivalent is, als ik het goed lees, inderdaad voor hybride. (effectief synoniem). Dus deze hebben wij niet nodig =)

[ Voor 4% gewijzigd door nhimf op 18-10-2022 16:06 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
FransvWoerkom schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Je zult een relais moeten gebruiken. Voor de voeding van dat relais zou je de 12V die op CN4-1 staat kunnen gebruiken of een klein telefoonvoedinkje.
Interessant om een relais of Shelly1 te schakelen inderdaad. Nog even puzzelen op de aansluiting ervan.
Waar komt de ground vandaan als je 12v vanaf CN4-1 pakt om te schakelen via de thermostaat?

De CN-CNT bus is al bezet met de Heishamon, dus als het even kan laat ik die voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Diedo70 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Interessant om een relais of Shelly1 te schakelen inderdaad. Nog even puzzelen op de aansluiting ervan.
Waar komt de ground vandaan als je 12v vanaf CN4-1 pakt om te schakelen via de thermostaat?

De CN-CNT bus is al bezet met de Heishamon, dus als het even kan laat ik die voor wat het is.
Aftappen van de Heisha zelf of via CN-NMODE. De meeste losse relais werken op 5V. De Shelly1 doet 220v en is galvanisch gescheiden.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Diedo70 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Alle externe sensors zitten met één kant aan gnd. Bijvoorbeeld die op CN5 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nhimf schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:11:
Aangezien het stookseizoen weer gaat beginnen (we hebben nog geen verwarming aangehad dit seizoen) en de installateur van onze warmtepompen nogal, bijzonder, is qua kennis ga ik toch maar even hier rondvragen.

De installatie bestaat uit een WH-SDC0709J3E5, met 285L tapwater vat en 50L buffervat en lage temperatuur vloerverwarming.
Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat.

Hopelijk kunnen jullie me (ons) met onderstaande vragen helpen.

1. We hebben Schultz thermostaten en die kan je, klaarblijkelijk, op "lage energie vloerverwarming" zetten (standaard is hoge energie vv) wat is het effect hiervan, zou dit het vele aan en uit gaan van de compressor kunnen bedaren?
2. Bij de sterilisatie (legionalla) run draait de compressor niet en dus volledig electrisch, hoe kan ik dit beter instellen, zonde van het geld.
3 Wat doet de bivalente aansluiting? Kunnen we hier iets mee? (zoals bovenstaand probleem #2), of is dat echt alleen voor als min of meer hybride verwarmt (gas ketel/zonnecollectoren)
4 Hoe kan ik zien, zonder open maken, of ik een optionele print heb? Volgens de handleiding nodig als je een buffervat voor je VV hebt. (is dat echt nodig?). Voor zover ik kan zien is het buffervat verder volledig passief.

Edit:
Bivalent is, als ik het goed lees, inderdaad voor hybride. (effectief synoniem). Dus deze hebben wij niet nodig =)
1. Ik kan wel Schütz Varimatic thermostaten, servo's en bijbehorende stuur en regelelectronica vinden. We mogen toch aannemen dat jullie daarvoor een driedaagse cursus hebben gevolgd of op z'n minst een handleiding hebben gekregen en gelezen. Dat is naregeling na het buffervat, dus daar gaat dit topic eigenlijk niet over. In het algemeen geldt natuurlijk dat als naregeling zorgt dat er nauwelijks warmtevraag in de kamers is, de warmtepomp alleen het buffervat heeft om z'n warmte kwijt te raken. Daar zal hij dan snel mee klaar zijn en dat kan leiden tot pendelgedrag. Door op weersafhankelijke regeling (WAR, stooklijn, compensation curve) te regelen en in de tijd van weinig warmtevraag (hoge buitentemperatuur) de wp in rustige modus 2 of 3 te laten lopen, reageert hij relaxter. Eigenlijk is dat bij een nieuw systeem een zaak voor de installateur.
2. Eens in de week een legionella run op het elektrisch element is niet verkeerd. Dan wordt ook de onderkant van de tank op 65° gestookt. Wil je dat de wp het zelf doet (met een COP van 2 en een temperatuur van 60°), dan kun je dat instellen. Net als die stooklijn zitten die instellingen in het installateursmenu. Ik neem aan dat je daar bij kunt. Anders ben je op de installateur aangewezen.
4. Ook in het installateursmenu onder systeeminstellingen kun je zien of er een uitbreidingsprint is aangemeld. Waarschijnlijk wel, met een buffervat en naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:42
Nu het kouder is valt het mij op dat de Panasonic niet snel terugmoduleert in vermogen, waardoor een overshoot op de gevraagde Ta ontstaat en hij uit gaat.

Deze ochtend heeft hij een aardige run gemaakt, maar om ca. 8.45 trok hij nog altijd 1.84 kW vermogen uit het net, terwijl de Ta al boven de gevraagde Ta zat:
https://snapshots.raintan...AaG3ZQowdxQ5iGiAAD0Fvoupt

Wat zou ik kunnen proberen om ervoor te zorgen dat hij toch sneller op een later pitje gaat draaien? Hij staat nu overigens op Silent 1 en max flow. Die flow heb ik teruggeschroeft zodat hij bij Tbuiten rond de 10 graden mooi loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 19-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:19:
Nu het kouder is valt het mij op dat de Panasonic niet snel terugmoduleert in vermogen, waardoor een overshoot op de gevraagde Ta ontstaat en hij uit gaat.

Deze ochtend heeft hij een aardige run gemaakt, maar om ca. 8.45 trok hij nog altijd 1.84 kW vermogen uit het net, terwijl de Ta al boven de gevraagde Ta zat:
https://snapshots.raintan...AaG3ZQowdxQ5iGiAAD0Fvoupt

Wat zou ik kunnen proberen om ervoor te zorgen dat hij toch sneller op een later pitje gaat draaien? Hij staat nu overigens op Silent 1 en max flow. Die flow heb ik teruggeschroeft zodat hij bij Tbuiten rond de 10 graden mooi loopt.
Als ik je grafieken goed interpreteer, dan is je delta T te hoog. De warmtepomp probeert aan de compressor zijde een delta T te halen, zodanig dat aan de water zijde een delta T van 5 graden heerst. Bij jou is dit ca. 7 graden en daarom denkt de WP dat hij een hoog vermogen moet leveren.

Als je de flow omhoog zet, zal de delta T na een tijdje dalen en als die onder de 5 graden komt zal w.s. ook je compressor aftoeren. Waarom zet je de flow niet op optimaal debiet regeling? Of kan dat niet bij Pana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Jojan265 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Als ik je grafieken goed interpreteer, dan is je delta T te hoog. De warmtepomp probeert aan de compressor zijde een delta T te halen, zodanig dat aan de water zijde een delta T van 5 graden heerst. Bij jou is dit ca. 7 graden en daarom denkt de WP dat hij een hoog vermogen moet leveren.

Als je de flow omhoog zet, zal de delta T na een tijdje dalen en als die onder de 5 graden komt zal w.s. ook je compressor aftoeren. Waarom zet je de flow niet op optimaal debiet regeling? Of kan dat niet bij Pana?
Omdat ik grotendeels radiatoren heb, loopt de Tr in mijn situatie vrij vlot op. Vooral bij hogere buitentemperaturen. Daar had ik de instellingen nu zo getweakt dat hij dan met een dT van ca. 5 graden loopt. Met sturen op een dT van 5 graden die ik ook kan instellen, bleek de Pana toch de flow niet terug te regelen, waardoor dT op ca. 2-3 graden uit kwam en er snel een overshoot van de gevraagde Ta ontstond. Daarom heb ik de max flow dus teruggeschroeft zodat hij die overshoot niet zo snel had.

De LG die ik hiervoor had liep ook het beste met een flow van ca. 18l/min.

Maar als ik jou goed begrijp wil de Panaonic dus evengoed naar dT van 5 graden regelen als je hem niet op dT zet voor het regelen, maar op Max Flow? Want dat zou betekenen dat deze instelling dus weinig nu heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@rykers dT op 1 zetten.
die setting heeft dan geen nut meer op het bepalen van de flow maar wel op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Omdat ik grotendeels radiatoren heb, loopt de Tr in mijn situatie vrij vlot op. Vooral bij hogere buitentemperaturen. Daar had ik de instellingen nu zo getweakt dat hij dan met een dT van ca. 5 graden loopt. Met sturen op een dT van 5 graden die ik ook kan instellen, bleek de Pana toch de flow niet terug te regelen, waardoor dT op ca. 2-3 graden uit kwam en er snel een overshoot van de gevraagde Ta ontstond. Daarom heb ik de max flow dus teruggeschroeft zodat hij die overshoot niet zo snel had.

De LG die ik hiervoor had liep ook het beste met een flow van ca. 18l/min.

Maar als ik jou goed begrijp wil de Panaonic dus evengoed naar dT van 5 graden regelen als je hem niet op dT zet voor het regelen, maar op Max Flow? Want dat zou betekenen dat deze instelling dus weinig nu heeft :?
De compressor zal toch willen proberen om aan de koudemiddel zijde een bepaalde delta T te halen. Dit komt afhankelijk van de drukken overeen met een delta T van 5 graden aan de waterzijde. De LG gaat eerst proberen om de ideale temperaturen en drukken te halen aan de koudemiddel zijde (opstart). Na enige tijd (ca. 10 min.) Gaat deze terugregelen in vaste stapjes zodat een delta T van 5 graden gehandhaafd blijft. Dit is ook het beste voor de compressor. Met de optimale debiet regeling gaat ook de waterpomp zodanig geregeld worden, om de 5 graden delta T te halen. Dit resulteert vaak in een hoge debiet in het begin en een veel lagere debiet na ca. 15 min. Ik zeg niet dat het onzin is om op een vaste flow te regelen, maar je moet wel kijken wat de consequenties zijn.

Volgens mij had je ook bij de LG soortgelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

FransvWoerkom schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:35:
[...]

1. Ik kan wel Schütz Varimatic thermostaten, servo's en bijbehorende stuur en regelelectronica vinden. We mogen toch aannemen dat jullie daarvoor een driedaagse cursus hebben gevolgd of op z'n minst een handleiding hebben gekregen en gelezen. Dat is naregeling na het buffervat, dus daar gaat dit topic eigenlijk niet over. In het algemeen geldt natuurlijk dat als naregeling zorgt dat er nauwelijks warmtevraag in de kamers is, de warmtepomp alleen het buffervat heeft om z'n warmte kwijt te raken. Daar zal hij dan snel mee klaar zijn en dat kan leiden tot pendelgedrag. Door op weersafhankelijke regeling (WAR, stooklijn, compensation curve) te regelen en in de tijd van weinig warmtevraag (hoge buitentemperatuur) de wp in rustige modus 2 of 3 te laten lopen, reageert hij relaxter. Eigenlijk is dat bij een nieuw systeem een zaak voor de installateur.
2. Eens in de week een legionella run op het elektrisch element is niet verkeerd. Dan wordt ook de onderkant van de tank op 65° gestookt. Wil je dat de wp het zelf doet (met een COP van 2 en een temperatuur van 60°), dan kun je dat instellen. Net als die stooklijn zitten die instellingen in het installateursmenu. Ik neem aan dat je daar bij kunt. Anders ben je op de installateur aangewezen.
4. Ook in het installateursmenu onder systeeminstellingen kun je zien of er een uitbreidingsprint is aangemeld. Waarschijnlijk wel, met een buffervat en naregeling.
Bedankt voor je antwoorden!
1: wij hebben alleen een algemeen verhaal gehad van de thermostaten. Door medebewoners van onze nieuwe wijk zijn we al achter een aantal settings gekomen, waaronder dus de lage temp instelling.
Ik merk dat ons huis echt wel goed geisoleerd is en zeker met een zonnetje erop wordt het snel best warm. We hebben de verwarming nog niet aanstaan (lees ik heb op de binnenunit alleen tapwater geselecteerd).
Misschien de stooklijn nog wat lager en de delta T wat omhoog?

2: Ik vermoed dat onze tank passief is en dus niet zelf stookt. Die 65C hoef ik niet lager, maar het zou wel fijn zijn als de warmtepomp zo ver mogelijk gaat en dan de rest electrisch. Scheelt vast niet heel veel, maar alle beetjes helpen. Ik lijk nu af te stevenen op 600kWh op jaarbasis alleen om niet dood te gaan. Op zich money well spent zullen we maar zeggen, echter als we dat lager kunnen krijgen zou dat fijn zijn ;)
Ook lijkt hij de temp lang hoog te houden (zeker 1,5 uur) en niet 10 min zoals ingesteld.

4: Die ga ik opzoeken later, uiteraard ging de compressor net aan toen ik er voor stond om het tapwater bij te stoken ;)

edit:
Trouwens, het zou ook zomaar kunnen dat het systeem veel te veel capaciteit heeft. 7kW binnenunit lijkt leuk, maar het minimum is natuurlijk ook hoger dan bij bijvoorbeeld een 5kW.
Ons huis is een hoekwoning van ca 216m2 met ergens rond e 750m3 inhoud en vloerverwarming op 3 van de 4 woonlagen. We hebben 7 thermostaten hangen dus altijd wel eentje die warmte nodig heeft.

Huis is vorig jaar opgeleverd dus A+++, geen WTW wel MV die over de buitenunit heen blaast. We hebben een hydrotop, dus buitenunit hangt in het dak.

[ Voor 9% gewijzigd door nhimf op 19-10-2022 11:56 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Jojan265 bij de LG had ik geen problemen met terugmoduleren. Dat ging prima. Met de LG had ik het probleem dat hij in de periode met defrosts heel snel dichtvroor.

Voor de verduidelijking heb ik hem zojusit een tijd laten draaien zonder flow beperking en de gewenste dT op 4 graden gezet. Ook dan gaat hij toch door tot hij een overshoot van meer dan 2 graden op Ta heeft.
dT is dan nog altijd lager dan gewenst en hij blijft ook op de maximale flow draaien:

https://snapshots.raintan...DfXKZ6Ubd6DHVQUlakGUP2SxN

Hier ben ik dus benieuwd waarom hij de flow niet verlaagt zodat de dT in de buurt van de gewenste 4 komt.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 19-10-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:42:
@Jojan265 bij de LG had ik geen problemen met terugmoduleren. Dat ging prima. Met de LG had ik het probleem dat hij in de periode met defrosts heel snel dichtvroor.

Voor de verduidelijking heb ik hem zojusit een tijd laten draaien zonder flow beperking en de gewenste dT op 4 graden gezet. Ook dan gaat hij toch door tot hij een overshoot van meer dan 2 graden op Ta heeft.
dT is dan nog altijd lager dan gewenst en hij blijft ook op de maximale flow draaien:

https://snapshots.raintan...DfXKZ6Ubd6DHVQUlakGUP2SxN

Hier ben ik dus benieuwd waarom hij de flow niet verlaagt zodat de dT in de buurt van de gewenste 4 komt.
Wat is gewenste Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Jojan265 32 graden bij de laatste run. De Panasonic schakelt uit bij 2 graden boven de gevraagde Ta.

@sjimmie ik begrijp niet hoe het verkleinen van de dT een positief effect kan hebben op het voorkomen van de overshoot van Ta. Want hij zal dan op de maximale flow gan draaien omdat hij die Ta niet kan bereiken. Waarom zou hij dan wel terug gaan moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:06:
@Jojan265 32 graden bij de laatste run. De Panasonic schakelt uit bij 2 graden boven de gevraagde Ta.

@sjimmie ik begrijp niet hoe het verkleinen van de dT een positief effect kan hebben op het voorkomen van de overshoot van Ta. Want hij zal dan op de maximale flow gan draaien omdat hij die Ta niet kan bereiken. Waarom zou hij dan wel terug gaan moduleren?
Heb je al eens een Ta van 26 of 27 geprobeerd?
Ik draai met deze buiten temp. Op 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
KaDoos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Heb je al eens een Ta van 26 of 27 geprobeerd?
Ik draai met deze buiten temp. Op 25.
Ja, daar ben ik wel mee begonnen, maar de Tcap levert minimaal 5kW aan warmte. Ofwel met een Ta van 27 heb ik veel te weinig afgiftecapaciteit.
Met de lagere flow en Ta32 heb ik wel voldoende afgiftecapaciteit om langere runs te maken.

Echter wat ik nu dus zie is dat bij lagere buitentemperaturen hij eerder een overshoot heeft. Het zou fijn zijn als hij dus sneller terug zo moduleren, zodat hij minder snel een overshoot heeft.

Wat mij overigens ook opvalt is dat met de hogere flow (25l/min of hoger) niet onder de 1kW opgenomen vermogen lijkt te komen, terwijl hij ik met een flow rond 18 l/min wel waarden rond de 800 watt heb gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Wat mij overigens ook opvalt is dat met de hogere flow (25l/min of hoger) niet onder de 1kW opgenomen vermogen lijkt te komen, terwijl hij ik met een flow rond 18 l/min wel waarden rond de 800 watt heb gezien.
Toeval bestaat niet? Ik ben hetzelfde aan het testen. T-cap bij deze buitentemperatuur is een uitdaging. Koud genoeg om aan te zetten en te warm om efficient te kunnen draaien, lijkt wel. Heb de flow teruggezet naar zo'n 15 L/min max, en dT van 4. Haalde net run van 4 uur waarbij opgenomen vermogen varieert van 800W tot 1kW. Deel graag ervaringen uit bij verdere stappen voor zo efficient mogelijk gebruik.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@rykers ik zit met precies hetzelfde punt. Ik begin met een flow van 20L en schroef deze terug naar 10L naarmate mijn gewenste kamertemperatuur is genaderd. Probleem is alleen dat ik hem in mijn geval niet onder de 3000W krijg. Zodra ik de flow terugschroef naar 10L dan draait die eventjes op 1800W en een lage DT om dan heel snel weer in Ta te stijgen terug naar de 3000W.

Zie bijv. https://pv.pilight.nl/wp.html om 9:40
- De Ta is dan zo'n 10 minuten 33 graden.
- De max flow wordt automatisch (door mij) teruggezet van 20L naar 10L
- Hij duikelt dan even van de 4400W / 3800W via de 1800W (wat ik wil) naar de 3400W.
- Het moment dat hij van de 1800W naar de 3400W schiet is het moment dat de Ta stijgt van 33 graden dT 2 naar 36 graden dT 5.

Ik draaide al die tijd op pomp debiet Max Flow, maar heb hem nog weer even op een dT gezet van 2. Kijken of hij dan die lagere Ta vasthoudt.

@Ep Woody @Heronimo Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25

ErikVers

e-Duurzaam

wie kan en wil mij helpen mee te denken?

Heb een situatie waarin steeds de target temp pendeld. Dus terwijl nog de compressor aan het opstarten is, gooit hij de target temp al weer van de 27 naar 20 waardoor de compressor na 2-3 min weer uit slaat. Komt zoals ik het zie omdat woning net wel/net niet op doel temperatuur is. Maar je zou toch verwachten dat daar een vertragingstijd in zit?

WAR+Thermostaat
Dit om te testen. Normaal gaat iedereen naar de externe of met war only maar wil ook dit graag draaiend krijgen zoals het ontworpen is…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsPVsVcAFx3Z2-LqwuFqXGRJi7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kauxqZJ7soRMG87iQcAvS0ds.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@CurlyMo Heb je hem oom al eens vanaf de start op max 10l/min laten draaien en zo ja, wat doet hij dan bij warmer weer?

Want in die situatie draaide mijn Tcap wel mooi. Of gaat het dan ook goed met jouw huidige aansturing met eer hoog en dan laag debiet?

Ik heb nu de flow maar weer terug gezet en dT naar 2 graden. Eens zien wat hij dan gaat doen. Want zonder flow beperking was de COP ook aardig lager.

Alleen ziet het er naar uit dat het nog even wachten is op resultaten tot er weer een koude nacht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:56
Ik heb hier een J serie split staan. Sinds kort Heishamon plus nodered draaien! Nu valt me wel op dat bij een defrost de WP 4x herstart, en daarna rustig verder pruttelt. Is dit normaal gedrag? Via de search werdt ik niet veel wijzer helaas :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSuy6yMsmhiAuXefWrXmCdqVifE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69wKNxbm3REH5RTM3gw8JJNg.jpg?f=fotoalbum_large

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:31:
@rykers ik zit met precies hetzelfde punt. Ik begin met een flow van 20L en schroef deze terug naar 10L naarmate mijn gewenste kamertemperatuur is genaderd. Probleem is alleen dat ik hem in mijn geval niet onder de 3000W krijg. Zodra ik de flow terugschroef naar 10L dan draait die eventjes op 1800W en een lage DT om dan heel snel weer in Ta te stijgen terug naar de 3000W.

- Hij duikelt dan even van de 4400W / 3800W via de 1800W (wat ik wil) naar de 3400W.
- Het moment dat hij van de 1800W naar de 3400W schiet is het moment dat de Ta stijgt van 33 graden dT 2 naar 36 graden dT 5.

Ik draaide al die tijd op pomp debiet Max Flow, maar heb hem nog weer even op een dT gezet van 2. Kijken of hij dan die lagere Ta vasthoudt.

Hij draait helemaal niet eventjes op 1800W. Die 1800W en trouwens ook die andere output vermogens bereken je uit de flow en de deltaT. De Ta en Tr meet je met een resolutie van 1°C. Een hikje van 1° in de Tr hoeft dus niks te betekenen. De deltaT lijkt zo binnen een minuut even te veranderen van 3° naar 2° terwijl de flow halveert en daarmee je "gemeten" vermogen van 4000 naar 1800 afneemt. Daar kun je geen conclusies uit trekken. Het is ruis in de metingen en ruis in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:13:
[...]

Hij draait helemaal niet eventjes op 1800W. Die 1800W en trouwens ook die andere output vermogens bereken je uit de flow en de deltaT. De Ta en Tr meet je met een resolutie van 1°C. Een hikje van 1° in de Tr hoeft dus niks te betekenen. De deltaT lijkt zo binnen een minuut even te veranderen van 3° naar 2° terwijl de flow halveert en daarmee je "gemeten" vermogen van 4000 naar 1800 afneemt. Daar kun je geen conclusies uit trekken. Het is ruis in de metingen en ruis in de tijd.
Onafhankelijk daarvan zoek ik naar manieren om de WP naar de 1800 te krijgen wat dus niet lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ErikVers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:18:
wie kan en wil mij helpen mee te denken?

Heb een situatie waarin steeds de target temp pendeld. Dus terwijl nog de compressor aan het opstarten is, gooit hij de target temp al weer van de 27 naar 20 waardoor de compressor na 2-3 min weer uit slaat. Komt zoals ik het zie omdat woning net wel/net niet op doel temperatuur is. Maar je zou toch verwachten dat daar een vertragingstijd in zit?

WAR+Thermostaat
Dit om te testen. Normaal gaat iedereen naar de externe of met war only maar wil ook dit graag draaiend krijgen zoals het ontworpen is…

[Afbeelding]
stop met gebruiken van de afstandbediening als thermostaat en haal een echte.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien een wel heel basale installatievraag 😄 maar wat voor een diameter steeksleutel/Engelse sleutel heb je nodig om een 1 1/4” koppeling aan te draaien?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

stop met gebruiken van de afstandbediening als thermostaat en haal een echte.
Ik weet dat dat hier als de kortste route is aanbevolen. Maar ik kan het niet uitstaan dat niet zou werken origineel.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:36:
[...]

Ik weet dat dat hier als de kortste route is aanbevolen. Maar ik kan het niet uitstaan dat niet zou werken origineel.
het heeft niks met orgineel te maken, het is een afstandbediening met een temperatuursensor erin, niet een thermostaat. daarom kan je ook een losse kamersensor aansluiten en externe thermostaten en overige zaken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

het heeft niks met orgineel te maken, het is een afstandbediening met een temperatuursensor erin, niet een thermostaat. daarom kan je ook een losse kamersensor aansluiten en externe thermostaten en overige zaken.
“ het is een afstandbediening met een temperatuursensor erin”

De gemiddelde Nederlander noemt dat een thermostaat :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:42:
[...]

een thermostaat is doorgaans noukeuriger dan op hele graden te werken. dus als je hem op 21 zet zal hij schakelen tussen 20 en 22 graden. dat is niet thermostaatgedrag, dat is afstandsbediening-die-denkt-dat-hij-een-thermostaat-is-gedrag. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wie weet is dit the tweak off the year (iig één van de goedkoopste met een stukje oud papier) of het idee kan zo de prullenbak in; stukje afdekking rondom de temperatuur sensor van de controller. Ik had een zeer pendelende thermostaat wat weer problemen met de compressor gaf. Nu is de locatie dicht bij een deur niet ideaal dus wellicht dat er lucht stromen ontstaan. Ik houd jullie op de hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPTIunleTRR7FrciUDRg3var1NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBWZKALK4lLA54Li4qLtsWnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI0VNX_IH_z81kSiAQQ9PoxNt4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcdQhf8AsHsIv44AM4oWgPJh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2OnjuAyryGYk_Q7x14pYIYLP3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8EWBNvfGAN4t7rZA3LX8mZB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
Misschien een wel heel basale installatievraag 😄 maar wat voor een diameter steeksleutel/Engelse sleutel heb je nodig om een 1 1/4” koppeling aan te draaien?
Dat neusstuk om te verlopen van warmtepomp naar 1" slang? De sleutelwijdte is niet gestandaardiseerd. Bij de mijne is het 46mm, maar er zijn er van 50mm. Er gaat een pakking tussen dus hij hoeft niet zo strak. Een machineklem, bankschroef of lijmtang doet het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:47
Ik heb 2 hbm 375 verstelbare moersleutels gekocht voor de 35mm knelkoppelingen en de 1 1/4e aansluitingen, ongelofelijk lomp maar werkte prima: https://www.hbm-machines....-verstelbare-moersleutels

En daarnaast nog een knipex cobra quickset 250 https://knipex-tangen.nl/...waterpomptang-knipex.html een iets fijnere tang voor de kleine hoekjes

Beide gaan tot 46 en daar heb ik alles mee kunnen doen

Mocht iemand het spul willen lenen dan kan dat, ik woon op Voorne Putten.

[ Voor 5% gewijzigd door LinuZZ op 20-10-2022 05:51 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

:? :X
Dus is het een thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:07:
[...]

:? :X
Dus is het een thermostaat.
Het is een beetje een definitiekwestie. Maar als je het heel principieel bekijkt is ‘de thermostaat’ de combinatie van de temperatuursensor en de hardware/software die voor de schakelactie zorgt. In de controller zit alleen de temperatuursensor. In de WP zit de techniek voor het schakelen.
Alternatief is dus een dedicaties thermostaat die in zichzelf de techniek heeft om de schakelacties door te geven.

Onze WP wil ik met de losse thermistor laten draaien. Een losse temperatuursensor ipv die van de controller. Principieel werkt dat hetzelfde, het is een onderdeel van de thermostaat, maar kun je die op een andere plek plaatsen dan de bedienunit. En heeft de warmteontwikkeling van de bedienunit ook geen invloed op de meetwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bartvl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:12:
[...]

Het is een beetje een definitiekwestie. Maar als je het heel principieel bekijkt is ‘de thermostaat’ de combinatie van de temperatuursensor en de hardware/software die voor de schakelactie zorgt. In de controller zit alleen de temperatuursensor. In de WP zit de techniek voor het schakelen.
Alternatief is dus een dedicaties thermostaat die in zichzelf de techniek heeft om de schakelacties door te geven.

Onze WP wil ik met de losse thermistor laten draaien. Een losse temperatuursensor ipv die van de controller. Principieel werkt dat hetzelfde, het is een onderdeel van de thermostaat, maar kun je die op een andere plek plaatsen dan de bedienunit. En heeft de warmteontwikkeling van de bedienunit ook geen invloed op de meetwaarde.
Ik ga niet in op de defenitie kwestie hoor, tis hier tweakers dan heb je dit er gratis bij. Heel puur is iets namelijk nooit.

Op je intentie voor de room controller met de originele externe ruimte opnemer van de temperatuur (ja ik moet op mijn woorden gaan letten 😋):

Dat is inderdaad ook een goede optie en ben je flexibelere in de plaatsing met behoud van alle warmte en koude settings in de controller. Bij een klant van me deze ook standaard mee besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24

Die 3000W die je ziet is simpelweg het minimum qua geproduceerd vermogen. Daar ga je niet echt onder kunnen komen.

Beste optie die je nog hebt om efficiënter te werken is afgifte vergroten zodat de aanvoer temperatuur omlaag gaat en de COP omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
rykers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:36:
@CurlyMo Heb je hem oom al eens vanaf de start op max 10l/min laten draaien en zo ja, wat doet hij dan bij warmer weer?

Want in die situatie draaide mijn Tcap wel mooi. Of gaat het dan ook goed met jouw huidige aansturing met eer hoog en dan laag debiet?

Ik heb nu de flow maar weer terug gezet en dT naar 2 graden. Eens zien wat hij dan gaat doen. Want zonder flow beperking was de COP ook aardig lager.

Alleen ziet het er naar uit dat het nog even wachten is op resultaten tot er weer een koude nacht komt.
Kan je zien wat de compressor frequenties doen? Ik zou ook eens kijken naar het NodeRed script voor de Heishamon. Daar hebben ze wel wat trucjes ingestopt om langer op minimaal vermogen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:58:
[...]

Die 3000W die je ziet is simpelweg het minimum qua geproduceerd vermogen. Daar ga je niet echt onder kunnen komen.
Ik dacht dat het minimum 2500 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05

Het is nu best warm buiten, waardoor je een hogere COP haalt. De plek waar je wil kijken is de compressor, draait die op minimale snelheid. Als ik op 19 okt om 9:40 kijk zie ik 19-20 Hz, oftewel, minimale snelheid. Wil je de afgifte verlagen zul je de COP omlaag moeten brengen. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@CurlyMo
Het (thermisch) minimumvermogen is geen vast getal maar afhankelijk van de buitentemperatuur, aanvoertemperatuur en de kabouters.
Doorgaans is het thermisch minimumvermogen het hoogst bij zacht weer en lage Ta.
COP 7 of 8 is met dit weer niet heel raar, dus dan is het thermisch vermogen al snel groot.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Ik dacht dat het minimum 2500 was.
Wat hierboven staat. Minimum word bepaald door buitentemperatuur als je eenmaal op de laagste compressor frequentie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Heronimo de waarden voor de compressor frequentie moet ik uit de servicecloud halen. Ik heb namelijk geen Heishamon.
Het zal nog wel even duren voordat ik tijd kan vinden Homey en Domoticz naar HA en node red over te zetten.

Maar even gekeken en ik zie dat toen ik de flow op 32l/min had dat hij na de eerste piek op 27hz draaide. Na ca. 35-40 minuten is hij teruggegaan naar 19hz. Korte tijd later omhoog naar 20hz en toen stopte hij door de overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
bartvl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:12:
[...]
In de WP zit de techniek voor het schakelen.
Is dat zo? Of zegt de controller tegen de WP dat ie moet stoppen of starten? Er zit veel meer in de controller dan alleen een thermistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Even algemene vraag: ik was op zoek voor mij zelf naar een Fernox TF1 28mm voor een goede prijs en heb er een (gloednieuw) in UK gevonden voor EUR 125,- incl. verzenden naar NL.

Nederlandse prijs ca. EUR 180,-

https://www.loodgietshop....lterfluidprotector-500ml/

De beste man geeft aan er twee te hebben :), heeft er iemand nog interesse in een nieuwe Fernox TF1 voor 125,-?

[ Voor 20% gewijzigd door jvaessen op 20-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Is dat zo? Of zegt de controller tegen de WP dat ie moet stoppen of starten? Er zit veel meer in de controller dan alleen een thermistor.
Terechte vraag, dat is inderdaad een aanname van mij.

Er zit in die zin natuurlijk al een verschil tussen de thermistor en de control panel:
De thermistor is slechts een weerstand waarbij de WP zelf de temperatuur uitleest en daar op acteert. Dat gaat zover ik het begrijp via de hardware in de WP en staat los van de control panel.

De thermistor in de control panel wordt wellicht al door de control panel 'uitgelezen' en omgezet in een temperatuurwaarde. Wellicht stuurt de control panel dan een aan/uit-signaal of stuurt de comtrol pane een (mogelijk al afgeronde) temperatuurwaarde door. Dat weet ik ook niet.

(ik ben even 'control panel' gaan gebruiken ipv 'controller' om het onderscheid met 'external controller' duidelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
jvaessen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:19:
Even algemene vraag: ik was op zoek voor mij zelf naar een Fernox TF1 voor een goede prijs en heb er een (gloednieuw) in UK gevonden voor EUR 125,- incl. verzenden naar NL.

De beste man geeft aan er twee te hebben :), heeft er iemand nog interesse in een nieuwe Fernox TF1 voor 125,-?
Is dat deze? Is hier dan goedkoper (€ 110,-)?
https://www.cv-sanitairko...ilter-22mm-hydronic-62308

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Nee dit is de Omega filter, die is hier ook goedkoper. De TF1 28mm kost hier rond de 180,- in NL.

https://www.loodgietshop....lterfluidprotector-500ml/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik zal hier mijn winst nederig delen. De winst is dat ik nu weet dat de controller geen delay heeft naast de vrij grove histerie. Dat laatste viel goed mee te leven en in de praktijk weinig last van.

Het eerste wel; dit geeft een pendelende vraag als mijn woning exact rond de uitschakeltemperatuur blijft hangen. 21/22 om de zoveel seconde….

Aangezien ik geen 10 starts per dag wil stop ik de test nu en ga tijdelijk met domotica hem uitschakelen (als ruimte is >21 voor meer dan 10minuten dan van Heat/DHW naar DHW enz.)

In de toekomst de Alpha2 Direct 230V testen als ik wat meer tijd heb inclusief een cool vrijgave met een losse schakelaar en een condensbewaker.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 20-10-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Haha, lekker dan @ErikVers , ik dacht juist op basis van jouw goede ervaringen toch eens de DIY thermostaat los te laten en het met de controller-thermostaat te gaan proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:59:
Haha, lekker dan @ErikVers , ik dacht juist op basis van jouw goede ervaringen toch eens de DIY thermostaat los te laten en het met de controller-thermostaat te gaan proberen...
In mijn situatie werkt het niet, je zou met een fors hogere stooklijn wellicht een betere afregeling krijgen omdat hij dan niet rond één kamer temp blijft hangen maar meer doorschiet en dan ff afkoelt. Maar ik wil dat ivm de COP niet toepassen.

Conclusie is wellicht dat mijn war al te optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

De remote geeft ook de gemeten temperatuur door aan de warmtepomp. Waarschijnlijk beperkt de remote zich tot het meten en doorgeven van de temperatuur en de bediening van display, toetsenbord, lampje en pieper. In ieder geval zit er temperatuur-regel-software in de warmtepomp voor alle andere thermostaten. Zonde om dat twee keer te programmeren. Maar het maakt ook niet uit; de wp doet het niet zonder remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:42:
[...]

De gemiddelde Nederlander noemt een monitor een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
ErikVers schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:35:

In de toekomst de Alpha2 Direct 230V testen als ik wat meer tijd heb inclusief een cool vrijgave met een losse schakelaar en een condensbewaker.
Wat is dat, een condensbewaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris273 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Wat is dat, een condensbewaker?
Deze jongen: https://www.heima24.de/fu...ung.html?cache=1666272516

Dan kun je ipv cool temp direct op 20 (hij gaat uit dan op 18)
Instellen op bijvoorbeeld 16 en zal de thermostaat door deze schakelaar worden uitgeschakeld bij condens op de standleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:43
Een goede waterpomptang gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@bartvl of als je toch wat wilt aanschaffen en vaker wat koppelingen/moeren aan moet draaien is een sleuteltang erg fijn.

Ik heb er 1 van Gedore gekocht en grijp die tegenwoordig altijd voor koppelingen, hoef ik niet meer na te denken welke maat sleutel ik nodig heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Gaat niks boven goed passend gereedschap ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfX5BXoy_g2Syu-p-O1vFJ6s08s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2daexFOQD366WJjJ11XIbz1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

fietsensloper schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Een goede waterpomptang gaat prima :)
Dacht ik ook aan. Heb er ook een die in ieder geval groot genoeg is voor de 28mm knelkoppelingen. Maar het viel me wel op dat de koppelingen dan vrij snel krassen. Plus een vertegenwoordiger van Caleffi gaf op de vakbeurs aan dat er dan een kans bestaat op thermische spanningbreuk. Kans is vast super klein/marginaal. Maar als het voorkomen kan worden door een beter stuk gereedschap dan onderzoek ik dat graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
bartvl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Dacht ik ook aan. Heb er ook een die in ieder geval groot genoeg is voor de 28mm knelkoppelingen. Maar het viel me wel op dat de koppelingen dan vrij snel krassen. Plus een vertegenwoordiger van Caleffi gaf op de vakbeurs aan dat er dan een kans bestaat op thermische spanningbreuk. Kans is vast super klein/marginaal. Maar als het voorkomen kan worden door een beter stuk gereedschap dan onderzoek ik dat graag.
Daarom gebruik ik 18" bahco's.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:21:
[...]
en heb ik een bahco 8069 aan mijn broekclip hangen :+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

je hebt ook verstelbare moersleutels met een extra brede bek dan zijn ze een stuk korter.. helaas heb ik er maar 1 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Carboy54 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Erik waarom 1"en niet 1 1/4" die past direkt op de pomp zonder verdere dure koppelingen met kans op lekkages. Ik lever ze vaak in 30 en 50 cm en passen ook direkt op de Caleffi vorstbeveiligers indien van toepassing waardoor je met 2 verschillende lengtes ook voldoet aan hun voorschriften.

[Afbeelding]
Wat is de diameter van de buis door de muur hier? En pas je hier nog iets van isolatie toe?

En die flex buis, verkoopt een Hornbach oid dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Ik heb er twee van dit type, ideaal voor allerlei sleutelwerk;
https://www.toolmax.nl/kn...enTQathh6G0aAi00EALw_wcB#

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Wat is de diameter van de buis door de muur hier? En pas je hier nog iets van isolatie toe?

En die flex buis, verkoopt een Hornbach oid dit ook?
42 mm armaflex er omheen en nee zoiets vind je niet bij Hornbach.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hornbach heeft wel aardige rvs flex slangen, maar helaas maar tot dn20 vziw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Weet iemand hoe lang de grafieken en statistieken in de Service Cloud achterlopen? De eerste week leken de gegevens aardig real-time te verschijnen, maar gisteravond liepen ze al zo'n drie kwartier achter. Vandaag is de vertraging iets afgenomen. Het is nu 11:30 uur, en de grafieken lopen tot ongeveer 11:05 uur. Heb al de WP uit en aan gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tiesert op 21-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Tiesert schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
Weet iemand hoe lang de grafieken en statistieken in de Service Cloud achterlopen? De eerste week leken de gegevens aardig real-time te verschijnen, maar gisteravond liepen ze al zo'n drie kwartier achter. Vandaag is de vertraging iets afgenomen. Het is nu 11:30 uur, en de grafieken lopen tot ongeveer 11:05 uur. Heb al de WP uit en aan gezet.
De vertraging zit volgens mij alleen op de grafieken en heeft blijkbaar te maken met de server van Panasonic. De status reageert direct op wijzigingen. Fenomeen zie ik nu enkele dagen, was voorheen niet.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

De vertraging zit volgens mij alleen op de grafieken en heeft blijkbaar te maken met de server van Panasonic. De status reageert direct op wijzigingen. Fenomeen zie ik nu enkele dagen, was voorheen niet.
|:( Dank je ***bestelt HeishaMon***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Tiesert schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

|:( Dank je ***bestelt HeishaMon***
En als je de cloud wel handig vindt voor de bediening dan koppel je heishamon in RO-mode naast het cloud doosje (CZ-TAW nogwat-ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
sjimmie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

En als je de cloud wel handig vindt voor de bediening dan koppel je heishamon in RO-mode naast het cloud doosje (CZ-TAW nogwat-ding).
Dank! Zo wil ik inderdaad graag beginnen. Even uitzoeken hoe ik dat moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Tiesert schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Dank! Zo wil ik inderdaad graag beginnen. Even uitzoeken hoe ik dat moet koppelen.
Met de grafiek bedien je niets, het gaat om de gegevens en die zijn wel direct beschikbaar. Die input is voor beide systemen gelijk. Desalniettemin veel plezier met je nieuwe heishamon hobby. Ben altijd benieuwd hoeveel leertijd het kost om uiteindelijk net zulke mooie grafieken te krijgen, ik heb de heishamon er weer uitgehaald…., ben er te lui voor.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Met de grafiek bedien je niets, het gaat om de gegevens en die zijn wel direct beschikbaar.
Snap ik. Is ook prima. Ik kan met de Service Cloud voldoende bedienen. Maar kan er niet tegen dat de data zichtbaar is met een vertraging die varieert naar gelang de kabouters in de servers van Panasonic er zin in hebben of niet. En dat er ook nog eens data ontbreekt, of niet klopt. Dus voorlopig actief Service cloud, en passief kunnen opvragen via de HeishaMon. Ben benieuwd of ik het aan de praat krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55
De wp staat eindelijk op zijn plek en is volledig aangesloten. Bij het opstarten blijf ik echter wel wen h62 error krijgen; water flow te laag.

Nu heb ik al best vaak wat lucht eruit laten lopen en weer bijgevuld. Echter blijf ik de melding krijgen. Op het hoogste punt van mijn installatie komt geen lucht meer uit, maar ik hoor het water nog steeds lopen.

Iemand enig idee hoe ik dit oplos? Kan ik hem gewoon een paar keer aanzetten zodat de lucht omhoog gepompt wordt? Ook staat de wp en installatie nu op 2 bar. Kan geen kwaad, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RemySoeters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:53:
De wp staat eindelijk op zijn plek en is volledig aangesloten. Bij het opstarten blijf ik echter wel wen h62 error krijgen; water flow te laag.

Nu heb ik al best vaak wat lucht eruit laten lopen en weer bijgevuld. Echter blijf ik de melding krijgen. Op het hoogste punt van mijn installatie komt geen lucht meer uit, maar ik hoor het water nog steeds lopen.

Iemand enig idee hoe ik dit oplos? Kan ik hem gewoon een paar keer aanzetten zodat de lucht omhoog gepompt wordt? Ook staat de wp en installatie nu op 2 bar. Kan geen kwaad, toch?
Air purge programma draaien

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:47
RemySoeters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:53:

Heb je de ontluchter in de warmtepomp open gezet?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

LinuZZ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Heb je de ontluchter in de warmtepomp open gezet?
En permanent open laten staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55
Carboy54 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

En permanent open laten staan!
Staat open!

Hij draait. Vind wel dat hij veel geluid maakt. Het volgende geluid maakt hij op 19hz. Is dit “normaal” gedrag?

YouTube: Panasonic warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:19:
Potver…. Ik snap ff iets niet

De SWW run blijft op maar 10l/min draaien ipv de 15/20

Paar weken terug had ik 2x een run (voor het eerst). Eerste keer ook maar 10l/min.
Tweede keer, dag erna, ging het wel op 20l/min & 2,5kW 😬 nu loopt ie amper op 1kW

Ik snap m ff niet ….
Ik quote mezelf even…. Nog steeds dit issue.
Kan het een instelling zijn?

Net is de pomp gestart voor SWW - maar blijft maar rond pompen met 10-11l/min en geen litertje meer…

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RemySoeters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Staat open!

Hij draait. Vind wel dat hij veel geluid maakt. Het volgende geluid maakt hij op 19hz. Is dit “normaal” gedrag?

Staat hij wel waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
[...]

Staat open!

Sounds normal to me.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Crazy- schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Ik quote mezelf even…. Nog steeds dit issue.
Kan het een instelling zijn?

Net is de pomp gestart voor SWW - maar blijft maar rond pompen met 10-11l/min en geen litertje meer…
Als je 10 l/min draait bij een dT van 10 heb je 7kW vermogen.
Standaard instelling op SWW run is dt 10 graden.

Zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Diedo70 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

Als je 10 l/min draait bij een dT van 10 heb je 7kW vermogen.
Standaard instelling op SWW run is dt 10 graden.

Zou dat het kunnen zijn?
Hmm ik zie maar een dT van 4 tijdens de run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Hmm ik zie maar een dT van 4 tijdens de run
Bij een dT van 4° en 10L/min heb je een vermogen van 2,8kW, dus de tank zou heter moeten worden, maar bij een opwarming van een 300L tank van 42 naar 53° kan dat wel twee uur duren. 5° dT is normaal. Dat zou jouw wp met 14L/min moeten doen.

Zijn er geen beperkingen, bijvoorbeeld Quiet Mode, maximum flow? En zitten aanvoer en retour wel goed aan de tank, aanvoer boven en retour onder? Loopt de spiraal over de hele hoogte van de tank? Zit de driewegklep goed? Waar zit de tanksensor?

Kennelijk heb je logging want anders kon je de flow niet weten. Wat zijn bij een run de Ta, Tr, Ttank, flow, opgenomen en opgewekt vermogen en compressorfrequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 02:44:
[...]

Bij een dT van 4° en 10L/min heb je een vermogen van 2,8kW, dus de tank zou heter moeten worden, maar bij een opwarming van een 300L tank van 42 naar 53° kan dat wel twee uur duren. 5° dT is normaal. Dat zou jouw wp met 14L/min moeten doen.

Zijn er geen beperkingen, bijvoorbeeld Quiet Mode, maximum flow? En zitten aanvoer en retour wel goed aan de tank, aanvoer boven en retour onder? Loopt de spiraal over de hele hoogte van de tank? Zit de driewegklep goed? Waar zit de tanksensor?

Kennelijk heb je logging want anders kon je de flow niet weten. Wat zijn bij een run de Ta, Tr, Ttank, flow, opgenomen en opgewekt vermogen en compressorfrequentie?
- Geen quite mode.
- Maximum flow ingesteld op 15l/min - maar dat geldt zover ik weet alleen voor CV
- aan-/aanvoer zit goed ja ;)
- spiraal nvt. Bevat hele vat water
- tanksensor 1/3 vat - waar ie hoort
- 3-weg zit goed; anders had ik geen warm water gehad na de run

Na aansluiten WP op het vat voor SWW, eerste dag test gedaan. Niet overal op gelet naar het werkte qua flow etc.

2de dag een echte run ivm bereiken minimale temperatuur. Die run had ie wel 20l/min. met hoge dT etc.

Hier zie je de temperatuur gestaag oplopen. Op een Hz van 40-45Hz range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfvahJclov7zVsoqJwaqhxYrcP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NF9sJ6n3HztSKm2LMsg0hZPg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ckjeCES8wYPr2nnU8DTDfUzxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5HyG5iPLUPfhoJWQREGhb6eK.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
[...]

Staat open!

Klinkt normaal. Opgesteld vlakbij een hoek maakt het geluid een stuk harder.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

- Geen quite mode.
- Maximum flow ingesteld op 15l/min - maar dat geldt zover ik weet alleen voor CV
- aan-/aanvoer zit goed ja ;)
- spiraal nvt. Bevat hele vat water
- tanksensor 1/3 vat - waar ie hoort
- 3-weg zit goed; anders had ik geen warm water gehad na de run

Na aansluiten WP op het vat voor SWW, eerste dag test gedaan. Niet overal op gelet naar het werkte qua flow etc.

2de dag een echte run ivm bereiken minimale temperatuur. Die run had ie wel 20l/min. met hoge dT etc.

Hier zie je de temperatuur gestaag oplopen. Op een Hz van 40-45Hz range.
[Afbeelding][Afbeelding]
OK. Er staat niks langs de Y-as, dus wel te zien dat de temperatuur oploopt, maar niet van hoeveel tot hoeveel. Ik weet ook niet hoe groot je tank is en of de sensor nu 1/3 van de grond of 1/3 van boven zit. Er hoort niks, de plaats van de sensor kun je kiezen. Die tijd van 3,5 uur vind ik lang, maar het zou kunnen dat de tank toen voor 2/3 gevuld was met koud water. Mijn ervaring met tankverwarming is dat de pana de tijd neemt die hij er voor krijgt (Opwarmtijd tank (max) in het inst. menu, bedrijfsinstellingen). Die zou je eens korter kunnen kiezen, maar dat is ook weer afhankelijk van de plaats van de sensor en de schakeldifferentie.

De tankverwarming is iets waarvoor geen recept is te geven. De instellingen die je kiest onder installateursinstellingen (systeem en bedrijf) en gebruikersinstellingen (temperatuur en timer), het volume van de tank en de plaats van de sensor hebben allemaal invloed op het gebruikerscomfort en het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

OK. Er staat niks langs de Y-as, dus wel te zien dat de temperatuur oploopt, maar niet van hoeveel tot hoeveel. Ik weet ook niet hoe groot je tank is en of de sensor nu 1/3 van de grond of 1/3 van boven zit. Er hoort niks, de plaats van de sensor kun je kiezen. Die tijd van 3,5 uur vind ik lang, maar het zou kunnen dat de tank toen voor 2/3 gevuld was met koud water. Mijn ervaring met tankverwarming is dat de pana de tijd neemt die hij er voor krijgt (Opwarmtijd tank (max) in het inst. menu, bedrijfsinstellingen). Die zou je eens korter kunnen kiezen, maar dat is ook weer afhankelijk van de plaats van de sensor en de schakeldifferentie.

De tankverwarming is iets waarvoor geen recept is te geven. De instellingen die je kiest onder installateursinstellingen (systeem en bedrijf) en gebruikersinstellingen (temperatuur en timer), het volume van de tank en de plaats van de sensor hebben allemaal invloed op het gebruikerscomfort en het rendement.
sensor 1/3 vanaf onder (ongeveer). Enige gat wat nog beschikbaar was. Temperatuur klopt verder

De WP zal toch “volvermogen” moeten gaan opwarmen voor SWW ondanks zijn Max tijd neem ik aan? De WP heeft geen weet van de hoeveelheid water

Hij is van 42 naar 57 gelopen en betreft 400 liter.

Ik zal de Max tijd eens verlagen naar 2u (default)

Edit: Max tijd verlagen helpt dus ook niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

- Geen quite mode.
Quiet mode is ook alleen voor verwarmen, niet voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Aangezien ik de bestelling van Louwerens van een WH-MDC05J3E5 heb kunnen overnemen is mijn installatie ineens een heel stuk dichterbij dan verwacht.
Onze woning is in 2007 gebouwd en naar mijn idee goed geïsoleerd. Vorige week hebben we pas de CV moeten aanzetten, de weken daarvoor konden we het af met heel even (2/3 keer per week een uurtje of 2) de pellet kachel voor de sfeer en lekkere warmte. De woning is nooit onder de 20 graden gekomen. Voor verwarming gebruiken we zo'n 880m3 aan gas en 120m3 gebruiken we voor douchen en koken op jaar basis.

Er zijn 2 plekken waar ik de warmtepomp mogelijk kan plaatsen.
1. In de achtertuin waarbij de aansluitingen in de kruipruimte komen
Voordelen: aansluiten is simpel en het onderhoud ook aangezien alles makkelijk te bereiken is. Staat in het midden van de tuin dus afstand tot de erfgrens is minimaal 5 meter
Nadelen: Staat in een hoek direct naast de volière aan de ene kant en aan de andere kant naast de openslaande deuren. Tevens staat de pomp voor een buitenkraan.

2. Op de aanbouw links naast de bestaande airco unit. Via de slaapkamer welke achter deze muur zit ga ik met de leidingen naar de zolder. Dit zodat er zo min mogelijk leiding werk buiten de warme schil zit en de WAF factor een klein beetje vergroot wordt.
Voordelen: Staat wat vrijer in de buitenlucht
Nadelen: Zichtbaar vanaf de straatkant WAF factor is laag hierdoor, staat dichter op de erfgrens (2.5 meter) tussen 2 huizen in (gevels staan 6 meter uit elkaar). CV leidingen moeten door de hoofdslaapkamer naar de zolder gebracht worden, dit betekent mogelijk suis geluid in de slaapkamer en het maken van een extra koof. Stroom leidingen lopen dan via de gevel naar beneden en door de kruipruimte.

De achtertuin heeft als voordeel dat ik alleen een gat hoef te boren door de betonnen fundering maar als nadeel dat we mogelijk geluidsoverlast ervaren. Als dit het geval is zal ik de pomp alsnog moeten verplaatsen naar optie 2.
Dit omdat mijn vrouw last heeft van tinnitus en zeer gevoelig is voor brommend/zoemend geluid wat er voor zorgt dat ze snel hoofdpijn krijgt.

Aangezien de WAF voor een buffer / hygiene tank extreem laag is en we ook geen geschikte plek hebben gevonden in huis wil ik de huidige ketel blijven inzetten voor het tapwater. Gasloos gaan is hier geen prioriteit en zal het ook niet worden.
De huidige ketel Vaillant hrSolide VHR 18-22/3 C wil ik in zomermodus zetten zodat het CV gedeelte uitgeschakeld is. Ik kort het CV circuit in en laat het expansie vat en overstort zitten zodat de ketel niet in storing gaat.

Op dit moment gebruiken we Evohome om de radiatoren en de vloerverwarming per kamer te kunnen regelen. Ik begrijp dat dit met een warmtepomp zonder buffer zeer onwenselijk is dus het plan is als volgt:

De warmtepomp gaat WAR draaien op de temperatuur van de vloerverwarming waarbij Evohome de warmtepomp niet kan beïnvloeden, met HA en een shelly wil ik de warmtevraag stoppen als er geen warmte vraag uit het huis komt. De gehele installatie regelen we waterzijdig in en in de slaapkamers M & L gebruiken we de Evohome knoppen om deze s'nachts automatisch dicht te zetten en overdag open te zetten.
Op deze manier wil ik lange runs gaan draaien waarbij de begane grond vloer als buffer dient. Hier ligt vloerverwarming verspreid over 85m2 en heeft 709meter aan 16mm buis op 10cm HoH.
Als de bestaande radiatoren in de slaapkamers niet voldoende afgifte hebben wil ik deze ter zijner tijd vervangen door (Jaga) convectoren (fancoils zijn me veel te duur).

Ik heb de installatie proberen uit te tekenen en wil met T-stukken de warmte pomp koppelen aan de bestaande installatie.

Nu heb ik nog een aantal vragen over deze installatie:
1. Kan het kwaad om de oude CV ketel zoals omschreven aan te sluiten zodat deze alleen nog voor tapwater in bedrijf is?
2. In de tekening heb ik een nieuwe bypass op zolder ingetekend, maar ik denk dat deze overbodig is klopt dat? Maar wat als ik de flow in woonkamer vloer soms deels wil drukken (door 1 groep van 3 lussen te knijpen/dicht te zetten), is het dan handig om deze bypass als nog te plaatsen?
3. De RVS slang buiten, waar koppelen jullie deze aan de meerlagen buis? Binnen in de kruipruimte of buiten de warme schil?
4. Is er een voorkeur voor vuilafscheider? Caleffi DirtMag of Fernox TF1 zie ik hier in het topic voorbij komen
5. Zitten de keer-kleppen goed of zijn deze wellicht overbodig?
6. Gaat het met de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming wel warm worden (al dan niet langzaam) in de slaapkamers of doen de radiatoren dan helemaal niets?
7. Kan een Therminon OEM LTV omgebouwd worden naar een Therminon OEM industrie (pomploos)
8. Gaat dit werken of zal er teveel onbalans komen waardoor de radiatoren boven geen warmte meer krijgen? (Circuit van de vloerverwarming stroomt mogelijk makkelijker door en neemt dus zo de hele flow vanuit de warmte pomp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PWm5wCXU0ChRk3lr9pBMZxAvhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UhkLsj62JeoHdcftVYOtUlZq.png?f=fotoalbum_large

In de tekening heb ik nu geen afsluiters ingetekend, deze zal ik uiteraard plaatsen.
De 20mm meerlagen buis in de kruipruimte is bestaande leiding, de koppeling naar de 25mm meerlagen buis zit in een koof verwerkt en daar kom ik ook niet bij zonder de koof in de woonkamer open te breken, wel kan ik het stuk naar de stijg leiding zo kort mogelijk maken (1m) en de leiding naar de vloerverwarming verdeler vervangen door een dikkere versie.

(zal ik een eigen topic openen of deze post hier laten staan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

xtr3me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:45:
Aangezien ik de bestelling van Louwerens van een WH-MDC05J3E5 heb kunnen overnemen is mijn installatie ineens een heel stuk dichterbij dan verwacht.
Onze woning is in 2007 gebouwd en naar mijn idee goed geïsoleerd. Vorige week hebben we pas de CV moeten aanzetten, de weken daarvoor konden we het af met heel even (2/3 keer per week een uurtje of 2) de pellet kachel voor de sfeer en lekkere warmte. De woning is nooit onder de 20 graden gekomen. Voor verwarming gebruiken we zo'n 880m3 aan gas en 120m3 gebruiken we voor douchen en koken op jaar basis.

Er zijn 2 plekken waar ik de warmtepomp mogelijk kan plaatsen.
1. In de achtertuin waarbij de aansluitingen in de kruipruimte komen
Voordelen: aansluiten is simpel en het onderhoud ook aangezien alles makkelijk te bereiken is. Staat in het midden van de tuin dus afstand tot de erfgrens is minimaal 5 meter
Nadelen: Staat in een hoek direct naast de volière aan de ene kant en aan de andere kant naast de openslaande deuren. Tevens staat de pomp voor een buitenkraan.

2. Op de aanbouw links naast de bestaande airco unit. Via de slaapkamer welke achter deze muur zit ga ik met de leidingen naar de zolder. Dit zodat er zo min mogelijk leiding werk buiten de warme schil zit en de WAF factor een klein beetje vergroot wordt.
Voordelen: Staat wat vrijer in de buitenlucht
Nadelen: Zichtbaar vanaf de straatkant WAF factor is laag hierdoor, staat dichter op de erfgrens (2.5 meter) tussen 2 huizen in (gevels staan 6 meter uit elkaar). CV leidingen moeten door de hoofdslaapkamer naar de zolder gebracht worden, dit betekent mogelijk suis geluid in de slaapkamer en het maken van een extra koof. Stroom leidingen lopen dan via de gevel naar beneden en door de kruipruimte.

De achtertuin heeft als voordeel dat ik alleen een gat hoef te boren door de betonnen fundering maar als nadeel dat we mogelijk geluidsoverlast ervaren. Als dit het geval is zal ik de pomp alsnog moeten verplaatsen naar optie 2.
Dit omdat mijn vrouw last heeft van tinnitus en zeer gevoelig is voor brommend/zoemend geluid wat er voor zorgt dat ze snel hoofdpijn krijgt.

Aangezien de WAF voor een buffer / hygiene tank extreem laag is en we ook geen geschikte plek hebben gevonden in huis wil ik de huidige ketel blijven inzetten voor het tapwater. Gasloos gaan is hier geen prioriteit en zal het ook niet worden.
De huidige ketel Vaillant hrSolide VHR 18-22/3 C wil ik in zomermodus zetten zodat het CV gedeelte uitgeschakeld is. Ik kort het CV circuit in en laat het expansie vat en overstort zitten zodat de ketel niet in storing gaat.

Op dit moment gebruiken we Evohome om de radiatoren en de vloerverwarming per kamer te kunnen regelen. Ik begrijp dat dit met een warmtepomp zonder buffer zeer onwenselijk is dus het plan is als volgt:

De warmtepomp gaat WAR draaien op de temperatuur van de vloerverwarming waarbij Evohome de warmtepomp niet kan beïnvloeden, met HA en een shelly wil ik de warmtevraag stoppen als er geen warmte vraag uit het huis komt. De gehele installatie regelen we waterzijdig in en in de slaapkamers M & L gebruiken we de Evohome knoppen om deze s'nachts automatisch dicht te zetten en overdag open te zetten.
Op deze manier wil ik lange runs gaan draaien waarbij de begane grond vloer als buffer dient. Hier ligt vloerverwarming verspreid over 85m2 en heeft 709meter aan 16mm buis op 10cm HoH.
Als de bestaande radiatoren in de slaapkamers niet voldoende afgifte hebben wil ik deze ter zijner tijd vervangen door (Jaga) convectoren (fancoils zijn me veel te duur).

Ik heb de installatie proberen uit te tekenen en wil met T-stukken de warmte pomp koppelen aan de bestaande installatie.

Nu heb ik nog een aantal vragen over deze installatie:
1. Kan het kwaad om de oude CV ketel zoals omschreven aan te sluiten zodat deze alleen nog voor tapwater in bedrijf is?
2. In de tekening heb ik een nieuwe bypass op zolder ingetekend, maar ik denk dat deze overbodig is klopt dat? Maar wat als ik de flow in woonkamer vloer soms deels wil drukken (door 1 groep van 3 lussen te knijpen/dicht te zetten), is het dan handig om deze bypass als nog te plaatsen?
3. De RVS slang buiten, waar koppelen jullie deze aan de meerlagen buis? Binnen in de kruipruimte of buiten de warme schil?
4. Is er een voorkeur voor vuilafscheider? Caleffi DirtMag of Fernox TF1 zie ik hier in het topic voorbij komen
5. Zitten de keer-kleppen goed of zijn deze wellicht overbodig?
6. Gaat het met de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming wel warm worden (al dan niet langzaam) in de slaapkamers of doen de radiatoren dan helemaal niets?
7. Kan een Therminon OEM LTV omgebouwd worden naar een Therminon OEM industrie (pomploos)
8. Gaat dit werken of zal er teveel onbalans komen waardoor de radiatoren boven geen warmte meer krijgen? (Circuit van de vloerverwarming stroomt mogelijk makkelijker door en neemt dus zo de hele flow vanuit de warmte pomp)

[Afbeelding]

In de tekening heb ik nu geen afsluiters ingetekend, deze zal ik uiteraard plaatsen.
De 20mm meerlagen buis in de kruipruimte is bestaande leiding, de koppeling naar de 25mm meerlagen buis zit in een koof verwerkt en daar kom ik ook niet bij zonder de koof in de woonkamer open te breken, wel kan ik het stuk naar de stijg leiding zo kort mogelijk maken (1m) en de leiding naar de vloerverwarming verdeler vervangen door een dikkere versie.

(zal ik een eigen topic openen of deze post hier laten staan?)
WP in de tuin met max flow naar de verdeler zonder buffer en regelingen. Ik heb tinnitus en hoor mijn pomp nooit. CV ketel op zolder vervangen door WP boiler en gas de deur uit. Alleen de meter kost inmiddels 240 euro per jaar excl gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
Ik heb zojuist iets geks gezien bij onze WP, die staat nu een aantal dagen enkel op SWW mode.

De legionella run startte vandaag om 15:00 maar daarbij is de compressor niet gestart, hij lijkt het 300 liter boilervat via de backup heater verwarmd te hebben. Pas om 18:30 viel me op dat er heel veel stroom verbruikt was voor SWW en heb ik in Heisamon de s0 kWh meters bekeken, daar bleek dat de backup heater nog steeds 2300 watt trok.

SWW tank was toen op 58 graden en target 61 graden dus hij had nog geen behoefte om te stoppen..

Ik snap dus niet waarom de compressor niet gestart is voor deze run? Normaal tilt hij de Ta naar 60 en pas het laatste stukje verwarmt hij met de backup heater. Dit gedrag kan ik niet verklaren. Heeft iemand een idee?

Hier de servicecloud grafiek, compressor is uit gebleven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcNdqea7laLM-qlpJ4ruIQi9dFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1JsE5YoEDyey0aXgPLLrhYN.png?f=fotoalbum_large

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
rbrt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:34:
Ik heb zojuist iets geks gezien bij onze WP, die staat nu een aantal dagen enkel op SWW mode.

[Afbeelding]
Ik weet er nog niet zoveel van, maar is er nergens een foutmelding op te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
Tiesert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ik weet er nog niet zoveel van, maar is er nergens een foutmelding op te vragen?
Je kan errors in servicecloud zien en ook in Heisamon, maar daar was vandaag vreemgenoeg geen sprake van :S

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Pagina: 1 ... 90 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.