Aangezien ik de bestelling van Louwerens van een WH-MDC05J3E5 heb kunnen overnemen is mijn installatie ineens een heel stuk dichterbij dan verwacht.
Onze woning is in 2007 gebouwd en naar mijn idee goed geïsoleerd. Vorige week hebben we pas de CV moeten aanzetten, de weken daarvoor konden we het af met heel even (2/3 keer per week een uurtje of 2) de pellet kachel voor de sfeer en lekkere warmte. De woning is nooit onder de 20 graden gekomen. Voor verwarming gebruiken we zo'n 880m3 aan gas en 120m3 gebruiken we voor douchen en koken op jaar basis.
Er zijn 2 plekken waar ik de warmtepomp mogelijk kan plaatsen.
1. In de
achtertuin waarbij de aansluitingen in de kruipruimte komen
Voordelen: aansluiten is simpel en het onderhoud ook aangezien alles makkelijk te bereiken is. Staat in het midden van de tuin dus afstand tot de erfgrens is minimaal 5 meter
Nadelen: Staat in een hoek direct naast de volière aan de ene kant en aan de andere kant naast de openslaande deuren. Tevens staat de pomp voor een buitenkraan.
2. Op de
aanbouw links naast de bestaande airco unit. Via de slaapkamer welke achter deze muur zit ga ik met de leidingen naar de zolder. Dit zodat er zo min mogelijk leiding werk buiten de warme schil zit en de WAF factor een klein beetje vergroot wordt.
Voordelen: Staat wat vrijer in de buitenlucht
Nadelen: Zichtbaar vanaf de straatkant WAF factor is laag hierdoor, staat dichter op de erfgrens (2.5 meter) tussen 2 huizen in (gevels staan 6 meter uit elkaar). CV leidingen moeten door de hoofdslaapkamer naar de zolder gebracht worden, dit betekent mogelijk suis geluid in de slaapkamer en het maken van een extra koof. Stroom leidingen lopen dan via de gevel naar beneden en door de kruipruimte.
De achtertuin heeft als voordeel dat ik alleen een gat hoef te boren door de betonnen fundering maar als nadeel dat we mogelijk geluidsoverlast ervaren. Als dit het geval is zal ik de pomp alsnog moeten verplaatsen naar optie 2.
Dit omdat mijn vrouw last heeft van tinnitus en zeer gevoelig is voor brommend/zoemend geluid wat er voor zorgt dat ze snel hoofdpijn krijgt.
Aangezien de WAF voor een buffer / hygiene tank extreem laag is en we ook geen geschikte plek hebben gevonden in huis wil ik de huidige ketel blijven inzetten voor het tapwater. Gasloos gaan is hier geen prioriteit en zal het ook niet worden.
De huidige ketel Vaillant hrSolide VHR 18-22/3 C wil ik in zomermodus zetten zodat het CV gedeelte uitgeschakeld is. Ik kort het CV circuit in en laat het expansie vat en overstort zitten zodat de ketel niet in storing gaat.
Op dit moment gebruiken we Evohome om de radiatoren en de vloerverwarming per kamer te kunnen regelen. Ik begrijp dat dit met een warmtepomp zonder buffer zeer onwenselijk is dus het plan is als volgt:
De warmtepomp gaat WAR draaien op de temperatuur van de vloerverwarming waarbij Evohome de warmtepomp niet kan beïnvloeden, met HA en een shelly wil ik de warmtevraag stoppen als er geen warmte vraag uit het huis komt. De gehele installatie regelen we waterzijdig in en in de slaapkamers M & L gebruiken we de Evohome knoppen om deze s'nachts automatisch dicht te zetten en overdag open te zetten.
Op deze manier wil ik lange runs gaan draaien waarbij de begane grond vloer als buffer dient. Hier ligt vloerverwarming verspreid over 85m2 en heeft 709meter aan 16mm buis op 10cm HoH.
Als de bestaande radiatoren in de slaapkamers niet voldoende afgifte hebben wil ik deze ter zijner tijd vervangen door (Jaga) convectoren (fancoils zijn me veel te duur).
Ik heb de installatie proberen uit te tekenen en wil met T-stukken de warmte pomp koppelen aan de bestaande installatie.
Nu heb ik nog een aantal vragen over deze installatie:
1. Kan het kwaad om de oude CV ketel zoals omschreven aan te sluiten zodat deze alleen nog voor tapwater in bedrijf is?
2. In de tekening heb ik een nieuwe bypass op zolder ingetekend, maar ik denk dat deze overbodig is klopt dat? Maar wat als ik de flow in woonkamer vloer soms deels wil drukken (door 1 groep van 3 lussen te knijpen/dicht te zetten), is het dan handig om deze bypass als nog te plaatsen?
3. De RVS slang buiten, waar koppelen jullie deze aan de meerlagen buis? Binnen in de kruipruimte of buiten de warme schil?
4. Is er een voorkeur voor vuilafscheider? Caleffi DirtMag of Fernox TF1 zie ik hier in het topic voorbij komen
5. Zitten de keer-kleppen goed of zijn deze wellicht overbodig?
6. Gaat het met de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming wel warm worden (al dan niet langzaam) in de slaapkamers of doen de radiatoren dan helemaal niets?
7. Kan een
Therminon OEM LTV omgebouwd worden naar een
Therminon OEM industrie (pomploos)
8. Gaat dit werken of zal er teveel onbalans komen waardoor de radiatoren boven geen warmte meer krijgen? (Circuit van de vloerverwarming stroomt mogelijk makkelijker door en neemt dus zo de hele flow vanuit de warmte pomp)
In de tekening heb ik nu geen afsluiters ingetekend, deze zal ik uiteraard plaatsen.
De 20mm meerlagen buis in de kruipruimte is bestaande leiding, de koppeling naar de 25mm meerlagen buis zit in een koof verwerkt en daar kom ik ook niet bij zonder de koof in de woonkamer open te breken, wel kan ik het stuk naar de stijg leiding zo kort mogelijk maken (1m) en de leiding naar de vloerverwarming verdeler vervangen door een dikkere versie.
(zal ik een eigen topic openen of deze post hier laten staan?)