Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Welke icoontjes staan er aan op je controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Nou … ik krijg m’n SWW runs nog niet lekker helaas

Wat ik ook doe: de run blijft op 9,8/min lopen

Heb even power mode aangezet en force DHW

Vat is 50°
Doel temperatuur is 57°
BuitenT 14°

Ta 54, Tr 49
59Hz
1475Watt aan elektra

Ik begrijp totaal niet waarom hij niet opvoert naar de volle 5kW (nu amper 3,4kW berekend) en lekker met 20l/min door trapt. Dit is welgeteld 1x gebeurd … paar weken terug

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
MikeyMan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:32:
Welke icoontjes staan er aan op je controller?
Niets geks volgens mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bsRT5tEYZCETj6YS3Ng4LbukYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD8JS6yUAR4vAjDIsHUIDXQF.jpg?f=fotoalbum_large

Bij nader inzien zie ik dat je waarschijnlijk deze icoontjes bedoelt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us2trFVu85xaNSLDhtjss422Jd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9uovT97uxjbJjAIcgdKWsNO0.png?f=user_large

Edit2: e-heater staat op 'external' dus op het Panasonic 300liter boilervat element met een vertraging van 20min. Dus ik kan gedrag hierboven nog steeds niet rijmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe2eJPZ2jTaOMn6LJdAXJmrUXPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zm8OBaEA9G5wkTGTPNSD2ES1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door rbrt op 25-10-2022 08:47 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Crazy- schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:26:

Vat is 50°
Doel temperatuur is 57°
BuitenT 14°

Ta 54, Tr 49
59Hz
1475Watt aan elektra

Ik begrijp totaal niet waarom hij niet opvoert naar de volle 5kW (nu amper 3,4kW berekend) en lekker met 20l/min door trapt. Dit is welgeteld 1x gebeurd … paar weken terug
"Vat is 50°"
Maar welk stuk van het vat? De bovenste 2/3 deel is vast heter dan 50°. Misschien wel in de buurt van 54°, en dan is er geen warmteoverdracht meer tussen warmtewisselaar en een groot deel van het water in de tank. Je zit met de doeltemperatuur behoorlijk aan het eind van de mogelijkheden van je wp. Verhoging van de flow geeft alleen maar een lagere deltaT, niet meer vermogen. Ik denk dat hij gewoon niet meer vermogen denkt kwijt te kunnen.

Ik heb eens opgelet wat mijn 12H doet. De tank is 300L en de sensor zit in het midden. Hij warmde vandaag op van 42 naar 53° met een deltaT van 6°, een flow van 17,68L/min en een vermogen van 6-7kW en de compressor van 33-38Hz. Op het laatste was de Ta 56° en de Tr 53°. Dus ook niet met de 12kW die hij wel degelijk kan, maar dan met koude convectors en koude vloeren.

Ik heb begrepen dat je maar één sensorgat hebt. Maar je zou wel eens kunnen kijken wat hij bij een wat lagere doeltemperatuur doet. En je moet bij experimenten natuurlijk er voor zorgen dat de beginsituatie steeds hetzelfde is. Dus gewoon water gebruiken en wachten tot de wp zelf besluit dat het tijd is voor een sww run. Niet forceren, want dan weet je niet hoe de temperatuurverdeling in de tank is en die bepaalt de warmte-overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 01:22:
[...]

"Vat is 50°"
Maar welk stuk van het vat? De bovenste 2/3 deel is vast heter dan 50°. Misschien wel in de buurt van 54°, en dan is er geen warmteoverdracht meer tussen warmtewisselaar en een groot deel van het water in de tank. Je zit met de doeltemperatuur behoorlijk aan het eind van de mogelijkheden van je wp. Verhoging van de flow geeft alleen maar een lagere deltaT, niet meer vermogen. Ik denk dat hij gewoon niet meer vermogen denkt kwijt te kunnen.

Ik heb eens opgelet wat mijn 12H doet. De tank is 300L en de sensor zit in het midden. Hij warmde vandaag op van 42 naar 53° met een deltaT van 6°, een flow van 17,68L/min en een vermogen van 6-7kW en de compressor van 33-38Hz. Op het laatste was de Ta 56° en de Tr 53°. Dus ook niet met de 12kW die hij wel degelijk kan, maar dan met koude convectors en koude vloeren.

Ik heb begrepen dat je maar één sensorgat hebt. Maar je zou wel eens kunnen kijken wat hij bij een wat lagere doeltemperatuur doet. En je moet bij experimenten natuurlijk er voor zorgen dat de beginsituatie steeds hetzelfde is. Dus gewoon water gebruiken en wachten tot de wp zelf besluit dat het tijd is voor een sww run. Niet forceren, want dan weet je niet hoe de temperatuurverdeling in de tank is en die bepaalt de warmte-overdracht.
Ta (dus dat is vanaf het vat retour op de WP) is 49
Dit was in het begin van het proces 40° zelfs.

Ik forceerde het nu even - omdat ie bij 52 was gestopt wegens eindtijd. (Max run 2u)

afgelopen 3 dagen heeft ie netjes zelf gestart bij 54° -7k waarna de doelT op 57° wordt gezet door de WP & vat op 55° zal moeten eindigen

Het gaat mij niet zozeer om de flow - echter heb ik liever wel dat ie in 2-3u echt wel klaar is - wat zou moeten kunnen; omdat hij amper op 50% loopt 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist eerste technea pomploze verdeler binnen gekregen ter vervanging van één van de robots met pomp.

Zit alleen te twijfelen. De aanvoer-aansluiting van die verdeler is een ruime dn25 kogelkraan met 1 inch aansluiting. Deze moet worden aangesloten op een bestaande cv verdeler, waar de leidingen in drieën worden gesplitst. Respectievelijk naar:
- 2 groepen op de 2e verdieping
- 9 groepen op de 1e verdieping
- 10 groepen op de begane grond

WP staat ook op 2e verdieping.
Vraag is nu; ik kan de leiding tussen cv verdeler en vvw verdeler die nu 15 mm is, vervangen door 20mm. Echter, ik ben bang dat de tweede verdieping juist gebaat is bij een beetje weerstand, zodat de weg naar de eerste en begane grond makkelijker wordt gevonden.

Dus: 20mm van maken of 15mm laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:06:

Vraag is nu; ik kan de leiding tussen cv verdeler en vvw verdeler die nu 15 mm is, vervangen door 20mm. Echter, ik ben bang dat de tweede verdieping juist gebaat is bij een beetje weerstand, zodat de weg naar de eerste en begane grond makkelijker wordt gevonden.

Bedoel je flexibel buis 20/2? Dan houd je binnendiameter 16 over t.o.v. 13mm binnendiameter koperbuis

Ik heb beneden 26/3 en boven 20/2 gebruikt, eerst was ik net als jij bang dat de weerstand te laag zou worden maar daar lijkt (door het debiet van de WP) geen sprake, ik heb bijna nergens hoeven knijpen met het voetventiel

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Zojuist eerste technea pomploze verdeler binnen gekregen ter vervanging van één van de robots met pomp.

Zit alleen te twijfelen. De aanvoer-aansluiting van die verdeler is een ruime dn25 kogelkraan met 1 inch aansluiting. Deze moet worden aangesloten op een bestaande cv verdeler, waar de leidingen in drieën worden gesplitst. Respectievelijk naar:

groter is beter. je balans tussen de verdelers regel je met je debietregeling op elke groep. dus op je hoofdlijn zit nergens voetventielen of andere dingen. gewoon open pijpen met zoveel mogelijk diameter. dus kan je 32 aanleggen pak je die, dat is nameleijk je doeldiameter voor je hoofdlijn.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 25-10-2022 16:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rbrt @flippy kan sowieso niets meer doen aan de diameters naar de verdiepingen. Die zijn 20mm flex. Op zich pompt ie daar netjes 25l/min+ doorheen. Waarschijnlijk geluk dat het parallel is aangesloten allemaal.

Maar dan ga ik voor de 2e ook gewoon voor 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Crazy- schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:26:

Vat is 50°
Doel temperatuur is 57°
BuitenT 14°

Ta 54, Tr 49
59Hz
1475Watt aan elektra

Heeft dit niet te maken met de instelling Delta T of max. flow ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Ta (dus dat is vanaf het vat retour op de WP) is 49
Dit was in het begin van het proces 40° zelfs.

Ik forceerde het nu even - omdat ie bij 52 was gestopt wegens eindtijd. (Max run 2u)

afgelopen 3 dagen heeft ie netjes zelf gestart bij 54° -7k waarna de doelT op 57° wordt gezet door de WP & vat op 55° zal moeten eindigen

Het gaat mij niet zozeer om de flow - echter heb ik liever wel dat ie in 2-3u echt wel klaar is - wat zou moeten kunnen; omdat hij amper op 50% loopt 7(8)7
1. Je moet de dingen noemen zoals iedereen ze hier noemt. Ta is aanvoertemperatuur. Dat is de temperatuur van het water dat van de wp naar de tank stroomt. Tr is retourtemperatuur. Dat is de temperatuur van het water dat van de tank terug naar de wp stroomt.
2. De warmtepomp kan niet meer vermogen kwijt in de tank dan het water in de tank kan opnemen. De spiraal in de tank heeft een beperkt vermogen.
3. Het beperkte vermogen van de spiraal heeft niet alleen te maken met het oppervlak daarvan (een wijde buis geeft meer warmte af dan een smalle) maar ook met de temperatuurverschillen. Het is lastiger met een Ta van 57° tankwater te verwarmen van 55° dan tankwater van 50°.
4. Verkijk je niet op het beschikbare vermogen. Je wp kan 5kW leveren. Maar dat lukt misschien met een flink stel grote radiatoren, kennelijk niet met de spiraal in jouw tank met water van boven de 50°. Als je een grafiek maakt van het verloop van het vermogen, tanktemperatuur, Ta en Tr, zul je zien dat het vermogen afneemt naarmate de tanktemperatuur dichter bij Ta en Tr komt. De pomp krijgt het gewoon benauwd. Je kunt wel zeggen dat de flow dan maar omhoog moet, maar dan vliegt het water sneller door de spiraal, waardoor de Tr toeneemt.
5. Kijk eens wat er gebeurt als je de doeltemperatuur van de tank op 52° zet en de differentie op 8°, de default instellingen. Dan heb je minder heet water ter beschikking, maar heet genoeg voor de afwas en veel te heet voor de douche. En misschien moet de tank dan vaker dan eens per dag opwarmen, maar doet dat ruim binnen twee uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Misschien ben ik de enige die het niet helder krijgt, maar waar zit de bestaande cv-verdeler en welke vv verdeler zit daar aan met een 15mm leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Misschien ben ik de enige die het niet helder krijgt, maar waar zit de bestaande cv-verdeler en welke vv verdeler zit daar aan met een 15mm leiding?
Cv verdeler zit naast de wp op de tweede. Alwaar ook de vvw verdeler voor de tweede verdieping op is aangesloten met 15mm.

Heb inmiddels de spullen gehaald. Van 1" naar 20mm kan in één keer, dus sowieso beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Heeft dit niet te maken met de instelling Delta T of max. flow ?
ook die staan los van SWW (newt als bv de silent/quiet mode).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Laatst online: 22:05
Mijn 3 wegklep maakt een vrijhard knal geluid als de WP switcht van SWW naar vloerverwarming (en andersom). Dit mede door drukopbouw denk ik (open buffervat weggehaald, zie post een paar paginas terug). Nu heb ik de installateur gevraagd om een bypass ventiel te plaatsen (dit is beter dan elk jaar bellen voor een kapotte klep dacht ik).

Deze zou ik het liefst aan de kant van de SWW hebben (want ik wil zo min mogelijk kans hebben dat hij opengaat terwijl er wel een drukverschil is voor mijn vloerverwarming). Klopt deze logica?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21
djoenez schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:16:
Mijn 3 wegklep maakt een vrijhard knal geluid als de WP switcht van SWW naar vloerverwarming (en andersom). Dit mede door drukopbouw denk ik (open buffervat weggehaald, zie post een paar paginas terug). Nu heb ik de installateur gevraagd om een bypass ventiel te plaatsen (dit is beter dan elk jaar bellen voor een kapotte klep dacht ik).

Deze zou ik het liefst aan de kant van de SWW hebben (want ik wil zo min mogelijk kans hebben dat hij opengaat terwijl er wel een drukverschil is voor mijn vloerverwarming). Klopt deze logica?
Ik snap niet dat dat kan gebeuren. Je hebt de retour van de SWW en vvw toch niet voorzien van terugslagkleppen? Als deze normaal gekoppeld zijn, zou je overal ongeveer dezelfde druk moeten hebben lijkt me. Dus ook al loopt de druk een beetje op door SWW, dan staat bijna dezelfde druk ook aan de andere kant van de driewegklep via de retour.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 23:12
Ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar déze vraag kan ik beantwoorden.
Ik heb precies dezelfde verdelers, mét pomp. Door de modulaire opzet kun je ze ombouwen. Therminon noch Warmteservice geven op hun website geen nadere info, maar het onderstaande kreeg ik door van Therminon:

Het is inderdaad mogelijk om de bestaande verdelers om te bouwen, zodat zij geschikt zijn voor een Warmtepomp.

De modules waar de pomp nu aan bevestigd zijn (120 mm aan de rechterkant van de verdeler) komt te vervallen. Aan de linkerkant van de verdeler komen nieuwe kunststof segmenten met kogelkranen. Op deze manier is de LTV verdeler omgebouwd naar een Industrie verdeler.

U heeft onderstaande onderdelen allemaal 2 maal per verdeler nodig:

190408 COMP AANSLUITST. 1 1/2" + 4 X 1/2" + O-RING

191416 KOGELVENTIEL 1" X 1 1/2"

192000 POMPPAKKING T.B.V. 1 1/2" / 2MM

Deze artikelen zijn verkrijgbaar via bijvoorbeeld de firma Warmteservice (www.warmteservice.nl)

De offerte van warmteservice was €277,- (incl BTW).
Dát vond ik te duur. Niet veel later liep ik op marktplaats aan tegen een aanbieder (installateur) die 5 van die verdelers zónder pomp aanbood, gebruikt. Die vijf heb ik overgenomen voor € 200,-. Die eindblokken (loze blokken met groot messing aansluitstuk, mét ingebouwde kogelkraan) zet ik over op mijn bestaande verdeler. Van wat ik overhoud maak ik weer een complete set (mét pomp), en zet ik te koop. Zo denk ik kostenneutraal(of beter) over te kunnen steken. De zwarte blokken worden onderling gekoppeld met draadstangen M8, en bevatten al een O-ring.

Het mooie van die Therminon dingen is dat het modulair is. Ik begrijp echter niet waarom je, volgens Therminon, aan de linker én rechterkant van de verdeler iets moet aanpassen. Rechts zitten immers de aansluitingen, links is gewoon een RVS blindplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

ook die staan los van SWW (newt als bv de silent/quiet mode).
Nee, bij QM 0 maakt mijn 12H warm water met 7kW in minder dan een uur. Bij QM 2 of 3 gaat het met 4kW in ruim 1,5 uur. Inderdaad probeert de wp een deltaT van 5° vol te houden. Dat lukt alleen boven de 50° niet meer. Waarschijnlijk lukt het bij een J-serie iets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
rbrt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:34:

Ik snap dus niet waarom de compressor niet gestart is voor deze run? Normaal tilt hij de Ta naar 60 en pas het laatste stukje verwarmt hij met de backup heater. Dit gedrag kan ik niet verklaren. Heeft iemand een idee?
Voor de geïnteresseerden: mijn huidige theorie is dat de SWW target temperatuur al bereikt was door een reguliere SWW run eerder die dag. In de grafiek is te zien dat het boilervat reeds 42 graden was aan het begin van de legionella run, hetgeen overeen komt met de target die ik had ingesteld.

Daarmee hebben de kabouters waarschijnlijk bedacht dat het niet nodig was om de compressor te starten |:(

Ik moet nog even een trucje bedenken waardoor dit niet meer voor kan komen, ofwel door SWW verwarming uit te zetten een dag voor de legionella run of door logica in de Heisamon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:39:
[...]

Cv verdeler zit naast de wp op de tweede. Alwaar ook de vvw verdeler voor de tweede verdieping op is aangesloten met 15mm.

Heb inmiddels de spullen gehaald. Van 1" naar 20mm kan in één keer, dus sowieso beter.
Als wp, cv-verdeler en vloerverw verdeler naast elkaar zitten, dan maken kleine stukjes 15mm of verlopen ook niet uit. Maar ik zou in ieder geval van de wp naar de cv-verdeler met tenminste DN25 gaan. Tenslotte gaat daar het hoogste debiet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Laatst online: 22:05
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Ik snap niet dat dat kan gebeuren. Je hebt de retour van de SWW en vvw toch niet voorzien van terugslagkleppen? Als deze normaal gekoppeld zijn, zou je overal ongeveer dezelfde druk moeten hebben lijkt me. Dus ook al loopt de druk een beetje op door SWW, dan staat bijna dezelfde druk ook aan de andere kant van de driewegklep via de retour.
Geen terugslagkleppen, alleen wordt er wel op mijn aanvoer druk opgebouwd naar mijn vloerverwarmingsverdeler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Laro schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Ik heb precies dezelfde verdelers, mét pomp. Door de modulaire opzet kun je ze ombouwen. Therminon noch Warmteservice geven op hun website geen nadere info, maar het onderstaande kreeg ik door van Therminon:

Het is inderdaad mogelijk om de bestaande verdelers om te bouwen, zodat zij geschikt zijn voor een Warmtepomp.

De modules waar de pomp nu aan bevestigd zijn (120 mm aan de rechterkant van de verdeler) komt te vervallen. Aan de linkerkant van de verdeler komen nieuwe kunststof segmenten met kogelkranen. Op deze manier is de LTV verdeler omgebouwd naar een Industrie verdeler.

Deze artikelen zijn verkrijgbaar via bijvoorbeeld de firma Warmteservice (www.warmteservice.nl)

De offerte van warmteservice was €277,- (incl BTW).
Dát vond ik te duur. Niet veel later liep ik op marktplaats aan tegen een aanbieder (installateur) die 5 van die verdelers zónder pomp aanbood, gebruikt. Die vijf heb ik overgenomen voor € 200,-. Die eindblokken (loze blokken met groot messing aansluitstuk, mét ingebouwde kogelkraan) zet ik over op mijn bestaande verdeler. Van wat ik overhoud maak ik weer een complete set (mét pomp), en zet ik te koop. Zo denk ik kostenneutraal(of beter) over te kunnen steken. De zwarte blokken worden onderling gekoppeld met draadstangen M8, en bevatten al een O-ring.

Het mooie van die Therminon dingen is dat het modulair is. Ik begrijp echter niet waarom je, volgens Therminon, aan de linker én rechterkant van de verdeler iets moet aanpassen. Rechts zitten immers de aansluitingen, links is gewoon een RVS blindplaat.
Wat is die prijs flink omhoog gegaan zeg! lampy25 gaf aan dat hij voor hetzelfde setje 50 euro kwijt was in april/mei 2021.

Heb je wellicht foto's van die onderdelen? Ik denk dat ik een soort frankenstein setup ga proberen te maken waarbij ik met 1 of 2 kranen in de aanvoer leiding en het dichtdraaien van het regelventiel kan kiezen tussen de pomp en een directe invoer aan de linkerkant (waar nu het blindplaatje zit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_2UcqNg7koRr04-ra7LQyjCnKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tl1BkMgCU1ZAt8Zzb8n7EZSR.png?f=user_large

Eigenlijk heb ik dan alleen 1 (en max 2) van deze dingen nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBlm2ZC9IP_POH24qTTWZpaSeTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mEpgt35gZ3N1fyrb32lNZsbF.png?f=user_large
of een blindplaat met zo'n koppeling want ik ben niet geïnteresseerd in de temperatuur.

Mocht je dit onderdeel over hebben DM me je prijs maar even, wellicht dat ik hem van je wil overnemen.

De reden waarom ik dit wil is zodat ik heel makkelijk kan switchen tussen mijn CV ketel of de warmtepomp. Zodat we nooit met een koud huis komen te zitten in het geval dat de warmtepomp stuk is en er geen onderdelen te krijgen zijn. (plus zo blijven de kosten hopelijk super laag) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
FransvWoerkom schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Nee, bij QM 0 maakt mijn 12H warm water met 7kW in minder dan een uur. Bij QM 2 of 3 gaat het met 4kW in ruim 1,5 uur. Inderdaad probeert de wp een deltaT van 5° vol te houden. Dat lukt alleen boven de 50° niet meer. Waarschijnlijk lukt het bij een J-serie iets verder.
Hier een 12J (tcap). Maakt bij QM 0 warm water met 3KW in een uur en een kwartier. Maar zal ervan afhangen hoe warm de 300L boiler nog was en wat de doeltemp is. Bij ons 48 graden. WP draait tussen de 35 en 40Hz. Pompdebiet 15L/min. Kan het ook wel een keer met QM 3 proberen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Als wp, cv-verdeler en vloerverw verdeler naast elkaar zitten, dan maken kleine stukjes 15mm of verlopen ook niet uit. Maar ik zou in ieder geval van de wp naar de cv-verdeler met tenminste DN25 gaan. Tenslotte gaat daar het hoogste debiet door.
De warmtepompzelf is aangesloten met 32mm Henco, en deze gaat via 22mm staal naar de cv-verdeler.
Weet niet wat de binnenmaat van 32mm is, maar denk dat dat is wat het is.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Hier een 12J (tcap). Maakt bij QM 0 warm water met 3KW in een uur en een kwartier. Maar zal ervan afhangen hoe warm de 300L boiler nog was en wat de doeltemp is. Bij ons 48 graden. WP draait tussen de 35 en 40Hz. Pompdebiet 15L/min. Kan het ook wel een keer met QM 3 proberen?
En het hangt niet alleen af van start en doeltemperatuur, maar ook van de plaats van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

En het hangt niet alleen af van start en doeltemperatuur, maar ook van de plaats van de sensor.
Ja, goeie. Hier in het midden.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Tiesert schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Jij hebt toch helemaal geen QM nodig ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
koevlaas2 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Jij hebt toch helemaal geen QM nodig ?
Dat klopt. Ga ik ook niet doen. Ging over een test voor vergelijking.

[ Voor 24% gewijzigd door Tiesert op 27-10-2022 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee wat de precieze parameters van de silent modes zijn?
Begrenst ie alleen de maximale frequentie? Of zit er iets slimmers achter?

Kan deze in de service manual en handleiding niet vinden. Of ik kijk weer niet goed natuurlijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:25:
Iemand enig idee wat de precieze parameters van de silent modes zijn?
Begrenst ie alleen de maximale frequentie? Of zit er iets slimmers achter?

Kan deze in de service manual en handleiding niet vinden. Of ik kijk weer niet goed natuurlijk ;)
Panasonic heeft het niet over silent, maar over quiet mode. Terecht, de wp is niet stil, maar doet het rustig aan. Compressor toerental en ventilator toerental worden beperkt. Zie hfdst 12 van de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

1. Je moet de dingen noemen zoals iedereen ze hier noemt. Ta is aanvoertemperatuur. Dat is de temperatuur van het water dat van de wp naar de tank stroomt. Tr is retourtemperatuur. Dat is de temperatuur van het water dat van de tank terug naar de wp stroomt.
Correct - wat verwarrend getypt wellicht. Maar de Ta 54 & Tr 49 klopten - zijn de sensoren van de WP
2. De warmtepomp kan niet meer vermogen kwijt in de tank dan het water in de tank kan opnemen. De spiraal in de tank heeft een beperkt vermogen.
3. Het beperkte vermogen van de spiraal heeft niet alleen te maken met het oppervlak daarvan (een wijde buis geeft meer warmte af dan een smalle) maar ook met de temperatuurverschillen. Het is lastiger met een Ta van 57° tankwater te verwarmen van 55° dan tankwater van 50°.
Wellicht niet gemeld: maar ik heb geen speciaal voor de WP in het vat. Het betreft een hygiënevat; 1x SWW spiraal, 1x zonnecollector spiraal & de inhoud staat dus verbonden met de WP
4. Verkijk je niet op het beschikbare vermogen. Je wp kan 5kW leveren. Maar dat lukt misschien met een flink stel grote radiatoren, kennelijk niet met de spiraal in jouw tank met water van boven de 50°. Als je een grafiek maakt van het verloop van het vermogen, tanktemperatuur, Ta en Tr, zul je zien dat het vermogen afneemt naarmate de tanktemperatuur dichter bij Ta en Tr komt. De pomp krijgt het gewoon benauwd. Je kunt wel zeggen dat de flow dan maar omhoog moet, maar dan vliegt het water sneller door de spiraal, waardoor de Tr toeneemt.
maar hij blijft ook maar op 40Hz lopen Max; ergens zou je zeggen er is vermogen genoeg over?
5. Kijk eens wat er gebeurt als je de doeltemperatuur van de tank op 52° zet en de differentie op 8°, de default instellingen. Dan heb je minder heet water ter beschikking, maar heet genoeg voor de afwas en veel te heet voor de douche. En misschien moet de tank dan vaker dan eens per dag opwarmen, maar doet dat ruim binnen twee uur.
Zodra de zon weer minder gaat worden kan in weer gaan proberen :) momenteel doet de collector al het werk weer. Ik kom er op terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Wellicht niet gemeld: maar ik heb geen speciaal voor de WP in het vat. Het betreft een hygiënevat; 1x SWW spiraal, 1x zonnecollector spiraal & de inhoud staat dus verbonden met de WP
[...]
maar hij blijft ook maar op 40Hz lopen Max; ergens zou je zeggen er is vermogen genoeg over?
[...]
Zodra de zon weer minder gaat worden kan in weer gaan proberen :) momenteel doet de collector al het werk weer. Ik kom er op terug
haal die collector van het dak en vervang het door zonnepanelen. nog efficienter en het doet ook wat in de winter dankzij de saldering. ;)

dat je een SWW en een collectorspiraal hebt betekent dat je spiraal een stuk hoger zit in de tank. dat vernachelt je efficientie gewoon en je kan je tank gewoon neit vullen.
beste zou zijn die collector op marktplaats en de SWW spiraal uitgang op de ingang van de zonnespiraal. dan heb je wel voldoende vermogen op je spiraal en je kan de hele tank opwarmen.

40hz is gewoon de limiet wat je kwijt kan raken door die tank.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

haal die collector van het dak en vervang het door zonnepanelen. nog efficienter en het doet ook wat in de winter dankzij de saldering. ;)

dat je een SWW en een collectorspiraal hebt betekent dat je spiraal een stuk hoger zit in de tank. dat vernachelt je efficientie gewoon en je kan je tank gewoon neit vullen.
beste zou zijn die collector op marktplaats en de SWW spiraal uitgang op de ingang van de zonnespiraal. dan heb je wel voldoende vermogen op je spiraal en je kan de hele tank opwarmen.

40hz is gewoon de limiet wat je kwijt kan raken door die tank.
Vind dit persoonlijk kort door de bocht; 1 omdat ik al 2/3000kWh over heb - meer panelen heeft geen enkele zin.

Daarnaast verwarm ik het hele jaar 400 liter via de zon op; en ja in de winter ook enkele dagen :) dankzij 7,5m2 aan collectors. Dat is 0 CO2!

Het is puur backup voor de dagen dat ie het niet trekt de collectors (Deze maand pas 3x onder de 42 gekomen)

Om nu 100% elektrisch te gaan opwarmen vind ik uit energie oogpunt een no-go

Dat ie het niet kwijt kan qua vermogen: geloof ik niet. Waarom!? Omdat ik 1x een run heb gezien dat het wel ging! En daar was het startpunt ook 42° met een Tbuiten rond de 10°. Dus ja; het kan wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Dat ie het niet kwijt kan qua vermogen: geloof ik niet. Waarom!? Omdat ik 1x een run heb gezien dat het wel ging! En daar was het startpunt ook 42° met een Tbuiten rond de 10°. Dus ja; het kan wel.
waarom is (relatief) simpel en hebben we al proberen uit te leggen. de SWW spiraal zit hoger in de tank. dus die is warmer en dus kakt de afgifte van die spiraal compleet in tot het punt dat alleen het laatste stukje nog wat doet. dat hij een andere keer wel beter liep kan komen door stromingen in de tank bijvoorbeeld omdat de zonnespiraal nog meedeed of iets dergelijks wat nog wat wervelingen veroorzaakte waardoor de afgifte hoger bleef.

tanks met meerdere spiralen zijn gewoon beperkt in hun mogelijkheden, vooral de kleinere.

als je echt gebrand bent op die collector moet je er een klep tussen zetten zodat je de warmtpomp de zonnespiraal kan laten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

waarom is (relatief) simpel en hebben we al proberen uit te leggen. de SWW spiraal zit hoger in de tank. dus die is warmer en dus kakt de afgifte van die spiraal compleet in tot het punt dat alleen het laatste stukje nog wat doet. dat hij een andere keer wel beter liep kan komen door stromingen in de tank bijvoorbeeld omdat de zonnespiraal nog meedeed of iets dergelijks wat nog wat wervelingen veroorzaakte waardoor de afgifte hoger bleef.

tanks met meerdere spiralen zijn gewoon beperkt in hun mogelijkheden, vooral de kleinere.

als je echt gebrand bent op die collector moet je er een klep tussen zetten zodat je de warmtpomp de zonnespiraal kan laten gebruiken.
Wat heeft het sww spiraal hier mee te maken?
De WP maakt geen gebruik van een spiraal, deze zit vrijwel bovenin (warm aanvoer vanaf WP) en onderin (koud afvoer naar WP) op het vat aangesloten. Dus het hele vat …

Zodra de WP meet op ongeveer 1/3 cq 1/2 hoogte van het vat dat het vat 42° is daar gaat ie lopen

Dan zie je inderdaad het water in het vat onder & boven gemend worden - maar niet extreem veel - resultaat is dat de Tr op de WP uitkomt op 40°. (Onderin het vat is het uiteraard kouder geweest dan de eerste 42° gemeten)

Dan speelt de WP alleen een rol in de avonduren - als de zon weg is - zeker deze maand - daar ik de DHW functie pas na 17u laat inschakelen. Dus de collectoren speelde geen rol :)

Dus, om het nog even duidelijk te maken:

- vat bevat 400liter water (naja iets minder) welke niet verwarmd wordt door de WP via een spiraal; maar direct.
- hiermee komt duidelijk naar voren dat de Tr gestaag oploopt vanaf 38° en doorloopt naar 53°

(Dus dat is water koud vanaf het vat naar de WP toe)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-4FTLg0krkuwJdtau0ui0LbdxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HyG5iPLUPfhoJWQREGhb6eK.png?f=fotoalbum_large

- de aanvoer heeft in die tijd een delta van 4-5 continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wat niet duidelijk dat je de tank op die manier laat lopen. maar dan is het ook logisch dat hij niet harder wilt lopen, de WP staat dan ingesteld op een delta van rond de 5 en hij doet dus precies wat je van hem vraagt.

op zich niet verkeerd dat ie zo rustig loopt want dan vriest ie ook niet zo snel in als het koud is.

als hij te vroeg afslaat komt dat doorgaans dat de tijdslimiet is bereikt.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:
wat niet duidelijk dat je de tank op die manier laat lopen. maar dan is het ook logisch dat hij niet harder wilt lopen, de WP staat dan ingesteld op een delta van rond de 5 en hij doet dus precies wat je van hem vraagt.

op zich niet verkeerd dat ie zo rustig loopt want dan vriest ie ook niet zo snel in als het koud is.

als hij te vroeg afslaat komt dat doorgaans dat de tijdslimiet is bereikt.
Maar er is geen setting omtrent deltaT voor DHW ?
Zover ik begreep is een SWW run “zo hard als je kan” tenzij QM aan staat? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Maar er is geen setting omtrent deltaT voor DHW ?
Zover ik begreep is een SWW run “zo hard als je kan” tenzij QM aan staat? 🤔
klopt. maar als het warm is buiten zoals vandaag hoeft de compressor niet 5 miljoen toeren te maken om aan zijn vermogen/capaciteit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

sensor 1/3 vanaf onder (ongeveer). Enige gat wat nog beschikbaar was. Temperatuur klopt verder

De WP zal toch “volvermogen” moeten gaan opwarmen voor SWW ondanks zijn Max tijd neem ik aan? De WP heeft geen weet van de hoeveelheid water

Hij is van 42 naar 57 gelopen en betreft 400 liter.

Ik zal de Max tijd eens verlagen naar 2u (default)

Edit: Max tijd verlagen helpt dus ook niet helaas
toevallig vanavond nog een run geweest - wel warm vandaag buiten, maar veel bewolking :)

van 44 naar 55 graden in 3 uur

ik heb toch het gevoel dat de WP gewoon niet 'doorpakt' ofzo - net of er ergens een setting limiet staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tDcxWPaDOvhxrzUlwMoHFEYKT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPVvRkmh2VzvTvu9hqn4hqEo.png?f=fotoalbum_large

Energie verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIPIzAaJLOPEKSYYzHtKF02pAZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GoRIPxlWIHc2aPwalySB4EP6.png?f=fotoalbum_large

Hz van de WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5DbMR5XU0PHle9ufh0jpgAX4UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9PzexwwG55mOKIs3mC8vj1K.png?f=fotoalbum_large

Flow liter / minuut:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jC3BqoltmG_D9ezfIRUbn5uqXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3fWbVqreEIOlw5sYWh3vyey.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Panasonic heeft het niet over silent, maar over quiet mode. Terecht, de wp is niet stil, maar doet het rustig aan. Compressor toerental en ventilator toerental worden beperkt. Zie hfdst 12 van de manual.
Inmiddels gevonden. Maar tot welke waardes er beperkt wordt is niet genoemd.

Maar eens mee experimenteren dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Correct - wat verwarrend getypt wellicht. Maar de Ta 54 & Tr 49 klopten - zijn de sensoren van de WP
[...]
[...]
[...]
Dat verklaart alles. Ik schaar me achter @flippy.

Ten overvloede misschien nog een vergelijking: Je hebt een straalkacheltje van een kilowatt en je hebt het te koud. Wat doe je dan?
1. Je zet een 20A zekering in je groepenkast in de groep waar het kacheltje aan hangt en roept dat er nu toch 4,6kW ter beschikking is?
2. Je neemt er nog een kacheltje bij.

P.S. De belangrijkste oorzaak van het te geringe vermogen van dit vat is dat er geen gelaagdheid is. Door het rondpompen van 10L/min water is het water bijna overal even warm. Om een groter vermogen kwijt te kunnen zou de circulatiepomp harder moeten draaien, maar dan wordt de deltaT alleen maar kleiner. Je kunt dit vat vergelijken met een radiator. Ook daar wordt de warmte-opname uitsluitend bepaald door de warmte-afgifte en die heeft alleen te maken met de geometrie en de gemiddelde temperatuur, niet met de flow. Een sww tank met verwarmingsspiraal heeft minder last van deze vermogensbeperking. Daar is immers de onderkant van de tank op ongeveer koudwater temperatuur dus daar is het geen kunst om een grote deltaT te krijgen bij een grotere flow (door de spiraal). Daarom is jouw hygiënevat niet te vergelijken met de sww tank, gevuld met sww, die de meesten van ons hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door FransvWoerkom op 27-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Dat verklaart alles. Ik schaar me achter @flippy.

Ten overvloede misschien nog een vergelijking: Je hebt een straalkacheltje van een kilowatt en je hebt het te koud. Wat doe je dan?
1. Je zet een 20A zekering in je groepenkast in de groep waar het kacheltje aan hangt en roept dat er nu toch 4,6kW ter beschikking is?
2. Je neemt er nog een kacheltje bij.
Beetje flauw van mij; maar de pomp kan 5kW afgeven - zeker met een buitenT van 18° vanmiddag rond 16°.
P.S. De belangrijkste oorzaak van het te geringe vermogen van dit vat is dat er geen gelaagdheid is. Door het rondpompen van 10L/min water is het water bijna overal even warm. Om een groter vermogen kwijt te kunnen zou de circulatiepomp harder moeten draaien, maar dan wordt de deltaT alleen maar kleiner. Je kunt dit vat vergelijken met een radiator. Ook daar wordt de warmte-opname uitsluitend bepaald door de warmte-afgifte en die heeft alleen te maken met de geometrie en de gemiddelde temperatuur, niet met de flow. Een sww tank met verwarmingsspiraal heeft minder last van deze vermogensbeperking. Daar is immers de onderkant van de tank op ongeveer koudwater temperatuur dus daar is het geen kunst om een grote deltaT te krijgen bij een grotere flow (door de spiraal). Daarom is jouw hygiënevat niet te vergelijken met de sww tank, gevuld met sww, die de meesten van ons hebben.
Kwartje valt door je PS; en dan met name de waarom.

Laat ik voorop stellen : het resultaat is verder prima! Iets sneller mag van mij wel; maar dat loopt wel los. Zal nog een beetje spelen met de settings qua temperatuur etc - maar dat komt wel als het echt wat kouder gaat worden :)

Desondanks het is - tot op heden - een prima resultaat! Het ging iets in tegen de verwachtingen alleen in - vooral omdat ik denk; pomp mag harder lopen (meer vermogen afgeven) en of dat nu met 8-10-20l/min gebeurd boeit mij niet; er een 400liter buffer waar het terecht komt.

Bovenin pompt ie er warm in, onderin is het sowieso kouder - daar de delta van 5 nu. Nu probeert de WP het niet eens krijg ik het idee namelijk.

Daar zit beetje mijn verwarring wellicht … het voelt gek.

Plus… en dat snap ik echt nog steeds niet; het is 1x wel gelukt.. zie daar 95Hz en dikke 5kW afgegeven vermogen. Heb niet de exacte cijfers helaas; maar kan je garanderen dat het vat water absoluut niet onder de 40° zat en dat ie toen als een malle het vat warm had - ik was helemaal enthousiast.

Maar dat was dus eenmalig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xx8Hav8mN46EO4ncFk4anNaB7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wEW407dPs4Syety4yCZ5qy1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

95 Hz? Met dit weer? Das wat fors zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Beetje flauw van mij; maar de pomp kan 5kW afgeven - zeker met een buitenT van 18° vanmiddag rond 16°.

[...]

Kwartje valt door je PS; en dan met name de waarom.

Laat ik voorop stellen : het resultaat is verder prima! Iets sneller mag van mij wel; maar dat loopt wel los. Zal nog een beetje spelen met de settings qua temperatuur etc - maar dat komt wel als het echt wat kouder gaat worden :)

Desondanks het is - tot op heden - een prima resultaat! Het ging iets in tegen de verwachtingen alleen in - vooral omdat ik denk; pomp mag harder lopen (meer vermogen afgeven) en of dat nu met 8-10-20l/min gebeurd boeit mij niet; er een 400liter buffer waar het terecht komt.

Bovenin pompt ie er warm in, onderin is het sowieso kouder - daar de delta van 5 nu. Nu probeert de WP het niet eens krijg ik het idee namelijk.

Daar zit beetje mijn verwarring wellicht … het voelt gek.

Plus… en dat snap ik echt nog steeds niet; het is 1x wel gelukt.. zie daar 95Hz en dikke 5kW afgegeven vermogen. Heb niet de exacte cijfers helaas; maar kan je garanderen dat het vat water absoluut niet onder de 40° zat en dat ie toen als een malle het vat warm had - ik was helemaal enthousiast.

Maar dat was dus eenmalig

[Afbeelding]
Jammer dat je van die eerste keer geen grafieken van de temperaturen hebt. Het temperatuurverschil moet ongeveer 8,0° zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:36:
Dat er uberhaupt verwarmd wordt met dit weer... Heb nog 0,0 verwarmd in sept/okt en het blijft constant tussen 20,5 - 21,0 binnen. Denk dat de bestelde 9kW pana toch overkill wordt hier :) Sta sinds februari in de wacht .... grrrr. Voorbereiding zijn al ver gevorderd. Leidingen inmiddels gelegd door fundering onder kruipruimte naar boven de garage in. Zal wat fotos delen van het proces. Wat een gedoe was dat om 2x 80mm gaten door 45cm dik bewapend beton te boren en in kruipruimte 2 knietjes voor 32mm buis te handpersen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
@padoempats Ook koud gedoucht? Het gaat hier namelijk om SWW niet CV.

Voor de rest goed om te weten dat het hier volgens mij om een H gaat en geen J. Die heeft dacht ik net wat meer moeite met de hogere vermogens.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
CurlyMo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:23:
@padoempats Ook koud gedoucht? Het gaat hier namelijk om SWW niet CV.

Voor de rest goed om te weten dat het hier volgens mij om een H gaat en geen J. Die heeft dacht ik net wat meer moeite met de hogere vermogens.
Sinds februari draait de Atlantic wpb. Heb een nieuwe 9J 9kw in bestelling staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
padoempats schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Sinds februari draait de Atlantic wpb. Heb een nieuwe 9J 9kw in bestelling staan
@Crazy- Verwarmd dus zijn SWW met zijn WP. Dan is het niet onlogisch dat de WP ongeacht de buitentemperatuur gewoon draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:36:
Dit betrof een SWW run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik zat te slapen …

[ Voor 96% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Jammer dat je van die eerste keer geen grafieken van de temperaturen hebt. Het temperatuurverschil moet ongeveer 8,0° zijn geweest.
Mee eens… mijn Grafana export moet ik nog steeds fixen; m’n docker hun had het begeven waar Grafana op draaide. En zover ik heb kunnen zien kan ik niet mee de JSON data per dag uit Domoticz halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan nog... Heb de mijne nog niet hoger dan 47hz zien gaan. En dat was eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Dan nog... Heb de mijne nog niet hoger dan 47hz zien gaan. En dat was eenmalig.
Oh, zie hem hier wel eens vaker harder lopen dan dat. Zeker in de koude winter periode wil ie wel eens 70-80Hz doen voor CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Oh, zie hem hier wel eens vaker harder lopen dan dat. Zeker in de koude winter periode wil ie wel eens 70-80Hz doen voor CV
Het verschil dus tussen H en J :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:47
CurlyMo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Het verschil dus tussen H en J :)
Een 5kw h serie die er op basis van de berichten al een winter staat is nog niet echt te vergelijken met de 9kw tcap van @MikeyMan die recent geleverd is. daarnaast is de radiator in de tcap 2 keer zo groot

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
LinuZZ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Een 5kw h serie die er op basis van de berichten al een winter staat is nog niet echt te vergelijken met de 9kw tcap van @MikeyMan die recent geleverd is. daarnaast is de radiator in de tcap 2 keer zo groot
Ja, het is best een ding. Hier de 12KW T-cap sinds een paar weken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrXYrLRNyobOsQ2ev1jyvyh369s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqt8kEHGAcPu8K7wkfNv4Opp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
LinuZZ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Conclusie: laten we dus geen twee verschillende series laat staan machines vergelijken :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• padoempats
Zo inmiddels het leidingwerk voorbereid voor de WP. 2x 80mm gaten geboord vanuit garage naar de kruipruimte en van kruipruimte naar buiten. 2 gaten door bewapend beton van 45cm diep / 80mm breed was geen doen met gehuurde boor van boels (met de hand). Uiteindelijk via een kennis iemand laten komen. In een uur zaten er 2 gaten in.

Ik heb 2m flexibele leiding van 32mm in een armaflex 35/19mm gestopt en dat weer door een mantelbuis van 75/91. Het leek mij wel leuk om een eigen adapter te printen met mn 3d printer zodat de buis mooi een verloop heeft naar het beton, paste perfect!

Met wat pur geprobeerd af te dichten, dit werd alleen maar een zooitje. Maargoed, overtollige afgesneden en dichtgegooid.

Verder 32mm buis met 15mm isolatie door kruipruimte. In de kruipruimte 2x een knie geperst met een handpers. Je moet wel ff verstand op 0 zetten om te kruipen door die nattigheid en onhandig kracht zetten om ze goed te persen, maar het lijkt goed gelukt.

Maw, laat die WP (9kw 1 fase) maar komen, ik wacht er nou al sinds februari op en elke keer denk ik, ik moet nou toch wel een mailtje/telefoontje krijgen dat die eindelijk binnen is. Het binnen leiding werk doe ik pas zodra de WP er echt is en ik de gasketel loskoppel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrfyZywm_LI2AIzs00REBzI6n4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uSJEchOlD3F7MvwnRYvHGvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgB9n49x1B9WWes73HyZzJyQBUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3Ed7V6e1MpHEP4RjIqwfAcT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgSITwfZFzk5tJUrk1_JxmE90uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBzFgCTWjMr38NSjNDiagFuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur9ExxeD4ogaPQW3xEC2zveb_h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSjwOVSnNMTmx3loz1ewjT9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQx_ONgqvKQ7c2G5i9VeVVwxBkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQPDMnBCZNRKoipsLKkPsJOa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@padoempats Waarom heb je niet gekozen voor buizen voor je bedrading? Ik zou er gewoon netjes 2x flexibel 19mm langs gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
CurlyMo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:03:
@padoempats Waarom heb je niet gekozen voor buizen voor je bedrading? Ik zou er gewoon netjes 2x flexibel 19mm langs gelegd.
Dat past niet in 2, moet in 4. 2x grondkabel 3x2,5mm2, 1x 7 aderig en 2 grond/buiten ethernets. Kan nog stukje door manteltje schuiven maar wilde ze onder de grote mantelbuis met tiewraps begeleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
padoempats schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Dat past niet in 2, moet in 4. 2x grondkabel 3x2,5mm2, 1x 7 aderig en 2 grond/buiten ethernets. Kan nog stukje door manteltje schuiven maar wilde ze onder de grote mantelbuis met tiewraps begeleiden
Ik hoop 4x2.5 3fase en nul

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:47
Niet iedereen heeft een tcap ;)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

LinuZZ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Niet iedereen heeft een tcap ;)
Dan bedoelt @padoempats 2x2,5 AS.
Maar dan gaan we zwaar off topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Altijd leuk zo'n foto's van eigen installatie @padoempats

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
padoempats schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Dan had ik tenminste de signaalkabels door een mantel gelegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
timovd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Dan bedoelt @padoempats 2x2,5 AS.
Maar dan gaan we zwaar off topic.
We gaan juist niet zwaar off-topic maar juist on-topic. We proberen elkaar te helpen, daar is dit topic voor.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
Tweakers,

In voorbereiding op mijn Mono-WP wil ik volgende week de leidingen leggen. De plek is bekend, de oriëntatie nog niet. In de documentatie vind ik niet echt aanvullende info over opstelling t.o.v. windrichtingen. Ook kan ik niet echt vinden wat de aanzuigzijde en wat de afblaaszijde van de unit is. Klopt het dat de zijde van de unit waar "Panasonic" op staat, de blaaszijde is, en de achterzijde waar de aansluitingen zitten de aanzuigzijde is?

Vraag twee is natuurlijk; wat is de ideale oriëntatie ten opzichte van de windrichting?

De beoogde plek wordt afgeschermd door kastanjehouten schapenhek, en loopt een beetje in een puntvorm. De opties zijn om de unit evenwijdig te zetten met de W-O as, of langs de ZO-NW-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Laro schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:17:
Tweakers,

In voorbereiding op mijn Mono-WP wil ik volgende week de leidingen leggen. De plek is bekend, de oriëntatie nog niet. In de documentatie vind ik niet echt aanvullende info over opstelling t.o.v. windrichtingen. Ook kan ik niet echt vinden wat de aanzuigzijde en wat de afblaaszijde van de unit is. Klopt het dat de zijde van de unit waar "Panasonic" op staat, de blaaszijde is, en de achterzijde waar de aansluitingen zitten de aanzuigzijde is?

Vraag twee is natuurlijk; wat is de ideale oriëntatie ten opzichte van de windrichting?

De beoogde plek wordt afgeschermd door kastanjehouten schapenhek, en loopt een beetje in een puntvorm. De opties zijn om de unit evenwijdig te zetten met de W-O as, of langs de ZO-NW-as.
De achterkant samen met de aangrenzende zijkant is inderdaad de aanzuigkant. Als het verder helemaal niet uitmaakt, dan laat je een ventilator niet tegen de wind in blazen. Ik denk dat je de warmtepomp zo moet neerzetten dat de voorkant goed bereikbaar is en aan de achter- en zijkant waar de verdamper zit minstens 30cm ruimte zit maar verder een redelijke bescherming tegen vandalen, stof, wol en kastanjes. De lamellen van de verdamper zijn niet met gaas, alleen met een grofmazig draadrooster beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 20:56
FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:11:
[...]

... De lamellen van de verdamper zijn niet met gaas, alleen met een grofmazig draadrooster beschermd.
Bij mij zit er niet eens draadrooster. Is in september uitgeleverd.
Ik overweeg nog om tussen de muur en de WP een raster oid te maken om bladeren etc een beetje weg te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Diedo70 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:00:
[...]

Bij mij zit er niet eens draadrooster. Is in september uitgeleverd.
Ik overweeg nog om tussen de muur en de WP een raster oid te maken om bladeren etc een beetje weg te houden.
Klopt alleen L zijkant rooster.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En de lamellen zijn super scherp, dus ook goed om uit het bereik van kinderen e.d. te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben alle topics vanaf begin aan het doorlezen, erg leerzaam (en ook opvallende opmerkingen als "ach, stroom kost toch niks" :D).

Toch nog wat twijfels:
- ik zet hem op twee palisadeblokken in een grindbakje, wel of geen bigfoots toepassen?
- wel of geen extra magneetfilter, begrijp dat er in de J-serie standaard al 1 in zit? Heb alleen vloerverwarming en alles in kunststof, wel rvs verdeler.
- inhoud vloerverwarming schat ik op 160 liter obv globale berekening, kan dat nog net met het interne expansievat?
- muurdoorvoer van leidingen zie ik vele verschillende, soms zelfs zonder isolatie. Ik dacht aan 3 gaten van 50 mm, 1 voor kabels en 2 voor aan/afvoer. Isolatie met armaflex oid? En indien nodig dichtzetten met blauwe pur.
- veel verschillende meningen over thermostaat, kan ik beginnen met de Honeywell die ik al heb hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Helder, dan werkt de J anders dan de H.
Ik heb heel veel getest op dit vlak met mijn J en quiet mode maakt dan geen verschil. Wel maakt het verschil als de tank temperatuur te ver is gezakt (ik meen onder de 27), dan gaat hij op hoger vermogen tekeer (en dan is hij met meer herrie wel relatief eerder klaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
Beekforel schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:04:
Ik ben alle topics vanaf begin aan het doorlezen, erg leerzaam (en ook opvallende opmerkingen als "ach, stroom kost toch niks" :D).

Toch nog wat twijfels:
- ik zet hem op twee palisadeblokken in een grindbakje, wel of geen bigfoots toepassen?
- wel of geen extra magneetfilter, begrijp dat er in de J-serie standaard al 1 in zit? Heb alleen vloerverwarming en alles in kunststof, wel rvs verdeler.
- inhoud vloerverwarming schat ik op 160 liter obv globale berekening, kan dat nog net met het interne expansievat?
- muurdoorvoer van leidingen zie ik vele verschillende, soms zelfs zonder isolatie. Ik dacht aan 3 gaten van 50 mm, 1 voor kabels en 2 voor aan/afvoer. Isolatie met armaflex oid? En indien nodig dichtzetten met blauwe pur.
- veel verschillende meningen over thermostaat, kan ik beginnen met de Honeywell die ik al heb hangen?
Plaats de wp zeker 30 cm hoog.
Is RVS magnetisch?
Als je alleen de vloerverwarming met de wp wil verwarmen is een expansievat niet nodig, temperatuur vv is laag dus ook expansie...(mijn visie)
Ik heb met een ´dozenboor´ 2 gaten geboord van 82mm, kleiner moet niet, leiding is vaak al 32mm.
https://www.sandervunderi...enboor-82mm-zijsleuf.html
Remote heeft thermostaat functie ingebouwd, werkt echter niet lekker, externe thermostaat moet wel een schakel relais bezitten als je direkt op de hoofdprint wil schakelen (CN2 of 4)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
sjimmie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Helder, dan werkt de J anders dan de H.
Ik heb heel veel getest op dit vlak met mijn J en quiet mode maakt dan geen verschil. Wel maakt het verschil als de tank temperatuur te ver is gezakt (ik meen onder de 27), dan gaat hij op hoger vermogen tekeer (en dan is hij met meer herrie wel relatief eerder klaar).
Is dat ook niet het verschil tussen de gewone en de T-cap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KaDoos schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Is dat ook niet het verschil tussen de gewone en de T-cap?
de 12kw en hoger is een heel ander beestje dan de reguliere non tcap modellen en ook de 9kw tcap. ze vertonen ook verschillend gedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-10-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:24
Laro schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Zou iemand mij kunnen helpen om bovenstaande onderdelen te vertalen naar iets vindbaars? Al een tijdje zitten zoeken, maar kan de juiste spullen niet vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
Phyc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Zou iemand mij kunnen helpen om bovenstaande onderdelen te vertalen naar iets vindbaars? Al een tijdje zitten zoeken, maar kan de juiste spullen niet vinden..
Het is online inderdaad niet vindbaar. Zoals je kunt lezen in de reactie van Therminon, gewoon een mailtje sturen naar Warmteservice. De artikelnummers staan erbij. Makkelijker dan dit kan ik het je niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rbrt was je nog verder gekomen met die legionella run?

Hier vanmiddga ook een run gezien die puur elektrisch is afgerond. Zou haast eerst een DHW run programmeren tot 55 graden oid, en daarna pas de legionella run starten.

Ook een R32 model geloof ik toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
[...]

Ik heb dit zelfde vorige week bij mijn lokale warmteservice neergelegd. Zij gaan contact opnemen met Therminon en bellen me daarna terug.

Zelf heb ik Therminon ook een email gestuurd (begin van de week), maar ook daarop heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen.

Vandaag vond ik wel het volgende artikel:
https://www.solarnederlan...-floor-heating/1000322657

Maar hierop staat een ander merk, artikel nummer klopt wel (190408) en de verdelers zien er op het oog ook gelijkend uit. Er staat alleen geen prijs bij.

Zodra ik meer weet meld ik het wel even in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
MikeyMan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:53:
@rbrt was je nog verder gekomen met die legionella run?

Hier vanmiddga ook een run gezien die puur elektrisch is afgerond. Zou haast eerst een DHW run programmeren tot 55 graden oid, en daarna pas de legionella run starten.

Ook een R32 model geloof ik toch?
Ja R32 ook hier, mijn laatste theorie is dat de DHW Target bereikt was voordat de run begon. Ik probeer nu het tegenovergestelde: ik laat het vat afkoelen en hij mag geen reguliere SWW run doen. Vanmiddag start de legionella run dus dan zal ik het zien..

Verder heb ik in het installateurs menu ingesteld dat bij maximaal 1u mag doen over een legionella run ipv de default 8u :9

[ Voor 9% gewijzigd door rbrt op 31-10-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rbrt schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
[...]

Ja R32 ook hier, mijn laatste theorie is dat de DHW Target bereikt was voordat de run begon. Ik probeer nu het tegenovergestelde: ik laat het vat afkoelen en hij mag geen reguliere SWW run doen. Vanmiddag start de legionella run dus dan zal ik het zien..

Verder heb ik in het installateurs menu ingesteld dat bij maximaal 1u mag doen over een legionella run ipv de default 8u :9
Dat kan het hier niet geweest zijn. Run begon bij 33 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_hiWabSJzXDegysZCeoBgwlvjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huwk8S2TQd4jajcU4apNRI1j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
[...]

Ik ben vanmorgen gebeld door Warmteservice en deze hebben tekst en uitleg gehad hoe deze verdelers omgebouwd moeten worden.

Ik heb zelf maar een deel van de spullen besteld die volgens Therminon nodig zijn en ben daarvoor 67,25 kwijt.
Het gaat hierbij om 1x de aansluitmodule + temperatuur sensor en een kogelventiel.

Voor het hele setje (dus 2x module + kogelventiel + pomppakking) zou ik rond de 140,- kwijt zijn.
Ik heb het besteld bij Warmteservice Wormerveer en op mijn bestel bevestiging staan de volgende artikel nummers:
X580000628 - COMP AANSLUITST. INCL. TEMP.METER / V-A
X580000629 - Therminon kogelventiel 1" x 1 1/2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 21:17
Hallo,
Ik heb veel gelezen in de verschillend Panasonic en Heishamon topics, maar ben er nog niet helemaal uit wat de beste route is om mijn WP te optimaliseren.
Situatie:
• Nieuwbouw woning met 230m2 vloeroppervlak, drie verdiepingen met alles vloerverwarming.
• 9J warmtepomp
• Groot buffervat voor de vloerverwarming, denk 200 liter.
• SWW vat 300 liter
• Zone regeling dmv draadloze Watts ruimtethermostaten (8 stuks).
• CZ-TAW1 aangesloten
• 45 zonnepanelen

Wat ik afgelopen jaar heb gemerkt. ‘s-nachts vaak een hoog verbruik, maar in de woonkamer toch vaak een koud aanvoelende vloer. Installateur is al een paar maal geweest om de kraantjes op de verdeler anders in te stellen. Niet echt een beter resultaat qua comfort. Op de 1e en 2e verdieping geen problemen, comfortabele vloer.
Totaal verbruik vorig jaar december 800kwh en januari 700kwh (volgens smart cloud, dus werkelijk waarschijnlijk nog hoger, totaal verbruik in die maanden lag nl. ook aanzienlijk hoger.)

Een aantal instellingen van de WP heb ik al gecheckt met de beginpost.
Dit is de huidige stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz4Ut5FwECqHj06ECtxjmivRYMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YxLinTV4kFgbUbfdT8qtKq1U.jpg?f=user_large

- Optionele print staat op Nee; maar ik heb externe thermostaten, een buffervat VVW en SWW vat. Dus vraag me af of deze goed staat?
- Sensor staat op Ruimtethermostaat
- Aansluiting tank op Ja
- Tankverwarming op Intern
- Debiet pomp op dT
- dT staat ingesteld op 5 graden
- Heater AAN: Buitentemp: Bereik (-20 -15) staat op 1graad C

Doel is verbruik verlagen, maar comfort verhogen.
Ik heb veel invalshoeken gezien, maar ben er niet helemaal uit welke opties in mijn situatie met het grote VVW buffervat en Watts zone regeling nu handig zijn.
• dT niet meer gebruiken, maar Max flow?
• Heishamon gaan gebruiken om het SWW pas te verwarmen als de zonnepanelen genoeg vangen?
• Nacht verlaging van 1 graad toepassen. We hebben veel glas, dus dan warmt het in de ochtend meestal daardoor al op?
• Andere stooklijn?

En hoeveel van die zaken hebben nut als instelling op de WP, omdat het buffervat zo groot is?

Graag jullie suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Tjomo wordt wellicht je boiler (SWW) veel gebruikt en dus daar veel warmte in gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Tjomo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:09:
Hallo,
Ik heb veel gelezen in de verschillend Panasonic en Heishamon topics, maar ben er nog niet helemaal uit wat de beste route is om mijn WP te optimaliseren.
Situatie:
• Nieuwbouw woning met 230m2 vloeroppervlak, drie verdiepingen met alles vloerverwarming.
• 9J warmtepomp
• SWW vat 300 liter
• CZ-TAW1 aangesloten
• 45 zonnepanelen

Wat ik afgelopen jaar heb gemerkt. ‘s-nachts vaak een hoog verbruik, maar in de woonkamer toch vaak een koud aanvoelende vloer. Installateur is al een paar maal geweest om de kraantjes op de verdeler anders in te stellen. Niet echt een beter resultaat qua comfort. Op de 1e en 2e verdieping geen problemen, comfortabele vloer.
Totaal verbruik vorig jaar december 800kwh en januari 700kwh (volgens smart cloud, dus werkelijk waarschijnlijk nog hoger, totaal verbruik in die maanden lag nl. ook aanzienlijk hoger.)

[Afbeelding]

- Optionele print staat op Nee; maar ik heb externe thermostaten, een buffervat VVW en SWW vat. Dus vraag me af of deze goed staat?
- Aansluiting tank op Ja
- Debiet pomp op dT

Ik heb veel invalshoeken gezien, maar ben er niet helemaal uit welke opties in mijn situatie met het grote VVW buffervat en Watts zone regeling nu handig zijn.
• Heishamon gaan gebruiken om het SWW pas te verwarmen als de zonnepanelen genoeg vangen?
• Nacht verlaging van 1 graad toepassen. We hebben veel glas, dus dan warmt het in de ochtend meestal daardoor al op?
• Andere stooklijn?

En hoeveel van die zaken hebben nut als instelling op de WP, omdat het buffervat zo groot is?

Graag jullie suggesties.
Als je twee comfortabele verdiepingen hebt, en eentje die niet goed te krijgen is, dan zou het interessant kunnen zijn om te kijken wat er anders is aan die benedenverdieping. Lijkt me niet in eerste instantie aan de WP te liggen. Zijn er identieke nieuwe woningen in de straat, met al dan niet dezelfde problemen? Als die installateur komt om aan kraantjes te draaien, zijn dat de flow meters en kun je dan ook zien wat de instelling is? Legt de installateur uit waarom hij iets aanpast (zit er logica achter), of is het gewoon iets proberen? Ook handig is een kWh-meter voor je 9J, dan weet je het verbruik. Zou eerst richten op het comfort voor die ene verdieping, en daarna gaan tunen voor optimalisatie van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Hallo,
Situatie:
• 9J warmtepomp
• SWW vat 300 liter
• CZ-TAW1 aangesloten
• 45 zonnepanelen

[Afbeelding]

- Aansluiting tank op Ja
- Debiet pomp op dT

• Andere stooklijn?

Graag jullie suggesties.
Ik zou hier de verdenking leggen:
Zone regeling dmv draadloze Watts ruimtethermostaten (8 stuks)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je hebt het over comfort. Heb je het dan puur over hoe de vloer aanvoelt? Want als het wel warm genoeg is in de ruimte is dat ook niet gek.

Dan inderdaad ofwel hoger gaan stoken ofwel nachtverlaging instellen zodat het snachts minder stookt. Hoewel ik aanneem dat er bij deze temperaturen überhaupt weinig gestookt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

daar zit je probleem. die zoneregeling moet weg. dat is al een goede start.

en het hebben van zonnepanelen is geen factor. ;)

momenteel zit je comfortregeling te vechten tegen je stooklijn icm met je buffervat. resultaat is dat elke variabel in het systeem elkaar tegenwerkt ipv meewerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

daar zit je probleem. die zoneregeling moet weg. dat is al een goede start.

en het hebben van zonnepanelen is geen factor. ;)

momenteel zit je comfortregeling te vechten tegen je stooklijn icm met je buffervat. resultaat is dat elke variabel in het systeem elkaar tegenwerkt ipv meewerkt.
Met een flink buffervat zou zoneregeling toch gewoon moeten kunnen werken? Vraag me vooral af of de vloer koud voelt of dat de ruimtes te koud zijn. Zeker met deze temperaturen wordt er weinig warmte de vloer in gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Hallo,
Situatie:
• 9J warmtepomp
• SWW vat 300 liter
• CZ-TAW1 aangesloten
• 45 zonnepanelen

[Afbeelding]

- Aansluiting tank op Ja
- Debiet pomp op dT

• Andere stooklijn?

Graag jullie suggesties.
Ik denk dat de stooklijn te steil staat. Met een nieuwbouwwoning en overal vloerverwarming lijkt me dat de Ta nooit boven de 30° zou hoeven te komen. Je moet de stooklijn goed instellen en de ruimtethermostaten alleen gebruiken om te zorgen dat de ruimtetemperatuur niet doorschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:12:
[...]

Met een flink buffervat zou zoneregeling toch gewoon moeten kunnen werken? Vraag me vooral af of de vloer koud voelt of dat de ruimtes te koud zijn. Zeker met deze temperaturen wordt er weinig warmte de vloer in gestuurd.
een groot buffervat is just het probleem. te warm of te koud in de tank en variabele vraag. resultaat: niks werkt goed. helemaal gezien je er vannuit gaat met de stooklijn dat alless open staat. met zon systeem is een stooklijn gewoon nutteloos en om het enigsinds werkend te krijgen zoals het nu zit moet je de stooklijn weggooien en de installatie op direct zetten en gewoon constant 35+ graden vasthouden in de tank. dat je COP en algehele efficientie een sierlijke duik maakt hoofd-eerst een betonnen trap af is dan een gevolg. denk dat een ijzerzaag en een paar meter leiding om die tank er tussenuit te slopen samen met de naregeling een stuk goedkoper is op de lange termijn. dan kan de warmtepomp gewoon zijn werk doen zonder gedoe en heeft de stooklijn ook daadwerkelijk nut.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:18:
[...]

een groot buffervat is just het probleem. te warm of te koud in de tank en variabele vraag. resultaat: niks werkt goed. helemaal gezien je er vannuit gaat met de stooklijn dat alless open staat. met zon systeem is een stooklijn gewoon nutteloos en om het enigsinds werkend te krijgen zoals het nu zit moet je de stooklijn weggooien en de installatie op direct zetten en gewoon constant 35+ graden vasthouden in de tank. dat je COP en algehele efficientie een sierlijke duik maakt hoofd-eerst een betonnen trap af is dan een gevolg. denk dat een ijzerzaag en een paar meter leiding om die tank er tussenuit te slopen samen met de naregeling een stuk goedkoper is op de lange termijn. dan kan de warmtepomp gewoon zijn werk doen zonder gedoe en heeft de stooklijn ook daadwerkelijk nut.
Het probleem is natuurlijk dat het buffervat en die naregeling er zit en als je dat eruit sloopt, ben je naast je geld ook je installateur kwijt en roepen je medebewoners dat ze hun eigen knop terug willen. Je zou het zo moeten kunnen instellen dat het buffervat er voor knop in zit en dat iedereen in huis gelukkig is met de eigen knop en het idee dat ze er aan kunnen draaien, maar dat dat niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:39:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat het buffervat en die naregeling er zit en als je dat eruit sloopt, ben je naast je geld ook je installateur kwijt en roepen je medebewoners dat ze hun eigen knop terug willen. Je zou het zo moeten kunnen instellen dat het buffervat er voor knop in zit en dat iedereen in huis gelukkig is met de eigen knop en het idee dat ze er aan kunnen draaien, maar dat dat niet nodig is.
of je vertelt ze gewoon de waarheid: dit is zon goed systeem dat je geen knoppen nodig hebt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25

ErikVers

e-Duurzaam

Hallo,
Situatie:
• 9J warmtepomp
• SWW vat 300 liter
• CZ-TAW1 aangesloten
• 45 zonnepanelen

[Afbeelding]

- Aansluiting tank op Ja
- Debiet pomp op dT

• Andere stooklijn?

Graag jullie suggesties.
1-Heb je een klokprogramma draaien? Zou daar mee beginnen. Je komt anders geheid in een cycle waar je snachts staat te verwarmen met een slechte cop en overdag is er geen vraag. Afkoelende woning precies als je op de bank zou zitten. Al diverse inbedrijfstellingen gedaan waar ik dat in de data terug kon zien. Ook van medetweakers hier op dit forum.
Bijvoorbeeld sww -5 en ta setpoint -2 Als mijn woning was dan ruimteverwarming zelfs helemaal uit tussen 22:00/10:00 en dat werkt al jaren perfect in nieuwbouw met vloerverwarming; vloer warmt nog door en woning koelt vrijwel (0,5gr) niet af. En lekker met zonnestroom weer de volgende dag aan het draaien.

2-Stooklijn ta high target max op 30zetten.
Nb
Ta low 25 kan probleem worden met het na een sww run niet meer aan gaan vanwege te weinig verschil tussen ta target en de actuele tr. Hiervoor zal je data moeten analyseren en in mijn woning kan ik niet onder de ta low 25. Wellicht bij jouw 26.

3. Sensor op kamer thermostaat icm naregeling? Dat lijkt mij niet juist. Die kunnen potentieel tegen elkaar in gaan werken met je naregeling. En moet naar verwachting op WAR staan. Je naregeling zal ervoor zorgen dat hij geen warmte meer kwijt kan en zal de wp stoppen. Of je hebt hem op extern staan en ze als master-master naar wp aangesloten op de externe thermostaat maar dat geeft wel andere uitdagingen. Om dit goed te analyseren zal je een schema kunnen delen.

Hopelijk kun je wat met deze drie punten. Succes ermee en laat ons weten hoe het na wat testsagen bevalt 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rbrt schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
[...]

En, nog iets wijzer geworden?

Heb even gekeken welke instellingen er iets mee van doen zouden kunnen hebben, maar zie niks geks.
Systeeminstellingen: (Tevens @Aikon )
Geforceerd verwarmen: handmatig
Geforceerd ontdooien: handmatig

Aansluiting tank: Ja
Warm tapwatercapaciteit: variabel
Tankverwarming: intern
Bodemplaatverwarming: nee

Bedrijfsinstellingen, tapwater:
- Max werkingstijd: 8 uur
- opwarmtijd tank: 2 uur
- dT: -6 graden
- Scheduler zondag om 12:00

en dan hebben we deze nog:
TOP69 Sterilization_State 0 Inactive
TOP70 Sterilization_Temp 65 °C
TOP71 Sterilization_Max_Time 15 Minutes

ik zie hier niks geks geloof ik :?

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 07:36
Kort vraagje mbt een SWW boiler passend bij een Panasonic 9kw monobloc:

Er wordt een Panasonic PAW-TD30c1e5 300 liter RVS boiler aangeboden, wat zijn de ervaringen hiermee?
Vooral kijkend naar de beperkte oppervlakte van de spiraal (1,8m2).
Of toch iets meer investeren in bijvoorbeeld een DJG?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Er bestaat ook een HI versie van de Panasonic 300 liter daar zit een langere spiraal in. Zelf heb ik die ook gekocht alleen nog niet kunnen gebruikten omdat er nog geen warmtepomp aangesloten is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Plexxodus Als je perse een geïntegreerde boiler wil met een grotere spiraal, zou je de PAW-TD30C1E5-HI kunnen overwegen; die heeft een spiraal van 2,35m2 ipv 1,8.
Edit: wat Skullboy zegt dus. :)

Alternatief is misschien een stand-alone warmtepompboiler. Nadelen: is iets minder efficiënt dan een WP, en heeft liefst twee eigen luchtbuizen naar buiten toe (moet niet, liefst wel). Voordelen: minder ingewikkelde installatie (geen driewegklep nodig, geen aansturing enz), de WP kan helemaal uit als je dat zou willen in de zomer (met de CN4 schakeling), en je warmwater-runs hebben geen nadelige invloed op je verwarming. Oh, en extra subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door Bra-Jo op 01-11-2022 12:47 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 07:36
Thnx @Bra-Jo en @SkullboyNL voor de snelle reacties!
Ik was niet op de hoogte van het bestaan van de variant met een langere spiraal. Dat maakt het al wat interessanter. Daar ga ik eens achteraan.

WP-boiler is overwogen, maar aangezien alles tijdens een verbouwing geplaatst gaat worden gaan we liever voor het comfort van snelle en efficiënte opwarming door de WP zelf.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Pagina: 1 ... 91 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.