Thanks allen! Gisteravond en vanmorgen in de weer, nu eindelijk tijd om bij te lezen en te reageren.
En op zich hoeft er nu nog maar zeer weinig verwarmd te worden.
Moet ik dat klokprogramma dan op de ruimtethermostaten zetten? Dat heb jij gedaan? Of juist een programma op de WP? Dit lijkt me sowieso de eerste route om te proberen (voor de ijzerzaag optie
)
2. Ik zag deze ook al in een andere reactie, ik ga deze op 30 en 25 zetten.
3. Ik probeer deze even te volgen. In het menu bij Sensor heb ik drie opties: Watertemperatuur, Ruimtethermostaat en Ruimtesensor. Hij staat nu ingesteld op Ruimtethermostaat, maar dit zou dus Watertemperatuur moeten zijn (dit bedoel je met WAR neem ik aan?)?
Wat voor soort schema moet ik naar zoeken? Tekening van hoe alles verbonden zit?
Dat valt mee, redelijk stabiel op 100kwh per maand. Soms wat meer als vrouw en kids vaker in bad zijn geweest.sjimmie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:52:
@Tjomo wordt wellicht je boiler (SWW) veel gebruikt en dus daar veel warmte in gestoken?
Flow meters hebben ze inderdaad een aantal keer aan gedraaid (nu 3x). Ik heb ook een A4 met de originele instellingen van ze gekregen. kWh meter moet er zeker komen, twijfel alleen of ik dit icm Heishamon ga doen, of los.Tiesert schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:15:
[...]
Als je twee comfortabele verdiepingen hebt, en eentje die niet goed te krijgen is, dan zou het interessant kunnen zijn om te kijken wat er anders is aan die benedenverdieping. Lijkt me niet in eerste instantie aan de WP te liggen. Zijn er identieke nieuwe woningen in de straat, met al dan niet dezelfde problemen? Als die installateur komt om aan kraantjes te draaien, zijn dat de flow meters en kun je dan ook zien wat de instelling is? Legt de installateur uit waarom hij iets aanpast (zit er logica achter), of is het gewoon iets proberen? Ook handig is een kWh-meter voor je 9J, dan weet je het verbruik. Zou eerst richten op het comfort voor die ene verdieping, en daarna gaan tunen voor optimalisatie van het verbruik.
Beneden eigenlijk hoe de vloer aanvoelt, maar ook de gevoelstemperatuur. Met name in het woonkamer/zitgedeelte en de werkkamer. Tussenin ligt de woonkeuken en daar is het aangenamer. Daar voel je ook dat de vloer gewoon warmer is.MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:32:
Je hebt het over comfort. Heb je het dan puur over hoe de vloer aanvoelt? Want als het wel warm genoeg is in de ruimte is dat ook niet gek.
Dan inderdaad ofwel hoger gaan stoken ofwel nachtverlaging instellen zodat het snachts minder stookt. Hoewel ik aanneem dat er bij deze temperaturen überhaupt weinig gestookt wordt.
Vandaar ook mijn initiële vraag, sterk wisselende meningen over toegevoegde waarde zoneregeling en buffervat. Bij de uitleg bij oplevering werd aangegeven dat ons specifieke huis een veel groter buffervat heeft dan overige woningen i.v.m. de uitbreidingen. Vergroten van WP was niet mogelijk (buitenunit zit in schoorsteen), dus hiermee zou de juiste warmteafgifte mogelijk moeten zijn.MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:12:
[...]
Met een flink buffervat zou zoneregeling toch gewoon moeten kunnen werken? Vraag me vooral af of de vloer koud voelt of dat de ruimtes te koud zijn. Zeker met deze temperaturen wordt er weinig warmte de vloer in gestuurd.
En op zich hoeft er nu nog maar zeer weinig verwarmd te worden.
Dus ik zou de 35graden moeten verlagen naar 30graden?FransvWoerkom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Ik denk dat de stooklijn te steil staat. Met een nieuwbouwwoning en overal vloerverwarming lijkt me dat de Ta nooit boven de 30° zou hoeven te komen. Je moet de stooklijn goed instellen en de ruimtethermostaten alleen gebruiken om te zorgen dat de ruimtetemperatuur niet doorschiet.
Op zich draait er niemand zelf aan de knoppen in huis. Goed gedresseerd! Dat zou in mijn ogen idd niet echt nodig moeten zijn.FransvWoerkom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:39:
[...]
Het probleem is natuurlijk dat het buffervat en die naregeling er zit en als je dat eruit sloopt, ben je naast je geld ook je installateur kwijt en roepen je medebewoners dat ze hun eigen knop terug willen. Je zou het zo moeten kunnen instellen dat het buffervat er voor knop in zit en dat iedereen in huis gelukkig is met de eigen knop en het idee dat ze er aan kunnen draaien, maar dat dat niet nodig is.
1. Er draait nu geen klokprogramma. Maar de situatie zoals jij beschrijft is wel wat ik in de historie terugzie. Dus inderdaad dat de WP flink aan de gang gaat in de nacht obv de lagere buitentemperatuur. Dan dus hard werkt om op temp te houden, terwijl in de ochtend de zon gaat stralen. Dus instraling warmte + opwek panelen.ErikVers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:43:
[...]
1-Heb je een klokprogramma draaien? Zou daar mee beginnen. Je komt anders geheid in een cycle waar je snachts staat te verwarmen met een slechte cop en overdag is er geen vraag. Afkoelende woning precies als je op de bank zou zitten. Al diverse inbedrijfstellingen gedaan waar ik dat in de data terug kon zien. Ook van medetweakers hier op dit forum.
Bijvoorbeeld sww -5 en ta setpoint -2 Als mijn woning was dan ruimteverwarming zelfs helemaal uit tussen 22:00/10:00 en dat werkt al jaren perfect in nieuwbouw met vloerverwarming; vloer warmt nog door en woning koelt vrijwel (0,5gr) niet af. En lekker met zonnestroom weer de volgende dag aan het draaien.
2-Stooklijn ta high target max op 30zetten.
Nb
Ta low 25 kan probleem worden met het na een sww run niet meer aan gaan vanwege te weinig verschil tussen ta target en de actuele tr. Hiervoor zal je data moeten analyseren en in mijn woning kan ik niet onder de ta low 25. Wellicht bij jouw 26.
3. Sensor op kamer thermostaat icm naregeling? Dat lijkt mij niet juist. Die kunnen potentieel tegen elkaar in gaan werken met je naregeling. En moet naar verwachting op WAR staan. Je naregeling zal ervoor zorgen dat hij geen warmte meer kwijt kan en zal de wp stoppen. Of je hebt hem op extern staan en ze als master-master naar wp aangesloten op de externe thermostaat maar dat geeft wel andere uitdagingen. Om dit goed te analyseren zal je een schema kunnen delen.
Hopelijk kun je wat met deze drie punten. Succes ermee en laat ons weten hoe het na wat testsagen bevalt 👍
Moet ik dat klokprogramma dan op de ruimtethermostaten zetten? Dat heb jij gedaan? Of juist een programma op de WP? Dit lijkt me sowieso de eerste route om te proberen (voor de ijzerzaag optie
2. Ik zag deze ook al in een andere reactie, ik ga deze op 30 en 25 zetten.
3. Ik probeer deze even te volgen. In het menu bij Sensor heb ik drie opties: Watertemperatuur, Ruimtethermostaat en Ruimtesensor. Hij staat nu ingesteld op Ruimtethermostaat, maar dit zou dus Watertemperatuur moeten zijn (dit bedoel je met WAR neem ik aan?)?
Wat voor soort schema moet ik naar zoeken? Tekening van hoe alles verbonden zit?