Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 21:17
Thanks allen! Gisteravond en vanmorgen in de weer, nu eindelijk tijd om bij te lezen en te reageren.
sjimmie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:52:
@Tjomo wordt wellicht je boiler (SWW) veel gebruikt en dus daar veel warmte in gestoken?
Dat valt mee, redelijk stabiel op 100kwh per maand. Soms wat meer als vrouw en kids vaker in bad zijn geweest.
Tiesert schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Als je twee comfortabele verdiepingen hebt, en eentje die niet goed te krijgen is, dan zou het interessant kunnen zijn om te kijken wat er anders is aan die benedenverdieping. Lijkt me niet in eerste instantie aan de WP te liggen. Zijn er identieke nieuwe woningen in de straat, met al dan niet dezelfde problemen? Als die installateur komt om aan kraantjes te draaien, zijn dat de flow meters en kun je dan ook zien wat de instelling is? Legt de installateur uit waarom hij iets aanpast (zit er logica achter), of is het gewoon iets proberen? Ook handig is een kWh-meter voor je 9J, dan weet je het verbruik. Zou eerst richten op het comfort voor die ene verdieping, en daarna gaan tunen voor optimalisatie van het verbruik.
Flow meters hebben ze inderdaad een aantal keer aan gedraaid (nu 3x). Ik heb ook een A4 met de originele instellingen van ze gekregen. kWh meter moet er zeker komen, twijfel alleen of ik dit icm Heishamon ga doen, of los.
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:32:
Je hebt het over comfort. Heb je het dan puur over hoe de vloer aanvoelt? Want als het wel warm genoeg is in de ruimte is dat ook niet gek.

Dan inderdaad ofwel hoger gaan stoken ofwel nachtverlaging instellen zodat het snachts minder stookt. Hoewel ik aanneem dat er bij deze temperaturen überhaupt weinig gestookt wordt.
Beneden eigenlijk hoe de vloer aanvoelt, maar ook de gevoelstemperatuur. Met name in het woonkamer/zitgedeelte en de werkkamer. Tussenin ligt de woonkeuken en daar is het aangenamer. Daar voel je ook dat de vloer gewoon warmer is.
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:12:
[...]

Met een flink buffervat zou zoneregeling toch gewoon moeten kunnen werken? Vraag me vooral af of de vloer koud voelt of dat de ruimtes te koud zijn. Zeker met deze temperaturen wordt er weinig warmte de vloer in gestuurd.
Vandaar ook mijn initiële vraag, sterk wisselende meningen over toegevoegde waarde zoneregeling en buffervat. Bij de uitleg bij oplevering werd aangegeven dat ons specifieke huis een veel groter buffervat heeft dan overige woningen i.v.m. de uitbreidingen. Vergroten van WP was niet mogelijk (buitenunit zit in schoorsteen), dus hiermee zou de juiste warmteafgifte mogelijk moeten zijn.
En op zich hoeft er nu nog maar zeer weinig verwarmd te worden.
FransvWoerkom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:18:
[...]

Ik denk dat de stooklijn te steil staat. Met een nieuwbouwwoning en overal vloerverwarming lijkt me dat de Ta nooit boven de 30° zou hoeven te komen. Je moet de stooklijn goed instellen en de ruimtethermostaten alleen gebruiken om te zorgen dat de ruimtetemperatuur niet doorschiet.
Dus ik zou de 35graden moeten verlagen naar 30graden?
FransvWoerkom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:39:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat het buffervat en die naregeling er zit en als je dat eruit sloopt, ben je naast je geld ook je installateur kwijt en roepen je medebewoners dat ze hun eigen knop terug willen. Je zou het zo moeten kunnen instellen dat het buffervat er voor knop in zit en dat iedereen in huis gelukkig is met de eigen knop en het idee dat ze er aan kunnen draaien, maar dat dat niet nodig is.
Op zich draait er niemand zelf aan de knoppen in huis. Goed gedresseerd! Dat zou in mijn ogen idd niet echt nodig moeten zijn.
ErikVers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:43:
[...]

1-Heb je een klokprogramma draaien? Zou daar mee beginnen. Je komt anders geheid in een cycle waar je snachts staat te verwarmen met een slechte cop en overdag is er geen vraag. Afkoelende woning precies als je op de bank zou zitten. Al diverse inbedrijfstellingen gedaan waar ik dat in de data terug kon zien. Ook van medetweakers hier op dit forum.
Bijvoorbeeld sww -5 en ta setpoint -2 Als mijn woning was dan ruimteverwarming zelfs helemaal uit tussen 22:00/10:00 en dat werkt al jaren perfect in nieuwbouw met vloerverwarming; vloer warmt nog door en woning koelt vrijwel (0,5gr) niet af. En lekker met zonnestroom weer de volgende dag aan het draaien.

2-Stooklijn ta high target max op 30zetten.
Nb
Ta low 25 kan probleem worden met het na een sww run niet meer aan gaan vanwege te weinig verschil tussen ta target en de actuele tr. Hiervoor zal je data moeten analyseren en in mijn woning kan ik niet onder de ta low 25. Wellicht bij jouw 26.

3. Sensor op kamer thermostaat icm naregeling? Dat lijkt mij niet juist. Die kunnen potentieel tegen elkaar in gaan werken met je naregeling. En moet naar verwachting op WAR staan. Je naregeling zal ervoor zorgen dat hij geen warmte meer kwijt kan en zal de wp stoppen. Of je hebt hem op extern staan en ze als master-master naar wp aangesloten op de externe thermostaat maar dat geeft wel andere uitdagingen. Om dit goed te analyseren zal je een schema kunnen delen.

Hopelijk kun je wat met deze drie punten. Succes ermee en laat ons weten hoe het na wat testsagen bevalt 👍
1. Er draait nu geen klokprogramma. Maar de situatie zoals jij beschrijft is wel wat ik in de historie terugzie. Dus inderdaad dat de WP flink aan de gang gaat in de nacht obv de lagere buitentemperatuur. Dan dus hard werkt om op temp te houden, terwijl in de ochtend de zon gaat stralen. Dus instraling warmte + opwek panelen.
Moet ik dat klokprogramma dan op de ruimtethermostaten zetten? Dat heb jij gedaan? Of juist een programma op de WP? Dit lijkt me sowieso de eerste route om te proberen (voor de ijzerzaag optie ;) )

2. Ik zag deze ook al in een andere reactie, ik ga deze op 30 en 25 zetten.

3. Ik probeer deze even te volgen. In het menu bij Sensor heb ik drie opties: Watertemperatuur, Ruimtethermostaat en Ruimtesensor. Hij staat nu ingesteld op Ruimtethermostaat, maar dit zou dus Watertemperatuur moeten zijn (dit bedoel je met WAR neem ik aan?)?
Wat voor soort schema moet ik naar zoeken? Tekening van hoe alles verbonden zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Plexxodus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:47:
Thnx @Bra-Jo en @SkullboyNL voor de snelle reacties!
Ik was niet op de hoogte van het bestaan van de variant met een langere spiraal. Dat maakt het al wat interessanter. Daar ga ik eens achteraan.

WP-boiler is overwogen, maar aangezien alles tijdens een verbouwing geplaatst gaat worden gaan we liever voor het comfort van snelle en efficiënte opwarming door de WP zelf.
De niet Hi kan max 7 Kw kwijt via 1.8 m2 de Hi met 2.3 m2 aanzienlijk meer. Voordeel sneller opwarmen en eerder weer verwarming.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
Tjomo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:08:
1. Er draait nu geen klokprogramma. Maar de situatie zoals jij beschrijft is wel wat ik in de historie terugzie. Dus inderdaad dat de WP flink aan de gang gaat in de nacht obv de lagere buitentemperatuur. Dan dus hard werkt om op temp te houden, terwijl in de ochtend de zon gaat stralen. Dus instraling warmte + opwek panelen.
Moet ik dat klokprogramma dan op de ruimtethermostaten zetten? Dat heb jij gedaan? Of juist een programma op de WP? Dit lijkt me sowieso de eerste route om te proberen (voor de ijzerzaag optie ;) )
Euh, blijkt dat mijn draadloze thermostaten niet de mogelijkheid hebben om een klokprogramma in te stellen: http://watts-klimaatregel...rmen/BT-D03-manual-NL.pdf
Dus dan zou ik het op de WP moeten forceren dat deze niet aangaat tussen 22.00-10.00? Hoe doe ik dat? Met het weekprogramma in de Aquarea Smart cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Carboy54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:10:
[...]

De niet Hi kan max 7 Kw kwijt via 1.8 m2 de Hi met 2.3 m2 aanzienlijk meer. Voordeel sneller opwarmen en eerder weer verwarming.
mijn vat met een spiraal oppervlakte van 5m2 doet er met mijn 12J WP een uurtje over om het vat van 40 naar 55 graden te krijgen.(in aanloop naar de legionella run)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tjomo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:38:
[...]

Euh, blijkt dat mijn draadloze thermostaten niet de mogelijkheid hebben om een klokprogramma in te stellen: http://watts-klimaatregel...rmen/BT-D03-manual-NL.pdf
Dus dan zou ik het op de WP moeten forceren dat deze niet aangaat tussen 22.00-10.00? Hoe doe ik dat? Met het weekprogramma in de Aquarea Smart cloud?
Dan zul je het inderdaad met de scheduler moeten doen. Kan ook via de controller.
Heat modus uit gedurende (een deel van) de nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
[...]

Wat @MikeyMan ook noemde en zoals ik het hier in de praktijk ook doe. Op de controller heb ik de timer functie zo ingesteld dat de WP 's nachts uit is (en alleen overdag tussen 17 en 19u een SWW mag doen).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:40

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

-Inderdaad naar watertemperatuur zetten.
- klokprogramma is genoeg over te vinden op t forum en kan zoiets zijn als in afbeelding maar kan ook met dhw op 40gr in de nacht en wellicht doorlopend tot 12:00 en dan naar 52gr. Je stelt hem in via de controller. Vergeet niet na het instellen van klokprogramma hem te activeren 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtj1BJ5NMQVYbSy-uQi-m3Hq35I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4wduIQamRZwYjrTgr4QIx67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ydcYxgOMM78eNkVMdOamsS1WxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixFIQGkEYk9FD5yyJOujEycS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 01-11-2022 16:05 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Sinds vrijdag avond draait mijn Pana. Alles werkt en ik heb geen foutmeldingen. De 3-wegklep werkt goed en het SWW vat komt ook prima op temperatuur.
Ik moet nog zeker wat meer doen met de WAR en IFTTT. IFTTT aansturing valt tegen in wat je er mee kan naar mijn mening.

De sensor van de Panasonic thermostaat is nogal onnauwkeurig zoals hier vaker aangemerkt en lijkt zelfs 3 graden af te wijken. Kan je die afwijking corrigeren?

Weet iemand hoe je de sterilisatie run in het weekschema krijgt? Via Smart Cloud of de Thermostaat zelf?
Ik zie in het installer menu wel de sterilisatie run, vervolgens vink ik een dag aan (vinkje aan), kies een tijd etc. Echter start deze dan toch niet op het gekozen tijdstip. Ik dacht ook voor ik een andere weekplanning maakte, dat er een opdracht in de weekplanner in Smart Cloud stond, maar daar zie ik deze ook niet terug.

Is het normaal dat de temperatuur van het looswater boven de 70 graden is?

[ Voor 16% gewijzigd door -NRG- op 01-11-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 10:23
Na maanden inlezen hebben wij afgelopen week ook onze Pana monoblock geinstalleerd (5kw J-versie). Afgelopen weekend gestart met de instellingen en het bepalen van de stooklijn op basis van de graaddagen aan de hand van het het de start post in het Panasonic warmtepomp 101:Installatie en Optimalisatie forum. Ik loop er echter tegen aan loop dat door de gewenste zeer lage Ta (bij Tb boven 0) de compressor zeer lange tijd uitschakeld aangezien de Tr zeer langzaam zakt (voor zover ik begrijp herstart de compressor zodra de Tr met 3C gezakt is, wat bij ons zeer lang duurt/haast onmogelijk is).

Graag zou ik van alle ervaring in dit forum gebruik willen maken om dit probleem op te lossen.

Situatie
• Pana Monoblock 5kw J serie (voorbereid voor SWW; dit wordt komend voorjaar geactiveerd)
• Woning 1000m3, bouwjaar 2007, veel glas op ZO en ZW, 3 verdiepingen
• Zeer lage warmte vraag (woonkamer temp zonder stoken dit najaar nog niet onder 20,5c)
• Gasverbruik afgelopen jaren: 700m3 (waarvan 600m3 verwarming)
• Gem 0.200m3/graaddag (vertekend door grote inval zon, ik reken met 0.250m3/graaddag)
• VV bg 123m2, buis 16*2, HoH 10cm
• VV verdieping 79m2 (afgelopen jaren max 5 dagen per jaar ingeschakeld dmv zoneklep)
• Temperatuur meting met thermo koppels op leidingen verdeler invoer en uitvoer (op 1,5m afstand van de WP) die uitgelezen worden in domoticz.
• S0 meters voor uitlezen maar nog niet geactiveerd ivm voedings probleempje PI.
• Voorlopig geen plannen voor heisamon/flow meting ivm beperkte tijd/kennis

Instellingen
• Berekende stooklijn obv 101: I&O forum: 29C@-31C en 25@2C (zeer laag en buiten window WP)
• Ingestelde stooklijn Pana: 27C@-20C (correctie laagste minimal punt) en 25C@2C
• Huidige delta T: 3C (hoger dan gewenst, om daling Tr na afschakelen mogelijk te maken)
• Voor nu WAR (waarschijnlijk kom ik uit op een 230v klokthermostaat op CN2 voor periode waarin Tb hoger is dan hoogste punt stooklijn , maar voor nu wil ik eerst de WAR werkend krijgen)

Probleem:
Voorbeeld run 30/10/2022 (zie onderstaande afbeelding):
• Inschakeling run: Ta=Tr=20,9c (Tb=13c, 450w@ 23hz volgens WP)
• Na 30 min: Ta=25,7c en Tr=21,8c (Tb=13c, 410w@20hz volgens WP)
• Na 45 min: Ta=24,5c en Tr=22,2c (Tb=13,2c, 400w@19hz volgens WP)
• Na 3u45m (einde run): Ta=26,5c enTr23,8c (Tb=14c)
Tot dusver een mooie run.

Voor zover ik begrijp zou de compressor moeten herstarten zodra de Tr 3c gezakt is – echter dit gaat extreem langzaam. De pomp blijft voor zover ik kan zien doordraaien op ongeveer 10l/m waardoor de vloer feitelijk 3c in temperatuur moet zakken. Pas na 18 uur is de Tr 3c gezakt waardoor de compressor weer opstart. Tot dusver heb ik de gevolgen op de binnentemperatuur nog niet kunnen testen ivm Tb en zoninval – maar ik verwacht een redelijk grote schommeling bij bewolkt weer voor de lange stops.

Het uiteindelijke doel is een constante binnentemperatuur met een zo laag mogelijk verbruik/hoge COP. Daarnaast voelt het vrij zinloos dat de pomp zoveel draaiuren maakt in verhouding met het aantal draaiuren van de compressor (waarbij de vloer ook onnodig afkoelt)
Ik stel mij voor dat het beter is om 2 of meer runs verspreid over de dag te hebben tot het punt waarop de Tb lager is dan het hoogste punt van de stooklijn (AThigh). De vraag is inderdaad of dit het doel moet zijn en hoe ik dit het beste kan bereiken.
Ik zie zelf de volgende twee opties:

Optie 1 Klokthermostaat indien Tb>0c
Toch gebruik maken van een klokthermostaat in de periode Tb>0c en 3 stookperiodes inplannen opgebroken door stops van een uur waarbij de pomp stopt en de Tr in de WP sneller zakt. Doel hiervan is dat de WP drie maal per dag getriggert wordt om te starten. Hierbij lijkt het mij verstandig om de gewenste temp van het middagblok iets hoger in te stellen waardoor deze als eerst getriggert wordt in de overgangsfase van herfst naar winter. Eventueel de Delta T weer verhogen naar 4-5c ivm COP en energieverbruik pomp.

Voorbeeld:
1000:21c
1400: uit
1500:22c (Verhoogde vraag ivm zoninval en zorgen voor eerste prio in herfst)
2100:uit
2200:21c
0900:uit
Ik zou dit kunnen testen met de standaard pana control unit. Wanneer deze setup blijkt te werken lijkt het mij waarschijnlijk verstandig overstappen op een externe 230v klokthermostaat op CN2 voor een meer verfijnde aansturing icm SWW.

Optie 2 Hoogste punt stooklijn en deltaT aanpassen
Hoogste punt van de stooklijn aanpassen van 25c@2c naar bijvoorbeeld 24c@8c (=zelfde stooklijn) waardoor hij sneller zijn max Ta bereikt. Vervolgens de deltaT verlagen naar bijvoorbeeld 2c om de Tr bij afschakelen niet te verlagen. Vervolgens hopen dat de Tr na afschakelen sneller daalt omdat de vloer minder opgewarmd is...

Optie 3?

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn met het stoken op een zeer lage temperatuur. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie advies! Wat zou het gewenste gedrag moeten zijn en hoe bereik ik dat?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBeWJWZR2m8Z0bJqaV3Ib_3CwEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1cF9Twve7LEIZXJJztod6A9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdPnor8tyqyBOb9cRMpzL_uT1uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZineMuWeNsVYPXajEYIXCC1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hij gedraagt zich zoals het hoort. de belasting is gewoon te laag momenteel en de WP produceert teveel. dus je kan wat verder omhoog in je stooklijn om dat op te vangen maar in hoeverre dat zin heeft moet je gewoon probleren.

bij zulke temperaturen is een delta van 2 wel nodig om de machine aan het lopen te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 17:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
-NRG- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:40:
Sinds vrijdag avond draait mijn Pana. Alles werkt en ik heb geen foutmeldingen. De 3-wegklep werkt goed en het SWW vat komt ook prima op temperatuur.
Ik moet nog zeker wat meer doen met de WAR en IFTTT. IFTTT aansturing valt tegen in wat je er mee kan naar mijn mening.

De sensor van de Panasonic thermostaat is nogal onnauwkeurig zoals hier vaker aangemerkt en lijkt zelfs 3 graden af te wijken. Kan je die afwijking corrigeren?

Weet iemand hoe je de sterilisatie run in het weekschema krijgt? Via Smart Cloud of de Thermostaat zelf?
Ik zie in het installer menu wel de sterilisatie run, vervolgens vink ik een dag aan (vinkje aan), kies een tijd etc. Echter start deze dan toch niet op het gekozen tijdstip. Ik dacht ook voor ik een andere weekplanning maakte, dat er een opdracht in de weekplanner in Smart Cloud stond, maar daar zie ik deze ook niet terug.

Druk, als de warmtepomp uit staat, 5 seconden op ↵ + Terugtoets + Pijltje naar rechts. Je komt nu in het Maintenance menu.
Hier kies je voor sensor setup.
Hier kun je de sensoren en temperatuur afwijking bijstellen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:50:
[...]

- klokprogramma is genoeg over te vinden op t forum en kan zoiets zijn als in afbeelding maar kan ook met dhw op 40gr in de nacht en wellicht doorlopend tot 12:00 en dan naar 52gr. Je stelt hem in via de controller. Vergeet niet na het instellen van klokprogramma hem te activeren 😂

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En je stelt het in of in de controller of in de app. Beide synchroniseren niet samen. Dus gebruik 1 van de 2 en niet alle twee.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
-NRG- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:40:

Ik ben benieuwd wat je dan mist bij de IFTTT opties. Het gaat daarbij uiteraard wel over wat je aan IFT kunt aanleveren, dat hangt af van de met IFTTT samenwerkende externe sensoren die je hebt, bijvoorbeeld voor temperatuurmeting, weer en/of tijd. De reactie, de TT komt van de Aquarea Smart Cloud en omvat volgens mij alles wat de Wp aan reacties kan geven. Bijvoorbeeld shiften van de stooklijn als de kamertemperatuur een bepaalde waarde bereikt.
Wellicht heb je gekeken bij Aquarea als IF en dan zou ik ook niet weten wat dat moet opleveren anders dan een notificatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBuC8RFDBkI-S4Z-vSM52ucWHP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUpNn2s6M6dDAK5kUz8YO5Jv.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
Carboy54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:59:
[...]

En je stelt het in of in de controller of in de app. Beide synchroniseren niet samen. Dus gebruik 1 van de 2 en niet alle twee.
Met controller bedoel je neem ik aan het paneel op de WP zelf?
Was van plan de app/web van de smart cloud te gebruiken.
Zal vanavond even laten weten wat ik nu heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tjomo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:39:
[...]

Met controller bedoel je neem ik aan het paneel op de WP zelf?
Was van plan de app/web van de smart cloud te gebruiken.
Zal vanavond even laten weten wat ik nu heb ingesteld.
Zoals ik schreef de controller c.q. bedieningsunit van de warmtepomp. Sommigen noemen hem onterecht thermostaat wat een onderdeel is van de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjomo
ErikVers schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie nu de bijgevoegde plaatjes! Dat helpt veel, bedankt! Dit is dus wel anders dan de app, doordat je de mogelijkheid hebt om een offset in temp in te stellen zonder geheel uit te zetten. In de smart cloud kan dat alleen voor SWW.
sjimmie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:31:
[...]

Wat @MikeyMan ook noemde en zoals ik het hier in de praktijk ook doe. Op de controller heb ik de timer functie zo ingesteld dat de WP 's nachts uit is (en alleen overdag tussen 17 en 19u een SWW mag doen).
Hier kan ik ook mee spelen, door de SWW run te plannen op moment dat de panelen meeste opbrengst hebben. Moet wel even nagaan in hoeverre dit impact heeft op bad/douche tijd in de avond en ochtend.
Carboy54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:43:
[...]

Zoals ik schreef de controller c.q. bedieningsunit van de warmtepomp. Sommigen noemen hem onterecht thermostaat wat een onderdeel is van de controller.
Thanks, ik zie nu ook de plaatjes van @ErikVers Lijkt exact op het paneel op de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
t.oswald schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:31:
[...]

Ik ben benieuwd wat je dan mist bij de IFTTT opties. Het gaat daarbij uiteraard wel over wat je aan IFT kunt aanleveren, dat hangt af van de met IFTTT samenwerkende externe sensoren die je hebt, bijvoorbeeld voor temperatuurmeting, weer en/of tijd. De reactie, de TT komt van de Aquarea Smart Cloud en omvat volgens mij alles wat de Wp aan reacties kan geven. Bijvoorbeeld shiften van de stooklijn als de kamertemperatuur een bepaalde waarde bereikt.
Wellicht heb je gekeken bij Aquarea als IF en dan zou ik ook niet weten wat dat moet opleveren anders dan een notificatie.
[Afbeelding]
Klopt, ik had ook een wat afbeeldingen van je opgeslagen aangezien ik het ook samen met Tado wil gebruiken. 6 euro per maand betalen om vervolgens zelf time based opdrachten te moeten programmeren ipv via een interface vind ik jammer. Daarnaast werkt een trigger niet bij een bepaalde temperatuur (zie het ook niet geactiveerd worden onder activiteiten) en krijg ik soms juist een melding bij een verdere overschrijding van een temperatuur. Trigger 19.5 melding bij 19.58, 19.67 5 minuten later. Dit terwijl de basis zo simpel is.

P.s. grappig dat je in de Hoeksche Waard woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
MikeyMan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:12:
[...]

En, nog iets wijzer geworden?
Ik had hem gisteren af laten koelen door de remote uit te zetten, maar dan werkt de legionella run natuurlijk ook niet 8)7

Dus zojuist even aangezet, vat was 41 graden dus 1 graad onder de DHW Target en hij start de compressor zonder problemen :/

Mijn TOP 70 had ik wel afgezwakt naar 58, sensor zit vrij laag.

[ Voor 7% gewijzigd door rbrt op 01-11-2022 21:33 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rbrt schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:29:
[...]

Ik had hem gisteren af laten koelen door de remote uit te zetten, maar dan werkt de legionella run natuurlijk ook niet 8)7

Dus zojuist even aangezet, vat was 41 graden dus 1 graad onder de DHW Target en hij start de compressor zonder problemen :/

Mijn TOP 70 had ik wel afgezwakt naar 58, sensor zit vrij laag.
Hij heeft alleen een DHW run gedaan dan? Geen legionella? En tot 58 graden op de compressor?

Oh wacht, top70 is legionella temp. Moet het hele vat niet 60+ zijn dan? Wellicht dat ie bij een top70 van >60 elektrisch aan de gang gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
-NRG- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:15:
[...]

Klopt, ik had ook een wat afbeeldingen van je opgeslagen aangezien ik het ook samen met Tado wil gebruiken. 6 euro per maand betalen om vervolgens zelf time based opdrachten te moeten programmeren ipv via een interface vind ik jammer. Daarnaast werkt een trigger niet bij een bepaalde temperatuur (zie het ook niet geactiveerd worden onder activiteiten) en krijg ik soms juist een melding bij een verdere overschrijding van een temperatuur. Trigger 19.5 melding bij 19.58, 19.67 5 minuten later. Dit terwijl de basis zo simpel is.

P.s. grappig dat je in de Hoeksche Waard woont ;)
Je kan wel werken met filters, bijvoorbeeld deze om een activiteit te skippen tussen 23.00 en 6.00. IFTTT helpt bij het maken van de filters. Ik woon overigens niet in de Hoekse Waard.
Ik ben zeer tevreden met het auto shiften, heb met de thermostaat nooit hetzelfde comfort behaald en zou dit met eigen scripts nooit voor elkaar krijgen. Ik weet niet of de specialisten hier dit al helemaal perfect hebben, volg dat forum niet meer. Ieder z’n hobby.
Ik betaal overigens 24 dollar per jaar, die 6 euro per maand ken ik niet, komt geloof ik door de doorlopende aanbieding die is aangeboden bij het betaalde dienst worden. Toevallig net weer betaald voor 22/23.
Ik regel mijn Daikin airco’s ook via IFTTT met Broadlink IR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwaXRjy9JgmBRYtTcPYdnH-zBi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q4cIabnQONaHAahiF2SxLkB.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
MikeyMan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:34:
[...]

Hij heeft alleen een DHW run gedaan dan? Geen legionella? En tot 58 graden op de compressor?

Oh wacht, top70 is legionella temp. Moet het hele vat niet 60+ zijn dan? Wellicht dat ie bij een top70 van >60 elektrisch aan de gang gaat?
Ik had eerst ook een legionella temp van 61, zodra je hem eronder zet lijkt hij toch het backup element te gebruiken. Ta is momenteel 57 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E06fU16_kUvbYccO_JNRv8R1WhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M1eMkAE5dMsSCwKlvBqAYEdP.png?f=user_large

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rbrt schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:55:
[...]

Ik had eerst ook een legionella temp van 61, zodra je hem eronder zet lijkt hij toch het backup element te gebruiken. Ta is momenteel 57 graden
[Afbeelding]
Huh? Nu snap ik er niks meer van.
Bij 61 graden gebruikt ie backup element en daaronder ook? Ik mis wat logica geloof ik.

Overigens heb ik op s2 nog heel weinig verbruik gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:53:
[...]

Ik betaal overigens 24 dollar per jaar, die 6 euro per maand ken ik niet, komt geloof ik door de doorlopende aanbieding die is aangeboden bij het betaalde dienst worden. Toevallig net weer betaald voor 22/23.
Ik regel mijn Daikin airco’s ook via IFTTT met Broadlink IR.
Hier € 2,50 p/mnd voor IFTTT, aangestuurd met LUA vanuit Fibaro HC2.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
OK, aanpassingen doorgevoerd.
Sensor op WAR gezet
Stooklijn van 35 naar 30
Schema in de controller gezet. Om te beginnen om 22.00 uur -2 DHW en -7 SWW. Om 10.00 uur 0 DHW en 52graden SWW.

Eens kijken wat dat gaat doen.

Er viel me nog wat op.
De optionele print PCB stond op Nee. Maar als ik de handleiding moet geloven, zou deze op Ja moeten staan i.v.m. het buffervat?
De beide iconen voor de heater/verwarmingselement stonden aan. Houdt dit dan in dat op het moment dat deze zichtbaar zijn, deze op dat moment gebruikt worden? Zou je toch alleen willen voor de sterilisatie of als het vriest buiten. Verder hoeft deze toch niet bij te springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tjomo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:57:
De optionele print PCB stond op Nee. Maar als ik de handleiding moet geloven, zou deze op Ja moeten staan i.v.m. het buffervat?
heb je de extra print en gebruik je die ook?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
flippy schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:59:
[...]

heb je de extra print en gebruik je die ook?
Ik ging er gemakshalve vanuit dat ik die zou moeten hebben, gezien het buffervat.
Maar neem aan dat ik de kast even moet openmaken om te checken of deze aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tjomo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:01:
[...]

Ik ging er gemakshalve vanuit dat ik die zou moeten hebben, gezien het buffervat.
Maar neem aan dat ik de kast even moet openmaken om te checken of deze aanwezig is?
dit is de print die extra bovenin zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMbQOAg_Dti3VOrxZ1L4E97o4iQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEiv0PhbkMGHfPEtI0ZM0P4r.jpg?f=fotoalbum_small

niet nodig in de meeste installaties. daarom is die ook opioneel. kost ook iets van 200 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Tjomo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:01:
[...]

De optionele print is nodig voor besturing van het buffervat op de panasonic manier, met een sensor in het buffervat. Waarschijnlijk wordt het buffervat nu gezien als dikke radiator en wordt de pomp tussen buffervat en vv verdelers gelijk geschakeld met de circulatiepomp van de pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Goede morgen,

Binnekort ga ik aan mijn nieuwe project werken voor het installeren van mijn Panasonic WH-MXC12J9E8.
Hierin komen een SWW tapwatervat van 300 liter en een buffervat van 100 liter voor verwarming radiatoren+vloerverwarming en een warmtewissellaar voor het zwembad.(2 zones)
Ik ben alleen nog op zoek naar de juiste pomp om het circuit in het zwembad te laten rondpompen. Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor soort pomp kan de WP sturen in het zwembad circuit?
Moet een zelfaanzuigende zijn die gestuurd kan worden, en is appart van mijn filterinstallatie van het zwembad. iemand een idee?

Gr, Jouri

[ Voor 0% gewijzigd door Sjoerke op 02-11-2022 11:34 . Reden: Foute type nummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sjoerke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:46:
Goede morgen,

Binnekort ga ik aan mijn nieuwe project werken voor het installeren van mijn Panasonic WH-MXC12J9E8.
Hierin komen een SWW tapwatervat van 300 liter en een buffervat van 100 liter voor verwarming radiatoren+vloerverwarming en een warmtewissellaar voor het zwembad.(2 zones)
Ik ben alleen nog op zoek naar de juiste pomp om het circuit in het zwembad te laten rondpompen. Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor soort pomp kan de WP sturen in het zwembad circuit?
Moet een zelfaanzuigende zijn die gestuurd kan worden, en is appart van mijn filterinstallatie van het zwembad. iemand een idee?

Gr, Jouri
Ik denk dat je voor zwembadpompen in het zwembadenforum moet zijn. Aan zwemwater worden heel andere eisen gesteld dan aan verwarmingswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Frans, het gaat er mij eigenlijk om hoe de pana deze pomp aanstuurd. gewoon 220v en draaien of zit hier sturing bij ivm de Flow in het zwembad circuit? Er komt aan de WP zijde een circulatie pomp die vanuit het buffervat door de wartewissellaar draaid en aan de zwembad zijde een pomp die ook door de wissellaar draaid. vraag is of die pomp dus ook sturing heeft(Flow) of gewoon 220v en aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sjoerke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:33:
Frans, het gaat er mij eigenlijk om hoe de pana deze pomp aanstuurd. gewoon 220v en draaien of zit hier sturing bij ivm de Flow in het zwembad circuit? Er komt aan de WP zijde een circulatie pomp die vanuit het buffervat door de wartewissellaar draaid en aan de zwembad zijde een pomp die ook door de wissellaar draaid. vraag is of die pomp dus ook sturing heeft(Flow) of gewoon 220v en aan?
Het zwembad wordt middels een warmtewisselaar op de pana aangesloten als zone 2. Op het uitbreidingsbordje CZ-NS4P zitten aansluitingen voor pomp en sensor. Zie de Service Manual; zoek op swimming pool en/of pool pump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:10
flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:23:
als je kan altijd de rode fiberringen gebruiken. die zetten uit als ze nat worden en blijven dus beter dicht zelfs als de moer iets loslaat na verloop van tijd. ze moeten alleen niet droog komen te staan want dan krimpen ze weer. maar als het goed is zal dat niet zo vaak voorkomen....

rubber altijd mee oppassen, die kan je makkelijk te hard aandraaien.
de fiberringen kan(/moet!) je aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. O-)

die groene dingen moet je meteen weggooien, dat is rommel. leuk voor een kleppendekselpakking maar een stuk minder tof voor fittingen.
Ik quote een wat oud bericht, maar ff voor de zekerheid: als je deze rode fiberringen gebruikt, doe je er dan ook nog loctite 55 bij?

Of is het of-of? Zelfde vraag voor knelkoppelingen, maar neem aan dat je daarsowieso geen loctite bij gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Phyc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ik quote een wat oud bericht, maar ff voor de zekerheid: als je deze rode fiberringen gebruikt, doe je er dan ook nog loctite 55 bij?

Of is het of-of? Zelfde vraag voor knelkoppelingen, maar neem aan dat je daarsowieso geen loctite bij gebruikt?
Nee,
En ook nee.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:10
Lekker duidelijk, thanks! Maar wat is dan beter? Loctite 55 of fiberrringen?

De algemene consensus lijkt hier te gaan naar Loctite 55..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Phyc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:21:
[...]

Allebei als alles goed zit.
Zijn 2 verschillende verbindingen dus je kunt dezelfde koppeling niet met loctite55 of een fiberring maken.

edit
Links loctite55 gebruiken, rechts een fiberring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5dnjx2ZjT4GJ3pDJ24sHcZMNS8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A0AJynIQnVYIoUOqzyz9CVZv.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 02-11-2022 17:00 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Phyc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:21:
[...]

loctite gebruik je als het schroefdraad de afdichting maakt en ringen gebruik je als de vlakke flenzen in de koppeling de afdichting doen.

pro tip: pak kolmat easyfit als je altijd zit te emmeren met schroefverbindingen die lekken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:15:
[...]

loctite gebruik je als het schroefdraad de afdichting maakt en ringen gebruik je als de vlakke flenzen in de koppeling de afdichting doen.

pro tip: pak kolmat easyfit als je altijd zit te emmeren met schroefverbindingen die lekken.
Voor boilervat warmwater nog wel eens ruzie, bedoel je deze? https://www.werkenmetmerken.nl/docs/easyfit.pdf
Zag dat er een beste droogtijd voor staat en niet icm kunststof schroefdraad. Ik ben wel benieuwd 👍

Moet zeggen dat die Griffon fibre seal me ook wel aanspreekt.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 02-11-2022 20:41 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:33:
[...]

Voor boilervat warmwater nog wel eens ruzie, bedoel je deze? https://www.werkenmetmerken.nl/docs/easyfit.pdf
Zag dat er een beste droogtijd voor staat en niet icm kunststof schroefdraad. Ik ben wel benieuwd 👍
yup, dat spul. werkt erg goed. droogt relatief snel. en nee, voor kunstof doet het niks maar dat kom je toch niet tegen behalve op waterfilters en dergelijke. erg handig voor fittingen die nooit meer los moeten of mogen en geen geklooi wilt met mogelijke lekken. vooral als je met meerlaags gaat persen en nog wat metalen fittingen hebt is dit handig. droogtijd voor je op druk kan is meestal niet een geweldig issue omdat je toch nog zat andere dingen te doen hebt.

verkrijgbaar bij de lokale warmtedienstverlener.....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:42:
[...]

yup, dat spul. werkt erg goed. droogt relatief snel. en nee, voor kunstof doet het niks maar dat kom je toch niet tegen behalve op waterfilters en dergelijke. erg handig voor fittingen die nooit meer los moeten of mogen en geen geklooi wilt met mogelijke lekken. vooral als je met meerlaags gaat persen en nog wat metalen fittingen hebt is dit handig.

verkrijgbaar bij de lokale warmtedienstverlener.....
Ik koop iig ff die fibre seal. Ziet er profi uit en gebruik nog wel eens kunststof (bij de vloerverdeler en als fittingwerk bij boiler). Dank voor de tip 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:15:
[...]

Bedankt voor de tip, ga ik zeker halen. Het klinkt bijna te makkelijk. :)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:23:
als je kan altijd de rode fiberringen gebruiken. die zetten uit als ze nat worden en blijven dus beter dicht zelfs als de moer iets loslaat na verloop van tijd. ze moeten alleen niet droog komen te staan want dan krimpen ze weer. maar als het goed is zal dat niet zo vaak voorkomen....

rubber altijd mee oppassen, die kan je makkelijk te hard aandraaien.
de fiberringen kan(/moet!) je aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. O-)

die groene dingen moet je meteen weggooien, dat is rommel. leuk voor een kleppendekselpakking maar een stuk minder tof voor fittingen.
Vanuit mij nog even een vraag over bovenstaande, die groene zitten er standaard bij, die gooi ik dus weg. Schaf ik de rode aan, aandraaien tot ze breken, misschien een domme vraag maar hoe weet ik wanneer ze gebroken zijn?
Als ik het zo lees neem je hiervan een extra set mocht de leiding droog komen te staan, vervang je ze meteen neem ik dan aan?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:25:
[...]

Vanuit mij nog even een vraag over bovenstaande, die groene zitten er standaard bij, die gooi ik dus weg. Schaf ik de rode aan, aandraaien tot ze breken, misschien een domme vraag maar hoe weet ik wanneer ze gebroken zijn?
Als ik het zo lees neem je hiervan een extra set mocht de leiding droog komen te staan, vervang je ze meteen neem ik dan aan?
rode fiberringen hebben een harde "stop" als je ze aandraait. dat merk je wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rbrt ik heb zojuist een DHW run gedaan tot 50 graden. Deze is op de compressor gedaan.
Morgen 52 graden proberen ;-)

Vraag me alleen af hoe ik deze het beste kan nagaan.
Ik baseer me nu op:
TOP8 Compressor_Freq
TOP60 Internal_Heater_State

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:50:
@rbrt ik heb zojuist een DHW run gedaan tot 50 graden. Deze is op de compressor gedaan.
Morgen 52 graden proberen ;-)

Vraag me alleen af hoe ik deze het beste kan nagaan.
Ik baseer me nu op:
TOP8 Compressor_Freq
TOP60 Internal_Heater_State
In de service cloud dus...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCnaABYrigRho7hp1dyh9aqfFeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqOmMUvAV7LeKiwVZyqQlSBa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb Heishamon met domoticz ;)

Ging me meer om welke sensoren in de gaten te houden om gedrag tijdens de warmterun te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Na een zoekactie op het forum helaas nog geen antwoord gevonden op de vraag:

Welke inlaatcombinatie gebruiken voor de Panasonic 200L boiler RVS? (PAW-TD20C1E5-A rvs tapwater boiler 200L). In de handleiding staat het volgende: openingsdruk veiligheidsventiel +/- 5%: 8 bar. Ik neem aan dat er dan gewoon een 8 bar variant gekozen kan worden of zit er nog iets in de boiler zelf verwerkt?

De boiler komt in serie met een 50L boiler van een Ecolution Combi 50, deze heeft al een inlaatcombinatie. Is dit al afdoende of toch liever 2x toepassen?

Ik bekijk ook de optie voor een SWW expansievat maar volgens mij is dit een stuk kostbaarder en complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 10:23
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een 230v klokthermostaat aagezien het warmteverlies van onze woning bij TB>0c lager is dan de minimale warmteafgifte van de monoblock 5kw. Hierdoor ben ik gedwongen de warmtevraag te sturen met een klokthermostaat. Aangezien de klokthermostaat in de remote te wensen over laat ben ik op zoek naar een 230v klokthermostaat die ik aan kan sluiten op CN2 (ivm boiler).
Welke klokthermostaat zouden jullie adviseren?
Wensen:
• Hysterese aanzienlijk lager dan de Pana remote (ergens tussen 0.2-0.5 (liefts instelbaar))
• 230v ivm aansluting on CN2
• Klokprogramma met minimaal 8 schakelmomenten (zodat ik 4 verwarmingsblokken kan instellen)
• Strak design (aangezien hij nogal prominent in de kamer hangt)
Het plan is om de WP bij Tb<0c wel gewoon op WAR te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:11:
[...]

Ging me meer om welke sensoren in de gaten te houden om gedrag tijdens de warmterun te zien.
Heishamon is niet altijd zaligmakend 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:19:
[...]

Heishamon is niet altijd zaligmakend 🙃
Wellicht niet, maar dat is nauwelijks het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Snow84 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:17:
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een 230v klokthermostaat aagezien het warmteverlies van onze woning bij TB>0c lager is dan de minimale warmteafgifte van de monoblock 5kw. Hierdoor ben ik gedwongen de warmtevraag te sturen met een klokthermostaat. Aangezien de klokthermostaat in de remote te wensen over laat ben ik op zoek naar een 230v klokthermostaat die ik aan kan sluiten op CN2 (ivm boiler).
Welke klokthermostaat zouden jullie adviseren?
Wensen:
• Hysterese aanzienlijk lager dan de Pana remote (ergens tussen 0.2-0.5 (liefts instelbaar))
• 230v ivm aansluting on CN2
• Klokprogramma met minimaal 8 schakelmomenten (zodat ik 4 verwarmingsblokken kan instellen)
• Strak design (aangezien hij nogal prominent in de kamer hangt)
Het plan is om de WP bij Tb<0c wel gewoon op WAR te laten draaien.
PAW-A2W-RTWIRE verstelbare hysterese en pid regeling. Ook voor koeling. Minder strak dat wel 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:11:
[...]

Dezelfde sensoren als in de pana cloud, maar dan in domoticz :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Vraag voor @t.oswald Ik heb je topics (t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie") over IFTTT gelezen en probeer uit hoe je dit doet. Is me nog niet helemaal duidelijk.
- je hebt WAR geactiveerd door te kiezen voor Stooklijnverwarming, klopt dat?
- je gebruikt een thermostaat die je via IFTTT uitleest, maar die dus niet gekoppeld is aan de Pana of de controller. Waarop heb je de sensor voor zone 1 dan ingesteld? Ik zie vier keuzes: a) water temperatuur, b) interne thermostaat c) externe thermostaat en d) thermistor
- je hebt IF's ingesteld, maar sommige lijken te overlappen. < 21,3 is namelijk ook < 21,5 dus welke pakt hij dan?
- "shift 2" is gewoon +2 graden in IFTTT, klopt dat?
- Het lijken kleine stapjes. Bij <21,5 is de shift 0 en bij <21,3 opeens +2 graden. Waarom kies je hiervoor? Schuift hij dan de stooklijn iets op, omhoog of naar beneden?
Hoop dat je even tijd hebt om te helpen begrijpen. Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 03-11-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Knoetie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:54:
Na een zoekactie op het forum helaas nog geen antwoord gevonden op de vraag:

Welke inlaatcombinatie gebruiken voor de Panasonic 200L boiler RVS? (PAW-TD20C1E5-A rvs tapwater boiler 200L). In de handleiding staat het volgende: openingsdruk veiligheidsventiel +/- 5%: 8 bar. Ik neem aan dat er dan gewoon een 8 bar variant gekozen kan worden of zit er nog iets in de boiler zelf verwerkt?

De boiler komt in serie met een 50L boiler van een Ecolution Combi 50, deze heeft al een inlaatcombinatie. Is dit al afdoende of toch liever 2x toepassen?

Ik bekijk ook de optie voor een SWW expansievat maar volgens mij is dit een stuk kostbaarder en complexer.
Als er uitsluitend een stuk leiding zit tussen de twee boilers, dus geen afsluiter voor onderhoud, dan is de inlaatcombinatie van de 50L genoeg. Komt er wel een afsluiter, dan moet er vlak voor, op of achter de 200L boiler een overdrukventiel. 8 bar is het maximum; een 6 bar is ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 17:07
Ik heb even een kort vraagje over mijn panasonic warmtepomp. Ik draai nu op WAR zonder corrigeren van de binnentemperatuur. In de morgen heeft de warmtepomp een run gemaakt voor 3 uur, en staat dan meestal een groot deel van de dag uit nadat de retour temperatuur te hoog is opgelopen. De waterpomp blijft daarna 9.8 liter per minuut water rondpompen, zonder warmte te genereren. Omdat dit een monoblock is gaat dit warme water naar buiten toe en verlies ik eigenlijk continu warmte door de matige isolatie om de buitenleidingen.
Is hier nog wat aan te veranderen ? Het lijkt mij een beetje onzinnig. Waarom start de waterpomp niet gewoon om de x-uur even kort om te peilen of het nodig is om te gaan verwarmen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:42:
Vraag voor @t.oswald Ik heb je topics (t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie") over IFTTT gelezen en probeer uit hoe je dit doet. Is me nog niet helemaal duidelijk.
- je hebt WAR geactiveerd door te kiezen voor Stooklijnverwarming, klopt dat?
- je gebruikt een thermostaat die je via IFTTT uitleest, maar die dus niet gekoppeld is aan de Pana of de controller. Waarop heb je de sensor voor zone 1 dan ingesteld? Ik zie vier keuzes: a) water temperatuur, b) interne thermostaat c) externe thermostaat en d) thermistor
- je hebt IF's ingesteld, maar sommige lijken te overlappen. < 21,3 is namelijk ook < 21,5 dus welke pakt hij dan?
- "shift 2" is gewoon +2 graden in IFTTT, klopt dat?
- Het lijken kleine stapjes. Bij <21,5 is de shift 0 en bij <21,3 opeens +2 graden. Waarom kies je hiervoor? Schuift hij dan de stooklijn iets op, omhoog of naar beneden?
Hoop dat je even tijd hebt om te helpen begrijpen. Alvast dank!
Heb je een pm gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Carboy54 Ik weet stiekem wel dat het vloeken in de kerk is, maar hoor je ooit nog iets vanuit Panasonic mbt levertijden? :$

Ik heb een paar verlofdagen gereserveerd voor installatie van de WP, maar als die dit jaar niet meer komt, dan kan ik ze beter opnemen...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bra-Jo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:53:
@Carboy54 Ik weet stiekem wel dat het vloeken in de kerk is, maar hoor je ooit nog iets vanuit Panasonic mbt levertijden? :$

Ik heb een paar verlofdagen gereserveerd voor installatie van de WP, maar als die dit jaar niet meer komt, dan kan ik ze beter opnemen...
@Bra-Jo onderstaand de brief van Panasonic van september inzake updates van leveringen:

Geachte relatie,
Het zal u niet zijn ontgaan; wereldwijd zijn er problemen met leveringen van
veel producten. Helaas hebben ook wij met toenemende mate te maken met
langere en onzekere levertijden.
Ondanks al onze inspanningen is het voorlopig door tal van factoren niet
mogelijk om op voorhand leverdata te communiceren omtrent reeds
lopende orders met Panasonic warmtepompen. In deze uitzonderlijke
situatie hebben we uiteraard veel begrip voor uw bezorgdheid.
Hieronder leest u concreet wat dit betekent voor uw lopende en nieuwe
orders.
Lopende orders In de aankomende periode zullen we geen leverdata voor
lopende en geplaatste orders meer communiceren. Bovendien geldt dat de
reeds door u gevraagde en wellicht door ons al bevestigde leverdatum niet
gegarandeerd is. Voor orders met een warmtepomp systeem zullen we de
werkwijze gaan hanteren waarbij we u zodra de producten fysiek op
voorraad zijn informeren over de leverdatum. We zullen deze leverdatum
tussen de 5 en 14 dagen voor levering met u afstemmen.
Nieuwe orders Voor nieuwe orders met warmtepompen geldt een levertijd
van minimaal 9-12 maanden. Let wel: dit is niet een indicatie voor de levertijd
van reeds lopende orders als hierboven beschreven. Voor nieuwe orders zal
u voorlopig een ontvangstbevestiging van de order met een hele globale
leverdatum* ontvangen. De orders worden uitgeleverd op volgorde van
besteldatum.

Voor wat betreft jouw levertijd stuur ik je een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:45:
[...]

@Bra-Jo onderstaand de brief van Panasonic van september inzake updates van leveringen:

Geachte relatie,
Het zal u niet zijn ontgaan; wereldwijd zijn er problemen met leveringen van
veel producten. Helaas hebben ook wij met toenemende mate te maken met
langere en onzekere levertijden.
Ondanks al onze inspanningen is het voorlopig door tal van factoren niet
mogelijk om op voorhand leverdata te communiceren omtrent reeds
lopende orders met Panasonic warmtepompen. In deze uitzonderlijke
situatie hebben we uiteraard veel begrip voor uw bezorgdheid.
Hieronder leest u concreet wat dit betekent voor uw lopende en nieuwe
orders.
Lopende orders In de aankomende periode zullen we geen leverdata voor
lopende en geplaatste orders meer communiceren. Bovendien geldt dat de
reeds door u gevraagde en wellicht door ons al bevestigde leverdatum niet
gegarandeerd is. Voor orders met een warmtepomp systeem zullen we de
werkwijze gaan hanteren waarbij we u zodra de producten fysiek op
voorraad zijn informeren over de leverdatum. We zullen deze leverdatum
tussen de 5 en 14 dagen voor levering met u afstemmen.
Nieuwe orders Voor nieuwe orders met warmtepompen geldt een levertijd
van minimaal 9-12 maanden. Let wel: dit is niet een indicatie voor de levertijd
van reeds lopende orders als hierboven beschreven. Voor nieuwe orders zal
u voorlopig een ontvangstbevestiging van de order met een hele globale
leverdatum* ontvangen. De orders worden uitgeleverd op volgorde van
besteldatum.

Voor wat betreft jouw levertijd stuur ik je een PM.
onze inkopers hebben vergelijkbare mails gekregen de afgelopen tijd van vrijwel elke fabrikant waar we direct zaken mee doen.

gelukkig (voor mij) zijn de grote jongens voor commericele vermogens nog wel redelijk/goed te krijgen. maar die grens ligt wel op 30kW en hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:54:
[...]

onze inkopers hebben vergelijkbare mails gekregen de afgelopen tijd van vrijwel elke fabrikant waar we direct zaken mee doen.

gelukkig (voor mij) zijn de grote jongens voor commericele vermogens nog wel redelijk/goed te krijgen. maar die grens ligt wel op 30kW en hoger.
Mooi kan je een heel rijtje in 1x aan sluiten 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:58:
[...]

Mooi kan je een heel rijtje in 1x aan sluiten 😄
dat hebben we al gedaan bij enkele panden. centraal ciruclatiesysteem en kampstrump op de aftakking naar elke verhuurder voor de verrekening. 1 installatie (2 WP's) en 15 gebruikers eraan. O+

technisch gezien dus letterlijk 1 unit voor de halve straat. al is het in dit geval een overdekt winkelcentrum.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:45:
[...]

@Bra-Jo Voor nieuwe orders met warmtepompen geldt een levertijd
van minimaal 9-12 maanden.
2 weken geleden een 12kW besteld, ik hoopte net voor volgende winter te kunnen plaatsen maar als ik dit lees kon dat nog wel eens tegenvallen...

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ConQuestador schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:17:
[...]

2 weken geleden een 12kW besteld, ik hoopte net voor volgende winter te kunnen plaatsen maar als ik dit lees kon dat nog wel eens tegenvallen...
Volgende winter? Als in november 23?

Dat ken net :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:20:
[...]

Ik hoopte augustus 23 alles te monteren, bij voorkeur installeer ik niet midden in de winter. Dan heb je zo'n probleem als dingen mis gaan (WAF instant 0)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
[...]

Krekt

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
It

Serieus: waarom was ik ook alweer overtuigd dat de Panasonic de beste optie was? Een lg kan je binnen notime wel ergens vinden :/

[ Voor 32% gewijzigd door ConQuestador op 03-11-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
ConQuestador schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:06:
[...]

It

Serieus: waarom was ik ook alweer overtuigd dat de Panasonic de beste optie was? Een lg kan je binnen notime wel ergens vinden :/
Moet je vooral vragen…. Op het Panasonic forum 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
[...]
Heb net ook 11 maanden gewacht. Je hebt er niks aan, maar gedeelde smart is halve smart. Uiteindelijk komt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

It

Hier op het forum heeft iemand zijn LG net omgeruild voor een Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Crazy-

Best life ever

[...]

Technisch begint de volgende winter 21 december dit jaar ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:44:
[...]

Ik raad een LG ook niet aan, vind ik geen fijne machine.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

It

zelfde reden waarom een colaautomaat altijd leeg is behalve de dr pepper. ;)

je drinkt het alleen als er ECHT niks anders te krijgen is.

het zijn gewoon inferieure machines ten opzichte van de panasonic.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

een lg kan je binnen notime wel ergens vinden :/
Het is eigenlijk net zoals een goed restaurant, die zitten altijd vol.
Dat LG leverbaar is zegt waarschijnlijk iets over de populairiteit/kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat is er volgens jullie zoveel beter aan deze panasonic machines of waarom werken die LG's niet fijn?
Ik heb zelf voor de Panasonic gekozen vanwege dit forum, het enthousiasme wat hier leeft inclusief de kennis is voor mij onbetaalbaar. Zeker voor de zelf installateur zoals ik :)

Tevens lijkt mij Heishamon en de mogelijkheid om de warmtepomp op te nemen in HA echt een hele grote pre _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet weinig van de werking van die dingen, maar als ik een rondje door de buurt loop zijn de buitenunits van LG en Samsung steevast fors verroest. Granted, dat zijn aircos, maar geeft wel te denken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:11
Vraagje over de opstelling op een plat dak van een WH-MDC07J3E5-W (monoblock 104 kg.)
Zijn rubber opstelbalken van 60 cm lang genoeg?
Ik zie dat er ook balken van 100 cm bestaan maar die zijn wellicht voor de zwaardere veel hogere units?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ASW1 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:28:
Vraagje over de opstelling op een plat dak van een WH-MDC07J3E5-W (monoblock 104 kg.)
Zijn rubber opstelbalken van 60 cm lang genoeg?
Ik zie dat er ook balken van 100 cm bestaan maar die zijn wellicht voor de zwaardere veel hogere units?
Als de unit op de wind staat adviseer ik 100 cm. met eventueel verhoging eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:31:
[...]

Als de unit op de wind staat adviseer ik 100 cm. met eventueel verhoging eronder.
Wat voor soort verhoging dan, of maakt dat weinig uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ASW1 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:33:
[...]

Wat voor soort verhoging dan, of maakt dat weinig uit?
Speciale passend onder de big foots van 100cm. Zit een profiel aan vast en passen precies in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:31:
[...]

Ik zet een laag model altijd op 60cm Bigfoot's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:36:
[...]

Ik zet een laag model altijd op 60cm Bigfoot's.
Dachten ze hier ook.
https://images.app.goo.gl/dJc3HvvGwxJeuQNK9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

It

Zelf doe ik mee met de Duurzame huizen route. En krijg letterlijk 5min geleden een aanmelding:

“ Ik wil graag de Panasonic wp eens van dicht bij bekijken”

Zo populair is Panasonic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dat is een hoog model, zie Daikin logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:54:
[...]

Gat in de markt, 6 rijtjeshuizen op één warmtepomp. d:)b
Lees de draad voor je blaat. |:(

@Carboy54 Tnx!

[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 03-11-2022 21:52 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bra-Jo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:51:
[...]

Gat in de markt, 6 rijtjeshuizen op één warmtepomp. d:)b

@Carboy54 Tnx!
Blokverwarming altijd gezeik mee (en duur in verbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:18:
Weet weinig van de werking van die dingen, maar als ik een rondje door de buurt loop zijn de buitenunits van LG en Samsung steevast fors verroest. Granted, dat zijn aircos, maar geeft wel te denken natuurlijk.
moet je maar eens goed naar de midea en gree's kijken (dus alle B tm F merken zoals haier). die roesten italiaanse stijl: al in de folder. :+"
koevlaas2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:52:
[...]

Blokverwarming altijd gezeik mee (en duur in verbruik).
voor woningen zou ik het ook echt niet doen. maar voor groot pand met berg losse verhuurders heeft het wel zijn voordelen. heb expres veel grotere ringleiding doorgedrukt zodat er geen extra tank nodig is. leiding is 4" en ~150 meter lang met 1" aftakkingen.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:57:
[...]

moet je maar eens goed naar de midea en gree's kijken (dus alle B tm F merken zoals haier). die roesten italiaanse stijl: al in de folder. :+
Ik kom weleens een Einhell tegen, althans wat erin zit want de buitenkant is meestal compleet verdwenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-09 20:16
Crazy- schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:46:
[...]

Zelf doe ik mee met de Duurzame huizen route. En krijg letterlijk 5min geleden een aanmelding:

Tot zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ohja, einhell had ik in mn vorige huis. Naam dekt wel de lading. Was lachen toen ie midden in de nacht door zn hoeven zakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:58:
[...]

Ik kom weleens een Einhell tegen, althans wat erin zit want de buitenkant is meestal compleet verdwenen.
gelukkig hebben we inmiddels als bedrijfsregel dat we klanten met dat soort rommel gewoon niet aannemen als klant en de bestaande klanten met die meuk geven we nog tot de zomer om de rotzooi te vervangen of we laten ze vallen als klant. teveel gezeik en levert niks op want die klanten zijn toch al stelletje krenten, anders hadden ze wel een MHI of zoiets op het dak gezet.

wel opvallend hoeveel klanten toch wel een offerte vragen om het te vervangen.... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Ik doe al 4 jaar mee. Steeds gezellig druk en veel interesse en orders :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

😋 ik zie het! Haha

Ik zal zorgen dat het -10 is, kan die ff lekker blazen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Crazy- schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:22:
[...]

😋 ik zie het! Haha

Ik zal zorgen dat het -10 is, kan die ff lekker blazen ;-)
Aanvoertemperatuur op 50 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
[...]

Hier was de aanmelding:

"Ik was er vorig jaar ook en ik zou dit jaar wat dieper met je willen ingaan op het getweak van je warmtepomp" :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:30
Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:44:
[...]

Yep, dat ben ik.
Eerste maand nu met de Panasonic laat zien dat die rustiger loopt met een hogere Cop, ondanks een iets hogere Ta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Plexxodus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:47:
Thnx @Bra-Jo en @SkullboyNL voor de snelle reacties!
Ik was niet op de hoogte van het bestaan van de variant met een langere spiraal. Dat maakt het al wat interessanter. Daar ga ik eens achteraan.

WP-boiler is overwogen, maar aangezien alles tijdens een verbouwing geplaatst gaat worden gaan we liever voor het comfort van snelle en efficiënte opwarming door de WP zelf.
Heb de PAW-TD30C1E5-HI hier staan en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Bij mij lopen de grafieken en statistieken in de Pana Service Cloud nu bijna 5 uur achter. Het lijkt steeds erger te worden. Herkennen jullie dit, en kan ik er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tiesert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:58:
Bij mij lopen de grafieken en statistieken in de Pana Service Cloud nu bijna 5 uur achter. Het lijkt steeds erger te worden. Herkennen jullie dit, en kan ik er iets aan doen?
Hier ook helaas.

Pagina: 1 ... 92 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.