Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.620 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Heb een 400 liter boilervat staan. Normaal @48 graden. Zojuist gedoucht en het bad aan gezet voor mijn vrouw. Alleen warme kraan aan. Kreeg klachten over de temperatuur.
Dus ik check de dhw temp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10mRUeF2v1w6TRPKi6o6Erxhvf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ux8zbCOYn8weRCBr6sDpawSq.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur dropt helemaal tot 31 graden en klimt dan weer. Vat gewoon leeg?

Delta stond op -6. Dat was wellicht sowieso wat optimistisch. Wat zijn handige instellingen voor een dergelijke buffer?

Dit levert heel snel ruzie op :+

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:50
@MikeyMan Tsja, vele factoren spelen mee:
- Op welke hoogte hangt de temperatuur sensor?
- Hoe groot is je bad?
- Hoe lang en heet heb je zelf gedoucht voor die tijd?
- Hoe warm wil je vrouw in bad?
...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:54:
@MikeyMan Tsja, vele factoren spelen mee:
- Op welke hoogte hangt de temperatuur sensor?
- Hoe groot is je bad?
- Hoe lang en heet heb je zelf gedoucht voor die tijd?
- Hoe warm wil je vrouw in bad?
...
Ja logisch...

Respectievelijk:
- geen idee, tis een djg boiler. Zal eens kijken waar dat ding zit. Vrij hoog volgens mij.
- bad is redelijk fors 1m90
- 5 min
- te warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

Ja logisch...

Respectievelijk:
- geen idee, tis een djg boiler. Zal eens kijken waar dat ding zit. Vrij hoog volgens mij.
- bad is redelijk fors 1m90
- 5 min
- te warm
Als de sensor hoog zit dan kan je er vergif innemen dat je maar weinig heet water in je vat heb zitten gezien de gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als het weer terug omhookomt is het gewoon gelaagdheid. vrij normaal als je een warmwaterkraan maximaal opendraait voor langere tijd en gros van warm water uit de tank trekt.

je hebt tanks met schotten erin die de gelaagdheid meer op orde houden maar die kosten "iets meer"...

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 23:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja de boiler vervangen zit er nog even niet... Dus we zullen het hiermee moeten doen...

Hogere temperatuur instellen, met kleinere delta is de enige remedie dan denk ik? Of een circulatiepomp?

Dacht met 400 liter wel veilig te zitten. Hoe doet men hier het vullen van een bad?

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Joris273 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:28:
In de startpost is aangegeven dat voor de tanksensor met een thermistor (de VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR) zelf een temoeratuursensor in elkaar geklust kan worden. Dat is gelukt.

Nu wil ik ook de kamertemperatuur meten met een sensor (dus niet een externe termostaat of de remote controller)

Ik heb met dezelfde thermistor een sensor gemaakt en deze aangesloten op CN6 (room temp zone 1) maar hij geeft 52graden aan (wat niet juist kan zijn). Weet iemand of dit kan of zit er niets anders op dan de Panasonic kamersensor met thermistor aan te schaffen?
Als je een thermistor met de juiste karakteristiek weet te vinden dan kan dit. En zal dan wellicht véél goedkoper zijn dan de Panasonic kamersensor.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MikeyMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:44:
Ja de boiler vervangen zit er nog even niet... Dus we zullen het hiermee moeten doen...

Hogere temperatuur instellen, met kleinere delta is de enige remedie dan denk ik? Of een circulatiepomp?

Dacht met 400 liter wel veilig te zitten. Hoe doet men hier het vullen van een bad?
Hoogstwaarschijnlijk zit je sensor gewoon te hoog, zoals @CurlyMo al aangaf.

Mijn ouders hebben ook een groot bad en redden het met een 200L boiler, SWW setpoint 50-55 graden. Dus een 400L boiler op 48 graden moet zeker voldoende zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:44:

waarschijnlijk heeft de inlaat van de tank een haakse bocht of zo waardoor je veel turbulentie krijgt onderin het vat. of gewoon veel liters erdoor natuurlijk wat je gelaagheid breekt.

er is weinig wat je ertegen kan doen helaas. circulatiepomp maakt het niet beter, dan kakt je temperatuur gewoon constant in. niet aan te raden als je niet tegelijk aan het bijstoken bent.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:47
MikeyMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:26:
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Heb een 400 liter boilervat staan. Normaal @48 graden. Zojuist gedoucht en het bad aan gezet voor mijn vrouw. Alleen warme kraan aan. Kreeg klachten over de temperatuur.
Dus ik check de dhw temp:
[Afbeelding]

Temperatuur dropt helemaal tot 31 graden en klimt dan weer. Vat gewoon leeg?

Delta stond op -6. Dat was wellicht sowieso wat optimistisch. Wat zijn handige instellingen voor een dergelijke buffer?

Dit levert heel snel ruzie op :+
Hoe is het verdere verloop van de grafiek geweest? Naar 48 / 50 graden? Zo ja dan was hij leeg en is hij daarna gaan opwarmen?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 06:27:
[...]

Hoe is het verdere verloop van de grafiek geweest? Naar 48 / 50 graden? Zo ja dan was hij leeg en is hij daarna gaan opwarmen?
Dat lijkt me een direct gevolg van de meting toch? Self fulfilling prophecy lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:54:
[...]

waarschijnlijk heeft de inlaat van de tank een haakse bocht of zo waardoor je veel turbulentie krijgt onderin het vat. of gewoon veel liters erdoor natuurlijk wat je gelaagheid breekt.

er is weinig wat je ertegen kan doen helaas. circulatiepomp maakt het niet beter, dan kakt je temperatuur gewoon constant in. niet aan te raden als je niet tegelijk aan het bijstoken bent.
Inlaat aan de binnenkant van de tank bedoel je? Zou onhandig zijn als die rechts omhoog uitstroomt. :X
DJG is veelgebruikt en een kwaliteitsproduct toch?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchWing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk zit je sensor gewoon te hoog, zoals @CurlyMo al aangaf.

Mijn ouders hebben ook een groot bad en redden het met een 200L boiler, SWW setpoint 50-55 graden. Dus een 400L boiler op 48 graden moet zeker voldoende zijn.
Maargoed, das een soort calibratie verhaal dan. Als je hem x graden hoger zet is het y centimeter lager 48 graden toch?

Heb hem nu op 50 graden en delta van -4 staan.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2022 07:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuZZ
MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:13:
[...]

Dat lijkt me een direct gevolg van de meting toch? Self fulfilling prophecy lijkt me.
Dan heb je al je antwoord en is er niets vreemd aan de hand.

Je hebt bij de djg de mogelijkheid om op verschillende hoogtes een sensor in te steken, de hoogte bepaald hoeveel liter warm water je hebt.

Na een sww run heb je 400 liter, 2 dagen erna nog 300 (bij wijze van). De warmtepomp ziet het pas als er nog 75 liter over is.

Als je 75 liter onder de bovenkant gaat zitten dan heb je dus gegarandeerd 75 liter van de ingestelde temp (in jou geval nu minimaal 46 graden) wil je 150 liter hebben dan moet je sensor lager

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
bartvl schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Als je een thermistor met de juiste karakteristiek weet te vinden dan kan dit. En zal dan wellicht véél goedkoper zijn dan de Panasonic kamersensor.
Voor de tanksensor is die thermistor gevonden. Voor de kamersensor is het blijkbaar een andere......en mijn kennis van electronica gaat niet zover dat ik die kan vinden.

Maar wellicht weet iemand aan de hand van onderstaand tabelletje mij te vertellen welke thermistor/NTC daar heel dicht bij in de buurt komt? (en mij, als het geen hocuspocus is, weet uit te leggen hoe je dat doet zodat ik ook weer wat geleerd heb?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_ESMB0_N13usf2EmdO7_CYvBKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WurLSOOv8PhGVpPpf1b5QSFE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Joris273 op 09-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Nog een vraag voor de experts dopje erin laten na ontluchten op de automatische ontluchters of er uit laten? Bij mij dus in de wp en op m’n buffervat en bovenste radiator.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Dan heb je al je antwoord en is er niets vreemd aan de hand.

Je hebt bij de djg de mogelijkheid om op verschillende hoogtes een sensor in te steken, de hoogte bepaald hoeveel liter warm water je hebt.

Na een sww run heb je 400 liter, 2 dagen erna nog 300 (bij wijze van). De warmtepomp ziet het pas als er nog 75 liter over is.

Als je 75 liter onder de bovenkant gaat zitten dan heb je dus gegarandeerd 75 liter van de ingestelde temp (in jou geval nu minimaal 46 graden) wil je 150 liter hebben dan moet je sensor lager
Sensor zit op 1m20 hoogte. Is nog een tweede aansluiting op 50cm.

Neem aan dat ik die niet moet wisselen als ie vol zit? :P

Maargoed, effect lijkt me gelijk aan een paar graden hoger zetten.

Alleen: is die legionella run wel voldoende dan? :?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Sensor zit op 1m20 hoogte. Is nog een tweede aansluiting op 50cm.

Neem aan dat ik die niet moet wisselen als ie vol zit? :P
Geen idee, ambitie voor een zwembad?
Maargoed, effect lijkt me gelijk aan een paar graden hoger zetten.
Nee, een boiler is gelaagd. Je kan onderin water hebben van 15 graden, en bovenin 80:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sB_bDXvmKVlKOndwRki0XYTimE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW0bo4HM3SVFWUaWDojtAd9d.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, mijn pana sensor in de wijkt iets af want ik ben voor een goedkope optie gegaan
Alleen: is die legionella run wel voldoende dan? :?
Dat ligt eraan tot waar je warmtewisselaar loopt. Loopt hij tot onderin dan ja, is het een mini wisselaar bovenin dan mogelijk niet

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 09-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Legionella run is nog effectiever zelfs! Want je weet zeker dat je die extra 50% ook oppiep. Ik heb twee dompelbuizen erinzitten dus 1 op 75% en de ander op 25%, die van de Panasonic op 25% en op 75% eentje op de heisamon zie in de grafiek dat die op 25% heel snel daalt tov die op 75%. Je probleem zit dan ook echt op dat punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRddrYsthlKTcnTwXwW5nb67HhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7BU0cfSCNvT1LzPAqJay92W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXpGcxPUCxVAtCLTveW1C8ZLy-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QPj9CcOnRmbvh8vIAr1x3qc.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
LinuZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

[...]

Nee, een boiler is gelaagd. Je kan onderin water hebben van 15 graden, en bovenin 80:

[Afbeelding]

En ja, mijn pana sensor in de wijkt iets af want ik ben voor een goedkope optie gegaan

[...]

Dat ligt eraan tot waar je warmtewisselaar loopt. Loopt hij tot onderin dan ja, is het een mini wisselaar bovenin dan mogelijk niet
Je was me net voor, idd wat ik zeg is alleen als je spiraal van onder tm boven loopt 🥹

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Maar das toch een soort van vloeiende overgang? Hij zal niet ineens binnen een paar centimeter een paar graden verschillen toch? :?

Als het op 120cm 48 graden was, en de temperatuur gaat naar 50 graden is het daarna toch 48 graden op bij wijze van spreken 100 cm?
[...]

Heb deze, met doorgeluste wisselaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxar6hr-USeKUzCApxGMLWMFG0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3zVfazpfF6PMKKa6M7JTh74T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Zeker dat je warmtelaag krijg, kan wel tientallen graden verschil zijn.

PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Ben de materialen in kaart aan het brengen die ik denk nodig te hebben voor de installatie van de WP.
Ik heb een overzicht gemaakt, is dit de juiste manier en sluit ik het op een logische manier aan of mis ik mogelijk nog onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTbCitRQ5HY3y6_lwuytMysYFDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UFY2xw5V4svhbz0mV5VedfN6.png?f=fotoalbum_large

Vragen die ik zelf nog heb:
- Moet ik een extra vulpunt installeren? De lengte tussen VV verdeler en WP is ongeveer 6 meter. Of gebruik je hiervoor het vulpunt op de VV verdeler?
- Koppeling flexslang naar pers is dit de juiste?
https://www.heima24.de/ro...ichtend-fuer-mv-rohr.html
- Is de aansluiting tussen vuilafscheider en ontluchter juist met een klein stukje koper leiding?
- Zijn er nog dingen die ik mis of moet toevoegen?

Alvast bedankt.

Gr. Erwin

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:24:
Zeker dat je warmtelaag krijg, kan wel tientallen graden verschil zijn.
Apart joh... Je zou verwachten dat er zowel stroming van koud naar warm zou zijn als warmteoverdracht.

Laat onverlet dat de sensor naar beneden verplaatsen weinig anders is dan hoger stoken op een hoger punt.

@ecn1985 vulpunt en expansievat lijkt me geen overbodige luxe.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

ecn1985 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:11:
Ben de materialen in kaart aan het brengen die ik denk nodig te hebben voor de installatie van de WP.
Ik heb een overzicht gemaakt, is dit de juiste manier en sluit ik het op een logische manier aan of mis ik mogelijk nog onderdelen?

[Afbeelding]

Vragen die ik zelf nog heb:
- Moet ik een extra vulpunt installeren? De lengte tussen VV verdeler en WP is ongeveer 6 meter. Of gebruik je hiervoor het vulpunt op de VV verdeler?
- Is de aansluiting tussen vuilafscheider en ontluchter juist met een klein stukje koper leiding?

Alvast bedankt.

Gr. Erwin
Erwin extra ontluchter is nummer 3 vlgs de tekening. Er zit er 1 op de warmtepomp en op de verdeler en als de wp het hoogste punt is lijkt mij dat overbodig. Vulpunt op de verdeler is ook ok. Bochten zoveel mogelijk buigen. De koppelingen werken door het kleine binnendiameter als een venturi.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55

Ethirty

Who...me?

MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Apart joh... Je zou verwachten dat er zowel stroming van koud naar warm zou zijn als warmteoverdracht.

Laat onverlet dat de sensor naar beneden verplaatsen weinig anders is dan hoger stoken op een hoger punt.

@ecn1985 vulpunt en expansievat lijkt me geen overbodige luxe.
Een thermocline is op zich geen raar verschijnsel, je zou alleen in een boiler verwachten dat ze daar iets aan doen. Wat heb je anders aan 200/300 liter als maar een deel te gebruiken is :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ethirty schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Een thermocline is op zich geen raar verschijnsel, je zou alleen in een boiler verwachten dat ze daar iets aan doen. Wat heb je anders aan 200/300 liter als maar een deel te gebruiken is :?
400 liter zelfs in dit geval...

Maar, voor de zekerheid... Extra sensor monteren betekent water aftappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:14
ecn1985 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:11:
Ik heb voor de microbellenontluchter en magneetfilter een versie genomen met 1¼" aansluitingen. Je kunt daarin dan een passend puntstuk naar meerlagenbuis draaien. Een buisje kan ook wel, maar dan wel minimaal 28mm. Ik zou ook nog 2 extra kogelkranen monteren om het filter in te kunnen blokken voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt.

Ik zou er ook een warmtemeter ertussen zetten. Deze heeft me al veel inzicht gegeven.
Ik zou er ook nog een vuilfilter tussen zetten (fijn gaas).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:01
Het moment dat de warmtepomp eindelijk kan gaan draaien komt dichterbij. Ik heb een vraag over de buitenopstelplaats. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKrf32roFMKIa8yZ8CRpDpi7xrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcq1TuYSF9ct0EXhA6Naslld.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Elefantvoeten gekocht. Al lang geleden. Het beton is echter 20 cm dik en ik verwacht niet zoveel trillingen. Als ik de buitenunit aan de betonbanden vastmaak, dan is het ook gelijk diefstalveilig. Wat raden jullie aan? Elefantvoeten tegen trillingen, of direct aan het beton vastmaken? Dit had ik nog nergens gevonden.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Noutie op Elefantvoeten vind ik niets, maar de meeste rubbervoeten kan je ook vastzetten op de ondergrond. Dan heb je het beste van twee werelden :)

Overigens vraag ik me af of iemand die zich niet laat tegenhouden door de stroom/datakabels, waterleidingen etc zich wel laat stoppen door wat draadeinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:01
@Proton_ dank voor de tip. Ik zie ook dat er kunststof opstelbalkjes te krijgen zijn. Die kan ik ook goed vastzetten op het beton en dan de unit met een iets kortere houtdraadbout erin. Of een draadeind met een afbreekmoer. Het meenemen moet ontmoedigd worden, meer zal toch niet lukken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Carboy54 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Erwin extra ontluchter is nummer 3 vlgs de tekening. Er zit er 1 op de warmtepomp en op de verdeler en als de wp het hoogste punt is lijkt mij dat overbodig. Vulpunt op de verdeler is ook ok. Bochten zoveel mogelijk buigen. De koppelingen werken door het kleine binnendiameter als een venturi.
Warmtepomp is inderdaad het hoogste punt, dan kan ik de ontluchter laten vervallen.

Ik heb op de aanvoer en retour beide 1x een 90gr bocht anders kom ik niet goed uit. De aansluitingen van de pomp zitten vanaf voorkant gezien rechts en ik moet aan de linkerzijde de muur in. Kan ook een lange flex slang nemen maar dat is redelijk aan de prijs. Zijn er nog andere opties, of is 1 bocht per leiding acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Jojan265 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb voor de microbellenontluchter en magneetfilter een versie genomen met 1¼" aansluitingen. Je kunt daarin dan een passend puntstuk naar meerlagenbuis draaien. Een buisje kan ook wel, maar dan wel minimaal 28mm. Ik zou ook nog 2 extra kogelkranen monteren om het filter in te kunnen blokken voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt.

Ik zou er ook een warmtemeter ertussen zetten. Deze heeft me al veel inzicht gegeven.
Ik zou er ook nog een vuilfilter tussen zetten (fijn gaas).
Vuilfilter: heeft een magneetfilter niet dezelfde werking?
Extra kogelkranen is inderdaad een kleine moeite, die neem ik mee.

Heb jij een voorbeeld van de warmtemeter? Ben wel benieuwd, deze zet je op de retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ecn1985 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:24:
[...]
Warmtepomp is inderdaad het hoogste punt, dan kan ik de ontluchter laten vervallen.
De ontluchter getekend is een microbellenontluchter. Deze haalt ook alle kleine luchtbellen uit het water. De ontluchter op de WP niet.
Vuilfilter: heeft een magneetfilter niet dezelfde werking?
Nee. Een vuilfilter haalt ook niet magnetisch vuil tegen.
Heb jij een voorbeeld van de warmtemeter? Ben wel benieuwd, deze zet je op de retour?
Bijv. Kamstrup MultiCal 303
https://zaehleronlineshop...-mm-Funk-vorbereitet-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Jojan265 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

De ontluchter getekend is een microbellenontluchter. Deze haalt ook alle kleine luchtbellen uit het water. De ontluchter op de WP niet.

Dan begrijp ik dat een microbel ontluchter een toevoeging is op mijn installatie? Ik zet het er graag tussen mits het toegevoegde waarde heeft natuurlijk.

[...]

Nee. Een vuilfilter haalt ook niet magnetisch vuil tegen. Oke, komt dat veel voor? Ik sluit de WP direct aan op de VV verdeler?

[...]

Bijv. Kamstrup MultiCal 303
https://zaehleronlineshop...-mm-Funk-vorbereitet-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Andere vraag tussendoor. Ik ga de warmtepomp aan de voorzijde van het huis plaatsen, zijn er mensen die nog maatregelen hebben genomen tegen diefstal? Speciale bouten zodat de WP niet zomaar gedemonteerd kan worden of maak ik me dan onnodig druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
-

[ Voor 99% gewijzigd door ecn1985 op 09-10-2022 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
ecn1985 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:43:
Andere vraag tussendoor. Ik ga de warmtepomp aan de voorzijde van het huis plaatsen, zijn er mensen die nog maatregelen hebben genomen tegen diefstal? Speciale bouten zodat de WP niet zomaar gedemonteerd kan worden of maak ik me dan onnodig druk?
- 4 bouten die je zo snel mogelijk los moet schroeven.
- Een hele sloot water die onder druk wegloopt als je het snel wil doen of als je niet nat wil worden ben je lang aan het wachten totdat al het water weg is.
- Of je bent nu nat of je bent al veel tijd verloren, dan moet je naar die 2x 230V die je onder spanning los moet krijgen.
- Je bent dan nat en geëlektrocuteerd of veel te lang aan het wachten geweest dan moet je ook nog met enige snelheid 100Kg ergens in- of opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Duidelijk, die blijft wel hangen en anders heb ik een geëlektrocuteerde boef op de oprit s'mogens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:30
ecn1985 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Zie blb4 in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tajah. Aan de andere kant.

Als je hem echt wilt hebben zet je een grote betonschaar op de handel en pak je het ding beet met twee man.

Maar of je daar heel erg wakker van moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

+ volgens mij is je compressor dan ook gelijk verziekt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Alvast bedankt voor de antwoorden, nog een aantal vragen:

Carboy54 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Ik heb op de aanvoer en retour beide 1x een 90gr bocht anders kom ik niet goed uit. De aansluitingen van de pomp zitten vanaf voorkant gezien rechts en ik moet aan de linkerzijde de muur in. Kan ook een lange flex slang nemen maar dat is redelijk aan de prijs. Zijn er nog andere opties, of is 1 bocht per leiding acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchWing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:39:
+ volgens mij is je compressor dan ook gelijk verziekt.
Want? Zolang je eerst stroom en daarna water pakt lijkt me weinig aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:14
CurlyMo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:01:
[...]
- Of je bent nu nat of je bent al veel tijd verloren, dan moet je naar die 2x 230V die je onder spanning los moet krijgen.
- Je bent dan nat en geëlektrocuteerd of veel te lang aan het wachten geweest dan moet je ook nog met enige snelheid 100Kg ergens in- of opladen.
Nog een reden in de discussie om geen werkschakelaar te plaatsen: diefstalbeveiliging.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BazemanKM schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Nog een reden in de discussie om geen werkschakelaar te plaatsen: diefstalbeveiliging.
En wat voor verschil maakt dat...? Geisoleerde tang op de elektra, en het zooitje klapt er wel ergens uit. Met of zonder werkschakelaar.

Mbt de boiler temperatuur... de 'houder' voor temperatuursensor zat er al wel in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk1wGLkHkKeUqMG9Vjxk82ACUSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTBrQQUFkjB1ONu1bScPD0ls.png?f=fotoalbum_large

Dus heb er een DS18B20 in gepropt met wat aluminiumfolie. Deze meet nu 34,5 graden. De twee waardes zien er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1MrEWrXCQHnUBkTMs1PgU9zKGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4HRdPGhhwHwrg51xXQ5SrMkk.png?f=fotoalbum_large

Is dit een reëel verschil over 70 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik zie dat verschil zeker. Alleen zoveel? Mijn max dT is 10 a 15 graad

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:16:
Ik zie dat verschil zeker. Alleen zoveel? Mijn max dT is 10 a 15 graad
Ja dat was mijn vraag idd.

Maar als ik het goed zag heb je een wat kleinere boiler toch? Misschien maakt dat nog verschil.

Weet ook niet hoe accuraat die sensor nu is met een prop aluminiumfolie om het gat te vullen. Kan ze misschien even omdraaien ter verificatie.

edit: sensoren omgedraaid. Lijkt toch enkele graden verschil in te zitten. DHW sloeg gelijk aan. Heb ik nu uitgezet, maar probeer ik over een half uurtje nog maar eens te verifiëren. DSP sensor kan bijgesteld worden zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3PzAhO-ZyoXYyZpQ6OkhgLuqp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NXD9OU7Fua9hhhVudfseXWDe.png?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 10-10-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:58:
[...]

Want? Zolang je eerst stroom en daarna water pakt lijkt me weinig aan de hand.
Nee je hebt gelijk, is natuurlijk een monoblock en geen split warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Joris273 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Voor de tanksensor is die thermistor gevonden. Voor de kamersensor is het blijkbaar een andere......en mijn kennis van electronica gaat niet zover dat ik die kan vinden.

Maar wellicht weet iemand aan de hand van onderstaand tabelletje mij te vertellen welke thermistor/NTC daar heel dicht bij in de buurt komt? (en mij, als het geen hocuspocus is, weet uit te leggen hoe je dat doet zodat ik ook weer wat geleerd heb?).

[Afbeelding]
De NTC weerstand met een R25 van 6523 ohm is een veelgezochte component op google. En zeker met een Beta waarde in de buurt van 3750K. Je kunt ook uitgaan van een veel gangbaarder standaardwaarde van 6800 ohm. Behalve de weerstandswaarde bij 25° klopt ook de Beta meestal niet. Twee bekende zijn:

Vishay type NTCLE100E3682JB0 met een B=3977, verkrijgbaar bij Reichelt, TME, Mouser enz:

https://www.tme.eu/Docume...ae6f9a79989b/ntcle100.pdf

Epcos/TDK type B57164K682J met een B=4200K, verkrijgbaar bij Conrad:

https://www.tdk-electroni...NTC_Leaded_disks_K164.pdf

Met een paar vaste weerstandjes kun je de karakteristieken veranderen zodat die beter lijkt op de Panasonic thermistors en je daarmee dus de juiste temperatuur in de wp leest. Beide ntc's hebben een hogere B dan die van panasonic. Dan kun je de weerstand bij hoge temperatuur corrigeren met een serieweerstand en de waarde bij lage temperatuur met een parallelweerstand. Ik heb een excel spreadsheet gebruikt om bij probeerweerstandjes het resultaat te berekenen.

Een TDK ntc parallel aan een weerstand van 87k en dan een serieweerstand van 240 ohm geeft theoretisch een temperatuurfout van minder dan 0,1K tussen 15 en 50°C. De fout bij het vriespunt is dan 1K, dus misschien iets minder geschikt voor buitentemperatuur. Voor meting van zone kamer- en watertemperatuur prima geschikt. Bedenk wel dat de tolerantie van de ntc 5% is, dus proberen of uitzoeken zou helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Mbt de boiler temperatuur... de 'houder' voor temperatuursensor zat er al wel in:

[Afbeelding]

Dus heb er een DS18B20 in gepropt met wat aluminiumfolie. Deze meet nu 34,5 graden. De twee waardes zien er nu als volgt uit:

[Afbeelding]

Is dit een reëel verschil over 70 cm?
Jazeker. Zie ook de grafiek die ik eerder postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
timovd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:01:
Meer mensen waar geen statistieken meer uit te lezen zijn in Service Cloud? In het status tab staat de realtime informatie, maar ik zie sinds een paar dagen geen grafieken meer.
Ik kan niet vinden of er ook is geplaats of het is gelukt om weer grafieken te krijgen. Bij mij werkt Smart Cloud en Service Cloud goed, behalve dat ik op de tab Statistics en Data Log geen grafieken en data te zien krijg. Is het jou gelukt om op te lossen?
[Update:] als ik in Smart Cloud Full Access rechten geef aan mijn user in Service Cloud, komende grafieken wel in beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 12-10-2022 00:03 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Dank. Had het opgelost door Full Access te geven, dan gaan opeens de grafieken werken. Reset was niet nodig.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aan de T-cappers hier: gebruiken jullie iets van een soft start? En zo ja, wat voor compressor frequenties komen daaruit rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:52:
Aan de T-cappers hier: gebruiken jullie iets van een soft start? En zo ja, wat voor compressor frequenties komen daaruit rollen?
wat bedoel je met een "soft start"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

wat bedoel je met een "soft start"?
Default behaviour of the heatpump is when it starts up the compressor will go to high Hz for a period. Only when the returning water temperature approaches the setpoint, it ramps down the Hz and get more economic.

If the SoftStart function is enabled, the HEAT setpoint will be lowered. This should cause the compressor to ramp down within minutes. When ramp down has occured, the HEAT SP will slowly be increased to the original SP.

Possible benefit is that you will have longer runs with compressor on and the startup is more efficient.

This functionality is effective after a defrost cycle when it is cold.
This function functions only for HEAT mode.

Aldus de help. Zou de compressor rustiger op moeten laten starten en langer op een lage frequentie moeten laten draaien. Maar ik heb nog weinig <30hz zien draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@MikeyMan Nooit van gehoord dat dit standaard functionaliteit van de WP is. De meeste van ons doen dit via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
@MikeyMan Nooit van gehoord dat dit standaard functionaliteit van de WP is. De meeste van ons doen dit via domotica.
Dat beweer ik ook niet ;)

Vroeg me alleen af of het anderen gelukt is met tcaps.

Lijkt niet hetzelfde te reageren als normale versies.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-10-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is niet iets wat je wilt in nederland. vooral tijdens de "holland boutweer zone" tussen de +5 en -5 wil je zo snel mogelijk weer op gang komen om je gemiddelde warmteproductie niet te ver omlaag te brengen. anders krijg je nog minder nuttige watts in je huis uit een bepaald model en heb je weer een zwaardere versie nodig wat je winst weer teniet doet.
als het lan duurt voor je weer op temperatuur bent is het dan practischer om te kijken hoe je de temperatuur omlaag kan krijgen door een paar T33's van marktplaats te vissen bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 12-10-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ik begrijp je niet goed denk ik. Het zit dus niet standaard in de software, maar je haalt de tekst wel uit de help?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

Ik begrijp je niet goed denk ik. Het zit dus niet standaard in de software, maar je haalt de tekst wel uit de help?
Uit de help van de NodeRed flow:

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

@flippy heb ruim 200m2 vloerverwarming. Een paar t33s wou ik even laten ;)
Volgens mij is het idee vooral om de aanloopfase bij te sturen. Na een tijdje loopt ie gewoon vrij, zoals ie altijd zou lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 12-10-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het kan natuurlijk wel als je met een heisamon gaat klooien maar je moet dan wel zeker weten dat je genoeg capaciteit hebt. dus mensen met een te grote WP kunnen dat makkelijker doen en voor hun kan het wel positief zijn. de 5~7kw'tters moeten er wel mee oppassen.

ik ben eigenlijk meer benieud hoeveel het scheelt in de prakijk als je rond het vriespunt hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-10-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik kom van een 9kW LG af die ruim 10 minuten voluit ging bij de start. Mijn 9 kW Tcap heb ik nu op silent2 draaien en daarmee is de opstartpiek beperkt, dat ik nog geen behoefte heb aan slow start.

Maar dat kan nog veranderen misschien als de temperaturen meer richting het vriespunt gaan.

Toevoeging: de LG vroor namelijk heel snel dicht door het voluit starten, waardoor capaciteit en Cop nogal daalden.

[ Voor 16% gewijzigd door rykers op 12-10-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
MikeyMan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:11:
Default behaviour of the heatpump is when it starts up the compressor will go to high Hz for a period. Only when the returning water temperature approaches the setpoint, it ramps down the Hz and get more economic.
[...]
Aldus de help. Zou de compressor rustiger op moeten laten starten en langer op een lage frequentie moeten laten draaien. Maar ik heb nog weinig <30hz zien draaien.
Mijn MXC12H draait geregeld een uurtje op 20Hz, maar niet om te beginnen, eerder om er mee op te houden.

[ Voor 30% gewijzigd door FransvWoerkom op 12-10-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:45:
ik ben eigenlijk meer benieud hoeveel het scheelt in de prakijk als je rond het vriespunt hangt.
Oftewel, je doet het alleen Tb gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Mijn MXC12H draait geregeld een uurtje op 20Hz, maar niet om te beginnen, eerder om er mee op te houden.
In de node red flow waar ik zojuist naar verwees.

Heb een 9kw J-series t-cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Nog even een plaatje van de opstartpiek bij mij op silent 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxvbiiGE3Ig1pEFyQYoN1U4uIKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJjiNdA4fZrC7VcDdHbS140m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rykers schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:25:
Nog even een plaatje van de opstartpiek bij mij op silent 2:

[Afbeelding]
Hoe ziet dat eruit in HZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Die heb ik helaas nog niet in Grafana. Ik heb geen Heishamon. Net even ingelogd op de servicecloud, maar ik zie dat ik sinds 3 oktober geen data meer heb. Ik zal de cz-taw1 dus eerst eens moeten resetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

12kw t-cap r32

Ik heb tegen de 200m2 vloerverwarming en oude radiatoren en 300l buffer. Maar bij mij gaat hij uiteindelijk naar de 20hz pruttelen (dit houdt hij +8 uur vol). Water_toevoer setpoint op 32 graden, pomp delta geregeld en war maar die 32 is nu nog te hoog, want het wordt te warm in huis, ik ga binnenkort graad lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mts9jJL6s_0cGmT1xRtjuh0kPRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vr2sDH4diaEobTQjMRZuGTLu.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Duurt wel ff voordat ie terug klokt dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
20 - 30 minuten. Zoals eerder door andere vermeld is het niet 100% duidelijk hoe de regeling werkt van de WP. Maar ik vermoed dat er wel een PID regelaar in zit die naar de error kijkt tussen de setpoint toevoertemp en gemeten toevoer temp icm retourtemperatuur. In TS staat daar ook een stukje over, alleen meer gericht waarop hij start/stopt.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:45:
het kan natuurlijk wel als je met een heisamon gaat klooien
Je bedoelt "met een heishamon gaat tweaken"...

Met heishamon kan je de WP een stuk beter beteugelen.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 13-10-2022 08:45 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Je bedoelt "met een heishamon gaat tweaken"...

Met heishamon kan je de WP een stuk beter beteugelen.
Voor nieuwe tweakers onder ons heishamon is leuk speelgoed maar absoluut niet nodig voor een juiste werking. Draai hier al 6 jaar voorbeeldig zonder.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Voor nieuwe tweakers onder ons heishamon is leuk speelgoed maar absoluut niet nodig voor een juiste werking. Draai hier al 6 jaar voorbeeldig zonder.
Helemaal mee eens, en de cloud volstaat voor de informatie die je krijg om te tunen. Maar het is wel voor de echte tweakers een leuk stukje "gereedschap"! _/-\o_

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Helemaal mee eens, en de cloud volstaat voor de informatie die je krijg om te tunen. Maar het is wel voor de echte tweakers een leuk stukje "gereedschap"! _/-\o_
Velen zullen alleen die cloud unit niet meer aanschaffen met de beschikbaarheid van Heishamon. 50 vs 350 euro oid?

Vind het vooral prettig om even snel aanpassingen in de instellingen te kunnen doen zonder de bende uit te moeten zetten ook.

Maar, @Carboy54 het lijkt mij toch dat het prettiger is om langzaam te starten en rustig op te bouwen, dan gelijk volle bak te gaan pompen in de hoop dat het goed komt. Althans, dat zou mijn logica zijn.

Maar wellicht laten de T-Caps zich niet temmen. Kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Velen zullen alleen die cloud unit niet meer aanschaffen met de beschikbaarheid van Heishamon. 50 vs 350 euro oid?

Vind het vooral prettig om even snel aanpassingen in de instellingen te kunnen doen zonder de bende uit te moeten zetten ook.

Maar, @Carboy54 het lijkt mij toch dat het prettiger is om langzaam te starten en rustig op te bouwen, dan gelijk volle bak te gaan pompen in de hoop dat het goed komt. Althans, dat zou mijn logica zijn.

Maar wellicht laten de T-Caps zich niet temmen. Kan natuurlijk ook ;)
Als de capaciteit in overeenstemming is met het afgifte systeem pendelt de wp nauwelijks en is dus het opstart protocol geen issue.🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Als de capaciteit in overeenstemming is met het afgifte systeem pendelt de wp nauwelijks en is dus het opstart protocol geen issue.🙃
Capaciteit zegt niet zoveel over hoe snel je dat ook kunt gebruiken toch? Als in; je kunt 10kw afgifte hebben, maar krijg je dat in de eerste seconden ook weggepompt. Of denk ik er teveel over na? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Capaciteit zegt niet zoveel over hoe snel je dat ook kunt gebruiken toch? Als in; je kunt 10kw afgifte hebben, maar krijg je dat in de eerste seconden ook weggepompt. Of denk ik er teveel over na? :P
Lijkt mij van wel. Bij deze temperaturen draait mijn 9J nu al 24 uur lang op laagste pitje zolang de thermostaat niet in grijpt door de invloed van de zon. De start stops zijn minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
In theorie is het de aantal Joule/s die je verplaats van a naar b.

Tussen de condensor en je watercircuit & tussen je watercircuit naar beton/leiding/radiator uiteindelijk lucht

De warmteoverdracht (Joule) tussen condensor en watercircuit is optimaal door de (denk platen) wisselaar. Maar tussen je watercircuit naar beton/lucht etc. kan tekort zijn vooral als de delta T zeer klein is (hoe kleiner de delta T hoe minder Joule er verplaatst wordt, zie het als drukverschil). Daardoor je je WP dus bij minimaal vermogen teveel afgiften hebben. Daardoor stijgt de watertemperatuur tot t-retour kleine is dan 2 graad tov t-toevoer. Daarom is de flow (transport) van je watercircuit zo belangrijk, hoe hoger de flow hoe kleiner je delta T kan zijn. Q=m*c*dT (Q en m in tijd (s)). Dus Qtoe = Qafgifte om in balans te zijn, als hij pendelt is dus Qtoe > Qafgifte

Mocht iemand mij willen corrigeren graag, school is alweer een tijdje geleden en helaas niet meer mijn vakgebied ;)

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 13-10-2022 11:15 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

davevleugel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:14:
In theorie is het de aantal Joule/s die je verplaats van a naar b.

Tussen de condensor en je watercircuit & tussen je watercircuit naar beton/leiding/radiator uiteindelijk lucht

De warmteoverdracht (Joule) tussen condensor en watercircuit is optimaal door de (denk platen) wisselaar. Maar tussen je watercircuit naar beton/lucht etc. kan tekort zijn vooral als de delta T zeer klein is (hoe kleiner de delta T hoe minder Joule er verplaatst wordt, zie het als drukverschil). Daardoor je je WP dus bij minimaal vermogen teveel afgiften hebben. Daardoor stijgt de watertemperatuur tot t-retour kleine is dan 2 graad tov t-toevoer. Daarom is de flow (transport) van je watercircuit zo belangrijk, hoe hoger de flow hoe kleiner je delta T kan zijn. Q=m*c*dT (Q en m in tijd (s)). Dus Qtoe = Qafgifte om in balans te zijn, als hij pendelt is dus Qtoe > Qafgifte

Mocht iemand mij willen corrigeren graag, school is alweer een tijdje geleden en helaas niet meer mijn vakgebied ;)
Zijn toch veel mensen die juist de flow beperken toch zie ik? Als er op pump duty wordt gedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Lijkt mij van wel. Bij deze temperaturen draait mijn 9J nu al 24 uur lang op laagste pitje zolang de thermostaat niet in grijpt door de invloed van de zon. De start stops zijn minimaal.
Dat gaat alleen niet met een TCAP, want die levert bij deze temperaturen toch al snel 5kW. Die heb ik maar korte tijd nodig om het huis weer op temperatuur te krijgen, waarna de thermostaat hem uitzet. Met een hysterese van 0,2 graden op de thermostaat heb ik dan wel een paar start/stops op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Zijn toch veel mensen die juist de flow beperken toch zie ik? Als er op pump duty wordt gedraaid.
Ze beperken de flow (massastroom), waardoor je Ttoevoer sneller stijgt, de regeling van de compressor schroeft de frequentie dan omlaag. Echter heb je kans dat je dan nog meer het probleem krijg dat je compressor zijn warmte niet kwijt kan! En dan dus pendelt.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@MikeyMan Ik begin met een hoge flow 20L zodat ik met een lagere Ta mijn warmte vraag bereik. Richting de gewenste temperatuur schroef ik de flow terug 10L om gegenereerde warmte zo laag mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rykers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Dat gaat alleen niet met een TCAP, want die levert bij deze temperaturen toch al snel 5kW. Die heb ik maar korte tijd nodig om het huis weer op temperatuur te krijgen, waarna de thermostaat hem uitzet. Met een hysterese van 0,2 graden op de thermostaat heb ik dan wel een paar start/stops op een dag.
Vandaar dat men niet te snel naar hogere vermogens moet grijpen. Ik had het ook over de gewone 5-9 J series die doen slecht 2 Kw bij een cop van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 23:09
ik begin maar weer eens over de elektrische aansluiting, waaronder werkschakelaar.
Wat vinden jullie van het volgende idee, voor mij kan dit werken omdat ik geen ruimte heb voor KWH meters in de meterkast, nu zitten alle 12 groepen mooi op een rijtje namelijk, verdeeld over 3-fase:

Een waterdichte verdeelkast met (optie) slot, zoals:
  • Eaton 174221 IKA-1/4-ST
  • Hager Vector - Verdeler VE106F
  • Schneider Electric kaedra
Deze verdeelkast voorzien van 2 installatieautomaten of lastscheiders (1 voor backupheater, 1 voor warmtepomp) + 2 kwh-meters. Deze automaten vervolgens aansluiten middels 2 aparte kabels op de meterkast binnen (bij 1-fase mag deze ook 5x2,5 worden aangesloten op een fornuisgroep).
In de hoofdmeterkast de automaten uitsluitend mechanisch onderling koppelen middels fornuisbrug.
de groepen splitsen over 2 fases (mits je 3fase aansluiting hebt).

Wat nog makkelijker is natuurlijk, een stopcontact mag ook dienen als werkschakelaar. Deze zijn ook met slot beschikbaar.
Stopcontacten met een toegekende stroom van ten hoogste 16 A kunnen ook als werkschakelaar dienst
doen (toelichting 537.3.1) Nen1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Murkmans schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:18:
ik begin maar weer eens over de elektrische aansluiting, waaronder werkschakelaar.
Wat vinden jullie van het volgende idee, voor mij kan dit werken omdat ik geen ruimte heb voor KWH meters in de meterkast, nu zitten alle 12 groepen mooi op een rijtje namelijk, verdeeld over 3-fase:

Een waterdichte verdeelkast met (optie) slot, zoals:
  • Eaton 174221 IKA-1/4-ST
  • Hager Vector - Verdeler VE106F
  • Schneider Electric kaedra
Deze verdeelkast voorzien van 2 installatieautomaten of lastscheiders (1 voor backupheater, 1 voor warmtepomp) + 2 kwh-meters. Deze automaten vervolgens aansluiten middels 2 aparte kabels op de meterkast binnen (bij 1-fase mag deze ook 5x2,5 worden aangesloten op een fornuisgroep).
In de hoofdmeterkast de automaten uitsluitend mechanisch onderling koppelen middels fornuisbrug.
de groepen splitsen over 2 fases (mits je 3fase aansluiting hebt).

Wat nog makkelijker is natuurlijk, een stopcontact mag ook dienen als werkschakelaar. Deze zijn ook met slot beschikbaar.
Stopcontacten met een toegekende stroom van ten hoogste 16 A kunnen ook als werkschakelaar dienst
doen (toelichting 537.3.1) Nen1010.
Als je een verdeelakst toepast, moet je dacht ik ook een hoofdschakelaar in de verdeelkast toepassen.

Waarom ga je niet met een 3 fasen kabel naar je verdeelkast, welke gevoed wordt vanuit de meterkast achter een 3-fasen automaat (of alamat). Dan kun je in de verdeelkast je WP over 2 of zelfs 3 fasen verdelen en daar ook de kWh meters plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Vandaar dat men niet te snel naar hogere vermogens moet grijpen. Ik had het ook over de gewone 5-9 J series die doen slecht 2 Kw bij een cop van 5.
Even voor mijn beleving, als we hier op het forum over cop praten, is dat dan van een kamstru of de wp? Ik vermoed zo dat die van de wp best wel afwijkt😅

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Daar ben ik het mee eens, alleen kom ik van een LG Therma V 9kW, die het rond het vriespunt net niet redde in mijn situatie. De verdamper vroor dan snel helemaal dicht. Vandaar de overstap naar de 9 kW TCAP met een verdamper die 2 keer zo groot is.
Nadeel is dat ik nu een veel hoger minimum vermogen heb (de LG ging terug naar 1,2 -1,5kW). Maar hopelijk kan ik deze winter wel zonder gas bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
davevleugel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Even voor mijn beleving, als we hier op het forum over cop praten, is dat dan van een kamstru of de wp? Ik vermoed zo dat die van de wp best wel afwijkt😅
ik denk dat dat per persoon varieert. In mijn geval komt mijn waarde van de Kamstrup. Het klopt dat die van de Panasonic een heel stuk positiever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rykers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Daar ben ik het mee eens, alleen kom ik van een LG Therma V 9kW, die het rond het vriespunt net niet redde in mijn situatie. De verdamper vroor dan snel helemaal dicht. Vandaar de overstap naar de 9 kW TCAP met een verdamper die 2 keer zo groot is.
Nadeel is dat ik nu een veel hoger minimum vermogen heb (de LG ging terug naar 1,2 -1,5kW). Maar hopelijk kan ik deze winter wel zonder gas bijstoken.
het panasonic ontdooiprogramma is veel "lomper" dan die van LG. dus je netto afgifte is hoger rond die temperaturen ten koste van een beetje cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Ben bang dat ik dus te veel eisend ben:
-app bediening
-temp instelbaar voor koelen
-temp instelbaar voor verwarmen
-voor beide modi een uitgangs signaal (en anders een zomer winter knop)
-beetje uitstraling van na 1963

Werking out of the box en zonder tussenkomst van domotica.

Dit alles heeft de “alpha 2 direct control 230V” op dus de app bediening na

Andere eerder genoemde vallen op meer dan 1 punt af
Had je toevalllig de knoop al doorgehakt? Ik heb een beetje dezelfde eisen, minus koelen; kom er ook nog niet uit. Sowieso omdat ik nu nog Tado heb, en een beetje bang ben dat straks óf mijn kantoor (radiator) te koud blijft, óf de woonkamer (vvw) door blijft stoken om m'n kantoor warm te kunnen krijgen.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rykers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

ik denk dat dat per persoon varieert. In mijn geval komt mijn waarde van de Kamstrup. Het klopt dat die van de Panasonic een heel stuk positiever is.
Als ik zie wat ik in het verleden aan gas verbruik had en dat nu vergelijk onder dezelfde omstandigheden met mijn lage stroomverbruik lig ik niet wakker van een cop afwijking van mijn Panasonic van beide wordt ik vrolijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

het panasonic ontdooiprogramma is veel "lomper" dan die van LG. dus je netto afgifte is hoger rond die temperaturen ten koste van een beetje cop.
Ik ben heel benieuwd of dat echt zo zal zijn. Het probleem dat ik met de LG had was dat hij heel snel dicht vroor en dan nog een tijd doordraaide tot hij met ca. 50 minuten draaitijd aan een defrost begon. Doordat hij lang met dichtgevroren verdamper draaide zakte de cop enorm in.

Ook op dit moment met de huidige buitentemperaturen lijkt de Panasonic al beter te draaien dan de LG, ondanks dat hij kortere runs maakt door het hoge vermogen.
Gezien het beperkte aantal metingen met de Panasonic is het nog een voorzichtige conclusie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiXD_IhbMnEnZkBoLhA9uau77Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rU2vXhvpyMu8IRdIyqd3ofbE.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoeging: Verschil tussen de 2 jaren met de LG is dat ik in het tweede jaar ca. 9m2 wandverwarming en 15m2 vloerverwarming heb toegevoegd. De wandverwarming draait altijd mee.
Met de komst van de Panasonic heb ik verder nog geen wijzigingen in afgifte aangebracht.

[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 13-10-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:55

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Had je toevalllig de knoop al doorgehakt? Ik heb een beetje dezelfde eisen, minus koelen; kom er ook nog niet uit. Sowieso omdat ik nu nog Tado heb, en een beetje bang ben dat straks óf mijn kantoor (radiator) te koud blijft, óf de woonkamer (vvw) door blijft stoken om m'n kantoor warm te kunnen krijgen.
Werk nu als test toch met de originele room controller (war+thermostaat intern) wat betreft ruimte temp en confort werkt dit naar 100% tevredenheid. Ik loop nog tegen twee dingen aan; onnodig waterpomp stroom verbruik en soms een onverklaarbare run van 2minuten…

Sprak op de beurs uitgebreid deze week met panasonic in de brabanthallen en ze zijn (net als ik) wel redelijk eens met de schakelhysterie die panasonic heeft. Dit voorkomt veel in en uit schakelen. Wel blijft irritant dat hij onnodig staat rond te pompen.

Panasonic gaf aan dat uit een uitgebreide test tussen externe (wats) thermostaat en de controller sturing. De controller een veel beter jaar verbruik had. De gedachte is dat de “kaboutertjes” meer kunnen als je ze niet bellemerd in hun denken en doen 😋👍

Mocht je niet willen koelen zou ik de emos 5607 of de 5623 pakken. Of eerst origineel pana testen.

Suc6

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Werk nu als test toch met de originele room controller (war+thermostaat intern) wat betreft ruimte temp en confort werkt dit naar 100% tevredenheid. Ik loop nog tegen twee dingen aan; onnodig waterpomp stroom verbruik en soms een onverklaarbare run van 2minuten…

Sprak op de beurs uitgebreid deze week met panasonic in de brabanthallen en ze zijn (net als ik) wel redelijk eens met de schakelhysterie die panasonic heeft. Dit voorkomt veel in en uit schakelen. Wel blijft irritant dat hij onnodig staat rond te pompen.

Panasonic gaf aan dat uit een uitgebreide test tussen externe (wats) thermostaat en de controller sturing. De controller een veel beter jaar verbruik had. De gedachte is dat de “kaboutertjes” meer kunnen als je ze niet bellemerd in hun denken en doen 😋👍

Mocht je niet willen koelen zou ik de emos 5607 of de 5623 pakken. Of eerst origineel pana testen.

Suc6
Ik test op dit moment de Emos. Ben er niet van onder de indruk. De feitelijke hysterese blijft met 0,4 te ruim en de schakel differentiatie 0,5. De gecalibreerde temperatuur schommelt nogal. Ook de look is vrij basic. Doet wel wat het moet doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLYI80CHIQiZw2IUXFWnLNVaRAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzPyKklvFMwSvLmcTZ6nJvrg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik test op dit moment de Emos. Ben er niet van onder de indruk. De feitelijke hysterese blijft met 0,4 te ruim en de schakel differentiatie 0,5. De gecalibreerde temperatuur schommelt nogal. Ook de look is vrij basic. Doet wel wat het moet doen. [Afbeelding]
Maar ja, zowel OpenTherm én relais is wel heel aantrekkelijk :) Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Suc6
Tnx!
Met de originele bedoel je neem ik aan deze, inbegrepen?

Afbeeldingslocatie: https://www.hrv.co.nz/content/images/uploads/2019/07/Panasonic-Heat-Pump-panel-1024x768.jpg

Is eigenlijk wel een goeie, een andere kan eventueel altijd later nog... Je hebt 'm gewoon in je woonkamer hangen, dus de hoofdverblijfsruimte?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

grote probleem is dat die in hele graden telt. dus met beetje pech slaat ie aan bij 18.9 als je 21 in heb gesteld.

Pagina: 1 ... 88 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.