Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.602 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
PASware schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:53:
Crosspost vanuit elektra topic:

Ik kom er even niet uit, twijfel tussen B16 of C16 aardlekautomaten.

Waarvoor gebruiken:
1x Panasonic Monobloc WP (15m 2.5m2 kabel )
1x Panasonic Monobloc WP Heater (15m 2.5m2 kabel)
1x Garage (15m 2.5m2 kabel)
1x Zonnepanelen zolder (10m 2.5m2 kabel)

https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d01616/

of

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html (en dan de C16)

In het Panasonic WP topic kwam ik al mensen tegen die C16 alamats gebruiken. Ik weet dat de inschakelstroom hoger mag zijn met een C16, maar ook dat de kabellengte maar de helft mag zijn, al mag dat nog steeds 61m zijn?

C16 mag, of toch maar voor B16 gaan?
Los van of het mag, waarom wil je C automaten? de 5kw kan makkelijk op B16 de 7KW en 9KW gaan formeel tot 17A in de praktijk gaat dat goed op 16A, maar belangrijker een C automaat is daar geen oplossing voor. 20A is dan een handigere keuze. en voor zonnepanelen gaat een C automaat ook niets extra's doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Los van of het mag, waarom wil je C automaten? de 5kw kan makkelijk op B16 de 7KW en 9KW gaan formeel tot 17A in de praktijk gaat dat goed op 16A, maar belangrijker een C automaat is daar geen oplossing voor. 20A is dan een handigere keuze. en voor zonnepanelen gaat een C automaat ook niets extra's doen.
De C is gekgenoeg goedkoper. Ik heb de 5kw Pana, waar volgens mij 16A genoeg voor is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49
@ErikVers Ik heb volgens mij dezelfde versie als die van @Carboy54 . Die heeft relais functionaliteit en OpenTherm. Voordeel is dat je ze tegelijkertijd kan gebruiken. Ik gebruik OpenTherm om mijn domotica mee aan te sturen en het relais om gewoon de WP mee te schakelen. Als ik ooit uitval dan is het simpelweg de WP op WAR zetten i.p.v. directe watertemperatuur en de boel blijft prima werken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
PASware schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

De C is gekgenoeg goedkoper. Ik heb de 5kw Pana, waar volgens mij 16A genoeg voor is.
In basis gebruik je geen C in woonhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:49

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:00:
Hebben meer mensen last van die te korte runs als op kamerthermostaat van de roomcontroller staat? Stooklijn ff op direct 27 gezet maar zodra compressor opstart tikt hij ook weer uit. Overgangsdag of een setting?

Beetje zonde van die loze startstops. Wat me ook opvalt is dat target temp tijdens een run start naar 20 gaat dit zou toch de 27 moeten zijn? Zodra compressor uit is weer 27….

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Hij lijkt wel contra met de pompflow te gaan zodra die pompt gaat naar target 20 en dan slaat natuurlijk compressor gelijk af maar waarom gaat hij überhaupt aan?

[Afbeelding]
Erik bij mij gaat hij überhaupt niet aan boven de 14 graden. Ingesteld in de parameters. Voorkomt dit aan/uit en pendelgedrag uiteraard ook.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-09 20:52

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:23:
@ErikVers Ik heb volgens mij dezelfde versie als die van @Carboy54 . Die heeft relais functionaliteit en OpenTherm. Voordeel is dat je ze tegelijkertijd kan gebruiken. Ik gebruik OpenTherm om mijn domotica mee aan te sturen en het relais om gewoon de WP mee te schakelen. Als ik ooit uitval dan is het simpelweg de WP op WAR zetten i.p.v. directe watertemperatuur en de boel blijft prima werken.
Ben bang dat ik dus te veel eisend ben:
-app bediening
-temp instelbaar voor koelen
-temp instelbaar voor verwarmen
-voor beide modi een uitgangs signaal (en anders een zomer winter knop)
-beetje uitstraling van na 1963

Werking out of the box en zonder tussenkomst van domotica.

Dit alles heeft de “alpha 2 direct control 230V” op dus de app bediening na

Andere eerder genoemde vallen op meer dan 1 punt af

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

-app bediening

Erik heeft deze dan 2x 220v uitgang? 1x warm aan en 1x koelen aan?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Erik bij mij gaat hij überhaupt niet aan boven de 14 graden. Ingesteld in de parameters. Voorkomt dit aan/uit en pendelgedrag uiteraard ook.
Ja maar dan gaat hij op voorjaarsdag ook uit om 14:00 terwijl ik dan lekker wil produceren. Ik wil aan de thermostaatzijde regelen ipv de buitentemp

Ter info ik draai al twee jaar volledige naar wens op enkel WAR maar het moet toch mogelijk zijn om zonder problemen op thermostaat te draaien… er is toch een Japanner geweest die hier over na heeft gedacht.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Erik heeft deze dan 2x 220v uitgang? 1x warm aan en 1x koelen aan?
Nope werkt met een koelsignaal input, deze zal je dus door moeten lussen naar relais die signaal van h naar c zet. Schakelmoment zijn dus twee settings. Voordeel is dat er ook gelijk een vocht sensor beschikbaar is die de koel input onderbreekt. Mooier was geweest als twee uitgang signalen waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
FransvWoerkom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

@MikeyMan,
In zijn oorspronkelijke post is sprake van een buffervat van 100L en een boiler van 200L. Zonde van de ruimte hier om daarover te steggelen.
@fv12 Er zijn hier natuurlijk twijfels over de noodzaak van een buffervat en over het vermogen van de warmtepomp. We weten dat je uitgaat van een situatie met een cv-ketel met een jaarverbruik van 2000m3. Toepassing van de Koevlaas formule komt uit op een warmtepomp van 11,5kW, dus met die 12kW kom je in de buurt. Maar van belang zijn ook gegevens over je afgiftesysteem, vloerverwarming en/of radiatoren en/of convectoren. En hoe groot die dan zijn en in welke ruimten die hangen/liggen/staan. Niet in detail, maar globaal zodat we een idee krijgen wat de warmtepomp moet gaan doen. Ook van belang is of je nu een nageregeld systeem hebt met bestuurde verdelers, thermostaten, sensors, pompen enz. waar je erg aan gehecht bent. Dat is van belang om te weten of een buffervat nodig kan zijn en hoeveel dat dan aan rendement oplevert of kost. Misschien kun je een eigen topic voor je situatie maken.
voor wat het waard is:
mijn woning omvat 165 M2 opp beg. gr. en 1 verdieping waar slaap- en werkkamers zijn
keuken, bijkeuken en badkamer beneden echt goed geisoleerd
1e verdieping goed geisoleerd vanwege totale isolatie door andere oorzaak ( wegens geluid steenwol etc )
2 woonkamers beneden vloer geisoleerd en spouwglas met crypton
gasverbruik voor verwarming stookseizoen 21/22 2800 m3
op basis van de Koevlaas methode benodigde WP vermogen plm. 13,6kW
2000 m3 gas geeft vgls Koevlaas methode plm. 9.7 kW
bij mij in de kelder staat een J model 9 kW met buffervat van 100L en die doet het nu met 2 vingers in de neus en in "de achteruitversnelling".
Ik verdenk de WP unit die in de kelder hangt er van zelf zoveel warmte af te geven die zijn weg vindt door het gehele huis. Kelder is kurkdroog en is verworden tot een inpandige hobby werkplaats.
Met 9kW zie ik de winter met vertrouwen tegemoet, los van de nog aanwezige CV-ketel,
Overigens zal, afhankelijk van de stroomprijs boven het plafond, de CV-ketel vermoedel wel gebruikt worden voor verwarming indien het stroomverbruik het plafond dreigt te overschrijden.

En, wat er ook allemaal aan het systeem hangt waarover de discussie, feit blijft het aangegeven verbruik van 2000 m3 gas. Indien er steeds allerlei bijzonderheden en uitzondering bij gerekend moeten worden, heeft de Koevlaas methode dan minder werkingsgebied dan i.h.a. wordt gesteld ? Een vuistregel heeft toch als kenmerk dat im Ganzen Grossen een formule staat met een extra afronding ? Bij allerlei afwijkingen verliest een vuistregel zijn uitwerking en bestaansrecht. Ik meen, dat dat laatste niet het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 06-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

https://www.moehlenhoff.de/oem-alpha-2-system

weet je het zeker? Lijkt wel dat er een app is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gary199 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:00:
[...] Indien er steeds allerlei bijzonderheden en uitzondering bij gerekend moeten worden, heeft de Koevlaas methode dan minder werkingsgebied dan i.h.a. wordt gesteld ? Een vuistregel heeft toch als kenmerk dat im Ganzen Grossen een formule staat met een extra afronding ? Bij allerlei afwijkingen verliest een vuistregel zijn uitwerking en bestaansrecht. Ik meen, dat dat laatste niet het geval is.
vuitregels werken goed, die van koelvlaas werkt ook gewoon. sommige situaties zijn echt zo scheef door simpelweg een rotte installatie die sinds 1970 al niet goed aangelegd is dat vuistregels gewoon niet opgaan en je moet kijken naar de echte specificaties.

vuistregel is dat een 2.5kW airco voor een woonkamer ook zat is. totdat blijkt dat die woonkamer is verbouwd met 8 meter serre eraan pal op het zuiden. dan klopt die vuistregel ook niet meer.

als mensen die in een normaal huis wonen aan komen waaien met 12kW en een stapel extra tanks gaan er gewoon alarmbellen rinkelen bij de meesten. dat is niet ten nadele van de vuistregel maar juist een trigger waarom die vuistregel zulke extremen opgeeft. in dat opzicht werkt de vuistregel dus juist goed om aan te geven dat er iets niet klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 06-10-2022 15:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ach wat is zeker in t leven 😋
Denk wel naar type die ik zie. Alternatief is de alpha 2 met 868mhz en een ontvanger. Maar nog steeds dan geen data opties. Voorzover ik het zie pas de ethernet optie bij een volledige unit voor vloerverdeler aansturing wel mogelijkheden. Maar dan heb je dus best wat hardware nodig… ;

-Thermostaat Alpha 2
-Vloerverdeler als ontvanger signaal en de ethernet aansluiting
-externe Schakelaar tbv input koelsignaal
-Relais om h naar c te zetten icm koelsignaal schakelaar input
-vochtsensor (optioneel)
Al met al zo €450,- verder…
Dan kan ik beter 2 zonnepanelen bijleggen voor t onnodige waterpomp verbruik, al is dit in duurzaamheid oogpunt natuurlijk waanzin.

https://www.heima24.de/fu...e-230-v-mit-ethernet.html

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 06-10-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
Gary199 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

voor wat het waard is:
mijn woning omvat 165 M2 opp beg. gr. en 1 verdieping waar slaap- en werkkamers zijn
keuken, bijkeuken en badkamer beneden echt goed geisoleerd
1e verdieping goed geisoleerd vanwege totale isolatie door andere oorzaak ( wegens geluid steenwol etc )
2 woonkamers beneden vloer geisoleerd en spouwglas met crypton
gasverbruik voor verwarming stookseizoen 21/22 2800 m3
op basis van de Koevlaas methode benodigde WP vermogen plm. 13,6kW
2000 m3 gas geeft vgls Koevlaas methode plm. 9.7 kW
bij mij in de kelder staat een J model 9 kW met buffervat van 100L en die doet het nu met 2 vingers in de neus en in "de achteruitversnelling".
Ik verdenk de WP unit die in de kelder hangt er van zelf zoveel warmte af te geven die zijn weg vindt door het gehele huis. Kelder is kurkdroog en is verworden tot een inpandige hobby werkplaats.
Met 9kW zie ik de winter met vertrouwen tegemoet, los van de nog aanwezige CV-ketel,
Overigens zal, afhankelijk van de stroomprijs boven het plafond, de CV-ketel vermoedel wel gebruikt worden voor verwarming indien het stroomverbruik het plafond dreigt te overschrijden.

En, wat er ook allemaal aan het systeem hangt waarover de discussie, feit blijft het aangegeven verbruik van 2000 m3 gas. Indien er steeds allerlei bijzonderheden en uitzondering bij gerekend moeten worden, heeft de Koevlaas methode dan minder werkingsgebied dan i.h.a. wordt gesteld ? Een vuistregel heeft toch als kenmerk dat im Ganzen Grossen een formule staat met een extra afronding ? Bij allerlei afwijkingen verliest een vuistregel zijn uitwerking en bestaansrecht. Ik meen, dat dat laatste niet het geval is.
No offense, maar in 1 van je eerste posts gaf je ook de reden aan van het (in mijn ogen) extreme gasverbruik voor jouw huis:
Huidige verbruik is 2500 m3 , 2 poezen die volgens eega bij iedere temperatuur onbelemmerd zelf hun verblijf moeten kunnen kiezen, dus, alle deuren op een kier ( ook de buitendeur )
Als jij komende winter in heel koude periodes van plan blijft om de deuren naar buiten open te houden, ben ik bang dat - conform de vuistregel - de 9kW pomp het niet bijhoudt. Maar ik meen dat jij hybride hebt aangelegd om de poezen en partner tevreden te houden toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Daarnaast zegt het ook erg weinig dat je warmtepomp het nu met 2 vingers in de neus doet, dat moet ook want het is nog niet koud (sterker, in mijn 192 m2 / 780 m3 rijwoning is de - nu nog gas - cv nog niet aan geweest dit seizoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zojuist de externe thermometer binnen gekregen. Helaas waren ze voor dit geld zelfs te beroerd om er een paar meter kabel bij te doen.

Dus mijn vraag is; welke kabel hiervoor gebruiken?

Het is een twee-aderige aansluiting. Maar gezien het buitengebruik lijkt huishoudsnoer me niet ideaal. Toch maar XMKV pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:41:
Heb zojuist de externe thermometer binnen gekregen. Helaas waren ze voor dit geld zelfs te beroerd om er een paar meter kabel bij te doen.

Dus mijn vraag is; welke kabel hiervoor gebruiken?

Het is een twee-aderige aansluiting. Maar gezien het buitengebruik lijkt huishoudsnoer me niet ideaal. Toch maar XMKV pakken?
neopreen is ook een handige optie soms. vooral als het in de zon zit.

grijs pvc kan ook maar doe er dan wel een harde buis omheen. al is dat zoizo aan te raden.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-10-2022 15:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

neopreen is ook een handige optie soms. vooral als het in de zon zit.

grijs pvc kan ook maar doe er dan wel een harde buis omheen. al is dat zoizo aan te raden.
Check, eens kijken of de lokale bouwmarkt dat heeft. Zou inderdaad de wartel goed vullen. Gaat maar om anderhalve meter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

In basis gebruik je geen C in woonhuizen.
In de basis....maar dat zal dan zijn omdat het niet gebruikelijk/nodig is? Ik weet dat flinke lasapparaten niet voldoende hebben aan B en die gebruik je natuurlijk niet binnenshuis.

Ik bedoel dus eigenlijk: mag het wel, of is het onverstandig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
jurjen_g schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

No offense, maar in 1 van je eerste posts gaf je ook de reden aan van het (in mijn ogen) extreme gasverbruik voor jouw huis:

[...]

Als jij komende winter in heel koude periodes van plan blijft om de deuren naar buiten open te houden, ben ik bang dat - conform de vuistregel - de 9kW pomp het niet bijhoudt. Maar ik meen dat jij hybride hebt aangelegd om de poezen en partner tevreden te houden toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Daarnaast zegt het ook erg weinig dat je warmtepomp het nu met 2 vingers in de neus doet, dat moet ook want het is nog niet koud (sterker, in mijn 192 m2 / 780 m3 rijwoning is de - nu nog gas - cv nog niet aan geweest dit seizoen).
Klopt allemaal. Systeem doet zijn werk om mezelf duidelijk te maken hoe de WP werkt in de gegeven situatie. 1 op 1 is m.i. niet ergens te vinden dat, als bij gegeven instellingen het gedrag van de WP A is, dat je dit of dat moet doen om dat gedrag naar links of naar rechts te buigen om bij resultaat B te komen. Dus wordt het de Monte Carlo methode om dat zelf uit te vinden

De deuren binnen en in de buitenschil staan op een kleine kier t.b.v. de poezen die 100 x op een dag in en uit te lopen. Menigeen zou daar gek van worden maar mijn echtgenote is een dierenvriend en behandelt deze als lieve en goedwillende mensenkinderen.
Komende winter verwijs ik bij ontstane kou binnen naar de WP die zich van poezen niets aantrekt.
Mijn overjas en schaatskleren liggen klaar. De hybride opstelling ten spijt, ik ben niet van plan de nog nieuwe CV-ketel aan te steken anders dan om op gas te stoken tot aan het prijzenplafond indien dat goedkoper is dan WP en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Ach wat is zeker in t leven 😋
Denk wel naar type die ik zie. Alternatief is de alpha 2 met 868mhz en een ontvanger. Maar nog steeds dan geen data opties. Voorzover ik het zie pas de ethernet optie bij een volledige unit voor vloerverdeler aansturing wel mogelijkheden. Maar dan heb je dus best wat hardware nodig… ;

-Thermostaat Alpha 2
-Vloerverdeler als ontvanger signaal en de ethernet aansluiting
-externe Schakelaar tbv input koelsignaal
-Relais om h naar c te zetten icm koelsignaal schakelaar input
-vochtsensor (optioneel)
Al met al zo €450,- verder…
Dan kan ik beter 2 zonnepanelen bijleggen voor t onnodige waterpomp verbruik, al is dit in duurzaamheid oogpunt natuurlijk waanzin.

https://www.heima24.de/fu...e-230-v-mit-ethernet.html
Ik ben gek op apparaten. Maar ...., stel dat dit alles in de nieuwe J-modellen standaard is ?
De best renderende verbeteringen zitten meestal standaard in nieuwe modellen, al geeft dat vaak minder plezier, maar wel minder kosten ...
Kan de dagelijkse bediening nog zonder handleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Nope werkt met een koelsignaal input, deze zal je dus door moeten lussen naar relais die signaal van h naar c zet. Schakelmoment zijn dus twee settings. Voordeel is dat er ook gelijk een vocht sensor beschikbaar is die de koel input onderbreekt. Mooier was geweest als twee uitgang signalen waren geweest.
Blijft dus niet optimaal en verval je dus weer in de thermostaat van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
PASware schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

In de basis....maar dat zal dan zijn omdat het niet gebruikelijk/nodig is? Ik weet dat flinke lasapparaten niet voldoende hebben aan B en die gebruik je natuurlijk niet binnenshuis.

Ik bedoel dus eigenlijk: mag het wel, of is het onverstandig?
Ik heb er 1 om de startstroom van een zaag op te vangen dus eigenlijk mag ik weinig zeggen:+ maar er is mij verteld dat ze in huishoudens niet mogen, ik denk dat ze alleen worden afgeraden, maar ik heb geen bron. Maar tegelijk zie ik ook geen reden om C te plaatsen ipv B in jouw geval. paar euro besparen of een beter passende beveiliging hebben, dat is de keuze die je volgens mij maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 22:35

Ethirty

Who...me?

[...]

-app bediening

Weet dat je geen andere suggesties wilde, maar ik wil straks aan de KNX bus hangen. Wel een flinke aanloop qua kosten, maar dan heb ik alle parameters beschikbaar in een centraal domotica systeem, een app en in het hele huis sensoren waar ik wel of niet iets mee kan sturen.

Het idee dat alles in de basis ook gewoon werkt zonder alle poespas, dus vraag me over een jaar ofzo nog maar eens of mijn vrouw er ook zo over denkt :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Weet dat je geen andere suggesties wilde, maar ik wil straks aan de KNX bus hangen. Wel een flinke aanloop qua kosten, maar dan heb ik alle parameters beschikbaar in een centraal domotica systeem, een app en in het hele huis sensoren waar ik wel of niet iets mee kan sturen.

Het idee dat alles in de basis ook gewoon werkt zonder alle poespas, dus vraag me over een jaar ofzo nog maar eens of mijn vrouw er ook zo over denkt :+
Thanks voor je tip en heb al voldoende domotica (open source) ik zoek inderdaad iets out of the box 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:09
Joris273 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:54:
Ik heb hem hier vandaan gehaald. Transportkosten iets van €120 en ze spreken Engels.

https://www.maison-energy...rch_query=Mdc09&results=1
Ik heb vandaag contact gehad, levertijd inmiddels ook "about" 4 maanden en transportkosten rond de € 300.
Nog maar even rustig afwachten dus...

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gary199 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Ik ben gek op apparaten. Maar ...., stel dat dit alles in de nieuwe J-modellen standaard is ?
De best renderende verbeteringen zitten meestal standaard in nieuwe modellen, al geeft dat vaak minder plezier, maar wel minder kosten ...
Kan de dagelijkse bediening nog zonder handleiding ?
Hadden we niet al geconstateerd dat het met handleiding ook niet lukt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
Gary199 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Klopt allemaal. Systeem doet zijn werk om mezelf duidelijk te maken hoe de WP werkt in de gegeven situatie. 1 op 1 is m.i. niet ergens te vinden dat, als bij gegeven instellingen het gedrag van de WP A is, dat je dit of dat moet doen om dat gedrag naar links of naar rechts te buigen om bij resultaat B te komen. Dus wordt het de Monte Carlo methode om dat zelf uit te vinden

De deuren binnen en in de buitenschil staan op een kleine kier t.b.v. de poezen die 100 x op een dag in en uit te lopen. Menigeen zou daar gek van worden maar mijn echtgenote is een dierenvriend en behandelt deze als lieve en goedwillende mensenkinderen.
Komende winter verwijs ik bij ontstane kou binnen naar de WP die zich van poezen niets aantrekt.
Mijn overjas en schaatskleren liggen klaar. De hybride opstelling ten spijt, ik ben niet van plan de nog nieuwe CV-ketel aan te steken anders dan om op gas te stoken tot aan het prijzenplafond indien dat goedkoper is dan WP en stroom.
Als het kouder wordt willen die katten toch niet naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
blb4 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Ik heb vandaag contact gehad, levertijd inmiddels ook "about" 4 maanden en transportkosten rond de € 300.
Nog maar even rustig afwachten dus...
Pricerunner.dk had ik in mei ook wel veel succes mee. Kon je zoeken op prijs en voorraad.

In combinatie met google-translate uiteraard...ik ben een beta-man. Zeker geen talenwonder.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris273 op 06-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@flippy neopreen was ruim op voorraad bij de bouwmarkt. Nooit aan gedacht eigenlijk, maar verwerkt wel erg prettig eigenlijk.

Next up... Voorbereiding voor het vervangen van de verdelers.

De open verdelers hebben alleen een danig andere layout dan mn huidige robot verdelers. Ik ontkom er dus niet aan om een stukje te gaan verlengen.

Nu heb ik twee opties:
- euroconus koppelstuk ertussen en daarmee verlengen. Kost wel een klein kapitaal. Gaat om in totaal 21 groepen. Dus das 21 koppelstukken en 42 kneladapters. 240 euro materiaal.
- perskoppelingen ertussen. Kost 21 perskoppelingen 21 kneladapters. 227 euro

Als de kneladapters te hergebruiken zijn (?) wordt het 156 euro.

Iemand een mening hierover? Of een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Hier gemonteerd op 32 MM Henco maar zie liever 28 MM staal ivm. verlies inwendig diameter van 10 mm bij koppelingen van Henco. De flow door de RVS leidingen is anders super. :-)
geven Henco koppelingen geen venturi-effect ? Dacht het wel en dan geeft een korte vernauwing een flow versnelling die voorbij de versmalling weer over gaat in drukverlaging en keert de flow weer terug in de toestand van voor de versmalling. Dat is de reden dat nauwere koppelingen gemonteerd kunnen worden zonder noembaar flow verlies.

[ Voor 31% gewijzigd door Gary199 op 06-10-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:02:
@flippy neopreen was ruim op voorraad bij de bouwmarkt. Nooit aan gedacht eigenlijk, maar verwerkt wel erg prettig eigenlijk.

De open verdelers hebben alleen een danig andere layout dan mn huidige robot verdelers. Ik ontkom er dus niet aan om een stukje te gaan verlengen.

Nu heb ik twee opties:
- euroconus koppelstuk ertussen en daarmee verlengen. Kost wel een klein kapitaal. Gaat om in totaal 21 groepen. Dus das 21 koppelstukken en 42 kneladapters. 240 euro materiaal.

Euro = demontabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Hadden we niet al geconstateerd dat het met handleiding ook niet lukt? :+
ik veronderstelde dat je inmiddels al eentje had specifiek voor het eigen systeem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
xtr3me schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

Heb je wellicht wat foto’s van hoe je dit gemonteerd hebt en hoe dit er uit ziet?
https://gathering.tweaker...message/71004200#71004200

90 graden bocht.

Maar een andere tweaker heeft het gebruikt omdat hij de unit binnen heeft staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns61BdsoLXQv6q44yK3bGUZuS9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kdi7Rkjr9zJK54MXMBaP3Fz6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CCxc31xPvABrYR6UVvo-1bju68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DrCQGKWufn8IsKAzDkeGyaSs.jpg?f=user_large

Heb nog wel een stukje liggen ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:00:
Hebben meer mensen last van die te korte runs als op kamerthermostaat van de roomcontroller staat? Stooklijn ff op direct 27 gezet maar zodra compressor opstart tikt hij ook weer uit. Overgangsdag of een setting?

Beetje zonde van die loze startstops. Wat me ook opvalt is dat target temp tijdens een run start naar 20 gaat dit zou toch de 27 moeten zijn? Zodra compressor uit is weer 27….

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Hij lijkt wel contra met de pompflow te gaan zodra die pompt gaat naar target 20 en dan slaat natuurlijk compressor gelijk af maar waarom gaat hij überhaupt aan?

[Afbeelding]
Toch heb ik t idee dat ergens iets mis gaat wellicht met een instelling? Of is het testrun?

Elke keer als flow begint en de compressor start gaat de target temp van 27 naar 20???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl35MIzYGvfn1m2MFwGJg03dk2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VtLn40bKtNbZYc9BdDJ2lm2u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 06-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Toch heb ik t idee dat ergens iets mis gaat wellicht met een instelling? Of is het testrun?

Elke keer als flow begint en de compressor start gaat de target temp van 27 naar 20???
[Afbeelding]
Dubbel quotte van mezelf maar plaats dit zodat andere er wellicht wat aan hebben;

Het vreemde gedrag van target temp icm een opstartende compressor (en dus zeer korte runs) had zeer waarschijnlijke met de directe stooklijn te maken.

WAR (nog steeds als test met thermostaat) nu weer ingesteld met een nagenoeg vlakke stooklijn en hij shift niet meer naar een target temp van 20 terwijl de compressor draait.

Maar wat de gedachte achter een doel temp van 20 is terwijl direct op 27 staat moet ik ff een nachtje over slapen 💤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
[...]

[Afbeelding]
Veranderd je "buitentemperatuur" op het moment dat de compressor aangaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
[...]

[Afbeelding]
Waarom kijk je naar de Aquarea outlet target temp?

Ik vermoed dat jij de Aquarea Z1 Water Target Temperature wil volgen en dus naar de verkeerde kijkt?

[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 07-10-2022 08:45 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Waarom kijk je naar de Aquarea outlet target temp?

Ik vermoed dat jij de Aquarea Z1 Water Target Temperature wil volgen en dus naar de verkeerde kijkt?
Waarom verkeerd? Deze bekijk ik omdat dit de target temp van de warmtepomp in zijn geheel weer geeft, dus waar op dat moment de huidige vraag naar is. Oftewel wat de WP denkt te moeten geven. Of dit nu Z1 Z2 of DHW is.

Feedback welkom dus heb je svp onderbouwing voor "verkeerd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

djoenez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Veranderd je "buitentemperatuur" op het moment dat de compressor aangaat?
Niet significant, en zou als omlaag gaat juist de target temp omhoog moeten gooien ipv omlaag?
Voor nu maar op WAR ipv Stooklijn direct gezet en loopt nu goed.

Maar ben autistisch genoeg om te willen weten waarom icm direct hij geen run kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
ErikVers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Niet significant, en zou als omlaag gaat juist de target temp omhoog moeten gooien ipv omlaag?
Voor nu maar op WAR ipv Stooklijn direct gezet en loopt nu goed.

Maar ben autistisch genoeg om te willen weten waarom icm direct hij geen run kan maken.
In principe moet dat gewoon werken. Of je nu met WAR een temperatuur bepaalt of met een directe temperatuur krijg je dezelfde temperatuur om te stoken. Pak je dezelfde target temperatuur? Is er wel voldoende afgifte, mijn pomp start graag op vol vermogen en dat gaat niet lekker met mijn luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ik zou hier wel een aantal voorbeelden willen zien van basisinstellingen die voor iedere beginnende WP-gebruiker gehanteerd kunnen worden als uitgangspunt voor economisch gericht stookgedrag. Wie echter 24* kamertemperatuur wenst zal van daaruit vermoedelijk ook niet veel moeite die situatie te bereiken.

*knip*, dit gingen we niet meer doen.

Wel 1 ding, het gaat mij om het totaal, niet om wat Jan Piet of Klaas er van vinden doch om alle gebruikers van warmtepompen die niet eerst na lange tijd door schade en schande een redelijk werkend stookgedrag hebben uitgevonden, of erger nog, denken te hebben uitgevonden doch nog royaal verwijderd zijn van een "redelijk optimum".

Allerlei toeters en bellen aan een installatie zullen niet werken als de basis niet correct is ingesteld voor een installatie.
Echter zijn de meeste installaties niet zo ver verwijderd van een goed gemiddelde daar waar het gaat om de fysieke apparatuur en de montage.
Voor het presenteren van een theoretisch goed werkend systeem kan worden uitgegaan van een theoretisch correcte installatie.
Op basis van een 80:20 regel kan voor iedere gebruiker een goed ingesteld systeem worden gepresenteerd aan de hand van bijv. 3 voorbeelden.
nr 1 als uitgangspunt, nr 2 "ietsje meer" en nr 3 "ietsje minder".
Op die wijze is te zien welke richting een in te stellen correctie op de basis uitwerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

In principe moet dat gewoon werken. Of je nu met WAR een temperatuur bepaalt of met een directe temperatuur krijg je dezelfde temperatuur om te stoken. Pak je dezelfde target temperatuur? Is er wel voldoende afgifte, mijn pomp start graag op vol vermogen en dat gaat niet lekker met mijn luchtverwarming.
Je woord in principe geeft het correct weer :-) in mijn geval momenteel dus niet.
Hopelijk kom ik of een ander erachter waarom.

Dank iig voor het meedenken:
Yup flow meer dan genoeg (5kw H en flow > 25 l/min) en afgifte ruimte voldoende (80+m2)

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 07-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ErikVers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Je woord in principe geeft het correct weer :-) in mijn geval momenteel dus niet.

Yup flow meer dan genoeg (5kw H en flow > 25 l/min) en afgifte ruimte voldoende (80+m2)
Kost vermoedelijk een paar dagen voor de WP zitten of de data analyseren om het WP-gedrag te kunnen verklaren.
In een zinnige handleiding zou dit al beschreven dienen te staan.
Een goed toegeruste tweaker kan het gedrag van een WP feilloos verklaren omdat dit gedrag of stationair-lineair is of zeer beperkt dynamisch.
Ik verwacht daar een beperkte if then struktuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Welke temperatuur kiest de WAR en op welke temperatuur laat jij hem direct stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gary199 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:47:
Ik zou hier wel een aantal voorbeelden willen zien van basisinstellingen die voor iedere beginnende WP-gebruiker gehanteerd kunnen worden als uitgangspunt voor economisch gericht stookgedrag. Wie echter 24* kamertemperatuur wenst zal van daaruit vermoedelijk ook niet veel moeite die situatie te bereiken.
Kom maar met voorbeelden. In de TS staat volgens mij genoeg informatie om een goede keuze te kunnen maken/te starten met instellen. Heb je meer nodig zul je wat tijd moeten investeren of op zoek moeten naar iemand met ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:47

BTS

MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:02:

Nu heb ik twee opties:

Maar heeft iedere rij (aanvoer rij en retour rij) niet dezelfde lengte?

Dan gebruik je toch losse "balken" als verdeler zijnde.
Ik kan mij niet goed voorstellen dat elke groep een andere lengte heeft dan die er naast.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BTS schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Maar heeft iedere rij (aanvoer rij en retour rij) niet dezelfde lengte?

Dan gebruik je toch losse "balken" als verdeler zijnde.
Ik kan mij niet goed voorstellen dat elke groep een andere lengte heeft dan die er naast.
Nee dat klopt ook, maar aanvoer en retour zitten op hele andere hoogte.

Ga van deze layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c45vzkib8DWE2KoX6odgna1V9RE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gX8a506zf7GotlRMfMSZT1r2.png?f=user_large

naar deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3LxBEcK_5xWKVZKvDJzCOmq6Sk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YA4YhQm0XZtAqPDbWkDxuZHn.png?f=user_large

Losse balken zou ook kunnen, maar die hangen dan wel heel erg in het niets te zweven toch?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@MikeyMan voor die ben ik ook gegaan!

Die kan je helemaal uit elkaar halen en maken zoals jij hem wilt.
Dus in plaats van verlengen doe je 1 rij verkorten, zo creëer je ruimte om de verdeler met elkaar kwijt te kunnen. Moet je natuurlijk wel ruimte boven de grond over hebben.

P.S. Vergeet de montage set niet mee te bestellen. :z

Edit: met losse balken bedoel ik juist die verdeler. Wel netjes aan de muur monteren voor ondersteuning

[ Voor 13% gewijzigd door BTS op 07-10-2022 10:42 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BTS schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:41:
@MikeyMan voor die ben ik ook gegaan!

Die kan je helemaal uit elkaar halen en maken zoals jij hem wilt.
Dus in plaats van verlengen doe je 1 rij verkorten, zo creëer je ruimte om de verdeler met elkaar kwijt te kunnen. Moet je natuurlijk wel ruimte boven de grond over hebben.

P.S. Vergeet de montage set niet mee te bestellen. :z
Vrees dat dat niet gaat lukken. Heb geen 10cm over. Zou wel de losse balken kunnen monteren en zelf iets van een beugel kunnen maken misschien. Beetje voor elkaar ipv boven elkaar zeg maar. Maar dan moet ik hem eerst in handen hebben.

Weet jij of deze links/rechts om te draaien is?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Waarom verkeerd? Deze bekijk ik omdat dit de target temp van de warmtepomp in zijn geheel weer geeft, dus waar op dat moment de huidige vraag naar is. Oftewel wat de WP denkt te moeten geven. Of dit nu Z1 Z2 of DHW is.

Feedback welkom dus heb je svp onderbouwing voor "verkeerd"?
Oke, verkeerd is niet het juiste woord. wel ben ik gewend om te kijken naar de waarden zo dicht mogelijk bij wat je wilt zien. Je wilt zien wat er voor Z1 gevraagd wordt zonder eventuele onbekende variabelen die een waarde op een hoger niveau beinvloeden. Maar ik weet ook niet of je bv dingen via heishamon stuurt en/of zelfs heishamon icm nodered (waar nog best wat bugjes in zitten). Ik probeerde je vooral te sturen naar de meest relevante waardes om die te volgen in plaats van een meer high-over waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS

BTS

MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Vrees dat dat niet gaat lukken. Heb geen 10cm over. Zou wel de losse balken kunnen monteren en zelf iets van een beugel kunnen maken misschien. Beetje voor elkaar ipv boven elkaar zeg maar. Maar dan moet ik hem eerst in handen hebben.

Als je een zelfde montage kan creëren als je oude robot verdeler dan kan het zonder knippen/verlengen.
Dus die onderste rij strak tegen de muur en de bovenste rij een cm of 8 van de muur af.
Ik heb ook met houten balkjes gewerkt om het voor elkaar te krijgen.

Ja, de "balk" wordt bijeen gehouden door 2 schroefdraadstangen en is modulair. Ik heb bij mij zelf ook de aansluitingen van de hoofdleidingen omgedraaid. Zitten rubber O ringen in die zorgen dat elke module lekvrij tegen elkaar aan drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door BTS op 07-10-2022 10:53 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ep Woody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Kom maar met voorbeelden. In de TS staat volgens mij genoeg informatie om een goede keuze te kunnen maken/te starten met instellen. Heb je meer nodig zul je wat tijd moeten investeren of op zoek moeten naar iemand met ervaring.
"genoeg informatie" ????????
fragmentatie over > pagina's ? Daar blijkt niet of nauwelijks samenhang uit.
kan je enigszins aangeven waar je e.e.a. hebt gezien ?
"heb je meer nodig zul je tijd moeten investeren ..... "
Het is toch de bedoeling te willen voorkomen dat > 100.000 individuen steeds weer het wiel moeten uitvinden ? Dacht dat die uitgesproken boodschap helder is verwoord, toch ?

"Zoeken naar iemand met ervaring" ?? die lopen hier toch vrij rond ??
Is tweaken niet synoniem met delen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 07-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Gary199 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Het is toch de bedoeling te willen voorkomen dat > 100.000 individuen steeds weer het wiel moeten uitvinden ? Dacht dat die uitgesproken boodschap helder is verwoord, toch ?
De openingspost staat vol met zinvolle informatie. Kijk bijvoorbeeld naar: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Als je iets mist, dan zie ik de aanvulling graag verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Voor als de losse balken optie niet werkt; ik heb mijn aanvoerslangen verlengd, met Euroconus koppelstukken. De bestaande adapters heb ik hergebruikt, waardoor maar de helft nieuwe adaptersetjes nodig.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ep Woody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

De openingspost staat vol met zinvolle informatie. Kijk bijvoorbeeld naar: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Als je iets mist, dan zie ik de aanvulling graag verschijnen.
Heb ik gelezen. Staat er precies zoals ik aangaf. Fragmentaris en met 17-mijls laarzen.
Ongeveer zoals een Rus zonder kennis de Engelse taal doceert.
*knip*, dit is dus niet constructief

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lbreman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Voor als de losse balken optie niet werkt; ik heb mijn aanvoerslangen verlengd, met Euroconus koppelstukken. De bestaande adapters heb ik hergebruikt, waardoor maar de helft nieuwe adaptersetjes nodig.
Ja dat was mijn eerdere voorstel hier ;)

Bestaande adapters blijven zitten dan toch? Koppelstuk eraan, en dan een stukje slang met twee euroconussen eraan? Of heb je een ander koppelstuk gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lbreman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Bestaande adapters blijven zitten dan toch? Koppelstuk eraan, en dan een stukje slang met twee euroconussen eraan? Of heb je een ander koppelstuk gevonden?

Ik ging uit van deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI3PVxKfb6t7abhOuv7gSXCv8KM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4kWvBIIPc5DmPrCswFLkfTuy.png?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ep Woody
Gary199 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Heb ik gelezen. Staat er precies zoals ik aangaf. Fragmentaris en met 17-mijls laarzen.

*knip*
We zijn allemaal enthousiaste vrijwilligers. We doen ons best. Er zijn geen pasklare antwoorden. Je kan niet zeggen, pak een stooklijn van -10 tot 15 met een watertemperatuur van 35 tot 25, dan zit je goed.

Verder stop ik hiermee de discussie, dit voegt niets toe aan het topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

"Zoeken naar iemand met ervaring" ?? die lopen hier toch vrij rond ??
Het is inderdaad hier gathering.tweakers.net, niet het support van Panasonic of een commerciele omgeving waar iemand geld verdient door er heel veel tijd en moeite in te steken om het helemaal voor iedereen kant-en-klaar passend uit te schrijven en bij te houden.

En voortschreidend inzicht is niet alleen de kracht van wat hier op dit topic maar zorgt er helaas ook voor dat het overzicht soms wat ondersneeuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
niet happen op flamebait

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Ik ging uit van deze:

[Afbeelding]
wel fittingen opnieuw aanzetten. dus bovenste 2cm van de leiding afsnijden om een "vers" stukje leiding te krijgen voor de ringen om in te bijten. anders gaan ze lekken. zorg dat de o-ringen ook schoon zijn en de grote rommel van de leidingwand af is als dat erin zit. (vooral voor mensen met radiatoren)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
Gary199 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

*knip*
Nou, ik vind eigenlijk dat je een te veeleisende, "moderne consument" speelt. Tweakers was ooit opgericht voor die mensen die zelf proefondervindelijk voorop willen lopen in technische oplossingen en hun kennis daarvan delen. Dat doen ze hier op dit onderwerp wat mij betreft ontzettend goed, door veel tijd in eigen systeem en in het posten van ervaringen te steken. Dat jij aanvullend eist dat zowel Tweakers als fabrikanten al die info op 1 begrijpelijk a4tje voor Truus moeten plakken, geldig voor alle situaties, is ten eerste onmogelijk en vind ik ten tweede egoïstisch en lui. Dat mag je best zijn, maar dan moet je toch wat mij betreft echt op zoek naar een vakman en ervoor betalen. Misschien dat 1 van de vakmannen hier best wel eens een dagje betaald bij je langs willen komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Ik zie in de installation manual (7kW mono-bloc) dat de voeding van een 3kW verwarmingselement (voor anti- legionella) in de DHW tank vanuit de warmtepomp komt. De warmtepomp wordt gevoed door 2 groepen, 1 afgezekerd op 20A (voor de normale verwarming door wp) en 1 op 16A (voor de interne Backup heater).
Wordt het verwarmingselement in de dhw-tank dan gevoed door die op 16A afgezekerde groep en worden interne Backup heater en dhw verwarmingselement dan nooit tegelijkertijd ingeschakeld? Of is er een derde groep a 16A nodig?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

wel fittingen opnieuw aanzetten. dus bovenste 2cm van de leiding afsnijden om een "vers" stukje leiding te krijgen voor de ringen om in te bijten. anders gaan ze lekken. zorg dat de o-ringen ook schoon zijn en de grote rommel van de leidingwand af is als dat erin zit. (vooral voor mensen met radiatoren)
Je doelt dan op het hergebruik van de euroconus adapters? En dan henco koppelstukken voor verlengen?

Zei iemand iets over ABB automaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRBN4cwaHlWvI69Ts8RxxKHxEII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRoUasQ7aHteWV9l4Ks8ve90.png?f=fotoalbum_large

Chana... Never heard off...

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:08

timovd

Voorsprong door techniek

Joris 407 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:31:
Ik zie in de installation manual (7kW mono-bloc) dat de voeding van een 3kW verwarmingselement (voor anti- legionella) in de DHW tank vanuit de warmtepomp komt. De warmtepomp wordt gevoed door 2 groepen, 1 afgezekerd op 20A (voor de normale verwarming door wp) en 1 op 16A (voor de interne Backup heater).
Wordt het verwarmingselement in de dhw-tank dan gevoed door die op 16A afgezekerde groep en worden interne Backup heater en dhw verwarmingselement dan nooit tegelijkertijd ingeschakeld? Of is er een derde groep a 16A nodig?
Je heb één 3kW backup heater die ook voor de antilegionella-run gebruikt wordt. Voor normale verwarming (cv and sww) voldoet een 16A ook. Er zijn tweakers die alles op één automaat hebben aangesloten vanuit de groepenkast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Welke temperatuur kiest de WAR en op welke temperatuur laat jij hem direct stoken?
Beide momenteel 27

Ook wel mooi; je kan precies zien wanneer van de controller het scherm aanspringt; dit tikt de room temp naar 1 graad omhoog precies om 10:00 en naar één graad omlaag om 22:00 🙈 wist ik al maar heeft nu ook effect.

Voorlopige conclusie is dat hierdoor tijdens aanspringen de room temp net te laag was waardoor aanspringt en dat al tijdens opstarten hij er in de kamer overheen schiet door de controller verlichting… voor nu room temp vraag 1 graad omhoog gezet en dan loopt hij precies zoals te verwachten is; op naar een 24h run 👍

Je zou toch denk dat er een in en uit schakelvertraging ingebakken zit. Bovenstaande wat ik omschrijf is binnen 2-3 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
timovd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Je heb één 3kW backup heater die ook voor de antilegionella-run gebruikt wordt. Voor normale verwarming (cv and sww) voldoet een 16A ook. Er zijn tweakers die alles op één automaat hebben aangesloten vanuit de groepenkast.
In de manual staat voor normale verwarming 17A, dus die zou ik dan op 20A moeten afzekeren.
En ik wil dus een externe heater gebruiken voor in de boiler. De interne backup heater wil ik daarvoor niet gebruiken, vanwege de afstand tussen buitenunit en boiler. Maar waar haalt die externe heater dan de voeding vandaan?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die komt zover ik weet zoals jij ook al schetste dan van de WP. Van de aansluiting die ook de interne backupheater voedt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:08

timovd

Voorsprong door techniek

@Joris 407 is een losse WPB dan niet handiger gezien de afstand?
En 16A is ruim voldoende voor verwarming.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Je doelt dan op het hergebruik van de euroconus adapters? En dan henco koppelstukken voor verlengen?
ja. al is opnieuw aansnijden altijd wel nodig. als je voor elkaar kan krijgen om de nieuwe verdeler gewoon lager te hangen is dat natuurlijk makkelijker/goedkoper.
bartvl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:43:
Die komt zover ik weet zoals jij ook al schetste dan van de WP. Van de aansluiting die ook de interne backupheater voedt.
klopt.
timovd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:43:
@Joris 407 is een losse WPB dan niet handiger gezien de afstand?
En 16A is ruim voldoende voor verwarming.
gewoon 16A zekering gebruiken. de heater is maar 3kW en losse tank heaters zijn meestal maar 2kW.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bartvl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:43:
En worden interne backup heater en het element in de dhw boiler dan nooit tegelijkertijd ingeschakeld? Regelt de wp dat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Gary199 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Kost vermoedelijk een paar dagen voor de WP zitten of de data analyseren om het WP-gedrag te kunnen verklaren.
In een zinnige handleiding zou dit al beschreven dienen te staan.
Een goed toegeruste tweaker kan het gedrag van een WP feilloos verklaren omdat dit gedrag of stationair-lineair is of zeer beperkt dynamisch.
Ik verwacht daar een beperkte if then struktuur.
Ik beschouw mezelf inderdaad als een goed toegeruste tweaker. Toen ik hieraan begon een tijd (2-3winters) geleden stond ik meer bij de room controller dan ik per dag op de bank zat…. Tegenwoordig lekker via heishamon mqtt en HA kan ik gewoon op later moment een analyse doen.

Huidige test doe ik ook enkel omdat ik me niet voor kan stellen dat controller zo slecht is als wij hier denken.

Ik ga altijd uit van de juiste intenties en zeker van die van Panasonic. Ik vermoed wel dat ik hierin wat betreft de room controller in teleurgesteld ga worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Nee, tweaken is tweaken: net zo lang proberen en sleutelen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt en deze voortgang (gratis) te delen met mede-lotgenoten ter lering (of vermaak).

Het is geen voorgekauwde foutloze consumenten handleiding. En de diverse specialisten die hier gratis advies geven, waar ze ook in hun recht staan om dit uitsluitend betaald te komen doen, waarderen we daardoor juist enorm.

Een beetje geven en nemen... ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Joris 407 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

En worden interne backup heater en het element in de dhw boiler dan nooit tegelijkertijd ingeschakeld? Regelt de wp dat zelf?
Ik kan het niet direct concreet terugvinden. Maar dat lijkt me een veilig aanname :).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

gewoon 16A zekering gebruiken. de heater is maar 3kW en losse tank heaters zijn meestal maar 2kW.
In de manual staat 17A voor gewone verwarming en 13A voor backup heater voor de 7kW mono bloc. Denk dat ik me daar wel aan wil houden en dus 1x 20A en 1x 16A automaat.
@flippy weet jij of interne backup heater en losse tank heater nooit tegelijkertijd worden ingeschakeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

In de manual staat 17A voor gewone verwarming en 13A voor backup heater voor de 7kW mono bloc. Denk dat ik me daar wel aan wil houden en dus 1x 20A en 1x 16A automaat.
@flippy weet jij of interne backup heater en losse tank heater nooit tegelijkertijd worden ingeschakeld?
nee, die kunnen niet tegelijk aan. het is 1 of ander.

17A zie je alleen als je voltage zwaar inkakt. daar word rekening mee gehouden. niet echt relevant in nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ep Woody schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

We zijn allemaal enthousiaste vrijwilligers. We doen ons best. Er zijn geen pasklare antwoorden. Je kan niet zeggen, pak een stooklijn van -10 tot 15 met een watertemperatuur van 35 tot 25, dan zit je goed.

Verder stop ik hiermee de discussie, dit voegt niets toe aan het topic.
All right. Niets moet.
Zou met wel iets simpels kunnen voorstellen op basis van de boost aan kennis hier.
Maar dan moet er wel iemand tussen zitten die dat wil.
We gaan het zien heet het dan.
Zoals gebruikelijk, prettige dag gewenst. :*)

Zodra ik de nukken en grollen van mijn WP voldoende meen te kennen kom ik er op terug
als het zin lijkt te hebben. Of ik start een online snel-start adviesbureau waar je klant kunt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 07-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@Gary199 de hier verworven kennis maakt ons dan daardoor natuurlijk wel directe aandeelhouders van je toekomstige adviesbureau 😋💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dit is niet wat ik bedoel met constructief en ontopic

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
dus @Gary199 vraagt hier de aanwezige tweakers om aan hem een kant-en-klare en onfeilbare documentatie te gaan opleveren waarmee hij dan vervolgens de boer op kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:16:

Ik ging uit van deze:

[Afbeelding]
Ja, zo heb ik het gedaan inderdaad. Tot nu toe lekt er niets.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lbreman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Ja, zo heb ik het gedaan inderdaad. Tot nu toe lekt er niets.
Hoe kom je dan op minder adapters? Twee adapters per verlenging + een koppelstuk toch dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
sjimmie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:50:
dus @Gary199 vraagt hier de aanwezige tweakers om aan hem een kant-en-klare en onfeilbare documentatie te gaan opleveren waarmee hij dan vervolgens de boer op kan gaan?
Nee, dat is het zeker niet.
Dat idee is vanmiddag geboren vanwege de specifieke antwoorden die ik heb gekregen.
Maar aan de tekst te zien vraag je dit ook niet aan mij, of juist wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ErikVers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:30:
@Gary199 de hier verworven kennis maakt ons dan daardoor natuurlijk wel directe aandeelhouders van je toekomstige adviesbureau 😋💰
Als mijn posting niet positief en on topic was, dan ...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Boys and girls, tweak them, unless the neutrons and the protons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:09
sjimmie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:50:
Ik ben 't wel eens met @Gary199 dat 't vaak - als nieuwkomer - erg lastig is om je in te lezen in de topics, 't kost sowieso enorm veel tijd. Ik heb daar ook geen pasklare oplossing voor, 't is monnikenwerk om uit alle posts de additionele relevante informatie constant in een starttopic oid bij te houden. Het zou ons allemaal samen wel (veel) tijd kunnen schelen. Dit is niet alleen voor dit topic 't geval maar voor bijna alle fora.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Ik ben 't wel eens met @Gary199 dat 't vaak - als nieuwkomer - erg lastig is om je in te lezen in de topics, 't kost sowieso enorm veel tijd. Ik heb daar ook geen pasklare oplossing voor, 't is monnikenwerk om uit alle posts de additionele relevante informatie constant in een starttopic oid bij te houden. Het zou ons allemaal samen wel (veel) tijd kunnen schelen. Dit is niet alleen voor dit topic 't geval maar voor bijna alle fora.
Vandaar dat een goede TS onze aller verantwoordelijkheid is wat mij betreft.

Zo heb ik onlangs aardig wat feedback gegeven op deel 11 van het zonnepanelen topic en doe dat hier ook gevraagd en ongevraagd. TS is key.

Ik zelf ben wel van mening dat je als tweaker met ambitie je monniken taken serieus moet nemen en gewoon op pagina 1 moet beginnen met pen en papier in de aanslag om eigen notities te maken, en gewoon de 200+ door moet scannen. Zo ben ik en vele anderen begonnen. Als je dit doet en komt daarna met nieuwe niet eerder uitgespitte vragen. En niet te veel ongefundeerde opmerkingen hierbij maakt is men hier heel bereidwillig is mijn ervaring.

Ik wist nul over een warmtepomp en tegenwoordig klets ik iedereen onder de tafel, behalve hier maar in de echte wereld natuurlijk dan hé :)

Ik zou zeggen schrijf samen met Garry een consumenten handleiding met tips en gooi die hier voor de bus, dan kunnen we weer lekker on topic: Installatie en Optimalisatie.
Het is helemaal geen gek idee, wat wel gek zou zijn is verwachten (niet naar jou gericht maar een opmerking in het algemeen) dat iemand anders die voor je gaat maken. Het idee hier is om ook kennis te delen ipv enkel te vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

De TS is toch best een goede inleiding, maar kennis en begrip opbouwen kost tijd en moeite. De keus om het zelf uit te vogelen (vandaar de reden hier te komen lijkt me) ipv alles uitbesteden aan iemand met kennis (die nu schaars zijn uiteraard), is begrijpelijk; verzuipen in de informatie hoort daar dan een beetje bij ;). Met eigen inzet en voorwerk krijg je hier wel hulp en toelichting. Veel meer kun je niet eisen van een forum waar alles op vrijwillige basis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste mensen dit forum begint een beetje te lijken op een discussieplatform van het niveau 2e kamer. Kunnen wij het niet een beetje zakelijker houden en posts plaatsen waar iedere beginnende en gevorderde tweaker iets aan heeft?? Een aantal posts en tweakers van de afgelopen week zijn wel heel vaak aan bod gekomen. Als er behoefte is aan een discussie platform om over specifieke zaken van gedachten te wisselen maak dat dan aan naast dit tot voor kort interessante forum!

Het is storend voor veel tweakers die kennis willen vergaren om geconfronteerd te worden met onnodige discussies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Joris 407 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:31:
De warmtepomp schakelt inderdaad nooit beide tegelijk in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

liever niet reageren op offtopic berichten, maar een topicreport graag..

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 19:56 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Modbreak:laatste waarschuwing. Reageer behulpzaam en ontopic, of zoek een andere bezigheid.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@Gary199 Misschien kan je het nog in Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Ik denk niet dat je in dit topic veel gaat bereiken. Dat topic heeft andere personen die zich er verantwoordelijk voor voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
FransvWoerkom schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

De warmtepomp schakelt inderdaad nooit beide tegelijk in.
Persoonlijk vind ik dat jammer, dat de timer Max een uur kan ingesteld worden vooral, want m’n t-cap moet het bij 15+ graad echt wel redden zonder de interne element. Draai zonder extern voorlopig nog.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Modbreak:check je mail

[ Voor 149% gewijzigd door teacher op 08-10-2022 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Ondertussen aantal status programma gemaakt om in Control te blijven tussen warmtevraag, warmteafgiften, de wp maakt echt super mooie lange runs. Ik kijk vooral naar de delta van m’n aparte cv circuit als die groter is dan 2 mag de wp indien er warmtevraag is van mijn evohome draaien, ik gebruik dus mijn vloerverwarming/ beton als warmtebuffer en dat werkt echt mooi! Dit wel even in een plc gedaan aangezien ik een leek ben in homeassistant maar ik post het even als idee voor andere die ermee stoeien. Dus een cv buffervat van 300 liter hydraulische gescheiden. Ik merk steeds meer dat wat de meeste mensen al aangeven die buffer onnodig is 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAm0No-mp6s7NPDb_dNTvW5OI9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/llbC7HcVhUBHeqmVfyrLU39e.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
In de startpost is aangegeven dat voor de tanksensor met een thermistor (de VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR) zelf een temoeratuursensor in elkaar geklust kan worden. Dat is gelukt.

Nu wil ik ook de kamertemperatuur meten met een sensor (dus niet een externe termostaat of de remote controller)

Ik heb met dezelfde thermistor een sensor gemaakt en deze aangesloten op CN6 (room temp zone 1) maar hij geeft 52graden aan (wat niet juist kan zijn). Weet iemand of dit kan of zit er niets anders op dan de Panasonic kamersensor met thermistor aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

davevleugel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:27:
Ondertussen aantal status programma gemaakt om in Control te blijven tussen warmtevraag, warmteafgiften, de wp maakt echt super mooie lange runs. Ik kijk vooral naar de delta van m’n aparte cv circuit als die groter is dan 2 mag de wp indien er warmtevraag is van mijn evohome draaien, ik gebruik dus mijn vloerverwarming/ beton als warmtebuffer en dat werkt echt mooi! Dit wel even in een plc gedaan aangezien ik een leek ben in homeassistant maar ik post het even als idee voor andere die ermee stoeien. Dus een cv buffervat van 300 liter hydraulische gescheiden. Ik merk steeds meer dat wat de meeste mensen al aangeven die buffer onnodig is 😅

[Afbeelding]
Ik durfde het eigenlijk niet hardop te zeggen toen ik bij je was 😋🙈💪

Achteraf ging je denk ik voor een 9kw zonder buffer. Maar is altijd makkelijk hé met de kennis van morgen een besluit nemen. Wie weet maak je ooit iemand blij met het Pana Monster met monster buffer en doe je het nog een keer over een paar jaar?

Mooi dat de runs nu lang blijven en met jouw technische ervaring krijg je HA ook zo onder de knie hoor ✅

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 08-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Gary199 Ik weet niet of je echt een PM wilde sturen (dus privé bericht), want de berichten die je bij @Daffy1982 en bij @Tunda heb achtergelaten zijn gewoon voor iedereen inzichtelijk.

Pagina: 1 ... 87 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.