Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.578 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Uiteraard heb ik die gelezen. Maar, dan vraag ik me toch af waarom er buiten de handleiding om er zoveel over bijv. pendelen word geschreven. Zou dan toch niet meer hoeven ? Er zullen toch wel meer nieuwelingen zijn die de handleiding lezen ?
In de antwoorden op die vragen wordt dan wel erg weinig naar de handleiding verwezen.
En, de handleiding gaat nergens in op meer specifieke oorzaken van bijv. pendelen. Specifieke oorzaken zouden in zo'n fouten log vermeld kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat installateurs een dergelijk iets voor zichzelf hebben om efficient fouten te kunnen verhelpen.
de handleiding is voor de gebruiker.

pendelen is een gevolg van een installatie engineer die heeft zitten slapen of niet weet waar die mee bezig is.

dus de fabrikant gaat niet iets in een handleiding zetten waar de consument niks mee te makken heeft of zal begrijpen.

in de bijbel van de fabrikant staat wel het nodige, maar die hebben de doorsnee CV boer nooit gelezen natuurlijk.

[ Voor 62% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 23:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
ASW1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Een soort roterend platform dat zich aanpast aan de windrichting?

Ik chargeer het nu want je kunt dat ding maar 1x neerzetten.
Dus zeg het maar, in het geval van geen verdere afscherming voor wind, wat is de beste oriëntatie in het Nederlandse klimaat. Uitblaasrichting naar noord, oost, zuid of west?
Een scherm van lamellen voor de uitstroom en afwindig laten richten.

op de kast een klein windvaantje met in het kastje een 3-tal contacten die selectief bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:58:
[...]

pendelen is een gevolg van een installatie engineer die heeft zitten slapen of niet weet waar die mee bezig is.

dus de fabrikant gaat niet iets in een handleiding zetten waar de consument niks mee te makken heeft of zal begrijpen.

in de bijbel van de fabrikant staat wel het nodige, maar die hebben de doorsnee CV boer nooit gelezen natuurlijk.
IK heb het al eerder opgemerkt.
De eindgebruiker heeft niet de hele dag een gratis chauffeur op zijn WP zitten. De eindgebruiker heeft het recht om de makken van een apparaat te kennen. Daarna besluit de eindgebruiker of zijn eigen deskundigheid en tijd en/of geld aan derdenhulp te besteden. Bevoogding door een installateur of fabrikant is uit den boze en de mededingsautoriteit zal dat die fabrikant ook wel vertellen, zeker als een aantal klanten(organisaties) gaan klagen.
Onderschat bovendien ook niet de verstandelijke vermogens en technisch inzicht van veel mensen. Bovendien zijn er veel mensen met beroepen waar deze meer technisch inzicht verkrijgen of zelf besteden dan een goede installateur ooit zal hebben.
Ook die personen zijn onder de eindgebruikers.

Maar de geheimzinnigheid en het niet doen aan delen van kennis is een middel geboren uit onmacht en een pogen om kleine beetjes kennis te beschermen.
Dat is geen grootse gedachte als dat een instelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:12:
[...]

De eindgebruiker heeft niet de hele dag een gratis chauffeur op zijn WP zitten. De eindgebruiker heeft het recht om de makken van een apparaat te kennen. Daarna besluit de eindgebruiker of zijn eigen deskundigheid en tijd en/of geld aan derdenhulp te besteden. Bevoogding door een installateur of fabrikant is uit den boze en de mededingsautoriteit zal dat die fabrikant ook wel vertellen, zeker als een aantal klanten(organisaties) gaan klagen.
Onderschat bovendien ook niet de verstandelijke vermogens en technisch inzicht van veel mensen. Bovendien zijn er veel mensen met beroepen waar deze meer technisch inzicht verkrijgen of zelf besteden dan een goede installateur ooit zal hebben.

Maar de geheimzinnigheid en het niet aan delen van kennis te doen is een middel geboren uit onmacht en een p0gen om kleine beetjes kennis te beschermen.
ook jij krijgt niet de werkplaatsdocumentatie van VAG als je bij de dealer aanbelt.

nee, de gebruiker is NIET bij het verstand genoeg om alle ins en outs te weten van hun product, dan denk je hiet teveel van de gemiddelde gebruiker, de gebruiker moet een knoppie hebben om hem aan en uit te doen, verder niet.
als je een aparaat zoals een warmtepomp of een cv ketel zelf gaat installeren mag de fabrikant er vannuit gaan dat je weet waar je mee bezig bent, dat hoeft de fabrikant dan niet nog een keer aan je uit te leggen tenzij er dingen specifiek anders zijn dan normaal/gangbaar.

als je een auto koopt zit daar ook niet een rijlespakket bij, die hoor je al te hebben voor je achter het stuur stapt en de fabrikant heeft ook niet de plicht om je uit te leggen hoe je moet rijden. en de fabrikant heeft al helemaal niet de zin om die aansprakelijkheid over te nemen. net als dat panasonic geen zin heeft in gezeik met eindgebruikers die zelf beetje zitten te pioneren en de boel slopen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:58:
[...]

De doorsnee airco boeren ook niet :P

Je wordt gewoon verdrietig hoe sommige installaties klein en groot opgeleverd of achtergelaten worden door zogenaamde vakmensen tegenwoordig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:20:
[...]

ook jij krijgt niet de werkplaatsdocumentatie van VAG als je bij de dealer aanbelt.

nee, de gebruiker is NIET bij het verstand genoeg om alle ins en outs te weten van hun product, dan denk je hiet teveel van de gemiddelde gebruiker, de gebruiker moet een knoppie hebben om hem aan en uit te doen, verder niet.
als je een aparaat zoals een warmtepomp of een cv ketel zelf gaat installeren mag de fabrikant er vannuit gaan dat je weet waar je mee bezig bent, dat hoeft de fabrikant dan niet nog een keer aan je uit te leggen tenzij er dingen specifiek anders zijn dan normaal/gangbaar.

als je een auto koopt zit daar ook niet een rijlespakket bij, die hoor je al te hebben voor je achter het stuur stapt en de fabrikant heeft ook niet de plicht om je uit te leggen hoe je moet rijden. en de fabrikant heeft al helemaal niet de zin om die aansprakelijkheid over te nemen. net als dat panasonic geen zin heeft in gezeik met eindgebruikers die zelf beetje zitten te pioneren en de boel slopen.
Heerlijk zoveel algemeenheden. Als ik nu een installateur bel voor hulp bij een WP ben ik gemiddeld over 3 maanden aan de beurt. Een gezin met kleine kinderen kan geen dag wachten als tijdens redelijke kou de WP uitvalt en ook de tapwatervoorziening plat ligt.
Doordat zoveel WP geplaatst zijn in korte tijd is er te weinig follow up.
Het installatiebedrijf leeft grotendeels nog met de klassieke CV, is onderbemand en ontbeert i.h.a. vakmanschap t.a.v. de WP.
Dat is wat ik hier lees en dat is voor een stevig deel het bestaansrecht van kennisfora.

"Gezeik met eindgebruikers" klinkt wat afstandelijk als we het moeten hebben van diezelfde eindgebruikers.

Ik heb het bovendien slechts over een goede handleiding die fouten die kunnen voorkomen tijdens gebruik uitlegt en een remedie verschaft. Dat is niet meer dan fatsoenlijk.

Het werkplaatshandboek van VAG schrijft nieuwe delen voor als het enigszins kan. Vervangen, vervangen en vervangen. Dat levert het meeste op.

Kan ik over meepraten sinds 2001.
Pennetje afgebroken van vliegwiel van een Audi coupe 5-cil. Kostprijs pennetje toen 0,70 DM
Jawel, 6 weken diagnose tijd, fabrieksruilmotor omdat een leerling het "oor" voor de startmotor van de motor brak tijdens montage, andere ongelukken etc.
Kosten bij deze ongein bij een garage van Pon Leusden f 23.000,- excl. btw.
Uiteindelijk na Rechtsgang f 8400,- aan Pon c.s. betaald.

ja ja, off topic

De fabrikant zadelt de eindgebruiker op met een produkt van die fabrikant. Daar behoort een degelijke handleiding bij en produkt garantie waaronder ongestoord gebruik voor een redelijke levensduur en dat is veel meer dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:12:
[...]

Maar de geheimzinnigheid en het niet doen aan delen van kennis is een middel geboren uit onmacht en een pogen om kleine beetjes kennis te beschermen.
Het is allemaal onder gebracht onder wet milieubeheer.
Dus aan een CV Ketel, Warmtepomp mag je als eindgebruiker gewoon bar weinig doen.
+ de fabrikant verwijst gewoon naar de wet en dat je de benodigde papieren en kennis moet hebben.
Als jij niet voldoende kan onderbouwen. (Geen diploma of jaren ervaring met bewijs werkgever etc) kun je hoog of laag springen, maar een mededingingsautoriteit zal de fabrikant gewoon gelijk geven.

Het is niet zoals je telefoon of auto repareren etc ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
@flippy is een cursus "hoe dient een ondernemer zich t.o. een klant te gedragen" aan te bevelen en waarvoor is een leverancier van diensten en/of produkten aansprakelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:43:
[...]

Het is allemaal onder gebracht onder wet milieubeheer.
Dus aan een CV Ketel, Warmtepomp mag je als eindgebruiker gewoon bar weinig doen.
+ de fabrikant verwijst gewoon naar de wet en dat je de benodigde papieren en kennis moet hebben.
Als jij niet voldoende kan onderbouwen. (Geen diploma of jaren ervaring met bewijs werkgever etc) kun je hoog of laag springen, maar een mededingingsautoriteit zal de fabrikant gewoon gelijk geven.

Het is niet zoals je telefoon of auto repareren etc ;)
Dacht het niet allemaal.
Als eindgebruiker mag je overal aanzitten. De assurantiemaatschappijen hebben echter hun problemen en niemand mag een ander schade berokkenen.
Alleen als je je in het economisch verkeer begeeft zijn er regels ter bescherming van de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:44:
@flippy is een cursus "hoe dient een ondernemer zich t.o. een klant te gedragen" aan te bevelen en waarvoor is een leverancier van diensten en/of produkten aansprakelijk ?
een product mag de gezondheid of veiligheid van de consument/gebruiker niet in gevaar brengen.

als jij als fabrikant/ondernemer vrolijk tegen de gebruiker gaat vertellen in een handleiding dat ze rustig zelf wel mogen kutten met een gasbrander in een cv of het koelmiddel in een warmtepomp en vervolgens iedereen in het pand gestrekt ligt heeft de fabrikant 100% aansprakelijkheid. immers heb jij de consument gezegt dat ze dat mogen doen.

je denkt echt iets te makkelijk erover. geen bedrijf gaat zijn bedrijf op het spel zetten omdat gary niet kan wachten op de man die het wettelijk moet komen doen en vervolgens hemzelf en zijn kinderen om zeep helpt. gary kan dan nog zo handig zijn maar panasonic zegt nog steeds dat hij met zijn tengels van die printplaten af moet blijven. dan is het in elk geval niet panasonics zijn schuld als het misgaat. :+

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-10-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:47:
[...]

Dacht het niet allemaal.
Als eindgebruiker mag je overal aanzitten. De assurantiemaatschappijen hebben echter hun problemen en niemand mag een ander schade berokkenen.
Alleen als je je in het economisch verkeer begeeft zijn er regels ter bescherming van de ander.
Dat klopt dus niet:

> Wet milieubeheer > F-gassen
> Gasketelwet.

https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/bevoegd-gezag/

https://www.kiwa.com/nl/n...-vragen-co-certificering/

+ nog veel meer informatie op internet hierover.

Ik ben het eens dat het krom is dat er zelfs heel veel beunhazen met papiertjes er wel aan mogen werken en de wat beter geïnformeerde eindgebruiker niet.
Maar dat is afschuiven van verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 04-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:52

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:20:
[...]

Helemaal mee eens. En @Gary199 breng de leverancier/fabrikant maar niet op ideeën: er zijn genoeg voorbeelden in diverse branches waar je enkel kan kopen en in gebruik kan nemen door enkel een gecertificeerd partner. Dit komt vaak de kwaliteit en de klantbeleving ten goede maar beperkt de fabrikant wel zijn afzet markt.

Remeha vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld met zijn vrij beschikbare instructie video’s

Wel mis ik ff wat bovenstaande draadje met het topic onderwerp te maken heeft, en ik ben gelukkig geen TS

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-09 16:08
ErikVers schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Als we het toch over de flex rvs slang hebben heb ik twee vragen:

In een schema wat ik wel eens deel voor in bedrijf stellingen heb ik deze staan: https://www.der-schlauchf...-mit-Trinkwasserzulassung

Want hij voldoet aan mijn eisen: RVS - 1” - met een 90gr bocht - betaalbaar - verschillende lengte.

-ik kreeg pas de vraag van een klant of deze wel difuus dicht genoeg zou zijn. Nu zou ik zelf niet weten waarom niet. De drinkwater versie leek mij van betere kwaliteit of zie ik iets over het hoofd?
-de ringen die hier bij zitten zijn niet rood en niet groen maar precies er tussen in 😋 loont het om los te kopen of is dit voldoende? Zo ja waar?

Uitdaging is denk ik dat ik geen goed vlakdichtend verloop 1 1/2” naar 1” kan vinden en de aansluiting op de pana ook niet vlakdichtend zijn. Dat maakt dit iets lastiger om makkelijk af te dichten.

Tips zijn welkom dan pas ik mijn doc erop aan 👍
Dat was ik ;-)

Ik stelde die vraag omdat ik de hoofdleiding naar de vloerverwarming (8 groepen) op de begane grond met meerlagenbuis ga aanleggen, maar het leidingwerk en de radiatoren op de eerste en tweede verdieping laat zitten. Stalen leidingen dus.

De slangen in de link zijn van EPDM en dus niet diffusiedicht, dit is ook niet relevant voor drinkwater. Maar na wat emailverkeer krijg ik nu aansluitslangen toegestuurd met een extra diffusiedichte laag (EVOH als ik het goed heb)

Dit even ter info.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

AppieK schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Dat was ik ;-)

Ik stelde die vraag omdat ik de hoofdleiding naar de vloerverwarming (8 groepen) op de begane grond met meerlagenbuis ga aanleggen, maar het leidingwerk en de radiatoren op de eerste en tweede verdieping laat zitten. Stalen leidingen dus.

De slangen in de link zijn van EPDM en dus niet diffusiedicht, dit is ook niet relevant voor drinkwater. Maar na wat emailverkeer krijg ik nu aansluitslangen toegestuurd met een extra diffusiedichte laag (EVOH als ik het goed heb)

Dit even ter info.
Dank voor je biecht 😂
Wil je mij per pb dat artikelnummer delen? Dan pas ik die aan in het installatie schema 👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 20:02
ErikVers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Dank voor je biecht 😂
Wil je mij per pb dat artikelnummer delen? Dan pas ik die aan in het installatie schema 👍✅
Is dat installatieschema deelbaar? Of kan ik die ergens vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aurelium schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Is dat installatieschema deelbaar? Of kan ik die ergens vinden?
Sorry dat deel ik alleen aan betalende klanten vooraf bij een inbedrijfstelling.

Wel zijn er met het zoekwoord schema hier voldoende voorbeelden beschikbaar 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:57:
[...]

een product mag de gezondheid of veiligheid van de consument/gebruiker niet in gevaar brengen.

als jij als fabrikant/ondernemer vrolijk tegen de gebruiker gaat vertellen in een handleiding dat ze rustig zelf wel mogen kutten met een gasbrander in een cv of het koelmiddel in een warmtepomp en vervolgens iedereen in het pand gestrekt ligt heeft de fabrikant 100% aansprakelijkheid. immers heb jij de consument gezegt dat ze dat mogen doen.

je denkt echt iets te makkelijk erover. geen bedrijf gaat zijn bedrijf op het spel zetten omdat gary niet kan wachten op de man die het wettelijk moet komen doen en vervolgens hemzelf en zijn kinderen om zeep helpt. gary kan dan nog zo handig zijn maar panasonic zegt nog steeds dat hij met zijn tengels van die printplaten af moet blijven. dan is het in elk geval niet panasonics zijn schuld als het misgaat. :+
Ik denk dat ik dat allemaal niet heb beweerd.
Uiteraard schrijft de batterij producent dat je batterijen niet in het vuur mag gooien, dit naar goed Amerikaans voorbeeld.
Vreemde wereld trouwens.
En panasonic schrijft helemaal niet dat ik MOET afblijven van de door mij aangeschafte en betaalde WP.
Ik ben de enige die daar over gaat. Of dat verstandig is om er zelf aan te prutsen is wat anders.
Eigenlijk "zegt" Panasonic juist tegen de eindgebruiker "doe het vooral zelf" .
De info in de installatiehandleiding is er voor ingericht.
Bij koop zonder voor behoud worden overigens ook alle rechten op het aangekochte onverkort overgedragen aan koper.
Er ontbreekt kennelijk niet alleen kennis omtrent de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:03:
[...]

Dat klopt dus niet:

> Wet milieubeheer > F-gassen
> Gasketelwet.

https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/bevoegd-gezag/

https://www.kiwa.com/nl/n...-vragen-co-certificering/

+ nog veel meer informatie op internet hierover.

Ik ben het eens dat het krom is dat er zelfs heel veel beunhazen met papiertjes er wel aan mogen werken en de wat beter geïnformeerde eindgebruiker niet.
Maar dat is afschuiven van verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid.
waar staat hier iets over handelingen door een eindgebruiker eigenaar en zelfgebruik ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
En panasonic schrijft helemaal niet dat ik MOET afblijven van de door mij aangeschafte en betaalde WP.
ik zou de handleiding toch maar eens wat beter lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Goedemorgen,

Ik heb een offerte gekregen met de Panasonic KIT-WC07J3E5 split unit.
Daarbij een hygiëne boiler van 200L.

De bedoeling is dat het vat altijd op zo een 35 a 40c gehouden word voor c.v. en het tapwater daar voorverwarmt word.
Dus dan heb ik zeg maar een 35c tapwater wat na verwarmd word door mijn ventilatie warmtepomp.

Mijn gasverbruik was voor ik de ventilatie warmtepomp in gebruik nam een 900m3 gas.
Ik zit na de ventilatie warmtepomp op minder dan 200m3 per jaar en de laatste 2 jaar (door de plaatsing van airco) onder de 50m3 per jaar.

ik heb de 7kw gekozen zodat ik de ventilatiewarmtepomp minder ga gebruiken en meer voor het tapwater.

in eerste instantie boden ze een boiler aan voor tapwater met 3kw element voor legionella en een 50 boiler voor c.v. buffer.

Iemand ervaring met dergelijke installatie?
Of ander advies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Gary199 @flippy kunnen jullie de onderlinge discussie voortzetten via dm? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
knip, het is mooi geweest, graag weer concreet ontopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
en ook dit is offtopic

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:10
hier stond een relaas over wetgeving rondom gasketels...

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 09:58 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Oh ja, on-topic stukje bij mijn vergaste relaas! Bijna vergeten. :o Bij deze:

@Gary199

M.b.t. pendelen. Een gas CV ketel doet dat ook. Het probleem en de oplossing voor WP en gasketel zijn simpelweg hetzelfde; meerdere kleine vermogens in cascade.

Dit is stomweg onderdeel van ontwerpen van installatie zoals @flippy ook al verwoorde.

Maar dat is een antwoord waar een particulier niet op zit te wachten, want dit kost veel ruimte en een veel groetere investering (niet altijd trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dank voor je biecht 😂
Erik waarom 1"en niet 1 1/4" die past direkt op de pomp zonder verdere dure koppelingen met kans op lekkages. Ik lever ze vaak in 30 en 50 cm en passen ook direkt op de Caleffi vorstbeveiligers indien van toepassing waardoor je met 2 verschillende lengtes ook voldoet aan hun voorschriften.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GtiIhNIfW4HLdYZOmkhS4cTbog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRTKpYkIARBfQkJngVDVw5Gy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 04-10-2022 10:43 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
[...]

Dank voor je biecht 😂
Uhmm, Easy-Fitt Oxyban of Oxyblock bijvoorbeeld?

Toch niet zo spannend dat dat per DM moet? Of mis ik iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:50:
Goedemorgen,

De bedoeling is dat het vat altijd op zo een 35 a 40c gehouden word voor c.v. en het tapwater daar voorverwarmt word.
Dus dan heb ik zeg maar een 35c tapwater wat na verwarmd word door mijn ventilatie warmtepomp.

Mijn gasverbruik was voor ik de ventilatie warmtepomp in gebruik nam een 900m3 gas.
Ik zit na de ventilatie warmtepomp op minder dan 200m3 per jaar en de laatste 2 jaar (door de plaatsing van airco) onder de 50m3 per jaar.

ik heb de 7kw gekozen zodat ik de ventilatiewarmtepomp minder ga gebruiken en meer voor het tapwater.

in eerste instantie boden ze een boiler aan voor tapwater met 3kw element voor legionella en een 50 boiler voor c.v. buffer.

Of ander advies?
wat ga je in de 6 maanden dat je je huis niet verwarmd dan doen met tapwater? Kan je ventiliatieWP dan alleen het werk af? VErder moet je je niet te veel voorstellen bij dat voorverwarmen, als dat vat bijv. 35C is dan komt er echt geen 35C uit je hygienespiraal, maar eerder ~25-30C. Als je dat gebruikt als vulling voor je ventilatiewarmtepompboiler op zich niet erg, maar die moet nog wel even aan het werk dan.

klinkt voor mij als een redelijk dure oplossing, hygienebuffers zijn niet goedkoop. Kun je het systeem niet versimpelen en gewoon helemaal geen buffervat neerzetten, je WP lekker ruimteverwarming laten doen en de ventilatieWPB gewoon tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carboy54 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Erik waarom 1"en niet 1 1/4" die past direkt op de pomp zonder verdere dure koppelingen met kans op lekkages. Ik lever ze vaak in 30 en 50 cm en passen ook direkt op de Caleffi vorstbeveiligers indien van toepassing waardoor je met 2 verschillende lengtes ook voldoet aan hun voorschriften.

[Afbeelding]
Isoleer je die leidingen helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:50:
Goedemorgen,

Of ander advies?
het is een leuke gedachtengang maar helaas werkt het niet zo in de praktijk. constant een vat op 35 houden hele jaar door voor iets wat je maar paar maanden per jaar nodig hebt is kapitaalvernietiiging.

je schiet er echt niks mee op. gewoon de warmtepomp direct aan je afgiftesysteem knopen zonder tank en de WBP gewoon het lekker zelf uit laten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Isoleer je die leidingen helemaal niet?
Uiteraard. Foto tijdens montage. Na isoleren zie je er niets meer van :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
Carboy54 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Uiteraard. Foto tijdens montage. Na isoleren zie je er niets meer van :-)
Heb je daar toevallig ook een foto'tje van?
(ik ben alles aan het klaarleggen en voorbereiden voor als de 7kw hopelijk deze winter nog komt, dit zijn handige posts :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Fr33z en @flippy het voorverwarmen is idd dan niet een 35c maar 32c ofzo als de boiler 35c is (wat ik als minimum wil hebben)
In de zomer laat ik de boiler 1x per week naar 40c gaan en de rest doet de ventilatiewarmtepomp idd.
Heb ik nu ook genoeg aan en krijgt de ventilatiepomp zelfs kouder water toegevoerd.

En met een ander warmwater vat die word ook het hele jaar op temperatuur gehouden, dat was mijn gedachtegang om met 1 boiler alles zo veel mogelijk te doen.
evt. en de hygiëne boiler een electrisch element plaatsen voor de zomermaanden dat de wp vakantie kan vieren.

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 04-10-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:44:
En met een ander warmwater vat die word ook het hele jaar op temperatuur gehouden, dat was mijn gedachtegang om met 1 boiler alles te doen zo veel mogelijk.
dat is niet efficeint en kost is nodeloos een sloot energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
flippy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

dat is niet efficeint en kost is nodeloos een sloot energie.
Snap ik.
Maar hoe krijg je anders het hele jaar door warm water?
in de zomer elektriciteit genoeg overigens

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 04-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]
Misschien wel omdat ik zo onder de indruk ben van de dikte :-) Sorry flauw..: de 1"is meer in lijn met de dikte van de 32mm uponor, maar je hebt een punt je moet eerst een verloopnippel (uiteraard) op je WP maken.

Ik ga die van jou maar eens proberen en dan maar met wat grotere maar isolatie inpakken. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Misschien wel omdat ik zo onder de indruk ben van de dikte :-) Sorry flauw..: de 1"is meer in lijn met de dikte van de 32mm uponor, maar je hebt een punt je moet eerst een verloopnippel (uiteraard) op je WP maken.

Ik ga die van jou maar eens proberen en dan maar met wat grotere maar isolatie inpakken. Thanks
Hier gemonteerd op 32 MM Henco maar zie liever 28 MM staal ivm. verlies inwendig diameter van 10 mm bij koppelingen van Henco. De flow door de RVS leidingen is anders super. :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 04-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Snap ik.
Maar hoe krijg je anders het hele jaar door warm water?
in de zomer elektriciteit genoeg overigens
gewoon de WBP zijn werk laten doen en hem gewoon koud water geven. als je echt wat wilt besparen zet je een warmtewisselaar op je doucheafvoer.

en de reguliere WP laat je alleen bezig houden met je verwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 04-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@Fr33z en @flippy het voorverwarmen is idd dan niet een 35c maar 32c ofzo als de boiler 35c is (wat ik als minimum wil hebben)
In de zomer laat ik de boiler 1x per week naar 40c gaan en de rest doet de ventilatiewarmtepomp idd.
Heb ik nu ook genoeg aan en krijgt de ventilatiepomp zelfs kouder water toegevoerd.

En met een ander warmwater vat die word ook het hele jaar op temperatuur gehouden, dat was mijn gedachtegang om met 1 boiler alles zo veel mogelijk te doen.
evt. en de hygiëne boiler een electrisch element plaatsen voor de zomermaanden dat de wp vakantie kan vieren.
als het nu ook werkt waarom dan zo'n vat ervoor proberen e zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35

Ethirty

Who...me?

Klinkt inefficient om 1 boiler op 35c te houden alleen om de andere te vullen. In beide gevallen verwarm je het water met een warmte pomp, dus waarom dan niet in 1x zo efficiënt mogelijk.

Dat is alleen interessant als de eerste boiler verwarmd wordt met gratis energie zoals bijv heatpipes, en dan nog is de vraag of het kostentechnisch interessant is.

Sowieso moet je dan in 2 boilers een legionella run gaan doen wat ook een hoop energie kost.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Fr33z omdat het nu wel gaat maar houd niet over dus door de hygiëne boiler te gebruiker daarvoor heb ik voldoende tapwater.

@Ethirty Het is een hygiëne boiler die hoeft geen legionella run te doen.
De ventilatie warmtepomp doet zelf 1x per week de run al naar 60c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:16:
@Fr33z omdat het nu wel gaat maar houd niet over dus door de hygiëne boiler te gebruiker daarvoor heb ik voldoende tapwater.

kun je schematisch weergeven wat je nu hebt en wat je anders wilt hebben? Want blijkbaar is je oplossing nu OK maar heb je liever meer liters warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:16:

Heb je al een Douche WarmteTerugWin afvoersysteem? Kan wat lastig monteren zijn, maar die doet in principe ook "doorstroomvoorverwarmer" spelen voor je boiler als je doucht. Als die er eenmaal zit heb je er geen onderhoud meer aan en ook geen kosten. Voordeel is dat ie alleen werkt als het moet (als je douche warm water vraagt wordt tevens gelijk de boiler weer aangevuld met voorverwarmd water). Enige nadeel is dat je langer dan 2 minuten 'moet' douchen om hem optmaal effect te laten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Carboy54 Vraag ik me eens af he, aangezien ik (heel hoopvol) al een beetje alles aan het voorbereiden ben: hoever vantevoren weet jij (en dus ik) waneer de WP geleverd gaat worden? Staan ze ineens spontaan op de stoep, of heb ik normaal gesproken wel een week of twee om alles klaar te maken?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Fr33z zal een tekeningetje maken.
Maar even zo uitgetypt
De panasonic gaat 200l verwarmen voor douche en c.v. in de boiler zit bovenin een spiraal voor je tapwater.
En de 2e spiraal in de boiler is voor de c.v. met een pomp die alleen gaat lopen als er warmtevraag is.
Het tapwater komt binnen in de boiler en gaat van de boiler naar mijn ventilatie warmtepomp en dan door naar douche, badkamer, keuken dus al het warm tap water.

@jurjen_g douche twt moet ik echt teveel breken voor het effect wat ik krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hAq3GfOnfS1sHeiuhpBiX1eIDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23CNxxRYvgiy5wb6UVwzbQnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weer wp interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-10-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:42:
Maar even zo uitgetypt
De panasonic gaat 200l verwarmen voor douche en c.v. in de boiler zit bovenin een spiraal voor je tapwater.
En de 2e spiraal in de boiler is voor de c.v. met een pomp die alleen gaat lopen als er warmtevraag is.
Het tapwater komt binnen in de boiler en gaat van de boiler naar mijn ventilatie warmtepomp en dan door naar douche, badkamer, keuken dus al het warm tap water.

OK, interessant. Ik snap nog steeds niet waarom je een extra vat met meerdere spiralen neer wilt zetten. Heb je ruimte over? tapwater te weinig? geld-overschot? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Fr33z het is dan het enige vat?
De ventilatie warmtepomp draait al 10jaar die ontlast ik dan wat.
En wil eigenlijk geen warmte spiraal gebruiken met altijd een cop van 1.
Dus de warmtepomp zoveel mogelijk gebruiken ook in de zomer voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SpikeHome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:42:
Maar even zo uitgetypt

dat is nog steeds enorme kapitaalvernietiging. je moet die tank gewoon vergeten en de WP direct op je verwarming zetten en de WBP zich gewoon bezig laten houden met warm water. alleen dat bespaart je al 1000+ euro aan tank die je gewoon niet nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-10-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bra-Jo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:12:
@Carboy54 Vraag ik me eens af he, aangezien ik (heel hoopvol) al een beetje alles aan het voorbereiden ben: hoever vantevoren weet jij (en dus ik) waneer de WP geleverd gaat worden? Staan ze ineens spontaan op de stoep, of heb ik normaal gesproken wel een week of twee om alles klaar te maken?
Rondschrijven van een van de Panasonic distributeurs inzake updates en leveringen. @twain4me verwijderen indien ongewenst.

Lopende orders In de aankomende periode zullen we geen leverdata voor
lopende en geplaatste orders meer communiceren. Bovendien geldt dat de
reeds door u gevraagde en wellicht door ons al bevestigde leverdatum niet
gegarandeerd is. Voor orders met een warmtepomp systeem zullen we de
werkwijze gaan hanteren waarbij we u zodra de producten fysiek op
voorraad zijn informeren over de leverdatum. We zullen deze leverdatum
tussen de 5 en 14 dagen voor levering met u afstemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ff een cros post linkje voor de tweakers die het interessant vinden:

Een modulerende self aan te sturen pwm waterpomp van @PumpIT

PumpIT in "Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
Ik heb mijn Panasonic 9 kW in het buitenland gekocht.
Zie dat er nu weer een aantal te koop zijn daar.Iemand belang bij de naam van de site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 07:46
@Gary199 Dat mag (Via PM indien nodig)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:24:
Zie dat er nu weer een aantal te koop zijn daar.Iemand belang bij de naam van de site ?
Graag ;)

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
Ik heb hem hier vandaan gehaald. Transportkosten iets van €120 en ze spreken Engels.

https://www.maison-energy...rch_query=Mdc09&results=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Joris273 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:54:
Ik heb hem hier vandaan gehaald. Transportkosten iets van €120 en ze spreken Engels.

https://www.maison-energy...rch_query=Mdc09&results=1
Wanneer gekocht en wat was de levertijd?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:24:
Graag!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

levertijd 36 uur na betaling

zie PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Carboy54 Tnx!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

zie PM
geleverd 36 uur na betaling via Paypal
gekocht in mei.
Stek monteur 3 uur E 450,- ex btw ( prettige man )

[ Voor 24% gewijzigd door Gary199 op 05-10-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
ErikVers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:59:
Ff een cros post linkje voor de tweakers die het interessant vinden:

Een modulerende self aan te sturen pwm waterpomp van @PumpIT

PumpIT in "Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf"
Ik heb een alpha2 op drukgeregeld staan (deze mod kan niet hiermee helaas), maar best interessant icm wp!

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:06
Ter vervanging van de versleten cv ketel wordt mij het volgende aangeboden
Panasonic monobloc T-cap 12 KW incl CZ-TAW1&CZ-NS4P
buffervat 100 liter
boilervat 200 liter met 1 coiles
en alle toebehoren zoals installatiepakket, voeding etc

Installatie door een installateur.

Stroomvoorziening door zonnepalen welke het volledige stroomverbruik op jaarbasis zal afdekken.

Ik ben verder een leek op gebied van wp, iemand tips opmerkingen etc over dit aangeboden pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
@fv12 Begin dan maar eens met minder leek te worden door dit topic goed door te lezen:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fv12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:03:
buffervat 100 liter

Stroomvoorziening door zonnepalen welke het volledige stroomverbruik op jaarbasis zal afdekken.

Ik ben verder een leek op gebied van wp, iemand tips opmerkingen etc over dit aangeboden pakket.
Afgifte, oppervlak, huidig verbruik zijn nuttige parameters. Waarom 12kw? Waarom buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
MikeyMan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Afgifte, oppervlak, huidig verbruik zijn nuttige parameters. Waarom 12kw? Waarom buffervat?
huidig verbruik ongeveer 2000 m3, huis deels vloerverwarming spouwmuur isolatie hr++ glas redelijk geisoleerd.
waarom buffervat geen idee, aanbouw is voorzien van vloerverwarming, woonkamer, keuken en bovenverdieping radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
fv12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

huidig verbruik ongeveer 2000 m3, huis deels vloerverwarming spouwmuur isolatie hr++ glas redelijk geisoleerd.
waarom buffervat geen idee, aanbouw is voorzien van vloerverwarming, woonkamer, keuken en bovenverdieping radiatoren.
Had je de FAQ al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
ja gedaan bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
fv12 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

ja gedaan bedankt voor de tip
Dan is het goed als je ook reageert met alle vragen die daarin opgeworpen worden. Idealiter in een eigen topic, want je vragen zijn zo algemeen dat dat je het best gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
ranjo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Deze set ken ik eigenlijk niet, denk dat ik iets over het hoofd gezien heb :? . Waar kan je z'n set kopen? Of wat is het artikelnummer? Ik heb een 7KW Panasonic besteld en kom volgens de WPAC berekeningen precies uit, echter wel bij een marge van 0db, waar dat eigenlijk 3 db moet (zou moeten) zijn. Met deze oplossing ga ik in ieder geval volgens de papieren helemaal voldoen en kan ik dat ook aan mijn sceptische buurman vertellen :*) Dan is 326 ex btw een stuk minder dan een omkisting van ~2500 euro die 13 db dempt.
Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik heb zo'n set liggen maar er zit geen montage-handleiding bij. Weet jij, of iemand anders, hoe de CZ-UG30 gemonteerd moet worden?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tiesert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik heb zo'n set liggen maar er zit geen montage-handleiding bij. Weet jij, of iemand anders, hoe de CZ-UG30 gemonteerd moet worden?
je haalt de bestaande isolatiehoes van de compressor af en doet deze erop. probeer te voorkomen dat je de platte panelen (zoals die voor de bovenkant compressor vouwen geeft.

als je het openmaakt wijst het zich redelijk vanzelf.

verwacht er niet veel van in de prakijk. meeste verschil zal je op een db meter zien.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 05-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
flippy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

je haalt de bestaande isolatiehoes van de compressor af en doet deze erop. probeer te voorkomen dat je de platte panelen (zoals die voor de bovenkant compressor vouwen geeft.

als je het openmaakt wijst het zich redelijk vanzelf.

verwacht er niet veel van in de prakijk. meeste verschil zal je op een db meter zien.
ok, dank je! Ik ga het proberen. hoop dat ze geen totale flauwekul verkopen voor dat bedrag.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tiesert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

ok, dank je! Ik ga het proberen. hoop dat ze geen totale flauwekul verkopen voor dat bedrag.
het spul is goed en het doet ook wel wat het claimt. maar ons gehoor is nu eenmaal een onbetrouwbare verteller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 19:40

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:01:

Stek monteur 3 uur E 450,- ex btw ( prettige man )
Welke werkzaamheden heeft deze man uitgevoerd?
Wat is zijn werkgebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

buffervat 100 liter

waarom heb je 12kW nodig en extra buffervaten? zonder te weten wat er aan de installatie hangt is dat onmogelijk te adviseren of het klopt of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
buffervat 100 liter

Blijft dat in totaal onder de E 28.000,- ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
[...]

Er is nog geen warmtepomp binnen dus de vraag ligt nog open. De buurman is er niet heel blij mee en volgens de WPAC berekening kom ik precies uit, zonder de meestal gangbare 3 dB marge. Ik twijfel of intern na isoleren dan voldoende is. Misschien moet ik er dan toch een kast omheen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ranjo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Er is nog geen warmtepomp binnen dus de vraag ligt nog open. De buurman is er niet heel blij mee en volgens de WPAC berekening kom ik precies uit, zonder de meestal gangbare 3 dB marge. Ik twijfel of intern na isoleren dan voldoende is. Misschien moet ik er dan toch een kast omheen bouwen.
ik zou beide doen, monteer eerst de kit en als een kast alsnog nodig is meubel je er eentje omheen.

de kit doet meer dan een kast doorgaans als het gaat om wat de meter zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
ranjo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Zou ook in overleg kunnen met de buurman. Tijdje geleden bij iemand geweest die hetzelfde had met zijn buurman.
Afgesproken dat hij als nodig, er een kast omheen zou zetten.
Machine draaide lekker rustig, want laag temperatuur verwarming en goed geïsoleerd op WAR.
Na een tijdje vroeg de buurman wanneer hij hem eens aan zou zetten zodat hij hem eens kon horen :+
Stond allang aan.

Hier trouwens veel plezier van een slang (diam. 508mm) aan mijn uitblaas. De bocht om de luchtstroom richting de planten te beperken (om de planten tegen bevriezing te beschermen) dempt het geluid enorm.
Zorgde ook nog ervoor dat de kou minder in mijn kleine stadstuin bleef hangen wat de efficiëntie ten goede kwam 8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
[...]

In plaats van die dure set heb ik matisse (marktplaats 5 euro per stuk) op maat geknipt en netjes sluitend om de bestaande geluidsisolatie heen gedaan (op een enkel stukje achterin na waar het er niet meer omheen paste, daar een strookje gebruikt). De bestaande geluidsisolatie sloot sowieso niet goed, nu is het dubbel en sluit het wel goed af. Omdat de onze (split) buitenunit best wat geluid maakte, kan ik nu bevestigen dat het goed verschil maakt. Ik heb weleens begrepen dat bij een split de compressor het wat zwaarder heeft vanwege de langere leidingen (hier 23m) en dat die daardoor standaard wat luidruchtiger is, nu is hij duidelijk hoorbaar stiller.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
pgeene schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Hier trouwens veel plezier van een slang (diam. 508mm) aan mijn uitblaas. De bocht om de luchtstroom richting de planten te beperken (om de planten tegen bevriezing te beschermen) dempt het geluid enorm.
Zorgde ook nog ervoor dat de kou minder in mijn kleine stadstuin bleef hangen wat de efficiëntie ten goede kwam 8)
Heb je wellicht wat foto’s van hoe je dit gemonteerd hebt en hoe dit er uit ziet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Een aantal posts zijn naar de prullenbak, bedankt voor de TRs :)

Succes met het verder optimaliseren van de warmtepompen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
sjimmie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:25:
[...]

In plaats van die dure set heb ik matisse (marktplaats 5 euro per stuk) op maat geknipt en netjes sluitend om de bestaande geluidsisolatie heen gedaan (op een enkel stukje achterin na waar het er niet meer omheen paste, daar een strookje gebruikt). De bestaande geluidsisolatie sloot sowieso niet goed, nu is het dubbel en sluit het wel goed af. Omdat de onze (split) buitenunit best wat geluid maakte, kan ik nu bevestigen dat het goed verschil maakt. Ik heb weleens begrepen dat bij een split de compressor het wat zwaarder heeft vanwege de langere leidingen (hier 23m) en dat die daardoor standaard wat luidruchtiger is, nu is hij duidelijk hoorbaar stiller.
Klinkt goed! Op de kosten van het project viel de aanschaf wel mee.We gaan het er wel in stoppen en van start. Ben erg benieuwd. Hier een monoblock met voldoende capaciteit, dus hoop dat het geluid sowieso meevalt. Bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
Gary199 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Blijft dat in totaal onder de E 28.000,- ??
zijn 24 zonnepanelen en in totaal exact 28k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
flippy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

waarom heb je 12kW nodig en extra buffervaten? zonder te weten wat er aan de installatie hangt is dat onmogelijk te adviseren of het klopt of niet.
buffervaten voor warm water voor te douchen, zoals gezegd ben ik verder een leek en dit is me geadviseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fv12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

buffervaten voor warm water voor te douchen, zoals gezegd ben ik verder een leek en dit is me geadviseerd
Voor warm water heb je geen buffervat nodig, maar een boilervat.

Maar je geeft nog steeds erg beperkt antwoord op de vragen. Ik zou me eerste eens flink gaan verdiepen in de materie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goed nieuws van Panasonic. Alhoewel geduld is een schone zaak:

Panasonic gaat productiecapaciteit in Europa fors vergroten
Europese warmtepompen moet je in Europa maken. Met dat motto gaat het Japanse bedrijf de komende drie jaar 350 miljoen euro investeren in haar productielocaties in Europa. Op dit moment produceert Panasonic in Europa in Tjechië. Uiteindelijk wil het bedrijf één miljoen warmtepompen per jaar in Europa produceren, zei Enrique Vilamitjana, managing director van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
fv12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

zijn 24 zonnepanelen en in totaal exact 28k
lijkt op afstand en voor de vuist weg niet verkeerd qua prijs.
maar bij 2000m3 gas zoveel vermogen ?

had hier 2800m3 voor verwarming en is 9kW is echt genoeg.
Daar veranderen 24 panelen weinig aan. Hier 17 panelen.

Gas + stroom is komende jaar de juiste mix met 2x een laag prijzen plafond.

Heb de indruk dat installateurs bij voorkeur adviseren dat wat leverbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 06-10-2022 10:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
Carboy54 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:46:
Goed nieuws van Panasonic. Alhoewel geduld is een schone zaak:

Panasonic gaat productiecapaciteit in Europa fors vergroten
Europese warmtepompen moet je in Europa maken. Met dat motto gaat het Japanse bedrijf de komende drie jaar 350 miljoen euro investeren in haar productielocaties in Europa. Op dit moment produceert Panasonic in Europa in Tjechië. Uiteindelijk wil het bedrijf één miljoen warmtepompen per jaar in Europa produceren, zei Enrique Vilamitjana, managing director van Panasonic.
Ik had eerder gehoopt dat je zou zeggen: Panasonic heeft er weer een grote batch uitgestuurd van openstaande orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

In het kader van optimalisatie; ik heb mijn oog laten vallen op de alpha 2 direct control thermostaat vanwege zijn heat en cool aansturing (met verschillende doeltemperaturen) maar helaas heeft deze geen wifi en dat is toch echt een eis.

Nu zat ik te denken om toch de simpelere Emos P5623 te pakken vanwege zijn draadloze verbinding met de controller en het verder voldoen aan mijn eisen. Nu zit ik alleen met de cool aansturing, hoe hebben anderen dit gedaan?

Ik wil eenmalig programmeren en nooit meer naar hoeven te kijken (WAF icm niet altijd zelf in de buurt) maar ik voorzie een uitdaging dat zodra de woning voldoende is opgewarmd en de thermostaat uitschakeld. Hij gaat dan dus van H naar C en als dan de middag zon even daarschiet en de Tb >23 de coolmodus aan zal gaan. Het mooie van de alpha 2 is dat je voor coolmodus net als op pana controller zelf aparte doeltemperaturen kan instellen. Het nadeel van gebruiken van de room controller van pana is voor mij persoonlijk het stilstand stroom verbruik (+28w tijdens niet actieve compressor ivm waterpomp) Persoonlijk nog niet zo veel moeite met de hysterie.

Iemand tips met inhoud? (Svp geen discussie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OepC1gm7bK2UGf8qeN095dsJv6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvzoXwSzhIU1iYXVBnzoWyoE.jpg?f=fotoalbum_large

@twain4me wellicht goed om deze EMOS P5623 WiFi kamerthermostaat, programmeerbare smart thermostaat voor verwarming, verwarmingssystemen, waterverwarming en koelsystemen, kamertemperatuurregelaar met app-besturing iOS/Android, wit https://amzn.eu/d/4jWLOFC in de TS te vermelden bij kopje thermostaat. Momenteel staat er een link naar een emos zonder klokprogramma. Wellicht die link weghalen? Die uit de huidige TS heeft trouwens wel een broertje, de Emos p5607 die wel kan schakelen met een klokprogramma. Eigenlijk is de p5607 perfect alleen die mist de app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
In het kader van optimalisatie; ik heb mijn oog laten vallen op de alpha 2 direct control thermostaat vanwege zijn heat en cool aansturing (met verschillende doeltemperaturen) maar helaas heeft deze geen wifi en dat is toch echt een eis.

Nu zat ik te denken om toch de simpelere Emos P5623 te pakken vanwege zijn draadloze verbinding met de controller en het verder voldoen aan mijn eisen. Nu zit ik alleen met de cool aansturing, hoe hebben anderen dit gedaan?

Ik wil eenmalig programmeren en nooit meer naar hoeven te kijken (WAF icm niet altijd zelf in de buurt) maar ik voorzie een uitdaging dat zodra de woning voldoende is opgewarmd en de thermostaat uitschakeld. Hij gaat dan dus van H naar C en als dan de middag zon even daarschiet en de Tb >23 de coolmodus aan zal gaan. Het mooie van de alpha 2 is dat je voor coolmodus net als op pana controller zelf aparte doeltemperaturen kan instellen. Het nadeel van gebruiken van de room controller van pana is voor mij persoonlijk het stilstand stroom verbruik (+28w tijdens niet actieve compressor ivm waterpomp) Persoonlijk nog niet zo veel moeite met de hysterie.

Iemand tips met inhoud? (Svp geen discussie)

[Afbeelding]

@twain4me wellicht goed om deze EMOS P5623 WiFi kamerthermostaat, programmeerbare smart thermostaat voor verwarming, verwarmingssystemen, waterverwarming en koelsystemen, kamertemperatuurregelaar met app-besturing iOS/Android, wit https://amzn.eu/d/4jWLOFC in de TS te vermelden bij kopje thermostaat. Momenteel staat er een link naar een emos zonder klokprogramma. Wellicht die link weghalen? Die uit de huidige TS heeft trouwens wel een broertje, de Emos p5607 die wel kan schakelen met een klokprogramma. Eigenlijk is de p5607 perfect alleen die mist de app…
Ik heb hem hier liggen. Mijn bezwaar blijft de grote schakel differentie van 0,5 graad en daarom heen blijkt de genoemde hysterese van 0,2 in praktijk 0,4 te zijn. ( 20.7 uit en 20.3 weer aan bij 20.5 ) Zeker bij vloerverwarming te traag m.i.

Er is een mogelijkheid om om te schakelen naar koelen maar helaas geen tweede aansluiting. Enige oplossing is met een extra gemonteerde keuze schakelaar de L draad op CN2 om te zetten van zomer naar winter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLYI80CHIQiZw2IUXFWnLNVaRAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzPyKklvFMwSvLmcTZ6nJvrg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb hem hier liggen. Mijn bezwaar blijft de grote schakel differentie van 0,5 graad en daarom heen blijkt de genoemde hysterese van 0,2 in praktijk 0,4 te zijn. ( 20.7 uit en 20.3 weer aan bij 20.5 ) Zeker bij vloerverwarming te traag m.i.

Er is een mogelijkheid om om te schakelen naar koelen maar helaas geen tweede aansluiting. Enige oplossing is met een extra gemonteerde keuze schakelaar de L draad op CN2 om te zetten van zomer naar winter.[Afbeelding]
Op je foto zie ik niet één van de door mij genoemde type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Op je foto zie ik niet één van de door mij genoemde type?
Volgens mij zijn de Emos thermostaten op dit gebied gelijk het is de P5606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Voor warm water heb je geen buffervat nodig, maar een boilervat.

Maar je geeft nog steeds erg beperkt antwoord op de vragen. Ik zou me eerste eens flink gaan verdiepen in de materie.
@MikeyMan,
In zijn oorspronkelijke post is sprake van een buffervat van 100L en een boiler van 200L. Zonde van de ruimte hier om daarover te steggelen.
@fv12 Er zijn hier natuurlijk twijfels over de noodzaak van een buffervat en over het vermogen van de warmtepomp. We weten dat je uitgaat van een situatie met een cv-ketel met een jaarverbruik van 2000m3. Toepassing van de Koevlaas formule komt uit op een warmtepomp van 11,5kW, dus met die 12kW kom je in de buurt. Maar van belang zijn ook gegevens over je afgiftesysteem, vloerverwarming en/of radiatoren en/of convectoren. En hoe groot die dan zijn en in welke ruimten die hangen/liggen/staan. Niet in detail, maar globaal zodat we een idee krijgen wat de warmtepomp moet gaan doen. Ook van belang is of je nu een nageregeld systeem hebt met bestuurde verdelers, thermostaten, sensors, pompen enz. waar je erg aan gehecht bent. Dat is van belang om te weten of een buffervat nodig kan zijn en hoeveel dat dan aan rendement oplevert of kost. Misschien kun je een eigen topic voor je situatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

@MikeyMan,
In zijn oorspronkelijke post is sprake van een buffervat van 100L en een boiler van 200L. Zonde van de ruimte hier om daarover te steggelen.
Als er gesteld wordt dat de buffer nodig is voor het warme water, valt daar nog genoeg over te steggelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
FransvWoerkom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
bedankt voor het meedenken iedereen ik zal wat zaken nalezen en wie weet een topic starten.
al neig ik gewoon het advies van de installateur te volgen simpelweg omdat ik er geen verstand van heb.

@MikeyMan,
@fv12 Er zijn hier natuurlijk twijfels over de noodzaak van een buffervat en over het vermogen van de warmtepomp. We weten dat je uitgaat van een situatie met een cv-ketel met een jaarverbruik van 2000m3. Toepassing van de Koevlaas formule komt uit op een warmtepomp van 11,5kW, dus met die 12kW kom je in de buurt. Maar van belang zijn ook gegevens over je afgiftesysteem, vloerverwarming en/of radiatoren en/of convectoren. En hoe groot die dan zijn en in welke ruimten die hangen/liggen/staan. Niet in detail, maar globaal zodat we een idee krijgen wat de warmtepomp moet gaan doen. Ook van belang is of je nu een nageregeld systeem hebt met bestuurde verdelers, thermostaten, sensors, pompen enz. waar je erg aan gehecht bent. Dat is van belang om te weten of een buffervat nodig kan zijn en hoeveel dat dan aan rendement oplevert of kost. Misschien kun je een eigen topic voor je situatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fv12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:07:

bedankt voor het meedenken iedereen ik zal wat zaken nalezen en wie weet een topic starten.
al neig ik gewoon het advies van de installateur te volgen simpelweg omdat ik er geen verstand van heb.
we proberen je te bedoeden voor een verkeerde aankoop. grote rode vlaggen zijn al uit door het aanbod van een 12kW unit met 2 tanks. dat gooit gewoon vragen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
Crosspost vanuit elektra topic:

Ik kom er even niet uit, twijfel tussen B16 of C16 aardlekautomaten.

Waarvoor gebruiken:
1x Panasonic Monobloc WP (15m 2.5m2 kabel )
1x Panasonic Monobloc WP Heater (15m 2.5m2 kabel)
1x Garage (15m 2.5m2 kabel)
1x Zonnepanelen zolder (10m 2.5m2 kabel)

https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d01616/

of

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html (en dan de C16)

In het Panasonic WP topic kwam ik al mensen tegen die C16 alamats gebruiken. Ik weet dat de inschakelstroom hoger mag zijn met een C16, maar ook dat de kabellengte maar de helft mag zijn, al mag dat nog steeds 61m zijn?

C16 mag, of toch maar voor B16 gaan?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hebben meer mensen last van die te korte runs als op kamerthermostaat van de roomcontroller staat? Stooklijn ff op direct 27 gezet maar zodra compressor opstart tikt hij ook weer uit. Overgangsdag of een setting?

Beetje zonde van die loze startstops. Wat me ook opvalt is dat target temp tijdens een run start naar 20 gaat dit zou toch de 27 moeten zijn? Zodra compressor uit is weer 27….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltgXZNop6o_NtPt6gdVscxVihsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNycOieCCwO7a9cdTfZRCI5I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yv3j6C3BDH-viWJrKQ2qGmWfKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LjBfNezucHB5gDAkjvix7BtE.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Hij lijkt wel contra met de pompflow te gaan zodra die pompt gaat naar target 20 en dan slaat natuurlijk compressor gelijk af maar waarom gaat hij überhaupt aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqgMf9ut6YKpEMmS8H1bIE5JmLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GysUwJ6M6sLWsWQxkLGVsg4w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 06-10-2022 14:14 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.