flippy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:20:
[...]
ook jij krijgt niet de werkplaatsdocumentatie van VAG als je bij de dealer aanbelt.
nee, de gebruiker is NIET bij het verstand genoeg om alle ins en outs te weten van hun product, dan denk je hiet teveel van de gemiddelde gebruiker, de gebruiker moet een knoppie hebben om hem aan en uit te doen, verder niet.
als je een aparaat zoals een warmtepomp of een cv ketel zelf gaat installeren mag de fabrikant er vannuit gaan dat je weet waar je mee bezig bent, dat hoeft de fabrikant dan niet nog een keer aan je uit te leggen tenzij er dingen specifiek anders zijn dan normaal/gangbaar.
als je een auto koopt zit daar ook niet een rijlespakket bij, die hoor je al te hebben voor je achter het stuur stapt en de fabrikant heeft ook niet de plicht om je uit te leggen hoe je moet rijden. en de fabrikant heeft al helemaal niet de zin om die aansprakelijkheid over te nemen. net als dat panasonic geen zin heeft in gezeik met eindgebruikers die zelf beetje zitten te pioneren en de boel slopen.
Heerlijk zoveel algemeenheden. Als ik nu een installateur bel voor hulp bij een WP ben ik gemiddeld over 3 maanden aan de beurt. Een gezin met kleine kinderen kan geen dag wachten als tijdens redelijke kou de WP uitvalt en ook de tapwatervoorziening plat ligt.
Doordat zoveel WP geplaatst zijn in korte tijd is er te weinig follow up.
Het installatiebedrijf leeft grotendeels nog met de klassieke CV, is onderbemand en ontbeert i.h.a. vakmanschap t.a.v. de WP.
Dat is wat ik hier lees en dat is voor een stevig deel het bestaansrecht van kennisfora.
"Gezeik met eindgebruikers" klinkt wat afstandelijk als we het moeten hebben van diezelfde eindgebruikers.
Ik heb het bovendien slechts over een goede handleiding die fouten die kunnen voorkomen tijdens gebruik uitlegt en een remedie verschaft. Dat is niet meer dan fatsoenlijk.
Het werkplaatshandboek van VAG schrijft nieuwe delen voor als het enigszins kan. Vervangen, vervangen en vervangen. Dat levert het meeste op.
Kan ik over meepraten sinds 2001.
Pennetje afgebroken van vliegwiel van een Audi coupe 5-cil. Kostprijs pennetje toen 0,70 DM
Jawel, 6 weken diagnose tijd, fabrieksruilmotor omdat een leerling het "oor" voor de startmotor van de motor brak tijdens montage, andere ongelukken etc.
Kosten bij deze ongein bij een garage van Pon Leusden f 23.000,- excl. btw.
Uiteindelijk na Rechtsgang f 8400,- aan Pon c.s. betaald.
ja ja, off topic
De fabrikant zadelt de eindgebruiker op met een produkt van die fabrikant. Daar behoort een degelijke handleiding bij en produkt garantie waaronder ongestoord gebruik voor een redelijke levensduur en dat is veel meer dan 1 jaar.