20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Momenteel gebruik ik nog de oude gesloten verdelers. Ik was bang dat het me te weinig flow zou opleveren.
Wat valt mij nu op:
De wp heeft in no-time de vloer warm. Dat gaat echt bizar snel, vergeleken met de oude cv. Debiet is iets van 20l/min. Hij is vrij stil momenteel, maar dat zal zeker aan het weer liggen. Heishamon detecteert een H series 5kw, dus dat moet ik nog even uitpluizen, ik heb een 7kW J serie. Verder moeten de leidingen nog geïsoleerd worden en de fijnafstelling moet gedaan worden. Al met al niet geheel ontevreden. Heb n klein lekje bij een koppeling ontdekt, maar ik hoop dat de loctite zn werk doet.
En nu denk ik, misschien was 5 ook wel goed geweest… maar de berekeningen kwamen uit op een 7kW. Maar misschien met een niet goed ingeregelde cv… we gaan het meemaken.
[ Voor 10% gewijzigd door O085105116N op 01-10-2022 16:53 ]
Waar zie je dat heisamon een 5kw detecteerd? Zover ik weet leest hij alleen een aantal tops uit vanuit de seriële verbinding, daarin staat niet het model in gedefineerd.O085105116N schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:48:
Zo. Mijn WP doet het. Ik had nog erg veel lucht in het systeem, dus kreeg een h62 error.
Momenteel gebruik ik nog de oude gesloten verdelers. Ik was bang dat het me te weinig flow zou opleveren.
Wat valt mij nu op:
De wp heeft in no-time de vloer warm. Dat gaat echt bizar snel, vergeleken met de oude cv. Debiet is iets van 20l/min. Hij is vrij stil momenteel, maar dat zal zeker aan het weer liggen. Heishamon detecteert een H series 5kw, dus dat moet ik nog even uitpluizen, ik heb een 7kW J serie. Verder moeten de leidingen nog geïsoleerd worden en de fijnafstelling moet gedaan worden. Al met al niet geheel ontevreden. Heb n klein lekje bij een koppeling ontdekt, maar ik hoop dat de loctite zn werk doet.
En nu denk ik, misschien was 5 ook wel goed geweest… maar de berekeningen kwamen uit op een 7kW. Maar misschien met een niet goed ingeregelde cv… we gaan het meemaken.
Het is nog vrij warm buiten en vaak zonnig dus je haalt heel snel veel warmte uit de lucht. Ik zou eerst afwachten totdat het buiten onder de 7 graad komt met veel wind en bewolkt weer.
Het is hier gratis en goed bedoeld laten we dat vooral van elkaar waarderen 👍
Op zich geen gek idee om eens een verkorte handleiding met tips, tops en flops te maken 1á2 a4 daarmee kun je een hoop misverstanden voorkomen. Ik ga dit zelf niet maken ivm tijdgebrek maar als iemand een opzet maakt wil ik (en vast veel anderen op dit forum) daar gerust op schieten.
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder” 👍💪✅
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Opgenomen vermogen (verbruik) van pana is kansloze info. Opgewekt is redelijk accuraat en bruikbaar icm een eigen kwh meter. Als je deze combineert met de s0 van de optionele heishamon en in bijvoorbeeld HomeAssistant weergeeft heb je een redelijk realistische COPnatural colour schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:09:
[...]
Afgifte wordt in de wp 'niet erg precies' gemeten, een aantal Tweakers heeft daarom nauwkeurige energiemeters in de toevoerleiding gezet...
Ik heb echter nog geen één keer gelezen dat die meetresultaten duidelijk afweken van de meetwaarden uit de wp zelf (compleet met alle gemeten waarden) ...hmmm...
Vandaag;
/f/image/o8MIcIPjNmI1PsEuJbWdvc1c.png?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dus ik kijk net opnieuw om een screenshot te maken vanwege je vraag. Is het nu verandert naar het juiste model. Ik vermoed dat het komt omdat de WP zelf nog niet aan heeft gestaan. Je ziet het op de overzichtpagina (home).davevleugel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:47:
[...]
Waar zie je dat heisamon een 5kw detecteerd? Zover ik weet leest hij alleen een aantal tops uit vanuit de seriële verbinding, daarin staat niet het model in gedefineerd.
Het is nog vrij warm buiten en vaak zonnig dus je haalt heel snel veel warmte uit de lucht. Ik zou eerst afwachten totdat het buiten onder de 7 graad komt met veel wind en bewolkt weer.
Heb je die los aangeschaft of zaten die bij de slangen? Meende voor mijn installatie al een hoop info verzameld te hebben, maar deze nog niet eerder gelezen.klump4u schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:26:
[...]
Rubber pakking ipv die kartonnen pakking hielp bij mij.
rubber altijd mee oppassen, die kan je makkelijk te hard aandraaien.
de fiberringen kan(/moet!) je aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug.

die groene dingen moet je meteen weggooien, dat is rommel. leuk voor een kleppendekselpakking maar een stuk minder tof voor fittingen.
[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 00:29 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik gebruik de RC als thermostaat in de woonkamer, en heb radiatoren hangen en een buffervat 50 liter in serie in de retour. Ik stook met een stooklijn en gebruik de RC als ruimtethermostaat.
Hieronder de run van afgelopen nacht ter illustratie. Je ziet dat de compressor uitgaat en daarna de pomp doordraait op ca. 10l/min. Waarbij de WP zelf een Ta doeltemperatuur van 20 graden kiest.
:strip_exif()/f/image/XsAYGR5P96lmTHtiqvIvwgwN.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou zoizo een losse thermostaat gebruiken met betere heuristiek dan die van pana zelf.
met een buffertank wil je eigenlijk ook wel dat de pomp doorloopt zodat je ook die warmte nog uit je water krijgt.
je setpoint word al gehaald voor je systeem gestabilseerd is dus die watertemperatuur kan nog wel iets lager. je hebt nog wat toeren over onderin....
[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 09:17 ]
Los aangeschaft.ErgoStijn schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:03:
[...]
Heb je die los aangeschaft of zaten die bij de slangen? Meende voor mijn installatie al een hoop info verzameld te hebben, maar deze nog niet eerder gelezen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dan is dat bij mij fout gegaan, ik had er groene ringen bij en die bleven lekken. Daarom overgegaan op rubber.flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:23:
als je kan altijd de rode fiberringen gebruiken. die zetten uit als ze nat worden en blijven dus beter dicht zelfs als de moer iets loslaat na verloop van tijd. ze moeten alleen niet droog komen te staan want dan krimpen ze weer. maar als het goed is zal dat niet zo vaak voorkomen....
rubber altijd mee oppassen, die kan je makkelijk te hard aandraaien.
de fiberringen kan(/moet!) je aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug.
die groene dingen moet je meteen weggooien, dat is rommel. leuk voor een kleppendekselpakking maar een stuk minder tof voor fittingen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
klopt, die groene zijn standaard want het goedkoopste. de rode ringen zijn de goede als het gaat om duurzaamheid.klump4u schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
Dan is dat bij mij fout gegaan, ik had er groene ringen bij en die bleven lekken. Daarom overgegaan op rubber.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 09:48 ]
Als we het toch over de flex rvs slang hebben heb ik twee vragen:flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:47:
[...]
klopt, die groene zijn standaard want het goedkoopste. de rode ringen zijn de goede als het gaat om duurzaamheid.
In een schema wat ik wel eens deel voor in bedrijf stellingen heb ik deze staan: https://www.der-schlauchf...-mit-Trinkwasserzulassung
Want hij voldoet aan mijn eisen: RVS - 1” - met een 90gr bocht - betaalbaar - verschillende lengte.
-ik kreeg pas de vraag van een klant of deze wel difuus dicht genoeg zou zijn. Nu zou ik zelf niet weten waarom niet. De drinkwater versie leek mij van betere kwaliteit of zie ik iets over het hoofd?
-de ringen die hier bij zitten zijn niet rood en niet groen maar precies er tussen in 😋 loont het om los te kopen of is dit voldoende? Zo ja waar?
Uitdaging is denk ik dat ik geen goed vlakdichtend verloop 1 1/2” naar 1” kan vinden en de aansluiting op de pana ook niet vlakdichtend zijn. Dat maakt dit iets lastiger om makkelijk af te dichten.
Tips zijn welkom dan pas ik mijn doc erop aan 👍
die semi-rode ringen zijn vaak gewoon groene pakkingsmateriaal maar dan van een ander merk.
de orginele groene die je overal ziet is centellen 3820 dacht ik.
https://benem.nl/multitub...moer-vlakke-dichting.html
die zou goed moeten afdichten op de panasonic aansluiting.
ja ik installeer beide, maar niet bedrijfsmatig als je dat bedoelt. alleen nog bedrijfspanden.Rzaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:12:
@flippy
Installeer jij ook WP'en bij particulieren?
Of WPB's?
prive/particulieren al een poosje niet meer want je kan toch niks krijgen en die lol is er een beetje afgegaan.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 15:29 ]
En voor mensen die de spullen al hebben of gaan krijgen?flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
ja ik installeer beide, maar niet bedrijfsmatig als je dat bedoelt. alleen nog bedrijfspanden.
prive/particulieren al een poosje niet meer want je kan toch niks krijgen en die lol is er een beetje afgegaan.
Want velen kopen het bij online-winkels om maar niet achteraan te hoeven sluiten.
snap ik maar is niet te doen. ik heb het even gedaan maar netto hou ik er niks aan over om het spul van iemand anders erin te schroeven maar krijg wel al het gezeik ervan als het niet tof werkt of sta financieel in te leveren als het allemaal langer duurt of tegenzit. dan sta ik buiten werktijd ook nog eens servicecalls te doen. dan is het gevoel dat je goed bezig bent snel aan het verdampen...Rzaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
En voor mensen die de spullen al hebben of gaan krijgen?
Want velen kopen het bij online-winkels om maar niet achteraan te hoeven sluiten.
ik doe tegenwoordig buiten werktijd alleen advieseurklusjes welke installatie beste werkt/eruit kan zien maar laat de installatie en exactie aparaatkeuze over aan hunzelf. immers maakt het onder de streep niet uit welk merk je koopt, zolang het maar voldoet aan de opgegeven specs uit het advies. ik geef ze kleurplaat maar men mag zelf met de krijtjes spelen....
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 16:04 ]
Ja inderdaad, als de circulatiepomp nog doorloopt nadat de temperatuur in de ruimte al bereikt is, dan wordt de warmte uit het buffervat nog afgegeven via de radiatoren, dus wat dat aangaat is het wel prettig dat de pomp nog doordraait.flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:38:
Als je een externe thermostaat gebruikt gebeurt dat niet. Dit is normaal gedrag.
Zou zoizo een losse thermostaat gebruiken met betere heuristiek dan die van pana zelf.
met een buffertank wil je eigenlijk ook wel dat de pomp doorloopt zodat je ook die warmte nog uit je water krijgt.
je setpoint word al gehaald voor je systeem gestabilseerd is dus die watertemperatuur kan nog wel iets lager. je hebt nog wat toeren over onderin....
Bedoel je dat de Ta nog wel wat lager zou mogen? En dat de WP nog lager kan draaien dan 19Hz? Lager dan 19Hz heb ik bij mezelf nog niet gezien..
als je de watertemperatuur nog iets lager zet zal je langer bezig zijn dan 40 min om op temperatuur te komen. dus langere run voor je thermostaat ingrijpt.wessy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Ja inderdaad, als de circulatiepomp nog doorloopt nadat de temperatuur in de ruimte al bereikt is, dan wordt de warmte uit het buffervat nog afgegeven via de radiatoren, dus wat dat aangaat is het wel prettig dat de pomp nog doordraait.
Bedoel je dat de Ta nog wel wat lager zou mogen? En dat de WP nog lager kan draaien dan 19Hz? Lager dan 19Hz heb ik bij mezelf nog niet gezien..
18hz is de limiet volgens mij maar daar draai je bijna niet op omdat hij al afslaat voor je echt daarop kan settelen en doortokkelen. dus komt er teveel warmte het huis in. dus stooklijn mag aan deze kant nog een graadje lager.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 16:37 ]
Ik zelf ben wel voorstander van aansluiten met stukje rvs flex. Zal die “rode pakkingen” eens zoeken.flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:07:
op lage temperaturen kan je rustig epdm rvs slang pakken. icm met vloerverwarming en kunstof leidingen doet zuurstof natuurlijk niks en is de diffusie niet echt relevant. voor hogere temperaturen (SWW maken en zo)zou ik wel direct naar meerlaags gaan en de leiding zo leggen dat het bewegen van de buitenunit kan opvangen en trillen kan absorberen.
die semi-rode ringen zijn vaak gewoon groene pakkingsmateriaal maar dan van een ander merk.
de orginele groene die je overal ziet is centellen 3820 dacht ik.
https://benem.nl/multitub...moer-vlakke-dichting.html
die zou goed moeten afdichten op de panasonic aansluiting.
Jij meestal direct op meerlagenbuis over? Dus dan zou ik gelijk met deze klaar zijn, ga bij eerst volgende montage eens testen zonder RVS flex.
https://www.123installati...-tnUe96-szKBoCHPwQAvD_BwE
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 02-10-2022 17:23 ]
ligt eraan. ik gebruik beide afhankelijk van de factoren. als het niet uitmaakt en de omstandiheden laten het toe dan liefste direct in meerlaags en inpakken in armaflex. op daken en als ontkoppeling belangirjk is pak ik wel epdm met rvs. ik gebruik nooit de ribbel-rvs pijp.ErikVers schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Ik zelf ben wel voorstander van aansluiten met stukje rvs flex. Jij meestal direct op meerlagenbuis over? Zal die “rode pakkingen” eens zoeken.
Ik vraag me wel een beetje af of de WP afslaat omdat het te warm wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt, ofdat de WP afslaat omdat hij zijn minimum vermogen niet goed kwijt kan en dus de Ta te lang boven de gewenste waarde zit die volgt uit de stooklijn. In dat laatste geval heeft het niet zoveel zin om de Ta lager te zetten want met die lagere Ta kan de WP zijn minimum vermogen nog minder goed kwijt.flippy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
als je de watertemperatuur nog iets lager zet zal je langer bezig zijn dan 40 min om op temperatuur te komen. dus langere run voor je thermostaat ingrijpt.
18hz is de limiet volgens mij maar daar draai je bijna niet op omdat hij al afslaat voor je echt daarop kan settelen en doortokkelen. dus komt er teveel warmte het huis in. dus stooklijn mag aan deze kant nog een graadje lager.
Hoe achterhaal je of de WP afslaat op aangeven van de RC thermostaat, of juist afslaat omdat de minimum afgifte niet gehaald wordt?
als WP de warmte niet kwijtkan zie je dat hij op laagste toerental alsnog langdurig boven Ta komt. dat is hier niet het geval. hij vlakt net uit maar gaat nog niet over Ta heen.wessy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Ik vraag me wel een beetje af of de WP afslaat omdat het te warm wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt, ofdat de WP afslaat omdat hij zijn minimum vermogen niet goed kwijt kan en dus de Ta te lang boven de gewenste waarde zit die volgt uit de stooklijn. In dat laatste geval heeft het niet zoveel zin om de Ta lager te zetten want met die lagere Ta kan de WP zijn minimum vermogen nog minder goed kwijt.
Hoe achterhaal je of de WP afslaat op aangeven van de RC thermostaat, of juist afslaat omdat de minimum afgifte niet gehaald wordt?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 10:39 ]
Om hier op terug te komen, het was de naregeling! (er kwam ook steeds 2 l/min bij/af). Weer een mysterie de wereld uit geholpen.FransvWoerkom schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 01:02:
[...]
Het staat leuk te oscilleren met een frequentie van 1/14 minuten. Het lijkt dat er iets in het circuit zit zo'n 7 minuten van de pomp. Waar zit de zone1 sensor? en waar stuur je eigenlijk op? Ta of zone1? Of zit er nog een cv-ketel of andere bypass ergens stiekem in het circuit?
Om verder terug te komen op een buffervat: Ik ben voor een installateur gegaan die goede reviews had (en de prijs er naar ook was) puur om mij niet compleet in de materie te verdiepen. Ik vertrouwde erop dat zij (ze zijn langs geweest om te kijken) een oplossing op maat aanbieden.
Door de keuze van het open-buffervat (50L) in mijn situatie (150m2 vloerverwarming, 90m2 altijd open) bleef de warmtepomp heftig pendelen (6000 start-stops, 900hr draaien). Dit is onnaceptabel, maar het installatiebedrijf bleef er op hameren dat: "Panasonic dit zo voorschrijft". Nu doe ik voor mijn werk flow-modellering dus heb ik precies voor ze uitgerekend waarom het fout gaat (teweinig afgifte, retour te snel omhoog, 2e pomp na buffervat te lage pompcapaciteit etc). Na 61 emails, 15x bellen, en 2x langskomen (deze aantallen zijn letterlijk) heb ik mijn gelijk gekregen. En vorige week is ook het buffervat weggehaald. Jammer genoeg ben ik nog steeds niet te spreken over de installatie (28mm leiding van 3 meter zit alleen vast op SWW vat en vloerverwarming verdeler, 2 koppelingen lekken, geen overdrukventiel, geen extra vulpunt geplaatst). Oja, de eerste keer dat hij deze herfst aansloeg is er ook nog eens een paar liter water uit de WP gekomen. Oorzaak: Ontluchtventiel stond wagenwijd open, en heeft altijd water op de tank waar deze op is gemonteerd gestaan waardoor die compleet verroest is, en mijn vloer voor de 2e keer vervangen kan worden...
Jammer genoeg wordt er door ook grotere/betere installatiebedrijven niet nagedacht (al zijn er 2 tekenaars hier langs geweest?) en monteurs doen ook maar wat bij dit bedrijf jammer genoeg.
Ik ben het heel erg zat (WP is in januari geplaatst). En denk dat ik het zelf maar verder ga oplossen (Als er iemand in de buurt van tilburg al ervaring heeft met 28mm leiding/koppelingen enzo en mij wil helpen hoor ik het graag, altijd spannend de eerste keer zoiets doen).
Blijft de conclusie over: Als je het goed wilt doen, doe het dan alsjeblieft zelf (en als je een kundige installateur vindt, koester die voor het leven
[ Voor 6% gewijzigd door djoenez op 03-10-2022 11:33 ]
Sterk dat het buffervat van 50L het probleem zou zijn.djoenez schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Om hier op terug te komen, het was de naregeling! (er kwam ook steeds 2 l/min bij/af). Weer een mysterie de wereld uit geholpen.
Om verder terug te komen op een buffervat: Ik ben voor een installateur gegaan die goede reviews had (en de prijs er naar ook was) puur om mij niet compleet in de materie te verdiepen. Ik vertrouwde erop dat zij (ze zijn langs geweest om te kijken) een oplossing op maat aanbieden.
Door de keuze van het open-buffervat (50L) in mijn situatie (150m2 vloerverwarming, 90m2 altijd open) bleef de warmtepomp heftig pendelen (6000 start-stops, 900hr draaien). Dit is onnaceptabel, maar het installatiebedrijf bleef er op hameren dat: "Panasonic dit zo voorschrijft". Nu doe ik voor mijn werk flow-modellering dus heb ik precies voor ze uitgerekend waarom het fout gaat (teweinig afgifte, retour te snel omhoog, 2e pomp na buffervat te lage pompcapaciteit etc). Na 61 emails, 15x bellen, en 2x langskomen (deze aantallen zijn letterlijk) heb ik mijn gelijk gekregen. En vorige week is ook het buffervat weggehaald. Jammer genoeg ben ik nog steeds niet te spreken over de installatie (28mm leiding van 3 meter zit alleen vast op SWW vat en vloerverwarming verdeler, 2 koppelingen lekken, geen overdrukventiel, geen extra vulpunt geplaatst). Oja, de eerste keer dat hij deze herfst aansloeg is er ook nog eens een paar liter water uit de WP gekomen. Oorzaak: Ontluchtventiel stond wagenwijd open, en heeft altijd water op de tank waar deze op is gemonteerd gestaan waardoor die compleet verroest is, en mijn vloer voor de 2e keer vervangen kan worden...
Jammer genoeg wordt er door ook grotere/betere installatiebedrijven niet nagedacht (al zijn er 2 tekenaars hier langs geweest?) en monteurs doen ook maar wat bij dit bedrijf jammer genoeg.
Ik ben het heel erg zat (WP is in januari geplaatst). En denk dat ik het zelf maar verder ga oplossen (Als er iemand in de buurt van tilburg al ervaring heeft met 28mm leiding/koppelingen enzo en mij wil helpen hoor ik het graag, altijd spannend de eerste keer zoiets doen).
Blijft de conclusie over: Als je het goed wilt doen, doe het dan alsjeblieft zelf (en als je een kundige installateur vindt, koester die voor het leven).
Te weinig afgifte is het probleem. Vermoedelijk doordat de 2e pomp NA de afslag naar het buffervat te weinig flow doorlaat bereikt a. te weinig water de vloer en b. heeft het water de voorkeur voor de kortere en minder tegendruk biedende route door het buffervat.
Hier heb ik afsluiters op weg door het buffervat om de flow door het buffervat te kunnen bijregelen. Al voor de installatie van het systeem voorzag ik een mogelijk probleem door asynchroniteit tussen de systeempomp en de 2e pomp na het buffervat.
Wat blijkt ? De flow van de systeempomp staat vaak aangegeven op 28L/min., wordt de afsluiter naar het buffervat open gedraaid, dan gaat de vermelde pompcapaciteit onmiddellijk naar 32l/min. De flow neemt dan dus toe, juist ja ......
Maar, de 2e pomp is gemonteerd in de aanvoer NA de aftakking naar het buffervat.
Het lijkt er ogenschijnlijk op, dat de extra flow van 4L/min door het buffervat gaat.
Ik verwed er echter het een en ander op, dat MEER liters per min. dan die 4 liters extra door het vat gaan. De systeempomp en de extra pomp zijn van verschillende capaciteit,
de extra pomp is overeenkomstig de aanbeveling en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de extra pomp het aanbod van de systeempomp ophoudt en dus gaat er het een en ander onbedoeld via de korte route ( bypass) door het buffervat.
Er hangt hier een flowmeter in de Retour die de afgegeven energie meet, dus kunnen de opbrengsten voor en na de extra pomp worden vergeleken en kunnen passende ingrepen worden uitgevoerd indien noodzakelijk.
Communicerende vaten vormen op vele verschillende plaatsen en vakgebieden vaak onbedoelde bijwerkingen, al helemaal als er natuurlijke drukverschillen en compensaties van dezelfde aard zijn. Je kunt nu eenmaal niet in water knijpen.
De beste waterpas over grote afstanden blijft een waterslang.
Ik wantrouw dus de extra pomp,niet het buffervat, die is slechts aan te rekenen dat hij zonder afsluiter niets kan tegenhouden.
De extra pomp moet dus iets meer flow kunnen brengen dan de 1e, dan geen probleem.
Wat wel een probleem is, is het feit dat mijn prachtige in de Retour aangebrachte energiemeter uit Twenthe de energie meet tussen een punt in de Aanvoer en een punt in de Retour. De flowmeter hiervan echter zit in de Retour voor het buffervat.
Ergo, de Pana meet alle geproduceerde warmte, ook die welke door het buffervat tourt.
Nogal logisch, al die waargenomen verschillen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 03-10-2022 12:46 ]
Ik ben het met je eens, het buffervat had er ook mogen blijven als er een aftakking zou komen (dus buffervat parallel aan vv, met een instelbare afsluiter om te "tunen"). Maar buffervat zo aansluiten werkte iniedergeval niet (zoals jij beschrijft, warmtepomp-waterpomp zal de weg van minste weerstand nemen). de uiteindelijke toevoeging van 50L op mijn systeem zou een extra 9 minuten looptijd moeten geven (dT 3C, "simuleer" even dat het buffervat alleen op de retour aangesloten is). Aangezien de WP van het weekend en daarvoor runs van 24h heeft gedaan vind ik de 9 minuten niet de meerwaarde van een buffervat waard. De technisch tekenaar van het bedrijf gaf aan dat het ook handig was bij defrosts, maar er zit al zoveel water in mijn vloerverwarming circuit, dat ik dit een slechte verdeding van het nut van het buffervat vindt.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:17:
[...]
Sterk dat het buffervat van 50L het probleem zou zijn.
Te weinig afgifte is het probleem. Vermoedelijk doordat de 2e pomp NA de afslag naar het buffervat te weinig flow doorlaat bereikt a. te weinig water de vloer en b. heeft het water de voorkeur voor de kortere en minder tegendruk biedende route door het buffervat.
Hier heb ik afsluiters op weg door het buffervat of de flow door het buffervat te kunnen bijregelen. Al voor de installatie van het systeem voorzag ik een mogelijk probleem door asynchroniteit tussen de systeempomp en de 2e pomp na het buffervat.
Wat blijkt ? De flow van de systeempomp staat vaak aangegeven op 28L/min., wordt de afsluiter naar het buffervat open gedraaid, dan gaat de vermelde pompcapaciteit onmiddellijk naar 32l/min. De flow neemt dan dus toe, juist ja ......
Maar, de 2e pomp is gemonteerd in de aanvoer NA de aftakking naar het buffervat.
Het lijkt er ogenschijnlijk op, dat de extra flow van 4L/min door het buffervat gaat.
Ik verwed er echter het een en ander op, dat MEER liters per min. dan die 4 liters extra door het vat gaan. De systeempomp en de extra pomp zijn van verschillende capaciteit,
de extra pomp is overeenkomstig de aanbeveling en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de extra pomp het aanbod van de systeempomp ophoudt en dus gaat er het een en ander onbedoeld via de korte route ( bypass) door het buffervat.
Er hangt hier een flowmeter in de retour die de afgegeven energie meet, dus kunnen de opbrengsten voor en na de extra pomp worden vergeleken en kunnen passende ingrepen worden uitgevoerd indien noodzakelijk.
Communicerende vaten vormen op vele verschillende plaatsen en vakgebieden vaak onbedoelde bijwerkingen, al helemaal als er natuurlijke drukverschillen en compensaties van dezelfde aard zijn. Je kunt nu eenmaal niet in water knijpen.
De beste waterpas over grote afstanden blijft een waterslang.
Ik wantrouw dus de extra pomp,niet het buffervat, die is slechts aan te rekenen dat hij zonder afsluiter niets kan tegenhouden.
De extra pomp moet dus iets meer flow kunnen brengen dan de 1e, dan geen probleem.
Jou 2e assumptie dat de fout in de 2e pomp zit ben ik het ook mee eens, deze was te klein, maar zelfs met een grotere pomp kan de VV kant natuurlijk veel minder flow kwijt dan een directe connectie naar retour WP. Dit had niet zo aangesloten mogen zijn, maar zelfs met een grotere pomp had je dit gedrag vermoedelijk nog steeds.
Dus dat moet ik nog organiseren/uitzoeken. De output in heishamon moet ik ook nog leren interpreteren. Ik vermoed dat ie momenteel op zn max draait (eerste echte lange run). De vloer wordt al langzaam aan warm (deel vv is gefreesd).
WAR stoken is niets nieuws hoor, het word al 20+ jaar in gebouwen toegepast en is een standaard functie in zo'n beetje elke consumentengasketel van de afgelopen 20 jaar.O085105116N schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:35:
Ik moet bekennen dat ik het toch best een beetje spannend vind. Ik begrijp deze technologie nog niet helemaal, zoal WAR gestuurd stoken, wel of geen stooklijn. Momenteel heb ik geen thermometer/thermostaat en in de standaard controller zit dit niet, hoewel heishamon toch een room temp rapporteert.
Dus dat moet ik nog organiseren/uitzoeken. De output in heishamon moet ik ook nog leren interpreteren. Ik vermoed dat ie momenteel op zn max draait (eerste echte lange run). De vloer wordt al langzaam aan warm (deel vv is gefreesd).
WAR = stooklijn.
en de afstandbediening heeft een temperatuursensor, die leest de heisamon uit ook al gebruik je de afstandbediening niet als thermostaat. maar je zou zoizo wel een thermostaat moeten gebruiken om te voorkomen dat je kamertemperatuur doorschiet.
Temperatuur die je ziet is idd van de controller.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 12:57 ]
[...]
Ik ben het met je eens, het buffervat had er ook mogen blijven als er een aftakking zou komen (dus buffervat parallel aan vv, met een instelbare afsluiter om te "tunen"). Maar buffervat zo aansluiten werkte iniedergeval niet (zoals jij beschrijft, warmtepomp-waterpomp zal de weg van minste weerstand nemen). de uiteindelijke toevoeging van 50L op mijn systeem zou een extra 9 minuten looptijd moeten geven (dT 3C, "simuleer" even dat het buffervat alleen op de retour aangesloten is). Aangezien de WP van het weekend en daarvoor runs van 24h heeft gedaan vind ik de 9 minuten niet de meerwaarde van een buffervat waard. De technisch tekenaar van het bedrijf gaf aan dat het ook handig was bij defrosts, maar er zit al zoveel water in mijn vloerverwarming circuit, dat ik dit een slechte verdeding van het nut van het buffervat vindt.
N.m.m. sla je de spijker op zijn kop. Met zoveel meters buis in je huis heb je geen Buffervat nodig. De 9 min. extra runtime die je waarneemt kan zijn waarde hebben bij aanzetten van het systeem bij kleine temp.verschillen maar weegt dat niet op in het gehele plaatje.
Het probleem van veel vaklieden zonder voldoende theoretische opleiding is vaak de aannames die gepleegd worden op basis van de eigen beperkte waarneming en te gering toetsingskader.
Kan boeken vol schrijven op het gebied van auto techniek, woningbouw, computertechniek - c.q. dom houden consument. Vaak hier thuis gezegd: "had mijn eigen kop moeten volgen" omdat ik achteraf, ook dat nog ! , steeds weer gelijk kreeg.
Het vertrouwen in het oordeel van de "vakman" bleek dan misplaatst te zijn.
Laat de echte vakman zich hierdoor echter niet weggezet voelen. Dat zal de echte vakman ook vast niet laten gebeuren.
Wat hier aan het systeem hangt etc gaat helemaal getest worden. Ik wil weten waar ik voor betaal en/of waar energie in wordt gestoken.
Suc6 met je installatie.
Jou 2e assumptie dat de fout in de 2e pomp zit ben ik het ook mee eens, deze was te klein, maar zelfs met een grotere pomp kan de VV kant natuurlijk veel minder flow kwijt dan een directe connectie naar retour WP. Dit had niet zo aangesloten mogen zijn, maar zelfs met een grotere pomp had je dit gedrag vermoedelijk nog steeds.
Maak van die 20 jaar maar 50 jaar. Had die keuze al in 1973flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
WAR stoken is niets nieuws hoor, het word al 20+ jaar in gebouwen toegepast en is een standaard functie in zo'n beetje elke consumentengasketel van de afgelopen 20 jaar.
WAR = stooklijn.
en de afstandbediening heeft een temperatuursensor, die leest de heisamon uit ook al gebruik je de afstandbediening niet als thermostaat. maar je zou zoizo wel een thermostaat moeten gebruiken om te voorkomen dat je kamertemperatuur doorschiet.
Mogelijk scheelt dit voor andere tweakers een belletje met het RVO.
4 zakken mortel van 25 kg, dan kom je op 30x15x60Bra-Jo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:32:
@CurlyMo Ik zag jouw post mbt de opstelling/fundering/afwatering van de WP. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan, en hoe bevalt het? Ik zat in de handleiding te kijken, daar adviseren ze twee betonblokken van 30x15x60, dat lijkt me een beetje overkill...
Hier is een gat gegraven van ongeveer 40 à 50 centimeter diep. Daar is een bak met betonbanden in gemaakt net als bij @Dylantje2. De ondergrond is verder alleen aarde en geen betonnen fundering zoals bij hem. Op de aarde zijn twee betonbanden plat neergelegd. Daarop de bigfoots. Met draadeind staat de WP nu ook zo'n 30 centimeter boven de bigfoots. Met moeren is de WP waterpas te stellen. De bak is ook weer gevuld met grint. Afwateringen is door het grint heen vooralsnog snel genoeg om geen problemen te veroorzaken, maar een echte koude winter hebben we niet gehad.Bra-Jo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:32:
@CurlyMo Ik zag jouw post mbt de opstelling/fundering/afwatering van de WP. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan, en hoe bevalt het? Ik zat in de handleiding te kijken, daar adviseren ze twee betonblokken van 30x15x60, dat lijkt me een beetje overkill...
Met name het waterpas kunnen stellen van de WP is superhandig met het iets ruimte te laten tussen je bigfoots en de WP.
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2022 14:43 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@CurlyMo Tnx voor de snelle reactie!
Neem aan dat je de bigfoots bij jou dus niet ziet, bedekt door grind? Ik twijfelde nog over die bigfoots, hoop(te) die niet nodig te hebben, dure krengen voor een hoop gerecycled rubber. Maar goed, ziet er naar uit dat ik toch de knoop moet doorhakken tegen de trillingen, bigfoots óf een betonblok.
Edit: ja dat stellen is wel een mooie oplossing, gewoon een paar bouten op de draadeinden neem ik aan?
[ Voor 9% gewijzigd door Bra-Jo op 03-10-2022 14:45 ]
Nomen nescio
Het gaat mij niet eens om de trillingen, maar een ondergrond om goed draadeind op te monteren.Bra-Jo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:45:
Neem aan dat je de bigfoots bij jou dus niet ziet, bedekt door grind? Ik twijfelde nog over die bigfoots, hoop(te) die niet nodig te hebben, dure krengen voor een hoop gerecycled rubber. Maar goed, ziet er naar uit dat ik toch de knoop moet doorhakken tegen de trillingen, bigfoots óf een betonblok.
Ja, het draadeind zit als volgt:Edit: ja dat stellen is wel een mooie oplossing, gewoon een paar bouten op de draadeinden neem ik aan?
Knelplaatje | Bigfoot | Ring | 22mm CV buis | Ring | Moer | .... | Moer | Ring | WP | Ring | Moer
De CV buis is bedoeld om het draadeind nog een stukje te verstevigen en was volgens mij een tip van @Ep Woody
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
beste combi is nog altijd bigfoots met veren erop die staan op een set 6cm dikke 60x60 tegels die op rubber matjes (onder de hoeken) liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 14:51 ]
Ik heb 4 van deze gekocht.Bra-Jo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:45:
@Gary199
Edit: ja dat stellen is wel een mooie oplossing, gewoon een paar bouten op de draadeinden neem ik aan?
2 op elkaar en dan met een lange boor er doorheen en aan elkaar maken met een draadeind.
Staat mooi stevig, geen last van trillingen en voor een paar tientjes klaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbAkne34CGD9UJ2C7IRM4ugt.jpg?f=user_large)
@flippy Ik geloof je meteen, maar dat wordt me echt te gek.
@Idanue Bedankt, da's misschien wel een mooie tussenoplossing idd. Niet zelf beton storten, geen dure bigfoots, en toch een behoorlijke demping, en de mogelijkheid tot langere draaideinden zodat ik de methode van Curlymo kan gebruiken. Plus, die van mij komt niet zo kort bij de muur als die op jouw foto (meter ofzo verderop). Denk dat 'm dit wordt, in combi met een emmer grind.
Nomen nescio
Ik heb precies hetzelfde gedaan, ik had ze nog gratis ook van de burenIdanue schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Ik heb 4 van deze gekocht.
2 op elkaar en dan met een lange boor er doorheen en aan elkaar maken met een draadeind.
Staat mooi stevig, geen last van trillingen en voor een paar tientjes klaar.
[Afbeelding]
Was mij ook al opgevallen, als dat een beetje gaat roesten dan is het ook zo weg denk ik.davevleugel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:23:
[...]Valt me trouwens vies tegen hoe sterk het frame is van de panasonic.
de bedoeling is normaal dat als je het frame gebruikt het normaal op een groter en sterker stalen frame word gezet. vaak icm met een rits broertjes en zusjes op 1 frame.
[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 16:21 ]
Klopt volgens mij alleen split voorlopig althans zo te zien.RemySoeters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:43:
Ik kreeg net een mail van panasonic omtrent de nieuwe L- en K-modellen. Bijbehorend promofilmpje; YouTube: EN – New Generations K and L of Aquarea Air Source Heat Pumps
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Panasonic had zichzelf en haar klanten een goede dienst bewezen het frame van aluminium te persen. Nu hangt de boel na 10 jaar als een roesthoopje in elkaar.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:54:
het frame is ook niet bedoelt om heel sterk te zijn. dat hoeft het ook niet te zijn. ding zelf weeg ook maar 100kg.
de bedoeling is normaal dat als je het frame gebruikt het normaal op een groter en sterker stalen frame word gezet. vaak icm met een rits broertjes en zusjes op 1 frame.
Het metaal is populair gezegd niet meer dan een matige kwaliteit pisbakken staal.
Voor E 4.000,- mag het wel een beetje meer zijn.
Daar veranderen broertjes en zusjes ook weinig aan en het normale gebruik zal wel beperkt blijven tot staan te wachten.
Er zal binnenkort ook weinig plaats meer zijn voor iets anders dan staan wegens overmaat aan van alles, als windmolens, zonnepaneel parken, laadpalen, warmtepompen en wat die meer zij, tenzij we alle boeren over de grens kieperen waar ze geen last hebben van stikstof.
Sorry.
Nou nou na 6 jaar geen roest te bespeuren bij mij en dan na 10 jaar een roestbak? Uit eigen ervaring bij Panasonic aquarea? Vertel ...Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Panasonic had zichzelf en haar klanten een goede dienst bewezen het frame van aluminium te persen. Nu hangt de boel na 10 jaar als een roesthoopje in elkaar.
Het metaal is populair gezegd niet meer dan een matige kwaliteit pisbakken staal.
Daar veranderen broertjes en zusjes ook weinig aan en het normale gebruik zal wel beperkt blijven tot staan te wachten.
Er zal binnenkort ook weinig plaats meer zijn voor iets anders dan staan wegens overmaat aan van alles, als windmolens, zonnepaneel parken, laadpalen, warmtepompen en wat die meer zij, tenzij we alle boeren over de grens kieperen waar ze geen last hebben van stikstof.
Sorry.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
En? Lucht het op? Welkom op het topic waar mensen enthousiast zijn over de panasonic WP.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Panasonic had zichzelf en haar klanten een goede dienst bewezen het frame van aluminium te persen. Nu hangt de boel na 10 jaar als een roesthoopje in elkaar.
Sorry.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
het frame is stevig genoeg voor wat het moet doen en is rondom gespoten op dezelfde manier als de kappen en is BOM-kosten-technisch zeker niet op bezuinigd. zolang je de verf niet beschadigd en de basis waar het frame op rust stevig genoeg is is het geen enkel probleem. frames van andere fabrikanten zijn vrijwel indentiek in hun stevigheid.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Sorry.
vertrouw me, de rest wat erop staat is al lang verrot voor het frame een issue word. en dat geld voor alle merken.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 17:07 ]
Pffft.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Sorry.
Als je het niet als een prutser installeert gaat dat echt wel 10+ jaar mee.
Op mijn werklocatie worden er Mitsubishi warmtepompen geplaatst, zelf heb ik een Pana, kast is van het zelfde materiaal, magnetisch metaal, ik had aluminium verwacht.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Sorry.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Zag de mail inderdaad. Enthousiast en onder de indruk 👍😋RemySoeters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:43:
Ik kreeg net een mail van panasonic omtrent de nieuwe L- en K-modellen. Bijbehorend promofilmpje; YouTube: EN – New Generations K and L of Aquarea Air Source Heat Pumps
Krijg nu al zin om ze te monteren, @Carboy54 bestel je alvast een 5K als demo voor me? 😋😂
Leveren 2025 waarschijnlijk….
En dat komt mooi uit dan heeft iedereen hier minimaal een jaar zijn H of J laten draaien 👍
Ik hoop en vermoed wel dat ze op mono tour blijven maar met binnenunit, dit gezien deze afbeelding:
/f/image/GuuxliL5GTUyIr6bJl2LFE03.png?f=fotoalbum_large)
Heb geen zin om me stek te moeten halen en verwacht een slechte markt voor split ivm steeds strengere eu wetgeving voor koudemiddel hoeveelheden.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2022 18:34 ]
Het staal is van een eenvoudige samenstelling met weinig koolstof op zijn minst.
Maar iedereen mag best over mijn opmerking vallen. Ik vind de kast van maximaal gemiddelde kwaliteit en ik denk dat iemand dat mag vinden.
Anderzijds, de buiten-unit heb ik in de vaste was gezet, wie dat ook heeft gedaan mag zich melden.
Om iets te leren zou ik graag geweten hebben wat mijn veronderstellingen dan wel zijn , wat daaraan fout is en wat ik in de plaats daarvan zou moeten veronderstellen.flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:00:
je werkt momenteel onder wat verkeerde veronderstellingen merk ik.
ga maar eens echt de temperaturen meten. en vooral de retourtemperaturen.
Alleen maar fout fout fout maakt mij niet enthousiast.
Dus, vertel ..
Ik zou hem snel bij opbod verkopen. Weet zeker dat je er goed vanaf komt. Ik heb er genoeg gezien en in deze prijsklasse komt Panasonic er zeker goed vanaf.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:46:
Laat ik me maar beperken dat ik niet zo gauw meer overstroom van blinde adoratie , maar als ik bij iets als de kast van een WP moet oppassen me niet aan het ding te snijden en bemerk dat ik in dit geval een slappe kast heb gekregen, waarbij de wijze waarop de interne printplaat slordig is volgepropt en de originele bekabeling montage van andere delen bemoeilijkt etc, dan loop ik daarover niet meer enthousiast te zingen.
Het staal is van een eenvoudige samenstelling met weinig koolstof op zijn minst.
Maar iedereen mag best over mijn opmerking vallen. Ik vind de kast van maximaal gemiddelde kwaliteit en ik denk dat iemand dat mag vinden.
Anderzijds, de buiten-unit heb ik in de vaste was gezet, wie dat ook heeft gedaan mag zich melden.
Ik "val" over kleinigheden.davevleugel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:17:
Zie lijn rood, hij is dus niet haaks meer. Maar ik ga dan nog een versteviging aanbrengen onder het frame door met een stuk hoekprofiel, dat voorkomt dat mn rubbers niet meer torderen.
[Afbeelding]
Veilige opstelling, maar is het ringetje onder de zelfborgende moer niet erg klein ?
4 maten groter en dikker geeft meer stevigheid tegen vervorming.

dat is ook niet hoe je dat frame moet gebruiken. ze zijn specifiek alleen om op een ander frame/balk te zetten die onder de unit door gaat en je hoort ook carosserieringen te gebruiken en als het even kan een nylon plaatje eronder zodat metaal niet geraakt word en niks gaat roesten..davevleugel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:17:
Zie lijn rood, hij is dus niet haaks meer. Maar ik ga dan nog een versteviging aanbrengen onder het frame door met een stuk hoekprofiel, dat voorkomt dat mn rubbers niet meer torderen.
[Afbeelding]
dat is al in bepaalde mate besproken maar schijnbaar is dat niet echt geregistreerd. ik zou even teruglezen waar wat knelpunten worden aangehaald. als je dan nog vragen hebt omdat dingen onduidelijk zijn kan je die rustig stellen.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Om iets te leren zou ik graag geweten hebben wat mijn veronderstellingen dan wel zijn , wat daaraan fout is en wat ik in de plaats daarvan zou moeten veronderstellen.
Alleen maar fout fout fout maakt mij niet enthousiast.
Dus, vertel ..
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 19:44 ]
Juist ook mijn bevinding ondertussenflippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
dat is ook niet hoe je dat frame moet gebruiken. ze zijn specifiek alleen om op een ander frame/balk te zetten die onder de unit door gaat en je hoort ook carosserieringen te gebruiken.
[...]
dat is al in bepaalde mate besproken maar schijnbaar is dat niet echt geregistreerd. ik zou even teruglezen waar wat knelpunten worden aangehaald. als je dan nog vragen hebt omdat dingen onduidelijk zijn kan je die rustig stellen.
[ Voor 3% gewijzigd door davevleugel op 03-10-2022 19:49 ]
Mooi spul, eindelijk eens wat andere dan dat lelijke wit. Snap niet zo goed wat er moeilijk is om zo'n behuizing in 2 of 3 tinten te leveren?RemySoeters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:43:
Jammer dat het nog lang duurt voor ze te krijgen zijn, anders had ik direct dit nieuwe model besteld ipv een J.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
[ Voor 19% gewijzigd door natural colour op 03-10-2022 20:10 ]
omdat de mensen die bereid zijn om ervoor te betalen een subdeel van een subdeel is. het is al tientallen jaren de standaard voor de installateurs om de bekapping te spuiten als de gebruiker dat wilt.Ethirty schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Mooi spul, eindelijk eens wat andere dan dat lelijke wit. Snap niet zo goed wat er moeilijk is om zo'n behuizing in 2 of 3 tinten te leveren?
Jammer dat het nog lang duurt voor ze te krijgen zijn, anders had ik direct dit nieuwe model besteld ipv een J.
laat wel voorop staan dat het een vooruitgang is. de fabrikanten beginnen nu eindelijk een beetje te denken aan de consumentenkopers ipv alleen maar aan de commeriele kopers. ik ben allenn bang dat het nog meer een drama word om een machine te repareren. en omdat het niet zal gebeuren dat je deze dingen op een bedrijfspand ziet (zonder FLINKE aanpassingen van de regels) ben je overgeleverd aan de grillen van de beun-zzpér ivm propaan...
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 20:16 ]
Volgens mij zijn de splits nu ook al leverbaar vanaf 3kW. Volgens mij krijg je dan een buitenunit die vergelijkbaar is met wat ze bij de airco's gebruiken. K serie is ook nog R32.natural colour schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:09:
K versie ook in 3 KW; met kleiner vermogen van de compressor? of zelfde met minder Hz? wat denken jullie?
Het blijft een monoblock alleen met binnen regelunit met waterpomp ed. Maakt montage niet perse voor een andere categorie installateurs, en ik ben zelf ook zzp maar om dat nu in één woord te combineren met beun? Ik durf te stellen dat ik meer weet over de techniek dan de drie lokale grote bedrijven 😋👍flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
omdat de mensen die bereid zijn om ervoor te betalen een subdeel van een subdeel is. het is al tientallen jaren de standaard voor de installateurs om de bekapping te spuiten als de gebruiker dat wilt.
laat wel voorop staan dat het een vooruitgang is. de fabrikanten beginnen nu eindelijk een beetje te denken aan de consumentenkopers ipv alleen maar aan de commeriele kopers. ik ben allenn bang dat het nog meer een drama word om een machine te repareren. en omdat het niet zal gebeuren dat je deze dingen op een bedrijfspand ziet (zonder FLINKE aanpassingen van de regels) ben je overgeleverd aan de grillen van de beun-zzpér ivm propaan...
Werkt 2 kanten op, als je alleen wit kan kiezen…flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
omdat de mensen die bereid zijn om ervoor te betalen een subdeel van een subdeel is. het is al tientallen jaren de standaard voor de installateurs om de bekapping te spuiten als de gebruiker dat wilt.
laat wel voorop staan dat het een vooruitgang is. de fabrikanten beginnen nu eindelijk een beetje te denken aan de consumentenkopers ipv alleen maar aan de commeriele kopers.
Je gaat mij niet vertellen dat er tussen een witte en een antraciete behuizing veel prijsverschil zit. Dat fabrikanten daar per se weer een slaatje uit moeten slaan is een andere discussie.
Nefit kan het ook en die maken volgens mij geeneens hun eigen wp.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
punt is dat er R290 in zit en ik moet de eerste zzpér nog tegenkomen die alles rond heeft om legaal en ingedekt met 290 handelingen mag uitvoeren.ErikVers schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:22:
[...]
Het blijft een monoblock alleen met binnen regelunit met waterpomp ed. Maakt montage niet perse voor een andere categorie installateurs, en ik ben zelf ook zzp maar om dat nu in één woord te combineren met beun? Ik durf te stellen dat ik meer weet over de techniek dan de drie lokale grote bedrijven 😋👍
niks ten nadele van de reguliere zzpér maar als je met een "groot" (relatieve term hier) R290 systeem bezig bent kom je er niet met alleen je fgassen vodje. integendeel, dat ding is waardeloos dan.
#team_UTC+1
de nieuwe splits zullen wel propaan hebben denk ik. in elk geval de kleintjes. zal een interesante periode worden....Ethirty schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:40:
Een zzp'er moet ook niet aan die leidingen zitten in een mono, die moet dat ding plaatsen, aansluiten en inregelen. En anders lekker een R32 pakken.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 21:30 ]
Een aantal tweakers hebben dit gedaan zoals deze foto op de openingspost. Wel zou ik hier nog veren/dempers tussen willen (denk ik). https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/65295164#65295164
Zijn er meer die de onderste balk weg hebben gelaten?
aan een beugel hangen zijn veren eigenlijk verplicht om geluidsissues te voorkomen. en gebruik maken van isolerende pluggen en ff een rubber matje waar de beugel onderaann tegen de muur rust.
let wel dat minstens 20cm vrij moet hebben onder de unit voor waterafvoer. dus dan kan je denk ik beter gewoon dat ding op de grond zetten met de balk.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 21:47 ]
Voor de gewichtsverdeling raad ik het af. Rechts is veel zwaarder dan links dus torsie is niet uitgesloten. Je haalt de stijfheid er uit. (Extra geluid? ) En eventuele garantie aanspraken maken het er niet makkelijker op bij Panasonic.ranjo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:40:
Over de stevigheid van de kast gesproken. Mijn monoblock komt waarschijnlijk komende tijd wel ergens binnen. Ik twijfel of ik de onderliggende balk wel of niet moet houden. Ik wil namelijk zo laag mogelijk blijven (ik ga de warmtepomp aan de gevel hangen vlak boven de carport).
Een aantal tweakers hebben dit gedaan zoals deze foto op de openingspost. Wel zou ik hier nog veren/dempers tussen willen (denk ik). https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/65295164#65295164
Balk is standaard. Niet optioneel.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:42:
de balk is optioneel.
aan een beugel hangen zijn veren eigenlijk verplicht om geluidsissues te voorkomen. en gebruik maken van isolerende pluggen en ff een rubber matje waar de beugel onderaann tegen de muur rust.
let wel dat minstens 20cm vrij moet hebben onder de unit voor waterafvoer. dus dan kan je denk ik beter gewoon dat ding op de grond zetten.
ligt eraan waar je hem opzet, vooral als hij broertjes en zusjes erbij heeft.
maar voor de consument: gewoon ding eraan laten aub.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 21:50 ]
Ik was ooit zo slim om hem strakker op dak te willen plaatsen dus de rubberen montage balken rechtstreeks onder de pana want dat scheelt inderdaad een cm of 6-8 van de dwarsbalken.ranjo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:40:
Over de stevigheid van de kast gesproken. Mijn monoblock komt waarschijnlijk komende tijd wel ergens binnen. Ik twijfel of ik de onderliggende balk wel of niet moet houden. Ik wil namelijk zo laag mogelijk blijven (ik ga de warmtepomp aan de gevel hangen vlak boven de carport).
Maar na een sessie ijsbikken met -10 (maart 2020 of 2021??) heb ik hem nu netjes volgens voorschrift staan, dus tip: houd voldoende ruimte er onder vrij ivm ijs ophoping na paar dagen vorst icm Defrosts
Je bent nooit te oud om te leren Erik 😅ErikVers schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
Ik was ooit zo slim om hem strakker op dak te willen plaatsen dus de rubberen montage balken rechtstreeks onder de pana want dat scheelt inderdaad een cm of 6-8 van de dwarsbalken.
Maar na een sessie ijsbikken met -10 (maart 2020 of 2021??) heb ik hem nu netjes volgens voorschrift staan, dus tip: houd voldoende ruimte er onder vrij ivm ijs ophoping na paar dagen vorst icm Defrosts
Ieder antwoord heeft een reden.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
dat is ook niet hoe je dat frame moet gebruiken. ze zijn specifiek alleen om op een ander frame/balk te zetten die onder de unit door gaat en je hoort ook carosserieringen te gebruiken en als het even kan een nylon plaatje eronder zodat metaal niet geraakt word en niks gaat roesten..
[...]
dat is al in bepaalde mate besproken maar schijnbaar is dat niet echt geregistreerd. ik zou even teruglezen waar wat knelpunten worden aangehaald. als je dan nog vragen hebt omdat dingen onduidelijk zijn kan je die rustig stellen.

Verloop ?Nachtwaker055 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:22:
Hebben jullie nog een advies klaar voor een warmtemeter? Komt op een 32mm leiding. Heb nog een Kamstrup 403 DN15 liggen maar die lijkt me net te klein, toch?
![]() |
Maar de argumenten over de garantie vind ik wel een punt om te heroverwegen. Ik moet eens checken hoe het bij onze gemeente zit met bouwhoogte. Ook omdat ik er waarschijnlijk een omkasting omheen moet zetten gaat het wel een flinke gevaarte worden. Moet zeggen dat ik dat nog wel spannend ga vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door ranjo op 03-10-2022 22:11 ]
Ik zou hem op het Zuiden richten. Komen minder stormen of harde wind vandaan dan uit het Westen. Zuiden helpt ook bij ontdooien. Tegen de muur geeft mogelijkheid van steunen bevestigen aan die muur.ranjo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
Dank voor jullie reacties. Op zich ga ik 20 cm hoogte wel redden. De beugel zo laag mogelijk betekend dat deze nog steeds boven de opstaande rand van de loodflappen uit zou komen. Als er dan ook nog veren bij zouden komen. (zie foto met de opstelling in groen)
[Afbeelding]
Maar de argumenten over de garantie vind ik wel een punt om te heroverwegen. Ik moet eens checken hoe het bij onze gemeente zit met bouwhoogte. Ook omdat ik er waarschijnlijk een omkasting omheen moet zetten gaat het wel een flinke gevaarte worden. Moet zeggen dat ik dat nog wel spannend ga vinden.
beschermen tegen de regeninval is helemaal een bonus.
Ik vraag mij af, of het mogelijk is bij de foutcodes aan te geven welke handeling/instelling de oplossing is geweest om de betr. foutcode te elimineren.
Een kleine database van oplossingen dus.
2.
Veel installaties lijken kennelijk aan een pendel syndroom te lijden.
Het pendelen is een probleem dat zich manifesteert in het gebied waar vraag en aanbod van warmte elkaar ontmoeten in een sfeer van balansvinding aan het einde van een cyclus, doch kennelijk ook daar waar sprake is van onvoorziene acties van de WP als iemand zich vergist heeft in de uitwerking van volgorde, capaciteit etc bij de opbouw van de installatie.
Ook t.a.v. het pendelgedrag kan ik mij de bouw van een database van de oorzaken voorstellen. Enig leergeld betalen, ja, maar zoals mijn vader zei: "laat het niet teveel zijn".
Is dat met het oog op stuwing in de kast wegens tegenwind ?flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:30:
hij moet dusdanig staan dat er zo min mogelijk wind door de verdamper kan waaien.
beschermen tegen de regeninval is helemaal een bonus.
nee, zodat de verdamper niet dichtvriest als het regent en de wind zodat hij beter kan ontdooien als het vriest. je wilt niet dat met -5 buiten een zuidwester op de verdamper staat terwijl de unit wanhopig probeert van het ijs af te komen, dat groeit dan alleen maar aan.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:43:
[...]
Is dat met het oog op stuwing in de kast wegens tegenwind ?
die is er al, dat heet de handleiding.Gary199 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:41:
1.
Ik vraag mij af, of het mogelijk is bij de foutcodes aan te geven welke handeling/instelling de oplossing is geweest om de betr. foutcode te elimineren.
Een kleine database van oplossingen dus.
(serieus, in de handleiding staat exact wat welke code veroorzaakt en hoe je moet testen)
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 22:48 ]
Daarom ben ik ook van plan om de panelen te verwijderen zodra de WP binnenkomt en de panelen naar een auto spuiter te brengen om de WP in een andere kleur te laten spuiten. De WP kom nogal in het zicht te staan dus hij wordt waarschijnlijk oud groen.Ethirty schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Mooi spul, eindelijk eens wat andere dan dat lelijke wit. Snap niet zo goed wat er moeilijk is om zo'n behuizing in 2 of 3 tinten te leveren?
@Carboy54 Misschien weet jij dat. Zijn de panelen makkelijk te verwijderen doormiddel van schroeven en bouten of wordt het pompnagels doorboren?
alle geverfde panelen zijn gemaakt om eraf te halen en over te spuiten.SkullboyNL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Daarom ben ik ook van plan om de panelen te verwijderen zodra de WP binnenkomt en de panelen naar een auto spuiter te brengen om de WP in een andere kleur te laten spuiten. De WP kom nogal in het zicht te staan dus hij wordt waarschijnlijk oud groen.
@Carboy54 Misschien weet jij dat. Zijn de panelen makkelijk te verwijderen doormiddel van schroeven en bouten of wordt het pompnagels doorboren?
tip voor de spuiter: niet de schroefgaten gebruiken om haken doorheen te doen, dat gat gaat roesten anders. gebruik een magneet als hij ze niet neerlegt.
vergeet fanrooster niet. ook de binnenzijde ervan laten doen anders gaat de verf afbladderen over paar jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 22:56 ]
Geschroefd makkelijk te verwijderen. Ook gebruik ik kunststof ringetjes onder de schroeven om de lak te ontzien. ( Gamma heeft ze )SkullboyNL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Daarom ben ik ook van plan om de panelen te verwijderen zodra de WP binnenkomt en de panelen naar een auto spuiter te brengen om de WP in een andere kleur te laten spuiten. De WP kom nogal in het zicht te staan dus hij wordt waarschijnlijk oud groen.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 03-10-2022 23:04 ]
Top bedankt voor de Tips. Als hij ooit binnen is en hij is gespoten zal ik hier wel een foto plaatsen.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:55:
[...]
alle geverfde panelen zijn gemaakt om eraf te halen en over te spuiten.![]()
tip voor de spuiter: niet de schroefgaten gebruiken om haken doorheen te doen, dat gat gaat roesten anders. gebruik een magneet als hij ze niet neerlegt.
vergeet fanrooster niet. ook de binnenzijde ervan laten doen anders gaat de verf afbladderen over paar jaar.
In Nederland heb je volgens mij nooit -5 bij zuidwestenwind, bij zulke temperaturen zal de wind bijna altijd uit het noorden of oosten staan.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:46:
[...]
nee, zodat de verdamper niet dichtvriest als het regent en de wind zodat hij beter kan ontdooien als het vriest. je wilt niet dat met -5 buiten een zuidwester op de verdamper staat terwijl de unit wanhopig probeert van het ijs af te komen, dat groeit dan alleen maar aan.
Als dichtvriezen het probleem is dan is volgens mij de "warmste" windrichting in NL het zuiden dus dan zou ik de verdamper op het zuiden zetten.
De K is een update van het huidige split programma en de L is de soort van opvolger van de J monoblock. De K dan dus mono icm een binnenunit.
Het kan prima zijn dat de J vanwege zijn andere opzet hier nog vrij lang naast de K zal worden uitgeleverd.
Quote Pana:
Verder behoudt de K-generatie een koudemiddelverbinding tussen de buitenunit en de binnenunit, terwijl de L-generatie een hydraulische verbinding heeft.
:strip_exif()/f/image/fqzCYoeTD2jy24nBuCP10SDW.jpg?f=fotoalbum_large)
hoe de wind ook staat, je moet ervoor zorgen dat die niet door de unit kan blazen als je de mogelijkheid ervoor hebt. zo niet dan meot je zorgen dat de wind vanaf de compressorzijde blaast en dus de verdamper maximaal ontziet.ASW1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
In Nederland heb je volgens mij nooit -5 bij zuidwestenwind, bij zulke temperaturen zal de wind bijna altijd uit het noorden of oosten staan.
Als dichtvriezen het probleem is dan is volgens mij de "warmste" windrichting in NL het zuiden dus dan zou ik de verdamper op het zuiden zetten.
Een soort roterend platform dat zich aanpast aan de windrichting?flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:11:
[...]
hoe de wind ook staat, je moet ervoor zorgen dat die niet door de unit kan blazen als je de mogelijkheid ervoor hebt. zo niet dan meot je zorgen dat de wind vanaf de compressorzijde blaast en dus de verdamper maximaal ontziet.
Ik chargeer het nu want je kunt dat ding maar 1x neerzetten.
Dus zeg het maar, in het geval van geen verdere afscherming voor wind, wat is de beste oriëntatie in het Nederlandse klimaat. Uitblaasrichting naar noord, oost, zuid of west?
[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 03-10-2022 23:27 ]
Uiteraard heb ik die gelezen. Maar, dan vraag ik me toch af waarom er buiten de handleiding om er zoveel over bijv. pendelen word geschreven. Zou dan toch niet meer hoeven ? Er zullen toch wel meer nieuwelingen zijn die de handleiding lezen ?flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:46:
[...]
nee, zodat de verdamper niet dichtvriest als het regent en de wind zodat hij beter kan ontdooien als het vriest. je wilt niet dat met -5 buiten een zuidwester op de verdamper staat terwijl de unit wanhopig probeert van het ijs af te komen, dat groeit dan alleen maar aan.
[...]
die is er al, dat heet de handleiding.
(serieus, in de handleiding staat exact wat welke code veroorzaakt en hoe je moet testen)
In de antwoorden op die vragen wordt dan wel erg weinig naar de handleiding verwezen.
En, de handleiding gaat nergens in op meer specifieke oorzaken van bijv. pendelen. Specifieke oorzaken zouden in zo'n fouten log vermeld kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat installateurs een dergelijk iets voor zichzelf hebben om efficient fouten te kunnen verhelpen.
Weet je wat pigment kost voor donkere kleuren. En bij 2 kleuren de boel afplakken en ontplakken ?SkullboyNL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Een fabrikant wordt rijk door de spullen die hij niet maakt of levert doch waarvoor er wel iets in de kostprijsberekening is opgenomen.
Dit topic is gesloten.