Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 134 Laatste
Acties:
  • 782.551 views

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43
ErikVers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Zou je met je laatste suggestie geen risico op beschadiging lopen? Werk hier met Tr van 21/22
Pana zal vast een goede reden hebben voor die ondergrens van 27 graden. Of verwacht je dat met 15graden nog steeds prima gaat?

Wellicht nog een optie; pas tijdens de defrost direct de driewegklep via domotica omzetten. Wellicht ben je dan de mode 2 voor of schakelt het spiraal direct uit? Wel minder fijn als je net onder de douche staat 😅
Je moet voorkomen dat de wisselaar bevriest en dus voldoende energie=warmte op je retour te krijgen. Je moet dus wel wat ruimte houden maar 27 is wel wat hoog. Iemand in het slack kanaal doet dit en heeft nooit een Tr zo laag gezien dat het een issue zou vormen.

De driewegklep kan je niet bedienen via de panasonic. Je kan alleen SWW only zetten (en dan hopen dat de 3-weg klep gaat schakelen) maar dat kan dus niet tijdens een defrost. Of je moet zelf de 3-weg klep aansturen en dan ook dat doen als de warmtepomp schakelt van CV naar SWW in een normale situatie. Dat kan natuurlijk.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:28:
[...]

ga je niet merken. 1.8m2 kan nog steeds makkelijk 5+kw wegwerken bij 55c. het gaat om het deel wat nog in het koude onderdeel van je boilertank zit. dus een grotere spiraal doet niks als het langere deel verder bovenin zit.
Ik lees op de website van OSO dat de 1,8m2 spiraal goed moet zijn voor 10kw aan warmtepomp. Maar als consument denk je vaak toch meer is beter.

iRacing Profiel

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SkullboyNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Ik lees op de website van OSO dat de 1,8m2 spiraal goed moet zijn voor 10kw aan warmtepomp. Maar als consument denk je vaak toch meer is beter.
Heb je een link naar die site?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
SkullboyNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Hangt ook af van de gewenste watertemperatuur vs de watertemperatuur in de spiraal. Als de boiler temperatuur 54 graden is en de aanvoer temperatuur van de spiraal 55 graden heb je nog maar heel weinig warmteoverdracht, terwijl als de boiler 20 graden is kan er heel veel warmte in.

Boiler opwarmen met een zo laag mogelijk vermogen is ook veel beter voor je COP dan als je dat op max vermogen doet. COP 2.8 vs 2.0 bij mij.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
thehog schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Heb ik al geprobeerd maar het is heel lastig om de defrost te voorspellen. Je kan het wel uitrekenen nav de grafiek maar dan moet je hem net daarvoor op SWW only zetten en de SWW set temp verhogen (zodat hij ook blijft lopen). In de praktijk viel dat dus erg tegen allemaal en verlies je heel veel duur verwarmde SWW energie (want de COP bij een SWW run is immers veel lager, maar altijd beter dan een mode 2 defrost inderdaad).

Wat je eventueel ook kan doen is de Tr sensor digitaal maken en zorgen dat hij nooit onder de 27 graden komt (tenzij hij wel erg ver zakt) en dan alsnog je CV gebruiken voor de defrost. Een digitaal instelbare variable weerstand heb je dan nodig met aansturing.
Het is natuurlijk de vraag of de kabouters geloven dat bij een langdurige Ta onder de 27 de Tr boven de 27 kan zijn als het buiten +2 is. Of zouden ze dan via de cloud de brandweer bellen?

Ik denk dat dit gedrag pleit tegen de T-cap. In de afgelopen twee stookseizoenen heb ik hem in ieder geval nog niet nodig gehad. Overigens net als de 42kW cv-ketel die de lokale installateur me 15 jaar geleden aanraadde.

[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-03-2022 11:38 ]

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 12:56

.Frank

Frank.

Dag allemaal, nog even 'n update van mijn situatie hier, bij wijze van cautionary tale.

Op 25 februari mijn Aquarea geïnstalleerd, maar die gaf foutcode H90. Met dank aan flippy zeer uitvoerige diagnose gedaan, conclusie volgens het storingshandboek is dat minstens één printplaat vervangen zou moeten worden. Die conclusie was er op 26 februari, en sindsdien ben ik dagelijks met ImmoTec (waar ik de pomp gekocht heb), Panasonic DE, mijn Nederlandse installateur, Panasonic NL en nu weer een 5e partij waar Panasonic me naar heeft doorgestuurd aan het mailen.

Er is geen concreet zicht op een oplossing. Ik wordt continue van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik was zoals veel van jullie wellicht: zelf onderzoek doen naar welke pomp je wil, Panasonic concluderen, een groothandel vinden die 'm tegen een goede prijs kan leveren (in mijn geval ImmoTec), en een lokale geaccrediteerde warmtepompinstallateur vinden om je te helpen de pomp te installeren. Dat is wat ik gedaan heb althans.

Als je pomp dan kapot blijkt, en als je installateur niet al aangesloten is bij de Panasonic Pro Club, of zelfs als hij/zij dat is, niet bij de juiste distributeurs aangesloten is om reserveonderdelen te bestellen, dan val je compleet tussen wal en schip.

Mijn beste idee van wat er nu moet gebeuren is dat ik zelf bij ImmoTec de reserve-onderdelen (de twee printplaten) ga bestellen, en dat mijn installateur (die geen eerdere ervaring met Panasonic heeft) die zou moeten gaan vervangen. Als dat het probleem oplost zou ImmoTec de factuur (voor de onderdelen, maar ook arbeid? Geen idee) moeten indienen bij Panasonic DE voor garantie.

Ik heb absoluut geen vertrouwen in deze handelswijze. Mijn installateur heeft geen ervaring met het compleet uit elkaar schroeven van Panasonics voor het vervangen van printplaten.

Anyway: rant over. Maar wees dus gewaarschuwd. ImmoTec is ook aan het heroverwegen om te verkopen aan Nederlanders door dit gezeik.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, mijn unit komt daar ook vandaan en was ook beschadigd. Print met de condensoren was losgebroken en deksel gedeukt. Ik heb het zelf gefixt, maar Immotec begon na de melding al gelijk door te schuiven naar Panasonic.

Waar woon je? Printjes wisselen is niet moeilijk. Ze zitten bij het voordeksel 2 stuks als je ook de uitbreidingsprint hebt anders 1 en er zit er een met condensoren als je het bovendeksel losschroeft.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
@.Frank Bedankt voor de update! Ik heb er hier eentje staan van Immotec, al 2 maanden in de garage tot ik tijd heb 'm te installeren :) Hoop dat je er samen uitkomt, of met hulp van een Tweaker.

Panasonic is nogal halsstarrig in dit verhaal, en ook hun installateurs als je die benaderd. Heb dezelfde ervaring gehad met airco's uit Portugal. Omdat Immotec op rijafstand is heb ik, gezien de populariteit hier, de gok tóch weer met Pana gewaagd. Ook omdat andere merken niet persé beter zijn volgens mij.

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor de perspectieven. @martijn v o Ik woon in Berg en Dal (bij Nijmegen), en volgens het storingshandboek moet in eerste instantie in ieder geval het 'externe' PCB (die aan de binnenkant inderdaad bereikbaar via bovendeksel) vervangen worden, en mogelijk ook de 'interne' (direct achter de front plate). De optionele extra PCB heb ik niet. Het is in jouw inschatting dus niet moeilijk om die te vervangen? Ik zie daar als leek (en mijn warmtepompinstallateur is dat in feite ook) nogal tegenop, vooral die midden in de unit is nogal een klus om te vervangen lijkt me, en ik ben bang dat ik de boel daarna misschien niet weer helemaal perfect aangesloten krijg.

Bovendien vrees ik dat als ik zelf ga knutselen ik al helemaal geen aanspraak op garantie meer ga maken, al kunnen ze in principe al de pot op bij ImmoTec/Panasonic. Ik heb ook al een klacht ingediend hierover bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Maar daar krijg ik natuurlijk niet sneller warm water door.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
.Frank schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:
Dank voor de perspectieven. @martijn v o Ik woon in Berg en Dal (bij Nijmegen), en volgens het storingshandboek moet in eerste instantie in ieder geval het 'externe' PCB (die aan de binnenkant inderdaad bereikbaar via bovendeksel) vervangen worden, en mogelijk ook de 'interne' (direct achter de front plate). De optionele extra PCB heb ik niet. Het is in jouw inschatting dus niet moeilijk om die te vervangen? Ik zie daar als leek (en mijn warmtepompinstallateur is dat in feite ook) nogal tegenop, vooral die midden in de unit is nogal een klus om te vervangen lijkt me, en ik ben bang dat ik de boel daarna misschien niet weer helemaal perfect aangesloten krijg.

Bovendien vrees ik dat als ik zelf ga knutselen ik al helemaal geen aanspraak op garantie meer ga maken, al kunnen ze in principe al de pot op bij ImmoTec/Panasonic. Ik heb ook al een klacht ingediend hierover bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Maar daar krijg ik natuurlijk niet sneller warm water door.
Het is niets moeilijker dan een moederbord verwisselen maar dan laat je @flippy het toch doen? (als hij wil natuurlijk) ik zou in iedergeval niet in getouwtrek blijven zitten dat kost je een vermogen aan cop1 warmte. dan gewoon je verlies pakken, uithuilen en doorgaan. dat je dit moet doen is een beetje het risico van iets kopen in het buitenland. het is allemaal vaak goed gegaan tot nu toe.. Ik had zelf een transportschade bij Rjtec, en die hebben "ze" prima opgelost, veder was er nog iemand met een deuk in een vat en volgens mij nu jij, echt klote en jammer, maar ik zou doorpakken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

.Frank schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:39:
Mijn beste idee van wat er nu moet gebeuren is dat ik zelf bij ImmoTec de reserve-onderdelen (de twee printplaten) ga bestellen, en dat mijn installateur (die geen eerdere ervaring met Panasonic heeft) die zou moeten gaan vervangen. Als dat het probleem oplost zou ImmoTec de factuur (voor de onderdelen, maar ook arbeid? Geen idee) moeten indienen bij Panasonic DE voor garantie.

Ik heb absoluut geen vertrouwen in deze handelswijze. Mijn installateur heeft geen ervaring met het compleet uit elkaar schroeven van Panasonics voor het vervangen van printplaten.
geef maar berichtje als je de onderdelen hebt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:37
Vandaag even gebabbeld met een leverancier voor een zonneboiler. Deze zonneboiler wil ik eventueel bijverwarmen met de Pana indien er weinig zon is. Nu adviseerde hij wel een hygiëneboiler te gebruiken.
Nu zit ik daar nog eens over te denken, er zitten dan twee spiralen in het vat, 1 voor het maken van warm sanitair water, 1 voor de zonnecollectoren. De Pana circuleert dan niet door een spiraal maar over het vat? Is dat een goede oplossing?

Tweede vraag die opborrelt, een geëmailleerd vat heeft onderhoud nodig lees ik? Is dat goed zelf te doen of moet ik hier jaarlijks iemand voor langs laten komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYKL55tsMlx0-5essDrcSoWgMMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vrlcOG2RL1qlyXms1FkWyKm.jpg?f=fotoalbum_large

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

• flippy
  • Niet online

flippy

Wouter2403 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:25:
Vandaag even gebabbeld met een leverancier voor een zonneboiler.
waarom kies je voor een zonneboiler? reguliere zonnepanelen plaatsen is doorgaans effectiever qua nuttige kW produceren.

je moet bij stalen vaten alleen de anodes vervangen binnen de termijn die de fabriant stelt. doe je dat niet heb je na een paar jaar natte sokken.....

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 14-03-2022 21:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 13:17
@Wouter2403 hoe ik het zie met dit soort vaten en dat was mijn overweging ook om RVS te nemen is dat je onderhoud je leven lang heb, dat is bij RvS niet zo, wel fijn dat je er dan geen rekening meer mee hoef te houden.

Met zonnecollectoren sluit ik me bij flippy aan, je bent dan ook locatie onafhankelijk dus ergens op een schuur enzo alleen draadje trekken, dat gaat makkelijker als de buizen van het dak naar locatie x te brengen

[ Voor 32% gewijzigd door davevleugel op 14-03-2022 22:20 ]

PVOutput

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
De Pana circuleert dan niet door een spiraal maar over het vat?
Ja

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag even gebabbeld met een leverancier voor een zonneboiler. Deze zonneboiler wil ik eventueel bijverwarmen met de Pana indien er weinig zon is. Nu adviseerde hij wel een hygiëneboiler te gebruiken.
Nu zit ik daar nog eens over te denken, er zitten dan twee spiralen in het vat, 1 voor het maken van warm sanitair water, 1 voor de zonnecollectoren. De Pana circuleert dan niet door een spiraal maar over het vat? Is dat een goede oplossing?

Tweede vraag die opborrelt, een geëmailleerd vat heeft onderhoud nodig lees ik? Is dat goed zelf te doen of moet ik hier jaarlijks iemand voor langs laten komen?

[Afbeelding]
Ik maak gebruik in onze 2e woning van een zonneboiler. Met de donkere dagen levert het weinig warm water op minder dan zonnepanelen dat blijven doen. Bovendien als de boiler bij die enkele mooie dagen op temperatuur is leveren mijn zonnepanelen wel door en een zonneboiler niet. Advies panelen erbij en verwarmen met de warmtepomp of warmtepompboiler. Simpeler constructie en minder onderhoud en geen extra stroomverbruik van de pomp in de zonnecollectoren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ErikVers
  • Laatst online: 02:23

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:34:
[...]

Ik maak gebruik in onze 2e woning van een zonneboiler. Met de donkere dagen levert het weinig warm water op minder dan zonnepanelen dat blijven doen. Bovendien als de boiler bij die enkele mooie dagen op temperatuur is leveren mijn zonnepanelen wel door en een zonneboiler niet. Advies panelen erbij en verwarmen met de warmtepomp of warmtepompboiler. Simpeler constructie en minder onderhoud en geen extra stroomverbruik van de pomp in de zonnecollectoren.
Eens!

Behalve als je tijdgratis zou zijn (wat niet zo is) dan zonneboiler interessant omdat je er geld op toe krijgt. Of ik het weer zo zou doen? Nee denk het niet, zou een rvs vat pakken en eventueel extra zonnepanelen. Maar investering is dan wel €2000 + meer dan ik nu heb gedaan. (Rvs boiler +4-6 panelen)

Zonneboiler is met installatiemateriaal na subsidie €0,- of zelfs negatief. Maar was wel serieus werk (meer dan de warmtepomp) en in zomer heb je toch in mijn geval stroom over. Dus had warmtepomp voor 7-10 cent per kwh kunnen draaien.

Vooral het extra werk en het onderhoud zou mijn keuze voor de volgende keer anders maken. Wel is het fascinerend om te zien hoe je meer dan 6 maanden per jaar kan douchen en in bad kan gaan op zonnekracht 😋

Als je mechanische ventilatie hebt type C zou ik een warmtepompboiler pakken met subsidie. Anders een rvs van panasonic

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 15-03-2022 07:47 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Wel is het fascinerend om te zien hoe je meer dan 6 maanden per jaar kan douchen en in bad kan gaan op zonnekracht 😋
Dat kan ik ook zonder zonneboiler :+

• .Frank

.Frank

Frank.

@flippy Ik zei het al toen je hier de afgelopen keer kwam: je bent echt 'n voorbeeld! Wat een aanbod weer. Maar... het is (waarschijnlijk) niet nodig!

Gisteren aan het einde van de dag eindelijk een doorbraak bij Panasonic NL. Ik werd door ze gebeld (waarschijnlijk hingen m'n vele mails met iedereen in de CC hen de keel uit), en toen eindelijk een goed gesprek waar even alles op een rijtje werd gezet. Mijn lokale warmtepominstallateur moest schriftelijk goedkeuring geven dat Panasonic hun kosten aan hem mocht factureren (dat heeft hij nu gedaan), en dan gaat Panasonic 'een dezer dagen' een monteur mét reserveonderdelen langssturen om de boel te repareren. Hoezee! De factuur daarvoor gaat naar m'n installateur die hem doorberekent aan mij, en ik stuur die dan weer naar ImmoTec. Dat zal nog wel 'n verhaal worden, maar dan zit ik in ieder geval ondertussen warm.

Fingers crossed dat het nu ten einde gaat lopen 😅

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
frisianstar schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Nee staat op 'Watertemperatuur' WAR dus.

Nogmaals mijn vraag voor die wat later dit lezen;
Ik stuur mijn 7 KW Mono wp type H aan via WAR/ stooklijn en wil graag met de externe thermostaat aangesloten op CN4 de wp uitschakelen als het binnenhuis door de zon instraling te warm is terwijl het buiten nog fris is... Hoe moet dat?, hoe doen jullie dat? want bij mij lukt het niet.

De thermostaat heeft prima gewerkt toen ik vorig jaar nog de wp aanstuurde via "Direct" verwarmen (via de remote); bij uitschakelen met de thermostaat kwam er een bericht op de remote; uitgeschakeld door externe schakelaar" o.i.d.

Ik kan proberen de thermostaat op CN2 aan te sluiten, dat kan wel, bedrading en thermostaat zijn er voor geschikt, maar ik heb liever toch geen 230 Volt in een thermostaat.
Ik Quote mij zelf even om te schrijven dat het probleem is opgelost; halverwege de buis waar de kabel door heen gaat bleek een schroef door alles te zijn gedraaid die de kabel deed kortsluiten... schroef er uit, nieuwe kabel er in... en alles draait en werkt nu naar wens :) , nu nog het weekprogramma van de externe thermostaat er in zetten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Wouter2403
  • Laatst online: 21:37
flippy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:43:
[...]

waarom kies je voor een zonneboiler? reguliere zonnepanelen plaatsen is doorgaans effectiever qua nuttige kW produceren.

je moet bij stalen vaten alleen de anodes vervangen binnen de termijn die de fabriant stelt. doe je dat niet heb je na een paar jaar natte sokken.....
Allemaal weer bedankt voor de reacties. De zonneboiler leek me een mooi alternatief voor aanschaffen van een duur vat.
De mogelijkheid van een aparte warmtepompboiler is dan ook wel weer interessant. Dan kan het vat gewoon op zolder geplaatst waar nu alle warm water van de ketel komt in plaats van een vat in de bijkeuken.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

• flippy
  • Niet online

flippy

Wouter2403 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Allemaal weer bedankt voor de reacties. De zonneboiler leek me een mooi alternatief voor aanschaffen van een duur vat.
De mogelijkheid van een aparte warmtepompboiler is dan ook wel weer interessant. Dan kan het vat gewoon op zolder geplaatst waar nu alle warm water van de ketel komt in plaats van een vat in de bijkeuken.
een losse WBP (of losse tank en je grote WP) en een stapel zonnepanelen leveren je meer nuttige warmte op dan elke andere optie momenteel op de markt.

• ErikVers
  • Laatst online: 02:23

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:57:
[...]

Dat kan ik ook zonder zonneboiler :+
Alleen is het dan weer niet aan te raden om die PV panelen rechtstreeks op het vat aan te sluiten 😆

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Het zal al wel verteld zijn, maar ik kan het niet vinden. Wat is normaal hoe vaak de compressor aan gaat? In onze nieuwe wijk hebben we vrij veel last van niet al te beste installateur en we vertrouwen ln het dus niet helemaal. Uiteindelijk gaan we er een 3de partij bijhalen, maar voor nu even zo.

Wat is normaal hoe vaak een compressor aan en uit gaat, per uur/dag/week?
Ikzelf zit nu op 5000x sinds installatie en een kleine 1500 uur. We hebben de sleutel begin november gehad, maar ik weet niet hoe lang het apparaat daarvoor al aan heeft gestaan.
Tot begin januari heeft het systeem slecht gewerkt doordat de 3-weg klep “verkeer om” zat: letterlijk 2 draadjes omgewisseld.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:21
Wat normaal is weet ik niet maar mijn Panasonic 5j heeft vanaf inbedrijfstelling op 01-02-21 2215 draaiuren en 1618 starts gemaakt. 5000 starts op 1500 draaiuren is inderdaad wel een beetje veel m.i.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
nhimf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:48:
Het zal al wel verteld zijn, maar ik kan het niet vinden. Wat is normaal hoe vaak de compressor aan gaat? In onze nieuwe wijk hebben we vrij veel last van niet al te beste installateur en we vertrouwen ln het dus niet helemaal. Uiteindelijk gaan we er een 3de partij bijhalen, maar voor nu even zo.

Ikzelf zit nu op 5000x sinds installatie en een kleine 1500 uur. We hebben de sleutel begin november gehad, maar ik weet niet hoe lang het apparaat daarvoor al aan heeft gestaan.
Tot begin januari heeft het systeem slecht gewerkt doordat de 3-weg klep “verkeer om” zat: letterlijk 2 draadjes omgewisseld.
5 starts per uur is inderdaad wel vrij veel. 1 per uur is al een stuk beter, maar nog beter zou het zijn als het lange runs zijn van een x-aantal uur.

Hoe staat de warmtepomp ingesteld? Stooklijn, thermostaat, zoneregeling?

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 10:39

Ik heb een meestal rustig draaiende 5H met 14359 uur en 2064 stops. Meeste stops nog in voor- en naseizoen omdat 24/7 dan met een lekker zonnetje in de kamer door de thermostaat wordt afgekapt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• flippy
  • Niet online

flippy

veel te veel. instellingen aanpassen dus.

hou het goed in de gaten voor 1 week. vooral met dit kwakkelweer kan je pendelgedrag krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 15:15 ]

• nhimf

nhimf

Bedankt voor de antwoorden.

Qua getallen heb ik zelfs iemand gezien met een kleine 800 uur en 8500 start/stops, dus het kan nog erger.....

Heel veel mensen in onze wijk hebben gedoe met de WP. Dan is het weer lekkage van koudemiddel, driewegklep verkeerd, kamers die niet op temperatuur komen, thermostaten die op een andere groep zitten dan de kamer, etc. Bij ons zelfs een behoorlijke knik in de koudeleiding nabij de butienunit.
Ontsmetting stond bij ons op 2x per week (zondag en maandag), legionella zal ik geen last hebben, wel een lege portefeuille :)
(en zo kan de lijst nog veel langer gemaakt worden, maar daar gaat het hier niet om :-) )

Maar welke instellingen zou ik naar kunnen kijken?

Instellen weet ik (nog) niet goed wat goed is. De meegeleverde boekjes hebben meer nut in een biomassa centrale en uitleg van de bouwer hebben we ook niet(echt) gehad. We hebben een stooklijn met een buitensensor. Qua instellingen 1 temperatuur, dus geen dag/nacht, want dat schiet niet op.

Qua setup heb ik ik buffervat van 50L, een warmwater vat van 285L, de binnenunit is 7kW. Alle kamers hebben een eigen onafhankelijke thermostaat. Het systeem is een lucht-water en de buitenunit zit in het dak als "Hydro Top".

Modellen:
Bi: WH-SDC0709j3E5
BU: WH-UD07JE5

Mede door de reactie na mij:
Huis is een hoekwoning met 216m2, bouwjaar 2021 (vergunningsjaar 2020..)
4 woonlagen, waarbij de zijde naar de buren uitsteekt.

[ Voor 6% gewijzigd door nhimf op 16-03-2022 17:14 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Ik woon in een nieuwe goed geïsoleerde vrijstaande woning, circa 160m2, sinds dit jaar hou ik 'alles' bij.
7KW lucht/ water Panasonic wp uitsluitend voor verwarmen van het huis, gemiddelde temperatuur in huis 21.5 graden.
Gerekend vanaf 2 januari: 930 draaiuren en 366x geschakeld.
Er wordt verwarmd via 'Stooklijn/ WAR'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• twain4me

twain4me

Topicstarter
nhimf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:55:
Alle kamers hebben een eigen onafhankelijke thermostaat.
master master? dan zal je daar al een flink aantal starts en stops aan te danken hebben.

• flippy
  • Niet online

flippy

nhimf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:55:
kamers die niet op temperatuur komen, thermostaten die op een andere groep zitten dan de kamer, etc. Qua setup heb ik ik buffervat van 50L, een warmwater vat van 285L, de binnenunit is 7kW. Alle kamers hebben een eigen onafhankelijke thermostaat.
de problemen zijn gelukkig verklaarbaar en relatief simpel op te lossen.

je bent helaas de zoveelste met een nodeloos ingewiikkeld en inefficient systeem.

thermostaten. highlander levensttijl: there can be only one. niet meer dan 1 stuurman aan het roer.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 18:06 ]

• nhimf

nhimf

flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:02:
[...]

je bent helaas de zoveelste met een nodeloos ingewiikkeld en inefficient systeem.

thermostaten. highlander levensttijl: there can be only one. niet meer dan 1 stuurman aan het roer.
Maar moet een buffervat dat niet grotendeels opvangen? Dat lijkt bij ons wel zo te zijn maar dit grafiekje baart me zorgen. Kreng gaat telkens maar kort aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIS3OTfZez-Hl0jN6XQRdgogQSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNlfvVxD5znILscvvRff8ue9.png?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

nhimf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Maar moet een buffervat dat niet grotendeels opvangen? Dat lijkt bij ons wel zo te zijn maar dit grafiekje baart me zorgen. Kreng gaat telkens maar kort aan.
dan heb je een buffervat nodig van 500 liter, niet 50. en ook dat verhult het onderliggen probleem alleen maar, het lost het niet op.

dat hele buffervat moet er gewoon uit net als de thermostaten, regelventielen en verdelerpompen. als je ongelijke warmte hebt in je kamers moet je de flow op de groepen aanpassen op de verdeler zelf. pak de oorzaak aan, niet de symptomen.

dit systeem is gewoon verkeerd opgebouwd. in de huidge situatie kan het simpelweg niet rustig lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 21:09 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:07:
[...]

dan heb je een buffervat nodig van 500 liter, niet 50. en ook dat verhult het onderliggen probleem alleen maar, het lost het niet op.

dat hele buffervat moet er gewoon uit net als de thermostaten, regelventielen en verdelerpompen. als je ongelijke warmte hebt in je kamers moet je de flow op de groepen aanpassen op de verdeler zelf. pak de oorzaak aan, niet de symptomen.

dit systeem is gewoon verkeerd opgebouwd. in de huidge situatie kan het simpelweg niet rustig lopen.
De installateur heeft de klok horen luiden. Bij een huis uit 2021 is een warmtepomp van 7kW natuurlijk voor verwarming al overkill. Maar inderdaad zou 110m2 betonvloer in plaats van het hypothetische 500L buffervat helpen.

Ik denk dat Maarten het met de hele wijk moet aanpakken en een deskundige moet inhuren en de verkoper, aannemer, installateur ter verantwoording moet roepen. Ze moeten het maar eens leren. Op deze manier krijgen warmtepompen een slechte naam en komt er van de energietransitie niks terecht.

• t.oswald
nhimf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:57:
[...]

[Afbeelding]
Overdag heb je in ieder geval weinig warmte nodig. De Wp staat eigenlijk bijna de hele dag uit. Jammer dat je de nacht er niet bij hebt staan. Maak de grafiek eens wat overzichtelijker. Ta,Tr, compressor, Tb, pompdebiet. Gooi dat looswater t/m amperage er eens uit! Dan ben je die zaagtand tenminste kwijt.
Ik zie dat pendelen eigenlijk niet, een 7kW bij de huidige Ta in een huis met weinig warmtevraag zal altijd maar kort aangaan. Wil de nacht wel graag zien.
Ta en Tr lekker laag. Het verbruik zal het probleem niet wezen

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-03-2022 21:58 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:52:
[...]

De installateur heeft de klok horen luiden. Bij een huis uit 2021 is een warmtepomp van 7kW natuurlijk voor verwarming al overkill. Maar inderdaad zou 110m2 betonvloer in plaats van het hypothetische 500L buffervat helpen.

Ik denk dat Maarten het met de hele wijk moet aanpakken en een deskundige moet inhuren en de verkoper, aannemer, installateur ter verantwoording moet roepen. Ze moeten het maar eens leren. Op deze manier krijgen warmtepompen een slechte naam en komt er van de energietransitie niks terecht.
een onafhankelijke 3e partij die daadwerkelijk een achtergrond heeft in warmtepompen kan een steekhoudende en jurdisch verdedigbare verklaring opmaken die de installateur alle hoeken van een rechtzaal kan laten zien als dit op wijknivo zo geinstaleerd is icm met een beetje advocaat die bekend is met de bouwsector. dan is het moeilijk onder het woord "oplichting" uit te komen als aannemer/installateur. immers is de installatiekosten makkelijk verdubbeld door al die prularia die aan het systeem geprakt is waardoor de basis gewoon niet meer werkt. het is niet anders dan een CV op 85 graden zetten en vervolgens alle radiatoren dicht en maar afvragen waarom de CV zoveel gas verbruikt en het niet warm word....

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 22:02 ]

flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:59:
Immers is de installatiekosten makkelijk verdubbeld door al die prularia die aan het systeem geprakt is waardoor de basis gewoon niet meer werkt. het is niet anders dan een CV op 85 graden zetten en vervolgens alle radiatoren dicht en maar afvragen waarom de CV zoveel gas verbruikt en het niet warm word....
Jij moet het Nefit topic eens lezen:
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Daar is het nog erger, want Nefit adviseert blijkbaar standaard een 50 liter buffervat + secundaire pomp, en al die installateurs installeren dat ook braaf...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:02:
[...]

Het mooie is dat er hier op tweakers een topic is om master master ruimtethermostaten af te dwingen bij de bouwer 8)7 omdat ze vinden dat ze er vanuit bouwbesluit e.d. recht op hebben.. :+ mensen hebben echt geen idee dat het totaal kut werkt met een warmtepomp, Ik zou er in iedergeval voor betalen om het niet te plaatsen..

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 12:07

t21

2 jaar geleden verbouwd en met mijn zeer beperkte kennis proberen rekening te houden met de komst van een warmtepomp. Toentertijd gedacht, ik zet hem op het platte dak. Nu ik de overstap naar een warmtepomp wil gaan maken lees ik dat dit niet de beste plek is i.v.m. geluid/resonantie.

Heeft iemand hier praktijkervaring met een Panasonic monoblok op een houten dakconstructie? In mijn geval zou hij boven de keuken komen, een meter vanaf de draagmuur. Ik heb eventueel ook nog de optie om hem daar aan de gevel te bevestigen maar dat is minder ideaal.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
t21 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:10:
2 jaar geleden verbouwd en met mijn zeer beperkte kennis proberen rekening te houden met de komst van een warmtepomp. Toentertijd gedacht, ik zet hem op het platte dak. Nu ik de overstap naar een warmtepomp wil gaan maken lees ik dat dit niet de beste plek is i.v.m. geluid/resonantie.

Heeft iemand hier praktijkervaring met een Panasonic monoblok op een houten dakconstructie? In mijn geval zou hij boven de keuken komen, een meter vanaf de draagmuur. Ik heb eventueel ook nog de optie om hem daar aan de gevel te bevestigen maar dat is minder ideaal.
flink massa eronder dat kan door 50x50 tegels stijf tegen elkaar aan te leggen op tegeldragers daar leg je een opsluitbandje op (ff vast kitten) dan de pana op draadeindes mocht het dan gaan trillen (de Resonantie frequentie zijn voor gewone stervelingen niet altijd goed te voorspellen) kan je veren plaatsen. persoonlijk zou ik ze niet op voorhand plaatsen, vaak zijn ze niet nodig als je maar massa gebruikt.

• Wolly
  • Niet online

Houten dakconstructies icm de warmtepomp heeft op Tweakers geen goede reputatie.

Waarom is het aan de gevel minder ideaal? Gaat het om de extra leidingmeters die je dan moet isoleren, zit die dan meer in het zicht, onder een raam?

Wat vind je acceptabel qua geluid? Wat is de WAF?

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 12:07

t21

Wolly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Houten dakconstructies icm de warmtepomp heeft op Tweakers geen goede reputatie.

Waarom is het aan de gevel minder ideaal? Gaat het om de extra leidingmeters die je dan moet isoleren, zit die dan meer in het zicht, onder een raam?

Wat vind je acceptabel qua geluid? Wat is de WAF?
Aan de gevel is minder ideaal omdat het een slaapkamergevel betreft en net iets minder fraai is in het zicht, dat is zeker wel overkomelijk hoor dus als dat echt een beter idee is dan doe ik dat. De slaapkamer is op dit moment ook niet in gebruik.

Wat acceptabel is qua geluid vind ik lastig te zeggen, het zachte geluid van een lopende ventilator vind ik niet erg. Een resonerende brom lijkt mij storend. Als nu de CV ketel midden in de nacht aanspringt hoor ik hem ook als ik goed oplet (staat op zolder) maar het stoort mij nooit. De WAF is hoog want ze begrijpt dit soort dingen gelukkig.

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Ik heb ‘m op het platte dak van onze aangrenzende garage. Op betonbandjes en veervoeten. In de garage hoor je ‘m wel, met name het optoeren naar een hogere frequentie toe. Binnen in huis horen we niks, en in de tuin ook niet. Kom gerust een keer luisteren hier in Ede, dan kan je zelf kijken of je het qua geluid acceptabel vindt!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Jij moet het Nefit topic eens lezen:
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Daar is het nog erger, want Nefit adviseert blijkbaar standaard een 50 liter buffervat + secundaire pomp, en al die installateurs installeren dat ook braaf...
Je mag als installateur alleen Nefit zooi kopen als je ook een cursus bij ze gedaan hebt, geen haar op mijn hoofd die overweegt een Nefit te kopen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11 18:27
Zou het eigenlijk kwaad kunnen als ik (Zolang er nog geen water in de leidingen zit) mijn monoblok alvast buiten zou monteren, zodat de leidingen niet op dag van ingebruikname pas gekoppeld kunnen worden?

Zou voor wat minder tijdsdruk zorgen kwa installatie :)
(Mijn eerste plan was om de unit pas buiten te zetten als alle leidingen binnen al klaar zouden zijn, minus de koppeling op de bestaande leidingen, maar stel ik zou een lekkage hebben dan heb ik stuk minder tijd om dat te fixen als ik ook al een dagdeel kwijt ben geweest aan de warmtepomp zelf op de plek te zetten)

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Robbiedobbie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:24:
Zou het eigenlijk kwaad kunnen als ik (Zolang er nog geen water in de leidingen zit) mijn monoblok alvast buiten zou monteren, zodat de leidingen niet op dag van ingebruikname pas gekoppeld kunnen worden?

Zou voor wat minder tijdsdruk zorgen kwa installatie :)
(Mijn eerste plan was om de unit pas buiten te zetten als alle leidingen binnen al klaar zouden zijn, minus de koppeling op de bestaande leidingen, maar stel ik zou een lekkage hebben dan heb ik stuk minder tijd om dat te fixen als ik ook al een dagdeel kwijt ben geweest aan de warmtepomp zelf op de plek te zetten)
Ik zou hem gewoon neerzetten (bij mij heeft hij voor ijsheiligen ook gewoon een week ofzo buiten gestaan, graadje nachtvorst kan het ding wel tegen. Maar als je echt bang bent voor lekkages zou ik de aanvoer en retour aan elkaar knopen en de boel onder druk zetten.

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11 18:27
twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Ik zou hem gewoon neerzetten (bij mij heeft hij voor ijsheiligen ook gewoon een week ofzo buiten gestaan, graadje nachtvorst kan het ding wel tegen. Maar als je echt bang bent voor lekkages zou ik de aanvoer en retour aan elkaar knopen en de boel onder druk zetten.
Hmm, dat is ook nog een goede tip :P De enige lekkages waar ik bang voor ben is rond m'n boiler al die schroefverbindingen. Alle pers en knel (Overgang naar de oude leidingen) is niet zo spannend gelukkig :)

• SkullboyNL
Ik weet dat het eigenlijk niet binnen dit topic hoort maar aangezien hier redelijk wat mensen zijn die hebben gewerkt met de koppelingen van Heima dacht ik ik stel de vraag hier.

Voor mijn bestelde Pana ben ik een boodschappenlijstje aan het maken bij Heima, 32er buis met bijbehorende knel koppeling. Mijn woning ben ik op dit moment aan het verbouwen en daarbij vervang ik ook alle waterleidingen en ik dacht als ik toch aan het bestellen ben bij Heima dan kan ik ook wel de koppelingen en leidingen voor de rest van de woning daar bestellen. Wat ik mij afvraag is eigenlijk of de kwaliteit een beetje goed is van de meerlagenbuis en knelkoppelingen? Ik zal niet graag willen dat ze gaan lekker na een aantal jaar aangezien de meeste koppelingen onder de vloer of in de muur komen.

iRacing Profiel

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SkullboyNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:29:
Ik weet dat het eigenlijk niet binnen dit topic hoort maar aangezien hier redelijk wat mensen zijn die hebben gewerkt met de koppelingen van Heima dacht ik ik stel de vraag hier.

Voor mijn bestelde Pana ben ik een boodschappenlijstje aan het maken bij Heima, 32er buis met bijbehorende knel koppeling. Mijn woning ben ik op dit moment aan het verbouwen en daarbij vervang ik ook alle waterleidingen en ik dacht als ik toch aan het bestellen ben bij Heima dan kan ik ook wel de koppelingen en leidingen voor de rest van de woning daar bestellen. Wat ik mij afvraag is eigenlijk of de kwaliteit een beetje goed is van de meerlagenbuis en knelkoppelingen? Ik zal niet graag willen dat ze gaan lekker na een aantal jaar aangezien de meeste koppelingen onder de vloer of in de muur komen.
Koppelingen onder de vloer of in de muur moet je eigenlijk bijna niet willen, daarom is meerlagenbuis zo fijn om mee te werken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• twain4me

twain4me

Topicstarter
SkullboyNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:29:

knel koppeling op 32mm ? bedoel je perskoppelingen, klemkoppelingen of zijn knel 32mm nieuw?

• SkullboyNL
@klump4u In de muur komen de muurplaten voor bijvoorbeeld de douche. En op 3 plekken verwacht ik onder de grond een T koppeling te plaatsen. De rest van de leidingen komen allemaal in de kelder uit waar ze op een verdeler komen.

@twain4me Ik bedoel perskoppelingen.

iRacing Profiel

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Inmiddels weer een update van de Panasonic importeur gehad. levertijden lopen op tot juli/augustus en hiervoor geven ze ook geen 100% zekerheid af. Merken als Remeha en vele andere producenten kunnen pas weer in 2023 leveren. Voor snellere plaatsing heb ik nog een aantal split units 5-16 Kw met en zonder T cap beschikbaar waarbij stek erkenning bij plaatsing verplicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 18-03-2022 21:48 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Ruvave
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-10 21:13
Carboy54 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:46:
Inmiddels weer een update van de Panasonic importeur gehad. levertijden lopen op tot juli/augustus en hiervoor geven ze ook geen 100% zekerheid af. Merken als Remeha en vele andere producenten kunnen pas weer in 2023 leveren. Voor snellere plaatsing heb ik nog een aantal split units 5-16 Kw met en zonder T cap beschikbaar waarbij stek erkenning bij plaatsing verplicht is.
Geldt dat voor bestellingen die nu geplaatst worden of de eerst volgende levering van Panasonics?

Heb de mijne eind december besteld, had toch wel gehoopt dat hij nog voor de zomer op de stoep staat |:(

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ruvave schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Geldt dat voor bestellingen die nu geplaatst worden of de eerst volgende levering van Panasonics?

Heb de mijne eind december besteld, had toch wel gehoopt dat hij nog voor de zomer op de stoep staat |:(
Geen idee bij wie je hebt besteld maar niet bij mij dus kan ik daar geen uitspraken over doen maar ik ben bang dat het niet eerder wordt geleverd.

• Ruvave
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-10 21:13
Ik heb bij Rene van Groene-energiewinkel besteld.

Hij gaf ook al aan dat week 12 het niet ging worden. Wat wel kon hij ook niet vertellen. Maar juli/augustus zou ik dan ook weer niet verwachten.

• davevleugel
Damn duurt lang. Ook bij groene energiewinkel besteld in januari. Ondertussen de gaten in de muur voor de leidingen naar buiten, alles is aangesloten en zelfs poeren met frame staat al klaar met de nodige kabels er in als hij geleverd wordt draait hij binnen een dag ☺️

PVOutput

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ben ik toch wel blij dat ik begin februari naar Bochum ben gereden om daar de laatste 2 monoblock 5kw te halen, eentje draait al en de ander ga ik volgende week plaatsen bij mijn dochter.
Bij Rjtec staan ook nog 5 kw monoblocks.

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 18-03-2022 22:46 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• koevlaas2
davevleugel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:21:
Damn duurt lang. Ook bij groene energiewinkel besteld in januari. Ondertussen de gaten in de muur voor de leidingen naar buiten, alles is aangesloten en zelfs poeren met frame staat al klaar met de nodige kabels er in als hij geleverd wordt draait hij binnen een dag ☺️
Ik heb in November een Tcap besteld en nog niet ontvangen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• nhimf

nhimf

Sorry, ik ben maar half aanwezig de laatste dagen (Corona, moest er toch eens van komen...)

Anwyay de service cloud heeft nette (geen mooie) grafiekjes gemaakt en daarbij kan je zien dat het apparaat echt maar in bursts aan gaat. Dus niet lekker lang aan de slag, ja als het tapwater wat warmte nodig heeft, dan issie wel even bezig, maar dat is niet zo gek als je 285L water moet opstoken.

In de grafieken zitten dus nu ook nachten, die hard ik eerder nog niet omdat ik net een account had aangemaakt en je niets kan zien voor die tijd.

Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmQrdVrfLipoSMXchSxwGDzNZ3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RnDG9CRIRtt0wvjbVaqmwnS.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen 3 dagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spXFowC8yHYntk7mRA4SOtTey20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmVWt8jYKkplFnPEk7fhLnIq.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZUH_kUUFgLrw9EAjyOBqhxsyIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/re4wntvIOtRy7plhsIaHhiC9.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen 12 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdhSEOamwZJrdeDCF6Lm92kdybM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S2zKbmncIhBge2R9ejhEfKjQ.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen 12 uur met wat minder lijntjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c1WI0s24tocvVDaANvfeCgPmSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2uDzD2SjL7LEHoseoxwYI1H.png?f=fotoalbum_large

Wat me gewoon heel erg opvalt is dat het ding gewoon even aanslingert en dan klaar, 30-60 min later nog eens.

Ik begrijp dat 7kW blijkbaar een overkill is. In deze wijk is 5kW de norm, maar wij hebben een volle verdieping extra en daarmee dus ook meer m2.
Detail: wij hebben zolder alleen niet laten voorzien van vloerverwarming, en daardoor is van de ca 216m2 (GBO, dus inc trapgaten e.d.) zo'n 160 over. Alle kamers, inc badkamer, hebben vloerverwarming, op een hok van 2x2 meter.
Ventilatie is doormiddel van mechanische ventilatie met roosters bij de ramen. De buitenunit hangt dus in het dak en de MV blaast uit in dat compartiment. Soort van poor mans WtW =)

Zou het zin hebben om de delta T hoger dan 5C te zetten? Of misschien toch de stooklijn lager zetten?
Nu staat hij zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCsQPGC-Ys069dz9A2v3BPK6nlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMRClTdPwgXmXNNRePEu4ag3.png?f=fotoalbum_large

• t.oswald
nhimf schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:44:
Sorry, ik ben maar half aanwezig de laatste dagen (Corona, moest er toch eens van komen...)

Anwyay de service cloud heeft nette (geen mooie) grafiekjes gemaakt en daarbij kan je zien dat het apparaat echt maar in bursts aan gaat. Dus niet lekker lang aan de slag, ja als het tapwater wat warmte nodig heeft, dan issie wel even bezig, maar dat is niet zo gek als je 285L water moet opstoken.

In de grafieken zitten dus nu ook nachten, die hard ik eerder nog niet omdat ik net een account had aangemaakt en je niets kan zien voor die tijd.

Overzicht
[Afbeelding]

Afgelopen 3 dagen
[Afbeelding]

Afgelopen dag
[Afbeelding]

Afgelopen 12 uur
[Afbeelding]

Afgelopen 12 uur met wat minder lijntjes:
[Afbeelding]

Wat me gewoon heel erg opvalt is dat het ding gewoon even aanslingert en dan klaar, 30-60 min later nog eens.

Ik begrijp dat 7kW blijkbaar een overkill is. In deze wijk is 5kW de norm, maar wij hebben een volle verdieping extra en daarmee dus ook meer m2.
Detail: wij hebben zolder alleen niet laten voorzien van vloerverwarming, en daardoor is van de ca 216m2 (GBO, dus inc trapgaten e.d.) zo'n 160 over. Alle kamers, inc badkamer, hebben vloerverwarming, op een hok van 2x2 meter.
Ventilatie is doormiddel van mechanische ventilatie met roosters bij de ramen. De buitenunit hangt dus in het dak en de MV blaast uit in dat compartiment. Soort van poor mans WtW =)

Zou het zin hebben om de delta T hoger dan 5C te zetten? Of misschien toch de stooklijn lager zetten?
Nu staat hij zo:
[Afbeelding]
Ik denk dat de stooklijn inderdaad te hoog staat. Maar met de huidige hoge Tb valt er weinig te testen. Je kunt met de shift functie wel alvast kijken wat er gebeurt met een lagere stooklijn. Shift -2 of -3 proberen. Komende winter je stooklijn aanpassen op je nieuwe ervaringen, 32 - 23 bijvoorbeeld.
De bedrijfstijd van de backupheater is ook erg hoog. Waar komt die 23 uur vandaan?? Heb je zoveel defrosts gehad? Buitenunit in het dak, toch geen menging van aanvoer en afvoer lucht?
Waarom zie ik geen gegevens bij zone1 temperatuur? Staat die wel goed bij instellingen?

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 19-03-2022 11:43 ]

• nhimf

nhimf

t.oswald schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat de stooklijn inderdaad te hoog staat. Maar met de huidige hoge Tb valt er weinig te testen. Je kunt met de shift functie wel alvast kijken wat er gebeurt met een lagere stooklijn. Shift -2 of -3 proberen.
Ik weet niet wat de shift functie is? (sorry noob, tot een maand of 2 terug was ik nog gasgestookt :-) )
Tb = Temperatuur buiten?
Maar ik had het gevoel al dat het te hoog staat. En dit is nog lager dan de standaard die wordt ingesteld. (door een leverancier van de installateur, die weer een onderaannemer van de bouwer is).
Komende winter je stooklijn aanpassen op je nieuwe ervaringen, 32 - 23 bijvoorbeeld.
De bedrijfstijd van de backupheater is ook erg hoog. Waar komt die 23 uur vandaan?? Heb je zoveel defrosts gehad?
Het systeem heeft slecht gewerkt en een tijdje in "noodbedrijf" gestaan: effectief de compressor uit. Ik neem aan dat de 23 uur totaal is over de gehele levensduur.
Buitenunit in het dak, toch geen menging van aanvoer en afvoer lucht?
Het is een hydrotop: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrotop/
Hoe het exact werkt weet ik niet maar in weze is het gewoon een kap. Binnenkant is vrij bol, dus ik vermoed dat het systeem warm en koud gescheiden houdt door stroming. Je kan bijvoorbeeld bij buren de ontdooi zien doordat het gaat stomen aan de bovenkant van de kap.
Waarom zie ik geen gegevens bij zone1 temperatuur? Staat die wel goed bij instellingen?
Geen idee, als ik bij de gebruikersportaal kijk (en op het apparaat zelf) dan zie ik het gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up-FCV7aFehdnHANYjoCfSJK9Tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5Bi7sk7LYx6dv2ZWSbelaVE.png?f=fotoalbum_large

Aanvulling:

Volledige instellingen stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTUFp9azOxAAy0KaQN3atmmPp1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0GjBVle9muBMr69e3AFZWlD.png?f=fotoalbum_large

En het tapwater:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyUzDmSBeZ6ZHnLiIPBbNkoVBcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLckQYlPBTN86KhSSoyVEov2.png?f=fotoalbum_large

Is 65C niet erg hoog?

Veel van deze waardes zeggen mij niet zoveel, de tijden Delta T e.d. Geen idee of het zinnige waardes zijn of door een dronken installateur er gewoon ingepleurd zijn. Sowieso stond de sterilisatie op zondag èn maandag dus dat is niet echt hoopvol.

[ Voor 20% gewijzigd door nhimf op 19-03-2022 13:59 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

@nhimf dat van 46°C betekent dat het vat weer wordt opgewarmd als het 46°C lager is dan de ingestelde temperatuur (50°C in jouw geval). Dat is erg snel, standaard is 8°C.
Het is nu niet echt de beste tijd om te experimenteren met het cv-circuit. Heb je genoeg afgifte?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

timovd schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:50:
@nhimf dat van 4°C betekent dat het vat weer wordt opgewarmd als het 4°C lager is dan de ingestelde temperatuur (50°C in jouw geval). Dat is erg snel, standaard is 8°C.
Zelfs die 8 graden is bij een watertemperatuur van 50 graden nog vrij weinig. Als je sensor op 2/3 van de hoogte zit en je hebt een 300 liter vat, dan zit er boven de sensor altijd nog 100 liter water wat warmer is dan de sensor meet, meer dan genoeg om uitgebreid van te douchen.
Als je dus het vat op gaat warmen als het op de sensor 38 graden is, ben je nog ruim op tijd. (dT dan dus op 12)
Hier doe ik pas een SWW-run als het op de sensor 37 graden is, en er heeft nog nooit iemand onder een koude douche gestaan.
Door steeds bij zo'n hoge watertemperatuur een SWW-run te doen is je stroomverbruik voor SWW onnodig hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:36
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:46:
[...]

Ik heb in November een Tcap besteld en nog niet ontvangen.
Hier idem, bij René besteld in november en in januari te horen gekregen dat het week 13 zou worden maar ik vrees dat ik dat op mijn buik kan schrijven..

Kreeg wel het aanbod om alvast het boilervat te ontvangen, dan kon ik dat alvast plaatsen en leidingwerk voorbereiden. Als dat aanbod nog staat moet ik dat misschien maar eens overwegen..

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• nhimf

nhimf

timovd schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:50:
@nhimf dat van 4°C betekent dat het vat weer wordt opgewarmd als het 4°C lager is dan de ingestelde temperatuur (50°C in jouw geval). Dat is erg snel, standaard is 8°C.
Het is nu niet echt de beste tijd om te experimenteren met het cv-circuit. Heb je genoeg afgifte?
Ik heb volgens mij warmte genoeg, ook met de koudere dagen ging het prima. Wel even opletten dat niet alle rooster vol openstaan bij flink koud weer.
Laagste wat ik heb gezien was een graad of 19,6 beneden terwijl hij op 20,5 staat ingesteld (Schulte thermostaat). Nu weet ik niet wanneer deze thermostaat gaar roepen dat er gestookt moet gaan worden, maar volgens mij gaat het prima. Behalve die ene kamer, maat daar is gewoon iets mis.

Ik heb de SWW ondergrens naar -8 gezet, dit was trouwens -6 en hij heeft bij 43C besloten te gaan stoken. Ook vraag ik me af ok 65C voor sterilisatie niet te hoog is. 60 zou toch genoeg moeten zijn? Of is het dan onderin het vat niet warm genoeg? Die 5C lijkt me behoorlijk wat te kosten, volgens mij kost zo’n run een kWh of 12.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

Of de 65 niet te hoog is, hangt af van waar de sensor zit. Onderin het vat wel je het ook 60° hebben.
Het is vrij inefficient om het SWW-vat steeds op te warmen van 42 naar 50°. Heb je aan een lagere temperatuur niet voldoende? (Ik ken je gezinssituatie niet)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• koevlaas2
rbrt schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Hier idem, bij René besteld in november en in januari te horen gekregen dat het week 13 zou worden maar ik vrees dat ik dat op mijn buik kan schrijven..

Kreeg wel het aanbod om alvast het boilervat te ontvangen, dan kon ik dat alvast plaatsen en leidingwerk voorbereiden. Als dat aanbod nog staat moet ik dat misschien maar eens overwegen..
Wie is Renee ?
Doet zijn naam wel eer aan :+

• nhimf

nhimf

timovd schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:47:
Of de 65 niet te hoog is, hangt af van waar de sensor zit. Onderin het vat wel je het ook 60° hebben.
Het is vrij inefficient om het SWW-vat steeds op te warmen van 42 naar 50°. Heb je aan een lagere temperatuur niet voldoende? (Ik ken je gezinssituatie niet)
2 volwassenen en 4 kinderen tussen de 5 en 11, best groot gezin dus, vandaar ook het “grotere” vat. We hadden de keus van 185 en 285 liter. Ook hebben we een ligbad en een losse douche. Warm water zit ook achter de quooker (combi+).

Van een sub-onderaannemer hebben we de tip gehad om het vat sowieso onder de 52C te houden omdat het daarboven hopeloos inefficiënt wordt. Hij staat op 50 dus. Wat ik wel zag is dat het ongeveer een graad tot 1,5 per douchebeurt is, wat je op de grafiek kan zien. Ook zag ik dat het meerdere uren per graad is wat het vat kwijt raakt zonder gebruik.

Hoe kan ik zien waar de sensor zit? Of moet ik daar echt even in de (technische) documentatie duiken?
Enig idee hoeveel elke graad lager aan efficiëntie kost? Het lijkt me dat er ergens een afweging gemaakt moet worden of het vaker opwarmen of hoger opwarmen beter is. Uiteraard lijkt me dit een erg lastig vraag die je niet zomaar kan beantwoorden.

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
nhimf schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Ik heb volgens mij warmte genoeg, ook met de koudere dagen ging het prima. Wel even opletten dat niet alle rooster vol openstaan bij flink koud weer.
Laagste wat ik heb gezien was een graad of 19,6 beneden terwijl hij op 20,5 staat ingesteld (Schulte thermostaat). Nu weet ik niet wanneer deze thermostaat gaar roepen dat er gestookt moet gaan worden, maar volgens mij gaat het prima. Behalve die ene kamer, maat daar is gewoon iets mis.

Ik heb de SWW ondergrens naar -8 gezet, dit was trouwens -6 en hij heeft bij 43C besloten te gaan stoken. Ook vraag ik me af ok 65C voor sterilisatie niet te hoog is. 60 zou toch genoeg moeten zijn? Of is het dan onderin het vat niet warm genoeg? Die 5C lijkt me behoorlijk wat te kosten, volgens mij kost zo’n run een kWh of 12.
Het water moet 20 minuten op 60C zijn, of 10 minuten op 65C. Dat gaat dan wel om het hele vat, dus ook onderin. Dat kost extra stroom, maar dat je kan hiermee natuurlijk ook weer langer mee douchen. Ik weet niet of je een bad hebt, maar sommige mensen plannen op legionellarun-dag meteen een badderavondje in.

Overigens: wij (en een aantal anderen op het forum hier) doen niet aan wekelijkse legionellaruns. Het vat gaat toch dagelijks leeg waardoor de kans op legionella tot een (voor ons!) aanvaardbaar risico blijft. Wordt na terugkomst vakantie natuurlijk wel gedaan. Maar goed: dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

• koevlaas2
dirkdeman schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Het water moet 20 minuten op 60C zijn, of 10 minuten op 65C. Dat gaat dan wel om het hele vat, dus ook onderin. Dat kost extra stroom, maar dat je kan hiermee natuurlijk ook weer langer mee douchen. Ik weet niet of je een bad hebt, maar sommige mensen plannen op legionellarun-dag meteen een badderavondje in.

Overigens: wij (en een aantal anderen op het forum hier) doen niet aan wekelijkse legionellaruns. Het vat gaat toch dagelijks leeg waardoor de kans op legionella tot een (voor ons!) aanvaardbaar risico blijft. Wordt na terugkomst vakantie natuurlijk wel gedaan. Maar goed: dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
2x per jaar en een vat > 60 graden doen wij 2 dagen mee.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:16
Ik ben de waterzijdige kant van onze woning aan het voorbereiden voor verbouwing. Nu staat hier onder andere in de topic starter, dat het wordt geadviseerd om bij het persen van leidingen, flenskoppelingen of wartels te gebruiken. Ik kan alleen amper opties vinden van 32x1" iemand een goeie tip hiervoor? (En het liefst zelfs 32x1 1/4")

[ Voor 4% gewijzigd door Murkmans op 19-03-2022 20:50 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Murkmans schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:49:
Ik ben de waterzijdige kant van onze woning aan het voorbereiden voor verbouwing. Nu staat hier onder andere in de topic starter, dat het wordt geadviseerd om bij het persen van leidingen, flenskoppelingen of wartels te gebruiken. Ik kan alleen amper opties vinden van 32x1" iemand een goeie tip hiervoor? (En het liefst zelfs 32x1 1/4")
https://benem.nl/koppelin...ng_1=82&aansluiting_2=186

• koevlaas2

• flippy
  • Niet online

flippy

ik ook, maar is een lastig adresje voor de consument. ;)

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:33:
[...]

ik ook, maar is een lastig adresje voor de consument. ;)
Klopt, je word letterlijk wasco uitgeschopt als particulier. Multipress kan je zowel met Henco als met Uponor persen en het schuift best makkelijk in elkaar.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
bij selfio (ook uit de TS) heb je 2 opties ;)

Dit kan (TH,U ) (volgens mij 2 delen)

https://www.selfio.de/roh...th-u-kontur?fs=3474342134

Deze heb ik zelf (TH, B, F, H, U) (zeker 2 delen)

https://www.selfio.de/roh...kontur-dvgw?fs=1811994743

• twain4me

twain4me

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Klopt, je word letterlijk wasco uitgeschopt als particulier. Multipress kan je zowel met Henco als met Uponor persen en het schuift best makkelijk in elkaar.
aanvullende tip: de meeste dingen die je kan kopen bij wasco kan je ook bestellen bij warmteservice, voor nieuwe inschrijvingen bij wasco is warmte service dan meestal zelfs een stuk goedkoper (dan krijg je nog maar weinig korting) bij warmteservice krijg je als bedrijf (maakt niet uit welke en hoeveel je koopt) een standaard korting.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 19-03-2022 22:08 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:07:
[...]aanvullende tip: de meeste dingen die je kan kopen bij wasco kan je ook bestellen bij warmteservice, voor nieuwe inschrijvingen bij wasco is warmte service dan meestal zelfs een stuk goedkoper (dan krijg je nog maar weinig korting) bij warmteservice krijg je als bedrijf (maakt niet uit welke en hoeveel je koopt) een standaard korting.
warmteservice voorraad is naadje. wasco heeft veel betere voorraad en kwalitaitief mooier spul zoals die koevlaas naar linkte. maar daar betaal je ook voor. als ik "ff snel" wat moet hebben ga ik naar wasco omdat ik vrij zeker weet dat ik niet met lege handen wegga daar zoals me al veel te vaak is gebeurt met warmteserivce.

voor de particulier is het anders natuurlijk. daar is prijs veel meer een factor.

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:35:
[...]

warmteservice voorraad is naadje. wasco heeft veel betere voorraad en kwalitaitief mooier spul zoals die koevlaas naar linkte. maar daar betaal je ook voor. als ik "ff snel" wat moet hebben ga ik naar wasco omdat ik vrij zeker weet dat ik niet met lege handen wegga daar zoals me al veel te vaak is gebeurt met warmteserivce.

voor de particulier is het anders natuurlijk. daar is prijs veel meer een factor.
32mm heeft een wascovestiging niet liggen maar meestal wel de volgende dag in huis.
Warmteservice heeft ook niet veel maar o.a dankzij mij hebben ze in Purmerend wel 6 bar inlaatcombinaties.

• davevleugel
@koevlaas2 die in Hoorn heeft ook aardig wat spul op voorraad, Purmerend vind ik de service beduidt minder. Waar heb jij je wp besteld?

PVOutput

• koevlaas2
davevleugel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:54:
@koevlaas2 die in Hoorn heeft ook aardig wat spul op voorraad, Purmerend vind ik de service beduidt minder. Waar heb jij je wp besteld?
Zwaag hebben we het dan over toch ? Daar ben ik ook wel vaak geweest, er werkt zelfs iemand die ook wel gek is met warmtepompen.

• davevleugel
koevlaas2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Zwaag hebben we het dan over toch ? Daar ben ik ook wel vaak geweest, er werkt zelfs iemand die ook wel gek is met warmtepompen.
Je hebt gelijk, het is net Zwaag daar (rij er nooit met navigatie). Wel altijd meedenkende gasten, vooral als niet installateur geven ze altijd veel tips en tricks mee. Veel problemen met mijn evohome gehad qua besturing, bleek achteraf relais contact van m’n bdr niet goed te zijn (bleef plakken) kon na bewijs zo de boel wisselen.

Ik zie dat ze zich “Warmteservice Hoorn” noemen vandaar de verwarring

[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 20-03-2022 08:12 ]

PVOutput

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:16
Super tips @twain4me @koevlaas2 @flippy. Ik heb sowieso TH bekken, dus uiteindelijk uitgekomen op https://www.viawww.nl/wartel-32xg1-1-4.html. gelukkig maar 2 nodig. Maar Selfio is een stuk voordeliger zie ik nu, voor de volgende keer wellicht.

Ik haal zelf trouwens vaak spul bij Wildkamp, die hadden alleen 32x1" schroefbus, geen wartel.
koevlaas2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:42:
32mm heeft een wascovestiging niet liggen maar meestal wel de volgende dag in huis.
Warmteservice heeft ook niet veel maar o.a dankzij mij hebben ze in Purmerend wel 6 bar inlaatcombinaties.
Hebben ze die dan ook in een 22mm variant (met veel grotere doorlaat dan de gebruikelijke 15mm versies)?

• twain4me

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde het niet voor pro's ik bedoelde het voor (verkapte) partikulieren, je kan met je it bedrijf inschrijven bij warmteservice en ook bij wasco, je schiet er dan meestal meer bij op om dat bij warmteservice te doen omdat wasco in het begin heel erg weinig korting geeft.
Dus (wederom voor de (verkapte) partikulier) Als je iets bij wasco hebt gezien en je kan het niet kopen of het is te duur, kan je het doorgaans voor minder geld bestellen bij warmteservice, dat is dus het zelfde spul en daarmee ook dezelfde kwaliteit (je krijgt het dan 9/10 keer zelfs in een wasco doosje ;) )

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik heb de vraag ook al uitgezet bij @Carboy54 en @koevlaas2 maar gezien de drukte is het nooit verkeerd in een bredere pool te vissen. Mijn tante in de regio Arnhem / Nijmegen zou graag een warmtepomp willen om van het gas af te gaan. Is tevens de laatste stap. Maar goede installateurs vinden is lastig. Dat weten we hier maar al te goed. Heeft iemand nog tips?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:36:
Ik heb de vraag ook al uitgezet bij @Carboy54 en @koevlaas2 maar gezien de drukte is het nooit verkeerd in een bredere pool te vissen. Mijn tante in de regio Arnhem / Nijmegen zou graag een warmtepomp willen om van het gas af te gaan. Is tevens de laatste stap. Maar goede installateurs vinden is lastig. Dat weten we hier maar al te goed. Heeft iemand nog tips?
Kan je het niet inmiddels zelf? :9

• CurlyMo
twain4me schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Kan je het niet inmiddels zelf? :9
Ja, als ik in de buurt had gewoond had ik het gedaan. Met support is dat alleen niet relax. Ik wil wel helpen als dat bijv. @koevlaas2 wat lucht geeft.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
CurlyMo schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Ja, als ik in de buurt had gewoond had ik het gedaan. Met support is dat alleen niet relax. Ik wil wel helpen als dat bijv. @koevlaas2 wat lucht geeft.
Koeienvlaai rekent reiskosten? Mag jij ook doen hoor. Kan best familie zijn maar als jij het doet voor duizend piek heb ze een koopje.

1 PVoutput . Dongen NB

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:21
Pfoe levertijden lopen wel op zeg. Wel blij dat ik begin van deze winter de stap al heb gewaagd. Is er nog wel een beetje aanvoer voor de installateurs zelf of stokt dat ook? Is toch zonde dat je bij zoveel vraag niet kan leveren.

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Koeienvlaai rekent reiskosten? Mag jij ook doen hoor. Kan best familie zijn maar als jij het doet voor duizend piek heb ze een koopje.
Tsja, dan heb ik nog @Carboy54 of @koevlaas2 nodig voor de subsidie factuur.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
CurlyMo schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Tsja, dan heb ik nog @Carboy54 of @koevlaas2 nodig voor de subsidie factuur.
Dat hoef je vast niet via een forum te regelen, daar hebben ze telefoon voor uitgevonden

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Dat hoef je vast niet via een forum te regelen, daar hebben ze telefoon voor uitgevonden
Check, de vraag ging nu juist over andere installateurs in de regio zonder er zelf mee aan de slag te hoeven.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-11 16:33
@thehog Ik heb de Heishamon draaien naast de CZ-TAW1 die via de cloud van Panasonic draait.
Alles een jaar goed gegaan, maar plotseling heb ik het probleem dat de CZ-TAW1 vast loopt. Als ik de Heishamon eraf haal en deTAW1 reset doet hij het weer totdat ik de Heishamon weer aansluit.
Ik heb de Heishamon gereset maar dat maakt geen verschil.
Heeft er iemand een idee?

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43
KaDoos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:39:
@thehog Ik heb de Heishamon draaien naast de CZ-TAW1 die via de cloud van Panasonic draait.
Alles een jaar goed gegaan, maar plotseling heb ik het probleem dat de CZ-TAW1 vast loopt. Als ik de Heishamon eraf haal en deTAW1 reset doet hij het weer totdat ik de Heishamon weer aansluit.
Ik heb de Heishamon gereset maar dat maakt geen verschil.
Heeft er iemand een idee?
Heb je misschien heishamon per ongeluk van listen only af gehaald?

• KaDoos
thehog schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:27:
[...]

Heb je misschien heishamon per ongeluk van listen only af gehaald?
Niet dat ik weet, maar ik ga het morgen bekijken.

• KaDoos
@thehog Je hebt het goed, foutje waarschijnlijk indertijd gereset en vergeten op listen online te zetten.

• Wolly
  • Niet online
Ik heb deze gebruikt in combinatie met Uponor buis.

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/main/detail/MPVI3207.jpg

En om van de Uponor flexbuis naar de reeds aanwezige 28mm buis te gaan deze.
Pagina: 1 ... 55 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.