Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 134 Laatste
Acties:
  • 767.621 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-06 19:07
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Klopt, met de H-serie was er nog de afweging tussen de 5kW of de 7 of 9 kW vanwege het minimale vermogen, maar nu met nagenoeg gelijke prijzen is eigenlijk de 9 kW de enige logische keuze.
Ik snap em. Ik heb nu een reservering gemaakt voor een 9kW model. Allemaal bedankt voor de adviezen tot dusver.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:14:
[...]

Ik snap em. Ik heb nu een reservering gemaakt voor een 9kW model. Allemaal bedankt voor de adviezen tot dusver.
Nu ondertussen de voorpret en verdiepen in heishamon, sensoren, automation, ....
Want je bent wel een tweaker he...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09
Tiesert schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Dank je wel voor deze informatie. Deze toelichting is nieuw voor mij. Ik heb in oktober/november 2021 een 12KW J-generatie T-Cap besteld. Panasonic blijft de leverdatum opschuiven. Inmiddels is de verwachte leverdatum opgeschoven naar juni 2022, maar na meerdere keren verschuiven weet ik niet in hoeverre ik hierop mag vertrouwen. Ik snap de uitdagingen voor producenten, maar het is wel een uitdaging om te blijven wachten (helft aanbetaald, boiler geleverd, gascontract bijna afgelopen en subsidiepot die ondertussen leegloopt) of om op zoek te gaan naar alternatieven.

Heb jij nog een update in de tussentijd?
Nee nog niks gehoord, op de juiste partij stemmen en hopen dat we volgend jaar weer subsidie krijgen ;)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 01-06 19:07
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Nu ondertussen de voorpret en verdiepen in heishamon, sensoren, automation, ....
Want je bent wel een tweaker he...
Home Assistant integratie zit er wel aan te komen ja ;)

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:04
Betreft mijn 15mm leidingen. Maakt het nog verschil qua flow dat de leidingen zich vrijwel direct afsplitsen in 3 lussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLUQ7iC5Ma4-XRNv5Zu6VbfR1yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbsnlNdnYqbL9y67zZSyFoRC.png?f=fotoalbum_large

Op de foto te zien de 2 lussen (15mm) voor BG. Links vanaf dezelfde "hoofdleiding" 1 lus voor verdieping (niet te zien op foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:13
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:34:
[...]

zoneregeling is iets wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen. ook dat is een lapmiddel voor een verkeerd ingericht systeem. het is geen probleem om enkele groepen dicht te drukken om warmte wat te dirigeren als je een ongelijke warmtelast hebt zoals met veel ramen of een gastenkamer die nooit gebruikt word. echter is het gebruik van zonesystemen die 50% of meer van je afgifte dichtdrukken gewoon niet de oplossing. je WP moet gewoon daarop afmoduleren en darom maar gaan mengen op je verdelers is gewoon zonde van je efficentie omdat je hoger moet stoken. nog afgezien dat je onnodig met meerdere pompen bezig bent ipv 1.
en ja, je levert wel efficentie in. dat heeft ook te maken dat je meer liters moet opwarmen en dat wil je WP gewoon doen op vol gas. dus elke keer als er een warmtevraag onstaat gaat hij onnodig vol gas al die extra liters in je buffer proberen op te warmen tot je dT bereikt is. dat is allemaal efficentieverlies. immers wil je zo snel mogelijk je WP rustig aan het moduleren hebben. als jij 30 graden nu nodig hebt en een 3 tal pompen maar zonder buffer kan jij het af met 26~27 graden op de pomp die al in je unit zit ben je zeker wel efficenter uit.
Ik denk ook dat ik het eerst zo simpel mogelijk ga doen, zonder buffer, WAR, eventueel met een losse thermostaat op de vloerverwarmingpomp zodat die pomp gewoon uit gaat voor de benedenverdieping als de zon of houtkachel zijn best doen.

Dan gebruik ik dus alleen de remote controller van de panasonic, kan ik met WAR ook nog wat programmeren dat die snachts uit gaat als het niet zo koud is (nachtverlaging)? Of heb ik dan toch die draadloze thermostaat nodig om een nachtverlaging te kunnen maken? (ik wil de warmtepomp overdag aan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Ik denk ook dat ik het eerst zo simpel mogelijk ga doen, zonder buffer, WAR, eventueel met een losse thermostaat op de vloerverwarmingpomp zodat die pomp gewoon uit gaat voor de benedenverdieping als de zon of houtkachel zijn best doen.

Dan gebruik ik dus alleen de remote controller van de panasonic, kan ik met WAR ook nog wat programmeren dat die snachts uit gaat als het niet zo koud is (nachtverlaging)? Of heb ik dan toch die draadloze thermostaat nodig om een nachtverlaging te kunnen maken? (ik wil de warmtepomp overdag aan hebben)
ik zou niet de thermostaatfunctie gebruiken van de afstandbediending, die is verre van bruikbaar. een simpel ding van een paar tientjes zal het beter doen.

ik zou eens gaan kijken naar een optie om van die open verdeler af te komen en direct liters in die vloer te pompen ipv zitten bijmengen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor jouw reservering 😃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
Ik ben nog altijd aan het zoeken naar een boilervat. We hebben nogal een hoog niveau luxe kwa douche en bad, waardoor ik na uitrekenen toch niet uitkom met een 300L vat op 55 graden.
Daarom had ik het idee om een 400L vat aan te schaffen, maar die zijn bijna niet te vinden in een warmtepomp variant. Mijn idee was om dan een DJG 400L RVS vat te pakken met 2 warmtewisselaars en dan die 2 wisselaars door te lussen. Echter zijn die niet te krijgen met een fatsoenlijke levertijd, hetgeen ik wel wens.

Nu ben ik dus nog altijd op zoek, en ook gaan kijken naar 500L vaten. Die DJG rvs vaten zijn bij 500L wel weer voor warmtepomp geschikt te krijgen, maar die zijn mij eigenlijk te duur.
Nu kwam ik deze tegen, maar die lijkt geen mogelijkheid te hebben om intern een heater erin te zetten.

Heeft iemand nog boiler suggesties die minstens 400L zijn en die ook een heater opening hebben? RVS of geëmailleerd maakt niet uit, zolang de levertijd maar kort is, en het niet absurd duur (Geen 3k voor een vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Robbiedobbie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:27:
Ik ben nog altijd aan het zoeken naar een boilervat. We hebben nogal een hoog niveau luxe kwa douche en bad, waardoor ik na uitrekenen toch niet uitkom met een 300L vat op 55 graden.
Daarom had ik het idee om een 400L vat aan te schaffen, maar die zijn bijna niet te vinden in een warmtepomp variant. Mijn idee was om dan een DJG 400L RVS vat te pakken met 2 warmtewisselaars en dan die 2 wisselaars door te lussen. Echter zijn die niet te krijgen met een fatsoenlijke levertijd, hetgeen ik wel wens.

Nu ben ik dus nog altijd op zoek, en ook gaan kijken naar 500L vaten. Die DJG rvs vaten zijn bij 500L wel weer voor warmtepomp geschikt te krijgen, maar die zijn mij eigenlijk te duur.
Nu kwam ik deze tegen, maar die lijkt geen mogelijkheid te hebben om intern een heater erin te zetten.

Heeft iemand nog boiler suggesties die minstens 400L zijn en die ook een heater opening hebben? RVS of geëmailleerd maakt niet uit, zolang de levertijd maar kort is, en het niet absurd duur (Geen 3k voor een vat)
Je kan een losse flens kopen (die grote onderin) met schroefdraad erin waar een element ingeschroefd kan worden. Is soms wel even zoeken naar de juiste maat, bij die van mij moest ik de schroefgaten nog wat uitboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

https://www.heizungsdisco...eicher-standspeicher.html

even bellen voor verzenden naar nederland of je moet 300km met de aanhangert erheen rijden als je echt haast hebt. wel mooie tanks....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-03-2022 18:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:35

https://installtek.nl/pro...&cat=boilers--opslagvaten

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Instellingen staan goed voor externe thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-si4o6Y1umBKa9l_mBRCST6bxwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGZLAZMDmFMB6YyGRwS4EgLB.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar geen reactie van de warmtepomp op de warmte vraag van de thermostaat.
Contact direct door verbonden geeft ook geen reactie van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxtPMgo9_Edu4j7anXjpNTqdifc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJYPwoSso4igJCFXVHNzWK4i.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik de remote controller als thermostaat gebruik reageert de warmtepomp wel meteen op warmtevraag.
Wat gaat hier fout?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:37
klump4u schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de remote controller als thermostaat gebruik reageert de warmtepomp wel meteen op warmtevraag.
Wat gaat hier fout?
Remote controller moet altijd aan staan....
En dan met externe onderbreken/uit zetten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gaat hier fout?
externe thermostaat aansluiting zit aan de linkerzijde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:26:
[...]

externe thermostaat aansluiting zit aan de linkerzijde. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7NjPd0FIeKgzI9DOjmu3xv4IJo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQdmYyOIhRwKrIr2XLzSzSQQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Die linkse is toch voor 220v aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

als je een thermostaat hebt met een relais erin kan je die pakken ja.
zie handleiding van je thermostaat en de panasonic voor welke aansluitingen je moet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-03-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:39:
[...]

als je een thermostaat hebt met een relais erin kan je die pakken ja.
zie handleiding van je thermostaat en de panasonic voor welke aansluitingen je moet gebruiken.
Maar dan moet ik dus 220 door de thermostaat sturen?
Dacht dat er op de warmtepomp ook een gewone aan/uit thermostaat kon via 2 zwakstroom draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

Naast de aansluiting van afst. bediening is ook mogelijk. Is on/of schakeling potentiaalvrij. Dan kan je war nog steeds veranderen op de afst. bediening anders niet. En waterpomp stopt ook dus geen onnodig verbruik.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Naast de aansluiting van afst. bediening is ook mogelijk. Is on/of schakeling potentiaalvrij. Dan kan je war nog steeds veranderen op de afst. bediening anders niet. En waterpomp stopt ook dus geen onnodig verbruik.
Dat is ook mijn opzet en heb ik ook gedaan maar geen resultaat, ook niet toen ik de contacten met een kabel direct aan elkaar maakte. Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie maar weet niet wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 08:24

ErikVers

e-Duurzaam

klump4u schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Dat is ook mijn opzet en heb ik ook gedaan maar geen resultaat, ook niet toen ik de contacten met een kabel direct aan elkaar maakte. Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie maar weet niet wat.
Wellicht punt 11 niet op Yes staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIAHt88OMtlvtdu97uduoBJ4Lds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWBINcpkcGXvX3VvlTl9iHEL.jpg?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ErikVers schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Wellicht punt 11 niet op Yes staan?

[Afbeelding]
Is bij mij punt 9 maar dat help ook niet wel als ik hem op ja zet.
moet je wel de andere instellingen goed hebben en dat had ik dus niet

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 09-03-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:53
Wie kan mij even helpen want ik krijg het maar niet duidelijk :(…

Na een aantal berekeningen zoals die van Koevlaas kom ik op een vermogen van 7,5kWh voor ons huis. Die rond ik dan af naar 9kWH en kom ik bij een monobloc van 9kWH 1 fase. Nu de twijfel: Deze wp haalt 7,5kWh bij -7 en is het dus precies genoeg voor het verwarmen van ons huis. Klopt dit en hoe dekken jullie de (exteem) koude dagen in? Wat als het nou -10 of -12 is dan heb ik al een probleem bij die wp. Zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
[...]

[Afbeelding]

Dat boeit ook niet zo, gewoon een Shelly 1 ertussen zetten. Die heeft een potentiaal vrije schakeling.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 16:37
123kaminofen in duitsland...?

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Carboy54 op cn4 inderdaad maar ik had de instelling niet dus toch niet goed staan, ik had in het menu bij zone de thermostaat op extern staan maar deze instelling is dus voor als men de thermostaat op de cn2 aansluiting wil hebben. Als je dus cn4 wilt gebruiken moet je zoals @ErikVers schreef de extern control op ja hebben staan. Het werkt nu. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

albert04 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:42:

Na een aantal berekeningen zoals die van Koevlaas kom ik op een vermogen van 7,5kWh voor ons huis. Die rond ik dan af naar 9kWH en kom ik bij een monobloc van 9kWH 1 fase. Nu de twijfel: Deze wp haalt 7,5kWh bij -7 en is het dus precies genoeg voor het verwarmen van ons huis. Klopt dit en hoe dekken jullie de (exteem) koude dagen in? Wat als het nou -10 of -12 is dan heb ik al een probleem bij die wp. Zie ik dat goed?
Als het extra element erbij komt heb je 3 Kw extra en dat kan je op buitentemperatuur instellen en/of wanneer dat gebeurd. Daarnaast -12 wanneer komt dat nog voor? Extra verwarming voor deze enkele dagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:06
Carboy54 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Wel jammer de vloer is een prima warmwaterbuffer voor de defrosts. Jaga's vervangen voor Panasonic air ltv convector radiatoren in de slaapkamer is een andere optie zonder mengventielen in het systeem
In mijn slaapkamer ligt vloerverwarming. De Jaga's hangen op zolder in de werkkamers. Daar kunnen eventueel ook nog ventilatoren in. Maar we hebben hier al eens gerekend aan die Panasonic convectoren bij zeer lage temperatuur, ruim onder de 30°. Dan heb je gewoon een luchtstroming van honderden m3 per uur nodig en dat voel en hoor je. Panasonic geeft trouwens zelf de specificaties bij een aanvoertemperatuur van 35°, dus dat schiet niet op. Bij mijn Jaga's was de maximum temperatuur dit jaar ook 35°.

https://www.havepe.nl/nl/...uarea-lage-temperatuur-LT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Dit is exact waar ik ook naar zit te kijken. Hoe verlopen de defrosts bij jou? Zit er genoeg volume in het cv circuit? Echt warmte uit de vloer zal er zo niet komen tijdens een defrost.
Bij mij zit er 28mm buis van kruipruimte tot zolder, op zich aardig wat water. Zou het nog nodig zijn om bijv een buffer in serie te zetten om genoeg water voor een defrost te hebben.

Kan je met gebruik van de thermistors nog nachtverlaging toepassen? Ik zou graag zo veel mogelijk overdag willen draaien ivm eigen opwek en warmere buitentemperatuur voor de warmtepomp.

Die thermistors zijn er niet draadloos zeker?... :)
Het is een beetje lastig om vanuit de kruipruimte tot boven te komen.

Alvast bedankt!
De meeste defrosts gebeuren gewoon door het water in de leidingen en jaga's af te koelen tot een graad of twintig daarna gebruikt mijn T-cap wp zonodig de compressor om de verdamper te ontdooien. Ik meen dat de niet-T-caps daarvoor de backup-heater gebruiken. De voorgeschreven 50L water zit er nu niet in; ik denk zo'n 30.

De nachtverlaging kun je instellen in de weektimer. Per zone kun je de ingestelde kamertemperatuur of aanvoertemperatuur plussen of minnen. Je kunt in voor en naseizoen ook met de timer de warmtepomp aan en uitschakelen.

Nee, die thermistors zitten aan een draad. Ik heb gewoon een extra cat5e netwerkkabel gebruikt en elke thermistor heeft een eigen aderpaartje van de vier beschikbare. Het leggen van een cat5 kabeltje is een stuk makkelijker dan het leggen van 28mm buizen en ze volgen dezelfde weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 01:18:
De meeste defrosts gebeuren gewoon door het water in de leidingen en jaga's af te koelen tot een graad of twintig daarna gebruikt mijn T-cap wp zonodig de compressor om de verdamper te ontdooien. Ik meen dat de niet-T-caps daarvoor de backup-heater gebruiken.
hoe zou dat dan moeten werken met de compressor? ik ben maar bekend met 1 manier om te ontdooien.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-03-2022 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

klump4u schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:17:
@Carboy54 op cn4 inderdaad maar ik had de instelling niet dus toch niet goed staan, ik had in het menu bij zone de thermostaat op extern staan maar deze instelling is dus voor als men de thermostaat op de cn2 aansluiting wil hebben. Als je dus cn4 wilt gebruiken moet je zoals @ErikVers schreef de extern control op ja hebben staan. Het werkt nu. d:)b
Graag gedaan

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
Oeh, die ziet er kwa isolatie en aansluitingen heel goed uit, en ook prima prijsje. Wel vraag ik me af of die temperatuursensor die zo laag zit wel handig is. Als ik het goed begrepen heb blijft de warmtepomp dan onnodig lang de boiler nog opwarmen. In ruil daarvoor krijg je natuurlijk wel de volle hoeveelheid water beschikbaar bij iedere run.

Wat ik me wel afvraag is de anode. Die DJG RVS vaten hebben geen anode, maar dit rvs vat wel. Ik neem aan dat dit ligt aan het materiaal van de warmtewisselaar. Heeft dit soort boiler (buiten gewicht) dan nog een voordeel ten opzichte van de veel goedkopere geëmailleerde vaten? Het grootste nadeel van een geëmailleerd vat is voor mij namelijk regelmatig de anode moeten vervangen. Het gewicht maakt bij mij namelijk niet uit, hij komt in de schuur waar ik de pallet zo naar binnen kan rijden ;)

Zelf kwam ik net ook nog deze tegen. Hier zou ik dan beide wisselaars aan elkaar kunnen knopen om een behoorlijk oppervlak aan warmtewisselaar te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07

het is niet zo exact als het lijkt. alles wat je hier aan kunt berekenen moet je zien als een goede indicatie, maar het is niet zo dat je precies 7,5 kW aan vermogen nodig hebt bij -7 bijv. de omstandigheden zijn namelijk nooit gelijk, bijv hoe hard het waait, hoeveel mensen je in huis hebt etc.

de -12 situatie doe ik helemaal niks mee, want dat komt eigenlijk nooit meer voor (het was de afgelopen winters vaak maar 5 a 7 dagen uberhaupt echt 24u onder nul (vaak gemiddeld dan -2C ofzo)

verder zijn er veel.dingen die je kunt doen als het echt zo koud zou zijn:
elektrisch kacheltje van 30 euro erbij
oven meer aan voor brood bakken etc
maar een deel van je huis verwarmen, bijv vooral richten op de woonkamer
temp in huis met 1 of 2 graden verlagen op thermosstaat
lekker warm aankleden
beter isoleren

etc etc

deze angst is begrijpelijk maar gaat je niet helpen om een goede keuze qua verwarming te maken. er zijn bijv zat huizen met cv-ketel waar het ook echt merkbaar kouder is wanneer het een week -10C zou zijn. maar die rusten we toch ook niet uit met nog een extra cv voor sie paar dagen elke 5 tot 10 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20

Je moet ook niet alleen naar de minimale temperatuur kijken, maar ook het gemiddelde van de dag. Kijk maar eens naar februari van vorig jaar: https://daggegevens.knmi....te=2021-02-13&station=260

Het was qua piek wel -10.6 ° C maar werd overdag -0.6 ° C en gemiddeld -5.2 ° C. Oftewel je kunt overdag flink bijverwarmen om de koude nachtperiode te kunnen overbruggen. Pas als het gemiddeld onder de -7 komt wordt het mogelijk wat krap. Is dat iets wat je op wil voorkomen of accepteer je dat je dan de oven aan zet voor wat extra warmte of een straalkacheltje, of delen van het huis minder opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gaat hier fout?
Uhm staat er geen 230V op die contacten? In dat geval is dat iele kabeltje (zwart rood) niet geschikt, dat is meer een belkabel lijkt het (max 60V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
FransvWoerkom schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 01:18:
[...]

De nachtverlaging kun je instellen in de weektimer. Per zone kun je de ingestelde kamertemperatuur of aanvoertemperatuur plussen of minnen. Je kunt in voor en naseizoen ook met de timer de warmtepomp aan en uitschakelen.

Nee, die thermistors zitten aan een draad. Ik heb gewoon een extra cat5e netwerkkabel gebruikt en elke thermistor heeft een eigen aderpaartje van de vier beschikbare. Het leggen van een cat5 kabeltje is een stuk makkelijker dan het leggen van 28mm buizen en ze volgen dezelfde weg ;)
Bedankt voor je uitleg, verlengen via cat5e oid gaat lukken, jaren 80 huis, ik trek wel ergens een coax uit de muur van meterkast naar 1 van de slaapkamers.

Dus: thermistor in de woonkamer, dat gaat lukken.
thermistor ergens boven, dat gaat ook lukken.

Voor thermistor's heb ik de extra print nodig?
krijg ik daarmee ook een 230 contact om de vloerverwarming beneden (zone 1) aan en uit te zetten?

heeft iemand een foto/type van zo'n thermistor? Even kijken hoe dat er uit ziet.

Ik zat zelf te denken aan een 5kw (we hebben nog nooit meer dan 12m3 verbruikt op een dag, ook niet in de koude week vorig jaar februari en wel nog 20m2 jaren 80 glas vervangen) , maar klopt het dat het minimale vermogen van de 7 en 5 kw vergelijkbaar zijn? We douchen al onder een warmtepompboiler.

[ Voor 15% gewijzigd door MaartenXM op 10-03-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Uhm staat er geen 230V op die contacten? In dat geval is dat iele kabeltje (zwart rood) niet geschikt, dat is meer een belkabel lijkt het (max 60V).
Ik gebruik een solid state relais die gewoon in de WP zelf is gemonteerd. Zo blijft die 230V ook in de WP.
Als de thermostaat zelf dat relais niet kan voeden dan kan je de 5V van de WP ervoor gebruiken, dus dan schakelt de thermostaat via die 5V het solid state relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wolly schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Nee op de cn2 staat 230V, dat zijn ook dikkere aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
MaartenXM schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Bedankt voor je uitleg, verlengen via cat5e oid gaat lukken, jaren 80 huis, ik trek wel ergens een coax uit de muur van meterkast naar 1 van de slaapkamers.

krijg ik daarmee ook een 230 contact om de vloerverwarming beneden (zone 1) aan en uit te zetten?

heeft iemand een foto/type van zo'n thermistor? Even kijken hoe dat er uit ziet.

Ik zat zelf te denken aan een 5kw (we hebben nog nooit meer dan 12m3 verbruikt op een dag, ook niet in de koude week vorig jaar februari en wel nog 20m2 jaren 80 glas vervangen) , maar klopt het dat het minimale vermogen van de 7 en 5 kw vergelijkbaar zijn? We douchen al onder een warmtepompboiler.
psst, uit de TS ;)

Indicatie minimaal vermogen.
ModelMinimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E51400 Watt
MDC07H3E52500 Watt
MDC05J3E52500 Watt
MDC07J3E52500 Watt
MDC09J3E52500 Watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:26:
[...]

psst, uit de TS ;)

Indicatie minimaal vermogen.
ModelMinimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E51400 Watt
MDC07H3E52500 Watt
MDC05J3E52500 Watt
MDC07J3E52500 Watt
MDC09J3E52500 Watt
Dat is ook de reden dat ik de 5H laat staan ondanks nieuwe subsidie mogelijkheden!
Draait nu op 19hz met afgifte van ongeveer 1600watt op 10-03 om 10:00

En kan nog naar 17hz wie weet dus vanmiddag voor het eerst uit na voor t eerst op 24/7 draaien.

Eerste ervaringen zijn:
-stukje meer comfort
-aardig meer verbruik, wat logisch is door de lagere cop (snachts COP <4 en overdag COP >8!)

Dus zal in de toekomst wel weer overstappen op dag opwekking van de warmte, lekker knallen tussen 11:00 en 22:00 😋👍

[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 10-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Dat is ook de reden dat ik de 5H laat staan ondanks nieuwe subsidie mogelijkheden!
Wat is jouw stroomafname bij 19 hz in watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:30:
[...]

staat mij ook eenbeetje tegen om een prima apparaat wat onder subsiedie is gekocht na 2 jaar te vervangen. voor een nieuw apparaat met nieuwe subsidie. zo is het natuurlijk niet helemaal bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:38:
[...]

staat mij ook eenbeetje tegen om een prima apparaat wat onder subsiedie is gekocht na 2 jaar te vervangen. voor een nieuw apparaat met nieuwe subsidie. zo is het natuurlijk niet helemaal bedoeld.
Klopt zou alleen doen als fam of vriend blij kon maken met mijn oude maar zolang die vrienden subsidie kunnen pakken, zou dat natuurlijk niet zo vriendelijk advies zijn #kroegpraatsorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Ik verkocht mijn 4 jaar oude aan iemand die niet kon voldoen aan de ISDE voorwaarden. Dus no hard feelings. Wat dacht je van de Nederlandse belastingbetaler laten betalen voor de subsidie en de opbrengsten brengen buiten Nederland? Ook een dingetje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 01:37:
[...]

hoe zou dat dan moeten werken met de compressor? ik ben maar bekend met 1 manier om te ontdooien.
Vraag me niet hoe of waarom, maar hier zie je wat er gebeurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkUMMvyewF4VTr3iBb30Z9GATNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knFpXo3WvIRGvWZtPpPzKTqx.png?f=fotoalbum_large

Hij is eerst aan een gewone defrost bezig. Maar dan stopt de circulatiepomp en gaat het compressorverbruik naar 4kW voor een minuut of 10. Dan gaat de circulatiepomp weer aan. De 4kW zie ik ook op de remote en op de kWh meter. De compressor toert op naar 81Hz.

In de Service Manual (van de MXC...) staat een diagram met een tekst, anders dan bij de MDC... Daar kan ik geen touw aan vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Wat is jouw stroomafname bij 19 hz in watt ?
COP:
Op één etmaal dus gemeten tussen 3,0 en 8,9
Wat een verschil, en bevestigd wel voor mij, de normale inzet die ik koos met alleen overdag verwarmen (n=1 in mijn geval en is geen kritiek of aanval op andere zienswijze want is per geval afwijkend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwR4Tk_0ZQJ2orsC-OfNRAR8cdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc2HqcKroCeTsFaKjXJp32C0.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom verbruik:
222w @19hz flow 10,16 l/min
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EgQiG3yjZsX_whRIrzMiFiBOVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/as3kCW7l6M0wsvASPtGx2P9S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 10-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Ik verkocht mijn 4 jaar oude aan iemand die niet kon voldoen aan de ISDE voorwaarden. Dus no hard feelings. Wat dacht je van de Nederlandse belastingbetaler laten betalen voor de subsidie en de opbrengsten brengen buiten Nederland? Ook een dingetje toch?
Het staat mij een beetje tegen, thats it, uiteraard zijn er momenten dat je het echt recht of echt krom kan lullen, uiteindelijk mag het van de regels dus ga vooral je gang. En whataboutisme is eigenlijk nooit een goed argument.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-03-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MaartenXM schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Ik dacht dat je de thermistors voor het meten van de watertemperaturen bedoelde. Die zitten bij de verdeler waar ook de aanvoer- en retourleiding en de kabels van mengventiel en circulatiepomp uitkomen.

Mijn enige thermistor voor kamertemperatuur zit in de afstandsbediening en die zit op de plek van de oude thermostaat. Panasonic kamerthermostaten zijn wel leverbaar in draadloze uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Is de subsidie niet eigenlijk bedoeld voor installateurs die zo ervaring kunnen opdoen met warmtepompen? Juist goed om je gesubsidieerde warmtepomp snel te vervangen door een nieuwe. Dan moet je ook wel een nieuwe onervaren installateur inschakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
FransvWoerkom schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Ik dacht dat je de thermistors voor het meten van de watertemperaturen bedoelde. Die zitten bij de verdeler waar ook de aanvoer- en retourleiding en de kabels van mengventiel en circulatiepomp uitkomen.
Ik hoopte 2 thermistors als 2-zone kamerthermostaten te kunnen gebruiken, dan beide instelbaar via de remote. Maar dat kan ik niet terugvinden in de voorbeelden. De draadloze kamerthermostaat is best duur
(en dan zone 1, de vloerverwarming beneden uit kunnen zetten bij veel zon of houtkachel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MaartenXM schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Ik hoopte 2 thermistors als 2-zone kamerthermostaten te kunnen gebruiken, dan beide instelbaar via de remote. Maar dat kan ik niet terugvinden in de voorbeelden. De draadloze kamerthermostaat is best duur
(en dan zone 1, de vloerverwarming beneden uit kunnen zetten bij veel zon of houtkachel)
Ik zal eens kijken of dat werkt. De vloerverwarmingszone heeft alleen WAR. Dan kan ik met de hand en de timer plussen en minnen. Maar er zou ook een thermistor kunnen en die heb ik nog wel.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52

thido

Tilburg

[...]

Als dat een dingetje zou zijn had men wel een simpele regel eraan toegevoegd (aanschaf verplicht in NL).
De subsidie is bedoeld voor de particulier, niet voor de leverancier. Gezien de prijzen hier lijkt men dat wel eens te vergeten.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Klopt, met de H-serie was er nog de afweging tussen de 5kW of de 7 of 9 kW vanwege het minimale vermogen, maar nu met nagenoeg gelijke prijzen is eigenlijk de 9 kW de enige logische keuze.
En blijven de eerdere gedachte over het buffervat dan overeind? Ik zelf zie regelmatig opwekking rond de 1000/1500 met de H dat zou betekenen dat een J met minimaal 2500 opwekking toch best vaak uit zou gaan icm 80+m2 vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
ErikVers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:23:
[...]

En blijven de eerdere gedachte over het buffervat dan overeind? Ik zelf zie regelmatig opwekking rond de 1000/1500 met de H dat zou betekenen dat een J met minimaal 2500 opwekking toch best vaak uit zou gaan icm 80+m2 vloerverwarming?
Die meningen blijven gelijk. Je kunt toch niet meer energie in de woning kwijt en de thermostaat zal ingrijpen.

Of je nu 36 kWh op een dag aan warmte in je woning stop met 1500 watt constant of met 2500 watt in runs van 1 uur aan en 40 minuten uit maakt weinig uit. De traagheid van de vloerverwarming zorgt er wel voor dat het lange runs worden.

Uiteindelijk is het meer de vraag vanaf welke buitentemperatuur de warmtepomp constant kan draaien. Dat is bij een minimale afgifte van 1500 watt hoger dan bij een minimale afgifte van 2500 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-06 19:43
ErikVers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb sinds een jaar een pana 5j draaien in een (goed na geïsoleerde) tweekapper van 165m2 uit 1988 met beneden ca 50m2 vloerverwarming 10cm hoh en boven verwarmen we alleen de badkamer met een hele grote design radiator en dit alles met war en een simpele aan/uit thermostaat en zonder buffer. Het blijkt dat de wp een keer of vijf per dag aanslaat of het nu kouder is of zoals de temperatuur van de laatste dagen met 's nachts een paar graden vorst en overdag stralend weer. Met een goede instelling van de stooklijn gaat de wp hier niet pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZVjRXBtaS6c0CWeRRe9QmInjSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkXNKaPCcYeXyYQnAo92c55N.png?f=fotoalbum_large

Om 02.00 een defrost en zo rond 17.00 is de compressor even
uitgegaan omdat er gekookt werd en daarom te weinig afgifte was.
Het verbruik was het afgelopen jaar 1490kWh, inclusief de winter periode van februari 2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULl16-X8kfwL0B1kutsJpGBb9zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RcxyFuHCdmPXq6i6HVLIJkMZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is een koudere dag met een paar defrosts 's nachts en rond de middag nog een.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Zolang ik de Ta niet onder de 28 graden doe, gaat hij hier ook niet pendelen (terwijl ik formeel veel te weinig afgifte of teveel vermogen zou hebben). Hij gaat alleen uit als de thermostaat dat nodig vindt. Prima vind ik dat, dat deed de oude CV ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Signor Doekie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb sinds een jaar een pana 5j draaien in een (goed na geïsoleerde) tweekapper van 165m2 uit 1988 met beneden ca 50m2 vloerverwarming 10cm hoh en boven verwarmen we alleen de badkamer met een hele grote design radiator en dit alles met war en een simpele aan/uit thermostaat en zonder buffer. Het blijkt dat de wp een keer of vijf per dag aanslaat of het nu kouder is of zoals de temperatuur van de laatste dagen met 's nachts een paar graden vorst en overdag stralend weer. Met een goede instelling van de stooklijn gaat de wp hier niet pendelen.

[Afbeelding]

Om 02.00 een defrost en zo rond 17.00 is de compressor even
uitgegaan omdat er gekookt werd en daarom te weinig afgifte was.
Het verbruik was het afgelopen jaar 1490kWh, inclusief de winter periode van februari 2021.
[Afbeelding]

Dit is een koudere dag met een paar defrosts 's nachts en rond de middag nog een.
Heldere info, en die printscreens vanuit Homewizzard data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
ErikVers schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Heldere info, en die printscreens vanuit Homewizzard data?
Jazeker. Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FransvWoerkom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Bij jouw huidige verdeler zitten aanvoer- en retourbalk op dezelfde hoogte. Bij de meeste verdelers zitten ze boven elkaar, dus zul je dan van elke vloerlus een stukje moeten afknippen en er een nieuwe euroconus koppeling aan zetten.

[Afbeelding]
Sjonge ik snap eigenlijk nu pas wat je bedoelde met het zelf maken van een verdeler. Thanks, hier kan ik wat mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Vraag me niet hoe of waarom, maar hier zie je wat er gebeurt:

[Afbeelding]

Hij is eerst aan een gewone defrost bezig. Maar dan stopt de circulatiepomp en gaat het compressorverbruik naar 4kW voor een minuut of 10. Dan gaat de circulatiepomp weer aan. De 4kW zie ik ook op de remote en op de kWh meter. De compressor toert op naar 81Hz.

In de Service Manual (van de MXC...) staat een diagram met een tekst, anders dan bij de MDC... Daar kan ik geen touw aan vastknopen.
ik heb even gekeken. de tcap kan/zal de HGP (hot gas bypass) gebruiken als het ontdooien te lang duurt als er te weining warmte van binnen komt. dan zal de waterpomp stoppen en gaat het systeem vol in de bypass expres. de bypass is er nomaal voor om zeker ervan te zijn dat de inlaat alleen gas binnenkrijgt door een beetje heet gas van de uitlaat terug in de inlaat te spuiten. denk aan EGR in een diesel. dit om te voorkomen dat er vloeistof de compressor inloopt door te lage temperaturen en drukken. het is natuulijk pure efficientieverlies maar het zorgt ervoor dat de compressor heelblijft in bepaalde omstandigheden. in dit geval word het gebruikt om het hete gas wat uit de compressor komt NOG heter te maken door een deel te circuleren over de compressor zelf. dit is natuurlijk magistraal inefficient (nog inefficientier dan een noodelement aanzetten) maar kan wel flink hogere temperturen sneller bereiken om rapper te kunnen ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:03:
[...]

ik heb even gekeken. de tcap kan/zal de HGP (hot gas bypass) gebruiken als het ontdooien te lang duurt als er te weining warmte van binnen komt. dan zal de waterpomp stoppen en gaat het systeem vol in de bypass expres. de bypass is er nomaal voor om zeker ervan te zijn dat de inlaat alleen gas binnenkrijgt door een beetje heet gas van de uitlaat terug in de inlaat te spuiten. denk aan EGR in een diesel. dit om te voorkomen dat er vloeistof de compressor inloopt door te lage temperaturen en drukken. het is natuulijk pure efficientieverlies maar het zorgt ervoor dat de compressor heelblijft in bepaalde omstandigheden. in dit geval word het gebruikt om het hete gas wat uit de compressor komt NOG heter te maken door een deel te circuleren over de compressor zelf. dit is natuurlijk magistraal inefficient (nog inefficientier dan een noodelement aanzetten) maar kan wel flink hogere temperturen sneller bereiken om rapper te kunnen ontdooien.
Ja, zoiets dacht ik ook al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zulke oplossingen zie je alleen bij grote commericele/industriele vriessystemen. het is een simpeler/sneller systeem dan verwarmingselementen in een verdamper drukken maar slechter voor de compressor. die krijgt flink op zijn flikker. en de olie gaat harder achteruit. bij de meeste systemen sta je die ook best vaak te vervangen. ik ben er geen fan van in dit soort opstellingen als levensduur een factor is, niet in hermetisch gesloten systemen in elk geval.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-03-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09
@flippy je hebt het over nog hogere temperaturen, is dit voor een defrost te beïnvloeden ? Dat je accepteer dat een defrost langer duurt maar je de compressor minder belast(lagere temperatuur dus druk dus kracht dus slijtage)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
  • Laatst online: 27-03 13:12
Hallo allemaal Dit is niet echt de plek om voor te stellen maar toch een dankwoord, in 2 jaar aan het verbouwen geweest en regelmatig veel aan dit forum gehad.

Nu wat sneller dan gepland van het gas af. Ik heb al besloten dat ik voor een 7 KW pana split unit gaat (buitenunit komt aan de buitenmuur en ook vrij hoog (1e verdieping, oude douche is technische ruimte geworden) dat durf ik niet aan met een monoblock.

Ik heb al convectoren op 1e en 2 e verdieping (Jaga de met de dubbele convector, nog niet geboosterd, wel stroomvoorziening voor aanwezig achter radiator) en vloer verwarming op BG alles aangesloten met dikkere leidingen (20 mm kunstof voor radiatoren, 32 hoofdleiding. daarnaast Zonnecollectoren (2x24 heatpipes met 400 liter buffer).

In de huidige setup is de buffer cv water gevuld en staat hij in de retour, cv ketel trekt uit de buffer zijn retour water. CV staat op 45 graden met een lange nadraaitijd voor het geval de buffer door de zonneboiler al is verwarmd (zoals afgelopen dagen).

Plan is: CV gaat weg, ik ga voor all electric. Met ons gasverbruik is 7 KW pana ruim voldoende maar wij zijn zeer zuinige stokers (17-18 beneden en 14 boven, behalve als ik werk in mijn werkkamertje, ook stoken we nog bij in het weekend en koude dagen met de houtkachel (voor het plezier, weet hoer erover wordt gedacht hier en dat snap ik maar ik ga niet van gedachten veranderen, er gaat alleen zelf verzameld en gehakt hout in). Ik wil bij eventuele verkoop van het huis (die zeker harder gaan stoken) en eventueel wegvallen houtkachel (verbod?) ook genoeg vermogen houden vandaar 7 kw. Plus, ik hoop met de buffer een flink gedeelte van de nachtbehoefte overdag te produceren met de PANA.

Hoe dan ook lange intro naar mijn vraag: ik heb onderstaande tekening gemaakt van de setup, maar heb daar nog een paar vragen over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKsM0uzCkyCfylmWh1Xdb4nca-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLRPBPY1FwSo7uII10ako5wG.jpg?f=fotoalbum_large

- Belangrijkste vraag is wat de beste plek voor de sensor is? In het T- stuk op de splitsing van de cv aanvoer leiding naar buffer en warmteafgifte? Of in het buffervat? Warmptepomp weetjes zegt het beste in de splitsing. Maar ik wil ook echt het buffervat laden, als hij in de splitsing zit werkt dit minder goed volgens mij want de Pana weet dan niet de temp van het buffervat, of werkt dit wel goed omdat de pana ook zijn aangezogen retour meet en die bij koud bufferfvat laag blijft? Gevoelsmatig isveen sensor in het buffervat beter? kan iemand mij daar mee helpen?
- Heb ik voor beide sensoropties de uitbreidingsprint echt nodig? Waarom niet gewoon de boiler sensor gebruiken, rechtstreeks op de PANA aansluiten en de pana tweaken dat hij de boiler op 35 graden moet houden (heb 35 graden in gedachten voor de buffer, wellicht richting de 40 in de dagperiode laden)? Waarom zou dat niet werken?
- Ik vroeg me zelfs af of een buffer sensor wel echt nodig is want de pana meet toch ook zelf de aangevoerde retour? Doordat ik via het buffervat de beide systemen (laden, door PAna en zonneboiler en afgeven door nieuwe pomp) onafhankelijk kunnen draaien, gaat het volgens mij ook nog goed? Of heb ik dat mis? Less is more soms ;-).
- Volgens mij is er door de extra pomp geen meerwaarde aan een 3 weg klep op de splitsing van de cv aanvoer leiding en buffer? Of mis ik iets?
- ik wil graag met de heishamon gaan werken, dan heb ik de TAW module niet nodig toch?
- Waar kan ik die Heishamon bestellen want de enige site die ik zag was out of stock. Of gaat dat via het forum?

Als laatste erg leuk om hier mee bezig te zijn,heel hartelijk dank voor wat ik hier op dit forum al heb geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
Honkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:33:

- Belangrijkste vraag is wat de beste plek voor de sensor is? In het T- stuk op de splitsing van de cv aanvoer leiding naar buffer en warmteafgifte? Of in het buffervat? Warmptepomp weetjes zegt het beste in de splitsing. Maar ik wil ook echt het buffervat laden, als hij in de splitsing zit werkt dit minder goed volgens mij want de Pana weet dan niet de temp van het buffervat, of werkt dit wel goed omdat de pana ook zijn aangezogen retour meet en die bij koud bufferfvat laag blijft? Gevoelsmatig isveen sensor in het buffervat beter? kan iemand mij daar mee helpen?
- Heb ik voor beide sensoropties de uitbreidingsprint echt nodig? Waarom niet gewoon de boiler sensor gebruiken, rechtstreeks op de PANA aansluiten en de pana tweaken dat hij de boiler op 35 graden moet houden (heb 35 graden in gedachten voor de buffer, wellicht richting de 40 in de dagperiode laden)? Waarom zou dat niet werken?
- Ik vroeg me zelfs af of een buffer sensor wel echt nodig is want de pana meet toch ook zelf de aangevoerde retour? Doordat ik via het buffervat de beide systemen (laden, door PAna en zonneboiler en afgeven door nieuwe pomp) onafhankelijk kunnen draaien, gaat het volgens mij ook nog goed? Of heb ik dat mis? Less is more soms ;-).
Je hebt een zogenaamde hygiene boilervat. Daar wordt het warmte (douche) water verwarmd door een spiraal door het vat heen. Dit tov een SWW boiler waar het water in de boiler wordt verwarmd als voorraad.
Het beste in jouw geval is gewoon de warmtepomp de functie van je CV te laten vervangen. Gewoon altijd op vaste temperatuur 45 graden laten lopen. Alleen je hebt wat sturing nodig die de warmtepomp laat lopen als er vraag uit je CV is of je boiler koud is (voor je SWW). Hoe los je dat nu op in je CV ketel?
- Volgens mij is er door de extra pomp geen meerwaarde aan een 3 weg klep op de splitsing van de cv aanvoer leiding en buffer? Of mis ik iets?
Je kan ook gewoon de SWW stand van de warmtepomp eventueel gebruiken en dan zonder 3-weg klep. En de standaard SWW boiler sensor (zonder optionele print inderdaad). Dan zal de warmtepomp het vat verwarmen als het nodig is. Je zone regelaars en extra pomp zullen uit blijven omdat daar dan geen warmtevraag is zodat al de warmte het vat in gaat.
- ik wil graag met de heishamon gaan werken, dan heb ik de TAW module niet nodig toch?
- Waar kan ik die Heishamon bestellen want de enige site die ik zag was out of stock. Of gaat dat via het forum?
TAW module is inderdaad niet nodig maar bedenk wel dat je met heishamon zelf aan de slag moet om bijv. externe verbindingen vanuit je vakantieadres te regelen omdat heishamon zelf geen cloud koppeling heeft natuurlijk. Heishamon is dus geen vervanging voor de TAW module in die zin ;-)

De tindie site is de enige plek (of je stuurt een DM naar mij) en ja ze zijn out of stock. Ik verwacht ze a.s. dinsdag of woensdag binnen te krijgen zoals ook in de product beschrijving op tindie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Honkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:33:
Hallo allemaal Dit is niet echt de plek om voor te stellen maar toch een dankwoord, in 2 jaar aan het verbouwen geweest en regelmatig veel aan dit forum gehad.

Nu wat sneller dan gepland van het gas af. Ik heb al besloten dat ik voor een 7 KW pana split unit gaat (buitenunit komt aan de buitenmuur en ook vrij hoog (1e verdieping, oude douche is technische ruimte geworden) dat durf ik niet aan met een monoblock.

Ik heb al convectoren op 1e en 2 e verdieping (Jaga de met de dubbele convector, nog niet geboosterd, wel stroomvoorziening voor aanwezig achter radiator) en vloer verwarming op BG alles aangesloten met dikkere leidingen (20 mm kunstof voor radiatoren, 32 hoofdleiding. daarnaast Zonnecollectoren (2x24 heatpipes met 400 liter buffer).

In de huidige setup is de buffer cv water gevuld en staat hij in de retour, cv ketel trekt uit de buffer zijn retour water. CV staat op 45 graden met een lange nadraaitijd voor het geval de buffer door de zonneboiler al is verwarmd (zoals afgelopen dagen).

Plan is: CV gaat weg, ik ga voor all electric. Met ons gasverbruik is 7 KW pana ruim voldoende maar wij zijn zeer zuinige stokers (17-18 beneden en 14 boven, behalve als ik werk in mijn werkkamertje, ook stoken we nog bij in het weekend en koude dagen met de houtkachel (voor het plezier, weet hoer erover wordt gedacht hier en dat snap ik maar ik ga niet van gedachten veranderen, er gaat alleen zelf verzameld en gehakt hout in). Ik wil bij eventuele verkoop van het huis (die zeker harder gaan stoken) en eventueel wegvallen houtkachel (verbod?) ook genoeg vermogen houden vandaar 7 kw. Plus, ik hoop met de buffer een flink gedeelte van de nachtbehoefte overdag te produceren met de PANA.

Hoe dan ook lange intro naar mijn vraag: ik heb onderstaande tekening gemaakt van de setup, maar heb daar nog een paar vragen over:

[Afbeelding]

Als laatste erg leuk om hier mee bezig te zijn,heel hartelijk dank voor wat ik hier op dit forum al heb geleerd.
Ga jij de split unit zelf aanleggen?
Als jij een installateur het werk laat uitvoeren is de kans klein dat die het zo installeert zoals jij hier hebt bedacht (uitvoering, merken, besturing)
Tegenwoordig mag je blij zijn dat een installateur een WP komende zomer kan aanleggen, en dan moet je al geen eisen stellen over welk merk WP i.v.m levertijd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-06 09:47
Ik overweeg een Panasonic zelfinstallatie gezien het gebrek aan installateurs.
Heeft iemand nog tips waar ik een 9kW J series 1 fase monoblock kan bestellen met levertijd uiterlijk Augustus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Tinkerer84 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:20:
Ik overweeg een Panasonic zelfinstallatie gezien het gebrek aan installateurs.
Heeft iemand nog tips waar ik een 9kW J series 1 fase monoblock kan bestellen met levertijd uiterlijk Augustus?
https://warmtepomp.myonli...monobloc-r32-9-kw-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:30:
@flippy je hebt het over nog hogere temperaturen, is dit voor een defrost te beïnvloeden ? Dat je accepteer dat een defrost langer duurt maar je de compressor minder belast(lagere temperatuur dus druk dus kracht dus slijtage)
voor zover ik de panasonic documentatie heb begrepen is de beslissing op de aanvoertemperatuur. als die te laag is schakelt hij over. al zou ik het daarop niet laten hangen. immers is lage temperaturen nog altijd het doel. de hoeveelheid keren dat je staat te ontdooien is relatief klein in nederland. industriele vriesinstallaties staan 24/7 te draaien en ontdooien meerdere malen per dag. dat is iets andere koek. maar voor mij is dat wel weer een reden om geen tcap te nemen en gewoon een normaal model die het noodelement erbij pakt als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
frisianstar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Ga jij de split unit zelf aanleggen?
Als jij een installateur het werk laat uitvoeren is de kans klein dat die het zo installeert zoals jij hier hebt bedacht (uitvoering, merken, besturing)
Tegenwoordig mag je blij zijn dat een installateur een WP komende zomer kan aanleggen, en dan moet je al geen eisen stellen over welk merk WP i.v.m levertijd.
Ja behalve het koudemiddel gedeelte, heb alles eerder zelf verbouwd ook aanleg c.v. en sturing. Kwestie van verdiepen en goed uitzoeken en twee rechterhanden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
thehog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Je hebt een zogenaamde hygiene boilervat. Daar wordt het warmte (douche) water verwarmd door een spiraal door het vat heen. Dit tov een SWW boiler waar het water in de boiler wordt verwarmd als voorraad.
Het beste in jouw geval is gewoon de warmtepomp de functie van je CV te laten vervangen. Gewoon altijd op vaste temperatuur 45 graden laten lopen. Alleen je hebt wat sturing nodig die de warmtepomp laat lopen als er vraag uit je CV is of je boiler koud is (voor je SWW). Hoe los je dat nu op in je CV ketel?

[...]

Je kan ook gewoon de SWW stand van de warmtepomp eventueel gebruiken en dan zonder 3-weg klep. En de standaard SWW boiler sensor (zonder optionele print inderdaad). Dan zal de warmtepomp het vat verwarmen als het nodig is. Je zone regelaars en extra pomp zullen uit blijven omdat daar dan geen warmtevraag is zodat al de warmte het vat in gaat.

[...]

TAW module is inderdaad niet nodig maar bedenk wel dat je met heishamon zelf aan de slag moet om bijv. externe verbindingen vanuit je vakantieadres te regelen omdat heishamon zelf geen cloud koppeling heeft natuurlijk. Heishamon is dus geen vervanging voor de TAW module in die zin ;-)

De tindie site is de enige plek (of je stuurt een DM naar mij) en ja ze zijn out of stock. Ik verwacht ze a.s. dinsdag of woensdag binnen te krijgen zoals ook in de product beschrijving op tindie staat.
Hoi bedankt voor de reactie!

Weet dat ik een hygiëne Boiler of buffer heb weet niet wat de officiele naam is maar ik zie het meer als een buffer. Zo gebruik ik hem in de winter met warmptepomp straks.

Maar bedoel je dat mijn schema wel goed is, en de sensor in de buffer kan? Het is met niet helemaal duidelijk wat je daar bedoelt. Ook zie ik niet in waarom je aangeeft dat de buffer/boiler naar 45 graden te halen. Dan draait de warmtepomp minder efficiënt. En nu met de naverwarming werkt het ook goed om warm tapwater te hebben.

Je vroeg nog hoe ik het nu oplos: de honeywell ruimte sturing stuurt de ketel aan. Zoals gezegd was mijn idee, de cv ketel weg een pomp ertussen,aanvoer warmptepomp via t stuk naar buffer en aanvoer convectoren/vloerverwarming zelfde in de retour. Dat is een verschil met nu waarin de Buffer in de retolur van de cv staat. Pomp wordt straks dan ook door de honeywell ruimte sturing aangestuurd, wat nu nog niet het geval is (er is nog geen pomp).

Als ik de standaard boiler functie van de warmptepomp kan gebruiken om de buffer/boiler te verwarmen in het geval dat die b.v. <30 graden is. Ook als is er geen warmtevraag in huis lijkt me prima! Scheelt een print. Ik zet er dan alleen geen 3 weg klep tussen snapt de warmptepomp dat? Wellicht dat de print ook nog andere voordelen bied?

Ik hoef voor instellingen niet de cloud in, als ik het maar kan regelen. Dat wordt een Heishamon dus ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Honkie op 12-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Honkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Hoi bedankt voor de reactie!

Weet dat ik een hygiëne Boiler of buffer heb weet niet wat de officiele naam is maar ik zie het meer als een buffer. Zo gebruik ik hem in de winter met warmptepomp straks.

Maar bedoel je dat mijn schema wel goed is, en de sensor in de buffer kan? Het is met niet helemaal duidelijk wat je daar bedoelt. Ook zie ik niet in waarom je aangeeft dat de buffer/boiler naar 45 graden te halen. Dan draait de warmtepomp minder efficiënt. En nu met de naverwarming werkt het ook goed om warm tapwater te hebben.

Je vroeg nog hoe ik het nu oplos: de honeywell ruimte sturing stuurt de ketel aan. Zoals gezegd was mijn idee, de cv ketel weg een pomp ertussen,aanvoer warmptepomp via t stuk naar buffer en aanvoer convectoren/vloerverwarming zelfde in de retour. Dat is een verschil met nu waarin de Buffer in de retolur van de cv staat. Pomp wordt straks dan ook door de honeywell ruimte sturing aangestuurd, wat nu nog niet het geval is (er is nog geen pomp).

Als ik de standaard boiler functie van de warmptepomp kan gebruiken om de buffer/boiler te verwarmen in het geval dat die b.v. <30 graden is. Ook als is er geen warmtevraag in huis lijkt me prima! Scheelt een print. Ik zet er dan alleen geen 3 weg klep tussen snapt de warmptepomp dat? Wellicht dat de print ook nog andere voordelen bied?

Ik hoef voor instellingen niet de cloud in, als ik het maar kan regelen. Dat wordt een Heishamon dus ;-)
Ik had de naverwarmer nog niet gezien maar dat ding vreet energie natuurlijk. Daarom zou je je vat zo warm mogelijk willen stoken met de warmtepomp (als de collectoreren het niet al gedaan hebben). 45 graden was maar een voorbeeld omdat je dat nu ook doet maar dat kan je dus aanpassen als je wilt.

Je kan inderdaad gewoon (zonder 3-weg klep bij jou, dus gewoon T-stuk) je buffer opwarmen in de SWW modus zodra hij (de boiler sensor die al in de standaard print zit) bijv <30 graden is. De warmtepomp zal wel een stuursignaal sturen maar controleert er niet op dus denkt gewoon dat hij in SWW stand staat. In normaal (CV) bedrijf loopt het water ook door de buffer zodra de 2e pomp weinig debiet heeft (als de achterliggende zones bijna dicht staan) en warmt dan de buffer ook weer een beetje op.

De extra print heeft bij jou geen voordelen. Die is voornamelijk als jij geen andere aansturing hebt (honeywell) en alle zone sturing door de warmtepomp laat doen, inclusief de zonnecollector. Heishamon kan overigens de extra print simuleren mocht dat nodig zijn (stuurt alleen geen pompen en kleppen fysiek aan natuurliijk maar dat kan je dan op basis van output van heishamon zelf doen).

Ik zou als algemeen advies zeggen, begin simpel met zo weinig mogelijk of eigenlijk geen accessoires. Je kan ze er altijd bij kopen als het toch nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Even een vraag tussen door:

Vanmiddag geprobeerd de externe thermostaat (CN4, een jaar geleden al aangesloten) toe te passen op mijn gebruikelijke instelling van Stooklijn met compensatie (-5 tot +5) via de remote, omdat bij flinke zon instraling in de woonkamer de temperatuur te veel oploopt.
Ik heb de stooklijn na opnieuw starten opnieuw ingesteld.

Kan ik extern in en uit schakelen met de genoemde Stooklijn instelling? het lukte mij namelijk niet.

Wp draait alleen voor verwarmen, geen Heishamon of what ever, geen extra print.

[ Voor 33% gewijzigd door frisianstar op 12-03-2022 20:43 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
thehog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Ik had de naverwarmer nog niet gezien maar dat ding vreet energie natuurlijk. Daarom zou je je vat zo warm mogelijk willen stoken met de warmtepomp (als de collectoreren het niet al gedaan hebben). 45 graden was maar een voorbeeld omdat je dat nu ook doet maar dat kan je dus aanpassen als je wilt.

Je kan inderdaad gewoon (zonder 3-weg klep bij jou, dus gewoon T-stuk) je buffer opwarmen in de SWW modus zodra hij (de boiler sensor die al in de standaard print zit) bijv <30 graden is. De warmtepomp zal wel een stuursignaal sturen maar controleert er niet op dus denkt gewoon dat hij in SWW stand staat. In normaal (CV) bedrijf loopt het water ook door de buffer zodra de 2e pomp weinig debiet heeft (als de achterliggende zones bijna dicht staan) en warmt dan de buffer ook weer een beetje op.

De extra print heeft bij jou geen voordelen. Die is voornamelijk als jij geen andere aansturing hebt (honeywell) en alle zone sturing door de warmtepomp laat doen, inclusief de zonnecollector. Heishamon kan overigens de extra print simuleren mocht dat nodig zijn (stuurt alleen geen pompen en kleppen fysiek aan natuurliijk maar dat kan je dan op basis van output van heishamon zelf doen).

Ik zou als algemeen advies zeggen, begin simpel met zo weinig mogelijk of eigenlijk geen accessoires. Je kan ze er altijd bij kopen als het toch nodig blijkt.
Beetje off topic maar een doorstroomverwarmer gebruikt zeker als ie aan staat behoorlijk energie, maar dat doet ie dan ook alleen als er vraag is. Voor gasloos is het een simpele en betrouwbare manier om water te verwarmen. In totaliteit verbruikt het minder als b.v. een elektrische boiler. 8). Maar goed als de WP eenmaal draait zal ik eens wat experimenteren. Wat efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:32:
Even een vraag tussen door:

Vanmiddag geprobeerd de externe thermostaat (CN4, een jaar geleden al aangesloten) toe te passen op mijn gebruikelijke instelling van Stooklijn met compensatie (-5 tot +5) via de remote, omdat bij flinke zon instraling in de woonkamer de temperatuur te veel oploopt.
Ik heb de stooklijn na opnieuw starten opnieuw ingesteld.

Kan ik extern in en uit schakelen met de genoemde Stooklijn instelling? het lukte mij namelijk niet.

Wp draait alleen voor verwarmen, geen Heishamon of what ever, geen extra print.
Heb je in het installateursmenu externe schakelaar (ext sw) op Ja gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Heb je in het installateursmenu externe schakelaar (ext sw) op Ja gezet?
Op mijn Remote heet dat 'Externe Schakeling' en die staat op Ja.

De Externe thermostaat heeft altijd gewerkt toen ik tot november vorig jaar nog de wp via 'Direct' aanstuurde.
Maar wellicht moet ik nu niet CN4 maar CN2 (230Volt) gebruiken, de thermostaat is er wel op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:27
frisianstar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:42:
[...]

De Externe thermostaat heeft altijd gewerkt toen ik tot november vorig jaar nog de wp via 'Direct' aanstuurde.
Maar wellicht moet ik nu niet CN4 maar CN2 (230Volt) gebruiken, de thermostaat is er wel op voorbereid.
Volgens mij is cn4 juist de goede. Heb je wel een stooklijn ipv een vast Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:27
Je kunt alleen je stooklijn verschuiven als hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 19:39
Ik ben alvast de elektra op orde aan het brengen voor de 7kW J serie die hopelijk mei/juni geleverd zal worden.
Vraagje over de schakeling van het heating element van het SWW vat:
- Contact 5-6 op CN3 schakelt de heater van het SWW van in (max 3kW); Komt dit vermogen via de 2e aansluiting binnen waarop ook de interne backupheater wordt ingeschakeld? Ik neem aan van wel, en dan is de vervolgvraag; Houdt de WP er rekening mee om nooit beide heaters tegelijk in te schakelen?

In het verlengde daarvan; Evt zou je dit contact een relais kunnen laten schakelen wat vervolgens de SWW heater activeert, en dan de heater van de SWW tank ook een eigen groep geven (totaal dus 3 groepen; 1x WP, 1x interne heater, 1x SWW heater)
Heeft dit voordelen?
In combinatie met een Heishamon zou je fijn al het verbruik van interne/externe heater element op de tweede aansluiting kunnen monitoren, maar heb je geen onderscheid tussen interne heater en SWW heater qua verbruik. Is dat uberhaupt nuttig? Ik hoop eigenlijk de interne heater nooit nodig te hebben.
In het geval van verdeling over 3 groepen moet je nog een derde kWh meter plaatsen en uitlezen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Diedo70 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:11:
Ik ben alvast de elektra op orde aan het brengen voor de 7kW J serie die hopelijk mei/juni geleverd zal worden.
- Contact 5-6 op CN3 schakelt de heater van het SWW van in (max 3kW); Komt dit vermogen via de 2e aansluiting binnen waarop ook de interne backupheater wordt ingeschakeld? Ik neem aan van wel, en dan is de vervolgvraag; Houdt de WP er rekening mee om nooit beide heaters tegelijk in te schakelen?

In het verlengde daarvan; Evt zou je dit contact een relais kunnen laten schakelen wat vervolgens de SWW heater activeert, en dan de heater van de SWW tank ook een eigen groep geven (totaal dus 3 groepen; 1x WP, 1x interne heater, 1x SWW heater)
Heeft dit voordelen?
In combinatie met een Heishamon zou je fijn al het verbruik van interne/externe heater element op de tweede aansluiting kunnen monitoren, maar heb je geen onderscheid tussen interne heater en SWW heater qua verbruik. Is dat uberhaupt nuttig? Ik hoop eigenlijk de interne heater nooit nodig te hebben.
In het geval van verdeling over 3 groepen moet je nog een derde kWh meter plaatsen en uitlezen.

Wat betreft stroom verbruik externe heater: je kunt die met een extra aardlekautomaat met kwh meter met pulsmeter registreren met de heishamon (1 heishamon heeft 2x een s0 ingang).

Of je geeft iets meer geld uit en gaat voor gemak met homewizzard een wifi https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter

En die suply 1 en 2 in de pana uiteraard ook meten met kwh meter icm heishamon. Dat is ook de reden dat ik drie maal een heishamon in huis heb en maar één warmtepomp 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Diedo70 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:11:

Heeft dit voordelen?

De software van de warmtepomp stuurt nooit BU heater en Tank heater tegelijk aan.

Ik stuur mijn tank heater via een relais omdat mijn tank heater 4,5kW zonder sterpunt is.

Als je de tank heater via een relais stuurt, houd dan ook die stuurdraden gescheiden van stuurdraden voor de 3-weg klep. Ze zitten tenslotte aan verschillende groepen in de meterkast.

Of het zinvol is om alles afzonderlijk te meten, is een kwestie van smaak. Ik heb beide warmtepompgroepen en de tankheater op één kWh-meter zitten omdat ik vroeger ook maar één gasmeter had. Als ik wil weten of en hoeveel de BU heater heeft verbruikt, kijk ik op de remote. En als ik wil weten hoeveel de tank heater heeft verbruikt, kijk ik op de remote en vermenigvuldig ik dat met 1,5. Panasonic neemt aan dat de tank heater 3kW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:42:
[...]

"Schakeling". Daarom gooi ik altijd de NL handleiding weg en staat er External SW in mijn display.

Toch niet per ongeluk onder Zone & Sensor Thermostaat (Extern) gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:53:
[...]

"Schakeling". Daarom gooi ik altijd de NL handleiding weg en staat er External SW in mijn display.

Toch niet per ongeluk onder Zone & Sensor Thermostaat (Extern) gekozen?
Nee staat op 'Watertemperatuur' WAR dus.

Nogmaals mijn vraag voor die wat later dit lezen;
Ik stuur mijn 7 KW Mono wp type H aan via WAR/ stooklijn en wil graag met de externe thermostaat aangesloten op CN4 de wp uitschakelen als het binnenhuis door de zon instraling te warm is terwijl het buiten nog fris is... Hoe moet dat?, hoe doen jullie dat?

De thermostaat heeft prima gewerkt toen ik vorig nog de wp aanstuurde via "Direct" verwarmen (via de remote); bij uitschakelen met de thermostaat kwam er een bericht op de remote; uitgeschakeld door externe schakelaar" o.i.d.

Ik kan proberen de thermostaat op CN2 aan te sluiten, dat kan wel, bedrading en thermostaat zijn er voor geschikt, maar ik heb liever toch geen 230 Volt in een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 21:05
frisianstar schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Ik stuur mijn 7 KW Mono wp type H aan via WAR/ stooklijn en wil graag met de externe thermostaat aangesloten op CN4 de wp uitschakelen als het binnenhuis door de zon instraling te warm is terwijl het buiten nog fris is... Hoe moet dat?, hoe doen jullie dat?

De thermostaat heeft prima gewerkt toen ik vorig nog de wp aanstuurde via "Direct" verwarmen (via de remote); bij uitschakelen met de thermostaat kwam er een bericht op de remote; uitgeschakeld door externe schakelaar" o.i.d.

Ik kan proberen de thermostaat op CN2 aan te sluiten, dat kan wel, bedrading en thermostaat zijn er voor geschikt, maar ik heb liever toch geen 230 Volt in een thermostaat.
Ik gebruik CN4 om aan uit te schakelen met een WiFi relais. Ik neem aan dat jou thermostaat dat ook gewoon aan/uit doet. Als mijn relais aan staat heb ik gewoon WAR met een stooklijn die ik kan shiften.
Krijg je op de remote “Uitgezet met externe schakelaar!” te zien als de thermostaat de Wp uitschakelt? Zodra ik het relais weer schakel naar aan, krijg ik de WAR met alles weer terug.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
frisianstar schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Zo staat het bij mijn J met een thermostaat op cn4 en met war.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBLHF18U86KZjIPLiZ-aJQeLves=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H11JcIIMJihZ7gj9XAfa2mX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISk6SnyfzIT0ZNfbeuHZuQBHSuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnTgWU3JItIPL79jjfJcbCf2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Alles ingesteld en aangesloten zoals hier wordt aangegeven maar geen externe uitschakeling met de genoemde tekst op display.
Ik zal morgen de kabel tussen cn 4 en thermostaat controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
FransvWoerkom schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:43:
[...]

De software van de warmtepomp stuurt nooit BU heater en Tank heater tegelijk aan.

Ik stuur mijn tank heater via een relais omdat mijn tank heater 4,5kW zonder sterpunt is.

Als je de tank heater via een relais stuurt, houd dan ook die stuurdraden gescheiden van stuurdraden voor de 3-weg klep. Ze zitten tenslotte aan verschillende groepen in de meterkast.

Of het zinvol is om alles afzonderlijk te meten, is een kwestie van smaak. Ik heb beide warmtepompgroepen en de tankheater op één kWh-meter zitten omdat ik vroeger ook maar één gasmeter had. Als ik wil weten of en hoeveel de BU heater heeft verbruikt, kijk ik op de remote. En als ik wil weten hoeveel de tank heater heeft verbruikt, kijk ik op de remote en vermenigvuldig ik dat met 1,5. Panasonic neemt aan dat de tank heater 3kW is.
Dank! @ErikVers en @FransvWoerkom

In ieder geval goed te weten dat de backupheater en tankheater nooit gelijk aan gaan.

Ik denk dat ik dan de tankheater op CN4 CN3 zal aansluiten en het verbruik van beide heaters onder dezelfde kWh meter laat tellen met een 1 heishamon voor verbruik WP en verbruik heater.
Dat houdt het ook wel overzichtelijk en scheelt weer een relais en extra kWh meter en kastje

Grappig dat de Pana aanneemt dat de tankheater 3kW is, terwijl hun eigen tanks worden geleverd met 1.5kW heaters. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Diedo70 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:44:
[...]

Dank! @ErikVers en @FransvWoerkom

In ieder geval goed te weten dat de backupheater en tankheater nooit gelijk aan gaan.

Ik denk dat ik dan de tankheater op CN4 zal aansluiten en het verbruik van beide heaters onder dezelfde kWh meter laat tellen met een 1 heishamon voor verbruik WP en verbruik heater.
Dat houdt het ook wel overzichtelijk en scheelt weer een relais en extra kWh meter en kastje

Grappig dat de Pana aanneemt dat de tankheater 3kW is, terwijl hun eigen tanks worden geleverd met 1.5kW heaters. :?
Ik neem aan dat je CN3 bedoeld, booster heater?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk141G3DthPI3ZZQBtsdLOG_X24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fEdDC35LO1ExZcF6wKSNmQiS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]
Het geldt in ieder geval voor mijn MXC12. Het staat ook nergens en het is niet in te stellen. De binnenunit ADC0309 met ingebouwde sww tank heeft een 3kW tankheater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:27:
[...]

zulke oplossingen zie je alleen bij grote commericele/industriele vriessystemen. het is een simpeler/sneller systeem dan verwarmingselementen in een verdamper drukken maar slechter voor de compressor. die krijgt flink op zijn flikker. en de olie gaat harder achteruit. bij de meeste systemen sta je die ook best vaak te vervangen. ik ben er geen fan van in dit soort opstellingen als levensduur een factor is, niet in hermetisch gesloten systemen in elk geval.
Dank voor de analyse. De afgelopen twee weken met ochtendtemperaturen rond 0°C waren er zo'n 2 defrosts per dag. De week voor kerst en de tweede week van januari waren het er soms 10 per dag. Met elke keer 10 minuten 4kW en 81Hz.

Ik zou nog een buffertank van 100L in serie met de retour van de convectoren kunnen zetten, maar die retourtemperatuur is vaak onder 27° dus als daar 1kWh wordt uitgehaald, is de temperatuur gedaald tot net onder 20. Misschien redt hij het ontdooien daarmee. Die energie is in ieder geval opgewekt met een COP hoger dan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Dank voor de analyse. De afgelopen twee weken met ochtendtemperaturen rond 0°C waren er zo'n 2 defrosts per dag. De week voor kerst en de tweede week van januari waren het er soms 10 per dag. Met elke keer 10 minuten 4kW en 81Hz.

Ik zou nog een buffertank van 100L in serie met de retour van de convectoren kunnen zetten, maar die retourtemperatuur is vaak onder 27° dus als daar 1kWh wordt uitgehaald, is de temperatuur gedaald tot net onder 20. Misschien redt hij het ontdooien daarmee. Die energie is in ieder geval opgewekt met een COP hoger dan 1.
dat zal je niet helpen. zodra je retour langer dan paar seconden onder de 27 valt wat HEEL snel zal gebeuren zal die alsnog omschakelen. en in de tussentijd zit je hele jaar met extra pompen, extra water opstoken en ander ongewenst gedrag wat je juist wilt voorkomen. je geeft dan 30 euro uit om 1 euro te besparen.

niet vergeten dat hij tijdens een defrost er rustig +30L/min door kan jassen. dus binnen ~2 min is die tank al een keer rond geweest en springt ie alsnog in de stress.
[...]
dat deel van de software weet niet dat er een verschil is tussen de backup heater en de tank heater. ;)
dat krijg je met eilandjescultuur in bedrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:01:
[...]

dat zal je niet helpen. zodra je retour langer dan paar seconden onder de 27 valt wat HEEL snel zal gebeuren zal die alsnog omschakelen. en in de tussentijd zit je hele jaar met extra pompen, extra water opstoken en ander ongewenst gedrag wat je juist wilt voorkomen. je geeft dan 30 euro uit om 1 euro te besparen.

niet vergeten dat hij tijdens een defrost er rustig +30L/min door kan jassen. dus binnen ~2 min is die tank al een keer rond geweest en springt ie alsnog in de stress.
Inderdaad, de laatste defrosts begonnen bij een retourtemperatuur van 22° meteen met deice mode 2. Op één na, tijdens een sww run bleef hij in mode 1. Misschien moeten we de wp leren voor een defrost de sww tank te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Carboy54 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Het antwoord van Panasonic:

Goedemorgen Jan,
1.
We hebben de prijslijst van Panasonic erop nageslagen en daarin komen we deze niet tegen.
Wij voeren nog steeds de bijgevoegde boiler.
.
2.
Deze hebben wij ook gezien, echter, wij krijgen van Panasonic het antwoord wat ik zojuist heb doorgemaild.
Daar kan ik helaas niet echt omheen.
Met vriendelijke groet,

Customer support

Wordt hopelijk binnenkort vervolgd :-)
Ik ben ook nog in de markt voor een boilervat en de Panasonics lijken net iets smaller te zijn dan de DJG WPS vaten; Dat zou bij ons net wat makkelijker passen.
Prijstechnisch is het ook wel een erg interessant vat. Verschil met een DJG WPS + los element is richting de 400 a 500 Euro in het voordeel van de Panasonic als ik zo snel vergelijk

Wat betreft de nieuwe HI versie waar hier eerder over gesproken werd;

- Hoe groot is de winst van de 2.3m² spiraal ten opzichte van de 1.8m² versie?
Uiteraard is het 'beter', maar heb mijn heat and mass transfer niet meer helemaal paraat om helder te krijgen of het enkele procenten is of echt significant (waar ik niet zeg dat enkele procenten per definitie niet de moeite waard is natuurlijk ;) )

- Kan het 1,5kW element een legionella run bolwerken in een 300L vat binnen afzienbare tijd?
Ik snap dat dat net iets meer dan 2x zo lang zal duren in vergelijking met een 3kW element. Hoe lang duurt een run typisch bij bezitters van deze vaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:01:
[...]

[...]

dat deel van de software weet niet dat er een verschil is tussen de backup heater en de tank heater. ;)
dat krijg je met eilandjescultuur in bedrijven.
Fair enough. Daar kan ik wel mee leven. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Diedo70 op 13-03-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Diedo70 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:09:
[...]
- Hoe groot is de winst van de 2.3m² spiraal ten opzichte van de 1.8m² versie?
- Kan het 1,5kW element een legionella run bolwerken in een 300L vat binnen afzienbare tijd?
Ik snap dat dat net iets meer dan 2x zo lang zal duren in vergelijking met een 3kW element. Hoe lang duurt een run typisch bij bezitters van deze vaten?
ga je niet merken. 1.8m2 kan nog steeds makkelijk 5+kw wegwerken bij 55c. het gaat om het deel wat nog in het koude onderdeel van je boilertank zit. dus een grotere spiraal doet niks als het langere deel verder bovenin zit.

het kost ~1kW om 100L water van 55 naar 65 graden te brengen. geen probleem dus.
Diedo70 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Fair enough. Daar kan ik wel mee leven. :)
panasonic valt nog wel mee onder de streep, daikin is vele malen erger in hun software. zelfs slechter dan LG en dat wil wat zeggen. :X

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Inderdaad, de laatste defrosts begonnen bij een retourtemperatuur van 22° meteen met deice mode 2. Op één na, tijdens een sww run bleef hij in mode 1. Misschien moeten we de wp leren voor een defrost de sww tank te gebruiken ;)
Heb ik al geprobeerd maar het is heel lastig om de defrost te voorspellen. Je kan het wel uitrekenen nav de grafiek maar dan moet je hem net daarvoor op SWW only zetten en de SWW set temp verhogen (zodat hij ook blijft lopen). In de praktijk viel dat dus erg tegen allemaal en verlies je heel veel duur verwarmde SWW energie (want de COP bij een SWW run is immers veel lager, maar altijd beter dan een mode 2 defrost inderdaad).

Wat je eventueel ook kan doen is de Tr sensor digitaal maken en zorgen dat hij nooit onder de 27 graden komt (tenzij hij wel erg ver zakt) en dan alsnog je CV gebruiken voor de defrost. Een digitaal instelbare variable weerstand heb je dan nodig met aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Heb ik al geprobeerd maar het is heel lastig om de defrost te voorspellen. Je kan het wel uitrekenen nav de grafiek maar dan moet je hem net daarvoor op SWW only zetten en de SWW set temp verhogen (zodat hij ook blijft lopen). In de praktijk viel dat dus erg tegen allemaal en verlies je heel veel duur verwarmde SWW energie (want de COP bij een SWW run is immers veel lager, maar altijd beter dan een mode 2 defrost inderdaad).

Wat je eventueel ook kan doen is de Tr sensor digitaal maken en zorgen dat hij nooit onder de 27 graden komt (tenzij hij wel erg ver zakt) en dan alsnog je CV gebruiken voor de defrost. Een digitaal instelbare variable weerstand heb je dan nodig met aansturing.
Zou je met je laatste suggestie geen risico op beschadiging lopen? Werk hier met Tr van 21/22
Pana zal vast een goede reden hebben voor die ondergrens van 27 graden. Of verwacht je dat met 15graden nog steeds prima gaat?

Wellicht nog een optie; pas tijdens de defrost direct de driewegklep via domotica omzetten. Wellicht ben je dan de mode 2 voor of schakelt het spiraal direct uit? Wel minder fijn als je net onder de douche staat 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[quote]ErikVers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:38:
[...]

[ Voor 67% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Edit: dubbel

Pagina: 1 ... 54 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.