Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste
Acties:
  • 767.520 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Beekforel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Wat bedoel je precies met 8 stukken slang afknippen?

[...]

Dat lijkt mij inderdaad the way to go. Maar dan zonder T stukken en zonder de stalen buizen, gewoon rechtstreeks.
Als er aan de andere kant van die 18mm buizen geen radiatoren meer zitten heb je gelijk. Lekker simpel houden dan. Gaten iets opboren als het nodig is en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24
Heronimo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:12:
@thehog @Daan140 @rbrt In de J serie zijn de monoblocks van 5, 7 en 9kW exact dezelfde machine. Alleen zijn bij de 5kW en 7kW via de maximale compressor frequenties begrenst qua vermogen. Zover ik weet doen ze daarom ook allemaal hetzelfde minimum vermogen. Bij twijfel tussen de 7kW en 9kW zou ik dus gewoon de 9kW pakken.

Een tijd terug heb ik wel eens de partlists vergeleken in de manual. Op de onderstaande onderdelen verschillenden ze bij de J serie:
[Afbeelding]

Bij de H serie was dit anders, daar waren de 7kW en 9kW hetzelfde maar had de 5kW versie een kleinere compressor. De 5kW versie had daarmee ook een lager minimum vermogen.
Uitgaande van bovenstaande post; is er enige reden om met de huidige subsidie niet altijd voor de 9kW unit te gaan? Hebben zowel de 5kW als 7kW en 9kW de mogelijkheid om de backup heater op een losse groep aan te sluiten? Wou deze bestellen bij groene-energiewinkel.nl, voor de subsidie een lokale installateur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
Nou, ik heb de knoop doorgehakt om toch voor een monoblock te gaan (De WH-MXC09J3E8), aangezien ik een winkel gevonden heb die hem zelfs deze week nog kan leveren. Kan ik tenminste rustig de tijd nemen om hem zelf te installeren. Nu zit ik wel te denken hoe ik deze buiten het beste kan installeren.

De unit komt in de tuin direct achter een schuur te staan. Nu is de service manual niet heel duidelijk in de minimum afstand tot de muur die nodig is voor voldoende luchtstroom. Is hier een standaard die ik kan aanhouden? Of heb ik iets over het hoofd gezien in de handleiding?

Verder laat de handleiding zien dat je het beste de warmtepomp kan monteren op een laag beton, maar dan lijkt mij de afwatering erg slecht? Sowieso lijkt het mij geen stom idee om zo'n rubberen bigfoots eronder te monteren zodat hij wat hoger staat. Is het slim om dan kleine stukken beton te storten (Als soort van fundering voor de bigfoots) en ertussen grind te plaatsen voor afwatering? Of is dat overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Brokencore schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Uitgaande van bovenstaande post; is er enige reden om met de huidige subsidie niet altijd voor de 9kW unit te gaan? Hebben zowel de 5kW als 7kW en 9kW de mogelijkheid om de backup heater op een losse groep aan te sluiten? Wou deze bestellen bij groene-energiewinkel.nl, voor de subsidie een lokale installateur vragen.
Ik heb mijn 7KW Mono wp en backup op 2 groepen aangesloten, wel met de zelfde fase, (toevallig) gisteravond de stooklijn aangepast en de groep van de back-up uitgezet, afgelopen nacht brandde het display van de remote; er was een storing in de back-up heather (H 70 ) daarop de back-up groep weer ingeschakeld en de wp weer ingeschakeld via de remote.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Robbiedobbie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:45:
Nou, ik heb de knoop doorgehakt om toch voor een monoblock te gaan (De WH-MXC09J3E8), aangezien ik een winkel gevonden heb die hem zelfs deze week nog kan leveren. Kan ik tenminste rustig de tijd nemen om hem zelf te installeren. Nu zit ik wel te denken hoe ik deze buiten het beste kan installeren.

De unit komt in de tuin direct achter een schuur te staan. Nu is de service manual niet heel duidelijk in de minimum afstand tot de muur die nodig is voor voldoende luchtstroom. Is hier een standaard die ik kan aanhouden? Of heb ik iets over het hoofd gezien in de handleiding?

Verder laat de handleiding zien dat je het beste de warmtepomp kan monteren op een laag beton, maar dan lijkt mij de afwatering erg slecht? Sowieso lijkt het mij geen stom idee om zo'n rubberen bigfoots eronder te monteren zodat hij wat hoger staat. Is het slim om dan kleine stukken beton te storten (Als soort van fundering voor de bigfoots) en ertussen grind te plaatsen voor afwatering? Of is dat overkill?
Ik meen dat er echt wel wat in staat over de vrije rondom de unit.

De unit op beton is vanwege de stabiele ondergrond en staat los van wat jij verstandig vindt vanwege water en geluid. Dus ik raad je wel grind en geluiddemping (veren/bigfoots,...) aan.
Zoek maar eens vooral in het algemene panasonic WP topic naar de ijsbaantjes bij mensen die geen afwatering hebben, of het geluid van mensen die geen demping hadden.

Onze 7kW hangt aan 2 aparte groepen op 2 aparte fasen. Maar als je simpel rekent dan kom je daar al wel achter.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
Robbiedobbie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:45:

Niet duidelijk?
Minimaal 100mm persoonlijk vind ik dat erg weinig, vooral voor onderhoud aan de achterzijde (wij hebben boeren erf waar nog weleens stro/hooi rond cirkelt en dat wordt allemaal lekker de warmtewisselaar ingezogen }:O )? Ik ga hem op 250mm van de muur plaatsen. Heb al poeren gestort van 300 hoog, eronder is afgaande straatwerk, ik ga hem op een eigen frame zetten van RvS i.c.m. veren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX-sd2etEyRUGsuxKIVg8ChZE44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdI1Sxw0b57iJimaPyYSqL1G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door davevleugel op 07-03-2022 16:03 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Hmmz, welke manual komt dat uit? Degene welke ik op internet gevonden had heeft deze pagina er niet in zitten... (Deze handleiding)

Die vermeld alleen doodleuk het volgende, zonder enige tekening of vermelding in de buurt:
Ensure to keep minimum distance of spaces as illustrated, from wall, ceiling, or other obstacles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
@Robbiedobbie vanuit het o zo grote design manual (zie start topic) https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ah stom, daar heb ik niet gekeken :X Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 22:15
davevleugel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Niet duidelijk?
Minimaal 100mm persoonlijk vind ik dat erg weinig, vooral voor onderhoud aan de achterzijde (wij hebben boeren erf waar nog weleens stro/hooi rond cirkelt en dat wordt allemaal lekker de warmtewisselaar ingezogen }:O )? Ik ga hem op 250mm van de muur plaatsen. Heb al poeren gestort van 300 hoog, eronder is afgaande straatwerk, ik ga hem op een eigen frame zetten van RvS i.c.m. veren.

[Afbeelding]
Wel apart ja. In de manual die ik had 5kW H stond 300 mm minimaal naar achter en opzij.
Zit zelf op 270mm.
Dat vond ik nog wel acceptabel.
Maar 100mm :o

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
pgeene schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Wel apart ja. In de manual die ik had 5kW H stond 300 mm minimaal naar achter en opzij.
Zit zelf op 270mm.
Dat vond ik nog wel acceptabel.
Maar 100mm :o
volgens mij stond er in de TCap H ook 300 mm met 100 kan je idd nergens meer bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Niet duidelijk?
aflopend staat werk zal veranderen in een ijsweg door bevroren condenswater. Hou daar rekening mee. (of strooi wat zout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-05 23:25
ErgoStijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:39:
Even een vraag over plaats van installatie:
Dit is de dakdoorvoer (momenteel afzuigkap afvoer, maar die verdwijnt tzt

[Afbeelding]

Er is net niet voldoende plaats om de unit op dezelfde manier als de a/c buitenunit te plaatsen.

Ik hou 3 opties over
1. A/c unit naar nog 20cm naar links laten verplaatsen. Nadeel dat dit forse kosten met zich meebrengt (koelleidingen verlengen/vernieuwen ed)
2. Unit 1 meter uit de muur zetten, maar betekent ook weer 1 meter dichter bij de buren
3. Unit met uitblaasrichting naar voorkant garage zetten. Unit staat dan wel pontificaal in beeld vanaf de weg. Wel gaat geluid dan naar de meest vrije ruimte.

Wat schatten jullie in dat wijsheid is?
De LG naar rechts verplaatsen, leidingen gewoon in een ruime bocht zonder los te halen mee buigen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Up and running, morgen nog de leidingen isoleren en koppelingen nakijken.
4 meter leiding van 25mm van warmtepomp naar 22 van de cv, extra vuilfilter erbij omdat ik alleen maar radiatoren heb en ijzeren leiding. Nog zoeken naar een stooklijn (nu 40-28) en een thermostaat aan de muur hangen
Nu nog een keer inductie in de keuken en dan het gas eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7HtTqprOfZ3xydk869oU2YHfwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNuFI8kz78Z9thUzlGDLMRsf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVznq7oYAtvMlpTRl_0lBK-Cnps=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8AYq2VZRr5xLQql1dw1BgT4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-zBF6r6AygAxCiXDB3U3Dk9MVQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaB6mtmOQeJLGLBvUe8Sr577.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7NjPd0FIeKgzI9DOjmu3xv4IJo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQdmYyOIhRwKrIr2XLzSzSQQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNn2p6CH8a_qTEAG_eo0TS8W25E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Aw0jB11K4bVUm5q6bLUgu3ql.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:45
Brokencore schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Naar het antwoord op deze vraag ben ik ook benieuwd. Ik twijfel tussen 7 of 9 KW split. Zelf kom ik op 6,8 KW aan maximaal benodigd vermogen en deze winter ben ik op gas niet boven 5KW bij 55 graden geweest. Met 9 KW warm je je tapwater wel sneller op natuurlijk.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Noutie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Naar het antwoord op deze vraag ben ik ook benieuwd. Ik twijfel tussen 7 of 9 KW split. Zelf kom ik op 6,8 KW aan maximaal benodigd vermogen en deze winter ben ik op gas niet boven 5KW bij 55 graden geweest. Met 9 KW warm je je tapwater wel sneller op natuurlijk.
De 9 Kw komt ook weer sneller op temperatuur na een defrost, opstart en SWW

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:30:
Up and running, morgen nog de leidingen isoleren en koppelingen nakijken.
4 meter leiding van 25mm van warmtepomp naar 22 van de cv, extra vuilfilter erbij omdat ik alleen maar radiatoren heb en ijzeren leiding. Nog zoeken naar een stooklijn (nu 40-28) en een thermostaat aan de muur hangen
Nu nog een keer inductie in de keuken en dan het gas eruit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit maar waarom niet zoiets gebruikt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYxo2yjA7WhLq3058ZKWtmmLrBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o6ceZJou2NWkJJhzjUHBk2mo.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Even een vraagje
Heater AAN/UIT >Vrijgave buitentemperatuur,
Heater AAN/UIT >Vertragingstijd voor Heater AAN
Heater AAN/UIT >Watertemperatuur voor Heater AAN
Heater AAN/UIT >Watertemperatuur voor Heater UIT
Waar is dit voor? en wat is slim om in te stellen?
Carboy54 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Ziet er netjes uit maar waarom niet zoiets gebruikt?[Afbeelding]
Dacht dat dit te veel vernauwing had maar had inderdaad gekund achteraf

[ Voor 45% gewijzigd door klump4u op 07-03-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:23:
Even een vraagje
Heater AAN/UIT >Vrijgave buitentemperatuur,
Heater AAN/UIT >Vertragingstijd voor Heater AAN
Heater AAN/UIT >Watertemperatuur voor Heater AAN
Heater AAN/UIT >Watertemperatuur voor Heater UIT
Waar is dit voor? en wat is slim om in te stellen?

[...]

Dacht dat dit te veel vernauwing had maar had inderdaad gekund achteraf
32mm binnendiameter mooier kan het niet past direct op de Pana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 00:08
Beekforel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Wat bedoel je precies met 8 stukken slang afknippen?
[...]
Bij jouw huidige verdeler zitten aanvoer- en retourbalk op dezelfde hoogte. Bij de meeste verdelers zitten ze boven elkaar, dus zul je dan van elke vloerlus een stukje moeten afknippen en er een nieuwe euroconus koppeling aan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QPF8x2-0Pyvk2SkoDtlLpC2pxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spRfvQojv6XRGncYRQYpFn4l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door FransvWoerkom op 07-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:21
Zoooo, een jaar lang dit en het andere topic gelezen en gevold. Alles berekend en keuze gemaakt. Vrouw overtuigd. Plan gemaakt. Een mono block van 7kW j-serie is het geworden. Het gaat mee in de verbouwing van V1 en zolder. Begroting controle. Check, bestellen... Niet dus, niks op voorraad.

Prima. Ik wil toch bestellen. Wachten hoort bij het leven. Hoewel, de CV moet wel weg over twee maanden aangezien er een nieuw dak/unidek opkomt en ik daar geen tijdelijke dakdoorvoer in wil/kan maken.

Als iemand nog een 7kw of 9kw monoblock weet te staan hoor ik het graag.

Anders, iemand goede ervaringen met een zaak in deze rare tijden? Beetje communicatie wordt wel gewaardeerd.
Iemand een idee van de echte wachttijd? Groene energiewinkel zegt 4-6 maanden. RJTec >2weken (open eind).

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
DomiGijzen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:26:
Ik heb vorige week donderdag (Laat in de avond) bij encliso.de de 9kw tcap J serie besteld, waarbij de shop een levertijd binnen 15 werkdagen aangeeft. Gistermiddag kreeg ik een mail dat hij vandaag verzonden wordt, en dat we een smsje krijgen om een bezorgafspraak met de vervoerder te maken.

Misschien heeft ie ook nog wel wat andere monoblocks op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Zoooo, een jaar lang dit en het andere topic gelezen en gevold. Alles berekend en keuze gemaakt. Vrouw overtuigd. Plan gemaakt. Een mono block van 7kW j-serie is het geworden. Het gaat mee in de verbouwing van V1 en zolder. Begroting controle. Check, bestellen... Niet dus, niks op voorraad.

Prima. Ik wil toch bestellen. Wachten hoort bij het leven. Hoewel, de CV moet wel weg over twee maanden aangezien er een nieuw dak/unidek opkomt en ik daar geen tijdelijke dakdoorvoer in wil/kan maken.

Anders, iemand goede ervaringen met een zaak in deze rare tijden? Beetje communicatie wordt wel gewaardeerd.
Iemand een idee van de echte wachttijd? Groene energiewinkel zegt 4-6 maanden. RJTec >2weken (open eind).
RJTec? ik had hier of zo niet gelezen dat die niet meer aan particulieren willen verkopen? garantie verkopen zij zeker niet meer...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wachten hoort bij het leven. Hoewel, de CV moet wel weg over twee maanden aangezien er een nieuw dak/unidek opkomt en ik daar geen tijdelijke dakdoorvoer in wil/kan maken.
Over 2 maanden is er niet veel verwarming meer nodig, wellicht even een tijdelijke oplossing regelen en dan de hele zomer de tijd voor de echte oplossing? Hebben we hier 2 jaar geleden ook zo gedaan, maar dan voor de maanden aug-nov (incl warm water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Robbiedobbie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb vorige week donderdag (Laat in de avond) bij encliso.de de 9kw tcap J serie besteld, waarbij de shop een levertijd binnen 15 werkdagen aangeeft. Gistermiddag kreeg ik een mail dat hij vandaag verzonden wordt, en dat we een smsje krijgen om een bezorgafspraak met de vervoerder te maken.

Misschien heeft ie ook nog wel wat andere monoblocks op voorraad?
Tnx. Ik ga hen een bericht sturen. Zover ik gelezen heb, is de T-Cap wel beter leverbaar.
frisianstar schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:46:
[...]

RJTec? ik had hier of zo niet gelezen dat die niet meer aan particulieren willen verkopen? garantie verkopen zij zeker niet meer...
Dat heb ik gemist. Moet zeggen dat ik tot gisteren vooral de technische zaken heb gelezen. Een winkel vinden stond niet op mijn lijstje met moeilijke punten :)
sjimmie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Over 2 maanden is er niet veel verwarming meer nodig, wellicht even een tijdelijke oplossing regelen en dan de hele zomer de tijd voor de echte oplossing? Hebben we hier 2 jaar geleden ook zo gedaan, maar dan voor de maanden aug-nov (incl warm water).
Zeker. Dat is een overweging die ik maak. Ik zou de boiler wel met interne element kunnen stoken. En anders passen we daar wel een mouw aan. Het vroege stookseizoen overleven we ook wel met een trui/deken en elektrisch kacheltje. Maar dan moet ik wel enige garantie hebben dat we zo niet de winter in hobbelen. Ik trek dat wel. Maar de WAF komt dan in de nucleaire zone.
Dat klinkt misschien wat ver gezocht. Maar bij andere producten zie ik ook al een tijdje de wachttijd steeds verlengd worden tot voorbij 7 maanden inmiddels en nog geen toezegging...

[ Voor 31% gewijzigd door DomiGijzen op 08-03-2022 09:59 ]

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Panasonic Nederland levert pas weer vanaf mei/juni af bij mijn klanten. Af en toe komt er nog wat binnen maar de vraag is groot zeker gezien de ontwikkelingen op de gasmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
DomiGijzen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:53:
[...]

[...]

Dat heb ik gemist. Moet zeggen dat ik tot gisteren vooral de technische zaken heb gelezen. Een winkel vinden stond niet op mijn lijstje met moeilijke punten :)

[...]
Ik heb het opgezocht; RJtec verstuurt alleen aan het buitenland als de ondernemer een geldig Ust-ID / BTW nummer bezit.
https://www.rjtec-shop.eu...-Zahlungsbedingungen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
DomiGijzen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:53:
Ik zou de boiler wel met interne element kunnen stoken.
Ik had op marktplaats een 80 liter boiler gekocht en die naderhand weer voor dezelfde prijs op marktplaats verkocht. Die was groot genoeg voor 1 douchebeurt en dan weer even opwarmen.
Maar inderdaad moet je dan wel enige zekerheid hebben richting het volgende stookseizoen ( of voor de zekerheid ook tijdelijk een L-L WP? hebben wij 5 jaar mee verwarmd alvorens we doorstapten naar de LW WP.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Opties genoeg dus. Bedankt voor de tips. Heb inmiddels via Encliso besteld en ga wel meemaken wat de levertijd wordt.

De CV ketel gaat weg zodra het dak in April/Mei komt. Tegen die tijd staat de boiler al. Douchen kunnen we. Boven komen ook L/L units. Beneden kan in het slechtste geval nog een e-kacheltje staan.

Ga ervanuit dat we in het stookseizoen weer voorzien zijn. Maar de CV-ketel leg ik zo lang in de garage. In het allerergste geval, sluit ik die tijdelijk aan in de garage. Dan maar een gat in dat dak :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik wil het filter zo gaan schoonmaken (J). Moet de wp daarvoor helemaal van het stroom af ? Of is uitzetten op de thermostaat voldoende ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:34:
Ik wil het filter zo gaan schoonmaken (J). Moet de wp daarvoor helemaal van het stroom af ? Of is uitzetten op de thermostaat voldoende ?
Ik had hem gewoon op de bedieningsunit uit gezet.
Dan kan in ieder geval niet de pomp gaan draaien.
Maar kijk daarmee uit want als je er een timer programma in hebt zitten dan kan die hem wel aanzetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 18:31
sjimmie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Ik had hem gewoon op de bedieningsunit uit gezet.
Dan kan in ieder geval niet de pomp gaan draaien.
Maar kijk daarmee uit want als je er een timer programma in hebt zitten dan kan die hem wel aanzetten!
Het is gelukt. 5 min werk. Filter was mooi schoon. Wel was hij vacuum getrokken. Dus kraantje ff omgezet en floep.. zo eruit :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 23:56
Na heel wat lezen heb ik besloten de Panasonic te gaan plaatsen. Ik hou er wel van om er zelf mee bezig te kunnen zijn en dat gaat met alle informatie die hier te vinden is wel lukken.

Als eerste ontwerpje heb ik het volgende getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqUbJxd6MZs5oeEcXekT-2VvaAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twDjnLefwatacQ0fKa02mNkX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ontwerpdocumenten bekeken en daar is deze oplossing niet vermeld. Waar ik afwijk is dat ik geen buffer wil gebruiken. De vloerverwarming van 70m2 is gesitueerd op de benedenverdieping en hier zal ook op geregeld gaan worden. De verdeler is nu een open verdeler met pomp, maar wordt dan vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
Echter, mocht het erg koud worden op de slaapkamers/badkamer, dan wil ik nog een beetje kunnen verwarmen met JAGA radiatioren (met DBE indien nodig).

Is dit mogelijk of moet ik in zo'n situatie wel een buffer en extra pomp plaatsen?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:07:
Na heel wat lezen heb ik besloten de Panasonic te gaan plaatsen. Ik hou er wel van om er zelf mee bezig te kunnen zijn en dat gaat met alle informatie die hier te vinden is wel lukken.

[Afbeelding]

Ik heb de ontwerpdocumenten bekeken en daar is deze oplossing niet vermeld. Waar ik afwijk is dat ik geen buffer wil gebruiken. De vloerverwarming van 70m2 is gesitueerd op de benedenverdieping en hier zal ook op geregeld gaan worden. De verdeler is nu een open verdeler met pomp, maar wordt dan vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
Echter, mocht het erg koud worden op de slaapkamers/badkamer, dan wil ik nog een beetje kunnen verwarmen met JAGA radiatioren (met DBE indien nodig).

Is dit mogelijk of moet ik in zo'n situatie wel een buffer en extra pomp plaatsen?
Ziet er goed uit. Buffer met 70m2 vloerverwarming niet nodig. Genoeg buffer in de vloer voor defrosts en watervolume voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Om een externe thermostaat (Emos P5604) te laten werken (op CN4) hoeft alleen in het menu bij Zone &sensor de optie ruimtethermostaat Extern ingeschakeld te zijn of is er nog een andere instelling nodig die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:54:
Om een externe thermostaat (Emos P5604) te laten werken (op CN4) hoeft alleen in het menu bij Zone &sensor de optie ruimtethermostaat Extern ingeschakeld te zijn of is er nog een andere instelling nodig die ik over het hoofd zie?
Kiezen voor externe thermostaat. Wat is de hysterese van deze thermostaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 08-03-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Kiezen voor externe thermostaat. Wat is de hysterese van deze thermostaat?
Volgens de verkoopsite is de hysterese ±0,2 °C, is die wat hier in de topic start word vermeld.
Ik had de instelling dus goed staan maar de warmtepomp reageert er niet op.
Morgen maar eens de kabel nalopen dan. laten we hem vannacht maar alleen op war draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Volgens de verkoopsite is de hysterese ±0,2 °C, is die wat hier in de topic start word vermeld.
Ik had de instelling dus goed staan maar de warmtepomp reageert er niet op.
Morgen maar eens de kabel nalopen dan. laten we hem vannacht maar alleen op war draaien.
Draai op WAR met verlaging -3 in de koude nacht en aftoppen op max temp van b.v.21 graden met 0,2 hysterese. Werkt optimaal bij mij. Grafiek vandaag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooJK9HhrA3T86GHjKWH3ygmanMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buq1HGkDCjhtFPGwSRQhiErI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Wouter2403 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:07:

[Afbeelding]

Ik heb ook geen buffer en ook vloerverwarming en jaga's. Maar die Jaga's hangen bij mij in werkkamers. Om daar een kamertemperatuur van 20° te halen, is een aanvoertemperatuur van 30-35° nodig. Veel hoger dan de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming van 24-28°. Het eerste stookseizoen had ik nog de oude mengverdeler met pomp op de vloerverwarming. Om ook de vloer weersafhankelijk te regelen, heb ik nu een mengverdeler die door de pana bestuurd wordt.

Er zijn er hier die goede ervaringen hebben met radiatoren of convectoren parallel aan de vloerverwarming en dus op dezelfde temperatuur, maar ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van gebruik van kamers en van vloerbedekking over de vloerverwarming. Ik zou zeker de mengverdeler nog niet op marktplaats zetten. Misschien kom je na een stookseizoen ook tot de conclusie dat het beter zou zijn als de Jaga's wat warmer en/of de vloer wat kouder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 01:42:
[...]

Ik heb ook geen buffer en ook vloerverwarming en jaga's. Maar die Jaga's hangen bij mij in werkkamers. Om daar een kamertemperatuur van 20° te halen, is een aanvoertemperatuur van 30-35° nodig. Veel hoger dan de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming van 24-28°. Het eerste stookseizoen had ik nog de oude mengverdeler met pomp op de vloerverwarming. Om ook de vloer weersafhankelijk te regelen, heb ik nu een mengverdeler die door de pana bestuurd wordt.

Er zijn er hier die goede ervaringen hebben met radiatoren of convectoren parallel aan de vloerverwarming en dus op dezelfde temperatuur, maar ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van gebruik van kamers en van vloerbedekking over de vloerverwarming. Ik zou zeker de mengverdeler nog niet op marktplaats zetten. Misschien kom je na een stookseizoen ook tot de conclusie dat het beter zou zijn als de Jaga's wat warmer en/of de vloer wat kouder was.
Bedoel je verdeler met pomp en thermostaat aangestuurd door de Pana zonder buffervat waaruit hij water tapt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Bedoel je verdeler met pomp en thermostaat aangestuurd door de Pana zonder buffervat waaruit hij water tapt??
Simple 2 zone (Floor heating + Radiator) uit de toepassingsvoorbeelden in de Service Manuals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXEtaXjlue3D_GrrQu6wG_j19Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QolsKiGWK84iqdic6um9WWq7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:12:
[...]

Simple 2 zone (Floor heating + Radiator) uit de toepassingsvoorbeelden in de Service Manuals.

[Afbeelding]
Dus met pomp in de verdeler vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Carboy54 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Dus met pomp in de verdeler vloerverwarming?
Als je twee temperatuurszones hebt ontkom je daar niet aan. Wel een mooie oplossing zo @FransvWoerkom. Zal iets duurder zijn dan een klassieke mengverdeler, maar dan kun je wel goed weersafhankelijk stoken.

Wat voor mengventiel gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door Ep Woody op 09-03-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-05 22:27
davevleugel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:32:
Ter info voor de mensen die soortgelijk wil gaan bestellen binnenkort, deze zojuist van mijn leverancier ontvangen:

[...]
Dank je wel voor deze informatie. Deze toelichting is nieuw voor mij. Ik heb in oktober/november 2021 een 12KW J-generatie T-Cap besteld. Panasonic blijft de leverdatum opschuiven. Inmiddels is de verwachte leverdatum opgeschoven naar juni 2022, maar na meerdere keren verschuiven weet ik niet in hoeverre ik hierop mag vertrouwen. Ik snap de uitdagingen voor producenten, maar het is wel een uitdaging om te blijven wachten (helft aanbetaald, boiler geleverd, gascontract bijna afgelopen en subsidiepot die ondertussen leegloopt) of om op zoek te gaan naar alternatieven.

Heb jij nog een update in de tussentijd?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Als je twee temperatuurszones hebt ontkom je daar niet aan. Wel een mooie oplossing zo @FransvWoerkom. Zal iets duurder zijn dan een klassieke mengverdeler, maar dan kun je wel goed weersafhankelijk stoken.
Inderdaad. Mijn thermostaat (intern, afstandsbediening) hangt in een grote werkkamer met Jaga's op zolder op het noorden. De vloerverwarming op de BG met woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer draait op WAR. De regelafsluiters op de verdeler staan vast ingesteld op een prettige verhouding tussen woonkamer en slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@FransvWoerkom en voor de mengklep gebruik je een: ESBE VRG131 + ARA661 Set 3-weg verwarmingsmengkraan + servomotor 1 IG toch? Plus de uitbreidingskaart CZ-NS4P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 23:03
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]
Dit is exact waar ik ook naar zit te kijken. Hoe verlopen de defrosts bij jou? Zit er genoeg volume in het cv circuit? Echt warmte uit de vloer zal er zo niet komen tijdens een defrost.
Bij mij zit er 28mm buis van kruipruimte tot zolder, op zich aardig wat water. Zou het nog nodig zijn om bijv een buffer in serie te zetten om genoeg water voor een defrost te hebben.

Kan je met gebruik van de thermistors nog nachtverlaging toepassen? Ik zou graag zo veel mogelijk overdag willen draaien ivm eigen opwek en warmere buitentemperatuur voor de warmtepomp.

Die thermistors zijn er niet draadloos zeker?... :)
Het is een beetje lastig om vanuit de kruipruimte tot boven te komen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:23:
@FransvWoerkom en voor de mengklep gebruik je een: ESBE VRG131 + ARA661 Set 3-weg verwarmingsmengkraan + servomotor 1 IG toch? Plus de uitbreidingskaart CZ-NS4P.
Klopt. Die zijn bij Amazon nog steeds in de aanbieding en eigenlijk heb je ze ook nodig als je een buffervat hebt. Het voordeel van een buffervat is wel dat je het water daarin gebruikt voor de defrost. De pana sluit het mengventiel zodat het benodigde water uitsluitend uit de Jaga's komt. Is dat te weinig, dan wordt de compressor als verwarming gebruikt. Komende zomer nog wat Jaga's in het trappenhuis en entree zodat het comfortabeler wordt en er meer inhoud voor defrosts is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Dit is exact waar ik ook naar zit te kijken. Hoe verlopen de defrosts bij jou? Zit er genoeg volume in het cv circuit? Echt warmte uit de vloer zal er zo niet komen tijdens een defrost.
Bij mij zit er 28mm buis van kruipruimte tot zolder, op zich aardig wat water. Zou het nog nodig zijn om bijv een buffer in serie te zetten om genoeg water voor een defrost te hebben.

Kan je met gebruik van de thermistors nog nachtverlaging toepassen? Ik zou graag zo veel mogelijk overdag willen draaien ivm eigen opwek en warmere buitentemperatuur voor de warmtepomp.

Die thermistors zijn er niet draadloos zeker?... :)
Het is een beetje lastig om vanuit de kruipruimte tot boven te komen.

Alvast bedankt!
als je meer dan 50m2 aan vloerverwarming hebt is een buffertank totaal zinloos.

buffertanks moeten altijd voorkomen zien te worden. als je watertemperatuur te ver zakt zal in ergste geval een minuutje of 2~3 het noodelement aanspringen. maar voor de dagen dat je defrosts hebt staat dat niet in relatie tot de efficientieverliezen die een buffertank met zich meebrengt.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-03-2022 12:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Net de Plieger 15 liter keukenboiler als anti legionella element aangesloten. Ben benieuwd hoeveel energie het kost om van 52 graden naar 62 graden te gaan en hoe lang dat duurt. Scheelt in ieder geval dat de warmtepomp nu gewoon de woning opwarmt.

De SHP10 wordt wel lekker warm door de 1800 watt die er doorheen gaat... (53 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:33:
Net de Plieger 15 liter keukenboiler als anti legionella element aangesloten. Ben benieuwd hoeveel energie het kost om van 52 graden naar 62 graden te gaan en hoe lang dat duurt. Scheelt in ieder geval dat de warmtepomp nu gewoon de woning opwarmt.

De SHP10 wordt wel lekker warm door de 1800 watt die er doorheen gaat... (53 graden)
10 graden kost 12W per liter. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:40:
[...]

10 graden kost 10W per liter. ;)
Had geen zin om te rekenen ;) Volgens de grafiek 1 graad per 4 minuten. Oftewel een anti legionellarun vanaf 53 graden duurt nu 36 minuten en daarmee zijn beide boilers van boven tot onder verhit tot 62 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter

Q = m . c . ΔT

Q=215 (?) * 4180 * 10 =8987000 J => 2,5kWh uitgaande van 200Liter vat dus met nog een beetje verlies zou mijn gok 2,65kWh zijn :+ wat 1,5 uur zou zijn bij 1800watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:45:
[...]

nu 36 minuten en daarmee zijn beide boilers van boven tot onder verhit tot 62 graden.
hmm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Q = m . c . ΔT

Q=215 (?) * 4180 * 10 =8987000 J => 2,5kWh uitgaande van 200Liter vat dus met nog een beetje verlies zou mijn gok 2,65kWh zijn :+ wat 1,5 uur zijn bij 1800watt
95 liter ;) Meer dan genoeg, extra liters zorgen alleen maar voor extra stilstand verlies... Sterker nog, met 50 liter redde ik me ook prima.

Q = 95 * 4180 * 9 graden / 3600 = 993 Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
En klaar met verwarmen tot 62 graden. Nu even kijken tot hoever hij verwarmt om te kijken waar de thermostaat nu op staat ingesteld.

En het was inderdaad iets minder dan 1 kWh om de anti legionella run te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ep Woody op 09-03-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Klopt. Die zijn bij Amazon nog steeds in de aanbieding en eigenlijk heb je ze ook nodig als je een buffervat hebt. Het voordeel van een buffervat is wel dat je het water daarin gebruikt voor de defrost. De pana sluit het mengventiel zodat het benodigde water uitsluitend uit de Jaga's komt. Is dat te weinig, dan wordt de compressor als verwarming gebruikt. Komende zomer nog wat Jaga's in het trappenhuis en entree zodat het comfortabeler wordt en er meer inhoud voor defrosts is.
heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scheelt in ieder geval dat de warmtepomp nu gewoon de woning opwarmt.
Veel goedkoper (bij dit weer) is de zon je woning laten opwarmen. Gaat hier al een paar dagen goed.
Nadeel is wel dat het overdag zonder zonwering in de woonkamer vrij warm wordt (ca 24°C), maar die warmte trekt dan 's avonds weer in het beton, en zo is de warmtepomp helemaal niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:07
Mijn gratis legionella run ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oojOuG0wBEzjy4tuyNqbSfJr_MA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjeRSBKRmzfqvl89dYgGkhhW.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Veel goedkoper (bij dit weer) is de zon je woning laten opwarmen. Gaat hier al een paar dagen goed.
Nadeel is wel dat het overdag zonder zonwering in de woonkamer vrij warm wordt (ca 24°C), maar die warmte trekt dan 's avonds weer in het beton, en zo is de warmtepomp helemaal niet nodig.
Daar heb je weinig invloed op behalve je zonwering open houden. Een huis waar geen zon in schijnt, schijnt geen zon in. Ons huis staat oost/west dus begin/eind van de dag wat zonnewarmte, en koelt het tussen de middag juist weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Daar heb je weinig invloed op behalve je zonwering open houden. Een huis waar geen zon in schijnt, schijnt geen zon in. Ons huis staat oost/west dus begin/eind van de dag wat zonnewarmte, en koelt het tussen de middag juist weer af.
Dat klopt, onze vorige woning was de noordelijke helft van een tweekapper. Daar kwam de hele winter nauwelijks zon in. In de zomer wel lekker koel trouwens, dat dan weer wel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:27:
[...]

als je meer dan 50m2 aan vloerverwarming hebt is een buffertank totaal zinloos.

buffertanks moeten altijd voorkomen zien te worden. als je watertemperatuur te ver zakt zal in ergste geval een minuutje of 2~3 het noodelement aanspringen. maar voor de dagen dat je defrosts hebt staat dat niet in relatie tot de efficientieverliezen die een buffertank met zich meebrengt.
Maar ik heb geen open verdeler in de vloerverwarming, dus ik denk niet dat er veel warmte uit de vloer komt bij een defrost.

Ik bedoelde een buffer in serie in de retour naar de warmtepomp, dus eigenlijk alleen om de systeeminhoud te vergroten. Niet om een gescheiden kring te maken tussen warmtepomp en cv-circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Maar ik heb geen open verdeler in de vloerverwarming, dus ik denk niet dat er veel warmte uit de vloer komt bij een defrost.

Ik bedoelde een buffer in serie in de retour naar de warmtepomp, dus eigenlijk alleen om de systeeminhoud te vergroten. Niet om een gescheiden kring te maken tussen warmtepomp en cv-circuit.
ik denk dat je een gesloten verdeler bedoeld.

open verdeler - met pomp
gesloten verdeler - zonder pomp

afhankelijk van de opstelling zou ik eerder geld uitgeven om van je open verdeler met die pomp af te komen dan klooien met buffertanks. een buffertank is voor verruit van de meeeste situaties symptoombestrijding en niet aanpakken van het probleem. het verhoogt ook de efficientie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-05 09:06
Beste Tweakers, Mijn eerste post hier maar long time lurker.

Ik heb alle 210 paginas doorgelezen. Koste me 4 dagen. Mijn hoofd duizeld maar de meeste vragen die ik had zijn wel beantwoord.

Toch is er iets waar ik graag wat feedback over ontvang van ervaringsdeskunbdigen.

Mijn huidige situatie is als volgt:

Bescheiden vrijstaand huis 120m2 +/- 450-500 m3 inhoud. Bouwjaar 1989 maar gebouwd volgens bouwbesluit van later. Vloer, spauw en dak isolatie. Het huis word verwarmt door alleen (kleine) radiatoren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PXqSmPpG5Eoa4S4B9A-YEGs1BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2R7Dvl66cdKqMd9DXpkh551v.png?f=fotoalbum_large

Het totale vermogen is slechts 11Kwh waarvan ik slechts zon 6Kwh gebruik om te verwarmen. Alles behalve de badkamer op verdieping staat altijd uit.

Het verbruik is relatief laag. In 2021 1044 m3 aan verwarming. De aavoer temperatuur is 40 graden. Op zich is het huis dus met relatief lage temperatuur te verwarmen. Wat dat betreft denk ik dat het mogelijk moet zijn de CV de deur uit te doen en te gaan verwamen met een WP. Van wat ik begrijp is de inhoud van mijn systeem aan de lage kant (slechts een kleine 40 liter), maar tot 7KW WP zou het moeten lukken. Te zien aan de vermogens berekening van koevlaas en graaddagen methode zou een 5KW WP moeten werken, echter wil ik ook een boilervat verwarmen met de WP ipv een aparte WPB. Daardoor neig ik naar de 7KW.

Waar ik mee zit is de flow. Alle CV leidingen zijn slechts 15mm. Mijn CV kant is een 1 pijps-systeem, alle radiatoren hebben een 50/50 onderblok. Bij voorkeur ga ik (budget technisch gezien) nog niet aan vloerverwarming, echter vraag ik me dus af of een 7KW WP gaat werken met mijn dunne leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pasghetti schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:18:

Waar ik mee zit is de flow. Alle CV leidingen zijn slechts 15mm. Mijn CV kant is een 1 pijps-systeem, alle radiatoren hebben een 50/50 onderblok. Bij voorkeur ga ik (budget technisch gezien) nog niet aan vloerverwarming, echter vraag ik me dus af of een 7KW WP gaat werken met mijn dunne leidingen.
gezien het bedrag wat je toch al uitgeeft is het niet een optie om een flinke rol meerlaags buis te halen van 20mm en de buizen gewoon te vervangen en h et wat tactvoller aan te leggen zodat je ook van die onderblokken af kan? alleen opwaarderen naar 20mm en alle restricties eruit te halen zal al enorm schelen.

qua liters hoef je neit druk te maken. dat zal gewoon werken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-03-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pasghetti schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:18:
Beste Tweakers, Mijn eerste post hier maar long time lurker.

Ik heb alle 210 paginas doorgelezen. Koste me 4 dagen. Mijn hoofd duizeld maar de meeste vragen die ik had zijn wel beantwoord.

Toch is er iets waar ik graag wat feedback over ontvang van ervaringsdeskunbdigen.

Mijn huidige situatie is als volgt:

Bescheiden vrijstaand huis 120m2 +/- 450-500 m3 inhoud. Bouwjaar 1989 maar gebouwd volgens bouwbesluit van later. Vloer, spauw en dak isolatie. Het huis word verwarmt door alleen (kleine) radiatoren:

[Afbeelding]

Het totale vermogen is slechts 11Kwh waarvan ik slechts zon 6Kwh gebruik om te verwarmen. Alles behalve de badkamer op verdieping staat altijd uit.

Het verbruik is relatief laag. In 2021 1044 m3 aan verwarming. De aavoer temperatuur is 40 graden. Op zich is het huis dus met relatief lage temperatuur te verwarmen. Wat dat betreft denk ik dat het mogelijk moet zijn de CV de deur uit te doen en te gaan verwamen met een WP. Van wat ik begrijp is de inhoud van mijn systeem aan de lage kant (slechts een kleine 40 liter), maar tot 7KW WP zou het moeten lukken. Te zien aan de vermogens berekening van koevlaas en graaddagen methode zou een 5KW WP moeten werken, echter wil ik ook een boilervat verwarmen met de WP ipv een aparte WPB. Daardoor neig ik naar de 7KW.

Afgezien van die te kleine leidingen heb je echt een afgifteprobleem. Kijk maar eens wat die radiatoren nog doen bij een watertemperatuur van 35 graden (en retour 30 graden). Kan o.a. met deze calculator:
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Dan zul je zien dat je daar nooit het vermogen van de door jou voorgestelde warmtepompen in kwijt kan.
Kortom: Afgifte verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Afgezien van die te kleine leidingen heb je echt een afgifteprobleem. Kijk maar eens wat die radiatoren nog doen bij een watertemperatuur van 35 graden (en retour 30 graden). Kan o.a. met deze calculator:
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Dan zul je zien dat je daar nooit het vermogen van de door jou voorgestelde warmtepompen in kwijt kan.
Hij kan de Ta van de WP dan toch gewoon op 40 graden zetten.
Oke dat kost wat rendement maar het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:17:
[...]

ik denk dat je een gesloten verdeler bedoeld.

open verdeler - met pomp
gesloten verdeler - zonder pomp

afhankelijk van de opstelling zou ik eerder geld uitgeven om van je open verdeler met die pomp af te komen dan klooien met buffertanks. een buffertank is voor verruit van de meeeste situaties symptoombestrijding en niet aanpakken van het probleem. het verhoogt ook de efficientie.
inderdaad verdeler met pomp. Maar dat is dan wel weer handig als ik 2 zones wil maken, en dat is wel weer handig ivm houtkachel en veel glas in de woonkamer.

Ik zie niet hoe een buffer in de retour richting warmtepomp de efficientie kan verlagen. Veel water in het systeem vergroot alleen de efficientie. Zo veel warmteverlies van een buffer op 30 graden in de retour naar de warmtepomp is er ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
Hij kan de Ta van de WP dan toch gewoon op 40 graden zetten.
Oke dat kost wat rendement maar het werkt prima.
Dan gaat ie die 7 kW nog steeds lang niet kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Dan gaat ie die 7 kW nog steeds lang niet kwijtraken.
Dat gaf hij ook aan, dat hij de 7kW vooral wegens SWW overweegt.
Hier draait ook een 7kW die volgens de regels zijn vermogen "echt niet kwijt kan". Ik heb er nooit last van gehad, behalve dat hij dus 3-4 keer per dag moet stoppen. Daar moet hij dan maar tegen kunnen.

EDIT: hij hoeft ook alleen maar het minimale vermogen kwijt te kunnen, de WP kan 7kW maar moet dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 09-03-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
inderdaad verdeler met pomp. Maar dat is dan wel weer handig als ik 2 zones wil maken, en dat is wel weer handig ivm houtkachel en veel glas in de woonkamer.
Ik zie niet hoe een buffer in de retour richting warmtepomp de efficientie kan verlagen.
Dat doet ie ook niet. Buffers verlagen alleen de efficiëntie als ze worden ingezet als hydraulische scheiding.
Veel water in het systeem vergroot alleen de efficientie. Zo veel warmteverlies van een buffer op 30 graden in de retour naar de warmtepomp is er ook weer niet.
En dat "verlies" heb je als het goed is binnen je thermische schil, en is daarmee dus geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Wel jammer de vloer is een prima warmwaterbuffer voor de defrosts. Jaga's vervangen voor Panasonic air ltv convector radiatoren in de slaapkamer is een andere optie zonder mengventielen in het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Hier draait ook een 7kW die volgens de regels zijn vermogen "echt niet kwijt kan". Ik heb er nooit last van gehad, behalve dat hij dus 3-4 keer per dag moet stoppen. Daar moet hij dan maar tegen kunnen.

EDIT: hij hoeft ook alleen maar het minimale vermogen kwijt te kunnen, de WP kan 7kW maar moet dat niet.
Dat klopt, maar ik voorspel dat @Pasghetti zelfs dat minimale vermogen niet kwijt kan. Op Ta40 doet een radiator zomaar een factor 3 minder dan op Ta70.
En bovendien moet dat minimale vermogen dan wel genoeg zijn om de woning warm te houden.

Laat hem zijn excelletje maar eens invullen met voor warmtepompen realistische temperaturen (dus bij voorkeur Ta35).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:22:
[...]

gezien het bedrag wat je toch al uitgeeft is het niet een optie om een flinke rol meerlaags buis te halen van 20mm en de buizen gewoon te vervangen en h et wat tactvoller aan te leggen zodat je ook van die onderblokken af kan? alleen opwaarderen naar 20mm en alle restricties eruit te halen zal al enorm schelen.

qua liters hoef je neit druk te maken. dat zal gewoon werken.
De leidingen zitten in de vloer gegoten. Vervangen betekend kosten technisch eigenlijk gewoon vloerverwarming aanleggen.
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Paar keer stoppen per dag kan ik mee leven. Afhankelijk van de periode doet de CV dat ook op laagste deellast (Intergas Xtreme 36 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Past niet... Dak is vol en ik wil geen grote boiler in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k9G1AwBEylUXYs_X-J_R39YV2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/urqh4w5nek7W6mLROsx2FD4j.png?f=user_large

Thermostaat van de Plieger staat perfect afgesteld... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MaartenXM schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Ik zie niet hoe een buffer in de retour richting warmtepomp de efficientie kan verlagen. Veel water in het systeem vergroot alleen de efficientie. Zo veel warmteverlies van een buffer op 30 graden in de retour naar de warmtepomp is er ook weer niet.
zoneregeling is iets wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen. ook dat is een lapmiddel voor een verkeerd ingericht systeem. het is geen probleem om enkele groepen dicht te drukken om warmte wat te dirigeren als je een ongelijke warmtelast hebt zoals met veel ramen of een gastenkamer die nooit gebruikt word. echter is het gebruik van zonesystemen die 50% of meer van je afgifte dichtdrukken gewoon niet de oplossing. je WP moet gewoon daarop afmoduleren en darom maar gaan mengen op je verdelers is gewoon zonde van je efficentie omdat je hoger moet stoken. nog afgezien dat je onnodig met meerdere pompen bezig bent ipv 1.
en ja, je levert wel efficentie in. dat heeft ook te maken dat je meer liters moet opwarmen en dat wil je WP gewoon doen op vol gas. dus elke keer als er een warmtevraag onstaat gaat hij onnodig vol gas al die extra liters in je buffer proberen op te warmen tot je dT bereikt is. dat is allemaal efficentieverlies. immers wil je zo snel mogelijk je WP rustig aan het moduleren hebben. als jij 30 graden nu nodig hebt en een 3 tal pompen maar zonder buffer kan jij het af met 26~27 graden op de pomp die al in je unit zit ben je zeker wel efficenter uit.
Pasghetti schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:31:
[...]

De leidingen zitten in de vloer gegoten. Vervangen betekend kosten technisch eigenlijk gewoon vloerverwarming aanleggen.
dat is jammer. maar je kan alsnog flink wat winst halen door alle onderblokken weg te slopen en restricties eruit te halen door je pijp op direce doorstroming te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Klopt, maar daar gaat het niet om. Dan zou de anti legionella run alsnog via de warmtepomp gebeuren en dat wil ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Pasghetti schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

Paar keer stoppen per dag kan ik mee leven. Afhankelijk van de periode doet de CV dat ook op laagste deellast (Intergas Xtreme 36 8)7 ).
Ik heb op een paar oude leidingen bij hogere flow wel veel ruis. Daarom staat de flow op z'n laagst maar dan is bij jou de vraag of je dan nog wel genoeg afgifte houdt.

Mijn idee is altijd geweest: beter sub-optimaal van het gas af, dan optimaal eindeloos aan het gas blijven wachten tot het beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Dat klopt, maar ik voorspel dat @Pasghetti zelfs dat minimale vermogen niet kwijt kan. Op Ta40 doet een radiator zomaar een factor 3 minder dan op Ta70.
En bovendien moet dat minimale vermogen dan wel genoeg zijn om de woning warm te houden.

Laat hem zijn excelletje maar eens invullen met voor warmtepompen realistische temperaturen (dus bij voorkeur Ta35).
Ik ben me bewust dat het vermogen van mijn afgifte nog lager is dan mijn huidige excell sheet gezien mijn aanvoer van 40 graden, Mijn radiatoren zijn overigens wel voorzien van zelfbouw radiator fans. Nu bij buitentemperatuur van 12 zijn de radioatoren zo'n 27 graden en is het binnen 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
@flippy Dat is wel een goede tip ja, de onderblokken weg. Dat is doable.

@sjimmie Dat is ook mijn filosofie. Als ik het warm kan houden is dat prima. Ik zal toch moeten wennen aan heel dat WP gebeuren. Dat een jaartje aankijken. Uiteindelijk zal er toch vloerverwarming komen, maar dat hangt samen met een totale renovatie van de beneden verdieping gezien het een clusterfcuk aan zaken behelst met iden prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Carboy54 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Ziet er goed uit. Buffer met 70m2 vloerverwarming niet nodig. Genoeg buffer in de vloer voor defrosts en watervolume voldoende.
Dankjewel, ik ga het zo proberen.
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 01:42:
[...]

Dat is erg nuttige info, ik verwacht inderdaad dat de vloerverwarming op behoorlijk lage temperaturen kan draaien. Nu zijn het slaapkamers waar de JAGA's komen en gaat het er met name om dat ik er op de echt koude dagen een beetje de kou af kan halen voor de kinderen, 17-18 graden is dan genoeg. Ik ga het proberen met gesloten verdeler maar zal de open verdeler nog achter de hand houden.

Ik zit nog een beetje met het vermogen van de warmtepomp. Ik heb een behoorlijke verbouwing gedaan en daarbij is het vloeroppervlak toegenomen maar de isolatie ook wel verbeterd. Ik kwam van plusminus 1500 kuub gas af en via mindergas houd ik sinds 1 januari het verbruik bij. Via mindergas kom ik nu op krap 1200m3 gas als prognose. Ik zie wel dat ik buiten het stookseizoen bijna 1m3 per dag gebruik voor douchen en badderen. Voor verwarmen had ik dus zo'n 1500-365=1135m3 nodig maar nu vermoedelijk 1200-365=835m3. Nu is de periode van 1 januari tot 8 maart nog vrij kort en echte kou hebben we nog niet gehad.

Pas ik de koevlaasformule toe voor het gas voor verwarmen of voor gecombineerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Dankjewel, ik ga het zo proberen.

[...]

Dat is erg nuttige info, ik verwacht inderdaad dat de vloerverwarming op behoorlijk lage temperaturen kan draaien. Nu zijn het slaapkamers waar de JAGA's komen en gaat het er met name om dat ik er op de echt koude dagen een beetje de kou af kan halen voor de kinderen, 17-18 graden is dan genoeg. Ik ga het proberen met gesloten verdeler maar zal de open verdeler nog achter de hand houden.

Ik zit nog een beetje met het vermogen van de warmtepomp. Ik heb een behoorlijke verbouwing gedaan en daarbij is het vloeroppervlak toegenomen maar de isolatie ook wel verbeterd. Ik kwam van plusminus 1500 kuub gas af en via mindergas houd ik sinds 1 januari het verbruik bij. Via mindergas kom ik nu op krap 1200m3 gas als prognose. Ik zie wel dat ik buiten het stookseizoen bijna 1m3 per dag gebruik voor douchen en badderen. Voor verwarmen had ik dus zo'n 1500-365=1135m3 nodig maar nu vermoedelijk 1200-365=835m3. Nu is de periode van 1 januari tot 8 maart nog vrij kort en echte kou hebben we nog niet gehad.

Pas ik de koevlaasformule toe voor het gas voor verwarmen of voor gecombineerd?
Al vaker genoemd neem 9 kw alle 3 zelfde minimum vermogen. Na subsidie weinig duurder. Ook beter voor ssw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:27
Worden er eigenlijk al leveringsproblemen verwacht door onze grote vriend een stukje verder op?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Voor zover ik weet niet specifiek, er zijn gewoon algemeen leveringsproblemen, punt. Of die binnenkort erger worden, zal moeten blijken.

Ik stond op het punt een 5kW aan te schaffen, wilde nog even wat dingen uitzoeken mbt capaciteit van radiatoren enzo, en prompt is ook de 5kW overal uitverkocht, net als de 7 en vaak ook de 9. Ik heb vier verkopers gevraagd naar levertijd (2 in Dld, 2 in NL), allevier zeggen ze hopelijk april, anders mei of zelfs juni. Maar goed, als we tzt allemaal Russisch spreken of lichtgeven in het donker, dan zullen ze die WPs ook niet kunnen leveren vermoed ik...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
'Men' gaat dat voorkomen door de prijzen te verhogen.
Is het niet zo dat in Duitsland waar nog veel olie gestookte cv installaties staan naar gas over willen gaan? dat wordt dan gelijk een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bra-Jo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:26:
Voor zover ik weet niet specifiek, er zijn gewoon algemeen leveringsproblemen, punt. Of die binnenkort erger worden, zal moeten blijken.

Ik stond op het punt een 5kW aan te schaffen, wilde nog even wat dingen uitzoeken mbt capaciteit van radiatoren enzo, en prompt is ook de 5kW overal uitverkocht, net als de 7 en vaak ook de 9. Ik heb vier verkopers gevraagd naar levertijd (2 in Dld, 2 in NL), allevier zeggen ze hopelijk april, anders mei of zelfs juni. Maar goed, als we tzt allemaal Russisch spreken of lichtgeven in het donker, dan zullen ze die WPs ook niet kunnen leveren vermoed ik...
Reken maar op mei/juni op zn vroegst en dan nog in de rij op volgorde van de reserveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

frisianstar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:27:
'Men' gaat dat voorkomen door de prijzen te verhogen.
Is het niet zo dat in Duitsland waar nog veel olie gestookte cv installaties staan naar gas over willen gaan? dat wordt dan gelijk een wp.
De gemelde prijsverhoging per februari is voorlopig niet van toepassing op de ,j series :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Carboy54 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Al vaker genoemd neem 9 kw alle 3 zelfde minimum vermogen. Na subsidie weinig duurder. Ook beter voor ssw
Oh ik dacht eigenlijk dat de 5kW variant wat verder terug kon moduleren naar 1500W?

Nu zag ik van een lokale kachelhandel een advertentie voor een zonnecollectorsysteem met 300 liter vat welke na subsidie goedkoper is dan een Aquarea boilervat. Dit maakt het nog interessant het systeem wat aan te passen en zo kom ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYKL55tsMlx0-5essDrcSoWgMMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vrlcOG2RL1qlyXms1FkWyKm.jpg?f=fotoalbum_large

Is 300 liter genoeg voor een gezin van vier (waaronder twee kleine kinderen die graag in bad gaan)? Dat bad zal op termijn wel plaats maken voor een ruime inloopdouche maar dat duurt nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Oh ik dacht eigenlijk dat de 5kW variant wat verder terug kon moduleren naar 1500W?

Nu zag ik van een lokale kachelhandel een advertentie voor een zonnecollectorsysteem met 300 liter vat welke na subsidie goedkoper is dan een Aquarea boilervat. Dit maakt het nog interessant het systeem wat aan te passen en zo kom ik het volgende:

[Afbeelding]

Is 300 liter genoeg voor een gezin van vier (waaronder twee kleine kinderen die graag in bad gaan)? Dat bad zal op termijn wel plaats maken voor een ruime inloopdouche maar dat duurt nog even.
80 liter gaat ook prima, ook met bad... ;) Is namelijk veel sneller weer warm dan 300 liter.

De 5 kW H-serie kan verder terugmoduleren, maar de J-serie is alleen softwarematig beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:36:
[...]

80 liter gaat ook prima, ook met bad... ;) Is namelijk veel sneller weer warm dan 300 liter.

De 5 kW H-serie kan verder terugmoduleren, maar de J-serie is alleen softwarematig beperkt.
Op maandagochtend is het wel seriewerk natuurlijk, 2 keer douchen en een bad vullen. Bovendien wil ik op een zonnige dag wel flink kunnen bufferen dus dan is die 300 liter wel een voordeel wellicht?

Wat bedoel je met softwarematig beperkt, kan de 5kW met zijn software verder terug moduleren? Voor de 50 euro netto is de 9kW best interessant, maar realistisch gezien ga ik die niet nodig hebben. De 7kW zou wat meer overhead bieden bij een stevige winter, maar ik zie bij temperaturen rond 10 graden al minder dan 2kW terug in m'n berekening. Mocht de 9kW echter hetzelfde minimumvermogen kunnen draaien, dan is het een no-brainer ivm sneller op temperatuur brengen van het SWW vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yMjMUcCm9T0sMAstjNcwQzRfvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JS6fyTGnoxsc5MVPtXNyXqT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:46:
[...]
maar ik zie bij temperaturen rond 10 graden al minder dan 2kW terug in m'n berekening
Er komt toch wel een punt waar dat gaat gebeuren. Je kan niet puur op WAR gaan draaien dus zorgt je thermostaat er wel voor dat hij gewoon wat vaker stopt. (dat is dan geen pendelen, maar gewoon de thermostaatfunctie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Op maandagochtend is het wel seriewerk natuurlijk, 2 keer douchen en een bad vullen. Bovendien wil ik op een zonnige dag wel flink kunnen bufferen dus dan is die 300 liter wel een voordeel wellicht?

Wat bedoel je met softwarematig beperkt, kan de 5kW met zijn software verder terug moduleren? Voor de 50 euro netto is de 9kW best interessant, maar realistisch gezien ga ik die niet nodig hebben. De 7kW zou wat meer overhead bieden bij een stevige winter, maar ik zie bij temperaturen rond 10 graden al minder dan 2kW terug in m'n berekening. Mocht de 9kW echter hetzelfde minimumvermogen kunnen draaien, dan is het een no-brainer ivm sneller op temperatuur brengen van het SWW vat.

[Afbeelding]
Hier zit er meestal wel een 10 minuten tussen en met een douchekop die 5 liter/min gebruikt kun je met 80 liter warm water een minuut of 20 achter elkaar douchen en in de tussentijd wordt de boiler wel weer opgewarmd, dus je kan makkelijk 30 minuten achter elkaar douchen. (Let wel, mijn boiler draait op 52 graden, bij 300 liter kan en wil je een lagere watertemperatuur aanhouden.)

Het maximale vermogen is beperkt, een 5 kW is eigenlijk een 9 kW die minder hard kan draaien. Voor die 50 euro gewoon de 9 kW nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook je elektrisch verbruik voor die periode meegeteld, want dat heeft ook invloed op je warmtebehoefte per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Heb je ook je elektrisch verbruik voor die periode meegeteld, want dat heeft ook invloed op je warmtebehoefte per graaddag.
Die snap ik even niet? Door verliezen van elektrische apparaten oid? Dat lijkt me constant te blijven ook na installatie van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Als je zo ver gaat moet je vooral ook meerekenen op welke dagen hoeveel mensen in welke ruimte aanwezig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 09-03-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Die snap ik even niet? Door verliezen van elektrische apparaten oid? Dat lijkt me constant te blijven ook na installatie van de warmtepomp.
Klopt, maar het heeft invloed op de lijn warmtebehoefte per graad. Die is door de basislast (warmteverlies door elektrische apparaten) hoger waardoor je meer warmte nodig hebt op koudere temperaturen dan je nu verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:01:
Als je zo ver gaat moet je vooral ook meerekenen op welke dagen hoeveel mensen in welke ruimte aanwezig zijn.
Als je een elektraverbruik hebt van ongeveer 200 kWh per maand is dat toch 25 m3 extra en dat heeft zeker als het kouder wordt, want het was niet echt een koude winter, behoorlijk wat effect. Maar idd personen aanwezig telt ook zeker mee met 200 watt per persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Ep Woody schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Klopt, maar het heeft invloed op de lijn warmtebehoefte per graad. Die is door de basislast (warmteverlies door elektrische apparaten) hoger waardoor je meer warmte nodig hebt op koudere temperaturen dan je nu verwacht.
Ik kom nu met -10grC in de berekening uit op net geen 5kW (vandaar mijn twijfel om 5 of 7kW te kiezen). Met jouw info zou ik dan dus inderdaad de 7kW gekozen hebben, maar met de info van voorgaande posts gewoon de 9kW en me helemaal niet meer druk maken over elektrische apparaten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Ik kom nu met -10grC in de berekening uit op net geen 5kW (vandaar mijn twijfel om 5 of 7kW te kiezen). Met jouw info zou ik dan dus inderdaad de 7kW gekozen hebben, maar met de info van voorgaande posts gewoon de 9kW en me helemaal niet meer druk maken over elektrische apparaten ;) .
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wouter2403 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Klopt, met de H-serie was er nog de afweging tussen de 5kW of de 7 of 9 kW vanwege het minimale vermogen, maar nu met nagenoeg gelijke prijzen is eigenlijk de 9 kW de enige logische keuze.
Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.