Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Als je maar onthoudt hoe die zat....Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:51:
[...]
Ooh - als ik niet de aansluitingen van de leidingen los zou hoeven draaien zou me dat heel veel gedoe schelen. Zie je toevallig kans om een foto te maken hiervan, zodat ik kan inschatten of dit te doen is? Of zou ik sowieso de motor 180 graden kunnen draaien om te kijken of dat het gewenste effect heeft?
Als je verder niet met de spie hebt lopen sollen dan is verkeerdom het meest waarschijnlijke scenario.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Argh, had ik er maar wat meer mee lopen spelen voordat ik 'm installeerde...
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Als het een ventiel met T-boring is, dan is óf de linker óf de rechter de ingang (die aan de uitgang van de wp moet). Dat kun je instellen door de kogel 180° te draaien. Misschien moet je daarna ook nog de motor 180° draaien ten opzichte van het ventiel en misschien moet je daarna de zwarte en bruine draad verwisselen. Maar het kan allemaal zonder het ventiel uit te bouwen..Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:36:
[...]
Ho wacht, maar dan zit 't dus tóch verkeerd, die pijl is compleet misleidend? En dan is ook het plaatje op de productpagina (waar B duidelijk aanvoer is, zie mijn post hierboven) verkeerd?
@davevleugel Heb jij de klep nog los liggen, en zou jij kunnen bevestigen of de pijl inderdaad juist *niet* de aanvoerrichting is?
https://jpfluidcontrol.com/downloads/MANUAL-BW-NL.pdf
Haha t blijft dus nog even spannend als ik t zo lees 😂.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:33:
[...]
Whohoooo! Dank! Ik heb even gecheckt en hij zit toch gewoon goed bij mij:
[Afbeelding]
De pijp die vanuit de grond komt komt vanaf de warmtepomp. En even heel basic hoor, maar waar er 'OUT' staat op de WP, dat is toch waar het water de unit UIT komt? Niet dat er bedoeld wordt dat het water dat uit je systeem komt daarop aangesloten moet worden, en dat het vanuit de pomp bezien dus juist 'IN' is? Nee, dat slaat nergens op.
Maar dan heb ik m'n klep dus gewoon goed aangesloten - dan vraag ik me alleen af waarom ik een water flow error kreeg toen ik hem om zette naar de boiler en de pomp startte, eens even overpeinzen. Misschien is het wat @ErikVers zei, en zit de spiraal vol lucht, maar dat denk ik niet: we hebben 't systeem echt goed ontlucht en overal zitten ontluchters, ook pal boven de spiraal. Nog maar eens een poging wagen iig.
Wat betreft ontluchten: als je dat doet met heat modus aan, zal lucht in die SWW spiraal blijven, bij mij was het twee drie kier schakelen tussen de modi en tussendoor elke keer direct ontluchten proberen en reset van de code.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Even klein filmpje gemaakt, is alleen donker.. hopelijk is het duidelijk. Wat we bedoelen met de klepmotor omdraaien, als je de motor los heb zoals in het filmpje heb je de spie (deze zit op de klepsteel) de motor heeft een gleuf, door de gleuf kan je hem dus 180 graden draaien..Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:51:
[...]
Ooh - als ik niet de aansluitingen van de leidingen los zou hoeven draaien zou me dat heel veel gedoe schelen. Zie je toevallig kans om een foto te maken hiervan, zodat ik kan inschatten of dit te doen is? Of zou ik sowieso de motor 180 graden kunnen draaien om te kijken of dat het gewenste effect heeft?
In het filmpje zie je dat ik hem 180 graden draai (let op bedrading daar kan je het duidelijk aan zien)
https://share.icloud.com/photos/08copj5-KWchGXhXXXA_o69wA
Positie vanaf ik film is tegenovergesteld van de flowrichting. Met de flowrichting meegekeken is links af dus naar m’n sanitaire boiler daarop zit hij nu vast en rechtdoor naar m’n cv buffer. De motor staat nu op cv stand als ik er spanning op zet draait hij linksom naar m’n sanitairbuffer. Als ik de klep omdraai zoals in het filmpje draai je van cv buffer naar het niemandsland, dat zal verklaren waarom je geen flow heb, dan sta je tegen een dichte klep aan te drukken.
[ Voor 26% gewijzigd door davevleugel op 03-03-2022 06:34 ]
Als dit klopt is de makkelijkste optie de driewegklep om te draaien.
Je hebt aanvoer op de onderste aansluiting en retour op de bovenste, is dit in de zin van aanvoer naar de warmtepomp en retour is vanaf de warmtepomp?Possible schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:58:
Zoals aangegeven vandaag bij een vriend van mij de voorbereiding gemaakt voor de WP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat hebben we gedaan?
- Alle 32mm leidingen van de WP naar de Vloerverwarmingverdeler via de dakdoorvoer, garage en kruipruimte.
-Stroom in meterkast aangesloten (2 aparte aardlekautomaten)
-2 x thermostaatdraad getrokken
-Koppelingen erop gemonteerd
Things to do:
- Alles moet nog afgeperst worden.
- Aansluiten op een (nieuwe verdeler)
- Exta isolatie aanbrengen
-Alles beugelen
M.a.w. uit de bovenste komt de warmte?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Nee de onderste is retour en de bovenste aanvoer. Bij de verdeler zit het wel goed. @koevlaas2 Heeft alles inmiddels draaiendklump4u schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:51:
[...]
Je hebt aanvoer op de onderste aansluiting en retour op de bovenste, is dit in de zin van aanvoer naar de warmtepomp en retour is vanaf de warmtepomp?
M.a.w. uit de bovenste komt de warmte?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Edit: Gevonden, er zit geen externe heater in de SWW tank.... Nog een puntje van aandacht voor maandag..
[ Voor 18% gewijzigd door djoenez op 03-03-2022 13:13 ]
of mis ik hier een relevante context waarom die er bij jou wel zou moeten zijn?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
De Interne heater zit in de warmtepomp en verwarmt het water wat gebruikt wordt om de SWW te verwarmen. Dat is niet de meest ideale optie voor anti legionella runs. Dat doe je liever met een element in de tank.sjimmie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
@djoenez als je al een interne heater hebt dan is een externe toch normaliter ook niet nodig?
of mis ik hier een relevante context waarom die er bij jou wel zou moeten zijn?
Eens, voor een maatje zoek ik een SWW rvs oplossing van 300L. Gewoon die van Panasonic pakken?Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:37:
[...]
De Interne heater zit in de warmtepomp en verwarmt het water wat gebruikt wordt om de SWW te verwarmen. Dat is niet de meest ideale optie voor anti legionella runs. Dat doe je liever met een element in de tank.
2 andere vragen:
-Buffer vat sterk af geraden is namelijk een enkele zone opstelling met vloerverwarming. Of ga ik nu te veel uit van mijn eigen situatie en mis ik open eindjes?
-Expansievat van Panasonic in monobloc zelf:,globaal max aantal liters water of m2 vloerverwarming wat daar op kan?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
vloerverwarming = geen buffertank.ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Eens, voor een maatje zoek ik een SWW rvs oplossing van 300L. Gewoon die van Panasonic pakken?
2 andere vragen:
-Buffer vat sterk af geraden is namelijk een enkele zone opstelling met vloerverwarming. Of ga ik nu te veel uit van mijn eigen situatie en mis ik open eindjes?
-Expansievat van Panasonic in monobloc zelf:,globaal max aantal liters water of m2 vloerverwarming wat daar op kan?
expansievat is alleen nodig als je qua liters boven de grens komt van de grens die word gesteld in de handleiding. voor de grotere systemen is dat iets van 100L of zo. niet iets wat je snel haalt. uizondering kan wel zijn als je de hoogte in moet. de meeste systemen hebben andere eisen als je boven de 7~8 meter hoogteverschil komt.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Geen ervaring mee, Ik heb die van DJG maar die zijn ook weer een stuk duurder geworden zag ik vorige week.ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Eens, voor een maatje zoek ik een SWW rvs oplossing van 300L. Gewoon die van Panasonic pakken?
welke van pana heb je op het oog?
Er is sowieso niks ideaal aan een boiler.Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:37:
[...]
De Interne heater zit in de warmtepomp en verwarmt het water wat gebruikt wordt om de SWW te verwarmen. Dat is niet de meest ideale optie voor anti legionella runs. Dat doe je liever met een element in de tank.
Het is gewoon een manier om eenvoudig voor SWW te zorgen.
Ook niet aan een CV ketel van 32 kW omdat je zoveel warm water wil hebben... We moeten gewoon koud douchensjimmie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Er is sowieso niks ideaal aan een boiler.![]()
Het is gewoon een manier om eenvoudig voor SWW te zorgen.
Precies.
Wat ik vooral bedoel is dat elke manier van SWW wel nadelen heeft.
Concreet: een boiler met eigen heater is weer duurder, dat is ook een nadeel.
douche? wat een luxe hebben jullie.Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Ook niet aan een CV ketel van 32 kW omdat je zoveel warm water wil hebben... We moeten gewoon koud douchen

Weet jij toevallig dan ook nog een goede shop waar je die DJGs kan krijgen?twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Geen ervaring mee, Ik heb die van DJG maar die zijn ook weer een stuk duurder geworden zag ik vorige week.
Ik ben namelijk beetje door de bomen het bos kwijt bij het uitzoeken van een SWW boiler, maar van wat ik kan vinden zijn die DJGs veel gebruikt en behoorlijk degelijk
de groene energie winkel heeft ze, volgens mij heeft @AUijtdehaag zijn vat daarvandaan, Die van mij komt bij marnix (@koevlaas2 ) vandaan.Robbiedobbie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:34:
[...]
Weet jij toevallig dan ook nog een goede shop waar je die DJGs kan krijgen?![]()
Ik ben namelijk beetje door de bomen het bos kwijt bij het uitzoeken van een SWW boiler, maar van wat ik kan vinden zijn die DJGs veel gebruikt en behoorlijk degelijk
Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze vrij veel verlies hebben.. en aangezien zoon vat best lang meekan. loopt dat wel op. daarom ben ik ook wel benieuwd naar die van pana.
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 03-03-2022 14:39 ]
#Wim HofEp Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Ook niet aan een CV ketel van 32 kW omdat je zoveel warm water wil hebben... We moeten gewoon koud douchen
Best leuk soms maar pff is heftig hoor in de winter
Pana Mono 7kw Jtwain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Geen ervaring mee, Ik heb die van DJG maar die zijn ook weer een stuk duurder geworden zag ik vorige week.
Met hele verhaal eromheen, dus wordt nog wel dingetje..
Wat vind jij adviseren om die vorst beveiliging (2x) erin te zetten? Is wel weer 200+ erbij
ik bedoelde welk vat... er zijn er toch meer?ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:39:
[...]
Pana Mono 7kw J
Wat vind jij adviseren om die vorst beveiliging (2x) erin te zetten? Is wel weer 200+ erbij
Nog een leuk dingetje wat eigenlijk niemand doet maar wel enorm aan te raden is: een circulatiepomp voor de boiiler, bijvoorbeeld een Wilo nova star z. (ook weer 100 euro)ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:39:
[...]
Pana Mono 7kw J
O sorry lees nu wat je schrijft..
Deze:
https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-paw-td30c1e5HI.html
Best strakke specs en uiterlijk
Alternatief is Hewalex set, dat is voordeliger icm subsidie, en geen rvs
Maar dan weet ik al wel wie het moet gaan monteren, en wil ook nog keer op vakantie komende zomer :-)
Verder gebruikt het element daar net een andere maat aansluiting dan de gemiddelde boiler heater, waardoor je niet zelf een grotere heater er zomaar in kan schroeven
Zelf wel voorstander van de gelaagdheid in vat, ik heb in winter wel eens van 10 - 55 in vat gehad en dan gaat dus de zonneboiler best af en toe aan ook in de winter (zonnecollector zit bij mij op onderste spiraal van Hewalex 300l maar eens dat met die pomp je veeeeeel meer liters aan douche water hebt.Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Nog een leuk dingetje wat eigenlijk niemand doet maar wel enorm aan te raden is: een circulatiepomp voor de boiiler, bijvoorbeeld een Wilo nova star z. (ook weer 100 euro)
Nog een tip dan: bij verbouw pak een douche WTW, is op lange termijn winst en minder vaak switchen voor warmtepomp van functie.
Voor de Panasonic RVS zit er een mooi groot spiraal in waardoor je denk ik het hele vat vanzelf al naar die temperatuur optrekt?>
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2022 14:50 ]
je gebruikt die heater ook aleen maar als aftopper na de 55c als je een legionellarun doet. dus alleen om naar de 60 te komen. 1500W is dan ook genoeg en kan je gewoon voeden vanaf de warmtepomp zelf. daar is het ook allemaal op gemaakt.Robbiedobbie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:46:
Wat ik wel heb gezien bij die panasonic vaten is dat ze maar een kleine 1.5kw heater hebben, wat op zo'n massa water nog best wel even wat tijd nodig heeft om te warmen.
Verder gebruikt het element daar net een andere maat aansluiting dan de gemiddelde boiler heater, waardoor je niet zelf een grotere heater er zomaar in kan schroeven
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Er is niets mis met gelaagdheid, maar je moet wekelijks een anti legionella run doen en al het water tot boven de 60 graden verwarmen voor meer dan 2 minuten. Anders voldoet jouw systeem niet aan de richtlijnen. Daar is zo'n pompje ideaal voor omdat je dan ook het koude water uit de bodem mengt met het warme water boven in en daarmee alles verhit tot 60 graden. Bij een spiraal of een element blijft er altijd een deel over wat niet boven de 60 graden komt. Bij mij zit er gewoon een stuk onder het spiraal wat 9 graden kouder is dan de rest van de boiler.ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:46:
[...]
Zelf wel voorstander van de gelaagdheid in vat, ik heb in winter wel eens van 10 - 55 in vat gehad en dan gaat dus de zonneboiler best af en toe aan ook in de winter (zonnecollector zit bij mij op onderste spiraal van Hewalex 300l
Voor de Panasonic RVS zit er een mooi groot spiraal in waardoor je denk ik het hele vat vanzelf al naar die temperatuur optrekt?>
Nu zijn er in de thuisomgeving niet heel veel legionella besmettingen, de regels zijn er niet voor niets.
Voordeel is dat de pana printplaat er ook berekend is zo uit mijn hoofd, de zwaardere kom je met relais en dergelijke te zitten (disclaimer: nog niet in handleiding gecheckt)flippy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:48:
[...]
je gebruikt die heater ook aleen maar als aftopper na de 55c als je een legionellarun doet. dus alleen om naar de 60 te komen. 1500W is dan ook genoeg en kan je gewoon voeden vanaf de warmtepomp zelf. daar is het ook allemaal op gemaakt.
Leg uit?Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Nog een leuk dingetje wat eigenlijk niemand doet maar wel enorm aan te raden is: een circulatiepomp voor de boiiler, bijvoorbeeld een Wilo nova star z. (ook weer 100 euro)
Hier is de boiler zo gedimensioneerd dat die elke 1-2 dagen leeg gaat en rondpompen door de spiraal gebeurt toch wel tijdens het opwarmen dooe de WP.
Onderin kan zich een sludge vormen die niet verwarmd wordt, waar legionella kan groeien, en door de gelaagdheid zal er onder het spiraal een laag ontstaan die onvoldoende verwarmd wordt.sjimmie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Leg uit?
Hier is de boiler zo gedimensioneerd dat die elke 1-2 dagen leeg gaat en rondpompen door de spiraal gebeurt toch wel tijdens het opwarmen dooe de WP.
Voor meer informatie: Voorkomen legionella in boilers Ik ben ook flink gecorrigeerd op mijn idee om enkel te verwarmen tot 55 graden en dat dat wel genoeg zou zijn.
hij wordt hier elke 1-2 dagen compleet "verbruikt".Ep Woody schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:06:
[...]
Onderin kan zich een sludge vormen die niet verwarmd wordt, waar legionella kan groeien, en door de gelaagdheid zal er onder het spiraal een laag ontstaan die onvoldoende verwarmd wordt.
Voor meer informatie: Voorkomen legionella in boilers Ik ben ook flink gecorrigeerd op mijn idee om enkel te verwarmen tot 55 graden en dat dat wel genoeg zou zijn.
ik kan me echt niet voorstellen dat als de hele boiler doorstroomt dat er dan toch nog ergens onderin een laagje wel blijft "hangen".
edit: doorstromen door gebruik is iets anders dan stilstand door gelaagdheid.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 03-03-2022 15:31 ]
Nog een alternatief:
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/
Ik stuur mijn circulatiepomp met de aton power to heat ook via de controller zelf (EZ3 via CMI json en extern zigbee tussenstekker)
https://heizungsshop.at/r...96/aton-power-to-heat-set
Inderdaad het vat staat op zijn kop.
:strip_exif()/f/image/Nq6WtypDbdWV8bwj6iy6qw2S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2022 16:16 ]
Je gaat de klep toch niet zo direct aan het vat vastzetten mag ik hopen ?davevleugel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:23:
[...]
Even klein filmpje gemaakt, is alleen donker.. hopelijk is het duidelijk. Wat we bedoelen met de klepmotor omdraaien, als je de motor los heb zoals in het filmpje heb je de spie (deze zit op de klepsteel) de motor heeft een gleuf, door de gleuf kan je hem dus 180 graden draaien.
In het filmpje zie je dat ik hem 180 graden draai (let op bedrading daar kan je het duidelijk aan zien)
https://share.icloud.com/photos/08copj5-KWchGXhXXXA_o69wA
Positie vanaf ik film is tegenovergesteld van de flowrichting. Met de flowrichting meegekeken is links af dus naar m’n sanitaire boiler daarop zit hij nu vast en rechtdoor naar m’n cv buffer. De motor staat nu op cv stand als ik er spanning op zet draait hij linksom naar m’n sanitairbuffer. Als ik de klep omdraai zoals in het filmpje draai je van cv buffer naar het niemandsland, dat zal verklaren waarom je geen flow heb, dan sta je tegen een dichte klep aan te drukken.
Als je er dan ruimteverwarmingwater langs pompt koelt je vat af.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@Robbiedobbie wil je echt het mooiste van het mooiste djg vat dan moet je kijken naar een vat van Fujitsu.twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:37:
[...]
de groene energie winkel heeft ze, volgens mij heeft @AUijtdehaag zijn vat daarvandaan, Die van mij komt bij marnix (@koevlaas2 ) vandaan.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze vrij veel verlies hebben.. en aangezien zoon vat best lang meekan. loopt dat wel op. daarom ben ik ook wel benieuwd naar die van pana.
Daar heb ik dus Nooit aan gedacht!! Wauw wat stom, initieel anders bedacht maar ik denk Ow dat past mooi en gelijk in lijn met alles, 28mm pijp moet ik gelukkig nog verwerken dus net op tijdkoevlaas2 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:06:
[...]
Je gaat de klep toch niet zo direct aan het vat vastzetten mag ik hopen ?
Als je er dan ruimteverwarmingwater langs pompt koelt je vat af.
Zo'n anti-legionella run neemt geen warmtepomptijd in beslag. De warmtepomp kan tegelijkertijd doorgaan met verwarmen. En je kunt hem ook 's nachts draaien. Je hoort er niks van.Robbiedobbie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:46:
Wat ik wel heb gezien bij die panasonic vaten is dat ze maar een kleine 1.5kw heater hebben, wat op zo'n massa water nog best wel even wat tijd nodig heeft om te warmen.
ik ben nu al enkele tijd alle info over de panasonic aan het doorlezen, en dacht dat ik alles helder had, maar nu loop i ktegen het volgende aan:
mijn CV-leidingen zijn overal 22mm buitenmaat. Dat zal dan ~19mm binnenmaat zijn.
De Warmtepomp zou op het garagedak komen, naar de VVW-verdeler die daar 2 meter onder zit. En via CV leiding dan ook naar radiatoren 1e etage (1 T22 radiator, 1 designradiator badkamer en 1x vvw op retourleiding badkamer).
Gasverbruik 2021 was 1500m3, waarvan 1341 voor verwarming en 159 voor SWW. Ik denk aan een 9KW Unit, maar 7KW zou ook al kunnen denk ik met de Koevlaas formule. Alleen is dan nét aan, en we gaan nog aanbouwen. Dan gok ik toch maar op 9KW
Er komt een warmtepompboiler op zolder.'
Nu terugkomend op het eerste stuk van 22mm leiding buitenkant, gaat dit een probleem opleveren? zelfs bij de CV ketel is het deze diameter..
Heb je niet ergens een T-stuk 22-22-22 zitten? Zo ja dan zou je kunnen overwegen een 22-28-22 t-stuk erin te zetten (of wat je dan ook voor buis gebruiken gaat, gaat om het idee)ErgoStijn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:22:
Hoi Allen,
ik ben nu al enkele tijd alle info over de panasonic aan het doorlezen, en dacht dat ik alles helder had, maar nu loop i ktegen het volgende aan:
mijn CV-leidingen zijn overal 22mm buitenmaat. Dat zal dan ~19mm binnenmaat zijn.
De Warmtepomp zou op het garagedak komen, naar de VVW-verdeler die daar 2 meter onder zit. En via CV leiding dan ook naar radiatoren 1e etage (1 T22 radiator, 1 designradiator badkamer en 1x vvw op retourleiding badkamer).
Gasverbruik 2021 was 1500m3, waarvan 1341 voor verwarming en 159 voor SWW. Ik denk aan een 9KW Unit, maar 7KW zou ook al kunnen denk ik met de Koevlaas formule. Alleen is dan nét aan, en we gaan nog aanbouwen. Dan gok ik toch maar op 9KW
Nu terugkomend op het eerste stuk van 22mm leiding buitenkant, gaat dit een probleem opleveren? zelfs bij de CV ketel is het deze diameter..
Dat is in ieder geval hoe ik het deels ga doen.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Het bekende verhaal. Je recht hebben is iets anders dan krijgen vanuit het buitenland. Daarom ben ik gestopt met de import uit Engeland ( Brexit ) en Duitsland. In het verleden was het ook drama bij die Franse leverancier. Ik verkoop daarom nog uitsluitend warmtepompen die door de Nederlandse importorganisatie zijn geleverd met een eigen technische dienst voor calamiteiten. Daar vallen ontwerpfouten uiteraard niet onder :-)dirkdeman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Ik heb zo’n zelfde gedoe gehad met mijn boiler (ook uit Duitsland). Duits consumentenrecht is een stuk strenger dan Nederlands, gewoon flink doorzeuren tot ze je zat zijn.
Overigens: ook in Duitsland is de verkopende partij verantwoordelijk. En de leverancier moet aantonen dat het product NIET defect is, ipv andersom. Ook moeten zij de eventuele retourzending betalen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
32mm kunststof gebruiken svp, kunststof verliest minder warmte dan staal en roest niet.davevleugel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:39:
[...]
Daar heb ik dus Nooit aan gedacht!! Wauw wat stom, initieel anders bedacht maar ik denk Ow dat past mooi en gelijk in lijn met alles, 28mm pijp moet ik gelukkig nog verwerken dus net op tijd
Minder weerstand ook.
Als bedrijf zijn die rechten wel even 2 beetjes anders, afentoe moet je ze gewoon helpen herinneren dat consumentenrecht een eu dingentje is.Carboy54 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:52:
[...]
Het bekende verhaal. Je recht hebben is iets anders dan krijgen vanuit het buitenland. Daarom ben ik gestopt met de import uit Engeland ( Brexit ) en Duitsland. In het verleden was het ook drama bij die Franse leverancier. Ik verkoop daarom nog uitsluitend warmtepompen die door de Nederlandse importorganisatie zijn geleverd met een eigen technische dienst voor calamiteiten. Daar vallen ontwerpfouten uiteraard niet onder :-)
Als je met een t-stuk 22 x 1 x 22 inbreekt in het midden van je cv leiding (bij de verdeler) dan is het geen probleem.ErgoStijn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:22:
Hoi Allen,
Ook sluit ik weleens een wp aan op de 22mm die normaliter aan de cv ketel zit en dat gaat ook nog best aardig.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik heb naast de verdeler twee verticale CV leidingen (wss ter voorbereiding op radiator in garage aangelegd) waar ik met een koppelstuk verticaal op kan inprikken. Ik zal zorgen dat er geen verdere minimalisatie komt in de leiding.
Daarna bestellen en nog een installateur zoeken.
@koevlaas2 Kom jij ook in Noord Limburg voor installatie van een Warmtepomp en Warmtepompboiler?;-)
He dat ziet er uit als een nieuw type Boiler vat. Hij heeft 0,5m2 meer spiraal dan de vorige versie dat is dan ook wel een interessante boiler geworden.ErikVers schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:44:
@twain4me
O sorry lees nu wat je schrijft..
Deze:
https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-paw-td30c1e5HI.html
Best strakke specs en uiterlijk
Alternatief is Hewalex set, dat is voordeliger icm subsidie, en geen rvs
Maar dan weet ik al wel wie het moet gaan monteren, en wil ook nog keer op vakantie komende zomer :-)
@Carboy54 Ga jij ook de vernieuwde type PAW-TD30C1E5HI verkopen? Op dit moment zie ik alleen de NON HI op je website staan.
@SkullboyNL ik vraag het bij Panasonic na.SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]
He dat ziet er uit als een nieuw type Boiler vat. Hij heeft 0,5m2 meer spiraal dan de vorige versie dat is dan ook wel een interessante boiler geworden.
@Carboy54 Ga jij ook de vernieuwde type PAW-TD30C1E5HI verkopen? Op dit moment zie ik alleen de NON HI op je website staan.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hele fijne boiler en weinig thermisch verlies . Element werkt ook lekker snelSkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]
He dat ziet er uit als een nieuw type Boiler vat. Hij heeft 0,5m2 meer spiraal dan de vorige versie dat is dan ook wel een interessante boiler geworden.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Of het bij de T-CAP modellen nodig is weet ik niet, maar als je monoblock intern een heater element aangooit voor de laatste graden is het altijd efficiënter om de heater in de boiler te hebben. Dan heb je de verliezen in de leiding niet meerLinuZZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
Is een interne heater in een boiler noodzakelijk? Ik heb een 300l djg vat besteld en een Panasonic 12kw mono, maar zover ik het begreep kun je toch gewoon een legionella run doen met de warmtepomp zelf? Deze kan tot 65 graden water leveren, of mis ik nu iets?
Is prima te doen. Ik vermoed dat de meeste "standaard" installaties gewoon werken met de heater in de WP.LinuZZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
Is een interne heater in een boiler noodzakelijk? Ik heb een 300l djg vat besteld en een Panasonic 12kw mono, maar zover ik het begreep kun je toch gewoon een legionella run doen met de warmtepomp zelf? Deze kan tot 65 graden water leveren, of mis ik nu iets?
nee, niet noodzakelijk maar je bent wel onnodig de leidingen naar de tank aan het opwarmen. als je een element in de tank hebt is dat zeker de voorkeur. ook kan de pomp dan eerder terugschakelen naar verwarmen van het huis.LinuZZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 11:33 ]
Welke heb jij de "oude" of de nieuwere met 2,35m2 aan spiraal?Sturmer93 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:35:
[...]
Hele fijne boiler en weinig thermisch verlies . Element werkt ook lekker snel
De nieuwe!SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Welke heb jij de "oude" of de nieuwere met 2,35m2 aan spiraal?
Ik bij het installeren van mijn zonneboiler het advies gekregen om totaal niet de kunststof draad adapters te gebruiken. Ik heb daar nu spijt van want zie al wat corrosie. Dus klusje voor de zomer om keer tussen koud water aan en afvoer te zetten.Sturmer93 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:35:
[...]
Hele fijne boiler en weinig thermisch verlies . Element werkt ook lekker snel
Hebben jullie bij een RVS boiler ook nog connector van kunststof er tussen of gewoon met een puntstuk naar uponor en of stukje flex zo op het vat?
Hier zit het met een wartel of schroefbus direct op het vat. Ik heb wel gezocht naar bv een kunststof neusstuk oid, maar toen niet gevonden.ErikVers schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik bij het installeren van mijn zonneboiler het advies gekregen om totaal niet de kunststof draad adapters te gebruiken. Ik heb daar nu spijt van want zie al wat corrosie. Dus klusje voor de zomer om keer tussen koud water aan en afvoer te zetten.
Hebben jullie bij een RVS boiler ook nog connector van kunststof er tussen of gewoon met een puntstuk naar uponor en of stukje flex zo op het vat?
Het antwoord van Panasonic:SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Goedemorgen Jan,
1.
We hebben de prijslijst van Panasonic erop nageslagen en daarin komen we deze niet tegen.
Wij voeren nog steeds de bijgevoegde boiler.
.
2.
Deze hebben wij ook gezien, echter, wij krijgen van Panasonic het antwoord wat ik zojuist heb doorgemaild.
Daar kan ik helaas niet echt omheen.
Met vriendelijke groet,
Customer support
Wordt hopelijk binnenkort vervolgd :-)
[ Voor 0% gewijzigd door Carboy54 op 04-03-2022 14:37 . Reden: naam weg ]
Nodig niet, maar als je het met de interne heater doet moet je 300 liter minimaal 5 graden opwarmen (de warmtepomp gaat tot 55 graden en je moet voor de antilegionella run hoger dan 60 graden) en dan ben je bijna een uur extra je verwarming kwijt tijdens een legionella run. Dat doe je dan liever in het vat zelf, zodat dat rustig op kan warmen tot boven de 60 graden. Ook heb je dan een backup voor als de warmtepomp om een of andere reden uit mocht vallen. Dan kun je in ieder geval nog je water opwarmen met het element.LinuZZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
ohw voor een bijdrage aan het help-twain-aan-een-ferrari-fons wil ik hem best voor je bestellen en aan je verkopen hoorSkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:55:
@Carboy54 Jammer dat ze die nog niet leveren in NL. Als je wat hoort wil je dat dan melden? Bestel namelijk graag in NL in plaats van in het buitenland.
Als dat fonds niet te duur is en die ook zorgt voor garantie en hem bij mij voor de deur aflevert wil ik er wel over nadenken.twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:10:
[...]
ohw voor een bijdrage aan het help-twain-aan-een-ferrari-fons wil ik hem best voor je bestellen en aan je verkopen hoor
In Gelderland zou ook fijn zijnErgoStijn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:23:
@klump4u @koevlaas2 @LinuZZ
Daarna bestellen en nog een installateur zoeken.
@koevlaas2 Kom jij ook in Noord Limburg voor installatie van een Warmtepomp en Warmtepompboiler?;-)
Kijk dat doe je niet met een Ferrari voor de deur afleveren en mijn transporteur wel binnen 24 uur 🤣🤣SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:16:
[...]
Als dat fonds niet te duur is en die ook zorgt voor garantie en hem bij mij voor de deur aflevert wil ik er wel over nadenken.
in mijn karretje past meer dan 2 melkbussenCarboy54 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Kijk dat doe je niet met een Ferrari voor de deur afleveren en mijn transporteur wel binnen 24 uur 🤣🤣

maar ik snap wat je wilt zeggen, een externe thermostaat is met deze zonovergoten dagen wel prettig.
Sorry maar paars is de compressor. Bovenste lijnen temp aan en afvoersjimmie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:32:
@Carboy54 mooie kleurtjes maar ik heb geen flauw idee waar ze voor staan.
maar ik snap wat je wilt zeggen, een externe thermostaat is met deze zonovergoten dagen wel prettig.
Zit inderdaad met een wartel in het vat. Zie na een jaar nog geen corrosie of iets dergelijks.ErikVers schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik bij het installeren van mijn zonneboiler het advies gekregen om totaal niet de kunststof draad adapters te gebruiken. Ik heb daar nu spijt van want zie al wat corrosie. Dus klusje voor de zomer om keer tussen koud water aan en afvoer te zetten.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70826100 edit: nu met de juiste link
[ Voor 21% gewijzigd door lbreman op 05-03-2022 15:51 ]
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Heel Europa

Ik dacht dat ik met de komende Pana en plannen voor een Atlantic boiler geen buil kon vallen maar kreeg op Twitter deze reactie:flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:46:
[...]
atlantic is een "goed gedocumenteerd" merk hier en vallen allemaal onder de subsidielijst.
je kan hem zelf ophangen. je moet alleen even een lokaal mannetje vinden die het stek deel kan/mag doen en een subsidiebon kan schrijven voor je.
en die buitenunit moet je ergens op een WAF en buur-vriendelijke plek aan een muur kwijtraken.
"Een goede warmtepomp maakt veel efficiënter warm water dan een warmtepomp boiler, maar dan hebben we het wel over andere werktemperaturen. Er zit in een warmtepomp met tapwater functie en betere regeling dan in een WP boiler.Daar zit vooral COP1 bijstook in."
Hoe zit dat met de COP van de Atlantic, er zit wel een spiraal in maar de documentatie schreef over iets meer dan COP3.
* is dat spiraal alleen bij Boost en legionellarun in gebruik?
* is de opwarm tijd van 2 a 3 uur puur op de warmtepomp of wordt dan ook de spiraal gebruikt?
Alles eronder kan die doen met de pomp.
Gebruik je de boost zal hijbook het element erbij pakken want dat is wat je vraagt: maximaal vermogen en temperatuur zo snel mogelijk. Dus dat is altijd minder effixient. Dat is een keuze die jij maakt. Ook een reguliere monoblok die je verwarming doet werkt op dezelfde manier. Die stopt bij 55 en het interne element in de tank doet de rest tot 60+ voor de legionella.
De split versie heeft meer vermogen dan de explorer, dus die kan inderdaad een tank in 3 uur volkrikgen vanaf leeg, de explorer heeft daar iets van 8 voor nodig. De split haalt ook een hogere cop die ergens gemiddeld op 3 a 3.5 zit. De explorer zit daar iets onder.
Twitter is niet echt het meest betrouwbare bron van informatie van zulke dingen....
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 10:33 ]
Ik werd eerder deze week nog voor een oplichter uitgemaakt omdat ik reageerde op iemand:
Hij had adviezen ingewonnen en een hybride WP bespaarde 500m3 gas, maar koste 2800kWh stroom extra.
Ik reageerde met mijn eigen ervaring van 1m3 gas -> 2-2,5 kWh en toen was ik natuurlijk de leugenaar die waarschijnlijk niet eens een HWP had...
tja...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:33:
@Pixal Ja, en op Twitter zitten alleen maar deskundigen
Ik werd eerder deze week nog voor een oplichter uitgemaakt omdat ik reageerde op iemand:
Hij had adviezen ingewonnen en een hybride WP bespaarde 500m3 gas, maar koste 2800kWh stroom extra.
Ik reageerde met mijn eigen ervaring van 1m3 gas -> 2-2,5 kWh en toen was ik natuurlijk de leugenaar die waarschijnlijk niet eens een HWP had...
Dat zijn aandeelhouders van Putin 😡
tja...
€ 28.20 per maand voor warm water via gas
€ 14,58 per maand voor zelfde warm water maar met elektra
no brainer dus omdat je én van putins gas af bent én je kan die elektra op veel dagen nog zelf opwekken ook, en de gasprijzen gaan vast nog wat sneller stijgen dan kwh prijzen.
De meeste (niet split) warmtepompboilers gebruiken R134a, daarmee kunnen hogere temperaturen worden bereikt dan met R410 en R32. Daardoor is het elektrisch element normaliter niet nodig, ook niet voor de legionellacyclus. R134a kan wel een stuk slechter overweg met lage buitentemperaturen, vandaar dat bij voorkeur (warme) binnenlucht wordt gebruikt.Signor Doekie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:39:
@Pixal Onze Atlantic Calypso van 150 ltr heeft sinds zijn installatie nog geen kWh verstookt met de spiraal. Ook de wekelijkse legionella run tot 63 graden wordt met de compressor gedaan. Het verbruik is jaarlijks ca 450kWh @ 55 graden 's winters en 63 graden 's zomers tegen ca250m3 gas @ 60 graden verstookt met een Nefit ecomline hrc 30 van 25 jaar oud. Het opwarmen duurt wel een uur of 5.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met een warmtepomp kom je niet perse van twijfelachtig gas af. https://www.wyniasweek.nl...s-is-helemaal-niet-nodig/Pixal schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:49:
Dit is allemaal gouden info, ik ga niet eens in discussie op Twitter, dit zijn gewoon cijfers waarmee ik de keuze kan maken. Als ik de cijfers van @Signor Doekie vertaal naar mijn eigen huidige gasverbruik en huidige prijzen kom ik op.
€ 28.20 per maand voor warm water via gas
€ 14,58 per maand voor zelfde warm water maar met elektra
no brainer dus omdat je én van putins gas af bent én je kan die elektra op veel dagen nog zelf opwekken ook, en de gasprijzen gaan vast nog wat sneller stijgen dan kwh prijzen.
Dit las ik vannacht, het houdt mij niet tegen maar ik vond het wel interessant om te lezen
Het is een onoverkomelijk probleem van de elektrificatie ja, ik ben bijvoorbeeld ook elektrisch gaan rijden, dat verbruikt met een paar ritjes al meer dan een WPboiler in een maand nodig heeft. En ja, die kwh's voor het hele land moeten ergens vandaan komen maar dat is aan de overheid (en de kiezer) om op te lossen.LinuZZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:53:
[...]
Met een warmtepomp kom je niet perse van twijfelachtig gas af. https://www.wyniasweek.nl...s-is-helemaal-niet-nodig/
Dit las ik vannacht, het houdt mij niet tegen maar ik vond het wel interessant om te lezen
De makkelijke fix is kernenergie maar dan schuiven we het probleem alleen maar voor ons uit en zal ons niet inspireren om verstandiger met energie om te gaan.
Ik denk toch echt dat we met z'n allen op persoonlijk vlak zo snel mogelijk moeten weglopen bij fossiel rondom het huis, dit zal een ongelofelijke druk leggen op de energietransitie en het overbelaste net waar tot overmaat van ramp ook nog te weinig personeel is.
Maar haal het personeel (en belastinggeld) bijvoorbeeld eens voor een groot deel weg bij Schiphol en luchtvaart. Een fossiele tak van sport die in de komende decennia niet te vergroenen is al zouden ze willen. Technisch personeel is nodig op ons dak en in onze straat. Maar ik dwaal af en er zijn nog veel meer wegen naar Rome dan de mijne
Ik heb er trouwens niet alle verstand van de wereld van, en er zullen zeker waarheden in het artikel staan (en ik ben het helemaal eens met het slotpleidooi) maar hoe serieus moet ik een artikel nemen als er dit staat "maar een bestaand huis van het gas afhalen kost gemiddeld wel 40.000 euro". Is dat niet wat overdreven? Als je een vrijstaande dertiger jaren woning nog moet beginnen te isoleren misschien, maar dat moet je toch wel, of je nu van het gas af wil of niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 06-03-2022 11:10 ]
Overigens na 12 jaar (Dit jaar) terugverdiend
En als je veel zelf doet kan het goedkoper. En als je niets uitzoekt maar het uitbesteedt, dan wordt het duurder.
Wat veel mensen er niet bijvertellen is dat het sterk overlapt met groot onderhoud (b.v. dubbelglas wat na 40 jaar gaat lekken of kozijnen die slecht worden) en dat b.v. zonnepanelen zich heel snel terugverdienen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb moeite te geloven dat je 12 jaar geleden een warmtepomp hebt laten installeren? Dat was zoiezo je tijd en de discussie ver vooruit! Hoewel, ik had er zelf tot een aantal jaren terug nooit van gehoord maar airco's worden natuurlijk ook al decennia gebruikt om te verwarmen dus qua techniek misschien wel ouder dan ik.BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:13:
@Pixal over die 40k, kan best kloppen. Ik heb 37k uitgegeven voor 165m2 VVO huis uit 1975.
Overigens na 12 jaar (Dit jaar) terugverdiendDus voor mij is nu heel veel bijna gratis....
En als je veel zelf doet kan het goedkoper. En als je niets uitzoekt maar het uitbesteedt, dan wordt het duurder.
Wat veel mensen er niet bijvertellen is dat het sterk overlapt met groot onderhoud (b.v. dubbelglas wat na 40 jaar gaat lekken of kozijnen die slecht worden) en dat b.v. zonnepanelen zich heel snel terugverdienen.
Ik zit met hetzelfde, bij ons moet het dak van buiten geisoleerd worden maar dat gaat richting de 25k vermoed ik. Het dak lekt niet en gaat waarschijnlijk gewoon nog een keer 30 jaar mee, dus nu van buiten isoleren of pas als het dak aan vervanging toe is? En staat dat bijvoorbeeld gelijk aan dubbelglas dat nog niet uit de kozijnen komt vallen maar wel minder zuinig is dan triple glas.
Het zijn van die vraagstukken waar ik me druk om maak en de mensen in mijn omgeving gebruiken het geld gewoon voor een auto of een vakantie

[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 06-03-2022 11:31 ]
Er is ook geen stromingsrichting.davevleugel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:29:
Iemand een idee hoe om hij moet, of maakt dat niet uit? Vind er niks over in de handleiding en er staan ook geen pijlen op 🤨
[Afbeelding]
Gewoon aansluiten dus.
Ok duidelijk 💪🏻flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Er is ook geen stromingsrichting.![]()
Gewoon aansluiten dus.
Dit is de dakdoorvoer (momenteel afzuigkap afvoer, maar die verdwijnt tzt
:strip_exif()/f/image/OTiPRRKIWpOC6bgviUlecZU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is net niet voldoende plaats om de unit op dezelfde manier als de a/c buitenunit te plaatsen.
Ik hou 3 opties over
1. A/c unit naar nog 20cm naar links laten verplaatsen. Nadeel dat dit forse kosten met zich meebrengt (koelleidingen verlengen/vernieuwen ed)
2. Unit 1 meter uit de muur zetten, maar betekent ook weer 1 meter dichter bij de buren
3. Unit met uitblaasrichting naar voorkant garage zetten. Unit staat dan wel pontificaal in beeld vanaf de weg. Wel gaat geluid dan naar de meest vrije ruimte.
Wat schatten jullie in dat wijsheid is?
eventueel de unit boven de goot of boven de andere unit hangen?ErgoStijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:39:
Even een vraag over plaats van installatie:
Dit is de dakdoorvoer (momenteel afzuigkap afvoer, maar die verdwijnt tzt
[Afbeelding]
Er is net niet voldoende plaats om de unit op dezelfde manier als de a/c buitenunit te plaatsen.
Ik hou 3 opties over
1. A/c unit naar nog 20cm naar links laten verplaatsen. Nadeel dat dit forse kosten met zich meebrengt (koelleidingen verlengen/vernieuwen ed)
2. Unit 1 meter uit de muur zetten, maar betekent ook weer 1 meter dichter bij de buren
3. Unit met uitblaasrichting naar voorkant garage zetten. Unit staat dan wel pontificaal in beeld vanaf de weg. Wel gaat geluid dan naar de meest vrije ruimte.
Wat schatten jullie in dat wijsheid is?
Kan dit ook bij een warmtepomp installatie? En hoe zou dat dan werken zonder steeds de warmtepomp in en uit te schakelen, wat bij een cv niet een probleem is maar bij een warmtepomp wil je juist een langere run.
Heeft iemand een Evohome op zijn Panasonic aangesloten en kan wellicht ervaringen delen?
Dan heb je blijkbaar niet alle berichten doorgelezen of de zoekfunctie gebruikt in dit topic, want het is echt een paar keer al besproken.buzzlightyear schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:47:
De meeste vragen die ik had over een warmtepomp installatie zijn in inmiddels beantwoord door Koevlaas maar een onderwerp begrijp ik nog niet helemaal. We hebben nu een klassieke CV installatie die bediend wordt door Evohome. Iedere ruimte kan dus apart verwarmd worden.
Kan dit ook bij een warmtepomp installatie? En hoe zou dat dan werken zonder steeds de warmtepomp in en uit te schakelen, wat bij een cv niet een probleem is maar bij een warmtepomp wil je juist een langere run.
Heeft iemand een Evohome op zijn Panasonic aangesloten en kan wellicht ervaringen delen?
Ik ga het met evohome uitvoeren, maar toegejuicht wordt het niet hier aangezien je moeilijk kan bufferen en de wp niet snel kan anticiperen op de vraag en niet vraag van evohome. In mijn opstelling heb ik dan hydraulisch gescheiden met een buffervat van 300 liter. Alle spullen ondertussen aangesloten en opgesteld nu nog even wachten op de levering van de wp 😬
[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 06-03-2022 21:06 ]
Wel gezocht maar niet eenduidig antwoord of het werkt. Je opstelling klinkt als hetgeen ik in gedachten heb. Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn. WP moet hier nog besteld worden maar zie levertijden van 3-5 maanden voorbijkomen… ☹️davevleugel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:05:
[...]
Dan heb je blijkbaar niet alle berichten doorgelezen of de zoekfunctie gebruikt in dit topic, want het is echt een paar keer al besproken.
Ik ga het met evohome uitvoeren, maar toegejuicht wordt het niet hier aangezien je moeilijk kan bufferen en de wp niet snel kan anticiperen op de vraag en niet vraag van evohome. In mijn opstelling heb ik dan hydraulisch gescheiden met een buffervat van 300 liter. Alle spullen ondertussen aangesloten en opgesteld nu nog even wachten op de levering van de wp 😬
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Uuev6GCCDEU3Y6n14uZ7axM.jpg?f=user_large)
Dit is ook het enige wat warmte afneemt in mijn woning. Ik kan de buizen linksonder redelijk makkelijk oppakken iets verderop onder de vloer en zo naar buiten leiden naar de beoogde plek van de warmtepomp.
Echter is dit maar 18 mm buis. Moet dat worden vervangen tot aan de verdeler?
En betreffende de verdeler zelf, móet deze ook vervangen worden (voor een open verdeler) of is het te proberen met deze? Ik heb een soortgelijke open verdeler gevonden maar heb nog geen flauw idee wat deze moet kosten. Ik heb nog niet een andere verdeler gevonden die op dezelfde manier de leidingen heeft gepositioneerd, het lijkt mij een flinke klus om alle leidingen ook nog aan te moeten passen.
Pomp moet eruit of afdoppen maar dat is niet te zien of dat gaat bij deze verdeler. 18 mm buis zonder vernauwingen van passtukken etc?Beekforel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:55:
Mijn huidige verdeler voor m'n vloerverwarming is dit:
[Afbeelding]
Dit is ook het enige wat warmte afneemt in mijn woning. Ik kan de buizen linksonder redelijk makkelijk oppakken iets verderop onder de vloer en zo naar buiten leiden naar de beoogde plek van de warmtepomp.
Echter is dit maar 18 mm buis. Moet dat worden vervangen tot aan de verdeler?
En betreffende de verdeler zelf, móet deze ook vervangen worden (voor een open verdeler) of is het te proberen met deze? Ik heb een soortgelijke open verdeler gevonden maar heb nog geen flauw idee wat deze moet kosten. Ik heb nog niet een andere verdeler gevonden die op dezelfde manier de leidingen heeft gepositioneerd, het lijkt mij een flinke klus om alle leidingen ook nog aan te moeten passen.
Buiten hetgene wat je op de foto ziet niet.Carboy54 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:36:
[...]
Pomp moet eruit of afdoppen maar dat is niet te zien of dat gaat bij deze verdeler. 18 mm buis zonder vernauwingen van passtukken etc?
Maar wanneer de pomp van de verdeler moet is het misschien beter om gewoon het hele traject te vervangen.
Tenzij je de interne verbinding tussen aanvoer en retour kunt dichtstoppen, is verwijderen van de pomp niet genoeg. Je kunt de verdeler vervangen door acht stukken slang af te knippen. Of je maakt je eigen verdeler met de Giacomini kit:Beekforel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Buiten hetgene wat je op de foto ziet niet.
Maar wanneer de pomp van de verdeler moet is het misschien beter om gewoon het hele traject te vervangen.
https://www.heiz24.de/Gia...min-for-8-groups-34-E-New
Of goedkoper deze, maar dan gemonteerd op Fischer ALK consoles:
https://www.radiatorendis...-voor-verwarmen-en-koelen
Ik zou in ieder geval de 18mm leiding vervangen door een met grotere doorlaat. Bijvoorbeeld 25 of 26mm uitwendig.
[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 07-03-2022 13:37 ]
Of je maakt vanaf hier een nieuwe leiding naar buiten? Dan zet je gewoon 2 T-stukken op de stalen buizen en vandaar naar de warmtepomp.Beekforel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Buiten hetgene wat je op de foto ziet niet.
Wat bedoel je precies met 8 stukken slang afknippen?FransvWoerkom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:10:
[...]
Tenzij je de interne verbinding tussen aanvoer en retour kunt dichtstoppen, is verwijderen van de pomp niet genoeg. Je kunt de verdeler vervangen door acht stukken slang af te knippen. Of je maakt je eigen verdeler met de Giacomini kit:
https://www.heiz24.de/Gia...min-for-8-groups-34-E-New
Of goedkoper deze, maar dan gemonteerd op Fischer ALK consoles:
https://www.radiatorendis...-voor-verwarmen-en-koelen
Ik zou in ieder geval de 18mm leiding vervangen door een met grotere doorlaat. Bijvoorbeeld 25 of 26mm uitwendig.
Dat lijkt mij inderdaad the way to go. Maar dan zonder T stukken en zonder de stalen buizen, gewoon rechtstreeks.Ep Woody schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Of je maakt vanaf hier een nieuwe leiding naar buiten? Dan zet je gewoon 2 T-stukken op de stalen buizen en vandaar naar de warmtepomp.
Dit topic is gesloten.