Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 134 Laatste
Acties:
  • 782.450 views

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 12:56

.Frank

Frank.

Dank, maar laatste stukje leiding was nog niet geïsoleerd, dus we zijn d'r even heen gereden en hebben het systeem leeg laten lopen. Zekere voor het onzekere. Pomp aanzetten durfde ik ook niet aan, stel dat hij 's nachts toch zou besluiten te gaan verwarmen gaat m'n vloerverwarming kapot als dat te hard gaat. Nu rustig slapen!

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:48
.Frank schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:15:
Ik heb 'n probleem bij installatie, en mijn wamtepompinstallateur en de Panasonic technische helpdesk komen er niet uit. Iemand hier?

Situatie: vandaag de laatste puntjes op de 'i' gezet samen met een monteur en mijn 5kW Panasonic monoblock (WH-MDC05J3E5) aangesloten. Alles leek goed te gaan, maar na afvullen (druk blijft constant) en inschakelen lijkt het systeem niets anders te doen dan water rondpompen. Er wordt niet verwarmd / de compressor en ventilator gaan niet aan. Ook geeft de afstandsbediening (die in de woonkamer hangt) aan dat de buitentemperatuur -20 zou zijn, en verschijnt er 60 seconden na opstarten de error H90: "Communicatiefout binnen-buiten'.

Details van het systeem / wat hebben we geprobeerd:
  • In eerste instantie dachten we dat de error verwees naar een communicatieprobleem tussen de afstandsbediening (remote control, in de Engelse versie) en de pomp. Uitgesloten door de afstandsbediening met een korte kabel direct naast de pomp te hangen (aangesloten op PCB bij 'remote control'), maar dat maakte geen verschil.
  • De Panasonic helpdesk vroeg ons de 'remote control'-aansluitingen op de PCB door te meten, want volgens de kerel aan de lijn (die ook maar gewoon de documentatie erbij pakte) zou daar tussen de 45 en 60 volt op moeten staan. Wij hadden daar slechts ~16V, maar volgens mij moet daar ook écht geen 60V op staan. De Pana-kerel zei dat we de PCB maar moesten vervangen, maar volgens mij slaat dat nergens op: de remote geeft gewoon beeld, en kan de pompsnelheid uitlezen.
  • We hebben gecontroleerd of de temperatuursensor op de warmtepomp netjes op de PCB (niet die achter de front-panel, maar die binnen in de unit) aangesloten zit, dat is zo.
  • Het systeem is via een driewegklep aangesloten op vloerverwarming (1 zone) en een boiler voor SWW. De error verschijnt ongeacht of ik instel dat er een tank in het systeem zit, en ongeacht of de kabel voor de driewegklep op de PCB aangesloten zit. Dus ook als ik het systeem slechts vloerverwarming laat doen gebeurt er niets behalve circulatie door de pomp.
  • Ook als ik de sensor uit mijn SWW-tank loskoppel van het PCB blijft de situatie onveranderd.
  • De remote control geeft aan dat de unit iets aan het doen zou zijn. Als ik 'm aanzet verschijnt (afhankelijk van of ik tank of vloer kies) het symbool voor 'Ruimteverwarming ingeschakeld' of 'Tankverwarming ingeschakeld'.
  • Bij systeemgegevens staat dat de compressor nog niet één keer aangeslagen is. De pompsnelheid wordt daar wel live geupdate, en schommelt rond de 15l/m.
  • In het installation menu staat ingesteld dat er geen optionele PCB in de unit zit, wat ook niet het geval is.
Heeft iemand een idee? Ik sta even paf, mijn installateur weet 't ook verder niet, en Panasonic kan telefonisch ook niet verder helpen...

Edit: nog ter aanvulling, de H90-foutcode staat in de Panasonic end user guide omschreven als "Communication errors between indoor and outdoor unit", maar de MDC05J3E5 is een monoblock...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Communicatiefout binnen-buiten"
Duidelijk een probleem met de aansluiting tussen binnenunit en buitenunit (ik neem dus aan dat je een split hebt).
Hier zie ik die melding als een monteur met de buitenunit aan de gang gaat en hij die dan uit zet.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• .Frank

.Frank

Frank.

sjimmie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:11:
[...]

"Communicatiefout binnen-buiten"
Duidelijk een probleem met de aansluiting tussen binnenunit en buitenunit (ik neem dus aan dat je een split hebt).
Hier zie ik die melding als een monteur met de buitenunit aan de gang gaat en hij die dan uit zet.
Nope, monoblock, maar zie de uitleg hierboven over waar 't hem dan wel zit!

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
.Frank schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Nope, monoblock, maar zie de uitleg hierboven over waar 't hem dan wel zit!
Of een afwijkende waarde waardoor deze in storing valt. Gezien het feit dat de buitentemp op -20 staat, zou het ook de buitentemp sensor kunnen zijn, weet zo alleen niet precies waar die aangesloten zit. CN-TH2 zou mij logisch lijken, hoewel die in de service manual niet genoemd wordt.

• Ep Woody
Laat maar, dan zou je eerder een code F36 verwachten:
F36 Outdoor air temperature sensor
abnormality Continue for 5 sec.  Outdoor air temperature sensor
(defective or disconnected)

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor het meedenken allemaal, en zeker ook dank aan @flippy die vandaag langs is gekomen en echt zeer uitgebreid diagnose gedaan heeft. Het was duidelijk dat ik geen electriciën ben, het e.e.a. qua stroom zat niet optimaal aangesloten. Helaas ook nadat we dat allemaal wel goed hadden bleef dezelfde error bestaan, en we hebben de verbinding tussen de 'externe' en 'interne' PCB doorgemeten en het voltage daarop blijft te laag.

Zojuist dan ook maar 'n mail naar ImmoTec gestuurd, waar ik hem gehaald heb. Hopelijk hebben ze snel een oplossing. Dure grap wordt dit weer vrees ik...

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:05

ErikVers

e-Duurzaam

.Frank schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:11:
Dank voor het meedenken allemaal, en zeker ook dank aan @flippy die vandaag langs is gekomen en echt zeer uitgebreid diagnose gedaan heeft. Het was duidelijk dat ik geen electriciën ben, het e.e.a. qua stroom zat niet optimaal aangesloten. Helaas ook nadat we dat allemaal wel goed hadden bleef dezelfde error bestaan, en we hebben de verbinding tussen de 'externe' en 'interne' PCB doorgemeten en het voltage daarop blijft te laag.

Zojuist dan ook maar 'n mail naar ImmoTec gestuurd, waar ik hem gehaald heb. Hopelijk hebben ze snel een oplossing. Dure grap wordt dit weer vrees ik...
Vervelend voor je.

Kun je ons delen wat mis zat? Zodat wij er wat van kunnen leren.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

.Frank schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:11:

je hebt nu in elk geval verwarming. das al meer dan eerst. ook al draait hij op het noodelement. heb je in elk geval iets speling om het met immo op te nemen zonder klappertanden.

alleen nog even kijken hoe je de boiler warm krijgt...
ErikVers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:39:
Kun je ons delen wat mis zat? Zodat wij er wat van kunnen leren.
leermoment: strip geen kabels met een cat5 tang. je drukt dwars door het koper heen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 26-02-2022 17:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Die ziet er inderdaad goed uit!!
Moet alleen dan ff gaan uitvogelen welke aansluiting ik waarop moet zetten.

En zou je denken dat je deze ook twee keer kan plaatsen? (badkamer+woonkamer) of niet aan beginnen?
Bijna alle Ali thermostaten hebben een hysteresis van 1 graad. Onbruikbaar dus voor goede regeling!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@Carboy54 Wat is een goede klokthermostaat met een kleine hysteresis? en open therm.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Bijna alle Ali thermostaten hebben een hysteresis van 1 graad. Onbruikbaar dus voor goede regeling!
Deze niet dacht ik te lezen. Ok ze gaan niet door voor de nobelprijs maar met dit uiterlijk onder de 20 euro mag je niet mopperen :-)

Als je trouwens betere weet tip gerust…

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:09:
@Carboy54 Wat is een goede klokthermostaat met een kleine hysteresis? en open therm.
Waar wil je opentherm voor gaan inzetten?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@ErikVers Ik ben offtopic zie ik.
ik heb een ELGA hybride WP, en had daar eerst de honeywell thermostaat bij en nu een remeha celcia 20. Maar zou graag nauwkeuriger regelen. Het liefst bij een delta van 0.1 al een "verwarming aan " signaal naar de ELGA, dit voor wat meer modulerend regelgedrag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Zoals aangegeven vandaag bij een vriend van mij de voorbereiding gemaakt voor de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PewopFC4riXnQBR2Bcc8K_OCPJI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwlomNsMCo6GgtM2uJHTfRTE.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcpYeNT1KX_m0q8_Ir1sqVNmxCA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7wGjdr3Bj8fLc1BTsvWG8Ea.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRaxcIqnnuSAkiNwiq7cpKZla98=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKkCmBNWqJZJ74yC1EsOh7dx.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnc39Xdxax9M1-mcKWWm5IO4bCA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7Hxg6lPHbrfwcRFjghb6Ppu.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jkmdQg0gYMqJHkoe2W6MsS8f1U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyAqSCthO4JAyGl4Sl9WzubL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCud7Q9Q3y9Y7mQqKgVJU2NC9uY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcbwb50z4oXNncJJ1qr63niM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6KM0evB01QwTpP9619hASr6h1I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Htw0hvrLOWPAeX8wW9yNbksV.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat hebben we gedaan?

- Alle 32mm leidingen van de WP naar de Vloerverwarmingverdeler via de dakdoorvoer, garage en kruipruimte.
-Stroom in meterkast aangesloten (2 aparte aardlekautomaten)
-2 x thermostaatdraad getrokken
-Koppelingen erop gemonteerd

Things to do:

- Alles moet nog afgeperst worden.
- Aansluiten op een (nieuwe verdeler)
- Exta isolatie aanbrengen
-Alles beugelen

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 26-02-2022 20:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• flippy
  • Niet online

flippy

waarom aderhulzen op solide draad?

en niet handig om nog een half dozijn extra draden te trekken en een cat5 kabel of 2? niet voor nu maar voor later...

[ Voor 64% gewijzigd door flippy op 26-02-2022 20:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Possible
flippy schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:02:
waarom aderhulzen op solide draad?
ja daar heb ik een vergissing in gemaakt, dat ga ik nog aanpassen. Kabels kunnen altijd nog, want dat maakt hem niet zoveel uit...

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 26-02-2022 20:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
32mm Uponor direct op de wp aangesloten na alle waarschuwingen hier op dit forum?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Possible
frisianstar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:14:
32mm Uponor direct op de wp aangesloten na alle waarschuwingen hier op dit forum?
Gaat bij mij al maanden prima zoals @koevlaas2 het ook altijd aansluit. En volgens mij was @flippy er ook geen fan van :+

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 26-02-2022 20:18 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

het kan goed gaan. zelf neem ik liever niet het risico, helemaal niet als het andermans huis is.

• frisianstar
Na het isoleren van de buizen kun je de staat van de aansluiting niet meer controleren; en die moet gewoon vele jaren lang 100% betrouwbaar zijn, je wil niet hebben dat er in een zeer koude nacht een koppeling scheurt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Possible
Tja.. bij mij is het ook zo geïnstalleerd door Koevlaas. Dan mag je er vanuit gaan dat het prima is lijkt mij ?

Daarnaast zitten de koppelingen ook niet in de doorvoer zelf, dus kunnen er altijd bij.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afgelopen week voor het eerst Henco 32mm gebruikt. Ben niet enthousiast. 32mm zeer moeizaam te verwerken voor 1 persoon en... kniestukken etc. 22 mm inwendig bij 32 mm meerlagen buis. Veel te veel vernauwingen naar mijn mening.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:14:
Ik heb de waarschuwingen blijkbaar gemist, wat valt er te waarschuwen tegen deze constructie?

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik heb de waarschuwingen blijkbaar gemist, wat valt er te waarschuwen tegen deze constructie?
het laat veel trillingen door omdat het zo hard is. een stuk EPDM slang is handig voor ontkoppelen en als je ooit een andere unit neerzet.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 26-02-2022 21:06 ]

• Wolly
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:05:
[...]

het laat veel trillingen door omdat het zo hard is. een stuk EPDM slang is handig voor ontkoppelen en als je ooit een andere unit neerzet.
Ik heb geen last van trillingen hoor. En ontkoppelen is een kwestie van 1 moer losdraaien.

Verder las ik iets over koude leiding en vorst maar toeval wil dat bij vorst mijn leiding juist warm is omdat ik dan het huis wil warmhouden.

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:10:
[...]Ik heb geen last van trillingen hoor.
N=1.

ik ben bij genoeg andere installaties geweest waar de hele toko kan meegenieten als de unit een ontdooislag maakt.

• Possible
Bij een defrost heb ik ook nergens last van.. ja als hij maximaal staat te draaien op 59hz dan hoor ik hem in de bijkeuken.. het huis zelf hoor ik niks. Dus daar heb ik geen problemen mee.

• Wolly
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:11:
[...]

N=1.

ik ben bij genoeg andere installaties geweest waar de hele toko kan meegenieten als de unit een ontdooislag maakt.
En de geluidsoverlast kwam dan door de uponor leiding het huis binnen?
Ging het dan resoneren in de klemmen die de buis aan de muur bevestigen of zo?

Ik zie niet in hoe uponor een trilling of geluid doorgeeft, bij stalen leidingen kan ik mij dat veel beter voorstellen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:19:
[...]

En de geluidsoverlast kwam dan door de uponor leiding het huis binnen?
Ging het dan resoneren in de klemmen die de buis aan de muur bevestigen of zo?

Ik zie niet in hoe uponor een trilling of geluid doorgeeft, bij stalen leidingen kan ik mij dat veel beter voorstellen.
meestal komt het omdat de leiding direct het huis ingaat en bijvoorbeeld met pur is vastgezet in de muur. de leiding is zo hard en stevig dat het vrijwel 1 geheel is geworden en de unit alles doorgeeft aan het huis.
ik heb meerdere van zulke probleemgevallen al opgelost door een EPDM slang ertussen te zetten of een U in de leiding te zetten buiten met 32mm leiding om de trillingen te dempen. meestal combineer ik het dan meteen met veren om meer ontkoppeling te krijgen, helemaal op een dak. het is ook niet geweldig handig om fittingen op die manier structureel te belasten. die 120kg tikt best aan over de loop der jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 26-02-2022 21:26 ]

• frisianstar
Wolly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Ik heb geen last van trillingen hoor. En ontkoppelen is een kwestie van 1 moer losdraaien.

Verder las ik iets over koude leiding en vorst maar toeval wil dat bij vorst mijn leiding juist warm is omdat ik dan het huis wil warmhouden.
En juist bij flinke vorst draait de wp op vol vermogen dus ook meeste trillingen.
Dat stuk flex is extra zekerheid dat je koppeling heel blijven.
Plus...kun je wp nu zonder problemen op veren of rubber mat plaatsen
Op de totaal investering zijn de extra kosten verwaarloosbaar.

• Wolly
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:22:
[...]

En juist bij flinke vorst draait de wp op vol vermogen dus ook meeste trillingen.
Dat stuk flex is extra zekerheid dat je koppeling heel blijven.
Plus...kun je wp nu zonder problemen op veren of rubber mat plaatsen
Op de totaal investering zijn de extra kosten verwaarloosbaar.
Ik begrijp dat het wellicht in specifieke situaties iets van trilling kan wegnemen, maar dat de koppeling kapot zou gaan lijkt mij zeer sterk.

Splitunits worden volgens mij ook gewoon gemonteerd met koperen leidingen en niet met epdm slangen ertussen, daar zou hetzelfde risico op gescheurd koppelingen dan ook moeten spelen.

Ik kan mij ook niet herinneren dat er in de service manual of het design handbook iets werd geschreven over zo’n epdm slang ertussen te monteren.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 08:55
Wel mooi om te lezen. Beide kanten over direct aansluiten.
Het ligt er volgens mij aan hoe alles er bij de aansluiting uitziet.
Als het er met flinke lengte naar de wp toe gaat en dan een 90 graden bocht naar de wp valt het meestal wel mee.
Lange stuk een lichte bocht, dus niets compleet recht.
Hier ook al 2 keer gedaan. Een keer na 120cm direct op de stalen leiding.
Geen probleem. Weet het, n=1 (of beter, nu n=3) maar dat het soms niet goed gaat wil niet zeggen dat het vaak fout gaat.
Bij mij staat hij op dempers en zie niet echt wat gebeuren als ik de wp een slinger geef. Trillingen hoor ik niet.
Maar zou het niet aandurven om vanuit de wp recht naar achter zonder bochten en 50 cm verder op staal aan te sluiten :+
Denk dat het situatie afhankelijk blijft ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Wolly
  • Niet online
pgeene schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:37:
Wel mooi om te lezen. Beide kanten over direct aansluiten.
Het ligt er volgens mij aan hoe alles er bij de aansluiting uitziet.
Als het er met flinke lengte naar de wp toe gaat en dan een 90 graden bocht naar de wp valt het meestal wel mee.
Lange stuk een lichte bocht, dus niets compleet recht.
Hier ook al 2 keer gedaan. Een keer na 120cm direct op de stalen leiding.
Geen probleem. Weet het, n=1 (of beter, nu n=3) maar dat het soms niet goed gaat wil niet zeggen dat het vaak fout gaat.
Bij mij staat hij op dempers en zie niet echt wat gebeuren als ik de wp een slinger geef. Trillingen hoor ik niet.
Maar zou het niet aandurven om vanuit de wp recht naar achter zonder bochten en 50 cm verder op staal aan te sluiten :+
Denk dat het situatie afhankelijk blijft ;)
Goed punt. Bij mij is de uponor lengte een meter of 4 en gaat deze door het platte dak (zelfde constructie als @Possible ) en is deze binnen gekoppeld aan de stalen 28mm leidingen.

Er zit dus wel genoeg ruimte of uit te zetten of te krimpen, met 50 cm zoals in jiuw voorbeeld heb je minder speling.

Verder heb ik geen pur gebruikt omdat dat gewoon rotspul is, die pvc buis zit bij mij vol met glaswol :*)

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:29:
[...]
Splitunits worden volgens mij ook gewoon gemonteerd met koperen leidingen en niet met epdm slangen ertussen, daar zou hetzelfde risico op gescheurd koppelingen dan ook moeten spelen.
als er een lekkage is in een koelsysteem is het 98% van de tijd de flares die niet gaan lekken volgens jou. dat is gedeeltelijk waar, soms scheuren ze gewoon kapot. ;)

koper is ook een klap zachter dan aluminium en kan makkelijker trillingen opvangen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 26-02-2022 22:14 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Possible leuk om te zien die foto’s, moet ik ook aan denken als ik er aan begin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Possible
@flippy kan het kwaad dat die aderhulsjes erop heb gezet ?

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 13:17
Ja dat mag echt niet, je ader kan los zitten tov je draad.

Dan zie ik bijna nog liever soepel zonder ader eind hulsjes😅😜

Wel erg leuk die foto’s! Krijg er ook zin in, buffers ondertussen met veel pijn en moeite (28mm rood koper) gekoppeld morgen twee gaten in m’n muur boren voor de pijpen

[ Voor 84% gewijzigd door davevleugel op 26-02-2022 22:31 ]

PVOutput

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:27:
@flippy kan het kwaad dat die aderhulsjes erop heb gezet ?
no bueno.

afknippen en zorgen dat je de schroeven goed aandraait.

• Wolly
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:13:
[...]

als er een lekkage is in een koelsysteem is het 98% van de tijd de flares die niet gaan lekken volgens jou. dat is gedeeltelijk waar, soms scheuren ze gewoon kapot. ;)

koper is ook een klap zachter dan aluminium en kan makkelijker trillingen opvangen.
Een flare is veel kwetsbaarder dan een 5/4’’ koppeling en de werkdruk (in bar) op koelmiddel ligt volgens mij stukken hoger. Dus logisch dat die “vaker” lekken.

Maar goed, we kunnen theoretisch wel zaken proberen te verklaren maar welke users hebben ooit foto’s gepost waar de alupex koppeling was gescheurd door trillingen van de Pana monobloc?

• srekae
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-01 22:14
@Possible

Je installatiekabels zitten niet vast onder de trekontlasting.

[ Voor 11% gewijzigd door srekae op 28-02-2022 13:39 ]

• Possible
srekae schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
@Possible

Je installatiekabels zitten niet vast onder de trekontlasting.
Inmiddels aangepast en ook de aderhulzen eraf gehaald.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Wolly schreef op zondag 27 februari 2022 @ 06:54:
[...]

Een flare is veel kwetsbaarder dan een 5/4’’ koppeling en de werkdruk (in bar) op koelmiddel ligt volgens mij stukken hoger. Dus logisch dat die “vaker” lekken.

Maar goed, we kunnen theoretisch wel zaken proberen te verklaren maar welke users hebben ooit foto’s gepost waar de alupex koppeling was gescheurd door trillingen van de Pana monobloc?
Volgens mij geen, ik heb het hier in 2 vormen, een 5/4 wartel met meerlaagsebuis op de aanvoer en een 5/4 puntstuk met meerlaagsebuis (via een messing draadfitting) op de retour. Het zal straks in totaal 4 jaar in deze opstelling moeten staan. we zijn nu in jaar 2. We gaan het meemaken.
Het is dus voor tijdelijk en ik heb een perstang en koppelingen om het snel te fiksen mocht het mis gaan er zit wel een S in de leiding gebogen en hij zit niet vast gepurd in de muur. de isolatie zit wel vast, maar de buis kan in de isolatie vrij bewegen. Je hebt overgens ook pur, pur en pur.. pur wat bijna beton wordt en pur wat zeer flexibel blijft en alles wat er tussen zit. Ik heb eigenlijk veel minder trillingen binnen dan ik had verwacht. En dan bedoel ik zowel in het algemeen als in de buis in het bijzonder.

Tot zover mijn N=1 :+

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Carboy54 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:49:
Afgelopen week voor het eerst Henco 32mm gebruikt. Ben niet enthousiast. 32mm zeer moeizaam te verwerken voor 1 persoon en... kniestukken etc. 22 mm inwendig bij 32 mm meerlagen buis. Veel te veel vernauwingen naar mijn mening.
Maar als je 10 koppelingen 32mm achter elkaar perst haal je nog steeds 35 liter per minuut. Groter dan 32 kan wel maar dan worden de spullen wel veel duurder.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• rickp70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10 15:24
Jesse- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:44:
Ik ben aan het spelen met de max pump duty instellingen van mijn J en loop er daarbij tegenaan dat de flow onder een bepaalde waarde niet meer lager wordt. (ingesteld via het menu van de Pana)
Dat zie ik ook terug in de waardes die de Heishamon uitleest:
[Afbeelding]

De max duty is lager dan de actuele duty. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Toevallig heb ik net hetzelfde experiment gedaan met dezelfde uitkomst. Het lijkt erop dat voor de J-serie de pump duty niet lager kan dan 80 (0x50). Vreemd genoeg kan je de max duty wel lager instellen (min. 64 / 0x40), maar dat heeft geen effect; de pump duty wordt niet lager dan 80 (0x50).
In de Service Manual staat ook een P/Q grafiek waarin staat Min duty: 0x50, max duty: 0xC5.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Maar als je 10 koppelingen 32mm achter elkaar perst haal je nog steeds 35 liter per minuut. Groter dan 32 kan wel maar dan worden de spullen wel veel duurder.
Ik vind het zowiezo duur spul.

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:53
Heeft iemand er weleens aan gedacht twee kleinere lees gangbare lees goedkopere lees beter bewerkbare diameters paralel te leggen?

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Buitenkamp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:13:
Heeft iemand er weleens aan gedacht twee kleinere lees gangbare lees goedkopere lees beter bewerkbare diameters paralel te leggen?
1x32 is prima gangbaar, en nog betaalbaar. Alleen buigen is een dingetje...
Als je twee buizen van 26 parallel legt, heb je ook dubbel warmteverlies, en dubbele kosten van zowel materiaal als uren. Dat doet dus niemand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Buitenkamp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:13:
Zoals vele al eerder hebben aangegeven je kan gewoon koppelingen persen in 32 dus je hoeft niet moeilijk te buigen, wel buigen is gewoon een keuze. je kan je schuifmaat erbij pakken en meten hoe groot de doorsnede is van een koppeling en niet onder de indruk zijn, maar uiteindelijk maakt het voor de flow geen reet uit. En dat kan je ook gewoon uitrekenen. Het mooie is dus dat je bij 32 niet hoeft te rekenen. Althans niet in de normale situaties in een woonhuis:+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 13:41 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:25:
[...]

zoals vele al eerder hebben aangegeven je kan gewoon koppelingen persen in 32 dus je hoeft niet moeilijk te buigen, wel buigen is gewoon een keuze. je kan je schuifmaat erbij pakken en meten hoe groot de doorsnede is van een koppeling is en niet onder de indruk zijn , maar uiteindelijk maakt het voor de flow geen reet uit. En dat kan je ook gewoon uitrekenen. Het mooie is dus dat je bij 32 niet hoeft te rekenen in de normale situaties in een woonhuis:+
Aanvullend:
En bij de 5kw hoef je ook niet te rekenen want kan met gemak met 26*3 mm en hoef je ook niet te persen maar fijne klem koppelingen zolang je de koppeling niet in beton weg stort. Voor >5kw wordt het wat spannender met 26*3 en moet je gaan rekenen.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Aanvullend:
En bij de 5kw hoef je ook niet te rekenen want kan met gemak met 26*3 mm en hoef je ook niet te persen maar fijne klem koppelingen zolang je de koppeling niet in beton weg stort. Voor >5kw wordt het wat spannender met 26*3 en moet je gaan rekenen.
henco vision mag je in iedergeval gewoon instorten.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:37:
[...]

henco vision mag je in iedergeval gewoon instorten.
Die ik gebruikte van heima24.de ook maar zou niet mijn voorkeur hebben. Ik vond alles wat bereikbaar blijft ideaal met klem verbinding / euroconus. Maar zelf zou ik hem niet instorten maar dat is misschien meer emotie dan pure wetenschap.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Die ik gebruikte van heima24.de ook maar zou niet mijn voorkeur hebben. Ik vond alles wat bereikbaar blijft ideaal met klem verbinding / euroconus. Maar zelf zou ik hem niet instorten maar dat is misschien meer emotie dan pure wetenschap.
euroconus is een knel koppeling en die moet je zeker niet instorten.

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 09:47
Inmiddels de winter bijna voorbij. De 9kW j-serie sinds oktober in gebruik en na wat tweaken na de beginfase waarbij ik n.a.v. tips hier van een thermostaat aan/uit constructie naar een 'continu aan mits' (temp binnen > 23, temp buiten in de nacht >10) gegaan ben staat hij eigenlijk lekker continu zo tussen de 20-30 Hz te draaien.

Ik moet het sommetje nog even rondrekenen maar ik denk dat ik uiteindelijk aardig in de buurt kom van de vooraf bedachte 1 op 2 (1 kuub gas = 2 kW stroom) ga uitkomen.

Project voor van de zomer is het SWW. Ik heb hiervoor in eerste instantie de CV-ketel in leven gehouden maar die blijkt toch best veel voor alleen het douche-water te gebruiken (>1 kuub per dag). Dit moet beter kunnen. Nu heb ik 2 opties:
  • buffervat aanschaffen en aansluiten via 3-wegklep en opwarmen via SWW run vanuit pana
  • Auer Edel eau die als 2e warmtepomp aangesloten wordt op retour van vloerverwarming en dus slechts deels vermogen van de pana pakt
De 1e optie lijkt iets goedkoper dan de 2e optie (is wel duur maar geeft weer ca. 1000 euro subsidie). Ik ben echter nog een beetje huiverig voor de capaciteit die ik met name in de wintermaanden inlever voor de verwarming omdat er tussendoor SWW runs uitgevoerd moeten worden. Alles staat nu lekker rustig te pruttelen maar ik heb al gemerkt dat als hij wat langer uitstaat bij koude temperaturen hij flink moet optoeren (50-70 Hz) voor een paar uur om de boel weer op temperatuur te krijgen. Ik vermoed dat ik hier met een 2e warmtepomp minder last van ga hebben omdat die voor een groot deel zijn eigen vermogen opwerkt.

Hoe zijn jullie ervaringen mee? Ik kijk naar een 200-300 liter boiler en verwacht toch zeker dagelijks 100 liter te moeten aanvullen. Hoeveel tijd van de dag is de pana dan bezig met SWW aanvullen? En werkt dat nog een beetje bij Tb van 0 tot -5?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Niltag schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:28:
Inmiddels de winter bijna voorbij. De 9kW j-serie sinds oktober in gebruik en na wat tweaken na de beginfase waarbij ik n.a.v. tips hier van een thermostaat aan/uit constructie naar een 'continu aan mits' (temp binnen > 23, temp buiten in de nacht >10) gegaan ben staat hij eigenlijk lekker continu zo tussen de 20-30 Hz te draaien.

Ik moet het sommetje nog even rondrekenen maar ik denk dat ik uiteindelijk aardig in de buurt kom van de vooraf bedachte 1 op 2 (1 kuub gas = 2 kW stroom) ga uitkomen.

Project voor van de zomer is het SWW. Ik heb hiervoor in eerste instantie de CV-ketel in leven gehouden maar die blijkt toch best veel voor alleen het douche-water te gebruiken (>1 kuub per dag). Dit moet beter kunnen. Nu heb ik 2 opties:
  • buffervat aanschaffen en aansluiten via 3-wegklep en opwarmen via SWW run vanuit pana
  • Auer Edel eau die als 2e warmtepomp aangesloten wordt op retour van vloerverwarming en dus slechts deels vermogen van de pana pakt
De 1e optie lijkt iets goedkoper dan de 2e optie (is wel duur maar geeft weer ca. 1000 euro subsidie). Ik ben echter nog een beetje huiverig voor de capaciteit die ik met name in de wintermaanden inlever voor de verwarming omdat er tussendoor SWW runs uitgevoerd moeten worden. Alles staat nu lekker rustig te pruttelen maar ik heb al gemerkt dat als hij wat langer uitstaat bij koude temperaturen hij flink moet optoeren (50-70 Hz) voor een paar uur om de boel weer op temperatuur te krijgen. Ik vermoed dat ik hier met een 2e warmtepomp minder last van ga hebben omdat die voor een groot deel zijn eigen vermogen opwerkt.

Hoe zijn jullie ervaringen mee? Ik kijk naar een 200-300 liter boiler en verwacht toch zeker dagelijks 100 liter te moeten aanvullen. Hoeveel tijd van de dag is de pana dan bezig met SWW aanvullen? En werkt dat nog een beetje bij Tb van 0 tot -5?
Werkt best wel prima icm de drie wegklep. Nadeel is wel dat hij ff uit zijn ritme wordt gehaald maar zoals je kan zien in onderstaande grafiek komt hij wel weer vrij snel op niveau van voor de sww run (15:00 start setpoint 50)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYIbqy1-LULCZ4OVXoVAL08EelI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NtdQLG7AqktHeaCIn3oGIOM.png?f=fotoalbum_large

(En laten we aub niet weer de discussie wel of niet nachtverlaging gaan voeren)

Ik heb hem gecombineerd met een op het oosten gecombineerde zonneboiler waardoor de investering van die set lager is dan de subsidie. Deze dagen draait de zonneboiler al leuk wat mee onderin het vat. Helaas pak je best wel wat energieverlies op het vat.

Terugverdientijd op het SWW gedeelte is stuk langer als je energieverlies van het vat mee rekent en een vat los moet kopen. Ga maar uit van een winter cop van SanitairWarmWater rond de 2.0 dat is natuurlijk niet echt top. In de zomer zal vast stuk beter gaan maar daar geen goede metingen van ivm zonnecollectoren.

Tuurlijk met huidige energie prijzen wel mogelijk om terug te verdienen maar als je gas nog houd zou ik het zo laten. Anders zou vast recht net de doorslag kunnen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 02-03-2022 00:01 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:38
Niltag schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:28:

Mijn 300L tank met 3,4m2 verwarmingsspiraal wordt door mijn warmtepomp dagelijks met ongeveer 7kW opgewarmd van 41 tot 53 graden. Dat kost ongeveer een uur. Afhankelijk van de tijd van het jaar doet hij dat met een COP van 2 tot 3.

• sjimmie
Een buffervat heb je niks aan voor SWW, dan moet je een boiler hebben.
De grootte van de boiler is enerzijds afhankelijk van de hoeveelheid water wat gebruikt wordt van grofweg 34-38 graden, en anderzijds de temperatuur waarop je de boiler verwarmt. Als het water in je boiler 60 graden is heb je veel minder nodig dan wanneer je dat maar naar 45 graden verwarmt (om uiteindelijk naar 34-38 graden eind temperatuur te mengen dus).

Hier hebben we een 180 liter boiler en een 7kW warmtepomp en als de boiler nagenoeg "leeg" is dan duurt opwarmen grofweg 75 minuten naar 48 graden.

• .Frank

.Frank

Frank.

Even een update van mijn kant, en een vraag. Zoals ik eerder vertelde is m'n 5kW J-generatie monoblock dead on arrival gebleken (met dank aan flippy voor de excellente diagnostiek), en ik ben nu met ImmoTec verwikkeld in telefonische en schriftelijke afhandeling. Ze blijven me doorsturen naar Panasonic (en Panasonic DE dan weer naar Panasonic NL), maar die geven (terecht) aan dat het niet hun probleem is maar dat van ImmoTec. Ik heb ImmoTec nu in zo helder mogelijke bewoordingen uitgelegd hoe zij als distributeur bij Panasonic een serviceverzoek kunnen indienen, hopelijk komt daar snel wat uit.

In de tussentijd draait hier continue het 3kW back-up element om toch iets van hitte in het huis te krijgen. Helaas kan dat element niet ingezet worden voor verwarming van het water in de boiler, dat weigert de Aquarea te doen nu er storing is (verwarming gaat dan vóór warm water).

Nu werd ik zojuist echter wakker met 'n idee: wat als ik de Aquarea zo instel dat hij helemaal geen tank heeft, en zélf handmatig de driewegklep bedien? Voor zover de WP weet is hij dan gewoon mijn vloer aan het verwarmen, maar ondertussen laat ik het water (af en toe) door mijn boiler lopen. Dan krijg ik toch nog douchewater van 'n graad of 25 in plaats van 7 - dat is werkbaar. En bijkomend voordeel is dat ik dan ook meteen kan testen of mijn driewegklep het daadwerkelijk doet: ik heb deze klep uit de TS en heb 'm ongetest geïnstalleerd 🙄...

Kan dat kwaad?

Zo nee: hoe pak ik dan het handmatig bedienen van de driewegklep aan? Hier is het aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkdVyKh1NmP0CELoatiHyJVmaAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pHVlOezb44IdN5rnEIAL9F0V.png?f=fotoalbum_large

Pak ik om de klep te bedienen dan gewoon een kroonsteentje, en stop ik een stekker in het stopcontact waarvan ik één lijn verbind met 'double color', en de andere lijn afwisselend met bruin (om te sluiten) en blauw (om te openen)? En moeten die lijnen dan verbonden blijven, ook als de klep klaar is met van stand wisselen? Of haal ik de stroom er af wanneer hij eenmaal dicht staat (of klapt 'ie dan weer open, als de stroom wegvalt?). Het is maar goed dat dit 't 101-topic is...

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:08:
Even een update van mijn kant, en een vraag. Zoals ik eerder vertelde is m'n 5kW J-generatie monoblock dead on arrival gebleken (met dank aan flippy voor de excellente diagnostiek), en ik ben nu met ImmoTec verwikkeld in telefonische en schriftelijke afhandeling. Ze blijven me doorsturen naar Panasonic (en Panasonic DE dan weer naar Panasonic NL), maar die geven (terecht) aan dat het niet hun probleem is maar dat van ImmoTec. Ik heb ImmoTec nu in zo helder mogelijke bewoordingen uitgelegd hoe zij als distributeur bij Panasonic een serviceverzoek kunnen indienen, hopelijk komt daar snel wat uit.

In de tussentijd draait hier continue het 3kW back-up element om toch iets van hitte in het huis te krijgen. Helaas kan dat element niet ingezet worden voor verwarming van het water in de boiler, dat weigert de Aquarea te doen nu er storing is (verwarming gaat dan vóór warm water).

Nu werd ik zojuist echter wakker met 'n idee: wat als ik de Aquarea zo instel dat hij helemaal geen tank heeft, en zélf handmatig de driewegklep bedien? Voor zover de WP weet is hij dan gewoon mijn vloer aan het verwarmen, maar ondertussen laat ik het water (af en toe) door mijn boiler lopen. Dan krijg ik toch nog douchewater van 'n graad of 25 in plaats van 7 - dat is werkbaar. En bijkomend voordeel is dat ik dan ook meteen kan testen of mijn driewegklep het daadwerkelijk doet: ik heb deze klep uit de TS en heb 'm ongetest geïnstalleerd 🙄...

Kan dat kwaad?

Zo nee: hoe pak ik dan het handmatig bedienen van de driewegklep aan? Hier is het aansluitschema:

[Afbeelding]

Pak ik om de klep te bedienen dan gewoon een kroonsteentje, en stop ik een stekker in het stopcontact waarvan ik één lijn verbind met 'double color', en de andere lijn afwisselend met bruin (om te sluiten) en blauw (om te openen)? En moeten die lijnen dan verbonden blijven, ook als de klep klaar is met van stand wisselen? Of haal ik de stroom er af wanneer hij eenmaal dicht staat (of klapt 'ie dan weer open, als de stroom wegvalt?). Het is maar goed dat dit 't 101-topic is...
Yes, gewoon stroom erop zetten. Hij draait in een seconde of 5 naar de andere positie (dat hoor je wel), dan kan de stroom er weer af.

Kan dat kwaad?

[Afbeelding]

Kan dat niet veel eenvoudiger? Bij mijn Tameson 3-wegklep kan ik gewoon de actuator eraf halen en dan met een steeksleuteltje of baco de kogelklep zelf bedienen... Ik dacht dat dat zo'n beetje standaard was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ep Woody
[..]

Zo heb ik de klep ook meerdere keren getest. Even stroom erop om hem om te zetten. Als de stroom eraf is blijft hij in die positie staan.

Vandaag eindelijk mijn waterpomp voor de boiler in gebruik nemen. Daarna nog een steuntje maken voor een 15 liter keukenboiler om in serie met mijn 80 liter sww vat te plaatsen. Niet vanwege de capaciteit maar vanwege het 2 kW verwarmingselement dat daarin zit. Dan kan de legionellarun gedraaid worden zonder dat de verwarming uit hoeft te blijven. Nadeeltje van een sww-vat dat eigenlijk voor een CV ketel is en daarom geen elektrisch element heeft. Voordeel van deze setup: Als er toch meer watercapaciteit nodig is, kan ik de keukenboiler nog vervangen voor een 50-80 liter elektrische boiler.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dirkdeman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Yes, gewoon stroom erop zetten. Hij draait in een seconde of 5 naar de andere positie (dat hoor je wel), dan kan de stroom er weer af.
Zou zelf wel de kabels die naar de wp lopen dan labelen en los halen om risico’s te vermijden. @.Frank maar goede ingeving en hier in forum een keer eerder gezien bij iemand die de sww run langzamer wilde laten verlopen. Met stukje domotica.

• .Frank

.Frank

Frank.

Yes: de driewegklep werkt! De kleurcodes van de kabels zijn anders dan in het schemaatje hierboven aangegeven, gewoon blauw voor neutraal, en zwart en bruin voor respectievelijk open en dicht.

Ik heb de WP overigens uitgeschakeld (en de kabel inderdaad losgekoppeld) terwijl ik de klep testte. Daarna ingeschakeld op standje 'open' en netjes flow door mijn verdeler van vloerverwarming. Toen WP weer uitgeschakeld, driewegklep laten sluiten, en pomp weer ingeschakeld.

Toen helaas een waarschijnlijk groot probleem. Geen flow door de verdeler van de vloerverwarming zoals verwacht, maar de afstandsbediening gaf aan dat er überhaupt maar 0.1l flow was vanuit de WP. Ik ben toen bij de pomp gaan kijken die duidelijk wat aan het doen was (en de compressor kan niet aan, dus ik hoorde de pomp). Terug bij de afstandsbediening zag ik error H62: Water flow error.

Wat ik nu vrees is dat de driewegklep weliswaar werkt, maar verkeerd is gemonteerd 🤐 Wanneer ik 'm dicht zet zou zodoende de boiler op de vloerverwarming aangesloten worden, en de toevoer vanuit de WP afgesloten worden. Dat zou de error verklaren. De klep zit aangesloten volgens dit plaatje op de productpagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LlYIcCww2I5_qoWpl2VHN6lF0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8C9iKl6uVdbDueg1D4ugHJc.png?f=fotoalbum_large

Ten opzichte van dat plaatje zit mijn WP aangesloten op B, de vloerverwarming op A en de boiler op C. Wanneer ik de klep sluit zou de pomp vanuit B naar C moeten pompen, als ik het goed begrijp. Maar deze resultaten doen mij vrezen dat de klep misschien anders geconfigueerd is dan op het plaatje, en dat ik de pomp op A heb aangesloten...

Les: ALTIJD driewegklep testen, inclusief configuratie, voordat je 'm aansluit. Hij zit echt op 'n onmogelijke plek ook ...

- Hoe ga ik nu na wat precies de configuratie van mijn driewegklep is?
- Zijn er andere verklaringen voor de water flow error die ik kreeg?
- Zou ik eventueel de configuratie van de driewegklep kunnen aanpassen terwijl hij aangesloten is?

Bummer dit... Na de water flow error wilde de WP trouwens niet meer aan: wanneer ik 'm inschakelde schakelde hij zichzelf na een paar tellen weer uit. Leek me niet best. Na de stroom er even helemaal af gehad te hebben gaat hij wel weer aan en hij pompt nu weer, maar ik ben bang dat ik de pomp schade toebreng als ik 'm laat pompen naar een afgesloten leiding... :(

• Ep Woody
Dat was bij mij ook een probleem @.Frank, bij mij zit hij daarom in de retourleiding in plaats van de aanvoerleiding.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:34:
Yes: de driewegklep werkt! De kleurcodes van de kabels zijn anders dan in het schemaatje hierboven aangegeven, gewoon blauw voor neutraal, en zwart en bruin voor respectievelijk open en dicht.

Ik heb de WP overigens uitgeschakeld (en de kabel inderdaad losgekoppeld) terwijl ik de klep testte. Daarna ingeschakeld op standje 'open' en netjes flow door mijn verdeler van vloerverwarming. Toen WP weer uitgeschakeld, driewegklep laten sluiten, en pomp weer ingeschakeld.

Toen helaas een waarschijnlijk groot probleem. Geen flow door de verdeler van de vloerverwarming zoals verwacht, maar de afstandsbediening gaf aan dat er überhaupt maar 0.1l flow was vanuit de WP. Ik ben toen bij de pomp gaan kijken die duidelijk wat aan het doen was (en de compressor kan niet aan, dus ik hoorde de pomp). Terug bij de afstandsbediening zag ik error H62: Water flow error.

Wat ik nu vrees is dat de driewegklep weliswaar werkt, maar verkeerd is gemonteerd 🤐 Wanneer ik 'm dicht zet zou zodoende de boiler op de vloerverwarming aangesloten worden, en de toevoer vanuit de WP afgesloten worden. Dat zou de error verklaren. De klep zit aangesloten volgens dit plaatje op de productpagina:

[Afbeelding]

Ten opzichte van dat plaatje zit mijn WP aangesloten op B, de vloerverwarming op A en de boiler op C. Wanneer ik de klep sluit zou de pomp vanuit B naar C moeten pompen, als ik het goed begrijp. Maar deze resultaten doen mij vrezen dat de klep misschien anders geconfigueerd is dan op het plaatje, en dat ik de pomp op A heb aangesloten...

Les: ALTIJD driewegklep testen, inclusief configuratie, voordat je 'm aansluit. Hij zit echt op 'n onmogelijke plek ook ...

- Zou ik eventueel de configuratie van de driewegklep kunnen aanpassen terwijl hij aangesloten is?

Bummer dit... Na de water flow error wilde de WP trouwens niet meer aan: wanneer ik 'm inschakelde schakelde hij zichzelf na een paar tellen weer uit. Leek me niet best. Na de stroom er even helemaal af gehad te hebben gaat hij wel weer aan en hij pompt nu weer, maar ik ben bang dat ik de pomp schade toebreng als ik 'm laat pompen naar een afgesloten leiding... :(
Zou eerst ff goed checken of echt verkeerd zit, ik heb meerdere keren gehad dat bij eerste start nieuwe spiraal vol met lucht zat wat dezelfde H62 code gaf, was niet blij maar na 2-3 keer was dat over, maar wist dan ook zeker dat de klep juist was gemonteerd.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:38:
Dat was bij mij ook een probleem @.Frank, bij mij zit hij daarom in de retourleiding in plaats van de aanvoerleiding.
Hoe moet ik dat voor me zien? Vat naar 50/55 graden via de retour?

• Ep Woody
ErikVers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Hoe moet ik dat voor me zien? Vat naar 50/55 graden via de retour?
Nee, in plaats van een T-stuk in de retour en de Driewegklep in de aanvoer, het T-stuk en de driewegklep omgewisseld. Toen klopte de draairichting van de klep wel.

Verder werkt het exact het zelfde als anders.

• .Frank

.Frank

Frank.

Waarom dan niet gewoon de klep geroteerd naar de juiste positie, als je 'm toch ging wisselen?

• Ep Woody
.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:57:
Waarom dan niet gewoon de klep geroteerd naar de juiste positie, als je 'm toch ging wisselen?
Omdat het het asje is dat 90 graden verkeerd op de kogel zit. Daardoor kan hij maar op 1 manier stromen en dat is net anders dan wij verwachten op basis van de tekening. Dit was voor mij de makkelijkste optie om zonder serieuze aanpassingen aan mijn leidingwerk de driewegklep te installeren.

• sjimmie
Voor zover de WP weet is hij dan gewoon mijn vloer aan het verwarmen, maar ondertussen laat ik het water (af en toe) door mijn boiler lopen. Dan krijg ik toch nog douchewater van 'n graad of 25 in plaats van 7 - dat is werkbaar. E
Welke Ta gaat dan je boiler in? want met bv een Ta van 28 graden gaat het eindeloos lang duren voordat je boiler 25 graden is. (die dan tussendoor ook weer afkoelt)

• Wolly
  • Niet online
Even een vraag nav bovenstaande.

Bij verwarming moet je systeem een bepaalde inhoud hebben, heb je die niet dan moet je een vat in serie plaatsen.

Maar bij SWW is dat niet nodig, dan is de systeeminhoud enkel de buizen naar de warmtewisselaar in je SWW vat. En toch slaat de wp niet af oid.

Waarom moet je dan wel die xx liter systeeminhoud hebben bij reguliere verwarming?
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:37:

Bij verwarming moet je systeem een bepaalde inhoud hebben, heb je die niet dan moet je een vat in serie plaatsen.

Maar bij SWW is dat niet nodig, dan is de systeeminhoud enkel de buizen naar de warmtewisselaar in je SWW vat. En toch slaat de wp niet af oid.

Waarom moet je dan wel die xx liter systeeminhoud hebben bij reguliere verwarming?
Die waterinhoud heb je nodig als thermische buffer voor een defrost. Als er tijdens de SWW-run een defrost nodig is, schakelt de WP even terug naar verwarmingsbedrijf, doet de defrost, en gaat weer verder met SWW maken. De waterinhoud is bij SWW dus niet van belang.

• Ep Woody
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:37:

Moeten is een groot woord. Je wil voldoende afgifte hebben en als het kan voldoende buffer zodat de warmtepomp kan ontdooien zonder gebruikt te hoeven maken van een backupelement.

Ik draai met ongeveer 30 liter aan systeeminhoud (zonder sww) en dat draait prima.

Heb je vloerverwarming hoef je je sowieso geen zorgen te maken over de inhoud.

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik ben ook aan het kijken voor een panasonic warmtepomp (Vooral omdat ik graag zelf wil kunnen knutselen aan de aansturing via domotica), maar ik zit heel erg te twijfelen tussen de verschillende modellen. Ik heb al heel lang ook in het grote lucht/water warmtepomp topic zitten kijken en lezen, dus de technieken zijn me wel bekend, en ook de beperkingen kwa afgifte systemen.

Kwa vermogen heb ik een 9kw nodig en de unit komt in de tuin te staan tegen een grote schuur, en een ~14 meter verderop kan ik pas aankoppelen op een cv leiding. Daar is ook plek voor een eventuele binnenunit en een boiler. Van die 14 meter is grofweg 1 meter buiten (beetje afstand van muur), en de overige 13 meter door een schuur die normaal gezien vorstvrij zou moeten blijven. Wanneer ik een split unit zou kiezen zou de binnenunit wel een verdieping hoger komen te hangen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Mono of split? (Er van uitgaand dat de split ook door mezelf gehangen wordt, en alleen via een kennis met stek diploma in werking gesteld wordt)

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Robbiedobbie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:17:
Ik ben ook aan het kijken voor een panasonic warmtepomp (Vooral omdat ik graag zelf wil kunnen knutselen aan de aansturing via domotica), maar ik zit heel erg te twijfelen tussen de verschillende modellen. Ik heb al heel lang ook in het grote lucht/water warmtepomp topic zitten kijken en lezen, dus de technieken zijn me wel bekend, en ook de beperkingen kwa afgifte systemen.

Kwa vermogen heb ik een 9kw nodig en de unit komt in de tuin te staan tegen een grote schuur, en een ~14 meter verderop kan ik pas aankoppelen op een cv leiding. Daar is ook plek voor een eventuele binnenunit en een boiler. Van die 14 meter is grofweg 1 meter buiten (beetje afstand van muur), en de overige 13 meter door een schuur die normaal gezien vorstvrij zou moeten blijven. Wanneer ik een split unit zou kiezen zou de binnenunit wel een verdieping hoger komen te hangen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Mono of split? (Er van uitgaand dat de split ook door mezelf gehangen wordt, en alleen via een kennis met stek diploma in werking gesteld wordt)
even kort door de bocht

mono

+ geen binnenunit
+ makkelijk zelf te instaleren

- mogelijk bevriesings gevaar

split

- binnen unit (neemt met name plek in)
-stek diploma voor instalatie

+ geen bevriesingsgevaar

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:27
twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:21:
[...]

even kort door de bocht

mono

+ geen binnenunit
+ makkelijk zelf te instaleren

- mogelijk bevriesings gevaar

split

- binnen unit (neemt met name plek in)
-stek diploma voor instalatie

+ geen bevriesingsgevaar
Die nadelen/voordelen zijn me bekend, maar waar ik meer over twijfel zijn de punten zoals efficiency bij het verwarmen van de boiler (die dus ook zoveel meter verderop staat). Ik zat vooral te kijken naar de T-CAP modellen, omdat m'n woning nog niet 100% verbouwd is en nog op punten wat minder goede afgifte heeft, en die zouden SWW ook bij de legionella run al behoorlijk ver moeten kunnen krijgen.

Zit hier een merkbaar verschil in tussen de opties op die afstand? Verder zie ik de monoblocks 3 fase r32 hebben, terwijl de split die nog niet heeft. Is de COP daar echt zo'n verschil in?

Laatste twijfel komt ook nog door levertijden. De splits lijken behoorlijk veel sneller te leveren dan de monoblocks, en doordat het met de verbouwing ook in een bepaalde periode geinstalleerd moet worden lijkt dat weer richting splits te duwen

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Moeten is een groot woord. Je wil voldoende afgifte hebben en als het kan voldoende buffer zodat de warmtepomp kan ontdooien zonder gebruikt te hoeven maken van een backupelement.

Ik draai met ongeveer 30 liter aan systeeminhoud (zonder sww) en dat draait prima.

Heb je vloerverwarming hoef je je sowieso geen zorgen te maken over de inhoud.
Bijna goed. Als je vloerverwarming achter een mengventiel en eigen pomp zit, doet hij niet mee bij een defrost en moeten je radiatoren voldoende inhoud hebben. Dan kan een seriebuffer nodig zijn.

• dirkdeman
Robbiedobbie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Die nadelen/voordelen zijn me bekend, maar waar ik meer over twijfel zijn de punten zoals efficiency bij het verwarmen van de boiler (die dus ook zoveel meter verderop staat). Ik zat vooral te kijken naar de T-CAP modellen, omdat m'n woning nog niet 100% verbouwd is en nog op punten wat minder goede afgifte heeft, en die zouden SWW ook bij de legionella run al behoorlijk ver moeten kunnen krijgen.

Zit hier een merkbaar verschil in tussen de opties op die afstand? Verder zie ik de monoblocks 3 fase r32 hebben, terwijl de split die nog niet heeft. Is de COP daar echt zo'n verschil in?

Laatste twijfel komt ook nog door levertijden. De splits lijken behoorlijk veel sneller te leveren dan de monoblocks, en doordat het met de verbouwing ook in een bepaalde periode geinstalleerd moet worden lijkt dat weer richting splits te duwen
Aan beide (mono/split) kan je je geen buil vallen, dus ik zou de leveringstijd als criterium nemen.
Gevoelsmatig neig ik naar de split omdat je de binnenunit dan dichterbij de boiler hebt, wat mogelijk iets efficiënter is. Maar goed: zelfs de Tweakers die er écht verstand van hebben zijn nog niet helemaal uit de split/mono-discussie dus kan me niet voorstellen dat er enorme verschillen tussen de twee zitten.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Robbiedobbie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:25:
[...]

er zijn maar weinig mensen met een split en mono in huis ;) gewoon op de spec's afgaan en je leidingen isoleren, veel meer kan je als sterveling niet doen. (wellicht heeft @flippy nog wel een tip)

top tip als je geen enorme hoeveelheid 3fase meuk hebt (in de schuur) neem gewoon een 1fase model.
EV lader met peak shaving en klaar, het is goedkoper en minder zwaar tillen en het kan veder terug moduleren ik heb zelf een 3fase 9kw tcap (h) maar als ik geen 3 fase appatuur in de schuur had zou ook ik lekker 1 fase pakken.

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Bijna goed. Als je vloerverwarming achter een mengventiel en eigen pomp zit, doet hij niet mee bij een defrost en moeten je radiatoren voldoende inhoud hebben. Dan kan een seriebuffer nodig zijn.
Er moet voldoende flow zijn als er een defrost is, maar als er onvoldoende warmte uit het systeem komt komt de backup heater wel in actie.

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Er moet voldoende flow zijn als er een defrost is, maar als er onvoldoende warmte uit het systeem komt komt de backup heater wel in actie.
Zeker. En bij de t-caps de compressor als verwarmer. Maar helaas is dat net als de BU heater COP=1.

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Zeker. En bij de t-caps de compressor als verwarmer. Maar helaas is dat net als de BU heater COP=1.
Klopt, maar je moet het wel in verhouding zien. Dit jaar tot nu toe 37.9 kWh door de backup heater (voor defrosts en anti legionella) gebruikt vs 635.8 kWh in de warmtepomp (incl SWW).

Nu stook ik op iets hogere watertemperaturen waardoor de meeste defrosts uit het water komen, maar dan nog.

Als dat de enige reden is om een extra buffervat te plaatsen, zou ik hem lekker skippen.

• .Frank

.Frank

Frank.

Grrr! Ik blijf maar tussen ImmoTec en Panasonic heen en weer gestuurd worden. ImmoTec heeft mij een kapot product verkocht, maar ze blijven me maar naar Panasonic verwijzen voor garantie/reparatie. Ik gaf aan dat het uiteindelijk hun verantwoordelijkheid is dat ik een werkend product heb, maar daarop schrijven ze expliciet:

"unfortunately it is not entirely correct.
Panasonic offers customers a manufacturer's guarantee.
Not the company ImmoTec."

Dit slaat natuurlijk nergens op. Fabrieksgarantie doet niet terzake, zij als verkoper hebben hun verplichting na te komen. Ik heb dat in duidelijke bewoordingen teruggestuurd, maar geen pluspunten voor ImmoTec dit :(
sjimmie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Welke Ta gaat dan je boiler in? want met bv een Ta van 28 graden gaat het eindeloos lang duren voordat je boiler 25 graden is. (die dan tussendoor ook weer afkoelt)
Meer dan 25-30 graden krijgt het noodelement het water niet, dus het zal inderdaad wel even duren voordat de boiler richting die temperatuur gaat. Hij heeft wel maar iets van 40W warmteverlies, dus met 3kW input zou het tussendoor afkoelen wel mee moeten vallen denk ik? Hoe dan ook lijkt het nu allemaal even niet door te gaan gezien de driewegklep, we wassen ons nog wel even met warm water uit de waterkoker...

[ Voor 34% gewijzigd door .Frank op 02-03-2022 14:59 ]

• dirkdeman
.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:46:
Grrr! Ik blijf maar tussen ImmoTec en Panasonic heen en weer gestuurd worden. ImmoTec heeft mij een kapot product verkocht, maar ze blijven me maar naar Panasonic verwijzen voor garantie/reparatie. Ik gaf aan dat het uiteindelijk hun verantwoordelijkheid is dat ik een werkend product heb, maar daarop schrijven ze expliciet:

Dit slaat natuurlijk nergens op. Fabrieksgarantie doet niet terzake, zij als verkoper hebben hun verplichting na te komen. Ik heb dat in duidelijke bewoordingen teruggestuurd, maar geen pluspunten voor ImmoTec dit :(

[...]

Meer dan 25-30 graden krijgt het noodelement het water niet, dus het zal inderdaad wel even duren voordat de boiler richting die temperatuur gaat. Hij heeft wel maar iets van 40W warmteverlies, dus met 3kW input zou het tussendoor afkoelen wel mee moeten vallen denk ik? Hoe dan ook lijkt het nu allemaal even niet door te gaan gezien de driewegklep, we wassen ons nog wel even met warm water uit de waterkoker...
Ik heb zo’n zelfde gedoe gehad met mijn boiler (ook uit Duitsland). Duits consumentenrecht is een stuk strenger dan Nederlands, gewoon flink doorzeuren tot ze je zat zijn.

Overigens: ook in Duitsland is de verkopende partij verantwoordelijk. En de leverancier moet aantonen dat het product NIET defect is, ipv andersom. Ook moeten zij de eventuele retourzending betalen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Mm, ik had zo’n goed gevoel bij deze toko toen ik er naar toe belde en toen ik daar was, ik hoop dat er een goede oplossing voor jou komt. Wat was er nu dan precies kapot in jou monoblock?

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 02-03-2022 15:28 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• .Frank

.Frank

Frank.

Er staat te weinig spanning op de verbinding tussen de twee printplaten (de 'interne' achter het front panel en de 'externe' midden in de unit). Daardoor is er geen communicatie mogelijk tussen beide, en kan de compressor (die door de externe plaat geregeld wordt) niet ingeschakeld worden.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Er staat te weinig spanning op de verbinding tussen de twee printplaten (de 'interne' achter het front panel en de 'externe' midden in de unit). Daardoor is er geen communicatie mogelijk tussen beide, en kan de compressor (die door de externe plaat geregeld wordt) niet ingeschakeld worden.
Ah op die manier, ik dacht laatst iets gelezen te hebben van verkeerd gestripte kabels.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-11 11:06

[...]
Kun je niet een mailtje sturen naar alle drie, immotec, Panasonic NL en Panasonic DE en dan zeggen hier het probleem, go fix. Geef in de mail aan dat je alle communicatie aan alle partijen zal doorsturen als ze het niet zelf doen. Dan haal je jezelf eruit als doorgeefluik, en gaan ze elkaar wellicht terecht wijzen?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Meestal gaan ze dan alledrie niks doen. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
@.Frank Heb je een RBV?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• .Frank

.Frank

Frank.

RBV?

Edit: ah, rechtsbijstandsverzekering. Nee, maar wel 'n bevriende jurist met passie. Maar zo ver zijn we nog niet, 't is geen complexe zaak dat ik recht heb op een werkend product, dat kan ik eerst zelf nog even aankaarten. Als ze keihard weigeren wordt het een andere zaak inderdaad...

[ Voor 97% gewijzigd door .Frank op 02-03-2022 15:45 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

timovd

Voorsprong door techniek

rechtsbijstandsverzekering

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• davevleugel

[Afbeelding]

Ik heb die klep ook, en er staat een pijl op voor de flowrichting😬😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQCFu6nz3yYQ6m1YPFjKPLlvCn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVZNubVRgW7ufnufgkyNSe74.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 02-03-2022 18:38 ]

PVOutput

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:15:
[...]

er zijn maar weinig mensen met een split en mono in huis ;) gewoon op de spec's afgaan en je leidingen isoleren, veel meer kan je als sterveling niet doen. (wellicht heeft @flippy nog wel een tip)

top tip als je geen enorme hoeveelheid 3fase meuk hebt (in de schuur) neem gewoon een 1fase model.
EV lader met peak shaving en klaar, het is goedkoper en minder zwaar tillen en het kan veder terug moduleren ik heb zelf een 3fase 9kw tcap (h) maar als ik geen 3 fase appatuur in de schuur had zou ook ik lekker 1 fase pakken.
officeel geeft panasonic op de splits na 10 meter een redelijke vermogensverlaging op omdat het max van de compressor bereikt is om leidingverlies te compenseren. (zie pagina 223 voor de geintereseerden ;) )
als je zelf leiding aan gaat leggen zou ik blanke leiding kopen (dus zonder isolatie) en zelf er armaflex buisisolatie omheen doen en daar weer een normale buisisolatie overheen en natuurlijk beide afgetapet op de naden. daarmee hou je erg veel warmte binnen en veel meer dan de normale condenswerende isolatie die over normale lijnsets heen zit en voorkom je het gros van je verlies.
hou er wel rekening mee dat splits een klap duurder zijn en door een stek-man/vrouw/persoon in bedrijf moet worden gesteld en de risico op koelsysteem issues vele malen groter zijn door gebruik van koelleidingen.

• .Frank

.Frank

Frank.

davevleugel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Ik heb die klep ook, en er staat een pijl op voor de flowrichting😬😜

[Afbeelding]
Whohoooo! Dank! Ik heb even gecheckt en hij zit toch gewoon goed bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcAj3kB-76f8COYBGcS_7tlyZ1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crp6Ac42NpYs92XyM3ToPnmM.png?f=fotoalbum_large

De pijp die vanuit de grond komt komt vanaf de warmtepomp. En even heel basic hoor, maar waar er 'OUT' staat op de WP, dat is toch waar het water de unit UIT komt? Niet dat er bedoeld wordt dat het water dat uit je systeem komt daarop aangesloten moet worden, en dat het vanuit de pomp bezien dus juist 'IN' is? Nee, dat slaat nergens op.

Maar dan heb ik m'n klep dus gewoon goed aangesloten - dan vraag ik me alleen af waarom ik een water flow error kreeg toen ik hem om zette naar de boiler en de pomp startte, eens even overpeinzen. Misschien is het wat @ErikVers zei, en zit de spiraal vol lucht, maar dat denk ik niet: we hebben 't systeem echt goed ontlucht en overal zitten ontluchters, ook pal boven de spiraal. Nog maar eens een poging wagen iig.

• koevlaas2

[Afbeelding]

A is de aanvoer, laat je niet misleiden door de pijl. Chinees spul hé.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• .Frank

.Frank

Frank.

koevlaas2 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:34:
[...]

A is de aanvoer, laat je niet misleiden door de pijl. Chinees spul hé.
Ho wacht, maar dan zit 't dus tóch verkeerd, die pijl is compleet misleidend? En dan is ook het plaatje op de productpagina (waar B duidelijk aanvoer is, zie mijn post hierboven) verkeerd?

@davevleugel Heb jij de klep nog los liggen, en zou jij kunnen bevestigen of de pijl inderdaad juist *niet* de aanvoerrichting is?

[ Voor 15% gewijzigd door .Frank op 02-03-2022 21:37 ]

• koevlaas2
.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Ho wacht, maar dan zit 't dus tóch verkeerd, die pijl is compleet misleidend? En dan is ook het plaatje op de productpagina (waar B duidelijk aanvoer is, zie mijn post hierboven) verkeerd?

@davevleugel Heb jij de klep nog los liggen, en zou jij kunnen bevestigen of de pijl inderdaad juist *niet* de aanvoerrichting is?
Bij sommige moet ie juist in tegengestelde richting aangesloten worden maar idd beter eerst even testen voor je monteert.
Heb je niet toevallig de spie op z'n kop gedraaid, hoewel je dan 2 richtingen uit flow krijgt dacht ik ?

• .Frank

.Frank

Frank.

Oei, ik weet niet wat 'n spie is. Ik heb niets met de klep gedaan nadat ik 'm kreeg, alleen aangesloten zoals hij binnen kwam.

Is het niet mogelijk om het draaigedeelte van de klep te demonteren waar hij zit, en 'm om te draaien zodat de afsluitrichting verandert? En is er een of andere manier om aan deze klep van buiten te zien (anders dan aan de pijl) welke kanten hij afsluit/open zet?

• davevleugel
koevlaas2 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Bij sommige moet ie juist in tegengestelde richting aangesloten worden maar idd beter eerst even testen voor je monteert.
Heb je niet toevallig de spie op z'n kop gedraaid, hoewel je dan 2 richtingen uit flow krijgt dacht ik ?
Ja hoor? Morgen ga ik dat gelijk dubbel controleren

@.Frank Hij ligt nog los, zal morgen even met de hand schakelen .

PVOutput

• davevleugel
.Frank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:47:
Oei, ik weet niet wat 'n spie is. Ik heb niets met de klep gedaan nadat ik 'm kreeg, alleen aangesloten zoals hij binnen kwam.

Is het niet mogelijk om het draaigedeelte van de klep te demonteren waar hij zit, en 'm om te draaien zodat de afsluitrichting verandert? En is er een of andere manier om aan deze klep van buiten te zien (anders dan aan de pijl) welke kanten hij afsluit/open zet?
Ja die moer (wartel) van messing tussen de motor en de klep linksom losschroeven, dan zie je een gleuf en tegendeel, deze kan verkeerd om zitten.. dus motor 180 graden draaien.

PVOutput

Pagina: 1 ... 51 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.