Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 134 Laatste
Acties:
  • 780.118 views

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:48

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:30:
Je bedoelt de interne thermostaat? Dan gaat de pomp pas stoppen met nog 1 graad hoger dan de setpoint.
Dus 1 graad hoger dan setpoint = compressor stopt, 2 graag hoger = pomp stopt.

Althans dat kan ik mij herinneren van de 2 dagen in het begin dat ik dit heb gebruikt. Daarna snel overgestapt naar andere bediening :)
Huh dus bij nachtverlaging: 18 ipv 21 bijvoorbeeld blijft hij dus de hele nacht 50/60 watt verspillen? Welke goede alternatieven (zonder domotica) zijn er dan nog als je niet war only wilt? Liefst zo clean mogelijk

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Huh dus bij nachtverlaging: 18 ipv 21 bijvoorbeeld blijft hij dus de hele nacht 50/60 watt verspillen? Welke goede alternatieven (zonder domotica) zijn er dan nog als je niet war only wilt? Liefst zo clean mogelijk
externe thermostaat gebruiken. noukeuriger ook.

als je niet het gewenste gedrag krijgt uit je stooklijn moet je die aanpassen.

ook is 18~21 wel erg veel verlaging. je moet dan veel te hard bijtrekken in de ochtend en dus met onnodig hoge temperaturen stoken.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 24-02-2022 20:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Wat bedoel je met een dT instelling? Bij geen aansturing (ruimte is op temp) zou je denken dat delta niet relavant is?
Je hebt gelijk. Ik heb je post en de werking van het systeem door elkaar gehaald.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:22:
[...]

externe thermostaat gebruiken. noukeuriger ook.

als je niet het gewenste gedrag krijgt uit je stooklijn moet je die aanpassen.

ook is 18~21 wel erg veel verlaging. je moet dan veel te hard bijtrekken in de ochtend en dus met onnodig hoge temperaturen stoken.
m

Ter info is bekend wat betreft nauwkeurigheid zie mijn post vanmorgen in andere forum wat betreft aanspringen lcd led: 1 graad hoger of lagere ruimte temp 😅

Maar zoals in post aangaf is niet voor mijn woning, wij hebben massa en een juiste stooklijn maar wil eens ervaren wat kan met de controller als je een woning met binnenmuur isolatie zou hebben en dus weinig massa, dan moet je haast wel naar combi met ruimte thermostaat mijns inziens!
Maar een externe thermostaat dus totdat pana een update doet..

En wat betreft snacht uit dat je aangeeft dat dan pana te hard moet werken ben ik niet met je eens, en dat is geen mening maar kan ik onderbouwen met data 😂😋👍
#cop
#heishamon
#kwhmeter

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:30:
Je bedoelt de interne thermostaat? Dan gaat de pomp pas stoppen met nog 1 graad hoger dan de setpoint.
Dus 1 graad hoger dan setpoint = compressor stopt, 2 graag hoger = pomp stopt.

Althans dat kan ik mij herinneren van de 2 dagen in het begin dat ik dit heb gebruikt. Daarna snel overgestapt naar andere bediening :)
Ff getest en klopt: roomtemp 21 en setpoint 19 gaat hij lekker slapen en pas bij gelijk setpoint en roomtemp waterpomp aan 21-21 ik gok dat compressor dan bij room 20 en setpoint 21 aanspringt.

Al met al prima om te combineren met war, maar ga ze adviseren een externe thermostaat te nemen als het nauwkeurig moet en ze niet de stooklijn zelf willen bijsturen, niet zo zin om daar paar keer bij andere mee bezig te zijn ðŸĪŠ

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:21:
En wat betreft snacht uit dat je aangeeft dat dan pana te hard moet werken ben ik niet met je eens, en dat is geen mening maar kan ik onderbouwen met data 😂😋👍
#cop
#heishamon
#kwhmeter
kleine correctie: zo is dat voor jouw situatie. opletten met N=1 advies.

en je moet nog altijd de stooklijn aanpassen als je niet goed uitkomt, niet emmeren met moeilijke andere oplossingen, gewoon de moeite erin steken om wat je hebt goed in te stellen. ;)
dan zal het verschil met nachtverlaging ook ineens kleiner worden als je een paar graden lager kan stoken. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 24-02-2022 21:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Possible schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:53:
[...]

32 mm moet je nemen. 32 is wel te buigen maar het kost wat meer moeite. En nee een 90 graden bocht lukt niet, daarvoor heb je een buigtang nodig. Maar dan zou je wat knietjes of bochten kunnen gebruiken.
@Erik mega vaak al discussie overgeweest dat ik in begin ook twijfelde aan mijn eigen rekenmachine, werd er bijna onzeker van 😋😅 dus snap je vraag 😂

Maar een 5kw heeft zat!!! aan 26mm ik was zo eigenwijs om te testen tegen t advies van velen in maar heb meer dan voldoende flow en een defrost gaat zonder gesuis, succes verder en neem een vorstbeveiliging in overweging. En als je wil gaan koelen een 2 weg klep naar de badkamer. Deze twee componenten heb ik nu niet maar komen wel in een volgende opstelling.

https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html

En ze hebben daar ook handige fittingen waar je in deze maat geen perstang voor nodig hebt. Een buigveer en kniptang verkopen ze ook voor paar tientjes, succes!!

Nb de 7kw en 9kw zou ik wel met 32 mm aansluiten vanwege de hoge flow vraag zie brochure pana.

Andere al de vorstbeveiliging toegepast? Wel geld hÃĐ? Helemaal als je ze in ta en tr gaat plaatsenâ€Ķ

https://www.caleffi.com/sites/default/files/file/88173.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 24-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:46:
[...]

kleine correctie: zo is dat voor jouw situatie. opletten met N=1 advies.

en je moet nog altijd de stooklijn aanpassen als je niet goed uitkomt, niet emmeren met moeilijke andere oplossingen, gewoon de moeite erin steken om wat je hebt goed in te stellen. ;)
dan zal het verschil met nachtverlaging ook ineens kleiner worden als je een paar graden lager kan stoken. ;)
Uhm ik begon niet over dat iets wel of niet zou moeten hÃĐ.. jij geeft aan (zonder voorwaarden/uitleg) dat je geen nachtverlaging moet toepassen, terwijl ik meer dan 10% meer warmte kan opwekken met zelfde stroomvraag en ivm mijn wens om zonnestroom direct in te zetten oftewel in mijn geval en voor mij belangrijk:
1- een betere cop
2- minder DF
3-geen geluid snachts
4-minder verbruik
5-minder salderen (vind liander nu fijn, en mijn portemonee in de toekomst)

Minder punt kan comfort zijn maar erlicht hier 8cm op de buisje dus komt wel goed, dus ik hoop dat je de volgende keer eerst nadenkt voordat je roept: 18-21 is wel veel en nachtverlaging is niksâ€Ķ
Nee het is niet veel want mijn woning gaat op zijn laagst eens op 19 komen nadat hij om 22:00 nog 21 wasâ€Ķ zelfs in feb 2021 😂 dus zou 13-21 hetzelfde effect geven hij gaat gewoon uit en om 11:00 sochtend pas weer aan en heeft dan 10uur de tijd om 1-2 graden in de ruimte toe te voegen.

Wat betreft hogere temperaturen snap ik je niet? Stooklijn blijft stooklijn dus de ta blijft gelijk ook al heb je snachts uit, als bedoelt dat ta nog lager kan als hij er 24 uur ipv 10uur over mag doen, maaar; de ta van 25 waar nu op staat is al mijn systeem ondergrens; hij gaat met nog lagere ta niet meer aan na een sww run.

Dus wie moet opletten met N=1 advies? 8)7 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 24-02-2022 22:37 ]

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
@ErikVers zou je misschien íets meer aandacht willen schenken aan je berichten? Niet iedereen is neerlandicus maar dit lijkt meer een van emojis doorspekte braindump.

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Uhm ik begon niet over dat iets wel of niet zou moeten hÃĐ.. jij geeft aan (zonder voorwaarden/uitleg) dat je geen nachtverlaging moet toepassen, terwijl ik meer dan 10% meer warmte kan opwekken met zelfde stroomvraag en ivm mijn wens om zonnestroom direct in te zetten oftewel in mijn geval en voor mij belangrijk:
1- een betere cop
2- minder DF
3-geen geluid snachts
4-minder verbruik
5-minder salderen (vind liander nu fijn, en mijn portemonee in de toekomst)

Minder punt kan comfort zijn maar erlicht hier 8cm op de buisje dus komt wel goed, dus ik hoop dat je de volgende keer eerst nadenkt voordat je roept: 18-21 is wel veel en nachtverlaging is niksâ€Ķ
Nee het is niet veel want mijn woning gaat op zijn laagst eens op 19 komen nadat hij om 22:00 nog 21 wasâ€Ķ zelfs in feb 2021 😂 dus zou 13-21 hetzelfde effect geven hij gaat gewoon uit en om 11:00 sochtend pas weer aan en heeft dan 10uur de tijd om 1-2 grafen in de ruimte toe te voegen ðŸĨąðŸĨē

Wat betreft hogere temperaturen snap ik je niet? Stooklijn blijft stooklijn dus de ta blijft gelijk ook al heb je snachts uit, als bedoelt dat ta nog lager kan als hij er 24 uur ipv 10uur over mag doen, maaar; de ta van 25 waar nu op staat is al mijn systeem ondergrens; hij gaat met nog lagere ta niet meer aan na een sww run 😋👍💊😅

Dus wie moet opletten met N=1 advies? 8)7 ;)
nogmaals: jouw situatie. niet die van anderen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:31:
[...]

nogmaals: jouw situatie. niet die van anderen.
Klopt helemaal, want die ken ik niet. Ik hoop dat je ook inziet dat dan je opmerking zelf ook wat ongenuanceerd was?

@dirkdeman
Excuus als dat zo overkomt, ik zal proberen mijn teksten iets beter te formuleren en zonder smileys.
Maar als je wilt dat ik geen berichten meer plaats geef het dan aan, mijn intentie is om van elkaar te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:50:
Ik heb veel ervaring met draaien op war only en werkt voor mij perfect, nu test ik voor een vriend de war icm thermostaat, werkt natuurlijk prima, maar wat mij opvalt is dat waterpomp (flow) doorblijft lopen nadat thermostaat temp is bereikt. Compressor uiteraard wel uit maar had verwacht dat flow ook stopte omdat er geen warmte vraag is.

Kijk met war only snap ik de flow er is (hoewel ik me afvraag waarom dan ook op 8/9 liter per min blijft je zou denken dat dat wel minder kan en bij te lage ta eerst nog 3 min lekker pompen als check voordat compressor inkomt)

Maar met thermostaat in ruimte die op temp is mis ik de logica van het aanblijven van de waterpomp, of stel ik nu iets verkeerd in?
Niet met externe thermostaat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:36:
[...]

Klopt helemaal, want die ken ik niet. Ik hoop dat je ook inziet dat dan je opmerking zelf ook wat ongenuanceerd was?

@dirkdeman
Excuus als dat zo overkomt, ik zal proberen mijn teksten iets beter te formuleren en zonder smileys.
Maar als je wilt dat ik geen berichten meer plaats geef het dan aan, mijn intentie is om van elkaar te leren.
Inmiddels is 32x3 besteld. Ook met alle koppelingen etc. Zaterdag ga ik aan de slag.

Helaas geen perstang tot mijn beschikking maar dat komt later wel. Dus we gaan gewoon met wat extra knietjes werken om irritante van het buigen te voorkomen.

Het enige wat gebogen moet worden is door de 125mm dakdoorvoer. Daar moeten we even spierballen voor gaan gebruiken 😉

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:36:
[...]Ik hoop dat je ook inziet dat dan je opmerking zelf ook wat ongenuanceerd was?
helemaal niet, dat maak jij ervan. ik zit dagelijks tegen verschillende systemen aan te kijken in de meest diverse omstandigheden. voor veel mensen is een zware nachtverlaging gewoon ongewenst, helemaal met de 3 graden die jij insinueert dat je aanhoud. de meeste installaties kunnen dat gewoon niet comfortabel of efficent bijtrekken zonder idiote stooktemperaturen aan te houden die je hele COP vernachelen om het rap genoeg weer warm te krijgen. een beetje net afgesteld systeem heeft aan 1 graad genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-02-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Possible schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:38:

Het enige wat gebogen moet worden is door de 125mm dakdoorvoer. Daar moeten we even spierballen voor gaan gebruiken 😉
die buis in de buurt van de verwarming leggen voordat je gaat buigen helpt wel :)

• Possible
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:41:
[...]

die buis in de buurt van de verwarming leggen voordat je gaat buigen helpt wel :)
Gaan we proberen!

Iemand in Friesland die een perstang te leen heeft ? 😇

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:39:
[...]

helemaal niet, dat maak jij ervan. ik zit dagelijks tegen verschillende systemen aan te kijken in de meest diverse omstandigheden. voor veel mensen is een zware nachtverlaging gewoon ongewenst, helemaal met de 3 graden die jij insinueert dat je aanhoud. de meeste installaties kunnen dat gewoon niet comfortabel of efficent bijtrekken zonder idiote stooktemperaturen aan te houden die je hele COP vernachelen om het rap genoeg weer warm te krijgen. een beetje net afgesteld systeem heeft aan 1 graad genoeg.
En dat is dan dus toch bij hun, en niet bij mij?

N.b.
Ik had graag een smiley toegevoegd met een hoofd die tegen de muur aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:34:
[...]

je weet dat er een pomp in de wp zit?
Ja, daar ben ik van op de hoogte.

Ik zag te denken om er een platenwisselaar tussen te doen ivm met de dikwandige buis die in mijn huis zit. Kan me voorstellen dat daardoor misschien teveel troep in zit, heb mijn twijfels of dat ondanks het filter teveel troep bij de pomp kan komen. Mijn huidige installatie heeft ook een filter met magneet ervoor en het water ziet nog altijd goed zwart.

Maar ben nu al aan het kijken om de installatie aan te passen om zo min mogelijk dikwandige buis te gebruiken. Heb ooit al een deel weggehaald omdat ik af wilde van de buizen in de slaapkamers en heb vloerverwarming op de eerste gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 19:52
@-NRG- als het water zwart ziet is het goed, dat is dood, daar zit geen zuurstof meer in. Ik wordt er eerlijk gezegd altijd wel vrolijk van als het water die kleur heeft :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Possible schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Gaan we proberen!

Iemand in Friesland die een perstang te leen heeft ? 😇
Je kunt het proberen bij warmteservice, heb begrepen dat die soms een perstang uitlenen.

En anders RTM koppelingen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
ErikVers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:50:
Ik heb veel ervaring met draaien op war only en werkt voor mij perfect, nu test ik voor een vriend de war icm thermostaat, werkt natuurlijk prima, maar wat mij opvalt is dat waterpomp (flow) doorblijft lopen nadat thermostaat temp is bereikt. Compressor uiteraard wel uit maar had verwacht dat flow ook stopte omdat er geen warmte vraag is.

Kijk met war only snap ik de flow er is (hoewel ik me afvraag waarom dan ook op 8/9 liter per min blijft je zou denken dat dat wel minder kan en bij te lage ta eerst nog 3 min lekker pompen als check voordat compressor inkomt)

Maar met thermostaat in ruimte die op temp is mis ik de logica van het aanblijven van de waterpomp, of stel ik nu iets verkeerd in?
Ik draai met externe thermostaat en dan stopt de pomp echt wel als er geen warmtevraag is.

edit: let wel, je hebt 3 varianten voor thermostaat:
- de interne thermostaat
- de thermostaat aangesloten op de externe thermostaat aansluiting
- de thermostaat aangesloten op de aan/uit aansluiting.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 25-02-2022 07:53 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
davevleugel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:33:
@-NRG- als het water zwart ziet is het goed, dat is dood, daar zit geen zuurstof meer in. Ik wordt er eerlijk gezegd altijd wel vrolijk van als het water die kleur heeft :)
Ik dacht dat dit door magnetiet kwam, maar kan ook zo snel niet een wetenschappelijk onderbouwd stuk vinden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Ik draai met externe thermostaat en dan stopt de pomp echt wel als er geen warmtevraag is.

edit: let wel, je hebt 3 varianten voor thermostaat:
- de interne thermostaat
- de thermostaat aangesloten op de externe thermostaat aansluiting
- de thermostaat aangesloten op de aan/uit aansluiting.
Dank voor je reactie, wat ik in de ts zag, zou ik voor de maat van me moeten kiezen voor “de thermostaat aangesloten op de externe thermostaat aansluiting”, want anders blijft SWW niet in werking als ik het goed las.

Ik zal er ff rustig naar kijken en kom hier dan wel even terug met de vragen waar ik dan eventueel tegenaan loop. Ik zag in de ts geen voorbeelden voor geschikte thermostaat op de thermostaat aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
-NRG- schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Ik dacht dat dit door magnetiet kwam, maar kan ook zo snel niet een wetenschappelijk onderbouwd stuk vinden 😉
Ik zou het bestaande zo goed mogelijk doorspoelen en een goede filter plaatsen. veel van ons hebben er oude buizen en radiatoren tussen zittten, ik zou mij niet teveel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:33:
dood water, zonder zuurstof, in je leidingen, wat dan daarom zwart is?
die is nieuw voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:28:
[...]

Dank voor je reactie, wat ik in de ts zag, zou ik voor de maat van me moeten kiezen voor “de thermostaat aangesloten op de externe thermostaat aansluiting”, want anders blijft SWW niet in werking als ik het goed las.

Ik zal er ff rustig naar kijken en kom hier dan wel even terug met de vragen waar ik dan eventueel tegenaan loop. Ik zag in de ts geen voorbeelden voor geschikte thermostaat op de thermostaat aansluiting?
Klopt grotendeels.
Als je een thermostaat op de aan/uit aansluiting aansluit dan moet je een andere oplossing bedenken voor je SWW, want uit=uit.
Als je een thermostaat op de externe thermostaat aansluiting aansluit dan werkt SWW gewoon zoals je gewend was. Dat heb ik hier ook namelijk.
Een "geschikte" thermostaat is heel persoonlijk. Ikzelf heb er maar eentje zelf gemaakt want ik wilde een hele kleine hysteresis en de mogelijkheid van een kleine nachtverlaging en relatief goedkoop. Wil je puur kleine hysteresis en kan je wat knutselen dan zou een W1209 een hele goedkope oplossing zijn. In het andere pana topic kwam afgelopen jaar ook vanalles voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Klopt grotendeels.
Als je een thermostaat op de aan/uit aansluiting aansluit dan moet je een andere oplossing bedenken voor je SWW, want uit=uit.
Als je een thermostaat op de externe thermostaat aansluiting aansluit dan werkt SWW gewoon zoals je gewend was. Dat heb ik hier ook namelijk.
Een "geschikte" thermostaat is heel persoonlijk. Ikzelf heb er maar eentje zelf gemaakt want ik wilde een hele kleine hysteresis en de mogelijkheid van een kleine nachtverlaging en relatief goedkoop. Wil je puur kleine hysteresis en kan je wat knutselen dan zou een W1209 een hele goedkope oplossing zijn. In het andere pana topic kwam afgelopen jaar ook vanalles voorbij.
Dat andere topic inderdaad met diverse zoektermen doorzocht maar nog niet de thermostaat gevonden wat ik zoek:

-Out off the box
-Bedraad
-Strak/Moderne vormgeving
-Met werkend blijvende DHW/SWW
-Mogelijkheid tot koelen

Of stel ik te veel eisen? De siemens uit de handleiding kan alles maar niet de uitstraling die ik zoekâ€Ķ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Dat andere topic inderdaad met diverse zoektermen doorzocht maar nog niet de thermostaat gevonden wat ik zoek:

-Out off the box
-Bedraad
-Mogelijkheid tot koelen

Of stel ik te veel eisen? De siemens uit de handleiding kan alles maar niet de uitstraling die ik zoekâ€Ķ.
Je zou zoiets kunnen pakken, https://nl.aliexpress.com/item/4000415736135.html (De GA variant). Dan gaat de koeling aan als het te warm is, en de verwarming aan als het onder de setpoint komt. Verder geen idee qua hysterese etc. Eventueel met een extra schakelaar tussen de koellijn en verwarmingslijn om te voorkomen dat hij in de zomer gaat verwarmen en in de winter gaat koelen.

Dit lijkt trouwens niet het beste voorbeeld. Thermostaat lijkt instelbaar per graad.

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 25-02-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:41:
[...]

-Out off the box
-Bedraad
-Mogelijkheid tot koelen

Out of the box zoek ik dus ook nog.
Vormgeving is persoonlijk. (ik vind de externe thermostaat die pana kan leveren foeilelijk)
Elke thermostaat werkt met SWW zolang je hem op de externe thermostaat aansluiting aansluit.
Als je er ook (out of the box) mee wilt koelen dan valt 90% af.

edit: voor die uitzonderlijke paar keer koelen per jaar kan je er ook voor kiezen om dat dan even "manual" te doen op de standaard bediendingsunit.

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 25-02-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Je zou zoiets kunnen pakken, https://nl.aliexpress.com/item/4000415736135.html (De GA variant). Dan gaat de koeling aan als het te warm is, en de verwarming aan als het onder de setpoint komt. Verder geen idee qua hysterese etc. Eventueel met een extra schakelaar tussen de koellijn en verwarmingslijn om te voorkomen dat hij in de zomer gaat verwarmen en in de winter gaat koelen.
Die ziet er inderdaad goed uit!!
Moet alleen dan ff gaan uitvogelen welke aansluiting ik waarop moet zetten.

En zou je denken dat je deze ook twee keer kan plaatsen? (badkamer+woonkamer) of niet aan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:47:
[...]

En zou je denken dat je deze ook twee keer kan plaatsen? (badkamer+woonkamer) of niet aan beginnen?
Twee thermostaten is technisch geen punt, functioneel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@sjimmie mooi dat dat kan, ik zie situatie voor me dat WP uit mag als alle twee de externe thermostaten hun setpoint hebben bereikt.

De stooklijn en de flow richting de ruimte zelf zal ik dan die kant op fine tunen, welke functionele uitdagingen zie jij dan vooral?

Ik vind geen punt als ÃĐÃĐn van de twee ruimte te warm wordt, dan pas ik stroming richting die ruimte iets aan, als maar niet te koud wordt, dus moet wel aan gaan WP als ÃĐÃĐn van de twee ruimtes er een warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:01:
@sjimmie mooi dat dat kan, ik zie situatie voor me dat WP uit mag als alle twee de externe thermostaten hun setpoint hebben bereikt.

De stooklijn en de flow richting de ruimte zelf zal ik dan die kant op fine tunen, welke functionele uitdagingen zie jij dan vooral?

Ik vind geen punt als ÃĐÃĐn van de twee ruimte te warm wordt, dan pas ik stroming richting die ruimte iets aan, als maar niet te koud wordt, dus moet wel aan gaan WP als ÃĐÃĐn van de twee ruimtes er een warmtevraag is.
Eigenlijk wil je een zonesturing met warmtevraag aan de panasonic, een beetje zoals een Honeywell Evohome?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:01:
@sjimmie
Primair heb je 2 mogelijkheden als je meerdere thermostaten wil gebruiken:
- Parallel: als 1 van de 2 warmte vraagt zal de WP draaien
- Serie: alleen als beide tegelijk warmte vragen zal de WP draaien.
Daar moet je dus functioneel iets mee, want zoals je zelf aangeeeft zal 1 ruimte te warm worden als je voor parallel kiest, of 1 ruimte te koud als je voor serie kiest.
Als je ook wil gaan koelen zal je nog wel technisch iets moeten bedenken om de (vooral theoretische) situatie te voorkomen dat de ene warmte vraagt en de andere koude.

Alternatief is de uitbreidingsprint van de pana en er 2-zones van maken.
Maar dan moet er nog steeds meer worden geregeld dan alleen 2 thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat is je doen van een tweede thermostaat in de badkamer @ErikVers, vaak werken ze niet synchroom waardoor je een warmtevraag in de badkamer krijgt als er geen warmtevraag is in de rest van het huis en andersom. Doordat de badkamer maar klein is, heb je maar heel weinig afgifte waardoor de warmtepomp niet lekker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Primair heb je 2 mogelijkheden als je meerdere thermostaten wil gebruiken:
- Parallel: als 1 van de 2 warmte vraagt zal de WP draaien
- Serie: alleen als beide tegelijk warmte vragen zal de WP draaien.
Daar moet je dus functioneel iets mee, want zoals je zelf aangeeeft zal 1 ruimte te warm worden als je voor parallel kiest, of 1 ruimte te koud als je voor serie kiest.
Als je ook wil gaan koelen zal je nog wel technisch iets moeten bedenken om de (vooral theoretische) situatie te voorkomen dat de ene warmte vraagt en de andere koude.

Alternatief is de uitbreidingsprint van de pana en er 2-zones van maken.
Maar dan moet er nog steeds meer worden geregeld dan alleen 2 thermostaten.
Voor nu blijf ik dan bij de basis print met als aanvulling 2 parallel aangesloten thermostaten. Voor die paar tientjes wil ik dit wel gaan testen! Leuk.

Ik heb met war only natuurlijk ook de theoretische kans dat te warm gaat worden, maar denk dat war met 2x thermostaat mijn vrouw al blijer gaat maken, toekomst kan zijn om naar extra printplaat en schakeling over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:30:
Wat is je doen van een tweede thermostaat in de badkamer @ErikVers, vaak werken ze niet synchroom waardoor je een warmtevraag in de badkamer krijgt als er geen warmtevraag is in de rest van het huis en andersom. Doordat de badkamer maar klein is, heb je maar heel weinig afgifte waardoor de warmtepomp niet lekker draait.
Doel is dat de badkamer bij vraag wordt opgewarmd. En inderdaad zou mooiste zijn als beneden dan dicht gaat mocht daar te warm zijn als ik kies voor de extra print. Ik zou denken dat een bypass met klein drukverschil daar bij de verdeler de juiste oplossing op zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Doel is dat de badkamer bij vraag wordt opgewarmd. En inderdaad zou mooiste zijn als beneden dan dicht gaat mocht daar te warm zijn als ik kies voor de extra print. Ik zou denken dat een bypass met klein drukverschil daar bij de verdeler de juiste oplossing op zou zijn?
Het probleem is dat je dan een warmtevraag kunt krijgen in de badkamer en niet in de woonkamer. Daar kan de warmtepomp niet zo lekker mee uit de voeten. Zeker omdat het systeem ook niet heel snel opwarmt is dat niet echt prettig werkbaar. Ik zou hooguit een thermostaat plaatsen die voorkomt dat het te warm wordt in de badkamer, maar de warmtepomp laten werken op de referentieruimte (woonkamer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Voor nu blijf ik dan bij de basis print met als aanvulling 2 parallel aangesloten thermostaten. Voor die paar tientjes wil ik dit wel gaan testen! Leuk.

Ik heb met war only natuurlijk ook de theoretische kans dat te warm gaat worden, maar denk dat war met 2x thermostaat mijn vrouw al blijer gaat maken, toekomst kan zijn om naar extra printplaat en schakeling over te stappen.
ik zou er een master slave van maken dus gewoon een klep die open en dicht gaat aangestuurd door thermostaat 2 en thermostaat 1 lekker zijn ding laten doen.. moet je natuurlijk wel de slave op de plek hangen waar je de "problemen" verwacht. dit is ook hoe een gemiddelde nieuwbouw woning wordt aangesloten dan is de slave de boven verdieping (die gaat toch nooit warmte vragen los van de BG) blijf je los van de extra print en daarmee vendor lockin. in de toekomst.

eigenlijk wat @Ep Woody net zegt... ik ben weer spuit elf :(

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:28:
[...]

dood water, zonder zuurstof, in je leidingen, wat dan daarom zwart is?
die is nieuw voor mij...
Zwart is vaak combinatie van roest maar dood water ziet altijd donker. Ik zou gewoon even goed spoelen en dan nieuw erin. Maar vaak bijvullen is ongezond want staal wat roest neemt zuurstof op, dus zuurstof verdwijnt en roest troebel water voor terug.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]
Voor die paar tientjes wil ik dit wel gaan testen! Leuk.
Dat vooral, toptweaker! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Zwart is vaak combinatie van roest maar dood water ziet altijd donker.
Als duiker heb ik hele andere ervaringen met "dood water" (door zuurstofschaarste). Namelijk dat dat kraakhelder is omdat er geen enkel organisme meer in leeft. Oja, het was wel donker, maar dat is normaal op 30+ meter diepte in Nederlands water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@sjimmie cv water met duiken vergelijken kon ik ook nog niet, maar je snapt m’n punt 😜 roesten stopt uiteindelijk als alle zuurstof omgezet is, lekke leiding bij aanzuig is bijvoorbeeld funest voor je systeem (of andere plekken waar onderdruk heerst tov je leidingdruk

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:43
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:47:
[...]

IK durf het bijna niet meer te zeggen, en het is niet helemaal tweakers waardig: Deze is al een poosje bij mij in gebruik naar volle tevredenheid en kun je uitbreiden naar 4 thermostaten die elk, los van elkaar, de wp aan kunnen sturen. Wel draadloos.
https://computherm.info/e...ermostats/computherm_q8rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Ik zou nog wel even doorzoeken naar een andere thermostaat. Deze is instelbaar per graad en schakelt waarschijnlijk ook ongeveer op die waarden. Niet echt ideaal met een traag systeem. Dan wil je liever schakelen met ongeveer 0.1 of 0.2 graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:13:
[...]
Na wat zoeken is er wel iemand te vinden die dat (installatie) wil doen.
Wil je jou geheimen eens delen?
De bedrijven die ik heb gevonden zijn alleen geÃŊnteresseerd in de hele installatie plus het leveren van alle spullen. En dan ook nog eens alleen Europese merken. Wat ik kan waarderen maar het is duidelijk dat de markt nu kan kiezen wat ze wel en niet willen doen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Signor Doekie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:01:
[...]

IK durf het bijna niet meer te zeggen, en het is niet helemaal tweakers waardig: Deze is al een poosje bij mij in gebruik naar volle tevredenheid en kun je uitbreiden naar 4 thermostaten die elk, los van elkaar, de wp aan kunnen sturen. Wel draadloos.
Gezien inderdaad je post maar over smaak valt niet te twisten zeggen ze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik zou nog wel even doorzoeken naar een andere thermostaat. Deze is instelbaar per graad en schakelt waarschijnlijk ook ongeveer op die waarden. Niet echt ideaal met een traag systeem. Dan wil je liever schakelen met ongeveer 0.1 of 0.2 graden verschil.
Ik had het over de zojuist aangeraden externe thermostaat, jij ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Signor Doekie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Adjustable temperature range: 5 to 40 °C (in 0.5 °C increments)
Temperature measurement range: 3 to 45 °C (in 0.1 °C increments)
Temperature measurement accuracy: ¹0.5 °C
Temperature calibration range: ¹3 °C (in 0.1 °C increments)
Selectable switching sensitivity: ¹0.1 °C; ¹0.2 °C; ¹0.3 °C
Oke, instelbaar in stappen van 0.5 graden is wat grof, maar dat is dan nog wel te tweaken met de calibratie in stappen van 0.1.
De switching selectivity, oftewel de histeresis, is wel mooi met 0.1/0.2/0.3!
En dus inderdaad voor @ErikVers mooi dat je er meerdere kan combineren, en mooie bijkomstigheid dat je niet overal draden naartoe nodig hebt.

Enne, niet tweakers-waardig? Ik word warm vanbinnen als ik 868MHz zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Ik had het over de zojuist aangeraden externe thermostaat, jij ook?
Deze bedoel je: https://nl.aliexpress.com/item/4000415736135.html Dit was puur een die technisch werkt en de eerste die ik tegenkwam op Ali. Het is eigenlijk gewoon een Tuya thermostaat.

Ik vond dat ik nog wel even een extra waarschuwing moest plaatsen over deze specifieke thermostaat in combinatie met de problemen die veel mensen hebben met het zoeken naar een goede thermostaat.

De meeste thermostaten schakelen te grof. Bij een setpoint van 20 graden gaan ze aan bij 19.5 en uit bij 20.5. Terwijl dat, zeker met vloerverwarming een behoorlijke daling is en het een poos duurt voor het weer warmer wordt. Zeker als je de WAR goed hebt ingeregeld, zal je vrij weinig fluctuaties hebben in de temperatuur waardoor een kleiner schakelbereik comfortabeler is.

Dat is ook de reden waarom mensen een ESP thermostaat hebben gemaakt, iets doen met IFTTT of een minder mooie Siemens ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Dit lijkt trouwens niet het beste voorbeeld. Thermostaat lijkt instelbaar per graad.
Ik zit nog wel ff in de handleiding te stoeien zie daar niet direct iets over cooling?
Https://drive.google.com/...9-3h3uKKwX0xaEZsp8CEkTiUM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zit nog wel ff in de handleiding te stoeien zie daar niet direct iets over cooling?
Https://drive.google.com/...9-3h3uKKwX0xaEZsp8CEkTiUM
Koelen is het omgekeerde van verwarmen ;) Als je GA pakt, en de NC aansluit op koelen en NO op verwarmen dan gaat de Panasonic koelen als de temperatuur boven de setpoint is en verwarmen als hij onder de setpoint is.

Met de controller van de Panasonic geef je dan verwarmen of koelen vrij. Volgens mij kan je dat zelfs automatisch instellen, maar dat weet ik niet 100% zeker. De Mode staat dan op automatisch en de bediening gaat via de room thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
edterbak schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Hoi
Jahoor. Ik zal hem delen. Ik moet het nog wel wat netter maken en wat ver-algemeniseren. Zet hem hier in binnenkort.

Vervelende is dat ik de wp rechtstreeks op de vvw heb, zonder thermostaat. Dus het woord echt te snel warm.
Misschien als het kouder word dat het steeds beter zal gaan.
Ik ben hier naar aan het zoeken, maar het lukt me nog niet om te vinden waar je het uiteindelijk gepost hebt?
(gaat om de node-red oplossing om de WP dynamisch wat in te perken)

edit: never mind, blijkt gewoon een nieuw topic te zijn.
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 25-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Koelen is het omgekeerde van verwarmen ;) Als je GA pakt, en de NC aansluit op koelen en NO op verwarmen dan gaat de Panasonic koelen als de temperatuur boven de setpoint is en verwarmen als hij onder de setpoint is.

Met de controller van de Panasonic geef je dan verwarmen of koelen vrij. Volgens mij kan je dat zelfs automatisch instellen, maar dat weet ik niet 100% zeker. De Mode staat dan op automatisch en de bediening gaat via de room thermostaat.
Geniaal, ik moest nu wel ff lachen om mijn beperkte inzicht.

Wat denk jij: in de theoretische situatie dat badkamer te koud is (geeft heat een signaal) en woonkamer te warm (geeft cool een signaal).

Dan zou je bij parallel schakeling toch spanning op cool en heat krijgen? Dat gaat printplaat misschien niet leuk vinden en de werking beperken. Wel belangrijk om te weten of ik hier dan een risico neem.

En gaat hij dan wel koelen beneden in de zomer als badkamer onder setpoint zit?
Edit: verwacht zelf niet goed gaat omdat heat en cool spanning krijgt.

(sluit stroming naar badkamer uiteraard dan met 2 weg af via originele manier bij koelen)

Als ik variant die onder andere @Ep Woody noemde kies, (master slave met 2e thermostaat alleen naar een 2-weg klep) zou ik dit direct voorkomen maar kan ik niet de wp laten inschakelen door warmtevraag in enkel badkamer.. lastig weer

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 25-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Geniaal, ik moest nu wel ff lachen om mijn beperkte inzicht.

Wat denk jij: in de theoretische situatie dat badkamer te koud is (geeft heat een signaal) en woonkamer te warm (geeft cool een signaal).

Dan zou je bij parallel schakeling toch spanning op cool en heat krijgen? Dat gaat printplaat misschien niet leuk vinden en de werking beperken. Oftewel gaat hij dan wel koelen beneden in de zomer als badkamer onder setpoint zit?
(sluit stroming naar badkamer uiteraard dan met 2 weg af via originele manier bij koelen)

Als ik variant die onder andere @Ep Woody noemde kies, (master slave met 2e thermostaat alleen naar een 2-weg klep) zou ik dit direct voorkomen maar kan ik niet de wp laten inschakelen door warmtevraag in enkel badkamer.. lastig weer
Wil je Þberhaupt in een koelperiode de badkamer verwarmen?

Als ik het goed heb onthouden heb ik hier wel eens gelezen dat het geen problemen geeft. Hij kan op dat moment toch niet verwarmen omdat de verwarming dan uitgeschakeld is door de Panasonic. (Als < 15 graden verwarming inschakelen, als > 20 graden, dan koelmodus vrijgeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb nog een leuke uitdaging. Ik wil een mini access point in de Panasonic inbouwen, maar heb geen zin in een extra voeding, zou ik de voeding van de Heishamon af kunnen tappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:48:
Ik heb nog een leuke uitdaging. Ik wil een mini access point in de Panasonic inbouwen, maar heb geen zin in een extra voeding, zou ik de voeding van de Heishamon af kunnen tappen?
Er zit toch 240V in de WP? Gewoon daar netjes de adapter van het AP-tje aan knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ja werkt hier al ff, stekker wcd op power suply 2 gezet natuurlijk alleen voor klein verbruik een optie.

Edit: poe werkte hier niet ivm kabellengte

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 25-02-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Er zit toch 240V in de WP? Gewoon daar netjes de adapter van het AP-tje aan knopen.
Klopt, maar dan moet er eerst weer een stekkerblok in, dan een adapter naar 5v en dan naar de AP terwijl er ook gelijk 5v vanaf het bord naar de AP kan. Er zit overigens ook geen voeding bij, ding werkt met USB spanning.

GL.iNet MT300N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Klopt, maar dan moet er eerst weer een stekkerblok in, dan een adapter naar 5v en dan naar de AP terwijl er ook gelijk 5v vanaf het bord naar de AP kan. Er zit overigens ook geen voeding bij, ding werkt met USB spanning.

GL.iNet MT300N.
Poe een optie? Dan kan je gewoon 1 netwerkkabel trekken en deze daarop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Wil je Þberhaupt in een koelperiode de badkamer verwarmen?

Als ik het goed heb onthouden heb ik hier wel eens gelezen dat het geen problemen geeft. Hij kan op dat moment toch niet verwarmen omdat de verwarming dan uitgeschakeld is door de Panasonic. (Als < 15 graden verwarming inschakelen, als > 20 graden, dan koelmodus vrijgeven).
Ok dus die dubbele stuurspanning L en C+H sloopt mijn print waarschijnlijk niet?
En nee ik wil dan niet verwarmen, maar mijn thermostaat wil dat natuurlijk wel want er is een setpoint en kan potentieel daar onder komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Ok dus die dubbele stuurspanning L en C+H sloopt mijn print waarschijnlijk niet?
En nee ik wil dan niet verwarmen, maar mijn thermostaat wil dat natuurlijk wel want er is een setpoint en kan potentieel daar onder komen.
Er zit een signaaldetectie op, en volgens mij is het wel getest hier ergens, maar geen garantie. Wil je het echt zeker weten zul je een beperking erop moeten zetten dat nooit heat en cool tegelijkertijd aan staat. Een simpel relais op de cool draad die de heatdraad afkoppelt is al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:51:
[...]

GL.iNet MT300N.
In het meer algemene pana topic kwam net iemand die een kortsluiting had gemaakt en op zoek moest naar de zekeringetjes op de printplaat... Hij was flink geschrokken.
Wees wijs en sluit niet zomaar dingen aan waarvan je niet zeker weet dat het wel kan. Stel dat je de 5V lijn van de printplaat opblaast door een te hoge belasting (of erger) dan vrees ik dat je dat niet met een nieuw zekeringetje oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:25:
[...]

In het meer algemene pana topic kwam net iemand die een kortsluiting had gemaakt en op zoek moest naar de zekeringetjes op de printplaat... Hij was flink geschrokken.
Wees wijs en sluit niet zomaar dingen aan waarvan je niet zeker weet dat het wel kan. Stel dat je de 5V lijn van de printplaat opblaast door een te hoge belasting (of erger) dan vrees ik dat je dat niet met een nieuw zekeringetje oplost.
Ach het is maar 180 mAh, zeker als je rekening houdt met het extra bord wat je nog kan aansluiten en de CZ-TAW1 dan lukt dat makkelijk, maar ik ga denk ik inderdaad maar voor een extra voeding en knip een verlengsnoertje stuk om daar voeding voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Je bedoelt 180mA. ;)
Oke, dat komt dan nog wel bovenop de max 400mA van de esp8266 en dan nog wat de eventuele sensoren verbruiken die daaraan hangen. Wat als de voeding op de print maar max 500mA aan kan... (om nog maar te zwijgen van evt piekjes van de verschillende devices) Je print opblazen is duurder dan een extra adapterje aansluiten op de 240V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:15
Ik heb vanaf mijn lasdoos een extra kabel ingevoerd in de pana en een stopcontact aangesloten naast de print aan de zijkant van de machine. Werkt perfect

Edit: Zorg alleen wel dat hij met de werkschakelaar mee schakelt!!

[ Voor 7% gewijzigd door Sturmer93 op 25-02-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Oeps, foutje ;)
Oke, dat komt dan nog wel bovenop de max 400mA van de esp8266 en dan nog wat de eventuele sensoren verbruiken die daaraan hangen. Wat als de voeding op de print maar max 500mA aan kan... (om nog maar te zwijgen van evt piekjes van de verschillende devices) Je print opblazen is duurder dan een extra adapterje aansluiten op de 240V.
Die voeding is echt niet zo krap, zeker niet omdat er best nog wel het nodige aan sensoren etc aan moet kunnen, maar die extra voeding komt er wel in. Gaat makkelijk genoeg en dan kost het minder energie om een wifi verbinding te behouden. Boven in is ruimte genoeg voor een voeding, plus een routertje van 5x5 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:24:

wil je echt een wp aanslingeren omdat alleen de badkamer een graadje te koud is? hoevaak komt dat voor?
een badkamer wordt in een gemiddeld nieuwbouwhuis zelfs zonder verwarming niet kouder dan 17-19graden doordat daar het afzuigpunt zit en dus gewoon warme lucht van buiten de badkamer aanzuigt. in een huis waar je boven nog wat aan stoken doet is die temp nog wel hoger. Ik snap je probleem eigenlijk niet. mist de waf niet gewoon de stralingswarmte? dan zou ik een ir paneeltje ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Sturmer93 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb vanaf mijn lasdoos een extra kabel ingevoerd in de pana en een stopcontact aangesloten naast de print aan de zijkant van de machine. Werkt perfect

Edit: Zorg alleen wel dat hij met de werkschakelaar mee schakelt!!
Ik pak de voeding vanaf de externe thermostaat aansluiting, lijkt me makkelijker. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:32:
[...]

wil je echt een wp aanslingeren omdat alleen de badkamer een graadje te koud is? hoevaak komt dat voor?
een badkamer wordt in een gemiddeld nieuwbouwhuis zelfs zonder verwarming niet kouder dan 17-19graden doordat daar het afzuigpunt zit en dus gewoon warme lucht van buiten de badkamer aanzuigt. in een huis waar je boven nog wat aan stoken doet is die temp nog wel hoger. Ik snap je probleem eigenlijk niet. mist de waf niet gewoon de stralingswarmte? dan zou ik een ir paneeltje ophangen.
Ik doe dat ja, eigen pomp en thermostaat voor de vloer verwarming vanaf het buffer vat. Wp Slaat twee of drie keer per dag 20 min aan om buffer weer op te warmen.
Badkamer is 24/7 op 23 graden, is wel op bg dus doet beetje mee aan verwarming....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Ik doe dat ja, eigen pomp en thermostaat voor de vloer verwarming vanaf het buffer vat. Wp Slaat twee of drie keer per dag 20 min aan om buffer weer op te warmen.
Badkamer is 24/7 op 23 graden, is wel op bg dus doet beetje mee aan verwarming....
met buffer zou ik dat ook doen en mede daarom heb ik ook een buffer 8) maar of ik moet @ErikVers zijn systeem verkeerd op mijn netvlies hebben maar ik dacht nieuwbouwwoning en geen buffer. en dan wordt het flink proppen om dat vermogen in dat kleine stukje vloer te krijgen.

buffers zijn gewoon cool O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:48:
[...]

met buffer zou ik dat ook doen en mede daarom heb ik ook een buffer 8) maar of ik moet @ErikVers zijn systeem verkeerd op mijn netvlies hebben maar ik dacht nieuwbouwwoning en geen buffer. en dan wordt het flink proppen om dat vermogen in dat kleine stukje vloer te krijgen.

Dat is inderdaad niet te doen, of je moet tijdelijk de ta verhogen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:15
Ep Woody schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Ik pak de voeding vanaf de externe thermostaat aansluiting, lijkt me makkelijker. 8)
Daar staat toch geen 230 op? En is vaak een dunnere kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Sturmer93 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Daar staat toch geen 230 op? En is vaak een dunnere kabel.
Bij de Panasonic staat er wel 230V op de Room Thermo (1/2) aansluiting (CN2). Dat maakt het zoeken naar een thermostaat ook wat lastiger. Aangezien de meeste CV ketels werken met 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Ik heb ook geen probleem 😋 maar de vrouw van mijn maat dan wel, en dat wil ik voorkomen. En dus die badkamer gewoon naar 22 knallen want dat is wat ze wil, nou dan doen we dat toch?

Helemaal eens dat ir of elektrische radiator (ook voor handdoeken) praktischer kan zijn. Maar niet wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Haha dat wordt popcorn pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Dat is inderdaad niet te doen, of je moet tijdelijk de ta verhogen.
Ik denk dat @twain4me net andersom bedoelt dan jij. Hij vermoed dat de minimale afgifte van in mijn geval 1400watt niet in mijn badkamervloer past en dan dus de ta doorschiet en hij afslaat. En dat zou best kunnen gebeuren maar wel leuk om te testen.

Plan voor nu:

Ik bestel 2x die thermostaat en schakel 1 als hoofd op pana externe thermostaat aan en nummer 2 op een extra twee weg klep om als slave de badkamer af te sluiten. Nadeel is dan dat als ik warmte in badkamer wil, mijn master moet aanstaan maar dat gaan we dan wel mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook geen probleem 😋 maar de vrouw van mijn maat dan wel, en dat wil ik voorkomen. En dus die badkamer gewoon naar 22 knallen want dat is wat ze wil, nou dan doen we dat toch?

Helemaal eens dat ir of elektrische radiator (ook voor handdoeken) praktischer kan zijn. Maar niet wat ze willen.
ze kennen wp niet en dus ook zijn voor en nadelen niet ze denken nog in plofketel, dan kan master/master luxe zijn.. in wp tijd is het tegen het onzinnige aan. en als je het toch wil eigenlijk alleen fatsoenlijk te regelen met een buffervat

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat @twain4me net andersom bedoelt dan jij. Hij vermoed dat de minimale afgifte van in mijn geval 1400watt niet in mijn badkamervloer past en dan dus de ta doorschiet en hij afslaat. En dat zou best kunnen gebeuren maar wel leuk om te testen.
is het zelfde, door de ta te verhogen krijg je misschien de gewenste afgifte uit die paar m2 vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]

ze kennen wp niet en dus ook zijn voor en nadelen niet ze denken nog in plofketel, dan kan master/master luxe zijn.. in wp tijd is het tegen het onzinnige aan. en als je het toch wil eigenlijk alleen fatsoenlijk te regelen met een buffervat
Master master laat ik op jullie advies even gaan om problemen te voorkomen en cool optie open te houden in mijn non buffer setting

Voor wat betreft advies aan maat: Ik zit zelf in de modus; geen buffetvat ivm de extra installatie kosten en arbeid. Maar misschien moet ik van mijn geloof afstappenâ€Ķ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Master master laat ik op jullie advies even gaan om problemen te voorkomen en cool optie open te houden in mijn non buffer setting

Voor wat betreft advies aan maat: Ik zit zelf in de modus; geen buffetvat ivm de extra installatie kosten en arbeid. Maar misschien moet ik van mijn geloof afstappenâ€Ķ..
hoeft denk ik niet, maar hij moet beter gaan begrijpen wat een wp nu eigenlijk aan het doen is... en dat is een huis langzaam opwarmen. geleidelijk en over een zo groot mogelijk afgifte oppervlak en daardoor een lage TA het kan prima zijn dat zijn afgifte oppervlak in de badkamer gewoon veel te klein is ( dat is het meestal daarom plaatsen ze in nieuwbouw ook een cop 1 radiator bij) voor alleen dit probleem zou ik daar dan ook de oplossing zoeken, ookal willen ze dat niet.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-10 04:12

.Frank

Frank.

Ik heb 'n probleem bij installatie, en mijn wamtepompinstallateur en de Panasonic technische helpdesk komen er niet uit. Iemand hier?

Situatie: vandaag de laatste puntjes op de 'i' gezet samen met een monteur en mijn 5kW Panasonic monoblock (WH-MDC05J3E5) aangesloten. Alles leek goed te gaan, maar na afvullen (druk blijft constant) en inschakelen lijkt het systeem niets anders te doen dan water rondpompen. Er wordt niet verwarmd / de compressor en ventilator gaan niet aan. Ook geeft de afstandsbediening (die in de woonkamer hangt) aan dat de buitentemperatuur -20 zou zijn, en verschijnt er 60 seconden na opstarten de error H90: "Communicatiefout binnen-buiten'.

Details van het systeem / wat hebben we geprobeerd:
  • In eerste instantie dachten we dat de error verwees naar een communicatieprobleem tussen de afstandsbediening (remote control, in de Engelse versie) en de pomp. Uitgesloten door de afstandsbediening met een korte kabel direct naast de pomp te hangen (aangesloten op PCB bij 'remote control'), maar dat maakte geen verschil.
  • De Panasonic helpdesk vroeg ons de 'remote control'-aansluitingen op de PCB door te meten, want volgens de kerel aan de lijn (die ook maar gewoon de documentatie erbij pakte) zou daar tussen de 45 en 60 volt op moeten staan. Wij hadden daar slechts ~16V, maar volgens mij moet daar ook ÃĐcht geen 60V op staan. De Pana-kerel zei dat we de PCB maar moesten vervangen, maar volgens mij slaat dat nergens op: de remote geeft gewoon beeld, en kan de pompsnelheid uitlezen.
  • We hebben gecontroleerd of de temperatuursensor op de warmtepomp netjes op de PCB (niet die achter de front-panel, maar die binnen in de unit) aangesloten zit, dat is zo.
  • Het systeem is via een driewegklep aangesloten op vloerverwarming (1 zone) en een boiler voor SWW. De error verschijnt ongeacht of ik instel dat er een tank in het systeem zit, en ongeacht of de kabel voor de driewegklep op de PCB aangesloten zit. Dus ook als ik het systeem slechts vloerverwarming laat doen gebeurt er niets behalve circulatie door de pomp.
  • Ook als ik de sensor uit mijn SWW-tank loskoppel van het PCB blijft de situatie onveranderd.
  • De remote control geeft aan dat de unit iets aan het doen zou zijn. Als ik 'm aanzet verschijnt (afhankelijk van of ik tank of vloer kies) het symbool voor 'Ruimteverwarming ingeschakeld' of 'Tankverwarming ingeschakeld'.
  • Bij systeemgegevens staat dat de compressor nog niet ÃĐÃĐn keer aangeslagen is. De pompsnelheid wordt daar wel live geupdate, en schommelt rond de 15l/m.
  • In het installation menu staat ingesteld dat er geen optionele PCB in de unit zit, wat ook niet het geval is.
Heeft iemand een idee? Ik sta even paf, mijn installateur weet 't ook verder niet, en Panasonic kan telefonisch ook niet verder helpen...

Edit: nog ter aanvulling, de H90-foutcode staat in de Panasonic end user guide omschreven als "Communication errors between indoor and outdoor unit", maar de MDC05J3E5 is een monoblock...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ut7qP4z1I1i9co0_L6Fr6HnnVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC1scx3zzqXhuXRg2qNqHiyl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unUgIZZn1PKLkKqkOG4n87-tS2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXgrETlK8H33TyawsjeiOvKU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door .Frank op 25-02-2022 19:27 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik denk niet dat ik je verder kan helpen maar omdat je nog geen reacties hebt: die -20 is natuurlijk vreemd, al een andere sensor op de unit zelf geprobeerd of een externe sensor op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Nog niet gedaan nee, heeft de unit meer dan ÃĐÃĐn sensor? De afstandsbediening geeft wel de verwachte temperatuur in de woonkamer weer, en ook als ik de SWW-boiler-sensor aansluit geeft die een normale temperatuur weer.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Functie 'afpompen' ? maar dat verklaart nog niet de -20°C

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
.Frank schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:15:
Ik heb 'n probleem bij installatie, en mijn wamtepompinstallateur en de Panasonic technische helpdesk komen er niet uit. Iemand hier?

Situatie: vandaag de laatste puntjes op de 'i' gezet samen met een monteur en mijn 5kW Panasonic monoblock (WH-MDC05J3E5) aangesloten. Alles leek goed te gaan, maar na afvullen (druk blijft constant) en inschakelen lijkt het systeem niets anders te doen dan water rondpompen. Er wordt niet verwarmd / de compressor en ventilator gaan niet aan. Ook geeft de afstandsbediening (die in de woonkamer hangt) aan dat de buitentemperatuur -20 zou zijn, en verschijnt er 60 seconden na opstarten de error H90: "Communicatiefout binnen-buiten'.

Details van het systeem / wat hebben we geprobeerd:
  • In eerste instantie dachten we dat de error verwees naar een communicatieprobleem tussen de afstandsbediening (remote control, in de Engelse versie) en de pomp. Uitgesloten door de afstandsbediening met een korte kabel direct naast de pomp te hangen (aangesloten op PCB bij 'remote control'), maar dat maakte geen verschil.
  • De Panasonic helpdesk vroeg ons de 'remote control'-aansluitingen op de PCB door te meten, want volgens de kerel aan de lijn (die ook maar gewoon de documentatie erbij pakte) zou daar tussen de 45 en 60 volt op moeten staan. Wij hadden daar slechts ~16V, maar volgens mij moet daar ook ÃĐcht geen 60V op staan. De Pana-kerel zei dat we de PCB maar moesten vervangen, maar volgens mij slaat dat nergens op: de remote geeft gewoon beeld, en kan de pompsnelheid uitlezen.
  • We hebben gecontroleerd of de temperatuursensor op de warmtepomp netjes op de PCB (niet die achter de front-panel, maar die binnen in de unit) aangesloten zit, dat is zo.
  • Het systeem is via een driewegklep aangesloten op vloerverwarming (1 zone) en een boiler voor SWW. De error verschijnt ongeacht of ik instel dat er een tank in het systeem zit, en ongeacht of de kabel voor de driewegklep op de PCB aangesloten zit. Dus ook als ik het systeem slechts vloerverwarming laat doen gebeurt er niets behalve circulatie door de pomp.
  • Ook als ik de sensor uit mijn SWW-tank loskoppel van het PCB blijft de situatie onveranderd.
  • De remote control geeft aan dat de unit iets aan het doen zou zijn. Als ik 'm aanzet verschijnt (afhankelijk van of ik tank of vloer kies) het symbool voor 'Ruimteverwarming ingeschakeld' of 'Tankverwarming ingeschakeld'.
  • Bij systeemgegevens staat dat de compressor nog niet ÃĐÃĐn keer aangeslagen is. De pompsnelheid wordt daar wel live geupdate, en schommelt rond de 15l/m.
  • In het installation menu staat ingesteld dat er geen optionele PCB in de unit zit, wat ook niet het geval is.
Heeft iemand een idee? Ik sta even paf, mijn installateur weet 't ook verder niet, en Panasonic kan telefonisch ook niet verder helpen...

Edit: nog ter aanvulling, de H90-foutcode staat in de Panasonic end user guide omschreven als "Communication errors between indoor and outdoor unit", maar de MDC05J3E5 is een monoblock...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien domme opmerking, maar op je laatste foto zie ik de automaat uit staan?

En ik mis de vork kabelschoenen 😎

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Quote: "En ik mis de vork kabelschoenen"
En ik zie aderhulzen :+

[ Voor 13% gewijzigd door frisianstar op 25-02-2022 20:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

frisianstar schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:27:
Functie 'afpompen' ? maar dat verklaart nog niet de -20°C
die functie moet je niet aanzitten.

en dat de installateur het niet weet is niet raar, installeren is iets anders dan diagnoseren/repareren.

ik vermoed dat het wat dieper zit in het systeem. wat precies is lastig te zeggen op afstand. de sensor in kwestie zit op de andere printplaat.

en wat aderhulsjes mag wel hoor. O-) (shit, te laat -O- )

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:47
.Frank schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:15:

Heb je uberhaupt de service manual bekeken bij H90? Daar praten ze werkelijk over die max 60v. Ik zou dat maar eens volgen en meten.

Ook een monoblock heeft een 'binnen' en een 'buiten' gedeelte. Het zit alleen allemaal in de zelfde bak. Of de indoor pcb of de outdoor pcb heeft een fout, of de bedrading er tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 01:08
@.Frank

Bij een monobloc bedoelen ze met indoor en outdoor het watersystem en het refrigerant system. Die communiceren met elkaar via het terminal board waar ook de 230V over gaat. Zie schema's op blz 43 en 44 van de Service Manual. De sensor voor de buitentemperatuur zit aan het refrigerant system. En als de communicatie niet deugt, zie je die temperatuur dus niet. Die spanning van 60V zou je moeten meten op aansluiting 3 van het terminal board. Zie uitleg foutcode H90 op blz 187 van de SM. Je moet om te beginnen die drie draden controleren enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Prachtig, dank voor jullie zeer leerzame reacties! Geen schoonheidsprijs begrijp ik, aderhulzen en vorkkabelschoenen staan bij deze op de boodschappenlijst. Dank voor de begrijpelijke uitleg ook @thehog en @FransvWoerkom, zo konden ze 't bij de Panasonic technische helpdesk niet uitleggen.

Als ik weer bij de unit ben (en 't hagelt voor de verandering niet) kan ik in ieder geval nog even die 3e aansluiting gaan doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
.Frank schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:55:
Prachtig, dank voor jullie zeer leerzame reacties! Geen schoonheidsprijs begrijp ik, aderhulzen en vorkkabelschoenen staan bij deze op de boodschappenlijst. Dank voor de begrijpelijke uitleg ook @thehog en @FransvWoerkom, zo konden ze 't bij de Panasonic technische helpdesk niet uitleggen.

Als ik weer bij de unit ben (en 't hagelt voor de verandering niet) kan ik in ieder geval nog even die 3e aansluiting gaan doormeten.
Maar belangrijksteâ€Ķ die automaat moet wel aan! 😎

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

davevleugel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:08:
[...]

Maar belangrijksteâ€Ķ die automaat moet wel aan! 😎
Ah ja - die stond uit op de foto maar zeker weten aan bij onze pogingen de pomp draaiend te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:22

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHPje8l9cp8TeJyH9mI4UHDw50A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFChbhHaq5T8VimOmhA9Zio9.png?f=fotoalbum_large

Je print ziet er in de rechterbovenhoek ook niet helemaal fris uit.
En de kabels rechts (die zwarte in de witte kabelhouders) zijn dat schuurplekken?

[ Voor 18% gewijzigd door martijn v o op 25-02-2022 21:25 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:24:
[Afbeelding]

Je print ziet er in de rechterbovenhoek ook niet helemaal fris uit.
En de kabels rechts (die zwarte in de witte kabelhouders) zijn dat schuurplekken?
in die hoek (en op meer plekken) zit conformal coating. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:22

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat bedoel ik niet er zitten vegen alsof hij nat is geweest.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Scherp, maar het lijkt vooral een vertekening van de foto te zijn, hier is 'n andere:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNPjUPtbABum_FWZZNLHDTrOZAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pzy36lDSXGUelkMW01Sgg74s.png?f=fotoalbum_large

Het is mij in ieder geval niet opgevallen dat de PCB er nat, of de kabels er geschuurd uit zagen - alles leek splinternieuw zoals 't zou horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:33:
Dat bedoel ik niet er zitten vegen alsof hij nat is geweest.
dat is de coating, die word met een kwast handmatig aangebracht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

HÃĐ shit, ik realiseer me nu dat mijn pomp - die het dus niet doet maar wel afgevuld is (met water zonder glycol) - zonder stroom erop voor de deur van m'n nieuwe huis staat, en vannacht gaat 't daar een paar uur 2 graden vriezen. Moet ik nu direct daarheen om 't systeem te legen, of kan 'n paar uur net onder 't vriespunt geen kwaad? 😎

[ Voor 3% gewijzigd door .Frank op 25-02-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

.Frank schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
HÃĐ shit, ik realiseer me nu dat mijn pomp - die het dus niet doet maar wel afgevuld is (met water zonder glycol) - zonder stroom erop voor de deur van m'n nieuwe huis staat, en vannacht gaat 't daar een paar uur 2 graden vriezen. Moet ik nu direct daarheen om 't systeem te legen, of kan 'n paar uur net onder 't vriespunt geen kwaad? 😎
als de isolatie op de slangen zit is dat niet een geweldig probleem. het duurt even voordat het doordringt en echt vastvriest allemaal. de panelen en isolatie houden de wind tegen dus dan duurt bevriezen langer.
of gewoon even erheen en de pomp handmatig aanzetten en hem laten rondpompen de hele tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 23:41 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.