Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.418 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Na diverse offertes voor warmtepompen incl installatie te hebben ontvangen richting de 20k heb ik het idee om onze aannemer (een kennis) een Panasonic te laten installeren. Aannemer is een zzp'er die eerder grotere renovaties heeft gedaan (met inhuur van loodgieter, elektricien etc).
Volgens mij heeft hij nooit een warmtepomp geïnstalleerd.

Is het een kwestie van het volgende bestellen en laten aanleggen conform de tips in dit topic of onderschat ik het dan?
- 400L RVS boiler
- 9KW L/W Warmtepomp monoblock
+ installatiemateriaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2022 10:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
Sport_Life schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:44:
Na diverse offertes voor warmtepompen incl installatie te hebben ontvangen richting de 20k heb ik het idee om onze aannemer (een kennis) een Panasonic te laten installeren. Aannemer is een zzp'er die eerder grotere renovaties heeft gedaan (met inhuur van loodgieter, elektricien etc).

Is het een kwestie van het volgende bestellen en laten aanleggen conform de tips in dit topic of onderschat ik het dan?
- 400L RVS boiler
+ installatiemateriaal.
In principe zou je er uit kunnen komen met de tips in dit forum en de service manual. Het is dan belangrijk dat degene die die tips en manual leest en begrijpt, ook de regie heeft. Diegene kan dan ook oplevering en begin-instellingen doen en later geroepen worden voor onderhoud of als er iets mis gaat.

Het begint natuurlijk met het globale ontwerp. Het ontgaat me waarom daar een watertank met twee spiralen in zou moeten voorkomen.

Een aardig begin voor jou, je aannemer of installateur is de Panasonic Design Manual:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

- 400L RVS boiler
+ installatiemateriaal.
belangrijkste is dat de "aannemer" de juiste kvk inschrijvings code heeft.zodat je de subsidie kan aanvragen. veder is het appeltje eitje als het gaat om een monoblock. en wat @FransvWoerkom zegt, de design manual is je bijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Andrehj schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Hebben ze die dan ook in een 22mm variant (met veel grotere doorlaat dan de gebruikelijke 15mm versies)?
Ze bestaan wel in 6 bar maar moest er toen 1 maand op wachten.
Wat ik weleens doe is 22mm 8 bar en dan 15mm 6 bar parallel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:42:
Ze bestaan wel in 6 bar maar moest er toen 1 maand op wachten.
Wat ik weleens doe is 22mm 8 bar en dan 15mm 6 bar parallel.
Ik heb deze van Caleffi er tussen zitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.wolf-online-shop.de/images/product_images/info_images/56086_0.jpg
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html

22mm, 6 bar en inclusief een sanitair expansievat. Helaas wel wat aan de prijs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx voor jullie reacties.
FransvWoerkom schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:09:
[...]

In principe zou je er uit kunnen komen met de tips in dit forum en de service manual. Het is dan belangrijk dat degene die die tips en manual leest en begrijpt, ook de regie heeft. Diegene kan dan ook oplevering en begin-instellingen doen en later geroepen worden voor onderhoud of als er iets mis gaat.

Het begint natuurlijk met het globale ontwerp. Het ontgaat me waarom daar een watertank met twee spiralen in zou moeten voorkomen.

Een aardig begin voor jou, je aannemer of installateur is de Panasonic Design Manual:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Ik ga dat document doornemen.
2 spiralen had ik even willekeurig genomen (hogere prijs dus ik dacht zal wel beter zijn), uiteraard ga ik me daar nog in verdiepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:23:
[...]

belangrijkste is dat de "aannemer" de juiste kvk inschrijvings code heeft.zodat je de subsidie kan aanvragen. veder is het appeltje eitje als het gaat om een monoblock. en wat @FransvWoerkom zegt, de design manual is je bijbel.
Heb even gekeken, zijn bedrijf staat bij de kvk ingeschreven als timmerbedrijf.
Subsidie is mooi meegenomen maar zonder vind ik de prijs al acceptabel.

En als het hem niet lukt vind ik wel 'n ander , kan 'm ook kopen en dan een installateur vinden tzt?

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Ik heb deze van Caleffi er tussen zitten:
[Afbeelding]
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html

22mm, 6 bar en inclusief een sanitair expansievat. Helaas wel wat aan de prijs.
22mm inlaatcombi kost ongeveer € 55,- nowadays en een expansievat doet ook zomaar €150,- Nederlandse euro's dus als combi voor onder de 200 is vrij goedkoop.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

- 400L RVS boiler
+ installatiemateriaal.
Dure boiler trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05

- 400L RVS boiler
+ installatiemateriaal.
Kies je bewust voor een T-Cap en een 3 fasen pomp? 9 kW kan ook prima op 1 fase. Hoe groot is je gasverbruik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik ben van plan mijn T10 radiatoren op onze zolder thuiswerkkamers te vervangen door T22 radiatoren. Nu heb ik deze goedkoop gevonden hier: https://www.bouwinradiato...ine-vlakke-voorzijde.html

600 x 1200 voor maar € 150,-

Deze blog van wij van wc eend benoemd dat goedkope radiatoren een risico kunnen vormen.
https://vasco.eu/nl-be/bl...al-te-goedkope-radiatoren

Is er iemand die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
Zorgen over geluid

Ik heb een Panasonic warmtepomp aangeschaft. Een 7kW split unit. Deze heb ik bij een Duitse webshop aangeschaft en zal eind april komen volgens de huidige planning. Ik wilde deze zelf gaan plaatsen en dan in gebruik laten stellen door een STEK-monteur, die ik al gevonden heb.

Volgens de specificaties bij rjTec komt deze tot 62,2 dB https://www.rjtec-shop.eu...aquarea-kit-WC07J3E5.html. Nu zie ik tot mijn schrik op de Panasonic website dat deze unit tot 68 dB gaat. Dit krijg ik niet rechtgerekend met de rekenmodule van de overheid.

Hoe doen jullie dit? Ik wilde de warmtepomp tussen twee blinde muren zetten. De muren zitten 4 meter uit elkaar. Één muur is van de buren. Ik had verwacht dat het wel los zou lopen. Maar 68 dB is toch fors.

ps. de monobloc-variant maakt evenveel geluid volgens de site

Wat me ook opvalt is dat airco's veel minder geluid lijken te maken. Een airco van 5 kW is wel te vinden met een buitenunit die het op 46 dB op 1 m afstand houdt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Noutie Er zijn een aantal dingen die je moet overwegen:
1. Hij draait maar weinig op vol vermogen. Vrijwel alleen bij SWW runs.
2. Als hij op vol vermogen draait, dan is dat vaak maar erg kortstondig. Dan is het geluid zeker niet harder dan een langsrijdende auto.
3. Voor de nachten heb je nog 3 silent mode instellingen.
4. Tussen wettelijke normen en praktische overlast zit een wereld van verschil.
5. Overweeg voor de zomers, wanneer mensen hun ramen open hebben staan en buiten zitten, een WPB (dat heb ik ook om die reden gedaan). Hem eventueel ook maar niet voor koelen gebruiken.

Oftewel, ik zou me er niet druk om maken.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik hoor zojuist van @Carboy54 dat er toch nog wel een aanvullend verschil is tussen de 5, 7 en 9 kW J-serie. Hij geeft aan dat de retouraansluiting van de 9kW 5cm hoger zit dan die van de 5kW. Misschien goed om in de TS op te nemen. Dan kan daar bij plaatsing rekening mee gehouden worden. Als je dus een 5kW plaatst met het idee hem eventueel later om te wisselen, dan is het handig iets van slack te laten in de aansluiting.

Misverstand dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:55:
Ik hoor zojuist van @Carboy54 dat er toch nog wel een aanvullend verschil is tussen de 5, 7 en 9 kW J-serie. Hij geeft aan dat de retouraansluiting van de 9kW 5cm hoger zit dan die van de 5kW. Misschien goed om in de TS op te nemen. Dan kan daar bij plaatsing rekening mee gehouden worden. Als je dus een 5kW plaatst met het idee hem eventueel later om te wisselen, dan is het handig iets van slack te laten in de aansluiting.
Verschil is tussen de 5Kw F en de 9Kw J serie

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Verschil is tussen de 5Kw F en de 9Kw J serie
Dit is wat ik letterlijk net in mijn mail aan jou schreef ;)
Om 100% zeker te zijn dat we het over hetzelfde hebben. Jij zegt dat de aansluitingen van de WH-MDC09J3E5 (tegenwoordig) anders zijn dan die van de WH-MDC05J3E5? Dat zou wel interessante info zijn, want op het forum heerst nog altijd het idee dat de 5, 7, en 9 hardwarematig hetzelfde zijn.
Misverstand dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Noutie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:23:
Zorgen over geluid

Ik heb een Panasonic warmtepomp aangeschaft. Een 7kW split unit. Deze heb ik bij een Duitse webshop aangeschaft en zal eind april komen volgens de huidige planning. Ik wilde deze zelf gaan plaatsen en dan in gebruik laten stellen door een STEK-monteur, die ik al gevonden heb.

Volgens de specificaties bij rjTec komt deze tot 62,2 dB https://www.rjtec-shop.eu...aquarea-kit-WC07J3E5.html. Nu zie ik tot mijn schrik op de Panasonic website dat deze unit tot 68 dB gaat. Dit krijg ik niet rechtgerekend met de rekenmodule van de overheid.

Hoe doen jullie dit? Ik wilde de warmtepomp tussen twee blinde muren zetten. De muren zitten 4 meter uit elkaar. Één muur is van de buren. Ik had verwacht dat het wel los zou lopen. Maar 68 dB is toch fors.

Wat me ook opvalt is dat airco's veel minder geluid lijken te maken. Een airco van 5 kW is wel te vinden met een buitenunit die het op 46 dB op 1 m afstand houdt.
Mijn en ook mijn buurman zijn LG 3,5 airco buitenunit maken meer geluid dan mijn Pana 5 kW monoblock, ik heb hem wel in de voortuin staan en naar de straat gericht.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
klump4u schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Mijn en ook mijn buurman zijn LG 3,5 airco buitenunit maken meer geluid dan mijn Pana 5 kW monoblock, ik heb hem wel in de voortuin staan en naar de straat gericht.
Dank je voor het commentaar. Misschien moet deze uit voorzorg dan ook naar de voortuin. Wel veel minder mooi.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Aangezien ik met de modjes heb afgesproken me niet meer in het andere topic te begeven maar even een cross-post.
ErikVers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:43:
Misschien is het al eerder voorbij gekomen (kon zo niets over vinden) maar hoe behaald de 7 en 9 kw type J zijn extra vermogen?

Door verder op te toeren in frequentie / hz of?
Is dat meer te specificeren? De 5J geeft pas bij -4 (uit mijn hoofd) de 59Hz vrij voor regulier verwarmen Doet de 9J dat dan simpelweg al bij bijv. 4 graden? En is het nog steeds zo dat de ventilator de compressor blijft overstemmen bij die frequenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Noutie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Dank je voor het commentaar. Misschien moet deze uit voorzorg dan ook naar de voortuin. Wel veel minder mooi.
Ja het is niet de mooiste oplossing maar voor mij wel de makkelijkste, direct achter de warmtepomp ligt onze kelder en daar lopende hoofdleidingen van de cv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7DvlNSEDAh0j1tpwZt4FE74sS0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgz4TySiUsIB9o5yV9jQpvSR.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

Sport_Life schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Heb even gekeken, zijn bedrijf staat bij de kvk ingeschreven als timmerbedrijf.
Subsidie is mooi meegenomen maar zonder vind ik de prijs al acceptabel.

En als het hem niet lukt vind ik wel 'n ander , kan 'm ook kopen en dan een installateur vinden tzt?
Het gaat om de juiste sbi code, zie website isde voor meest recente codes. Op dit moment zit je met een “timmerbedrijf” niet in de juiste categorie. Ik denk persoonlijk dat het wel de moeite waard is om voor die +\- €3000,- subsidie daar in te verdiepen?

Je zou hem zelfs kunnen tippen de juiste code te laten registreren bij de kvk,

Isde spreekt over “Bouwinstallatie bedrijf”
Dan kom je volgens deze gegevens op 432xx uit: http://www.overheidscijfers.nl/SBI-klasse-432

N.b. Bovenstaande geef ik en ook google geen garantie op 😋

Succes verder!

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 23-03-2022 07:50 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Noutie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:23:
Zorgen over geluid

Er zijn twee maten voor geluidsniveau: het Sound Power Level (SPL) en het Sound Pressure Level (ook SPL). Het eerste, laten we het vermogensniveau noemen, wordt gemeten in een galmvrije ruimte en is het totale afgestraalde vermogen. Het tweede, het geluidsdrukniveau, is wat je hoort, of kunt meten met een drukgevoelige microfoon. Het geluidsdrukniveau is natuurlijk afhankelijk van het vermogensniveau, maar ook heel sterk van afstand, richting en omgeving vanwege reflecties. Het geluidsdrukniveau op 1m zegt weinig als je niet weet waar en hoe wordt gemeten. De grond of betonnen dak, een muur, een stenen schutting schelen al gauw 3, 6 of 9dB. Een en ander wordt uitgelegd in de Design Manual 2018 hoofdstuk 5.2.1.

Uitgangspunt voor vergelijking en berekening is altijd het Sound Power Level.

En als je de warmtepomp tussen twee blinde muren zet, kan het geluid alleen maar naar boven, voor of achter en zal dan op de erfgrens boven, voor of achter 9dB harder zijn dan wanneer die muren en de grond er niet zouden zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
FransvWoerkom schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Er zijn twee maten voor geluidsniveau: het Sound Power Level (SPL) en het Sound Pressure Level (ook SPL). Het eerste, laten we het vermogensniveau noemen, wordt gemeten in een galmvrije ruimte en is het totale afgestraalde vermogen. Het tweede, het geluidsdrukniveau, is wat je hoort, of kunt meten met een drukgevoelige microfoon. Het geluidsdrukniveau is natuurlijk afhankelijk van het vermogensniveau, maar ook heel sterk van afstand, richting en omgeving vanwege reflecties. Het geluidsdrukniveau op 1m zegt weinig als je niet weet waar en hoe wordt gemeten. De grond of betonnen dak, een muur, een stenen schutting schelen al gauw 3, 6 of 9dB. Een en ander wordt uitgelegd in de Design Manual 2018 hoofdstuk 5.2.1.

Uitgangspunt voor vergelijking en berekening is altijd het Sound Power Level.

En als je de warmtepomp tussen twee blinde muren zet, kan het geluid alleen maar naar boven, voor of achter en zal dan op de erfgrens boven, voor of achter 9dB harder zijn dan wanneer die muren en de grond er niet zouden zijn geweest.
Aanhakend daarop voor @Noutie kan het zijn dat plaatsing de uiteindelijke overlast zeer significant beinvloedt. Zelfs tot het punt dat dichterbij de blinde muur van de buren (die geen geluid door zal laten onder normale omstandigheden) het geluid voor de rest helpt wegsturen van eventuele punten waar buren er wel last van kunnen hebben.

Kortgezegd: in dit geval biedt een tool geen 'verlaat de gevangenis zonder te betalen'. Het wil echter niet zeggen dat geen goede oplossing mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
CurlyMo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:46:
Ik ben van plan mijn T10 radiatoren op onze zolder thuiswerkkamers te vervangen door T22 radiatoren. Nu heb ik deze goedkoop gevonden hier: https://www.bouwinradiato...ine-vlakke-voorzijde.html

Deze blog van wij van wc eend benoemd dat goedkope radiatoren een risico kunnen vormen.

Niet duur, en ziet er strakker uit dan mijn oude T22's. Ik heb nu 2 radiatoren vervangen en ben met de 3de bezig, dus ik heb nu 2x een T22 600x900 voor je staan, maar ik kom voorlopig niet bij je in de buurt zoals het er nu naar uit ziet, dus als je ze nog wilt hebben dan zal je ze wel hier moeten komen ophalen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Niet duur, en ziet er strakker uit dan mijn oude T22's. Ik heb nu 2 radiatoren vervangen en ben met de 3de bezig, dus ik heb nu 2x een T22 600x900 voor je staan, maar ik kom voorlopig niet bij je in de buurt zoals het er nu naar uit ziet, dus als je ze nog wilt hebben dan zal je ze wel hier moeten komen ophalen.
Als je nu al zeker weet dat je niet komende maandag hierheen komt, dan kan ik ze inderdaad beter nieuw kopen. Vind ik alleen minder duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Als je nu al zeker weet dat je niet komende maandag hierheen komt, dan kan ik ze inderdaad beter nieuw kopen. Vind ik alleen minder duurzaam.
Inderdaad, voorlopig gaat dat niet door heb ik begrepen, je kan natuurlijk ook de verre reis naar het zuiden maken, dat is waarschijnlijk wel goedkoper/duurzamer dan nieuwe laten bezorgen, maar minder duurzaam dan dat ik ze meeneem als ik toch in de buurt ben.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Inderdaad, voorlopig gaat dat niet door heb ik begrepen, je kan natuurlijk ook de verre reis naar het zuiden maken, dat is waarschijnlijk wel goedkoper/duurzamer dan nieuwe laten bezorgen, maar minder duurzaam dan dat ik ze meeneem als ik toch in de buurt ben.
Tijd is me ook wat waard :) Ik heb doorgaans geen reden om naar jouw regio te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Tijd is me ook wat waard :) Ik heb doorgaans geen reden om naar jouw regio te komen.
Dat probleem ken ik, het is niet voor niets dat ik er pas 2 vervangen heb en met de 3de bezig ben, er komt steeds van alles tussen door.

Trouwens, ben er achter dat deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZR7RNj9AiwP652FZxM_dk76IdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dfp26xPm9R0fp3BKhK05fIOc.jpg?f=user_large
erg handig zijn met stalen gelaste buizen als de nieuwe radiatoren toch net even andere ophangbeugels hebben dan de oude en de radiatoren net iets verder van de muur komen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:46:
[...]
Trouwens, ben er achter dat deze:
[Afbeelding]
erg handig zijn met stalen gelaste buizen als de nieuwe radiatoren toch net even andere ophangbeugels hebben dan de oude en de radiatoren net iets verder van de muur komen O-)
Die had ik inderdaad ook al gevonden. Had jij er nog een goedkoop adresje voor?

Jij hebt je verder nogal verdiept in radiatoren. Heb je nog een mening over die blog die ik linkte? Over nadelen van B merk radiatoren.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 23-03-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 15-09 13:47
vraagje voor een kennis. Hij wil een externe thermostaat gebruiken. Nu hebben we voor de zekerheid een extra thermostaat kabel getrokken zodat deze op (een) thermostaat aangesloten kan worden.

Maar nu is de vraag: Kan ik nou wel of niet de panasonic thermostaat gebruiken hiervoor? Of moet die op 230v aangesloten worden? Ik wou CN4 ''externe controller'' gebruiken. Dit omdat ik een kabel van 0,75mm heb getrokken naar de woonkamer.

@klump4u Hoe heb jij dit uiteindelijk nu gedaan ?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 25-03-2022 09:35 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Possible schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:23:
vraagje voor een kennis. Hij wil een externe thermostaat gebruiken. Nu hebben we voor de zekerheid een extra thermostaat kabel getrokken zodat deze op (een) thermostaat aangesloten kan worden.

Maar nu is de vraag: Kan ik nou wel of niet de panasonic thermostaat gebruiken hiervoor? Of moet die op 230v aangesloten worden? Ik wou CN4 ''externe controller'' gebruiken. Dit omdat ik een kabel van 0,75mm heb getrokken naar de woonkamer.

@klump4u Hoe heb jij dit uiteindelijk nu gedaan ?
Ik heb deze op de CN4 aangesloten met 2 kabeltjes van 0,5mm. Deze schakelt vrij precies op 0,1 graad en kun je per halve graad instellen, is een gewone aan/uit thermostaat.
https://www.amazon.nl/EMO...gelaar/dp/B08FTF6CY5?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
klump4u schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Ik heb deze op de CN4 aangesloten met 2 kabeltjes van 0,5mm. Deze schakelt vrij precies op 0,1 graad en kun je per halve graad instellen, is een gewone aan/uit thermostaat.
Als de pana ook SWW doet moet hij wel CN2 gebruiken meen ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
CurlyMo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:46:

Ah, dat zijn best redelijke prijzen. Heb hier nog 2 T21s en een T20 hangen die ik zou kunnen vervangen voor een T33. Dan heb ik meer afgifte in de woonkamer waardoor ik twee vliegen in een klap zou slaan:
1) betere balans in afgifte tussen boven en beneden
2) lagere aanvoer temperaturen dus betere COPs

Als ik even naar de tabellen kijken en 2% COP verbetering aanneem per graad reductie in aanvoer temperatuur, dan zou zo'n upgrade wel tot iets van 5% verbruik moeten kunnen besparen hier gok ik.

Laat maar weten als je daar iets besteld hebt hoe de ervaringen zijn. Vind veel van de argumenten van Vasco nogal WC eend achtig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Laat maar weten als je daar iets besteld hebt hoe de ervaringen zijn. Vind veel van de argumenten van Vasco nogal WC eend achtig inderdaad.
Het enige wat nog zou kunnen spelen is het risico op zwakke lasnaden en slecht coating waardoor je alsnog een risico op lekkage hebt door kortere levensduur. En het kan de afgifte nadelig beïnvloeden. Ik ben dus nog in dubio of dit nu wel of niet iets is waar je op moet bezuinigen. Een Themrad is dan wel weer twee keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

t.oswald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Als de pana ook SWW doet moet hij wel CN2 gebruiken meen ik.
Klopt inderdaad maar ik heb een aparte WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Het enige wat nog zou kunnen spelen is het risico op zwakke lasnaden en slecht coating waardoor je alsnog een risico op lekkage hebt door kortere levensduur. En het kan de afgifte nadelig beïnvloeden. Ik ben dus nog in dubio of dit nu wel of niet iets is waar je op moet bezuinigen. Een Themrad is dan wel weer twee keer zo duur.
Twijfel jij over alles zo? Radiatoren zullen echt niet lekken of ze moeten al constant in een vochtige omgeving staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@t.oswald Nee alleen warmte.. er is een vaillant wpb aanwezig.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Twijfel jij over alles zo? Radiatoren zullen echt niet lekken of ze moeten al constant in een vochtige omgeving staan
Leer je me nu pas kennen op het forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:54:
[...]

er zitten wat rare snuiters hier :+

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Valt me nu misschien pas op zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Valt me nu misschien pas op zeker.
Padoom pats :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:50:
[...]
Die had ik inderdaad ook al gevonden. Had jij er nog een goedkoop adresje voor?

Jij hebt je verder nogal verdiept in radiatoren. Heb je nog een mening over die blog die ik linkte? Over nadelen van B merk radiatoren.
Goedkoop zijn ze niet, en je hebt er typisch 2 per radiator nodig dus dat telt wel aan, ik heb ze hier vandaan, dat was toen de goedkoopste die ik kon vinden, hoewel het niet heel veel scheelde met een aantal andere web shops.

Sja, ik kan me voorstellen dat er een slechte las in kan zitten die kan gaan lekken, maar die kans is wel klein denk ik.
Qua afgifte zal het elkaar echt niet veel ontlopen als het formaat het zelfde is en de convector die tussen de platen zit een gelijkwaardig oppervlakte heeft, zeker bij lage water temperaturen zijn de verschillen ook gewoon kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
[...]

Zou ik toch iets meer uitgeven aan een programmeerbare versie: https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss
Ik heb die van 34 Euro, de Touch bedienings elementen zijn echter niet gevoelig genoeg, die van 48 Euro is wellicht een betere keuze.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Goedkoop zijn ze niet, en je hebt er typisch 2 per radiator nodig dus dat telt wel aan, ik heb ze hier vandaan, dat was toen de goedkoopste die ik kon vinden, hoewel het niet heel veel scheelde met een aantal andere web shops.
Voor het geld kan ik ook een buigijzer kopen en wat proefstukjes pijp verspillen :) Leer ik er ook nog wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

frisianstar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Zou ik toch iets meer uitgeven aan een programmeerbare versie: https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss
Ik heb die van 34 Euro, de Touch bedienings elementen zijn echter niet gevoelig genoeg, die van 48 Euro is wellicht een betere keuze.
Ik vind hem prima, staat toch altijd op dezelfde temperatuur en mocht het te koud of te warm zijn dan effe een slinger eraan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frisianstar
Nachtverlaging (eventueel via voorprogrammering) is de afgelopen dagen echt een must-have.
Afgelopen nacht -2° maar overdag tot 18-20 graden en uitbundige zon instraling, sinds maandag heeft de wp hier niet meer gedraaid.
Er wordt verwarmd via Stooklijn en sinds een kleine 2 weken wordt de wp via een externe thermostaat tussen de 20° in de nacht en 21.5° overdag gehouden.
De isolatie van de woning is prima zodat de temperatuur afgelopen dagen in de woonkamer altijd boven ruim boven de 20° is gebleven.
Zonder enige vorm van sturing zou de wp bij die -2° driftig gaan draaien wat dus echt compleet onzin is.

Volgens mij is het niet mogelijk om de Stooklijn dynamisch aan te passen aan de binnentemperatuur, maar wellicht wel via Heisamon o.i.d. ; dat dus de wp niet gelijk gaat draaien als 'even' in de nacht onder nul is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@frisianstar Gaat de WP dan niet backup heater inschakelen als het buiten vriest, maar je de WP uit laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Voor het geld kan ik ook een buigijzer kopen en wat proefstukjes pijp verspillen :) Leer ik er ook nog wat van.
Een buigijzer heb ik wel, maar ik heb in dit huis gelaste dikwandig stalen buizen en als een buisje voor de retour maar 8 cm boven het beton uitsteekt daar valt weinig aan te buigen :+ en hiermee krijg ik het toch passend en lekdicht. Alleen hangt de radiator ~2cm hoger dan eerst maar dat valt niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Possible schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:00:
@frisianstar Gaat de WP dan niet backup heater inschakelen als het buiten vriest, maar je de WP uit laat?
Echt uit is de wp dan niet; remote is volledig operationeel op het bericht 'uitgeschakeld door externe schakelaar' na.
Ik hoop dat de warmte uit de vloerverwarming wordt gehaald en niet door de backup heater.
Overigens is het aantal (draai) uren van de 'verwarmer' de laaste 3 weken het zelfde gebleven.

[ Voor 10% gewijzigd door frisianstar op 25-03-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

frisianstar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:49:
Nachtverlaging (eventueel via voorprogrammering) is de afgelopen dagen echt een must-have.
Afgelopen nacht -2° maar overdag tot 18-20 graden en uitbundige zon instraling, sinds maandag heeft de wp hier niet meer gedraaid.
Er wordt verwarmd via Stooklijn en sinds een kleine 2 weken wordt de wp via een externe thermostaat tussen de 20° in de nacht en 21.5° overdag gehouden.
De isolatie van de woning is prima zodat de temperatuur afgelopen dagen in de woonkamer altijd boven ruim boven de 20° is gebleven.
Zonder enige vorm van sturing zou de wp bij die -2° driftig gaan draaien wat dus echt compleet onzin is.

Volgens mij is het niet mogelijk om de Stooklijn dynamisch aan te passen aan de binnentemperatuur, maar wellicht wel via Heisamon o.i.d. ; dat dus de wp niet gelijk gaat draaien als 'even' in de nacht onder nul is.
Ik heb hem nu constant op 18gr. staan en verder kijk ik er niet na om 10:00 gaat de buitendeur open( ten minste met dit weer) en om 18:00 dicht en binnen is het dan 19gr. Voor ons prima maar uiteindelijk ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Zou jij, of iemand anders, kunnen uitleggen hoe je met een thermostaat, die gevoed wordt door twee AAA batterijtjes, 230V AC kan schakelen?
Wat ik me kan bedenken is dat de thermostaat als een relais functioneert en dat er dus bij de WP alsnog een aparte 230V aansluiting nodig is. Of zit er in de thermostaat elektronica die 3V DC naar 230V AC kan omzetten?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Derby schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Zou jij, of iemand anders, kunnen uitleggen hoe je met een thermostaat, die gevoed wordt door twee AAA batterijtjes, 230V AC kan schakelen?
Wat ik me kan bedenken is dat de thermostaat als een relais functioneert en dat er dus bij de WP alsnog een aparte 230V aansluiting nodig is. Of zit er in de thermostaat elektronica die 3V DC naar 230V AC kan omzetten?
De CN4 aansluiting is een zwakstroom aansluiting die een relais in de warmtepomp schakelt, op de CN2 aansluiting moet je een thermostaat van 230V aan sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
[...]

In het relais is de magneetspoel geschikt voor 3 volt en Galvanisch (elektrisch geïsoleerd/ gescheiden) van het schakelcontact die dus een 'vreemde' spanning kan schakelen bijvoorbeeld 230 Volt... vermits de contacten geschikt zijn voor 230 Volt.

[ Voor 10% gewijzigd door frisianstar op 26-03-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Possible schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:00:
nee, dan zet hij de waterpomp even aan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:09:
[...]

De CN4 aansluiting is een zwakstroom aansluiting die een relais in de warmtepomp schakelt, op de CN2 aansluiting moet je een thermostaat van 230V aan sluiten.
dan voeg je toch gewoon zelf een relais toe? en sowieso heeft een beetje behoorlijke thermostaat die op 2 batterijtjes werkt ook wel al een intern relais. dat heet dan een koud contact.

edit: andersom gezegd, een thermostaat die op 2 batterijen werkt kan prima een andere spanning schakelen met zijn interne relais. ik heb nog nooit een thermostaat gezien die 3V uitstuurt op zijn externe pinnetjes, het is altijd een galvanisch gescheiden koud contact. (hooguit even nagaan of dat interne relais geschikt is om 230V te schakelen of bv maar max 60V ofzo).

[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 26-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Blijft dus nog steeds een hysterese van 0,5 + 0,1 = ,0,6 en dus per saldo bij trage verwarming systemen niet comfortabel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Blijft dus nog steeds een hysterese van 0,5 + 0,1 = ,0,6 en dus per saldo bij trage verwarming systemen niet comfortabel.
Hysterese niet verwarren met de stapgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Hysterese niet verwarren met de stapgrootte.
Klopt maar schakelt dus pas bij verschil van 0,6 mijn ervaring leert dat 0,2 beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Klopt maar schakelt dus pas bij verschil van 0,6 mijn ervaring leert dat 0,2 beter werkt
Die EMOS heeft een hysterese van 0,1 graden. Dus als je die instelt op 20.0 dan schakelt hij in bij 19.9 en uit bij 20.1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Mijn ervaring is dat shiften gekoppeld aan een gemeten ruimtetemperatuur veel beter werkt dan aan/uit schakelen met een thermostaat. Als de thermostaat weer aanschakelt, betekent dat helemaal niet dat de Wp ook weer direct aangaat!
Panasonic biedt met IFTTT die mogelijkheid als action op een gemeten temperatuur door een apparaat wat ook werkt met IFTTT. Ik gebruik daarvoor als trigger mijn uit het gastijdperk overgehouden Tado.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC8CKsBv8zQ1bm6WVo0vzD8UG_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5BNxnQ3OJnwztbEH5FlhhNk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM9hvMi0D0NI6JnkZczjpJp3qeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Buh4b6otghOxK5JWOkqi7Dj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 26-03-2022 10:56 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Die EMOS heeft een hysterese van 0,1 graden. Dus als je die instelt op 20.0 dan schakelt hij in bij 19.9 en uit bij 20.1.
Maar de volgende stap is pas bij 20,5 en hysterese van 0,1 betekent veel aan/uit. Als je er langs loopt kan dat al betekenen dat hij schakelt. Je moet dus ook een max aantal schakelingen per uur hebben om het goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je zit te pendelen doordat de thermostaat ingrijpt elke 10~20 min zit je stooklijn verkeerd.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:13:
als je zit te pendelen doordat de thermostaat ingrijpt elke 10~20 min zit je stooklijn verkeerd.
Mits stooklijn goed afgesteld uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Het is belangrijk om altijd te zoeken naar de oorzaak ipv de oplossing.

Pendelgedrag is vrijwel nooit de schuld van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Het is belangrijk om altijd te zoeken naar de oorzaak ipv de oplossing.

Pendelgedrag is vrijwel nooit de schuld van de thermostaat.
De discussie ging over type thermostaat en de eigenschappen daarvan niet over pendelgedrag. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:59
Ik zit mij momenteel ook weer te oriënteren op een warmtepomp. Als ik het zo goed begrijp, kan ik net zo goed een de 9-versie nemen in plaats van de 5 monoblock van Panasonic,gezien ze beide hetzelfde minimumvermogen hebben?

Alleen qua geluid komt de 9 wat slechter uit de specificaties, en deze is natuurlijk iets duurder. Maar overall denk ik dat het niet veel uit maakt toch?

In mijn geval zal het gaan om 62m2 vloerverwarming (dus zo'n 6kwh) + 5 fancoils boven/zolder (ook 6kwh)
Historisch gasverbruik zo'n 1600m3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@Murkmans Er is geen reden aan te nemen dat een 9 die 5kW vermogen levert anders klinkt dan een 5 die 5kW levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Murkmans schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:59:
Ik zit mij momenteel ook weer te oriënteren op een warmtepomp. Als ik het zo goed begrijp, kan ik net zo goed een de 9-versie nemen in plaats van de 5 monoblock van Panasonic,gezien ze beide hetzelfde minimumvermogen hebben?

Alleen qua geluid komt de 9 wat slechter uit de specificaties, en deze is natuurlijk iets duurder. Maar overall denk ik dat het niet veel uit maakt toch?

In mijn geval zal het gaan om 62m2 vloerverwarming (dus zo'n 6kwh) + 5 fancoils boven/zolder (ook 6kwh)
Historisch gasverbruik zo'n 1600m3.
Klopt. De compressor wordt iets hoger vrijgegeven dus alleen op vol last iets meer geluid wellicht. Het prijsverschil is na subsidie minimaal 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:59
Mooi, thanks voor de bevestiging @CurlyMo @Carboy54. Ga ik daar in lezen en bestellen. Nu hopen dat ie er na de zomer wel weer is qua levertijd.

Als ik het goed begrijp moet er qua kabels:
  • 1 fase 16a voor compressor
  • 1fase 16a voor element
  • 1 netwerk kabel
  • 1 kabel voor thermostaat.
En waterzijdig:
2x 32mm geïsoleerde kunststof buis
Ik zet hem dan op bigfoots op een grindbak met een infiltratie put dacht ik zo.

Dan nog een installateur voor de factuur en subsidie en ik kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Als je de hele dag zit op te letten of de resolutie, hysterese, overshoot en stooklijn wel goed zitten, mis je veel. Misschien is het wel mooi weer buiten, bloeien de bloemen en fluiten de vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op basis van het bericht van @Murkmans twijfel ik nu of 5 kW wel voldoende is voor mijn situatie.

Ik heb zo'n 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen. Ik verstook daar zo'n 700 m3 gas mee, maar dat is wel inclusief houtkachel (elke avond aan wanneer buiten onder de 10 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
FransvWoerkom schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Als je de hele dag zit op te letten of de resolutie, hysterese, overshoot en stooklijn wel goed zitten, mis je veel. Misschien is het wel mooi weer buiten, bloeien de bloemen en fluiten de vogels.
_/-\o_

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Beekforel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:12:
Op basis van het bericht van @Murkmans twijfel ik nu of 5 kW wel voldoende is voor mijn situatie.

Ik heb zo'n 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 8 groepen. Ik verstook daar zo'n 700 m3 gas mee, maar dat is wel inclusief houtkachel (elke avond aan wanneer buiten onder de 10 graden).
daar kom je makkelijk mee uit tenzij je vloer 50 graden nodig heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Hebben ze die dan ook in een 22mm variant (met veel grotere doorlaat dan de gebruikelijke 15mm versies)?
Als je huisaansluiting 15mm is dat is het een prima inlaatcombinatie, 22mm is ongeveer 4x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:54
Ik ben even aan het zoeken, ik kan de caleffi 546316 enkel in een paar buitenlandse winkels vinden. Waar haalt de gemiddelde tweaker ‘m vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErgoStijn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:03:
Ik ben even aan het zoeken, ik kan de caleffi 546316 enkel in een paar buitenlandse winkels vinden. Waar haalt de gemiddelde tweaker ‘m vandaan?
Ik heb ze in mijn webshop. Alle maten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
ErgoStijn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:03:
Amazone.nl binnen een week binnen 👍

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Carboy54 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Ik heb ze in mijn webshop. Alle maten indien nodig.
Ha had je post niet gezien, wat is je webshop? Ga ik even kijken of er andere hebbe dingen op staan

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Ha had je post niet gezien, wat is je webshop? Ga ik even kijken of er andere hebbe dingen op staan
Zie Carboy's profiel.

Ik heb die Dirtmag indertijd via Praxis van Buurs, maar ook Benem en Technim verkopen ze in nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voor horizontaal gebruik is de 546317 wel handig, die heeft ook minder impact op de flow en als je dapper bent kan je die ook direct op de retour van de buitenunit schroeven. al vind ik het handiger om die binnen te hebben naast een verdeler ergens.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 26-03-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

davevleugel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Tik even op mijn naam. Mag geen reclame maken van de beheerder :-) maar anderen wel hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 26-03-2022 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Ondertussen inderdaad gevonden, hehe

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
davevleugel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Amazone.nl binnen een week binnen 👍
amazone? ik zie in gedachten vrouwen die zijwaarts op een paard zitten. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

frisianstar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:49:

Helemaal mee eens en maak je ook kans op cop winner of the year 😋 Of zelfs helemaal uit en dus geen verbruik. Uiteraard alleen comfortabel als je huis vrijwel niet afkoelt en je bijvoorbeeld beetje massa in de vloer hebt. Voor iedereen dus weer anders, maar gelukkig kun je met de pana daar je weg in zoeken!

Wat betreft dynamisch lijkt me de “Room Thermistor” ook wel interessant die shift volgens de handleiding je stooklijn aan de hand van opwarmsnelheid. Iemand ervaring mee in de praktijk?

En dan met name:
-1 shift hij genoeg op en neer?
-2 zodra te warm is in de ruimte schakelt dan echt ook de waterpomp uit net als via thermostaat op cn2?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Wat betreft dynamisch lijkt me de “Room Thermistor” ook wel interessant die shift volgens de handleiding je stooklijn aan de hand van opwarmsnelheid. Iemand ervaring mee in de praktijk?

En dan met name:
-1 shift hij genoeg op en neer?
-2 zodra te warm is in de ruimte schakelt dan echt ook de waterpomp uit net als via thermostaat op cn2?
Zou heel mooi zijn als die ook nauwkeurig genoeg zou zijn. Hij meet alleen in hele graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:55:
[...]

amazone? ik zie in gedachten vrouwen die zijwaarts op een paard zitten. 😁
Auto-aanvullen is iets heel persoonlijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Zou heel mooi zijn als die ook nauwkeurig genoeg zou zijn. Hij meet alleen in hele graden...
Helder dus die optie kunnen we ook uitsluiten (in mijn geval) thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik heb hem hier op de plank. Afgekeurd i.v.m. 0,5 schakel differentie en hysterese van 1 graad :-) dus b.v. 21 graden uit en pas weer op 19,9 aan brrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
Even een vraag:
Zonet de Pana weer aangezet nadat die 5 dagen uit heeft gestaan. Start goed op met prima waarden. Toch zie je dat na dik 20 minuten ineens het backup element bijspringt... Dat is niet door een defrost maar blijkbaar wordt een waarde van de Tretour niet gehaald of zo? Welke instelling moet/kan ik aanpassen zodat dit niet meer gebeurt. Is beetje zonde namelijk en het hoeft ook niet. Ik vind het prima dat het na 5 dagen uit staan langer duurt voordat de vloer op temperatuur is...

In de temperatuur grafiek is te zien dat voor aanspringen element: Ta > Ta-vraag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bApCqhbpr_3UBjbaPovKLi9AjQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnnGVd8NJH5ZDA8vZrS9jHwD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbo-LoX0ljehXfBQr9W3I1E1Ztc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bYpCFoooIk2VNMJaRKjhaOp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 29-03-2022 09:55 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@vandermark In de HeishaMon zijn dat deze parameters:
code:
1
2
3
TOP96   Heater_Delay_Time   30  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -4  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K

Dan weet je in ieder geval waar je op moet zoeken in de RC.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 29-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:55:
@vandermark In de HeishaMon zijn dat deze parameters:
code:
1
2
3
TOP96   Heater_Delay_Time   30  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -4  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K

Dan weet je in ieder geval waar je op moet zoeken in de RC.
Ah... Die staan bij mij nog op:
20 minuten
-3 K
-1 K

Dan pas ik die eens aan naar jouw waarden, bedankt! Even goed zoeken in de RC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Ah... Die staan bij mij nog op:
20 minuten
-3 K
-1 K

Dan pas ik die eens aan naar jouw waarden, bedankt! Even goed zoeken in de RC.
Je kan ze ook veranderen via de HeishaMon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Je kan ze ook veranderen via de HeishaMon.
Ik zit te kijken in domoticz maar de waarden na TOP94 'Zones state' staan er niet tussen? Raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zit te kijken in domoticz maar de waarden na TOP94 'Zones state' staan er niet tussen? Raar...
Anders pak je de REST API

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Anders pak je de REST API
Ik duik wel even de remote in vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:59
@vandermark
Denk dat er wat anders aan de hand is. De retour temp moet binnen 20 min na opstart hoger zijn dan 20°C, lijkt erop dat die daarom aan gaat. Heb nog geen manier gevonden om dat te omzeilen, heb daar ook last van.
Als 'oplossing' doe ik nu warm water rechtsreeks bijmengen in de koude retour dmv een vrije groep op de vloerverwarming verdeler. Die wordt dmv een stelmotor bediend om tijdens opstarten bij te mengen, zodra de retour boven de 20 graden is gaat die weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vandermark @lampy25, het is inderdaad de afkoeling van de vloer die nu dusdanig koud is dat hij weer moet worden opgewarmd. Warm water bijmengen of tijdelijk even groepen dicht doen kan een oplossing zijn. Pompsnelheid tijdelijk fors omhoog gooien is misschien ook nog een optie. Dan heb je extra afgifte en trek je misschien net de vloertemperatuur voldoende omhoog om net warm genoeg water terug te krijgen.

Of gewoon accepteren, het is maar even...

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 29-03-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Korte vraag waar ik 'n punthoofd van krijg: ik heb een koppelstuk nodig om van de warmtepomp (5/4" buitendraad) naar mijn Uponor 25 te gaan (die direct op de pomp aangesloten zijn). Op die Uponor 25 zit een RTM-fitting naar 1" buitendraad. Dus ik heb een koppelstuk nodig van 5/4" binnendraad naar 1" binnendraad.

Zo'n koppelstuk heb ik nu, maar is van ijzer en ik was er niet op tijd bij met lakken, dus 't staat te roesten. Ik zoek eerder iets van messing, en mijn warmtepompinstallateur zegt dat ik 'n 'halve koppeling' of 'pompkoppeling' moet hebben, maar als ik daarop zoek kan ik niets geschikts vinden, en hij komt ook niet echt met voorbeelden op de proppen.

Heeft iemand 't magische linkje naar het koppelstukje waar ik naar zoek? Of de magische zoekterm?

[Unrelated: mijn pomp staat nog altijd kapot voor de deur trouwens, servicebezoek van Panasonic afgelopen woensdag bracht niet de oplossing. Wel mogelijk meer info over het probleem, ik wacht op weer een nieuw onderdeel. Ik breng nog verslag uit als 't eenmaal draait (of als we 't definitief opgeven 🤐))]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
.Frank schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:39:
Korte vraag waar ik 'n punthoofd van krijg: ik heb een koppelstuk nodig om van de warmtepomp (5/4" buitendraad) naar mijn Uponor 25 te gaan (die direct op de pomp aangesloten zijn). Op die Uponor 25 zit een RTM-fitting naar 1" buitendraad. Dus ik heb een koppelstuk nodig van 5/4" binnendraad naar 1" binnendraad.

Zo'n koppelstuk heb ik nu, maar is van ijzer en ik was er niet op tijd bij met lakken, dus 't staat te roesten. Ik zoek eerder iets van messing, en mijn warmtepompinstallateur zegt dat ik 'n 'halve koppeling' of 'pompkoppeling' moet hebben, maar als ik daarop zoek kan ik niets geschikts vinden, en hij komt ook niet echt met voorbeelden op de proppen.

Heeft iemand 't magische linkje naar het koppelstukje waar ik naar zoek? Of de magische zoekterm?

[Unrelated: mijn pomp staat nog altijd kapot voor de deur trouwens, servicebezoek van Panasonic afgelopen woensdag bracht niet de oplossing. Wel mogelijk meer info over het probleem, ik wacht op weer een nieuw onderdeel. Ik breng nog verslag uit als 't eenmaal draait (of als we 't definitief opgeven 🤐))]
5/4 draadfitting (sok) en een verloopring? 5/4 - 1 wel een beetje omslachtig heeft je instalateur niet gewoon een perstang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Hoppa! 1 Google op 5/4 draadfitting en deze unit gevonden die gewoon moet passen. Hartelijk dank @twain4me.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Pagina: 1 ... 56 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.