Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 134 Laatste
Acties:
  • 765.152 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
.Frank schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:49:
Hoppa! 1 Google op 5/4 draadfitting en deze unit gevonden die gewoon moet passen. Hartelijk dank @twain4me.
soort van een binnenstebuiten neusstuk, wist eigenlijk niet dat ze bestonden. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vandaag aan de warmtepomp bij mijn dochter begonnen, aftakking van hoofdleiding met extra vuilfilter en de buizen naar buiten gebracht, die rioolbuis 5 meter lang en hebben we tijdens de verbouwing onder de betonvloer door gelegd naar de zijkant van haar huis zodat daar de monoblock kan komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgpTXPuaCSMiNHwpK1nhwrfqzP0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lzrWh0odpggrb1buitkh42Z.jpg?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ep Woody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:48:
@vandermark @lampy25, het is inderdaad de afkoeling van de vloer die nu dusdanig koud is dat hij weer moet worden opgewarmd. Warm water bijmengen of tijdelijk even groepen dicht doen kan een oplossing zijn. Pompsnelheid tijdelijk fors omhoog gooien is misschien ook nog een optie. Dan heb je extra afgifte en trek je misschien net de vloertemperatuur voldoende omhoog om net warm genoeg water terug te krijgen.

Of gewoon accepteren, het is maar even...
Warmtepomp door laten lopen met een lagere shift wellicht in combinatie met max. thermostaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2022 18:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuwe subsidielijst en prijslijst van Panasonic online 2022Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih4m_iPG3XRGIaxRzly0XoaKhsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAXqOTozBoGQjFC7KoBB1Ldo.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20
Carboy54 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:18:
[...]

Warmtepomp door laten lopen met een lagere shift wellicht in combinatie met max. thermostaat?
Kan, maarja, sommigen vinden het niet nodig om bij deze temperaturen (vorst 's nachts en 20 graden overdag) te verwarmen, daar hoort dit ook bij. Vloerverwarming opstarten met een Pana is gewoon ongemakkelijk.

Er is nog een laatste optie... De sensoren aanpassen zodat de Tr eerder boven de 20 graden zit. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Ep Woody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Kan, maarja, sommigen vinden het niet nodig om bij deze temperaturen (vorst 's nachts en 20 graden overdag) te verwarmen, daar hoort dit ook bij. Vloerverwarming opstarten met een Pana is gewoon ongemakkelijk.

Er is nog een laatste optie... De sensoren aanpassen zodat de Tr eerder boven de 20 graden zit. B-)
Ik broei mijn bed uit als dan de WP ook nog aan zou gaan....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44
Ep Woody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Het gaat volgens mij over een pomp die een week uitgestaan heeft en niet 1 nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
klump4u schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:00:
Vandaag aan de warmtepomp bij mijn dochter begonnen, aftakking van hoofdleiding met extra vuilfilter en de buizen naar buiten gebracht, die rioolbuis 5 meter lang en hebben we tijdens de verbouwing onder de betonvloer door gelegd naar de zijkant van haar huis zodat daar de monoblock kan komen. [Afbeelding]
Mooi! Zou je een 'boodschappenlijstje' kunnen delen? Ik ben dat nu aan 't samenstellen maar ben er nog niet helemaal uit....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
blb4 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Mooi! Zou je een 'boodschappenlijstje' kunnen delen? Ik ben dat nu aan 't samenstellen maar ben er nog niet helemaal uit....
Panasonic WP en boiler > klaar qua hardware :X
Aansluitmateriaal nog wel he
+3wegklep
Voeten/beugel

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 29-03-2022 20:44 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

blb4 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Warmtepomp, neusstuk 5/4 - 1inch, flexbuis 1 inch wartels lengte 50/80cm met een 90 gradenbocht, RTM 1 inch puntstuk naar 25 mm, benodigde meters meerlagenbuis 25mm, RTM verloop van 25 naar 22mm buis, vuilfilter 22mm knel, stuk 22mm cv buis, kogelkraan 22mm knel en een t-stuk 22mm knel.
Vuilfilter komt in de retourleiding en de rest is keer 2.
En nog 2 rubber voeten.
Buiten heb ik isolatiebuis om de leidingen gedaan met ductape erom heen. Moet er nog pvc tape omdoen.
Meeste heb ik besteld bij Technim.nl, Warmteservice en bij Hornbach.
Voordeel van RTM koppelingen is dat je niet hoeft te persen.

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 29-03-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:43:
[...]

Panasonic WP en boiler > klaar qua hardware :X
Aansluitmateriaal nog wel he
+3wegklep
Voeten/beugel
Ja, zoiets ja :)

Ik kom op:
  • WH-MDC05H3E5 (als die nog te krijgen is ivm laag minimum vermogen)
  • Aircobase-opstellingsbalk 45cm
  • Panasonic PAW-3WYVLV-SI 3-wegklep
  • Een boiler met elektrisch element (liefst max. h x b x d 120 x 60 x 51 cm ivm plek huidige CV)
  • 2 x DIN kWh meter met S0
  • Heisamon
  • Energiemeter warmte (Kamstrup Multical 302??)
  • Lucht/vuilafscheider (Flamcovent Clean 1??)
  • (flexibel) aansluitmateriaal WP -> CV installatie (28 mm buizen) in kruipruimte met 2 kogelkranen en aftapmogelijkheid als 't nodig is de WP af te tappen bij stroomuitval tijdens strenge winter
  • diverse kabels voor stroomtoevoer, boiler (230V), Heisamon (CAT6 oid)
  • Forse Buis (110 mm rond oid?) tussen WP en kruipruimte voor al deze bekabeling (en de aanvoer en afvoer?)
  • Oplossing voor afvoer water?
Nog iets vergeten? Wanneer heb je een buffervat nodig? Ik hoop dat ik die niet nodig heb door juist voor de H te gaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
klump4u schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Warmtepomp, neusstuk 5/4 - 1inch, flexbuis 1 inch wartels lengte 50/80cm met een 90 gradenbocht, RTM 1 inch puntstuk naar 25 mm, benodigde meters meerlagenbuis 25mm, RTM verloop van 25 naar 22mm buis, vuilfilter 22mm knel, stuk 22mm cv buis, kogelkraan 22mm knel en een t-stuk 22mm knel.
Vuilfilter komt in de retourleiding en de rest is keer 2.
En nog 2 rubber voeten.
Buiten heb ik isolatiebuis om de leidingen gedaan met ductape erom heen. Moet er nog pvc tape omdoen.
Meeste heb ik besteld bij Technim.nl, Warmteservice en bij Hornbach.
Voordeel van RTM koppelingen is dat je niet hoeft te persen.
Dank je!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:00

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:53:
Even een vraag:
Zonet de Pana weer aangezet nadat die 5 dagen uit heeft gestaan. Start goed op met prima waarden. Toch zie je dat na dik 20 minuten ineens het backup element bijspringt... Dat is niet door een defrost maar blijkbaar wordt een waarde van de Tretour niet gehaald of zo? Welke instelling moet/kan ik aanpassen zodat dit niet meer gebeurt. Is beetje zonde namelijk en het hoeft ook niet. Ik vind het prima dat het na 5 dagen uit staan langer duurt voordat de vloer op temperatuur is...

In de temperatuur grafiek is te zien dat voor aanspringen element: Ta > Ta-vraag is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had hier exact dezelfde situatie en kwam even paar minuten spuit 11 (bh heater) om de hoek zetten. Voor zover ik weet niet te omzeilen en gaat uit zodra tr de 20gr aantikt šŸ‘

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Kun je die back up heater niet gewoon uitzetten of wat voor nadelen zitten daar dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Ja, zoiets ja :)

Ik kom op:
  • WH-MDC05H3E5 (als die nog te krijgen is ivm laag minimum vermogen)
  • Aircobase-opstellingsbalk 45cm
  • Panasonic PAW-3WYVLV-SI 3-wegklep
  • Een boiler met elektrisch element (liefst max. h x b x d 120 x 60 x 51 cm ivm plek huidige CV)
  • 2 x DIN kWh meter met S0
  • Heisamon
  • Energiemeter warmte (Kamstrup Multical 302??)
  • Lucht/vuilafscheider (Flamcovent Clean 1??)
  • (flexibel) aansluitmateriaal WP -> CV installatie (28 mm buizen) in kruipruimte met 2 kogelkranen en aftapmogelijkheid als 't nodig is de WP af te tappen bij stroomuitval tijdens strenge winter
  • diverse kabels voor stroomtoevoer, boiler (230V), Heisamon (CAT6 oid)
  • Forse Buis (110 mm rond oid?) tussen WP en kruipruimte voor al deze bekabeling (en de aanvoer en afvoer?)
  • Oplossing voor afvoer water?
Nog iets vergeten? Wanneer heb je een buffervat nodig? Ik hoop dat ik die niet nodig heb door juist voor de H te gaan.
H serie uit productie uitverkocht. J serie levertijd juli/augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:36:
Kun je die back up heater niet gewoon uitzetten of wat voor nadelen zitten daar dan aan?
ja dat kan maar als je retour onder de 27 komt voor 3 minuten tijdens een defrost klapt de unit in de lockout en doet ie niks meer tot je hem reset.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 23:40
ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:36:
De backup heater kent volgens mij twee gebruiksinstellingen. Een voor defrosts en een voor bijspringen gedurende normaal verwarmen. Of de backup heater bijspringt tijdens normaal verwarmen wordt bepaald door een aantal factoren, zoals hier besproken bijvoorbeeld de tijd nodig om op de gewenste temperatuur te komen. Die tweede kan je gewoon uitzetten, heet bij mij in de service Cloud ā€œRuimteverwarmingā€. Aan de defrosts verandert dan niets. Zou anders ook nooit gewoon ingesteld kunnen worden met de gebruikers instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 30-03-2022 00:02 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:44:
ja dat kan maar als je retour onder de 27 komt voor 3 minuten tijdens een defrost klapt de unit in de lockout en doet ie niks meer tot je hem reset.
Ik begrijp alleen niet waarom Panasonic die backup heater daarvoor inschakelt. Hier (met een Mitsubishi met uitgeschakelde heater) daalt de retour geregeld naar 15°C tijdens een defrost, en dat is in de praktijk geen enkel probleem. Defrosts gaan binnen een paar minuten.
Waarom zou dat bij Panasonic niet kunnen? Iemand die de technische achtergrond daarvan snapt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
KaDoos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Het gaat volgens mij over een pomp die een week uitgestaan heeft en niet 1 nacht.
Klopt, omdat dat ongeveer een week lang het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:57:
[...]

De backup heater kent volgens mij twee gebruiksinstellingen. Een voor defrosts en een voor bijspringen gedurende normaal verwarmen. Of de backup heater bijspringt tijdens normaal verwarmen wordt bepaald door een aantal factoren, zoals hier besproken bijvoorbeeld de tijd nodig om op de gewenste temperatuur te komen. Die tweede kan je gewoon uitzetten, heet bij mij in de service Cloud ā€œRuimteverwarmingā€. Aan de defrosts verandert dan niets. Zou anders ook nooit gewoon ingesteld kunnen worden met de gebruikers instellingen.
Ik durf dit wel te bestrijden, Ja je kunt ruimteverwaming de Back up instellen maar die gaat zoals ik het heb vertaald over het wel of niet halen van de Ta.

Ik heb alles wat er maar iets op leek uitgezet maar blijft er echt in komen als na ongeveer 20 minuten de tr nog onder de 20graden is. Zodra hij er ook maar ƩƩn keer bovenkomt gaat direct de BH weer uit en blijft hij daarna ook uit ondanks dat dan bijvoorbeeld nog halfuur op tr19 zou zitten.

Natuurlijk is het niet heel spannend maar voelt wel als onnodig. Gelukkig gebeurd dit maar max 3-4 x per jaar als langere periode is uit geweest. En maar voor een paar minuten.
Maar uit krijgen: nee ik in ieder geval niet..... Behalve in de meterkast uiteraard _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2022 12:08 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Ik durf dit wel te bestrijden, Ja je kunt ruimteverwaming de Back up instellen maar die gaat zoals ik het heb vertaald over het wel of niet halen van de Ta.

Ik heb alles wat er maar iets op leek uitgezet maar blijft er echt in komen als na ongeveer 20 minuten de tr nog onder de 20graden is. Zodra hij er ook maar ƩƩn keer bovenkomt gaat direct de BH weer uit en blijft hij daarna ook uit ondanks dat dan bijvoorbeeld nog halfuur op tr19 zou zitten.

Natuurlijk is het niet heel spannend maar voelt wel als onnodig. Gelukkig gebeurd dit maar max 3-4 x per jaar als langere periode is uit geweest. En maar voor een paar minuten.
Maar uit krijgen: nee ik in ieder geval niet..... Behalve in de meterkast uiteraard _/-\o_
Niet mijn ervaring en ook niet die in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_Dqa2u4t5A1jHAcA0MCMAARsMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FlpFFsdCV7aZRcSH9hzNVtx.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Even de leiding kortsluiten dus en retour op temperatuur laten komen en goan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Even de leiding kortsluiten dus en retour op temperatuur laten komen en goan.
Ja klopt er zijn een aantal workarrounds voor te bedenken maar men gaf aan dat het een uit te zetten instelling zou zijn, en dat is niet mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Niet mijn ervaring en ook niet die in de handleiding.
[Afbeelding]
De situatie die @vandermark omschreef is een andere dan die je nu deelt.

Die jij nu deelt gaat over bij verwarmen bij een vooraf ingestelde <Temp buiten en het niet halen van zijn setpoint.

Temp buiten is veel hoger dan in is gesteld en setpoint wordt met gemak gehaald. Ook de genoemde minuten komen niet overeen.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:22:
[...]

De situatie die @vandermark omschreef is een andere dan die je nu deelt.

Die jij nu deelt gaat over bij verwarmen bij een vooraf ingestelde <Temp buiten en het niet halen van zijn setpoint.

Temp buiten is veel hoger dan in is gesteld en setpoint wordt met gemak gehaald. Ook de genoemde minuten komen niet overeen.
Dan zal ik het wel niet snappen. Mijn idee is dat in 12.6.1 wordt beschreven wanneer de heater zou kunnen worden ingezet in ā€œNormal heating modeā€. Om bij te springen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, waarvan de eerste is ā€œHeater switch is ONā€. Dus als ā€œHeater switch is Offā€ wordt ingesteld door de gebruiker, in het Nederlandse menu ā€œRuimteverwarming Uitā€ maakt het niet uit welke en/of er verder nog volgen, de backup heater komt er niet meer bij in ā€œnormal heating modeā€.
Ik kan niet zien wat @vandermark in zijn script heeft staan over die ruimteverwarming, daar heb ik geen verstand van. Bij mij is ie na het uitzetten in ieder geval nooit meer ingezet. Maar je hebt gelijk, het is zeldzaam, dus wellicht heeft zich de noodzaak niet meer voorgedaan na het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
t.oswald schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Dan zal ik het wel niet snappen. Mijn idee is dat in 12.6.1 wordt beschreven wanneer de heater zou kunnen worden ingezet in ā€œNormal heating modeā€. Om bij te springen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, waarvan de eerste is ā€œHeater switch is ONā€. Dus als ā€œHeater switch is Offā€ wordt ingesteld door de gebruiker, in het Nederlandse menu ā€œRuimteverwarming Uitā€ maakt het niet uit welke en/of er verder nog volgen, de backup heater komt er niet meer bij in ā€œnormal heating modeā€.
Ik kan niet zien wat @vandermark in zijn script heeft staan over die ruimteverwarming, daar heb ik geen verstand van. Bij mij is ie na het uitzetten in ieder geval nooit meer ingezet. Maar je hebt gelijk, het is zeldzaam, dus wellicht heeft zich de noodzaak niet meer voorgedaan na het uitzetten.
Heater switch is denk ik dat de warmtepomp zelf in warmtebedrijf staat, aan het verwarmen is. Ik denk niet dat daar het backup element mee wordt bedoeld. Die wordt verder op ook 'backup heater' genoemd. Verder is de voorwaarde dat de Taanvoer minimaal 4 graden onder de Taanvoer_gewenst is. Dat is toch echt een ander scenario dan wat bij mij optrad.

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 30-03-2022 18:34 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Snappen mag je zelf beoordelen (we kunnen altijd de handleiding nog de schuld geven šŸ˜‹šŸ‘)

Klopt het is zeldzaam maar zal ook als je bovenstaande uit hebt staan inkomen 20 min na de start met een tr<20

Leuke anekdote; had een keer met nachtverlaging van -2
een setpoint van Ta24 hierbij ging na een defrost snachts de tr te lang <20 waardoor de backupheater aansprong. En daardoor ging doodleuk de compressor naar minimaal vermogen vanwege bereikte setpoint. Gevolg dat 5 uur lang de backup heater mee draaide vanwege de te lage tr. Uiteraard niet blij en daarna setpoint blijvend hoger ingesteld waarbij niet meer is voorgekomen tijdens een run. Alleen uitzonderlijke gevallen na vakantie en start van seizoen kortstondig.

Wellicht @Ep Woody iets voor Topic start;

Pas op met een te lage TA (onder de 25 graden) hierbij kan je voor langere tijd de backupheater aan hebben vanwege al bereikte TA maar nog te lage TR. Panasonic wil deze boven de 19graden hebben na een start

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:38:
Panasonic wil deze boven de 19graden hebben na een start
Lekker voorwaarde trouwens. Ik ken iemand die een nieuwe bedrijfshal heeft gebouwd. Uiteraard overal voorzien van vloerverwarming (in de betonvloer).
Die hal staat in de winter op een graad of 15, wat prima voldoet. Als je daar dan zo'n Pana aan zou hangen zet ie steeds de backupheater aan, terwijl andere merken warmtepompen die hal zonder enig probleem kunnen verwarmen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Ik begrijp alleen niet waarom Panasonic die backup heater daarvoor inschakelt. Hier (met een Mitsubishi met uitgeschakelde heater) daalt de retour geregeld naar 15°C tijdens een defrost, en dat is in de praktijk geen enkel probleem. Defrosts gaan binnen een paar minuten.
Waarom zou dat bij Panasonic niet kunnen? Iemand die de technische achtergrond daarvan snapt?
een paar buitenlandse merken hebben vergelijkbaar gedrag in grotere commerciele opstellingen als er onvoldoende buffertank volume is. die machines willen ERG graag zo snel en hard mogelijk ontdooien.
met name om beter bestand te zijn tegen wind en regen als het koud is. daarvoor is dus voldoende temperatuur nodig op je verdamper aangezien die direct gerelateerd is aan de uitgaande gastemperatuur van de compressor. bij sommigen is er een aparte schakeling om dit programma aan of uit te zetten als de unit in een windrijke omgeving staat (zoals 15 hoog op een gebouw) de tcap versie gebruikt de hot gas bypass om de gastemperatuur van de compressor omhoog te krikken. is een wat duurdere oplossing maar is het zelfde effect als een backup heater aanzetten. ook qua energieverbruik. veel andere merken gebruiken dit ook op hun kleinere modellen. een backup heater is gewoon wat practischer en bespaart onderdelen die weer stuk kunnen gaan. the best part is no part.

machines die het allemaal wat rustiger/kalmer aanpakken ontdooien niet volledig of vriezen te snel weer aan omdat ze niet droog zijn bij einde cyclus. panasonic heeft voor een "harder" programma gekozen dan anderen. 1 van de "zachtste" programmas die ik heb gezien zover zit in fujitsu, die beginnen soms al weer te bevriezen voor ze klaar zijn met ontdooien als de wind een beetje verkeerd staat.

de panasonic defrost programmering is minder efficient als de watertemperatuur lager is maar garandeert wel een probleemloze defrost als deze slechter weer over zich heen krijgt. dat kan vervelend zijn voor de efficientie-jagers onder ons.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 20:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Heater switch is denk ik dat de warmtepomp zelf in warmtebedrijf staat, aan het verwarmen is. Ik denk niet dat daar het backup element mee wordt bedoeld. Die wordt verder op ook 'backup heater' genoemd. Verder is de voorwaarde dat de Taanvoer minimaal 4 graden onder de Taanvoer_gewenst is. Dat is toch echt een ander scenario dan wat bij mij optrad.
Probeer ik het toch nog een keer…
Uit de UK installation guide 1.2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd_gxNpkCyo9Q1_jrH4OJeotTMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fsVGUdws2stuQoxWEsIEpUXR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En hij draait bij mijn dochter.
Nog isolatie om de slangen en een mooie kast eromheen maken.
Monoblock 5 kW met vloerverwarming en 3 radiatoren in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWNZggrm-QXXFPW9n_vfEvQsNh4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNN5WY0NnUwED2oqZBP7M7wD.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rJJqLBb3XTgHKNzPF6KpAe8VCw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fbs8vkrxpN5w6xDD7VjMTB8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDrSYz7SY6B9mWZuhct5gn1aMuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAfjMbKEYzopi6BAr6TWajcJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zORq42SCMikZwKn6IYIWTs76GM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym7nhOuA3ILT5pWXWVzMWhV0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh18ZZld4Yfz2wKcbWsthiZaHCs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDaMZ87kesXErMUWVFJtRHHT.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Dank voor 't delen @klump4u ! Mooi om te zien, geeft zeer goed weer wat mij te wachten staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

t.oswald schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]
En in het Nederlands op de controller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36bKoPS0mjrmfJvN_P3G2U2p6PI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqINM0yqyMI8jpMZTwYhehk1.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:17
klump4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de foto’s! Altijd leuk om te kijken hoe andere het doen!

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]
Laat het los zou ik zeggen! Maar inhoudelijk:
Je mag deze situatie dus lezen als in de categorie ā€œexcept anti-freeze and defrost functionā€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Lekker voorwaarde trouwens. Ik ken iemand die een nieuwe bedrijfshal heeft gebouwd. Uiteraard overal voorzien van vloerverwarming (in de betonvloer).
Die hal staat in de winter op een graad of 15, wat prima voldoet. Als je daar dan zo'n Pana aan zou hangen zet ie steeds de backupheater aan, terwijl andere merken warmtepompen die hal zonder enig probleem kunnen verwarmen.
Dan zou je misschien ervoor kunnen kiezen om maar een aantal uren overdag te draaien? Dan kun je ook een wat hoger setpoint kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:13

hnq

klump4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:25:
Ook mijn dank voor het delen! Nuttig bij mijn voorbereidingen voor de installatie.
Wat is dat spul waarmee je de pvc buis hebt opgevuld?
En waar het je de rvs-slangen met bocht gekocht? Ik zag ze niet bij Technim?
Bvd!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Slang is van epdm met een bescherming van geweven rvs draad. Is aantal keer in het topic genoemd weet zo even de verwijzing niet

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hnq schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Ook mijn dank voor het delen! Nuttig bij mijn voorbereidingen voor de installatie.
Wat is dat spul waarmee je de pvc buis hebt opgevuld?
En waar het je de rvs-slangen met bocht gekocht? Ik zag ze niet bij Technim?
Bvd!
Dat lichte spul is bouwschuim van de Hornbach, buis zelf is leeg.
Hier de link van de slangen, https://www.technim.nl/sa...echt-800mm-set-a-2-stuks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:01
@t.oswald / @ErikVers
Als je echt echt graag wilt dat die niet aan gaat is er geloof ik wel een manier, in het service menu kan je de BH helemaal uitschakelen. Maar dan gaat die dus nooit meer aan, dus voor mij geen optie. Als ik een weekendje weg ben met vorst moet het machientje zichzelf gewoon kunnen beschermen.

Edit: maar als er iemand nog een instelling weet te vinden houd ik me altijd aanbevolen :*)

[ Voor 12% gewijzigd door lampy25 op 30-03-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

lampy25 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:13:
@t.oswald / @ErikVers
Als je echt echt graag wilt dat die niet aan gaat is er geloof ik wel een manier, in het service menu kan je de BH helemaal uitschakelen. Maar dan gaat die dus nooit meer aan, dus voor mij geen optie. Als ik een weekendje weg ben met vorst moet het machientje zichzelf gewoon kunnen beschermen.

Edit: maar als er iemand nog een instelling weet te vinden houd ik me altijd aanbevolen :*)
We blijven toch tweakers hƩ
Maar ik heb me bij dit punt al wel bij neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lampy25 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:13:
@t.oswald / @ErikVers

daar heb je de heater niet voor nodig. hij zal gewoon water rond gaan pompen tot het water weer boven de 7 graden of zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:01
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:47:
[...]

We blijven toch tweakers hƩ
Maar ik heb me bij dit punt al wel bij neergelegd.
Haha ja uiteraard.
Bij mij gaat alleen de BH al aan als de warmtepomp een halve dag uit heeft gestaan. Ta hoger zetten kan wel, maar dat kost weer extra Electra en meer 'rennen en stilstaan'.
Opzich voor nu dus opgelost met bijmengen van de aanvoer in retour. Werkt meteen mooi als soft start. En mocht het smarthome systeem uitvallen werkt het ook gewoon, alleen dan met de altijd behulpzame BH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:57:
[...]

daar heb je de heater niet voor nodig. hij zal gewoon water rond gaan pompen tot het water weer boven de 7 graden of zo is.
Behalve als hij dus tijdens een defrost in storing zou gaan door het ontbreken van de backup heater. Dan loopt helaas ook de vorstbeveiliging niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:35:
[...]

Behalve als hij dus tijdens een defrost in storing zou gaan door het ontbreken van de backup heater. Dan loopt helaas ook de vorstbeveiliging niet meer…
Ja, als het vriest en de stroom valt langer dan 4 uur uit moet je even filter eruit trekken om systeem leeg te laten lopen buiten. Als hij in storing gaat wegens een lage Ta blijft de vorstbeceiliging gewoon doorwerken. Of gewoon de BH weer aanzetten en resetten.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-03-2022 07:54 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:18

.Frank

Frank.

*O* *O* *O* *O* *O*

Sinds gisteren hebben we eindelijk, na een maand leven zonder warm water of verwarming, een werkende warmtepomp! Einde van een epos, hartelijk dank voor de moral support hier, en zeker natuurlijk aan @flippy die diagnose kwam stellen op dag 2.

Hoe liep het af (at least for now): nadat eindelijk een monteur van Panasonic ter plekke was geweest vorige week woensdag, en na enkele uren troubleshooten (het vervangen van de 'externe' PCB bleek niet te helpen) kwamen we erachter dat de noise filter defect was. Die liet geen stroom door naar het externe PCB, en zonder spanning doe je weinig. Panasonic heeft toen een nieuw noise filter voor me besteld, die gisteren bezorgd werd. Installeren was makkelijk en duurde nog geen 10 minuten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kza7XI7RFYIm0g_2miwCs3GRcss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgAkPXbQUAPhcuaAYu2BT7NG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyFvkpXWA0vQHlfko0D9c4zp5t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUzbWGlvtHRZ9T4kLULRfSyo.jpg?f=fotoalbum_large

... zeker omdat ik die pomp inmiddels al van binnen en van buiten kende. En daarna eindelijk... getik van de compressor! It's aliiiiive!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8MASQK8vjiMkt_7rN75RmULuk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ9VJIFKiVpANMgJasesYT8d.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen de steentjes maar weer even aangeharkt. En zojuist getuige geweest van de eerste ontdooi-cyclus :*) .

De les

Dit is er misschien ƩƩn voor de topicstart - dit is de les die we leren volgens mij. Heel belangrijk om te begrijpen is dat Panasonic echt per land opereert, en dat Panasonic (die je moet hebben als er Ʃcht iets mis is), alleen ondersteuning biedt aan installateurs, niet aan eindgebruikers.

Consequentie voor een Tweaker die zonder installateur een pomp koopt bij een Duitse dozenschuiver/groothandel (die dus niet zelf kan troubleshooten): gƩƩn support. De Duitse partij (in mijn geval ImmoTec) schakelt Panasonic Duitsland in, maar die kunnen niets doen omdat de pomp in Nederland staat. En als eindgebruiker kan je niet aankloppen bij Panasonic Nederland, want zij dealen niet met je.

Gelukkig had ik wƩl een Nederlandse installateur die meegeholpen heeft. Hij heeft zich bij Panasonic aangemeld (hij was nog geen lid van de 'Pro Club', dus vertraging), en toen Panasonic NL zwart op wit had dat de factuur voor hun ondersteuning naar hem mocht gaan (hij stuurt hem mij weer door, en ik gooi 'm over de schutting naar ImmoTec, kijken wat daar uit gaat komen...) vaardigden ze iemand af. Al met al was ik drie weken van het kastje naar de muur aan het gaan.

For the record: ik weet natuurlijk dat ik 100% recht had op tijdige reparatie / vervanging door ImmoTec, en ik heb ze dat in niet mis te verstane woorden laten weten. Ik geloof echter dat zij wel gedaan hebben wat ze konden, wat natuurlijk niet betekent dat ik ze geen vette factuur ga sturen voor alle extra kosten die ik gemaakt hebt voor de reparatie. In essentie hebben ze namelijk gezegd: sorry, regel 't zelf maar.

Dus pro-tip: als je je Panasonic warmtepomp in het buitenland koopt, zorg dan dat je een Nederlandse installateur achter de hand hebt die bij problemen (ik had dus 'n DOA) Panasonic Nederland kan inschakelen. Onderdelen die kapot blijken factureert Panasonic NL niet (coulance), maar er komt in dat geval wel een factuur naar je installateur, die 'm weer aan jou zal doorberekenen. Vervolgens moet je die kosten bij de buitenlandse partij zien te verhalen...

Disclaimer: het kan zijn dat andere distributeurs betere / internationalere banden hebben bij Panasonic dan ImmoTec.

Het vervolg

Nu kan ik eindelijk de puntjes op de 'i' gaan zetten! Nog even messing verloopmoffen plaatsen in plaats van de roestende ijzeren, m'n boilersensor vastlijmen, en overal de leidingen helemaal isoleren. Wat dat laatste betreft: @flippy, jij adviseerde Armaflex tape, in ieder geval voor de buitendelen, toch? En had je nu 'n tip voor hoe men daar het beste aan kon komen? O-) En daar overheen dan weer dit soort spul?

Ik ben nu het 'dry concrete'-programma aan het draaien voor onze vloer, en ga daarna even werken met de basisinstellingen in de Pana remote. Als de winter nadert ga ik m'n Heishamon eens even afstoffen en kijken wat daar allemaal mee te spelen valt... Nu eerst gewoon even douchen :Y)

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

.Frank schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:01:
*O* *O* *O* *O* *O*

Sinds gisteren hebben we eindelijk, na een maand leven zonder warm water of verwarming, een werkende warmtepomp! Einde van een epos, hartelijk dank voor de moral support hier, en zeker natuurlijk aan @flippy die diagnose kwam stellen op dag 2.

Hoe liep het af (at least for now): nadat eindelijk een monteur van Panasonic ter plekke was geweest vorige week woensdag, en na enkele uren troubleshooten (het vervangen van de 'externe' PCB bleek niet te helpen) kwamen we erachter dat de noise filter defect was. Die liet geen stroom door naar het externe PCB, en zonder spanning doe je weinig. Panasonic heeft toen een nieuw noise filter voor me besteld, die gisteren bezorgd werd. Installeren was makkelijk en duurde nog geen 10 minuten...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

... zeker omdat ik die pomp inmiddels al van binnen en van buiten kende. En daarna eindelijk... getik van de compressor! It's aliiiiive!

[Afbeelding]

Meteen de steentjes maar weer even aangeharkt. En zojuist getuige geweest van de eerste ontdooi-cyclus :*) .

De les

Dit is er misschien ƩƩn voor de topicstart - dit is de les die we leren volgens mij. Heel belangrijk om te begrijpen is dat Panasonic echt per land opereert, en dat Panasonic (die je moet hebben als er Ʃcht iets mis is), alleen ondersteuning biedt aan installateurs, niet aan eindgebruikers.

Consequentie voor een Tweaker die zonder installateur een pomp koopt bij een Duitse dozenschuiver/groothandel (die dus niet zelf kan troubleshooten): gƩƩn support. De Duitse partij (in mijn geval ImmoTec) schakelt Panasonic Duitsland in, maar die kunnen niets doen omdat de pomp in Nederland staat. En als eindgebruiker kan je niet aankloppen bij Panasonic Nederland, want zij dealen niet met je.

Gelukkig had ik wƩl een Nederlandse installateur die meegeholpen heeft. Hij heeft zich bij Panasonic aangemeld (hij was nog geen lid van de 'Pro Club', dus vertraging), en toen Panasonic NL zwart op wit had dat de factuur voor hun ondersteuning naar hem mocht gaan (hij stuurt hem mij weer door, en ik gooi 'm over de schutting naar ImmoTec, kijken wat daar uit gaat komen...) vaardigden ze iemand af. Al met al was ik drie weken van het kastje naar de muur aan het gaan.

For the record: ik weet natuurlijk dat ik 100% recht had op tijdige reparatie / vervanging door ImmoTec, en ik heb ze dat in niet mis te verstane woorden laten weten. Ik geloof echter dat zij wel gedaan hebben wat ze konden, wat natuurlijk niet betekent dat ik ze geen vette factuur ga sturen voor alle extra kosten die ik gemaakt hebt voor de reparatie. In essentie hebben ze namelijk gezegd: sorry, regel 't zelf maar.

Dus pro-tip: als je je Panasonic warmtepomp in het buitenland koopt, zorg dan dat je een Nederlandse installateur achter de hand hebt die bij problemen (ik had dus 'n DOA) Panasonic Nederland kan inschakelen. Onderdelen die kapot blijken factureert Panasonic NL niet (coulance), maar er komt in dat geval wel een factuur naar je installateur, die 'm weer aan jou zal doorberekenen. Vervolgens moet je die kosten bij de buitenlandse partij zien te verhalen...

Disclaimer: het kan zijn dat andere distributeurs betere / internationalere banden hebben bij Panasonic dan ImmoTec.

Het vervolg

Nu kan ik eindelijk de puntjes op de 'i' gaan zetten! Nog even messing verloopmoffen plaatsen in plaats van de roestende ijzeren, m'n boilersensor vastlijmen, en overal de leidingen helemaal isoleren. Wat dat laatste betreft: @flippy, jij adviseerde Armaflex tape, in ieder geval voor de buitendelen, toch? En had je nu 'n tip voor hoe men daar het beste aan kon komen? O-) En daar overheen dan weer dit soort spul?

Ik ben nu het 'dry concrete'-programma aan het draaien voor onze vloer, en ga daarna even werken met de basisinstellingen in de Pana remote. Als de winter nadert ga ik m'n Heishamon eens even afstoffen en kijken wat daar allemaal mee te spelen valt... Nu eerst gewoon even douchen :Y)
Wat een verhaal Frank! Dank voor je duidelijke uiteenzetting en de mogelijke lessen die we er uit kunnen trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
Volgens de installatie handleiding is in ons klimaat en bodemplaat heater noodzakelijk om bevriezen van de condensafvoer te voorkomen. Ik heb er in dit topic alleen niet veel over kunnen vinden.

Is het in de praktijk niet echt nodig of heeft iedereen hier wel een bodemplaat heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tinkerer84 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:32:
Volgens de installatie handleiding is in ons klimaat en bodemplaat heater noodzakelijk om bevriezen van de condensafvoer te voorkomen. Ik heb er in dit topic alleen niet veel over kunnen vinden.

Is het in de praktijk niet echt nodig of heeft iedereen hier wel een bodemplaat heater?
Hier niet noodzakelijk. Voldoende ruimte en afvoer maken onder de pomp. In 5 jaar geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@.Frank en @klump4u: Ik wil toch even zeggen dat ik erg blij ben met de foto's die jullie gepost hebben. Voor tweakers (zoals ik) die in voorbereiding zijn voor het installeren van hun warmtepomp helpen die foto's erg veel. Geeft toch een beetje een beeld van hoe het kan worden.

Overigens, het zal wel gevoed zijn door de mooie verhalen hier, vind ik de Panasonic WP's er in actie best mooi uit zien. :z :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:57
Heeft iemand ook foto's van hoe ze het boilervat hebben aangesloten? Het is opzich niet zo spannend, maar wellicht kan ik nog even afkijken hoe dit netjes te doen :)

Ik heb gekozen voor 32mm leidingwerk, maar kom erachter dat mijn ruimte in de praktijk krapper is dan voorzien. Dus zal wellicht met wat extra bochtjes moeten gaan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
*O* *O* *O* *O* *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De les

Het vervolg

Algemene vraag, Filter is alleen nodig in usa enzo toch? In Nh geen verplichting? Als ik Industrieel soms een kast importeer bijv uit China voor een machine x dan zit die er ook in en verwijderen we die meestal, echter hebben we in een fabriek een eigen hoofd travo etc iemand met elektrische kennis die hierover meer kan vertellen? Onze ervaring is dat deze filters meestal als eerst stuk gaan |:(

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
I-King schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:41:
Heeft iemand ook foto's van hoe ze het boilervat hebben aangesloten? Het is opzich niet zo spannend, maar wellicht kan ik nog even afkijken hoe dit netjes te doen :)

Ik heb gekozen voor 32mm leidingwerk, maar kom erachter dat mijn ruimte in de praktijk krapper is dan voorzien. Dus zal wellicht met wat extra bochtjes moeten gaan stoeien.
Zoiets bedoel je? Rechts is cv en links sanitair. Heb een grundfoss die cv+ levert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E5vOAgzIsxLNvT1X7FDbft661c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haUQnZptM2XNg0STk0YAAs4f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Tlnou7c_VSe1yHKrjWZm5LftA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmCwO5iz4FHv51dYGdUvphg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CWGqzx43IpWif67buj1MfvEBO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20MHugRTfwWCwcoo2AootFEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye9MzWBChYF-bwdVNf_rhUeSSp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nw7EPhexw3kaQINyUaW6mKgE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door davevleugel op 31-03-2022 11:51 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
I-King schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:41:

kijk niet naar netjes, kijk naar goed en vergeet de thermosyfon niet, dat is echt 1 van de belangrijkere dingen na lek vrij. en daarom geef ik je mijn foto niet, tis namelijk een slecht voorbeeld. :+

opzich wel iets voor in de TS dus als iemand een hele mooie foto heeft van een juist geinstaleerd boiler vat hou ik mij aanbevolen (@flippy wellicht?)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 31-03-2022 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfRy2Vmvjiun4wyHS8yklE2Rli8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zCdOpYRcVjYm5HJJykxWRBAL.jpg?f=user_large

Thermosifon :) Ziet er ondertussen weer anders uit.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 31-03-2022 11:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

*O* *O* *O* *O* *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De les

Het vervolg

Ik kan mij een dergelijke discussie nog goed herinneren afgelopen weken. Een van de tweakers melde dat je wettelijk recht hebt op Europese garantie. Ik reageerde met recht hebben is een ding maar krijgen is vaak iets heel anders. Dit verhaal is voor mij aanleiding mijn Nederlandse importeur nog eens goed de garantievoorwaarden te laten definieren met name aanvullende garantie voorwaarden naast het wettelijke recht en hoe daar mee om te gaan in geval van calamiteiten. Ik zal deze uitleveren met de pompen om alle onduidelijkheden weg te nemen wat te doen bij dergelijke storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
[...]
dus als iemand een hele mooie foto heeft van een juist geinstaleerd boiler vat hou ik mij aanbevolen (@flippy wellicht?)
Het kleinste vat die ik hier heb en waar ik toevallig nu tegenaan leun om beetje op te warmen (is koud buiten) is 3800 liter... :X
Denk niet dat die een voorbeeld is die bruikbaar is. De aan en afvoerpijpen ( en het zijn echt pijpen) zijn 15cm binnendiameter. Iets andere klasse installatie dan die in de TS thuishoort en relevant is...

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 31-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Ik kan mij een dergelijke discussie nog goed herinneren afgelopen weken. Een van de tweakers melde dat je wettelijk recht hebt op Europese garantie. Ik reageerde met recht hebben is een ding maar krijgen is vaak iets heel anders. Dit verhaal is voor mij aanleiding mijn Nederlandse importeur nog eens goed de garantievoorwaarden te laten definieren met name aanvullende garantie voorwaarden naast het wettelijke recht en hoe daar mee om te gaan in geval van calamiteiten. Ik zal deze uitleveren met de pompen om alle onduidelijkheden weg te nemen wat te doen bij dergelijke storingen.
Ik zou dan direct even vragen wat er gebeurd als de leverancier er tussenuit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen wat de maat (m5? m6?) is van de bouten waarmee de liggers (horizontale u-profielen) vast zitten aan de rubber blokken/veren/dempers eronder? Ik wil rubbers bestellen met de draadeinde eraan maar wil graag weten wat de diameter is van de gaten in het u-profiel.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Goed idee dat verhaal over boilervat op te nemen in TS. Ik ga binnenkort een pana rvs 300l monteren. En al wel wat leermomenten gehad ten opzichte van mijn thuis montage…

-kunststof wartels
-8 of 6 bar
-plaatsen van kraanafsluiter voor de inlaatcombinatie en na de warmwater uitloop
-juiste driewegklep en bijbehorend aansluitschema en stromingsrichting.
Zoals deze? https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html

Ik wil wel als de heren eruit zijn wat beste opstelling is, een mooi schema voor tekenen met de details en voorbeeldartikelen?! Moet ik toch doen nog voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
[...]

kijk niet naar netjes, kijk naar goed en vergeet de thermosyfon niet, dat is echt 1 van de belangrijkere dingen na lek vrij. en daarom geef ik je mijn foto niet, tis namelijk een slecht voorbeeld. :+

opzich wel iets voor in de TS dus als iemand een hele mooie foto heeft van een juist geinstaleerd boiler vat hou ik mij aanbevolen (@flippy wellicht?)
Dacht ik eindelijk alles een beetje op een rijtje te hebben, komt er weer een nieuwe term voorbij gevlogen... :/
Wat voor nut heeft die thermosyfon, en waarom is ie zo belangrijk? Op de foto van @CurlyMo lijkt het erop dat de leidingen wat verlegd zijn, aanvoer hoog met een "standleiding" naar beneden. Maakt dat zoveel verschil met gewoon rechtstreeks aansluiten? Of mis ik nog iets anders?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:57:
[Afbeelding]

Waar zit je circulatiepomp? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Bra-Jo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Dacht ik eindelijk alles een beetje op een rijtje te hebben, komt er weer een nieuwe term voorbij gevlogen... :/
Wat voor nut heeft die thermosyfon, en waarom is ie zo belangrijk? Op de foto van @CurlyMo lijkt het erop dat de leidingen wat verlegd zijn, aanvoer hoog met een "standleiding" naar beneden. Maakt dat zoveel verschil met gewoon rechtstreeks aansluiten? Of mis ik nog iets anders?
warmte verlies @Andrehj heeft een mooie link van een duitse paper.

maar je krijgt dus warmte die omhoog gaat (als de buis omhoog gaat) dan afkoelt en weer naar beneden komt (binnen dezelfde buis) hierdoor krijg je een uitwisseling van warmte uit het vat aan een koudere omgeving. een stukje buis de juiste kant op buigen kan je vele kwh's verlies besparen in een jaar. en eigenlijk helemaal gratis in veel gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:48:
[...]

maar je krijgt dus warmte die omhoog gaat (als de buis omhoog gaat) dan afkoelt en weer naar beneden komt (binnen dezelfde buis) hierdoor krijg je een uitwisseling van warmte uit het vat aan een koudere omgeving. een stukje buis de juiste kant op buigen kan je vele kwh's verlies besparen in een jaar. en eigenlijk helemaal gratis in veel gevallen.
zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0h6RrcLarBEBI9OFVI2_zBqKDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vV6NZFMNZ4NbrlmAkryrVTxB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ja maar bij al je warme aansluitingen, ik heb bij mijn warm tapwater aansluiting het niet goed zitten.. ik zal eens kijken of ik een mooie warmte camera foto kan maken, moet ik eigenlijk voor en na doen... zucht.. dat klinkt als werk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:07:
[...]

ja maar bij al je warme aansluitingen, ik heb bij mijn warm tapwater aansluiting het niet goed zitten.. ik zal eens kijken of ik een mooie warmte camera foto kan maken, moet ik eigenlijk voor en na doen... zucht.. dat klinkt als werk. :+
En moet je perse weer omhoog of is gewoon naar beneden wegwerken voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Wacht even, bij je wƔrme aansluitingen? Op die foto zit die U-bocht toch in de koudwateraanvoer? Of zie ik het verkeerd?

Edit:
twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:16:
[...]

van mijn vat is er geen foto. :+
:D Wise-ass :P
Ik bedoelde die foto van CurlyMo. Zit het daar niet goed dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Bra-Jo op 31-03-2022 13:19 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Bra-Jo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Wacht even, bij je wƔrme aansluitingen? Op die foto zit die U-bocht toch in de koudwateraanvoer? Of zie ik het verkeerd?
van mijn vat is er geen foto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Waar zit je circulatiepomp? :+
Een van de veranderingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Bra-Jo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Het gaat specifiek om het direct naar beneden laten gaan van je warm water aansluiting. Als je buis horizontaal loopt, dan krijg je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
-------
wwwwwww
kkkkkkk
-------
w = warm
k = koud

Het warme(re) water komt dus bovenop koud(ere) water te liggen zo lang als je buis is, waardoor je veel warmteverlies hebt. Dat is wat @twain4me bedoelt met continue vermenging van koud(er) water met warm(er) water

Een thermosifon doet dit:
code:
1
2
3
4
5
6
-------
wwwwww|
kkkkkk|
----|k|
    |k|
    |k|

Waardoor de oppervlakte waarover je warmte verliest veel kleiner is.

Die u bocht heeft hier specifiek een ander doel. De tapkraan moet lager zitten dan de ingang van de boiler, anders loopt die niet lekker leeg. De inlaatcombinatie moet kunnen afvoeren naar een afvoerpijp met afschot. Als ik die leiding recht vanaf de boiler had laten lopen, dan had ik die afschot niet kunnen bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 31-03-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:57:
[Afbeelding]

Vanwaar de meter op warmwateruitgang SWW?
Gewoon omdat het kan? šŸ˜‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Vanwaar de meter op warmwateruitgang SWW?
Gewoon omdat het kan? šŸ˜‹
Deels, maar ook visueel kunnen zien dat de inlaatcombinatie kapot is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
Afhankelijk van het aantal thumbs-up kan ik nog wel een foto maken van de huidige situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Het gaat specifiek om het direct naar beneden laten gaan van je warm water aansluiting. Als je buis horizontaal loopt, dan krijg je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
-------
wwwwwww
kkkkkkk
-------
w = warm
k = koud

Het warme(re) water komt dus bovenop koud(ere) water te liggen zo lang als je buis is, waardoor je veel warmteverlies hebt. Dat is wat @twain4me bedoelt met continue vermenging van koud(er) water met warm(er) water

Een thermosifon doet dit:
code:
1
2
3
4
5
6
-------
wwwwww|
kkkkkk|
----|k|
    |k|
    |k|

Waardoor de oppervlakte waarover je warmte verliest veel kleiner is.

Die u bocht heeft hier specifiek een ander doel. De tapkraan moet lager zitten dan de ingang van de boiler, anders loopt die niet lekker leeg. De inlaatcombinatie moet kunnen afvoeren naar een afvoerpijp met afschot. Als ik die leiding recht vanaf de boiler had laten lopen, dan had ik die afschot niet kunnen bereiken.
Tnx voor de uitleg, U-bocht is duidelijk. En de thermosyfon is dan dus in feite de verticale buis die naar de inlaat gaat, that's it? Dat valt weer mee.

Edit: hoeveel duimpjes is je ondergrens? :P

Edit2: dank je!!

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Bra-Jo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Tnx voor de uitleg, U-bocht is duidelijk. En de thermosyfon is dan dus in feite de verticale buis die naar de inlaat gaat, that's it? Dat valt weer mee.
Nee, je warm water kant zo snel mogelijk verticaal voordat je hem weer horizontaal oppakt. Of als je weer omhoog moet, een u-bocht maken.

Thermosifon heeft alleen betrekking op de warm water kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 03-05 16:39

Maestro

It's just completely whack!

Waah!! Freaking backup heater :(

Gistermiddag de WP weer eens aangezet i.v.m. de komende koudere dagen.
Het was nog ruim boven de 5 graden buiten. De MDC05H3E5 hanteert volgens mij dan een maximale compressorfrequentie van 58Hz. Na 20 minuten is de aanvoertemp. net van 11 naar 15 graden geraakt en de WP schakelt op dat moment de interne heater bij...

We zijn nu 20 uur en 60kW verder....

Inmiddels is het kouder en gaat de compressorfrequentie verder omhoog naar zo'n 85Hz.
Had ie dat gisteren niet kunnen verzinnen?

Einde rant ;) Maar wel de vraag wat in dit soort situaties te doen?
Hoe krijg ik de vloer weer op temperatuur zonder backup heater? Vrijgave backup heater staat al uit.
Heb de groep voor de backup heater uitgeschakeld gehad, maar dat resulteert in een H70 error (logisch)
Is er een truc o.i.d. om de WP gewoon zonder heater lekker 24 uur op 85Hz te draaien? Dan komt er er uiteindelijk ook wel, maar met vƩƩl minder kilowatts.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Maestro schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:45:

Het was nog ruim boven de 5 graden buiten. De MDC05H3E5 hanteert volgens mij dan een maximale compressorfrequentie van 58Hz. Na 20 minuten is de aanvoertemp. net van 11 naar 15 graden geraakt en de WP schakelt op dat moment de interne heater bij...

Inmiddels is het kouder en gaat de compressorfrequentie verder omhoog naar zo'n 85Hz.

Hoe krijg ik de vloer weer op temperatuur zonder backup heater? Vrijgave backup heater staat al uit.
Heb de groep voor de backup heater uitgeschakeld gehad, maar dat resulteert in een H70 error (logisch)
Is er een truc o.i.d. om de WP gewoon zonder heater lekker 24 uur op 85Hz te draaien? Dan komt er er uiteindelijk ook wel, maar met vƩƩl minder kilowatts.
Minder groepen tegelijkertijd open zetten, dan is die slang sneller op temperatuur, of een tijdelijke kortsluiting maken waardoor er warm water gemengd wordt met het retour water.

Volgende keer de warmtepomp lekker op lage temperatuur en vermogen door laten pruttelen. Voor 60 kW kun je aardig wat uurtjes verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dat is wel ietsmeer dan de 15kw die ik ooit had šŸ™ˆ. Kortsluiten ishet meest voorkomende advies, oftewel een bypass openzetten voor een hogere tr.

Je zou ook je setpoint omhoog kunnen gooien met een graad of 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:19
Derby schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Kan iemand mij vertellen wat de maat (m5? m6?) is van de bouten waarmee de liggers (horizontale u-profielen) vast zitten aan de rubber blokken/veren/dempers eronder? Ik wil rubbers bestellen met de draadeinde eraan maar wil graag weten wat de diameter is van de gaten in het u-profiel.
De gaten zijn 12mm. Panasonic raadt M12 draadeinden aan. Je kunt natuurlijk ook M10 gebruiken, maar M5 en M6 zijn beslist te klein. Het gaat om een machine van 100kg met een compressor van een paar kW er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:32:
Afhankelijk van het aantal thumbs-up kan ik nog wel een foto maken van de huidige situatie :p
Kunnen we ook negatieve duimpjes geven voor deze post? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 03-05 16:39

Maestro

It's just completely whack!

@Ep Woody @ErikVers Thanks!
Da's een heel andere (en goede!) insteek dan ik zelf had bedacht (ik wilde het puur op de WP regelen)
De 9e (meest linker) groep op de verdeler is al gebypassed (zie foto), dus nog erg snel te fixen ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w98eH0jDQEpNvolqig8qHq0disM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zjR1y00CZcHyqaJIlx7UKGeg.jpg?f=user_large

De ruimte die door deze WP wordt verwarmd wordt nog verbouwd en heeft daarom nog een groot warmteverlies. Vandaar dat de pomp niet doorgaand heeft geprutteld. Was misschien uiteindelijk alsnog wel voordeliger geweest, maar goed...
We gaan die linkerbuis op de foto eens geel maken :*)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +4 Henk 'm!
twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:48:
@ErikVers Alle info daarover vind je in deze post:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Het best gaat het dus met RVS leidingen, die geleiden de warmte veel minder (factor 3) dan staal. Om over koper maar niet te spreken.
Ik had hier bij de onderste aansluitingen geen ruimte voor een bocht recht naar beneden, maar eenzelfde lengte onder een hoek blijkt ook prima te werken.
Zie hier een plaatje van het leidingwerk naar mijn SWW-vat, nog voor ik dat geĆÆsoleerd had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mBN_aQam9ZvYEVXQVIygsSXdGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p995z2EZbV1NJZodnZqk7i9k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2022 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:35:
Thermosifon heeft alleen betrekking op de warm water kant
Nee, ook op je spiraal-aansluitingen, want daarin treedt het net zo goed op. Zelfs bij de koudwateraansluiting kan het optreden, als je vat ook onderin goed warm is (bijvoorbeeld na een legionellarun).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter

Maar wel de vraag wat in dit soort situaties te doen?
het topic lezen voordat je rant, het is pas nog besproken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Leidingen in huis isoleren is toch enigszins onzin, althans mijn installatie staat deels in de woonkamer. Alle lek warmte gaat dan toch de leefomgeving in. Op zolder kan je nog denken om het af te zuigen en ergens in je leefomgeving in te blazen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
davevleugel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:08:
Leidingen in huis isoleren is toch enigszins onzin, althans mijn installatie staat deels in de woonkamer. Alle lek warmte gaat dan toch de leefomgeving in. Op zolder kan je nog denken om het af te zuigen en ergens in je leefomgeving in te blazen.
Ik weet niet of je op mij reageert, maar het isoleren van de leidingen tussen WP en SWW-vat heeft wel degelijk zin.
Ten eerste omdat die warmte met een veel slechtere cop is opgewekt (scheelt bij mij een factor twee).
En ten tweede omdat die warmte in de zomer dubbel energie kost, eerst tijdens het opwekken, en daarna weer tijdens het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:16:
[...]

Het best gaat het dus met RVS leidingen, die geleiden de warmte veel minder (factor 3) dan staal. Om over koper maar niet te spreken.
Ik had hier bij de onderste aansluitingen geen ruimte voor een bocht recht naar beneden, maar eenzelfde lengte onder een hoek blijkt ook prima te werken.
Zie hier een plaatje van het leidingwerk naar mijn SWW-vat, nog voor ik dat geĆÆsoleerd had:
[Afbeelding]
Zo krijg ik steeds meer beeld van het te maken schema. Rvs leiding en ook sifon bochten op de koude zal ik maar als pro tweaker benoemen šŸ˜‚

Wat ik nog mis in de opmerkingen zijn de ā€œscheiding/ontkoppelingā€ tussen het vat en leidingen met kunststof wartels. En zo ja op alle 4 de aansluitingen? Ik heb daarvoor nu extra onderdelen besteld om alsnog te doen omdat nu niet 100% goed voelt icm corrosie met name bovenin het vat.

Hoe denken de ervaren mensen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Zo krijg ik steeds meer beeld van het te maken schema. Rvs leiding en ook sifon bochten op de koude zal ik maar als pro tweaker benoemen šŸ˜‚

Wat ik nog mis in de opmerkingen zijn de ā€œscheiding/ontkoppelingā€ tussen het vat en leidingen met kunststof wartels. En zo ja op alle 4 de aansluitingen? Ik heb daarvoor nu extra onderdelen besteld om alsnog te doen omdat nu niet 100% goed voelt icm corrosie met name bovenin het vat.

Zijn die wartels wel nodig bij een rvs tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:57
Andrehj schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij loopt de leiding gewoon omlaag, moet ik dan alsnog een extra knik erin maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:32:
[...]

het staat op mijn lijstje, maar ik kom er niet aan toe.. als je het uit wil zoeken en uit wil typen, graag dan lift ik wel mee op jouw kennis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I-King schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:27:
Bij mij loopt de leiding gewoon omlaag, moet ik dan alsnog een extra knik erin maken?
Nee, dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
[...]

Volgens mij is dat niet zo als je hem in het menu disabled. Zie ook deze post: redbullwaning in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

En dat kan je in het menu doen waar je ook de koelmodus kan activeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkOVS5aGc4XkVXBOCvent1mAVTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81WhLwsDK8hQr9RhOXEKE1eQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Heronimo op 01-04-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10

Heb je hem ook in bovenstaand menu uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Klopt niet, ik heb de BH uit staan in het menu en vanmorgen tijdens de enige defrost sprong hij aan en de temperatuur was rond de 22 graden toen. Was wel meteen 0,6 kWh wat hij heeft verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:32:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz7_hhSiTavIXh4tq8vxaEPSk0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byOfgdXHzrrwYQlWa4z9qCJc.jpg?f=user_large

@Ep Woody Met circulatiepompje nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Heronimo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:31:
[...]

Volgens mij is dat niet zo als je hem in het menu disabled. Zie ook deze post: redbullwaning in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

En dat kan je in het menu doen waar je ook de koelmodus kan activeren:
[Afbeelding]
Daar kan het inderdaad, maar de drie opmerkingen (doe dit als netbeheerder om vraagt-op risico van installateur-kans op error h75) deed mij besluiten dat dat de potentiĆ«le besparing mij het niet waard was te doen. šŸ‘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:43:
[...]

Zijn die wartels wel nodig bij een rvs tank?
Dat krijg ik nog niet scherp voor rvs. Weet wel dat had gemoeten bij geĆ«mailleerd vat die ik zelf heb. Op advies van installateur niet gedaan en nu ā€œspijtā€ van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:55:
[...]

Dat krijg ik nog niet scherp voor rvs. Weet wel dat had gemoeten bij geĆ«mailleerd vat die ik zelf heb. Op advies van installateur niet gedaan en nu ā€œspijtā€ van.
rvs (staal) is minder edel dan messing, dus in theorie zou het een probleem kunnen zijn, ik weet er alleen ook gewoon te weinig van. op de schroefdraad van mijn rvs vat zat wel wat "aanslag", met name bij de lasnaad. dus ik ben ook wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:55:
[...]

Zoals ik je heb geĆÆnformeerd is een anode niet van toepassing op de RVS tank van Panasonic. Ik denk dat hiervoor wellicht hetzelfde geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsKHLAni360LbFabX6WsuanLhQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7uq2G5cIKn3yVxOhvXELQIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9T38VddiQZGKS2ZBkAI9TXNSeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBMuMjBzSvKiZY0KOt2ZvWeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCQxr8QWCbcNKBbfU_o5CQw7HYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYnbnzYqDbi129YCXLrHQkqv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxmLe8Gl22XugBSHc3DsqXIf8ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXRc6D7B2NIERovD0IzdhQsO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlWbnjCXvkJZ9t4h5L3fsVONlUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEwzuLtxAODCI9iNdpSpZ1RL.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Pagina: 1 ... 57 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.