Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 134 Laatste
Acties:
  • 774.749 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:34
Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Lekker voorwaarde trouwens. Ik ken iemand die een nieuwe bedrijfshal heeft gebouwd. Uiteraard overal voorzien van vloerverwarming (in de betonvloer).
Die hal staat in de winter op een graad of 15, wat prima voldoet. Als je daar dan zo'n Pana aan zou hangen zet ie steeds de backupheater aan, terwijl andere merken warmtepompen die hal zonder enig probleem kunnen verwarmen.
Ik ken iemand in Frankrijk waar het huis door omstandigheden 0c was en de mitsubishi weigerde op de compressor te verwarmen šŸ˜‰

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maestro schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:45:
Hoe krijg ik de vloer weer op temperatuur zonder backup heater? Vrijgave backup heater staat al uit.
Steeds de ta verhogen in kleine stappen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
O Andre hier heb je toch echt een misser begaan :F
Als je vat ooit aan de kant moet zit de boel vastgeperst. Persoonlijk doet ik de eerste koppeling altijd zo dat eea los kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Van morgen in de woonkamer was de temperatuur 18,5 en de thermostaat stond de hele nacht op 19, met de shift functie heb ik +3 gedaan en nu begint de temperatuur langzaam op te lopen.
Wil dit nu zeggen dat ik mijn stooklijn beter met 3 graden kan verhogen?
Stooklijn is 35gr bij -10 en 25gr bij 15.

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 02-04-2022 10:21 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:48:
O Andre hier heb je toch echt een misser begaan :F
Als je vat ooit aan de kant moet zit de boel vastgeperst. Persoonlijk doet ik de eerste koppeling altijd zo dat eea los kan.
Zo heeft mijn lokale w-installateur het gemaakt. Mocht het zaakje ooit los moeten dan zagen we wel wat leidingen door en moet er maar een stukje opnieuw. Dat lossen we dan ook wel weer op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
klump4u schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:46:
Van morgen in de woonkamer was de temperatuur 18,5 en de thermostaat stond de hele nacht op 19, met de shift functie heb ik +3 gedaan en nu begint de temperatuur langzaam op te lopen.
Wil dit nu zeggen dat ik mijn stooklijn beter met 3 graden kan verhogen?
Dat de stooklijn bij 0° wat hoger komt, bij 15 ° gelijk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Lekker voorwaarde trouwens. Ik ken iemand die een nieuwe bedrijfshal heeft gebouwd. Uiteraard overal voorzien van vloerverwarming (in de betonvloer).
Die hal staat in de winter op een graad of 15, wat prima voldoet. Als je daar dan zo'n Pana aan zou hangen zet ie steeds de backupheater aan, terwijl andere merken warmtepompen die hal zonder enig probleem kunnen verwarmen.
Goh, wat herkenbaar :P
Inmiddels twee dagen verder en de WP is er nog niet aan toe om zonder begeleiding z'n ding te doen:
Momenteel is de ruimtetemperatuur hier 12 graden en er zit inmiddels 'wat' warmte in de vloer wat zorgt voor een retour van 15 graden. Gisteravond lukte het eindelijk om aan de 'minimum temperatuur voorwaarden' te voldoen (dacht ik tenminste): 20 graden Ta en 16 graden Tr. De Ta is niet onder de 20 graden in te stellen en ik dacht dat de Tr binnen 5 graden van de Ta moest zitten om de backupheater niet in te laten schakelen.

Helaas, met Ta 20 en Tr 16 schakelt de heater nog steeds in na 20 minuten.
Ik heb gepoogd enkele groepen te sluiten, maar het lijkt erop dat de hoeveelheid warmte die de WP kwijt kan evenredig daalt. Met de helft van de groepen gesloten levert de WP nog maximaal 2kW op compressor-only verwarming. Zelfs met de backupheater aan wordt er niet meer dan 2,8kW geleverd.
Heronimo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:34:
[...]

Heb je hem ook in bovenstaand menu uitgezet?
Dat durfde ik met dit weer niet aan. Gisteren deed ie ook regelmatig een defrost, dus de backupheater is in dat geval wel nodig.
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:41:
[...]

Steeds de ta verhogen in kleine stappen.
Da's voor nu nog even toekomstmuziek, want de minimale 20 graden Ta is momenteel al een worsteling :P

@ErikVers In een vorige reply gaf je een tip de setpoint aan te passen. Bedoelde je hiermee de wenstemperatuur of iets anders?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Maestro
Als je de backup heater in het menu uitzet gaat hij met defrost toch gewoon aan, tenminste bij mijn 5J wel.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ik heb 'm uitstaan in het normale 'gebruikersmenu', dus de optie Vrijgave backup heater = UIT.
Die in het verborgen menu heb ik niet aangepast, omdat ik het volgende las:
"heater power on due to protection against frost will be disabled". Dat wil ik er niet op gokken eigenlijk...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
klump4u schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:15:
@Maestro
Als je de backup heater in het menu uitzet gaat hij met defrost toch gewoon aan, tenminste bij mijn 5J wel.
En als je de backup heater voeding uitschakelt krijg je een storingsmelding als de bh bij-geschakeld moet worden..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Correct, been there, tried that (toen het nog warmer was buiten).
Resulteert inderdaad in een H70 error enkele minuten nadat de WP de heater in denkt te schakelen.

/edit: Ik heb geprobeerd het terug te vinden in dit topic, maar zonder succes:
Zou iemand eens een licht willen werpen op m'n verkeerde conclusie dat een Ta van 20 en een Tr van 16 voldoende zouden moeten zijn om verder door te verwarmen zonder backup heater?
Schijnbaar haal ik een bepaalde drempel nog niet met bovenstaande temperaturen, maar het is me onduidelijk wat het inschakelen momenteel triggert....

[ Voor 55% gewijzigd door Maestro op 02-04-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:28:
Zou iemand eens een licht willen werpen op m'n verkeerde conclusie dat een Ta van 20 en een Tr van 16 voldoende zouden moeten zijn om verder door te verwarmen zonder backup heater?
Schijnbaar haal ik een bepaalde drempel nog niet met bovenstaande temperaturen, maar het is me onduidelijk wat het inschakelen momenteel triggert....
Je Tr moet binnen 20 min na inschakelen compressor 20°C zijn, zo niet wordt de BH ingeschakeld tot die een keer de 20°C aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Uhuh, de Tr moet óók naar minimaal 20 graden?
Nou... dan laat ik het maar op z'n beloop, dan is ie er misschien wel over 120kWh :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
lampy25 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:40:
[...]

Je Tr moet binnen 20 min na inschakelen compressor 20°C zijn, zo niet wordt de BH ingeschakeld tot die een keer de 20°C aantikt.
WƔƔr zit die sensor?; ik zet er dan een weerstand bij, die ingeschakeld wordt bij kans op onnodig inschakelen van de BH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 18:23
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:45:
Uhuh, de Tr moet óók naar minimaal 20 graden?
Nou... dan laat ik het maar op z'n beloop, dan is ie er misschien wel over 120kWh :/
Als je hem in het service menu uitzet dan?
Lijkt me dat die dan geen error geeft want dat gebeurt tijdens een DF ook niet namelijk.

Menu knop pijltje links en pijltje naar beneden 5 sec inhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door redbullwaning op 02-04-2022 11:59 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebok
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
vandermark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:53:
Even een vraag:
Zonet de Pana weer aangezet nadat die 5 dagen uit heeft gestaan. Start goed op met prima waarden. Toch zie je dat na dik 20 minuten ineens het backup element bijspringt... Dat is niet door een defrost maar blijkbaar wordt een waarde van de Tretour niet gehaald of zo? Welke instelling moet/kan ik aanpassen zodat dit niet meer gebeurt. Is beetje zonde namelijk en het hoeft ook niet. Ik vind het prima dat het na 5 dagen uit staan langer duurt voordat de vloer op temperatuur is...

In de temperatuur grafiek is te zien dat voor aanspringen element: Ta > Ta-vraag is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@ vandermark
Ik kwam deze situatie ook telkens tegen na een koude nacht uit, ik heb het opgelost door de pomp via domotica eerst 8 minuten te laten opwarmen en dan even te onderbreken (thermostaat op niet vragend, ook via de domotica)
De eerste 3 minuten draait alleen de circulatiepomp, daarna wordt het cirquit een paar graden opgewarmd.
Omdat je hem vervolgens onderbreekt slaat de backup heater niet aan. Als je de onderbreking op 2 minuten programeert begint de volgende run met iets warmer water in het cirquit en haalt ie op tijd de 20 graden retour.

Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Onderhoudsmenu, aangepast menu, gebruikersmenu... Nu staat ie overal uit.

Zojuist de pomp opnieuw gestart, eens kijken wat ie doet over 20 minuten...
Tevens de Ta en Tr op 2 graden offset ingesteld, dat kan maar zo een paar kWh schelen...

En laat het buiten alsjeblieft kouder dan 5 graden blijven, zit niet te wachten op een gelimiteerde compressorfrequentie van 62Hz :P

[ Voor 43% gewijzigd door Maestro op 02-04-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOU
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 20:41

AOU

Warmtepomp in combinatie met vloerverwarmingsverdeler.

Het huis waarin is groot en wordt verwarmd door een combi CV-ketel gekoppeld aan radiatoren en aan een open vloerverwarmingsverdeler (twee boven verdiepingen zijn voorzien van uitsluitend radiatoren en de woonverdieping van 120 m2 van radiatoren in combinatie met vloerverwarming). In het kader van mijn wens om op termijn mijn huis 'gasloos' te maken en omdat een warmtepomp zich goed laat combineren met vloerverwarming heb ik een Panasonic 9KW Monobloc aangeschaft. Deze warmtepomp wil ik in een hybride opstelling vooralsnog combineren met de verwarming van de CV-ketel (voor het geval dat blijkt dat de warmtepomp het huis in een strenge winter toch niet geheel warm kan krijgen).

Bij de voorbereiding van de installatie van de warmtepomp ben ik er op gewezen dat ik beter mijn vloerverwarmingsverdeler kan vervangen door een gesloten verdeler zonder thermostaat. Echter als ik dat zou doen, betekent dit dat ik de warmtepomp niet hoger kan laten verwarmen dan 28 graden (een hogere temperatuur kan mijn vloer niet aan). De vraag is dan of ik mijn huis, met name de bovenverdiepingen nog wel warm genoeg kan krijgen. Daarnaast zal een keuze voor een open verdeler ertoe leiden dat ik niet langer kan terugvallen op mijn CV-ketel omdat ik die dan niet meer kan combineren met de vloerverwarming (de pomp van de CV-ketel heeft onvoldoende vermogen om ook het warme water door de leidingen van de vloerverwarming te pompen en tevens kan de watertemperatuur niet hoger dan 28 graden worden).

De vraag die ik heb is of in mijn geval de overgang naar een gesloten vloerverwarmingsverdeler echt nodig is. Met andere woorden kan ik mijn warmtepomp niet gewoon combineren met mijn huidige open verdeler?
Ook als de vloerverwarmingsverdeler de toevoer van warm water naar de vloer afsluit (omdat de vereiste ruimtetemperatuur is bereikt), staan er nog 11 middelgrote en 3 kleine radiatoren open om warm water door te laten stromen. Dit zou toch geen probleem moeten zijn voor de aansturing van mijn warmtepomp?

Bij voorbaat mijn dank voor de reactie(s).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2MdfxKGl6BC0Vnej08eKXOuCAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aa9CPCpAxxX7Dqk4Che5ght.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:20
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:05:
Onderhoudsmenu, aangepast menu, gebruikersmenu... Nu staat ie overal uit.

Zojuist de pomp opnieuw gestart, eens kijken wat ie doet over 20 minuten...
Tevens de Ta en Tr op 2 graden offset ingesteld, dat kan maar zo een paar kWh schelen...

En laat het buiten alsjeblieft kouder dan 5 graden blijven, zit niet te wachten op een gelimiteerde compressorfrequentie van 62Hz :P
Oh die schakelt gewoon in hoor.
Ta op 25 zetten, alle groepen dicht op eentje na, gaan verwarmen tot tr 22/23 word, en daarna tweede groep erbij open met lage flow, telkens koud bij mengen zeg maar, als tweede groep warm is zet je derde groep open etc etc.
Na paar dagen heb je het wel voor elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Daar ging ik ook vanuit, Reneeke.
Maar inmiddels staat ie 35 minuten aan en draait nog steeds zonder backupheater (y)
Momenteel is de Ta 22 graden (met 2 graden offset, dus 20 real), de Tr is 17 graden (15 real)

Dus ƩƩn van de drie instellingen lijkt toch te doen wat ik wil :) Dat is dus:
  • Vrijgave backup heater in gebrukersmenu: UIT
  • Custom menu: Back-up heater: OFF
  • Onderhoudsmenu: Verwarmer: UIT
Ik heb geprobeerd met een beperkt aantal groepen geopend de boel weer warm te krijgen, maar ook dat viel tegen:
Met minder dan drie groepen open kreeg ik H61 flow errors.
Met een minimaal aantal open groepen (3) ging er erg weinig warmte het systeem in, ook de COP was dan erg laag (0,7 - 1,6)

Maar het lijkt erop dat dit -met een hoop geduld- zo goed gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 18:23
@Maestro
Komt omdat je hem nu hebt uitgezet in custom menu.
Maar nu gaat die ook niet meer aan tijdens een DF.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:49:
Maar inmiddels staat ie 35 minuten aan en draait nog steeds zonder backupheater (y)
Momenteel is de Ta 22 graden (met 2 graden offset, dus 20 real), de Tr is 17 graden (15 real)

Ik heb geprobeerd met een beperkt aantal groepen geopend de boel weer warm te krijgen, maar ook dat viel tegen:
Met een minimaal aantal open groepen (3) ging er erg weinig warmte het systeem in, ook de COP was dan erg laag (0,7 - 1,6)

Aha, ja ik heb met buffer vat nooit geen flow errors.
Inderdaad zal er weinig warmte afgegeven worden, maar daardoor zal juist de tr snel stijgen en kan er weer een groep bij.
Maar de kalibratie truc die werkt inderdaad ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 15:47
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:06:
[...]

Aha, ja ik heb met buffer vat nooit geen flow errors.
Inderdaad zal er weinig warmte afgegeven worden, maar daardoor zal juist de tr snel stijgen en kan er weer een groep bij.
Maar de kalibratie truc die werkt inderdaad ook
Dan loopt hij echt ook alleen maar tot de buffer warm heeft en daarna komt de error, of je hebt een vat van
300 liter, dan duurt het iets langer. 300/15=20 minuten of bij 12 l/min is 25 minuten.
Helaas hebben de meesten een buffer van 50 liter, dan hebben we het dus over 3 en 4 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KaDoos schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:33:
[...]

Dan loopt hij echt ook alleen maar tot de buffer warm heeft en daarna komt de error, of je hebt een vat van
300 liter, dan duurt het iets langer. 300/15=20 minuten of bij 12 l/min is 25 minuten.
Helaas hebben de meesten een buffer van 50 liter, dan hebben we het dus over 3 en 4 minuten.
Flow error zul je nooit krijgen over buffer, al is ie 5 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 15:47
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:37:
[...]

Flow error zul je nooit krijgen over buffer, al is ie 5 liter
Je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:08:
[...]

Da's voor nu nog even toekomstmuziek, want de minimale 20 graden Ta is momenteel al een worsteling :P
Met wat voor fiat panda ben je een tabbert caravan aan het trekken ?
Met welke wp probeer je hoeveel m2 op te warmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:49:

Dit zou ik lekker terugzetten, die heeft hiervoor geen effect.

Om je H61 op te lossen kun je de Pump Duty verhogen, de max pomp snelheid. Als je die omhoog zet gaat de pomp harder lopen en krijg je automatisch meer flow (tegen een hoger stroomverbruik) maar kan je wel op 1 groep draaien als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:47

ErikVers

e-Duurzaam

Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:08:
[...]

Goh, wat herkenbaar :P
Inmiddels twee dagen verder en de WP is er nog niet aan toe om zonder begeleiding z'n ding te doen:
Momenteel is de ruimtetemperatuur hier 12 graden en er zit inmiddels 'wat' warmte in de vloer wat zorgt voor een retour van 15 graden. Gisteravond lukte het eindelijk om aan de 'minimum temperatuur voorwaarden' te voldoen (dacht ik tenminste): 20 graden Ta en 16 graden Tr. De Ta is niet onder de 20 graden in te stellen en ik dacht dat de Tr binnen 5 graden van de Ta moest zitten om de backupheater niet in te laten schakelen.

Helaas, met Ta 20 en Tr 16 schakelt de heater nog steeds in na 20 minuten.
Ik heb gepoogd enkele groepen te sluiten, maar het lijkt erop dat de hoeveelheid warmte die de WP kwijt kan evenredig daalt. Met de helft van de groepen gesloten levert de WP nog maximaal 2kW op compressor-only verwarming. Zelfs met de backupheater aan wordt er niet meer dan 2,8kW geleverd.

[...]

Dat durfde ik met dit weer niet aan. Gisteren deed ie ook regelmatig een defrost, dus de backupheater is in dat geval wel nodig.

[...]

@ErikVers In een vorige reply gaf je een tip de setpoint aan te passen. Bedoelde je hiermee de wenstemperatuur of iets anders?
Ik bedoel inderdaad de ta (aanvoer) Want de retour moet de 20 aantikken en met een dT van 4-5 moet je dus minimaal naar 25-26 ta.

Zou in jou geval proberen op 25-26 en kort te sluiten (bypass) als vloer niet te warm mag worden of was jij het met nieuwe vloer? Dan niet te veel draaiuren instellen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:28:
Correct, been there, tried that (toen het nog warmer was buiten).
Resulteert inderdaad in een H70 error enkele minuten nadat de WP de heater in denkt te schakelen.

De 20 graden klopt maar op de retour

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:41:
[...]

Ik bedoel met setpoint de ta (aanvoer) Want de retour moet de 20 aantikken en met een dT van 4-5 moet je dus minimaal naar 25-26 ta.

Zou in jou geval proberen op 25-26 en kort te sluiten (bypass) als vloer niet te warm mag worden of was jij het met nieuwe vloer? Dan niet te veel draaiuren instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:53:
[...]

Met wat voor fiat panda ben je een tabbert caravan aan het trekken ?
Met welke wp probeer je hoeveel m2 op te warmen ?
:D Wat een prachtige vergelijking met wat ik hier ervaar.

Het is een MDC05H3E5 met daarachter 8 groepen over zo'n 80m², 10cm HOH in een betonvloer (15cm) met 10cm zandcement daarboven. Dat ging eigenlijk de hele 'winter' prima, met een Ta van zo'n 24 graden in een best wel lekke bouwval om de ruimtetemperatuur rond de 16 graden te houden.

Met het mooie weer van maart heb ik de pomp maar uitgeschakeld. De afgelopen week is de boel te ver afgekoeld om in deze onhandige situatie te eindigen. Het zal voor komend seizoen wel opgelost zijn, zodra de lekke bouwval in woning is veranderd.

Volgens mij heb ik de setting in het onderhoudsmenu en custom menu door elkaar gehaald waardoor de backup heater bleef inschakelen. Ik laat 'm nu lekker doordraaien tot de Tr de 20 graden weer aantikt en zal op dat moment de normale heatersettings weer terug zetten. Erg fijn dat het gelukt is om de achterstand met een COP van 5+ in te lopen i.p.v. 0,8 - 1,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09 19:24
AOU schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:07:

Het huis waarin is groot en wordt verwarmd door een combi CV-ketel gekoppeld aan radiatoren en aan een open vloerverwarmingsverdeler (twee boven verdiepingen zijn voorzien van uitsluitend radiatoren en de woonverdieping van 120 m2 van radiatoren in combinatie met vloerverwarming). In het kader van mijn wens om op termijn mijn huis 'gasloos' te maken en omdat een warmtepomp zich goed laat combineren met vloerverwarming heb ik een Panasonic 9KW Monobloc aangeschaft. Deze warmtepomp wil ik in een hybride opstelling vooralsnog combineren met de verwarming van de CV-ketel (voor het geval dat blijkt dat de warmtepomp het huis in een strenge winter toch niet geheel warm kan krijgen).

Bij de voorbereiding van de installatie van de warmtepomp ben ik er op gewezen dat ik beter mijn vloerverwarmingsverdeler kan vervangen door een gesloten verdeler zonder thermostaat. Echter als ik dat zou doen, betekent dit dat ik de warmtepomp niet hoger kan laten verwarmen dan 28 graden (een hogere temperatuur kan mijn vloer niet aan). De vraag is dan of ik mijn huis, met name de bovenverdiepingen nog wel warm genoeg kan krijgen. Daarnaast zal een keuze voor een open verdeler ertoe leiden dat ik niet langer kan terugvallen op mijn CV-ketel omdat ik die dan niet meer kan combineren met de vloerverwarming (de pomp van de CV-ketel heeft onvoldoende vermogen om ook het warme water door de leidingen van de vloerverwarming te pompen en tevens kan de watertemperatuur niet hoger dan 28 graden worden).

De vraag die ik heb is of in mijn geval de overgang naar een gesloten vloerverwarmingsverdeler echt nodig is. Met andere woorden kan ik mijn warmtepomp niet gewoon combineren met mijn huidige open verdeler?
Ook als de vloerverwarmingsverdeler de toevoer van warm water naar de vloer afsluit (omdat de vereiste ruimtetemperatuur is bereikt), staan er nog 11 middelgrote en 3 kleine radiatoren open om warm water door te laten stromen. Dit zou toch geen probleem moeten zijn voor de aansturing van mijn warmtepomp?

Bij voorbaat mijn dank voor de reactie(s).[Afbeelding]
Gewoon die mengverdeler lekker laten zitten en ervaring opdoen met de warmtepomp. Ik betwijfel of die radiatoren ooit genoeg afgifte krijgen bij 28°. En als je de regeling van de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming weersafhankelijk zou willen regelen, kan dat altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

AOU schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:07:

Bij voorbaat mijn dank voor de reactie(s).[Afbeelding]
Het mooiste wat betreft flow en besparing op stroom van tweede cv pomp, is inderdaad de gesloten verdeler (dus zonder pomp). Hogere temperatuur dan 28 zou voor vloerverwarming zou normaal niet nodig zijn. (gaat om vloer temp hƩ, niet om de water temp, die mag ta dus nog stukje hoger!!!)

Ik wist dit eerst ook niet maar kwam door dit mooie forum achter het verschil in verdelers en de wat verwarrende naam!

Voor de mogelijke uitdaging boven zijn verschillende oplossingen die je kan kiezen;
-extra infrarood paneel voor incidenteel bij verwarmen.
-fancoil (niet zo fan van ivm de extra techniek en kosten)
-ltv radiatoren plaatsen in plaats van de standaard (denk het mooiste bij regelmatige warmtevraag)
- L/L warmtepomp (airco) maar geeft wel een extra buitenunit en maar beperkt aantal ruimtes.

Ik zou zeker de gesloten verdeler plaatsen! Is eenvoudig klusje als je de juiste aansluitingen al hebt dan ben je zo klaar. Later doe je dat niet zo snel alsnog.

In mijn huis ging het prima met normale radiatoren boven maar is net wat je isolatie en comfort eisen uiteraard zijn.

Edit:
Wat voor vermogen kwam je op uit met warmteverlies berekening en of koevlaas formule? Dan weet je hoe reƫel je angst en de noodzaak voor hybride aansluiten is. Die 9kw is 9+3 dat is 24/7 een serieuze pak warmte

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:54:
[...]

Het mooiste wat betreft flow en besparing op stroom van tweede cv pomp, is inderdaad de gesloten verdeler (dus zonder pomp). Hogere temperatuur dan 28 zou voor vloerverwarming zou normaal niet nodig zijn. (gaat om vloer temp hƩ, niet om de water temp, die mag ta dus nog stukje hoger!!!)

Ik wist dit eerst ook niet maar kwam door dit mooie forum achter het verschil in verdelers en de wat verwarrende naam!

Voor de mogelijke uitdaging boven zijn verschillende oplossingen die je kan kiezen;
-extra infrarood paneel voor incidenteel bij verwarmen.
-fancoil (niet zo fan van ivm de extra techniek en kosten)
-ltv radiatoren plaatsen in plaats van de standaard (denk het mooiste bij regelmatige warmtevraag)
- L/L warmtepomp (airco) maar geeft wel een extra buitenunit en maar beperkt aantal ruimtes.

Ik zou zeker de gesloten verdeler plaatsen! Is eenvoudig klusje als je de juiste aansluitingen al hebt dan ben je zo klaar. Later doe je dat niet zo snel alsnog.

In mijn huis ging het prima met normale radiatoren boven maar is net wat je isolatie en comfort eisen uiteraard zijn.

Edit:
Wat voor vermogen kwam je op uit met warmteverlies berekening en of koevlaas formule? Dan weet je hoe reƫel je angst en de noodzaak voor hybride aansluiten is. Die 9kw is 9+3 dat is 24/7 een serieuze pak warmte
Gezien de grote hoeveelheid geheel open radiatoren naast de vloerverwarming lijkt mij een gesloten verdeler met thermostaat regeling geen probleem. Er blijft in zijn situatie bij het dichtlopen van de thermostaat nog meer dan voldoende flow over. (Ik ken Aou zijn situatie )@AOU

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maestro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:56:
[...]

:D Wat een prachtige vergelijking met wat ik hier ervaar.

Het is een MDC05H3E5 met daarachter 8 groepen over zo'n 80m², 10cm HOH in een betonvloer (15cm) met 10cm zandcement daarboven. Dat ging eigenlijk de hele 'winter' prima, met een Ta van zo'n 24 graden in een best wel lekke bouwval om de ruimtetemperatuur rond de 16 graden te houden.

Met het mooie weer van maart heb ik de pomp maar uitgeschakeld. De afgelopen week is de boel te ver afgekoeld om in deze onhandige situatie te eindigen. Het zal voor komend seizoen wel opgelost zijn, zodra de lekke bouwval in woning is veranderd.

Volgens mij heb ik de setting in het onderhoudsmenu en custom menu door elkaar gehaald waardoor de backup heater bleef inschakelen. Ik laat 'm nu lekker doordraaien tot de Tr de 20 graden weer aantikt en zal op dat moment de normale heatersettings weer terug zetten. Erg fijn dat het gelukt is om de achterstand met een COP van 5+ in te lopen i.p.v. 0,8 - 1,6.
Leergeld, dat betalen er vele....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Heronimo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:31:
[...]
Volgens mij is dat niet zo als je hem in het menu disabled. Zie ook deze post: redbullwaning in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
En dat kan je in het menu doen waar je ook de koelmodus kan activeren:
[Afbeelding]
klump4u schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:19:
[...]
Klopt niet, ik heb de BH uit staan in het menu en vanmorgen tijdens de enige defrost sprong hij aan en de temperatuur was rond de 22 graden toen. Was wel meteen 0,6 kWh wat hij heeft verbruikt.
ik heb gister aan onze interne man gevraagd of hij even in de documentatie kan graven.

ik heb hem alleen gevraagd om naar de R32 versie te kijken, de oudere H doet het wat anders en de Tcaps ook weer omdat die een hot gas bypass gebruiken ipv de backup heater.

de panasonic heeft 2 verschillende interne ontdooiprogrammas waar je zelf niks aan kan instellen of veranderen: kort en hard voor hoge temperaturen boven de 27 en een "langzaam" programma voor lage temperaturen onder de 27 die beide ook nog eens variabel zijn afhankelijk van de buitentemperatuur, water en gastemperaturen in en uit de compressor. die waardes bepalen hoofdzakelijk de duur en hoe "lomp" hij de cyclus doorloopt. het langzame programma kan/mag er maximaal 30 min over doen, het korte prograama moet binnen 10 min klaar zijn. de oudere modellen hielden vaste temperaturen aan maar de nieuwere modellen doen dat niet meer dus. dat zou flow en dontdooistoringen moeten verminderen zonder backup heater volgens panasonic wat een "bekende" klacht was van de oudere modellen. als de watertemperatuur onder de 22 komt zal hij altijd geforceerd worden op het langzame ontdooiprogramma ook al is een harder programma gewenst. panasonic vermeld expleciet dat het issues kan/gaat opleveren als je de unit met zulke lage watertemperaturen in een winderige locatie zet zoals boven op een dak of op zon schoorsteen-constructie die je vaak bij nieuwbouw ziet. als het koude programma langer duurt dan 30 minuten in zulke omstandigheden klapt ie alsnog in lockout en kan je de unit resetten met de hand. (aka: stroom eraf)

de oudere units zijn dus simpeler qua defrost programma dan de new hotness R32 modellen. al is het advies dus om die dingen niet op 4 hoog op een dak te pleuren als er een zuidwester door het land jaagt en je stookt op 25 graden je vloer in.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:23:
[...]

Gezien de grote hoeveelheid geheel open radiatoren naast de vloerverwarming lijkt mij een gesloten verdeler met thermostaat regeling geen probleem. Er blijft in zijn situatie bij het dichtlopen van de thermostaat nog meer dan voldoende flow over. (Ik ken Aou zijn situatie )
Ik denk dat je dan een open(met pomp) bedoeld?
Zelf vind ik dat minder omdat de warmtepomp niet de flow in de vloer zelf mag bepalen. En het kost je 40-70watt per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat je dan een open(met pomp) bedoeld?
Zelf vind ik dat minder omdat de warmtepomp niet de flow in de vloer zelf mag bepalen. En het kost je 40-70watt per uur.
Nee gesloten zonder pomp uiteraard šŸ˜„thermostaat met voeler @AOU

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:13:
[...]

Nee zonder uiteraard šŸ˜„thermostaat met voeler
Oh zo dat kan ook nog šŸ˜‚ dacht je de heerlijke old scool thermostaat mengkraan bedoelde die op de open verdelers zitten. Maar laat hem eerst maar die verdeler eruit trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mooie lange run vannacht om de temperatuur net onder de 19gr. van de thermostaat te houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sxWOR4uzLUyFo1Rd-6QtshhlDw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ooCbTpdLsmSUYnuY4mrt6zsP.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 14:24
Heb de 9kW monobloc inmiddels de hele winter draaien. Heel tevreden over het resultaat.

Inmiddels ook bezig om het SWW te gaan regelen zodat ik helemaal van de CV af kan. Hiervoor zit ik nog wel met een dilemma. Het boilervat staat flink ver van de WP af. Ook de driewegklep zit op een flinke afstand. Ik heb geen makkelijke mogelijkheid om extra kabels te trekken naar de WP en als ik het goed begrijp moet er een draad naartoe voor de tanksensor en eentje voor de 3-wegklep. Dit alles om de logica van de WP zelf te gebruiken voor het maken van SWW.

Nu stuur ik alles aan via Domoticz (CZ-TAW1) en zou ik eigenlijk ook graag de 3-wegklep hiermee aansturen. Nu vraag ik me af hoe ik de WP via de CZ-TAW1 op SWW modus kan zetten. Deze optie zie ik niet terug in de Nodered koppeling die ik gebruik. Of kan ik gewoon de targettemperatuur van de pana naar Ta 50 zetten tijdens de SWW run en daarna weer terug?

Ben dus benieuwd of de SWW run iets wezenlijk anders doet dan Ta verhogen en 3-wegklep bedienen voor x tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Niltag schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:13:
Heb de 9kW monobloc inmiddels de hele winter draaien. Heel tevreden over het resultaat.

Inmiddels ook bezig om het SWW te gaan regelen zodat ik helemaal van de CV af kan. Hiervoor zit ik nog wel met een dilemma. Het boilervat staat flink ver van de WP af. Ook de driewegklep zit op een flinke afstand. Ik heb geen makkelijke mogelijkheid om extra kabels te trekken naar de WP en als ik het goed begrijp moet er een draad naartoe voor de tanksensor en eentje voor de 3-wegklep. Dit alles om de logica van de WP zelf te gebruiken voor het maken van SWW.

Nu stuur ik alles aan via Domoticz (CZ-TAW1) en zou ik eigenlijk ook graag de 3-wegklep hiermee aansturen. Nu vraag ik me af hoe ik de WP via de CZ-TAW1 op SWW modus kan zetten. Deze optie zie ik niet terug in de Nodered koppeling die ik gebruik. Of kan ik gewoon de targettemperatuur van de pana naar Ta 50 zetten tijdens de SWW run en daarna weer terug?

Ben dus benieuwd of de SWW run iets wezenlijk anders doet dan Ta verhogen en 3-wegklep bedienen voor x tijd.
Je zou dan toch als trigger de status van de panasonic op DHW een signaal via domotica aan je driewegklep kunnen geven? Zodra dan weer naar heat terug gaat gaat klep ook naar je verwarming. Dan draait hij ook netjes een dhw run in plaats van aangepaste heat run.

Mooiste is natuurlijk een drie aderige kabel maar ja als dat niet kan zou je bovenstaande moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
ErikVers schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:20:
[...]

Je zou dan toch als trigger de status van de panasonic op DHW een signaal via domotica aan je driewegklep kunnen geven? Zodra dan weer naar heat terug gaat gaat klep ook naar je verwarming. Dan draait hij ook netjes een dhw run in plaats van aangepaste heat run.

Mooiste is natuurlijk een drie aderige kabel maar ja als dat niet kan zou je bovenstaande moeten doen.
Ja dus het idee is. in de domotica een SWW run uitvoeren indient Ttank < X. Vervolgens de 3 wegklep bedienen en Ta van de Pana verhogen. Indien gewenste Ttank bereikt dan weer terug naar lagere Ta en 3-wegklep terug zetten.

Dus alleen even benieuwd of de pana nog wat anders doet dan Ta verhogen en 3-wegklep bedienen (pompsnelheid aanpassen bijv?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Niltag schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:24:
[...]

Ja dus het idee is. in de domotica een SWW run uitvoeren indient Ttank < X. Vervolgens de 3 wegklep bedienen en Ta van de Pana verhogen. Indien gewenste Ttank bereikt dan weer terug naar lagere Ta en 3-wegklep terug zetten.

Dus alleen even benieuwd of de pana nog wat anders doet dan Ta verhogen en 3-wegklep bedienen (pompsnelheid aanpassen bijv?).
Ja pompsnelheid gaat hier van 10 naar 15liter maar dat kan ook met ander (korter) circuit te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@Ep Woody TS

#durf te vragen;

Kan het zijn dat de genoemde klep in de topic start niet de juiste is? Daar staat het relais type terwijl ik denk dat dit 3 punts type de juiste zou zijn:

https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html

Die waarschuwing over beide draden is als ik het schema van de pana goed lees niet van toepassing er staat nooit op beide fase spanning. En dat is dan in mijn ogen ook de reden dat het ā€œrelais typeā€ niet zou gaan werken, die wil namelijk spanning op fase behouden en schakelt dan open en dicht afhankelijk van of tweede fase wel of niet inkomt.

Maar ik ben momenteel nog meer een theorie dan praktijk man dus misschien mis ik iets? šŸ˜…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNRuAj6ji4wl_s6zA-q_Bbna0KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIShzPC1MQLRRrbY0mCxHljq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door ErikVers op 03-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je moet wel heel veel vertrouwen in Domoticz of Nodered hebben om daarmee iets essentieels als je verwarming of SWW te willen regelen. Hier draait ook Domoticz, maar enkel voor monitoring. Als mijn Domoticz of Pi uitvalt, draait de WP gewoon door, en wordt er netjes op tijd SWW gemaakt.
Bedenk ook dat, mocht jij om de een of andere reden ooit uitvallen, iemand anders jouw installatie over moet kunnen nemen en moet kunnen begrijpen. Met zelfgeknutselde oplossingen is dat meestal niet het geval. Je nabestaanden zitten dan met een groot probleem. Wil je ze dat aandoen?

Kortom: Ik zou gewoon die kabel van je WP naar je 3-wegklep trekken en op die manier met behulp van de standaard functionaliteit je SWW aansturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikVers schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:20:
Natuurlijk kan dat wel. Hooguit loopt zo'n kabel ergens wat minder optimaal, en moet je even een kabelgootje boven een plint plakken. Maar alles beter dan zoiets met Domoticz aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:45:
[...]

Natuurlijk kan dat wel. Hooguit loopt zo'n kabel ergens wat minder optimaal, en moet je even een kabelgootje boven een plint plakken. Maar alles beter dan zoiets met Domoticz aansturen.
Uhm @Andrehj ik beoordeel dat niet hĆ©, dat geeft hij zelf aan šŸ™ˆ ik geef hetzelfde aan als jou; kies voor bedraad. Denk bijvoorbeeld aan crash domotica of verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik adviseer in dergelijke gevallen vaak op de oude cv plaats een warmtepompboiler. Voordelen zijn:
Onafhankelijk van elkaar,
Makkelijk te installeren,
Benodigde leidingen aanwezig,
Door subsidie niet duurder,
Geen uitval verwarming bij gebruik sww

Nadeel:
Aan en afvoer lucht,
Plaatsingsmogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:30:
@Ep Woody TS

#durf te vragen;

Kan het zijn dat de genoemde klep in de topic start niet de juiste is? Daar staat het relais type terwijl ik denk dat dit 3 punts type de juiste zou zijn:

https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html

Die waarschuwing over beide draden is als ik het schema van de pana goed lees niet van toepassing er staat nooit op beide fase spanning. En dat is dan in mijn ogen ook de reden dat het ā€œrelais typeā€ niet zou gaan werken, die wil namelijk spanning op fase behouden en schakelt dan open en dicht afhankelijk van of tweede fase wel of niet inkomt.

Maar ik ben momenteel nog meer een theorie dan praktijk man dus misschien mis ik iets? šŸ˜…

[Afbeelding]
Met 3-punts (3-point) wordt meestal bedoeld dat de afsluiter ook halverwege gestopt kan worden. Hij dient dan als mengkraan, bijvoorbeeld bij een mengverdeler. Driewegkranen die gebruikt worden voor kiezen tussen verwarming en sww-tank zijn meestal 2-punts. Die sluit je aan op de 230V en met spanning op de stuurdraad gaat hij naar de tank; gaat de spanning van de stuurdraad af, loopt hij weer terug. Voor beide afsluiters heb je drie draden nodig. Met een relais kun je van een 3-punts een tweepunts maken met twee draden en lokale 230V zodat de afsluiter terug loopt als de spanning op de warmtepomp wegvalt. Het is eigenlijk een kwestie van smaak welke je kiest. Ik meen dat die 3-punts bij Amazon in de aanbieding is voor €30,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:19
Wat raden jullie aan:

Bigfoot 45 of 60cm?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

PASware schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:44:
Wat raden jullie aan:

Bigfoot 45 of 60cm?
Min. 60 cm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:40
Wat raden jullie aan:

Bigfoot 45 of 60cm?
Ik stem ook voor 60cm. Afhankelijk van de locatie kan 100cm nog beter zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
CurlyMo schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:47:
[...]

Ik stem ook voor 60cm. Afhankelijk van de locatie kan 100cm nog beter zijn.
Waarom zou 100cm nog beter zijn? Als de ondergrond instabiel is?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Om te voorkomen dat dit gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3SraCJr8v6VDR74qNKVL0K60rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G50RU9u0QuWotAwtPcGEos8J.jpg?f=fotoalbum_large
weebeast in "Airco's omgewaaid, hoe nu verder?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Wel een beetje context erbij:
Alle drie de units zijn op ons platte dak geplaatst (woning is 11-12 meter hoog), we wonen dicht bij een grote plas en er kan best wel hard waaien.
Niet iedereen zet de buitenunit op een plat dak op 12 meter hoogte nabij een grote open vlakte.
Ik heb hier de damesmodelletjes van de bigbfoots eronder en alle tig stormen van de afgelopen anderhalf jaar is er niks bewogen. (zelfs de losse houten omkasting bleef altijd gewoon op z'n plek)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:27:
[...]

Wel een beetje context erbij:
Dat zei ik toch al: afhankelijk van de locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRiVyrndCq3sagX-pZX6hE611ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDDdZ8dcaXR3bdlPzZdijQJs.jpg?f=fotoalbum_large

Die van mij gaat zeker niet omwaaien ;) Heb een frame gemaakt van hoeklijn 50x50x5 waarop de trillingdempers en dan de wp op komt te staan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:37
davevleugel schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

Die van mij gaat zeker niet omwaaien ;) Heb een frame gemaakt van hoeklijn 50x50x5 waarop de trillingdempers en dan de wp op komt te staan.
Je hebt hem op beton staan in de grond? Dan zijn trillingsdempers toch niet nodig of verwacht je dat de hele grond mee gaat trillen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

Er staat mij bij dat de afstand tot de muur aan de achterkant minimaal 300mm moet zijn. Haal je dat? Altijd lastig schatten op zo'n foto als je de maat van die bakstenen niet weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:28:
[...]

Er staat mij bij dat de afstand tot de muur aan de achterkant minimaal 300mm moet zijn. Haal je dat? Altijd lastig schatten op zo'n foto als je de maat van die bakstenen niet weet.
Klopt maar dat is ook afhankelijk van de overige ruimte er om heen. Vanuit de onderkant ook al aardig wat toevoer dus 25-30 is prima naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:27:
[...]

Met 3-punts (3-point) wordt meestal bedoeld dat de afsluiter ook halverwege gestopt kan worden. Hij dient dan als mengkraan, bijvoorbeeld bij een mengverdeler. Driewegkranen die gebruikt worden voor kiezen tussen verwarming en sww-tank zijn meestal 2-punts. Die sluit je aan op de 230V en met spanning op de stuurdraad gaat hij naar de tank; gaat de spanning van de stuurdraad af, loopt hij weer terug. Voor beide afsluiters heb je drie draden nodig. Met een relais kun je van een 3-punts een tweepunts maken met twee draden en lokale 230V zodat de afsluiter terug loopt als de spanning op de warmtepomp wegvalt. Het is eigenlijk een kwestie van smaak welke je kiest. Ik meen dat die 3-punts bij Amazon in de aanbieding is voor €30,00.
Als ik de gebruiksaanwijzing lees gaat relais type niet werken want daar moet een continu nul en fase en een stuur fase worden aangesloten. En aangezien je geen continu fase hebt maar twee stuur fase lijkt mij niet de juiste.

Tuurlijk kun je zelf nul en fase trekken vanuit wcd en enkel ƩƩn stuurdraad pakken van de pana maar als er gewoon een drie punt versie beschikbaar kun je hem op de originele manier vanuit de panasonic 3-way aansluiten.

Wellicht dat topic starter @twain4me of @Ep Woody dit kan checken ik vermoed dat dus 3punt beter is om te pakken en niet het genoemde relais type moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 04-04-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

ik kan mij vaag herinneren dat het bij de J nog maar 100mm is . Lastig om je leidingen aan te sluiten dus persoonlijk zou ik nog steeds die 300 aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ErikVers schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:39:
[...]

Als ik de gebruiksaanwijzing lees gaat relais type niet werken want daar moet een continu nul en fase en een stuur fase worden aangesloten. En aangezien je geen continu fase hebt maar twee stuur fase lijkt mij niet de juiste.

Tuurlijk kun je zelf nul en fase trekken vanuit wcd en enkel ƩƩn stuurdraad pakken van de pana maar als er gewoon een drie punt versie beschikbaar kun je hem op de originele manier vanuit de panasonic 3-way aansluiten.

Wellicht dat topic starter @twain4me of @Ep Woody dit kan checken ik vermoed dat dus 3punt beter is om te pakken en niet het genoemde relais type moet zijn.
ik wacht rustig af tot jullie eruit zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:49:
[...]

ik wacht rustig af tot jullie eruit zijn :+
Dan zeg ik drie punt.
Relais type uit topic start gaat op originele manier niet werken.

Maar ik ben ook maar een salesmanager met wat klus ervaring hĆ© šŸ™ˆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:52:
[...]

Dan zeg ik drie punt.
Relais type uit topic start gaat op originele manier niet werken.

Maar ik ben ook maar een salesmanager met wat klus ervaring hĆ© šŸ™ˆ
Niet beter om de door Pana geadviseerde klep te monteren ipv expirimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:44:
[...]

Niet beter om de door Pana geadviseerde klep te monteren ipv expirimenteren?
Lees daar minder goede ervaringen over ivm ā€œlekkenā€ bij andere tweakers. En de tamson is rond de €115,- incl btw betaalbaar maar voor zo ver ik kan inschatten nog wel een kwaliteitsproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Edit dubbel post

[ Voor 141% gewijzigd door ErikVers op 04-04-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:59:
[...]

Lees daar minder goede ervaringen over ivm ā€œlekkenā€ bij andere tweakers. En de tamson is rond de €115,- incl btw betaalbaar maar voor zo ver ik kan inschatten nog wel een kwaliteitsproduct.
Exemplarisch? Modelnummer? dan zal ik het voor leggen aan de TD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat raden jullie aan:

Bigfoot 45 of 60cm?
1 meter.
Zitten er bij mij onder. Maar is wel flink afhankelijk van de hoogte van je WP, en hoeveel wind hij vangt (staat ie beschut op de grond of bovenop een plat dak maakt nogal wat uit...)
Maar beter nu een paar tientjes meer investeren dan midden in de winter in de kou je dak op moeten om je WP rechtop te zetten!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:28

hnq

twain4me schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:42:
[...]

ik kan mij vaag herinneren dat het bij de J nog maar 100mm is . Lastig om je leidingen aan te sluiten dus persoonlijk zou ik nog steeds die 300 aanhouden.
In het documentatieoerwoud wat ik ontving bij mijn 5j staat nog wel degelijk 300mm (of meer).

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Dat zal mij niet snel gebeuren. WP komt in een beschutte achtertuin.
Andrehj schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:29:
[...]

1 meter.
Zitten er bij mij onder. Maar is wel flink afhankelijk van de hoogte van je WP, en hoeveel wind hij vangt (staat ie beschut op de grond of bovenop een plat dak maakt nogal wat uit...)
Maar beter nu een paar tientjes meer investeren dan midden in de winter in de kou je dak op moeten om je WP rechtop te zetten!!
1 meter wordt bij mij wat lastig. Aangezien die niet op dak komt te staan, maar in een beschutte achtertuin zal de wind niet snel een probleem worden.

[ Voor 39% gewijzigd door PASware op 04-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
[...]

Ik las dat hij de h dat zo was en bij de J niet, ik las 100mm in de handleiding van het apparaat zelf maar design manual 300, die gaat dus over de H dus beetje verwarrend, ik hoop dat er binnenkort een update van komt (helaas geen toegang tot Panasonic proclub šŸ˜…)maar dat is voor onderhoud en bereikbaarheid echt veel te krap, moet houtwerk erachter ook nog onderhouden). Ik heb 250mm aangehouden vanwege de leiding en radius van het flexibel.

[ Voor 27% gewijzigd door davevleugel op 04-04-2022 21:22 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
SkullboyNL schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:05:
[...]

Je hebt hem op beton staan in de grond? Dan zijn trillingsdempers toch niet nodig of verwacht je dat de hele grond mee gaat trillen?
Trillingsdempers werken twee kanten op zover ik het altijd begrepen heb, dus voor geluid naar omgeving maar ook voor het apparaat zelf. Trilling is beweging en je hebt massa dus energie en dat moet ergens heen, liefst dat het apparaat iets trilt dan dat het frame scheurt bijv.. maar dat is mijn inzicht en die trillingsdempers kosten de wereld niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
hnq schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:31:
[...]

In het documentatieoerwoud wat ik ontving bij mijn 5j staat nog wel degelijk 300mm (of meer).
Nu wordt het helemaal verwarrend šŸ™ˆ dit is voor m’n 12j maar die heeft veel groter verdamper (hoger)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX-sd2etEyRUGsuxKIVg8ChZE44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdI1Sxw0b57iJimaPyYSqL1G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 04-04-2022 21:25 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
Carboy54 schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:03:
[...]

Ik adviseer in dergelijke gevallen vaak op de oude cv plaats een warmtepompboiler. Voordelen zijn:
Onafhankelijk van elkaar,
Makkelijk te installeren,
Benodigde leidingen aanwezig,
Door subsidie niet duurder,
Geen uitval verwarming bij gebruik sww

Nadeel:
Aan en afvoer lucht,
Plaatsingsmogelijkheid.
Ik had iets duidelijker kunnen zijn lees ik nu. Ik heb dus een warmtepompboiler 2e hands op de kop getikt (nooit gebruikt wel 2 jaar oud). 270 liter Bosch SupraEco. Deze werkt in principe zelfstandig met zijn eigen warmtepomp en heeft ook een 2 kW verwarmingselement. Desalniettemin heeft hij ook een spiraal voor bijverwarming vanuit bijvoorbeeld een zonneboiler en aangezien de CV leidingen erlangs lopen was mijn idee om daar de Pana op aan te sluiten omdat die COP toch nog wat hoger is dan van de WP zelf en die bovendien ook meer vermogen heeft. En daarnaast gewoon omdat het me een leuk project leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:39:
[...]

Ik heb een driewegklep met ingebouwd relais met drie draden aangesloten op de hoofdprint. De fase die bij de nul hoort, zit een paar schroeven verderop op CN2, de aansluiting voor een thermostaat.

Als je op draad wil besparen, moet je dus niet de L en N uit een wcd halen en het relais aansluiten op ƩƩn stuurdraad, want dan zitten L, N en stuurdraad op verschillende groepen. Je kunt wel de relaisspoel aansluiten met twee draden aan de hoofdprint en de L en N uit een andere groep halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:45:
[...]

Ik heb een driewegklep met ingebouwd relais met drie draden aangesloten op de hoofdprint. De fase die bij de nul hoort, zit een paar schroeven verderop op CN2, de aansluiting voor een thermostaat.

Als je op draad wil besparen, moet je dus niet de L en N uit een wcd halen en het relais aansluiten op ƩƩn stuurdraad, want dan zitten L, N en stuurdraad op verschillende groepen. Je kunt wel de relaisspoel aansluiten met twee draden aan de hoofdprint en de L en N uit een andere groep halen.
Helder, dat bevestigd dus mijn gedachte dat die relais type niet de standaard/juiste is.

Maar een echte tweaker lost dat natuurlijk wel weer op lees ik al! šŸ‘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:54:
[...]

Helder, dat bevestigd dus mijn gedachte dat die relais type niet de standaard/juiste is.

Maar een echte tweaker lost dat natuurlijk wel weer op lees ik al! šŸ‘
Het type wat ik in gebruik heb is inderdaad ook een driepunts relais. Deze is door @Andrehj geadviseerd: Andrehj in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Ik heb zelf een klep van Ali / Amazon, met 2 stuurdraaden. Fase + nul op 2 draden hij gaat open, fase naar andere draad en hij gaat dicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nog even terugkomend op mijn eerdere vraag over thermosyfon: ik kwam een filmpje tegen waar de werking ook mooi in uitgelegd wordt. Misschien handig voor een toekomstig noob die zich wil inlezen. :)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Tja ik heb gewoon de officiele van panasonic die zij aanraden in hun handleiding en later vervangen door een versie die nog meer dicht is dan die zij aanbevelen, maar nog niet 100%.
@Carboy54 je vroeg om voorbeeld met betrekking tot verhaal potentieel lekkende panasonic 3-weg kraan, bij deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:12:
[...]

@Carboy54 je vroeg om voorbeeld met betrekking tot verhaal potentieel lekkende panasonic 3-weg kraan, bij deze!
Jammer geen onderdeelnummer kan ik dan weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:
[...]

Jammer geen onderdeelnummer kan ik dan weinig mee.
Ok we moeten ff de zoekfunctie aanspreken maar hier wordt gesproken over VXI46.25T met en zonder de T en bericht direct eronder geeft HFman aan dat ook de T versie zou lekken. Daarin word aangegeven dat de pana klep een siemens klep is. En zo is de twijfel geboren, maar wellicht goed dat je dit eens kenbaar maakt bij Panasonic.

Ze mogen mij er wel eentje gratis toe sturen, dan kan ik de mythe bevestigen of ontkrachten šŸ˜… Tot die tijd ga ik op koelvlaas zijn ebay variant of die BW3-100-AW1-230AC van JP Fluid Control.
Edit 10:51 dit nummer is uiteraard zonder R

thehog in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 05-04-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:46:
[...]

Ok we moeten ff de zoekfunctie aanspreken maar hier wordt gesproken over VXI46.25T met en zonder de T en bericht direct eronder geeft HFman aan dat ook de T versie zou lekken. Daarin word aangegeven dat de pana klep een siemens klep is. En zo is de twijfel geboren, maar wellicht goed dat je dit eens kenbaar maakt bij Panasonic.

Ze mogen mij er wel eentje gratis toe sturen, dan kan ik de mythe bevestigen of ontkrachten šŸ˜… Tot die tijd ga ik op koelvlaas zijn ebay variant of die BW3-100-AW1-R230AC van JP Fluid Control.

Mijn importeur levert deze:
PAW-3WYVLV-SI
FABRIKANT
PANASONIC
TYPE
PAW-3WYVLV-SI

Geen idee of deze vergelijkbaar is maar een heel ander nummer. Ziet er wel hetzelfde uit. Panasonic nummer wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtKU4CnJbZd7ULUW3-9xsPOW5KY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YNRcfkiiejbrdikyFzjs9YMP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
ErikVers schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:46:
[...]

Ze mogen mij er wel eentje gratis toe sturen, dan kan ik de mythe bevestigen of ontkrachten šŸ˜… Tot die tijd ga ik op koelvlaas zijn ebay variant of die BW3-100-AW1-R230AC van JP Fluid Control.

De BW3-100-AW1-R230AC is wel een relay type.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRTa2l6uCHQzMQUO3m51G9RlwlI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3jZeMPPQcMbdBXFib0p2OcYg.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
SkullboyNL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:30:
[...]

[Afbeelding]
Klopt die is relais, maar https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html is 3 punt dus met 3 draden vanaf de panasonic.

Zelfde als de ebay variant van @koevlaas2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SkullboyNL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:30:
[...]

[Afbeelding]
Edit @SkullboyNL je hebt gelijk de R mocht ertussen uit, zo wordt het allemaal wel erg verwarrend ;w

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 05-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
@Ep Woody @ErikVers Klopt er is ook een andere variant maar bedoel er mee te zeggen dat je niet de klep moet kopen met R in de naam. Dat is namelijk de relay variant.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
Het is mij nog niet gelukt om een installateur te vinden voor de inbedrijfstelling van de monoblock die ik ga installeren (tbv ISDE).
Als ik al een reactie krijg is het iets van "we installeren geen door de klant geleverde systemen". Of "Wij zijn niet gecertificeerd voor Panasonic systemen".

Heeft iemand nog tips? Hoe kan ik de benodigde werkzaamheden voor inbedrijfstelling beter omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Tinkerer84 Hadden @koevlaas2 of @Carboy54 geen tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
Geen reactie en/of te ver weg (Zuid Limburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 20:36
Even een algemene noob vraag over sww boilervaten als dat mag:
Ik zie de aanvoer van koud sww water altijd onderin, en aftap van warm sww boven. Nu snap ik dat dat thermisch heel logisch is, maar hoe komt dat koude water in de boiler van onderen? Ik zou denken dat het gewicht van het water in het vat een hogere tegendruk geeft dan de standaard leidingdruk, maar blijkbaar is dat niet zo? Of zit er in een sww vat altijd een pomp bij de inlaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
jurjen_g schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
Ik zie de aanvoer van koud sww water altijd onderin, en aftap van warm sww boven. Nu snap ik dat dat thermisch heel logisch is, maar hoe komt dat koude water in de boiler van onderen? Ik zou denken dat het gewicht van het water in het vat een hogere tegendruk geeft dan de standaard leidingdruk, maar blijkbaar is dat niet zo? Of zit er in een sww vat altijd een pomp bij de inlaat?
Nee, de druk van een vat met water is nihiel. Alles gaat dus inderdaad op waterdruk van de inkomende waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jurjen_g schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
als je een slang onderin een zwembad legt vult hij het bad toch ook gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Tinkerer84 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:28:
Het is mij nog niet gelukt om een installateur te vinden voor de inbedrijfstelling van de monoblock die ik ga installeren (tbv ISDE).
Als ik al een reactie krijg is het iets van "we installeren geen door de klant geleverde systemen". Of "Wij zijn niet gecertificeerd voor Panasonic systemen".

Heeft iemand nog tips? Hoe kan ik de benodigde werkzaamheden voor inbedrijfstelling beter omschrijven?
de enige 2 tips die ik kan geven, geef niet op (zoek niet alleen op de interwebs) en hier op het forum zitten een aantal instalateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 20:36
twain4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:02:
[...]

als je een slang onderin een zwembad legt vult hij het bad toch ook gewoon ;)
Vast, ik heb geen zwembad :o Maar inderdaad ff nagelezen, 10 meter hoog water is pas 1 bar. Strookt niet helemaal met mijn gevoel, het gewicht van het water 'voelt' wel als best wat druk, maar is dus niet zo. @CurlyMo ook bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 05-04-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-08 18:15
SkullboyNL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:52:
@Ep Woody @ErikVers Klopt er is ook een andere variant maar bedoel er mee te zeggen dat je niet de klep moet kopen met R in de naam. Dat is namelijk de relay variant.
Sjips. :-( (Die heb ik al in huis liggen namelijk)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Motorfret schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:22:
[...]

Sjips. :-( (Die heb ik al in huis liggen namelijk)
Niet erg, je moet hem alleen iets anders aansluiten. Je pakt dan een fase + nul vanaf de panasonic en een van de twee stuurdraden waar je normaal de driewegklep op aansluit.

Je pakt de L van Room thermo 1 CN2, de N van de driewegklep en stuurdraad van close of open op de driewegklep CN1.

[ Voor 13% gewijzigd door Ep Woody op 05-04-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
SkullboyNL schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:52:
Edit: Overbodig

[ Voor 36% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-04-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
Tinkerer84 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:42:
[...]

Geen reactie en/of te ver weg (Zuid Limburg)
Je bent niet toevallig ZZPer die nog ruimte heeft voor een SBI code in z'n kvk inschrijving erbij te gooien? Ik zit ook in zuid limburg, en ga de warmtepomp dit weekend zelf in bedrijf stellen (Leidingen zijn eindelijk overal voorbereid :D), en ga het via m'n eigen kvk inschrijving proberen.

Ik heb echter zelf erop gerekend de subsidie misschien niet te krijgen omdat m'n bedrijf hetzelfde adres heeft als waar de warmtepomp geinstalleerd is. Krijg ik de subsidie wel is dat een leuke bonus natuurlijk :)
Pagina: 1 ... 58 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.