Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03
FransvWoerkom schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:36:
[...]

Ik zag je opmerking over een kuil met onderin bigfoots en daarop (lange?) draadeinden gehuld in grind eerder en nam mij voor erop te reageren:
Dat was precies mijn vervolgvraag. Hoe lang kunnen die draadeinden zijn. Daarbovenop vraag ik me af of de WP niet te snel kantelt wanneer deze 50cm boven 60cm bigfoots hangt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Woody179 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:46:
Ik ga het morgen in het schema verwerken, even ter verduidelijking, Gaat de kachel in jou verhaal dan rechtstreeks op het buffervat of via de zelfde spiraal als de zonneboiler?
[...]
- Heb je toevallig een link naar jou buffervat? Buffervaten met dergelijk lange spiralen ben ik nog niet tegen gekomen.
[...]
- Backup heater, Bedoel je een doorstroomverwarmer of gewoon een verwarmingselement in het buffervat? Hoe snel heb je daarmee je vat weer op 65 graden?
- Welke regeling gebruik je als ik vragen mag?
In de spiraal/het systeem van de zonneboiler zit glycol, dat hou je dus apart. De houtkachel kan het water in het hygiëne vat gebruiken, is dus zelfde water als in verwarming en in het hygiëne vat. De pomp van de houtkachel kun je ook gebruiken als de houtkachel uit is en je zou willen mixen.

https://installtek.nl/pro...e-boiler-pawt-300lle2-959

Ik heb een bi blok en in de binnenunit zit een backupheater (interne heater). Regeling zit deels in de Pana en deels Pana aangestuurd door Domoticz via Heishamon. Je kunt ook een 3 of 5kw element in je Hygienevat installeren en die via de Pana aansturen (externe heater). Binnenunit naast je hygienevat en het warme water legt een kortere afstand af.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:13
@BazemanKM pomp van kachel kun je niet gebruiken om te mixen vanwege de thermische klep, hij gooit alles naar de koude kachel.
@Woody179 mijn kachel is 3/10.5 en verwarm 45m2 binnen twintig min naar 22 graden, opwarmen buffer is er niet bij, dus houd daar rekening mee.
En ik zou zeker die kachel plaatsen, hier brand ie ook iedere dag
Welke heb je gevonden want ik vind het inderdaad knap dat je zon kleintje hebt gevonden?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 21:44
Woody179 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:56:
[quote]Andrehj schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:03:

[...]

De kachel in kwestie produceert nominaal 9.5 kW. Hiervan wordt door koeling middels het CV systeem 7,3kW geabsorbeerd en opgeslagen in het buffervat, de overige 2.2kW wordt afgegeven als stralingswarmte de ruimte in.
Voor mijn nieuwsgierigheid. Over welke kachel (merk en type) heb je het dan??

Ter info, ik woon in het buitengebied en stook eigen hout.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Woody179 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:56:
[quote]Andrehj schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:03:

Wellicht dat ik gedreven door deze puur financiële blik zelfs met het horloge langs de badkamer ga staan om mijn vrouw en dochter er op te wijzen niet onnodig lang te douchen.
Dan zou ik zeker geen dubbele regendouche nemen!!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
reneeke1970 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Je 2.2 stralings warmte komt nu alleen in die ruimte, en niet in je hele huis.
Ik heb al wat jij hebt en ik kan mijn water niet verwarmen tot 35 graden zonder dat het sauna word binnen. Dus het is leuke ondersteuning voor de rest van het huis maar van bufferen is geen sprake.
Het kan wel maar vereist een andere manier van verwarmen/stoken.
Wij hebben het ook.
We zorgen dat het met de vloerverwarming op een basis temperatuur komt maar net iets te koel blijft in huis.
Nu kun je (afhankelijk van de buitentemp) 1 of 2 keer daags de houkachel stoken zodat het:
- in de woonkamer aangenaam wordt,
- het buffervat bijgevult wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:56
Woody179 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:46:
[...]

Ik kan me vergissen, dus verbeter me zeker indien nodig, Volgends mij was mijn vraag als gevolg van ons wensenlijstje en het daarbij bedachte schema letterlijk: ''Zit ik er compleet naast? Vergeet ik dingen? of zit ik op de goeie weg?''

Niet: Wat is jullie mening van houtstook ?, Mag ik een houtkachel?, Wat vind je dat ik allemaal weg moet strepen? Wat is de zin en onzin van een zonneboiler? ect...

Dit is als vragen om constructieadvies voor het bouwen van een carport en dan het antwoord krijgen: Ja maar die auto is vervuilend, als je die er nou uit doet heb je die carport ook niet nodig..
Wellicht had ik duidelijker moeten zijn in mijn vraagstelling.?

[...]

[...]

- Heb je toevallig een link naar jou buffervat? Buffervaten met dergelijk lange spiralen ben ik nog niet tegen gekomen.
- Backup heater, Bedoel je een doorstroomverwarmer of gewoon een verwarmingselement in het buffervat? Hoe snel heb je daarmee je vat weer op 65 graden?
- Welke regeling gebruik je als ik vragen mag?

[...]

Puur uit interesse, hoeveel zijdelinkse beweging zit er nog in de draadeinden wanneer er een halve meter grind grind rond omheen zit?
Het is duidelijk dat je een houtkachelt wilt en dat daar ook vrij voorspelbaar reacties op komen die daar bezwaar tegen maken. Laten we dat even vergeten, is tenslotte jouw keuze. Dus, terug naar de originele vraag:

1. Die quooker is los van dit alles dus doe dat gewoon, easy win

2. Die houtkachel is een 'joekel' qua vermogen, daar ga je gewoon echt verdrietig van worden. Gezien het systeem dat je omschrijft en de wens om slechts 1 a 2x per week savonds voor de gezelligheid even te stoken heb ik maar 1 advies:

koop de kleinste gewone houtkachel die je kunt vinden en VERGEET die Cv-koppeling. Je komt bijv. op zoiets:

https://www.stokertje.nl/olsberg-tipas-compact-ii
https://www.stokertje.nl/dovre-zen-102

Met het door jou omschreven schema ga je weinig tot niks aan die CV-koppeling hebben omdat het qua timing gewoon niet uit gaat komen. Simpel gezegd: je wilt altijd genoeg warm water hebben in dat SWW-vat want je wilde graag luxe kunnen douchen. Dat betekent dat je zonneboiler + 1 ander systeem (bijv. de WP) er altijd voor zorgen dat er genoeg warmte in het vat zit. Die dingen weten niet dat jij op zondagavond misschien nog wilt stoken. Dus als je stookt is je vat vaak allang op temperatuur en kun je die extra hitte dus slecht kwijt.

Dus nog 1x: vergeet die CV-koppeling, gaat je niks brengen en maakt het moeilijker.

Daarna zou ik er gewoon een warmtepomp + zonneboiler opstelling van maken, dat kan vrij eenvoudig door:

* een mooie WP uit te zoeken, bijv. een panasonic ;)
* een boilervat te kopen met dubbele spiraal van bijv. 300L (of als je de ruimte hebt 400L bijv.)
* een zonneboiler-set uitzoeken

Dit sluit je dan zo aan dat je zonneboiler 1 spiraal krijgt, je WP de andere spiraal en je douchewater gewoon rechtstreeks uit het SWW-vat.

Verder heeft je WP geen buffervat nodig om je vloerverwarming te voeden o.i.d.

Tadaa --> toch zeker 30% minder complex, goedkoper en betrouwbaarder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:04
@reneeke1970 @CvP_tweakers
Het betreft de Nordic fire lodge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO_AjuPx9icwmhhvooJ_GlLInsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNE4YFQ1wnXNLZSpbE33jWIc.jpg?f=fotoalbum_large
CvP_tweakers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Dan zou ik zeker geen dubbele regendouche nemen!!
Juist de reden dat ik niet door die puur financiële bril wil kijken. Het is een kwestie van balans zoeken. Enerzijds een hoger water verbruik voorlief nemen, anderzijds duurzamer verwarmen. Enerzijds af en toe de kachel aan, anderzijds zorgdragen voor een zo goed mogelijke verbranding (kwaliteits rookkanaal met nabehandeling, schoon en droog hout ect.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Prachtig ding, maar ik blijf erbij dat hij vééls te veel vermogen heeft. Tenzij je je woonkamer tot sauna om wil toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Woody179 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:39:
@reneeke1970 @CvP_tweakers
Het betreft de Nordic fire lodge

[Afbeelding]

[...]

Juist de reden dat ik niet door die puur financiële bril wil kijken. Het is een kwestie van balans zoeken. Enerzijds een hoger water verbruik voorlief nemen, anderzijds duurzamer verwarmen. Enerzijds af en toe de kachel aan, anderzijds zorgdragen voor een zo goed mogelijke verbranding (kwaliteits rookkanaal met nabehandeling, schoon en droog hout ect.)
Oh maar die is inderdaad veel en veel te groot.
Jij spreekt over nominale vermogens en ik over maximale.
24 kW is veel te groot, mijne is 13 en verhoudingsgewijs nog minder ruimte vermogen dan die van jou. 3/10 max!
En ik moet echt houtje voor houtje toevoegen om geen 24 graden te krijgen binnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Fr33z schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Daarna zou ik er gewoon een warmtepomp + zonneboiler opstelling van maken, dat kan vrij eenvoudig door:
[...]
* een zonneboiler-set uitzoeken
Was @Woody179 nog niet overtuigd dat ook een WP + PV in de zomer 'gratis' warmte levert. Bij vervanging van alle heatpipes door PV zelfs efficiënter met alleen WP + PV dan met WP + PV + Zonneboiler.
Woody179 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:56
@CurlyMo Dat is nog een stap simpeler natuurlijk en helemaal waar. In de zomer geeft je PV stroom die je met de WP weer om kunt zetten in warmte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Was @Woody179 nog niet overtuigd dat ook een WP + PV in de zomer 'gratis' warmte levert. Bij vervanging van alle heatpipes door PV zelfs efficiënter met alleen WP + PV dan met WP + PV + Zonneboiler.
Woody179 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Economisch en technisch gezien is dat idd optimaler.
Je vergeet echter dat je afhankelijk bent van het electranetwerk.

En ondertussen kun je aan zien komen dat dat we met z'n allen een enorme aanspraak gaan maken op dat net en het daar eigenlijk (nog) niet geschikt voor is.

Er is dus wel degenlijk iets te zeggen voor een (duurdere) zonneboiler (met kleine electra backup)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CvP_tweakers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Er is dus wel degenlijk iets te zeggen voor een (duurdere) zonneboiler (met kleine electra backup)
Koop dan van het bespaarde geld een nood aggregaat met een paar jerrycans benzine. Kans dat je ze nodig hebt is verwaarloosbaar. Ik verwacht het risico dat je boilervat 100km verderop beland door een overstroming groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CvP_tweakers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Economisch en technisch gezien is dat idd optimaler.
Je vergeet echter dat je afhankelijk bent van het electranetwerk.

En ondertussen kun je aan zien komen dat dat we met z'n allen een enorme aanspraak gaan maken op dat net en het daar eigenlijk (nog) niet geschikt voor is.

Dat argument klopt niet. Die capaciteit van het elektriciteitsnet heb je toch nodig, want op koude bewolkte winterdagen doet die zonneboiler niets.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:10
Enerzijds af en toe de kachel aan, anderzijds zorgdragen voor een zo goed mogelijke verbranding (kwaliteits rookkanaal met nabehandeling, schoon en droog hout ect.)
@Woody179 Als je een kachel wil die weinig afgifte geeft in de ruimte en toch warmte wil bufferen kun je eens kijken naar een kleine massa kachel (speksteen of zelfbouw creatie van Peterberg). Deze hebben een hoog verbrandings rendement en branden relatief schoon door het naverbranden van de uitlaatgassen en geven nog lang na het stoken een fijne stralingswarmte af. Zelf heb ik een kacheltje van c.a. 2200kg welke met een uurtje stoken in het voor en najaar de beneden verdieping van 60m2 twee dagen op 21graden houdt en 's winters moet ik dit elke dag doen. Simpel systeem, hufterproof en weinig overlast door een korte en vol aan brandende stooksessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-10 21:14
@Woody179 naast alle adviezen die ik heb gezien mis ik nog warmteterugwinning van de douches, vooral bij de regendouches gaat dat flink schelen.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:59
@Woody179 met het buffervat mis er dan niet ook nog een expansievat in dat circuit? Of zijn deze niet hydraulisch gescheiden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

houtkachels, aggregaat, douche wtw, speksteenkachels...... een hoop mensen hier halen blijkbaar hun kipfilet bij de bakker. :+ en weer ontopic graag

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dit onderwerp was al ten einde gekomen...

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 24-08-2021 00:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:51
CurlyMo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:46:
[...]

Dat was precies mijn vervolgvraag. Hoe lang kunnen die draadeinden zijn. Daarbovenop vraag ik me af of de WP niet te snel kantelt wanneer deze 50cm boven 60cm bigfoots hangt.
Als de bigfoots staan op een harde (aangestampte) zandlaag en de draadeinden/buizen zitten stevig vast, dan zal de warmtepomp niet kantelen. Een halve meter grind drukt de bigfoots wel tegen het zand en de buizen zullen niet knikken. Zwakke punten blijven de verbindingen van die stangen/buizen aan de bigfoots en aan de warmtepomp. Met dikkere poten helpt het grind ook voor zijdelingse stabiliteit, of gebruik een betonplaat met ingestorte draadeinden onderin. Dan is die verbinding stijf in plaats van scharnierend.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Gents, ik loop regeltechnisch tegen het volgende aan met mijn lucht/water Panasonic monobloc.

Mijn koel "stooklijn" is ongeveer zo:
18-19 graden aanvoertemperatuur tussen 23-35 graden. Nu zat ik te denken, in de nacht bij koude buiten temperatuur kan je het meest efficiënt koelen, met een hoge COP toch ? Maar vaak is T=buiten dan al ver onder de 23 graden van mijn stooklijn en dus doet de warmtepomp niks.

Is er een manier om de warmtepomp te forceren om gewoon de waterpomp te laten draaien + fan van de warmtepomp, om zo bijvoorbeeld buitenlucht van +- 15C - 16C te gebruiken om te koelen, zonder draaiende compressor ? COP = bijna oneindig xD en zo kan je toch in de nacht geforceerd warmte uit je woning pompen. De warmtepomp is dan gewoon een simpele warmtewisselaar geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 26-08-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 15:46
Lollercopter schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:09:
Gents, ik loop regeltechnisch tegen het volgende aan met mijn lucht/water Panasonic monobloc.

18-19 graden aanvoertemperatuur tussen 23-35 graden. Nu zat ik te denken, in de nacht bij koude buiten temperatuur kan je het meest efficiënt koelen, met een hoge COP toch ? Maar vaak is T=buiten dan al ver onder de 23 graden van mijn stooklijn en dus doet de warmtepomp niks.

Is er een manier om de warmtepomp te forceren om gewoon de waterpomp te laten draaien + fan van de warmtepomp, om zo bijvoorbeeld buitenlucht van +- 15C - 16C te gebruiken om te koelen, zonder draaiende compressor ? COP = bijna oneindig xD en zo kan je toch in de nacht geforceerd warmte uit je woning pompen. De warmtepomp is dan gewoon een simpele warmtewisselaar geworden.
Nee dat is volgens mij niet mogelijk. Maar als het buiten 15 graden is, wat dacht je van natuurlijke ventilatie?
Lucht-lucht koeling dus eigenlijk ;-)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Lollercopter schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:09:

Waarom een stooklijn bij het koelen? Ik zou denken dat een vast ingestelde aanvoertemperatuur van 18 graden veel handiger is als je ook in de avond door wilt gaan met koelen als de temperatuur buiten zakt. Afhankelijk van de serie (J of H) kan je doorgaan met koelen tot het 16 graden is buiten (H serie) of 8 graden (J serie).

H serie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj0kFN8jlDTfP7EdBxw8HKrbtgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TiLzvdXVGZWN2TnrwJTf7LZ3.png?f=fotoalbum_large
J serie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaHs7fG-mX-XisHqSCVyBcN6SWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a9TsNQPXCWIxscg7LtjsOR5u.png?f=user_large

• Lollercopter
  • Laatst online: 10-10 16:18
thehog schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Nee dat is volgens mij niet mogelijk. Maar als het buiten 15 graden is, wat dacht je van natuurlijke ventilatie?
Lucht-lucht koeling dus eigenlijk ;-)
Klopt dat is wel het meest logisch, ben ik mee eens. Maar we hebben een WTW systeem en ik merk toch dat het huis zijn warmte niet kwijt kan. Ramen open zetten helpt zeker dan, maar ik heb alleen maar ramen die wagenwijd open kunnen dus dat soms niet echt praktisch. Ik ga wel de bypass nog checken in de WTW maar dat is niet echt voer voor dit topic
Heronimo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Waarom een stooklijn bij het koelen? Ik zou denken dat een vast ingestelde aanvoertemperatuur van 18 graden veel handiger is als je ook in de avond door wilt gaan met koelen als de temperatuur buiten zakt. Afhankelijk van de serie (J of H) kan je doorgaan met koelen tot het 16 graden is buiten (H serie) of 8 graden (J serie).

H serie
[Afbeelding]
J serie
[Afbeelding]
Goed punt inderdaad om gewoon 18C fixed in te stellen, dus in principe als ik in de stooklijn 18 graden bij 8-50 graden buitentemperatuur instel (heb een J type) dan zou hij inderdaad ook snachts door moeten jekkeren.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Lollercopter schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Klopt dat is wel het meest logisch, ben ik mee eens. Maar we hebben een WTW systeem en ik merk toch dat het huis zijn warmte niet kwijt kan. Ramen open zetten helpt zeker dan, maar ik heb alleen maar ramen die wagenwijd open kunnen dus dat soms niet echt praktisch. Ik ga wel de bypass nog checken in de WTW maar dat is niet echt voer voor dit topic
[...]

Goed punt inderdaad om gewoon 18C fixed in te stellen, dus in principe als ik in de stooklijn 18 graden bij 8-50 graden buitentemperatuur instel (heb een J type) dan zou hij inderdaad ook snachts door moeten jekkeren.
In plaats van met een stooklijn kan je ook werken met een vaste aanvoertemperatuur door hem op 'direct' te zetten in plaats van 'compensation curve'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZMoOlwR7iAj2fHv4i8MWllt0wQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1wAOAjT5fwhhXKoT5GlgqYI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is er een kort antwoord mogelijk op de vraag of wij met ons jaren '30 huisje BENG zouden kunnen zijn? We zitten nu op label A uit de tijd voor de WP, waarbij BENG A+++ is. Wanneer we BENG zouden zijn, dan scheelt dat 0,1% rente op onze hypotheek. Vandaar.

De eisen zijn:
Nieuwbouweisen voor de maximum energiebehoefte in kWh per m² gebruiksoppervlakte per jaar (kWh/m².jr) BENG 1
Nieuwbouweisen voor het maximum primair fossiel energiegebruik in kWh per m² gebruiksoppervlakte per jaar (kWh/m².jr) BENG 2
Nieuwbouweisen voor het minimum aandeel hernieuwbare energie in procenten (%) BENG 3
https://www.rvo.nl/onderw...restatie-beng/indicatoren
https://www.duurzaammbo.nl/dzb-energie/beng

We hebben het hier vaker over kWh/m2 gehad voor het vaststellen van het vermogen van een WP, dus zou het ook andersom moeten kunnen werken.

Fossiele energie gebruiken we niet meer wat BENG 2 afdekt. Percentage hernieuwbare energie moet minimaal 50% zijn voor BENG 3, dat redden we ook. We verbruiken namelijk ~ 5655 kWh en wekken ~ 3950 kWh op.

Ik begreep dat de BENG 1 norm zat op 25 kWh / m2 jr. Onze woning is 126m2. Onze woning mag dus max. 3150 kWh aan warmte nodig hebben. We hebben 2000kWh elektra meer verbruikt t.o.v. vorig jaar. Dan denk ik dat we dat qua BENG 1 eis niet gaan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:22:
Is er een kort antwoord mogelijk op de vraag of wij met ons jaren '30 huisje BENG zouden kunnen zijn? We zitten nu op label A uit de tijd voor de WP, waarbij BENG A+++ is. Wanneer we BENG zouden zijn, dan scheelt dat 0,1% rente op onze hypotheek. Vandaar.

De eisen zijn:

[...]

https://www.rvo.nl/onderw...restatie-beng/indicatoren
https://www.duurzaammbo.nl/dzb-energie/beng

We hebben het hier vaker over kWh/m2 gehad voor het vaststellen van het vermogen van een WP, dus zou het ook andersom moeten kunnen werken.

Fossiele energie gebruiken we niet meer wat BENG 2 afdekt. Percentage hernieuwbare energie moet minimaal 50% zijn voor BENG 3, dat redden we ook. We verbruiken namelijk ~ 5655 kWh en wekken ~ 3950 kWh op.

Ik begreep dat de BENG 1 norm zat op 25 kWh / m2 jr. Onze woning is 126m2. Onze woning mag dus max. 3150 kWh aan warmte nodig hebben. We hebben 2000kWh elektra meer verbruikt t.o.v. vorig jaar. Dan denk ik dat we dat qua BENG 1 eis niet gaan redden.
2000kWh is minder dan 3150kWh. Je hoeft je COP niet mee te rekenen, tenslotte is het je eigen verlieswarmte die je met een warmtepomp hergebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

2000kWh is minder dan 3150kWh. Je hoeft je COP niet mee te rekenen, tenslotte is het je eigen verlieswarmte die je met een warmtepomp hergebruikt :)
Die laatste zin snap ik niet. Maar die 2000kWh is het elektra verbruik. Ik interpreteer de regels als benodigde warmte kWh om het huis op temp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Zijn er onder ons mensen die een extra pomp, naast de wp pomp zelf, in het vloerverwarmingsysteem hebben geplaatst? Ik heb straks 12 groepen van 70 meter op bg, 11 groepen van 70 meter op 1e verdieping en 3 groepen van 90 meter op 2e verdieping. Panasonic komt op 2e verdieping te staan. Is jullie inschatting dat de pomp van de wp voldoende is? Ik heb 2 extra pompen liggen, maar ik twijfel of ik ze erbij moet zetten en zo ja waar in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daan140 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:26:
Zijn er onder ons mensen die een extra pomp, naast de wp pomp zelf, in het vloerverwarmingsysteem hebben geplaatst? Ik heb straks 12 groepen van 70 meter op bg, 11 groepen van 70 meter op 1e verdieping en 3 groepen van 90 meter op 2e verdieping. Panasonic komt op 2e verdieping te staan. Is jullie inschatting dat de pomp van de wp voldoende is? Ik heb 2 extra pompen liggen, maar ik twijfel of ik ze erbij moet zetten en zo ja waar in het systeem.
Als je geen naregeling met hydraulische scheiding hebt, is de ingebouwde pomp van de WP voldoende, mits de leidingen naar de verdelers voldoende diameter hebben (liefst 32mm kunststof of 28 mm koper naar de bgg, verdiepingen mogen een maatje kleiner (26mm kunststof / 22 mm koper))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Die laatste zin snap ik niet. Maar die 2000kWh is het elektra verbruik. Ik interpreteer de regels als benodigde warmte kWh om het huis op temp te houden.
Maar waarom denk je dan dat je niet aan die BENG1 eis voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Andrehj schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:59:
[...]

Als je geen naregeling met hydraulische scheiding hebt, is de ingebouwde pomp van de WP voldoende, mits de leidingen naar de verdelers voldoende diameter hebben (liefst 32mm kunststof of 28 mm koper naar de bgg, verdiepingen mogen een maatje kleiner (26mm kunststof / 22 mm koper))
Naregeling was ik vooralsnog niet van plan. Ik wil het eerst zonder proberen. Op 1 en 2 verwarmen we nauwelijks. Plan is om met 32 kunststof van wp naar kast op 2e verdieping te gaan waar nu CV-ketel hangt (+/- 12 leiding) en daar naar 25mm (uponor) over te stappen tot aan alle verdelers. Een pomp plaatsen zonder dat deze draait? Kan dit kwaad en wat zou dan de beste positie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

Maar waarom denk je dan dat je niet aan die BENG1 eis voldoet?
Als ik 126 * 25 kWh warmte doe dan kom ik 3150 kWh warmte uit. Met mijn 2000 kWh electra kom ik met COP ~ 4 op 8000 kWh wat qua benodigde warmte riant meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Als ik 126 * 25 kWh warmte doe dan kom ik 3150 kWh warmte uit. Met mijn 2000 kWh electra kom ik met COP ~ 4 op 8000 kWh wat qua benodigde warmte riant meer is.
Voor zover ik de informatie van de RVO over "Energieprestatieindicatoren BENG" correct interpreteer klopt wat je schrijft niet helemaal. Er is idd. een verschil tussen "primaire (fossiele) energie" en "hernieuwbare energie" (BENG 1, BENG 2 en BENG 3 & Big BENG :+ )
Ik heb even dwars gelezen, dus kijk maar zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-08-2021 09:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 17:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Beng1 gaat over isoleren van de schil de vorm en de orientatie van het gebouw en niet over hoe goed de cop van een wp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:16:
Beng1 gaat over isoleren van de schil de vorm en de orientatie van het gebouw en niet over hoe goed de cop van een wp is.
Is er dan een makkelijker (en inderdaad geen absolute) manier waarop ik dat zelf kan inschatten? Ik dacht het relateren ervan aan de benodigde warmte wel een goede kon zijn. Ik heb geen zin te betalen voor een duur rapport wanneer ik van te voren kan inschatten niet te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Is er dan een makkelijker (en inderdaad geen absolute) manier waarop ik dat zelf kan inschatten? Ik dacht het relateren ervan aan de benodigde warmte wel een goede kon zijn. Ik heb geen zin te betalen voor een duur rapport wanneer ik van te voren kan inschatten niet te voldoen.
wat thermisch nodig is is een prima indicator en dan zie je ook hoever je ervanaf zit

zonder door hoepels te springen haal je beng alleen maar met ventilatie type D en een schil van ~ RC 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

wat thermisch nodig is is een prima indicator en dan zie je ook hoever je ervanaf zit

zonder door hoepels te springen haal je beng alleen maar met ventilatie type D en een schil van ~ RC 6.0
Onhaalbaar dus. Wel jammer dat energieneutraal niet ook een praktijk label mag zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Onhaalbaar dus. Wel jammer dat energieneutraal niet ook een praktijk label mag zijn...
Dat was min of meer wel zo maar daar was nogal wat kritiek op, instalaties telde te hard mee zowel in de epc als in het vast leggen van het energie label. beng heeft dat meer losgelaten en er is meer focus op de bouwkunde de orrientatie en koel behoefte.
Mijn doortocht woning is energie positief en onder het oude energie label haalde het op zijn sloffen A
nu met moeite C en dat klopt gewoon veel meer met de werkelijkheid. (geen noemens waardige isolatie, maar wel een berg zonnepanelen)
Het is ook best kortzichtig om alles te pancaken tot 1 cijfer of letter, maarja naar mij luisteren ze niet zo heel erg goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Dat was min of meer wel zo maar daar was nogal wat kritiek op, instalaties telde te hard mee zowel in de epc als in het vast leggen van het energie label. beng heeft dat meer losgelaten en er is meer focus op de bouwkunde de orrientatie en koel behoefte.
Ik snap de insteek, maar daarmee mis je de context. Een jaren '30 huis in een realistische setting energie of bijna energieneutraal krijgen vergt een andere aanpak dan nieuwbouw. Waardoor in ons geval A het hoogst haalbare blijft jammer genoeg. Dat heb ik overigens ook tegen de bank gezegd, maar die vonden mijn aanpak te subjectief :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Daan140 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:29:
[...]

Naregeling was ik vooralsnog niet van plan. Ik wil het eerst zonder proberen. Op 1 en 2 verwarmen we nauwelijks. Plan is om met 32 kunststof van wp naar kast op 2e verdieping te gaan waar nu CV-ketel hangt (+/- 12 leiding) en daar naar 25mm (uponor) over te stappen tot aan alle verdelers. Een pomp plaatsen zonder dat deze draait? Kan dit kwaad en wat zou dan de beste positie zijn?
Ook al zou je de pomp in vrijloop kunnen zetten levert dat nog steeds veel weerstand op. Misschien krijgt de warmtepomp het water rondgepompt, misschien niet. Hoe dan ook geen wenselijke situatie, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dirkdeman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Ook al zou je de pomp in vrijloop kunnen zetten levert dat nog steeds veel weerstand op. Misschien krijgt de warmtepomp het water rondgepompt, misschien niet. Hoe dan ook geen wenselijke situatie, lijkt me.
Inderdaad.
@Daan140 ik zou die pomp in een bypass leiding zetten, kost je een kraan en wat hulpstukken, maar dan gaat het nooit fout

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hoi allemaal, Goede morgen

Ik heb sinds begin dit jaar een WP, maar pas sinds deze week de pana aangesloten op Heishamon. @thehog Super bedankt voor je aanwijzingen en tips tijdens de installatie. Ik had wat issues met een slechte communicatie. Maar nu, alle lof en dank voor U! :) Dank dank.

Nu werkt hij stabiel zo lijkt. alleen wat slecht internet, mqtt reconncts, but who cares. alles komt goed binnen.

Nu het volgende.
Ik wil graag wat sturing over de implementatie.
Ik draai Home Assistant + Node Red + Mosquitto (allen in proxmox)
Nu heb ik deze link gevonden:
https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant
Een hoop informatie is nu zichtbaar in HA.
- Alle paramaters (TOP0 >> TOP2000) :)
- Een aantal automations (Waarvan ik het nut nog niet heb kunnen snappen, maar dat ligt aan mij.)

Hardware achter de WP is een 300L tank voor warmwater (DHW), 3-weg klep, vloerverwarming rechtstreeks op de WP.
Ik denk dat de beste regeling is, Tr gestuurd met temperatuur shiften.

Mijn vraag:
Voor Tr sturing + shiften, welke TOP parameters heb ik nodig?

Ik wil begrijpen van iedere parameters die ik hiervoor nodig heb, wat ze doen enzo. Nu is het nog een verwarrende brei voor mij.

bv.
TOP6 - Main_outlet_temp = meting - retour water temperatuur.
TOP7 - Main_target_temp = setpoint - retour water temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
edterbak schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:33:
Hoi allemaal, Goede morgen

Ik heb sinds begin dit jaar een WP, maar pas sinds deze week de pana aangesloten op Heishamon. @thehog Super bedankt voor je aanwijzingen en tips tijdens de installatie. Ik had wat issues met een slechte communicatie.

Nu werkt hij stabiel zo lijkt. alleen wat slecht internet, mqtt reconncts, but who cares. alles komt goed binnen.

Nu het volgende.
Ik wil graag wat sturing over de implementatie.
Ik draai Home Assistant + Node Red + Mosquitto (allen in proxmox)
Nu heb ik deze link gevonden:
https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant
Een hoop informatie is nu zichtbaar in HA.
- Alle paramaters (TOP0 >> TOP2000) :)
- Een aantal automations (Waarvan ik het nut nog niet heb kunnen snappen, maar dat ligt aan mij.)

Hardware achter de WP is een 300L tank voor warmwater (DHW), 3-weg klep, vloerverwarming rechtstreeks op de WP.
Ik denk dat de beste regeling is, Tr gestuurd met temperatuur shiften.

Mijn vraag:
Voor Tr sturing + shiften, welke TOP parameters heb ik nodig?

Ik wil begrijpen van iedere parameters die ik hiervoor nodig heb, wat ze doen enzo. Nu is het nog een verwarrende brei voor mij.

bv.
TOP6 - Main_outlet_temp = meting - retour water temperatuur.
TOP7 - Main_target_temp = setpoint - retour water temperatuur.
Ha, jij hebt exact dezelfde opstelling als ik, alleen heb ik een 400-liter boiler.
Op de https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md Github-pagina vindt je ook een kopje met MQTT-commands. Je kan via de Heishamon je complete compensatiecurve instellen, maar dat vind ik (op dit moment) nog niet nuttig. Ik stel de compensatiecurve op de panasonic display in, en doe de shift via mijn HA/Heishamon.

Dat gaat met het topic SET5. Die zet (afhankelijk van of je compensatiecurve of directe temperatuur gebruikt) een SHIFT (varierend van -5 tot +5) of de directe temperatuur in graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb al even zitten kijken naar die pagina. Had hem ook al gevonden, maar ik kom er niet genoeg wijs uit.

Huidige status is dat ik nu nog de kamerthermostaat gebruik (ruk ding) + WAR regeling.
Volgende week krijg ik vvw en ga ik het scenario draaien als ik al aangaf, met shiften. (althans pogen... )

Nu in Home Assistant krijg ik nog foutmeldingen over dat de shift out-of-range is. SP van de kamerthermostaat is 23C (grote afwijking ja) Ik denk dat de huidige instelling in de kamerthermostaat nog niet klopt, en dat hij daarom die meldingen geeft.
code:
1
Error while executing automation automation.set_heatshift_selector: Invalid value for input_number.heishamon_heatshift: 23.0 (range -5.0 - 5.0)

Vraag 1, Hoe zet ik de WP op shift mode. Ik vermoed dat ik gewoon de handleiding van de WP zelf er bij moet halen, en dan in de thermostaat wat verander. KLopt dit?

Vraag 2, in HomeAssistant staan nu een zooi automations. Moeten ze allemaal enabled zijn? of sommige juist niet?

Vraag 3. Ik gebruik ook Node Red. Eigenlijk Home Assistant alleen mijn mijn dashboard. Het regelwerk doe ik met node red.
https://github.com/Egyras...Red/NodeRed-Domoticz.json
Is de nodered flow uit de bovenstaande link te gebruiken? Er staat Domoticz in het pad namelijk. ?
En ALS ik dan die flow gebruik, dan hoef ik niet meer die automations in HA te gebruiken?

Ik heb dus nog wat 'noob' vragen. Straks zal het me vast allemaal duidelijk worden, maar dat heeft even tijd nodig :)

Alvast hartelijk bedankt sowieso dat je de tijd/moeite neemt te lezen/reageren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
edterbak schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:45:
Vraag 1, Hoe zet ik de WP op shift mode. Ik vermoed dat ik gewoon de handleiding van de WP zelf er bij moet halen, en dan in de thermostaat wat verander. KLopt dit?
De panasonic kan je óf op 'compensation curve' (WAR), óf op 'direct' (altijd dezelfde temperatuur) zetten. Een compensation curve, ook wel stooklijn, kan je een shift van -5 tot +5 graden geven om wat te finetunen, of bijvoorbeeld om tijdens een zonnige maar koude dag te compenseren voor de warmte van de zon. Ik weet niet waar jou pana op staat, maar dat is inderdaad een kwestie van de handleiding erop na slaan.
Vraag 2, in HomeAssistant staan nu een zooi automations. Moeten ze allemaal enabled zijn? of sommige juist niet?
Ik gebruik ze niet. Net als jij doe ik alle logica via Node-Red. Ik heb zelf flows gemaakt die tijdig de boiler opwarmen, van 'heat' naar 'cool' schakelen en de shift voor de stooklijn aanpassen. Ik gebruik bijvoorbeeld ook de standaard thermostaat-integratie van Home Assistant niet, die heb ik zelf in Node-Red geknutseld.
Vraag 3. Ik gebruik ook Node Red. Eigenlijk Home Assistant alleen mijn mijn dashboard. Het regelwerk doe ik met node red.
https://github.com/Egyras...Red/NodeRed-Domoticz.json
Is de nodered flow uit de bovenstaande link te gebruiken? Er staat Domoticz in het pad namelijk. ?
En ALS ik dan die flow gebruik, dan hoef ik niet meer die automations in HA te gebruiken?
Dat zou moeten werken: Node-Red is Node-Red, of het nu onder Domoticz of HA draait maakt niet uit. Kijk maar eens wat hij doet! Ik gebruik 'm niet, alle waarden van de Heishamon komen netjes als MQTT topic binnen. Ik heb voor alle topics een sensor aangemaakt zodat ik die in Node-Red kan gebruiken, of om als template sensor mee te rekenen (huidige COP, dagelijkse COP, dat soort dingen).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
edterbak schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:45:
Nu in Home Assistant krijg ik nog foutmeldingen over dat de shift out-of-range is. SP van de kamerthermostaat is 23C (grote afwijking ja) Ik denk dat de huidige instelling in de kamerthermostaat nog niet klopt, en dat hij daarom die meldingen geeft.
code:
1
Error while executing automation automation.set_heatshift_selector: Invalid value for input_number.heishamon_heatshift: 23.0 (range -5.0 - 5.0)
Even kort uitgelegd, jij gebruikt de WP nu in de modus met (interne) thermostaat en dan heb je dat shiften niet. In plaats van een shift tussen -5 en +5 heb jij een setpoint van de gewenste thermostaat-temperatuur (23 graden bv). Maar in de voorbeeld-yaml voor die setting zit een beperking tussen -5 en +5, waardoor je jouw gewenste +23 niet kan kiezen.

code:
1
2
3
4
5
  heishamon_heatshift:
    name: Set Heatshift Temperature
    min: -5
    max: 5
    step: 1

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dezelfde vraag ook even hier, want in het andere topic kwam geen reactie:
CurlyMo schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:45:
Weten jullie of bij Big Foots het draadeind vast zit aan het fixeerplaatje of dat het draadeind er los ingedraaid zit? Ik wil dat draadeind binnenkort gaan vervangen door een langer exemplaar. Als dat met het standaard plaatje kan is dat ideaal, anders moet ik met een ringetje gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:11:
Dezelfde vraag ook even hier, want in het andere topic kwam geen reactie:

[...]
https://m.media-amazon.com/images/I/51I6JeUQqXL._AC_.jpg
https://m.media-amazon.co...loNS88DIL._AC_SL1361_.jpg
dat?

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 30-08-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daarbij zitten ze geklonken. Hier zit een ander fixeerplaatje. Doordat de warmtepomp er op staat kan ik niet zomaar checken hoe dat hier zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Daarbij zitten ze geklonken. Hier zit een ander fixeerplaatje. Doordat de warmtepomp er op staat kan ik niet zomaar checken hoe dat hier zit.
ik vrees ook, als ik erop zoek, dat de ene "bigfoot" de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

ik vrees ook, als ik erop zoek, dat de ene "bigfoot" de andere niet is.
Dat had ik ook door. Ik heb ze van RJTec. Anders is het het plaatje vervangen door een moer waarmee ik fixeer. Volgens mij moet dat ook wel passen in de rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Magneetfilter heb ik nog niet langs zien komen in de TS. Is het een idee daar een linkje van toe te voegen inclusief beschrijving van het doel. Ik heb zover ik weet ook geen magneetfilter, maar wel alleen radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:40:
Magneetfilter heb ik nog niet langs zien komen in de TS. Is het een idee daar een linkje van toe te voegen inclusief beschrijving van het doel. Ik heb zover ik weet ook geen magneetfilter, maar wel alleen radiatoren.
Magneet is juist het enige waar het om gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Magneet is juist het enige waar het om gaat
Ik snap niet helemaal wat je hiermee zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je hiermee zegt?
Het enige bedreigende voor de pomp is kleine metaal deeltjes omdat hij zelf magnetisch is, dus het enige belangrijke is met magneet miniscule roest deeltjes er uit filteren.
Dus een extra filter zonder magneet is zinloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:40:
Als ik mij niet vergis heeft de J wel een magneet filtertje (in de filter zit een magneetje) en de H niet.. maar ik kan het ook gewoon weer allemaal door elkaar halen. :+

Bij de H is een losse magneetfilter volgens mij voorgeschreven door panasonic, van de j weet ik dat niet

als iemand zich geroepen voelt het uit te zoeken wil ik het wil in de TS zetten hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Als ik mij niet vergis heeft de J wel een magneet filtertje (in de filter zit een magneetje) en de H niet.. maar ik kan het ook gewoon weer allemaal door elkaar halen. :+
Dit soort dingen weten @Heronimo en @Ep Woody vast wel :)

@twain4me Gevonden:
Andere verbeteringen: stillere buitenunits / magneetfilter voor watercyclus.
https://www.aircon.panaso...r32-aquarea-j-generation/

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 30-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
twain4me schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Bij de H is een losse magneetfilter volgens mij voorgeschreven door panasonic, van de j weet ik dat niet

als iemand zich geroepen voelt het uit te zoeken wil ik het wil in de TS zetten hoor :)
Mijn J-serie heeft inderdaad een magneetfilter(tje). Ik heb er zelf nog een Caleffi Dirtmag magnetische vuilafscheider tussen zitten, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Dat had ik ook door. Ik heb ze van RJTec. Anders is het het plaatje vervangen door een moer waarmee ik fixeer. Volgens mij moet dat ook wel passen in de rails.
Je kunt ze ook laten zitten en de draadeinden erop zetten met koppelmoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

Je kunt ze ook laten zitten en de draadeinden erop zetten met koppelmoeren.
Ook een goed idee (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hier is sowieso een magneetfilter geinstalleerd, zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/radMGA_obRpbzMyIXd5HSgQCHnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAKStgTEgtkDEyYwOAQFqpFM.jpg?f=fotoalbum_large
Die heb ik gisteren geleegd.

Ik zie onderin de binnenunit van mijn J-serie split 2 afsluiters zitten met daartussen dan iets van een filter? Hoewel ik het er niet uit vind zien als een filter, eerder een soort grote uitgang ofzo... Zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Zoi7y5wj2HIUp3r8I56C-4P9zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zizx0wNw0VmkdlgLltB2QB1T.jpg?f=fotoalbum_large
Is dat inderdaad een filter, en hoe ga ik daarmee om?
Ik kan natuurlijk beide afsluiters dicht zetten, maar dan? Het zit ook best krap daar onderin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
sjimmie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:54:

Ik zie onderin de binnenunit van mijn J-serie split 2 afsluiters zitten met daartussen dan iets van een filter? Hoewel ik het er niet uit vind zien als een filter, eerder een soort grote uitgang ofzo... Zie deze foto:
[Afbeelding]
Is dat inderdaad een filter, en hoe ga ik daarmee om?
Ik kan natuurlijk beide afsluiters dicht zetten, maar dan? Het zit ook best krap daar onderin.
Dit is idd het filter met magneet.
Twee afsluiters dicht en die clip eraf. Dan kan je die eruit trekken, al heeft die wel een soort vacuum. Voorzichtig 1 vd twee afsluit ietsje openen helpt hem eruit duwen. Pas wel op, teveel is een waterballet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4sgTBbYJgH5H9U3T97HIaiRGfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n1NkqSSr3l6kff7ezOk7ttc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oke, ik snap de onderdelen over de kranen dicht en de ring eraf.
Maar 2. Pull up the Water Filter set? Dat spul zit gewoon onderin de WP vast op de (koperen) leidingen.
En onder dat water filter zit nog maar heel weinig ruimte, wellicht nieteens genoeg om dat Water Filter te verwijderen?

EDIT, ah bij de split staat het anders omschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu-KSMYQDbZ2ycApluP9Yhi0lkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qfR59GqRm0Jr79z1IFX5TDTJ.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door sjimmie op 31-08-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Hmm misschien begrijp ik je niet goed, maar dit is toch dezelfde handeling? Kranen dicht, clip eraf en messing kleurige dop eruit trekken.
Gebaseerd op de foto's lijkt m'n mono niet veel meer ruimte te hebben, maar het filter stelt ook niet zoveel voor.

Edit: oh wacht, ze lijken te zeggen dat je hem kan draaien idd.

[ Voor 11% gewijzigd door lampy25 op 31-08-2021 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
lampy25 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:28:
Edit: oh wacht, ze lijken te zeggen dat je hem kan draaien idd.
Precies, dat.
Maar in de manual van de split staat dat niet. Dus ik ga het straks proberen door in de krappe ruimte de dop eraf te trekken, ze zullen er vast over hebben nagedacht...

EDIT: klaar en het viel mee.
- Beide kraantjes dicht
- Ring eraf
- 1 kraantje heel langzaam iets open
- De dop wordt er dan door de druk vanzelf uitgewerkt
- kraantje weer snel dicht.

Er zat vuil op het filter en de magneet was goed zwart.

[ Voor 25% gewijzigd door sjimmie op 31-08-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Dus je moet eerst die zilveren metalen ring/klem van die buis afhalen. En die die kun je dan vervolgens eruit halen ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

@sjimmie In de split werkt het vrijwel het zelfde. Hier een all-in-one H-serie staan en dat is vrijwel het zelfde, maar zo te zien heb ik meer ruimte. Het gaasfilter (the mesh) zit vaak goed vast, dus enige kracht zetten is vaak noodzakelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:05:
Dus je moet eerst die zilveren metalen ring/klem van die buis afhalen. En die die kun je dan vervolgens eruit halen ?
Ja, zie mijn edit hierboven.
timovd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:05:
@sjimmieHet gaasfilter (the mesh) zit vaak goed vast, dus enige kracht zetten is vaak noodzakelijk.
Dat mesh filter kwam er bij mij juist meteen los uit vallen.

De ruimte is in de split zó krap dat het lastig is om de boel weer recht terug erin te proppen...

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 31-08-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

sjimmie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Dat mesh filter kwam er bij mij juist meteen los uit vallen.

De ruimte is in de split zó krap dat het lastig is om de boel weer recht terug erin te proppen...
- 1 kraantje heel langzaam iets open
- De dop wordt er dan door de druk vanzelf uitgewerkt
Fijn! Door één kraan iets open te zetten, trek je waarschijnlijk geen vacuum bij het losmaken van het filter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
@sjimmie maakt dus niet uit welk kraantje je open zet?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:12:
Het is en blijft een gesloten circuit, dus los van eventueel hoogteverschil (wat hier niet is) is er geen drukverschil tussen de ene kant of de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
timovd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

[...]

Fijn! Door één kraan iets open te zetten, trek je waarschijnlijk geen vacuum bij het losmaken van het filter.
Sterker nog, de druk duwt het spul naar buiten (vasthouden en op tijd weer dichtdraaien!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Possible schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:12:
Het vuil komt van rechts, dus ik zou de linker open doen. Daar zit ook het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Het vuil komt van rechts, dus ik zou de linker open doen. Daar zit ook het expansievat.
het vuil zit in het filter en aan de magneet, niet in dat minuscule stukje leiding…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
Goedemorgen,

Weet iemand een goede tool om de warmte afgifte van vloerverwarming te berekenen?
Ik had deze tool gevonden maar met een HoH afstand van 20 en een vloer van 8x16m kom ik dan wel heel gunstig uit..

Ook zie ik dat alle moderne huizen veel meer groepen op de verdeler hebben dan ik, dus de lengte van de slang zal ongetwijfeld ook een nadeel opleveren die in deze tool niet meegenomen wordt

In dezelfde lijn ben ik de afgifte aan het vergelijken van reguliere T22 radiatoren (met DBE) en Jaga Strada radiatoren. Ik gebruik deze tool met DBE waarden op 45/40/20 en deze tabel met Jaga vermogens. De T22 radiatoren met booster lijken vergelijkbare vermogens te hebben als de Jaga strada's (zonder booster). Echter gaat het vermogen van een Jaga aanzienlijk omhoog als je deze boost.

Een voorbeeld, twee radiatoren, beide 100 x 50 CM, uitgaande van 45/40/20
RadiatorVermogen zonder DBEVermogen met DBE
T22 Radiator509 Watt777 Watt
Jaga Strada788 Watt1567 Watt

Is dat marketing? Of ook jullie beeld?
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:17:
[...]

Als je een geschikte regelaar hebt, bijvoorbeeld een Panasonic warmtepomp met een uitbreidingsprint, dan kun je ook je verdeler definitief verbouwen met een drieweg 3-point regelventiel. De temperatuurregeling van het vloerverwarmingswater kun je dan volgens WAR en eventueel een kamerthermostaat doen. Het schema staat hieronder geschetst:

[...]
@FransvWoerkom toch even als check: heb je bewust gekozen voor een drieweg 3-point regelventiel met servomotor? Ik probeer de meerwaarde te begrijpen t.o.v. een mengventiel met thermostaat?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
rbrt schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:16:
Dat komt omdat het een convector is. Die heeft heel veel kleine vinnen voor warmteafgifte en ook heel veel contactoppervlak om een geforceerde luchtstroom doorheen te brengen. Net als in je WP of je PC koeler :)

Afbeeldingslocatie: https://14fcff3ca6395ea19180-e28dea9290b98a380fe8af8e9eca99dc.ssl.cf3.rackcdn.com/prod-picture_111-498584.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 01-09-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rbrt schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:16:
Goedemorgen,

Weet iemand een goede tool om de warmte afgifte van vloerverwarming te berekenen?
Ik had deze tool gevonden maar met een HoH afstand van 20 en een vloer van 8x16m kom ik dan wel heel gunstig uit..

Ook zie ik dat alle moderne huizen veel meer groepen op de verdeler hebben dan ik, dus de lengte van de slang zal ongetwijfeld ook een nadeel opleveren die in deze tool niet meegenomen wordt

In dezelfde lijn ben ik de afgifte aan het vergelijken van reguliere T22 radiatoren (met DBE) en Jaga Strada radiatoren. Ik gebruik deze tool met DBE waarden op 45/40/20 en deze tabel met Jaga vermogens. De T22 radiatoren met booster lijken vergelijkbare vermogens te hebben als de Jaga strada's (zonder booster). Echter gaat het vermogen van een Jaga aanzienlijk omhoog als je deze boost.

Een voorbeeld, twee radiatoren, beide 100 x 50 CM, uitgaande van 45/40/20
RadiatorVermogen zonder DBEVermogen met DBE
T22 Radiator509 Watt777 Watt
Jaga Strada788 Watt1567 Watt

[...]

@FransvWoerkom toch even als check: heb je bewust gekozen voor een drieweg 3-point regelventiel met servomotor? Ik probeer de meerwaarde te begrijpen t.o.v. een mengventiel met thermostaat?
1. De lengte van de slang doet er niet toe, alleen de gemiddelde temperatuur van de slang. Als je met "gunstig uitkomen" bedoelt dat je afgifte hoog is, dan moet je de aanvoertemperatuur verlagen. Bij een steenachtige vloer is een aanvoer van 27, een vloertemperatuur van 23,5 en een kamertemperatuur van 20 normaal.

2. Een convector is gebouwd als convector met veel lamel-oppervlak. Bij een radiator telt ook het stralingsvermogen. Dat verbetert niet bij DBE (in tegendeel).

3. Bij de driewegklep kun je de temperatuur in de slangen regelen tussen aanvoertemperatuur van de verdeler en vloertemperatuur. Bij een tweewegklep is de temperatuur van de slangen door de menging altijd lager dan de aanvoertemperatuur. Panasonic regelt met de uitbreidingsprint en een sensor van de slangtemperatuur de besturing van de drieweg regelklep.
Als de aanvoertemperatuur van de verdeler veel hoger is dan de slangtemperatuur, kan het ook met een tweewegklep. Mijn ervaring afgelopen voorjaar was dat ik voortdurend aan de thermostaatkraan moest draaien.

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
CurlyMo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:20:
[...]

Dat komt omdat het een convector is. Die heeft heel veel kleine vinnen voor warmteafgifte en ook heel veel contactoppervlak om een geforceerde luchtstroom doorheen te brengen. Net als in je WP of je PC koeler :)

[Afbeelding]
Bedankt @CurlyMo , ik heb op Marktplaats diverse Jaga radiatoren op het oog die ik kan gebruiken om T21 en T20 radiatoren te vervangen boven.

Ik zou dan op het volgende uitkomen (dikgedrukt is geboost, geel betekent vervangen met een Jaga)
Voor de berekening van afgifte van vloer gebruik ik de 27 graden aanvoertemperatuur van @FransvWoerkom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8hO4NoIg8O3tM7uwwlgxToHhpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vHOhyMkjwMfu2ihuZk872SG0.png?f=user_large

In mijn huidige configuratie kan ik zo'n 7kW aan warmte kwijt, met de Jaga's zou het 10.8kW zijn, meer dan genoeg voor de 9kW J serie.

Klinkt dit als een zinnige investering? Ik kan ook wel de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming omhoog gooien maar dan vrees ik dat het op de kinderkamers koud blijft.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:43
Hoi allemaal,

Ik zit te kijken/berekenen of een Panasonic Monobloc iets voor ons relatief jonge huis is. Het betreft een schuurwoning uit 2016 met een CV-installatie. Wat gegevens over de woning:

3-verdiepingen (2 boven de grond, 1 kelder).
234m2 oppervlakte.
Woonkamer: vloerverwarming.
Bovenverdieping: 2 slaapkamers en 1 badkamer. Radiatoren op slaapkamers uit. Badkamer altijd aan (design radiator met retour door de vloer).
Kelder: radiatoren (badkamer, slaapkamer, bioscoop, technische ruimte, kantoor). Elke ruimte heeft 1 of 2 radiatoren maar behalve op kantoor staat alles uit, omdat de kelder vrij constant van temperatuur is.

We stoken momenteel weersafhankelijk (max aanvoer 45C, min 20C), ruimte invloed laag. De radiatoren worden vrijwel nooit echt warm, maar genoeg om het behagelijk te maken. De Z-W zijde van het huis is vrijwel helemaal van glas (inclusief kelder), waardoor de zon veel invloed heeft op de temperatuur in huis. Ook de reden dat we weersafhankelijk stoken, omdat we anders 's avonds te weinig warmte ervaren. Voor dit laatste komt er een vrijstaande gaskachel op propaan (toekomst).

Volgens mijn laatste jaarafschrift (01-03-2020 / 04-03-2021, volledig thuis gewerkt):
Gasvebruik: 1553 m3 waarvan +-204m3 voor sww.
Graaddagen: 3190 (ik reken met een gem 17C stookgrens, 19C etmaal gem.)

Kan ik hiermee concluderen dan een 7kW installatie voldoende moet zijn?

De installatie wil ik zelf doen (met een beetje hulp van mijn zwager :-) )

• dirkdeman
c0sje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:19:
Hoi allemaal,

Ik zit te kijken/berekenen of een Panasonic Monobloc iets voor ons relatief jonge huis is. Het betreft een schuurwoning uit 2016 met een CV-installatie. Wat gegevens over de woning:

234m2 oppervlakte.
Bovenverdieping: 2 slaapkamers en 1 badkamer. Radiatoren op slaapkamers uit. Badkamer altijd aan (design radiator met retour door de vloer).
Kelder: radiatoren (badkamer, slaapkamer, bioscoop, technische ruimte, kantoor). Elke ruimte heeft 1 of 2 radiatoren maar behalve op kantoor staat alles uit, omdat de kelder vrij constant van temperatuur is.

We stoken momenteel weersafhankelijk (max aanvoer 45C, min 20C), ruimte invloed laag. De radiatoren worden vrijwel nooit echt warm, maar genoeg om het behagelijk te maken. De Z-W zijde van het huis is vrijwel helemaal van glas (inclusief kelder), waardoor de zon veel invloed heeft op de temperatuur in huis. Ook de reden dat we weersafhankelijk stoken, omdat we anders 's avonds te weinig warmte ervaren. Voor dit laatste komt er een vrijstaande gaskachel op propaan (toekomst).

Volgens mijn laatste jaarafschrift (01-03-2020 / 04-03-2021, volledig thuis gewerkt):

Volgens de @koevlaas2 formule kom ik op 7,5kW uit, maar dat is nog zonder SWW. Persoonlijk zou ik ‘m een maatje groter nemen (9kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
c0sje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:19:
Hoi allemaal,

234m2 oppervlakte.

bij twijfelgevallen is het altijd handig om even te checken met een andere berekenings methode

vrijstaand 2016 volgens nederlandse bouwbesluit met ventilatie DWTW

38*234 => 8892kWh per jaar

8892/1634=5,4 KW (bij koud weer)

Een 7 zou denk ik net kunnen maar ik zou voor een 9 gaan, sneller warm water, iets extra's over.

1300m3 gas * 8,5 = 11050 kWh. per jaar je zit dus nog een 20% aan de hoge kant met je verbruik. (of ik heb het fout dat je een wtw hebt.)

ga je uit van die 1300m3 gas => 11050/1634=6,7 KW met warm water kom je dan boven de 7KW (bij koud weer) uit dus is een 7 dan erg krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
dirkdeman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:41:
[...]

Volgens de @koevlaas2 formule kom ik op 7,5kW uit, maar dat is nog zonder SWW. Persoonlijk zou ik ‘m een maatje groter nemen (9kW).
Met SWW, maar 9 kW mag ook, als je maar bij -10c nog ongeveer 7 kW hebt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
twain4me schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:28:
[...]

bij twijfelgevallen is het altijd handig om even te checken met een andere berekenings methode

vrijstaand 2016 volgens nederlandse bouwbesluit met ventilatie DWTW

38*234 => 8892kWh per jaar

8892/1634=5,4 KW (bij koud weer)

Een 7 zou denk ik net kunnen maar ik zou voor een 9 gaan, sneller warm water, iets extra's over.

1300m3 gas * 8,5 = 11050 kWh. per jaar je zit dus nog een 20% aan de hoge kant met je verbruik. (of ik heb het fout dat je een wtw hebt.)

ga je uit van die 1300m3 gas => 11050/1634=6,7 KW met warm water kom je dan boven de 7KW (bij koud weer) uit dus is een 7 dan erg krap.
Bedankt! Ik heb geen WTW (ventilatie type C). Om maar aan de safe side te zitten lijkt mij een 9kW dan inderdaad beter. Helemaal met mogelijke gezinsuitbreiding en er meer ruimtes verwarmd worden. Ik wil de WH-MDC09J3E5 bij RJTEC halen gezien de gunstige aanschafprijs (kan ik hier als particulier betalen? Of dien ik het zakelijk te kopen (ook mogelijk).

Begrijp ik het goed, dat wanneer ik SWW via de warmtepomp laat lopen een boilervat moet nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
c0sje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:51:
[...]

Bedankt! Ik heb geen WTW (ventilatie type C). Om maar aan de safe side te zitten lijkt mij een 9kW dan inderdaad beter. Helemaal met mogelijke gezinsuitbreiding en er meer ruimtes verwarmd worden. Ik wil de WH-MDC09J3E5 bij RJTEC halen gezien de gunstige aanschafprijs (kan ik hier als particulier betalen? Of dien ik het zakelijk te kopen (ook mogelijk).

Begrijp ik het goed, dat wanneer ik SWW via de warmtepomp laat lopen een boilervat moet nemen?
misschien kan je beter kijken naar immotech (volgens mij heten ze zo) die is een heel stuk minder ver duitsland in. op dit moment is het lastig om te bestellen bij RJtec, althans dat heb ik begrepen.
kopen is nooit een probleem. de afstand/verzenden wel.

misschien wil hij het zakelijk wel versturen, dan heeft hij minder risico (consumenten bescherming) en de nieuwe regels rond btw zijn dan ook geen ding voor hem.

Maar ik heb geen recente ervaring hierin, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
c0sje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:51:
[...]

Als jij een dergelijke vraag nog moet stellen, lijkt het je dan wel verstandig om een WP zelf te installeren en in te kopen? Je gaat dan nog een hoop uitdagingen tegen komen....
In alle gevallen kan ik je alleen maar aanraden om van de diverse WP topics in ieder geval de laatste versie even helemaal en compleet te lezen. Dan zit je er een stuk beter in.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ga hem morgen ophalen in ieder geval.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
Andrehj schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:10:
[...]

Als jij een dergelijke vraag nog moet stellen, lijkt het je dan wel verstandig om een WP zelf te installeren en in te kopen? Je gaat dan nog een hoop uitdagingen tegen komen....
In alle gevallen kan ik je alleen maar aanraden om van de diverse WP topics in ieder geval de laatste versie even helemaal en compleet te lezen. Dan zit je er een stuk beter in.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Succes!
Bedankt voor het leesvoer! Ik installeer het niet helemaal zelf, maar met mijn zwager. Maar ik leer graag bij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
c0sje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:48:
[...]

Bedankt voor het leesvoer! Ik installeer het niet helemaal zelf, maar met mijn zwager. Maar ik leer graag bij!
Installatie is één ding, dat heb ik ook zelf gedaan terwijl ik het nooit eerder heb gedaan. Maar ik heb van tevoren alle topics hier doorgenomen, vragen gesteld zodat alles me 100% duidelijk was, en een heel schema gemaakt met wát wáár moet komen, exact hoeveel meter leiding, en hoeveel perskoppelingen van iedere soort. En dan nog loop je tegen dingen aan die in de praktijk anders blijken te zijn.

Ik raad je echt aan om in ieder geval de TS door te lezen tot je ‘m voor 100% begrijpt, en dat je een schema met ‘boodschappenlijst’ maakt. Tot die tijd hoef je nog niet aan installatie te denken. Fijn dat je zwager dat doet, maar ik neem aan dat hij niet de verantwoordelijkheid draagt over wat er besteld gaat worden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
twain4me schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:56:
[...]

misschien kan je beter kijken naar immotech (volgens mij heten ze zo) die is een heel stuk minder ver duitsland in. op dit moment is het lastig om te bestellen bij RJtec, althans dat heb ik begrepen.

misschien wil hij het zakelijk wel versturen, dan heeft hij minder risico (consumenten bescherming) en de nieuwe regels rond btw zijn dan ook geen ding voor hem.

Maar ik heb geen recente ervaring hierin, sorry.
Recente ervaring: vorige week dinsdag bij rjtec besteld. Was wel even gedoe met pay-pall en creditcard maar uiteindelijk is het gelukt. Volgende dag twee mails. 1 bestelling was geannuleerd (deze was niet betaald) en een mail met mededeling dat de 9kw j versie woensdag of vrijdag verzonden zou worden. Afgelopen maandag mail dat Apparaat is opgehaald en daarna contact gehad met vervoerder. Donderdag is apparaat in metelen (vlakbij Enschede) bezorgd. Met aanhanger opgehaald. Vervoerder met laadklep en pompwagen panasonic met pallet en al overgeladen. Nu was het 210 km enkele reis ipv 780.
Morgen met vier man de pana naar boven sjouwen…..
Zover mijn ervaring. Via website kan je niet meer naar nl versturen. Afleveradres kan alleen Duitsland zijn. Factuuradres staat wel op nl adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Daan140 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:01:
[...]

Recente ervaring: vorige week dinsdag bij rjtec besteld. Was wel even gedoe met pay-pall en creditcard maar uiteindelijk is het gelukt. Volgende dag twee mails. 1 bestelling was geannuleerd (deze was niet betaald) en een mail met mededeling dat de 9kw j versie woensdag of vrijdag verzonden zou worden. Afgelopen maandag mail dat Apparaat is opgehaald en daarna contact gehad met vervoerder. Donderdag is apparaat in metelen (vlakbij Enschede) bezorgd. Met aanhanger opgehaald. Vervoerder met laadklep en pompwagen panasonic met pallet en al overgeladen. Nu was het 210 km enkele reis ipv 780.
Morgen met vier man de pana naar boven sjouwen…..
Zover mijn ervaring. Via website kan je niet meer naar nl versturen. Afleveradres kan alleen Duitsland zijn. Factuuradres staat wel op nl adres
En staat er 19 of 21% BTW op de factuur? Is hiermee een wormgat in de nieuwe BTW wetgeving gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:21:
[...]

En staat er 19 of 21% BTW op de factuur? Is hiermee een wormgat in de nieuwe BTW wetgeving gevonden?
19 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

twain4me schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:56:
[...]

...
Immotec24. Geen ervaring overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb hem (Pana mono 5kw) opgehaald vandaag en uiteraard uitgepakt. Ik mis alleen de afstandsbediening, die zat niet bij de boekjes. Zit dat ding ergens anders verstopt?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
martijn v o schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:19:
Ik heb hem (Pana mono 5kw) opgehaald vandaag en uiteraard uitgepakt. Ik mis alleen de afstandsbediening, die zat niet bij de boekjes. Zit dat ding ergens anders verstopt?
In de behuizing gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:10
Die zit veilig opgeborgen achter het rechter paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

In de behuizing niet, ik had de twee klepje wel even open geschroefd.
ga ik daar even zoeken. dank.

Klopt daar zat ie verstopt, ik heb de bovenkant eraf gehaald van het paneel kreeg ik een schroef niet los.
Bovenplaat is ook aardig gedeukt overal, terwijl de machine goed verpakt was en ook geen beschadigingen aan de verpakking was te zien.

[ Voor 110% gewijzigd door martijn v o op 04-09-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
martijn v o schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:55:
Klopt daar zat ie verstopt, ik heb de bovenkant eraf gehaald van het paneel kreeg ik een schroef niet los.
Rechter paneel zul je toch echt los moeten maken, want daar zitten je elektrische aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
martijn v o schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:55:
In de behuizing niet, ik had de twee klepje wel even open geschroefd.
ga ik daar even zoeken. dank.

Bovenplaat is ook aardig gedeukt overal, terwijl de machine goed verpakt was en ook geen beschadigingen aan de verpakking was te zien.
Waar heb je de wp opgehaald?, een paar weken geleden was hier ook al een lang verhaal over een flink ingedeukte boilervat.

Door de klant terug gestuurde producten die bij de importeur of installateur weer in een (als) nieuwe doos worden geschoven...waar bij de verzekering de schade heeft betaald :+

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 05-09-2021 08:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1 ... 22 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.