PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik was op zoek naar een uitleessysteem waar je live wat kan monitoren maar ook grafieken kan maken.
Ik ga op de warmtepomp twee kwh meters met modbus plaatsen a 50 euro per stuk. een voor de compressor en een voor het verwarmingselement.
Ik heb nog liggen twee Kampstrup 403 warmtemeters met m-bus maar daar zijn aparte communicatiemodules voor te krijgen met mod-bus als m-bus niet werkt.
Dan plaats ik voor de warmtepompboiler ook een kwh meter met modbus.
Dan ga ik het uitlezen met CEMM-plus (zonder abbo). https://cemm.nl/ a 239 euro.
Dan heb ik alleen nog een modbus kabel nodig.
Ik kan dan zowel de warmtepomp uitlezen maar ook de warmtepomboiler om een goede COP berekening te maken. Kost me 500 euro, maar dan geen abonnement en overpompen van data naar een grafiekensite.
Voordeel is dat als ik een display neem met internet (ipad achtig) ik hem op de muur ook kan laten presenteren.
[ Voor 6% gewijzigd door martijn v o op 05-09-2021 11:28 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik weet niet wat een CEMM is maar ik lees mijn Kamstrup403 uit met een USB-serieelconverter van 30 piek. Die prik ik in mijn RPi waar mijn domotica-systeem (Home Assistant, gratis) op draait, inclusief Grafana voor alle mogelijke dataporo-grafiekjes. Die draait nu ook op een tablet. Bijkomend voordeel is dat ik niet alleen grafiekjes heb, maar mijn hele huis (incl. warmtepomp!) kan aansturen met de tablet. Ik schat overigens in dat de meeste Tweakers dat zo doen…martijn v o schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:24:
Ik heb het volgende bedacht voor het uitlezen. Ik ben geen programmeur en de Rasberry PI en dat soort dingen is voor mij nieuw.
Ik was op zoek naar een uitleessysteem waar je live wat kan monitoren maar ook grafieken kan maken.
Ik ga op de warmtepomp twee kwh meters met modbus plaatsen a 50 euro per stuk. een voor de compressor en een voor het verwarmingselement.
Ik heb nog liggen twee Kampstrup 403 warmtemeters met m-bus maar daar zijn aparte communicatiemodules voor te krijgen met mod-bus als m-bus niet werkt.
Dan plaats ik voor de warmtepompboiler ook een kwh meter met modbus.
Dan ga ik het uitlezen met CEMM-plus (zonder abbo). https://cemm.nl/ a 239 euro.
Dan heb ik alleen nog een modbus kabel nodig.
Ik kan dan zowel de warmtepomp uitlezen maar ook de warmtepomboiler om een goede COP berekening te maken. Kost me 500 euro, maar dan geen abonnement en overpompen van data naar een grafiekensite.
Voordeel is dat als ik een display neem met internet (ipad achtig) ik hem op de muur ook kan laten presenteren.
Edit: die CEMM is een energiemeter? Wat doet dat anders dan mijn 3 euro kostende kabeltje dat van mijn slimme meter naar mijn RPi loopt?
Wederom een vraag van mijn kant..
In het openingstopic staat het volgende
Dit zijn de minimale vermogens van 1fase modellen, zijn er ook minimale vermogens van 3fase (T-CAP) modellen bekend zoals WH-MXC09H3E8 ?Indicatie minimaal vermogen.
Model Minimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E5 1400 Watt
MDC07H3E5 2500 Watt
MDC05J3E5 2500 Watt
MDC07J3E5 2500 Watt
Niet dat ik dit model nu persé overweeg, meer om een goed beeld te hebben van de verschillen
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
ik dacht dat er meting waren van 4200W maar dat weet ik niet helemaal meer zeker en ik ben te lui om dat soort dingen zelf te meten
Met een lage aanvoertemp zonder vloerverwarming niet makkelijk kwijt te raken in een doorsnee huis.
Tot nu toe is er, volgens mij, nog niemand overleden aan (of opgepakt voor) een pendelende warmtepomp. 😉twain4me schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:04:
@rbrt 3 fase T-cap Ga er maar vanuit dat die in iedergeval niet onder de 4000 komen. Er is diverse malen over gesporken in andere topics.
ik dacht dat er meting waren van 4200W maar dat weet ik niet helemaal meer zeker en ik ben te lui om dat soort dingen zelf te meten
Met een lage aanvoertemp zonder vloerverwarming niet makkelijk kwijt te raken in een doorsnee huis.
Dat je dat wilt voorkomen wil niet zeggen dat het niet zou mogen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
en waar beweer ik dat dit gaat gebeuren..sjimmie schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:06:
[...]
Tot nu toe is er, volgens mij, nog niemand overleden aan (of opgepakt voor) een pendelende warmtepomp. 😉
Nee dat is waar, maar uit diverse adviezen begreep ik dat het comfortabeler/gunstiger is om een lage minimum afgifte te hebben.sjimmie schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:06:
[...]
Tot nu toe is er, volgens mij, nog niemand overleden aan (of opgepakt voor) een pendelende warmtepomp. 😉
We gaan de open haard slopen en vervangen met een 80% rendement haard dus daarmee kan dit een argument zijn om voor een 1fase (niet t-cap) model te kiezen.
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Wat je niet kwijt kan in je afgifte hoef je ook niet aan vermogen in je Wp te hebben.. en je afgifte is afgestemd op je warmteverlies. (of niet natuurlijk, en dan kan het zijn dat je moet bijstoken)rbrt schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:15:
[...]
Nee dat is waar, maar uit diverse adviezen begreep ik dat het comfortabeler/gunstiger is om een lage minimum afgifte te hebben.
We gaan de open haard slopen en vervangen met een 8kW rendement haard dus daarmee kan dit een argument zijn om voor een 1fase (niet t-cap) model te kiezen.
Het minimum vermogen (in het stookseizoen) van mijn MXC12H9E8 was 3,6kW met een input van 0,8kW bij een buitentemperatuur van 6°, een Ta van 28° en een Tr van 24°. De compressor liep met 19Hz.rbrt schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:44:
Vorige week rondje NL gereden, nu 5 Jaga's opgehaald voor minder geld dan wat 1 nieuwe kostalle SLK's krijgen TWIN convectoren en DBE. Zal vast meer doen dan de ingetimmerde T20 radiatoren..
Wederom een vraag van mijn kant..
In het openingstopic staat het volgende
[...]
Dit zijn de minimale vermogens van 1fase modellen, zijn er ook minimale vermogens van 3fase (T-CAP) modellen bekend zoals WH-MXC09H3E8 ?
Niet dat ik dit model nu persé overweeg, meer om een goed beeld te hebben van de verschillen
YouTube: DE_Wie beantrage ich eine Garantieverlägerung?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
wat ik bedoelde te zeggen is dat er op heel veel plekken een taboe ligt op pendelen, terwijl dat soms gewoon niet te voorkomen is en ook niet per sé een groot probleem hoeft te zijn.twain4me schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:10:
[...]
en waar beweer ik dat dit gaat gebeuren..of dat het niet zou mogen.
Ik zal dat eens proberen. Ik heb een Panasonic pro account.Carboy54 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:42:
Garantie verlenging bij Panasonic DE. Kunnen wij hier ook wat mee voor onze Panaas uit Duitsland??
YouTube: DE_Wie beantrage ich eine Garantieverlägerung?
Edit... nee dat staat er in Nederland niet bij.
ik heb een eigen thermostaat gebouwd met een esp32 en espeasy, die vervolgens gekoppeld is aan een raspberrypi met homeassistant.Possible schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:10:
Regel jij je pana trouwens @sjimmie met home assistant icm met de thermostat ?
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik heb hier nog een node mcu bordje liggen. Neem aan dat het daar ook op kan? Deze heb je vervolgens verbonden met een temp sensor ofzo?sjimmie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:32:
[...]
ik heb een eigen thermostaat gebouwd met een esp32 en espeasy, die vervolgens gekoppeld is aan een raspberrypi met homeassistant.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Heb je gekeken naar het linkje naar mijn ESPEasy implementatie in de TS? Dat geeft wel aardig een indruk.Possible schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:42:
[...]
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik heb hier nog een node mcu bordje liggen. Neem aan dat het daar ook op kan? Deze heb je vervolgens verbonden met een temp sensor ofzo?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja, maar dat gaat bij boven de pet. Heb je ook een soort van kant en klare bin file die ik erop kan flashen ?CurlyMo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:43:
[...]
Heb je gekeken naar het linkje naar mijn ESPEasy implementatie in de TS? Dat geeft wel aardig een indruk.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja, gewoon ESPEasy.Possible schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:55:
[...]
Ja, maar dat gaat bij boven de pet. Heb je ook een soort van kant en klare bin file die ik erop kan flashen ?
Heb je post zitten lezen maar het is nog allemaal
abracadabra voor mij.
Heb de heisomon draaien in home assistant dus denk dat ik eerst maar eens wil gaan kijken wat ik met shifst kan doen icm war (wat ik wil gaan draaien aankomende herfst / winter.)
Naast de bin moet je dan sowieso de sensor (ik heb een bme280) aansluiten en evt wat calibreren, en dan vooral zorgen dat espeasy met home-assistant communiceert (in 2 richtingen).
Vooral dat HA deel is niet zo 1-2-3 uit te leggen.
Ik heb dan vervolgens een relais aan de esp hangen die de panasonic op zijn thermostaat aansluiting aanstuurt, dus dat moet je dan ook nog hardwarematig en softwarematig regelen.
Daarvoor gebruik ik dan een thermostaat functie in espeasy, maar vanuit HA kan ik daarvan de waardes (setpoint, hysteresis, wisselen voor nachtverlaging, enz) bepalen.
Volgens mij staat dat los van elkaar qua communicatie maar kan me voorstellen dat de WP helemaal niks doet zonder de controller. Nog nooit getestCurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:48:
@thehog Kan het kloppen dat de WP geen data genereert richting de Heishamon als de remote controller niet aangesloten is? Hier wordt de tuin verbouwd en de WP heeft een mooi hoekje gekregen. Ik heb alles weer aangesloten buiten dus die remote controller.
Dan ga ik me pas zorgen maken zodra de RC er weer aan zit en het alsnog niet werkt.thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:50:
[...]
Volgens mij staat dat los van elkaar qua communicatie maar kan me voorstellen dat de WP helemaal niks doet zonder de controller. Nog nooit getest
Ik zie het inderdaad. de thermostaat functie is niet echt nodig voor mij omdat ik toch war wil gaan draaien straks.sjimmie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:45:
@Possible eerlijk gezegd is zoiets niet in een simpele standaard bin met standaard config vast te leggen.
Naast de bin moet je dan sowieso de sensor (ik heb een bme280) aansluiten en evt wat calibreren, en dan vooral zorgen dat espeasy met home-assistant communiceert (in 2 richtingen).
Vooral dat HA deel is niet zo 1-2-3 uit te leggen.
Ik heb dan vervolgens een relais aan de esp hangen die de panasonic op zijn thermostaat aansluiting aanstuurt, dus dat moet je dan ook nog hardwarematig en softwarematig regelen.
Daarvoor gebruik ik dan een thermostaat functie in espeasy, maar vanuit HA kan ik daarvan de waardes (setpoint, hysteresis, wisselen voor nachtverlaging, enz) bepalen.
Echter het lage vermogen / frequentie van de compressor is dan wel weer fijn met dat script van @CurlyMo
Vorig jaar heb ik 860m3 gas verbruikt. Dat is ongeveer (860 * 9,77 = ) 8400 kWh warmte geweest. 2100kWh op COP 4,5 is ongeveer 9450kWh warmte wat gezien de enorm koude week kan wel kloppen i.c.m. mijn huis. Dan nog de SWW van ~ 400kWh. Al met al ben ik best tevreden.
T.o.v. vorig jaar heb ik namelijk maar 2112kWh meer verbruikt (excl. eigen verbruik zonnepanelen).
Edit: Cijfers klopte niet helemaal.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 27-09-2021 15:01 ]
De wp gaat uit als de verbinding met de rc wegvalt. Wel al onbedoeld getest.thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:50:
[...]
Volgens mij staat dat los van elkaar qua communicatie maar kan me voorstellen dat de WP helemaal niks doet zonder de controller. Nog nooit getest
Kan ook best zijn dat je bewust of onbewust nog een stukje nachtverlaging oid had in je oude situatie.. en uiteindelijk is dat qua warmte vraag voordeliger dan 24/7 verwarmen.CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:08:
Qua statistieken. Ik heb afgelopen jaar nagenoeg precies 2100kWh (2045kWh / 55kWh) verbruikt volgens mijn kWh meters voor verwarming.
wat gezien de enorm koude week kan wel kloppen i.c.m. mijn huis..
en gewoon omdat het leuk is..
In de nederlandse energie mix is gas iets van 50% dus ~ 1000kWh is opgewekt met groningsgas. wat ongeveer 1666 kWh kost aan "gas" => ~ 180m3 ze zullen dus blij met je zijn in groningen

Dat is een forse verhouding van 1/3 ,ik heb 1350 kuub verwisseld met 2600 kWh, verhouding 1:2CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:08:
Qua statistieken. Ik heb afgelopen jaar nagenoeg precies 2100kWh (2045kWh / 55kWh) verbruikt volgens mijn kWh meters voor verwarming.
Vorig jaar heb ik 720m3 gas verbruikt. Dat is ongeveer (720 * 9,77 = ) 7034,4 kWh warmte geweest. 2100kWh op COP 4 is ongeveer 8400kWh warmte wat gezien de enorm koude week kan wel kloppen i.c.m. mijn huis.. Dan nog de SWW van ~ 300kWh. Al met al ben ik best tevreden.
T.o.v. vorig jaar heb ik namelijk maar 2112kWh meer verbruikt (excl. eigen verbruik zonnepanelen).
1 PVoutput . Dongen NB
Jij had ook nog een palletkachel?reneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:59:
[...]
Dat is een forse verhouding van 1/3 ,ik heb 1350 kuub verwisseld met 2600 kWh, verhouding 1:2
Wel twee, maar die staan niet aan.
Verhouding 1:2 is heel normaal, met veel vloerverwarming en betere isolatie waardoor lage water temperatuur gebruikt kan worden, gaan ze zelfs naar 1.7 toe.
Dus ergens verlies je nog wat..... Of je meting is niet exact zuiver.
Met een wpb maar 300 kWh gebruiken kan eigenlijk niet, je verliest al 250 alleen met standby verlies, tenzij je maar één keer per week doucht klopt er iets niet.
1 PVoutput . Dongen NB
2x per week douchen en elke zondag het bad uit mn hoofd ...reneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:15:
[...]
Wel twee, maar die staan niet aan.
Verhouding 1:2 is heel normaal, met veel vloerverwarming en betere isolatie waardoor lage water temperatuur gebruikt kan worden, gaan ze zelfs naar 1.7 toe.
Dus ergens verlies je nog wat..... Of je meting is niet exact zuiver.
Met een wpb maar 300 kWh gebruiken kan eigenlijk niet, je verliest al 250 alleen met standby verlies, tenzij je maar één keer per week doucht klopt er iets niet.
Context is jaren '30 met redelijke isolatie en niet enorm veel afgifte door enkel radiatoren. Ik moet het dus doen met de stooklijn 32/12 - 41/-6. Komt ook nog het warmteverlies van de WPB bij. Die verwarmd namelijk binnen/binnen op de warmte van de WP.reneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:15:
[...]
De WPB geeft dit zelf aan. We douchen beide maar 2x per week en gaan samen 1x per week in bad. Daarnaast stuur ik dat ding zelf aan om zo zuinig mogelijk te zijn. Mijn eigen sensor zegt 335kWh, dus iets hoger en hij is rond oktober geïnstalleerd dus er komt nog ~30kWh bij. Dus zeg 375kWh.Met een wpb maar 300 kWh gebruiken kan eigenlijk niet, je verliest al 250 alleen met standby verlies, tenzij je maar één keer per week doucht klopt er iets niet.
Overigens, 1:2 ga ik voor. Dat is een stuk dichter bij energieneutraal. Ik kom nu zo'n 1800kWh tekort.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 08-09-2021 13:41 ]
2019: 487 Kwh
2020: 412 Kwh
2021 tot 31 december nu: 306 Kwh. Deze zal nu hoger worden omdat ik mijn overschot aan pv hierin stop als teruglevering boven de 600 watt is.
Op basis van de instructies van Zwartevogel heb ik de flows toegevoegd aan Node-Red (ook vertalingen naar het Engels uitgevoerd).
Node-Red heb ik als volgt geinstalleerd:
1
| sudo docker run -it -p 1880:1880 -v myNodeREDdata:/data --name mynodered nodered/node-red |
Hoe kan ik vervolgens dit uitvoeren?
1
2
3
4
| Execute the following commands on the command line of your linux device where Node-Red is running: touch /tmp/cookie.txt chmod 777 /tmp/cookie.txt In this file the cookies are stored which are used in the api calls. |
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Grofweg dit:timovd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:53:
Ik zou graag Service Cloud aan Home Assistant willen koppelen. Home Assistant draait in Docker op een Synology NAS, net als Node-Red en MQTT (poort 1883).
Op basis van de instructies van Zwartevogel heb ik de flows toegevoegd aan Node-Red (ook vertalingen naar het Engels uitgevoerd).
Node-Red heb ik als volgt geinstalleerd:
code:
1 sudo docker run -it -p 1880:1880 -v myNodeREDdata:/data --name mynodered nodered/node-red
Hoe kan ik vervolgens dit uitvoeren?
code:
1 2 3 4 Execute the following commands on the command line of your linux device where Node-Red is running: touch /tmp/cookie.txt chmod 777 /tmp/cookie.txt In this file the cookies are stored which are used in the api calls.
Use docker ps to get the name of the existing container. (in jouw geval mynodered?)
Use the command docker exec -it <container name> /bin/bash to get a bash shell in the container.
Dan kom je in een shell die in jouw container zit en daar kan je dus dat touch en chmod commando uitvoeren. (ik weet alleen niet of die cookie.txt dan 'persitent' is)
Persistent, tot je de container updatet.sjimmie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:57:
[...]
Dan kom je in een shell die in jouw container zit en daar kan je dus dat touch en chmod commando uitvoeren. (ik weet alleen niet of die cookie.txt dan 'persitent' is)
Makkelijkste, vind ik, is om een kort update scriptje te maken wat na het updaten van de container het bestand opnieuw maakt en de juiste rechten geeft (docker exec -t container_name sh -c "commando").
Bedankt! het bestand is aangemaakt en heeft ook 777 permissies. Ik krijg error 2 te zien bij "Get session, token and cookies".sjimmie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:57:
[...]
Grofweg dit:
Use docker ps to get the name of the existing container. (in jouw geval mynodered?)
Use the command docker exec -it <container name> /bin/bash to get a bash shell in the container.
Username en password heb ik opgehaald op basis van de beschrijving/afbeelding.
Het enige wat ik terugzie in debug is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Your flow credentials file is encrypted using a system-generated key. If the system-generated key is lost for any reason, your credentials file will not be recoverable, you will have to delete it and re-enter your credentials. You should set your own key using the 'credentialSecret' option in your settings file. Node-RED will then re-encrypt your credentials file using your chosen key the next time you deploy a change. |
Je kunt ook commando's meegeven tijdens het starten van de container. Eens kijken of dat helpt (ander maar niet updaten).
[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 08-09-2021 15:41 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Oke, wij douche iedere dag en ook hot fill voor wasmachine en vaatwasser.CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:37:
[...]
Context is jaren '30 met redelijke isolatie en niet enorm veel afgifte door enkel radiatoren. Ik moet het dus doen met de stooklijn 32/12 - 41/-6. Komt ook nog het warmteverlies van de WPB bij. Die verwarmd namelijk binnen/binnen op de warmte van de WP.
[...]
De WPB geeft dit zelf aan. We douchen beide maar 2x per week en gaan samen 1x per week in bad. Daarnaast stuur ik dat ding zelf aan om zo zuinig mogelijk te zijn. Mijn eigen sensor zegt 335kWh, dus iets hoger en hij is rond oktober geïnstalleerd dus er komt nog ~30kWh bij. Dus zeg 375kWh.
Overigens, 1:2 ga ik voor. Dat is een stuk dichter bij energieneutraal. Ik kom nu zo'n 1800kWh tekort.
Factor 2 ga je pas halen als je onder 35 graden gaat komen denk ik. Heeft je wp geen kWh meter gekregen?
1 PVoutput . Dongen NB
Jawel, de waardes zijn degene die ik noemde (fysiek afgelezen). Ander verschil is het verwarmen van het hele huis een graadje hoger i.p.v. enkel woonkamer.reneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:08:
[...]
Oke, wij douche iedere dag en ook hot fill voor wasmachine en vaatwasser.
Factor 2 ga je pas halen als je onder 35 graden gaat komen denk ik. Heeft je wp geen kWh meter gekregen?
Doe ik ook, 24/7 en hele huis, met nog gas deed ik dat niet, dus eigenlijk is mijn factor twee nog wat lager.CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:25:
[...]
Jawel, de waardes zijn degene die ik noemde (fysiek afgelezen). Ander verschil is het verwarmen van het hele huis een graadje hoger i.p.v. enkel woonkamer.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zijn jouw omstandigheden toch een stuk gunstiger dan de mijne. Ik ben allang blij dat het lukt en efficiënter isreneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:38:
[...]
Doe ik ook, 24/7 en hele huis, met nog gas deed ik dat niet, dus eigenlijk is mijn factor twee nog wat lager.
Goedkoper als met gas in ieder geval, daar gaat het mij om.CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:39:
[...]
Dan zijn jouw omstandigheden toch een stuk gunstiger dan de mijne. Ik ben allang blij dat het lukt en efficiënter is
Alleen over 15 jaar een nieuwe wp kopen zonder subsidie word minder leuk, daar denkt nog niemand aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is niet anders dan met een cv ketel.reneeke1970 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:03:
[...]
Goedkoper als met gas in ieder geval, daar gaat het mij om.
Alleen over 15 jaar een nieuwe wp kopen zonder subsidie word minder leuk, daar denkt nog niemand aan.
Jawel hoor.
Je vervangskosten zijn hoger, je verbruikskosten en periodieke onderhoudskosten zijn lager. je afschrijving is hoger en dus ook het bedrag wat je per maand moet sparen voor onderhoud van je huis
Maar ik denk wel dat er genoeg mensen hun cv ketel van de "lopende" rekening betalen, dat is met een nieuwe wp toch wat lastiger zonder die maand droog brood te eten
(alvast een wp in de schuur zetten voor over X jaar kan natuurlijk ook
Dat weet ik, daarom staat er een knipoog achterCurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:19:
@twain4me dat heeft @reneeke1970 al gedaan of was dat de WPB?
Sssst....twain4me schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:22:
[...]
Dat weet ik, daarom staat er een knipoog achter
1 PVoutput . Dongen NB
ik ben bezig om mijn SWW-vat (deze ) te installeren en liet hem net vollopen met water maar helaas --> lek als een mandje :-/ Hij lekt op meerdere plekken waar ik er een stop in heb gedraaid. Ik heb deze stoppen gebruikt:
https://www.toolstation.nl/bpe-gasdraadfitting-plug/p58381
icm met loctite 55.
Is dit fout? Moet ik andere pluggen halen? Of bijv. ook nog O-ring of fiber-ring gebruiken zoals dit:
https://www.toolstation.nl/set-fiberringen/p98263
Ter info: een offerte gekregen (zakelijk) om alles te versturen voor EUR 75,- bij RJtec.twain4me schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:56:
[...]
misschien kan je beter kijken naar immotech (volgens mij heten ze zo) die is een heel stuk minder ver duitsland in. op dit moment is het lastig om te bestellen bij RJtec, althans dat heb ik begrepen.
kopen is nooit een probleem. de afstand/verzenden wel.
misschien wil hij het zakelijk wel versturen, dan heeft hij minder risico (consumenten bescherming) en de nieuwe regels rond btw zijn dan ook geen ding voor hem.
Maar ik heb geen recente ervaring hierin, sorry.
Als je wilt afdichten op de schroefdraad, heb je pluggen met tapse draad nodig: conisch, taps, tapered, konisch... Met rechte schroefdraad kun je alleen afdichten met een pakkingring. Bij radiatoren meestal rubber, bij waterleiding meestal fiber.Fr33z schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:05:
Ik heb een hele praktische vraag waar vast een heel simpel antwoord op is....
ik ben bezig om mijn SWW-vat (deze ) te installeren en liet hem net vollopen met water maar helaas --> lek als een mandje :-/ Hij lekt op meerdere plekken waar ik er een stop in heb gedraaid. Ik heb deze stoppen gebruikt:
https://www.toolstation.nl/bpe-gasdraadfitting-plug/p58381
icm met loctite 55.
Is dit fout? Moet ik andere pluggen halen? Of bijv. ook nog O-ring of fiber-ring gebruiken zoals dit:
https://www.toolstation.nl/set-fiberringen/p98263
Yes, klinkt heel logisch. dankjewel. Ik heb de paaar doppen nu vervangen door doppen met een rubber ring, werkt stuk beter.FransvWoerkom schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:46:
[...]
Als je wilt afdichten op de schroefdraad, heb je pluggen met tapse draad nodig: conisch, taps, tapered, konisch... Met rechte schroefdraad kun je alleen afdichten met een pakkingring. Bij radiatoren meestal rubber, bij waterleiding meestal fiber.
Blijft alleen lekken op de andere plaatsen waar ik de waterleidingen aansluit. Ik ga er van uit dat het rechte schroefdraad is (binnendraad, 1"). Hoe sluit je daar nu het beste andere leidngen op aan?
Ik heb nu dit soort dingen er in zitten:

en daar dan dit soort slangen op:

Is helaas ook lastig om dicht te krijgen.Ik ga vanochtend alles weer loshalen, netjes schoonmaken etc. en dan opnieuw proberen met Griffon Kolmat FibreSeal (tm?)
Maak ik hier nu een rare fout of is dit gewoon lastig om goed waterdicht te krijgen?
Nee hoor, negen slagen teflon tape en klaar, alleen vast draaien en nooit meer terug.Fr33z schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:25:
[...]
Yes, klinkt heel logisch. dankjewel. Ik heb de paaar doppen nu vervangen door doppen met een rubber ring, werkt stuk beter.
Blijft alleen lekken op de andere plaatsen waar ik de waterleidingen aansluit. Ik ga er van uit dat het rechte schroefdraad is (binnendraad, 1"). Hoe sluit je daar nu het beste andere leidngen op aan?
Ik heb nu dit soort dingen er in zitten:
[Afbeelding]
en daar dan dit soort slangen op:
[Afbeelding]
Is helaas ook lastig om dicht te krijgen.Ik ga vanochtend alles weer loshalen, netjes schoonmaken etc. en dan opnieuw proberen met Griffon Kolmat FibreSeal (tm?)
Maak ik hier nu een rare fout of is dit gewoon lastig om goed waterdicht te krijgen?
Er is ook een loctite voor maar weet het nummer even niet meer, dacht 55 maar twijfel....
1 PVoutput . Dongen NB
loctite 55 heb ik ook, dat heb ik nu gebruikt maar het lekt echt overal. Dus OF ik heb te weinig of te veel gedaan, of het te strak aangedraaid ofzo.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:16:
[...]
Nee hoor, negen slagen teflon tape en klaar, alleen vast draaien en nooit meer terug.
Er is ook een loctite voor maar weet het nummer even niet meer, dacht 55 maar twijfel....
Heb nu alles leeg laten lopen, vat zo weer uit de kast halen en dan poging 2 van alles waterdicht krijgen ....
Het is altijd lastig adviseren als het hier 95% van de tijd in één keer goed gaat. Als het goed is staat op de loctile verpakking hoeveel winding je nodig hebt bij welke diameter. Kan je eens foto's maken van de verbindingen die lekken?Fr33z schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:55:
[...]
loctite 55 heb ik ook, dat heb ik nu gebruikt maar het lekt echt overal. Dus OF ik heb te weinig of te veel gedaan, of het te strak aangedraaid ofzo.
Heb nu alles leeg laten lopen, vat zo weer uit de kast halen en dan poging 2 van alles waterdicht krijgen ....
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
dit is hoe het eruit kwam toen ik het losdraaide. Je ziet wel dat de loctite (wit spul) bij de eerste bijv. goed is blijven zitten maar bij de 3e en 4e is het opgeschoven naar het einde bij het indraaien.
Hoe zorg je er nou voor dat je afdichting niet zo opstroopt tot boven
Maybe is mijn schroefdraad te glad (messing koppelingen) en moet ik die gewoon wat opruwen ofzo, maar doe je dat met een staalborstel of op een andere manier...
anyway, mijn dank is groot voor alle tips

Zie deze link voor de gebruiksaanwijzing met meer details. Overigens werkt LOCTITE 55 makkelijker en is enigszins nastelbaar. Met hennep is nog makkelijker een dichte aansluiting te maken, maar daar is wat discussie de bijbehorende fitterskit gebruikt mag worden in drinkwaterleidingen.
[ Voor 249% gewijzigd door lithoijen op 10-09-2021 11:15 ]
Of met een metaalvijl.lithoijen schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:50:
@Fr33z Even met een ijzerzaag over de schroefdraad schrapen zodat die wat ruw is. [Afbeelding]
@Fr33z Daarnaast zorgen dat je met de draairichting mee om je schroefdraad heen draait zodat bij het indraaien je niet de loctite 'opstroopt'
Overigens werkt het hier ook vaak prima zonder op te ruwen, maar dat zal wel de ervaring zijn
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 11:14 ]
Wel de juiste kant op draaienreneeke1970 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:16:
[...]
Nee hoor, negen slagen teflon tape en klaar, alleen vast draaien en nooit meer terug.
konisch werkt stukken beter dan recht draad met teflon of loctite 55 als het kan zou ik altijd echte puntstukken gebruiken die zijn en ruw en konisch.
teflon draad (loctite 55) is in de meeste grvallen ongeveer 45 graden nastelbaar (terug te draaien) met teflontape werkt dat doorgaans niet zonder lekken.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-09-2021 11:36 ]
Bij 1 heb ik dezelfde vraag, of zijn het een soort dompelbuisjes.CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:36:
@Fr33z Weet je ook zeker dat de koppeling in foto 3 niet onderdeel van een knelverbinding hoort te zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 10-09-2021 11:55 ]
Klopt, zijn dompelbuisjes, deze:twain4me schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:54:
[...]
Bij 1 heb ik dezelfde vraag, of zijn het een soort dompelbuisjes.

ik draai het steeds "met de klok mee" op de in te schroeven delen, dat zie ik iedereen ook in filmpjes op youtube doen.twain4me schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:29:
[...]
Wel de juiste kant op draaienen dat geld ook voor loctite 55 (eigenlijk een soort kruising tussen hennep draad en teflontape) Je hebt ook nog 570 (dat is een vloeibare pakking)
konisch werkt stukken beter dan recht draad met teflon of loctite 55 als het kan zou ik altijd echte puntstukken gebruiken die zijn en ruw en konisch.
teflon draad (loctite 55) is in de meeste grvallen ongeveer 45 graden nastelbaar (terug te draaien) met teflontape werkt dat doorgaans niet zonder lekken.
Loctite 55 heb ik ook, maar daarmee krijg ik hetzelfde resultaat.
Opruwen van de schroefdraad heb ik geprobeerd, maakt het er op draaien van de loctite of fibreseal iets makkelijker maar daarna stroopt het nog steeds op bij het indraaien. Het lijkt wel alsof die windingen in het vat net iets te strak zijn ofzo, waardoor het begin niet "pakt"
Allemaal met loctite 55, goede kant op draaien en voldoende (staat erop hoevaak) erop doen. Eventueel een slagje meer hij erg licht gaat.
1 koppeling gehad die lekte, opnieuw gedaan en vervolgens dicht.
nu breekt m'n klomplampy25 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:43:
@Fr33z heb hetzelfde vat recent neergezet, meeste koppelingen conisch maar niet allemaal.
Allemaal met loctite 55, goede kant op draaien en voldoende (staat erop hoevaak) erop doen. Eventueel een slagje meer hij erg licht gaat.
1 koppeling gehad die lekte, opnieuw gedaan en vervolgens dicht.
Ik heb juist bij geen enkele koppeling dat ze licht draaien, zitten vrijwel allemaal muurvast. Misschien betekent dat dat er te veel loctite op zit, ik weet het nog niet. anyways, updates volgen.
Yep, RC aangesloten en alles doet het weer.FransvWoerkom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:25:
[...]
De wp gaat uit als de verbinding met de rc wegvalt. Wel al onbedoeld getest.
ja je kan er (vrij makkelijk) teveel op hebben zitten. als het echt extreem stroef gaat gaat vanzelf het telfon tape of koord meedraaien/ opstropen.. zodra je dat ziet kan je eigenlijk altijd beter opnieuw beginnen. grote kans dat het gaat lekken. en met een vat zou ik het risico niet lopen.Fr33z schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:01:
[...]
nu breekt m'n klompfijn dat het dus niet per se aan het vat ligt. Ik ben nu bezig met de tweede ronde (met loctite), ga het zo weer op druk brengen....
![]()
Ik heb juist bij geen enkele koppeling dat ze licht draaien, zitten vrijwel allemaal muurvast. Misschien betekent dat dat er te veel loctite op zit, ik weet het nog niet. anyways, updates volgen.
Een hele enkele keer past a gewoon heel slecht op B
Ik heb het zelf gehad met het inschroef element, dat had ik al een keer opnieuw geplaatst omdat het mij niet beviel, toen bleek het na het vullen een heel erg klein beetje te lekken. Daarna nog 2 keer geplaatst de uiteindelijke hoeveelheid teflon koord was iets heel anders dan de gebruiksaanwijzing aangeeft voor 6/4 inch maar het is nu wel waterdicht
De warmtepomp bereikt de warmte afgifte met een lagere temperatuur/hogere doorstroom
Betekent dit dat ik beter 20x2 meerlaagsbuis kan gebruiken voor convector radiatoren of is 16x2 voldoende?
Huidige hoofdleiding is 22mm dunwandig koper en huidige radiatoren zijn aangesloten op 15mm koper, afhankelijk van de uitkomst laat ik de 15mm buis zitten (of vervang ik het hele stuk)
Edit: gevonden:
De warmtepomp heeft een debiet van 25,8 l/m op basis van de WH-MDC09J3E5 folder
(volgens deze tabel kan het theoretisch meer zijn bij een lagere deltaT)
16x2 slang kan max 5,4 l/m wegduwen
20x2 slang kan max 9.7 l/m wegduwen
(bron, pagina 2, let op: eenheden in l/h ipv l/m)
Heeft het dus zin? Met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet.. maar mocht iemand hier anders over denken dan hoor ik het graag
[ Voor 42% gewijzigd door rbrt op 11-09-2021 19:05 ]
Overigens, hoe kwam jij zo makkelijk aan de juiste Jaga's?
Bedankt! Mijn 22mm dunwandige buis (binnendiameter 20mm) staat gelijk aan 26x3 meerlaagsbuis (20mm binnendiameter) dus ik ga voor de zekerheid denk ik 20x2 (16mm binnendiameter) leggen, dat komt in de buurt van die 15mm koperbuisCurlyMo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:49:
@rbrt Je standleiding is zover ik weet altijd een slagje groter dan je aftakkingen. Zoals in jouw geval (en de mijne) 22mm standleiding met 15mm aftakkingen.
Overigens, hoe kwam jij zo makkelijk aan de juiste Jaga's?
Met die Jaga's heb ik een beetje geluk gehad

Gewoon op marktplaats? Ik zit een beetje met de aansluitingen. Bij sommige radiatoren komen de leidingen op de aansluithoogte uit de muur. Mijn aanname is dus dat ik dezelfde maat terug moet plaatsen. Of heb jij daar een soepele oplossing voor?rbrt schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:58:
[...]
Met die Jaga's heb ik een beetje geluk gehadTwee 80cm strada's opgehaald terwijl dat eigenlijk iets te ver rijden zou zijn maar die kamers hebben weinig nodig.. en 3 (grote) vrijstaande modellen in de buurt, gaat achter de betimmering dus maat/ophanging maakte niets uit.. bleek bij zuiver toeval TWIN te zijn, dat staat eigenlijk vaak niet in de advertenties
Aanvullend: Wat ik ook niet goed begrijp is waarom de hoogte bij Jaga zoveel uitmaakt in de afgifte. De convectoren zijn bij al die dingen toch hetzelfde, de rest lijkt telkens enkel omkasting te zijn met een hoop lucht.
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2021 20:17 ]
Hoe komt het uit de muur? Niet toevallig horizontaal met HoH 3.8cm? Dan zit je precies goed voor het Jaga Pro ventiel? Ik zet zelf een knie knelkoppeling op koper en ga dan met 15mm -> 20x2 door naar de radiator. Maar ik snap dat dat geen schoonheidsprijs verdientCurlyMo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:03:
[...]
Gewoon op marktplaats? Ik zit een beetje met de aansluitingen. Bij sommige radiatoren komen de leidingen op de aansluithoogte uit de muur. Mijn aanname is dus dat ik dezelfde maat terug moet plaatsen. Of heb jij daar een soepele oplossing voor?

In deze folder staan de bochtjes voor buizen die uit de wand komen
Pro ventiel zat er bij mij in alle 5 gevallen nog bij. De M24 wartel mist bij 3 radiatoren maar in de genoemde folder staat een overzicht voor M24 -> alle maten koper en meerlaagsbuis
Dat viel mij ook op, volgens mij rekenen ze op veel stralingswarmte? DIe behuizing is wel redelijk dik. Ik snapte het in ieder geval ook niet..Aanvullend: Wat ik ook niet goed begrijp is waarom de hoogte bij Jaga zoveel uitmaakt in de afgifte. De convectoren zijn bij al die dingen toch hetzelfde, de rest lijkt telkens enkel omkasting te zijn met een hoop lucht.
Grappig detail: in diezelfde tabel heeft de 'enkele' (type 20) convector vaak meer vermogen dan de TWIN (type 21) convector. Pas zodra je kijkt bij de DBE tabel, is er veel winst te behalen zodra je wel een TWIN hebt icm DBE.
[ Voor 20% gewijzigd door rbrt op 11-09-2021 20:25 ]
Ik zou bijv. best drie radiatoren kunnen vervangen door Jaga's. Een T21 van 500x2000cm (442W) en twee T22 van 700x500cm (176W). Van alle drie de radiatoren komen de aansluitingen van onder. Alleen precies die maten kom ik op marktplaats vrijwel nooit tegen in de buurt. Het zou dus een hoop kunnen schelen wanneer ik die radiatoren kan vervangen door een lager model die wel een stuk vaker langskomen.
Zolang er 15mm koper of 16x2 flex uit de muur komt is dat geen bezwaar, die koppelingen zijn nog volop te koop. Zodra er een andere maat uit de muur komt heb je pech: de koppelingen uit de folder blijken nagenoeg onbestelbaar, je vindt ze enkel bij groothandels die enkel zakelijk willen leveren
Is dat verstandig? Zal het koelmiddel niet langzaam eruit lekken, de fiber/rubbers verdrogen?twain4me schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:16:
[...]
(alvast een wp in de schuur zetten voor over X jaar kan natuurlijk ook)
En zit je er echt op te wachten om over 10 jaar een model van 10 jaar oud te installeren?
Uiteraard was mijn post niet zo heel erg serieus en met name een knipoog naar @reneeke1970 en zijn schuur. Maar toch een serieus antwoord: X hoeft natuurlijk geen 10 of 20 jaar te zijn maar kan ook 1 maand na het aflopen van de subsidie regeling zijn. En het is opzich een mooie manier van reserve onderdelen opslaan. (al hangt dat af van de staat van de schuur)Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:48:
[...]
Is dat verstandig? Zal het koelmiddel niet langzaam eruit lekken, de fiber/rubbers verdrogen?
Dat vraag je aan de verkeerde persoonEn zit je er echt op te wachten om over 10 jaar een model van 10 jaar oud te installeren?
Ik had die vorig jaar vrij eenvoudig bij een webshop in BE besteld.rbrt schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:29:
@CurlyMo ik ben erachter gekomen dat de marktplaats Jaga's vaak nog voorzien zijn van de oude M24 fittingen IPV de moderne 3/4 euroconus
Zolang er 15mm koper of 16x2 flex uit de muur komt is dat geen bezwaar, die koppelingen zijn nog volop te koop. Zodra er een andere maat uit de muur komt heb je pech: de koppelingen uit de folder blijken nagenoeg onbestelbaar, je vindt ze enkel bij groothandels die enkel zakelijk willen leveren
Alles hier uit de grond is 15mm met voetventielen. Weet je dan misschien ook waarom de afgifte groter wordt bij een hogere jaga, terwijl volgens mij de convector hetzelfde blijft?rbrt schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:29:
@CurlyMo ik ben erachter gekomen dat de marktplaats Jaga's vaak nog voorzien zijn van de oude M24 fittingen IPV de moderne 3/4 euroconus
Als ik zie dat die dingen ieder jaar tien tot vijftien procent duurder worden vanwege techniek, dan heb ik toch liever een oud modelletje voor paar honderd euroWolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:48:
[...]
Is dat verstandig? Zal het koelmiddel niet langzaam eruit lekken, de fiber/rubbers verdrogen?
En zit je er echt op te wachten om over 10 jaar een model van 10 jaar oud te installeren?
1 PVoutput . Dongen NB
De kasten werken als een schoorsteen. De convector verwarmt de lucht er omheen. Het temperatuurverschil tussen lucht rond de convector en daar boven zorgt voor een dichtheidsverschil en dus een drukverschil. Daardoor stroomt de lucht naar boven, aangevuld met koude lucht uit de kamer. Als de hele kast gevuld is met warme lucht is de stationaire toestand bereikt. Er is dan een constant drukverschil tussen onder- en bovenkant van de kast. Dat drukverschil is de drijvende kracht van de stroming door convector en kast. Dat drukverschil is dan evenredig met de hoogte van de kast. De luchtsnelheid is dan als elke buisstroming evenredig met de wortel uit het drukverschil en dus met de wortel uit de hoogte. En tenslotte is het vermogen evenredig met temperatuurverschil en luchtsnelheid.CurlyMo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:03:
[...]
Aanvullend: Wat ik ook niet goed begrijp is waarom de hoogte bij Jaga zoveel uitmaakt in de afgifte. De convectoren zijn bij al die dingen toch hetzelfde, de rest lijkt telkens enkel omkasting te zijn met een hoop lucht.
Wikipedia: Trek (schoorsteen)
De Engelse en Duitse Wiki zijn uitgebreider en beter
Die evenredigheid van vermogen met de wortel uit de hoogte gaat heel aardig op bij de Strada en Tempo. Alleen bij grote hoogte wordt de warmtewisselaar de beperkende factor. Dan helpt een Twin. Maar de Twin komt pas echt tot zijn recht als de luchtstroming wordt geholpen door ventilatoren.
Weet je toevallig nog waar? Ik heb me rot gezocht maar laat me graag ongelijk bewijzen!sjimmie schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:13:
[...]
Ik had die vorig jaar vrij eenvoudig bij een webshop in BE besteld.
Wat komt er bij jou uit de muur? Kennelijk iets waar een radiator aan past. Dan is er ook een verloopje naar M24 te vinden. De radiatoren zitten toch in nissen? Dan hoeft het ook niet mooi te zijn.rbrt schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:52:
[...]
Weet je toevallig nog waar? Ik heb me rot gezocht maar laat me graag ongelijk bewijzen!
Op dit moment wordt mijn vloerverwarming gelegd. Laminaat gaat er deze week op.
Ik ben druk bezig om de instellingen te programeren.
Heishamon uiteraard.
Is er iemand die de automagische stooklijn van CurlyMo reeds in NodeRed heeft gezet?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Zo niet, dan ga ik dat proberen, maar dat kost wat uitzoek tijd. (paar avonden schat ik in)
Groetjes
We (@thehog en ik) zijn ermee bezig om het geheel in de HeishaMon zelf te integreren. Dan heb je geen ESPEasy of NodeRed e.d. nodig. Dat zou er dan zo uitzien. Zo draai ik hem overigens al zelf op een Linux container die precies hetzelfde doet als de HeishaMon moet gaan doen. Je kan daar dus ook op wachten.edterbak schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:30:
Hoi,
Op dit moment wordt mijn vloerverwarming gelegd. Laminaat gaat er deze week op.
Ik ben druk bezig om de instellingen te programeren.
Heishamon uiteraard.Ik gebruik NodeRed.
Is er iemand die de automagische stooklijn van CurlyMo reeds in NodeRed heeft gezet?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Zo niet, dan ga ik dat proberen, maar dat kost wat uitzoek tijd. (paar avonden schat ik in)
Groetjes
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
| on System#Boot then #WPAan = 0; #WPUit = 0; #dTOffset = -1; #newTargetTemp = 0; #maxTa = 0; #defrost = 0; end on setThermostaat then #nachtverlaging = -2; #zomerverlaging = -1; #T1 = 21.25; #T2 = 20.25; if @Outside_Temp >= 0 && (%hour <= 6 || %hour >= 22) then #T1 = #T1 + #nachtverlaging; #T2 = #T2 + #nachtverlaging; #nachtverlaging = 0; #zomerverlaging = 0; else if %month >= 4 && %month <= 10 then #T1 = #T1 + #zomerverlaging; #T2 = #T2 + #zomerverlaging; #nachtverlaging = 0; #zomerverlaging = 0; end end if @Outside_Temp <= 2 && #nachtverlaging != 0 then #T1 = #T1 + 0.5; end end on stooklijn then if #targetTempDiff <= 0.25 then #maxTa = #maxTa - 6; else if #targetTempDiff <= 0.5 then #maxTa = #maxTa - 4; else if #targetTempDiff <= 1 then #maxTa = #maxTa - 2; end end end end on berekenWar then #Taanvoer1 = 32; $Tbuiten1 = 12; $Taanvoer2 = 41; $Tbuiten2 = -6; if @Outside_Temp >= $Tbuiten1 then #maxTa = #Taanvoer1; else if @Outside_Temp <= $Tbuiten2 then #maxTa = $Taanvoer2; else #maxTa = #Taanvoer1 + (($Tbuiten1 - @Outside_Temp) * ($Taanvoer2 - #Taanvoer1) / ($Tbuiten1 - $Tbuiten2)); end end if #onTemp == 0 then #maxTa = #maxTa + 2; end stooklijn(); end on setNewTemp then if #newTargetTemp < 20 then #newTargetTemp = 20; end if #newTargetTemp > #maxTa then #newTargetTemp = #maxTa; end if #onTemp == 3 && #outletOnTemp == 1 then if #newTargetTemp < #maxTa then #newTargetTemp = #maxTa - 1; end if #newTargetTemp < #Taanvoer1 then #newTargetTemp = #Taanvoer1; end end #dTOutlet = @Main_Outlet_Temp - #newTargetTemp; if (#dTOutlet > 1 || #dTOffset >= 0) && @Compressor_Freq > 0 && #defrost == 0 then #newTargetTemp = @Main_Outlet_Temp + #dTOffset; end if @Outside_Temp <= 2 && #onTemp == 0 then #newTargetTemp = #maxTa; end if #newTargetTemp != @Main_Target_Temp then @SetZ1HeatRequestTemperature = round(#newTargetTemp); end end on @Defrosting_State then if @Defrosting_State == 1 then #defrost = 1; else if #defrost == 1 then setTimer(1, 60); end end end on resetTeller then #tellerAan = 0; #tellerUit = 0; end on resetDummy then #WPAan = 0; #WPUit = 0; resetTeller(); end on schakelWP then if #WPUit == 1 then @SetHeatpump = 0; WPUit(); end if #WPAan == 1 then @SetHeatpump = 1; WPAan(); end resetTeller(); resetDummy(); end on @Heatpump_State then if @Heatpump_State == 0 && #WPAan != 1 then WPUit(); end if @Heatpump_State == 1 && #WPUit != 1 then WPAan(); end end on WPUit then #runTime = 0; #onTemp = 0; #WPAan = 0; #WPUit = 2; #Teller = 0; #outletOnTemp = 0; setTimer(5, 0); end on WPAan then #WPAan = 2; #WPUit = 0; end on @Main_Outlet_Temp then if @Heatpump_State == 1 then if @Main_Outlet_Temp >= #Taanvoer1 then #outletOnTemp = 1; end #newTargetTemp = @Main_Outlet_Temp + coalesce(#dTOffset, -1); end berekenWar(); setNewTemp(); end on timer=5 then if #defrost == 0 then if (@Main_Outlet_Temp < #maxTa) || #onTemp == 0 then #teller1 = coalesce(#teller1, 0) + 1; #teller2 = coalesce(#teller1, 0) % 60; if #teller2 > 120 then #teller1 = 61; end if #teller2 == 0 then #dTOffset = coalesce(#dTOffset, 0) + 2; end if #dTOffset > 2 then #dTOffset = 2; end else #teller1 = 0; #teller2 = 0; end end if coalesce(#prevOutletTemp, 0) < @Main_Outlet_Temp then if (coalesce(#prevOutletTemp, 0) < @Main_Outlet_Temp) || #defrost == 0 then #teller1 = 0; end #prevOutletTemp = @Main_Outlet_Temp; end setTimer(5, 5); end on setTimer5 then if @Room_Thermostat_Temp < #T2 then setTimer(5, 5); else setTimer(5, 0); end end on setTimers then if @Outside_Temp > 2 then if @Outside_Temp < 6 || #targetTempDiff >= 1.5 then setTimer5(); else if #onTemp == 0 && #runTime > 120 then setTimer5(); else setTimer(5, 0); end end else setTimer(5, 0); end end on @Room_Thermostat_Temp then setThermostaat(); #Teller = coalesce(#Teller, 0) + 1; $Temp = @Room_Thermostat_Temp; #targetTempDiff = #T1 - $Temp; if $Temp > #T1 then if #WPUit == 0 && @Outside_Temp >= -2 then #tellerUit = coalesce(#tellerUit, 0) + 1; if #tellerUit > 5 then #WPAan = 0; #WPUit = 1; schakelWP(); end end else if $Temp < #T2 then #onTemp = 0; if #WPAan == 0 then #tellerAan = coalesce(#tellerAan, 0) + 1; if #tellerAan > 5 || @Outside_Temp <= 2 then #WPAan = 1; #WPUit = 0; schakelWP(); end end else if @Heatpump_State == 1 then #onTemp = coalesce(#onTemp, 0) + 1; if #onTemp > 3 then #onTemp = 3; if #dTOffset > 0 then #dTOffset = -1; end end end resetDummy(); end end if @Heatpump_State == 1 then #runTime = coalesce(#runTime, 0) + 1; if @Outside_Temp > 0 then if @Compressor_Freq == 0 && #defrost == 0 then #newTargetTemp = @Main_Outlet_Temp + 5; #outletOnTemp = 0; #dTOffset = -1; else #newTargetTemp = @Main_Outlet_Temp + #dTOffset; end end if #onTemp == 3 then if #dTOffset > 0 then #dTOffset = -1; end if #defrost == 0 && #Teller >= 2 then if #dTOffset == -2 then #dTOffset = -1; else #dTOffset = -2; end #newTargetTemp = @Main_Outlet_Temp + #dTOffset; end end berekenWar(); setNewTemp(); setTimers(); end if $Temp < #T2 then if #dTOffset == -2 then #dTOffset = -1; end end if #Teller == 2 then #Teller = 1; end end on timer=1 then #defrost = 0; end |
Je zegt, je kunt daar op wachten. Je suggereert dat dit enkele weken wachten zal worden. Op zich kwa weer hebben we de tijd wel
Als je wil dat ik een test doe, kom maar op.
Overigens wat ik mij af vraag.
Moet ik mij dan voorstellen dat er dan een aantal nieuwe SETxx bij komen? of gaat dit via JSON text?
Curious
Het hangt een beetje van @thehog zijn implementatie snelheid af. Soms worden PR's vrij snel geaccepteerd soms niet.edterbak schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:45:
KIJK!!! Daar wordt een man gelukkig van![]()
Je zegt, je kunt daar op wachten. Je suggereert dat dit enkele weken wachten zal worden. Op zich kwa weer hebben we de tijd wel
Helpen kan je doen door PR's te testen en debuggen wanneer er iets niet werkt.Als je wil dat ik een test doe, kom maar op.
Op dit moment ben ik een nieuwe low memory niet lekkende webserver aan het maken voor op de ESP. De standaard library lekt als een gek en verbruikt juist erg veel geheugen. Dat werkt dus niet wanneer je een ander zwaar proces draait zoals een rules library. De rules implementatie is verder klaar, maar moet in een goed eco systeem opgenomen kunnen worden.
Je kan er hier over lezen: https://github.com/CurlyMoo/rules/Overigens wat ik mij af vraag.
Moet ik mij dan voorstellen dat er dan een aantal nieuwe SETxx bij komen?
Verder is het zo dat de blokken getriggerd kunnen worden door events van de WP. Bijv. een buitentemperatuur die veranderd. Op dit moment heb ik de @Room_Thermostat_Temp overschreven door mijn eigen sensor die in de woonkamer hangt. Dadelijk wil ik een aantal custom values toevoegen die je via REST of MQTT kan aanroepen. Bijv. @User_Value_1 die je dan kan gebruiken als je thermostaat. De laatste stap is een GPIO trigger @GPIO1 zodat je je oude fysieke honeywell weer kan aansluiten en kan aanpassen in de Heisha zodat die ook voor een WP gaat werken.
Overigens gaat het wel een beetje offtopic om dit in ontwikkeling zo uitgebreid hier te bespreken. Je kan je dan beter aansluiten op de slack.
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 12-09-2021 22:57 ]
Ik moest even terugzoeken, maar in mijn mailbox zie ik solyd.berbrt schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:52:
[...]
Weet je toevallig nog waar? Ik heb me rot gezocht maar laat me graag ongelijk bewijzen!
Volgens mij heette de webshop anders, maar dat zal een onderdeel van solyd zijn geweest.
Mijn order betrof Begetube - Perskoppeling met losbare aansluiting M24 x 20/2 alpex.
Dus aan de Jaga kant een M24 en aan de leidingkant een 20/2 perskoppeling.
Natuurlijk! Ook Herz maakt toebehoren voor convectoren:sjimmie schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:57:
[...]
Mijn order betrof Begetube - Perskoppeling met losbare aansluiting M24 x 20/2 alpex.
Dus aan de Jaga kant een M24 en aan de leidingkant een 20/2 perskoppeling.
https://www.installatieva...nd-3-4mm-diam-3-4-1609819
edit: Nee, die is het niet. Volgens mij is deze beter en Belgisch:
https://www.verwarming-sh...-EK-Buitendraad-x-20/2-mm
[ Voor 15% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-09-2021 20:41 ]
@FransvWoerkom er komt nu 15mm koper uit bij de radiator, ik wilde dat hele stuk vervangen voor 20/2 flex maar kon nergens dergelijke koppelingen vinden. Wel vond ik een adapter voor 20/2 naar 18/1 dunwandig, maar 18mm is een hele vreemde buizenmaat en M24 koppeling voor 18/1 is zodoende ook niet goed te verkrijgen, vandaar mijn opmerking.
Kan ik dergelijke perskoppelingen gewoon gebruiken op mijn silvertec 20/2 buis? Ik wilde alles bij oeg.net bestellen (ook voor de warmtepomp) en dan dit systeem gebruiken. In de openings post las ik dat niet alle 20/2 buizen hetzelfde zijn.
edit: link naar installatievakwinkel is naar 3/4" ipv M24 zo te zien
[ Voor 5% gewijzigd door rbrt op 13-09-2021 10:52 ]
3/4" naar 1/2" is ook maar één verlooprbrt schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:24:
Ik denk dat je dat niet goed hebt onthouden.. 20x2 aluplexbuis en 20x2 perskoppeling passen natuurlijkrbrt schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:24:
@sjimmie Bedankt! Dat is inderdaad de koppeling die ik zocht!
@FransvWoerkom er komt nu 15mm koper uit bij de radiator, ik wilde dat hele stuk vervangen voor 20/2 flex maar kon nergens dergelijke koppelingen vinden. Wel vond ik een adapter voor 20/2 naar 18/1 dunwandig, maar 18mm is een hele vreemde buizenmaat en M24 koppeling voor 18/1 is zodoende ook niet goed te verkrijgen, vandaar mijn opmerking.
Kan ik dergelijke perskoppelingen gewoon gebruiken op mijn silvertec 20/2 buis? Ik wilde alles bij oeg.net bestellen (ook voor de warmtepomp) en dan dit systeem gebruiken. In de openings post las ik dat niet alle 20/2 buizen hetzelfde zijn.
als het20x2 en 20*2,3 oid wordt past het formeel niet, maar kleine kanttekening, je bent hoe dan ook merken aan het mixen en er is geen merk wat dan systeem garantie aan zal bieden. Al is dat niet heel erg hard nodig, maar dan weet je dat
Als ik heel eerlijk ben maak ik mij wel een beetje zorgen over het soort vragen wat je stelt, niet zo heel lang geleden hadden we hier iemand die een vergelijkbaar naadje van de kous wilde weten en dat is uiteindelijk min of meer een fiasco geworden. maargoed ik kan het helemaal mis hebben.
Bedankt @twain4me , ik had me niet gerealiseerd dat er gewoon standaard persprofielen zijn. Bergetube heeft B en ik wilde met TH gaan werken dus dat kan niet. Ik heb dit alternatief gevonden, mocht iemand hetzelfde zoeken.twain4me schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:30:
[...] ik zorg wel altijd dat het dezelfde buismaat en dezelfde persprofiel betreft, daar maak je anders gegarandeerd fouten in.
Tsja vroeger in mijn eerste huis ging ik ook wat pragmatischer aan het werk, nu met kleine kindjes is alles andersAls ik heel eerlijk ben maak ik mij wel een beetje zorgen over het soort vragen wat je stelt, niet zo heel lang geleden hadden we hier iemand die een vergelijkbaar naadje van de kous wilde weten en dat is uiteindelijk min of meer een fiasco geworden. maargoed ik kan het helemaal mis hebben.
Klopt. Verkeerde link. Ik heb het verbeterd.rbrt schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:24:
@sjimmie Bedankt! Dat is inderdaad de koppeling die ik zocht!
Waarom wil je die 15mm Cu vervangen door 20x2 alupex? De pomp van een warmtepomp heeft druk en vermogen genoeg. Tenslotte gaat het verwarmingswater van een vloerverwarming van 10m2 door een buis van 16x2 van 100m lang.
In mijn geval heb ik een maatje groter genomen omdat ik hier en daar stukken moet aanpakken waar ik niet makkelijk bij kan later en het dan moeilijker is om een grotere buis aan te leggen voor evt extra radiatoren.
Ik heb een Volvo V70 en als ik de afmetingen bekijk past de warmtepomp daar prima in, liggend.
Ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn, maar is het een probleem om m liggend te vervoeren?
Anders haal ik er een aanhangertje bij, ook geen probleem natuurlijk, maar dan duurt het wel langer ;-).
Moet staand!ed-oorklep schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:20:
Ik ga morgen bij Immotec mijn 9kW WH-MDC09J3E5 ophalen maar heb een vraagje over het vervoer voor degene die er iets vanaf weten.
Ik heb een Volvo V70 en als ik de afmetingen bekijk past de warmtepomp daar prima in, liggend.
Ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn, maar is het een probleem om m liggend te vervoeren?
Anders haal ik er een aanhangertje bij, ook geen probleem natuurlijk, maar dan duurt het wel langer ;-).
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij mag je geen enkele buitenunit van een WP liggend vervoeren. Bij een binnenunit mag dat wel.ed-oorklep schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:20:
Overigens zou ik een dure WP niet snel op een hobbelend aanhangertje willen vervoeren. Zo'n aanhanger is met 100 kg nauwelijks belast, en stuitert dan enorm, zeker op de beroerde Duitse snelwegen.
Beter is dan een bestelbus, liefst nog voorzien van veel gereedschap, zodat ie achter lekker zwaar is en goed veert.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ook dan duurt het langer en is de laatste warmtepomp voor hemzelf op zijn hobbelige landweg met V70 km/h.timovd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:50:
Start een inkoopactie, zodat je aanhanger zwaarder wordt.
Dit topic is gesloten.