Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.102 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hier een vraag over een sww run

Situatie:
Panasonic 9J + 300l DJG boilervat

Stel de boiler sensor geeft 38 graden aan. Sensor zit op 3/4 kwa hoogte.

Dus tijd om de boiler op te warmen anders wordt het een korte lauwe douche.

Nu merk ik dat de boiler temp zakt van 38 naar 32 graden vanuit waar de WP het water weer begint op te warmen.

Mis ik dan iets ? Die 6 graden verlies is erg *jammer*

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:24
sjimmie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:00:
Zojuist een SWW run gestart, die was nog niet geweest omdat het programma was gewist na wat wijzigingen in de thermostaat/WAR keuze enzo. Deze SWW run deed mij besluiten om weer even met de iPhone naast de buitenunit te gaan zitten, want dit wil ik jullie toch nog even laten horen:

[YouTube: Panasonic J-Gen 7kW split SWW run sound]
(schrik niet)

Doordat ik ernaast zit is er geen extra geluid van de wind die in de microfoonv van de iPhone blaast. Dit is echt het geluid zelf... Ik denk dat dit geluid dwars door ons huis van achter naar voor aan de andere kant nog hoorbaar is.

Meteen even gezocht door voor/achter/naast de unit te luisteren, dit is niet de grote fan, dit is vooral aan de zijkant waar (neem ik aan) binnenin de compressor zit.
Het is een mooi vliegtuig...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
markklok schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:02:
Hier een vraag over een sww run

Situatie:
Panasonic 9J + 300l DJG boilervat

Stel de boiler sensor geeft 38 graden aan. Sensor zit op 3/4 kwa hoogte.

Dus tijd om de boiler op te warmen anders wordt het een korte lauwe douche.

Nu merk ik dat de boiler temp zakt van 38 naar 32 graden vanuit waar de WP het water weer begint op te warmen.

Mis ik dan iets ? Die 6 graden verlies is erg *jammer*
Op het moment dat het water verwarmd wordt, zal er meer menging plaatsvinden tussen de verschillende lagen. De sensor zal daardoor ineens een "meer gemiddelde" waarde gaan aangeven. Hier net zo. Wat dan weer meevalt is dat hij na opwarmen uiteindelijk weer een graadje "teveel" aangeeft.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Het is een mooi vliegtuig...
Ja was het maar een vliegtuig. _/-\o_
Ik was deze zo zat dat ik net een nieuwe mail naar de installateur heb gestuurd, nu niet als "vraag over het geluid" maar als storing. Ik had jouw vergelijking met een vliegtuig er nog wel in kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:02:
@Dylantje2 een df is een beveiliging voor de wp, hij gaat altijd naar max snelheid, dat staat vast in software.

Mijn g staat vast op stand 1 maar met df giert het op standje 5.
Behalve als element in komt, dan houd hij het plaatselijk warm en wil hij die warmte niet weg spoelen.
Niet helemaal waar. Hangt ook van de temperaturen af. Bij mij gaat ie soms naar volgas maar soms ook naar een lagere stand (pumpspeed 1 denk ik?). Gierende leidingen wisselt dus een beetje tijdens de defrost. Maar mijn systeem heeft een hogere temperatuur dan de meeste systemen.

En het element verwarmt bij jou direct de warmtewisselaar waarbij de CV-pomp uitgaat? Raar verhaal. Bij mij zit het element aan de water outlet (in serie). Wel zit er een temperatuur sensor na de outlet ;)

Defrost met weinig massa ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBwoo8ztVF0AjITJajadBVQVpGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h48Cq8A70mhgdeiEIyuHj0oi.png?f=user_large

(Panasonic WH-MDC05F3E5 op 16 januari 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Niet helemaal waar. Hangt ook van de temperaturen af. Bij mij gaat ie soms naar volgas maar soms ook naar een lagere stand (pumpspeed 1 denk ik?). Gierende leidingen wisselt dus een beetje tijdens de defrost. Maar mijn systeem heeft een hogere temperatuur dan de meeste systemen.

En het element verwarmt bij jou direct de warmtewisselaar waarbij de CV-pomp uitgaat? Raar verhaal. Bij mij zit het element aan de water outlet (in serie). Wel zit er een temperatuur sensor na de outlet ;)

Defrost met weinig massa ziet er zo uit:
[Afbeelding]

(Panasonic WH-MDC05F3E5 op 16 januari 2021)
Pomp gaat niet uit, zeg ik toch niet, hij gaat op langzaam. Ook best logisch want een 3 kW element die 30 liter per min kan verwarmen, hmm.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Pomp gaat niet uit, zeg ik toch niet, hij gaat op langzaam. Ook best logisch want een 3 kW element die 30 liter per min kan verwarmen, hmm.....
Wat bedoel je dan met "dan houd hij het plaatselijk warm en wil hij die warmte niet weg spoelen". Het element verwarmt toch niet direct de warmtewisselaar bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Wat bedoel je dan met "dan houd hij het plaatselijk warm en wil hij die warmte niet weg spoelen". Het element verwarmt toch niet direct de warmtewisselaar bij jou?
Nee gewoon het water wat de compressor gebruikt om te koelen natuurlijk, hoe langzamer hij circuleerd , des te warmer word het plaatselijk in de wp. Flow omhoog gooien is warmte je afgifte in pompen met cop 1 en die warmte kan niet gebruikt worden om te ontdooien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Nee gewoon het water wat de compressor gebruikt om te koelen natuurlijk, hoe langzamer hij circuleerd , des te warmer word het plaatselijk in de wp. Flow omhoog gooien is warmte je afgifte in pompen met cop 1 en die warmte kan niet gebruikt worden om te ontdooien
Nee, de Backup Heater zit pas na de Heat Exchanger. Jij denkt dat ie ervoor zit denk ik. De BH verwarmt dus de aanvoertemperatuur "Water Outlet" en niet de warmtewisselaar, niet direct tenminste.

Beter kan ie zo hard mogelijk pompen voor een snelle defrost.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 17-01-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Nee, de Backup Heater zit pas na de Heat Exchanger. Jij denkt dat ie ervoor zit denk ik. De BH verwarmt dus de aanvoertemperatuur "Water Outlet" en niet de warmtewisselaar, niet direct tenminste.

Beter kan ie zo hard mogelijk pompen voor een snelle defrost.
Ook best, wat jij wilt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:05
Nog een vraag van een nieuwe amateur:
ik ben bezig met instellen van Heishamon. Ik heb alles geinstalleerd en kan de heishamon prima uitlezen via de web interface. De volgende stap - Domoticz. Hier krijg ik hem niet aan de praat. Ik krijg de volgende in de log

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixg2YHd8pSBLiZAZU--bZWpR9iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gglVeavQBqPxlJoKR265exwG.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de MQTT Exlorer geeft hetzelfde: steeds "Disconnected from the server".
Ik heb geen wachtwoord in de Settings van Heishamon (met wachtword het en de IP adres en de port (1883) zijn correct (de IP adres werkt prima met de web interface).

Enige ideeen wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
SYER schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:46:
ik ben bezig met instellen van Heishamon. Ik heb alles geinstalleerd en kan de heishamon prima uitlezen via de web interface. De volgende stap - Domoticz. Hier krijg ik hem niet aan de praat. Ik krijg de volgende in de log

[Afbeelding]

Ik heb geen wachtwoord in de Settings van Heishamon (met wachtword het en de IP adres en de port (1883) zijn correct (de IP adres werkt prima met de web interface).

Geen wachtwoord in je Heishamon?

Misschien ligt daar het probleem.

Wachtwoord is het wachtwoord van je user in je broker (Mosquitto), niet een wachtwoord om op je Heishamon te komen.
Dus even een user met password aanmaken in Mosquitto en die opgeven in de Heishamon.
Heishamon maakt contact met de broker, niet andersom.

Of ik heb de beschrijving hierboven verkeerd geïnterpreteerd. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
pgeene schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:01:
[...]

Geen wachtwoord in je Heishamon?

Misschien ligt daar het probleem.

Wachtwoord is het wachtwoord van je user in je broker (Mosquitto), niet een wachtwoord om op je Heishamon te komen.
Dus even een user met password aanmaken in Mosquitto en die opgeven in de Heishamon.
Heishamon maakt contact met de broker, niet andersom.

Of ik heb de beschrijving hierboven verkeerd geïnterpreteerd. ;)
In de Settings van Heishamon die ik bereik met de web interface staat er geen wachtwoord. Ik heb ook met wachtwoord geprobeerd en het was hetzelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PHlQFcJJXSuujaQrSAFVHnzI_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q0N15eN8USRj1uuyqJBFF8T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
SYER schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:46:

[Afbeelding]

De Heishamon praat niet met de plugin (of andersom), maar Heishamon 'praat' naar de MQTT server en de plugin (of MQTT explorer) luistert naar de MQTT server. Dus als je mqtt server een user/ww heeft, moet je die in beide invullen, (zo niet, niet :9 )
(hier mqtt uitleg , heishamon is OTHER), de plugin zit in domoticz

[ Voor 4% gewijzigd door MarFan op 18-01-2021 08:32 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
Even een vraag. Ik draai WAR only met nu al rond minimum vermogen van Ta26 en Tr24. Ik wil nu het warmer gaat worden graag een simpele aan/uit thermostaat hebben. Die van de Pana zelf is te grof. Ik heb Domoticz draaien met heishamon en dat werkt goed. Ook het 'slow start' van @pgeene script doet zijn werk. Gevolg van deze is dat ik verder geen shift-functie wil gebruiken (die mis ik ook niet, draai groot deel van de tijd op minimaal vermogen).

In de OP staat een thermostaat script van #@BazemanKM, maar die heeft ook shift functies die ik niet wil. Ik draai al op Ta26, lager heeft geen zin. Als het te warm wordt moet de WP gewoon lekker paar uur uit. Nu heb ik het script van BazemanKM bekeken en zelf iets gemaakt op basis daarvan.

Kunnen jullie eens kijken of dit een beetje klopt voordat ik het ga testen? Ik heb het vrij kort gehouden omdat enige functie die ik wil:
Als T > (Tsetpoint+0,2) --> WP uit &
Als T < (Tsetpoint-0,2) --> WP aan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
return {
   on = {
        timer = {'every 10 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_DEBUG, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "WP: Thermostaat [ Script ]"
        },

execute = function(domoticz, item)

local setPointId = 146          -- Dummy thermostaat device
        local roomTemperatureId = 42    -- Temperature measuring device
        local wpSwitchId = 60           -- Heatpump_State
        local setPoint = domoticz.utils.round(domoticz.devices(setPointId).setPoint, 2)

-- script default values settings
        local roomTemperature = tonumber(domoticz.devices(roomTemperatureId).rawData[1])

domoticz.log('setpoint temperatuur: ' .. setPoint .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)

if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOff()
            end
        elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.2)) then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOn()
            end
        end

domoticz.devices(setPointId).updateSetPoint(setPoint) -- update dummy sensor in case of red indicator ;-)

domoticz.log('WP status: ' .. wpState, domoticz.LOG_DEBUG)

end
}

Om eventueel makkelijker te kunnen lezen:
https://github.com/vander...icz-On-Off_Thermostat.lua

Dit zijn mijn eerste voorzichtige stappen met zo'n script....

Onderaan staat nog een logregel die niet klopt, die gaat over WpState uit script BazemanKM die ik volgens mij niet nodig heb (?). Wat ik graag zou willen is een log regel met temp en dat WP aan of uit is gezet.

EDIT, heb paar keer getest maar deze werkt niet...
Is er iemand die een simpele aan/uit thermostaat in domoticz werkend heeft? Is typisch script wat best handig voor velen is toch? In de tijden dat warmtevraag lager is dan minimaal vermogen.

EDIT 2: Dit voorbeeld ga ik nader bestuderen. Lijkt precies te doen wat ik wil:
https://github.com/dannyb...0hysteresis%20control.lua

[ Voor 18% gewijzigd door vandermark op 18-01-2021 11:45 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
SYER schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:22:
[...]

In de Settings van Heishamon die ik bereik met de web interface staat er geen wachtwoord. Ik heb ook met wachtwoord geprobeerd en het was hetzelfde
[Afbeelding]
Er staat mij bij dat er in ieder geval met mosquito mqtt op een rpi wat issues zijn als je helemaal geen mqtt user/pass gebruikt. Dus eerst in je mqtt server een username+password instellen en die overal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Ik weet niet goed hoe ik de logs van mosquitto kan inzien... Mosquitto.log kan ik niet downloaden via Winscp omdat die van root is... Ik ben hier nog onvoldoende handig in. Als jullie eenvoudig kunnen zeggen hoe ik die logs kan zien, heel graag. Alles draait op een Raspberry pi4, vrij standaard allemaal.
Hier kan je uitleg vinden over log opties, ook hoe je op de pi zelf de log kan uitlezen. Kom je daar mee verder ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Hier kan je uitleg vinden over log opties, ook hoe je op de pi zelf de log kan uitlezen. Kom je daar mee verder ?
Ja, die had ik ook al gevonden. Ga ik mee aan de slag, tx! Is hele (leuke!) leertocht zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
SYER schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Ligt het nu aan mij of heb je de voor ons even het adres van de mqqt server verwijderd?
"Mqqt server" is namelijk leeg.
Daar moet het adres van je raspberry staan.
Anders doet hij niets.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:38:
[...]

Nieuwe devices op aan?
Keertje in hardware de plugin aan en uit zetten
Dan weer device toestaan
Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd, met mqtt explorer zie ik alles,net als daarvoor, wat mij opvalt is dat ik onder het ip adres zie:
s0 met daarachter s0 1 en s0 2, deze leest domoticz ook uit.

Daaronder staat sdc met de andere 94 topics van de pana, deze worden alleen niet doorgegeven naar domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
KaDoos schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd, met mqtt explorer zie ik alles,net als daarvoor, wat mij opvalt is dat ik onder het ip adres zie:
s0 met daarachter s0 1 en s0 2, deze leest domoticz ook uit.

Daaronder staat sdc met de andere 94 topics van de pana, deze worden alleen niet doorgegeven naar domoticz.
Welke versie van Heishamon heb je en welke versie van de plugin ? Het lijkt erop, dat je de laatste versie van de plugin gebruikt, maar niet van de Heishamon (V1). De main topic is namelijk veranderd van sdc naar main.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ok, de simpele aan/uit thermostaat lijkt te werken, de logs zien er goed uit. Nu wil ik nog een smooth factor inbouwen waardoor het gemiddelde van x aantal metingen wordt gebruikt. Link voor de code van de simpele aan/uit thermostaat met in te stellen hysteris (heb ik nu op 0,2 graden staan):

Er zitten nog paar zaken in rond Shift temp van oorspronkelijke script, die zoek ik nog uit en kunnen er dan uitgehaald worden.

[ Voor 14% gewijzigd door vandermark op 18-01-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:35:
Ok, de simpele aan/uit thermostaat lijkt te werken, de logs zien er goed uit. Nu wil ik nog een smooth factor inbouwen waardoor het gemiddelde van x aantal metingen wordt gebruikt. Link voor de code van de simpele aan/uit thermostaat met in te stellen hysteris (heb ik nu op 0,2 graden staan):

Er zitten nog paar zaken in rond Shift temp van oorspronkelijke script, die zoek ik nog uit en kunnen er dan uitgehaald worden.
Weet je zeker dat deze code werkt ? Als ik het goed lees, blijft je code switchOff sturen als de temp+0.2 boven setPoint is....
Komt deze log "WP UIT gezet:" niet iedere min. voorbij ?
Zelfde voor het geval als de temp-0.2 < setpoint, maar dan "WP AAN gezet:"

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Weet je zeker dat deze code werkt ? Als ik het goed lees, blijft je code switchOff sturen als de temp+0.2 boven setPoint is....
Ja klopt, bij die trigger moet voorwaarde staan dat de WP aan of uit is. Maar die heb ik nog niet gevonden. Nu blijft die UIT commanda geven terwijl de WP al uit staat.

Er moet iets zijn als:

ALS Temp > Setpouint+0,2 EN Wp staat aan --> zet WP uit

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 18-01-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Zo te zien werkt hij wel, maar wordt er onnodig veel data verstuurt.
Hij hoort, als het mooi is, als hij uit staat en boven de 0.2 zit niets te doen.
Andersom bij onder de -0.2.

m.a.w. Als machine uit staat, kun je prima elke minuut vertellen dat hij uit moet (is hij toch al)
vandermark schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Ja, moet extra voorwaarde is maar die moet ik nog even zien te formuleren...
Topic is: Pana - Heatpump_State

Volgens mij na je IF van de hysteresis een AND Pana - Heatpump_State = ON >> UItzetten

if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) AND
wpSwitchId = On THEN

[ Voor 24% gewijzigd door pgeene op 18-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Hij hoort, als het mooi is, als hij uit staat en boven de 0.2 zit niets te doen.

m.a.w. Als machine uit staat, kun je prima elke minuut vertellen dat hij uit moet (is hij toch al)
Ja, moet extra voorwaarde is maar die moet ik nog even zien te formuleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
[...]

[...]

Topic is: Pana - Heatpump_State

Volgens mij na je IF van de hysteresis een AND Pana - Heatpump_State = ON >> UItzetten
Ja, maar dan kan ik toch gewoon de 'local' wpSwitchId = 60 aanroepen.

Ik heb nu dit aangepast:

Was:
code:
1
 if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) then

is nu:
code:
1
 if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) AND (wpSwitchId=On) then

Maar dat geeft foutmelding...
code:
1
2
2021-01-18 15:30:06.008 Error: dzVents: Error: (3.0.2) error loading module 'Thermostaat' from file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Thermostaat.lua':
2021-01-18 15:30:06.008 ...moticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Thermostaat.lua:25: 'then' expected near 'AND'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
[...]
Ok, ik had moeten schrijven "of de code goed werkt" :)
Je toevoeging is waar ik op doelde, maar soms geef je de oplossing, soms prikkel je mensen om zelf te zoeken 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Ok, ik had moeten schrijven "of de code goed werkt" :)
Je toevoeging is waar ik op doelde, maar soms geef je de oplossing, soms prikkel je mensen om zelf te zoeken 8)
Ik snap dat het de oplossing maar ik zie niet de precieze formulering :X
Regel 25 zit nog niet goed met alles na 'AND'...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 1 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_DEBUG, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "Thermostaat: "
        },

execute = function(domoticz, item)

local switchWp = true           -- set to true if you want to swtich on/off the heater
        local setPointId = 146          -- Dummy thermostaat device
        local roomTemperatureId = 42    -- Temperature measurement
        local wpSwitchId = 60           -- Heatpump_State
        local setPoint = domoticz.utils.round(domoticz.devices(setPointId).setPoint, 2)

-- script default values settings
        local roomTemperature = tonumber(domoticz.devices(roomTemperatureId).rawData[1])

if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) AND wpSwitchId=On then
            if (true == switchWp) then
                domoticz.log('WP UIT gezet: Temperatuur binnen is: '.. roomTemperature .. ' oC en doeltemperatuur is: '  .. setPoint .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.2)) then
            if (true == switchWp) then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOn()
                domoticz.notify('De warmtepomp is aangezet door de thermostaat')
                domoticz.log('WP AAN gezet: Temperatuur binnen is: '.. roomTemperature .. ' oC en doeltemperatuur is: '  .. setPoint .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        end

domoticz.devices(setPointId).updateSetPoint(setPoint) -- update dummy sensor in case of red indicator ;-)

end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Ik snap dat het de oplossing maar ik zie niet de precieze formulering :X
Regel 25 zit nog niet goed met alles na 'AND'...
kan het zijn dat AND and moet zijn ?
En je moet niet je id met On vergelijken, maar de state van je device
Ik denk zo:
code:
1
if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) and (domoticz.devices(wpSwitchId ).state == 'On') then

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:54:
[...]

kan het zijn dat AND and moet zijn ?
En je moet niet je id met On vergelijken, maar de state van je device
Ik denk zo:
code:
1
if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) and (domoticz.devices(wpSwitchId ).state == 'On') then
d:)b d:)b Mijn dank is zeer groot...

Nog iets toegevoegd voor de log: wanneer temp goed is en er geen veranderingen zijn wordt dat gelogd, vind ik voor nu zelf wel prettig om voorlopig zo expliciet te zien. Laatst bijgewerkte script staat hier:

[ Voor 29% gewijzigd door vandermark op 18-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Welke versie van Heishamon heb je en welke versie van de plugin ? Het lijkt erop, dat je de laatste versie van de plugin gebruikt, maar niet van de Heishamon (V1). De main topic is namelijk veranderd van sdc naar main.
Bedankt, inderdaad was de versie verkeerd. Probleempje was nog dat het ww default was en dat wist ik niet. Maar ben snel geholpen. Nu de rest nog leren wat ik er mee kan en hoe dat moet.
Veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:18:
Hierbij mijn aangepaste code, ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of het duidelijk is.
Hij lijkt wel te werken, nu nog wachten op een defrost.
Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
-- Script ot manage slow an efficient startup after (for example) defrost.
-- Script is based on Domoticz in combination with the Domoticz plugin (https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/tree/main)
-- Go to: <Settings> <More Options> <Events>
-- Click <+> and add new script >> DZVents >> All
-- "Select all / CTRL+A" and copy this script over the standard script
-- Give the script a clear name (next to ON/OFF toggle)
-- Hit "OFF" on the top left corner and "SAVE" top right corner
-- Line 18: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- Line 32: heatshift sensor IDX number to be filled in. (standard: Z1_Heat_Request_Temp)
-- Line 33: target_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Target_Temp)
-- Line 34: outlet_temp sensor IDX number to be filled in.  (Standard: Main_Outlet_Temp)
-- Line 35: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- IDX numbers can easilly be found by tapping the "hamburger menu button" next to the "tabs" of the scripts (top left corner) and searching (Ctrl + F) for the text behind "standard:" between the brackets.
-- HIT "ON" on the top left corner and hit "SAVE" on the top right corner and wait for a restart/defrost
return {
    on = {
        devices = { 
            12, --Pana Compressor_Freq
        }
    },
    data = {
        ---------------------------------------
        -- compressor state
        -- 1: compressor off
        -- 2: compressor startup
        -- 3: compressor relaxing
        -- 4: compressor continuous operation
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},
    execute = function(domoticz, triggeredItem)
        local heatshift = domoticz.devices(38)
        local target_temp = domoticz.devices(11)
        local outlet_temp = domoticz.devices(10)
        local CompressorFreq = domoticz.devices(12)

if(CompressorFreq.sValue == "0") then
            domoticz.log('State: compressor off', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        elseif(domoticz.data.state == 1 or domoticz.data.state == 2) then
            domoticz.log('State: compressor startup', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 2
            correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1
            if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 20) then
                domoticz.data.state = 3
            end
        elseif(domoticz.data.state == 3) then
            domoticz.log('State: compressor relaxing', domoticz.LOG_INFO)
            correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 21) then
                domoticz.data.state = 4
            end
        elseif(domoticz.data.state == 4) then
            domoticz.log('State: continuous operation', domoticz.LOG_INFO)
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 0) then
                correction = heatshift.setPoint + 1
            else
                correction = heatshift.setPoint
            end
        else
            domoticz.log('State: undefined', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

if correction < -5 then correction = -5 end
        if correction > 0 then correction = 0 end

if heatshift.setPoint == correction then
            domoticz.log('No correction', domoticz.LOG_INFO)
        else
            domoticz.log('Correction set to ' .. tostring(correction), domoticz.LOG_INFO)
            heatshift.updateSetPoint(correction)
        end
    end
}
Je script doet het prima hier. Na opstart gaat die op erg rustig niveau optoeren en binnen 15 minuten van shift -5 --> -4, en verder. Nu op Shift -1 blijft die lang staan met minimaal vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHb3xJvXu-x9-Udjf41RRbQSLAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2bWpOpNKFVJDmdHHGIfCzJK.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik je script begrijp zal wannee Ta de Tdoel bereikt de laatste stap worden gezet naar Shift=0. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de pana nu op minimaal vermogen blijft draaien terwijl de Tdoel nog niet is bereikt? Voor m'n gevoel gaat dit nog vrij lang duren zo.

De warmtepomp heeft hiervoor 8 uur uitgestaan dus de vloer en het water zal best wat afgekoeld zijn. Op zich doet hij het erg efficiënt zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:19:
[...]

Je script doet het prima hier. Na opstart gaat die op erg rustig niveau optoeren en binnen 15 minuten van shift -5 --> -4, en verder. Nu op Shift -1 blijft die lang staan met minimaal vermogen:

[Afbeelding]

Als ik je script begrijp zal wannee Ta de Tdoel bereikt de laatste stap worden gezet naar Shift=0. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de pana nu op minimaal vermogen blijft draaien terwijl de Tdoel nog niet is bereikt? Voor m'n gevoel gaat dit nog vrij lang duren zo.
Even voor de duidelijkheid (en om niet meer eer te strijken).
Is niet mijn script.
verwachte nogal wat vragen op het forum toen ik deze zag, dus heb een uitleg erbij gedaan hoe in Domoticz te krijgen.

Wat bij mij niet werkte was dat de frequenties (staan er 2 x in en moeten identiek zijn) te laag waren.
Bereikte dat niet, want hij moet bij mij harder werken.
Dus de frequenties omhoog gezet totdat hij bij mij goed werkte.
De originele poster draaide wel heel erg rustig.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Even voor de duidelijkheid (en om niet meer eer te strijken).
Is niet mijn script.
verwachte nogal wat vragen op het forum toen ik deze zag, dus heb een uitleg erbij gedaan hoe in Domoticz te krijgen.

Wat bij mij niet werkte was dat de frequenties (staan er 2 x in en moeten identiek zijn) te laag waren.
Bereikte dat niet, want hij moet bij mij harder werken.
Dus de frequenties omhoog gezet totdat hij bij mij goed werkte.
De originele poster draaide wel heel erg rustig.

mvg
Ok, duidelijk :)
Ga het nog even aankijken. Anders denk ik aan een script op basis van timers na een defrost en herstart: Shift -3 direct. Shift -2 na 5 minuten, -1 na 10 minuten en weer 0 na 15 minuten ofzo. Het verschil met een gewone start is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
MarFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:30:
[...]

De Heishamon praat niet met de plugin (of andersom), maar Heishamon 'praat' naar de MQTT server en de plugin (of MQTT explorer) luistert naar de MQTT server. Dus als je mqtt server een user/ww heeft, moet je die in beide invullen, (zo niet, niet :9 )
(hier mqtt uitleg , heishamon is OTHER), de plugin zit in domoticz
Dank voor de info! Inderdaad, ik snapte niet hoe de MQTT werkt. Nu heb ik mosquito server geïnstalleerd en die aan de Heishamon verbonden. Het lijkt nu dat hij is wel verbonden aan Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPcR6m0nES8cCV6smX5w3wOsj2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plwTKMsR66alMugXDl58Q0kf.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is te begrijpen hoe ik moet de data in Domoticz krijgen. Met de standaard python scrips mqtt.py en plugin.py krijg ik alleen deze (zonder data)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRD4wUOeixYsiqEoP2mNFHtMv5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnoKtpI8Zupc7qRRqKlLjALa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
SYER schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Dank voor de info! Inderdaad, ik snapte niet hoe de MQTT werkt. Nu heb ik mosquito server geïnstalleerd en die aan de Heishamon verbonden. Het lijkt nu dat hij is wel verbonden aan Domoticz
[Afbeelding]

Volgende stap is te begrijpen hoe ik moet de data in Domoticz krijgen. Met de standaard python scrips mqtt.py en plugin.py krijg ik alleen deze (zonder data)
[Afbeelding]
Welke firmware-versie staat er op de Heishamon ? Denk niet V1,
Download even MQTT Explorer, dan kan je het verkeer zien. Als het topic is sdc dan is het een <V1 versie, als het topic main is, dan >V1

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Ok, duidelijk :)
Ga het nog even aankijken. Anders denk ik aan een script op basis van timers na een defrost en herstart: Shift -3 direct. Shift -2 na 5 minuten, -1 na 10 minuten en weer 0 na 15 minuten ofzo. Het verschil met een gewone start is best groot.
Was ook mijn plan, maar nog niet aan toegekomen.
Wilde er een tijdstip inbouwen per stap. Zodat ik maar een keer het aantal minuten per stap hoefde in te bouwen.
En inlezen originele shift en daar weer naar terug.
Zodat je wel nog handmatig een shift kan opgeven als hij niet aan het corrigeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Was ook mijn plan, maar nog niet aan toegekomen.
Wilde er een tijdstip inbouwen per stap. Zodat ik maar een keer het aantal minuten per stap hoefde in te bouwen.
En inlezen originele shift en daar weer naar terug.
Zodat je wel nog handmatig een shift kan opgeven als hij niet aan het corrigeren is.
Voor mij is het allemaal vrij nieuw...

Ik draai op vrij lage temps van vaak 26/27 graden Ta. Dan is de shift van -5 aan het begin iets teveel van het goede. Als ik onderaan de volgende regel:
code:
1

aanpas in:
code:
1
        if correction < -5 then correction = -4 end

Klopt het dat dan op zich hetzelfde gebeurt maar dan vanaf shift -4? In alle stappen behalve deze regel pakt hij de bestaande shift dus ik denk dat zou moeten werken? Dan is hij ook een stap eerder bij Shift 0.

Hier is trouwens goed het verschil te zien in start na minimaal 6 uur uit te hebben gestaan. Links regulier en rechts met 'slowstart script':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTNrzJl-I2nW68dtpbJtexBOvE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ij8HVDFcqKnn39GkaPiUWYt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door vandermark op 19-01-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Ik draai op vrij lage temps van vaak 26/27 graden Ta. Dan is de shift van -5 aan het begin iets teveel van het goede. Als ik onderaan de volgende regel:
code:
1

aanpas in:
code:
1

Klopt het dat dan op zich hetzelfde gebeurt maar dan vanaf shift -4? In alle stappen pakt hij de bestaande shift dus ik denk dat zou moeten werken? Dan is hij ook een stap eerder bij Shift 0.
code:
1
2

betekent: als voorbij -5, dan -5, als voorbij 0 dan weer 0. m.a.w. hij mag niet groter of kleiner dan de bandbreedte worden

Als je wil shiften tussen 0 en +3
code:
1
2
if correction < 0 then correction = 0 end
if correction > 3 then correction = 3 end

Dit doe ik, daar ik op +3 draai. Dit vanwege de thermostaat die in Domoticz niet lekker naar -1 gaat zonder te typen.
Dus mijn 3 is jouw 0 ;)

Bij mij is een shift van 3 naar beneden ruim voldoende. Zeker daar mijn deltaT maar 4 , ook na een defrost door het grote volume water in mijn systeem, en -5 onder mijn retour zou komen.
Mijn Ta is ook maar 29 graden nu.

Aan jouw dip in je grafiek te zien is je shift een te groot.

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 19-01-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:37:
[...]

code:
1
2

betekent: als voorbij -5, dan -5, als voorbij 0 dan weer 0. m.a.w. hij mag niet groter of kleiner dan de bandbreedte worden

Als je wil shiften tussen 0 en +3
code:
1
2
if correction < 0 then correction = 0 end
if correction > 3 then correction = 3 end

Dit doe ik, daar ik op +3 draai. Dit vanwege de thermostaat die in Domoticz niet lekker naar -1 gaat zonder te typen.
Dus mijn 3 is jouw 0 ;)

Bij mij is een shift van 3 naar beneden ruim voldoende. Zeker daar mijn deltaT maar 4 , ook na een defrost door het grote volume water in mijn systeem, en -5 onder mijn retour zou komen.
Mijn Ta is ook maar 29 graden nu.

Aan jouw dip in je grafiek te zien is je shift een te groot.
Ah duidelijk. Dus dan pas ik die regel aan naar:
code:
1
if correction < -4 then correction = -4 end

En wellicht zelfs naar -3. Ik kijk eerst -4 aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Ah duidelijk. Dus dan pas ik die regel aan naar:
code:
1
if correction < -4 then correction = -4 end

En wellicht zelfs naar -3. Ik kijk eerst -4 aan..
Alleen nu weer wachten op defrosts ;)
Vandaag bij mij rustig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:14
Op oudjaarsdag heb ik twee kWh meters geïnstalleerd. Eentje voor mijn WP en eentje voor mijn BH.

Zoals jullie misschien weten heb ik zo'n schoorsteen model split WP die op het dak van mijn nieuwbouwwoning is geïnstalleerd. Betreft een 5kW H serie.

Mijn verbruik van de afgelopen 20 dagen ziet er als volgt uit (links WP, rechts BH).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7_9bJr99ITHX2y01Tc2VC2Z1g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YKVldHJrbE3CZEBHK5OkStt.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk wist ik het al een poosje, maar die kap zorgt voor het opnieuw opzuigen van gebruikte lucht wat tot een defrost festijn leidt.
De leverancier van het systeem is zich inmiddels gelukkig bewust van de problemen en gaat morgen testen uitvoeren in de wijk. Hopelijk gaat dit wat brengen.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Los van defrostst gaat de Pana met dit weer regelmatig voor lange perioden uit omdat de warmtevraag zo laag is & anders te warm wordt. De thermostaat in Domoticz doet het prima dus morgen heb ik zeker weer kans om slowstart te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Mortel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:46:
Op oudjaarsdag heb ik twee kWh meters geïnstalleerd. Eentje voor mijn WP en eentje voor mijn BH.

Zoals jullie misschien weten heb ik zo'n schoorsteen model split WP die op het dak van mijn nieuwbouwwoning is geïnstalleerd. Betreft een 5kW H serie.

Mijn verbruik van de afgelopen 20 dagen ziet er als volgt uit (links WP, rechts BH).
[Afbeelding]

Eigenlijk wist ik het al een poosje, maar die kap zorgt voor het opnieuw opzuigen van gebruikte lucht wat tot een defrost festijn leidt.
De leverancier van het systeem is zich inmiddels gelukkig bewust van de problemen en gaat morgen testen uitvoeren in de wijk. Hopelijk gaat dit wat brengen.
Ik ken iemand met een kap, maar daar is de voorkant en de achterkant van de kap gescheiden met een soort schuim.
Dit zodat lucht niet van voor naar achter kan.
Schuim lijkt op armaflex, maar dan vrij dik.
Komt van de zij/bovenkant en ligt als een flap tegen de airco. (geen Pana)
Niet helemaal dicht, maar dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Ik ken iemand met een kap, maar daar is de voorkant en de achterkant van de kap gescheiden met een soort schuim.
Dit zodat lucht niet van voor naar achter kan.
Schuim lijkt op armaflex, maar dan vrij dik.
Komt van de zij/bovenkant en ligt als een flap tegen de airco. (geen Pana)
Niet helemaal dicht, maar dat hoeft ook niet.
Helaas heb ik dat niet. Leverancier heeft rook test gedaan ooit. Toen zag die geen hergebruik van lucht. Bij het bevriezen van de condensor buigt de lucht steeds meer radiaal terug naar achter en wordt het bevriezen sterk bevorderd. Zo'n rooktest moet dus uitgevoerd worden als er enigzins ijsvorming is.

Ze moeten dus wel iets aan 'vuile' lucht management doen. Als zij het niet doen, ga ik het zelf doen. Eerst nog even afwachten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mortel op 19-01-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Mortel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Helaas heb ik dat niet. Leverancier heeft rook test gedaan ooit. Toen zag die geen hergebruik van lucht. Bij het bevriezen van de condensor buigt de lucht steeds meer radiaal terug naar achter en wordt het bevriezen sterk bevorderd. Zo'n rooktest moet dus uitgevoerd worden als er enigzins ijsvorming is.

Ze moeten dus wel iets aan 'vuile' lucht management doen. Als zij het niet doen, ga ik het zelf doen. Eerst nog even afwachten :)
Mijn verbruik is wat hoger, 270kWh. Defrosts hebben me tot nu toe 21kWh gekost (Zuid-Holland). Extreem die 114kWh! Mijn Ta is laag, de backupheater draait altijd mee bij de defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 19-01-2021 21:23 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Er van uit gaan dat de BH echt ingezet wordt voor de defrosts kosten die bij mijn 5J circa 0,5kWh per defrost. Dat zou betekenen dat je dik 200 defrosts hebt gehad... Dat is inderdaad echt niet goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:25:
Er van uit gaan dat de BH echt ingezet wordt voor de defrosts kosten die bij mijn 5J circa 0,5kWh per defrost. Dat zou betekenen dat je dik 200 defrosts hebt gehad... Dat is inderdaad echt niet goed lijkt me.
Hier kost een defrost iets meer dan 0.6kwh. ergens tussen de 0.62 en 0.63 ongeveer. Dus inderdaad ruim 200 defrosts.

Die kap / doos waarin de WP staat haalt mijn cop aardig onderuit. Die ligt incl sww op ongeveer 2.5 (opgewekt vermogen uit de Panasonic / kWh meters).
t.oswald schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Mijn verbruik is wat hoger, 270kWh. Defrosts hebben me tot nu toe 21kWh gekost (Zuid-Holland). Extreem die 114kWh! Mijn Ta is laag, de backupheater draait altijd mee bij de defrost.
Hier ook. Ta 28 bij -10. BH doet altijd mee behalve bij SWW.
De ruim 200 defrosts zijn enkel bij ruimte verwarming. De defrosts bij SWW zijn niet meer te achterhalen. Maar meestal 3 per dag erbij rekenen.

Als Tbuiten boven de 6 graden ligt heb ik nergens geen last meer van. Vandaag draait die als een zonnetje. Maar dat mag je ook wel verwachten bij 10 graden buiten .

[ Voor 39% gewijzigd door Mortel op 19-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Mortel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Rooktest anders na tijdje uit en powerful mode aan. Of SW afdwingen.

Maar volgens mij wil je gewoon geen kap die recirculatie toelaat. Wordt het nooit beter van.
Kunt wel meten, maar voorkomen is altijd beter.
Recirculatie, als niet afgeschermd, zal volgens mij altijd voorkomen in een kap, en dus je COP drukken.
Dus als hij het niet plaatst, zou ik het altijd zelf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
MarFan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Welke firmware-versie staat er op de Heishamon ? Denk niet V1,
Download even MQTT Explorer, dan kan je het verkeer zien. Als het topic is sdc dan is het een <V1 versie, als het topic main is, dan >V1
Dit is wat ik zie in MQTT explorer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKp4NdAN6dS5O7xpqWiLgkMFlf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrjnL9LJgyIQV4qmv0feqSdf.jpg?f=fotoalbum_large

De counters lopen wel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
SYER schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

Helemaal geen heishamon informatie dus. Heb je wel de mqtt server ingesteld in heishamon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
SYER schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

Zie je Panasonic topic niet.
Zou zoiets moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdSQ9ffzDOjZGwK3gob-cZiO69w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCgfe1ZAqn66x5GT3CD7IiiW.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk het panasonic_heat_pump topic.
Komende van 192.168.68.121 en verzonden naar mijn raspberry, 192.168.68.122.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Zou zoiets moeten zijn.
[Afbeelding]

Zie ook mijn eerdere reactie waar ik aangaf dat je geen serveradres had ingevuld op de Heishamon.
Dat moet het ip adres van je raspberry zijn.

En zorg dat je raspberry ip adres statisch is. ;) De Heishamon maakt niet uit.
Anders klopt het even, en daarna opeens niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door pgeene op 19-01-2021 22:28 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Hmm... Heb hem dus op -4 gezet. Net weer een nieuwe start maar ik zie de shift nu pendelen tussen -3 en -4? Dat lijkt me toch erg raar dat die van -3 naar -4 kan gaan? Wat gaat er dan mis? Ta is soms hoger dan Ta-doel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:28:
[...]

code:
1

aanpas in:
code:
1

Klopt het dat dan op zich hetzelfde gebeurt maar dan vanaf shift -4? In alle stappen behalve deze regel pakt hij de bestaande shift dus ik denk dat zou moeten werken? Dan is hij ook een stap eerder bij Shift 0.

Hier is trouwens goed het verschil te zien in start na minimaal 6 uur uit te hebben gestaan. Links regulier en rechts met 'slowstart script':

[Afbeelding]
Wpheeft bij mij ook 8 uur uitgestaan. Binnen anderhalf uur wordt het nieuwe evenwicht behaald. De Wp draait nu continu rond de 40 Hz met een gemeten verbruik van 590W. Zie grafiek, haal uit je winst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnxdZbEihz8cPmCULO56PJInTao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x03uea1KcXQxRcsLEX1W9zAr.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
t.oswald schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Wpheeft bij mij ook 8 uur uitgestaan. Binnen anderhalf uur wordt het nieuwe evenwicht behaald. De Wp draait nu continu rond de 40 Hz met een gemeten verbruik van 590W. Zie grafiek, haal uit je winst?
[Afbeelding]
Bedoel je dat het 1,5 uur duurt voordat het slowstart script 'klaar' is en de shift weer naar 0 is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Hmm... Heb hem dus op -4 gezet. Net weer een nieuwe start maar ik zie de shift nu pendelen tussen -3 en -4? Dat lijkt me toch erg raar dat die van -3 naar -4 kan gaan? Wat gaat er dan mis? Ta is soms hoger dan Ta-doel
Welke frequenties draait hij nu lekker op bij jou?
Ik kwam niet laag genoeg om de volgende stap te maken, dus mijn frequenties stonden op 58, zo uit mijn hoofd.
Zorg ook dat beide frequenties gelijk zijn, anders blijft hij tussen de stappen hangen.

Als je een stap overslaat, zakt hij iets minder in Hz. Dus zou beginnen met de Hz iets ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:45:
[...]

Bedoel je dat het 1,5 uur duurt voordat het slowstart script 'klaar' is en de shift weer naar 0 is gegaan?
Ik bedoel dat ik geen slow start script gebruik omdat ik me zeer afvraag wat dat me zou opleveren. Shift wordt automatisch aangepast met de kamertemperatuur, nu -1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jScdtiaGsLxNBMESAmZ-L56tmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQJSm2Oq1OmzVL2G7yqQIYnV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 19-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
t.oswald schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]
Ieder cv systeem is verschillend. Mijn systeem vraagt bij opstart veel energie, of beter gezegd, kan veel warmte kwijt.
Schiet dan door naar 85Hz.

Slow start duurt bij mij normaal 40 min, maar zal maar 3 stappen.

Als jouw systeem niet doorschiet, niets aan doen.
If it ain't broken, don't try to fix it.

[ Voor 5% gewijzigd door pgeene op 19-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:46:
[...]

Welke frequenties draait hij nu lekker op bij jou?
Ik kwam niet laag genoeg om de volgende stap te maken, dus mijn frequenties stonden op 58, zo uit mijn hoofd.
Zorg ook dat beide frequenties gelijk zijn, anders blijft hij tussen de stappen hangen.

Als je een stap overslaat, zakt hij iets minder in Hz. Dus zou beginnen met de Hz iets ophogen.
Hier pruttelt die normaal op 19/20Hz en 500Watt. Ik begrijp de aanpassing in Hz nog niet goed in het script. Als ik daar bijvoorbeeld 25Hz van maak, welke stap gaat dan sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
En ineens ging het vrij snel naar Shift 0:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2021-01-19 22:31:08.703 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:31:38.716 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:33:08.738 Status: dzVents: Info: Correction set to -3.0
2021-01-19 22:33:09.493 Status: dzVents: Info: Correction set to -2.0
2021-01-19 22:33:38.745 Status: dzVents: Info: Correction set to -3.0
2021-01-19 22:33:39.579 Status: dzVents: Info: Correction set to -3.0
2021-01-19 22:33:41.453 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:34:08.753 Status: dzVents: Info: Correction set to -4.0
2021-01-19 22:34:09.364 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:34:38.753 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:35:08.718 Status: dzVents: Info: Correction set to -3.0
2021-01-19 22:35:38.730 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:36:08.742 Status: dzVents: Info: Correction set to -4.0
2021-01-19 22:36:38.820 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:37:08.821 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:37:38.801 Status: dzVents: Info: Correction set to -3.0
2021-01-19 22:39:08.909 Status: dzVents: Info: Correction set to -2.0
2021-01-19 22:40:08.845 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:40:38.815 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:41:38.821 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:42:08.838 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:44:38.920 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:46:38.942 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:48:09.040 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:49:09.114 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:50:39.149 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:51:09.239 Status: dzVents: Info: Correction set to -1.0
2021-01-19 22:51:09.989 Status: dzVents: Info: Correction set to 0.0
2021-01-19 22:51:10.922 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:52:09.207 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:52:40.146 Status: dzVents: Info: No correction
2021-01-19 22:53:09.130 Status: dzVents: Info: No correction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Hier pruttelt die normaal op 19/20Hz en 500Watt. Ik begrijp de aanpassing in Hz nog niet goed in het script. Als ik daar bijvoorbeeld 25Hz van maak, welke stap gaat dan sneller?
Hij moet aan 2 eisen voldoen.
De formule voor de temperatuur en de frequentie moet onder de ingestelde waarde liggen.
Dan pas gaat hij door naar de volgende stap.

Dus des te hoger de frequentie, des te eerder de stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:59:
[...]

Hij moet aan 2 eisen voldoen.
De formule voor de temperatuur en de frequentie moet onder de ingestelde waarde liggen.
Dan pas gaat hij door naar de volgende stap.

Dus des te hoger de frequentie, des te eerder de stap.
Aha, en in mijn plaatje pruttelde hij erg lang op 22/23 Hz... Dan is dat nog een mooie aanpassing.
Verder is Shift -5 wellicht toch wel goed. Hij is nu toch vrij fors aan het draaien in vergelijking met de vorige start. Links Shift-5(max) en Rechts schift-4(max)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf5Q173gYmj9DpasfRSyS9YPPG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlEz1eoD0yMbAphBb1BuYwF9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:02:
[...]

Aha, en in mijn plaatje pruttelde hij erg lang op 22/23 Hz... Dan is dat nog een mooie aanpassing.
Verder is Shift -5 wellicht toch wel goed. Hij is nu toch vrij fors aan het draaien in vergelijking met de vorige start. Links Shift-5(max) en Rechts schift-4(max)
[Afbeelding]
Zou het eens proberen op 24Hz dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

Dit lijkt mij ook erg interessant om de opstart woede te temperen van mn Pana.
Soms is een -1 al genoeg om hem uit zijn defrost cyclus te halen.

Als ik dat niet doet wil hij soms wel tot eind ochtend of beginmiddag door blijven in defrost cyclussen.

Vraagje gezien ik ook noob ben, moet er geen timer in het script?
Of hoe (vaak) wordt het script getriggerd?
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:18:
Hierbij mijn aangepaste code, ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of het duidelijk is.
Hij lijkt wel te werken, nu nog wachten op een defrost.
Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
-- Script ot manage slow an efficient startup after (for example) defrost.
-- Script is based on Domoticz in combination with the Domoticz plugin (https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/tree/main)
-- Go to: <Settings> <More Options> <Events>
-- Click <+> and add new script >> DZVents >> All
-- "Select all / CTRL+A" and copy this script over the standard script
-- Give the script a clear name (next to ON/OFF toggle)
-- Hit "OFF" on the top left corner and "SAVE" top right corner
-- Line 18: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- Line 32: heatshift sensor IDX number to be filled in. (standard: Z1_Heat_Request_Temp)
-- Line 33: target_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Target_Temp)
-- Line 34: outlet_temp sensor IDX number to be filled in.  (Standard: Main_Outlet_Temp)
-- Line 35: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- IDX numbers can easilly be found by tapping the "hamburger menu button" next to the "tabs" of the scripts (top left corner) and searching (Ctrl + F) for the text behind "standard:" between the brackets.
-- HIT "ON" on the top left corner and hit "SAVE" on the top right corner and wait for a restart/defrost
return {
    on = {
        devices = { 
            12, --Pana Compressor_Freq
        }
    },
    data = {
        ---------------------------------------
        -- compressor state
        -- 1: compressor off
        -- 2: compressor startup
        -- 3: compressor relaxing
        -- 4: compressor continuous operation
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},
    execute = function(domoticz, triggeredItem)
        local heatshift = domoticz.devices(38)
        local target_temp = domoticz.devices(11)
        local outlet_temp = domoticz.devices(10)
        local CompressorFreq = domoticz.devices(12)

if(CompressorFreq.sValue == "0") then
            domoticz.log('State: compressor off', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        elseif(domoticz.data.state == 1 or domoticz.data.state == 2) then
            domoticz.log('State: compressor startup', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 2
            if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 20) then
                domoticz.data.state = 3
            end
        elseif(domoticz.data.state == 3) then
            domoticz.log('State: compressor relaxing', domoticz.LOG_INFO)
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 21) then
                domoticz.data.state = 4
            end
        elseif(domoticz.data.state == 4) then
            domoticz.log('State: continuous operation', domoticz.LOG_INFO)
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 0) then
                correction = heatshift.setPoint + 1
            else
                correction = heatshift.setPoint
            end
        else
            domoticz.log('State: undefined', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

if heatshift.setPoint == correction then
            domoticz.log('No correction', domoticz.LOG_INFO)
        else
            domoticz.log('Correction set to ' .. tostring(correction), domoticz.LOG_INFO)
            heatshift.updateSetPoint(correction)
        end
    end
}

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Helhond schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:40:
Dit lijkt mij ook erg interessant om de opstart woede te temperen van mn Pana.
Soms is een -1 al genoeg om hem uit zijn defrost cyclus te halen.

Als ik dat niet doet wil hij soms wel tot eind ochtend of beginmiddag door blijven in defrost cyclussen.

Vraagje gezien ik ook noob ben, moet er geen timer in het script?
Of hoe (vaak) wordt het script getriggerd?

[...]
Het script loopt continu.
Bij mij om de 8 tot 9 sec.
Als je een ouder model raspberry hebt (heb hier RPI4 met 4GB) dan zou je hem ook elke 30 seconden of zo kunnen draaien.
Het nadeel is dat de reactietijd van het script dan te traag kan worden/is om te reageren op het eerste stuk van een start-up.
Als je je systeem wilt ontlasten, zou je ervoor kunnen kiezen om het script alleen te draaien tussen -5 en +6 graden ofzo.
Dan werkt hij alleen niet bij een normale start-up, maar alleen bij defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

@pgeene
Maar ik zie geen timer er in staan (zoals hier onder), dus hoe kan je de interval bepalen?

Draai zelf de boel op een NUC, ben wel klaar met de instabiele raspberry's.
Een ICT-kameraad die me met de meeste dingen helpt, heeft al meerdere malen de boel weer moeten herstellen omdat de boel crasht.
Nucje draait nu al paar maanden stabiel.

Probeer zelf beetje te klooien met dVentz maar niet alles is nog even duidelijk voor mij :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 1 minutes'
                }
         },     
    end
}

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Helhond schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:23:
@pgeene
Maar ik zie geen timer er in staan (zoals hier onder), dus hoe kan je de interval bepalen?

Draai zelf de boel op een NUC, ben wel klaar met de instabiele raspberry's.
Een ICT-kameraad die me met de meeste dingen helpt, heeft al meerdere malen de boel weer moeten herstellen omdat de boel crasht.
Nucje draait nu al paar maanden stabiel.

Probeer zelf beetje te klooien met dVentz maar niet alles is nog even duidelijk voor mij :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 1 minutes'
                }
         },     
    end
}
-- deleted stuk vanwege te kort door de bocht ;) ---
Bedankt @Knielen

Zie uitleg van Knielen, die is beter ;)

Kun je later als het werkt een copy van het script aanpassen naar elke minuut en kijken wat het effect op de defrosts is.
Kun je dat weer hier rapporteren ;)

[ Voor 19% gewijzigd door pgeene op 20-01-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 11:48
@pgeene Het wordt wel heel erg een domoticz topic zo en geen panasonic topic, maar ik reageer hier toch even op. Je creëert nogal verwarring met verkeerde informatie.

Elk dzvents script heeft een trigger nodig, anders wordt hij niet gestart. Het is dus niet zo dat een dzvents script constant loopt. In het script dat jij aanhaalt is een update van de compressor frequentie de trigger. Als jij dus elke 8 a 9 seconden een update binnen krijgt dan wordt het script inderdaad zo snel uitgevoerd, heeft niets met de snelheid van je NUC of RPi te maken.

Als je een timer toevoegd, maar de compressor frequentie als trigger laat staan verandert er niets, nog steeds bij elke freq update wordt het script uitgevoerd en op elke hele minuut.

Wil je dat het script maar 1 keer per minuut wordt uitgevoerd, moet je de compressor frequentie als trigger verwijderen en de 'minuut' toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Knielen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:37:
@pgeene Het wordt wel heel erg een domoticz topic zo en geen panasonic topic, maar ik reageer hier toch even op. Je creëert nogal verwarring met verkeerde informatie.

Elk dzvents script heeft een trigger nodig, anders wordt hij niet gestart. Het is dus niet zo dat een dzvents script constant loopt. In het script dat jij aanhaalt is een update van de compressor frequentie de trigger. Als jij dus elke 8 a 9 seconden een update binnen krijgt dan wordt het script inderdaad zo snel uitgevoerd, heeft niets met de snelheid van je NUC of RPi te maken.

Als je een timer toevoegd, maar de compressor frequentie als trigger laat staan verandert er niets, nog steeds bij elke freq update wordt het script uitgevoerd en op elke hele minuut.

Wil je dat het script maar 1 keer per minuut wordt uitgevoerd, moet je de compressor frequentie als trigger verwijderen en de 'minuut' toevoegen.
Eens, meer domoticz.
Script is echter wel direct gericht op het verbeteren van het gedrag van de Panasonic.
Hoe stel je voor dit te verminderen, sta open voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
Knielen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:37:
Volgens mij begint ook langzamerhand het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie het technische WP topic te worden. Inderdaad, alle domotica vragen lijken hier te belanden :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Weet iemand wat deze parameters inhouden en wat "normale" waarden zouden zijn?
- Fan motor speed 1
- EVA Outlet temperature

En kan ik, naast de druk op de koudeleidingen ("High Pressure") ook de flow ergens vinden? Dus niet van de verwarming/water zijde ("Pump flow rate"), maar van de leidingen tussen binnenunit en buitenunit.
Dat vraag ik omdat wegens de geluidsproblemen hier door de distributeur (?) aan de leverancier is gevraagd om die flow te controleren en zo nodig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik vind het script slowstart erg interessant. Zeker in tijdens zoals nu schiet die anders echt door naar te hoge Ta en gaat die te snel weer uit... WP rustig laten opstarten is wel on-topic toch? Daarom zitten we ook op GoT, mooi snijvlak van ICT en techniek dit :)

Ook voor de defrosts is het functioneel. Ik had in de nacht/avond met sneeuw elk krap uur een defrost en als ik kijk hoe de Pana na elke defrost flink knalt zou het hier ook functioneel kunnen zijn om hem langzamer te laten starten waardoor het bevriezen niet zo snel gaat.
Het was buiten 0 graden, Ta vraag was 27 graden. Pana gaat na elke defrost direct naar 1000Watt en hoge frequentie compressor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB_LoXBLTBQTk9kw7EBzK-2KClE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZA1qQOGqbfUkjpCNrpAOpQY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 20-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLion
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:23:
In domoticz lukt het me niet om handmatig de Shift naar -1 te zetten. Ik kan alleen naar een positief getal toe. Doe ik iets fout of kan dit nog niet?

[Afbeelding]

Edit. Pijltjes werken niet, maar handmatig -1 wel, dat hoort blijkbaar zo?
Ik heb een vergelijkbaar (maar wellicht toch ander probleem): Als ik de shift aanpas en op "Instellen" klik, springt de shift meteen (of enige seconden later) weer terug op de oude waarde.
Ik kan dus alles uitlezen, maar instellen/aanpassen gaat niet.
Is dit iets bekends? (ik ben net met Heishamon begonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

vandermark schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:59:
Ik vind het script slowstart erg interessant. Zeker in tijdens zoals nu schiet die anders echt door naar te hoge Ta en gaat die te snel weer uit... WP rustig laten opstarten is wel on-topic toch? Daarom zitten we ook op GoT, mooi snijvlak van ICT en techniek dit :)

Ook voor de defrosts is het functioneel. Ik had in de nacht/avond met sneeuw elk krap uur een defrost en als ik kijk hoe de Pana na elke defrost flink knalt zou het hier ook functioneel kunnen zijn om hem langzamer te laten starten waardoor het bevriezen niet zo snel gaat.
Het was buiten 0 graden, Ta vraag was 27 graden. Pana gaat na elke defrost direct naar 1000Watt en hoge frequentie compressor...

[Afbeelding]
Volgens mij het zo (correct me ...) maar de 27gr. wil die hebben op de retour t.b.v. de defrost
Dus als je Ta maar 27 is, dan kan het wel kloppen dat ie vaker moet knallen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
CurlyMo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Volgens mij begint ook langzamerhand het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie het technische WP topic te worden. Inderdaad, alle domotica vragen lijken hier te belanden :p
Bedoel je dat de Heishamon zaken eigenlijk in dat topic (optimalisatie) thuis horen....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
PanaLion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar (maar wellicht toch ander probleem): Als ik de shift aanpas en op "Instellen" klik, springt de shift meteen (of enige seconden later) weer terug op de oude waarde.
Ik kan dus alles uitlezen, maar instellen/aanpassen gaat niet.
Is dit iets bekends? (ik ben net met Heishamon begonnen)
Is dat wat hier besproken wordt? https://github.com/Egyras/HeishaMon/pull/200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
MarFan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Bedoel je dat de Heishamon zaken eigenlijk in dat topic (optimalisatie) thuis horen....
Dat staat iedereen vrij. Het valt me alleen op dat het hier de laatste tijd veel over domotica software gaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
CurlyMo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Dat staat iedereen vrij. Het valt me alleen op dat het hier de laatste tijd veel over domotica software gaat.
Ik denk dat dat voor sommige net zo belangrijk is als de juiste stooklijn of buis-diameter.... ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLion
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Nee, hij springt niet heen en weer tussen twee waardes, hij neemt de ingestelde waarde niet (of slechts heel kort) over. Morgen ben ik daar weer; eens kijken of ik dan een mosquitto_sub logje kan make, en kijken hoe hij reageert op "met de hand" (mosquitto_pub) er waarden heen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
MarFan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat dat voor sommige net zo belangrijk is als de juiste stooklijn of buis-diameter.... ;)
Zeker als de bende eenmaal staat (buisdiam etc.. ga je dan niet meer veranderen ;) )
Optimalisaties kun je blijven doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
PanaLion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:46:
Nee, hij springt niet heen en weer tussen twee waardes, hij neemt de ingestelde waarde niet (of slechts heel kort) over. Morgen ben ik daar weer; eens kijken of ik dan een mosquitto_sub logje kan make, en kijken hoe hij reageert op "met de hand" (mosquitto_pub) er waarden heen sturen.
Je zegt "of slechts heel kort", wat toch suggereert dat hij heen en weer gaat.
Namelijk naar de nieuwe waarde (heen) en terug naar de oude waarde (en weer).
Maargoed, het was maar een idee, wellicht is het bij jou iets anders of wellicht toch hetzelfde maar ervaar je het met domoticz anders dan deze home assistant gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Crazy- schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Volgens mij het zo (correct me ...) maar de 27gr. wil die hebben op de retour t.b.v. de defrost
Dus als je Ta maar 27 is, dan kan het wel kloppen dat ie vaker moet knallen
Dat kan ik me voorstellen tijdens de defrost. Ik heb het over de periode erna waarbij de Ta door de defrost is afgenomen. Hierdoor knalt die het vermogen omhoog om zsm weer op Ta te komen maar dat zorgt voor opnieuw snel bevriezen. Als hij na defrost tijd neemt om rustiger Ta te herstellen zal tijd tussen defrosts lager kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Er is geen causaal verband tussen een hoge compressor frequentie en een defrost.
Als je een PANA op silent 3 zet dan gaat oa de ventilator langzamer draaien.
Als hij op normaal staat draait de ventilator ongeveer de helft sneller met als gevolg minder defrosts.
Dus ventilator snelheid heeft naar mijn mening meer invloed dan compressor frequentie.
Kan iemand eens meten hoeveel vermogen er wordt opgenomen als hij even knalt en als hij langzaam optoert. Zal gevoelsmatig niet veel verschil opleveren.Maar ben benieuwd.

Volgens mij zijn die Japanse kabouters niet zo makkelijk te verslaan hoor.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Me Albert schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:25:
Er is geen causaal verband tussen een hoge compressor frequentie en een defrost.
Als je een PANA op silent 3 zet dan gaat oa de ventilator langzamer draaien.
Als hij op normaal staat draait de ventilator ongeveer de helft sneller met als gevolg minder defrosts.
Dus ventilator snelheid heeft naar mijn mening meer invloed dan compressor frequentie.
Kan iemand eens meten hoeveel vermogen er wordt opgenomen als hij even knalt en als hij langzaam optoert. Zal gevoelsmatig niet veel verschil opleveren.Maar ben benieuwd.

Volgens mij zijn die Japanse kabouters niet zo makkelijk te verslaan hoor.
Met hoog vermogen zie ik de T 'pijp uitlaat' sneller dalen naar - 11/12--> meer aanvriezen denk ik?

Verder, met het script voor slowstart blijft opgenomen vermogen rond de 500watt in startfase.

En over de 'Pana-kabouters'. Die zijn geleerd om volgens een manier te werken die overal in de wereld, met elk klimaat en elk huis te werken. Dat doen ze erg goed maar er is best wat voor te zeggen om afhankelijk van je eigen situatie qua huis, klimaat en afgiftesysteem daarin te zoeken naar optimalisatie.

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 20-01-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb in mijn situatie nog de verschillen:

Zonder slowstart script. WP vrij lang uit geweest. Ta flink lager dan Ta-vraag (21 vs 26):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGxgOfW0Tp3fziZp49Vr4fiIqH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txIgFkKnbYhp9J0NersBuxvH.jpg?f=user_large

Met slowstart script. Ook nu is WP vrij lang (>5 uur) uit geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cGu92f5jdUr0_3EFHsza3VeXsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z5FevPie0yfxxr4xvX4cixYM.jpg?f=user_large

Is het 2e nu per definitie beter? In mijn situatie nu zeg ik van wel:
* Warmtevraag is beperkt, lange rustige runs zijn gewenst
* CoP is beter ga ik vanuit. Met minimaal vermogen van 475 watt draait die goed met dT van 2 tot 3 en goede flow

Het duurt wel vrij lang voordat doel Ta bereikt is. Na een uur was Ta-1 bereikt (25 graden) maar pas na 3 uur was Ta doel van 26 graden bereikt. In mijn situatie met beperkte warmtevraag is zo'n lange (uitgerekte) run wel prettig.

Ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat dit gedrag ook na een defrost welkom is: Opgenomen vermogen ligt factor 2 lager, afkoeling zal minder zijn dus ik neem aan dat tijd tot volgende defrost ook lager is, maar dat zal ik wanneer het defrost weer, weer komt in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
T pijp uitlaat is volgens mij de gas temperatuur. De temperatuur van de verdamper uit geeft de watertemperatuur weer na overdracht op het cv systeem. Die temperatuur is bij mij nu 3 graden bij een buiten temp van 8 graden. Als het rond nul is dan is die ook rond of iets onder nul. Bij vochtigheid van 60% is er niks an de hand, bij 98% zoals de laatste tijd wel. Dan vriest hij langzaam dicht. Maar als hij niet op silent staat dan toert de ventilator op en stijgt de verdamper temp weer en weet hij defrosts te voorkomen. Ik heb bij de kritieke temperaturen ook bij 33 Hz defrosts.

Optimaliseren van je systeem is altijd goed en ook leuk voor een tweaker geen discussie mogelijk.

Uit jou verhaal maak ik op dat je WP wellicht wat overgedimensioneerd is. En ja dan kan wat jij doet heel goed en is het ook zuiniger blijkt uit de grafieken.
Ik heb een 5 die 1000 M3 gas vervangt. Kan het prima aan maar uur onder de target temp dan loopt de kamertemperatuur wel zeer langzaam naar benden.

[ Voor 18% gewijzigd door Me Albert op 20-01-2021 22:10 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
pgeene schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Zou zoiets moeten zijn.
[Afbeelding]

Dank je voor de feedback! Alleen ik heb geen raspberry. Ik dacht eigenlijk dat ik kan alles op de PC doen. Ik heb de mosquitto server op mijn windows PC geïnstalleerd. Als ik stuur de commando netstat -a dan vind ik deze onder de standaard adres/port voor mosquitto: TCP 27.0.0.1:1883 en onder deze adres ziet de MQTT Explorer hem ook. Ik dacht ik zou deze adres moeten bij de Heishamon invullen en dat is wat ik heb gedaan.
Als ik bij Heishamon vul de IP adres van mij PC en dan probeer de verbinding te maken met MQTT Explorer met deze IP onder host (en port 1883) dan krijg ik er geen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04

Exigence

dnkroz

127.0.0.1 is je localhost. Je moet je externe IP adres van je PC hebben.

Als je 127.0.0.1 invult in de Heishamon dan probeert hij verbinding met zichzelf te maken ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Exigence op 20-01-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
SYER schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Dank je voor de feedback! Alleen ik heb geen raspberry. Ik dacht eigenlijk dat ik kan alles op de PC doen. Ik heb de mosquitto server op mijn windows PC geïnstalleerd. Als ik stuur de commando netstat -a dan vind ik deze onder de standaard adres/port voor mosquitto: TCP 27.0.0.1:1883 en onder deze adres ziet de MQTT Explorer hem ook. Ik dacht ik zou deze adres moeten bij de Heishamon invullen en dat is wat ik heb gedaan.
Als ik bij Heishamon vul de IP adres van mij PC en dan probeer de verbinding te maken met MQTT Explorer met deze IP onder host (en port 1883) dan krijg ik er geen.
Meesten hier werken met een raspberry, dus foute aanname van mijn kant.
Maar principe blijft hetzelfde.
Je PC is de server, dus de Heishamon moet verwijzen naar de PC.
Zal waarschijnlijk iets in de range 192.168.xxx.xxx zijn.
Dat is de meest gangbare range op routers.

27.0.0.1 is (als je je niet vertypt hebt en 127.0.0.1 bedoelde) een van de adressen zijn van amazon.com.
Dus Amazon zou dan Heishamon data binnenkrijgen.
Zou een goede grap zijn :D

Als het wel 127.0.0.1 is, zie dan de reactie van exigence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
SYER schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Als ik stuur de commando netstat -a dan vind ik deze onder de standaard adres/port voor mosquitto: TCP 27.0.0.1:1883
Als je met netstat de poort kan vinden (1883) dan zal het jou ook wel lukken om het ip adres van je pc te vinden. (ipconfig onder windows of ifconfig onder linux) Let dan alleen even op dat jouw pc wellicht meerdere netwerkkaarten heeft (bv ethernet en wireless) en dat je dus het juiste ip adres neemt. Dat is het adres waar heishamon mee moet verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
En zorg ervoor dat het IP-adres van je pc niet verandert... Dat kan in je router of in de netwerkinstellingen van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Haha of koop alsnog een raspberry pi en regel het daar allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ja, dat sowieso. PC staat niet continu aan, dit is bij uitstek iets voor een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@thehog, zit er nog iets ongemakkelijks in V1.0 dat als je upgrade van 0.9 naar 1.0 je zowel een factory reset moet doen en daarna de instellingen nog een keer moet opslaan voordat de gegevens op de juiste manier uitgelezen/verzonden worden?

Hij was na de factory reset enorm traag, maar na het opslaan werkt het ineens weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:37:
@thehog, zit er nog iets ongemakkelijks in V1.0 dat als je upgrade van 0.9 naar 1.0 je zowel een factory reset moet doen en daarna de instellingen nog een keer moet opslaan voordat de gegevens op de juiste manier uitgelezen/verzonden worden?

Hij was na de factory reset enorm traag, maar na het opslaan werkt het ineens weer normaal.
Ik heb enkel de firmware geupdate van 0.9 --> 1.0. Daarna verbond de heishamon direct met de wifi en instellingen (mqtt server etc.) stonden goed. Ik heb dus geen factory reset gedaan. Is dat nog aan te raden? Ik blijf zitten met elke 30 minuten een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2021-01-21 01:31:52.837 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 02:01:53.523 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 02:31:54.552 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 03:01:55.622 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 03:31:56.574 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 04:01:57.478 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 04:31:58.473 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-21 05:01:59.524 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883

Via Mqtt Explorer probeer ik de log in te zien van mosquitto maar ik ben nog niet veel wijzer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
vandermark schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Ik heb enkel de firmware geupdate van 0.9 --> 1.0. Daarna verbond de heishamon direct met de wifi en instellingen (mqtt server etc.) stonden goed. Ik heb dus geen factory reset gedaan. Is dat nog aan te raden? Ik blijf zitten met elke 30 minuten een foutmelding:
[...]
Ik zou het gewoon even doen. Het stelt tenslotte niets voor. Even factory reset doen, opnieuw verbinden met wifi en daarna de instellingen nog een keer opslaan. Wie weet helpt het :)

Er is een nieuw bestandssysteem gekozen bij de upgrade van 0.9 naar 1.0, vandaar dat de factory reset moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Ik zou het gewoon even doen. Het stelt tenslotte niets voor. Even factory reset doen, opnieuw verbinden met wifi en daarna de instellingen nog een keer opslaan. Wie weet helpt het :)

Er is een nieuw bestandssysteem gekozen bij de upgrade van 0.9 naar 1.0, vandaar dat de factory reset moet.
Ja, dat is dan wel handig. Ga ik doen tijdens volgende periode dat de WP weer paar uur uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ja, dat is dan wel handig. Ga ik doen tijdens volgende periode dat de WP weer paar uur uit staat.
Waarom zou je wachten tot de Pana uit staat.
Factory reset kost, met invullen instellingen hooguit 5min.
Ga ervanuit dat het een factory reset van de heishamon is ;)
Hiervoor hoeft de Pana niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 21-01-2021 10:09 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.