Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.100 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:27
@sjimmie Dan weet je nu toch dat je unit zeer waarschijnlijk defect is. Kan je eens een audio opname maken van 1 meter van je compressor. Als het zo heftig is als je beschrijft dan moet dat prima vergelijkingsmateriaal zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:13
Geen idee of je een beetje handig bent @sjimmie maar je zou eens de panelen kunnen proberen te verwijderen en kijken of er iets klem zit tegen/bij de compressor. Verder dan dat zal je het waarschijnlijk sowieso niet zelf kunnen uitzoeken, maar wie weet valt je snel wat op en kan je met weinig moeite het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@llevering De WP is in november compleet geinstalleerd, ik denk niet dat het handig is als ik er nu zelf een schroevendraaier in zet om hem open te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2021 17:04 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:50:
@sjimmie Dan weet je nu toch dat je unit zeer waarschijnlijk defect is. Kan je eens een audio opname maken van 1 meter van je compressor. Als het zo heftig is als je beschrijft dan moet dat prima vergelijkingsmateriaal zijn.
Op een kleine meter afstand:

En dichtbij:

[ Voor 20% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:13
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:01:
@llevering De WP is in november compleet geinstalleerd, ik denk niet dat het handig is als ik er nu zelf een schroevendraaier in zet om hem open te maken.
Dat is tricky inderdaad op zich zou het geen bezwaar moeten zijn, maar ik snap dat je ook gedoe wilt vermijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:05
llevering schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Dat is tricky inderdaad op zich zou het geen bezwaar moeten zijn, maar ik snap dat je ook gedoe wilt vermijden. :)
Wat is er tricky aan? Om de elektra aan te sluiten moet het paneel er toch ook af, tenminste wel bij het g model. Maar zo te zien zit de j hetzelfde in elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Paneel eraf vind ik tricky omdat ik echt wil voorkomen dat straks de installateur gaat roepen dat ik dat aan hun had moeten overlaten. Ik ken ze vrijwel niet en wil voor dit issue echt niet in enige discussie komen. Ze zijn tamelijk "van de oude stempel". Dat geeft niet, maar ze zullen liever hebben dat ik er af blijf. (terwijl ik onze LLWP ooit voor 90% zelf heb geinstalleerd, op het stek deel na)

Als ik zou weten wat er aan de hand is en zou weten dat ik dat zelf kan en mag aanpassen dan is het wat anders. Nu ga ik vermoedelijk de leverancier nodig hebben. Nu weet ik dat niet en doe ik liever niets wat achteraf wellicht net niet handig was.

Maar heeft iemand al geluisterd naar de filmpjes? En klinkt dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:37:
Paneel eraf vind ik tricky omdat ik echt wil voorkomen dat straks de installateur gaat roepen dat ik dat aan hun had moeten overlaten. Ik ken ze vrijwel niet en wil voor dit issue echt niet in enige discussie komen. Ze zijn tamelijk "van de oude stempel". Dat geeft niet, maar ze zullen liever hebben dat ik er af blijf. (terwijl ik onze LLWP ooit voor 90% zelf heb geinstalleerd, op het stek deel na)

Als ik zou weten wat er aan de hand is en zou weten dat ik dat zelf kan en mag aanpassen dan is het wat anders. Nu ga ik vermoedelijk de leverancier nodig hebben. Nu weet ik dat niet en doe ik liever niets wat achteraf wellicht net niet handig was.

Wellicht heb je het al gezegd : maar wat is we mis met bel de installateur en laat hem langskomen?

Recent geplaatst; geluid wat niet hoort, zelf wil je (begrijpelijk) niet aan schroeven ivm garantie. Dan is er 1 mogelijkheid over.

Ps: ik bedoel dit niet bot ook al kan het zo overkomen ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 15-01-2021 17:50 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Lijkt wel of een lager versleten is. Klinkt rafelig om het zo te zeggen. Ook iets van gerinkel op de achtergrond.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:37:

Ik heb wel geluisterd hoor (denk wel meerdere mensen met mij)
Ik heb een 5H, dus niet hetzelfde, maar mijne maakt zo'n geluid niet. Vooral het niet constante geluid verbaasd mij.
Voor het type geluid klinkt storend. Niet constant.

Mijne klinkt helemaal niet storend of luid. Hier nu op 63 Hz.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
sjimmie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:42:
[...]

Dat zou wel mooi zijn als iemand als @koevlaas2 een keer mee kan luisteren ofzo.
Maar ik had vorig jaar @koevlaas2 een paar keer geprobeerd te bereiken voor de installatie en dat lukte al niet omdat hij het heel druk heeft.
Als ik het niet vergeet zal ik je berichtgeving proberen op te zoeken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:49:
[...]

Wellicht heb je het al gezegd : maar wat is we mis met bel de installateur en laat hem langskomen?

Recent geplaatst; geluid wat niet hoort, zelf wil je (begrijpelijk) niet aan schroeven ivm garantie. Dan is er 1 mogelijkheid over.

Ps: ik bedoel dit niet bot ook al kan het zo overkomen ;-)
Installateur: druk druk druk...
Maar de afspraak staat al een poos: komende vrijdag. dus dat is nu wel inmiddels een beetje in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Lijkt wel of een lager versleten is. Klinkt rafelig om het zo te zeggen. Ook iets van gerinkel op de achtergrond.
Te vaag om zelf zonder vergelijking te kunnen bedenken of het nou "normaal" is.
Ik heb een 3.5kW Daikin LLWP en die was 10x stiller, maar ik denk dat ik me heb laten overbluffen door de installateur die dit bij de installatie ook gewoon heeft gehoord en het compleet heeft genereerd. Wat nu vervelend is, is dat diezelfde persoon opnieuw gaat komen, want van dit bedrijf is hij degene die er het meeste verstand van heeft. Ze hebben wel meerdere pana's geinstalleerd, maar nog maar 1 andere j-serie en wellicht heeft die precies ditzelfde probleem?

Zelf heb ik nog altijd getwijfeld of het wellicht normaal is dat zo'n grote 7kW gewoon zoveel geluid maakt. (want anders had de installateur toch.....) Ik heb weleens in het voorjaar hier in de buurt een warmtepompenfietstocht gedaan, maar dan hoor je ze niet echt goed met meerdere mensen erbij en pruttelend op een laag pitje.

Pas nu ik een andere 7kW pana heb gehoord die juist een generatie ouder is, ben ik eigenlijk een beetje boos. Op mijzelf dat ik er al zolang mee worstel, en op de installateur omdat die er toen niets mee deed en nu ook pas na 7 weken even kan komen luisteren.

(je zou verwachten dat een nieuwere serie iets stiller is dan de vorige?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
thehog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:02:
Ik vermoed een typefout maar ik zie hem niet gelijk. Check toch even de instellingen van de plugin domoticz. En maak er anders server 127.0.0.1 van (gezien dat localhost host is en het lijkt dat je je mqtt broker op de zelfde host hebt draaien als domoticz)
Heb je enig idee waarom ik de data van de twee s0 poorten wel doorkrijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Te vaag om zelf zonder vergelijking te kunnen bedenken of het nou "normaal" is.
Ik heb een 3.5kW Daikin LLWP en die was 10x stiller, maar ik denk dat ik me heb laten overbluffen door de installateur die dit bij de installatie ook gewoon heeft gehoord en het compleet heeft genereerd. Wat nu vervelend is, is dat diezelfde persoon opnieuw gaat komen, want van dit bedrijf is hij degene die er het meeste verstand van heeft. Ze hebben wel meerdere pana's geinstalleerd, maar nog maar 1 andere j-serie en wellicht heeft die precies ditzelfde probleem?

Zelf heb ik nog altijd getwijfeld of het wellicht normaal is dat zo'n grote 7kW gewoon zoveel geluid maakt. (want anders had de installateur toch.....) Ik heb weleens in het voorjaar hier in de buurt een warmtepompenfietstocht gedaan, maar dan hoor je ze niet echt goed met meerdere mensen erbij en pruttelend op een laag pitje.

Pas nu ik een andere 7kW pana heb gehoord die juist een generatie ouder is, ben ik eigenlijk een beetje boos. Op mijzelf dat ik er al zolang mee worstel, en op de installateur omdat die er toen niets mee deed en nu ook pas na 7 weken even kan komen luisteren.

(je zou verwachten dat een nieuwere serie iets stiller is dan de vorige?)
Ik heb de 5J en die is nagenoeg gelijk aan de 7J en die is echt erg stil... Ook als die soms na een defrost even harder bezig is valt het me echt op hoe stil die is. Met ramen dicht weet ik zeker dat je deze nooit hoort. Op 3 meter afstand buiten moet ik me focussen om hem te kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
de eerste ca 30 en de tweede 21Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:37:
[...]

de eerste ca 30 en de tweede 21Hz.
Dat lijkt me inderdaad ook vrij luid voor die frequenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Wat ik op internet vind is dat een J7-split ongeveer 1dB(A) stiller zou moeten zijn dan een H7-split.
Waar ik vanmiddag luisterde was het verschil tussen een Subaru Impreza WRX STI (ja die met die gouden velgen) en een Toyota Yaris (wel de benzine versie nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
KaDoos schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Heb je enig idee waarom ik de data van de twee s0 poorten wel doorkrijg?
Heb je überhaupt wel data in de webpagina van heishamon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@sjimmie ik woon zelf in Zeist en heb een 7kw H tegen mijn gevel op een balkon staan. Deze is echt niet te horen binnen.

Als ik zo je filmpje hoor lijkt het wel een onstabiele ventilator of een kapot lager in de ventilator. Bij mij hoor je alleen de wind verplaatsen.

Ik vind het daarom ook zo eigenaardig dat die van jouw zo luid is. Je zou even bij mij kunnen komen luisteren om te kijken of het vergelijkbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door rjd22 op 16-01-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:16

thido

Tilburg

sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:01:
Wat op zeker gaat helpen is dempers tussen de pomp en de bigfoot blokken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:47:
@Ep Woody ik stook prima momenteel gewoon met thermostaat. Ik heb ook helemaal geen problemen om het hier warm te krijgen of warm te houden. En ook geen problemen met enige andere vorm van warmte-comfort. Zelfs niet met dingen als COP ofzo.
Telkens worden er stooklijn en vermogen dingen aangehaald die eigenlijk niet te maken hebben met waar ik mee bezig ben: geluid van de buitenunit.

Maar we kunnen het allemaal loslaten volgens mij...

Zojuist bij een mede-tweaker buiten mogen meeluisteren.
Ikzelf heb een 7kW split J-serie, hij heeft een 7kW split H-serie. Oke, dat is verschillend maar geluid kan toch ook weer niet héél veel verschillen onder vergelijkbare omstandigheden.
Toen ik daar kwam, draaide zijn WP op ca 30Hz en dat maakte al minder geluid dan hier op 19Hz.
Vervolgens daar een SWW run gestart en toen de unit daar op 40Hz draaide was het geluid aanzienlijk minder dan hier op 30Hz.

En dan nogmaals hebben we het echt over het geluid van de buitenunit. Niet van resonerende muren of vloeren.

Nu weer thuis ben ik nogmaals goed gaan luisteren en eigenlijk zit het grootste verschil ter hoogte van waar binnenin de compressor zit. Daar maakt die van ons dus heel veel geluid. Bij 21Hz (toen ik neth thuis kwam) zat daar zowel een gromtoon als een knerpend vogelgepiep. Nu bij een SWW run worden de buren en de buren van de buren niet blij. En dat dus terwijl bij de H-serie waar ik net was een SWW run gewoon prima te doen is om ervoor te blijven kletsen (los van de koude wind).
Heb je alles dik aangesloten?
Hoe voelen de leidingen van de binnen naar de buiten unit?
Binnen unit naar de cv ,diameter?

Kan ook zijn dat hij het " gewoon". Moeilijk heeft..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Heb je alles dik aangesloten?
Hoe voelen de leidingen van de binnen naar de buiten unit?
Binnen unit naar de cv ,diameter?

Kan ook zijn dat hij het " gewoon". Moeilijk heeft..
Ik heb niks aangesloten, dat heeft de installateur gedaan. Dat is een bedrijf met meerdere werknemers en doet al jaren ook warmtepompen. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn dubbel geïsoleerd, daar voel ik dus helemaal niks meer aan (wat zou ik moeten voelen dan?). Er is extra R32 bijgevuld vanwege totale lengte van ca 20m. Hij pruttelt doorgaans op heel laag vermogen (en maakt dan dus al veel geluid), dus wat is moeilijk hebben?
De COP is ca 4, volgens mij zou dat anders wel een indicatie zijn als hij het moeilijk heeft.
Verwarmingsleidingen 26mm richting VV en 20mm richting radiatoren. (meeste radiatoren staan wel dicht) Ook dat vond de installateur prima.

EDIT: ik zit nu op de bank aan de voorkant van ons huis. De WP staat achter het huis (zit binnen geen andere muur tussen). Hij draait nu op 21Hz en ik kan hem horen boven het tikken van mijn laptop-toetsenbord uit.

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 16-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb niks aangesloten, dat heeft de installateur gedaan. Dat is een bedrijf met meerdere werknemers en doet al jaren ook warmtepompen. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn dubbel geïsoleerd, daar voel ik dus helemaal niks meer aan (wat zou ik moeten voelen dan?). Er is extra R32 bijgevuld vanwege totale lengte van ca 20m. Hij pruttelt doorgaans op heel laag vermogen (en maakt dan dus al veel geluid), dus wat is moeilijk hebben?
De COP is ca 4, volgens mij zou dat anders wel een indicatie zijn als hij het moeilijk heeft.
Verwarmingsleidingen 26mm richting VV en 20mm richting radiatoren. (meeste radiatoren staan wel dicht) Ook dat vond de installateur prima.
Als je monteur langs komt en het geluid als normaal bestempeld, zou ik het toch op papier gaan zetten, altijd handig als buiten garantie periode alsnog de compressor in de soep draait.

Jou geluidje heeft trouwens wel iets weg van het geluid wat mijne zachtjes maakt tijdens ontdooien. Wat dat geluid maakt geen idee....
Maar misschien is het iets met de klep die van verwarmen naar koelen schakelt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Als je monteur langs komt en het geluid als normaal bestempeld, zou ik het toch op papier gaan zetten, altijd handig als buiten garantie periode alsnog de compressor in de soep draait.

Jou geluidje heeft trouwens wel iets weg van het geluid wat mijne zachtjes maakt tijdens ontdooien. Wat dat geluid maakt geen idee....
Maar misschien is het iets met de klep die van verwarmen naar koelen schakelt....
Ik heb het idee dat hij hier juist tijdens een defrost stiller is.
Helaas net een defrost "gemist", anders had ik eens daarnaar kunnen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb het idee dat hij hier juist tijdens een defrost stiller is.
Helaas net een defrost "gemist", anders had ik eens daarnaar kunnen luisteren.
Dan kan het toch hetgene zijn wat daarbij omschakelt.
Zou dat melden bij die monteur.
Of je compressor trilt juist minder bij hoge frequentie, dat kan ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Dan kan het toch hetgene zijn wat daarbij omschakelt.
Zou dat melden bij die monteur.
Of je compressor trilt juist minder bij hoge frequentie, dat kan ook
Als hij naar een hogere freq gaat dan stijgt hij qua geluid op. Het wordt dan niet minder.
Tussen de 19 en 30 is het nog "te doen" (maar niet normaal), boven de 30 klagen de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Wat zijn jou drukken hoge druk vooral?
Ik denk aan teveel koelmiddel
Bij een bt van rond de 0/1 graad zou hij rond de 20 bar moeten zitten
Freq 28-37 Hz
Leidingtemp binnen +/- 26 graden

[ Voor 75% gewijzigd door burnerchief op 16-01-2021 11:21 ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
burnerchief schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:11:
Wat zijn jou drukken hoge druk vooral?
Ik denk aan teveel koelmiddel
Bij een bt van rond de 0/1 graad zou hij rond de 20 bar moeten zitten
Freq 28-37 Hz
High Pressure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6VVjItt7Fh5AjvuDoMoPXb4_tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ht3pnZ3cQGsKuGp6XalW9FnN.png?f=fotoalbum_large

Freq:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu3DENbwjI18x08BVwKpONxdJ8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFKFEajLc9r5XUSKJIDBoOS7.png?f=fotoalbum_large
Dus nu 21-22Hz en veel geluid.

EDIT: en net de infrarood thermometer op de leidingen gezet tusen binnenunit en buitenunit (aan de kant van de binnenunit want daar kon ik er nog een beetje bij), die zitten tegen de 26 graden aan.

[ Voor 33% gewijzigd door sjimmie op 16-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Nu online
@sjimmie waar komt voor jouw gevoel het meerendeel van het geluid vandaan? De compressor of de ventilator zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rjd22 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:27:
@sjimmie waar komt voor jouw gevoel het meerendeel van het geluid vandaan? De compressor of de ventilator zelf?
toen ik er gisteren een opname van maakte, leek het geluid voor een groot deel aan de rechterkant te zitten. Dus dan bij de compressor. Vooral dat knerpende vogeltje lijkt daar te zitten.
De zware grom weet ik niet, dat hoor ik via de ventilator aan de voorkant maar weet niet of dat toch ook de compressor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Ik neem aan dat de 7 bar de druk is als de pomp uit is dat is normaal de spike van 19 naar 27 niet voor de rest lijkt het op het oog normaal heb je ook de leidingtemp binnen?

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
burnerchief schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:32:
Ik neem aan dat de 7 bar de druk is als de pomp uit is dat is normaal de spike van 19 naar 27 niet voor de rest lijkt het op het oog normaal heb je ook de leidingtemp binnen?
7 bar is inderdaad uit, ca 19 is aan.
Die spike gistermiddag is de SWW run.
Leidingen binnen net aan vorige bericht toegevoegd, ca 26 graden volgens mijn IR thermometer aan de kant van de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@burnerchief, bij mij is de druk rond de 23. Dat is iets hoger dan bij @sjimmie, maar dat lijkt mij geen issue. Bij verwarmen SWW loopt het op tot de 30.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

De druk word ondermeer bepaald door de afgifte van warmte naar het watersysteem hoe meer afgifte hoe lager de druk.
Bij een airco werkt het ook zo de verdamper zit dan binnen en geeft de kou af buiten is de condensor met het hete gas en die moet afgekoeld als de condensor wordt afgedekt of de ventilator draait niet of te langzaam gaat de druk door het dak en stopt hij ermee door de hd beveiliging.
Onze warmtepompen werken dus net andersom het hete gas verwarmt ons water en de kou gaat naar buiten.
Drukken zijn afhankelijk van het gebruikte koelgas.
Dit gezegd hebbende de afgifte veranderd normaal gesproken nooit dit ligt vast door de afmetingen van de warmtewisselaar

[ Voor 13% gewijzigd door burnerchief op 16-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

EDIT: ik zit nu op de bank aan de voorkant van ons huis. De WP staat achter het huis (zit binnen geen andere muur tussen). Hij draait nu op 21Hz en ik kan hem horen boven het tikken van mijn laptop-toetsenbord uit.
Wie wat aangesloten heeft doe er niet echt toe.
Een kennis een heeft elga, [ ook split ] en die had bijna "kokend" hete leidingen naar de binnenuit. [ vreemde Dt zou het geweest ]
Binnen had hij zijn hele huis aangesloten op 20 mm slang..
Vanaf de binnenuit naar zijn verdelers alles met 20mm _/-\o_ _/-\o_ een installateur.
Daarna een robotverdeler die ook perfect werkt zei de installateur.

Huis warm
verbruik bizar
unit gromde dagen lang.

vanaf de binnenunit duims naar verdeler
verdeler eruit en een gesloten verdeler.

Huis warm
verbruik minder
grommen over.

Ik zou eens gaan spelen met je systeem
Wat als je x doe
Wat als je Y doet

Enz

Waterzijdig [ of Tretouren klopt? ]
Wat spelen met kranen en dan eens kijken wat er gebeurt

Lijkt me stug dat er echt zomaar iets mis met een nieuwe pomp. kan maar andere zaken mss dubbelcheck

Loopt hij op war dan thermostaat met war.
of wat als je vaste temp zet

Was hij eerst rustiger?
Wanneer?
Is er iets veranderd waardoor?

Enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Heb je überhaupt wel data in de webpagina van heishamon zelf?
Jawel alle gegevens, alleen de twee S0 van de meters niet. Ik heb wel aangegeven dat ze er zijn en hij geeft ze dus door aan domoticz want daar krijg ik ze netjes te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Ik zou eens gaan spelen met je systeem
Wat als je x doe
Wat als je Y doet

Enz

Waterzijdig [ of Tretouren klopt? ]
Wat spelen met kranen en dan eens kijken wat er gebeurt

Lijkt me stug dat er echt zomaar iets mis met een nieuwe pomp. kan maar andere zaken mss dubbelcheck

Loopt hij op war dan thermostaat met war.
of wat als je vaste temp zet

Was hij eerst rustiger?
Wanneer?
Is er iets veranderd waardoor?

Enz enz
Het geluid is al vanaf het prille moment zo. De installateur keek volgens mij wel een beetje bedenkelijk naar zijn collega (die volgens mij werd ingewerkt), maar ze zeiden er niks over tegen mij.
Alle experimenten met temperaturen, de stille modus van 0 tot 3, WAR, thermostaat, WAR+thermostaat, hoge stooklijn, lage stooklijn, variabele stooklijn, hoge/lage dT, pompsnelheid, meer radiatoren open/dicht, een groep in de VV meer of minder, en zo ongeveer alles heb ik wel geprobeerd. Die dingen veranderen wat aan hoe het binnen werkt en hoe hij presteert en hoe hij qua vermogen werkt enzo.

Het geluid is gewoon zoals het is en verandert alleen wat als de frequentie varieert. En dan dus nog, ook bij de laagste 19-21Hz is het geen normaal geluid, laat staan als hij >30Hz gaat. Alle bovenstaande dingen veranderen feitelijk niks aan het geluid, behalve als het dus de freq beïnvloed (wat logisch is).

Wellicht was het je nog niet opgevallen, ik ben al sinds begin vanalles aan het uitzoeken zoals WAR met variabele stooklijn (vanuit HA via node-Red en de pana-cloud), thermostaat op CN2 of CN4 (ik was degene die precies de verschillen ertussen uitzocht en beschreef).

Dus het is, ongeacht instellingen, gewoon het geluid wat de buitenunit maakt.
Een grom in plaats van een licht ventilator geluid met luchtstroom, en daarbij nog een vreemd geknerp uit de richting van de compressor. Dat alles verandert wat mee met de frequentie oftwel met hoe hard hij gaat, maar het is altijd veel meer dan normaal.

En dus ook: de temperaturen van de leidingen tussen binnen en buiten zijn normaal, eerder vanmorgen gepost. Ook de druk is dus normaal.
dT kan ik van 2 tot 6 varieren zonder problemen, behalve dan dat bij een lage dT de pomp te snel gaat draaien voor de radiatoren en ik dus met een dT van 4 draai. Maar ook die dT verandert niets aan de buitenunit.
En met COP enzo ook geen problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 16-01-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@sjimmie, wacht het oordeel van de installateur nog een keer af, maar wees ook heel duidelijk dat dit geluid niet in verhouding staat met wat je van andere (vergelijkbare) warmtepompen gehoord hebt. Dat die snorren als een naaimachientje en deze buldert als een diesel.

Als ze er dan zijn, laat ze dan ook even goed kijken naar eventuele losliggende onderdelen/kabels/etc in de warmtepomp. Het zou prima kunnen dat het een heel klein detail is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Jawel alle gegevens, alleen de twee S0 van de meters niet. Ik heb wel aangegeven dat ze er zijn en hij geeft ze dus door aan domoticz want daar krijg ik ze netjes te zien.
De S0 meters die ik gebruik aan een esp8266 hebben wel degelijk een + en -.
Sluit ik ze andersom aan dan doen ze niks. Ik meen dat die vraag een poosje geleden werd gesteld en dat iemand zei dat dat niks uitmaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:03:
@sjimmie, wacht het oordeel van de installateur nog een keer af, maar wees ook heel duidelijk dat dit geluid niet in verhouding staat met wat je van andere (vergelijkbare) warmtepompen gehoord hebt. Dat die snorren als een naaimachientje en deze buldert als een diesel.

Als ze er dan zijn, laat ze dan ook even goed kijken naar eventuele losliggende onderdelen/kabels/etc in de warmtepomp. Het zou prima kunnen dat het een heel klein detail is.
Yep, nouja, tenminste... "afwachten"... Ik ga liever goed voorbereid met ze in gesprek.
Vooralsnog komen ze gewoon even luisteren omdat ik heb gezegd dat ik niet weet of dit normaal is. Ik denk dat ik ze maandag ga bellen om te zeggen dat hij abnormaal veel geluid maakt en dat dat eigenlijk een storing is aan een nieuw apparaat.
Ik vergeleek het gisteren al als een Toyota Yaris (normale 7H) en een Subaru Impreza WRX (mijn J7).

Liefst zou ik alle mogelijke tegenargumenten van de installateur al op voorhand kunnen weerleggen.
Nog liever zou ik die buitenunit gewoon zelf openmaken en gaan speuren. Maar om te voorkomen dat de installateur mij daarop afrekent doe ik dat maar beter niet. (en ik ben een koukleum dus nu bij +2 ga ik niet buiten op mijn knietjes zitten schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Ok nou eerst maar eens met mqtt explorer kijken of de berichten uberhaupt wel in je broker terecht komen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Het geluid is al vanaf het prille moment zo. De installateur keek volgens mij wel een beetje bedenkelijk naar zijn collega (die volgens mij werd ingewerkt), maar ze zeiden er niks over tegen mij.
Alle experimenten met temperaturen, de stille modus van 0 tot 3, WAR, thermostaat, WAR+thermostaat, hoge stooklijn, lage stooklijn, variabele stooklijn, hoge/lage dT, pompsnelheid, meer radiatoren open/dicht, een groep in de VV meer of minder, en zo ongeveer alles heb ik wel geprobeerd. Die dingen veranderen wat aan hoe het binnen werkt en hoe hij presteert en hoe hij qua vermogen werkt enzo.

Het geluid is gewoon zoals het is en verandert alleen wat als de frequentie varieert. En dan dus nog, ook bij de laagste 19-21Hz is het geen normaal geluid, laat staan als hij >30Hz gaat. Alle bovenstaande dingen veranderen feitelijk niks aan het geluid, behalve als het dus de freq beïnvloed (wat logisch is).

Wellicht was het je nog niet opgevallen, ik ben al sinds begin vanalles aan het uitzoeken zoals WAR met variabele stooklijn (vanuit HA via node-Red en de pana-cloud), thermostaat op CN2 of CN4 (ik was degene die precies de verschillen ertussen uitzocht en beschreef).

Dus het is, ongeacht instellingen, gewoon het geluid wat de buitenunit maakt.
Een grom in plaats van een licht ventilator geluid met luchtstroom, en daarbij nog een vreemd geknerp uit de richting van de compressor. Dat alles verandert wat mee met de frequentie oftwel met hoe hard hij gaat, maar het is altijd veel meer dan normaal.

En dus ook: de temperaturen van de leidingen tussen binnen en buiten zijn normaal, eerder vanmorgen gepost. Ook de druk is dus normaal.
dT kan ik van 2 tot 6 varieren zonder problemen, behalve dan dat bij een lage dT de pomp te snel gaat draaien voor de radiatoren en ik dus met een dT van 4 draai. Maar ook die dT verandert niets aan de buitenunit.
En met COP enzo ook geen problemen.
Klopt sommige niet bij te houden :-)

Niet te lang wachten zou ik
Werk van maken. Installateur alleen digitaal aanschrijven. [ en handtekeningen verzamelen van gedane werkzaamheden]
En anders eisen dat pana komt kijken via de installateur [ anders komen ze niet ]

Eerder iemand op forum die iemand van pana erbij had.
Service aan particulieren is niet de sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Ok nou eerst maar eens met mqtt explorer kijken of de berichten uberhaupt wel in je broker terecht komen. Succes!
Ga ik doen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
sjimmie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:03:
[...]

De S0 meters die ik gebruik aan een esp8266 hebben wel degelijk een + en -.
Sluit ik ze andersom aan dan doen ze niks. Ik meen dat die vraag een poosje geleden werd gesteld en dat iemand zei dat dat niks uitmaakte.
Dat was ik. Zover ik weet maakt de kWh meter gewoon sluiting over de polen.
Deze sluiting wordt automatisch na max 30 milliseconden verbroken.
Elke sluiting wordt geregistreerd door de heisha, die er volgens mij 5V op zet, en omgezet in kWh volgens de omrekening gebruik makende van de puls per kWh instelling in heisha.

Maar misschien heb ik het verkeerd.
Maar dan heb ik het al bij 3 Pana's, dus 6kWh meters, perongeluk goed aangesloten 8)7
Omdraaien kan geen kwaad (ben benieuwd).

20 moet formeel plus zijn, 21 min.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Dylantje2 ben je trots? Ik draai 15.89 liter / minuut.

Edit: Oeps, lucht is nu aardig uit het systeem en draai nu zelfs 28 liter per minuut.

[ Voor 43% gewijzigd door Ep Woody op 16-01-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjd22
  • Nu online
@sjimmie een beetje bittere troost maar hoe het nu is kan ik me niet voorstellen dat je kan zeggen dat er een deugdelijk product is afgeleverd.

Dit probleem met het geluid moet opgelost worden. De units zijn normaal fluister stil. Ik zou ook zeker geen genoegen nemen met dat het "normaal" is als de instellateur dit zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:05
Heren,ik ben er nieuw op deze forum en snap nog niet helemaal hoe dat in elkaar zit. Ik was op zoek naar de tips en tricks over de installatie van heishamon in de monoblock en kon weinig vinden. Eigenlijk, de vraag ik heb is hoe deze moet geïnstalleerd worden zo dat hij een goede verbinding kan maken met het buitenwereld. Als hij in de metalen kast van de WP zit dan is het signaal zeer zwak. Om het buiten te zetten moet hij in een waterdicht kastje gemonteerd worden wat op zich wel mogelijk is maar kost extra moeite. Ik dacht om hem te monteren binnen naast het luikje die op de zijkant zit en dat luikje te vervangen met een kunstof plaat in plaats van de metaal (dat kan ik makkelijk op mij 3d printer maken). Zijn er andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
@KaDoos en
@sjimmie

I stand corrected. :X

Net even erin gedoken.
Er bestaan 2 soorten. Met mini relais en met transistors.
Die transistors hebben minimaal 5V nodig op de plus poort (en werken niet als + op de min poort zit)
Gaat niets kapot, maar werken dan gewoon niet.
Dus of ik had zelf de soort met mini relais, of ik heb per ongeluk het juist aangesloten. 8)7

Dus beter maar even kijken of de plus ook op de beide plussen aangesloten is en de min bij de kWh meters doorlussen.

Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
SYER schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:37:
Heren,ik ben er nieuw op deze forum en snap nog niet helemaal hoe dat in elkaar zit. Ik was op zoek naar de tips en tricks over de installatie van heishamon in de monoblock en kon weinig vinden. Eigenlijk, de vraag ik heb is hoe deze moet geïnstalleerd worden zo dat hij een goede verbinding kan maken met het buitenwereld. Als hij in de metalen kast van de WP zit dan is het signaal zeer zwak. Om het buiten te zetten moet hij in een waterdicht kastje gemonteerd worden wat op zich wel mogelijk is maar kost extra moeite. Ik dacht om hem te monteren binnen naast het luikje die op de zijkant zit en dat luikje te vervangen met een kunstof plaat in plaats van de metaal (dat kan ik makkelijk op mij 3d printer maken). Zijn er andere tips?
Ondertussen zelf een keer gemonteerd tegen het plastic handvat van de klep voren.
Dat ging wel aardig, tot de eigenaar triple glas installeerde. Toen ontvangst niet meer voldoende.
Nu in een waterdicht kastje erbuiten.
Koste uiteindelijk minder moeite dan de heisha tegen het handvat monteren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Dat was ik. Zover ik weet maakt de kWh meter gewoon sluiting over de polen.
Deze sluiting wordt automatisch na max 30 milliseconden verbroken.
Elke sluiting wordt geregistreerd door de heisha, die er volgens mij 5V op zet, en omgezet in kWh volgens de omrekening gebruik makende van de puls per kWh instelling in heisha.

Maar misschien heb ik het verkeerd.
Maar dan heb ik het al bij 3 Pana's, dus 6kWh meters, perongeluk goed aangesloten 8)7
Omdraaien kan geen kwaad (ben benieuwd).

20 moet formeel plus zijn, 21 min.
Zo werkt het inderdaad. Echter kan ik me voorstellen dat sommige kWh meter S0 aansluiting voorzien zijn van een diode zodat het toch polariteit afhankelijk is of dat er een transistor tussen zit die dat veroorzaakt. Hangt dus wel een beetje van het design van de kwh meter af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@sjimmie
Heb me er niet mee bemoeid en zal het nu ook niet doen maar wel een tip.
Wees niet weifelend naar je isnstallateur maar ontvang ze met ik ben bij andere warmtepompen geweest naar aanleiding van navraag op het forum en het is mij duidelijk deze is niet goed. Stellig zijn dan ligt de bal bij hun. Daarna bij alle argumenten die ze wellicht inbrengen het mantra herhalen dat alle andere Panasonics waar je geweest bent snorden als een naaimachines. En bied ze aan om ze mee te namen naar de WP waar jij geweest bent als ze het niet geloven. Zullen ze zeker niet doen en jij staat weer sterker.

Een Panasonic loopt als een naaimachine, ik heb een 5 H en als ik er 3 meter vanaf sta hoor ik hen zelfs bij 50Hz niet. Toen de buurman langs kwam om te kijken bij mijn warmtepomp was zijn reactie:" Die had ook wel onder het slaapkamer raam mogen staan. Daar hoor je niks van". Dat is of moet jou uitgangspunt zijn.
Succes vrijdag.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
pgeene schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Ondertussen zelf een keer gemonteerd tegen het plastic handvat van de klep voren.
Dat ging wel aardig, tot de eigenaar triple glas installeerde. Toen ontvangst niet meer voldoende.
@thehog Komt er in de toekomst wellicht nog een versie met ethernet?
Als je toch voedingskabels aan het trekken bent naar de warmtepomp is het een kleine moeite om er een netwerkkabel bij te leggen. Zeker als de buitenunit verder van huis (wifi) af staat lijkt me dat ene mooie optie?

[ Voor 36% gewijzigd door ocaj op 16-01-2021 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
ocaj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:47:
[...]

@thehog Komt er in de toekomst wellicht nog een versie met ethernet?
Als je toch voedingskabels aan het trekken bent naar de warmtepomp is het een kleine moeite om er een netwerkkabel bij te leggen. Zeker als de buitenunit verder van huis (wifi) af staat lijkt me dat ene mooie optie?
Nee dat is te lastig helaas. Of althans zeg nooit nooit maar voor zover ik het nu zie niet. Als je toch een LAN kabel trekt, stop dan een mini wifi ap (bijv. https://www.update.nl/tp-...t-ethernet-blauw-wit.html) naast je heishamon. Heb je gelijk beter wifi buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Zo, die sneeuw met lage temps zorgt hier wel even voor een defrost-galore... Dat zijn minder rendabele uren. Ik vraag me af hoe ze dit in echt koude landen doen, daar zit je toch elk half uur in een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjd22
  • Nu online
@vandermark als het echt koud is zit er minder vocht in de lucht (is al gecondenseerd) en zal de warmtepomp ook dus minder defrosts doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
thehog schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Nee dat is te lastig helaas. Of althans zeg nooit nooit maar voor zover ik het nu zie niet. Als je toch een LAN kabel trekt, stop dan een mini wifi ap (bijv. https://www.update.nl/tp-...t-ethernet-blauw-wit.html) naast je heishamon. Heb je gelijk beter wifi buiten :)
Dat is ook een optie en ook prima ontvangst als je hem IN de kast hangt...
Ik ben nog aan het oriënteren en heb nog niet de hele binnenkant van de buitenunit bestudeerd. Zit er ergens een plek waar je de 5V voor de usb kunt aftappen? Of moet ik dan ook nog een lange usb/voedingskabel erbij leggen. Wordt wel een hele kabelgoot op zo'n manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Exigence schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:25:
Gezien deze berichten kan het gewoon:
Wolly in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Cees-JanH in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
JvdW in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ik hou er niet van om er twee kabels naar toe te leggen met twee werkschakelaars. Dat druist in tegen het principe dat je hem met één handeling spanningsloos maakt. Daarom een driefasenkabel en dito werkschakelaar. Dan is met één handeling de machine spanningsloos te maken, en ook bij het uitschakelen van aardlekschakelaar of automaat is de gehele machine spanningsloos. Is toch wel de meest veilige oplossing.
Ik gebruik inderdaad twee alamats, allebei op een andere fase.
Reden dat ik geen 4p ala gebruik is omdat ik dan niet weet in welk circuit de fout zich heeft voorgedaan.

Tot nu toe trouwens geen problemen gehad met mijn 6G model dus de circuits zijn ook echt van elkaar gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Extra R32 vanwege extra lengte? We hebben het hier toch over een monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Ik ben nog aan het oriënteren en heb nog niet de hele binnenkant van de buitenunit bestudeerd. Zit er ergens een plek waar je de 5V voor de usb kunt aftappen? Of moet ik dan ook nog een lange usb/voedingskabel erbij leggen. Wordt wel een hele kabelgoot op zo'n manier...
Je zou een header kunnen solderen op de seriële poort. Die levert ook 5V. Ik weet alleen niet of dat voldoende stroom kan leveren:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.tindiemedia.com/images/resize/-2CsjuhjN3Jthk85G1AyZLyazfE=/p/0x297:690x756/full-fit-in/891x668/i/605502/products/2020-09-30T12%3A55%3A32.714Z-IMG_20200930_144325.jpg?1606306133

Ding gebruikt 1A. Volgens mij geven de poorten van de Panasonic max. 250mA.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 16-01-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
ocaj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Zitten toch zekeringen etc.. in de Pana.
Je hebt daar al 220V.
Daarachter stopcontactje is geen probleem als je de uitbreidingsprint niet hebt (en zelfs met wel mogelijk).
Ruimte zat.
1A micro USB adapter heeft iedereen nog wel rondvliegen lijkt me. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Zitten toch zekeringen etc.. in de Pana.
Je hebt daar al 220V.
Daarachter stopcontactje is geen probleem als je de uitbreidingsprint niet hebt (en zelfs met wel mogelijk).
Ruimte zat.
1A micro USB adapter heeft iedereen nog wel rondvliegen lijkt me. 8)7
Nog makkelijker inderdaad (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:33:
[...]

Nog makkelijker inderdaad (y)
Nog makkelijker. 2 oude powerline adapters waarvan 1 wifi heeft.
Veel data trek je toch niet.
Hoef je geen netwerk kabel te trekken.
Of kun je retrofitten zonder de bende open te trekken.
Alleen extra stopcontact in de kast nodig 8)

Of zoiets met POE
https://www.wifiaanboord.nl/MikroTik-mini-router

[ Voor 9% gewijzigd door pgeene op 16-01-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@pgeene @CurlyMo Bedankt! ik zie het al: mogelijkheden te over.
Neem ik mee in mijn "uitzoek"-lijstje van dingen die ik nog moet uitzoeken voordat ik er helemaal klaar voor ben. (ik denk graag alvast vooruit, qua aanpassingen loopt nu de aanpassing naar 3x25 in de meterkast. Hopelijk ergens voor volgende winter een warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:12:
[...]

Extra R32 vanwege extra lengte? We hebben het hier toch over een monobloc?
Sorry ik misbruik dit mono topic terwijl ik een split heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
sjimmie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Sorry ik misbruik dit mono topic terwijl ik een split heb.
Hoeveel meter buis heb je dan?
Zover ik me kan herinneren is de Pana voorgevuld voor redelijk wat meters leiding (was wel de H serie).

Nu ik terugdenk, ze hebben een keer mijn auto airco te vol gevuld. Dat klonk ook zo waardeloos. Pomp moest echt veel moeite doen en vond het niet leuk.

Misschien een keer de handleiding lezen wanneer bijgevuld moet worden. Staat er gewoonlijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:42:
@Dylantje2 ben je trots? Ik draai 15.89 liter / minuut.

Edit: Oeps, lucht is nu aardig uit het systeem en draai nu zelfs 28 liter per minuut.
Ik niet trots...
Snap je vraag niet.

Iedereen mag hem zetten waarop hij wilt, alleen lang getest op allerlei debiet en andere settings. En de reden voor 600/uur al vaker over gehad.

mijne haalt ook 35 alleen tijdens een df.
en hij ook naar 12 als hij zin heeft.

Ik vraag me wel als je hem op 30 hebt staan, wat doet hij dan bij een df?

@CurlyMo wat zou ik nu graag je vermogen controller werkend gehad hebben.
Geen tijd, en ik druf nu ff niet te testen....
Deze periodes heeft hij hier zwaar, veel vocht, dus veel df dus randje van vermogen

JE hebt hem stabiel?
Ga ik toch eens proberen een esp te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Ik niet trots...
Snap je vraag niet.
Was een grapje. Ik heb gister nu een boilervat aangesloten en had hem parallel draaien als extra radiator. Vandaar dat de flow ineens veel hoger is.

Moet straks de optimale flow nog uitzoeken voor de DHW runs.
Iedereen mag hem zetten waarop hij wilt, alleen lang getest op allerlei debiet en andere settings. En de reden voor 600/uur al vaker over gehad.

mijne haalt ook 35 alleen tijdens een df.
en hij ook naar 12 als hij zin heeft.

Ik vraag me wel als je hem op 30 hebt staan, wat doet hij dan bij een df?
Nog hoger, maar het boeit uiteindelijk niet, want de situatie komt straks toch niet meer voor.
@CurlyMo wat zou ik nu graag je vermogen controller werkend gehad hebben.
Geen tijd, en ik druf nu ff niet te testen....
Deze periodes heeft hij hier zwaar, veel vocht, dus veel df dus randje van vermogen

JE hebt hem stabiel?
Ga ik toch eens proberen een esp te flashen
Ach, het is prima weer om te experimenteren en dingen aan te passen. Gister een belangrijke aanpassing gedaan waardoor een groot gedeelte los moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

pgeene schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Zover ik me kan herinneren is de Pana voorgevuld voor redelijk wat meters leiding (was wel de H serie).

Nu ik terugdenk, ze hebben een keer mijn auto airco te vol gevuld. Dat klonk ook zo waardeloos. Pomp moest echt veel moeite doen en vond het niet leuk.

Misschien een keer de handleiding lezen wanneer bijgevuld moet worden. Staat er gewoonlijk in.
Er hoort een installatiekaart/sticker/certificaat aanwezig te zijn waarop vermeld gevuld gewicht en gemeten drukken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pgeene schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Tussen binnen en buiten is 20m. Ik meen dat in de manual staat dat boven de 15m er extra bij moet. Sowieso gisteren de druk vergeleken met anderen en daar is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:28:
Nog hoger, maar het boeit uiteindelijk niet, want de situatie komt straks toch niet meer voor.
Dat vraag ik me dan af..
Als je max systeem 30L is..
En je hebt hem bijv op 28 liter staan.
Wat doet hij dan bij een df. incl verbruik enz enz
Want hij kan dan bijna niet hoger.
Dus ik denk dat een df dan langer duurt, met daarbij de negatieve vermogens/ verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Dat vraag ik me dan af..
Als je max systeem 30L is..
En je hebt hem bijv op 28 liter staan.
Wat doet hij dan bij een df. incl verbruik enz enz
Want hij kan dan bijna niet hoger.
Dus ik denk dat een df dan langer duurt, met daarbij de negatieve vermogens/ verbruik
Ik zie de problemen niet.

De inhoud van m'n systeem is wat gegroeid door de spiraal in het boilervat, maar dan nog. De driewegklep stond in alles open tijdens de run. Dan haalt hij 28 liter per minuut. Als hij een defrost doet, gaat de pompsnelheid nog verder omhoog en haalt hij nog veel meer waterflow.

Waarom zou hij volgens jou niet hoger kunnen dan 30 liter per minuut? Het is niet dat na 30 liter het systeem ineens leeg is en je moet wachten tot er een minuut voorbij is. Als je maar voldoende buisdiameter hebt kun je zelfs 100 liter per minuut rondpompen als je dat zou willen.

Snap ook niet goed waarom je dan denkt dat een defrost langer zou gaan duren en er negatieve vermogens/verbruik ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Even een stooklijn vraag voor mijn 5J. Ik heb nu ingesteld:
T30@-8 en T25@+7. Dit zorgt er bij kou dat huis prima warm blijft @20.5/21 graden.

Deze stooklijn zorgt ervoor dat er nu Ta van 25 wordt gevraagd. Is dat een werkbare Ta met vloerverwarwming hoh15 en goed geisoleerd huis?

Alternatief is T26@+4. Is gelijke helling alleen kapt die eerder af en is minimum Ta26 ipv 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:17:
T30@-8 en T25@+7. Dit zorgt er bij kou dat huis prima warm blijft @20.5/21 graden.

Deze stooklijn zorgt ervoor dat er nu Ta van 25 wordt gevraagd. Is dat een werkbare Ta met vloerverwarwming hoh15 en goed geisoleerd huis?

Alternatief is T26@+4. Is gelijke helling alleen kapt die eerder af en is minimum Ta26 ipv 25.
Hangt van je minimale vermogen af, tegenover de minimale afgifte. Draait je warmtepomp volledig op 25, dan zet je hem op 25 graden. Anders op het punt waar hij bij die watertemperatuur/buitentemperatuur begint te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos

Bij mij komt de watertemperatuur niet lager dan 27g. Ben benieuwd of jij daaronder komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

Mijn 5H draait nu al enige uren op een Ta van 26.5 en dat is wel het uiterste minimum waarbij hij blijft draaien op 17 à 18Hz en een verbruik van onder de 229W. Waarschijnlijk gaat de Wp binnen enige tijd toch uit voor een paar uur. Mijn automatische shift is nu -2 met wat zon in de huiskamer en een Tb van 8. De Ta zal daardoor gaan dalen naar 25. Bij deze voorjaarstemperatuur kan je het huis verwarmen met een waxinelichtje. Een Ta van 26 is helemaal niets, je zit dan in de herfst-voorjaar problematiek waar eigenlijk geen stooklijn voor te verzinnen is. Mijn stooklijn staat op 31 -5 en 24 15. Automatisch shiften tussen -2 en 1 gaat dan normaliter prima bij normale wintertemperaturen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
burnerchief schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Er hoort een installatiekaart/sticker/certificaat aanwezig te zijn waarop vermeld gevuld gewicht en gemeten drukken etc.
klopt. die klopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Ik zie de problemen niet.

De inhoud van m'n systeem is wat gegroeid door de spiraal in het boilervat, maar dan nog. De driewegklep stond in alles open tijdens de run. Dan haalt hij 28 liter per minuut. Als hij een defrost doet, gaat de pompsnelheid nog verder omhoog en haalt hij nog veel meer waterflow.

Waarom zou hij volgens jou niet hoger kunnen dan 30 liter per minuut? Het is niet dat na 30 liter het systeem ineens leeg is en je moet wachten tot er een minuut voorbij is. Als je maar voldoende buisdiameter hebt kun je zelfs 100 liter per minuut rondpompen als je dat zou willen.

Snap ook niet goed waarom je dan denkt dat een defrost langer zou gaan duren en er negatieve vermogens/verbruik ontstaat.
Pompen zijn hetzelfde, ieder systeem is anders.

Ik heb regelmatig zitten vogelen om op de 15.5 liter te komen.

De hex waarde zegt helemaal niets.
Een vrij rond te pompen systeem met dikke diameters zou je mss 100 kunne halen.
Maar als je water 9 meter omhoog moet ook nog?
Vooral als je met Tretour gelijk of waterzijdig inregelen bezig bent moest ik de flow telkens aanpassen in de hex waarde.

Mijn systeem ging geloof ergens tot 30-32 liter max,, welke hogere hex waarde ik ook instelde.
Dus 100 liter :? bij mij zeker niet.
Ik kan me voorstellen iemand die een buffervat van 500 liter heeft met een 1.5 duims leiding systeem er naar toe het zou kunnen redden [ 100 liter ]
Dit is ook de reden dat die 15.5 litr op een gegeven moment heel goed werkte bij mijn systeem.
Tr gelijk, minste pomp verbruik, en beste COp, incl Graaddagen. eerst D 5 maar na testen kwam de Dt2 als beste uit de bus. Dus dit zijn MIJN heilige settingen.

Als ik nu max flow ga bekijken kom ik tot de 32 ergens, en dat is wat pomp laat zijn bij een df.
staat op 15 en gaat tot max.

Ik zeg niet dat het zo is.
Maar ik kan me voorstellen dat als je altijd op je max loopt dat het DF anders verloopt dan bij mij.

Waarom gaat mijn pomp bij een DF naar max, en toert weer terug naar setting.
Ik kan me voorstellen dat als hij al max staat, de pomp een andere df laat zien. [ zou ik graag zien ]

Waarom gaat hij soms lager terwijl hij op 15.5 staat.
En waarom gaat hij heel soms toch hoger.

Ik zoek een reden waarom jij hoger draait en zegt dat hij beter werkt. Terwijl de testen leizen dat de genoemde setup het voordeligste is/was.

Kan alleen indenken dat jouw systeem totaal anders is dan de mijne.
Jouw flow is vrij, en de mijne wordt beperkt door allerlei knijpende devices, en zonder buffer heeft hij het gewoon zwaarder

Ik heb het niet over natuurkundig enz enz , maar proefondervindelijk.

Dus eigenlijk benieuwd naar jouw settings en dan een paar dagen gelijkwaardige waardes bij lagere flow.
En mss de tijd van df met 30l en 15 l. incl stroom verbruik
Enz enz

De sww van een wp is al vaker besproken.
Het lijk erop dat een sww run geld kost,,, En dat die slordig afgehandeld wordt door pana.
Omdat hij eigenlijk in korte tijd veel moet werken, en er geen goede hoog rendement oplossing zou zijn.
Schijnt het dat de kabouters in de pana zeggen, dan maar snel en slordig en dan over naar core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Mijn 5H draait nu al enige uren op een Ta van 26.5 en dat is wel het uiterste minimum waarbij hij blijft draaien op 17 à 18Hz en een verbruik van onder de 229W. Waarschijnlijk gaat de Wp binnen enige tijd toch uit voor een paar uur. Mijn automatische shift is nu -2 met wat zon in de huiskamer en een Tb van 8. De Ta zal daardoor gaan dalen naar 25. Bij deze voorjaarstemperatuur kan je het huis verwarmen met een waxinelichtje. Een Ta van 26 is helemaal niets, je zit dan in de herfst-voorjaar problematiek waar eigenlijk geen stooklijn voor te verzinnen is. Mijn stooklijn staat op 31 -5 en 24 15. Automatisch shiften tussen -2 en 1 gaat dan normaliter prima bij normale wintertemperaturen.
Dit zou je op kunnen lossen met de oplossing van @CurlyMo
Een esp met een dallas zodat je en mooie kamerthermostaat hebt, die ook nog eens je WP in vermogens schakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dylantje2 een df is een beveiliging voor de wp, hij gaat altijd naar max snelheid, dat staat vast in software.

Mijn g staat vast op stand 1 maar met df giert het op standje 5.
Behalve als element in komt, dan houd hij het plaatselijk warm en wil hij die warmte niet weg spoelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:02:
@Dylantje2 een df is een beveiliging voor de wp, hij gaat altijd naar max snelheid, dat staat vast in software.

Mijn g staat vast op stand 1 maar met df giert het op standje 5.
Behalve als element in komt, dan houd hij het plaatselijk warm en wil hij die warmte niet weg spoelen.
Als de pomp altijd max snelheid staat wat doet een df dan
Of als je de debiet lager zet, wat dan

Jij hebt een F toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Pompen zijn hetzelfde, ieder systeem is anders.

Ik heb regelmatig zitten vogelen om op de 15.5 liter te komen.

De hex waarde zegt helemaal niets.
Een vrij rond te pompen systeem met dikke diameters zou je mss 100 kunne halen.
Maar als je water 9 meter omhoog moet ook nog?
Vooral als je met Tretour gelijk of waterzijdig inregelen bezig bent moest ik de flow telkens aanpassen in de hex waarde.
Als het water in beweging is, kost het evenveel kracht om het water in beweging te houden. Hoe hoog het ook moet, doordat de druk naar beneden gelijk is aan de druk die je omhoog uitoefent.
Mijn systeem ging geloof ergens tot 30-32 liter max,, welke hogere hex waarde ik ook instelde.
Dus 100 liter :? bij mij zeker niet.
Ik kan me voorstellen iemand die een buffervat van 500 liter heeft met een 1.5 duims leiding systeem er naar toe het zou kunnen redden [ 100 liter ]
Dit is ook de reden dat die 15.5 litr op een gegeven moment heel goed werkte bij mijn systeem.
Tr gelijk, minste pomp verbruik, en beste COp, incl Graaddagen. eerst D 5 maar na testen kwam de Dt2 als beste uit de bus. Dus dit zijn MIJN heilige settingen.

Als ik nu max flow ga bekijken kom ik tot de 32 ergens, en dat is wat pomp laat zijn bij een df.
staat op 15 en gaat tot max.

Ik zeg niet dat het zo is.
Maar ik kan me voorstellen dat als je altijd op je max loopt dat het DF anders verloopt dan bij mij.

Waarom gaat mijn pomp bij een DF naar max, en toert weer terug naar setting.
Ik kan me voorstellen dat als hij al max staat, de pomp een andere df laat zien. [ zou ik graag zien ]

Waarom gaat hij soms lager terwijl hij op 15.5 staat.
En waarom gaat hij heel soms toch hoger.

Ik zoek een reden waarom jij hoger draait en zegt dat hij beter werkt. Terwijl de testen leizen dat de genoemde setup het voordeligste is/was.
Ik heb niet gezegd dat het beter werkt. Hij heeft alleen een veel hogere flow bij dezelfde pump duty (100 ongeveer) als in de oude situatie met een boilervat minder. Boilervat is trouwens niet meer dan een spiraal van 22 mm van een paar meter lang. Vandaar de veel hogere flow.
Kan alleen indenken dat jouw systeem totaal anders is dan de mijne.
Jouw flow is vrij, en de mijne wordt beperkt door allerlei knijpende devices, en zonder buffer heeft hij het gewoon zwaarder
Zie hierboven, de flow is nu vrijer dan hij was.
Ik heb het niet over natuurkundig enz enz , maar proefondervindelijk.

Dus eigenlijk benieuwd naar jouw settings en dan een paar dagen gelijkwaardige waardes bij lagere flow.
En mss de tijd van df met 30l en 15 l. incl stroom verbruik
Enz enz
Nogmaals, deze waarden slaan nergens op. Ik heb het boilervat als radiator aangesloten en zo laten draaien. Vandaar de extreem hoge flow, maar in de praktijk gaat het niet zo draaien. In de praktijk is het of warm water of verwarming.
De sww van een wp is al vaker besproken.
Het lijk erop dat een sww run geld kost,,, En dat die slordig afgehandeld wordt door pana.
Omdat hij eigenlijk in korte tijd veel moet werken, en er geen goede hoog rendement oplossing zou zijn.
Schijnt het dat de kabouters in de pana zeggen, dan maar snel en slordig en dan over naar core business.
Tuurlijk kost een sww run geld. Wat had je anders verwacht? Dat je gratis warm water zou krijgen?

Je hebt best opties om rustiger op te warmen als je dat wil, maar dat gaat ten koste van de tijd waarop je kunt verwarmen. Wat beter is, geen idee, dat gaat de toekomst leren. Ik weet wel dat als er geen warmtevraag is, ik een veel rustigere sww run kan doen dan dat nu gebeurt.

MQTT import
Nu nog even uitzoeken hoe ik in een MQTT import een langer topic kwijt kan. Mijn topic is te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Jij hebt een F toch?
Nee g ,beveiligings instellingen zijn niet te wijzigen in de software. Pomp gaat naar max want dat is het veiligst voor de wp.
Enige conclusie is misschien via buffer minder weerstand en dus meer liters als Ontdooi energie. Hier draait ie binnen 5 min weer, behalve als element in komt, dan is het 8 min ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Jij hebt een F toch?
De H verhoogt de pump duty naar 197 bij een defrost. Hoe je hem ook hebt ingesteld. Ook al kies je voor 90, zodat je geen ruis in de leidingen hebt, hij gaat altijd naar 197.

197 komt overeen met 0xC5 als instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Overigens doe hij het niet op maximale snelheid, maar een gecontroleerde hoge snelheid. De pomp wil voorkomen dat hij boven de 6000 rpm gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Dit zou je op kunnen lossen met de oplossing van @CurlyMo
Een esp met een dallas zodat je en mooie kamerthermostaat hebt, die ook nog eens je WP in vermogens schakelt
Lager dan 17Hz? Zit nu gewoon op de bodem, lager is alleen uit. Draait overigens nog steeds Ta 26.25 en 17Hz. Mijn Tado thermostaat regelt via IFTTT het automatisch shiften met de CZ-TAW1 perfect.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
@thehog en @MarFan ik zie allerlei connectie lost zaken in de log die te maken hebben met Heishamon en de plugin. Op zich komt de data wel continu aan in Domoticz en er is een regelmaat (elk half uur komt melding) te zien in de tijden waarop dit optreedt. Hebben jullie idee wat dit kan zijn? heb laatste versie van zowel plugin als heishamon firmware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
2021-01-17 03:58:45.539 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 04:28:46.526 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 04:58:47.579 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 05:28:48.582 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 05:58:49.523 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 06:28:50.501 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 06:58:51.470 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 07:04:39.407 Error: BasePush: Could not determine data push value
2021-01-17 07:28:52.541 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 07:58:53.467 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 08:28:54.444 Error: (Pana WP) No transport, write directive to '192.168.178.150' ignored.
2021-01-17 08:28:54.444 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 08:58:55.474 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 09:28:56.548 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 09:58:57.473 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 10:28:58.526 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 10:58:59.481 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 11:29:00.524 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 11:59:01.542 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 12:29:02.523 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 12:59:03.486 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 13:29:04.537 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 13:59:05.487 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 14:29:06.534 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 14:59:07.478 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 15:29:08.543 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 15:59:09.515 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 16:29:10.509 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:33:
@thehog en @MarFan ik zie allerlei connectie lost zaken in de log die te maken hebben met Heishamon en de plugin. Op zich komt de data wel continu aan in Domoticz en er is een regelmaat (elk half uur komt melding) te zien in de tijden waarop dit optreedt. Hebben jullie idee wat dit kan zijn? heb laatste versie van zowel plugin als heishamon firmware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
2021-01-17 03:58:45.539 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 04:28:46.526 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 04:58:47.579 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 05:28:48.582 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 05:58:49.523 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 06:28:50.501 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 06:58:51.470 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 07:28:52.541 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 07:58:53.467 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 08:28:54.444 Error: (Pana WP) No transport, write directive to '192.168.178.150' ignored.
2021-01-17 08:28:54.444 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 08:58:55.474 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 09:28:56.548 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 09:58:57.473 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 10:28:58.526 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 10:58:59.481 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 11:29:00.524 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 11:59:01.542 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 12:29:02.523 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 12:59:03.486 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 13:29:04.537 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 13:59:05.487 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 14:29:06.534 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 14:59:07.478 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 15:29:08.543 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 15:59:09.515 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 16:29:10.509 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
Dat is de plugin richting je MQTT server. Erg regelmatig. Klinkt als een timeout ergens. Ik gebruik de plugin zelf niet dus kan het niet checken bij mijn setup. Lees ook de logs van je mqtt server eens uit, misschien geeft die een hint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:33:

code:
1
zie je wel de heartbeat voorbij komen ? (misschien moet debug hiervoor aan,)
2021-01-17 16:26:51.207 (Heis) Heartbeating...
2021-01-17 16:26:51.207 (Heis) MqttClient::ping

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Heb mqtt-explorer geïnstalleerd op mijn lap-top, krijg daar netjes alles binnen van de Heishamon via de mqtt-serve op de pi.
Het gaat dus fout in domoticz :? , maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Heb mqtt-explorer geïnstalleerd op mijn lap-top, krijg daar netjes alles binnen van de Heishamon via de mqtt-serve op de pi.
Het gaat dus fout in domoticz :? , maar waar.
Nieuwe devices op aan?
Keertje in hardware de plugin aan en uit zetten
Dan weer device toestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:38:
[...]

Nieuwe devices op aan?
Keertje in hardware de plugin aan en uit zetten
Dan weer device toestaan
Bedoel je met aan en uit zetten, weghalen en opnieuw erin zetten?
Device toestaan, waar moet ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:29:
[...]

zie je wel de heartbeat voorbij komen ? (misschien moet debug hiervoor aan,)
2021-01-17 16:26:51.207 (Heis) Heartbeating...
2021-01-17 16:26:51.207 (Heis) MqttClient::ping
@MarFan en @thehog
Ik heb bij de plugin logging aangezet en zie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
2021-01-17 17:45:30.216 Error: PluginList: Parsing '/home/pi/domoticz/plugins/Heishamon/', 'Error document empty.' at line 0 column 0 in XML ''.
2021-01-17 17:45:45.124 Status: (Pana WP) Stop directive received.
2021-01-17 17:45:45.124 Status: (Pana WP) Exiting work loop.
2021-01-17 17:45:45.324 Status: (Pana WP) Stopping threads.
2021-01-17 17:45:45.324 Status: (Pana WP) Stopped.
2021-01-17 17:45:45.346 Status: (Pana WP) Started.
2021-01-17 17:45:45.975 Status: (Pana WP) Entering work loop.
2021-01-17 17:45:45.975 Status: (Pana WP) Initialized version 0.2.0
2021-01-17 17:45:45.180 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) Debug logging mask set to: PYTHON
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) MqttClient::__init__
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) MqttClient::open
2021-01-17 17:45:46.052 (Pana WP) Connected to MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 17:45:46.052 (Pana WP) MQTT CLIENT ID: 'Domoticz_1610901946_25516511045'
2021-01-17 17:45:46.102 (Pana WP) MqttClient::subscribe
2021-01-17 17:45:46.155 (Pana WP) onMQTTSubscribed
2021-01-17 17:45:46.187 (Pana WP) selSw=Force_DHW_State=0
2021-01-17 17:45:46.189 (Pana WP) selSw=Operating_Mode_State=0
2021-01-17 17:45:46.220 (Pana WP) selSw=Powerful_Mode_Time=0
2021-01-17 17:45:46.237 (Pana WP) selSw=Quiet_Mode_Level=0
2021-01-17 17:45:46.243 (Pana WP) selSw=Holiday_Mode_State=0
2021-01-17 17:45:46.246 (Pana WP) selSw=ThreeWay_Valve_State=0
2021-01-17 17:45:46.302 (Pana WP) selSw=Heating_Mode=0
2021-01-17 17:45:46.306 (Pana WP) selSw=Cooling_Mode=0
2021-01-17 17:45:46.324 (Pana WP) selSw=Zones_State=0
2021-01-17 17:45:55.983 (Pana WP) Heartbeating...
2021-01-17 17:45:55.983 (Pana WP) MqttClient::ping

Rare is dat ik domoticz en dus ook Grafana wel recente en accurate data krijg vanuit de plugin & Heishamon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Bedoel je met aan en uit zetten, weghalen en opnieuw erin zetten?
Device toestaan, waar moet ik dat doen?
Kijk eens in je setings bij domoticz , nieuwe devioces toestaan of voor 5 minuten

Dan in je hardware kun je de plugin een keer uitzetten, opslaan klikken, en dan nog een keer aan zeten opslaan klikken

Of als je verder nog niets hebt, mss de plugin eraf een reboot en dan erop met nieuwe devices toestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Kijk eens in je setings bij domoticz , nieuwe devioces toestaan of voor 5 minuten

Dan in je hardware kun je de plugin een keer uitzetten, opslaan klikken, en dan nog een keer aan zeten opslaan klikken

Of als je verder nog niets hebt, mss de plugin eraf een reboot en dan erop met nieuwe devices toestaan
Gaan we na Heteren doen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
vandermark schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:48:
[...]

@MarFan en @thehog
Ik heb bij de plugin logging aangezet en zie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
2021-01-17 17:45:30.216 Error: PluginList: Parsing '/home/pi/domoticz/plugins/Heishamon/', 'Error document empty.' at line 0 column 0 in XML ''.
2021-01-17 17:45:45.124 Status: (Pana WP) Stop directive received.
2021-01-17 17:45:45.124 Status: (Pana WP) Exiting work loop.
2021-01-17 17:45:45.324 Status: (Pana WP) Stopping threads.
2021-01-17 17:45:45.324 Status: (Pana WP) Stopped.
2021-01-17 17:45:45.346 Status: (Pana WP) Started.
2021-01-17 17:45:45.975 Status: (Pana WP) Entering work loop.
2021-01-17 17:45:45.975 Status: (Pana WP) Initialized version 0.2.0
2021-01-17 17:45:45.180 Error: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) Debug logging mask set to: PYTHON
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) MqttClient::__init__
2021-01-17 17:45:46.001 (Pana WP) MqttClient::open
2021-01-17 17:45:46.052 (Pana WP) Connected to MQTT Server: 192.168.178.150:1883
2021-01-17 17:45:46.052 (Pana WP) MQTT CLIENT ID: 'Domoticz_1610901946_25516511045'
2021-01-17 17:45:46.102 (Pana WP) MqttClient::subscribe
2021-01-17 17:45:46.155 (Pana WP) onMQTTSubscribed
2021-01-17 17:45:46.187 (Pana WP) selSw=Force_DHW_State=0
2021-01-17 17:45:46.189 (Pana WP) selSw=Operating_Mode_State=0
2021-01-17 17:45:46.220 (Pana WP) selSw=Powerful_Mode_Time=0
2021-01-17 17:45:46.237 (Pana WP) selSw=Quiet_Mode_Level=0
2021-01-17 17:45:46.243 (Pana WP) selSw=Holiday_Mode_State=0
2021-01-17 17:45:46.246 (Pana WP) selSw=ThreeWay_Valve_State=0
2021-01-17 17:45:46.302 (Pana WP) selSw=Heating_Mode=0
2021-01-17 17:45:46.306 (Pana WP) selSw=Cooling_Mode=0
2021-01-17 17:45:46.324 (Pana WP) selSw=Zones_State=0
2021-01-17 17:45:55.983 (Pana WP) Heartbeating...
2021-01-17 17:45:55.983 (Pana WP) MqttClient::ping

Rare is dat ik domoticz en dus ook Grafana wel recente en accurate data krijg vanuit de plugin & Heishamon...
Waarschijnlijk connect de plugin wel weer direct na de disconnect, dus data zal goed gaan,

Let even op of de ping er nog steeds is voor de disconnect, dat is de keepalive.
En wat @thehog zei, kan je iets zien in de log van je mqtt
In principe moet de ping de client connection open houden,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:13:
[...]

Waarschijnlijk connect de plugin wel weer direct na de disconnect, dus data zal goed gaan,

Let even op of de ping er nog steeds is voor de disconnect, dat is de keepalive.
En wat @thehog zei, kan je iets zien in de log van je mqtt
In principe moet de ping de client connection open houden,
Ik weet niet goed hoe ik de logs van mosquitto kan inzien... Mosquitto.log kan ik niet downloaden via Winscp omdat die van root is... Ik ben hier nog onvoldoende handig in. Als jullie eenvoudig kunnen zeggen hoe ik die logs kan zien, heel graag. Alles draait op een Raspberry pi4, vrij standaard allemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SYER
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:05
pgeene schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Ik heb vandaag dit gedaan (zie plaatje beneden). Een luikje gemaakt van plexiglas. Werkt prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41jCL_8qxrvRAPxN7JfMvGVHImQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSvEww4IlBhcmLFwlzZCpwBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zojuist een SWW run gestart, die was nog niet geweest omdat het programma was gewist na wat wijzigingen in de thermostaat/WAR keuze enzo. Deze SWW run deed mij besluiten om weer even met de iPhone naast de buitenunit te gaan zitten, want dit wil ik jullie toch nog even laten horen:

(schrik niet)

Doordat ik ernaast zit is er geen extra geluid van de wind die in de microfoonv van de iPhone blaast. Dit is echt het geluid zelf... Ik denk dat dit geluid dwars door ons huis van achter naar voor aan de andere kant nog hoorbaar is.

Meteen even gezocht door voor/achter/naast de unit te luisteren, dit is niet de grote fan, dit is vooral aan de zijkant waar (neem ik aan) binnenin de compressor zit.

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 17-01-2021 19:02 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.