Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.088 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
drsyat schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Dank voor de reacties, ik begin even bij een monoblok, dat lijkt me de eerlijkste vergelijking.
Hier nog een monoblock in omgeving Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Heronimo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Ik zie hier telkens na een defrost dat hij opwarmt tot 1 graad boven setpoint en dan terug moduleert. Vervolgens begint hij de pompsnelheid te verlagen tot de deltaT word gehaald.

Eigenlijk wel benieuwd of iemand met Kamstrup kan zien of 'verkeerde' calibratie van sensoren enige impact heeft.
Wat wil je precies weten?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
drsyat schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Dank voor de reacties, ik begin even bij een monoblok, dat lijkt me de eerlijkste vergelijking.
Hier een mono J5 in de buurt van Amersfoort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 11-09 14:55
De 5J op mijn dak is echt erg stil zeg... Heeft ook nog niet meer dan 33Hz gedaan maar dan hoor ik echt beneden & buiten niks (ik zie de WP dan op dak staan, ben er circa 3 meter vanaf met mijn hoofd). Ben erg benieuwd wat het de komende dagen doet als het wat kouder gaat worden. Eerste indruk is erg positief. Huis is nog nooit zo stabiel warm geweest van binnen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Dat valt mij ook op de wp draait nu continu op het laagste wat hij kan leveren 20 Hz en 19 l/min met en een opwek van 2.6 kW met bt rond de 2 tot 8 graden ik snap nu ook waarom mijn cvketel van 32kW het zo “slecht” deed ondanks dat die geknepen werd tot 14kW en nu inderdaad constante temperatuur.

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
vandermark schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:55:
De 5J op mijn dak is echt erg stil zeg...
Tot nu toe vinden wij juist het geluid van onze 7J enorm tegenvallen.
Al wat dingen geprobeerd maar het is vooral gewoon het geluid wat er aan de voorkant uitkomt. De unit staat buiten in de tuin op ca 2 meter van het huis af met luchtstroom parallel aan de gevel. Hij is met regelmaat binnen hoorbaar en dat is niet omdat het doortrilt maar echt het geluid wat eruit komt.
(en we hebben gewoon een huis met nageïsoleerde spouw en nieuwe hr++ beglazing)

Edit: hij draait nu zelfs op Silent mode 3 en bij elke start gaat hij even naar iets boven de 40Hz. Daarna terug naar 39Hz en 35Hz en dan is hij nog irritant brommend hoorbaar binnen. Pas als hij normaal draait op ca 26-30Hz is het stil.

[ Voor 16% gewijzigd door sjimmie op 12-01-2021 21:04 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48
@sjimmie Goed om eens na te kijken of hij in 2 richtingen goed waterpas staat. Hoe staat hij op de grond? Hier een rubber mat eronder (5H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Moet een WP waterpas staan ?

Als hij op veren staat zal hij ook schuin aflopen omdat de kant van de compressor zwaarder is

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
markklok schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:31:
Moet een WP waterpas staan ?

Als hij op veren staat zal hij ook schuin aflopen omdat de kant van de compressor zwaarder is
Ja zeer belangrijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Tot nu toe vinden wij juist het geluid van onze 7J enorm tegenvallen.
Al wat dingen geprobeerd maar het is vooral gewoon het geluid wat er aan de voorkant uitkomt. De unit staat buiten in de tuin op ca 2 meter van het huis af met luchtstroom parallel aan de gevel. Hij is met regelmaat binnen hoorbaar en dat is niet omdat het doortrilt maar echt het geluid wat eruit komt.
(en we hebben gewoon een huis met nageïsoleerde spouw en nieuwe hr++ beglazing)

Edit: hij draait nu zelfs op Silent mode 3 en bij elke start gaat hij even naar iets boven de 40Hz. Daarna terug naar 39Hz en 35Hz en dan is hij nog irritant brommend hoorbaar binnen. Pas als hij normaal draait op ca 26-30Hz is het stil.
Vervelend! Die van mij is door RJtec van binnen extra geïsoleerd voor geluid. Verder is de WP hier nog niet boven de 33hz gekomen. Dat zal zeker meehelpen. Ben benieuwd hoe het komende dagen gaat als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
Y0RK schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:05:
Hoi,

Ik heb een SDM220Mbus (eastron) aangesloten op de heishamon S0. Ik zie echter dat er vaak foute (te hoge) waarde binnenkomen.

[Afbeelding]

Iemand een idee waarom?
Ben er achter waar de spikes vandaan komen. Als ik mijn pellet kachel aanzet, krijg ik blijkbaar heel veel vervuiling op het net. Blijkbaar kan de Eastron hier niet goed tegen :-( . EMI filter besteld, kijken of het probleem dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:03

Exigence

dnkroz

Voor het aansluiten van de warmtepomp en de backupheater in de warmtepomp, is het mogelijk deze op twee verschillende fases aan te sluiten?

Of zitten intern in de warmtepomp de fases nog ergens aan elkaar geknoopt? Want dan gaan er dingen stuk natuurlijk.

Reden: er ligt nu een 3-fase kabel, die ook is aangesloten op een 3-fasen alamat en er hangt een 3-fase werkschakelaar. Mijn idee was om de warmtepomp tussen L1 en N aan te sluiten en de backup heater tussen L2 en N. Maar dan heb je tussen de fases natuurlijk wel 400V staan, als het intern volledig gescheiden is is dat geen enkel probleem. Maar als dat intern ergens aan elkaar ligt dan gaat dat niet goed.

Edit: Vorige topic deels gelezen, en daar zijn er meerdere die het zo hebben (maar dan twee aparte kabels, maar wel op 2 verschillende fases).

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 13-01-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Exigence schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:02:
Voor het aansluiten van de warmtepomp en de backupheater in de warmtepomp, is het mogelijk deze op twee verschillende fases aan te sluiten?

Of zitten intern in de warmtepomp de fases nog ergens aan elkaar geknoopt? Want dan gaan er dingen stuk natuurlijk.

Reden: er ligt nu een 3-fase kabel, die ook is aangesloten op een 3-fasen alamat en er hangt een 3-fase werkschakelaar. Mijn idee was om de warmtepomp tussen L1 en N aan te sluiten en de backup heater tussen L2 en N. Maar dan heb je tussen de fases natuurlijk wel 400V staan, als het intern volledig gescheiden is is dat geen enkel probleem. Maar als dat intern ergens aan elkaar ligt dan gaat dat niet goed.

Edit: Vorige topic deels gelezen, en daar zijn er meerdere die het zo hebben (maar dan twee aparte kabels, maar wel op 2 verschillende fases).
Ik kn je geen uitsluitsel geven of het wel of niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen al af door dit bericht: koevlaas2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
samsamd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Ik kn je geen uitsluitsel geven of het wel of niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen al af door dit bericht: koevlaas2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Dat is een kwestie van aansluiten op 2 fases in plaats van fase en nul. Dat was gewoon een stomme actie. Er zijn volgens mij geen redenen om aan te nemen dat het niet op 2 verschillende fases zou kunnen, maar ik sta open voor tegenargumenten. Als het wel zo zou zijn, zou het nadrukkelijk in de handleiding moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Gezien deze berichten kan het gewoon:
Wolly in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Cees-JanH in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
JvdW in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ik hou er niet van om er twee kabels naar toe te leggen met twee werkschakelaars. Dat druist in tegen het principe dat je hem met één handeling spanningsloos maakt. Daarom een driefasenkabel en dito werkschakelaar. Dan is met één handeling de machine spanningsloos te maken, en ook bij het uitschakelen van aardlekschakelaar of automaat is de gehele machine spanningsloos. Is toch wel de meest veilige oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 13-01-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Exigence schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:25:
Gezien deze berichten kan het gewoon:
Wolly in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Cees-JanH in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
JvdW in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ik hou er niet van om er twee kabels naar toe te leggen met twee werkschakelaars. Dat druist in tegen het principe dat je hem met één handeling spanningsloos maakt.
Dan zet je er een 4 polige werkschakelaar tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ep Woody schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Dan zet je er een 4 polige werkschakelaar tussen?
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
Y0RK schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:50:
[...]
Ben er achter waar de spikes vandaan komen. Als ik mijn pellet kachel aanzet, krijg ik blijkbaar heel veel vervuiling op het net.
Van die vervuiling op het net heb je (als het goed is) alleen zelf last. Van die vervuiling van de lucht daarentegen.... :|

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Knielen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:11:
@sjimmie Goed om eens na te kijken of hij in 2 richtingen goed waterpas staat. Hoe staat hij op de grond? Hier een rubber mat eronder (5H).
Ja hij staat in beide richtingen waterpas. Ook als ik hem met de hand wat "tilt" naar voren/achteren of links/rechts dan verandert daar niets aan.
Hij is bij installatie op grote voeten (bigfoots) gezet. Daar heb ik zelf afgelopen weekend nog wat 2cm plaatjes van een (iets) zachter materiaal onder geplaatst zodat er dus 2 vormen van trillingsdemping achter elkaar naar de grond zijn. Maar nogmaals het is het geluid wat hij van binnenuit naar voren produceert en niet via de grond.

Eind volgende week komt iemand van de installateur "even luisteren". Dat is echter dezelfde die hem 3 maanden geleden heeft geplaatst en toen haalde hij ook al een beetje zijn schouders op bij het geluid.
Helaas hebben ze ook geen referentie in de buurt, de enige is iets van 80km hier vandaan. (dat is toch echt te ver om even te luisteren en dan weet ik ook niet of die eigenaar wel zit te wachten op een luisteraar).

Een maand geleden heb ik de installateur ook al, op hun verzoek, een filmpje gestuurd met het geluid. Zij zouden dat via hun distributeur doorsturen naar panasonic. Maar daar horen ze (dus ook "we") niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Vervelend! Die van mij is door RJtec van binnen extra geïsoleerd voor geluid. Verder is de WP hier nog niet boven de 33hz gekomen. Dat zal zeker meehelpen. Ben benieuwd hoe het komende dagen gaat als het kouder wordt.
Heb je meer info over dat van binnenuit isoleren?
Hebben zij gewoon naar eigen inzicht wat gedaan of is daar "formeel" iets voor?
Hier is hij goed hoorbaar boven de ca 30Hz en bij iedere start gaat hij daar heel ruim overheen. En natuurlijk vooral tijdens de sww runs elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:03

j4y

sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Maar nogmaals het is het geluid wat hij van binnenuit naar voren produceert en niet via de grond.
Is dat niet de aard van het beestje? Hier blijft hij bij normaal bedrijf onder de 25Hz (en is hij idd erg stil), enkel als de douche aanstaat tijdens SWW run dan merkt de WP dat de temperatuur niet snel genoeg stijgt ofzo en dan gaat hij lopen blazen op (naar ik mij herinner ~60hz). Uiteindelijk zit er een ventilator in en die luchtverplaatsing hoor ik wel als ik dan op dat moment een paar meter voor de garage sta (unit staat op de garage). De trillingen zijn dan overigens ook goed hoorbaar binnen. Maar buiten douchen terwijl SWW run aanstaat prima stille unit.

Dus wellicht is er iets niet goed waardoor de temperatuur niet snel genoeg oploopt en de Pana te hard gaat werken? [ verder niet erg veel verstand van want heb hem ook laten installeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Heb je meer info over dat van binnenuit isoleren?
Hebben zij gewoon naar eigen inzicht wat gedaan of is daar "formeel" iets voor?
Hier is hij goed hoorbaar boven de ca 30Hz en bij iedere start gaat hij daar heel ruim overheen. En natuurlijk vooral tijdens de sww runs elke dag.
Die leverancier biedt dat als optie aan. Kost €150, ze zijn echt even bezig. Volgens mij pakken ze vooral de compressor helemaal in. Dit zijn foto's van andere tweaker ergens in dit topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng5OtyJMCU_58WsMNR-YSEcEPGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBvyZbjAdY0tXJ1gl1nuvLfG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kAJ5HNmDjNY277vP1T7Pn52Aj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2A6UtR80nHRodad2oUqJIIgq.jpg?f=user_large

Ik heb verder geen SWW aangesloten op pana en goed geïsoleerd (niet te groot) hoekhuis. Bij 33hz hoor ik helemaal niets als ik onder de uitbouw sta waar de WP op staat. Hij draait hier erg rustig continu, ook als het rond vriespunt is (Ta 28 graden).

[ Voor 10% gewijzigd door vandermark op 13-01-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
j4y schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Is dat niet de aard van het beestje? Hier blijft hij bij normaal bedrijf onder de 25Hz (en is hij idd erg stil), enkel als de douche aanstaat tijdens SWW run dan merkt de WP dat de temperatuur niet snel genoeg stijgt ofzo en dan gaat hij lopen blazen op (naar ik mij herinner ~60hz). Uiteindelijk zit er een ventilator in en die luchtverplaatsing hoor ik wel als ik dan op dat moment een paar meter voor de garage sta (unit staat op de garage). De trillingen zijn dan overigens ook goed hoorbaar binnen. Maar buiten douchen terwijl SWW run aanstaat prima stille unit.

Dus wellicht is er iets niet goed waardoor de temperatuur niet snel genoeg oploopt en de Pana te hard gaat werken? [ verder niet erg veel verstand van want heb hem ook laten installeren ]
Tjsa wat is "de aard" en wat is "niet goed" he...
In onze opstelling, waarvan we weten dat zoiets voor iedereen toch weer net anders is, gaat hij ongeveer elk uur even aan om te verwarmen en na een poosje dan weer uit omdat het hier op temperatuur is. Daar veranderen we weinig aan en het zou ook helemaal geen punt mogen zijn.
Echter zorgt dat er dus voor dat hij bij elke start eerst optoert naar ruim 45Hz en dan weer omlaag gaat naar 26 ofzo.
Zie dit grafiekje. Zo gaat het ongeveer de dag door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWlSGp0LsDvbs8KRMqfcsT1p3vM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktJw4z6glzou6qCwk8vyzINn.png?f=user_large

Het gebied aan het begin, dus waar hij boven de 30-32Hz komt, is goed hoorbaar. En dat dus grofweg ieder uur gedurende 7-8 minuten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik wil een force defrost uitvoeren via de Heishamon, moet ik dan de status naar On zetten en laten staan totdat hij klaar is, of even aan (trigger) en na 1 min weer uit,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]

Het gebied aan het begin, dus waar hij boven de 30-32Hz komt, is goed hoorbaar. En dat dus grofweg ieder uur gedurende 7-8 minuten ofzo.
Kuch, stooklijn correctie ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:28:
[...]

kuch, dat is een pleister. hij zou gewoon niet zo'n herrie moeten maken bij 30-40Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:19:
Ik wil een force defrost uitvoeren via de Heishamon, moet ik dan de status naar On zetten en laten staan totdat hij klaar is, of even aan (trigger) en na 1 min weer uit,
Ik heb het 1 x geprobeerd, na de df gaat die vanzelf uit. Je hoeft de status niet handmatig terug op off te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:30:
[...]

kuch, dat is een pleister. hij zou gewoon niet zo'n herrie moeten maken bij 30-40Hz.
Niet helemaal, want een WP presteert gewoon (op efficiëntie en daarmee geluid) het beste bij continue draaien op laaglast. Sommige installaties zijn daar niet ideaal voor (zoals de mijne), waardoor er wat hulp nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Niet helemaal, want een WP presteert gewoon (op efficiëntie en daarmee geluid) het beste bij continue draaien op laaglast. Sommige installaties zijn daar niet ideaal voor (zoals de mijne), waardoor er wat hulp nodig is.
Wellicht niet helemaal precies te zien in de grafiek, maar na die piek pruttelt hij op zijn minimale vermogen/laaglast. Hij stopt dan omdat hier de afgifte niet heel ruim is (omdat het een klein huis is en omdat de pana best een hoog minimaal vermogen heeft). Een buffer lost dat niet op en een raam openzetten is geen oplossing.
Het gaat ook niet om presteren. Want er zullen altijd momenten zijn dat er een prima reden is om op 35Hz te draaien en dan maakt hij dus gewoon veel geluid.
Al met al nog steeds de vraag, maakt die van ons "teveel" geluid ten opzichte van "normaal"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Vandaag de heishamon aangesloten op de Pana 5J. Nog originele firmware 0.9b-iy-5-LittleFS en in domoticz de éénna laatste plugin van @MarFan https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT

Na aanzetten kon ik in wifi van de heishamon mijn eigen wifi instellen. Ging prima. Daarna ook de heishamon pagina goed zichtbaar in netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJigr6dRdTPOAPrmmKLlpCAuH8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTZPCNAjQUTB4wpMFRqe3rtb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de 2 S0 kWh meters zijn goed zichtbaar.

In domoticz voeg ik de heishamon toe als nieuwe hardware. Juiste (vastgezet in router) IP van heishamon, username en wachtwoord en toevoegen.

Probleem is dat er meer 3 devices zijn toegevoegd in domoticz:

Cool_Energy_COP
DHW_Energy_COP
Heat_Energy_COP

Voor de rest verschijnt er niets. Wat gaat hier niet goed en wat moet ik aanpassen?

Wifi punt zit op 3 meter buiten de Pana, een Ubiquity outdoor accespoint.

Dit zijn de settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1lvt09vrXcIWzd4jUXHAgdAjUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCWKPMWfO2puJLa9Almde8Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:32:
Vandaag de heishamon aangesloten op de Pana 5J. Nog originele firmware 0.9b-iy-5-LittleFS en in domoticz de éénna laatste plugin van @MarFan https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT

Na aanzetten kon ik in wifi van de heishamon mijn eigen wifi instellen. Ging prima. Daarna ook de heishamon pagina goed zichtbaar in netwerk:
[Afbeelding]

Ook de 2 S0 kWh meters zijn goed zichtbaar.

In domoticz voeg ik de heishamon toe als nieuwe hardware. Juiste (vastgezet in router) IP van heishamon, username en wachtwoord en toevoegen.

Probleem is dat er meer 3 devices zijn toegevoegd in domoticz:

Cool_Energy_COP
DHW_Energy_COP
Heat_Energy_COP

Voor de rest verschijnt er niets. Wat gaat hier niet goed en wat moet ik aanpassen?

Wifi punt zit op 3 meter buiten de Pana, een Ubiquity outdoor accespoint.

Dit zijn de settings:
[Afbeelding]
Je MQTT server is leeg bij de settings :)
En in de plugin niet het IP van de Heishamon invullen, maar dezelfde MQTT server.
vraagje... heb je die al ?
@vandermark Kijk even op MQTT server installeren

[ Voor 6% gewijzigd door MarFan op 13-01-2021 12:38 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Welk IP adres moet daar? Van de heisha of van domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
[...]

En in de plugin niet het IP van de Heishamon invullen, maar dezelfde MQTT server.
vraagje... heb je die al ?
Ja, die heb ik al eens geïnstalleerd op de raspberry PI. Ik weet niet of ik die settings nog uit mijn hoofd ken...

Edit, is gelukt, in eens dik 120 devices erbij :)

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 13-01-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Ja, die heb ik al eens geïnstalleerd op de raspberry PI. Ik weet niet of ik die settings nog uit mijn hoofd ken...
Die informatie heb je wel nodig :)
Heishamon zet alle info in MQTT, de plugin leest het daar weer uit (of iedere andere software oplossing die mqtt kan lezen)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Die informatie heb je wel nodig :)
Heishamon zet alle info in MQTT, de plugin leest het daar weer uit (of iedere andere software oplossing die mqtt kan lezen)
Ja, tx. Is gelukt. De S0 kWH meters, moet verbruik op 'computed' of 'from device' staan als ik per dag kWh verbruik in domoticz wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06

In de warmtepomp zijn de voedingen geheel gescheiden. Dat moet ook wel, anders gingen de aardlekschakelaars er uit. Op de 2e voeding zitten de backupheater en eventueel de elektrische verwarming van een warmwatertank. Denk erom dat je dan wel je wasmachine en fornuis op de andere fase zet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Ja, tx. Is gelukt. De S0 kWH meters, moet verbruik op 'computed' of 'from device' staan als ik per dag kWh verbruik in domoticz wil hebben?
Nu nog op 'computed', in een toekomstige versie zal dit ook 'from device' worden.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan

Ben geen elektricien, dus misschien kunnen andere mijn opmerking bevestigen of ontkrachten,
Is je N wel dik genoeg daarvoor ? als er nu op je 'L1' en op de 'L2' +3500 verbruik is, moet dit 'samen' over je N...
Volgens mij gaat dit goed bij 3-fasen door de fase verschuiving, maar die is er nu niet

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 10-09 17:31
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:32:
Ik zou wel even v1.0 installeren inclusief de nieuwste plugin nu je toch aan het instellen bent. Anders moet je later dat nog doen en kan je vanaf begin opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Ik zou wel even v1.0 installeren inclusief de nieuwste plugin nu je toch aan het instellen bent. Anders moet je later dat nog doen en kan je vanaf begin opnieuw beginnen.
Ja, daar heb je gelijk in...
Die bin file uploaden naar de heishamon is te doen. Domoticz plugin vernieuwen is toch gewoon in putty naar de plugin directory gaan van Heishamon Mqtt

En dan ingeven:
code:
1
git clone https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/blob/main/plugin.py

En:
code:
1
git clone https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/blob/main/mqtt.py

Daarmee wordt bestaande plugin overschreven en kan ik in hardware domoticz voor vernieuwen kiezen?

Edit: En dan voor deze .bin gaan, de allerlaatste?
https://github.com/IgorYb...aMon.ino.d1-v1.0-iy-4.bin

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 13-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ben geen elektricien, dus misschien kunnen andere mijn opmerking bevestigen of ontkrachten,
Is je N wel dik genoeg daarvoor ? als er nu op je 'L1' en op de 'L2' +3500 verbruik is, moet dit 'samen' over je N...
Volgens mij gaat dit goed bij 3-fasen door de fase verschuiving, maar die is er nu niet
Die N is dik genoeg: je gebruikt 2 fasen, dus is er ook faseverschuiving. En is geen enkel bezwaar om het zo aan te sluiten. Zelf ben ik voor de dubbele (3G2.5) kabels optie gegaan op 2 automaten op verschillende fasen, maar ik heb dan ook geen ruimte voor nog een krachtgroep in mijn groepenkast. Samenvattend zijn je opties:

1x krachtgroep B16 met 5G2.5-kabel waarvan 2 fasen gebruikt worden en de N gedeelt.
1x fornuisgroep B16 met 5G2.5-kabel op 1 fase, waarbij het belangrijk is beide N's correct aan te sluiten.
2x 1-fasegroep B16 met 2x 3G2.5-kabel op dezelfde of 2 verschillende fase(n).

en sommigen gaan tegen alle adviezen en normen in voor:
1x 1-fasegroep B16 of B20 met 1x 3G2.5-kabel (of zelfs 1.5mm2) en dan doorlussen in de WP. Naar mijn mening een slechte en mogelijk zelfs onveilige oplossing aangezien regelmatig tot 22A wordt opgenomen door de WP. Ja dat werkt en gaat bijna altijd goed... tot het niet zo is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in...
Die bin file uploaden naar de heishamon is te doen. Domoticz plugin vernieuwen is toch gewoon in putty naar de plugin directory gaan van Heishamon Mqtt

En dan ingeven:
code:
1
git clone https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/blob/main/plugin.py

En:
code:
1
git clone https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/blob/main/mqtt.py

Daarmee wordt bestaande plugin overschreven en kan ik in hardware domoticz voor vernieuwen kiezen?

Edit: En dan voor deze .bin gaan, de allerlaatste?
https://github.com/IgorYb...aMon.ino.d1-v1.0-iy-4.bin
Ja die kan je gebruiken. V1.0 is officieel de release maar de latere beta's werken ook prima en zitten natuurlijk weer wat verbeteringen in :)

Voor het updaten van de plugin kan je gewoon in de plugin directory van heishamonmqtt 'git pull' doen als je eerder de plugin had opgehaald met git clone. Uiteraard kan je hem ook gewoon downloaden met de hand vanaf github en hem er zo neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Ja die kan je gebruiken. V1.0 is officieel de release maar de latere beta's werken ook prima en zitten natuurlijk weer wat verbeteringen in :)

Voor het updaten van de plugin kan je gewoon in de plugin directory van heishamonmqtt 'git pull' doen als je eerder de plugin had opgehaald met git clone. Uiteraard kan je hem ook gewoon downloaden met de hand vanaf github en hem er zo neerzetten.
Tx! Ga ik dat doen.
Voel me zo'n noob maar ik kom niet in de firmware pagina? Moet daar inloggen en volgens mij heb ik daar de juiste zaken ingevuld maar kom niet verder... Als ik in settings update wachtwoord aanpas moet het toch lukken? Username heb ik bij 1e registratie ingevuld neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Tx! Ga ik dat doen.
Voel me zo'n noob maar ik kom niet in de firmware pagina? Moet daar inloggen en volgens mij heb ik daar de juiste zaken ingevuld maar kom niet verder... Als ik in settings update wachtwoord aanpas moet het toch lukken? Username heb ik bij 1e registratie ingevuld neem ik aan?
Username staat nergens :) (anders dan denk ik ergens op de readme pagina's)... dat is 'admin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Username staat nergens :) (anders dan denk ik ergens op de readme pagina's)... dat is 'admin'
Ja, dat herinner ik me nu |:( Tx!

En dan enkel 'firmware' kiezen en 'filesystem' niks mee doen neem ik aan.

Edit: Na firmware updaten is het dus zaak snel naar buiten te gaan om binnen 2 minuten (zo lang staat wifi open) de heishamon weer opnieuw te configureren?

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 13-01-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Ja, dat herinner ik me nu |:( Tx!

En dan enkel 'firmware' kiezen en 'filesystem' niks mee doen neem ik aan.

Edit: Na firmware updaten is het dus zaak snel naar buiten te gaan om binnen 2 minuten (zo lang staat wifi open) de heishamon weer opnieuw te configureren?
Ja maar hij probeert na 2 minuten via een reboot weer te connecten naar een bestaande wifi en zo niet weer 2 minuten tijden om te configureren. Dus rustig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

En nee, zelfs als ik de stooklijn heel laag zet gaat hij nog regelmatig aan/uit.
Zal komen doordat bij een lagere aanvoer de afgifte zo laag wordt dat zijn retour te weinig verschilt van de gewenste aanvoer dat hij er alsnog mee stopt. Er is gewoon te weinig afgifte om bij zijn minimale vermogen 24*7 door te blijven gaan.
En dus nog gewoon regelmatig een start met >30Hz geluid issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:39:
[...]

En nee, zelfs als ik de stooklijn heel laag zet gaat hij nog regelmatig aan/uit.
Bij het verwarmen was dat bij mij ook. Maar bij het op temperatuur houden niet. Had je dat al geprobeerd. Zodra je kamer op temperatuur is hem naar beneden shiften?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Bij het verwarmen was dat bij mij ook. Maar bij het op temperatuur houden niet. Had je dat al geprobeerd. Zodra je kamer op temperatuur is hem naar beneden shiften?
dat kan niet. ik draai niet op war maar thermostaat en kan dus alleen de stooklijn aanpassen als hij uit is. die discussie wil ik hier even los van houden. het gaat erom dat hij ook bij een hele lage aanvoer, om het even hoe die er in is gezet, zijn minimale vermogen gewoon niet haalt.
als ik er via-via voor zou zorgen dat hij wel door zou blijven draaien dan loopt binnen de temperatuur voortdurend op (want teveel vermogen erin), ofwel gaat hij toch stoppen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

sowieso is dit leuk om te spelen maar voegt het niets toe aan het probleem: teveel geluid >30Hz.
ik ben nog steeds op zoek of het geluid wat die van ons produceert wel normaal is voor dit apparaat. los van stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ja hij staat in beide richtingen waterpas. Ook als ik hem met de hand wat "tilt" naar voren/achteren of links/rechts dan verandert daar niets aan.
Hij is bij installatie op grote voeten (bigfoots) gezet. Daar heb ik zelf afgelopen weekend nog wat 2cm plaatjes van een (iets) zachter materiaal onder geplaatst zodat er dus 2 vormen van trillingsdemping achter elkaar naar de grond zijn. Maar nogmaals het is het geluid wat hij van binnenuit naar voren produceert en niet via de grond.

Eind volgende week komt iemand van de installateur "even luisteren". Dat is echter dezelfde die hem 3 maanden geleden heeft geplaatst en toen haalde hij ook al een beetje zijn schouders op bij het geluid.
Helaas hebben ze ook geen referentie in de buurt, de enige is iets van 80km hier vandaan. (dat is toch echt te ver om even te luisteren en dan weet ik ook niet of die eigenaar wel zit te wachten op een luisteraar).

Een maand geleden heb ik de installateur ook al, op hun verzoek, een filmpje gestuurd met het geluid. Zij zouden dat via hun distributeur doorsturen naar panasonic. Maar daar horen ze (dus ook "we") niks meer van.
Waar woon je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:14:
[...]

De verschuiving van de fasen ontstaat bij de productie van stroom. Is er dus altijd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Vlak onder Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daar kom ik niet langs helaas, anders kwam ik luisteren. Ik kom over a15

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Daar kom ik niet langs helaas, anders kwam ik luisteren. Ik kom over a15
We wonen precies 30mn van de A15 af, en dat is dan enkele reis.
Zelf zou ik 2x30mn er voor over hebben maar is onzin om een ander een uur om te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:11:
[...]

We wonen precies 30mn van de A15 af, en dat is dan enkele reis.
Zelf zou ik 2x30mn er voor over hebben maar is onzin om een ander een uur om te laten rijden.
Zit hier verder niemand in omgeving Utrecht dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
reneeke1970 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:53:
[...]

De verschuiving van de fasen ontstaat bij de productie van stroom. Is er dus altijd
Nee, bij elektriciteitsproductie maken ze faseverschil tussen de spanningen. Hier gaat het om het faseverschil tussen de stromen en die hangt af van de belasting (capacitief of inductief of er tussenin). Gelukkig is bij de pana de belasting door beide voedingen vrijwel ohms. Dan is de effectieve stroom door de nulleider altijd kleiner dan de grootste van de stromen van de voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Zit hier verder niemand in omgeving Utrecht dan?
tot nu toe niemand gevonden binnen een redelijke afstand met een j-serie (liefst dan ook 7kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:02:
[...]

tot nu toe niemand gevonden binnen een redelijke afstand met een j-serie (liefst dan ook 7kW).
Maar ik denk dat de pama modellen onderling niet veel verschil maken. Als de jouwe een soort van defect heeft merk je het verschil wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:21:
[...]

Maar ik denk dat de pama modellen onderling niet veel verschil maken. Als de jouwe een soort van defect heeft merk je het verschil wel
de j series 5, 7 en 9 verschillen niet veel.
een h of bv een 11kW zal teveel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:15:
[...]

de j series 5, 7 en 9 verschillen niet veel.
een h of bv een 11kW zal teveel verschillen.
Ik zit in omgeving Rotterdam. Maar kan je anders niet @koevlaas2 even lief aankijken of hij niet een keer even een blik op de machine kan werpen als hij een keer in de buurt is? Hij heeft waarschijnlijk meer WPs gezien die wel/niet goed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Nijmegen/Arnhem

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Omgeving Breda

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Ik zit in omgeving Rotterdam. Maar kan je anders niet @koevlaas2 even lief aankijken of hij niet een keer even een blik op de machine kan werpen als hij een keer in de buurt is? Hij heeft waarschijnlijk meer WPs gezien die wel/niet goed waren.
Dat zou wel mooi zijn als iemand als @koevlaas2 een keer mee kan luisteren ofzo.
Maar ik had vorig jaar @koevlaas2 een paar keer geprobeerd te bereiken voor de installatie en dat lukte al niet omdat hij het heel druk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
sjimmie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Tjsa wat is "de aard" en wat is "niet goed" he...
In onze opstelling, waarvan we weten dat zoiets voor iedereen toch weer net anders is, gaat hij ongeveer elk uur even aan om te verwarmen en na een poosje dan weer uit omdat het hier op temperatuur is. Daar veranderen we weinig aan en het zou ook helemaal geen punt mogen zijn.
Echter zorgt dat er dus voor dat hij bij elke start eerst optoert naar ruim 45Hz en dan weer omlaag gaat naar 26 ofzo.

[Afbeelding]

Het is geen permanente oplossing voor het geluidsprobleem. Maar als je WAR gaat draaien zorg je er iig voor dat hij niet continue zo hoeft te pieken. Hij zal in een lagere frequentie gaan draaien en daarbij waarschijnlijk ook zuiniger.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Herkz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Het is geen permanente oplossing voor het geluidsprobleem. Maar als je WAR gaat draaien zorg je er iig voor dat hij niet continue zo hoeft te pieken. Hij zal in een lagere frequentie gaan draaien en daarbij waarschijnlijk ook zuiniger.
Ik heb een aantal weken WAR gedraaid. In het andere pana topic mijn ervaringen met testen met war, thermostaat, combi, aan/uit enzovoorts.
Het minimale vermogen van de WP is gewoon meer dan nodig is om het huis op temperatuur te houden en dus kan de WP nooit, met geen enkele regeling, constant doordraaien. Gewoon, omdat er dan constant teveel warmte in het huis wordt gestopt en de binnentemperatuur te hoog wordt. En dat gaan we niet oplossen door een raam open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
sjimmie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb een aantal weken WAR gedraaid. In het andere pana topic mijn ervaringen met testen met war, thermostaat, combi, aan/uit enzovoorts.
Het minimale vermogen van de WP is gewoon meer dan nodig is om het huis op temperatuur te houden en dus kan de WP nooit, met geen enkele regeling, constant doordraaien. Gewoon, omdat er dan constant teveel warmte in het huis wordt gestopt en de binnentemperatuur te hoog wordt. En dat gaan we niet oplossen door een raam open te zetten.
Ja dan houd het op idd. Een kleinere wp aanschaffen is ook wat rigoureus.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:42:
[...]

Dat zou wel mooi zijn als iemand als @koevlaas2 een keer mee kan luisteren ofzo.
Maar ik had vorig jaar @koevlaas2 een paar keer geprobeerd te bereiken voor de installatie en dat lukte al niet omdat hij het heel druk heeft.
Bij mij blijft de Pana 5J na een defrost rustig, max 30hz en dan hoor ik niets/weinig. Ik draai WAR only. Is het geen optie te proberen WAR only te draaien? Ik heb het idee dat die dan anders met defrosts/herstarts omgaat? Hieronder zie je hoe die van mij met WAR-only reageert op de (enige van vanacht/vandaag) defrost. Compressor is beneden de 30Hz gebleven:

EDIT. Lees net dat je al WAR hebt gedraaid... Dat hielp dus onvoldoende begrijp ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhYUP9qWDsWFDpLj6bSnqRe5d5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBb6NC0zcItFj2iHYhqRMWSg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 14-01-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Bij mij blijft de Pana 5J na een defrost rustig, max 30hz en dan hoor ik niets/weinig. Ik draai WAR only. Is het geen optie te proberen WAR only te draaien? Ik heb het idee dat die dan anders met defrosts/herstarts omgaat? Hieronder zie je hoe die van mij met WAR-only reageert op de (enige van vanacht/vandaag) defrost. Compressor is beneden de 30Hz gebleven:

EDIT. Lees net dat je al WAR hebt gedraaid... Dat hielp dus onvoldoende begrijp ik?

[Afbeelding]
Inderdaad lijkt het erop dat hij na een defrost minder hoog op-spint dan hier.
Maar zoals ik net hierboven uitlegde, WAR is hier niet mogelijk. Dan moet ik WAR met themostaat gaan draaien en zal de thermostaat nog net zo vaak ingrijpen. Want ik heb gisteren, alsof het WAR was, de aanvoertemperatuur steeds verder verlaagd en haalde met geen mogelijkheid een situatie die WAR waardig was. Ofwel bleef de kamertemperatuur oplopen, ofwel ging de WP helemaal niet meer aan omdat de ingestelde aanvoertemp gewoon te laag was (en dan gaat juist de kamertemperatuur omlaag, wat mijn vrouw niet fijn vond!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

vandermark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]
Bizar, mijn WP staat momenteel al de hele dag 1000+Watt te stampen met 33/35 op 64Hz met een Tb van +- 2 a 3...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Crazy- Inderdaad bizar, zie mijn dashboard. Ik draai echt veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Crazy- schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Bizar, mijn WP staat momenteel al de hele dag 1000+Watt te stampen met 33/35 op 64Hz met een Tb van +- 2 a 3...
Mijn binnentemp loopt nu heel licht op met een Ta van 27 en Tr van 25... Buiten is het nu 1,8 graden. Ik kom er deze eerste dagen achter dat de warmtevraag erg laag is. WP is sinds maandag toen die in gebruik is genomen volgens mij niet boven de 30Hz gekomen. Situatie is hier dus ook heel anders en vrij richting ideaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vandermark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Mijn binnentemp loopt nu heel licht op met een Ta van 27 en Tr van 25... Buiten is het nu 1,8 graden. Ik kom er deze eerste dagen achter dat de warmtevraag erg laag is. WP is sinds maandag toen die in gebruik is genomen volgens mij niet boven de 30Hz gekomen. Situatie is hier dus ook heel anders en vrij richting ideaal denk ik.
vergelijk is lastig, maar om nu te zeggen dat het bij mij nu goed is, ik krijg het gevoel van niet.
Het gekke is dat de binnentemperatuur zelfs lager is en blijft een paar dagen; in december hadden we een koude week maar kan mij niet herinneren dat het toen ook zo 'laag' was. Was dat niet rond 7 december enzo? ik zal eens een grafana duiken

Kleine note : Ta 32/30 nu @ 46Hz / 700Watt Tb3 @ 15l/min
normaliter snort ie ook rond de 11l/min ... beetje gek allemaal, maar t zal we kloppen

COP is ook aardig gekelderd en haal amper 1,5 gemiddeld

Net even een foto gemaakt van de vloerverdeler, deze geeft aan Ta 37 graden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c06CXR7eiO83kZLq1-1Ml4nrwuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPp3Ts5xwzyqcvPKpbit1P1z.jpg?f=fotoalbum_large
excuus me?

Dallas (op buis) CV Ta zolder: 33,6
WP Ta: 32

nu snap ik er echt nisk meer van 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Crazy- op 14-01-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Crazy- Jouw temperaturen zijn dan nog eens lager dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Inderdaad lijkt het erop dat hij na een defrost minder hoog op-spint dan hier.
Maar zoals ik net hierboven uitlegde, WAR is hier niet mogelijk. Dan moet ik WAR met themostaat gaan draaien en zal de thermostaat nog net zo vaak ingrijpen. Want ik heb gisteren, alsof het WAR was, de aanvoertemperatuur steeds verder verlaagd en haalde met geen mogelijkheid een situatie die WAR waardig was. Ofwel bleef de kamertemperatuur oplopen, ofwel ging de WP helemaal niet meer aan omdat de ingestelde aanvoertemp gewoon te laag was (en dan gaat juist de kamertemperatuur omlaag, wat mijn vrouw niet fijn vond!).
Heb eerst ook op thermostaat gedraaid (en handmatig zitten verlagen) en later op WAR. Met WAR gaat de frequentie van de compressor regelmatig naar 19/20 Hz, dat is me met de thermostaat nooit gelukt.

Ook met WAR kun je op de binnenthermostaat nog bijsturen door een shift van +5 tot -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:33:
@Crazy- Jouw temperaturen zijn dan nog eens lager dan de mijne.
Snap er ook echt niks van; begin te twijfelen of alles wel in orde is eigenlijk. De gemeten Dt van de pomp blijft continue 1; de flow blijft maar op 15l/min waar normaliter dit eigenlijk altijd 10-11 is.

De woning temperatuur heeft ook een dalende lijn en komt amper boven de 20,5 i.t.t. 21/21,5 december.
En om nou te zeggen dat het kouder is; volgens de sensoren niet.

Een COP van 0,8 krijg ik nu op basis van Ta/Tr + flow van de Warmtepomp (berekend in Domoticz) waarbij dit ook in december zeker hoger lag; veelal 2,8-3,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KappuhH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:53:
[...]

Heb eerst ook op thermostaat gedraaid (en handmatig zitten verlagen) en later op WAR. Met WAR gaat de frequentie van de compressor regelmatig naar 19/20 Hz, dat is me met de thermostaat nooit gelukt.

Ook met WAR kun je op de binnenthermostaat nog bijsturen door een shift van +5 tot -5.
Hij gaat hier ook met thermostaat gewoon naar 19Hz hoor.
En ik ken het principe van +en en -en. Echt, hij kan niet zo laag als nodig is om altijd door te draaien...........
Als ik omlaag ga naar aanvoer 27 dan wordt het in huis nog altijd warmer en als ik naar 26 ga dan stopt hij om niet meer te starten (en dus werkt het niet meer).
Zullen we hierover stoppen? WAR kan hier alleen mét thermostaat en zal dus nog steeds aan/uit gaan.
Ik zou graag gewoon focussen op de vraag of het geluid bij >30Hz wel normaal is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:51:
[...]

vergelijk is lastig, maar om nu te zeggen dat het bij mij nu goed is, ik krijg het gevoel van niet.
Het gekke is dat de binnentemperatuur zelfs lager is en blijft een paar dagen; in december hadden we een koude week maar kan mij niet herinneren dat het toen ook zo 'laag' was. Was dat niet rond 7 december enzo? ik zal eens een grafana duiken

Kleine note : Ta 32/30 nu @ 46Hz / 700Watt Tb3 @ 15l/min
normaliter snort ie ook rond de 11l/min ... beetje gek allemaal, maar t zal we kloppen

COP is ook aardig gekelderd en haal amper 1,5 gemiddeld

Net even een foto gemaakt van de vloerverdeler, deze geeft aan Ta 37 graden!
[Afbeelding]
excuus me?

Dallas (op buis) CV Ta zolder: 33,6
WP Ta: 32

nu snap ik er echt nisk meer van 8)7
Met een dT van 2 zit je rond de 2.1 kW aan warmte. (Tussen de 1.6 en 2.6 kW, rekening houdend met de onnauwkeurigheid van de sensoren)

Heb je ook een Dallas (echte?!?) op de retour buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Met een dT van 2 zit je rond de 2.1 kW aan warmte. (Tussen de 1.6 en 2.6 kW, rekening houdend met de onnauwkeurigheid van de sensoren)

Heb je ook een Dallas (echte?!?) op de retour buis?
wellicht maak ik mij teveel zorgen en is niks gaande, maar nee echte dallas .. kuch nee, Ik moet dat echt eens gaan bestellen en die nepzooi wegmikken. (en een keer met een warmtebeeldcamera alles langslopen...)

qua sensoren:

- CV aanvoer / retour = 'dallas' op de leiding, zolder +- 6 meter van de WP
- WP Ta/Tr = sensor panasonic
- WP Ta/Tr DS = 'dallas' in de WP geplaatst, zo goed als mogelijk op de leiding onder de isolatie - maar negeer ik meestal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_3djNsxETGarHfbwUCrySJ057A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4z6kLlUMS4wM8XDkXqaU64k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Crazy- op 14-01-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:14:
[...]

wellicht maak ik mij teveel zorgen en is niks gaande, maar nee echte dallas .. kuch nee, Ik moet dat echt eens gaan bestellen en die nepzooi wegmikken. (en een keer met een warmtebeeldcamera alles langslopen...)

qua sensoren:

[Afbeelding]
Dat is al ruim 4kW aan warmte. Klopt dat beter?

dT 4 * 15 l/min / 60 * 4.18 kJ = 4.18 kW.

Is dat ook wat je nu ongeveer nodig hebt, cq waarom levert de warmtepomp zoveel warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Dat is al ruim 4kW aan warmte. Klopt dat beter?

dT 4 * 15 l/min / 60 * 4.18 kJ = 4.18 kW.

Is dat ook wat je nu ongeveer nodig hebt, cq waarom levert de warmtepomp zoveel warmte?
Ik heb een berekening gemaakt onlangs zoals je misschien nog wel weet; daar heb ik de onder-/bovengrens op afgestemd.

Indien die 4180Watt klopt zou dat neerkomen op ±70watt/m2 - dat is vrij hoog imho.

Anderzijds, als het klopt .. dan klopt het he :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Die deltaT van 4.3 op zolder zal niet kloppen, lees te hoog zijn. Zeker als je de 700 Watt opgenomen vermogen in ogenschouw houdt. 4180/700 = 6.

Die deltaT van 2 van de warmtepomp zal wel wat aan de lage kant zijn en waarschijnlijk is het meer richting de 2.5 kW warmte. Als ik in mijn grafieken kijk, zit het ongeveer rond die waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Die deltaT van 4.3 op zolder zal niet kloppen, lees te hoog zijn. Zeker als je de 700 Watt opgenomen vermogen in ogenschouw houdt. 4180/700 = 6.

Die deltaT van 2 van de warmtepomp zal wel wat aan de lage kant zijn en waarschijnlijk is het meer richting de 2.5 kW warmte. Als ik in mijn grafieken kijk, zit het ongeveer rond die waarden.
ja daar heb je ook wel gelijk in - ik gooi het wel op meet fouten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Welk IP adres moet daar? Van de heisha of van domoticz?
Wat heb je nu nog gedaan? Ik heb hetzelfde probleem, 3 van Heishamon staan in apparaten, het gekke is dat de twee s0 poorten wel gezien worden en er ook staan, geven zelfs de gegevens door maar die andere 92 niet.
Ik heb op de Heishamon het ip adres van de Pi gegeven en ook de MQTT server is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Wat heb je nu nog gedaan? Ik heb hetzelfde probleem, 3 van Heishamon staan in apparaten, het gekke is dat de twee s0 poorten wel gezien worden en er ook staan, geven zelfs de gegevens door maar die andere 92 niet.
Ik heb op de Heishamon het ip adres van de Pi gegeven en ook de MQTT server is geïnstalleerd.
Zowel in heishamon als in de plugin HeishamonMQTT moet je het ip van de mqtt cliënt invullen. Bij mij is dat dezelfde als waar domoticz op draait. Daarna werkte het en kreeg ik direct alle 100+ devices.

Idee is dat heishamon en de plugin beide verbonden zijn met de mqtt cliënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Zowel in heishamon als in de plugin HeishamonMQTT moet je het ip van de mqtt cliënt invullen. Bij mij is dat dezelfde als waar domoticz op draait. Daarna werkte het en kreeg ik direct alle 100+ devices.

Idee is dat heishamon en de plugin beide verbonden zijn met de mqtt cliënt.
Heb ik bij alle twee gedaan. Maar nog niks. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Heb ik bij alle twee gedaan. Maar nog niks. :(
Wat staat er in je domoticz log?

En je mqtt cliënt werkt wel? Test die eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Wat staat er in je domoticz log?

En je mqtt cliënt werkt wel? Test die eens
Ik ben aan het leren, dos prompt is al weer lang geleden. Volgens mij doet de mqtt server het, als ik
mosquitto -v doe krijg ik netjes dat hij werkt. Of is dat iets anders dan de cliënt?

Hoe kan ik de domoticz log uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Log gevonden, maar wat zou in moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Kijk ook even met het windows tooltje MQTT explorer of je mqtt server wel berichten ontvangt van heishamon.

In de domoticz log moet je berichten voorbij zien komen zodra je de plugin aan zet dat hij devices aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:07:
Kijk ook even met het windows tooltje MQTT explorer of je mqtt server wel berichten ontvangt van heishamon.

In de domoticz log moet je berichten voorbij zien komen zodra je de plugin aan zet dat hij devices aanmaakt.
Ik ben heel veel aan het leren, in de log ziet hij de Heishamon, maar op een gegeven moment geeft hij een fout.
Ben nu aan het zoeken hoe ik op mijn iPad een foto in deze post kan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:07:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FppIL6Z3ILYzNNl3TTCy3phpFes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ijpmx8l7sQGVpmkvfNTLYqtU.png?f=fotoalbum_large

Daar is hij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik vermoed een typefout maar ik zie hem niet gelijk. Check toch even de instellingen van de plugin domoticz. En maak er anders server 127.0.0.1 van (gezien dat localhost host is en het lijkt dat je je mqtt broker op de zelfde host hebt draaien als domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@KaDoos ik zie in de log om 17:01:41.984 een failed, maar op de regel daarna alsnog "connected".
en daarna ook incoming connections.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Vanmorgen de boel op WAR gezet met een vaste stooklijn (dus geen invloed door buitentemperatuur). Vervolgens zelf daarop kleine stooklijn correcties met een beetje + of - toegepast. Dan kom ik nog steeds op een punt dat hij bv bij -2 op zijn minimale vermogen draait en nog steeds teveel verwarmt en bij -3 helemaal stopt en ook niet meer start. Als ik dan weer terug ga naar -2 dan start hij weer, om naar 48Hz te gaan staan stampen en herrie maken. Precies geen verschil met thermostaat geregeld.
Kortom, stooklijn correctie lost hieraan niks op, maar wel getest. 8)

(sterker nog, hij blijft nu nog langer op 48Hz brommen)

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48
@KaDoos Vergeet niet om in de settings van Domoticz bij Local Networks je lokale IP en eventueel het IP adres van je RPi in te vullen, 127.0.0.1; 192.168.1.11 in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Knielen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:05:
@KaDoos Vergeet niet om in de settings van Domoticz bij Local Networks je lokale IP en eventueel het IP adres van je RPi in te vullen, 127.0.0.1; 192.168.1.11 in jouw geval.
Ben even niet thuis. Maar dank voor het meedenken. Bij domoticz heb ik nu 127.0.0.1 en alle andere had ik. Maar ik ga het de komende dagen rustig stuk voor stuk nog eens proberen. Misschien nog een nieuwe installatie. Opa komt er wel met jullie hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Vanmorgen de boel op WAR gezet met een vaste stooklijn (dus geen invloed door buitentemperatuur). Vervolgens zelf daarop kleine stooklijn correcties met een beetje + of - toegepast. Dan kom ik nog steeds op een punt dat hij bv bij -2 op zijn minimale vermogen draait en nog steeds teveel verwarmt en bij -3 helemaal stopt en ook niet meer start. Als ik dan weer terug ga naar -2 dan start hij weer, om naar 48Hz te gaan staan stampen en herrie maken. Precies geen verschil met thermostaat geregeld.
Kortom, stooklijn correctie lost hieraan niks op, maar wel getest. 8)

(sterker nog, hij blijft nu nog langer op 48Hz brommen)
Het blijft lastig vergelijken, zeker omdat de afgegeven energie waarschijnlijk niet gelijk is.

Dat de warmtepomp uit gaat omdat hij op -3 staat betekent niet dat hij dan op z'n minimale vermogen draait. Dat betekent dat watertemperatuur 3 minuten lang op 2 graden boven de gevraagde temperatuur zit.

Zolang je boven de 20 Hz krijg je veel meer dan minimaal vermogen.

Ieder uur de gevraagde temperatuur met 1 graad verlagen en kijken of hij dan richting de 20 hz gaat (of 25 odner de 2 graden, geloof ik)

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 15-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Het blijft lastig vergelijken, zeker omdat de afgegeven energie waarschijnlijk niet gelijk is.

Dat de warmtepomp uit gaat omdat hij op -3 staat betekent niet dat hij dan op z'n minimale vermogen draait. Dat betekent dat watertemperatuur 3 minuten lang op 2 graden boven de gevraagde temperatuur zit.

Zolang je boven de 20 Hz krijg je veel meer dan minimaal vermogen.

Ieder uur de gevraagde temperatuur met 1 graad verlagen en kijken of hij dan richting de 20 hz gaat (of 25 odner de 2 graden, geloof ik)
Voor de volledigheid, als ik laag noem dan zit hij op 19-20Hz met een opgenomen vermogen van ca 510W en dat is het laagste wat hij ooit doet. Hij gaat telkens wel naar die 20Hz, maar omdat hij toch telkens moet stoppen gaat hij bij een start eerst weer naar een fikke 40Hz om daarna weer terug te gaan naar 19-20Hz om na een poosje weer te moeten stoppen, enz.....

(en met -3 zit hij op een ingestelde watertemperatuur van 30-3=27 graden en daaronder stopt hij sowieso want hij heeft nog nooit goed gewerkt op 26)

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Voor de volledigheid, als ik laag noem dan zit hij op 19-20Hz met een opgenomen vermogen van ca 510W en dat is het laagste wat hij ooit doet. Hij gaat telkens wel naar die 20Hz, maar omdat hij toch telkens moet stoppen gaat hij bij een start eerst weer naar een fikke 40Hz om daarna weer terug te gaan naar 19-20Hz om na een poosje weer te moeten stoppen, enz.....

(en met -3 zit hij op een ingestelde watertemperatuur van 30-3=27 graden en daaronder stopt hij sowieso want hij heeft nog nooit goed gewerkt op 26)
Oftewel, je weet bij welke temperatuur je de laagste afgifte hebt. Hoe ga je nu stoken zodat je een comfortabele kamer hebt, zonder dat het te warm wordt?

Of weet je al hoe je zo goed mogelijk kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Ep Woody ik stook prima momenteel gewoon met thermostaat. Ik heb ook helemaal geen problemen om het hier warm te krijgen of warm te houden. En ook geen problemen met enige andere vorm van warmte-comfort. Zelfs niet met dingen als COP ofzo.
Telkens worden er stooklijn en vermogen dingen aangehaald die eigenlijk niet te maken hebben met waar ik mee bezig ben: geluid van de buitenunit.

Maar we kunnen het allemaal loslaten volgens mij...

Zojuist bij een mede-tweaker buiten mogen meeluisteren.
Ikzelf heb een 7kW split J-serie, hij heeft een 7kW split H-serie. Oke, dat is verschillend maar geluid kan toch ook weer niet héél veel verschillen onder vergelijkbare omstandigheden.
Toen ik daar kwam, draaide zijn WP op ca 30Hz en dat maakte al minder geluid dan hier op 19Hz.
Vervolgens daar een SWW run gestart en toen de unit daar op 40Hz draaide was het geluid aanzienlijk minder dan hier op 30Hz.

En dan nogmaals hebben we het echt over het geluid van de buitenunit. Niet van resonerende muren of vloeren.

Nu weer thuis ben ik nogmaals goed gaan luisteren en eigenlijk zit het grootste verschil ter hoogte van waar binnenin de compressor zit. Daar maakt die van ons dus heel veel geluid. Bij 21Hz (toen ik neth thuis kwam) zat daar zowel een gromtoon als een knerpend vogelgepiep. Nu bij een SWW run worden de buren en de buren van de buren niet blij. En dat dus terwijl bij de H-serie waar ik net was een SWW run gewoon prima te doen is om ervoor te blijven kletsen (los van de koude wind).

Pagina: 1 ... 7 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.