Nee hoor hij staat gewoon fulltime aan. Maar als het buiten een weekje weer een beetje warmer is waardoor de thermostaat/controller vindt dat de wp niet hoeft te draaien (hij draait niet WAR only) dan koelt ondertussen wel de vloer onder de 20 graden uiteraard. Hij zal niet helemaal terugzakken naar 10 graden maar 15 is best reëel (ruimtethermostaat staat daar standaard op 16 graden) en dan heb je bij het opstarten toch weer precies dezelfde problemen.ErikVers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:06:
[...]
Hij zal na tijdje draaien niet meer inslaan, alleen voor defrost. Maar vraagje: zet je maar eens per week ofzo normaal de warmtepomp aan?
Die bereidheid tot los groepen opendraaien is er niet. Hij vond het idee van een warmtepomp wel leuk maar verder moet wel alles vanzelf gaan. Het gedoe wat nu speelt heeft hem al veel doen twijfelen aan de keuze voor de Panasonic.Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:54:
[...]
In hoeverre is je vriend/kennis bereid groepen één voor één open te zetten? Dat is namelijk wel het goedkoopste.
In plaats van een buffervat zou je ook nog iets met een bypass naar de retour met een thermostaatkraan met externe voeler. Die zou dan langzaam dicht gaan als de retour toeneemt in temperatuur (in feite net zoals bij een radiator). Ik weet echter niet of dit in de praktijk ook goed zou gaan werken.
Dat idee wat je schetst met die bypass is denk ik wel een goede. Dat zou volgens mij moeten kunnen werken en is een redelijk simpel principe. Thermostaatkraan op 20 graden en de voeler op de Tr. Zo lang de Tr onder de 20 is staat de bypass open en pas als hij warm genoeg is gaat hij dicht (dan krijgt hij waarschijnlijk wel ineens een sloot koud water als hij dicht gaat maar dat is experimenteren).
Had hier gisteren de wp ook op mijn garage gezet, 2 T22's van 3 meter lang.
Draait die altijd prima op. Op één krijg ik soms wel een flow probleem, logisch...
Op twee dus nooit problemen.
Nu was de Ta en en Tr 25/22. Compressor liep een lange tijd op 40hz en 0 ijs op de wp. Een defrost gehad en dat ging prima.
Toen heb ik de Ta nog eens 3 graden verlaagd en een uur later had ik ook een H75 aan mijn broek
.
De wp draait dus alleen op mijn garage zodat die niet bevriest.
Wel bout dat de pomp niet blijft draaien na een H75. Water zakte in 2 uurtjes tijd naar 8 graden. Twijfel of het echt onder 0 uit komt.
Met een draaiende pomp had ik het wel aangedurfd.
Maar dit is echt bout.
Je moet eerst de error wissen en dan ook nog 5 minuten wachten tot de pana reboot
.
Draait die altijd prima op. Op één krijg ik soms wel een flow probleem, logisch...
Op twee dus nooit problemen.
Nu was de Ta en en Tr 25/22. Compressor liep een lange tijd op 40hz en 0 ijs op de wp. Een defrost gehad en dat ging prima.
Toen heb ik de Ta nog eens 3 graden verlaagd en een uur later had ik ook een H75 aan mijn broek
De wp draait dus alleen op mijn garage zodat die niet bevriest.
Wel bout dat de pomp niet blijft draaien na een H75. Water zakte in 2 uurtjes tijd naar 8 graden. Twijfel of het echt onder 0 uit komt.
Met een draaiende pomp had ik het wel aangedurfd.
Maar dit is echt bout.
Je moet eerst de error wissen en dan ook nog 5 minuten wachten tot de pana reboot

Absoluut relatief, relatief absoluut.
Naar aanleiding van eerdere opmerkingen:Babsan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:42:
Nee 40/41. Is nog beetje hoog nu, maar vrees het ergste later deze week met zeer lage temperaturen. Moet dan wellicht weer omhoog.
[...]
Alle data van de pomp worden doorgestuurd naar de cloud service. Met het kiezen van bepaalde metingen in de grafiek kies je uit die data. Het is dus niet zo dat je van tevoren moet opgeven welke data je logt. Je kunt dus achteraf ontbrekende data, bijvoorbeeld de Ta nog in een grafiek zetten.
Ik lees nu ook, dat je Ta eigenlijk 50 moet omdat anders je vloerverwarming het niet doet. Bij de meeste mensen doet de vloerverwarming het op 26 tot 28 graden. Zit er een temperatuurgestuurde pompschakelaar aan je verdeler? Haal die er dan tussenuit. Een plaatje van je systeem zou erg nuttig zijn.
Als ik mag geloven dat de Ta op 0:45uur 40 graden was en je Tr 32, dan kom ik bij een flow van 20LPM op een afgegeven vermogen van 11kW. Helemaal niet gek voor een 12kW warmtepomp.
Verloop van het gedrag van de pomp tussen 12 en 1 lijkt vrij normaal, behalve de EVA (verdamper) uitgangstemperatuur. Die loopt normaal bij het aangroeien van ijs geleidelijk naar beneden, niet eerst steil als bij 23:40uur.
Daarvoor zie ik ook merkwaardig verloop van EVA en Outdoor piping temp. Voor 22:00 uur zijn beide gestegen tot omgevingstemperatuur, 0 graden. Daarna gaat het wild op en neer. Ook de compressor weet niet wat hij wil.
Vlak voor de H75 fouten zie ik wel de EVA scherp naar beneden en dan naar watertemperatuur van 40 graden. Typisch voor een defrost. Bij 22:40 en 23:50 zie ik de room heater.
Ik twijfel aan je afgiftesysteem, met name dat je niet onder de 40 graden Ta zou kunnen. Ik twijfel aan de evaporator/ventilator -30 is niet normaal. Ik heb geen idee wat er tussen 23:30 en 23:40 gebeurde dat ineens alle temperaturen rond de verdamper naar 0 gingen en de IPM (voeding voor de compressor) zo heet werd.
Het hangt natuurlijk grotendeels af van hoeveel energie er nodig is om jouw huis warm te houden.edterbak schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:58:
Hier een pana 7J eigenaar. Nog erg nieuw.
Op dit moment draai ik op war bij-7:40C.
Met de aankomende kou op komst, zijn er nog tips ?
Ik vind het best spannend.
Als het onder -15 word, hoe kan ik dan verwachten dat de wp reageert? Gaat hoop ik gewoon door zonder uit te vallen neem ik aan
Ik draai ook met een J7 in een jaren-70 rijtjeshuis met een Ta van 29 op dit moment. Buitentemperatuur is nu ook zo'n -7 graden. De WP geeft nu aan dat hij ca 2600W levert. (en mijn eigen S0 meter zegt dat hij ca 670W verbruikt)
Uitgaande van een tabelletje die zegt dat hij bij -7 iets van max 5600W kan leveren, zit ik dus met 2600 op minder dan de helft van zijn capaciteit. Als de buitentemperatuur daalt dan wordt de vraag meer en zijn max minder. Ergens zal dat elkaar gaan raken. Of dat bij -14 of -18 of pas bij -22 is, geen idee want zover zijn we nog niet geweest.
Ook al wordt het een keer die magische -15 (of -20), dan zal de WP vast niet ineens helemaal stoppen. Sowieso zit er dan nog de backup heater in, mits je die goed hebt aangesloten en geactiveerd.
En al zou de WP het een keer bij -15 of -xx niet meer trekken, dan duurt dat niet de hele dag. Het zal dan een uurtje of 2 zijn. Tsja, dan zal de gewenste binnentemperatuur wellicht binnentemperatuur die ochtend even niet gehaald worden.
Vroeger zetten we de oude gasketel 's avonds met de hand 2 graden lager en moesten we die de volgende ochtend weer met de hand omhoog zetten. Dan was het dus elke nacht en ochtend 2 graden kouder. Nu wellicht eens een enkel ochtendje... Als je dat niet aandurft, kan je nog een klein elektrisch kacheltje ergens klaarzetten voor waar je die ochtend bent.
(in geval van twijfel in ieder geval geen nachtverlaging gebruiken)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Wat wel helemaal stopte vannacht was mijn data stroom 😋 Uiteraard dacht ik NIET als eerste aan het microwondertje van @thehog
Maar wel aan mijn buiten wifi router.
Met -12 stopte de data, en ja hoor na tijdje met mijn handen op de wifi router en een reset draait alle data weer 😋
Nu genieten van het mooie weer 👍👍
Maar wel aan mijn buiten wifi router.
Met -12 stopte de data, en ja hoor na tijdje met mijn handen op de wifi router en een reset draait alle data weer 😋
Nu genieten van het mooie weer 👍👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
https://www.automation24....10-240-v-50-60-hz-18-20-w
Tijd voor zoiets
Ben overigens inderdaad wel benieuwd naar de temperatuur van de heishamon. Zou die het warm genoeg houden door eigen opgewekte warmte? Ik heb hem binnen hangen. Wie heeft hem buiten en wil eens een temperatuur delen (infrarood temp meter of warmtebeeld camera)
Tijd voor zoiets
Ben overigens inderdaad wel benieuwd naar de temperatuur van de heishamon. Zou die het warm genoeg houden door eigen opgewekte warmte? Ik heb hem binnen hangen. Wie heeft hem buiten en wil eens een temperatuur delen (infrarood temp meter of warmtebeeld camera)
[ Voor 52% gewijzigd door thehog op 11-02-2021 08:39 ]
Nou het is prima gegaan hoor.
Op dit moment heb ik nog alleen HT radiatoren in huis. Niet ideaal uiteraard. Ik gebruik wel aardig wat stroom, maar ach. Maar ondanks dat is het hier prima gegaan. Het is warm. Iedere kamer. Het verbaast me eigenlijk.
Bij anderen ook alles goed gegaan?
Ik heb de heishamon in de WP hangen en zal dus wel goed koud hebben 😋 gaf -10 op laatste heishamon outside temp aan. De koppeling met de wifirouter na reset en opwarmen van de wifi router ging iig automatisch 👍👍thehog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:38:
Tijd voor zoiets
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ja HM zal zonder wifi uiteindelijk terug naar hotspot gaan. Maar om de ik geloof twee minuten steeds weer proberen of de wifi er weer is.ErikVers schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:44:
[...]
Ik heb de heishamon in de WP hangen en zal dus wel goed koud hebben 😋 gaf -10 op laatste heishamon outside temp aan. De koppeling met de wifirouter na reset en opwarmen van de wifi router ging iig automatisch 👍👍
Heishamon ligt hier onder de wp op een bigfoot in een plastic doosje. Volgens de wp - 8 geweest van vannacht en volgens google -11.thehog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:38:
Tijd voor zoiets
Heb helaas even de IR niet...
Dat vind ik wel interessant.edterbak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:40:
[...]
Op dit moment heb ik nog alleen HT radiatoren in huis. Niet ideaal uiteraard.
Hier ligt beneden wel vloerverwarming en dat werkt dus bij Ta 29-30.
Boven bewust nog even niet de HT radiatoren vervangen, om eerst eens te kijken wat het doet. Zoals wel een beetje te verwachten, doen die echt helemaal niks bij Ta 29. Ik heb echter geen 2-zone regeling, geen buffervat en geen regelventiel tussen de twee systemen.
De HT radiatoren wil ik wel gaan vervangen door LT (puur omdat HT überhaupt niks doet), maar die zullen bij 29 graden aanvoer nog weinig doen denk ik?
Sowieso is er eigenlijk maar 1 slaapkamer waar, nu wegens corona-adviezen, iemand thuiswerkt. De rest van de radiatoren staat dus eigenlijk gewoon altijd uit.
Ik zou graag zo min mogelijk toevoegen, dus 2-zone uitbreiding of dik buffervat liever niet.
(kosten, weinig ruimte, complexiteit, ...)
Dat omdat degene die nu thuiswerkt straks wel weer gewoon "extern" gaat werken en we daarna waarschijnlijk nog maar een paar dagen per jaar 1 ruimte wat hoeven te verwarmen.
Zou ik dan bv. kunnen volstaan met de radiatoren vervangen door LT en de algehele Ta te verhogen naar bv 33-35 graden? Dan wordt de vloerverwarming ook wel hoger waardoor de temperatuur beneden sneller stijgt, maar dan zal gewoon de thermostaat eerder ingrijpen.
Eigenlijk is dat wat we "vroeger" ook met de oude CV ketel hadden, hoge aanvoer en dus regelmatiger aan/uit. Dat lijkt me op zich niet heel erg.
Met 30 graden werkt mijn T21 radiator meer dan prima, hij krijgt de kamer tot 21,5c met de deur dicht.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Dat vind ik wel interessant.
Boven bewust nog even niet de HT radiatoren vervangen, om eerst eens te kijken wat het doet. Zoals wel een beetje te verwachten, doen die echt helemaal niks bij Ta 29. Ik heb echter geen 2-zone regeling, geen buffervat en geen regelventiel tussen de twee systemen.
De HT radiatoren wil ik wel gaan vervangen door LT (puur omdat HT überhaupt niks doet), maar die zullen bij 29 graden aanvoer nog weinig doen denk ik?
Sowieso is er eigenlijk maar 1 slaapkamer waar, nu wegens corona-adviezen, iemand thuiswerkt. De rest van de radiatoren staat dus eigenlijk gewoon altijd uit.
Ik zou graag zo min mogelijk toevoegen, dus 2-zone uitbreiding of dik buffervat liever niet.
Dat omdat degene die nu thuiswerkt straks wel weer gewoon "extern" gaat werken en we daarna waarschijnlijk nog maar een paar dagen per jaar 1 ruimte wat hoeven te verwarmen.
Zou ik dan bv. kunnen volstaan met de radiatoren vervangen door LT en de algehele Ta te verhogen naar bv 33-35 graden? Dan wordt de vloerverwarming ook wel hoger waardoor de temperatuur beneden sneller stijgt, maar dan zal gewoon de thermostaat eerder ingrijpen.
Eigenlijk is dat wat we "vroeger" ook met de oude CV ketel hadden, hoge aanvoer en dus regelmatiger aan/uit. Dat lijkt me op zich niet heel erg.
Dat heb ik gedaan door simpel wat fans eronder te hangen, voor die 40 euro was dat de snelste en goedkoopste oplossing.
De meeste inspiratie heb ik in dit topic opgedaan, alleen heb ik de fans aangesloten op de 5V van een oude USB voeding zonder fancy PWM toerentalregelingen. Middels een W1209 bordje schakelen de fans aan als de aanvoertemperatuur >25c is.
Ja fans heb ik alvast 2 hier om mee te spelen voordat ik er meer van bestel.Wolly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:11:
[...]
Met 30 graden werkt mijn T21 radiator meer dan prima, hij krijgt de kamer tot 21,5c met de deur dicht.
Dat heb ik gedaan door simpel wat fans eronder te hangen, voor die 40 euro was dat de snelste en goedkoopste oplossing.
De meeste inspiratie heb ik in dit topic opgedaan, alleen heb ik de fans aangesloten op de 5V van een oude USB voeding zonder fancy PWM toerentalregelingen. Middels een W1209 bordje schakelen de fans aan als de aanvoertemperatuur >25c is.
In plaats van een W1209 dacht ik een arduino (micro ofzo) met een ds18b20 en een 2n7000 in te zetten.
Maar met 30 graden en een "gewone" T21, of is dat wel een LT?
Gewone T21 van 160cm, zo'n standaard radiator. Voorheen was hier vanuit de bouw gewoon een gasketel geinstalleerd.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:17:
[...]
Ja fans heb ik alvast 2 hier om mee te spelen voordat ik er meer van bestel.
In plaats van een W1209 dacht ik een arduino (micro ofzo) met een ds18b20 en een 2n7000 in te zetten.
Maar met 30 graden en een "gewone" T21, of is dat wel een LT?
Je hebt wel iets meer fans nodig, ik heb er 7x een Arctic F12 PWM PST onder zitten. Door de 5V voeding hoor ik ze niet, ik had eigenlijk net zo goed de versie zonder PST kunnen nemen
Combineer het met 2 aluminium U rails en een paar metaalschroefjes en je bent echt al een heel eind op weg.
Als jij het met gewone radiatoren met fans redt, dan moet dit voor de slaapkamers dus zeker voldoen?Wolly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:22:
[...]
Gewone T21 van 160cm, zo'n standaard radiator. Voorheen was hier vanuit de bouw gewoon een gasketel geinstalleerd.
Je hebt wel iets meer fans nodig, ik heb er 7x een Arctic F12 PWM PST onder zitten. Door de 5V voeding hoor ik ze niet, ik had eigenlijk net zo goed de versie zonder PST kunnen nemen![]()
Combineer het met 2 aluminium U rails en een paar metaalschroefjes en je bent echt al een heel eind op weg.
https://www.cvkoopjes.nl/...-watt-vasco-flatline.html
De huidige oude radiatoren zijn ook die maten, dus dat zou mooi passen.
Dit model is 69mm dik, en ik heb nu een paar 70mm fans.
Ik zou niet weten waarom niet, maar ik zou je aanraden eerst even te testen met wat meer fans op je huidige setup dan weet je ook of het je bevalt.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Als jij het met gewone radiatoren met fans redt, dan moet dit voor de slaapkamers dus zeker voldoen?
Ta hoger zetten vanwege je radiatoren is trouwens niet aan te raden, je bg wordt dan sneller warm en de wp slaat uit. Je wilt met je radiatoren juist het liefste dat ze heel de dag warm zijn omdat er verder geen massa is die warmte uitstraalt als je wp uit staat.
Je zou ook kunnen proberen de stroming door de vloer te knijpen zodat daar deltaT groter en de gemiddelde temperatuur lager wordt. Natuurlijk wel als de leiding in de vloer als dubbele spiraal is aangelegd, anders voel je de verschillen.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
...
Ik heb op zolder een ruimte waar geen verwarming zat, daar ivm thuiswerken 60€ uitgegeven voor een mooi elektrische radiator (kan fan aan en uit zetten) dit werkt perfect en simpel voor weinig.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Je zou ook een L/L warmtepomp erbij kunnen overwegen voor boven verdieping, bijvoorbeeld op één kamer of in de gang/op zolder. Dan kan je nu bij uitzondering wat bijverwarmen, en in de zomer lekker mee koelen.
Staan setjes online voor dhz voor onder de €500,- en gemonteerd voor €1100,-
https://aircoplazazwolle....coolheat-all-in-one-prijs
Eigenlijk zou ik eerst zoals @Wolly zegt de huidige radiatoren met flink wat fans uitrusten. Mocht je dan toch besluiten een zwaardere op te willen hangen, ga dan voor een T33 of een Jaga. De meerprijs is maar klein maar het geeft wel een stuk meer capaciteit en de mogelijkheid om met de fans op een heel laag pitje de boel warm te krijgen.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Als jij het met gewone radiatoren met fans redt, dan moet dit voor de slaapkamers dus zeker voldoen?
Ik heb in de woonkamer (tussenwoning uit 2004) slechts 1 radiator... Een type 33 (120x100cm)sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Ook ik nu geen zones, gewoon 1 WP, 300L boilervat wwv, alles radiatoren.
Nu met Ta 40C (WAR bij-7C) gaat het goed in de rest van het huis. Dat gaat uiteraard veranderen met vloerverwarming straks op de BG verdieping.
Toevallig heb ik begin deze week een brief ontvangen van gemeente haarlemmermeer. Ze geven subsidie voor energie besparende maatregleen. Ik kreeg 2x70€ aan tegoed bonnen. Vorig jaar deden ze dit ook, maar toen wierp ik het zo in de prullenbak omdat ik dacht dat het spam was...
Dit keer maar direct 2 radiator ventilatoren (speedcomfort) besteld voor straks.
Ik heb nu 2 fans liggen, dus die vanavond maar even op die ene kamer onder de radiator hangen.Wolly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:40:
Ik zou niet weten waarom niet, maar ik zou je aanraden eerst even te testen met wat meer fans op je huidige setup dan weet je ook of het je bevalt.
Ta hoger zetten vanwege je radiatoren is trouwens niet aan te raden, je bg wordt dan sneller warm en de wp slaat uit. Je wilt met je radiatoren juist het liefste dat ze heel de dag warm zijn omdat er verder geen massa is die warmte uitstraalt als je wp uit staat.
De WP gaat nu overdag toch ook aan/uit onder invloed van zon, personen, overcapaciteit, enz.
Is inderdaad dubbele spiraal met kranen op de VV aanvoer en retour en natuurlijk per groep een kraantje en enzo. Maar daarop knijpen lijkt me niet handig als die ene (of 2) radiatoren boven soms open en soms dicht staan. Dat zal dan heel een onregelmatig effect gaan hebben.FransvWoerkom schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
Je zou ook kunnen proberen de stroming door de vloer te knijpen zodat daar deltaT groter en de gemiddelde temperatuur lager wordt. Natuurlijk wel als de leiding in de vloer als dubbele spiraal is aangelegd, anders voel je de verschillen.
Er staat nu een IR paneeltje "stand-by", maar puur elektrisch verwarmen vind ik eigenlijk gewoon geen optie.ErikVers schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:00:
Ik heb op zolder een ruimte waar geen verwarming zat, daar ivm thuiswerken 60€ uitgegeven voor een mooi elektrische radiator (kan fan aan en uit zetten) dit werkt perfect en simpel voor weinig.
Je zou ook een L/L warmtepomp erbij kunnen overwegen voor boven verdieping, bijvoorbeeld op één kamer of in de gang/op zolder. Dan kan je nu bij uitzondering wat bijverwarmen, en in de zomer lekker mee koelen.
We zijn overgegaan van een LLWP beneden naar de LWWP met VVW beneden.
Wegens een kleine tuin en liever geen 2 buitenunits gaat die LLWP weg en wordt dus juist niet opnieuw ingezet.
Ta 40 gaat hier niet goed icm de VVW die we al hebben.edterbak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:43:
Nu met Ta 40C (WAR bij-7C) gaat het goed in de rest van het huis
Als ik 40 graden water de VVW in jaag...... (die ik niet ga ombouwen met pomp en mengen enz)
Nee, 40C Ta met een wp is ook niet echt de bedoeling. Moet je ook niet doen lijkt me. Redelijk inefficiënt.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:22:
[...]
Ta 40 gaat hier niet goed icm de VVW die we al hebben.
Als ik 40 graden water de VVW in jaag...... (die ik niet ga ombouwen met pomp en mengen enz)
Hier was het vannacht -12,2 graden. Voor het eerst in zijn bestaan heeft de Pana de 92 Hz gehaald (gedurende 3 uur, 6:50 - 9:55) Woonkamer temperatuur 20,1 graden dus tevreden.thehog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:38:
Tijd voor zoiets
De Heishamon hangt bij mij naast de WP (in een plastic zakje
Wifi signal: 70%
Memory free: 64%
Correct received data: 99.99%
Uptime: 168 days 15 hours 23 minutes 56 seconds
Niks te klagen dus. Prima werk Igor.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Ik verwarm uitsluitend met radiatoren en speedcomforts: https://www.speedcomfort.nl/webwinkel/speedcomfort-basic/ zonder vloerverwarming nu op 33 graden zonder buffervat en dat gaat prima :-)sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@sjimmie @Carboy54 Kijk alsjeblieft verder dan die Speedcomforts. Heb ze hier ook gehad maar vond het effect erg klein en ze nog best hoorbaar. Nu overgestapt naar zelfbouw, zie (LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen), en dat doet flink veel meer.
Dus als @Carboy54 nu met 33 uitkan met de Speedcomforts dan zou het mij niet verbazen als daar nog wel een paar graden af kan met zelfbouw op basis van 80mm, 92mm of 120mm fans.
Dus als @Carboy54 nu met 33 uitkan met de Speedcomforts dan zou het mij niet verbazen als daar nog wel een paar graden af kan met zelfbouw op basis van 80mm, 92mm of 120mm fans.
@vandermark , jij hebt je J5 toch op cn 4 aangesloten. Ik nu op cn2 maar ik wil het op cn4 gaan proberen zodat ik de stooklijn weer kan verschuiven en ik heb toch geen boiler. Zijn de contacten zo vrij of moet ik nog eerst een doorverbinding weg halen. Hij werkt toch met doorverbinden is warmte vraag, of werkt hij juist andersom, dus doorverbinden is geen warmte vraag?
Ik heb geen schakeling aangesloten op de Pana. Enkel een heishamon PCB van TheHog die de dure Panasonic CZ-TAW1 internetmodule vervangt. Mijn thermostaat is een domoticz script die vrij ideaal werkt omdat ik voor diverse scenario's een andere hysterese kan instellenKaDoos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:15:
@vandermark , jij hebt je J5 toch op cn 4 aangesloten. Ik nu op cn2 maar ik wil het op cn4 gaan proberen zodat ik de stooklijn weer kan verschuiven en ik heb toch geen boiler. Zijn de contacten zo vrij of moet ik nog eerst een doorverbinding weg halen. Hij werkt toch met doorverbinden is warmte vraag, of werkt hij juist andersom, dus doorverbinden is geen warmte vraag?
[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 11-02-2021 14:40 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
KaDoos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:15:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cRkVcvt3ZADx3IMqN835WRuu.png?f=user_large)
Ik heb er geen problemen mee. Werkt prima, onzichtbaar en nw modellen weinig geluidHeronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:28:
@sjimmie @Carboy54 Kijk alsjeblieft verder dan die Speedcomforts. Heb ze hier ook gehad maar vond het effect erg klein en ze nog best hoorbaar. Nu overgestapt naar zelfbouw, zie (LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen), en dat doet flink veel meer.
Levert meer warmte dan mijn Jaga daar valt de warmte van erg tegen. (Gevoelsmatig ) Zou dan eerder voor geforceerde convectoren gaan
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dan zou ik toch echt aanraden om je eens een keer aan zelfbouw DBE te wagen. Die Jaga is er uitermate geschikt voor om geboost te worden.Carboy54 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Ik heb er geen problemen mee. Werkt prima, onzichtbaar en nw modellen weinig geluid
Levert meer warmte dan mijn Jaga daar valt de warmte van erg tegen. (Gevoelsmatig ) Zou dan eerder voor geforceerde convectoren gaan
Ik schakel met deze https://www.amazon.nl/EAC...id=pla-667376269902&psc=1KaDoos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:15:
Laat zich schakelen via app of IFTTT
Relais aan = Wp aan.
Met de zon in de kamer heeft het relais de Wp al enkele uren geleden uitgezet. De Wp verbruikt dan bij deze wat lage Tb rond de 38W en heeft nu zojuist besloten dat er iets meer moet gebeuren, verbruik 115W. Weet niet precies wat ie doet, de pomp staat op 0, maar het debiet is 0,12 l/min. Is nu weer terug naar 38W. Blijkbaar blijft de beveiliging in “uit” werken.
[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 11-02-2021 15:38 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Oja, om het even of je met CN2 of CN4 schakelt. Let op wat er gebeurt als je schakelende device uitvalt.
Ik schakel bv op CN2 met een relais wat door ESPEASY wordt gestuurd. Standaard was dat zo dat bij uitval van de ESP het relais "aan" zou staan. Dat zou in mijn situatie betekenen dat de WP dan contant aan zou blijven. Ik heb dus de code en het relais contact omgewisseld zodat de WP altijd uit gaat als de ESP uitvalt.
(ik moet er niet aan denken dat de WP bijvoorbeeld tijdens een weekje vakantie 24x7 gaat draaien!)
Ik schakel bv op CN2 met een relais wat door ESPEASY wordt gestuurd. Standaard was dat zo dat bij uitval van de ESP het relais "aan" zou staan. Dat zou in mijn situatie betekenen dat de WP dan contant aan zou blijven. Ik heb dus de code en het relais contact omgewisseld zodat de WP altijd uit gaat als de ESP uitvalt.
(ik moet er niet aan denken dat de WP bijvoorbeeld tijdens een weekje vakantie 24x7 gaat draaien!)
Wat ik begreep schakelen die speedcomforts pas in vanaf 30c, dat was voor mij een beetje te hoog. Dus heb ik maar zelf de ijzerzaag gepakt en middels het genoemde topic een mooie booster in elkaar geschroefd.Carboy54 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Ik heb er geen problemen mee. Werkt prima, onzichtbaar en nw modellen weinig geluid
De prijs vond ik trouwens ook wel erg hoog voor wat je ervoor krijgt geleverd.
Bij CN4 gaat de Wp volgens de stooklijn werken als het relais aan is en of blijft door een storing. Bij een storing met het relais uit wordt het geleidelijk koud in huis. Je kunt natuurlijk ook gewoon de externe schakeling uitzetten 5.11, zoals je deze ook moet activeren voor de CN4 externe schakeling werkt.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:38:
Oja, om het even of je met CN2 of CN4 schakelt. Let op wat er gebeurt als je schakelende device uitvalt.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
@vandermark @sjimmie @t.oswald
Bedankt voor de adviezen. Nog een vraagje, nu ik cn2 uitgeschakeld heb kan ik de stooklijn in domoticz aanpassen, wat mij opvalt is dat het hier in halve graden gaat en op de andere alleen in hele gr.
Alleen kan ik nu op de ab + en - , maar via domoticz, heishamon alleen +. De negatieve doet het niet. Één van jullie een idee. Anders wellicht @thehog .
Bedankt voor de adviezen. Nog een vraagje, nu ik cn2 uitgeschakeld heb kan ik de stooklijn in domoticz aanpassen, wat mij opvalt is dat het hier in halve graden gaat en op de andere alleen in hele gr.
Alleen kan ik nu op de ab + en - , maar via domoticz, heishamon alleen +. De negatieve doet het niet. Één van jullie een idee. Anders wellicht @thehog .
- werkt niet in domoticz, alleen als je het getal handmatig invult
Maar omhoog werkt hij wel??thehog schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:20:
- werkt niet in domoticz, alleen als je het getal handmatig invult
Overstappen op HomeAssistant.KaDoos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:28:
Met de hand gedaan, en dan gaat het inderdaad wel. Voor mij niet te begrijpen.
Daar denk ik ook aan. Is daar ook een plugin voor zoals die er ook voor Domoticz is? Of dan gewoon alles zelf regelen via MQTT?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
een yaml file toevoegen, die regelt dan de koppeling met mqtt.vandermark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Daar denk ik ook aan. Is daar ook een plugin voor zoals die er ook voor Domoticz is? Of dan gewoon alles zelf regelen via MQTT?
die yaml staat al als voorbeeld github, samen met een kleine fix elders.
maar ik ken domoticz niet, dus ik weet niet wat makkelijker is hoor. (zal ook een groot stuk "persoonlijk" zijn)
Voor mij was dit al zo lastig en ben ik net een beetje uit. Opa krijgt het lastig. Ik ben er eigenlijk nog niet uit hoe ik nu al die grafieken in één keer te zien kan krijgen.sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:43:
[...]
een yaml file toevoegen, die regelt dan de koppeling met mqtt.
die yaml staat al als voorbeeld github, samen met een kleine fix elders.
maar ik ken domoticz niet, dus ik weet niet wat makkelijker is hoor. (zal ook een groot stuk "persoonlijk" zijn)
Is er ergens een stap voor stap handleiding om homeassistant te installeren?
KaDoos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:50:
[...]
Voor mij was dit al zo lastig en ben ik net een beetje uit. Opa krijgt het lastig. Ik ben er eigenlijk nog niet uit hoe ik nu al die grafieken in één keer te zien kan krijgen.
Is er ergens een stap voor stap handleiding om homeassistant te installeren?
offtopic:
Ik ga liever niet nu mensen van domoticz naar homeassistant ompraten. het was vooral als grapje bedoeld.
Wat betreft installatie zijn er verschillende manieren, beginnend van een bijna kant-en-klare downloadbare omgeving (sd kaart image) tot een eigen container onder linux en alles daartussen.
https://www.home-assistant.io/getting-started/
daar begin je gewoon met een kant-en-klare image voor de raspberry pi.
zelf draai ik een zelf geïnstalleerde versie.
Ik ga liever niet nu mensen van domoticz naar homeassistant ompraten. het was vooral als grapje bedoeld.
Wat betreft installatie zijn er verschillende manieren, beginnend van een bijna kant-en-klare downloadbare omgeving (sd kaart image) tot een eigen container onder linux en alles daartussen.
https://www.home-assistant.io/getting-started/
daar begin je gewoon met een kant-en-klare image voor de raspberry pi.
zelf draai ik een zelf geïnstalleerde versie.
do not reply to this message
Bij mij draaien ze continu in de winter zonder die schakeling te gebruiken Verbruik is minimaalWolly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Wat ik begreep schakelen die speedcomforts pas in vanaf 30c, dat was voor mij een beetje te hoog. Dus heb ik maar zelf de ijzerzaag gepakt en middels het genoemde topic een mooie booster in elkaar geschroefd.
De prijs vond ik trouwens ook wel erg hoog voor wat je ervoor krijgt geleverd.
Een thermostaat in domoticz is inderdaad altijd positief.
Ik heb het een tijdje opgelost door mijn stooklijn bewust 2 te laag te pakken.
2 is dan mijn nulpunt, en ik schakel tussen +4 en 0.
Een beetje omslachtig, maar kan wel.
Andere optie is om een thermostaat aan te maken in domoticz die bij 10 gelijk is aan nul.
Dan die via een klein scriptje verbonden aan de heatschift van de pana.
Dus 9 is -1 en 11 is +1.
Allebei workarounds, maar het is op dit moment niet anders.
Dylantje heeft een vraag erover gesteld op github (Domoticz). Maar daar zien ze het nut er niet van in.misschien als we met z'n allen vragen????
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4055
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Heronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:29:
[...]
Dan zou ik toch echt aanraden om je eens een keer aan zelfbouw DBE te wagen. Die Jaga is er uitermate geschikt voor om geboost te worden.
Ik zou er toch nog eens over nadenkenHeronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:06:
[...]
Eigenlijk zou ik eerst zoals @Wolly zegt de huidige radiatoren met flink wat fans uitrusten. Mocht je dan toch besluiten een zwaardere op te willen hangen, ga dan voor een T33 of een Jaga. De meerprijs is maar klein maar het geeft wel een stuk meer capaciteit en de mogelijkheid om met de fans op een heel laag pitje de boel warm te krijgen.
DBE zijn stofzuigers.
Jaga zijn echt niet perfect geschikt voor LT
Juist meer volume geeft een beter effect.
Ik heb een jaar test jaga gehad, en ben blij dat ik ze eraf geknald hebt...
Nu lammel radiator meer inhoud is meer afgifte zonder zoem in huis
[ Voor 29% gewijzigd door Dylantje2 op 11-02-2021 22:05 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Rob van Domoticz heeft hem uitgelegd..pgeene schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:54:
[...]
Een thermostaat in domoticz is inderdaad altijd positief.
Ik heb het een tijdje opgelost door mijn stooklijn bewust 2 te laag te pakken.
2 is dan mijn nulpunt, en ik schakel tussen +4 en 0.
Een beetje omslachtig, maar kan wel.
Andere optie is om een thermostaat aan te maken in domoticz die bij 10 gelijk is aan nul.
Dan die via een klein scriptje verbonden aan de heatschift van de pana.
Dus 9 is -1 en 11 is +1.
Allebei workarounds, maar het is op dit moment niet anders.
Dylantje heeft een vraag erover gesteld op github (Domoticz). Maar daar zien ze het nut er niet van in.misschien als we met z'n allen vragen????
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4055
Als hij dit erin bouwt gaat het voor xx procent mis, want wiel een vriezende thermostaat
Als je in Domoticz een blockley of script oid aanmaak. Kun je hem wel "gewoon" naar de min zetten
dus als dummy x is on set setpoint to -5 oid..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tegen welke problemen liep je aan met weinig volume in het systeem?Dylantje2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:05:
[...]
[...]
Ik zou er toch nog eens over nadenken
DBE zijn stofzuigers.
Jaga zijn echt niet perfect geschikt voor LT
Juist meer volume geeft een beter effect.
Ik heb een jaar test jaga gehad, en ben blij dat ik ze eraf geknald hebt...
Nu lammel radiator meer inhoud is meer afgifte zonder zoem in huis
Ik denk dat het vrij lastig gaat worden om met een T33 effectief te gaan koelen terwijl dat met een Jaga prima haalbaar moet zijn.
Vraag je af waarom..sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Kost een berg, en je rendement?
Als je deze winter op deze manier overleeft, waarom nog aanpassen?
Is je huis warm? Binnen de grenzen van het WP verbruik?
Wat is een andere aanpassing waard?
Tr ge tweakt?
Om een lang verhaal kort te makenHeronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:09:
[...]
Tegen welke problemen liep je aan met weinig volume in het systeem?
Ik denk dat het vrij lastig gaat worden om met een T33 effectief te gaan koelen terwijl dat met een Jaga prima haalbaar moet zijn.
Een jaga is ooit ontworpen om voor een ht syteem minder water te verbruiken en door alle afgifte truucjes icm dbe zogenaamd energie besparend te zijn.
Plost zijn ze lt geworden.
In de eerste maanden was ik 100% zeker om die dingen tekopen
Gelukkig 1 test jaga gedaan, en na 2 weken wist ik zeker die wil ik niet.
Elke WP gaat over afgifte. een jaga heeft per definitie minder inhoud dus minder afgifte
EN stervens duur..
Nu ook dure brugman lamel, maar geen gezoem enz JE kunt ook "gewone"2 of 3 plaats met convectors kopen
Reken het stroom verbruik van de fans en de kosten van een diy of gekochte dbe er maar eens bij.
Mijn radiatoren stil meer afgifte dus meer wp rendement.
En als het zou moeten kan ik dbe met magneten er ook nog aanplakken
Koelen ok is mss minder.
Maar dat zal met een wp altij een beetje behelpen zijn.
Iets koeler is mogelijk, maar een airco evenaren zal het niet snel worden.
En als dat je ding gaat worden
Moet je zoeken naar Fancoils,,,,, Maar zelfs dan zul je domotica moeten hebben om je dauwpunt te regelen
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 11-02-2021 22:18 ]
Hmmm, hebben ze misschien wel een punt.Dylantje2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:08:
[...]
Rob van Domoticz heeft hem uitgelegd..
Als hij dit erin bouwt gaat het voor xx procent mis, want wiel een vriezende thermostaat
Als je in Domoticz een blockley of script oid aanmaak. Kun je hem wel "gewoon" naar de min zetten
dus als dummy x is on set setpoint to -5 oid..
Dus eigenlijk meer een custom setpoint slider/menu.
Nu even alles op thermostaat staan, maar zou het volgende niet werken.
Dummy switch aanmaken.
Dan in de switch instellen op selector en de volgende stappen aanmaken : -5,-4,-3,-2,-1,0,+1,+2,+3,+4,+5
Instellen welke selector style: buttonset of selector.
Script (Dzvents) instellen dat bij wijziging van deswitch de shift navenant moet worden aangepast.
Net even een switch zo aangemaakt van -4 tot +4 en dat ziet er prima uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DuTLFWCR9dklGtUEQOYqMUsw.png?f=user_large)
Script zou niet al te moeilijk moeten zijn.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Als jij het zegt..pgeene schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:40:
[...]
Hmmm, hebben ze misschien wel een punt.
Dummy switch aanmaken.
Dan in de switch instellen op selector en de volgende stappen aanmaken : -5,-4,-3,-2,-1,0,+1,+2,+3,+4,+5
Script (Dzvents) instellen dat bij wijziging van deswitch de shift navenant moet worden aangepast.
Net even een switch zo aangemaakt van -4 tot +4 en dat ziet er prima uit.[Afbeelding]
Ik kan niet scripten....
Lijkt me te moeten kunnen werken
Ziet er leuk uit! 👍 Maar wat lukt er nu niet dan? Bij thermostaat kun je toch met toetsenbord wel -getallen ingeven?pgeene schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:40:
[...]
Dummy switch aanmaken.
Net even een switch zo aangemaakt van -4 tot +4 en dat ziet er prima uit.[Afbeelding]
/f/image/dcDl9aCdtMnCf0sCyuJJvd6O.png?f=fotoalbum_large)
Ff los van de warmtepomp, probeer eens in domoticz blockly, snap ik zelfs 😂 en zijn genoeg voorbeelden van te vinden online en in de wikiDylantje2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:47:
[...]
Als jij het zegt..
Ik kan niet scripten....
Lijkt me te moeten kunnen werken
Als veel mensen dit willen, kan ik wel kijken of ik dat in kan bouwen in de plug-in?pgeene schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:40:
[...]
Dummy switch aanmaken.
De laatste wijziging heb ik trouwens bewust niet live gezet vorige week, met de weervoorspellingen wilde ik niet dat we ook nog naar software zaken moesten zoeken

Pana WC12H9E8 / 1000L
Dat is juist het punt, men wil gewoon naar beneden kunnen "klikken".ErikVers schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:22:
[...]
Ziet er leuk uit! 👍 Maar wat lukt er nu niet dan? Bij thermostaat kun je toch met toetsenbord wel -getallen ingeven?
[Afbeelding]
Typen is weer een stap meer.
Of je het erg vindt is een persoonlijke kwestie.
[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 12-02-2021 08:10 ]
Goede zet. Ik ben er normaal meteen bij om te testen, maar deze week zou ik het ook niet doen.MarFan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:50:
[...]
Als veel mensen dit willen, kan ik wel kijken of ik dat in kan bouwen in de plug-in?
De laatste wijziging heb ik trouwens bewust niet live gezet vorige week, met de weervoorspellingen wilde ik niet dat we ook nog naar software zaken moesten zoeken
Wat betreft de shift button.
Aangezien er voor en tegenstanders zijn ( en mensen die het niet erg vinden/niet uitmaakt).
Is het mogelijk om zowel een switch als een thermostaat te hebben die beide hetzelfde doen?
Kan iedereen zelf kiezen.
Sorry, mijn vraag kwam alleen uit onkundeMarFan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:50:
[...]
Als veel mensen dit willen, kan ik wel kijken of ik dat in kan bouwen in de plug-in?
Google is je vriend :-)KaDoos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:40:
[...]
Sorry, mijn vraag kwam alleen uit onkunde![]()
![]()
. Ik wist niet dat al deze problemen er achter zaten. Is op zich geen probleem om de cijfers even in te voeren, maar voor de leek is het makkelijker als het er in zit. Zelf een dummy aanmaken is voor mij nog niet weggelegd, zal ik nog op moeten studeren. Ik ben al blij dat ik het nu een beetje snap, maar ik studeer verder.
Geen punt hoor, zie wel iets in het ideeKaDoos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:40:
[...]
Sorry, mijn vraag kwam alleen uit onkunde![]()
![]()
. Ik wist niet dat al deze problemen er achter zaten. Is op zich geen probleem om de cijfers even in te voeren, maar voor de leek is het makkelijker als het er in zit. Zelf een dummy aanmaken is voor mij nog niet weggelegd, zal ik nog op moeten studeren. Ik ben al blij dat ik het nu een beetje snap, maar ik studeer verder.
Pana WC12H9E8 / 1000L
tweakers zijn je vrienden.
ik weet dat er een heel levend topic over homeassistant is, zal er ook vast wel zijn over domoticz.
(mompel Domoticz - open source domotica systeem - deel 5 )
één deze dagen wil ik ook een Monoblock aansluiten, zit erg te twijfelen tussen een LG of een Panasonic, Kan iemand mij vertellen waarom jullie voor een Panasonic hebben gekozen en wat de voordelen ervan zijn ?
mijn huidige situatie is:
Ik ben al 3 jaar gasloos, momenteel heb ik een 500liter buffervat staan, deze wordt verwarmd in het voor en na seizoen door de heatpipes en in winter door de pelletketel. Voor sww heb ik een boiler warmtepomp (200l) die gevoed wordt met water uit het buffervat.
Het huis is van 1956 goed geïsoleerd, Ik heb 60m2 vloerverwarming liggen hoh 10, gesloten verdeler met eigen circulatie pomp
Op de eerste verdieping wordt indien nodig alleen met airco's verwarmd.
Nu wil ik de wp rechtstreeks op het buffervat aansluiten zodat deze op 40 gr. blijft. met het idee erachter dat de boiler wp hiervan makkelijk de 60 graden houdt. en de vv een lekker buffer heeft wat het evt. pendelen van de wp tegen gaat.
met een bypas op de vv als ik zomers de vloer wil koelen.
Zie ik dit zo allemaal goed voor me of heeft er iemand een beter idee
Ik ben al 3 jaar gasloos, momenteel heb ik een 500liter buffervat staan, deze wordt verwarmd in het voor en na seizoen door de heatpipes en in winter door de pelletketel. Voor sww heb ik een boiler warmtepomp (200l) die gevoed wordt met water uit het buffervat.
Het huis is van 1956 goed geïsoleerd, Ik heb 60m2 vloerverwarming liggen hoh 10, gesloten verdeler met eigen circulatie pomp
Nu wil ik de wp rechtstreeks op het buffervat aansluiten zodat deze op 40 gr. blijft. met het idee erachter dat de boiler wp hiervan makkelijk de 60 graden houdt. en de vv een lekker buffer heeft wat het evt. pendelen van de wp tegen gaat.
Deze week is er ook weer een kwartje gevallen. Als je 1 radiator hebt voor heel het huis en je wil extra kamers verwarmen, dan moet je naast de uitblaasopeningen openen ook de watertemperatuur verhogen.
Is uiteraard heel logisch en ik had de stooklijn al wat gecorrigeerd, maar ik dacht dat dat moest omdat de stooklijn niet goed was. Het is echter doordat er meer kamers opgewarmd worden, de gemiddelde temperatuur van de woning omhoog gaat en daardoor het warmteverlies stijgt. Normaal doe je dat door extra radiatoren open te zetten waardoor de afgifte stijgt, maar met luchtverwarming kan dat niet.
Is uiteraard heel logisch en ik had de stooklijn al wat gecorrigeerd, maar ik dacht dat dat moest omdat de stooklijn niet goed was. Het is echter doordat er meer kamers opgewarmd worden, de gemiddelde temperatuur van de woning omhoog gaat en daardoor het warmteverlies stijgt. Normaal doe je dat door extra radiatoren open te zetten waardoor de afgifte stijgt, maar met luchtverwarming kan dat niet.
Ik ben voor een pana 5H gegaan omdat dit gewoonweg de goedkoopste was destijds.rterhofte schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:50:
één deze dagen wil ik ook een Monoblock aansluiten, zit erg te twijfelen tussen een LG of een Panasonic, Kan iemand mij vertellen waarom jullie voor een Panasonic hebben gekozen en wat de voordelen ervan zijn ?
Daarnaast tweakergehalte hoog van de pana icm de heishamon.
Je schets klopt, alleen zou ik de buffer niet op 40 houden maar eerder richting 30 als dat gaat met je vloer.
Wellicht moet je de verdeler nog wat veranderen gezien je met een pelletkachel naar de 80-90 graden stookt?
Sowieso voor het tussenseizoen een 'stabielere' vorm van energie dan de pelletkachel die waarschijnlijk aardig ligt te pendelen boven de 5-7 graden, dan neemt de wp het goed over vanaf daar met een nette cop.
De bedoeling is dan wel dat ik afscheid neem van de pelletketel, een pallet pellets neemt veel ruimte in beslag en het gesleep en gesmeer ermee....alaintje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:54:
[...]
Ik ben voor een pana 5H gegaan omdat dit gewoonweg de goedkoopste was destijds.
Daarnaast tweakergehalte hoog van de pana icm de heishamon.
Je schets klopt, alleen zou ik de buffer niet op 40 houden maar eerder richting 30 als dat gaat met je vloer.
Wellicht moet je de verdeler nog wat veranderen gezien je met een pelletkachel naar de 80-90 graden stookt?
Sowieso voor het tussenseizoen een 'stabielere' vorm van energie dan de pelletkachel die waarschijnlijk aardig ligt te pendelen boven de 5-7 graden, dan neemt de wp het goed over vanaf daar met een nette cop.
Een 500 liter buffer met een temperatuur die varieert tussen 40 en 30 graden bevat maar 7kWh bruikbare energie. Om via die buffer je vloer op temperatuur te houden, stook je dan op 40 in plaats van op 27 graden. Daarvoor lever je bij een buitentemperatuur van 2 graden aan COP ongeveer 25% in.rterhofte schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:50:
Je 60m2 steenachtige vloer heeft een warmtecapaciteit van 3kWh per graad. Dat lijkt me ook een mooie buffer.
Het woord pendelen heeft een negatieve klank. Vroeger werd daarmee bedoeld dat de ketel zijn warmte niet kwijt kon doordat het afgiftesysteem te klein was of de ketel te groot. Nu is het gewoon moduleren. De warmtepomp stopt tijdelijk omdat het warm genoeg is in huis. (Of in het vat
Leuk om even te zien wat de Wp doet als hij langer via CN4 is uitgeschakeld. Blijkbaar gaat ie even pompen als de Ta onder de 10 komt ter controle
:strip_exif()/f/image/uGpyzBTN77ZHznnlBm6V1itw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het WiFi relais stuur ik nu met Smart Life en deze sensor https://nl.aliexpress.com/i/4000196713865.html
Ik heb er meerdere die netjes op 0,1 dezelfde temperatuur aangeven i.i.t. de sensoren uit China die ik eerder heb geprobeerd. Met Smart Life kan je eigenlijk iedere smart scène maken die je wilt.
:strip_exif()/f/image/uGpyzBTN77ZHznnlBm6V1itw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het WiFi relais stuur ik nu met Smart Life en deze sensor https://nl.aliexpress.com/i/4000196713865.html
Ik heb er meerdere die netjes op 0,1 dezelfde temperatuur aangeven i.i.t. de sensoren uit China die ik eerder heb geprobeerd. Met Smart Life kan je eigenlijk iedere smart scène maken die je wilt.
[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 12-02-2021 16:42 ]
Alleen bij jou of de hele buurt?Mortel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:13:
Volgende week gaat er een ombouw plaatsvinden bij mijn warmtepomp. De omkasting gaat aangepast worden om recirculatie te voorkomen. Ik ben benieuwd!
Foto's van de ombouw volgen.
[Afbeelding]
Test bij mij. Als dat naar wens is de gehele wijk.
Geen inspraak in oplossing gehad, dus moet even afwachten wat er precies aangepast gaat worden.
Wel heb ik een rapport geschreven met bewijslast en een oplossing in 3D uitgewerkt. Hopelijk wordt het zoals ik aangedragen heb. We zullen zien.
[ Voor 19% gewijzigd door Mortel op 12-02-2021 17:44 ]
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Vraagje tussendoor: er wordt her en der gesproken over het aantal hz waarop de wp draait. Wat wordt hiermee bedoeld? Is dat interpreteerbaar als rpm?
Nee. rps (aantal omwentelingen van de compressor per seconde). Als je het aantal per minuut wil weten moet je het vermenigvuldigen met 60.buzzlightyear schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
Vraagje tussendoor: er wordt her en der gesproken over het aantal hz waarop de wp draait. Wat wordt hiermee bedoeld? Is dat interpreteerbaar als rpm?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het zegt iets over hoe hard de comipressor moet werken. Met als ondergrens ongeveer 20 Hz en als bovengrens 80 tot 90 Hz.buzzlightyear schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
rpm is toerental, dus het aantal omwentelingen per seconde, of een andere eenheid bv per minuut of per uur.buzzlightyear schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
Hz is de eenheid van frequentie, ofwel het aantal trillingen per seconde.
Het lichtnet heeft een frequentie van 50 hz, is 50 trillingen/sec.
Een motor draait met 50 omwentelingen/seconde
Het heeft dus met elkaar te maken maar wordt voor andere zaken gebruikt.
Dit ziet er al heel strak uit, ben benieuw naar de upgrade.Mortel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:13:
Volgende week gaat er een ombouw plaatsvinden bij mijn warmtepomp. De omkasting gaat aangepast worden om recirculatie te voorkomen. Ik ben benieuwd!
Foto's van de ombouw volgen.
[Afbeelding]
RPM is revolutions per minute en wordt alleen voor draaiende dingen gebruikt. Hertz (Hz) wordt overal voor gebruikt en betekent "per seconde".KaDoos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:30:
[...]
rpm is toerental, dus het aantal omwentelingen per seconde, of een andere eenheid bv per minuut of per uur.
Hz is de eenheid van frequentie, ofwel het aantal trillingen per seconde.
Het lichtnet heeft een frequentie van 50 hz, is 50 trillingen/sec.
Een motor draait met 50 omwentelingen/seconde
Het heeft dus met elkaar te maken maar wordt voor andere zaken gebruikt.
Koudste nacht voor mij tot nu toe..
Temp buiten -9
Ta 41 graden
Compressor freq. 46 Hz
Verbruik volgens Pana 2,8 kW. Cop 1,1
Defrost komt er aan zo te zien
Temp buiten -9
Ta 41 graden
Compressor freq. 46 Hz
/f/image/EUzhk8gDDnO2RBAeQmae0LKG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 96% gewijzigd door picardo op 13-02-2021 08:17 ]
Ook hier de Koudste nacht tot nu toe met -9 . Maar de Pana doet het prima, 22 graden in huis.picardo schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:07:
Koudste nacht voor mij tot nu toe..
Temp buiten -9
Ta 41 graden
Compressor freq. 46 Hz
[Afbeelding]
Verbruik vandaag tot nu toe 12.17kWh.
:strip_exif()/f/image/2PFiHMc4k4AfyYhu47GBPuTC.jpg?f=fotoalbum_large)
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
en de compressor heeft een draaende motor dus het antwoord is in simpele termen gewoon: ja, hz = rpm.FransvWoerkom schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:36:
[...]
RPM is revolutions per minute en wordt alleen voor draaiende dingen gebruikt. Hertz (Hz) wordt overal voor gebruikt en betekent "per seconde".
maar het aantal magneten en spoelen.in de motor is meer dan 1 dus het aantal hz moet je vergroten met het aantal magneten/spoelen. dus 50hz kan dus rustig 3000 toeren zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 13-02-2021 10:03 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
kort vraagje: ik heb een monoblock 5F . de frequentie / toerental kwam afgelopen dagen nooit boven de 52. daar bleef ie altijd op hangen (met een delta T van 3).
kan dit 'oudere' type ook hogere toerental/freq aan ?
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4
Ik slaap er nog steeds naast :-)
Hier ook een erg koude nacht, omdat de wp niet aan stond is het element ingeschakeld. Lekker verbruik
Ja moet je alleen wachten tot je op je controller -5 of -10 ziet staan, weet niet precies waar maar dan geeft de software hogere frequentie vrij.zonetjes schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:03:
kort vraagje: ik heb een monoblock 5F . de frequentie / toerental kwam afgelopen dagen nooit boven de 52. daar bleef ie altijd op hangen (met een delta T van 3).
1 PVoutput . Dongen NB
Jammer dat de bh niet op pvo te zien is.Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:19:
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4
Zelf een doorstroom verwarmer knutselen en je bent klaar tot -25
1 PVoutput . Dongen NB
Wil eigenlijk nog een sid op pvo maken met totaal verbruik. [ staat wel in dashboard ] maar was al iets te laat en tijd..reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:57:
[...]
Jammer dat de bh niet op pvo te zien is.
Zelf een doorstroom verwarmer knutselen en je bent klaar tot -25
/f/image/EKsp1JEc1H4NpV3U00NcaZ8Z.png?f=fotoalbum_large)
Is dat alleen de heater neem ik aan....Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:03:
[...]
Wil eigenlijk nog een sid op pvo maken met totaal verbruik. [ staat wel in dashboard ] maar was al iets te laat en tijd..
[Afbeelding]
Tja het is een aardig verbruik, maar voor die paar dagen of weken per jaar weegt het niet op om een zwaardere wp aan te schaffen.
Wat is nou 3 tot 5 euro per dag aan stroom.....
1 PVoutput . Dongen NB
Buurman gas verbruik.M³reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:22:
[...]
Is dat alleen de heater neem ik aan....
Tja het is een aardig verbruik, maar voor die paar dagen of weken per jaar weegt het niet op om een zwaardere wp aan te schaffen.
Wat is nou 3 tot 5 euro per dag aan stroom.....
8-2 19
9-2 20
10-2 14
11-2 12
12-2 16
Als ik dan incl bheater kijkt gaat het best goed qu prijs, buiten cop om.
En nu extreem maar al 2 jaar op sloffen, en bij de DF mania periodes heeft elke wp last van meer verbruik
Dus al met al denk ik ok goede keuze voor de 5 :-)
Iemand een 7 die ook serieus meet? Vraag me af of die echt beter had gepresteerd.
Grappig, volgens de specificaties zou dat pas bij -15 zijnfalconz schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:02:
Hier voor het eerst frequentie hoger dan 100 gezien op de 5H. Kennelijk wordt er onder de -10 extra ruimte gemaakt. Er gaat dan >2000 W in. Knap waar dat kleine apparaat toe in staat is![Afbeelding]
Een 7 kW had alleen iets van het heater verbruik afgehaald, je huis blijft de totale warmte gewoon nodig hebben zo simpel is hetDylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:26:
[...]
Buurman gas verbruik.M³
8-2 19
9-2 20
10-2 14
11-2 12
12-2 16
Als ik dan incl bheater kijkt gaat het best goed qu prijs, buiten cop om.
En nu extreem maar al 2 jaar op sloffen, en bij de DF mania periodes heeft elke wp last van meer verbruik
Dus al met al denk ik ok goede keuze voor de 5 :-)
Iemand een 7 die ook serieus meet? Vraag me af of die echt beter had gepresteerd.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, Hz is geen RPM. Hz is per seconde en RPM is omwentelingen per minuut. Dat scheelt dus een factor 60.flippy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:00:
[...]
en de compressor heeft een draaende motor dus het antwoord is in simpele termen gewoon: ja, hz = rpm.
maar het aantal magneten en spoelen.in de motor is meer dan 1 dus het aantal hz moet je vergroten met het aantal magneten/spoelen. dus 50hz kan dus rustig 3000 toeren zijn.
Nee, een 2-polige motor op 50Hz spanning maakt 3000 toeren per minuut. Een 4-polige motor maakt 1500 toeren per minuut. Enz.
Bij de compressor van de Panasonic weten we niet eens of er een ronddraaiende motor in zit en zoja hoeveel polen die heeft. Dat is ook niet zo interessant. We houden het gewoon op hertz of Hz.
laat mij eens een compressor zien die geen ronddraaiende motor heeft.FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:43:
[...]
Nee, Hz is geen RPM. Hz is per seconde en RPM is omwentelingen per minuut. Dat scheelt dus een factor 60.
Nee, een 2-polige motor op 50Hz spanning maakt 3000 toeren per minuut. Een 4-polige motor maakt 1500 toeren per minuut. Enz. Bij de compressor van de Panasonic weten we niet eens of er een ronddraaiende motor in zit en zoja hoeveel polen die heeft. Dat is ook niet zo interessant. We houden het gewoon op hertz of Hz.

je weet niet wat panasonic erin heeft zitten? kom op zeg, het zijn gewoon onderdelen die je op kan zoeken. panasonic zegt nota bene zelf dat er een "rotary compressor" in zit op de brochures en die exact dezelfde zijn die toshiba en LG gebruikt voor een berg van hun units.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En @t.oswald. Heeft deze discussie nog enige relevantie?flippy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:24:
[...]
laat mij eens een compressor zien die geen ronddraaiende motor heeft.![]()
![]()
je weet niet wat panasonic erin heeft zitten? kom op zeg, het zijn gewoon onderdelen die je op kan zoeken. panasonic zegt nota bene zelf dat er een "rotary compressor" in zit op de brochures en die exact dezelfde zijn die toshiba en LG gebruikt voor een berg van hun units.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is wel een lastige combinatie. Had graag die hoogste frequentie erbij gehad vannacht, maar nu kwam ik niet hoger dan 92 Hz bij -9 (volgens de warmtepomp).reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:55:
[...]
Ja moet je alleen wachten tot je op je controller -5 of -10 ziet staan, weet niet precies waar maar dan geeft de software hogere frequentie vrij.
Ijsblokje tegen sensor haha.Ep Woody schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Dat is wel een lastige combinatie. Had graag die hoogste frequentie erbij gehad vannacht, maar nu kwam ik niet hoger dan 92 Hz bij -9 (volgens de warmtepomp).
Geloof dat hij sowieso tot 116 Hz kan, maar pas met -20
1 PVoutput . Dongen NB
vraag is of je dat ook wel wilt. meer vermogen in de compressor duwen geeft je niet per se een effcienter resultaat. immers is een goede COP nog altijd het doel.
Ik heb toch een ander doel... een warme woningflippy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:26:
vraag is of je dat ook wel wilt. meer vermogen in de compressor duwen geeft je niet per se een effcienter resultaat. immers is een goede COP nog altijd het doel.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dat is absoluut niet het doel. Het doel is je huis verwarmen met een (doel 2 )zo laag mogelijke taflippy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:26:
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.