Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Ja nu zitten ze op 2 aparte groepen. Maar toen ze dat dus niet zaten knalde hij er ook niet uit en schakelde hij de de 3000watt backup heater ook niet in tegelijk met de hoofd voeding. Ik kon wel de backup heater manueel starten en alleen draaien.

Maar het leek echt dat hij het niet eens probeerde en meteen die foutmelding H75 inschakelde. Wanneer het weer warm is ga ik hem wel manueel proberen te overbelasten en kijken of de automaat dan wel gaat.
Oke, maar de combinatie van die vage problemen die lijken op slecht contact ergens en een zekering die er toen ook niet uit klapte geeft mij toch kippenvel. En dat is wel het laatste wat ik deze week wil. De installateur heette niet toevallig Ali Express of Beun de Haas?
Ik bedoel dit echt niet flauw, het klinkt mij namelijk erg zorgelijk.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

Possible schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:45:
Waarom zou je er voor kiezen om back-up + wp op 1 groep te zetten? Dat is vragen om problemen.
Ja

[ Voor 47% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:45:
Waarom zou je er voor kiezen om back-up + wp op 1 groep te zetten? Dat is vragen om problemen.
Dat is zelfs tegen alle regels in.
Sterker nog, mijn 7kW 1-fase dient op een 20A en een 16A te worden aangesloten.
(en dan nog 'afwijkende' karakteristiek enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Ik heb in totaal 3 lucht lucht warmtepompen 1 atlantic 270l en dus die monoblock met 2 kabels. Het was de bedoeling dat bijna alles op een aparte groep kwam behalve 2 van de lucht lucht warmtepompen. Nu is het dus gebeurd dat die wel op aparte groepen staan en de monoblock de 2 voedingen niet maar wel 2 aparte kabels van 20 meter lengte.

Shit happens zullen we maar zeggen.
Mijn WPB doet maximaal maar 600 watt ofzo? Daar kan de WP prima op lijkt mij. Het backup element ook netjes op een aparte 16A. Deze voorbereiding heb ik ook gedaan inmiddels.

De 5 Kw aansluiten op de lasdoos van de WPB en een aparte groep voor element (dit heb ik nu in garage voorbereid)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Possible schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Mijn WPB doet maximaal maar 600 watt ofzo? Daar kan de WP prima op lijkt mij. Het backup element ook netjes op een aparte 16A. Deze voorbereiding heb ik ook gedaan inmiddels.

De 5 Kw aansluiten op de lasdoos van de WPB en een aparte groep voor element (dit heb ik nu in garage voorbereid)
Zoals ik al zei het was niet opzettelijk of bij design. En de kabels liggen er dus gewoon de elektricien (Geen beun de haas) heeft de verkeerde kabels op 1 groep gezet en ik heb de fout gemaakt dat ik het niet goed gecontroleerd heb. En het was eigenlijk niet eens de bedoeling om die 2 lucht lucht warmtepompen bij elkaar te doen maar ik had 1 groep te weinig besteld en dat kon volgens de specs.

Op de WPB groep staat nog wel iets anders.

Alle leidingen van het hele huis waren al getrokken en zijn in 1x op de meterkast aangesloten dus iets van 18 groepen over 3 fases. Waar ook nog geprobeerd is alles redelijk netjes over de fases te verdelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sen op 09-02-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32
H75 is een low water temp Error.

Ook al schakelt de Backup-heater in (deze zit helemaal aan het einde bij je wateroutlet)
Voordat het water retour is (gaat eerste helemaal door je woning), is de defrost al afgebroken.

met als gevolg Error H75.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

Om maar ff een wending aan dit forum te geven: top weertje nu of niet? Mijn WP is lekker op adem aan het komen met de RV (70%!!)😋🤪👍

Ik heb hem maar eens +2 op setpoint gegeven en mijn vloer is nog nooit zo verwend 🤣

Vannacht op setpoint -1 erin, ik durf nu wel weer verder met nachtverlaging komende dagen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Ik slaap nog steeds naast de WAF.
Dus de eerste en meteen ECHTE test aardig goed bevonden, vooral in combi met een "te" lichte pomp
Vandaag zelfs met 3 thuiswerker en een wp en wpb toch nog terug geleverd..
#panelen op oost winst in de winter

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 09-02-2021 16:24 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Ja nu zitten ze op 2 aparte groepen. Maar toen ze dat dus niet zaten knalde hij er ook niet uit en schakelde hij de de 3000watt backup heater ook niet in tegelijk met de hoofd voeding. Ik kon wel de backup heater manueel starten en alleen draaien.

Maar het leek echt dat hij het niet eens probeerde en meteen die foutmelding H75 inschakelde. Wanneer het weer warm is ga ik hem wel manueel proberen te overbelasten en kijken of de automaat dan wel gaat.
Bij een defrost draaien de compressor en de heater nooit tegelijk. De H75 foutmelding komt omdat bij een defrost de heater niet de capaciteit heeft om je warmtewisselaar warm te houden, waarschijnlijk is je flow te laag. De reden dat je nu geen H75 krijgt is omdat er niet meer zoveel te koelen valt. Er staat geen wind meer op de verdamper en trekt de warmtepomp het wel met de huidige defrost cycle. Check je flow dus als je weer een H75 error krijgt (mits de heater configuratie allemaal al goed staat, zoals bij jou)

De enige keer dat de heater en de compressor tegelijk kunnen draaien (en je potentieel boven die 16A uit kan komen) is als de gewenste aanvoer temperatuur niet gehaald wordt door de compressor. Als de buitentemperatuur dan laag genoeg is komt de heater er bij om te helpen. Dit kan momenteel bij jouw het geval zijn omdat je 4800Watt trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in een WP uit DE, dan wil ik wel kijken wat de mogelijkheden zijn om dit goedkoper te krijgen dan p.p. (graag bericht via DM :P)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Mijn WPB doet maximaal maar 600 watt ofzo? Daar kan de WP prima op lijkt mij.
Als je apparaat een aansluitwaarde heeft van >2000 Watt dan moet hij op een aparte groep. Daarom zit je quooker, vaatwasser en oven normaal gesproken ook op een aparte groep.

Wat is de aansluitwaarde van je WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
De afgelopen dagen heeft de Panasonic zich kranig geweerd. Een verbruik van ca 20 kWh per etmaal wat ca het dubbele is van mijn normale gas verbruik op extreem koude dagen. Ik heb de comp.freq. niet boven de 59 zien gaan en de ta is max 30 geweest. Ik zie de toekomst wel gasloos tegemoet. Alleen waterzijdig moet ik aan de bak. Daar klopt geen hout van. Vvw met radiatoren samen vergt een andere opzet, alhoewel ik het aangesloten heb zoals Panasonic het beschrijft met een mix ventiel op de vvw verdeler. Boven wordt het niet warm met de temperatuur die ik in de vvw nodig heb. Als straks het stookseizoen voorbij is denk ik dat ik een 300ltr buffervat in de garage zet en beneden en boven een aparte zone geef met eigen pomp en thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:26:
De afgelopen dagen heeft de Panasonic zich kranig geweerd. Een verbruik van ca 20 kWh per etmaal wat ca het dubbele is van mijn normale gas verbruik op extreem koude dagen. Ik heb de comp.freq. niet boven de 59 zien gaan en de ta is max 30 geweest. Ik zie de toekomst wel gasloos tegemoet. Alleen waterzijdig moet ik aan de bak. Daar klopt geen hout van. Vvw met radiatoren samen vergt een andere opzet, alhoewel ik het aangesloten heb zoals Panasonic het beschrijft met een mix ventiel op de vvw verdeler. Boven wordt het niet warm met de temperatuur die ik in de vvw nodig heb. Als straks het stookseizoen voorbij is denk ik dat ik een 300ltr buffervat in de garage zet en beneden en boven een aparte zone geef met eigen pomp en thermostaat.
vvw met radiatoren kan goed, en een buffervat niet perse nodig.
Je kunt 2 zones regelen.
En denk aan 1 hart met 2 lichamen, als je alle Tr gelijkt hebt zou je huis "gewoon" kunnen functioneren, zonder heel veel extra poespas.

20Kwh of 10 M³ gas dan ben je nu al best goedkoper uit.
Ook de bheater geteld ?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
B.h. zit er bij. Ik zit een beetje met het feit dat als ik mijn setpoint beneden heb gehaald alles stopt en daardoor wordt het in de badkamer wat koud. Met een buffervat kun je alles mooi scheiden en is ook makkelijk als ik de speksteen kachel weer ga gebruiken. Dan blijft het boven gewoon doorlopen. En het is natuurlijk een lekker simpele opzet zonder toeters en bellen en waarschijnlijk kan een defrost dan ook zonder b.h. ( deze opzet is naar het voorbeeld van @reneeke1970 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:54:
B.h. zit er bij. Ik zit een beetje met het feit dat als ik mijn setpoint beneden heb gehaald alles stopt en daardoor wordt het in de badkamer wat koud. Met een buffervat kun je alles mooi scheiden en is ook makkelijk als ik de speksteen kachel weer ga gebruiken. Dan blijft het boven gewoon doorlopen. En het is natuurlijk een lekker simpele opzet zonder toeters en bellen en waarschijnlijk kan een defrost dan ook zonder b.h. ( deze opzet is naar het voorbeeld van @reneeke1970 )
De defrost is enkel afhankelijk van je tr ,is die 26 of lager gaat je bh gewoon aan, de invloed van hoeveelheid liters staat daar los van helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
@reneeke1970
Dat klopt, maar ik heb voor de radiatoren boven een iets hogere temperatuur nodig, ca dertig graden, dus dan komt het wel in die richting en dit kan ik weer terugmengen met de festwert regler voor de vloerverwarming.

[ Voor 20% gewijzigd door Signor Doekie op 09-02-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Als je apparaat een aansluitwaarde heeft van >2000 Watt dan moet hij op een aparte groep. Daarom zit je quooker, vaatwasser en oven normaal gesproken ook op een aparte groep.

Wat is de aansluitwaarde van je WP?
Klopt, als het echt niet kan dan sluit ik de wpb aan op de garage groep. Daar zit alleen verlichting en een vriezer aan, en dat was twee jaar al prima gegaan.

Maar goed, in theorie moet het makkelijk haalbaar zijn. 2200 watt voor de wp als maximum ? En 600 voor de wpb.

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 09-02-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:58:
@reneeke1970
Dat klopt, maar ik heb voor de radiatoren boven een iets hogere temperatuur nodig, ca dertig graden, dus dan komt het wel in die richting en dit kan ik weer terugmengen met de festwert regler voor de vloerverwarming.
Dan gaat het wel lukken ja

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:19:
[...]

De defrost is enkel afhankelijk van je tr ,is die 26 of lager gaat je bh gewoon aan, de invloed van hoeveelheid liters staat daar los van helaas....
Niet helemaal. Hoe meer liter hoe langer het duurt dat de Tr < 27 zakt tijdens de defrost.
Maarja, 30L/m flow tijdens een defrost. Betekend al snel een 300L buffer voor 10 min defrost run als de temperatuur van de buffer al rond de 27gr hangt, natuurlijk weer afhankelijk van hoeveel energie terug uit de vloer/radiatoren komt maar ok. Valt allemaal uit te rekenen maar nu geen zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:11:
[...]

Niet helemaal. Hoe meer liter hoe langer het duurt dat de Tr < 27 zakt tijdens de defrost.
Maarja, 30L/m flow tijdens een defrost. Betekend al snel een 300L buffer voor 10 min defrost run als de temperatuur van de buffer al rond de 27gr hangt, natuurlijk weer afhankelijk van hoeveel energie terug uit de vloer/radiatoren komt maar ok. Valt allemaal uit te rekenen maar nu geen zin in :)
Naar mijn idee duren de defrosts ongeveer een minuut of 5, maar hang me hier niet aan op, ik heb het niet gemeten. Dus er is een gerede kans op defrosts zonder backup heater.
Dan verdient de buffer zich zowaar nog eens terug. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 09-02-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:23:
[...]

Naar mijn idee duren de defrosts ongeveer een minuut of 5, maar hang me hier niet aan op, ik heb het niet gemeten. Dus er is een gerede kans op defrosts zonder backup heater.
Dan verdient de buffer zich zowaar nog eens terug. :)
Ik weet niet wat je buffer moet gaan kosten maar electra is niet zo duur he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet wat je buffer moet gaan kosten maar electra is niet zo duur he :)
In Duitsland heb ik er een gezien voor €300.00. dan komt er nog vervoer bij van €120.00 dus ha, dat gaat wel even duren. :+ . Maar het genot van een foolproof systeem wat zichzelf regeld dmv een paar simpele thermostaten als ik de speksteen kachel opstook zonder additionele besturingssystemen waar ik me ook nog eens in moet gaan verdiepen is me wel een paar euro's waard. Er liggen inmiddels ook al een 22 paneeltjes te shinen, dus zolang het salderen duurt kost een defrost sowieso niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:40:
[...]

In Duitsland heb ik er een gezien voor €300.00. dan komt er nog vervoer bij van €120.00 dus ha, dat gaat wel even duren. :+ . Maar het genot van een foolproof systeem wat zichzelf regeld dmv een paar simpele thermostaten als ik de speksteen kachel opstook zonder additionele besturingssystemen waar ik me ook nog eens in moet gaan verdiepen is me wel een paar euro's waard. Er liggen inmiddels ook al een 22 paneeltjes te shinen, dus zolang het salderen duurt kost een defrost sowieso niets.
Ik heb hout CV kachel draaien op de buffer, met deze temperaturen zelfs tegelijk met de wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
De Atlantic Explorer heeft ook een ingebouwd verwarmingselement, weliswaar van 2kW, maar in boost modus staan zowel compressor als element aan waarmee je op ca 2600W zit. Daar kan dus wel een lampje bij maar geen Panasonic WP... Als je zeker weet dat je boost (of anti legionella functie) nooit gebruikt gaat het natuurlijk goed maar dan wordt het een systeem met een voorwaarde, vraag is of je dat wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:18:
[...]
Bij een defrost draaien de compressor en de heater nooit tegelijk. De H75 foutmelding komt omdat bij een defrost de heater niet de capaciteit heeft om je warmtewisselaar warm te houden, waarschijnlijk is je flow te laag. De reden dat je nu geen H75 krijgt is omdat er niet meer zoveel te koelen valt. Er staat geen wind meer op de verdamper en trekt de warmtepomp het wel met de huidige defrost cycle. Check je flow dus als je weer een H75 error krijgt (mits de heater configuratie allemaal al goed staat, zoals bij jou)

De enige keer dat de heater en de compressor tegelijk kunnen draaien (en je potentieel boven die 16A uit kan komen) is als de gewenste aanvoer temperatuur niet gehaald wordt door de compressor. Als de buitentemperatuur dan laag genoeg is komt de heater er bij om te helpen. Dit kan momenteel bij jouw het geval zijn omdat je 4800Watt trekt.
Ik dacht ook altijd dat dit zo was, maar bij de mono5H schakelt direct na de defrost de fan én compressor altijd maar max, waarbij het element van 3kW nog steeds ingeschakeld is. Het gaat dan om een hele korte periode van max 2 minuten, maar daarbij kom ik wel aan de 4,8 kW. Waarschijnlijk trekt een 16a zekering dat kortstondig (ik heb 2 aparte groepen). Dit was overigens al zo voordat ik room heater (ruimte verwarming) enabled had waarmee het volgens mij tot de defrost cyclus behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
falconz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Ik dacht ook altijd dat dit zo was, maar bij de mono5H schakelt direct na de defrost de fan én compressor altijd maar max, waarbij het element van 3kW nog steeds ingeschakeld is. Het gaat dan om een hele korte periode van max 2 minuten, maar daarbij kom ik wel aan de 4,8 kW. Waarschijnlijk trekt een 16a zekering dat kortstondig (ik heb 2 aparte groepen). Dit was overigens al zo voordat ik room heater (ruimte verwarming) enabled had waarmee het volgens mij tot de defrost cyclus behoort.
Bij de g en f ook hoor, min lang 4900 watt op de teller, 3000 element en 1900 compressor.
Geen probleem voor de 16a maar voor zekerheid toch maar 20 geplaatst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:03:
[...]

Ik heb hout CV kachel draaien op de buffer, met deze temperaturen zelfs tegelijk met de wp
Met de speksteen kachel hetzelfde principe. Deze buffert voor ca 18 uur warmte op een kamertemperatuur van 22 graden, daarna zakt de temperatuur en kan de wp het weer overnemen. Tijdens dit proces kan op die manier de zone boven onafhankelijk van beneden doordraaien. De afgelopen jaren werd er eigenlijk niet verwarmd boven en was het tijdens koude dagen wel eens 13 graden in de douche. Nu ik tegen de 60 loop heb ik wat minder zin in afzien. Mijn wederhelft heeft het nog nergens over. Die komt uit een oud boerderijtje waar 's winters de gaspitten aanstonden om de keuken een beetje warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Mijn 5H heeft geen standaard defrost tijd.
In het najaar duurde een defrost tussen de 7,5 en 10 minuten. De BH ca 7,5 minuten aan.
Dat komt omdat de aanvoer temperatuur bij mij dan rond de 28graden zit.
Als het flink kouder is duurt de defrost 5 minuten. En ook de BH is dan. 5 minuten aan bij mij
Of anders gezegd hebben 6 defrosts vandaag 1,566kWh gekost.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Met de speksteen kachel hetzelfde principe. Deze buffert voor ca 18 uur warmte op een kamertemperatuur van 22 graden, daarna zakt de temperatuur en kan de wp het weer overnemen. Tijdens dit proces kan op die manier de zone boven onafhankelijk van beneden doordraaien. De afgelopen jaren werd er eigenlijk niet verwarmd boven en was het tijdens koude dagen wel eens 13 graden in de douche. Nu ik tegen de 60 loop heb ik wat minder zin in afzien. Mijn wederhelft heeft het nog nergens over. Die komt uit een oud boerderijtje waar 's winters de gaspitten aanstonden om de keuken een beetje warm te houden.
Hier hetzelfde, vroeger was 21 zweten en nu is 22/23 lekker, dus de wp houd het hier rond 21 en avonds gaat de fik erin naar 22+

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Me Albert schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:38:
Mijn 5H heeft geen standaard defrost tijd.
In het najaar duurde een defrost tussen de 7,5 en 10 minuten. De BH ca 7,5 minuten aan.
Dat komt omdat de aanvoer temperatuur bij mij dan rond de 28graden zit.
Als het flink kouder is duurt de defrost 5 minuten. En ook de BH is dan. 5 minuten aan bij mij
Of anders gezegd hebben 6 defrosts vandaag 1,566kWh gekost.
Ik vind wel dat als het element mee geholpen heeft dat de wp daarna veel rustiger door gaat. Hij hoeft geen afkoeling goed te maken. En kost dus ook minder stroom dan het lijkt op de meter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

ErikVers schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:48:
Zullen we anders een DF competitie doen? 8)7 |:(
En dan keer andersom, wie heeft de meeste defrost. Tellen vanaf 6-02 00:00 tot en met 13-02 23:59
De tussenstand is 41 x een DF

87 kWh verbruik
Als ik voor een df 0,5 kWh reken zitten we op 107 kWh.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
falconz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ook de compressor draait mee in sommige stappen van de defrost mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
JoKo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:04:
[...]

De tussenstand is 41 x een DF

87 kWh verbruik
Als ik voor een df 0,5 kWh reken zitten we op 107 kWh.
41x !!!!! Jeetje .. Daar kom ik aan met mijn 7 keer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:03:
[...]

Ik hier ook een hout CV kachel ( brand nu) maar dan zonder buffer, ook tegelijk met de Pana op 67Hz. :)
Woonkamer wordt warm door de houtkachel en de bovenverdieping door de CV koppeling net voor de luchtverwarming.

Heerlijk systeem, als de woonkamer op temperatuur is, wordt die zone (woning) uitgezet en gaat de andere (zaak) gewoon nog verder.
8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pgeene schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Ik hier ook een hout CV kachel ( brand nu) maar dan zonder buffer, ook tegelijk met de Pana op 67Hz. :)
Woonkamer wordt warm door de houtkachel en de bovenverdieping door de CV koppeling net voor de luchtverwarming.

Heerlijk systeem, als de woonkamer op temperatuur is, wordt die zone (woning) uitgezet en gaat de andere (zaak) gewoon nog verder.
8)
OK, ben best verbaast dat jij zo de warmte uit de kachel kwijt kunt, hij loopt hier soms al naar 75 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Nope, geen probleem, water wordt bij mij bijgemengd en komt er bij de luchtverwarming in (en alleen daar).
Luchtverwarming reageert daar meteen op en toert op om de warmte kwijt te komen.
En aangezien luchtverwarming een enorme afnamecapaciteit heeft 8)
Moet er wel bij vermelden dat mijn systeem aan de CV zijde 3kW max levert, maar dan moet ik echt flink heet stoken.
Denk dat het nu meer in de richting van de 1.5kW zit.
Rendement van de houtkachel zelf is te hoog, dus te weinig vermogen over in het rookkanaal. Bij een slecht rendement kachel zou de waterzijde max 10kW kunnen doen volgens de specs.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pgeene schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:55:
Nope, geen probleem, water wordt bij mij bijgemengd en komt er bij de luchtverwarming in (en alleen daar).
Luchtverwarming reageert daar meteen op en toert op om de warmte kwijt te komen.
En aangezien luchtverwarming een enorme afnamecapaciteit heeft 8)
Moet er wel bij vermelden dat mijn systeem aan de CV zijde 3kW max levert, maar dan moet ik echt flink heet stoken.
Denk dat het nu meer in de richting van de 1.5kW zit.
Rendement van de houtkachel zelf is te hoog, dus te weinig vermogen over in het rookkanaal. Bij een slecht rendement kachel zou de waterzijde max 10kW kunnen doen volgens de specs.
Aha, ja dan heb ik heel andere verdeling, mijn 13 kW kachel doet 3 naar ruimte en 10 naar water

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:03:
[...]

Ik zie aan dit plaatje niet wat je hebt ingesteld. Wat moet de warmtepomp doen? Ta gaat (tergend langzaam) naar 50 graden. Wat doet Tr dan? Heb je radiatoren? Wat is je ingestelde Ta en deltaT?
Ta ja zelf tot aan 50 graden momenteel. Delta T = 5, graag wat advies of dit anders moet om betere flow te realiseren. Hij moet rond 40-45 graden halen momenteel, liefst natuurlijk zo lang mogelijke run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Babsan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Ta ja zelf tot aan 50 graden momenteel. Delta T = 5, graag wat advies of dit anders moet om betere flow te realiseren. Hij moet rond 40-45 graden halen momenteel, liefst natuurlijk zo lang mogelijke run.
Hoe kleiner de dT hoe meer flow

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Jullie hebben echt de kennis hier. Mijn installateur heeft met de distributeur/Pana etc. gebeld en Pana heeft met me meegekeken in de cloud. En ik geloof jullie meer dan iedereen. Vooral de uitleg defrost modes TheHog, zeer waardevol.

Mijn theorie hieronder die ik ontwikkel gaat dan ook tegen alle adviezen in. Mijn installateur wil nu een koude middel lek test doen en evt. bijvullen indien nodig. Dit kan ook spelen, maar ik denk eigenlijk dat de flow een structureel probleem is.

graag jullie bevestiging want het gaat tegen alle zogenaamde experts in en is op jullie expertise gebaseerd (zie ook onder het plaatje met de statistieken):

-Mode 1 defrost (standaard): hierbij zou het mogelijk zijn dat de warmtewisselaar erg koud wordt bij een defrost, de backup heater wil dan helpen maar doet dit niet goed genoeg of kan dit niet voldoende (staat op 3 kwh van de 9kwh capaciteit momenteel, voor de zekerheid). temperatuur Heat Exchanger wordt bij mij niet gemeten in de service cloud of kan ik die er bij slepen (niet gevonden)?

-Mode 2, relevant want ik heb T-CAP: pomp in huis stil. Aha? En bij mode 1 niet? Volgens mij stopt bij mij de pomp bij defrost altijd. Kan het zijn dat T-CAP enkel mode 2 kent of kun je de voorkeur defrost modus instellen? Stel het is bij mode 2 waarbij het fout gaat, en dat lijkt me waarschijnlijk gezien mijn te lage flow. Dan is er misschien wel genoeg energie in huis om aan mode 1 te voldoen, maar kan het niet tijdig "binnen gehaald" worden gezien de flow?? Of haal ik nu alles door de war en gaat hier om de flow buiten van het koude middel? Kan dit deels bevroren zijn? Duur van defrost komt hier wel mee overeen, vrij lang bij mij. En de hoge compressor frequentie is sowieso een probleem op 80.

Kan het zijn dat heel mode 1 bij mij niet werkt?? of juist wel, want zoals ik het begrijp heeft mode 2 geen impact op de watertemperatuur in het CV systeem en zou bij mode 2 dus niet de back-up heater hoeven bijspringen? Let wel, in individuele modus werkt de back-up heater wel, dus denk toch niet dat deze echt stuk is.

En m.b.t. jouw laatste opmerking, wow schrikken! Hoge druk OK, wat zegt dat over het koude middel/gas waar aan getwijfeld wordt door Panasonic en installateur en distributeur van mij? Wat is een discharge temperatuur? Verdamper diep bevroren??? Is dit schadelijk, kan ik beter WP niet draaien dan??? ja zou kunnen als de defrosts niet goed werken, wat is dan het risico nu, kan ik beter overstappen op 9 KWH backup heater ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ja, ik vond je hoge druk wel erg hoog en je discharge temp als gevolg ook. Maar aan de andere kant, je hebt Ta van rond de 50 in de pieken. Dus dat is misschien niet echt te vergelijken.
Je outdoor piping is wel erg koud. Volgens mij is je verdamper echt diep bevroren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhxnjouXHcGeBV3FQivbtoJjR3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYwmiMlQLAXNZsKeZ919GK0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
burnerchief schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Hoe kleiner de dT hoe meer flow
Thx voor de bevestiging. Denk gezien mijn smalle leidingen dat ik dan beter lagere dT kan proberen.
Alleen het punt is nu dus dat ik voor defrost modus 1 flow terug naar de binnenunit moet hebben als ik het begrijp. Daar zal de dT dan niet bij helpen denk ik. Wat wel kan helpen is ook groepen te tweaken, heb 5 jagas en 3x vvw (60m2 beneden en verder 2 kamers van 10-15 m2 beide).
Om een betere flow terug naar binnenunit te hebben, wat kan ik het beste openen of sluiten aan radiatoren/vvw? Moet je dan veel water dichtbij de binnenunit hebben (of als er vvw dichtbij binnenunit zit, misschien juist handig dat dicht te zetten zodat het water meer uit de hoofdleidingen komt die breder 22m zijn?? Jaga low h20 maakt zeker niet zo veel uit open of dicht, althans zo meet ik het. Maar algemeen begrijp ik van jullie meer groepen open is betere flow voor jullie, maar kan ik niet logisch verklaren. Moet dan toch alleen maar uit meerdere uithoeken in het huis komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
hier in Twente 32X 5H doet het nu rustig aan. Rel vochtigheid loopt weer richting 90% maar gaat nog goed.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
Babsan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:47:
[...]

, heb 5 jagas en 3x vvw (60m2 beneden en verder 2 kamers van 10-15 m2 beide).
Om een betere flow terug naar binnenunit te hebben, wat kan ik het beste openen of sluiten aan radiatoren/vvw? Moet je dan veel water dichtbij de binnenunit hebben (of als er vvw dichtbij binnenunit zit, misschien juist handig dat dicht te zetten zodat het water meer uit de hoofdleidingen komt die breder 22m zijn?? Jaga low h20 maakt zeker niet zo veel uit open of dicht, althans zo meet ik het. Maar algemeen begrijp ik van jullie meer groepen open is betere flow voor jullie, maar kan ik niet logisch verklaren. Moet dan toch alleen maar uit meerdere uithoeken in het huis komen?
Combinatie van radiatoren en vloerverwarming begrijp ik. Hoe zijn die gekoppeld? Wat voor verdeler zit er aan die vloerverwarming? Met eigen pomp? Kun je een tekeningetje van je systeem maken?

Radiatoren willen vaak een hoge temperatuur. Je hebt iets van 50 ingesteld. Dat gaat toch niet zo de vloerverwarming in? Uit vloerverwarming komt retourwater van lage temperatuur, iets van 25 graden. Hoe kan het retourwater van de radiatoren samen met het retourwater van de vloerverwarming ooit 45 graden worden?

Zet eerst je aanvoertemperatuur eens op 40 graden, daarbij geven jaga's voelbaar warmte en gaat er niks kapot. En zet de dT op 15 graden en kijk dan wat hij doet. Doe me een lol en zet in de grafiek ook de retourtemperatuur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
Ik heb gisteren middag het ijs van de bigfoot en betonpaal (compressor kant) verwijderd. Er zat dikke klomp vast aan ijsplaat op dak. Voorzichtig uiteraard zonder ijs van dak zelf te raken maar resonantie is stuk minder zodat we vannacht en nu eigenlijk niks meer horen binnen. Zo'n dikke ijsklomp die in verbinding staat met dak kan dus flink invloed hebben!

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Nou ik had het dus fout. Het probleem zat hem niet in de elektra maar ergens anders want H75 is terug.

Helaas word het er niet beter van want nu krijg ik ook H42 errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:40:
Jullie hebben echt de kennis hier. Mijn installateur heeft met de distributeur/Pana etc. gebeld en Pana heeft met me meegekeken in de cloud. En ik geloof jullie meer dan iedereen. Vooral de uitleg defrost modes TheHog, zeer waardevol.

Mijn theorie hieronder die ik ontwikkel gaat dan ook tegen alle adviezen in. Mijn installateur wil nu een koude middel lek test doen en evt. bijvullen indien nodig. Dit kan ook spelen, maar ik denk eigenlijk dat de flow een structureel probleem is.

graag jullie bevestiging want het gaat tegen alle zogenaamde experts in en is op jullie expertise gebaseerd (zie ook onder het plaatje met de statistieken):

-Mode 1 defrost (standaard): hierbij zou het mogelijk zijn dat de warmtewisselaar erg koud wordt bij een defrost, de backup heater wil dan helpen maar doet dit niet goed genoeg of kan dit niet voldoende (staat op 3 kwh van de 9kwh capaciteit momenteel, voor de zekerheid). temperatuur Heat Exchanger wordt bij mij niet gemeten in de service cloud of kan ik die er bij slepen (niet gevonden)?

-Mode 2, relevant want ik heb T-CAP: pomp in huis stil. Aha? En bij mode 1 niet? Volgens mij stopt bij mij de pomp bij defrost altijd. Kan het zijn dat T-CAP enkel mode 2 kent of kun je de voorkeur defrost modus instellen? Stel het is bij mode 2 waarbij het fout gaat, en dat lijkt me waarschijnlijk gezien mijn te lage flow. Dan is er misschien wel genoeg energie in huis om aan mode 1 te voldoen, maar kan het niet tijdig "binnen gehaald" worden gezien de flow?? Of haal ik nu alles door de war en gaat hier om de flow buiten van het koude middel? Kan dit deels bevroren zijn? Duur van defrost komt hier wel mee overeen, vrij lang bij mij. En de hoge compressor frequentie is sowieso een probleem op 80.

Kan het zijn dat heel mode 1 bij mij niet werkt?? of juist wel, want zoals ik het begrijp heeft mode 2 geen impact op de watertemperatuur in het CV systeem en zou bij mode 2 dus niet de back-up heater hoeven bijspringen? Let wel, in individuele modus werkt de back-up heater wel, dus denk toch niet dat deze echt stuk is.

En m.b.t. jouw laatste opmerking, wow schrikken! Hoge druk OK, wat zegt dat over het koude middel/gas waar aan getwijfeld wordt door Panasonic en installateur en distributeur van mij? Wat is een discharge temperatuur? Verdamper diep bevroren??? Is dit schadelijk, kan ik beter WP niet draaien dan??? ja zou kunnen als de defrosts niet goed werken, wat is dan het risico nu, kan ik beter overstappen op 9 KWH backup heater ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ja, ik vond je hoge druk wel erg hoog en je discharge temp als gevolg ook. Maar aan de andere kant, je hebt Ta van rond de 50 in de pieken. Dus dat is misschien niet echt te vergelijken.
Je outdoor piping is wel erg koud. Volgens mij is je verdamper echt diep bevroren.

[Afbeelding]
Wederom een lang verhaal. Moeilijk om doorheen te komen :)

Als ik je grafieken kijk komen je errors helemaal niet tijdens een defrost. De defrosts lijken zelfs prima te lopen op basis van de gegevens in de grafiek (outdoor pipe komt dik boven nul, bijv. rond 12:00).
Zet eerst eens je setpoint veel lager dan die 50 graden.
En zet compressor frequentie en heat exchanger in de grafieken. Die laatste zit er echt wel in, geen idee meer hoe die ook alweer heet in de service cloud, vast iets met hex temp of zoiets.

Mode 1 en Mode 2 defrost kan je niet kiezen. Dat doet de T-CAP zelf op basis van de gegevens (T retour en outside temp). En bij mode 2 gaat het om energie uit de buitenunit. Binnen draait helemaal niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:46:
Nou ik had het dus fout. Het probleem zat hem niet in de elektra maar ergens anders want H75 is terug.

Helaas word het er niet beter van want nu krijg ik ook H42 errors.
Dat zei ik toch :D

H42, kan lekkage van je koelmiddel zijn volgens handleiding. Daar moet echt een monteur bij. Volg even de flow diagram in de service manual voor error H42.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 10-02-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Dat zei ik toch :D

H42, kan lekkage van je koelmiddel zijn volgens handleiding. Daar moet echt een monteur bij. Volg even de flow diagram in de service manual voor error H42.
Ja mijn airco monteur is helaas een week niet beschikbaar door het c woord. Is een eenmanszaak hier in het dorp.

[ Voor 50% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
niet tijdens defrosts? Waarom zou backup heater dan getriggerd worden???
Ik heb niet alles wat je vraagt (is uitgegrijst in de service cloud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A3O3YZgE3jiVQIRXsWYjXKksxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYY4HeApIRei6IKk6uVG6UzX.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik had jouw uitleg begrepen. En mijn idee is dat tijdens defrost binnenunit compleet stil is als ik het vorstvlokje zie. Daarom dacht ik dat alleen mode 2 bij werkt of actief wordt, niet mode 1. Kan dat als voor mode 1 omstandighden slecht zijn (te weinig flow, 18l waar 34l normaal is volgens Pana). Komt door 3x VVW waar het systeem open verbonden is met de hoofdleidingen en geen extra pompjes voor enige VVW. en daarnaast 5 Jaga's, maak er nog een plaatje van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Babsan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:30:

[Afbeelding]

Ja ik had jouw uitleg begrepen. En mijn idee is dat tijdens defrost binnenunit compleet stil is als ik het vorstvlokje zie. Daarom dacht ik dat alleen mode 2 bij werkt of actief wordt, niet mode 1. Kan dat als voor mode 1 omstandighden slecht zijn (te weinig flow, 18l waar 34l normaal is volgens Pana). Komt door 3x VVW waar het systeem open verbonden is met de hoofdleidingen en geen extra pompjes voor enige VVW. en daarnaast 5 Jaga's, maak er nog een plaatje van.
Dan moet je iets uitvinken wat je niet gebruikt. Er is een maximum van ik meen 9
Zet hem ook eens op bijvoorbeeld 4 uur, dan zien we de details duidelijker

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 10-02-2021 10:15 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Je kan in de Cloud toch een sessie loggen ? In die analyse kan je alles aan en uit zetten... (toch?)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:33
Hoe hebben jullie toegang gekregen tot de service cloud? De leverancier van mijn warmtepomp wil me helaas geen toegang hiertoe geven.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowball_161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 15:18
EdwinC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:34:
Hoe hebben jullie toegang gekregen tot de service cloud? De leverancier van mijn warmtepomp wil me helaas geen toegang hiertoe geven.
Ik heb mezelf geregistreerd voor de service cloud. (aanvraag gedaan vanuit de comfort cloud). Ik heb hem ook zelf geplaatst en aangesloten.
Ik wist ook niet dat het kon, maar ging uiteidelijk vrij makkelijk. Alles ingevuld en werkend gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowball_161 op 10-02-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
EdwinC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:34:
Even een eigen bedrijf aanmelden. Als je twee mailadressen gebruikt werkt dat prima. Een voor je als klant en een voor je als bedrijf. Je bent er even mee bezig, maar het lukt wel. Dan vervolgens moet je afmelden bij je installateur. Als je dat niet wilt, kan het meen ik niet. Je kunt maar één bedrijf via de service cloud machtigen meen ik me te herinneren.
Mijn installateur, hier zeer bekend, wilde liever zelfs geen service cloud controle 8) 8)

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 10-02-2021 11:19 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:30:

[Afbeelding]

Ja klopt wel dat als jij het vorstvlokje ziet en binnen hoor je niks (anders dan misschien een brom van buiten) dat je dan in mode 2 zit.
Gezien je laatste grafiek vermoed ik dat de defrost zitten op de 0 l/min momenten van de pomp flow. De compressor schiet dan ook naar 80Hz (max). De outdoor piping zit er nu niet bij maar op die momenten zal die langzaam boven 0 steigen (en dus ontdooien).
De momenten van error staan helemaal los er van. Zijn dat allemaal alleen H75 errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Ja mijn airco monteur is helaas een week niet beschikbaar door het c woord. Is een eenmanszaak hier in het dorp.
Het is niet zo dat je verdamper volledig geblokkeerd is (wellicht door te veel ijs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:47
Even als uitzondering een cross-post...

Zou iemand kunnen laten weten hoe luid de WP J serie 5kW bij jullie is op 1 meter afstand bij 59Hz? Idealiter gemeten met een iPhone en de app SafeNoise.

Ik wil even zeker weten dat ik niet hetzelfde euvel heb als @sjimmie

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Het is niet zo dat je verdamper volledig geblokkeerd is (wellicht door te veel ijs?)
Nou ik zal je zeggen dat ik toen net buiten was en hij net zijn defrost had gedaan dat het me opviel dat de onderste 15cm nog een ijs spiegel was van 5cm dik. Ik heb het net zoveel mogelijk weggebroken en ik denk dat het water niet weg kon door blaadjes en andere rotzooi.

Zal over een uurtje nog een defrost doen want staat nu in de zon en dan de rest weg halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:33
t.oswald schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Even een eigen bedrijf aanmelden. Als je twee mailadressen gebruikt werkt dat prima. Een voor je als klant en een voor je als bedrijf. Je bent er even mee bezig, maar het lukt wel. Dan vervolgens moet je afmelden bij je installateur. Als je dat niet wilt, kan het meen ik niet. Je kunt maar één bedrijf via de service cloud machtigen meen ik me te herinneren.
Mijn installateur, hier zeer bekend, wilde liever zelfs geen service cloud controle 8) 8)
Thanks ik ga ermee aan de slag.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Hoi, even een vraagje hier aangezien ik vorig jaar een vriend van me heb geholpen aan een mono-5H 7kW voor een grote vrijstaande garage die hij verwarmd wilde hebben.

Deze installatie is zéér KISS in de zin dat het enkel de wp is die met 28mm buizen gaat naar 2 verdelers met 6 groepen vvw. Er zit geen buffer tussen en op het moment heb ik ook geen monitoring in service cloud oid. Wel zit er een losse kWh meter op de wp zodat ik een beetje weet wat hij doet als ik erbij sta (op afstand weet ik niets helaas).

De wp was gisteren volledig ingevroren, dus met een fohn hebben we even de condensor vrij van ijs gemaakt. Ik had verwacht dat hij dat uit zichzelf met defrosten wel zou kunnen maar kennelijk niet. Nou is het wel zo dat de garage nooit heel warm gestookt wordt. Setpoint van de ruimte is 16 graden. Het water waarmee hij moet defrosten is dus nooit echt heet, maar ik neem aan dat het wel warm genoeg is om te ontdooien. Het warmte-element is een tijdje afgekoppeld geweest omdat hij die om de haverklap bijschakeld hoewel volgens mij alle settings zo stonden dat dat pas bij -5gr zou mogen. Gisteren maar weer aangesloten. Nou kreeg ik vanochtend weer te horen dat hij was uitgeschakeld om onbekende reden want setpoint was nog steeds niet gehaald.

Die vriend van me is bang dat er iets kapot vriest als hij niet blijft draaien (geen vreemde gedachte). Al het leidingwerk zit wel vorstvrij op 50cm na maar de wp zelf zal toch beschermd moeten blijven tegen bevriezen lijkt me.

Weet iemand of hij echt noodzakelijk het element nodig heeft bij defrosten omdat hij het anders mogelijk niet trekt? En is een ruimtetemperatuur van ca 16 graden een probleem? De Ta is maar ca 20 en de Tr ca 16 graden. Heel veel meer is voor de ruimte ook niet nodig maar misschien is dit voor de wp zelf niet ideaal om te maken. Hij draait in ieder geval niet stabiel/betrouwbaar. Bij het opstarten van de wp nadat deze een tijdje heeft uigestaan zijn de temperaturen overigens nog lager en omdat er geen buffer tussen zit kan het even duren voordat die temperaturen oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door godfriedd op 10-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@godfriedd Staat die WP in de garage dan? Die snap ik even niet.

Verkeerde gelezen

[ Voor 81% gewijzigd door Possible op 10-02-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Possible schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:11:
@godfriedd Staat die WP in de garage dan? Die snap ik even niet.

Verkeerde gelezen
Ne de WP staat buiten tegen de gevel van de garage en dus niet vorstvrij. Al het leidingwerk op een klein stukje naar de wp toe zit vorstvrij (mits de warmtepomp niet al te lang uitvalt uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Ne de WP staat buiten tegen de gevel van de garage en dus niet vorstvrij. Al het leidingwerk op een klein stukje naar de wp toe zit vorstvrij (mits de warmtepomp niet al te lang uitvalt uiteraard).
Misschien dat ik me vergis, maar moet de pana niet minimaal een Ta van 20 hebben binnen een gestelde tijd om te draaien? En dat gaat toch niet met setpoint 16?
Hebben we die garage discussie hier vorig jaar ook al niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Nou ik zal je zeggen dat ik toen net buiten was en hij net zijn defrost had gedaan dat het me opviel dat de onderste 15cm nog een ijs spiegel was van 5cm dik. Ik heb het net zoveel mogelijk weggebroken en ik denk dat het water niet weg kon door blaadjes en andere rotzooi.

Zal over een uurtje nog een defrost doen want staat nu in de zon en dan de rest weg halen.
Draait de onderste ventilator? Als die vast zit in ijs verklaart dat H42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:45:
Even als uitzondering een cross-post...

Zou iemand kunnen laten weten hoe luid de WP J serie 5kW bij jullie is op 1 meter afstand bij 59Hz? Idealiter gemeten met een iPhone en de app SafeNoise.

Ik wil even zeker weten dat ik niet hetzelfde euvel heb als @sjimmie
Het is hier niet alleen het aantal dB maar ook het soort geluid.
Als het goed is hoor je alleen de luchtstroom en wellicht een beetje de motor van de fan, hier hoor je daar bovenuit de compressor. Dat geluid van de compressor komt ook van net naast de fan (want daar zit de compressor, maar bij een mono is dat wellicht wat lastiger dan bij mijn split omdat hier de compressor echt helemaal aan de zijkant zit en bij een mono niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
t.oswald schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Misschien dat ik me vergis, maar moet de pana niet minimaal een Ta van 20 hebben binnen een gestelde tijd om te draaien? En dat gaat toch niet met setpoint 16?
Hebben we die garage discussie hier vorig jaar ook al niet gehad?
Klopt dat ik het vorig jaar ook al eens had aangekaart (in het algemene L/W-forum overigens) en daar had jij ook op gereageerd (en naast jou ook nog enkele andere overigens). Dus het kan zijn dat je de casus herkent. Kort daarna leken opgelost maar recentelijk zijn ze weer helemaal terug. Vandaar dat ik toch nog op zoek ben naar input om de problemen definitief op te lossen. Die vriend van me heeft nu namelijk geen goed gevoel bij het systeem en het zou zonde zijn als het met een kleine aanpassen op te lossen is.

Ik verwacht inderdaad dat het probleem zit in wat jij zegt: Dat de Ta te laag is om hem goed te laten werken. Setpoint van de ruimte is overigens 16 maar de Ta mag van mij uiteraard gerust 25-30 graden. Het probleem is echter dat hij natuurlijk niet direct boven de 20 komt als hij een tijdje uit heeft gestaan en de ruimte is afgekoeld (wat voor een garage helemaal geen probleem hoeft te zijn). Kennelijk schakelt hij dan het element bij zonder dat hij dat ergens in het display weergeeft.

De vraag is dus: Hoe los ik het het makkelijkst op. Toch een buffervaatje toevoegen met een externe pomp die pas gaat draaien als de buffer bijvoorbeeld 25 graden is? Of bijvoorbeeld een systeem waarbij hij begint met maar 1/2 groepen vvw open en de rest pas geleidelijk open als de Ta verder oploopt? Zulk soort dingen ben ik nu naar op zoek maar mogelijk is er nog iets veel gemakkelijkers/degelijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:51:
[...]

Het is hier niet alleen het aantal dB maar ook het soort geluid.
Als het goed is hoor je alleen de luchtstroom en wellicht een beetje de motor van de fan, hier hoor je daar bovenuit de compressor. Dat geluid van de compressor komt ook van net naast de fan (want daar zit de compressor, maar bij een mono is dat wellicht wat lastiger dan bij mijn split omdat hier de compressor echt helemaal aan de zijkant zit en bij een mono niet?).
Hier net zo. Het is alsof een stationair draaiende auto naast de WP staat. Ik hoor hem dan binnen ook via de voordeur van mijn jaren '30 huis.

Heeft iemand een suggestie hoe ik makkelijk de WP kan forceren op 59Hz te laten draaien zodat ik het even op kan nemen?

@koevlaas2 Wat denk jij wat betreft het geluid van een J serie 5kW bij 59Hz. Moet die op die frequentie ook nagenoeg stil zijn vanaf 1 meter. Mijn buurman hoort hem dan vrij luid binnen. Je kent mijn situatie nog een beetje. Is dat normaal?

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 10-02-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Hier net zo. Het is alsof een stationair draaiende auto naast de WP staat. Ik hoor hem dan binnen ook via de voordeur van mijn jaren '30 huis.
@vandermark heeft toch ook een mono J 5kW?
Mijn eerdere filmpjes van Jde mijne:
sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
En deze op vol gas:
sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Ja allemaal H75. En nu twee in 4 uur tijdsframe met nieuwe variabelen gevangen ook volgens verzoek t.oswald:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMxnTtYN4aiVnGykPDbVScZuZXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJIclyTZUfwWCCQwfghalTkm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet waar alles voor staat. Maar defrost en EVA temp gaan omhoog en als EVA al boven 20 is komt de 75. Maar de Room heater status verandert op die momenten niet, kijk maar naar het vlakke paarse lijntje, soms gaat die waarde van 0 naar 2 maar niet rondom de momenten van de H75 error.

Zoals jij het omschrijft theHog, denk ik dat ik alleen maar in mode 2 defrost zit. en als dat ook niet voldoende lukt de error? Of denk je nog steeds dat deze errors ook buiten defrosting momenten gebeuren? Dat zou helemaal gek zijn, waarom zou backup heater buiten defrost iets moeten doen?
Heater ON stond al op vanaf -15 en lager pas.Nu weer vanaf 2 graden al.

Stooklijn staat nu lager, maar had het wel hoger nodig eerst. 50 tA betekent voor mij 10 graden kouder de VVW in, vraag me niet waarom.

Defrost modus 1 wil bij volgens mij niet goed. Vandaar vaak stil binnen bij defrost, want modus 2.
Wat kan het opstakel zijn voor defrost modus 1, is dat vaak weinig flow of kan dat ook iets met koelmiddel te maken hebben (mijn installateur denkt dat maar snapt niets van die modi).
thehog schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Ja klopt wel dat als jij het vorstvlokje ziet en binnen hoor je niks (anders dan misschien een brom van buiten) dat je dan in mode 2 zit.
Gezien je laatste grafiek vermoed ik dat de defrost zitten op de 0 l/min momenten van de pomp flow. De compressor schiet dan ook naar 80Hz (max). De outdoor piping zit er nu niet bij maar op die momenten zal die langzaam boven 0 steigen (en dus ontdooien).
De momenten van error staan helemaal los er van. Zijn dat allemaal alleen H75 errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ja, maar die hoor je echt niet buiten. Maar 57Hz haal ik ook niet dus daar kan ik weinig over zeggen. vandaag lekker pruttelen op 35Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:01:
[...]

@koevlaas2 Wat denk jij wat betreft het geluid van een J serie 5kW bij 59Hz. Moet die op die frequentie ook nagenoeg stil zijn vanaf 1 meter. Mijn buurman hoort hem dan vrij luid binnen. Je kent mijn situatie nog een beetje. Is dat normaal?
Nagenoeg stil op 59Hz op 1 meter zal zeker niet kunnen, dan bromt de compressor echt wel... Ik zal straks met iPhone en die app meten op 35Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Exact, een beetje alsof er een auto stationair voor je huis staat te loeien. Dat is ook wat ik hoor, maar dan vanaf 59Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Nagenoeg stil op 59Hz op 1 meter zal zeker niet kunnen, dan bromt de compressor echt wel... Ik zal straks met iPhone en die app meten op 35Hz
Doe jij geen SWW met je WP? Dan zou die met een SWW run namelijk wel richting de 59Hz moeten gaan en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:06:
Hoi, even een vraagje hier aangezien ik vorig jaar een vriend van me heb geholpen aan een mono-5H 7kW voor een grote vrijstaande garage die hij verwarmd wilde hebben.

Deze installatie is zéér KISS in de zin dat het enkel de wp is die met 28mm buizen gaat naar 2 verdelers met 6 groepen vvw. Er zit geen buffer tussen en op het moment heb ik ook geen monitoring in service cloud oid. Wel zit er een losse kWh meter op de wp zodat ik een beetje weet wat hij doet als ik erbij sta (op afstand weet ik niets helaas).

De wp was gisteren volledig ingevroren, dus met een fohn hebben we even de condensor vrij van ijs gemaakt. Ik had verwacht dat hij dat uit zichzelf met defrosten wel zou kunnen maar kennelijk niet. Nou is het wel zo dat de garage nooit heel warm gestookt wordt. Setpoint van de ruimte is 16 graden. Het water waarmee hij moet defrosten is dus nooit echt heet, maar ik neem aan dat het wel warm genoeg is om te ontdooien. Het warmte-element is een tijdje afgekoppeld geweest omdat hij die om de haverklap bijschakeld hoewel volgens mij alle settings zo stonden dat dat pas bij -5gr zou mogen. Gisteren maar weer aangesloten. Nou kreeg ik vanochtend weer te horen dat hij was uitgeschakeld om onbekende reden want setpoint was nog steeds niet gehaald.

Die vriend van me is bang dat er iets kapot vriest als hij niet blijft draaien (geen vreemde gedachte). Al het leidingwerk zit wel vorstvrij op 50cm na maar de wp zelf zal toch beschermd moeten blijven tegen bevriezen lijkt me.

Weet iemand of hij echt noodzakelijk het element nodig heeft bij defrosten omdat hij het anders mogelijk niet trekt? En is een ruimtetemperatuur van ca 16 graden een probleem? De Ta is maar ca 20 en de Tr ca 16 graden. Heel veel meer is voor de ruimte ook niet nodig maar misschien is dit voor de wp zelf niet ideaal om te maken. Hij draait in ieder geval niet stabiel/betrouwbaar. Bij het opstarten van de wp nadat deze een tijdje heeft uigestaan zijn de temperaturen overigens nog lager en omdat er geen buffer tussen zit kan het even duren voordat die temperaturen oplopen.
Ik heb een klant met een g serie t cap 12 kW en het viel mij op hoe slecht dat ding een defrost doet, de condensor heeft nog best een hoop ijs zitten en de unit is er alweer klaar mee. Lijkt alsof de unit op een soort timer defrost en niet meet hoe warm de condensor daadwerkelijk is.

Vwb jouw kennis zijn probleem, zolang de circulatiepomp loopt vriest de boel nog niet vast.
Je kan natuurlijk nog volop experimenteren, draai bijv eens 2 groepen dicht en kijk wat het effect is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:06:

Als je doel is om ruimte op 16 te houden kun je toch met war of vaste stooklijn ook gerust een hogere Ta pakken? Hij kan op de controller bij temperatuur boven de 16 gewoon laten afschakelen. (thermostaat zit daar in) dus war icm thermostaat.

Zou hem op 25 zetten vaste stooklijn voor nu, of WAR:
Ta 26 bij -5
Ta 24 bij 10

En delta van 6 als een heel groot systeem is, anders op 3 of 4

Edit:
En je verwachte dat hij zelf wel defrost deed bij vorst zonder powersuply 2 aan te hebben staan? 😋 Ik had dagen met 5kwh alleen al voor df, die energie had hij echt wel nodig om mijn verdamper ijsvrij te houden. Die doet bijna de volledige df bij dit soort watertemperaturen. Snap wel dat je af wil van dat spontaan inslaan (wat ik soms bij opstarten ook had) maar denk je die kwijt bent bij hogere ta

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 10-02-2021 13:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Ik heb een klant met een g serie t cap 12 kW en het viel mij op hoe slecht dat ding een defrost doet, de condensor heeft nog best een hoop ijs zitten en de unit is er alweer klaar mee. Lijkt alsof de unit op een soort timer defrost en niet meet hoe warm de condensor daadwerkelijk is.

Vwb jouw kennis zijn probleem, zolang de circulatiepomp loopt vriest de boel nog niet vast.
Je kan natuurlijk nog volop experimenteren, draai bijv eens 2 groepen dicht en kijk wat het effect is.
Wat ik gisteren heb gedaan is even 4 van de 6 groepen dichtzetten. Binnen een kwartier zat hij met z'n Ta boven de 23 graden. Wat ik nu dus als 'concept plan' had was met thermostaatknoppen met externe voeler een aantal groepen dicht laten staan tenzij de Tr boven een acceptabele waarde zit. Dit kan ik natuurlijk heel high tech oplossen maar eigenlijk hoopte ik dat er simpelweg M30 thermostaatknoppen bestaan die dicht gaan onder een bepaalde instelbare temperatuur en open boven een temperatuur. Dan stel ik die in op bijvoorbeeld 25 graden (of allemaal een net andere temperatuur) zodat ze gradueel bijschakelen als de boel opwarmt. Alleen volgens mij werken die dingen altijd andersom, of niet? Dus dat ze open staan onder hun ingestelde temperatuur en dicht staan boven. Ik heb er eigenlijk nooit mee gewerkt dus misschien weet iemand of ik ernaast zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Doe jij geen SWW met je WP? Dan zou die met een SWW run namelijk wel richting de 59Hz moeten gaan en hoger.
Nee, ik doe alleen CV

Heb net meting gedaan met die app op 1 meter afstand op 35Hz.
code:
1
LAeq [dB(A)] is dan 50 +/- 1

Als ik dan van dak afsta hoor ik helemaal niks meer.

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 10-02-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Wat ik gisteren heb gedaan is even 4 van de 6 groepen dichtzetten. Binnen een kwartier zat hij met z'n Ta boven de 23 graden. Wat ik nu dus als 'concept plan' had was met thermostaatknoppen met externe voeler een aantal groepen dicht laten staan tenzij de Tr boven een acceptabele waarde zit. Dit kan ik natuurlijk heel high tech oplossen maar eigenlijk hoopte ik dat er simpelweg M30 thermostaatknoppen bestaan die dicht gaan onder een bepaalde instelbare temperatuur en open boven een temperatuur. Dan stel ik die in op bijvoorbeeld 25 graden (of allemaal een net andere temperatuur) zodat ze gradueel bijschakelen als de boel opwarmt. Alleen volgens mij werken die dingen altijd andersom, of niet? Dus dat ze open staan onder hun ingestelde temperatuur en dicht staan boven. Ik heb er eigenlijk nooit mee gewerkt dus misschien weet iemand of ik ernaast zit...
Dat advies van @ErikVers ErikVers in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" werkt toch prima? Heb ik vorig jaar ook al geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Je controller die je al hebt is je thermostaat die je zoekt 😋🤪
Hang die op een plek waar je wilt (max 20m officieel van de warmtepomp) en zet de temp waarop je hem wil hebben.

En zet weer stroom op je powersuply 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Nee, ik doe alleen CV

Heb net meting gedaan met die app op 1 meter afstand op 35Hz.
code:
1
LAeq [dB(A)] is dan 50 +/- 1

Als ik dan van dak afsta hoor ik helemaal niks meer.
Het 'probleem' begint pas vanaf 59Hz. Daaronder is het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
ErikVers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Als je doel is om ruimte op 16 te houden kun je toch met war of vaste stooklijn ook gerust een hogere Ta pakken? Hij kan op de controller bij temperatuur boven de 16 gewoon laten afschakelen. (thermostaat zit daar in) dus war icm thermostaat.

Zou hem op 25 zetten vaste stooklijn voor nu, of WAR:
Ta 26 bij -5
Ta 24 bij 10

En delta van 6 als een heel groot systeem is, anders op 3 of 4

Edit:
En je verwachte dat hij zelf wel defrost deed bij vorst zonder powersuply 2 aan te hebben staan? 😋 Ik had dagen met 5kwh alleen al voor df, die energie had hij echt wel nodig om mijn verdamper ijsvrij te houden. Die doet bijna de volledige df bij dit soort watertemperaturen. Snap wel dat je af wil van dat spontaan inslaan (wat ik soms bij opstarten ook had) maar denk je die kwijt bent bij hogere ta
Ja dank je. Ik denk dat dit gaat werken. Ik heb zelf een Ecodan en die gebruikt geen element om te defrosten. Geen enkel probleem en binnen 4 minuten gedaan. Maar ik begrijp dat het element voor de Pana dus wel echt noodzakelijk is dus dat is goed om te weten. Ik denk inderdaad dat als hij beter ingeregeld is hij het element minder zal toepassen dus ik heb alleen nog de uitdaging: Hoe krijg ik het water sneller op temperatuur. Want de stooklijn staat nu al wel op een Ta van 25 maar dat haalt hij natuurlijk niet snel als de hele vloer 13 graden is. Vandaar het idee om de groepen stuk voor stuk te laten inschakelen zodat hij eerst al zijn energie in 1/2 groepen steekt en daarna pas de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Of je hebt je WP te klein gedimensioneerd, wat voor model praten we over en hoe groot is de schuur ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
t.oswald schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Dat advies van @ErikVers ErikVers in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" werkt toch prima? Heb ik vorig jaar ook al geadviseerd.
Ja dat advies werkt zeker wel en heb ik ook al toegepast echter zit het probleem hem meer in dat hij niet in een keer binnen een voor de wp acceptabele tijd het water opgewarmd krijgt. In een woning werk je natuurlijk altijd met een paar graden hogere Ta/Tr en dan is het allemaal geen probleem. Uiteraard is het geen enkel probleem om de Ta op 25 te zetten zoals door Erik en jou ook eerder gesuggereerd alleen gaat hij die Ta nooit binnen 30 minuten halen. En zelfs niet na een uur of 2 uur. Dus wat is de manier om de vloer vanaf zeg 13/14 graden langzaam op te warmen waarbij de warmtepomp wel in een temperatuursgebied aan de gang is die hij zelf prettig vindt. Ik zou zeggen een beperkt aantal groepen eerst, of een buffer of een soort tijdelijke bypass oid. Ik denk dat ik de standaard instellingen op de controller al wel aardig op orde heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Of je hebt je WP te klein gedimensioneerd, wat voor model praten we over en hoe groot is de schuur ?
Schuur is 9x9, is zeer goed geisoleerd en heeft nog een bovenverdieping die op dit moment niet verwarmd is. Er staat nu een 7kW H-model mono. Ik ben er heilig van overtuigd dat de wp sterk genoeg is gezien de beperkte warmtevraag van de schuur. De grote uitdaging ligt nu in het afgiftesysteem zo inregelen dat het wp-vriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Ja dank je. Ik denk dat dit gaat werken. Ik heb zelf een Ecodan en die gebruikt geen element om te defrosten. Geen enkel probleem en binnen 4 minuten gedaan. Maar ik begrijp dat het element voor de Pana dus wel echt noodzakelijk is dus dat is goed om te weten. Ik denk inderdaad dat als hij beter ingeregeld is hij het element minder zal toepassen dus ik heb alleen nog de uitdaging: Hoe krijg ik het water sneller op temperatuur. Want de stooklijn staat nu al wel op een Ta van 25 maar dat haalt hij natuurlijk niet snel als de hele vloer 13 graden is. Vandaar het idee om de groepen stuk voor stuk te laten inschakelen zodat hij eerst al zijn energie in 1/2 groepen steekt en daarna pas de rest.
Dat zou je voor nu handmatig kunnen doen, elke dag twee groepen meer? Daarna nooit meer nodig toch?
Neem aan dat je dit 24/7 laat draaien bijvoorbeeld in Q4 en Q1 van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Ja dat advies werkt zeker wel en heb ik ook al toegepast echter zit het probleem hem meer in dat hij niet in een keer binnen een voor de wp acceptabele tijd het water opgewarmd krijgt. In een woning werk je natuurlijk altijd met een paar graden hogere Ta/Tr en dan is het allemaal geen probleem. Uiteraard is het geen enkel probleem om de Ta op 25 te zetten zoals door Erik en jou ook eerder gesuggereerd alleen gaat hij die Ta nooit binnen 30 minuten halen. En zelfs niet na een uur of 2 uur. Dus wat is de manier om de vloer vanaf zeg 13/14 graden langzaam op te warmen waarbij de warmtepomp wel in een temperatuursgebied aan de gang is die hij zelf prettig vindt. Ik zou zeggen een beperkt aantal groepen eerst, of een buffer of een soort tijdelijke bypass oid. Ik denk dat ik de standaard instellingen op de controller al wel aardig op orde heb.
Als ik het zo hoor zou ik, alhoewel ik daar meestal geen fan van ben, gaan werken met iets van een buffervat. Het primaire circuit kan dan snel op 25 graden worden gebracht waarna de pomp van het secundaire circuit langzaam op kan toeren. Overigens zou je inderdaad dit ook kunnen bereiken door lus voor lus bij te schakelen. Als het namelijk eenmaal allemaal op temperatuur is zou het stabiel moeten blijven werken.

Zet hij de pomp vaak aan en uit? Of draait hij 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Babsan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:29:
Ja allemaal H75. En nu twee in 4 uur tijdsframe met nieuwe variabelen gevangen ook volgens verzoek t.oswald:[Afbeelding]

Ik weet niet waar alles voor staat. Maar defrost en EVA temp gaan omhoog en als EVA al boven 20 is komt de 75. Maar de Room heater status verandert op die momenten niet, kijk maar naar het vlakke paarse lijntje, soms gaat die waarde van 0 naar 2 maar niet rondom de momenten van de H75 error.

Zoals jij het omschrijft theHog, denk ik dat ik alleen maar in mode 2 defrost zit. en als dat ook niet voldoende lukt de error? Of denk je nog steeds dat deze errors ook buiten defrosting momenten gebeuren? Dat zou helemaal gek zijn, waarom zou backup heater buiten defrost iets moeten doen?
Heater ON stond al op vanaf -15 en lager pas.Nu weer vanaf 2 graden al.

Stooklijn staat nu lager, maar had het wel hoger nodig eerst. 50 tA betekent voor mij 10 graden kouder de VVW in, vraag me niet waarom.

Defrost modus 1 wil bij volgens mij niet goed. Vandaar vaak stil binnen bij defrost, want modus 2.
Wat kan het opstakel zijn voor defrost modus 1, is dat vaak weinig flow of kan dat ook iets met koelmiddel te maken hebben (mijn installateur denkt dat maar snapt niets van die modi).

[...]
Staat de aanvoertemperatuur (outlet temperature) nog steeds boven de 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Als ik het zo hoor zou ik, alhoewel ik daar meestal geen fan van ben, gaan werken met iets van een buffervat. Het primaire circuit kan dan snel op 25 graden worden gebracht waarna de pomp van het secundaire circuit langzaam op kan toeren. Overigens zou je inderdaad dit ook kunnen bereiken door lus voor lus bij te schakelen. Als het namelijk eenmaal allemaal op temperatuur is zou het stabiel moeten blijven werken.

Zet hij de pomp vaak aan en uit? Of draait hij 24/7?
Waarom buffer? 80m2 vloerverwarming goede ervaring mee, alleen als powersuply 2 uit staat en ta op 20 en vloer nu op 16 dan is het wel ff 3x anders dan het moet zijn 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ErikVers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Waarom buffer? 80m2 vloerverwarming goede ervaring mee, alleen als powersuply 2 uit staat en ta op 20 en vloer nu op 16 dan is het wel ff 3x anders dan het moet zijn 🙈
Helemaal eens hoor. Moet prima kunnen werken zonder buffer als het eenmaal op temperatuur is. Maar mocht hij vaak hem een tijdje uit willen zetten en daarna weer aan, dan zou een buffer wellicht een alternatief kunnen zijn voor telkens met de hand één voor één alle groepen open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Schuur is 9x9, is zeer goed geisoleerd en heeft nog een bovenverdieping die op dit moment niet verwarmd is. Er staat nu een 7kW H-model mono. Ik ben er heilig van overtuigd dat de wp sterk genoeg is gezien de beperkte warmtevraag van de schuur. De grote uitdaging ligt nu in het afgiftesysteem zo inregelen dat het wp-vriendelijk is.
Toevallig heb ik 2 dagen geleden mijn schuur op mijn WP aangesloten, mijn schuur was 0 graden.
Ik heb de boel gemixt met mijn warme water van het huis en nu is de schuur al aardig opgewarmd.
Mijn advies: Laat eerst die 2 groepen een dag opwarmen en schakel dan een groep bij per dag, zodat iig de schuur opgewarmd word naar een mooie binnentemperatuur en ook de WP zich niet verslikt in ijskoud water.
Heb vooral geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Nee 40/41. Is nog beetje hoog nu, maar vrees het ergste later deze week met zeer lage temperaturen. Moet dan wellicht weer omhoog.
FransvWoerkom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Staat de aanvoertemperatuur (outlet temperature) nog steeds boven de 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Hier een pana 7J eigenaar. Nog erg nieuw.
Op dit moment draai ik op war bij-7:40C.

Met de aankomende kou op komst, zijn er nog tips ?
Ik vind het best spannend.
Als het onder -15 word, hoe kan ik dan verwachten dat de wp reageert? Gaat hoop ik gewoon door zonder uit te vallen neem ik aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

edterbak schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:58:
Hier een pana 7J eigenaar. Nog erg nieuw.
Op dit moment draai ik op war bij-7:40C.

Met de aankomende kou op komst, zijn er nog tips ?
Ik vind het best spannend.
Als het onder -15 word, hoe kan ik dan verwachten dat de wp reageert? Gaat hoop ik gewoon door zonder uit te vallen neem ik aan :)
Hoeveel wek je momenteel op? Dan heb je een idee wat je ruimte nog is (tot je je max van 7000 hebt bereikt) en als daarmee niet gaat redden dan komt (als je die hebt vrijgegeven bij functie instellen) je backup erbij toch?

Ik denk zelf dat we het zwaarste wel hebben gehad (sneeuw-hoge rv en lage temp over 48uur gemiddeld) momenteel wek ik meer met pv installatie op dan ik verbruik met WP per dag. Overdag rond -2 en snachts piekje van paar uur -10, maar we zullen zien misschien dat paar graden kouder wel iets ineens doet, ik begeef mij daarin op onbekend terein 🤪 Onze COP zal dan wel ff wegzakken ja

Laagste tot nu toe was -12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hier meer mensen met grote ijspegels rond de isolatie van de waterleidingen aan de WP?
Ik had alles aardig goed dicht getapt en veel geisoleerd met alu bubbeltjes isolatie folie en alu tape, maar of het is condens, of er zit toch iets te lekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Helemaal eens hoor. Moet prima kunnen werken zonder buffer als het eenmaal op temperatuur is. Maar mocht hij vaak hem een tijdje uit willen zetten en daarna weer aan, dan zou een buffer wellicht een alternatief kunnen zijn voor telkens met de hand één voor één alle groepen open zetten.
Dat is dus inderdaad precies wat er zal gaan gebeuren. Straks is het weer 3 weken 10 graden buiten en dan gaat de warmtepomp gewoon 3 weken niet aan omdat de gewenste binnentemperatuur van 16 graden wel behouden blijft. En als het daarna dan weer kouder is zit je gewoon weer met hetzelfde probleem. Vandaar dat ik een creatieve oplossing zoek voor dat opstartprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
ErikVers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Uiteraard heb ik er dus geen problemen mee om powersupply 2 gewoon aan te zetten maar hij moet hem dan bij voorkeur niet fulltime gaan inzetten. Alleen voor defrost of als het écht nodig is is uiteraard geen probleem. Een buffer en externe pomp zou ik zonde vinden van de simpelheid van het systeem maar ik lijk er voor deze situatie haast niet omheen te kunnen... (overigens staat en stond de Ta gewoon op 25 hoor maar daar komt hij niet zomaar met een steenkoude vloer met een giga massa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
ErikVers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Dat zou je voor nu handmatig kunnen doen, elke dag twee groepen meer? Daarna nooit meer nodig toch?
Neem aan dat je dit 24/7 laat draaien bijvoorbeeld in Q4 en Q1 van het jaar?
Handmatig is zoals ik het nu doe maar ik zoek een manier om het te automatiseren want het is natuurlijk wel een beetje houtje-touwtje zo. Hoewel het wel lijkt te werken als ik hem groep voor groep inschakel. Dan is hij redelijk snel op Ta25 en Tr21 en dan werkt het vooralsnog gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Dat is dus inderdaad precies wat er zal gaan gebeuren. Straks is het weer 3 weken 10 graden buiten en dan gaat de warmtepomp gewoon 3 weken niet aan omdat de gewenste binnentemperatuur van 16 graden wel behouden blijft. En als het daarna dan weer kouder is zit je gewoon weer met hetzelfde probleem. Vandaar dat ik een creatieve oplossing zoek voor dat opstartprobleem.
In hoeverre is je vriend/kennis bereid groepen één voor één open te zetten? Dat is namelijk wel het goedkoopste.

In plaats van een buffervat zou je ook nog iets met een bypass naar de retour met een thermostaatkraan met externe voeler. Die zou dan langzaam dicht gaan als de retour toeneemt in temperatuur (in feite net zoals bij een radiator). Ik weet echter niet of dit in de praktijk ook goed zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Handmatig is zoals ik het nu doe maar ik zoek een manier om het te automatiseren want het is natuurlijk wel een beetje houtje-touwtje zo. Hoewel het wel lijkt te werken als ik hem groep voor groep inschakel. Dan is hij redelijk snel op Ta25 en Tr21 en dan werkt het vooralsnog gewoon goed.
Maar dat hoeft nadat alles openstaat ook nooit meer, je wp icm vloerverwarming is nu een traag werkend systeem, ga ervanuit dat je daar vooraf voor hebt gekozen, en dat hij dan ook dagelijks spulletje op bepaalde temp gaat houden? Dan werkt alles verder automatisch (de pana kaboutertjes doen de rest van het denk werk)
Maar wil je maar afentoe de garage opwarmen kun je beter een booster zoals een hout cv kachel of pelletkachel aanschaffen uiteraard met buffer.

Maar die extra investering en het werk kun je denk beter niet doen, maar gewoon je warmtepomp 6maanden “aan” (hij zal gewoon zelf aan en uitschakelen op de controller temp) laten staan 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

godfriedd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Uiteraard heb ik er dus geen problemen mee om powersupply 2 gewoon aan te zetten maar hij moet hem dan bij voorkeur niet fulltime gaan inzetten. Alleen voor defrost of als het écht nodig is is uiteraard geen probleem. Een buffer en externe pomp zou ik zonde vinden van de simpelheid van het systeem maar ik lijk er voor deze situatie haast niet omheen te kunnen... (overigens staat en stond de Ta gewoon op 25 hoor maar daar komt hij niet zomaar met een steenkoude vloer met een giga massa)
Hij zal na tijdje draaien niet meer inslaan, alleen voor defrost. Maar vraagje: zet je maar eens per week ofzo normaal de warmtepomp aan?

Pagina: 1 ... 17 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.