Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Wat bedoel je met die laatste? (je delta T tussen aanvoer en retour die jij altijd op 2 hebt/had?)
Yep.
Tot laatste tijd was dt 2 DE setting.[ -2 -3 laatste winters ]
aangezien ik al 2 dagen een dalende Tbinnen heb en de T setpoint niet haal.
Maar eens gaan denken wat er nog meer mogelijk is :-0

En wat me opvalt, dat de flow nu ook anders is..
een dt 2 geeft flow van 15 liter
een dt 10 geeft flow van 10..
Dat die ook afhankelijk van elkaar zijn :?

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 11:51 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Eens. Die icoon geeft aan dat de heater ook gebruikt mag worden voor als de Ta niet de Tset haalt binnen een bepaalde tijd.

Zou ook kunnen zijn dat de backup heater fysiek is uitgeschakelt. Apparte groep? Kabel los?
Vroeg ik ook al.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
Na je edit ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurora10
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-01-2023
@Babsan
Ik had zelfde probleem met T-cap 9 kW. Na ontdooien is er nog een cyclus waarbij de buitenluchtwisselaar wordt opgewarmd om te drogen. Daarbij gaat de temp van het blok omhoog. Omdat er nogal wat wind stond hier en de unit vrij in mijn tuin staat, bleef de temperatuur in de "droog"cyclus te laag en kon de cyclus niet worden afgesloten. Compressor bleef 80Hz draaien, soms een uur lang.
Ik heb nu een windscherm geplaatst zodat koudelucht niet direct over de unit gaat. Dat heeft bij mij het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Het zou fijn zijn als iedereen bij instellingen, profiel, profielgegevens voor forum (staat helemaal onderaan) deze ook zou invullen. Dan kunnen we zien over welke pana het gaat. Ook even aanmelden bij @Dylantje2 graag.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand waar het knopje "FORCE" voor is op de afstandsbediening van de Panasonic WH-MDC05F3E5 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O00g6h2Rcb-uVi_p4uB3rkjLgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsaY4hBJD45WECxukRLJX82d.png?f=fotoalbum_large

Handleiding zegt er niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
aurora10 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
@Babsan
Ik had zelfde probleem met T-cap 9 kW. Na ontdooien is er nog een cyclus waarbij de buitenluchtwisselaar wordt opgewarmd om te drogen. Daarbij gaat de temp van het blok omhoog. Omdat er nogal wat wind stond hier en de unit vrij in mijn tuin staat, bleef de temperatuur in de "droog"cyclus te laag en kon de cyclus niet worden afgesloten. Compressor bleef 80Hz draaien, soms een uur lang.
Ik heb nu een windscherm geplaatst zodat koudelucht niet direct over de unit gaat. Dat heeft bij mij het probleem opgelost.
Dit heb ik ook. Defrost mode 2 is dat volgens mij.
Aan welke kant heb je het windscherm staan? Mijn WP staat met uitblaas richting noorden. Oosten wind staat dus vol op de warmtewisselaar. Ik neem aan dat jij hem daar voor hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik heb gisteren de auto er voor gezet inderdaad (die vandaag met WAF op pad is).

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

t.oswald schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Dat icoontje heeft niets te maken met het gebruik van de backup heater bij defrosts. Bij defrosts hoeft ie alleen aan te staan in het installateursmenu. Dus als hij daar al aanstond, zal het probleem niet zijn opgelost.
Wellicht domme vraag, maar is je backupheater wel aangesloten op het net?
Nou ik heb nu geen idee meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Dre schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:49:
Weet iemand waar het knopje "FORCE" voor is op de afstandsbediening van de Panasonic WH-MDC05F3E5 ?

[Afbeelding]

Ik dacht element geforceerd aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dre schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:49:

[Afbeelding]

In mijn service manual (G serie) staat dit er over vermeld (punt 2)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nrq2W3wZ/screenshot-123.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurora10
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-01-2023
@ thehog

Bij mij is uitblaas richting zuid/west en lucht komt vanaf noord/oost binnen.
Stond er dus gisteren pal op.
Scherm aan de luchtinlaatkant zodat wind niet makkelijk door de unit kan blazen.
Gewoon met een plaatje triplex van 122 bij 61 cm en een paar paaltjes in de grond.
Was wel een koud klusje gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
aurora10 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:59:
@ thehog

Scherm aan de luchtinlaatkant zodat wind niet makkelijk door de unit kan blazen.
Gewoon met een plaatje triplex van 122 bij 61 cm en een paar paaltjes in de grond.
Klusje voor deze zomer, windscherm bevestiging voor WP maken ...
(sommige dingen deel je niet met je vrienden 8)7 )

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:59:
[...]

In mijn service manual (G serie) staat dit er over vermeld (punt 2)

[Afbeelding]
@Ramon_1984

Vanochtend drukte ik op die knop, maar toen was ie al op temperatuur, dus voldeed niet aan die voorwaarde "b" bij punt 2. Die knop wordt nergens echt duidelijk beschreven.

Wat doet die knop bij jullie als je die kort of iets langer indrukt? Ik kreeg een defrost, maar dat kan ook toeval zijn geweest omdat de unit vol sneeuw zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 08-02-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

Nog een tip wellicht heeft iemand anders er ook wat aan:

Check of je thermostaatkranen boven die normaal op ijs symbool staan, potentieel komende nachten open kunnen gaan (vaak onder de 7graden) dan zou je wellicht ze nu alvast ff kunnen openen en die koude slok beter geven bij -6 dan bij -12 😋

Ik had hier ineens een tr van een graad lager na 48uur constant te zijn geweest. Dus ging op onderzoek uit: twee radiatoren boven(1,5m2 per stuk) stonden op open. WAF was zo vriendelijk om kamers te luchten met de draaikiep ramen 🙈

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:18:
Nog een tip wellicht heeft iemand anders er ook wat aan:
Hier draaien alle radiatoren gewoon mee en is het in de woonkamer 20,5 graden, eerste verdieping 19,5 graden en zolder 18,5 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Dre schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:11:
[...]

@Ramon_1984

Vanochtend drukte ik op die knop, maar toen was ie al op temperatuur, dus voldeed niet aan die voorwaarde "b" bij punt 2. Die knop wordt nergens echt duidelijk beschreven.

Wat doet die knop bij jullie als je die kort of iets langer indrukt? Ik kreeg een defrost, maar dat kan ook toeval zijn geweest omdat de unit vol sneeuw zat.
Ik kan het niet meer testen voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
aurora10 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:59:
@ thehog

Staat hier nu ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVn3woLmwXHzr9Fr65AEInVpDa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZCPLmZkiWOCAsvBG6NsC8Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Zou een touwtje oid er om heen maken
Als hij verkeerd valt beschadigt hij je verdamper

En mss beetje verder onderuit, voor betere flow

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 13:29 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Eens. Die icoon geeft aan dat de heater ook gebruikt mag worden voor als de Ta niet de Tset haalt binnen een bepaalde tijd.

Zou ook kunnen zijn dat de backup heater fysiek is uitgeschakelt. Apparte groep? Kabel los?
Nou op dit moment zegt de warmtepomp dat hij 4600watt gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Nou op dit moment zegt de warmtepomp dat hij 4600watt gebruikt dus de backup heater zou aan moeten staan. Of hij dit daadwerkelijk gebruikt weet ik niet. Want gebruik op dit moment 5500watt in het hele huis en er staan nog 2 lucht lucht warmtepompen aan.
Geen heishamon? TOP60 Internal_Heater_State

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:17:
[...]

zeker GEEN zout op je dakbedekking!!!
Denk dat je dan aan nieuw dakleer komt op erg korte termijn
:X Ik ga niet zeggen wat ik gister einde van de dag had gedaan.. Maar deze jongen stond vanmorgen met de tuinslang zijn nieuwe carport (dak) af te spoelen :F

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Geen heishamon? TOP60 Internal_Heater_State
Nee was nog wel in de planning.

[ Voor 23% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
markklok schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:43:
[...]

:X Ik ga niet zeggen wat ik gister einde van de dag had gedaan.. Maar deze jongen stond vanmorgen met de tuinslang zijn nieuwe carport (dak) af te spoelen :F
Je actie op je eerste actie zegt genoeg. :*)
Ik zou zorgen dat als het gaat dooien je veel water erbij laat stromen Zout activeert weer als het aangeroerd wordt.
Dus nu zo laten maar...

heb wel eens gehoord dat het punt waar zout het ijs raakt, boven de 1000 graden kan worden.
Daarnaast, als je weet wat zoutzuur kan doen :-)
Of in zoute gebieden ziet hoe het ijzer er daar uit ziet..

Rv weer omhoog...
DF mania..

Lijkt wel dat mijn Ta hoger blijft dan eerst het geval was..En dus dichter bij Tset komt :-)

Alleen het vreemde mijn flow blijft op 9-10 liter.
Zijn er meer met een lagere flow dan ingesteld?
Heb dus dt 2 los gelaten naar nu dt 10.
De flow aangepast naar weer 15l, maar hij haalt hem niet, dus houdt de pana dit tegen lijkt het

[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waar staat jouw wp op, zijn dat draadeinden of zijn het bevroren veerdempers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Waar staat jouw wp op, zijn dat draadeinden of zijn het bevroren veerdempers?
Stukjes 32mm pvc buis :)
De installateur vond de zware buitenunit best eng op de muurbeugels die de verkoper had bedacht en in de offerte had gezet. Dus dit was zijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:03:
[...]

De installateur vond de zware buitenunit best eng op de muurbeugels die de verkoper had bedacht en in de offerte had gezet. Dus dit was zijn oplossing.
Muurbeugel Plus:-) niet gek bedacht. Ondanks de andere ellende hahah

Jouw foto nog een bekijkend...
Lijkt dat je kabelgoot tegen het ijs aan ligt, en als dat zo is stuwt het ijs hem mss wel om..
Zou van de zomer je kabelgoot omhoog brengen zodat het water er onder door kan. [ 2 Stenen of blokjes op de rubbers en je bent er. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Muurbeugel Plus:-) niet gek bedacht. Ondanks de andere ellende hahah

Jouw foto nog een bekijkend...
Lijkt dat je kabelgoot tegen het ijs aan ligt, en als dat zo is stuwt het ijs hem mss wel om..
Zou van de zomer je kabelgoot omhoog brengen zodat het water er onder door kan. [ 2 Stenen of blokjes op de rubbers en je bent er. ]
Er lijkt wel iets ruimte al onder te zitten. Komt ijs onderdoor langs.
Overigens is dit denk ik de 3e keer dat ik naast dat ding sta na 4 jaar gebruik. Moet dak op klimmen om er bij te kunnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Er lijkt wel iets ruimte al onder te zitten. Komt ijs onderdoor langs.
Overigens is dit denk ik de 3e keer dat ik naast dat ding sta na 4 jaar gebruik. Moet dak op klimmen om er bij te kunnen :-)
En dat in deze tijd, voor een kantoor.... Afzien.
En als je dakleer hebt, zo min mogelijk op lopen nu.[ als het zo hard is kan het sneller scheuren ]

Als de DF door blijven gaan is de ruimte eronder zo vol...
Een ramp is het niet, maar om de spullen heel te houden zou ik het tzt een keer doen

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Weer een blij moment. Gasloos en een negatieve jaarafrekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLgJ7Kq9sPA9HNSYSO0gU6GWOsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FKQ4QluCaVYx72p6i9UROkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Mooi opgelost. Gisteren hebben we het in dit topic nog gehad over ophogen van de warmtepomp en toen kwamen er al oplossingen van draadeinden en busjes van CV buis.

Met PVC buis heb je een roestvrije oplossing: Koppelmoer, RVS draadeind en 32mm PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Mooi opgelost. Gisteren hebben we het in dit topic nog gehad over ophogen van de warmtepomp en toen kwamen er al oplossingen van draadeinden en busjes van CV buis.

Met PVC buis heb je een roestvrije oplossing: Koppelmoer, RVS draadeind en 32mm PVC.
Mwha
Als ik dan voor ophogen zou gaan met een koppelmoer, zou ik eerst de M verdikken.
En een pvc daarover ;( zou ik eerder kiezen voor koperpijpje of mooier rvs.
bij tehog is het alleen als druk opvanger.
Als je gene muurbeugel hebt, wil je ook het moment oplossen/versterken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Je actie op je eerste actie zegt genoeg. :*)
Ik zou zorgen dat als het gaat dooien je veel water erbij laat stromen Zout activeert weer als het aangeroerd wordt.
Dus nu zo laten maar...

heb wel eens gehoord dat het punt waar zout het ijs raakt, boven de 1000 graden kan worden.
Daarnaast, als je weet wat zoutzuur kan doen :-)
Of in zoute gebieden ziet hoe het ijzer er daar uit ziet..

Rv weer omhoog...
DF mania..

Lijkt wel dat mijn Ta hoger blijft dan eerst het geval was..En dus dichter bij Tset komt :-)

Alleen het vreemde mijn flow blijft op 9-10 liter.
Zijn er meer met een lagere flow dan ingesteld?
Heb dus dt 2 los gelaten naar nu dt 10.
De flow aangepast naar weer 15l, maar hij haalt hem niet, dus houdt de pana dit tegen lijkt het
Ikben geen delta expert maar omdat je delta T nu zo ruim staat, wil hij dat grote verschil toch ook maken tussen je Ta en Tr? Dus ook al haal je Ta niet, gaat hij toch al zorgen voor lagere flow, en dus meer afkoeling van je water, het lijkt me dat je dan in een vicieuze cirkel komt en dan je ta nog lastiger gaat halen, wel heb je natuurlijk het zelfde opgewekte vermogen max wat je woning ingaat dus voor kamer temp zal minder uitmaken.

Hier delta op 3 staan maar in praktijk continu op 2 en toch zakt pompsnelheid niet, vermoed dat die 2graden intern nog wel 2,5 of iets is waardoor hij nog niet de flow laat dalen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
ErikVers schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:38:
[...]

Ikben geen delta expert maar omdat je delta T nu zo ruim staat, wil hij dat grote verschil toch ook maken tussen je Ta en Tr? Dus ook al haal je Ta niet, gaat hij toch al zorgen voor lagere flow, en dus meer afkoeling van je water, het lijkt me dat je dan in een vicieuze cirkel komt en dan je ta nog lastiger gaat halen, wel heb je natuurlijk het zelfde opgewekte vermogen max wat je woning ingaat dus voor kamer temp zal minder uitmaken.

Hier delta op 3 staan maar in praktijk continu op 2 en toch zakt pompsnelheid niet, vermoed dat die 2graden intern nog wel 2,5 of iets is waardoor hij nog niet de flow laat dalen.
Ik heb de ervaring dat de warmtepomp uit zichzelf streeft naar een kleinere deltaT, niet naar een grotere. Dus je kunt gerust een grotere deltaT opgeven om bij een gegeven Ta een door het afgiftesysteem benodigd vermogen te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

En ik heb een vermoeden dat er iets anders op de groep van de backup heater zit. Kan dit het verklaren dat hij op bepaalde punten niet het maximale kan trekken en daarom die error geeft? Of misschien is het wel mijn fase zelfs ik gebruik op dit moment 7000Watt

[ Voor 26% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Ik heb de ervaring dat de warmtepomp uit zichzelf streeft naar een kleinere deltaT, niet naar een grotere. Dus je kunt gerust een grotere deltaT opgeven om bij een gegeven Ta een door het afgiftesysteem benodigd vermogen te leveren.
De grotere dt 10, laat de flow zakken tot 10l terwijl hij op 15 staat
Nu een dt van 5 gaat de flow weer naar 15

Erg vreemd..

Edit.. Terwijl ik type...
Ook weer naar 10 liter

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:14:
[...]

De grotere dt 10, laat de flow zakken tot 10l terwijl hij op 15 staat
Nu een dt van 5 gaat de flow weer naar 15

Erg vreemd..

Edit.. Terwijl ik type...
Ook weer naar 10 liter
Je eerste twee regels zijn wel logisch toch? Flow en dT zijn twee communicerende vaten die elkaar beïnvloeden lijkt me?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
Ik blijf mijn H75 error houden zo om het uur nu. En ik heb een vermoeden dat er iets anders op de groep van de backup heater zit. Kan dit het verklaren dat hij op bepaalde punten niet het maximale kan trekken en daarom die error geeft? Of misschien is het wel mijn fase zelfs ik gebruik op dit moment 7000Watt
HIj kan niet minder trekken omdat er wat anders op zit. Hooguit knalt de zekering/automaat er uit.

Weet je zeker dat de heater aangesloten is en er spanning op staat? Welke panasonic heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Je eerste twee regels zijn wel logisch toch? Flow en dT zijn twee communicerende vaten die elkaar beïnvloeden lijkt me?
Nou nee.

Ik zet de flow van de pomp op 15.
En bij dt 2 loopt hij op 15
bij dt 10 loopt hij op 10
bij dt 5 loopt hij ook 10-12

Nu pump speeds op 23l gezet dt 5 kijken wat nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
Ik blijf mijn H75 error houden zo om het uur nu. En ik heb een vermoeden dat er iets anders op de groep van de backup heater zit. Kan dit het verklaren dat hij op bepaalde punten niet het maximale kan trekken en daarom die error geeft? Of misschien is het wel mijn fase zelfs ik gebruik op dit moment 7000Watt
Misschien gemist, maar wat heb je eigenlijk voor systeem, 5 7 9 of 12kW, 1 of 3 fase en hoe is het ingesteld? WAR met of zonder thermostaat ,Ta, Tr etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Mortel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:46:
Lekker elke 40 minuten een defrost. Heerlijk die dhps omkasting....
Positief of negatief bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Nou nee.

Ik zet de flow van de pomp op 15.
En bij dt 2 loopt hij op 15
bij dt 10 loopt hij op 10
bij dt 5 loopt hij ook 10-12

Nu pump speeds op 23l gezet dt 5 kijken wat nu
Als je dt 2 --> dt 10 zet is het toch logisch dat je flow van 15 --> 10 gaat? Die twee beïnvloeden elkaar om dezelfde afgifte te krijgen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Waarom heb je de unit niet op de grond gemonteerd? Minder kans op resoneren. Of eventueel met drie beugels.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
timovd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Waarom heb je de unit niet op de grond gemonteerd? Minder kans op resoneren. Of eventueel met drie beugels.
Tja installateur. Die vond dit beter. Toen destijds waren jullie er allemaal nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Als je dt 2 --> dt 10 zet is het toch logisch dat je flow van 15 --> 10 gaat? Die twee beïnvloeden elkaar om dezelfde afgifte te krijgen.
Zal aan mijn tekortkomingen liggen..

Ik stel de flow in op 15. Ongeacht dt.

Vreemd dat de dt bepaald wat de flow is.
Ik zou zeggen max flow 15 en daarna regelt hij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Negatief helaas

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Tja installateur. Die vond dit beter. Toen destijds waren jullie er allemaal nog niet.
Haha mooie baas reactie 😋🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Je stelt de max pompsnelheid in (15 bij een 5kw type H iig) de flow uiteindelijk niet. De flow die hij daarna toepast is afhankelijk van je gewenste “delta”. Hoe groter verschil, hoe langzamer hij mag stromen (geeft meer warmte af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Sen, zitten we in hetzelfde schuitje. Verrekte H75..Ik krijg 'm minder (t-cap heb ik, zal een reden zal) maar erg vervelend als het 's nachts gebeurd en backup heater dan huis niet warm kan houden.

Panasonic heeft even met me meegekeken in de cloud en houd de volgende opties open, hoop dat je een betere installatie hebt dan ik:

-Ondanks dat H75 verwijst naar elektrische aansluiting backup heater, is dit volgens mij niet altijd het probleem. Zelfstandig draait de backup heater bij mij namelijk wel. Ik zit met meerdere issues hier:
durft backup heater niet al te hoog te zetten (3kw van de 9kwh) omdat ik niet zeker ben of het elektrisch hier goed aangesloten is (te dunne draden of whatever en sowieso heb ik geen aparte groep voor de backup heater zoals het hoort).
-Lekje koude middel kan ook een oorzaak zijn. Bij mij gaat kgf/cm2 waarde (=high pressure variabele in service cloud) richting 35 met deze temperaturen!! Panasonic vindt dit te hoog. Mogelijk moet ik een lektest plannen
-ik probeer nu te voorkomen dat de backup heater gevraagd wordt (T-CAP zou tot -20 op eigen kracht moeten kunnen, je kan instellen vanaf welke temperatuur room heater aan mag gaan, bij mij -15 nu en nog steeds een H75 gezien...)
-Ook is de flow belangrijk voor het defrosten wanneer het meeste warmte uit het systeem komt. Mijn flow is max 18L per minuut helaas, dit komt door geen hydraulische ontkoppeling WP en CV circuit. Dus wordt er met te lage flow (moet 34 L pm zijn bij 12 KWH systeem) en ook uit te smalle leidingen (ik heb bij het retourbuffervat smalle leidingen, dit is erg stom geinstalleerd had ook niet op retour moeten komen). Als er dan niet genoeg warmte onttrokken kan worden moet back up heater nog eerder mee doen.

Anyway, dit betreft allemaal "workarounds". Voor Sen en mij staan nog steeds de vraag open: waarom uberhaupt een H75 error? De backup heater is aangesloten en in mijn geval mag mag 3kwh leveren volgens de instelling (9 beschikbaar als capaciteit). In plaats van dat te leveren komt H75, hoe kan dit als backup heater wel goed werkt na de H75 error? Want dan springt de backup heater automatisch aan om het werk volledig over te nemen van de WP.

@Sen kun je ook foto's maken van jouw booster heater/OTP aansluitingen op de print plaats (4 contacten)? Dit kan er nog wel mee te maken hebben begrijp ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Babsan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:45:
Sen, zitten we in hetzelfde schuitje. Verrekte H75..Ik krijg 'm minder (t-cap heb ik, zal een reden zal) maar erg vervelend als het 's nachts gebeurd en backup heater dan huis niet warm kan houden.

Panasonic heeft even met me meegekeken in de cloud en houd de volgende opties open, hoop dat je een betere installatie hebt dan ik:

-Ondanks dat H75 verwijst naar elektrische aansluiting backup heater, is dit volgens mij niet altijd het probleem. Zelfstandig draait de backup heater bij mij namelijk wel. Ik zit met meerdere issues hier:
durft backup heater niet al te hoog te zetten (3kw van de 9kwh) omdat ik niet zeker ben of het elektrisch hier goed aangesloten is (te dunne draden of whatever en sowieso heb ik geen aparte groep voor de backup heater zoals het hoort).
-Lekje koude middel kan ook een oorzaak zijn. Bij mij gaat kgf/cm2 waarde (=high pressure variabele in service cloud) richting 35 met deze temperaturen!! Panasonic vindt dit te hoog. Mogelijk moet ik een lektest plannen
-ik probeer nu te voorkomen dat de backup heater gevraagd wordt (T-CAP zou tot -20 op eigen kracht moeten kunnen, je kan instellen vanaf welke temperatuur room heater aan mag gaan, bij mij -15 nu en nog steeds een H75 gezien...)
-Ook is de flow belangrijk voor het defrosten wanneer het meeste warmte uit het systeem komt. Mijn flow is max 18L per minuut helaas, dit komt door geen hydraulische ontkoppeling WP en CV circuit. Dus wordt er met te lage flow (moet 34 L pm zijn bij 12 KWH systeem) en ook uit te smalle leidingen (ik heb bij het retourbuffervat smalle leidingen, dit is erg stom geinstalleerd had ook niet op retour moeten komen). Als er dan niet genoeg warmte onttrokken kan worden moet back up heater nog eerder mee doen.

Anyway, dit betreft allemaal "workarounds". Voor Sen en mij staan nog steeds de vraag open: waarom uberhaupt een H75 error? De backup heater is aangesloten en in mijn geval mag mag 3kwh leveren volgens de instelling (9 beschikbaar als capaciteit). In plaats van dat te leveren komt H75, hoe kan dit als backup heater wel goed werkt na de H75 error? Want dan springt de backup heater automatisch aan om het werk volledig over te nemen van de WP.

@Sen kun je ook foto's maken van jouw booster heater/OTP aansluitingen op de print plaats (4 contacten)? Dit kan er nog wel mee te maken hebben begrijp ik!
Ik heb één keer deze melding gehad, en dat kwam door te weinig flow tijdens een defrost.
Na testen via menu zag ik ook iets van 17l terwijl met installeren wist dat met gemak op 25kwam.
In mijn geval was het een kleine grappenmaker van 3jaar oud die de vloerverwarmingsknoppen had dichtgedraaid. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
haha goeie, ik ga ook maar eens checken met die drommels in huis. Maar ik zie dat ik 18 l/pm flow kan halen en dat nu ook haal. Veel te weinig helaas, slecht geinstalleerd en ik had toen nog geen kennis dit verifieren. Nu dankzij de mensen hier wel meer.

maar ook in jouw geval denk ik dan: waarom H75. Als je niet genoeg flow hebt is er een H62 error, ook last van gehad... H75 duidt op elektrisch element. Als jij te weinig flow hebt, waarom kan het elektrisch element dan niet extra compenseren? Of is het dan warmte uit systeem + backup heater bijdrage = samen ook niet genoeg voor defrots --> error H75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Babsan
Kan Panasonic ook aangeven wanneer die H75 exact gegeven wordt. Welke sensoren moeten hoeveel meetwaarde en hoeveel tijd afwijken. Of weten ze niet hoe het apparaat werkt :)

De handleiding is niet duidelijk wanneer H75 gegeven wordt. Heb je logging om te zien wat de meetwaarden zijn rond de H75 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Kun je iets vertellen over de omkasting en waarom het negatief uitpakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Babsan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:
haha goeie, ik ga ook maar eens checken met die drommels in huis. Maar ik zie dat ik 18 l/pm flow kan halen en dat nu ook haal. Veel te weinig helaas, slecht geinstalleerd en ik had toen nog geen kennis dit verifieren. Nu dankzij de mensen hier wel meer.

maar ook in jouw geval denk ik dan: waarom H75. Als je niet genoeg flow hebt is er een H62 error, ook last van gehad... H75 duidt op elektrisch element. Als jij te weinig flow hebt, waarom kan het elektrisch element dan niet extra compenseren? Of is het dan warmte uit systeem + backup heater bijdrage = samen ook niet genoeg voor defrots --> error H75
Bij mij ging de df wel door en na openzetten groepen, nooit meer gehad, denk deze code omdat tijdens df gebeurd?

Maar ik heb niet voldoende kennis van jouw beest om daar iets zinnigs op te zeggen ik hoop voor je dat andere nog tips hebben!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_f4uZHc9xQjwjAAKE8u_m2dNWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMHYYfZewVwDQyM8fZssM6yK.jpg?f=fotoalbum_large

Ja dat zijn goede vragen. Kijk maar naar het plaatje. Rond de errors in het rood zie ik niets bijzonders. De laatste om 17:51, dit was zelfs het warmste moment van de dag waar het naartoe ging, je ziet buiten temperatuur net beginnen met oplopen (vraag me niet waarom, zo wordt het gemeten). Druk is volgens Panasonic hoog, is dat bij jullie ook boven de 30? Flow rate dus te laag altijd, bekend probleem bij mij (grrr cowboy installateurs). Outdoor piping temperatuur niet bezijonder laag bij de errors. Dus geen idee wat H75 nu veroorzaakt en hoe het te voorkomen is (behale geplande aanpassing installatie 2e circuits maken en de lektest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Babsan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:19:
[Afbeelding]

Ja dat zijn goede vragen. Kijk maar naar het plaatje. Rond de errors in het rood zie ik niets bijzonders. De laatste om 17:51, dit was zelfs het warmste moment van de dag waar het naartoe ging, je ziet buiten temperatuur net beginnen met oplopen (vraag me niet waarom, zo wordt het gemeten). Druk is volgens Panasonic hoog, is dat bij jullie ook boven de 30? Flow rate dus te laag altijd, bekend probleem bij mij (grrr cowboy installateurs). Outdoor piping temperatuur niet bezijonder laag bij de errors. Dus geen idee wat H75 nu veroorzaakt en hoe het te voorkomen is (behale geplande aanpassing installatie 2e circuits maken en de lektest).
Vind wel dat je warmtepomp gedrag mega onrustig is. Super schommelde Ta. Het schiet alle kanten op.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
ja continue defrosts volgens mij. Die draaien niet lekker door... te weinig capaciteit warmte uit het systeem denk ik en backup heater die niet mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tip als je speelt met de settings...
Doe een force DF...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIkxgoAo31optl1Jfu2xgV54g_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YUprbE06eSkBwFHLqHrHfWkI.png?f=user_large

Ik laatste paar uur gespeeld. Maar na uit om in installermenu te komen, ging alles slechter dan het leek.
Kijk ik bij de wp, wel 1 cm ijs erop.

Forced DF, en nu runs like a deer..

edit:
En maar ff wat pellets, wil toch weer slapen hahaah

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Laatst online: 14-09 10:00
Druk is volgens Panasonic hoog, is dat bij jullie ook boven de 30?
Hier ook een 12kW T-cap, draait netjes, Hoge druk is hier bij normaal verwarmen zo schommelend rond de 25. Alleen bij een SWW-run schiet die naar de 35.

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
ja net ook gedaan. En toen juist een H75. Is mijn backup interne heater niet gewoon kapot ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

............

De booster heater / OLP aansluitingen op de print zijn voor de warmwatertank. Dat heeft niets te maken met de backup heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Ik heb wel inmiddels al 2 personen (Panasonic installateur) en iemand van het forum die me aanraden OLP aansluitingen booster heater eens los te halen (evenals de aansluiting van de hele booster heater lager op de printplaat - ik heb een externe heater in de boiler zitten).

Om te kijken of H75 dan voorkomen wordt. OLP is namelijk een overload protector, volgens mij zit dat ook op de backup heater. Maar wellicht is dat inderdaad niet via de booster heater OLP aansluitingen werkzaam als we het hier over de H75 / defrost problematiek hebben? En dus niet een relevant advies? Ik vind het moeilijk allemaal te plaatsen, de prof. installateur die ik net ken raad dus aan "experimenteren" met booster heater kabeltjes en OLP booster heater aansluitingen los halen. Ik heb bij "OLP booster heater" een lusje zitten tussen beide contacten??! Zie eerdere foto. Ik weet het echt niet meer, zo veel adviezen. Maar logischerwijs denk ik dat je gelijk hebt Frans.

Zie bijv. H70:
H70 * OLP additional electric heater for heat pump This error code can be reset via controller. System will appear to be running normally.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[Afbeelding]

Ik zie aan dit plaatje niet wat je hebt ingesteld. Wat moet de warmtepomp doen? Ta gaat (tergend langzaam) naar 50 graden. Wat doet Tr dan? Heb je radiatoren? Wat is je ingestelde Ta en deltaT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:48:
[...]

De kabouters in de pana hebben maar twee knoppen om aan te draaien: De waterflow en het vermogen. Jij vraagt een bepaalde Ta. De kabouters draaien dan net zolang aan vermogen en flow tot de warmtepomp stabiel loopt. Dan komt er ook een stabiele retourtemperatuur uit je afgiftesysteem en ligt dus delta T vast door de formule Vermogen=70*deltaT*flow. Je kunt dan wel een andere delta T instellen, maar dan stellen de kabouters een andere flow in want jij wilt ook die Ta en vermogen. Als je delta T erg klein instelt, kan het zijn dat de nodige flow boven het maximum ligt. Als je delta T erg groot instelt, zou de flow onder het minimum komen. Dan zeg je tegen de kabouters dat ze het zelf uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Babsan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:59:
Ik heb wel inmiddels al 2 personen (Panasonic installateur) en iemand van het forum die me aanraden OLP aansluitingen booster heater eens los te halen (evenals de aansluiting van de hele booster heater lager op de printplaat - ik heb een externe heater in de boiler zitten).

Om te kijken of H75 dan voorkomen wordt. OLP is namelijk een overload protector, volgens mij zit dat ook op de backup heater. Maar wellicht is dat inderdaad niet via de booster heater OLP aansluitingen werkzaam als we het hier over de H75 / defrost problematiek hebben? En dus niet een relevant advies? Ik vind het moeilijk allemaal te plaatsen, de prof. installateur die ik net ken raad dus aan "experimenteren" met booster heater kabeltjes en OLP booster heater aansluitingen los halen. Ik heb bij "OLP booster heater" een lusje zitten tussen beide contacten??! Zie eerdere foto. Ik weet het echt niet meer, zo veel adviezen. Maar logischerwijs denk ik dat je gelijk hebt Frans.

Zie bijv. H70:
H70 * OLP additional electric heater for heat pump This error code can be reset via controller. System will appear to be running normally.
Dat lusje bij OLP van de booster heater zit daar in plaats van een beveiligingscontact op de warmwatertank. Dat contact is niet nodig omdat er al een in het verwarmingselement van de tank zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

ErikVers schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:49:
[...]

Ik heb één keer deze melding gehad, en dat kwam door te weinig flow tijdens een defrost.
Na testen via menu zag ik ook iets van 17l terwijl met installeren wist dat met gemak op 25kwam.
In mijn geval was het een kleine grappenmaker van 3jaar oud die de vloerverwarmingsknoppen had dichtgedraaid. :-)
Mijn standaard max flow door een probleem met 1 groep stond op 19 liter.

[ Voor 16% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Kom ik op terug. Ik heb een 5kw h generatis 1 fase. Op dot moment geen stooklijn maar vraag gewoon 30 graden.

Ongeveer een uur nadat ik dus de flow volledig open heb gegooid sprong hij weer in de h75 error. Ik heb nog een "loze groep"(van zonnepanelen maar die leveren toch niets op nu) in de buurt liggen +- 5 meter dus ik denk dat ik morgen een andere kabel ga trekken naar de backup heater en deze aansluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sen op 09-02-2021 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 03:02:
[...]

Kom ik op terug. Ik heb een 5kw h generatis 1 fase. Op dot moment geen stooklijn maar vraag gewoon 30 graden.

Ongeveer een uur nadat ik dus de flow volledig open heb gegooid sprong hij weer in de h75 error. Ik heb nog een "loze groep"(van zonnepanelen maar die leveren toch niets op nu) in de buurt liggen +- 5 meter dus ik denk dat ik morgen een andere kabel ga trekken naar de backup heater en deze aansluit.
Ik leef nog :-)
En mag er nog naast slapen:-)

Dacht dat ik eerder ook een h75 had, maar was een h70

Wel iets gevonden.
Mss daar ergens in terug bladeren:
https://gathering.tweaker...message/57530318#57530318

Was benieuwd hoe liep, en bijna geen defrost :- 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 05:38:
[...]

Ik leef nog :-)
En mag er nog naast slapen:-)

Dacht dat ik eerder ook een h75 had, maar was een h70

Wel iets gevonden.
Mss daar ergens in terug bladeren:
https://gathering.tweaker...message/57530318#57530318

Was benieuwd hoe liep, en bijna geen defrost :- 8) 8)
ik lees daar:
Nee dat is alleen voor de extra verwarming functie indien je ook dertig min lang 8 graden onder doel temperatuur blijft.

En die 30 minuten lijkt inderdaad redelijk op mijn interval. Dus ik heb de doeltemp nu op 7 graden boven de huidige temp gezet. Kijken of hij nu door gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Brr defrost ging hier vannacht van aanvoer 35 naar aanvoer 23 graden!
CoP nog tegen de 2.

Nu begint de buitensensor wel wat af te wijken ben ik bang.
-8 op de Pana, - 14 volgens google...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:59:

Zie bijv. H70:
Ook van mij nog een keer. Die OLP op de printplaat met dat lusje is voor de watertank (DHW/SWW) boiler heater OLP detectie. Die lus moet er in, anders start de boiler heater nooit op.

De interne heater heeft ook een OLP maar die zit elders direct op de printplaat gemoneerd en niet los te halen.

Overigens, de heater doet NIKS met de defrost.Let dus even goed op wat de heater WEL doet.
De defrost werkt als volgt:
- MODE 1 (standaard): waterpomp gaat op zijn max draaien om zoveel mogelijk warmte uit je huis te halen. Dit wordt via de warmtewisselaar over de gasleidingen naar de verdamper gestuurd zodat de verdamper kan ontdooien. Maar retour komt er dan natuurlijk erg koude gassen. Dat kan je warmtewisselaar in je binnenunit zo koud maken dat ie vast kan vriezen. Om dit te voorkomen draait de interne heater mee. Dus de heater helpt niet bij het ontdooien, maar juist om de water in je huis warm te houden zodat de warmtewisselaar als gevolg niet bevriest. Pak even de temperatuur van de 'heat exchanger' erbij in service portaal. Ben benieuwd wat die aangeeft bij de storing.
- MODE 2 (alleen bij t-cap en/of dubbele fan units): als de Tr te laag is (er is te weinig energie in het huis om MODE 1 te voldoen) begint MODE 2. In deze stand staat de pomp in huis stil. De compressor gaat op max vermogen en de gassen worden rond gepomp en op deze manier wordt de verdamper ontdooit En pas als de verdamper voldoende is opgewarmd stopt hij hiermee. Dit kan rustig 30-45 minuten duren. Deze modus is te herkennen aan zeer hoge compressor frequentie, geen waterflow en hoge energie verbruik.

En vraag, weet je zeker dat je de H75 krijgt tijdens een defrost? Ik zie daar niet echt een indicatie voor in je grafieken. De eerste error lijkt er wel op maar de tweede sowieso niet. Daar loopt de Ta nog op en ineens error.

En ja, ik vond je hoge druk wel erg hoog en je discharge temp als gevolg ook. Maar aan de andere kant, je hebt Ta van rond de 50 in de pieken. Dus dat is misschien niet echt te vergelijken.
Je outdoor piping is wel erg koud. Volgens mij is je verdamper echt diep bevroren.

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 09-02-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
alaintje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:35:
CoP nog tegen de 2.

Hier zegt google ook zoiets maar de warmtepomp en een andere buitensensor (zo'n 433mhz zendertje) zitten spoton op -9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:35:
CoP nog tegen de 2.

Dat laatste had ik ook:
-6 op pana data en op mijn online weerstation -12
Maar die -12 was heel kort dus wellicht dat dan door de bebouwing e.d. niet in woonkernen te meten is. Beetje net als op een zomeravond en he dorp uit fietst en de temperatuur in de open vlakte voor je gevoel ineens 5graden daalt 😋

Wel elke 3uur DF maar ook redelijke hoge rv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Overigens, de heater doet NIKS met de defrost.Let dus even goed op wat de heater WEL doet.
De defrost werkt als volgt:
- MODE 1 (standaard): waterpomp gaat op zijn max draaien om zoveel mogelijk warmte uit je huis te halen. Dit wordt via de warmtewisselaar over de gasleidingen naar de verdamper gestuurd zodat de verdamper kan ontdooien. Maar retour komt er dan natuurlijk erg koude gassen. Dat kan je warmtewisselaar in je binnenunit zo koud maken dat ie vast kan vriezen. Om dit te voorkomen draait de interne heater mee. Dus de heater helpt niet bij het ontdooien, maar juist om de water in je huis warm te houden zodat de warmtewisselaar als gevolg niet bevriest. Pak even de temperatuur van de 'heat exchanger' erbij in service portaal. Ben benieuwd wat die aangeeft bij de storing.
- MODE 2 (alleen bij t-cap en/of dubbele fan units): als de Tr te laag is (er is te weinig energie in het huis om MODE 1 te voldoen) begint MODE 2. In deze stand staat de pomp in huis stil. De compressor gaat op max vermogen en de gassen worden rond gepomp en op deze manier wordt de verdamper ontdooit En pas als de verdamper voldoende is opgewarmd stopt hij hiermee. Dit kan rustig 30-45 minuten duren. Deze modus is te herkennen aan zeer hoge compressor frequentie, geen waterflow en hoge energie verbruik.
Ik denk dat ik het daar niet mee eens ben.
Mijn WP is aangesloten op 2 groepen met op elke groep een S0 meter.
Groep1 is aansluiting1 in de panasonic, deze geeft gewoon aan wat de WP verbruikt.
Groep2 is aansluiting2 in de panasonic, deze geeft normaal ongeveer 0 aan.

Bij een defrost gaat groep1 terug naar "weinig" en schiet groep2 naar 3kW.
Dus als een defrost puur op eigen warmte gebeurt, waarom dan die 3kW op groep2?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat ik het daar niet mee eens ben.
Mijn WP is aangesloten op 2 groepen met op elke groep een S0 meter.
Groep1 is aansluiting1 in de panasonic, deze geeft gewoon aan wat de WP verbruikt.
Groep2 is aansluiting2 in de panasonic, deze geeft normaal ongeveer 0 aan.

Bij een defrost gaat groep1 terug naar "weinig" en schiet groep2 naar 3kW.
Dus als een defrost puur op eigen warmte gebeurt, waarom dan die 3kW op groep2?
Monoblock? Op groep2 is dat de heater. En zoals ik zeg draait de heater mee om je watercircuit warm te houden zodat de warmtewisselaar niet bevriest. Maar dat is dus indirect als gevolg van het ontdooien van de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Monoblock? Op groep2 is dat de heater. En zoals ik zeg draait de heater mee om je watercircuit warm te houden zodat de warmtewisselaar niet bevriest. Maar dat is dus indirect als gevolg van het ontdooien van de verdamper.
Split, dus de wisselaar hangt comfortabel op zolder.
En het is altijd bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Split, dus de wisselaar hangt comfortabel op zolder.
En het is altijd bij een defrost.
Maar zelfde verhaal. Op groep2 zit waarschijnlijk je heater. Verder veranderd er niks aan de logica :)
Ik zeg niet dat de heater niet draait. Dat doet ie wel. Maar alleen omdat je water niet warm genoeg is om de wisselaar warm te houden. Niet om de verdamper te ontdooien.

[ Voor 21% gewijzigd door thehog op 09-02-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Nou ik heb net de heater op een andere groep gehangen waar alleen de zonnepanelen op zitten.

Kijken of we dan nog steeds die melding krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:32:
Nou ik heb net de heater op een andere groep gehangen waar alleen de zonnepanelen op zitten.

Kijken of we dan nog steeds die melding krijgen
Wat maakt dat uit? Je groep knalt er toch niet uit? Je krijgt die melding omdat je warmtewisselaar niet warm gehouden kan worden. Check de temperatuur van de warmtewisselaar eens tijdens defrost. (TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp in heishamon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Dat laatste had ik ook:
-6 op pana data en op mijn online weerstation -12
Maar die -12 was heel kort dus wellicht dat dan door de bebouwing e.d. niet in woonkernen te meten is. Beetje net als op een zomeravond en he dorp uit fietst en de temperatuur in de open vlakte voor je gevoel ineens 5graden daalt 😋

Wel elke 3uur DF maar ook redelijke hoge rv
De gegevens van de pseudo hardware "Buienradar" in Domoticz komen goed overeen met de dichtstbijzijnde KNMI stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Wat maakt dat uit? Je groep knalt er toch niet uit? Je krijgt die melding omdat je warmtewisselaar niet warm gehouden kan worden. Check de temperatuur van de warmtewisselaar eens tijdens defrost. (TOP49 Main_Hex_Outlet_Temp in heishamon)
Ik heb helaas geen heishamon alleen de binnen thermostaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Nou ik denk dat er een miscommunicatie is geweest tussen mij en de elektricien en dat er wel 2 kabels naar het monobloc lopen maar dat deze beide op de zelfde groep zitten.

Ik had hem een uur geleden dus op 35 graden gezet terwijl het water maar 20 was en hij heeft de H75 melding niet meer gegeven in het afgelopen uur. En heeft net een complete defrost gelopen nu stond precies nu ook de zon op de unit.

Ik heb helaas geen heishamon alleen de binnen thermostaat.
Ja maar het maakt niet uit of die kabels in zelfde groep zitten of niet voor die H75 error. Dan zou de groep er uit knallen maar dan is ook je hele warmtepomp er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ja maar het maakt niet uit of die kabels in zelfde groep zitten of niet voor die error. Dan zou de groep er uit knallen maar dan is ook je hele warmtepomp er uit.
Ja geen idee

[ Voor 56% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Ja ik doe gewoon wat ik altijd doe dingen proberen uit te sluiten. De run die hij nu maakt is het langste sinds dat ik deze problemen gister ochtend kreeg. Ook is mijn aanvoer temperatuur nu al naar 32 graden en mijn retour naar 27 dit was 2 uur geleden nog 20 en 15. En heb ik sinds de problemen begonnen niet meer boven de 25 gezien. Maar het is wel zo dat de zon er nu op staat dus kan toeval zijn.

Ik ga een uurtje slapen (mijn zoon heeft me de hele nacht wakker gehouden) en meld me dan weer dan staat de zon namelijk niet meer op de unit.
Hier is de buitentemperatuur vanmorgen "fors gestegen", wat het wellicht ook ingewikkelder maakt om dingen uit te sluiten.
Als het eraan zou liggen dat er 2 zware belastingen op 1 groep zaten (terwijl de zekering het hield), zou dat betekenen dat er in je meterkast iets goed mis zit. Want dan zou dus bij hoge belasting iets gebeuren waardoor de storing optreedt, wat betekent dat er ergens iets met een relatief hoge weerstand (een slecht contact of een te dunne draad) zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Ik zie ook andere resultaten vandaag (LV?), waar de DF gisteren minimaal 30 min duurde, is het nu wel in 15 min klaar ook is het verloop anders.
Dus inderdaad, vergelijken kan wel eens moeilijk zijn... (en kan het zijn dat de H75 nu niet komt)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Vannacht hier -12,1 graad. Toen we vanochtend beneden kwamen temperatuur woonkamer 20,0 graad.
Ben zeer content tot nu toe. Vannacht nog kouder, zien hoe het dan gaat.

Cop ging richting 2,1 maar stijgt al weer (2,16) evenals de temperatuur, nu nog maar -3

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Het lijkt het opgelost te hebben en waar mijn heater on time vanochtend nog maar op 1 uur stond is het nu 5 uur.

Hoe het kan dat mijn groep niet is gesprongen is mij echter een raadsel daar het 2 directe kabels zijn en 2.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 14:57
Is er al een idee wanneer de T-CAP r32 te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impacts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-07 14:12
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:32:

Hoe het kan dat mijn groep niet is gesprongen is mij echter een raadsel daar het 2 directe kabels zijn en 2.5mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeyIecXTtJoVoX0uTiZaPTfkU9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nj4hzxNmgDMBCFo0V4LiBLZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Leuk maar er staat niks over de lengte in het tabel dus klopt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Lengte moet erin (zoals @thehog correct meldt).

@Sen
Misschien is deze beter:
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
Hier zelf je data opgeven ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

pgeene schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Lengte moet erin (zoals @thehog correct meldt).

@Sen
Misschien is deze beter:
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
Hier zelf je data opgeven ;)
Jah de lengte is ongeveer 20 meter dus 2.5mm is prima.

[ Voor 42% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Het lijkt het opgelost te hebben en waar mijn heater on time vanochtend nog maar op 1 uur stond is het nu 5 uur.

Kabeldikte heeft echt helemaal niks te maken met de zekering.
(nouja, als mieren*ker wel want een echt te dunne kabel smelt zelf eerder dan je zekering)
Of ik snap niet wat je bedoelt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:
[...]

Als het eraan zou liggen dat er 2 zware belastingen op 1 groep zaten (terwijl de zekering het hield), zou dat betekenen dat er in je meterkast iets goed mis zit. Want dan zou dus bij hoge belasting iets gebeuren waardoor de storing optreedt, wat betekent dat er ergens iets met een relatief hoge weerstand (een slecht contact of een te dunne draad) zit. :X
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Kabeldikte heeft echt helemaal niks te maken met de zekering.
(nouja, als mieren*ker wel want een echt te dunne kabel smelt zelf eerder dan je zekering)
Of ik snap niet wat je bedoelt. :?
Mijn reply met kabeldikte en directe lijn was dus op bovenstaande comment van jouw. Dat ik het niet snapte omdat het dus 2.5mm is en direct zonder verdere verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De stroom door de automaat wordt niet bepaald door je kabeldikte maar door de belasting, je warmtepomp dus.

Als ik het verhaal van @thehog mag geloven, en waarom niet, wordt bij een defrost de backup heater bijgeschakeld terwijl de pomp warmte naar buiten pompt. Daar heeft de compressor geen moeite mee want hij pompt van hoge naar lage temperatuur. Daardoor is dan alleen de backup heater van 3kW de belasting. Die komt dus niet boven de maximale belasting van een 16A automaat, 3680W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
[...]

[...]

Mijn reply met kabeldikte en directe lijn was dus op bovenstaande comment van jouw. Dat ik het niet snapte omdat het dus 2.5mm is en direct zonder verdere verbindingen.
Los schroefje bij je automaat, wellicht gebruik je zo'n groepenkast waar de automaten in een rails geprikt worden en zit daar iets niet helemaal vast, een draad tussen groep en aardlek of tussen aardlek en hoofdzekering, of... nouja, mogelijkheden genoeg nog voor een slecht contact. De groepenkast is niet heilig en "altijd goed". Of nog erger, je automaat/zekering werkt helemaal niet en had er allang uit moeten klappen maar doet dat niet omdat ie blijft hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:34:
[...]

De stroom door de automaat wordt niet bepaald door je kabeldikte maar door de belasting, je warmtepomp dus.

Als ik het verhaal van @thehog mag geloven, en waarom niet, wordt bij een defrost de backup heater bijgeschakeld terwijl de pomp warmte naar buiten pompt. Daar heeft de compressor geen moeite mee want hij pompt van hoge naar lage temperatuur. Daardoor is dan alleen de backup heater van 3kW de belasting. Die komt dus niet boven de maximale belasting van een 16A automaat, 3680W.
Op dit moment gebruikt mijn warmtepomp volgens zichzelf 4600Watt en ik heb even voor de rest alles uit gezet en ik kom inderdaad in de buurt van dat als ik op mijn meter kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Sen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Op dit moment gebruikt mijn warmtepomp volgens zichzelf 4600Watt en ik heb even voor de rest alles uit gezet en ik kom inderdaad in de buurt van dat als ik op mijn meter kijk.
4600W is grofweg 19,5A. en je zekering is 16A? :X

Wat ik net zei: "Of nog erger, je automaat/zekering werkt helemaal niet en had er allang uit moeten klappen maar doet dat niet omdat ie blijft hangen..." :F

[ Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 09-02-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:37:
[...]

4600W is grofweg 19,5A. en je zekering is 16A? :X
Ja nu zitten ze op 2 aparte groepen.

[ Voor 49% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Waarom zou je er voor kiezen om back-up + wp op 1 groep te zetten? Dat is vragen om problemen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1 ... 16 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.