Frans, is het dan zo dat ik met 12kw 3-fase warmptepomp ook 3 kwh interne heater heb? Da's wel weinig als noodgeval
Dan zal ik het instellen op 3 kwh. Een kwaliteitsreview op de installatie door een derde partij heeft wel aangegeven dat mijn interne heater doorgelust is op zelfde aansluiting als de units zelf. Is dat problematisch? Het is 400V-16A zekering. Ik heb naar 3-fase aansluiting laten omzetten bij de netwerkbeheerder, dus ik neem dan aan dat 3-fase ook iets is dat we warmtepomp benut. Volgens mij moet dat wel voor 12 kwh. Zien jullie hier nog issues in?
De interne en externe heaters zitten op supply 2. En bij de 9kW hebben ze gekozen voor een 1-fase SP2.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Bij de 3-fase 9kW zou er een 9kW heater in moeten zitten op dezelfde supply 1 Maar ik kan alleen maar 3kW selecteren. Ben nog aan het uitzoeken waarom.
Thx theHog... Hahah ik dacht dus dat de defrost een probleem was.
Hoe lang kan de defrost wel niet duren dna met deze temperaturen, denk hier dan wel tot een uur als ik het zo bekijk, met de 12 kwh T-CAP?
Het rare is dan dat ik defrost nooit effectief meer zo mooi zie gebeuren als voorheen. Zien jullie wel effect buiten, stoom uitblazen oid ? Omdat ik voorheen de H75 error kreeg (room heater uit), dacht ik even dat de H75 error vervangen was door een vorstvlokje indicator (minder harde error, maar zelfde effect: geen opwarming, maar goed dat zal dan tijdelijk zijn).
OK interessant om te leren over die setting. Ik zal deze met service manual controleren of dit DHW boiler of backup heater capaciteit betreft. Maar eerst is mijn uitdaging nog de capaciteit uberhaupt ergens te vinden? Staat dit op de interne elementen? Ik zie het nergens in de installatie documentatie staan voor tank en backup heater. Stel
Het rare is dan dat ik defrost nooit effectief meer zo mooi zie gebeuren als voorheen. Zien jullie wel effect buiten, stoom uitblazen oid ? Omdat ik voorheen de H75 error kreeg (room heater uit), dacht ik even dat de H75 error vervangen was door een vorstvlokje indicator (minder harde error, maar zelfde effect: geen opwarming, maar goed dat zal dan tijdelijk zijn).
OK interessant om te leren over die setting. Ik zal deze met service manual controleren of dit DHW boiler of backup heater capaciteit betreft. Maar eerst is mijn uitdaging nog de capaciteit uberhaupt ergens te vinden? Staat dit op de interne elementen? Ik zie het nergens in de installatie documentatie staan voor tank en backup heater. Stel
Dit plaatje zou mij vertellen dat er een 3-fase backup heater in zit.FransvWoerkom schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:42:
[...]
De interne en externe heaters zitten op supply 2. En bij de 9kW hebben ze gekozen voor een 1-fase SP2.
edit: zou het 3-fase, 1kW per fase zijn dan
/f/image/Cho8PorJ0QFtxDcTBlkint70.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 07-02-2021 16:49 ]
Bedoel je echt het Device Error ? Deze is namelijk vervangen door Alert (van type Alert, want daarop kon je een notificatie aanzetten).vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:54:
Nog even een andere vraag. In domoticz heb ik bij de HeishamonMQTT device 'Pana WP - Error' een notificatie ingesteld. Nu krijg ik elke circa 12 tot 16 uur de volgende melding:
code:
1 Sensor Pana WP - Error Last Update: 2021-02-7 14:30:00 [= 0 minutes]
In de pana zelf staat niets in error history. Welk type notificatie moet ik aanzetten? Je kan kiezen tussen 'Verbruik' en 'Last Update'.
Ik neem aan dat:
(1) de notificatie komt door type notificatie 'Last Update'
(2) ik deze notificatie kan uitzetten omdat deze geen echte error doorgeeft
(3) 'Verbruik' is wel de juiste en mocht er error zijn dan krijg ik die via dit type door?
@MarFan, kan jij hier iets over zeggen?
Ik zal zelf even een notificatie erop zetten (op de alert) en kijken wat er gebeurd....
Pana WC12H9E8 / 1000L
Is het trouwens een issue dat mijn booster heater is doorgelust in het licht van jullie discussie? Weet de capacteit dus niet, maar voor een 300L vat en samen met interne heater / 12 kwh warmtepomp gecombineerd ? Of gewoon niet steriliseren en defrosten tegelijk? Er zijn al meerdere mensen die dit dubieus vinden, zoek graag nog een bevestiging. En als ik het nu goed begrijp heeft de booster heater helemaal niets met defrosting te maken?
:strip_exif()/f/image/mDM8g69pOZU5CuWPAAoqZ6FX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 9 kW t-cap en ik kan ook maar een 3 kW heater selecteren.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Bij de 3-fase 9kW zou er een 9kW heater in moeten zitten op dezelfde supply 1 Maar ik kan alleen maar 3kW selecteren. Ben nog aan het uitzoeken waarom.
Lees even wat voor antwoord ik je gaf hierover. Die aansluiting is de OLP en niet de booster zelf.Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:50:
Is het trouwens een issue dat mijn booster heater is doorgelust in het licht van jullie discussie? Weet de capacteit dus niet, maar voor een 300L vat en samen met interne heater / 12 kwh warmtepomp gecombineerd ? Of gewoon niet steriliseren en defrosten tegelijk? Er zijn al meerdere mensen die dit dubieus vinden, zoek graag nog een bevestiging. En als ik het nu goed begrijp heeft de booster heater helemaal niets met defrosting te maken?
[Afbeelding]
Booster heater is voor je boiler. Staat los van de rest.
Tja ik ben per abuis. Dacht altijd dat er een 3x 3kw heater in zat, in totaal 9kW dus. Maar het is 3x 1kW blijkbaarpicardo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:51:
[...]
Ik heb een 9 kW t-cap en ik kan ook maar een 3 kW heater selecteren.
Na alle teijfel toch hem maar ff 8cm omhoog gezet.
Weet iemand zo ff snel hoe ik hm extra kan defrostrn handmatig?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Defrost request knopje in de controller menuErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:57:
Na alle teijfel toch hem maar ff 8cm omhoog gezet.
Deze toch? (wil ff geen fout maken nu)thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:59:
[...]
Defrost request knopje in de controller menu
:strip_exif()/f/image/WAtu6rCkdTNzytR86C6jEdRT.jpg?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
jaErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Deze toch? (wil ff geen fout maken nu)
[Afbeelding]
grappig ik dacht dat het gewoon 1 fase 3kW was of 3 fase 9kWthehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Dit plaatje zou mij vertellen dat er een 3-fase backup heater in zit.
[Afbeelding]
is het mogelijk het element even handmatig aan te zetten op een makkelijke manier, dan kan ik het gewoon aflezen op het verbruik per fase.
force heater aanzetten in de controller menu (eerst operation uit zetten)twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:14:
[...]
grappig ik dacht dat het gewoon 1 fase 3kW was of 3 fase 9kW
is het mogelijk het element even handmatig aan te zetten op een makkelijke manier, dan kan ik het gewoon aflezen op het verbruik per fase.
mbt de Heater discussie, wat doet de Force_Heater_State button?
extra capaciteit tijdens een defrost of extra capaciteit tijdens verwarmen ? Of geen van beide
extra capaciteit tijdens een defrost of extra capaciteit tijdens verwarmen ? Of geen van beide
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dat is de state van de 'force heater' keuze uit de controller menu.MarFan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:16:
mbt de Heater discussie, wat doet de Force_Heater_State button?
Dat je volledig op de heater draait en de compressor dus uit. (bijv. omdat je compressor stuk is). Je kan ook in de service menu 'force heater auto' zetten zodat deze modus automatisch aangaat als er een error is die gerelateerd is aan een compressor etc error.
[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 07-02-2021 17:18 ]
Ok, wilde kijken of ik de defrost wat sneller kon laten verlopen... maar daar is het dus niet voor.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Dat is de state van de 'force heater' keuze uit de controller menu.
Dat je volledig op de heater draait en de compressor dus uit. (bijv. omdat je compressor stuk is). Je kan ook in de service menu 'force heater auto' zetten zodat deze modus automatisch aangaat als er een error is die gerelateerd is aan een compressor etc error.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dank allemaal! Dus wat je kan instellen is ook de max interne element? Dus bij mij 3/6/9 KWH, dan kan ik 9 KWH doen voor beste defrosts hulp indien nodig. Volgens mij heeft 12 kwh inderdaad 9 kwh interne heater op 3-fase namelijk
Nou ben ik in de war... wat bedoel je met 'beste defrost hulp'Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:33:
Dank allemaal! Dus wat je kan instellen is ook de max interne element? Dus bij mij 3/6/9 KWH, dan kan ik 9 KWH doen voor beste defrosts hulp indien nodig. Volgens mij heeft 12 kwh inderdaad 9 kwh interne heater op 3-fase namelijk
Pana WC12H9E8 / 1000L
Lekker elke 40 minuten een defrost. Heerlijk die dhps omkasting....
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
zo makkelijk, ik zat weer veel te moeilijk te denken.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:15:
[...]
force heater aanzetten in de controller menu (eerst operation uit zetten)
Maar er is resultaat.. het is idd 3fase 3 x 1 kW fases liepen nagenoeg gelijk op wel grappig dat zou je niet verwachten gezien die 1F automaat in de pana zelf. het schema klopt dus.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 07-02-2021 17:56 ]
Ja als je hem op 9 zet dan helpt ie het hardst mee als het moet. Er van uitgaande dat je installateur er wel rekening mee heeft gehouden qua zekering en bekabelingBabsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:33:
En je hebt er dus niks aan als vervanging, alleen in de lente en herfst. 3kW is echt niet genoeg voor nutwain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:46:
[...]
zo makkelijk, ik zat weer veel te moeilijk te denken.
Maar er is resultaat.. het is idd 3fase 3 x 1 kW fases liepen nagenoeg gelijk op wel grappig dat zou je niet verwachten gezien die 1F automaat in de pana zelf. het schema klopt dus.
Het helpt mij niet eens om onder de mode 2 defrost uit te komen (daarvoor moet de Tr boven de 27 gr blijven), De heater start wel maar het water koelt te veel af en mijn vloer levert niet genoeg capaciteit om retour het water op 27 te houden.
via pwr sply 2 zit dus nog wel een 1 fase booster heater, wat gaat dat ding dan doenthehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:04:
[...]
En je hebt er dus niks aan als vervanging, alleen in de lente en herfst. 3kW is echt niet genoeg voor nu
Het helpt mij niet eens om onder de mode 2 defrost uit te komen (daarvoor moet de Tr boven de 27 gr blijven), De heater start wel maar het water koelt te veel af en mijn vloer levert niet genoeg capaciteit om retour het water op 27 te houden.
Ik moet toch van de zomer de handleiding eens echt goed gaan lezen.
Ik heb in mijn grafieken een Verbruik/RV gemaakt. [ waarbij groen RV is ]Me Albert schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:42:
Relatieve vochtigheid is gezakt. Vannacht hier 92% en nu 83%. Tot 8 uur ieder uur nu steeds meer tijd ertussen ruim 2 uur. WP draait op 75Hz.
Als het in de loop van de week nog kouder wordt zal de rel vochtigheid verder afnemen en ook het aantal defrostst.
/f/image/67m0hzmlDhSY79mlyegED70i.png?f=fotoalbum_large)
Waarin ook mooi te zien is wat de RV doet met DF
@vandermark Ikke tussen Anrhem en Nijmegen.. Jij iets hoger op die berg, dus zal iets schelen..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Die is voor de externe booster voor je DHW boiler als je die hebttwain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:13:
[...]
via pwr sply 2 zit dus nog wel een 1 fase booster heater, wat gaat dat ding dan doen![]()
Ik moet toch van de zomer de handleiding eens echt goed gaan lezen.tegen de tijd dat de wp volledig staat te draaien hier snap ik het dan
(ik draai hier in principe alleen SWW op dit moment, gaat wel lekker rap met een 9KW Tcap.)
Ja, je hebt volstrekt gelijk.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Dit plaatje zou mij vertellen dat er een 3-fase backup heater in zit.
[Afbeelding]
Je vraagt je af waarom daar een 2e power supply aansluiting zit.
Daar kan ik wel meerdere redenen voor bedenkenFransvWoerkom schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:26:
[...]
Ja, je hebt volstrekt gelijk.
Je vraagt je af waarom daar een 2e power supply aansluiting zit.
Sorry voor de verwarring. Ook @Babsanthehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Tja ik ben per abuis. Dacht altijd dat er een 3x 3kw heater in zat, in totaal 9kW dus. Maar het is 3x 1kW blijkbaar
In de 3-fase 12H en 16H zit een drievoudige backup heater van 3*3kW. Die zit aan power supply 2. In het installateursmenu onder system kun je kiezen voor 3, 6 of 9kW. Voor verdeling over de fasen van je huisaansluiting: bij keuze voor 3kW komt de heater op L3.
In de 09H zit een backup heater van 3kW. In de 1-fase 12H een backup heater van 3 of 6kW. De 1-fase 16H bestaat niet als T-cap, wel als D, en dan met een 3 of 6kW backup heater.
[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 07-02-2021 20:12 ]
Ja helder. Gaan we voor 9kwh dan als backup, want heb 3-fase 12 kWh. Dat kan het zelfs aardig alleen trekken hier gezien de naisolatie. Misschien een reden waarom ze me zo overgedimensioneerd hebben met 12 kWh.
Nog een andere vraag, wil dit beest nu eens volledig onder controle krijgen. Ik heb een buffervat 100L op de retour zitten. Een Vaillant man zegt dat dit voor hem erg gebruikelijk is. Maar nu ik een meer Panasonic gefocust installateur spreek is het voor hem een rode vlag. Reden: pomp draait 4500rpm en dat om slechts een flow van 18L per minuut te realiseren. Ligt waarschijnlijk aan mijn 22mm hoofdleidingen cv systerm. Is dit kwalijk en zwaar voor de pomp? De pomp moet wel 60+8+15 M2 stukken vvw rondpompen (geen aparte pomp daartoe) en 5 jagas bereiken.
Is het aan te raden het buffervat zo te plaatsen volgens adviezen pana, dus 2 circuits en aparte pomp op circuit van de verwarmingen? Dan zou de pomp veel rustiger gaan draaien volgens mij. Maar zijn er ook nog andere voordelen, efficiency etc?
Nog een andere vraag, wil dit beest nu eens volledig onder controle krijgen. Ik heb een buffervat 100L op de retour zitten. Een Vaillant man zegt dat dit voor hem erg gebruikelijk is. Maar nu ik een meer Panasonic gefocust installateur spreek is het voor hem een rode vlag. Reden: pomp draait 4500rpm en dat om slechts een flow van 18L per minuut te realiseren. Ligt waarschijnlijk aan mijn 22mm hoofdleidingen cv systerm. Is dit kwalijk en zwaar voor de pomp? De pomp moet wel 60+8+15 M2 stukken vvw rondpompen (geen aparte pomp daartoe) en 5 jagas bereiken.
Is het aan te raden het buffervat zo te plaatsen volgens adviezen pana, dus 2 circuits en aparte pomp op circuit van de verwarmingen? Dan zou de pomp veel rustiger gaan draaien volgens mij. Maar zijn er ook nog andere voordelen, efficiency etc?
Minder gezamenlijk stroom verbruik. Pomp in je wp is niet bepaald zuinigBabsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:01:
Ja helder. Gaan we voor 9kwh dan als backup, want heb 3-fase 12 kWh. Dat kan het zelfs aardig alleen trekken hier gezien de naisolatie. Misschien een reden waarom ze me zo overgedimensioneerd hebben met 12 kWh.
1 PVoutput . Dongen NB
Een gasketel doet zonder stroom ook niets dus in die zin maakt het niets uitWolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:47:
Dit soort berichten wil je eigenlijk niet lezen als monoblock bezitter![]()
Stroomstoring Boskoop ivm brand trafohuis: 18:40, verwachte oplostijd 03:00
Verder was er vandaag nog een stroomstoring in Rotterdam, daar duurde het gelukkig maar een klein uurtje.
Gas bevriest niet....._Piwi_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:51:
[...]
Een gasketel doet zonder stroom ook niets dus in die zin maakt het niets uit
1 PVoutput . Dongen NB
Behalve dat die cv ketel hoog en droog staat 😋_Piwi_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:51:
[...]
Een gasketel doet zonder stroom ook niets dus in die zin maakt het niets uit
Maar dat zou wel wat wezen ja, stroom eraf.... misschien scriptje in domoticz met stroom uit is klep open op riool van het cv water ? 😋😂🤣
In een volgende woning zou ik gaan werken met een buffervat op de pana, en dan los twee cv groepen met pomp erop. Het maakt je flexibeler in aansturen temperatuur, en je zou je vat overdag (zonnestroom en betere cop) kunnen laden en deze tijdens en daarna in je cv circuit kunnen inzetten. Of je dat 100liter zoden aan de dijk zet weet ik nog niet.Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:01:
Nu is je buffervat meer een vergroting van je huidige cv, als dat nodig is, prima toch?
De echte buffervat opstelling is natuurlijk ook een wat uitgebreidere opstelling dus als daar verder geen reden voor is behalve werk van de waterpomp?
Dat is nog niet eens zo'n gek idee. Maar dan een klep die op stroom gehouden altijd dicht zit. Valt stroom uit, gaat de klep automatisch open. Prima te doen met een 2-weg klep met veerbelaste motor. Alleen wel zonde van het verbruik wellicht. Of een normale klep met een kleine accu die hem open gooit als stroom wegvalt.ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:00:
[...]
Behalve dat die cv ketel hoog en droog staat 😋
Maar dat zou wel wat wezen ja, stroom eraf.... misschien scriptje in domoticz met stroom uit is klep open op riool van het cv water ? 😋😂🤣
@Dylantje2 lees je mee
Beetje zonde om het water “te vroeg” te lozen.ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:00:
[...]
Behalve dat die cv ketel hoog en droog staat 😋
Het is ook een beetje de vraag tot hoe ver je durft te gaan. 4 uur stroomloos of 12 uur. Zonder stroom werken de sensoren (ds18b20) ook niet dus ik ben al blij dat mijn kamstrup (met batterij) nog de temperatuur kan tonen van het water in de buizen.
Ik ga er trouwens vanuit dat de meeste DHZ-ers geen glycol hebben toegevoegd
Een 'normaal open' magneetventiel met een UPS dan? UPS leeg, klep gaat open. Kan een hele kleine ups zijn voor bijv. 2 uur te overbruggen.Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:08:
[...]
Beetje zonde om het water “te vroeg” te lozen.
Het is ook een beetje de vraag tot hoe ver je durft te gaan. 4 uur stroomloos of 12 uur. Zonder stroom werken de sensoren (ds18b20) ook niet dus ik ben al blij dat mijn kamstrup (met batterij) nog de temperatuur kan tonen van het water in de buizen.
Ik ga er trouwens vanuit dat de meeste DHZ-ers geen glycol hebben toegevoegd
Ik zat ook maar wat te dollen, had nog niet eens aan accu systeem gedacht 😋thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:08:
[...]
Dat is nog niet eens zo'n gek idee. Maar dan een klep die op stroom gehouden altijd dicht zit. Valt stroom uit, gaat de klep automatisch open. Prima te doen met een 2-weg klep met veerbelaste motor. Alleen wel zonde van het verbruik wellicht. Of een normale klep met een kleine accu die hem open gooit als stroom wegvalt.
@Dylantje2 lees je mee
Wel zou je (met een accu dan) kunnen denken aan een alarm als temp is onder 0 en 230v is weg dan wakker worden!! 👍
Ik dacht dan aan zoiets https://tameson.nl/kleppe...essing-0p0-12bar-fkm.html
Met een 12v accu er bij en standaard aan een 230v accu lader.
230v valt weg, accu houdt de klep dicht. Accu leeg en je water spoelt weg.
Ik ga het niet meer opzoeken, maar meer dan een jaar geleden is er over dit onderwerp lang gepost. Conclusie was toen kort samengevat “je krijgt hem niet leeg”.thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:17:
Ik dacht dan aan zoiets https://tameson.nl/kleppe...essing-0p0-12bar-fkm.html
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zou zeggen met aftap op laagste punt en dankzij wat hevelwerking dat je een heel eind komt. Maarja voor mijzelf met een split hoef ik daar geen zorgen over te makent.oswald schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:21:
[...]
Ik ga het niet meer opzoeken, maar meer dan een jaar geleden is er over dit onderwerp lang gepost. Conclusie was toen kort samengevat “je krijgt hem niet leeg”.
Voor hetzelfde geld kan je ook een klein aggregaatje kopen voor een stukje noodbedrijf, mocht je daardoor lekkerder slapen.
Of een accu met een omvormer om de pomp te laten draaien
Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker
Volgens mij had @Domba een aparte pomp binnenshuis die hij dan liet draaien op een backup stroomvoorziening. De pomp in de buitenunit van de warmtepomp zou dan logischerwijs geen blokkade zijn.burnerchief schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:34:
Of een accu met een omvormer om de pomp te laten draaien
Lijkt mij een stuk makkelijker dan magneetpompen die niet goed tegen vervuiling kunnen.
Je zou verwachten dat die backup pomp dan de hele tijd als hij normaal stil staat een ontzettende weerstand levert. Nou ben ik geen pompexpert trouwens.Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:40:
[...]
Volgens mij had @Domba een aparte pomp binnenshuis die hij dan liet draaien op een backup stroomvoorziening. De pomp in de buitenunit van de warmtepomp zou dan logischerwijs geen blokkade zijn.
Lijkt mij een stuk makkelijker dan magneetpompen die niet goed tegen vervuiling kunnen.
Ik lees mee..:-)thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Je zou verwachten dat die backup pomp dan de hele tijd als hij normaal stil staat een ontzettende weerstand levert. Nou ben ik geen pompexpert trouwens.
NO klep al vaker aan gedacht maar is bijna kansloos.
Je krijgt het systeem niet leeg..
Maar ik heb 3 Opties.
1 glycol als we regelmatig langdurige stroomstoringen hebben.
2 Als de WP problemen heeft, een compressor
3 Als er grote storing is:
2 Zoontjes en :
:strip_exif()/f/image/KKpnqJZw0jPOBptAwzL5kmXx.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik eigenlijk een fietspomp zoek die veel volume verzet..[ schijnt een dubbelwerkende te zijn ]
Maar voor nu 2 tienerjongens die het wel spannend vinden een WP leegpompen.. als die ouwe er niet is..
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 07-02-2021 23:13 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:46:
Thx theHog... Hahah ik dacht dus dat de defrost een probleem was.Hoe lang kan de defrost wel niet duren dna met deze temperaturen, denk hier dan wel tot een uur als ik het zo bekijk, met de 12 kwh T-CAP?
n? Ik zie het nergens in de installatie documentatie staan voor tank en backup heater. Stel
:strip_exif()/f/image/4eKxPfxiVEYRIDgVbKYGwTCG.jpg?f=fotoalbum_large)
Defrost duurt hier max 10 minuten zonder backupheater en om de 2 uur ;-)
T-cap 12kw
Je zou inderdaad een andere pomp parellel over mono kunnen zetten, eventueel automatisch met een solenoid...
De 5h biedt geen weerstand als hij uit staat en de cv aan..als hij eenmaal draait dan krijgt de cv er juist weer geen druppel tussen geperst en gaat de CV in zijn eigen mini circuit draaien bij mij.
In mijn geval dus of de pana pomp zien te vinden op de pcb (maar daar ligt nu veel sneeuw op een schuin dak van 20 graden helling
).
Of de cv pomp aan zien te krijgen.
Zijn helaas beide geloof ik 230v pompen
.
Zullen waxinelichtjes het ook doen onder de mono
?
De 5h biedt geen weerstand als hij uit staat en de cv aan..als hij eenmaal draait dan krijgt de cv er juist weer geen druppel tussen geperst en gaat de CV in zijn eigen mini circuit draaien bij mij.
In mijn geval dus of de pana pomp zien te vinden op de pcb (maar daar ligt nu veel sneeuw op een schuin dak van 20 graden helling
Of de cv pomp aan zien te krijgen.
Zijn helaas beide geloof ik 230v pompen
Zullen waxinelichtjes het ook doen onder de mono
[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 08-02-2021 00:52 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik ga voor de optie losse omvormer met accu in huis halen, stekker aan maken voor domotica en een standby van warmtepomp.
Als het dan onder 0 is vraagt de wp onder de 100w om vorstvrij te blijven dus met een 160ah accu en een 350w omvormer ben je vrij goedkoop klaar. En kun je ook je domotica en misschien 1of2 lampen aansluiten. Mooi zomer projectje :-)
Voor nu nog maar 1 DF vandaag gehad (ok de laatste gister net voor middernacht 😋)
Zat ruim 7uur tussen, dat geeft wel goed gevoel voor de komende dagen.
Draait nu nog op 54 hz al 24/7 maar dat zal nog wel stukje gaan oplopen denk ik.
Als het dan onder 0 is vraagt de wp onder de 100w om vorstvrij te blijven dus met een 160ah accu en een 350w omvormer ben je vrij goedkoop klaar. En kun je ook je domotica en misschien 1of2 lampen aansluiten. Mooi zomer projectje :-)
Voor nu nog maar 1 DF vandaag gehad (ok de laatste gister net voor middernacht 😋)
Zat ruim 7uur tussen, dat geeft wel goed gevoel voor de komende dagen.
Draait nu nog op 54 hz al 24/7 maar dat zal nog wel stukje gaan oplopen denk ik.
Hier 43Hz op Ta28. WAR only nu.
Ik zat wel te denken: Komende dagen krijgen we temp verschillen van circa 9 graden tussen overdags en nacht. Dan gaat de War de Ta 2 of 3 keer een graad omhoog en weer omlaag doen. In de nacht is het het koudst. Stel dat de WAR de Ta varieert van 28 (-6 buiten) tot 31 (-15 buiten). Kan ik dan niet beter overschakelen op vaste Ta en die er tussen in zetten? Overdags iets warmer dan gewenst en 's nachts iets kouder. Maar de vloer en de Pana blijven goed stabiel hetzelfde doen in plaats van dat we in 24 uur wellicht wel 6 (3 omhoog en 3 omlaag) Ta veranderingen krijgen.
Ik zat wel te denken: Komende dagen krijgen we temp verschillen van circa 9 graden tussen overdags en nacht. Dan gaat de War de Ta 2 of 3 keer een graad omhoog en weer omlaag doen. In de nacht is het het koudst. Stel dat de WAR de Ta varieert van 28 (-6 buiten) tot 31 (-15 buiten). Kan ik dan niet beter overschakelen op vaste Ta en die er tussen in zetten? Overdags iets warmer dan gewenst en 's nachts iets kouder. Maar de vloer en de Pana blijven goed stabiel hetzelfde doen in plaats van dat we in 24 uur wellicht wel 6 (3 omhoog en 3 omlaag) Ta veranderingen krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door vandermark op 08-02-2021 08:05 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Vandaar dat ik mijn war stooklijn tijdelijk aangepast naar de gewenste Ta(vooraf geschatte dus moet nog blijken 😋) heb gezet met een buitentemp al van 0vandermark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:56:
Hier 43Hz op Ta28. WAR only nu.
Hierdoor blijft hij hele week gelijk.
Edit: dit komt dus aardig neer op wat jij voorstelt.
WAR is mooi, maar met een zeer traag systeem zou die minder snel moet switchen, ik zou wel durven werken met 24uurs gemiddelde tbuiten.
Want nachtverlaging werkt ook niet als je gewenst Ta omhoog schiet door dalende nacht temp. Uiteraard alles afhankelijk van je systeem en vooral isolatie.
Ga vanaf donderdag eens testen met nachtverlaging shift -1
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 08-02-2021 08:19 ]
Ja, ga ik ook doen vandaag.
Vraag die ik nog wel heb. Is de Shift Ta functie helemaal gelijk bij vaste temperatuur in plaats van WAR, ook in de HeishamonMQTT plugin @MarFan? Vraag is vooral of een script die de Shift aanpast blijft werken met een vast temp stooklijn in plaats van een WAR stooklijn.
Vraag die ik nog wel heb. Is de Shift Ta functie helemaal gelijk bij vaste temperatuur in plaats van WAR, ook in de HeishamonMQTT plugin @MarFan? Vraag is vooral of een script die de Shift aanpast blijft werken met een vast temp stooklijn in plaats van een WAR stooklijn.
Als ik je goed begrijp wil je het script de temp laten bepalen ipv een shift.vandermark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:18:
Ja, ga ik ook doen vandaag.
Zo werkt mijn script ook ipv van +5 .. -5 stuur ik +31 naar Z1_Heat_Request_Temp.
mijn Heating_Mode staat op Direct ipv Curve
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ah, maar dan geef je dus met dezelfde commando de directe Temp door ipv een -1 of +1? dat is wel goed te weten dat het slowstartscript dan flink aangepast moet worden als ik dit doe. Tx!MarFan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:41:
[...]
Als ik je goed begrijp wil je het script de temp laten bepalen ipv een shift.
Zo werkt mijn script ook ipv van +5 .. -5 stuur ik +31 naar Z1_Heat_Request_Temp.
mijn Heating_Mode staat op Direct ipv Curve
@koevlaas2 @Grolsch
Geen pellets..
Tbinnen zakt..:-).
Komt niet hoger dan 35 graden.
Haalt zijn T setpoint niet, ondanks minder DF.
Heb even voor een uurtje power aan gezet, maar dat is eigenlijk een shift functie dus helpt niet.
1 geluk hahaha
Slaap nog steeds naast de waf, ze is blij dat hij nog loopt, en het is nog redelijk goed te doen.
Wat zijn de evt. opties.:-)
Op alle goedbedoelde warme kleding na..Of de pellets.
Ben benieuwd er ergens nog wat te winnen valt.
T setpoint halen zou leuk zijn
Geen pellets..
Heb even voor een uurtje power aan gezet, maar dat is eigenlijk een shift functie dus helpt niet.
1 geluk hahaha
Slaap nog steeds naast de waf, ze is blij dat hij nog loopt, en het is nog redelijk goed te doen.
Ja, ik denk eigenlijk dat ik toch nog een probleem heb met de back-up heater. Deze nacht weer een H75 error.
Weet iemand raad? Ik denk ook dat de defrosts toch niet zo lang duren, maar dat dit wellicht zonder backup heater is die meedoet. En hij stond op tip in dit draadje deze nacht wel op 3kwh. Kan het zijn dat ik meer backup bijdrage nodig had? Nu op 9 kwh gezet, wat jij als het goed is ook hebt in de 12 kwh t-cap?
Misschien helpt dat, maar hulp met de H75 error. Dit koelt het huis enorm af en installateur weet het ook niet.
Weet iemand raad? Ik denk ook dat de defrosts toch niet zo lang duren, maar dat dit wellicht zonder backup heater is die meedoet. En hij stond op tip in dit draadje deze nacht wel op 3kwh. Kan het zijn dat ik meer backup bijdrage nodig had? Nu op 9 kwh gezet, wat jij als het goed is ook hebt in de 12 kwh t-cap?
Misschien helpt dat, maar hulp met de H75 error. Dit koelt het huis enorm af en installateur weet het ook niet.
impacts schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:39:
[...]
Defrost duurt hier max 10 minuten zonder backupheater en om de 2 uur ;-)
T-cap 12kw
Je hebt er toch een element in zitten? Als ik je logging bekijk is deze niet ingeschakeldDylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:50:
@koevlaas2 @Grolsch
Geen pellets..
1 geluk hahaha
Ik zag inderdaad de WP al sinds 06-02 (zaterdag) +-18.00 vol gas lopen en je ruimtetemperatuur blijft maar zakken van 22,1 naar 19,2 ATM.
En anders geef je de pelletkachel een slinger.
Dat dit een keer ging gebeuren wist je zelf ook wel
En echt serieus koud is het nu ook nog niet (+- -5), het kan ook nog -15 worden
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2021 09:05 ]
Ik heb al gezocht maar ik kan het helaas nergens vinden.
Maar weet iemand het maximaal Hz wat de compressor kan draaien? Bij mij zit hij nu deze hele tijd rond de 35 - 40Hz.
Ik was dus benieuwd of er nog capaciteit over is.
Maar weet iemand het maximaal Hz wat de compressor kan draaien? Bij mij zit hij nu deze hele tijd rond de 35 - 40Hz.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Klopt zeker wel verwacht, met deze bijzondere omstandigheden. [ voor de afgelopen 10 jaar ]Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Je hebt er toch een element in zitten? Als ik je logging bekijk is deze niet ingeschakeld
Ik zag inderdaad de WP al sinds 06-02 (zaterdag) +-18.00 vol gas lopen en je ruimtetemperatuur blijft maar zakken van 22,1 naar 19,2 ATM.
En anders geef je de pelletkachel een slinger.
Dat dit een keer ging gebeuren wist je zelf ook wel![]()
En echt serieus koud is het nu ook nog niet (+- -5), het kan ook nog -15 worden
Verdamper is aan de buitenkant ook wat voorzien ijs :-) Dus van de zomer toch maar een sleutelen
De backupheater nog niet aan staat op -7, die maar eens wat hoger zetten.
Spelen met andere parameters geen zin?
@thehog Force backupheater is er niet toch?
Kijk bij mij 91EdwinC schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:12:

Ken de Pana niet, maar kun je de backup heater niet mee laten doen?Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:50:
@koevlaas2 @Grolsch
Geen pellets..
1 geluk hahaha
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Zou iemand met me mee kunnen denken. Ik heb deze dagen een soort van luxe probleem die ik niet goed opgelost krijg.
Mijn gewenste temperatuur van het water is 24 graden, als ik hoger ga wordt het te warm in de kamer, maar daar heeft mijn 5H nogal moeite mee om te leveren. Als ik met een 'koude' vloer start gaat het lange tijd goed, maar na bijvoorbeeld een defrost aan het einde van de dag dan schiet de temperatuur te snel door waardoor de Pana stopt. Als hij het dan een half uur later opnieuw probeert gebeurt hetzelfde, hij gaat 10 minuten aan en omdat hij dan te hoog in frequentie start stopt hij al snel weer.
Dit probleem heb ik alleen met deze temperaturen, het lijkt erop dat als het buiten warmer is hij ook rustiger opstart na een defrost en dus niet zo snel doorschiet. Ik heb het script van @vandermark al geprobeerd, maar omdat deze een correctie geeft op de stooklijn wordt het probleem eigenlijk alleen maar groter, hij gaat nog sneller over zijn gevraagde temperatuur heen.
Kan ik nu het beste de dT verhogen, of iets met de flow doen? Voor nu zet ik hem 's-nachts maar weer helemaal uit zodat ik een 'lekker' koude vloer heb en dus minder problemen.
Het liefst zou ik nu 24/7 willen draaien op een temperatuur van 23 graden, maar dat gaat dus niet lukken.
Mijn gewenste temperatuur van het water is 24 graden, als ik hoger ga wordt het te warm in de kamer, maar daar heeft mijn 5H nogal moeite mee om te leveren. Als ik met een 'koude' vloer start gaat het lange tijd goed, maar na bijvoorbeeld een defrost aan het einde van de dag dan schiet de temperatuur te snel door waardoor de Pana stopt. Als hij het dan een half uur later opnieuw probeert gebeurt hetzelfde, hij gaat 10 minuten aan en omdat hij dan te hoog in frequentie start stopt hij al snel weer.
Dit probleem heb ik alleen met deze temperaturen, het lijkt erop dat als het buiten warmer is hij ook rustiger opstart na een defrost en dus niet zo snel doorschiet. Ik heb het script van @vandermark al geprobeerd, maar omdat deze een correctie geeft op de stooklijn wordt het probleem eigenlijk alleen maar groter, hij gaat nog sneller over zijn gevraagde temperatuur heen.
Kan ik nu het beste de dT verhogen, of iets met de flow doen? Voor nu zet ik hem 's-nachts maar weer helemaal uit zodat ik een 'lekker' koude vloer heb en dus minder problemen.
Het liefst zou ik nu 24/7 willen draaien op een temperatuur van 23 graden, maar dat gaat dus niet lukken.
Kijk en oordeel zelf: http://pv.pilight.nl/wp.htmlPossible schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:16:
@CurlyMo Hoe gaat het in jouw huis? met radiatoren only ?
Gisteren was nog rampzalig maar na wat aanpassingen:
Vandaag sinds gisteren 17:00 gaat het goed en krijgt de WP met vol vermogen en heel af en toe ondersteuning van de BH het prima warm in huis.CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:58:
Het was een hele bevalling, maar ik ben op temperatuur. Uiteindelijk heb ik het volgende moeten doen:
1. BH op aparte groep.
2. Tb ijken met een -2 zodat hij sneller naar 59Hz gaat.
3. BH vrijgeven.
Maar een paar kleine ondersteuningsperiodes van de BH is de woonkamer nu lekker 20,5 graden. Voor die tijd was het niet per se koud, maar ook niet echt lekker warm.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb je dit al geprobeerd:EdwinC schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:12:
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:12:
[...]
De maximale compressor frequentie is afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur. Voor de 5kW J serie is het als volgt:
Tb =< -4 -> 59Hz
-4 < Tb < 4 -> 47Hz
Tb => 5 -> 35Hz
Je kan door het ijken van de buitensensor met -x graden zorgen dat hij sneller lagere temperaturen meet en dus eerder hogere frequenties vrijgeeft. Moet je alleen je stooklijn even voor corrigeren.
Met de slow-start en stooklijncorrectie logica zou dat toch moeten lukken. Beide logica zijn gemaakt om de door jou beschreven problemen te tackelen.Knielen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:31:
Zou iemand met me mee kunnen denken. Ik heb deze dagen een soort van luxe probleem die ik niet goed opgelost krijg.
Zou ik ook gedacht hebben, maar het 'probleem' is dus eigenlijk dat ik teveel warmte in mijn vloer heb zitten en dat na het optoeren na een defrost de Pana dus te snel op zijn gevraagde temperatuur zit. Als ik hier dan nog eens een negatieve correctie op los laat is hij nog sneller op deze temperatuur en schakelt direct uit.CurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:45:
[...]
Met de slow-start en stooklijncorrectie logica zou dat toch moeten lukken. Beide logica zijn gemaakt om de door jou beschreven problemen te tackelen.
Als ik de gewenste temperatuur op 25 graden zet ben ik van alle problemen af, maar dan wordt het dus te warm in huis.
Ik heb het heerlijk behaaglijk binnen dus dat is het probleem niet
Het is meer dat ik nieuwsgierig was naar de capaciteit die nog beschikbaar is mocht het nog kouder worden.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ja dusEdwinC schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:51:
[...]
Ik heb het heerlijk behaaglijk binnen dus dat is het probleem niet![]()
Het is meer dat ik nieuwsgierig was naar de capaciteit die nog beschikbaar is mocht het nog kouder worden.
Als je aan de leeg loop zijde een slang maakt langer dan het wp circuit dan loopt hij vanzelf helemaal leegDylantje2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:02:
[...]
Ik lees mee..:-)
NO klep al vaker aan gedacht maar is bijna kansloos.
Je krijgt het systeem niet leeg..
Maar ik heb 3 Opties.
1 glycol als we regelmatig langdurige stroomstoringen hebben.
2 Als de WP problemen heeft, een compressor
3 Als er grote storing is:
2 Zoontjes en :
[Afbeelding]
Waarbij ik eigenlijk een fietspomp zoek die veel volume verzet..[ schijnt een dubbelwerkende te zijn ]![]()
Maar voor nu 2 tienerjongens die het wel spannend vinden een WP leegpompen.. als die ouwe er niet is..
1 PVoutput . Dongen NB
Heb van de zomer getest.. Ik heb binnen het filter zitten, met daarin de kraan.reneeke1970 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Als je aan de leeg loop zijde een slang maakt langer dan het wp circuit dan loopt hij vanzelf helemaal leeg
Loopt niet goed leeg..
De optie is 1 kraan onderin het filter open
loopt heel eind leeg..
En de rest met een kraan bij het filter dicht
En dan de jongens zich warm laten pompen
Bheater nu op -5 erbij gezet, en gaat mee werken
En maar eens de de Dt op 10 gezet, Als we gaan dan gaan we goed :-)
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 10:10 ]
Ik heb vanuit mijn huidige woning geen zicht op de 7KW Mono in mijn nieuwe huis...
Vraag hoe zit het met het water dat bij een defrost vrijkomt wordt dat niet 1 blok ijs onderaan de wp?
Ik heb geen bodemplaat verwarming.
Vraag hoe zit het met het water dat bij een defrost vrijkomt wordt dat niet 1 blok ijs onderaan de wp?
Ik heb geen bodemplaat verwarming.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Helaas gaat het bij mij ook niet goed.
[ Voor 88% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:12 ]
Heb je in de custom menu waar je ook de cool functie aan kan zetten wel de backup heater enabled staan?Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:28:
Helaas gaat het bij mij ook niet goed. H75 error bij -6. Nu viel mij op dat mijn backupheater 0 uren had gedraaid in het laatste jaar terwijl die op -1 stond.
In gebruikersmenu stond deze niet aan dus nu aan gezet. Als ik deze nu in gebruikersmenu wil uit zetten krijg ik de melding dat het alleen kan via installateurs account.
Mijn totale verbruikt op de meter zit nog steeds rond de 1400w dus het lijkt er op dat de backup heater nog steeds niet werkt. Wat zou ik nog meer fout gedaan kunnen hebben?
Waarom valt hij op die H75 error de temperatuur van het water was 5 minuten voor de storing redelijk in de verwachting op 33 graden.
@Dylantje2 ik doe gezellig met je mee
Ik heb express de WP een maatje te klein gekocht zodat ik een airco kon ophangen van het prijsverschil en ik niet zeker was of ik meer vermogen kwijt kon op 50m2 vloerverwarming. Moet zeggen dat de Pana het toch aardig voor elkaar krijgt om het huis op temp te houden (19.7 momenteel) , heb de airco nog niet aan hoeven slingeren en het backup element heeft nog niet bijgeschakeld maar hij loopt wel op de max (92Hz momenteel)
/f/image/mcnOtKFE2doZ73BqFD56qMPC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mcnOtKFE2doZ73BqFD56qMPC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wVi9AWVWS18VloCrcOuhSjqo.png?f=fotoalbum_large)
Blz 140 handleidingSen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:28:
Helaas gaat het bij mij ook niet goed. H75 error bij -6. Nu viel mij op dat mijn backupheater 0 uren had gedraaid in het laatste jaar terwijl die op -1 stond.
In gebruikersmenu stond deze niet aan dus nu aan gezet. Als ik deze nu in gebruikersmenu wil uit zetten krijg ik de melding dat het alleen kan via installateurs account.
Mijn totale verbruikt op de meter zit nog steeds rond de 1400w dus het lijkt er op dat de backup heater nog steeds niet werkt. Wat zou ik nog meer fout gedaan kunnen hebben?
Waarom valt hij op die H75 error de temperatuur van het water was 5 minuten voor de storing redelijk in de verwachting op 33 graden.
:strip_exif()/f/image/FLTXZY713H74s5pxVTGIBV96.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdPJ3mQO5sWJ5c1JGVyR1g2e.jpg?f=user_large)
er begint zich al een aardige ijsplaat onder de WP te vormen. er kan nog wel een paar cm bij, voordat de WP 'verstopt' raakt, maar toch...
zou het aantal defrosts komende dagen afnemen of door blijven gaan ??
in het beroerdste geval moet ik 2 hoog het dak op om daar ijs te gaan bikken :-)
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Sorry ik heb geen ideethehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Heb je in de custom menu waar je ook de cool functie aan kan zetten wel de backup heater enabled staan?
[ Voor 10% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:13 ]
Zie het plaatje in t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Sorry ik heb geen idee hoe ik in dat menu kom. Ik weet hoe ik in het test menu kom.
@zonetjes Ik zit vandaag nog op 0 defrost. De lucht wordt nu zo koud en de sneeuw trekt weg, dus het zal veel minder gaan worden.
Hoe kouder het wordt hoe minder defrosts. Alleen...het wordt straks ook weer warmer en in de periode tussen -5 en +5 krijg je waarschijnlijk weer net zoveel defrosts als de afgelopen dagen. De ijsplak zal de komende dagen niet krimen en dus bij oplopende temperaturen aangroeienzonetjes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:45:
[Afbeelding]
er begint zich al een aardige ijsplaat onder de WP te vormen. er kan nog wel een paar cm bij, voordat de WP 'verstopt' raakt, maar toch...
in het beroerdste geval moet ik 2 hoog het dak op om daar ijs te gaan bikken :-)
Afbikken is trouwens niet zonder gevaren voor schade, ik zou het met warm/heet water proberen en dan de losgekomen klompen verwijderen.
Ja gelukt en had meteen het koel menu aangezet.thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:49:
[...]
Zie het plaatje in t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
[ Voor 26% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:13 ]
En je dak bedekking slopen.... Paar potten zout doet wonderenzonetjes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:45:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Zout is ook niet goed voor je dakbedekkingreneeke1970 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:07:
[...]
En je dak bedekking slopen.... Paar potten zout doet wonderen

Ik ben ook wel benieuwd naar een oplossing, als ik zie dat de wissels (die met gas worden verwarmd en dus op een aardig vermogen) bij de NS al niet ontdooid kunnen worden dan dank ik dat een warmtelint van 10W per meter niets zal uithalen.
Nee op Enabled. De omschrijving in de service manual is wat verwarrend.
zeker GEEN zout op je dakbedekking!!!reneeke1970 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:07:
[...]
En je dak bedekking slopen.... Paar potten zout doet wonderen
Denk dat je dan aan nieuw dakleer komt op erg korte termijn
En je room heater enabled dus in user function menu? En dat je dus nu het icoontje in de topbalk ziet?Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:05:
[...]
Ja gelukt en had meteen het koel menu aangezet. Wat zorgde dat mijn complete war leeg is.
Maar de backup heater stond al aan. Even kijken hoe ik het in het engels kan zetten want dat constant bedenken naar nederlands en engels helpt niet denk ik.
Het lijkt dat ik vermogen erbij heb gevonden:-)Gamer dénis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:37:
@Dylantje2 ik doe gezellig met je meeIk heb express de WP een maatje te klein gekocht zodat ik een airco kon ophangen van het prijsverschil en ik niet zeker was of ik meer vermogen kwijt kon op 50m2 vloerverwarming. Moet zeggen dat de Pana het toch aardig voor elkaar krijgt om het huis op temp te houden (19.7 momenteel) , heb de airco nog niet aan hoeven slingeren en het backup element heeft nog niet bijgeschakeld maar hij loopt wel op de max (92Hz momenteel)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn T binnen stijgt
Jathehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:19:
[...]
En je room heater enabled dus in user function menu? En dat je dus nu het icoontje in de topbalk ziet?
[ Voor 24% gewijzigd door Sen op 10-02-2021 10:13 ]
Je hebt je backup heater gevonden zie ik :-)Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:20:
[...]
Het lijkt dat ik vermogen erbij heb gevonden:-)
Mijn T binnen stijgt
naar -5 gezet... Doet af en toe ff mee...thehog schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:28:
[...]
Je hebt je backup heater gevonden zie ik :-)
En een Dt van 10, die lijkt ook wat te doen
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 11:30 ]
Wat bedoel je met die laatste? (je delta T tussen aanvoer en retour die jij altijd op 2 hebt/had?)
[ Voor 14% gewijzigd door thehog op 08-02-2021 11:32 ]
Dat icoontje heeft niets te maken met het gebruik van de backup heater bij defrosts. Bij defrosts hoeft ie alleen aan te staan in het installateursmenu. Dus als hij daar al aanstond, zal het probleem niet zijn opgelost.Sen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Ja op scherm staat Room Heater status icoontje boven in.
Ik zal wel weer even niets doen tot de volgende foutmelding. Misschien is het opgelost.
Wellicht domme vraag, maar is je backupheater wel aangesloten op het net?
[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 08-02-2021 11:39 ]
Eens. Die icoon geeft aan dat de heater ook gebruikt mag worden voor als de Ta niet de Tset haalt binnen een bepaalde tijd.t.oswald schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Dat icoontje heeft niets te maken met het gebruik van de backup heater bij defrosts. Bij defrosts hoeft ie alleen aan te staan in het installateursmenu. Dus als hij daar al aanstond, zal het probleem niet zijn opgelost.
Wellicht domme vraag, maar is je backupheater wel aangesloten op het net?
Zou ook kunnen zijn dat de backup heater fysiek is uitgeschakelt. Apparte groep? Kabel los?
Dit topic is gesloten.