Er is een probleem met mijn Panasonic T-Cap 12 kwh KIT-WXC12H9E8 installatie. Er wordt niet meer bijgesprongen met de booster heater. Volgens mij hebben we wel eerder defrosts gezien, maar dit jaar gaat het ook bij -2 al mis dat de booster heater niet wil meehelpen in het systeem. Terwijl vorige 2 winters zulke temperaturen ook wel voorkwamen. Moet je nagaan wat ons te wachten staat met -10 en -5 overdag ☹
Eerst trad vaak de H75 error op. Maar nu bleek dat dit mogelijk met de volgende instelling te maken heeft:
Back-up heater (Use/Do not use Backup heater) (CAUTION) It is different from to use/not to use backup heater set by client. When this setting is used, heater power on due to protection against frost will be disabled. (Please use this setting when it is required by utility company.) By using this setting, it cannot defrost due to low Heating's setting temp and operation may stop (H75) Please set under the responsibility of installer. When it stops frequently, it may be due to insufficient circulation flow rate, setting temp of heating is too low etc.
Dit is een verwarrende optie in het custom menu. Back-up heater ENABLED leek logisch, maar blijkbaar zet dat AAN dat de heater power on protection AAN staat. En die heater on protection zorgt er volgens bovenstaande en Panasonic service manual juist voor dat de back-up heater niet kan bijspringen bij het defrosten. Systeem is verder te koud om dit zonder back-up heater te doen, vermoed ik.
Nu heb ik op advies van een installateur eens naar de bedrading gekeken:
Het lijkt ons vrij dubieus dat er een dergelijke lus moet zitten, waarnaast BOOSTER heater geschreven staat. Dus geprobeerd met dit kabeltje eruit gehaald:
Nu geeft het systeem aan dat er vorst is bij het verwarmen (zie links in het fototje van het hoofdmenu met statussen) en dat stop effectief de cyclus net als de H75 error. Vermoedelijk dus software-matig nu wel een trigger de back-up heater op te starten (door aanpassen custom menu), maar het lukt niet. Toch een defect in de heater, zie ik nog een verkeerd draadje of software setting over het hoofd?
-waar dienen de switches voor naast dit gekke lusje? Staan die goed?
-er zit een drukknopje on/off booster heater. Kan ik deze op een veilige manier proberen? Ik wil zeker geen verdere schade en vind het al eng dat het systeem draait terwijl bevriezing wordt aangegeven.
De “base pan heater” stond ook aan in de menus installateur en als gebruiker ook ingeschakeld naast dat het enabled is in het custom menu. Anti Freezing staat aan, wat dus toch niet werkt. Alles staat volgens mij goed. Zie onderaan het document ook het screenshot van het hoofdscherm van de binnenunit, waar je ziet dat de base pan heater aan staat. Ook nog geprobeerd de tank heater uit te zetten in de gebruikersinstellingen, omdat ik in een Panasonic document iets las over dat beide heaters niet tegelijkertijd kunnen werken. Maar volgens mij kunnen ze prima tegelijkertijd aan staan, het komt toch niet voor dat ik tegelijkertijd sterilisatie draai en ook defrost doe. Geen succes, want met tank heater uit krijg ik nog steeds de H75 error. En op advies Panasonic ook de base pan heater settings nu juist op “UIT” gezet. Dit schijnt namelijk weer een andere heating optie te zijn voor de condensbak? En heeft niets te maken met de booster/back-up heater ofwel tank heater?
Als e.e.a. inderdaad afgelopen jaar nog wel werkte, wat kan er dan verandert zijn? Er is een buffervat bijgeplaatst en een kapot expansievat vervangen. Dat lijkt me alleen maar goed en staat los van het issue in de binnen unit?
Force heater automatisch lijkt me goed om het systeem zichzelf te laten beschermen. Manual ook getest.
Klopt het volgende plaatje? We zien dus standaard niet het back-up heater icoon aan. Kan de back-up heater dan wel bijspringen? Ik kan alleen de back-up heater direct aan zetten en dan lijkt deze te werken. Maar die maakt het water niet echt warm (20-25 graden max). Dat is toch gek met een 9KW?
Volgende nu dus uit, geen optie A of B maar base pan heater uit (heb ik niet volgens Pana):
[
Voor 14% gewijzigd door
Babsan op 07-02-2021 13:46
]