Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.156 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Chris499 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Bij de instelling functie instelling " vrijg. back-up heat" . gaat de back-up heater toch pas aan als de door jou in de vorige post aangegeven parameters niet meer worden behaald?
Voor mij (H, split unit) wel duidelijk. Backup heater (internal) springt alleen aan (voor ruimteverwarming) als:
- en hij vrij gegeven is (room heater on)
- en de buitentemp lager is dan de backup heater on outside temp (bij mij 0 grd C)
- en er warmtevraag is
- en de Ta lager is dan de Tset (met een delta van 4 bij mij)
- en de warmtepomp minstens 20 minuten draait (tenzij force heater on, dan wacht ie niet deze 20 min)
- en de beveilingen hierop niet zijn geactiveerd (bijv. external compressor switch en/of service mode heater op uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Voor mij (H, split unit) wel duidelijk. Backup heater (internal) springt alleen aan (voor ruimteverwarming) als:
- en de buitentemp lager is dan de backup heater on outside temp (bij mij 0 grd C)
- en er warmtevraag is
- en de warmtepomp minstens 20 minuten draait (tenzij force heater on, dan wacht ie niet deze 20 min)
- en de beveilingen hierop niet zijn geactiveerd (bijv. external compressor switch en/of service mode heater op uit)
Dank, dat vrijgeven was ik nog even vergeten.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:12:
[...]

- en er warmtevraag is
Denk dat dat voor mono gelijk is maar het staat nergens helaas. Ook ben ik nog niet achter waarom soms bijspringt na langer uit te zijn geweest. Ik heb de vrijgave temp op -5 staan (wat het dan zeker niet was) en ook via functie instellen de bh niet vrijgegeven. Vaak rond 25 minuten na opstarten en target temp (setpoint 26 min 3 is 23 was al zo goed als behaald. Vaak was de ta wel rond de 19 dus dat die mogelijk alle andere settings zal over rullen? Alleen dan snap ik zijn timing niet.

Complimenten trouwens nogmaals @thehog voor de heishamon en andere die hier aan werken, is echt super hoe je hem nu kan instellen en inzien via Domoticz!! _/-\o_ d:)b

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 13:00
ErikVers schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Thanks, ik zet hem voor zekerheid wel naar -5 maar verwacht dat hij het wel op compressor en vrachtje DF gaat redden.

Zullen we anders een DF competitie doen? 8)7 |:(
En dan keer andersom, wie heeft de meeste defrost. Tellen vanaf 6-02 00:00 tot en met 13-02 23:59
Ben bang dat ik ga winnen, de 5H staat 24/7 op 100% te draaien O-) .
Dus zal de eerste al in de namiddag verwachten als ik het zo zie.
Water is nog stabiel 38 graden gebleven vannacht >:) .
Eens kijken wanneer ik de CV weer een zwengel moet geven. Is nu nog 21,8 in de woonkamer en luchtvochtigheid 51% 8) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Denk dat dat voor mono gelijk is maar het staat nergens helaas.
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf paragraaf 12.6.1 vind ik hem gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Ben bang dat ik ga winnen, de 5H staat 24/7 op 100% te draaien O-) .
Dus zal de eerste al in de namiddag verwachten als ik het zo zie.
Water is nog stabiel 38 graden gebleven vannacht >:) .
Eens kijken wanneer ik de CV weer een zwengel moet geven. Is nu nog 21,8 in de woonkamer en luchtvochtigheid 51% 8) .
😋 we gaan het zien, bedoel je dat hij 24/7 op 80+ hz draait?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Klopt die ken ik, maar snap mijn niet bh omdat hij aan de meeste van die voorwaarde niet voldoet en soms dus wel na een opstart aanslaat (kort) ik vermoed dat ta < 20 hem triggerd maar dat zag ik nergens als losse voorwaarde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Ook ben ik nog niet achter waarom soms bijspringt na langer uit te zijn geweest.
Of je Ta is gezakt onder de 10 graden en er is een de-ice nodig. Of je had per ongeluk force heater aangezet.
(overigens lijkt die 10 graden grens bij mij niet perse nodig te zijn, de heater komt ook aan in andere condities bij sommige de-ice acties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Klopt die ken ik, maar snap mijn niet bh omdat hij aan de meeste van die voorwaarde niet voldoet en soms dus wel na een opstart aanslaat (kort) ik vermoed dat ta < 20 hem triggerd maar dat zag ik nergens als losse voorwaarde staan.
Je kan de hele backup heater ook in service menu helemaal uitzetten om dit te voorkomen (dat zou ik overigens nu even niet doen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:50:
[...]

😋 we gaan het zien, bedoel je dat hij 24/7 op 80+ hz draait?
Die 80Hz gebruikt hij bij deze temperatuur nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/81tnoZS.png.
Hij gebruikt zo 900watt continu, 1000watt volgens de pana zelf.

Gisteren max pumpspeed van 14,5 naar 22,5 liter gezet en de dT wederom verlaagd van 4 naar 3.
Geluid in mijn verwarmingen was nog wat verborgen lucht, dat is er uit en defrost maakt nu ook nog amper geluid op 40 liter/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
@ErikVers
deze is ook interessant
13.1.7 Compressor Pre-Heat Control
 Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
 Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is below than 4°C, and discharge temperature is 11°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. When the outdoor air temperature exceeds entry condition (2°C)
2. When the discharge temperature exceeds entry condition (7°C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Of je Ta is gezakt onder de 10 graden en er is een de-ice nodig. Of je had per ongeluk force heater aangezet.
(overigens lijkt die 10 graden grens bij mij niet perse nodig te zijn, de heater komt ook aan in andere condities bij sommige de-ice acties)
Beide niet het geval, gok dat in de 19tr zit maar ik vind wel best zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Je kan de hele backup heater ook in service menu helemaal uitzetten om dit te voorkomen (dat zou ik overigens nu even niet doen :) )
Bedoel je het “aangepast menu” waar koelen activeren ook zit? Of?
Die laat ik maar aan omdat anders df problemen nu maar ook in de toekomst voorzie (altijd te lage tr voor DF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:57:
@ErikVers
deze is ook interessant
13.1.7 Compressor Pre-Heat Control
 Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
 Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is below than 4°C, and discharge temperature is 11°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. When the outdoor air temperature exceeds entry condition (2°C)
2. When the discharge temperature exceeds entry condition (7°C)
- Voor bescherming van de compressor tijdens werking met lage buitenomgeving (tijdens verwarming op lage temperatuur).
 Controle inhoud:
een. Trigger verwarming START conditie
o Als de buitenluchttemperatuur lager is dan 4 ° C en de uitblaastemperatuur 11 ° C of lager is.

Dat zou hem wel kunnen zijn, maar de uitblaastemperatuur zou toch wel vaker onder de 11 graden komen zeker komende dagen? Dan zou hij hoe ik bovenstaande lees continu aanslaan, het is nu ook onder de 4 buiten en uitblaastemperatuur natuurlijk ook.

Ben ik nu zo simpel dat ik hem niet kan verklaren?

Edit: wellicht zit het hem in het woordje pre heat, dat dus alleen bij een startup doet 😋👍

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
ErikVers schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:15:
[...]

Zie mijn post van zojuist hierboven, maar kan dus alleen vrijgave buitentemp instellen verder niet.
Even hier op terug komen. Ik had gezegd dat de vrijg. Backup heater bij mij altijd al aan stond. Dit bleek niet zo te zijn. Zojuist aangezet. Ook de vrijgave temperatuur hier op -5 gezet. Ik verwacht dat ik de backup heater pas rond de -10 nodig zal hebben. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Bedoel je het “aangepast menu” waar koelen activeren ook zit? Of?
Die laat ik maar aan omdat anders df problemen nu maar ook in de toekomst voorzie (altijd te lage tr voor DF)
Daar ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:22:
[...]

- Voor bescherming van de compressor tijdens werking met lage buitenomgeving (tijdens verwarming op lage temperatuur).
 Controle inhoud:
een. Trigger verwarming START conditie
o Als de buitenluchttemperatuur lager is dan 4 ° C en de uitblaastemperatuur 11 ° C of lager is.

Dat zou hem wel kunnen zijn, maar de uitblaastemperatuur zou toch wel vaker onder de 11 graden komen zeker komende dagen? Dan zou hij hoe ik bovenstaande lees continu aanslaan, het is nu ook onder de 4 buiten en uitblaastemperatuur natuurlijk ook.

Ben ik nu zo simpel dat ik hem niet kan verklaren?

Edit: wellicht zit het hem in het woordje pre heat, dat dus alleen bij een startup doet 😋👍
Het gaat om de discharge temperatuur. De leiding temperatuur net na de compressor. Die is hopelijk lekker warm, anders wordt je huisje niet warm :) TOP50 in heishamon
(edit: Dit is dus de leiding die na de compressor door de warmtewisselaar stroomt om zo je CV leiding op te warmen. Als die dus te laag is bij opstarten van de compressor zal de heater aangaan om zo via de CV leiding weer terug over de warmtewisselaar de binnenkomende leiding naar de compressor toe op te warmen waardoor de compressor niet te koud begint)

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 06-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Laatst online: 23:14

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ik ben me aan het oriënteren op het installeren van een warmtepomp en zoals het er nu naar uitziet laat ik een Hydrotop plaatsen om de buitenunit in te plaatsen. De Hydrotop kan enkel Panasonic split units kwijt dus die keuze hoef ik niet meer te maken. Wel moet ik een keuze maken uit 5, 7 of wellicht 9KW capaciteit.
Uit de openings post heb de berekeningen gedaan en kom op 6,5 KW dus het lijkt erop dat de 7KW unit het meest geschikt is. Deze unit vraagt echter om een 20A aansluiting/groep en dat is niet selectief aan te sluiten op een 3x25A netaansluiting.
Ik heb twee vragen:
1) hoe hebben de tweakers met een 7KW model deze aangesloten? Op een 1 fase aansluiting of ook wel op 3x25A netaansluiting?
2) het 5KW model zou ik zonder problemen kunnen aansluiten. Wat zijn de consequenties als je een unit met een lagere capaciteit gebruikt? Verbruikt deze meer/teveel electriciteit? Draait ie overuren waardoor de levensduur afneemt? Kan ie het huis niet warm krijgen? Graag verneem ik jullie meningen en invalshoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:26:
Ik ben me aan het oriënteren op het installeren van een warmtepomp en zoals het er nu naar uitziet laat ik een Hydrotop plaatsen om de buitenunit in te plaatsen. De Hydrotop kan enkel Panasonic split units kwijt dus die keuze hoef ik niet meer te maken. Wel moet ik een keuze maken uit 5, 7 of wellicht 9KW capaciteit.
Uit de openings post heb de berekeningen gedaan en kom op 6,5 KW dus het lijkt erop dat de 7KW unit het meest geschikt is. Deze unit vraagt echter om een 20A aansluiting/groep en dat is niet selectief aan te sluiten op een 3x25A netaansluiting.
Ik heb twee vragen:
1) hoe hebben de tweakers met een 7KW model deze aangesloten? Op een 1 fase aansluiting of ook wel op 3x25A netaansluiting?
2) het 5KW model zou ik zonder problemen kunnen aansluiten. Wat zijn de consequenties als je een unit met een lagere capaciteit gebruikt? Verbruikt deze meer/teveel electriciteit? Draait ie overuren waardoor de levensduur afneemt? Kan ie het huis niet warm krijgen? Graag verneem ik jullie meningen en invalshoeken
Hoezo is 20A niet selectief aan te sluiten? Het is voor een andere topic maar 20A is selectief tov 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:26:
Ik heb twee vragen:
Ik zou het in het pana 101 topic gaan proberen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Df mania al begonnen hier

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Hij begint hier echt net een minuut geleden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

3 stuks vanavond.
Temp actueel 1,5 gr. 94 % Rv

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Hij begint hier echt net een minuut geleden :D
2 gehad hier, jouwe is groter zoals ,met zoveel dingen :-) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:59:
[...]

2 gehad hier, jouwe is groter zoals ,met zoveel dingen :-) _/-\o_ _/-\o_
Ja. En als de stroom weer uitvalt komt het door mijn pana :) die trekt zoveel uit het net :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
Mn wp valt bijna in slaap. lafjes weer hier nog. 0 graden en 69% rv.
moge het gure koude extreme weer snel komen!!

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:23
Hier nog geen enkele DF, maar dat hadden jullie al kunnen zien op mijn dashboard ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Ja. En als de stroom weer uitvalt komt het door mijn pana :) die trekt zoveel uit het net :-)
Tsja.. wss ALS het gebeurd, zitten we op dezelfde Hoogspanningskast....

De mijn schijnt nu 5KW te leveren, dus eigenlijk op de max..
85% rv en rond 1 graad..
En dan moet het nog koud worden..

@Herkz
Guur is een definitie, maar ik vraag me af wat WAR doet, bij +3 en een snijdende oosten wind
En tsja sommige plaatsen in NL zijn warmer dan de andere :-) met lager Rv.

[ Voor 22% gewijzigd door Dylantje2 op 06-02-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Laatst online: 23:14

buzzlightyear

To infinity and beyond...

thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Hoezo is 20A niet selectief aan te sluiten? Het is voor een andere topic maar 20A is selectief tov 25A.
Selectief is het als het een factor 1.6 afneemt. 16A achter 25A mag, 20A achter 35A mag. Wat ik alleen het en der lees is dat velen 20A achter 25A hebben voor de warmtepomp. Hoopte wat ervaringen te vernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Selectief is het als het een factor 1.6 afneemt. 16A achter 25A mag, 20A achter 35A mag. Wat ik alleen het en der lees is dat velen 20A achter 25A hebben voor de warmtepomp. Hoopte wat ervaringen te vernemen
Er zijn er veel die een WP aansluiten zoals ze denken dat het kan.
Hoe dan ook, ik zou het alleen doen zoals het MAG.
Doorlus van 2 groepen een kracht op 2 groepen..
Niet koken als de wp loopt, of andere dingen achterwege laten

Ik zou aansluiten zoals het moet
Het lijkt erop dat we een test krijgen, en als je dan ook een e kacheltje erbij wilt zetten....
Ik vraag me af of er op het andere forum mensen zijn die rustig slapen, als je weet dat het eigenlijk niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Er zijn er veel die een WP aansluiten zoals ze denken dat het kan.
Hoe dan ook, ik zou het alleen doen zoals het MAG.
Doorlus van 2 groepen een kracht op 2 groepen..
Niet koken als de wp loopt, of andere dingen achterwege laten

Ik zou aansluiten zoals het moet
Het lijkt erop dat we een test krijgen, en als je dan ook een e kacheltje erbij wilt zetten....
Ik vraag me af of er op het andere forum mensen zijn die rustig slapen, als je weet dat het eigenlijk niet klopt.
Voorlopig zet er nog niemand kachels bij.
En als ze slim zijn dan hebben ze de drie fasen in huis goed verdeelt. Ik tenminste wel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Tsja.. wss ALS het gebeurd, zitten we op dezelfde Hoogspanningskast....

De mijn schijnt nu 5KW te leveren, dus eigenlijk op de max..
85% rv en rond 1 graad..
En dan moet het nog koud worden..

@Herkz
Guur is een definitie, maar ik vraag me af wat WAR doet, bij +3 en een snijdende oosten wind
En tsja sommige plaatsen in NL zijn warmer dan de andere :-) met lager Rv.
Klopt hoor, maar ze hebben hier toch wel redelijk koud weer beloofd, dus wil die wp horen brullen!
Oostenwind is voor mijn huis iig wel heel gunstig. de buren vangen de klap op. (2-onder-1-kapper)

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Voorlopig zet er nog niemand kachels bij.
En als ze slim zijn dan hebben ze de drie fasen in huis goed verdeelt. Ik tenminste wel....
Ik doel op de mensen die geen 3 fase hebben...
En ook vaak op tweakers het advies geven dat dit niet nodig is.

Zoals ik me al jaren geleden heb moet verdedigen waarom ik eea aansluit zoals het hoort.

Wat ik me afvraag 1 fase 30-35 A.
Koffie schat?
Ja als de wp niet fullspeed loopt
geen Bheater erbij draait
niet de vaatwasser
niet de wasmachine
Niet de oven
niet de magnetron
Enz.

En die angst heb ik niet, fase heel netjes verdeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Dat 1.6 is een misvatting en alleen van toepassing op oude smeltzekeringen. Als jij gewoon met automaten werkt is 20A gewoon selectief, zelfs op een 25A smeltzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
thehog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Dat 1.6 is een misvatting en alleen van toepassing op oude smeltzekeringen. Als jij gewoon met automaten werkt is 20A gewoon selectief, zelfs op een 25A smeltzekering.
nevermind

[ Voor 6% gewijzigd door Herkz op 06-02-2021 21:39 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Heeft er hier iemand wel eens een licht ratelend geluid aan de linker zijde van zijn monobloc gehoord? Begint bij +/- 45 hz.

Edit: geluid is niet meer horen als de compressor harder gaat draaien, waarschijnlijk doordat het geluid wordt overstemd.

[ Voor 33% gewijzigd door Chris499 op 06-02-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
5X DF. -2,1 graad en 91% Hier in Twente.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Chris499 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:09:
Heeft er hier iemand wel eens een licht ratelend geluid aan de linker zijde van zijn monobloc gehoord? Begint bij +/- 45 hz.

Edit: geluid is niet meer horen als de compressor harder gaat draaien, waarschijnlijk doordat het geluid wordt overstemd.
Bij mij ratelde de kap die voor de ventilator zit
Daarna rooster aan de zijkant waar lucht naar binnen gaat en tot slot de achterklep :-)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:07:
Hier nog geen enkele DF, maar dat hadden jullie al kunnen zien op mijn dashboard ;)
Ik paknet mijn derde (-2 en 83%)

Vraagje voor de wat meer ervaringsdeskundige onder ons;

Ik ben zo eigenwijs/bijdehand geweest om mijn WP laag op het dak te willen hebben, zie foto.
Moet ik de ijsophoping in de gaten houden of smelt hij dat zelf door zijn eigen temperatuurafstraling wel weg??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M3ZNp1sAeZ1PthBoXuPyeDaQd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQAEkcfojnwZa7cNFrW6L1s5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYMbhWOR3fSr_3Ksr1R8vvwX934=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TL8dVQTKMl9dLLWEajTkMHx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
markklok schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:54:
[...]

Daarna rooster aan de zijkant waar lucht naar binnen gaat en tot slot de achterklep :-)
Het is een bijgeluid wat volgens mij niet hoort. Maar misschien hoort het wel zo, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Hier al 6 defrosts op de 5H sinds 18:00
Loopt wel continu op zijn max . Is hier 1 graden vanaf 6 uur en nu -1. regent en sneeuwt voortdurend.
Staat hele forse wind in de richting mee van de ventilator (noorderwind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:02:
[...]

Ik ben zo eigenwijs/bijdehand geweest om mijn WP laag op het dak te willen hebben, zie foto.
Moet ik de ijsophoping in de gaten houden of smelt hij dat zelf door zijn eigen temperatuurafstraling wel weg??

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier nu net ook de 3e df gehad. Temperatuur buiten is 0 graden. Compressor staat op 47 hz te draaien met een Ta van 29. Nog genoeg marge lijkt me zo. Comfortabele 21 graden in de woonkamer. Veblntilatieluik aan de oostkant tijdelijk voor 75% gesloten.

Bij mij is de plek rondom de wp (nog) sneeuwvrij. Ik zou het morgen wel in de gaten, maar denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Staat wel praktisch zonder enige verhoging op je dak. Hier 10 cm van de grond af op aircovoeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris499 op 07-02-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:02:
[...]

Ik zou dat maar in de gaten houden ja. Dat is nou net het idee van dat ie op een verhoging moet staan. Ijsvorming en nu ook sneeuw natuurlijk.
En temperatuurafstraling.. je weet dat hij koude lucht blaast he :) Dus als er sneeuw ligt dan bevriest dat zo. Alleen bij een defrost (of in de zomer in cool modus) blaast ie warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Ik zou dat maar in de gaten houden ja. Dat is nou net het idee van dat ie op een verhoging moet staan. Ijsvorming en nu ook sneeuw natuurlijk.
En temperatuurafstraling.. je weet dat hij koude lucht blaast he :) Dus als er sneeuw ligt dan bevriest dat zo. Alleen bij een defrost (of in de zomer in cool modus) blaast ie warm.
Doe ik :-)
Ik vermoed wel dat niet iets kapot zou gaan omdat waar het vocht afkomt ook warm is tijdens een DF maar voor de werking is het natuurlijk slecht. Net ff wezen kijken maar onder de WP is het dooi.

Van de zomer maar wat hogere steun voor de zekerheid monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

markklok schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:54:
[...]

Dat had ik laatst ook (met een 7kW split). Ik heb de schroefjes wat losgedraaid en daar achter wat absorberend materiaal gedaan. Vervolgens weer vastgedraaid, zodat de boel weer klemt. Binnenkort maar eens zoeken naar kleine rubberen ringetjes en ieder schroefje zo vastzetten.

Cc @Chris499

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@thehog Er zit een bug in de Heishamon. Als de WP aanstaat met ook de backup heater optie aan staat dan ziet de WP de algehele WP als uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:13:
@thehog Er zit een bug in de Heishamon. Als de WP aanstaat met ook de backup heater optie aan staat dan ziet de WP de algehele WP als uit.
Owh? Bij mij niet. Heb je wat dumps voor me? Een hexdump log van 15 seconden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Owh? Bij mij niet. Heb je wat dumps voor me? Een hexdump log van 15 seconden ofzo.
Even een aanvulling:

Ik heb zojuist wat zitten testen. Er zijn twee manieren om de backup heater aan te zetten:
1. Geforceerd COP=1 verwarmen in het snelmenu. Dan gaat die dus enkel verwarmen met de backup heater en gebruikt hij de compressor niet meer.
2. De backup heater vrijgeven ter ondersteuning. Hierbij gebruikt die de backup heater alleen wanneer de compressor het niet meer trekt.

In de eerste situatie lijkt de WP aan/uit status in de Heishamon het niet meer te doen of omgekeerd te zijn. De vraag is of we vanuit hetzelfde uitgangspunt praten.

Hexdumps doe ik met dit weer niet, want ik ben aan het proberen de woonkamer wat sneller op temperatuur te krijgen. Dat komt volgende week als het weer zomers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Even een aanvulling:

Ik heb zojuist wat zitten testen. Er zijn twee manieren om de backup heater aan te zetten:
1. Geforceerd COP=1 verwarmen in het snelmenu. Dan gaat die dus enkel verwarmen met de backup heater en gebruikt hij de compressor niet meer.
2. De backup heater vrijgeven ter ondersteuning. Hierbij gebruikt die de backup heater alleen wanneer de compressor het niet meer trekt.

In de eerste situatie lijkt de WP aan/uit status in de Heishamon het niet meer te doen of omgekeerd te zijn. De vraag is of we vanuit hetzelfde uitgangspunt praten.

Hexdumps doe ik met dit weer niet, want ik ben aan het proberen de woonkamer wat sneller op temperatuur te krijgen. Dat komt volgende week als het weer zomers is.
Ah ok dan snap ik je. Die situatie nooit getest. Maar kan het me wel voorstellen omdat de warmtepomp in feite ook echt uit gaat. Ik zal het ook wel even testen zodra de temperatuur het toe laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Ah ok dan snap ik je. Die situatie nooit getest. Maar kan het me wel voorstellen omdat de warmtepomp in feite ook echt uit gaat. Ik zal het ook wel even testen zodra de temperatuur het toe laat :)
Het duurde even voordat ik doorhad wat er gebeurde, maar mijn eigen thermostaat bleef de WP dus uitzetten ook toen ik het UIT signaal* geforceerd had uitgezet. Dat doet me vermoeden dat de status omgekeerd is. Want het AAN signaal commando had ik ongemoeid gelaten. De afgelopen half uur is de WP dus continue uit gegaan, waardoor ik toch genoodzaakt ben om de straalkachel er even bij te pakken :(

*
code:
1
SendToHTTP 10.0.2.124,80,/command?SetHeatpump=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Het duurde even voordat ik doorhad wat er gebeurde, maar mijn eigen thermostaat bleef de WP dus uitzetten ook toen ik het UIT signaal* geforceerd had uitgezet. Dat doet me vermoeden dat de status omgekeerd is. Want het AAN signaal commando had ik ongemoeid gelaten. De afgelopen half uur is de WP dus continue uit gegaan, waardoor ik toch genoodzaakt ben om de straalkachel er even bij te pakken :(

*
code:
1
SendToHTTP 10.0.2.124,80,/command?SetHeatpump=0
Tja om de force heater aan te zetten moet de heatpump (operation) uit staan (dat is ook op de controller al zo). Als dan via heishamon de heatpump weer aan wordt gezet, wordt de force heater uitgezet door de interne logica van de warmtepomp omdat die niet tegelijk mag draaien. Klopt dat met je belevenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Ik las ergens dat het gebruikelijk zou zijn als de wp op 20cm hoogte boven maaiveld zou staan.

Nu kom ik daar met mijn bigfeets staanders niet op, die zijn hooguit 9cm hoog. Gezien de wp op het (bitumen) platte dak staat wil ik eigenlijk ook niet nog meer gewicht toevoegen omdat ik bang ben dat dit in de zomer het bituum beschadigt en ook dat er waterplassen zullen ontstaan op die plek.

Twee opsluitbandjes per kant onder de bigfoot is 50kg per kant.

Enig idee wat gebruike kan worden als lichtgewicht verhoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Tja om de force heater aan te zetten moet de heatpump (operation) uit staan (dat is ook op de controller al zo).
Klopt
Als dan via heishamon de heatpump weer aan wordt gezet
Nee, op het moment dat de force heater in het snelmenu wordt geactiveerd wordt ook direct de WP aangezet.
wordt de force heater uitgezet door de interne logica van de warmtepomp omdat die niet tegelijk mag draaien. Klopt dat met je belevenis?
Het is dus iets anders.

Ik had de force heater aangezet in het snelmenu. De WP moet dan uit staat. Het aanzetten van die heater zet de WP weer aan. De Heishamon gaf echter een uit signaal door aan mijn thermostaat. Waarna die probeerde WP weer aan te zetten. Dat zorgde er echter voor dat de WP juist werd uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:13:
Wat mij op valt tijdens een defrost is dat de opgewekte energie doorloopt met een cop=1, in eerste instantie gaat hij naar nul, maar na een paar minuten rekent hij het verbruik van de BH als opgewekt.😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
KaDoos schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:51:
[...]

Wat mij op valt tijdens een defrost is dat de opgewekte energie doorloopt met een cop=1, in eerste instantie gaat hij naar nul, maar na een paar minuten rekent hij het verbruik van de BH als opgewekt.😳
Dat klopt toch ook, alleen is dat opgewekt voor een ander doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Ik las ergens dat het gebruikelijk zou zijn als de wp op 20cm hoogte boven maaiveld zou staan.

Nu kom ik daar met mijn bigfeets staanders niet op, die zijn hooguit 9cm hoog. Gezien de wp op het (bitumen) platte dak staat wil ik eigenlijk ook niet nog meer gewicht toevoegen omdat ik bang ben dat dit in de zomer het bituum beschadigt en ook dat er waterplassen zullen ontstaan op die plek.

Je zou RVS Koppelmoren ertussen kunnen zetten.
Met RVS draadeinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd3-pM5zdjoyw4LDROuq7we8Dxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N33dJWn3jcwTfwkW7x88y7mU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTjSKQol_7ZEzuuSOslcvQUdR8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djCiwFuVbgb9omCghKIJ7Vk5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuVbfv0RmL6M_i5wTFQ0ZNTL8nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIc71BrMFUObD2ZsV5y9Joyq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Dylantje2 op 07-02-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Dan kom ik 15cm tekort 🙈
Twijfel of ik snel op tijdelijk bok ga zetten of maar vanaf blijf en af en toe ga checken.... helup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Met RVS draadeinden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien moet ik me dan niet zo druk maken, die van jou staat ook lekker in de sneeuw.
Heb jij ook dat onder de wp ijs ligt en onderste 2-3 cm van wisselaar niet ontdooit voor 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Met RVS draadeinden
Dat is niet eens zo'n gek idee, dus je bedoelt dat de bigfoots gewoon op het dak blijven staan en dan tussen de bovenkant bigfoot en onderkant wp een paar koppelmoeren gebruiken om de boel op te hogen?

Zou dat nog wel stabiel zijn met maar 4 bevestigingspunten als ik hem zo 100mm "opkrik"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Dat is niet eens zo'n gek idee, dus je bedoelt dat de bigfoots gewoon op het dak blijven staan en dan tussen de bovenkant bigfoot en onderkant wp een paar koppelmoeren gebruiken om de boel op te hogen?

Zou dat nog wel stabiel zijn met maar 4 bevestigingspunten als ik hem zo 100mm "opkrik"?
Kweet niet hoe handig je bent en stabiel het is.
Maar je kunt ook iets verzinnen met een rvs strip van de ene draadeind naar de andere ...
Of mss in de bigfoot een M16 knutselen enz

DF mania heeft de Tbinnen wel iets doen dalen, haalt de Stooklijn niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 07-02-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Misschien moet ik me dan niet zo druk maken, die van jou staat ook lekker in de sneeuw.
Heb jij ook dat onder de wp ijs ligt en onderste 2-3 cm van wisselaar niet ontdooit voor 100%?
Niet druk..
Ik denk dat het ook ligt waarvandaan de sneeuw komt het is veel jachtsneew, dus de windrichting zou best grote problemen kunnen veroorzaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Niet druk..
Ik denk dat het ook ligt waarvandaan de sneeuw komt het is veel jachtsneew, dus de windrichting zou best grote problemen kunnen veroorzaken..
Ik doe mijn best, vind niet zo fijn idee dat onderzijde wp bevroren is en vraag me af waar dan vocht weg kan. Maar ik probeer je raad op te volgen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:52:
[...]

Dat klopt toch ook, alleen is dat opgewekt voor een ander doel.
Inderdaad, het lijkt er alleen op dat het in domoticz mee wordt gerekend bij de opgewekte energie maar als ik op de pana unit kijk lijkt het of het hier niet wordt meegerekend. De stand is lager dan die via de heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Kweet niet hoe handig je bent en stabiel het is.
Maar je kunt ook iets verzinnen met een rvs strip van de ene draadeind naar de andere ...
Of mss in de bigfoot een M16 knutselen enz
Heel handig :*)
Al googlend naar voorbeelden zie ik trouwens dat er een bigfoot verhoging bestaat.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/16164/files/103433675/300x300x2/big-foot-high-bloc-verhoging-600.jpg
De oplossing om je warmtepomp unit te verhogen. De recyclede rubber verhoging (12cm) is is geschikt voor de Fix-it Foot 600, de totale hoogte bloc+ fix-it komt dan op 21,5cm.
Jammer genoeg staat er niet bij wat dat ding weegt maar het ziet er wel uit als een goede oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 07-02-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
[...]

Ik zou het niet durven.
Zoveel koppelmoeren boven elkaar hebben denk ik dwarsuit niet zoveel stijfheid. Vooral de verbinding krijgt dan flinke koppels te verwerken. Weet niet of dat op de lange termijn goed gaat.
Zou eerder veerdempers eronder zetten.
Die zorgen ervoor dat de momenten op de verbindingen niet te groot worden door een groter oppervlak bij de verbindingen.
En zijn ervoor bedoeld ;)

Dit zijn de grootste die ik zo even kon vinden.

http://abfeco.nl/product/...g-m10-artikelnr-99mi1408/

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ErikVers schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Ik doe mijn best, vind niet zo fijn idee dat onderzijde wp bevroren is en vraag me af waar dan vocht weg kan. Maar ik probeer je raad op te volgen 😋
Grindbak onder wp maken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Heel handig :*)
Al googlend naar voorbeelden zie ik trouwens dat er een bigfoot verhoging bestaat.
[Afbeelding]

[...]

Jammer genoeg staat er niet bij wat dat ding weegt maar het ziet er wel uit als een goede oplossing.
Recycle rubber dus kilo of drie gok ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Klopt

[...]

Nee, op het moment dat de force heater in het snelmenu wordt geactiveerd wordt ook direct de WP aangezet.

[...]

Het is dus iets anders.

Ik had de force heater aangezet in het snelmenu. De WP moet dan uit staat. Het aanzetten van die heater zet de WP weer aan. De Heishamon gaf echter een uit signaal door aan mijn thermostaat. Waarna die probeerde WP weer aan te zetten. Dat zorgde er echter voor dat de WP juist werd uitgezet.
Ok ik zal het eens uitzoeken hoe dat zit. Ik vermoed dat de controller 'doet alsof' de warmtepomp aanstaat als hij op force heat staat. Voor de gebruiker is dat ook wel het geval natuurlijk. En als er dan een extern signaal komt dat de echte warmtepomp aan moet, dat je dan in zo'n situatie terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
-5,4 graad en 84% hum. Ongeveer 2 uur tussen defrosts.
Draait afgezien van de defrosts op 75 Hz. Kamer nog lekker warm.
Hoe het gaat als het donderdagnacht min 15 wordt is afwachten

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowball_161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 15:18
Er zal ongetwijfeld al veel over gesproken zijn, maar kan het zo snel in alle topics niet zo snel vinden

Momenteel bij -3ºC en ta van circa 31ºC tr circa 28ºC zit ik volgens de interne meter van de Pana zelf rond een COP van 2,5. Wat mij volgens de documentatie wat laag vind... Wel heb ik redelijk wat defrosts waarbij de interne heater aan slaat. Nu staat hij wel redelijk de hele tijd te stampen rond de 80 Hz, dus draait redelijk de hele tijd op vollast.

Nu heb ik niet zoveel vertrouwen in de interne energiemeter. Ik heb zelf geen warmtemeter en elektra meter bij. Dus was ik benieuwd naar jullie bevindingen hoe deze afwijkt.

Ik heb namelijk ook nog een combi ketel en kan ik dus bij een bepaalde buitentemperatuur de ketel over laten nemen. Kan ik eindelijk deze functie in praktijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik draai op Ta28 nu met enkel vloerverwarming op COP 2 volgens de Pana... Ik let daar niet op. Soms is die veel te positief, nu wellicht negatief?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik maakte me zorgen om vreemd start/stop gedrag (zie 101 topic) en dacht dat daardoor de COP ook zo laag was, maar nu zie ik hier dat ik niet de enige ben met een COP tussen 2 en 2.5 (buiten -4 volgens de pana).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:48:
Ik maakte me zorgen om vreemd start/stop gedrag (zie 101 topic) en dacht dat daardoor de COP ook zo laag was, maar nu zie ik hier dat ik niet de enige ben met een COP tussen 2 en 2.5 (buiten -4 volgens de pana).
Hier stopt die niet, continu draaien. Uiteraard wel defrosts elke 100 minuten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

F serie 5 Kwh continu 55 Hz bij min 4 Ta 31 Tr 28 geen vloerverwarming 20.5 graden. Defrost elk uur. Tot min 3 44 Hz 1250 watt vanaf min 4 55 Hz 1500 watt

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowball_161
vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:44:
Ik draai op Ta28 nu met enkel vloerverwarming op COP 2 volgens de Pana... Ik let daar niet op. Soms is die veel te positief, nu wellicht negatief?
Ik probeer te achterhalen wanneer het (financieel) gunstiger is om over te schakelen naar de HR ketel.
Omslagpunt zou theoretisch zo tussen de COP 2 á 2,5 moeten liggen.
Hij staat er nu 1,5 jaar (met alle tevredenheid), maar we hebben nog geen echt koude dagen gehad.
Ik denk dat ik de omschakeling bij -2 graden goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Snowball_161 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:08:
[...]

Ik probeer te achterhalen wanneer het (financieel) gunstiger is om over te schakelen naar de HR ketel.
Omslagpunt zou theoretisch zo tussen de COP 2 á 2,5 moeten liggen.
Hij staat er nu 1,5 jaar (met alle tevredenheid), maar we hebben nog geen echt koude dagen gehad.
Ik denk dat ik de omschakeling bij -2 graden goed is
Ik denk dat je de € 200+ vastrecht er niet mee gaat terugverdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Hier stopt die niet, continu draaien. Uiteraard wel defrosts elke 100 minuten ongeveer.
bizar dat jouw J5 en mijn J7 op allerlei vlakken zo anders werken.
want ik heb hier de afgelopen 24 uur nog maar 5 defrosts gehad, de laatste vanmorgen 9u.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Er is een probleem met mijn Panasonic T-Cap 12 kwh KIT-WXC12H9E8 installatie. Er wordt niet meer bijgesprongen met de booster heater. Volgens mij hebben we wel eerder defrosts gezien, maar dit jaar gaat het ook bij -2 al mis dat de booster heater niet wil meehelpen in het systeem. Terwijl vorige 2 winters zulke temperaturen ook wel voorkwamen. Moet je nagaan wat ons te wachten staat met -10 en -5 overdag ☹
Eerst trad vaak de H75 error op. Maar nu bleek dat dit mogelijk met de volgende instelling te maken heeft:
Back-up heater (Use/Do not use Backup heater) (CAUTION) It is different from to use/not to use backup heater set by client. When this setting is used, heater power on due to protection against frost will be disabled. (Please use this setting when it is required by utility company.) By using this setting, it cannot defrost due to low Heating's setting temp and operation may stop (H75) Please set under the responsibility of installer. When it stops frequently, it may be due to insufficient circulation flow rate, setting temp of heating is too low etc.
Dit is een verwarrende optie in het custom menu. Back-up heater ENABLED leek logisch, maar blijkbaar zet dat AAN dat de heater power on protection AAN staat. En die heater on protection zorgt er volgens bovenstaande en Panasonic service manual juist voor dat de back-up heater niet kan bijspringen bij het defrosten. Systeem is verder te koud om dit zonder back-up heater te doen, vermoed ik.
Nu heb ik op advies van een installateur eens naar de bedrading gekeken:

Het lijkt ons vrij dubieus dat er een dergelijke lus moet zitten, waarnaast BOOSTER heater geschreven staat. Dus geprobeerd met dit kabeltje eruit gehaald:

Nu geeft het systeem aan dat er vorst is bij het verwarmen (zie links in het fototje van het hoofdmenu met statussen) en dat stop effectief de cyclus net als de H75 error. Vermoedelijk dus software-matig nu wel een trigger de back-up heater op te starten (door aanpassen custom menu), maar het lukt niet. Toch een defect in de heater, zie ik nog een verkeerd draadje of software setting over het hoofd?
-waar dienen de switches voor naast dit gekke lusje? Staan die goed?
-er zit een drukknopje on/off booster heater. Kan ik deze op een veilige manier proberen? Ik wil zeker geen verdere schade en vind het al eng dat het systeem draait terwijl bevriezing wordt aangegeven.
De “base pan heater” stond ook aan in de menus installateur en als gebruiker ook ingeschakeld naast dat het enabled is in het custom menu. Anti Freezing staat aan, wat dus toch niet werkt. Alles staat volgens mij goed. Zie onderaan het document ook het screenshot van het hoofdscherm van de binnenunit, waar je ziet dat de base pan heater aan staat. Ook nog geprobeerd de tank heater uit te zetten in de gebruikersinstellingen, omdat ik in een Panasonic document iets las over dat beide heaters niet tegelijkertijd kunnen werken. Maar volgens mij kunnen ze prima tegelijkertijd aan staan, het komt toch niet voor dat ik tegelijkertijd sterilisatie draai en ook defrost doe. Geen succes, want met tank heater uit krijg ik nog steeds de H75 error. En op advies Panasonic ook de base pan heater settings nu juist op “UIT” gezet. Dit schijnt namelijk weer een andere heating optie te zijn voor de condensbak? En heeft niets te maken met de booster/back-up heater ofwel tank heater?
Als e.e.a. inderdaad afgelopen jaar nog wel werkte, wat kan er dan verandert zijn? Er is een buffervat bijgeplaatst en een kapot expansievat vervangen. Dat lijkt me alleen maar goed en staat los van het issue in de binnen unit?

Force heater automatisch lijkt me goed om het systeem zichzelf te laten beschermen. Manual ook getest.

Klopt het volgende plaatje? We zien dus standaard niet het back-up heater icoon aan. Kan de back-up heater dan wel bijspringen? Ik kan alleen de back-up heater direct aan zetten en dan lijkt deze te werken. Maar die maakt het water niet echt warm (20-25 graden max). Dat is toch gek met een 9KW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36_zEvabz5xqQkPy6UYN8kUsfTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwTnkiXhOBNL8vxhgpkhKrVM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNQE2s__V7fs6ofcnmknmmpmf7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRHED8ksTcgNjKtjNSuxGTQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vackyY3Zh0CpZmhXK1cqUMlQvNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMDo6zakVoufUqmXjEPKRhwp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4tU_S66dOcPbXK7oJPKUYfr34w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDM8g69pOZU5CuWPAAoqZ6FX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BNsxvIeY-b4--B5skNf-KZUlxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXCpyQimQSM8iFtI6tHbOcD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS_oJS97k8AkZprs5MUiir1g6Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCatJXV3Ry49GufWTOQ4rK3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYRPjmnsjMcusOZbo7gedlxWfAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufniyCUhEkJoRomppWbBh4FE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaPliVcr2kadQ_biKIfI1OrTrwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idNy52Zoew0EYtpcGHCtzIzX.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende nu dus uit, geen optie A of B maar base pan heater uit (heb ik niet volgens Pana):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taFKmYFO6ppdoKbWOH5u9R9v-Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScDJ0eL2f7p7uV31Nmq3XKZD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Babsan op 07-02-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:31:
[...]

bizar dat jouw J5 en mijn J7 op allerlei vlakken zo anders werken.
want ik heb hier de afgelopen 24 uur nog maar 5 defrosts gehad, de laatste vanmorgen 9u.
Dat is erg weinig inderdaad! Snap ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:40:
Er is een probleem met mijn Panasonic T-Cap 12 kwh KIT-WXC12H9E8 installatie. Er wordt niet meer bijgesprongen met de booster heater. Volgens mij hebben we wel eerder defrosts gezien, maar dit jaar gaat het ook bij -2 al mis dat de booster heater niet wil meehelpen in het systeem. Terwijl vorige 2 winters zulke temperaturen ook wel voorkwamen. Moet je nagaan wat ons te wachten staat met -10 en -5 overdag ☹
Eerst trad vaak de H75 error op. Maar nu bleek dat dit mogelijk met de volgende instelling te maken heeft:
Back-up heater (Use/Do not use Backup heater) (CAUTION) It is different from to use/not to use backup heater set by client. When this setting is used, heater power on due to protection against frost will be disabled. (Please use this setting when it is required by utility company.) By using this setting, it cannot defrost due to low Heating's setting temp and operation may stop (H75) Please set under the responsibility of installer. When it stops frequently, it may be due to insufficient circulation flow rate, setting temp of heating is too low etc.
Dit is een verwarrende optie in het custom menu. Back-up heater ENABLED leek logisch, maar blijkbaar zet dat AAN dat de heater power on protection AAN staat. En die heater on protection zorgt er volgens bovenstaande en Panasonic service manual juist voor dat de back-up heater niet kan bijspringen bij het defrosten. Systeem is verder te koud om dit zonder back-up heater te doen, vermoed ik.
Nu heb ik op advies van een installateur eens naar de bedrading gekeken:

Het lijkt ons vrij dubieus dat er een dergelijke lus moet zitten, waarnaast BOOSTER heater geschreven staat. Dus geprobeerd met dit kabeltje eruit gehaald:

Nu geeft het systeem aan dat er vorst is bij het verwarmen (zie links in het fototje van het hoofdmenu met statussen) en dat stop effectief de cyclus net als de H75 error. Vermoedelijk dus software-matig nu wel een trigger de back-up heater op te starten (door aanpassen custom menu), maar het lukt niet. Toch een defect in de heater, zie ik nog een verkeerd draadje of software setting over het hoofd?
-waar dienen de switches voor naast dit gekke lusje? Staan die goed?
-er zit een drukknopje on/off booster heater. Kan ik deze op een veilige manier proberen? Ik wil zeker geen verdere schade en vind het al eng dat het systeem draait terwijl bevriezing wordt aangegeven.
De “base pan heater” stond ook aan in de menus installateur en als gebruiker ook ingeschakeld naast dat het enabled is in het custom menu. Anti Freezing staat aan, wat dus toch niet werkt. Alles staat volgens mij goed. Zie onderaan het document ook het screenshot van het hoofdscherm van de binnenunit, waar je ziet dat de base pan heater aan staat. Ook nog geprobeerd de tank heater uit te zetten in de gebruikersinstellingen, omdat ik in een Panasonic document iets las over dat beide heaters niet tegelijkertijd kunnen werken. Maar volgens mij kunnen ze prima tegelijkertijd aan staan, het komt toch niet voor dat ik tegelijkertijd sterilisatie draai en ook defrost doe. Geen succes, want met tank heater uit krijg ik nog steeds de H75 error. En op advies Panasonic ook de base pan heater settings nu juist op “UIT” gezet. Dit schijnt namelijk weer een andere heating optie te zijn voor de condensbak? En heeft niets te maken met de booster/back-up heater ofwel tank heater?
Als e.e.a. inderdaad afgelopen jaar nog wel werkte, wat kan er dan verandert zijn? Er is een buffervat bijgeplaatst en een kapot expansievat vervangen. Dat lijkt me alleen maar goed en staat los van het issue in de binnen unit?

Force heater automatisch lijkt me goed om het systeem zichzelf te laten beschermen. Manual ook getest.

Klopt het volgende plaatje? We zien dus standaard niet het back-up heater icoon aan. Kan de back-up heater dan wel bijspringen? Ik kan alleen de back-up heater direct aan zetten en dan lijkt deze te werken. Maar die maakt het water niet echt warm (20-25 graden max). Dat is toch gek met een 9KW?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende nu dus uit, geen optie A of B maar base pan heater uit (heb ik niet volgens Pana):
[Afbeelding]
Wat een verhaal. Ik antwoord maar kort:
-booster heater is de heater voor je DHW boiler. De OLP (overload protection) voor de booster is een bescherming die in sommige DHW boiler tanks zit om droogkoken te voorkomen. Als je dat niet hebt, maar wel een boiler tank met eigen heater (booster heater) dan moet die lus bij OLP zitten. Deze heater heeft dus niks te maken met de internal heater voor het defrosten/de-ice.
- de custom menu heater staat bij mij ook op enabled en hij wordt gewoon gebruikt als het nodig is. Wellicht is je internal heater stuk? Wat doet je systeem als je force heater in menu aan zet? Dan zou hij de internal heater volledig moeten gebruiken ipv de compressor/buitenunit.
- base pan heater is een extra optionele heater onder de buitenunit om eventuele ijsvorming te ontdooien, maar ik heb hem nog nooit ergens gezien
- dat je de icon mist in de topbalk is gewoon een user setting (function settings, room heater= on) en daarom wordt de heater ook niet gebruikt voor ruimte verwarming.. zet die eerst maar eens aan

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 07-02-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowball_161
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat je de € 200+ vastrecht er niet mee gaat terugverdienen ;)
Haha, nee. Snap ik ;)

Ik kook nog op gas en gebruik de CV ketel nog voor mijn warm water.
Dus zonder de gasaansluiting is nog niet mogelijk.
In de toekomst nog een warmtepompboiler en inductiekookplaat, dan zou het gas er af kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
[...]

Ruim om die draadeinden zet je bussen van rvs, verzinkte cv-pijp of aluminium, 22 tot 28mm. Daar staat hij dan op. Met dat draadeind en moeren zet je het dan klem. Mijn 12H staat op 70mm bussen 22mm met draadeind M12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:44:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxVC1ieQj31B1rfvbuyZ4FqYtys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E8ikxlBj2CbDCdpUcCDVWWAR.png?f=user_large
De tweede is de PAna cop
De eerste de COP vanuit de mqtt met het script van Alfons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Snowball_161 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:11:
[...]

Haha, nee. Snap ik ;)

Ik kook nog op gas en gebruik de CV ketel nog voor mijn warm water.
Dus zonder de gasaansluiting is nog niet mogelijk.
In de toekomst nog een warmtepompboiler en inductiekookplaat, dan zou het gas er af kunnen.
Maar de prijs per m3 is dan wel aanzienlijk hoger dan 85cent. Dus voor je berekening in euro’s ......

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is erg weinig inderdaad! Snap ik ook niet.
DF zegt niet veel.
Juist je totaal verbruik zou tellen.[ mss wel minder verbuik icm df.
Daarnaast is ieder systeem anders.

RV per gebied hoogte tv nap

De variable zijn te veel om een echt vergelijk te maken.
Als je ooit graaddagen hebt ingesteld, kun je zin wat en hoe.
Mijn graaddaagen vliegen de pan uit... Maar die gaan we bij beter weer hopelijk weer goed maken.

COP zegt echt nuets over je verbruik. Goede COP met deuren open moet je voor ogen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Wat een verhaal. Ik antwoord maar kort:
-booster heater is de heater voor je DHW boiler. De OLP (overload protection) voor de booster is een bescherming die in sommige DHW boiler tanks zit om droogkoken te voorkomen. Als je dat niet hebt, maar wel een boiler tank met eigen heater (booster heater) dan moet die lus bij OLP zitten. Deze heater heeft dus niks te maken met de internal heater voor het defrosten/de-ice.
- de custom menu heater staat bij mij ook op enabled en hij wordt gewoon gebruikt als het nodig is. Wellicht is je internal heater stuk? Wat doet je systeem als je force heater in menu aan zet? Dan zou hij de internal heater volledig moeten gebruiken ipv de compressor/buitenunit.
- base pan heater is een extra optionele heater onder de buitenunit om eventuele ijsvorming te ontdooien, maar ik heb hem nog nooit ergens gezien
- dat je de icon mist in de topbalk is gewoon een user setting (function settings, room heater= on) en daarom wordt de heater ook niet gebruikt voor ruimte verwarming.. zet die eerst maar eens aan
9Kw heater? ik zou eerst op 3 zetten
Je settings moeten kloppen, dus heb je alles wel wat je aanvinkt?

Bij een mono kun je een device test doen.
TS staat hoe en wat, mss dat iets voor je om te kijken of alles wel werkt
En de storing daar geeft mss inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
dankje TheHog. Ja wilde zo veel mogelijk achtergrond geven. Anyway, dus room heater moet weer aan en die kan helpen bij de defrost? Dat is nu het geval. Hoe kan ik nu testen of hij wilt helpen bij de defrost? Kan ik het request sturen via het gebruikers menu en wp draait nu weer even, maar weet dus niet of ik eerst direct had moeten defrosten. Dat lukt in ieder geval niet ook al verzoek ik het.

Het blijft in ieder geval zo dat na verloop van tijd het vorst vlokje incoontje op het hoofdscherm naast het zonnetje komt en daarmee stopt de operatie (zonder duidelijke H75 melding die ik eerder wel kreeg, dus ik hoop niet dat dit schadelijk is.) Duidt op bevriezing buiten of zoiets, defrost noodzakelijk denk ik. Maar dat werkt niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
ok Device Test klinkt wel nuttig. Ga ik doen. ja het is 9wh intern, er staat een 12kwh nl en daar hoort volgens mij 9 kw backup heater bij. Kan ik ergens checken wat het is? Ik zal het tijdelijk wel veranderen.

Verder nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Mijn dagCOP op dit moment is 2,3. Berekend als (opgenomen vermogen WP vandaag+ opgenomen vermogen BH vandaag)/ opgewekt vermogen vandaag.
Mijn Maand COP = 3,72 mijn jaar COP 3,61.
Leuk om te weten maar dat het binnen nog steeds lekker warm is lijkt mij belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
Hier wat plaatjes hoe mijn WP er hier bij staat..
Volgens der pana een cop van 2.
Temp buiten -4 en Ta 36 graden
Draait op 30 Hrtz
Sinds vanmorgen 4 defrost gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QUraail5HGza4bKa0SPVYZ0H7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ges3IrCgOID9O9yu89nKPgRe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw-91FnV2jmgvGb6XXf1NJBgjlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoLwwe2gbGz4hoVn6yqlo1P5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik snap niet goed wat de verschillen in defrosts bepaalt? Met name in de nacht met de sneeuwval in midden van NL (Wageningen) had ik er elk uur één. Nu gaat het beter met dik 2 uur tussen de defrosts en ik draai niet op erg hoog vermogen? Pana 5J

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 07-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
Relatieve vochtigheid is gezakt. Vannacht hier 92% en nu 83%. Tot 8 uur ieder uur nu steeds meer tijd ertussen ruim 2 uur. WP draait op 75Hz.
Als het in de loop van de week nog kouder wordt zal de rel vochtigheid verder afnemen en ook het aantal defrostst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ja, die invloed is mooi te zien. Elke defrost heeft meer tijd na de vorige. Zit nu op bijna 2 1/2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:36:
Ik snap niet goed wat de verschillen in defrosts bepaalt? Met name in de nacht met de sneeuwval in midden van NL (Wageningen) had ik er elk uur één. Nu gaat het beter met dik 2 uur tussen de defrosts en ik draai niet op erg hoog vermogen? Pana 5J
Hier sneeuwt nog steeds aardig, heb hetzelfde gehad vannacht, en gaat nu stukken beter.

Maar mijn theorie is dat hoe kouder de lucht, hoe minder vocht deze werkelijk kan bevatten (89% rv bij -5 is veel minder dan bij -1)

Edit: https://www.joostdevree.n...relatieve_vochtigheid.htm

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-02-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:36:
de vochtigheid in de lucht en hoeveel lucht je door de machine laat gaan.
hoe meer lucht en of meer vocht hoe meer ijs vorming op de koude delen.

hoe koud.. zo koud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DJu_IYD9keSrLd7wj1uKHfRBh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVV7A73Z12Wiey9VvOmWrMgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Nog even een andere vraag. In domoticz heb ik bij de HeishamonMQTT device 'Pana WP - Error' een notificatie ingesteld. Nu krijg ik elke circa 12 tot 16 uur de volgende melding:

code:
1
Sensor Pana WP - Error Last Update: 2021-02-7 14:30:00 [= 0 minutes]

In de pana zelf staat niets in error history. Welk type notificatie moet ik aanzetten? Je kan kiezen tussen 'Verbruik' en 'Last Update'.

Ik neem aan dat:
(1) de notificatie komt door type notificatie 'Last Update'
(2) ik deze notificatie kan uitzetten omdat deze geen echte error doorgeeft
(3) 'Verbruik' is wel de juiste en mocht er error zijn dan krijg ik die via dit type door?

@MarFan, kan jij hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:10:
dankje TheHog. Ja wilde zo veel mogelijk achtergrond geven. Anyway, dus room heater moet weer aan en die kan helpen bij de defrost? Dat is nu het geval. Hoe kan ik nu testen of hij wilt helpen bij de defrost? Kan ik het request sturen via het gebruikers menu en wp draait nu weer even, maar weet dus niet of ik eerst direct had moeten defrosten. Dat lukt in ieder geval niet ook al verzoek ik het.

Het blijft in ieder geval zo dat na verloop van tijd het vorst vlokje incoontje op het hoofdscherm naast het zonnetje komt en daarmee stopt de operatie (zonder duidelijke H75 melding die ik eerder wel kreeg, dus ik hoop niet dat dit schadelijk is.) Duidt op bevriezing buiten of zoiets, defrost noodzakelijk denk ik. Maar dat werkt niet :(.
Dat vorst vlokje hoort zo. Dat betekend dat de warmtepomp aan een defrost cycle bezig is. Bij een T-CAP werkt dat anders dan een monoblock maar gewoon geduld geven. Na een dik half uur zal ie weer verder gaan. Warmtepomp doet alles zelf wel (en omdat het geen error geeft gaat het dus goed). Als hij de heater nodig heeft pakt die hem er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Babsan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:12:
ok Device Test klinkt wel nuttig. Ga ik doen. ja het is 9wh intern, er staat een 12kwh nl en daar hoort volgens mij 9 kw backup heater bij. Kan ik ergens checken wat het is? Ik zal het tijdelijk wel veranderen.

Verder nog tips ?
Die instelling gaat over je booster heater in je DHW boiler en niet je interne heater (dat weet je warmtepomp zelf wel). Je moet daar dus aangeven of je een 3, 6 of 9 kW boiler heater hebt. (Raar verhaal, de officiele panasonic DHW boiler heeft een 1.5kW boiler heater en dat kan je niet selecteren...)
edit: dit dacht ik zelf maar is dus niet waar

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 07-02-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
thehog schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Die instelling gaat over je booster heater in je DHW boiler en niet je interne heater (dat weet je warmtepomp zelf wel). Je moet daar dus aangeven of je een 3, 6 of 9 kW boiler heater hebt. (Raar verhaal, de officiele panasonic DHW boiler heeft een 1.5kW boiler heater en dat kan je niet selecteren...)
Die 3-6-9 keuze in de installer setup gaat over de interne heater. Dat is alleen beschikbaar bij de 12 en 16kW modellen, de 9kW 3-fase heeft een 1-fase power supply 2 en dus een 3kW heater.

Bij de booster heater van de sww tank neemt panasonic aan dat het een 3kW heater is. Dat is het maximum op die aansluiting en panasonic rekent in de energieberekening ook met 3kW. Ik stuur mijn 3-fase 4,5kW booster heater via een relais en in de verbruikte en opgewekte energie voor de tank zit de wp dus 1,5kWh per uur mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Nee, die 3-6-9 keuze in de installer setup gaat over de interne heater. Dat is alleen beschikbaar bij de 12 en 16kW modellen, de 9kW 3-fase heeft een 1-fase power supply 2 en dus een 3kW heater.

Bij de booster heater van de sww tank neemt panasonic aan dat het een 3kW heater is. Dat is het maximum op die aansluiting en panasonic rekent in de energieberekening ook met 3kW. Ik stuur mijn 3-fase 4,5kW booster heater via een relais en in de verbruikte en opgewekte energie voor de tank zit de wp dus 1,5kWh per uur mis.
Bij de 3-fase 9kW zou er een 9kW heater in moeten zitten op dezelfde supply 1 Maar ik kan alleen maar 3kW selecteren. Ben nog aan het uitzoeken waarom.
Pagina: 1 ... 14 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.