Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 118 Laatste
Acties:
  • 691.828 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

ErikVers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Je kan altijd nog met groot gemak een punt stuk op je 28mm zetten en deze er tussen zetten, werkt ook mooi;

https://www.heima24.de/ro...iehbar-von-75-130-mm.html
Moet je niet 1 1/4 hebben?
Deze komt overeen met 32 mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 18:38

dof

Possible schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:23:
Ik vind het veel geld (2 x 140 euro) voor iets wat in NL amper voor komt. In de 10 jaar dat ik hier woon heb ik nog nooit stroomuitval gehad. Maar goed als men dit ''risico'' wil niet nemen dan is het prima natuurlijk. Je zou net zo goed die twee kraantjes aan de binnenkant kunnen openzetten? Dat is zelfde principe lijkt mij?
@flippy heeft al een tijd geleden geopperd dat als je die situatie hebt van EN vorst EN stroomuitval, je gewoon het zijpaneeltje los schroeft en het filter er uit trekt. Dan loopt ie ook leeg (filter moet je toch al elk jaar legen natuurlijk :) ). Werkschakelaar van de Pana dan natuurlijk ook uitzetten.

Dat hangt op een briefje naast m'n WP voor als ik niet thuis ben :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brikos2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08-2024
Pejdref schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Is dat niet een beetje paradoxaal dan? Omdat de vorstklep ongeïsoleerd is koelt deze lokaal veel sneller af dan het water in het systeem waardoor deze dus te snel open kan gaan in sommige gevallen.
Je bent dus min of meer verplicht om de waterpomp continu of regelmatig te laten lopen als je deze vorstkleppen erin hebt.
Ik heb uiteindelijk geen vorstkleppen gemonteerd. Rede:

deze lozen enkel drup gewijs. 0.5L/uur volgens de specs. Dat is 1 liter per uur. Met een grote watermassa op de eerste etage en het principe van communicerende vaten loopt de warmtepomp dan pas uren later leeg. Dan is doorgaans weer stroom op het net en gaat de pomp juist niet aan door een te lage druk.

Ik heb dit voorgelegd aan Caleffi Nederland. Ze begrepen de tekortkoming en gingen het uitzoeken. Is nooit een zinnige reactie op gekomen.

Twee opties die wèl kunnen werken:
Slechts 1 vorstklep monteren, een terugslagklep in de aanvoer èn een veerbelaste normal closed solenoid klep in de retour dichtvalt bij stroom uitval. Dan heeft de warmtepomp vrij baan om te lozen.

Of 1 vorstklep monteren, een terugslagklep en een vulautomaat. Dan doorstroomt je warmtepomp met "warm" leidingwater wat vervolgens via de vorstklep wegstroomt. Voordeel is dan dat je systeem op druk blijft voor als temperatuur stijgt en klep weer sluit.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor gecombineerd vertrouwen in:
-het nederlands elektriciteitsnet
-convectie verwarming met warmte uit huis
-behulpzame buurman mocht ik niet thuis zijn
-global warming }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

CR1992 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:18:
[...]

Moet je niet 1 1/4 hebben?
Deze komt overeen met 32 mm?
Nooe ik verloop altijd tot en met 9kw modellen direct naar 1” en heb dan bij 7 en 9 kw alles met 1” en 32mm MLB. De 5kw doe ik zelfs liever met 1” en 26mm MLB. De 1 1/4 aansluiting is echt nergens voor nodig en zie je ook niet op de europese L modellen als aansluiting daar is het gelijk duims (1”)

ik heb de eerste ooit met 1 1/4 aangesloten rvs flex omdat dat hier de standaard was en dat was zo irritant om netjes te verwerken dat ik direct aan het rekenen ben gegaan en dat voegt voor mij niets toe. De latere installaties draaien allemaal met 1” en 32 of 26 MLB

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 13-01-2024 00:09 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 17:52
Is ook veel logischer, die 1 1/4 aansluiting hoort eerder bij 35mm vaste buis.
1" bij 28.
1 1/4 is echt groot.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-06 18:40
Uit alle reacties begrijp ik dat het rondpompen van het watercircuit (met bijvoorbeeld externe waterpomp) de WP bij stroomuitval beschermd tegen bevriezing BEHALVE het ingebouwde expansievat.

Mijn gedachte is dan het interne expansievat afsluiten / verwijderen en de expansie bibinnenshuis op te vangen met klassiek expansievat.

Zijn er al mensen die dat interne vat afgesloten/ verwijderd hebben?

Overigens speelde ik zelf ook nog met de gedachte mijn oude cv ketel aangesloten te laten op het watercircuit en af te laten stellen op propaan omdat ik van het gas af ben. Maar dan heb ik nog steeds 230V nodig om de ketel te laten functioneren......

Volgende gedachte was aanschaf 4KW standkachel Webasto of Eberspacher in combinatie met dikke accu om spul aantal uren te voeden. Ook weer van afgestapt omdat je dan weer een systeem er bij hebt om bedrijfsgereed te houden.

Nu heb ik een Qlima petroleum kachel gekocht welke enkel petroleum/ kerosine nodig heeft en erg low-tech is. Ik ga daar een 22mm wicu leiding omheen wikkelen voor de warmteoverdracht op het water. Blijft over het laten circuleren van het watercircuit, ik overweeg zelfs een handpomp of alsnog een 24V pomp van standkachel.

Allemaal gedachten met voor en nadelen, ik ben er dus duidelijk ook nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Ubuntu schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:40:
Uit alle reacties begrijp ik dat het rondpompen van het watercircuit (met bijvoorbeeld externe waterpomp) de WP bij stroomuitval beschermd tegen bevriezing BEHALVE het ingebouwde expansievat.

Mijn gedachte is dan het interne expansievat afsluiten / verwijderen en de expansie bibinnenshuis op te vangen met klassiek expansievat.

Overigens speelde ik zelf ook nog met de gedachte mijn oude cv ketel aangesloten te laten op het watercircuit en af te laten stellen op propaan omdat ik van het gas af ben. Maar dan heb ik nog steeds 230V nodig om de ketel te laten functioneren......

Volgende gedachte was aanschaf 4KW standkachel Webasto of Eberspacher in combinatie met dikke accu om spul aantal uren te voeden. Ook weer van afgestapt omdat je dan weer een systeem er bij hebt om bedrijfsgereed te houden.

Nu heb ik een Qlima petroleum kachel gekocht welke enkel petroleum/ kerosine nodig heeft en erg low-tech is. Ik ga daar een 22mm wicu leiding omheen wikkelen voor de warmteoverdracht op het water. Blijft over het laten circuleren van het watercircuit, ik overweeg zelfs een handpomp of alsnog een 24V pomp van standkachel.

Allemaal gedachten met voor en nadelen, ik ben er dus duidelijk ook nog niet helemaal uit.
In je huis zit zoveel warmte dat je met dat water je monoblock echt een hele tijd vorstvrij houd hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

-Junkiexp- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:26:
Is ook veel logischer, die 1 1/4 aansluiting hoort eerder bij 35mm vaste buis.
1" bij 28.
1 1/4 is echt groot.
Welke schroefdraad zit op de warmtepomp? 1 of 1 1/4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
CR1992 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Welke schroefdraad zit op de warmtepomp? 1 of 1 1/4?
1 1/4

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

https://www.buurs.nl/prod...aad-x-1-buitendraad-100cm

Dus warmtepomp, reductie van 1 1/4 naar 1 duim,(eventueel vorst beveiliging klep ) deze flexibele leiding van 1 duim in de link.

Dan binnen een kraantje 1 duim, en nadien alpex 32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:22
CR1992 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
https://www.buurs.nl/prod...aad-x-1-buitendraad-100cm

Dus warmtepomp, reductie van 1 1/4 naar 1 duim,(eventueel vorst beveiliging klep ) deze flexibele leiding van 1 duim in de link.

Dan binnen een kraantje 1 duim, en nadien alpex 32?
Meestal ga ik direct van 1 1/4 naar 32 uponor Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I3Z112P.png

[ Voor 68% gewijzigd door Maikie18 op 13-01-2024 11:07 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Maikie18 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Meestal ga ik direct van 1 1/4 naar 32 uponor [Afbeelding]
Ik heb voorkeur voor een 2 delige koppeling, dan kan je de WP makkelijk afkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of een flexibele slang ertussen. De 2-delige Uponor koppeling is wel erg $$$$ in die maaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Mmm ben erg benieuwd wat de vorstklep doet? Flow killer?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Wij leveren en plaatsen ze wekelijks:
[Afbeelding]
Een veerbelaste klep omdat?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Pejdref schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:28:
Niemand ooit geknutseld/gedacht aan een pomp met een UPS of iets dergelijks? Hoeft aan materiaal niet eens duurder te zijn en lijkt me een elegantere oplossing.
UPs ook al eerder besproken, kost veel geld.. En wat dan hoe lang kan hij je pomp running houden?
Meestal in NL als je ze nodig hebt, zijn batterijen op :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Ivm geen ontluchting met maar één klep blijft er best veel in je leiding hangen ivm vacuüm werking.

En dan vriezen de edele delen 😋 van je pana alsnog kapot want hij loost op een klep en dan geen druk meer. Flow storing, dus ook geen vorstbeveiliging circulatie.
Dit dus, wat wil je beschermen met je kelp. De leidingen in huis.
Of de pana?
Pana wat duurder. denk ik
Mijn voorst klep is een binnenhuis aansluiting met een luchtnippel naast het mangneetventiel.

Stroom uit. pompen met de fietspomp tot hij leeg is.
De test werkt prime, de edele delen waren leeg:-)

En tsja wintersport, de buurman weet ook hoe het werkt:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Wij leveren en plaatsen ze wekelijks:
[Afbeelding]
Voor mij idee,

Je installeert dus alles ook met die kleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Daar zijn er genoeg van. Vaak met een plug ertussen waar ze het verbruik mee meten :X
En dit komt vaak weer door de prutser van tweakers adviseurs

Zelfs de bh op een plug..

En als je een beetje aansluit volgens de voorschriften heeft pana en bh een eigen groep/allamat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De optie van mijn wpb via de spiraal met de wp verwarmen laat me niet los :)

Voor zo ver ik kan zien zorgt een 3-wegklep dat de systeem inhoud een stuk kleiner wordt indien de boiler via een spiraal wordt verwarmd.
Bij mijn wpb zou dit kunnen, al werkt ie prima maar in de winter vrij traag.
Zou het dan toch goed gaan met de wp in de DHW stand?

Dit schema van Panasonic (split wp) doet me denken van wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8pc_N4yP1dl-72i_sUf_HWQPNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN3cuc8bLneuQmhW3jGvtiMS.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan het best 'groot' uitvoeren wat de flow betreft, een 3-wegklep op de 28mm wp toevoer die richting de wpb gaat waar een 1 inch rvs flex op zit.
De spiraal heeft 1,2m2 oppervlakte en iets van 10 slagen onderin de wpb dus zeg 10-15m lengte.

Iets minder werk is de spiraal als een radiator op de 22mm leiding aansluiten en schakelen, maar dan verdeel ik de flow tussen de cv en de spiraal waarbij onduidelijk is of de spiraal dan nog genoeg warmte en flow krijgt.
Nadeel is dat de radiatoren dan warmer water krigen dan nodig is (wp slaat af op de thermostaat).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Dat zien we dan wel, is niet voor niks all-risk.
En anders gewoon een nieuwe monoblock voor een kleine €3300,- en weer subsidie erop.
Defrostday vandaag
[Afbeelding]
Toch jaloers op je icoontjes.. delen? TS zetten? xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Dit heeft @Dylantje2 geprobeerd idd, was geen succes.

Onderwerp blijft elke zoveel tijd terugkomen.
Cop..... Volgens Pana was dat niet zo. Andere setting in de pomp waardoor het lijkt dat de pomp zelfde cop haalde.

Maar dat is de truuuc van de japanners. COP hetzelfde.

Maar als je ging kijken naar S0 verbruik en vermogen script. Bleek het je veel te kosten qua Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier vandaag weer wat verder gekomen, buitendeel geplaatst en hydraulisch aangesloten.
We pakken gelijk de voor en zijtuin aan en onder de wp komt mooi antraciet grind oid te liggen, ook graaf ik een grindputje.
Kleigrond hier dus slechte drainage.
Morgen binnen aansluiten en als het een beetje meezit vullen en testdraaien.
Leidingen worden daarna uiteraard geïsoleerd.
Van haarte met je nieuwe aanwinst en hobby..
Als je je gegevens geeft zet ik je in de ts..

Vraag, waarom niet flex aangesloten?
En waarom niet de dikste koper wat kon vinden, nu meteen na de pomp een flowkiller. [ ik dacht 1 1/2 komt er uit, waar ga je heen? ]
En kan hij zijn warmte wel goed kwijt.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Ik heb voorkeur voor een 2 delige koppeling, dan kan je de WP makkelijk afkoppelen.
Ik ook, dus deze gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/main/detail/MPVI3207.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Ja, veel mensen hebben dit gedaan. Je kan het bij RJTec zelfs laten doen voor je hem afhaalt.

Staan wel voorbeelden in deel 1.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 13-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Mmm ben erg benieuwd wat de vorstklep doet? Flow killer?
Wij gebruiken altijd de 1 1/4 die is inwendig net zo groot in doorsnede als de aanvoer/afvoer van de pana dus nee geen flow killer. Overigens laten wij altijd de keuze aan de klant maar meld je het niet vooraf en het ding bevriest ben je anders wel verantwoordelijk voor de schade vandaar. Zonder klep ligt het risico bij de klant.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Die hoort niet bij de Pana J serie alleen bij een R290 Amber. Het was maar een voorbeeld omdat een tweaker er om vroeg.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:58

(...)
Ja, ik heb het expansievat gelijk tijdens installatie verwijderd. Wordt vaker gedaan.
Binnen hangt het oude vat van de gasketel.
Ik zit niet te wachten op extra water buiten. En ook niet op het verwarmingslint om het vorstvrij te houden.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jaari schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Ja, ik heb het expansievat gelijk tijdens installatie verwijderd. Wordt vaker gedaan.
Binnen hangt het oude vat van de gasketel.
Ik zit niet te wachten op extra water buiten. En ook niet op het verwarmingslint om het vorstvrij te houden.
Weet je nog welke afsluiter (3/8'' ?) je daarvoor hebt gebruikt? Ik begrijp van het Duitse forum dat deze wat 'dieper' moet zijn dan een normale dop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:43:
[...]

En waarom niet de dikste koper wat kon vinden, nu meteen na de pomp een flowkiller. [ ik dacht 1 1/2 komt er uit, waar ga je heen? ]
Even goed kijken, als 28mm koper een flowkiller zou zijn kunnen we dit topic beter opdoeken.

Warmte hoeft ‘ie alleen kwijt tijdens koelen… :+

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-01-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Toch jaloers op je icoontjes.. delen? TS zetten? xxx
Haha, die van de monoblock? Hoe wil je ze bij jou krijgen? Doe maar je mailadres in pm

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Weet je nog welke afsluiter (3/8'' ?) je daarvoor hebt gebruikt? Ik begrijp van het Duitse forum dat deze wat 'dieper' moet zijn dan een normale dop.
Nee, het is ook al weer een jaartje of 7 geleden dus dat soort details.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Maikie18 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Meestal ga ik direct van 1 1/4 naar 32 uponor [Afbeelding]
dus geen flexibele leiding?
dus als ik pipetec leiding neem gaat ook ?
dus zonder flexibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZCwgOtEFZlLakucxMRGrZ7XRUI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOk127dm4AYWrrGrf3LOx7VK.jpg?f=fotoalbum_medium

Officiëler kan niet toch?
Hier zie je duidelijk dat de boiler via een spiraal is aangesloten en dat het vat op de waterleiding zit.
https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf pagina 10.

De 200l rvs boiler heeft een spiraal met 1,8m2 oppervlakte, de helft meer dan in mijn wpb dus dat valt mee.
Aanbevolen 3-wegklep:
https://www.meinhausshop....Wege-Ventil-PAW-3WYVLV-HW
Bij de specs zie ik 1 inch binnendraad, elders ook met buitendraad (knel).
https://www.climadirect.c...e-3-weg-klep-230v-aquarea (ik neem aan met de motor erop).

Dan nog iets over een sensor, mijn wpb heeft een 'zonneboiler' sensor (buis) waar deze met 20m draad in kan:
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
PAW-TS1 (6m draad) of PAW-TS2 (20m draad) of een vergelijkbare (zonder lange draad).
Een kabel zal er toch heen moeten om de klep te besturen, dan de sensor hier ook maar bij.
Mis ik nog iets of is het idd zo dat bij een DHW run de systeem inhoud niet van belang is?

Voor lagere kosten zou ik 22mm kunnen nemen incl. de klep, maar verlies ik dan snelheid of overdracht?
Met name voor het cv deel dat daar dan ook doorheen moet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37

Weet niet of al iemand gereageerd heeft, maar in het expansievat zit een verwarmingsspiraal.
Je kunt het vat afkoppelen en de spiraal uitzetten. Wanneer je de pomp bij RJ-TEC koopt doet hij dit voor €15,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-06 18:40
Dankjulliewel, ik ben dan nog even benieuwd of de spiraal zowel hardwarematig (connector afkoppelen)als softwarematig uitgezet wordt.

Voor mij zeker een overweging waard in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Dank!
Pana J7 direct via Nederlandse groothandel ingekocht, is dat voldoende voor de TS?
Er komt 1 1/4 uit, daarna naar koper 28 en daarna naar Henco 32.
Zeker geen flowkiller dus.

Eigenwijs niet met flex aangesloten omdat ik daar niet van hou als installateur zijnde.
Ook een beetje onder het motto 'het kan altijd nog'.
Warmte goed kwijt op het afgiftesysteem bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik heb in de kruipruimte een expansievat gemaakt van 18 liter en 1 bar voordruk, ruim voldoende.
Met het idee om het expansievat in de wp af te koppelen uiteindelijk, vind het zonde van het extra energiegebruik.
Zal eens aan Panasonic vragen wat het met de garantie doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
Ubuntu schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:49:
Dankjulliewel, ik ben dan nog even benieuwd of de spiraal zowel hardwarematig (connector afkoppelen)als softwarematig uitgezet wordt.

Ik heb nog niet gekeken hoe hij hem afgekoppeld heeft. Ik vermoed dat er wel een draad uit komt. Het vat kun je loskoppelen met een plug. Op internet gaat een filmpje over een Duitser die de jeisha uitkleed en veel binnen monteert. Niet zolang terug was hier nog een verwijzing naar dat filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Ubuntu schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:49:

Het verwarmingslint zit met een connector op de print. Softwarematig hoeft er niets worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGOoZE9I3hFBDDOkiG9mfbhy0yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl8r20nKBCII84zlXkozSxlD.jpg?f=fotoalbum_large

Zoek ff op poster Buitenkamp.
Ik wil hier nog gedetaileerder op in gaan bij meer tijd

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:55:
Zal eens aan Panasonic vragen wat het met de garantie doet.
Je zit fabrieksmatig geplaatste componenten uit een machine te schroeven. Panasonic staat al niet goed bekend qua aftersales/support, dus ik denk niet dat je ze die vraag hoeft te stellen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Je zit fabrieksmatig geplaatste componenten uit een machine te schroeven. Panasonic staat al niet goed bekend qua aftersales/support, dus ik denk niet dat je ze die vraag hoeft te stellen….
We passen ook wel eens cv ketels aan.
In België worden cv ketel ook heel veel met intern expansievat geleverd en die worden er ook regelmatig uit gehaald zonder gevolgen voor de garantie.
Zolang je een goed alternatief hebt zoals een expansievat binnen denk ik niet dat het een heel groot probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, monteer je het expansievat op dezelfde hoogte als de wp staat dan zal het wel goed werken.
Op zolder is een ander verhaal wat de voordruk betreft.
Hier zit nog een expansievat boven waar de cv ketel ooit hing, die is berekend op de situatie aldaar.
Bij mij zou alleen in de wp loskoppelen volstaan, aangezien Rjtec ze ook zelf loskoppelt zal de garantie daar geen probleem zijn en met mijn DOA outdoor board kreeg ik ook alle hulp (toen hij mijn achtergrond kende).
Doe je het netjes dan zit hij er zo weer in, mocht er een garantiegeval komen vanwege een andere storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Even goed kijken, als 28mm koper een flowkiller zou zijn kunnen we dit topic beter opdoeken.

Warmte hoeft ‘ie alleen kwijt tijdens koelen… :+
Sorrie fotos....
Leek dat hij toch dunner was.

Mooi spul he koper 👍
Ik heb staal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Vorige zomer is het dak van ons vrijstaand huis geïsoleerd (RC 5). De afgelopen weken heb ik een goed inzicht gekregen in de warmtebehoefte die daardoor flink is gedaald. We verwarmen nu nog met gas (Taanvoer 45 °C) via een convectorput en radiatoren met booster fans. SWW gaat via een WPB die we in oktober hebben geïnstalleerd. Mijn Kamstrup geeft aan dat we op een dag met Tbuiten rond 0 °C zo'n 165 kWh thermisch verbruiken. Dat komt neer op 24 x 7 kW. Bij -5 °C was het 211 kWh = 24 x 8.8 kW.

Ik ben van plan een WH-MDC09J3E5 te gaan installeren. Deze levert rond het vriespunt 7 kW, dus dat zou precies moeten lukken. Bij -7 levert die 7,3 kW dus dan kom ik iets te kort, maar ik ga er van uit dat het 3 kW backup element dat kan opvangen. Is dat een goede aanname? Of is de WH-MDC09J3E5 toch te krap voor mijn situatie?

Ik ga er trouwens van uit dat die 7 kW bij 2 °C uit de tabel het netto vermogen is, dus inclusief defrosts. Is er iemand die dat uit de praktijk kan bevestigen? Als je met defrosts nog 1 kW ofzo vermogen verliest dan wil ik dat graag vantevoren weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz_P75YRWo7kw0ZZ_-L7f72ym7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klyeV5KUDTPIbdAz1mcIuqKl.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:13
@RichieB verstandige controle. Helaas heb ik het antwoord niet voor je omdat ik nu een Tcap heb.

Wel heb ik rond 0 een 140-150 kWh nodig. De enkelfase LG die ik voor de Tcap had redde het niet tussen 4 en -2 door de defrosts.

Ik woon wel in een vochtig bosrijk gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:38:
Vorige zomer is het dak van ons vrijstaand huis geïsoleerd (RC 5). De afgelopen weken heb ik een goed inzicht gekregen in de warmtebehoefte die daardoor flink is gedaald. We verwarmen nu nog met gas (Taanvoer 45 °C) via een convectorput en radiatoren met booster fans. SWW gaat via een WPB die we in oktober hebben geïnstalleerd. Mijn Kamstrup geeft aan dat we op een dag met Tbuiten rond 0 °C zo'n 165 kWh thermisch verbruiken. Dat komt neer op 24 x 7 kW. Bij -5 °C was het 211 kWh = 24 x 8.8 kW.

Ik ben van plan een WH-MDC09J3E5 te gaan installeren. Deze levert rond het vriespunt 7 kW, dus dat zou precies moeten lukken. Bij -7 levert die 7,3 kW dus dan kom ik iets te kort, maar ik ga er van uit dat het 3 kW backup element dat kan opvangen. Is dat een goede aanname? Of is de WH-MDC09J3E5 toch te krap voor mijn situatie?

Ik ga er trouwens van uit dat die 7 kW bij het 2 °C uit de tabel het netto vermogen is, dus inclusief defrosts. Is er iemand die dat uit de praktijk kan bevestigen? Als je met defrosts nog 1 kW ofzo vermogen verliest dan wil ik dat graag vantevoren weten.

[Afbeelding]
Nee dat is exclusief defrosts want die zijn afhankelijk van de omstandigheden. De backup kan dat automatisch vrij snel compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Carboy54 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Nee dat is exclusief defrosts want die zijn afhankelijk van de omstandigheden. De backup kan dat automatisch vrij snel compenseren.
Ok, helder. Bij °0 C maak ik me daar geen zorgen over, dat komt zeker goed met de 3 kW BUH. Bij -7 °C wordt het dan misschien krap? 7,3 kW uit de tabel + 3 kW BUH = 10,3 kW beschikbaar. Nog een paar defrosts en dan haal ik een Ta van 45 °C wellicht niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 16:31

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@RichieB Volgens mij is @Carboy54 wat conservatief in zijn uitspraak. Als ik namelijk nu, live, kijk naar de 7J zie ik:

Tb 1C
Ta 35C
Pin 2.2kW (Eastron)
Pout 8.2kW (Kamstrup)
COP 3.7

Waar voor dit model de service manual aangeeft bij A2W35: 7kW uit met 2.1kW in. Het lijkt er dus sterk op dat er stiekem meer vermogen uit komt dan wat de service manual laat zien.

Omdat er ook duidelijk vanaf 4C buitentemperatuur hogere frequenties vrij komen lijkt dat dus toch te compenseren voor de defrosts. Ik lees de Kamstrup nog niet continu uit, dus kan niet exact zeggen wat er in een 24h periode uit komt, maar gemiddeld 7kW zou best kunnen kloppen.

De 9J wordt natuurlijk nog wat meer uitgeknepen, maar ook daar komen er nog wat hogere frequenties vrij bij 4C. Er is vast wel iemand met een 9J zie kan kijken wat er nu tussen de defrost door nog uit komt en of dat meer is dan het getal uit de service manual.

Nog een toevoeging op basis van historische data (Ta/Tr/flow), maar niet de Kamstrup, toen het koud was:

Tb -7C
Ta 35.0C
Tr 29.8C
Flow 20.5L/m
Pout 7.4kW

Terwijl de service manual voor die condities 6.8kW opgeeft. Bij -4C komen er (in ieder geval voor de 7J) wederom hogere frequenties beschikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Rimco op 14-01-2024 15:56 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:38:

Ik ga er trouwens van uit dat die 7 kW bij 2 °C uit de tabel het netto vermogen is, dus inclusief defrosts. Is er iemand die dat uit de praktijk kan bevestigen? Als je met defrosts nog 1 kW ofzo vermogen verliest dan wil ik dat graag vantevoren weten.

[Afbeelding]
Ik denk dat je te krap zit. Die 7300 zijn fabrieksgetallen uit een laboratorium. Daarnaast heb je nog te maken met defrosts, stel dat je elk uur een defrost van 10-15 minuten om je oren krijgt.

Je zou ervoor kunnen kiezen om bij -7 een paar kamers minder te verwarmen of daar een andere (COP1) verwarming te gebruiken. Zo vaak is het geen -7 en al helemaal niet 24 uur lang (overdag stuk warmer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:27:
@RichieB Volgens mij is @Carboy54 wat conservatief in zijn uitspraak. Als ik namelijk nu, live, kijk naar de 7J zie ik:

Tb 1C
Ta 35C
Pin 2.2kW (Eastron)
Pout 8.2kW (Kamstrup)
COP 3.7

Waar voor dit model de service manual aangeeft bij A2W35: 7kW uit met 2.1kW in. Het lijkt er dus sterk op dat er stiekem meer vermogen uit komt dan wat de service manual laat zien.

Omdat er ook duidelijk vanaf 4C buitentemperatuur hogere frequenties vrij komen lijkt dat dus toch te compenseren voor de defrosts. Ik lees de Kamstrup nog niet continu uit, dus kan niet exact zeggen wat er in een 24h periode uit komt, maar gemiddeld 7kW zou best kunnen kloppen.

De 9J wordt natuurlijk nog wat meer uitgeknepen, maar ook daar komen er nog wat hogere frequenties vrij bij 4C. Er is vast wel iemand met een 9J zie kan kijken wat er nu tussen de defrost door nog uit komt en of dat meer is dan het getal uit de service manual.

Nog een toevoeging op basis van historische data (Ta/Tr/flow), maar niet de Kamstrup, toen het koud was:

Tb -7C
Ta 35.0C
Tr 29.8C
Flow 20.5L/m
Pout 7.4kW

Terwijl de service manual voor die condities 6.8kW opgeeft. Bij -4C komen er (in ieder geval voor de 7J) wederom hogere frequenties beschikbaar.
Ik deed geen uitspraken hoor gaf alleen aan dat de sheet van Panasonic excl. eventuele defrosts verlies was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Ik deed geen uitspraken hoor gaf alleen aan dat de sheet van Panasonic excl. eventuele defrosts verlies was.
En je hebt ook nog eens 3kw schoon aan de haak voor als het een keer lang -10 gaat worden en je wilt dat hij de tA target blijft halen 😋👍💪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Carboy54 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Dan klopt er blijkbaar dus weinig van de sheet, want er komt meer uit ;)

@RichieB: Ik denk dat je met de 9J prima vooruit kunt als je het kunt accepteren dat je wellicht soms de BH nodig hebt. Ook kan dat je natuurlijk motiveren om nog wat meer te isoleren ;) Alternatief zou een cascade kunnen zijn van 5J of 7J (waar ik hier mee bezig ben), maar dan moet je daar wel zin in hebben.

Een T-cap is altijd een beetje jammer, omdat die zo'n hoog minimum hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Rimco op 14-01-2024 16:20 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Wolly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je te krap zit. Die 7300 zijn fabrieksgetallen uit een laboratorium. Daarnaast heb je nog te maken met defrosts, stel dat je elk uur een defrost van 10-15 minuten om je oren krijgt.
Dat snap ik, maar het 3 kW backup element kan toch ook nog extra vermogen leveren?
Je zou ervoor kunnen kiezen om bij -7 een paar kamers minder te verwarmen of daar een andere (COP1) verwarming te gebruiken. Zo vaak is het geen -7 en al helemaal niet 24 uur lang (overdag stuk warmer).
Dat heb ik inderdaad ook al bedacht. Ik ga er van uit dat een weersituatie zoals vorige week nog geen probleem oplevert, maar wellicht wel het maximale vraag van de 9J. Wordt het kouder dan moet ik andere maatregelen nemen die hopelijk maar 1 of 2 dagen nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Rimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik denk dat je met de 9J prima vooruit kunt als je het kunt accepteren dat je wellicht soms de BH nodig hebt.
Dat is precies mijn afweging. Die BH zit er kennelijk in voor de defrosts (blijkt) maar kan je ook inzetten om de Ta te halen als het echt koud is.
Ook kan dat je natuurlijk motiveren om nog wat meer te isoleren ;)
Qua isolatie ben al klaar: spouwmuren, vloer en dak zijn gedaan. Voorzetwanden ga ik niet aan beginnen..
Alternatief zou een cascade kunnen zijn van 5J of 7J (waar ik hier mee bezig ben), maar dan moet je daar wel zin in hebben.
Dat is op zicht wel een mogelijkheid als we een horror winter hebben gehad en mijn vrouw dreigt te verhuizen als ik het niet oplos. ;)
Een T-cap is altijd een beetje jammer, omdat die zo'n hoog minimum hebben.
Ja en €1500 duurder is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-06 18:17
RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Dat is precies mijn afweging. Die BH zit er kennelijk in voor de defrosts (blijkt) maar kan je ook inzetten om de Ta te halen als het echt koud is.

[...]
En met -7C hoef je niet bang te zijn voor defrosts. Dat gebeurt alleen als er vocht in de lucht zit zoals nu met +1C.
Al een airco opgehangen? Die zou eventueel nog iets kunnen bijspringen. En in de zomer het comfort van koelen.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@gerard053 Airco's op de slaapkamers is ook zeker een optie. In de woonkamer kan ik die niet kwijt, dus die zal de 9J echt zelf warm moeten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:31:
[...]

[...]

Qua isolatie ben al klaar: spouwmuren, vloer en dak zijn gedaan. Voorzetwanden ga ik niet aan beginnen..

[...]

Dat is op zicht wel een mogelijkheid als we een horror winter hebben gehad en mijn vrouw dreigt te verhuizen als ik het niet oplos. ;)

[...]

Ja en €1500 duurder is..
De BH is multifunctioneel en kan je inzetten naar wens. Automatisch zal deze bijvoorbeeld:
  • Aanstaan als Tr onder 20C blijft (zoiets)
  • Aanspringen als tijdens de defrost Ta (of was het Tr?) onder 28C komt
  • Aanspringen als de Ta X minuten minimaal 2C onder het target blijft hangen (instelbaar)
En je kan hem ook handmatig aanzetten, bijvoorbeeld als je compressor stuk is (of omdat het kan).

Beglazing ook al op orde? Met een scherpe prijs en subsidie kan de cascade zelfs goedkoper uitpakken dan een T-cap, dat is bij ons het geval namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Rimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:45:
[...]
Beglazing ook al op orde?
[...]
Yep, alles vervangen door HR++ toen we deze woning kochten. Uiteraard kwam daar 6 maanden later subsidie op. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Was nog maar eens een keer de logs en regeling aan het bestuderen. Het viel me op dat soms de compressor uit gaat bij een defrost maar soms ook niet. Weet iemand daar meer over?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qGB9PKw.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je in statistieken kijkt lijkt dat zo, de resolutie is daar wat lager. Als je kijkt in data log (Als je die hebt aangezet) daar zie je wel dat ie stopt. En dat moet ook wel het circuit gaat andersom draaien dus moet effe stoppen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@martijn v o de Panasonic stopt inderdaad even kort, al heb ik eerder bij ons Samsung systeem gezien dat het ook kan zonder te stoppen. Daarbij bleef hij op de minimale frequentie draaien terwijl de 4-wegklep met ietwat herrie omschakelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:49:
[...]

Yep, alles vervangen door HR++ toen we deze woning kochten. Uiteraard kwam daar 6 maanden later subsidie op. }:O
Even op je vraag of een Pana 9j mono het bij je kan doen...

Hier een vrijstaand huis uit 1987 met ~200m2 waar vorige bewoners 3600m3 stookten. Afgelopen jaar wel dubbelglas vervangen door HR++, in kruipruimte de vloer met 15cm PIR geïsoleerd en dak met houtvezelplaten van 18cm, maar dat is nog niet klaar allemaal. Verder wat nieuwe buitendeuren waar veel tochtverlies door kieren werd verbeterd. Spouwisolatie laat ik voorlopig even zitten (onzekerheid over effect op ventilerende spouw).

Gasketel er af gegooid en Pana 9j mono in jan/febr '23 geïnstalleerd met 2/3 vervanging van de cv leidingen.

Pana draait prima en bij -6 C (ik meen de laagste temp tot nu toe hier) draaide ik op ongeveer ~2/3 of ~3/4 (als ik naar Heishamon cijfers en specs van de 9j kijk) van het maximum, met afgifte in VVW en radiatoren. Ook flinke boost nog erbij toen ik de radiatoren beter afregelde (er zat eentje te kortsluiten, stom stom 8)7 ). Draai bij -5C met Ta/Td met 36C/5C. Lekker comfortabel met ~ 20C binnen.
Wel laat ik de WP de hele dag aanstaan, met hooguit een graadje minder 's nachts. Stroomverbruik is met -5C temperatuur stevig, maar nog steeds sterk onder het voormalige gasverbruik.

Ik weet niet precies wat voor huis je hebt en ik heb helaas geen precieze warmteverliescijfers, maar ik heb vertrouwen dat de Pana het wel kan doen bij -10 gerekend dat ik nu nog duidelijk reserve heb.
En (behalve bij de defrosts) nog nooit de BH aangesproken. Lijkt me ook niet nodig.

Wij zijn eigenlijk heel tevreden met het huidige comfort (en dan ben ik nog niet eens klaar met het isolatietraject).

Verder willen we ook nog verder radiatoren vervangen door VVW als we met verdere verbouwingen bezig gaan (keuken, gang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dof schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Even op je vraag of een Pana 9j mono het bij je kan doen...

Hier een vrijstaand huis uit 1987 met ~200m2 waar vorige bewoners 3600m3 stookten. Afgelopen jaar wel dubbelglas vervangen door HR++, in kruipruimte de vloer met 15cm PIR geïsoleerd en dak met houtvezelplaten van 18cm, maar dat is nog niet klaar allemaal. Verder wat nieuwe buitendeuren waar veel tochtverlies door kieren werd verbeterd. Spouwisolatie laat ik voorlopig even zitten (onzekerheid over effect op ventilerende spouw).

Gasketel er af gegooid en Pana 9j mono in jan/febr '23 geïnstalleerd met 2/3 vervanging van de cv leidingen.

Pana draait prima en bij -6 C (ik meen de laagste temp tot nu toe hier) draaide ik op ongeveer ~2/3 of ~3/4 (als ik naar Heishamon cijfers en specs van de 9j kijk) van het maximum, met afgifte in VVW en radiatoren. Ook flinke boost nog erbij toen ik de radiatoren beter afregelde (er zat eentje te kortsluiten, stom stom 8)7 ). Draai bij -5C met Ta/Td met 36C/5C. Lekker comfortabel met ~ 20C binnen.
Wel laat ik de WP de hele dag aanstaan, met hooguit een graadje minder 's nachts. Stroomverbruik is met -5C temperatuur stevig, maar nog steeds sterk onder het voormalige gasverbruik.

Ik weet niet precies wat voor huis je hebt en ik heb helaas geen precieze warmteverliescijfers, maar ik heb vertrouwen dat de Pana het wel kan doen bij -10 gerekend dat ik nu nog duidelijk reserve heb.
En (behalve bij de defrosts) nog nooit de BH aangesproken. Lijkt me ook niet nodig.

Wij zijn eigenlijk heel tevreden met het huidige comfort (en dan ben ik nog niet eens klaar met het isolatietraject).

Verder willen we ook nog verder radiatoren vervangen door VVW als we met verdere verbouwingen bezig gaan (keuken, gang).
Op welke frequentie draaide hij dan afgelopen week bij -6? En wat was het debiet? Kan me bijna niet voorstellen dat hij maar op 2/3e draaide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Maikie18 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Op welke frequentie draaide hij dan afgelopen week bij -6? En wat was het debiet? Kan me bijna niet voorstellen dat hij maar op 2/3e draaide
In de koude perioden was de pumpflow rond zo'n 25 l/min (en bij defrosts - maximum? - tikt hij voortdurend ~38 l/min aan).

Compressor was wat meer variabel en tussen de 30 en 65 Hz (bij defrosts tikt hij regelmatig ~90 aan).

De Ta hoef ik niet echt veel te verhogen, die heeft op z'n maximum op 36 C gestaan (maar soms schiet hij zelf even hoger naar 37).

Ik reken even dat hij bij de defrosts z'n machine maxima aantikt, vandaar dat ik denk dat ik nog wel ruimte heb.

Het echt irritante -in mijn blik op de grafiekjes, waar ik liever strakke lijntjes zie :) - is het grote aantal defrosts, maar qua comfort merk ik daar weinig van (VVW geeft geen krimp, radiatoren is iets meer merkbaar, maar defrosts zijn snel voorbij).
Nu ik een paar radiatoren iets verder afgeknepen heb, maken die wel wat meer geluid bij defrosts maar beperkt. Ga nog wat voetventielen monteren in hoop dat dat ook wat geluid iets reduceert.

Ik geef toe dat het wat natte vinger verwachting is hoeveel capaciteit ik nog heb, maar ik vind de specs ook lastig te vertalen naar real life situaties. Ook al als je leest dat sommigen wat betere prestatie van hun Pana zien dan ze op basis van specs verwachten.

Mij valt het allemaal erg mee qua Pana capaciteit. Ik had verwacht dat we met -6C toch echt wel aan de grens van de 9J zouden zitten, ook al gezien de historische verbruikscijfers van dit huis. Dat is niet zo, hij doet het prima, het is lekker warm in huis, en is qua geluid (buiten) vrij rustig. Vandaar dat ik denk dat hij nog wel ruimte heeft voor lagere buiten temp.

Vandaar dat het wat mij betreft nog wel even mag doorvriezen naar < -10, dan wordt het nog duidelijker.
We zullen zien wat de winter nog brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:34:
[...]

In de koude perioden was de pumpflow rond zo'n 25 l/min (en bij defrosts - maximum? - tikt hij voortdurend ~38 l/min aan).

Compressor was wat meer variabel en tussen de 30 en 65 Hz (bij defrosts tikt hij regelmatig ~90 aan).

De Ta hoef ik niet echt veel te verhogen, die heeft op z'n maximum op 36 C gestaan (maar soms schiet hij zelf even hoger naar 37).

Ik reken even dat hij bij de defrosts z'n machine maxima aantikt, vandaar dat ik denk dat ik nog wel ruimte heb.

Het echt irritante -in mijn blik op de grafiekjes, waar ik liever strakke lijntjes zie :) - is het grote aantal defrosts, maar qua comfort merk ik daar weinig van (VVW geeft geen krimp, radiatoren is iets meer merkbaar, maar defrosts zijn snel voorbij).
Nu ik een paar radiatoren iets verder afgeknepen heb, maken die wel wat meer geluid bij defrosts maar beperkt. Ga nog wat voetventielen monteren in hoop dat dat ook wat geluid iets reduceert.

Ik geef toe dat het wat natte vinger verwachting is hoeveel capaciteit ik nog heb, maar ik vind de specs ook lastig te vertalen naar real life situaties. Ook al als je leest dat sommigen wat betere prestatie van hun Pana zien dan ze op basis van specs verwachten.

Mij valt het allemaal erg mee qua Pana capaciteit. Ik had verwacht dat we met -6C toch echt wel aan de grens van de 9J zouden zitten, ook al gezien de historische verbruikscijfers van dit huis. Dat is niet zo, hij doet het prima, het is lekker warm in huis, en is qua geluid (buiten) vrij rustig. Vandaar dat ik denk dat hij nog wel ruimte heeft voor lagere buiten temp.

Vandaar dat het wat mij betreft nog wel even mag doorvriezen naar < -10, dan wordt het nog duidelijker.
We zullen zien wat de winter nog brengt.
De waardes die je tijdens een defrost ziet worden niet tijdens normaal gebruik gehaald. Desondanks denk ik dat je WP goed past bij jouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• findecano
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-06 18:34
Na al een tijdje inlezen alhier ook zin gekregen om ook zelf een warmtepomp te gaan plaatsen.
Erg ideaal lijkt ons uitgangspunt echter nog niet, maar ik schat in dat het zo net moet kunnen.
Of ben ik te optimistisch? Vooral met het gebrek aan vloerverwarming.

Vrijstaande jaren 30 woning.
166 m2 verbruiksoppervlakte waarvan laatste jaren maar 72 m2 wordt gestookt
Dak; +/- 6cm steenwol
Muren: spouw 6cm eps parels, westgevel nog leeg ivm vocht
Beglazing: vrijwel alles dubbel, geen HR
Vloer: deels matig geïsoleerde kruipruimtes deels direct op zand.
Ventilatie: natuurlijk dmv suskasten
Afgiftesysteem: radiatoren; T11 boven, T22 onder.

Gas verbruik: 1700 m3/jaar
Laatste koudere week 13~14 m2 per dag. Al gaan we hier net over limiet van comfort met een Ta van 55~50ºC.
Op basis van graaddagen en gasverbuik kom ik tot gewenst vermogen van 7 kW bij -5ºC.
Voor -10ºC zou dat 9kW zijn, al hebben we hiervoor eventueel nog een gashaard die om valt te bouwen naar propaan of wat COP1 spul.

Idee is nu een 9kW J-serie. Zou deze het qua vermogen gaan redden?
Overstap naar iets royaler vermogen lijkt niet aantrekkelijk wat betreft minimum vermogen, fysieke grote en kosten.
O.a. om warmtepomp op een centraler punt aan afgifesysteem te hangen wil ik SWW (later) met WPB gaan doen, dat scheelt misschien nog iets.

Voor nu hebben we vermoedelijk een 55º Ta bij -5º nodig met oog op afgiftesysteem.
Idee is dit stapsgewijs te verbeteren met extra/dikkere radiatoren, ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming, waarbij wat meer ervaring ook wel welkom is.
Al lijkt hiermee een lagere Ta dan 40º bij -5º nog niet eenvoudig haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
findecano schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:59:
Laatste koudere week 13~14 m2 per dag. Al gaan we hier net over limiet van comfort met een Ta van 55~50ºC.
Op basis van graaddagen en gasverbuik kom ik tot gewenst vermogen van 7 kW bij -5ºC.
Voor -10ºC zou dat 9kW zijn, al hebben we hiervoor eventueel nog een gashaard die om valt te bouwen naar propaan of wat COP1 spul.
14m3 gas is 14*9 = 126KwH, met een WP de hele dag draaiende is dat 126/24 = 5.25kW
In theorie zou een 7kW warmtepomp het al warm gehouden hebben afgelopen tijd.

9kW gaat het dus zonder problemen trekken, zwaarder is overkill

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@findecano Even ter vergelijk: ons verbruik piekte afgelopen weken naar 23 m3 gas per dag. En ik denk ook met de 9J (net) uit te kunnen komen. Dus ik sluit me aan bij @ConQuestador: dat gaat voor jou geen probleem zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Ik heb dit briefje gemaakt voor als ik in het ziekenhuis lig en er stroomuitval tijdens vorst is (kans ongeveer zoveel)

Hebben jullie nog feedback?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AopkBog2uDbEdKu0pIGfNY54Efg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KwLJzn7qUGiIybskuEBckyfn.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door wheli op 15-01-2024 12:44 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8PZawxZq84DMKESQaAoXLAEU5I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0th14ckqMKNfRNIhzpUi7ea.jpg?f=fotoalbum_medium

Niet zo panisch, mijn 7J heeft een langere tijd zonder prik overleefd :)
Hij stookte wel flink voor hij uitviel met de aanvoer boven de 40C maar koelde in ruim 3 uur tot 25C af.
Het zal 1 graad vorst zijn geweest en gelukkig was het niet een dag later met -5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Maikie18 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:43:
[...]

De waardes die je tijdens een defrost ziet worden niet tijdens normaal gebruik gehaald. Desondanks denk ik dat je WP goed past bij jouw woning.
Het zijn natuurlijk maxima die ik zie bij defrosts, maar als de 9J dat wel kan genereren (tijdens defrosten), dan zie ik niet in waarom dat niet benaderd kan worden in (extreme) situaties als < -10C.

Hij zal bij -10C waarschijnlijk op z'n tenen lopen, maar dat wil je natuurlijk ook want dat zijn vrij zeldzame momenten. En dan heb ik de BH ook nog steeds beschikbaar.

Stroomverbruik gaat dan wel uit de pan rijzen, maar dat lijkt me ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
Na al een tijdje inlezen alhier ook zin gekregen om ook zelf een warmtepomp te gaan plaatsen.
Erg ideaal lijkt ons uitgangspunt echter nog niet, maar ik schat in dat het zo net moet kunnen.

Dak; +/- 6cm steenwol

Overstap naar iets royaler vermogen lijkt niet aantrekkelijk wat betreft minimum vermogen, fysieke grote en kosten.
O.a. om warmtepomp op een centraler punt aan afgifesysteem te hangen wil ik SWW (later) met WPB gaan doen, dat scheelt misschien nog iets.

Voor nu hebben we vermoedelijk een 55º Ta bij -5º nodig met oog op afgiftesysteem.
Idee is dit stapsgewijs te verbeteren met extra/dikkere radiatoren, ventilatoren en een klein stuk vloerverwarming, waarbij wat meer ervaring ook wel welkom is.
Als je nu 50-55 graden nodig hebt gehad bij -5 ⁰C dan zou ik toch wat aan je afgiftesysteem verbeteren voor de plaatsing van een WP. Ik had afgelopen week voldoende aan 36 graden, inmiddels weer aan 34 graden en bij > 7 graden zo'n 30 graden. Dat is met een mix aan radiatoren en convectoren.

Als je daar niet teveel geld aan wil uitgeven dan wordt hier (op Tweakers) vaak geopperd om via b.v. MP een zoektocht te starten naar T33 radiatoren, die zijn meestal voor een prikkie te koop.

Ik heb zelf een 7 kW model in een iets kleiner huis dat beter is geisoleerd, ik ben daar wel blij mee, b.v. op de momenten dat de buitentemperatuur snel behoorlijk daalt of om de temp binnen weer bij te trekken na toch wat nachtverlaging.

Bij de J serie van Panasonic hebben de 5, 7 en 9 kW modellen allemaal 't zelfde minimale vermogen en ontvang je meer subsidie waardoor 't totale bedrag per saldo niet veel uitmaakt. Zonder verder naar details te kijken zou ik eerder bij een 9 kW model voor jou uitkomen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-06 13:24

Dak; +/- 6cm steenwol

Betreft een klein stuk vloerverwareming; Beperkende factor afgifte vloerverwarming is oppervlak . Grofweg is het 100 watt per m/2. Dus stel je hebt 6000 watt nodig en 30 m2 oppervlak beschikbaar (ik noem maar wat) dan ontkom je niet aan bijverwarming aan 3000 watt.

Ik zou me focussen op het verbeteren van isolatie. Geen idee hoeveel oppervlak aan dubbel glas je hebt, maar dat tikt wel aan aan je warmteverleis tov HR++.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udtHfyPtKRyTxgInZwAKAjtNHWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ufSvRg4cqhJ0S9JHFOw2MLV0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pasghetti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Betreft een klein stuk vloerverwareming; Beperkende factor afgifte vloerverwarming is oppervlak . Grofweg is het 100 watt per m/2. Dus stel je hebt 6000 watt nodig en 30 m2 oppervlak beschikbaar (ik noem maar wat) dan ontkom je niet aan bijverwarming aan 3000 watt.

Ik zou me focussen op het verbeteren van isolatie. Geen idee hoeveel oppervlak aan dubbel glas je hebt, maar dat tikt wel aan aan je warmteverleis tov HR++.

[Afbeelding]
Zeker bij het plaatsen van nieuwe kozijnen altijd voor triple glas gaan. Met de hoeveelheid glas in een gemiddelde nl woning gaat er giga veel warmte verloren via de ramen, Ug 0,6 is dan echt een enorm verschil met Ug 1,1.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• findecano
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-06 18:34
blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Als je nu 50-55 graden nodig hebt gehad bij -5 ⁰C dan zou ik toch wat aan je afgiftesysteem verbeteren voor de plaatsing van een WP. Ik had afgelopen week voldoende aan 36 graden, inmiddels weer aan 34 graden en bij > 7 graden zo'n 30 graden. Dat is met een mix aan radiatoren en convectoren.

Als je daar niet teveel geld aan wil uitgeven dan wordt hier (op Tweakers) vaak geopperd om via b.v. MP een zoektocht te starten naar T33 radiatoren, die zijn meestal voor een prikkie te koop.

Ik heb zelf een 7 kW model in een iets kleiner huis dat beter is geisoleerd, ik ben daar wel blij mee, b.v. op de momenten dat de buitentemperatuur snel behoorlijk daalt of om de temp binnen weer bij te trekken na toch wat nachtverlaging.

Bij de J serie van Panasonic hebben de 5, 7 en 9 kW modellen allemaal 't zelfde minimale vermogen en ontvang je meer subsidie waardoor 't totale bedrag per saldo niet veel uitmaakt. Zonder verder naar details te kijken zou ik eerder bij een 9 kW model voor jou uitkomen.
Mijn twijfel zit eigenlijk ook meer in de afgifte dan het vermogen, daar was ikzelf op papier wel van overtuigd, al hoor ik dat toch graag hier bevestigd worden.

Afgifte verbeteren in komende ~1,5 jaar is zo’n beetje het idee. Vooraf vind ik het nog lastig inschatten hoe ver hierin te gaan. Wat is noodzakelijk, wenselijk en uitvoerbaar? Ga je alleen vervangen, vervangen en vergroten, bijplaatsen of alsnog voor meer vloer of wandverwarming met ingrijpendere verbouwing. Meer natuurlijk altijd beter, maar dit gaat ook weer ten koste van iets anders.

Eventueel wachten op iets moois op marktplaats was een andere reden om niet direct al radiatoren te gaan vervangen. Al een en ander voorbij zien komen, maar wacht nog op passendere maten.

Als ik tel met vervanging van alle relevante radiatoren, één eenvoudig bij de plaatsen radiator en zo’n 15m2 vloerverwarming kan ik vermoedelijk zakken tot 40º bij -5. (op basis van opgegeven vermogens bij lagere temperaturen en 45%? extra door ventilatoren). Zou dit acceptabel kunnen zijn? Met als doel kostenneutraal van het gas af te kunnen. Als ik uitga van opgegeven sCOP van 3,32 bij W55 lijkt dat te kunnen.

Daarnaast is de ketel inmiddels 21 jaar en vertrouwen we hier liever niet nog een winter op.
Met de wens om van het gas te gaan lijkt het zonde om hier nog een nieuwe te hangen.
Verder 2000 kWh opwek over om al te salderen en ruimte om dit zelf nog uit te breiden.
Mede daardoor het idee om het wat in omgekeerde volgorde op te pakken.
Pasghetti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Zal zeker ook eens gaan rekenen op glas!
Tot nu toe vooral gehoord dat dit niet rendabel zou zijn, maar zelf nog niet naar gekeken.

[ Voor 0% gewijzigd door findecano op 15-01-2024 17:43 . Reden: sCOP 3,32 ipv 3,31... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
findecano schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Mijn twijfel zit eigenlijk ook meer in de afgifte dan het vermogen, daar was ikzelf op papier wel van overtuigd, al hoor ik dat toch graag hier bevestigd worden.

Afgifte verbeteren in komende ~1,5 jaar is zo’n beetje het idee. Vooraf vind ik het nog lastig inschatten hoe ver hierin te gaan. Wat is noodzakelijk, wenselijk en uitvoerbaar? Ga je alleen vervangen, vervangen en vergroten, bijplaatsen of alsnog voor meer vloer of wandverwarming met ingrijpendere verbouwing. Meer natuurlijk altijd beter, maar dit gaat ook weer ten koste van iets anders.

Eventueel wachten op iets moois op marktplaats was een andere reden om niet direct al radiatoren te gaan vervangen. Al een en ander voorbij zien komen, maar wacht nog op passendere maten.

Als ik tel met vervanging van alle relevante radiatoren, één eenvoudig bij de plaatsen radiator en zo’n 15m2 vloerverwarming kan ik vermoedelijk zakken tot 40º bij -5. (op basis van opgegeven vermogens bij lagere temperaturen en 45%? extra door ventilatoren). Zou dit acceptabel kunnen zijn? Met als doel kostenneutraal van het gas af te kunnen. Als ik uitga van opgegeven sCOP van 3,31 lijkt dat te kunnen.

Daarnaast is de ketel inmiddels 21 jaar en vertrouwen we hier liever niet nog een winter op.
Met de wens om van het gas te gaan lijkt het zonde om hier nog een nieuwe te hangen.
Verder 2000 kWh opwek over om al te salderen en ruimte om dit zelf nog uit te breiden.
Mede daardoor het idee om het wat in omgekeerde volgorde op te pakken.

[...]

Tot nu toe vooral gehoord dat dit niet rendabel zou zijn, maar zelf nog niet naar gekeken.
Ik zou het met deze extra info wel gokken als je kan leven met een beetje kritiek van bv je gezin. Uiteindelijk is warmte in je woonkamer vaak veel belangrijker dan de rest van het huis puntje bij paaltje en je kan altijd COP1 bijverwarmen als je nog geen nieuwe radiator hebt. Een radiator vervangen is ook niet heel moeilijk/duur/tijdrovend dus dat kan je prima doen nadat je pomp draait. Ik zou het ook zo doen! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
findecano schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:21:
[...]
...
[...]

Als je toegang hebt tot goedkope energie is het vaak niet rendabel.

Heel simpel uitgerekend. Vorig jaar was de gemiddelde temperatuur 10,5 bron KMNI. Als je dit afrond naar 10 graden en dat tegen de tabel houd van mijn vorige post dan verlies je grofweg 2600 kWh per jaar per 10m2 aan dubbelglas.

Los van of het rendabel is is er nog de comfort factor. Op 2 ruiten na (dubbel) is bij mij alles HR++. Als ik op 1 meter af van het dubbelglas sta is het net een portal naar de noordpool. Bij de andere ruiten is dat niet aan de orde. In de zomer worden deze vervangen door HR++. Terugverdien tijd in mijn geval meer dan 50 jaar, dat wel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Het zijn natuurlijk maxima die ik zie bij defrosts, maar als de 9J dat wel kan genereren (tijdens defrosten), dan zie ik niet in waarom dat niet benaderd kan worden in (extreme) situaties als < -10C.

Hij zal bij -10C waarschijnlijk op z'n tenen lopen, maar dat wil je natuurlijk ook want dat zijn vrij zeldzame momenten. En dan heb ik de BH ook nog steeds beschikbaar.

Stroomverbruik gaat dan wel uit de pan rijzen, maar dat lijkt me ook logisch.
Software beperkt dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pasghetti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Als je toegang hebt tot goedkope energie is het vaak niet rendabel.

Heel simpel uitgerekend. Vorig jaar was de gemiddelde temperatuur 10,5 bron KMNI. Als je dit afrond naar 10 graden en dat tegen de tabel houd van mijn vorige post dan verlies je grofweg 2600 kWh per jaar per 10m2 aan dubbelglas.

Los van of het rendabel is is er nog de comfort factor. Op 2 ruiten na (dubbel) is bij mij alles HR++. Als ik op 1 meter af van het dubbelglas sta is het net een portal naar de noordpool. Bij de andere ruiten is dat niet aan de orde. In de zomer worden deze vervangen door HR++. Terugverdien tijd in mijn geval meer dan 50 jaar, dat wel helaas.
Precies, terugverdientijd is m.i. nogal overrated, 't gaat om comfortverhoging. WTW met triple glas en geen tochtroosters is echt heel veel comfortabeler dan tochtroosters boven wat dan ook. Bedenk dat tochtroosters (ventilatieroosters dus :) een kouval geven die met radiatoren op 35 graden niet goed opgevangen wordt dus je krijgt koude luchtstroom over de vloer. Dit werd door radiatoren op 55 graden wel opgevangen.

Natuurlijk is HR++ ook al een behoorlijke verbetering maar de meerprijs voor triple glas t.o.v. HR++ verdien je m.i. altijd terug op verhoogd comfort. Ook b.v. extra geluidsdemping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-06 20:19
wheli schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:40:
Ik heb dit briefje gemaakt voor als ik in het ziekenhuis lig en er stroomuitval tijdens vorst is (kans ongeveer zoveel)

Hebben jullie nog feedback?

[Afbeelding]
Zou er foto's bij zetten met pijltjes etc om heel duidelijk te maken wat je bedoelt. Zonder zou iemand twijfelen of hij/zij wel het juiste klemmetje loshaalt.

Verder goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Precies, terugverdientijd is m.i. nogal overrated, 't gaat om comfortverhoging. WTW met triple glas en geen tochtroosters is echt heel veel comfortabeler dan tochtroosters boven wat dan ook. Bedenk dat tochtroosters (ventilatieroosters dus :) een kouval geven die met radiatoren op 35 graden niet goed opgevangen wordt dus je krijgt koude luchtstroom over de vloer. Dit werd door radiatoren op 55 graden wel opgevangen.

Natuurlijk is HR++ ook al een behoorlijke verbetering maar de meerprijs voor triple glas t.o.v. HR++ verdien je m.i. altijd terug op verhoogd comfort. Ook b.v. extra geluidsdemping.
Tochtroosters zijn verre van ideaal idd. Los van de kouval zijn ze thermisch gekoppeld met de buitenkant. Dus al zet je ze dicht, heb je alsnog een (kleine) airco in de winter. Een WTW staat bij mij ook op het programma. Wel is het zo dat het in bestaande bouw niet altijd praktisch te realiseren is. Zelfde geld voor tripple glas. Vereist vrijwel altijd nieuwe kozijnen, dit itt HR++ wat in veel gevallen in een bestaand kozijn geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Pasghetti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Tochtroosters zijn verre van ideaal idd. Los van de kouval zijn ze thermisch gekoppeld met de buitenkant. Dus al zet je ze dicht, heb je alsnog een (kleine) airco in de winter. Een WTW staat bij mij ook op het programma. Wel is het zo dat het in bestaande bouw niet altijd praktisch te realiseren is. Zelfde geld voor tripple glas. Vereist vrijwel altijd nieuwe kozijnen, dit itt HR++ wat in veel gevallen in een bestaand kozijn geplaatst kan worden.
We drijven wat off-topic maar eens, 't waren aardige uitdagingen om e.e.a. hier gerealiseerd te krijgen. Juist in ouder huis met houten vloeren is er wel heel wat mogelijk (voor WTW) en met opdek-latten en/of wat dieper uitfreezen van de sponning is hier in veel bestaande (houten) kozijnen triple glas geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Maurice1066 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Zou er foto's bij zetten met pijltjes etc om heel duidelijk te maken wat je bedoelt. Zonder zou iemand twijfelen of hij/zij wel het juiste klemmetje loshaalt.

Verder goed idee
Goeie, met ietsje beter weer maar even naar buiten toe. In de technische ruimte heb ik mn labelwriter al wel aan het werk gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Hebben jullie de Pana allemaal achter aardlekschakelaars zitten?
Omdat die ook al in de buitenunit zitten?
Voor zover ik weet is het voor een vast aangesloten toestel niet nodig.
Het zou voor mij heel gunstiger uitkomen in de meterkast als het niet hoeft namelijk 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:27

timovd

Voorsprong door techniek

@-Junkiexp- hier wel. De kabel wil ik ook beschermd hebben. Gaat weliswaar door een mantelbuis (geen grondkabel), maar toch wel fijn de extra bescherming en ik heb de ruimte in de groepenkast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:35:
Het zou voor mij heel gunstiger uitkomen in de meterkast als het niet hoeft namelijk 🙂
Ik heb hem achter twee alamats van 1 unit breed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Paar groepen samenvoegen, heb ik gedaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb hem achter twee alamats van 1 unit breed zitten.
Siemens, of illegale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Spanningsafhankelijk, niet toegestaan.

Maar in de toekomst wel weer zie ik:
blb4 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:42:
Nog maar weer eens het onderwerp spanningsafhankelijke aardlekautomaat aanroeren, er is nl nog niet zo veel over geschreven :).

Het ziet er dus naar uit dat dat zodra nen1010:2020 wordt toegewezen dit zal gebeuren inclusief de correctie waardoor spanningsafhankelijke aardlekautomaten zonder beperkingen worden toegestaan.

Hoe werkt in zo'n geval het 'van rechtens verkregen niveau'? Ik neem aan dat er bij het uitbreiden van een installatie die b.v. aangelegd is volgens nen1010:2015 dan ook - zonder beperkingen - spanningsafhankelijke aardlekautomaten mogen worden toegepast en dat niet het strengere regime van nen1010:2015 blijft gelden.

P.S. I: Ik vind dat in Nieuws1010-December 2022-1 mooi wordt uitgelegd waar de beperking 'mits bediend door voldoende onderricht persoon' vandaan komt en dat dit niet van toepassing is op de huidige in huis gebruikte spanningsafhankelijke aardlekautomaten; er is een generatie spanningsafhankelijke aardlekautomaten geweest met een externe hulpbron waardoor ook die hulpbron uitgeschakeld kon worden, logisch dat dat alleen in aanmerking kwam als de installatie wordt bediend door een voldoende onderricht persoon. Vanaf nen1010:1998 t/m nen1010:2015 geldt voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten zoals die normaal gesproken worden toegepast (dus die de hulpspanning betrekken van de aangesloten netspanning) alleen de beperking dat de foutbescherming moet zijn verzekerd bij een defect aan de hulpspanningsbron.

P.S. II: Dit staat los van de discussie of 't verstandig is om ze toe te passen. Wel verwacht ik dat - zeker als nen1010:2020 met correctie eenmaal van kracht is - deze spanningsafhankelijke aardlekautomaten nog populairder gaan worden dan ze nu al zijn. Er is dan in elk geval geen discussie meer mogelijk of 't wel voldoet aan de (nen1010) norm.

[ Voor 81% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-01-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
bbbrumbrum schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Maar in de toekomst wel weer zie ik:

[...]
Kort door de bocht of mis ik iets?
Is nog steeds toegestaan.

https://www.nieuws1010.nl...ke-aardlekschakelaars.pdf

/edit
Je bericht was net aangepast :+

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 15-01-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Het voldoet voor mij prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er staat dat het mag als het een aanvullende betreft zoals in een warmtepomp kan zitten, niet in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:30
Speedy-Andre schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:05:
Er staat dat het mag als het een aanvullende betreft zoals in een warmtepomp kan zitten, niet in de meterkast.
Volgens mij enkel aanvullend idd, niet primair.
Die van Siemens of ABB zijn ook maar 1DIN breed en geschikt voor de primaire meterkast, €45 is ook wel te overzien toch??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Speedy-Andre schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:05:
Dat lees ik toch echt anders.
Dit type aardlekautomaat is in installaties bij zowel nieuwbouw als bij verbouw en bij wijziging van een gebruiksfunctie volgens NEN 1010:2015+C2:2016 toegestaan.

Spanningsafhankelijke aardlekschakelaars toegelaten

Volgens NEN 1010:2015+C2:2016 en de voorgaande normen geldt dat, voor aanvullende bescherming, naast de 30 mA spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar ook de 30 mA spanningsafhankelijke aardlekschakelaar “gewoon”
is toegelaten.

[ Voor 25% gewijzigd door JvdW op 15-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar gaan we hier niet uit komen, ik heb m'n 7J op een 20A groep gezet die achter een bestaande aardlek zit.
Hopelijk gaat die van de wp eerder maar de aardlek in de meterkast heeft de lekstroom van 4 groepen en zal mogelijk eerder reageren tenzij ik me daarin vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Dan moet je je aardcircuitimpedantie weten. Als.die.laag genoeg is zodat de zekering er snel genoeg uit klapt bij een sluiting van fase naar aarde dan mag dat. Krijg je aarde aangeboden door de netbeheerder? Dan mag je er vanuit gaan dat dit t geval is. Anders moet je echt meten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Die hele discussie over spanningafhankelijke aardlekautomaten is uitgebreid gevoerd in 't grote elektra topic. Belangrijk document in deze discussie is https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdf

Pagina: 1 ... 112 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.