Las een mooie zin waarin ecologie stond. Ecologie is het woord waar we eea aan vast kunnen hangen.
Economie hoort daar ontegenzeggelijk bij, bij voorkeur een goed functionerende. Nivellerende eigenschappen zijn on-ontbeerlijk om een sociale cohesie te behouden. Ik durf zelfs te beweren dat een schatrijke persoon veel meer aanzien/bewondering krijgt als hij veel bijdraagt aan een samenleving (via belastingen), en daarmee de sociale cohesie zal verbeteren, ipv verslechteren zoals het nu gebeurd. Ik ben een ferm voorstander van een basisinkomen en het gevoel wat hieruit voortkomt. Ik ben zeker niet bang voor misbruik, en ik denk dat er voldoende techniek is om ook de minder prettige werkzaamheden uit te voeren.
Balans met natuur. Een goede balans met de natuur zal de leefbaarheid waanzinnig verhogen. Zowel in bewoonbare en bewoonde gebieden als in onbewoonde gebieden. Voedsel hangt aan dit aspect vast, evenals boeren, bosbeheer etc
Gezondheid hangt voor mij wel samen met natuur (natuurlijk, niet "gefabriceerd" voedsel, fysiek gezonde omgeving) maar ook met mentale belastbaarheid. Ook hierin zal het basisinkomen fors in helpen.
Wonen. Dit is wel een lastige. Omdat bevolkingsgroei pas afneemt na vele jaren voorspoed duurt het lang voordat we minder woningen nodig hebben. Gelukkig worden er steeds strengere eisen aan woonbaarheid gesteld (en energieverbruik), al vond ik dat minder leuk toen ik zelf een huis aan het bouwen was hahaha. Maar feit is dat er in NL tenminste een woningprobleem is, en dat het huidige politieke klimaat niet lekker doorpakt.
Er is een prachtige studie gemaakt (
https://magazines.wur.nl/...ons-nl/nederland-in-2120/) waarin er voldoende ruimte voor iedereen is om comfortabel te wonen.
Daarnaast zou ik het fijn vinden als de woningen meer zijn toegepast op thuissituaties. Nu heb ik bv een huis wat zeer geschikt is voor een groot gezin, maar over 15 jaar heb ik dat eigenlijk niet meer nodig. Een ander gezin kan dat veel beter gebruiken, maarja, overdrachtsbelasting, geen ander huis wat bij ons past aanwezig etc. Ik snap het voordeel wel van woningbezit (opbouw vermogen etc), maar eigenlijk zijn huizen niet om mee te speculeren, maar om in te wonen. Bij voorkeur met zo'n laag mogelijke vaste last.
Nee bij het wonen is er een ENORME slag nodig voordat we er zijn.
De andere aspecten zijn binnen een generatie mogelijk (plusminus 20 jr): basisinkomen, balans met natuur en gezondheid. Ik denk dat we moeten beginnen bij de politiek, onder andere door (perfide) invloed vanuit het bedrijfsleven uit te bannen, machtspolitiek te ontmoedigen. En als het de politiek net lukt, dan maar via een technocratisch kabinet (en daarmee bedoel ik niet een technisch georiënteerde politiek, maar een politiek die alleen beslissingen maakt obv rationele besluiten).
Overigens denk ik de huidige marketing georiënteerde politiek en media een zeer zware dobber zijn om te tackelen. Te beginnen met het optuigen en of versterken van fatsoenlijke gesubsidieerde media.
En of dat gebeurd via "Rechts" of via "Links" maakt me geen jota uit, van beide kanten verwacht ik hierin geen enkele inzet. Mijn geld staat op Links, maar waar blijven ze? We zitten toch in verkiezingstijd? Waar blijft Marijnissen? Klaver? de rest?
Overigens gebruik in mijn betoog een paar woorden die marketing technisch zelfmoord zijn in het huidige klimaat. Ik denk dan aan nivelleren (Jasses!), basisinkomen (bwuark) en bovenal sociaal (iieeeee!). Kun je mooi zien hoe eea in beeldvorming compleet is verstoord. En het grappige, voor vrijwel alle burgers van NL zijn dit een paar van de meest waardevolle woorden, en heeft de marketing dit compleet verdraaid waardoor mensen blijven stemmen op aspecten van partijen die aan angst kleven.
Van belang blijft om het sociale aspect (wat ons sterker maakt en een wezenlijk onderdeel is van een gezonde ecologie) tot kern te maken van ons beleid. Dit mag links van mij oppakken (maar rechts evengoed)...
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw