Cidious schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:40:
[...]
Hier was mijn Port Royal. is een oude run. Omdat ik nog niet hoger heb kunnen komen (lees: nog niet serieus heb geprobeerd HAHA).
[Afbeelding]
Betreft TimeSpy:
[Afbeelding]
Is onze score gelijk. Mijn maat heeft ook een 6900XT reference met hetzelfde waterblok als ik. En hij kan ook niet ver van mij vandaan komen. Het lijkt er heel erg op dat de inifinity cache hier de bottleneck vormt omdat hij en jij 10% meer compute units hebben maar niet 10% meer performance voor de dag kunnen brengen met dezelfde koeling. En dat vind ik toch jammer. Ik vind de prijs van $999 echt zot van AMD. Dit had de ultieme OC kaart moeten zijn voor die prijs. Ik zeg dit alleen verhoudings gewijs met de 6800XT. Verder is het gewoon een beest van een kaart.
Ik heb gewoon stock cooling geen waterblok of zo.
Maar iedereen wist dat een 6900XT qua prijs prestatie niet goed zou zijn net als de 3090.
Echter heb ik er maar 65 euro meer voor betaald van een 6800XT omdat iemand zo graag mijn 6800XT wilde hebben en het boeide niet dat hij meer moest betalen. Heb hem zelfs nog minder laten betalen dan hij aanbood. En toen maar de gok gewaagd of ik nog aan een 6900XT kon komen zodra die 2-3 weken later uit zou komen.
Tip om jouw kaart verder te pushen is gewoon met MPT meer Amps toe te staan. Heb zelf op 330W/385A en 345W/400A gedraaid omdat mijn VRMs niet boven 40c uitkomen onder full load. Je moet zelf even kijken hoe comfortabel de VRM temps zijn met de reference koeler. Maar mijn maat ragt er 430A doorheen zonder problemen (op water).
Ik had de Amps al verhoogd maar die limit lijkt hij niet te halen als ik naar HWI64 kijk. Power kan wel hoger maar mijn coolermaakt niet go goed contact en bij power usage hoger dan 380 watt wordt de hotspot temp helaas te hoog dan gaat hij richting de 115c en dan gaat hij thermal throttelen. Een maat van mij heeft dat issue niet zijn hotspot temp is met vergelijkbare settings 15-20c lager.
Maar aangezien ik toch geen waterblok en ik bij normaal gebruik maar 250-300 watt gebruik vind ik het ook geen ramp. Met 300 watt is het verschil ook niet zo groot alleen bij heel veel hitte gaat de geleiding niet goed genoeg. Alleen voor benshmarking is het niet ideaal.
Bieden EK Quantum Vector-RX Acetal waterblok, maar ik 5900X en hij 5800X. We kijken naar Graphics score dan zouden beide CPUs gelijk moeten presteren. MAX OC voor CPU ook. Hij test op een open bench en met rads in droogijs subambient. Ik 13c ambient. Zelfde moederbord. Beiden RAM 3800cl16. MAX OC poging. Hij is zeer ervaren overklokker. Few mistakes are made.
6800XT (=100%) vs 6900XT:
TimeSpy: 20306 vs 21167 = 104.24%
PortRoyal: 10398 vs 11194 = 107.66%
We kunnen zien dat met RT de extra Compute Units iets meer in de schaal leggen dan traditioneel rasterization op 1440p.
Maar welke Target clocks draaien jullie?
Dit is ook een beetje silicon lottery. Als je een Golden 6800XT hebt en een slechte 6900XT kan de 6800XT makkelijk sneller zijn. Mijn broer heeft een 6800XT die ook een stukje hoger clockt dan mijn 6900XT mijn andere broer weer een die een heel stuk lager clockt. Tussen die kaarten kan zo ook 50-200MHz boost verschil zitten met dezelfde cooler net als de ene CPU het veel beter doet dan de andere. Als je het verschil goed wilt testen moet je ze beide op dezelfde target clocks testen. Maar dan zal je rond de 8-10% uit komen.
Hij heeft zich nog niet op 4K gefocust en ik kan dus mijn resultaten nog niet met de zijne vergelijken. Maar dit zou jou een idee moeten geven wat zo'n beetje max mogelijk is. Hij is ook top 10 in all scores net als ik in de ranglijsten. Er zit gewoon niet veel meer in. Infinity cache limiet vermoed ik.
Zie ook het bovenstaande. Maar de Infinity cache is volgens mij net genoeg voor 4K maar niet ideaal. Gezien de drop die deze kaarten hebben tov de nVidia tegenhangers. Lijkt dan toch iets met geheugen bandbreedte te zijn. Dat was ook waar de 290X met zijn 512Bit bus het vroeger juist erg goed deed. Maar wat AMD met de infinity Cache heeft gedaan is wel een hele mooie oplossing om alles juist energy efficient te maken.
Nu moeten we snel 5nm hebben zodat ze de cache een stukje groter kunnen maken waardoor de 4K performance wat omhoog kan. Op 7nm zou dat wat te duur worden gezien hoeveel die space die cache nu al in neemt. Ze hebben nu gewoon een mooie balans gevon den.
Betreft jouw CPU score en performance. Kijk naar mijn grafiek in TimeSpy en vergelijk die met de jouwe. Tips voor TimeSpy CPU is +0-50mhz override en Curve optimizer. En dan PBO limits op auto of motherboard. Jouw CPU is constant in zn limieten aan het duwen en klokt dan weer terug. En dan krijg je die rare ongelijke grafiek en lage score.
Wat bedoel je met override? Curve optimiser staan op 13 CCD1 en 22 CCD2 in deze test. Ik heb gewoon een lucht koeler he. Een Mugen5 met Wraith Prism fan dus alles behalve ideaal

Dus het is niet zo raar dat je dit clock gedrag ziet als je met H2O zou werken krijg je natuurlijk een veel stabieler boost gedrag. Vind het al lang knap dat ik zo ver kom met gewone lucht cooling.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....