LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Heb je die kaart ook met je oude psu getest? Want die RMx zou dus minder/geen coil whine geven.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Hangt ook erg van de onderdelen af, reference kaarten hebben meer coil whine. Ik heb op mijn Asrock 6900 XT Phantom Gaming met een 750 RMx voeding helemaal geen coil whine meer. Daarnaast ook geen storing meer op mijn boxen, zelfs mijn sub die een erg gevoelige versterker heeft heeft geen noise.
Met mijn oude be quiet! Dark Power Pro 11 550W icm een 5700 XT had ik daar constant last van (dan weer niet op de RX 480 en RX 570).
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik heb helemaal geen coil whine meer inderdaad; ook met mijn oude kaart.Astennu schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:21:
[...]
Heb je die kaart ook met je oude psu getest? Want die RMx zou dus minder/geen coil whine geven.
Alleen lijkt de 5700 XT gewoon als kaart niet echt stabiel, hij is ondertussen in 3.5 verschillende systemen geweest en hoewel de kaart nu met de nieuwste drivers (en goede voeding) minder problemen geeft is hij nog niet 100% stabiel. Ik heb hem aan mijn broertje gegeven gezien de kaart weer een stuk sneller is dan mijn oude Vega 64 die hij had.
Nou, mijn 3060Ti heeft ook problemen nu! Hp G2 werkt wel ok maar wireless streaming niet.Taygeta schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Heb je een schone install gedaan van Windows na het wisselen?want het lijkt wel alsof steamvr iets vast legt wat een simpele reinstall van steamvr (windows vr ding)niet kon verhelpen bij mij.
Dus ergens een grote fuck up na de kaart switch.
Binnenkort maar eens windows opnieuw installeren, lekker tijd consumerend
[ Voor 8% gewijzigd door Plugin op 20-01-2021 21:56 ]
Ik hoor met mijn kaart in combinate met een 750RMx helemaal geen coil whine.Astennu schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:21:
[...]
Want die RMx zou dus minder/geen coil whine geven.
De setup speelt hier heel soepeltje, hoewel ik wel zag dat hij strak op 60 blijft hangen zonder dat ik sync aan heb staan?
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
YouTube: Gigabyte 6800xt Aorus coil whine (case open)
YouTube: Gigabyte 6800xt Aorus coil whine (case closed)
er zit een Corsair RM750 voeding in.
De powerkabel heb ik met de doorlus optie aangesloten. ik zal morgen eens testen of het scheelt met 2 individuele kabels in de voeding.
Jullie nog tips verder? Het is wel een mooie kaart!
Vergelijking met mijn oude R9 290:
:strip_exif()/f/image/HVUmUP2v7AwWH6mg3K6bDKe2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3g3DxbzeZ3NBSVU9YySsmsMy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zIAVqnt58vhOBWcSrft1mmfO.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien we dezelfde kaart hebben zou ik hem inderdaad los proberen aan te sluiten per rail.ravenstein schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:06:
De powerkabel heb ik met de doorlus optie aangesloten. ik zal morgen eens testen of het scheelt met 2 individuele kabels in de voeding.
Veel plezier er mee!
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Een RM is wel weer wat anders dan de RMx. Die laatste hebben een lagere ripple als ik me niet vergis.ravenstein schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:06:
Ik heb sinds vandaag een Gigabyte 6800xt Aorus, met redelijk wat coil whine.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Coilwhine komt van de spoelen die bij een bepaalde frequentie in de behuizing resoneren, soms kan door een andere psu of stroomkabels e.e.a. worden verbeterd, kan echter ook erger worden. formeel is coilwhine een natuurkundig verschijnsel wat door de gebruikte spoelen word veroorzaakt, er zijn wel spoelen die hier weinig of geen last van hebben maar dat zijn vreselijk dure dingen, die zul je dus niet in een GPU terugvinden.Astennu schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:52:
[...]
Een RM is wel weer wat anders dan de RMx. Die laatste hebben een lagere ripple als ik me niet vergis.
Igor'slab heeft daar een aantal leuke stukken overgeschreven, helaas wel in het Duits en Engels. https://www.igorslab.de/e...en-fuer-harte-aufgaben-2/ voorbeeld voor de XFX 6800XT
gevonden, sorry is alleen in het Duits. wel heel mooi uitgelegd.
https://www.igorslab.de/b...ssen-glosse/#pll_switcher
hier nog een ander stuk waar dit mooi en kort word uitgelegd:
Coil whine is het geluid dat optreedt door resonantie van de elektrische componenten (coils) wanneer de gpu hoge framerates moet weergeven. Dit hebben vrijwel alle high end grafische kaarten, vooral in benchmarks (volledige belasting, hoge framerates)
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 21-01-2021 01:20 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
zie iets boven mijn post m.b.t. coil whine; probeer de kabels niet te splitten en kijk of er bij verschillende framerates de coil whine beter of erger word. wat in ieder geval niet zal helpen om er iets over de spoelen te plaken, dat lees je wel eens, het geluid komt van binnen de spoelen.ravenstein schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:06:
Ik heb sinds vandaag een Gigabyte 6800xt Aorus, met redelijk wat coil whine.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat ik stock ga draaien, of eventueel wat de Radeon software toestaat maar geen extreme overclock of alternatieve BIOSsen.
Ik heb nu een Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular, dit is 1 rail, en dat gaat prima met de RX 6800 / Ryzen 5 5600x, verder alleen 2x M.2 en 1 SATA SSD.
Ik denk aan een be quiet! Straight Power 11 ( 4 rails, aparte voor elke VGA) waarbij ik twijfel tussen 750 / 850 en Gold / Platinum.
Wat me ook aantrekt is de braided kabelset bij deze voeding met enkele PCIe 8-pin kabels, ik heb daar nu extenders voor en die kunnen dan weg.
Denken jullie dat deze voeding OK is voor een 6900XT en zo ja, 750 / 850 / Gold / Platinum?
De PC staat nu de hele dag aan met thuiswerken dus efficiency is wel een puntje.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ja i know heb dat toen ook allemaal zitten kijken.MacD007 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:07:
[...]
Coilwhine komt van de spoelen die bij een bepaalde frequentie in de behuizing resoneren, soms kan door een andere psu of stroomkabels e.e.a. worden verbeterd, kan echter ook erger worden. formeel is coilwhine een natuurkundig verschijnsel wat door de gebruikte spoelen word veroorzaakt, er zijn wel spoelen die hier weinig of geen last van hebben maar dat zijn vreselijk dure dingen, die zul je dus niet in een GPU terugvinden.
Igor'slab heeft daar een aantal leuke stukken overgeschreven, helaas wel in het Duits en Engels. https://www.igorslab.de/e...en-fuer-harte-aufgaben-2/ voorbeeld voor de XFX 6800XT
gevonden, sorry is alleen in het Duits. wel heel mooi uitgelegd.
https://www.igorslab.de/b...ssen-glosse/#pll_switcher
hier nog een ander stuk waar dit mooi en kort word uitgelegd:
Coil whine is het geluid dat optreedt door resonantie van de elektrische componenten (coils) wanneer de gpu hoge framerates moet weergeven. Dit hebben vrijwel alle high end grafische kaarten, vooral in benchmarks (volledige belasting, hoge framerates)
Maar hij geeft ook aan dat de ripple van de PSU invloed kan hebben.
Waar het mij om ging is dat mensen hier aangegeven hebben dat ze na een wissel naar een RMx PSU geen last meer hadden.
Ik vraag me af of dat echt zo is of dat het gewoon minder luid geworden is. Ik kan mij namelijk ook niet voorstellen dat het ineens helemaal weg is.
De Seasonic Prime PSU's zijn zeker niet slecht qua ripple (16mv) maar die RMx's kunnen rond de 10mv halen.
16mv is al goed genoeg psu's komen daar niet in de buurt.
Dus ik ben wel benieuwd of dat dan echt veel verschil maakt of dat ik het nog steeds duidelijk kan horen maar de frequentie van het geluid bv net anders is dat het misschien voor veel mensen niet meer opvalt.
In principe zou 750 Gold genoeg moeten zijn, zeker als je de GPU iets undervolt en er zoals je vermeld verder niet veel aan gaat tweaken.UniMatrix schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:48:
Ik denk dat er toch een 6900 XT gaat komen, uit Spanje, maar ik zit even met mijn voeding...
Denken jullie dat deze voeding OK is voor een 6900XT en zo ja, 750 / 850 / Gold / Platinum?
Edit: Ik hield gister het verbruik van mijn kaart in de gaten en die ging niet verder als 214W op 1050mV met temperaturen tussen de 68°C en 70°C.
[ Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 21-01-2021 09:47 ]
Kabels splitten heeft meer te maken met de load verdelen over verschillende voltages rails. Bij Multi Rail PSU's zeker aan te raden als je geen shutdowns wilt.MacD007 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:15:
[...]
zie iets boven mijn post m.b.t. coil whine; probeer de kabels niet te splitten en kijk of er bij verschillende framerates de coil whine beter of erger word. wat in ieder geval niet zal helpen om er iets over de spoelen te plaken, dat lees je wel eens, het geluid komt van binnen de spoelen.
En sowieso kan je officieel meer 150watt over een 8P kabel leveren. Dus je moet eigenlijk twee losse 8P kabels naar de PSU laten lopen ipv 1x8P -> 2x8P connector. Dat is niet volgens het boekje en mochten er dan dingen mis gaan (kabels die smelten) hoeft de PSU fabrikant geen garantie te geven.
Seasonic heeft mij een keer verteld dat hun kabels tot 225 watt mogen hebben. Maar dan ga je er met een +15watt power target ook nog overheen.
Ik heb wel hogere waardes gehaald zonder issues maar dat raad ik niet aan. Ik ben met een 295X2 in het verleden ook wel eens te ver gegaan en toen zijn de connectors idd gesmolten.
Ik kan vanavond eens kijken wat dat doet.
Worst-case zou je eventueel nog de voedingen kunnen omruilen als dat helpt. Ik zie dat de prijs voor voedingen ook weer omhoog is gegaan sinds ik mijn exemplaar heb gekochtravenstein schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
ik kan de kaart ook nog in mijn oude systeem inbouwen, daar zit een OCZ ModXStream Pro 700W, Modulair in.

Die vergeet ik niet maar dat is niet genoeg. Als je +15% gebruikt heb je 350 watt en dan heb je dus 275 watt die via de 8P kabels moet.e_hagenaar schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:09:
vergeet ook niet de 70w die vanuit de pcie geleverd kan worden
Stock kan het met een Seasonic PSU net met een kabel dan heb je 225 + 75 = 300.
Maar officieel kom je dus 75 watt te kort want dan heb je 75 +150. Dus moet je een 2e kabel aansluiten om aan de officiële spec's te voldoen.
Gewoon even proberen zeker voor in windows komen is dat meer dan voldoende. Denk dat benshmarks ook nog wel prima gaan als die PSU 650700 watt op de 12v rail kan leveren.ravenstein schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
ik kan de kaart ook nog in mijn oude systeem inbouwen, daar zit een OCZ ModXStream Pro 700W, Modulair in.
vraag me wel af wat hoe het in hwinfo weergegeven word.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IzEXkLyDc4tYlaew5tuxFDqc.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5ULRROvJwN8jnjo22N3WMyQx.png?f=user_large)
of moet het zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mmEIzyfguNLNEI2FZAdT2ooY.png?f=user_large)
wat mij trouwens wel opviel is dat met de zelfde settings de Superposition Benchmark veel meer vermogen trekt dan de kombustor benchmark (305 vs 345 w)
[ Voor 8% gewijzigd door e_hagenaar op 21-01-2021 13:10 ]
Welke 150watt bedoel je? die van de 8P connector?e_hagenaar schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:08:
ben ik met je eens maar uiteindelijk zou je dus (zonder enige factor) 370w total power kunnen trekken (ik heb zitten zoeken maar kan nergens enige website (niet forum) vinden waar die 150w genoemd wordt.
vraag me wel af wat hoe het in hwinfo weergegeven word.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
of moet het zijn:
[Afbeelding]
wat mij trouwens wel opviel is dat met de zelfde settings de Superposition Benchmark veel meer vermogen trekt dan de kombustor benchmark (305 vs 345 w)
https://www.moddiy.com/pa...nnectors-and-Pinouts.html
8 Pin PCI Express (PCIe) Power Cable Connector
En dat van die power draw ligt helemaal aan de test die je kiest kies maar eens de furmark donut van 6500mb dan heb je aan 400 watt nog niet genoeg.
Maar die eerst combustor test is voor de RDNA2 chips niet echt zwaar nee. Hij wordt gelimiteerd door de tesselation performance. als je Tesselation van de standaard 16x naar 8x zet zie je het verbruik al stijgen niet alles in de chip wordt belast.
Met 1175mv kan ik in SuperPosition al pieken van 380-390 watt halen voor alleen de GPU! niet eens de hele kaart. Gemiddelde voor de GPU alleen was dan 355 watt en dan komen de andere componenten er nog bij. Dat was wel met het verhogen van de powerlimit in MPT.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 21-01-2021 13:38 ]
Al eens geprobeerd met DDU (Display Driver Uninstaller) de drivers vanuit safe mode daadwerkelijk compleet te verwijderen en opnieuw te installeren daarna? (Jayz2cents heeft op YouTube daar ook nog een video over gemaakt). Kan wellicht schelen voordat je Windows compleet opnieuw installeert.Plugin schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:37:
[...]
Nou, mijn 3060Ti heeft ook problemen nu! Hp G2 werkt wel ok maar wireless streaming niet.
Dus ergens een grote fuck up na de kaart switch.
Binnenkort maar eens windows opnieuw installeren, lekker tijd consumerend
ik zou hier voor de 850 gaan, zeker bij een 6900XT, daar word soms wel een 900W als advies gedaan, 750W zou wel eens aan de lage kant zijn, veelal is dat prijstechnisch niet heel veel verschil, zonder nu zelf te kijken (ik zelf heb een goede 850W voeding van cosair, als de kaart binnen is even kijken wat dat doet.) probeer in ieder geval de load onder de 70~75% te houden, dat doet ook de levensduur van een PSU goed.UniMatrix schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:48:
Ik denk dat er toch een 6900 XT gaat komen, uit Spanje, maar ik zit even met mijn voeding...
Ik denk dat ik stock ga draaien, of eventueel wat de Radeon software toestaat maar geen extreme overclock of alternatieve BIOSsen.
Ik heb nu een Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular, dit is 1 rail, en dat gaat prima met de RX 6800 / Ryzen 5 5600x, verder alleen 2x M.2 en 1 SATA SSD.
Ik denk aan een be quiet! Straight Power 11 ( 4 rails, aparte voor elke VGA) waarbij ik twijfel tussen 750 / 850 en Gold / Platinum.
Wat me ook aantrekt is de braided kabelset bij deze voeding met enkele PCIe 8-pin kabels, ik heb daar nu extenders voor en die kunnen dan weg.
De PC staat nu de hele dag aan met thuiswerken dus efficiency is wel een puntje.
wat natuurlijk ook invloed heeft is welke processor heb je met welke chipset en welk moederboard, want dat samen kan ook al een verschil tussen de 50W tot boven de 100W komen, en dan ben je blij als er iets lucht naar boven is. succes met je keuze. overigens heeft igor's lab ook een leuke info over voedingen. belangrijk hou je aan de goede merken, want goud label enz. wil zeker bij de goedkope merken niet alles zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 21-01-2021 16:42 ]
Als het goed is komt hij morgen, van het weekeinde ombouwen en dan wachten op de MERC uit Spanje.
Mobo is ASRock B450M Pro4.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Heb ik zojuist gedaan, hij krijst nog behoorlijkzzzzz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:39:
[...]
Worst-case zou je eventueel nog de voedingen kunnen omruilen als dat helpt. Ik zie dat de prijs voor voedingen ook weer omhoog is gegaan sinds ik mijn exemplaar heb gekocht
Ding gaat retour!
1075mv target (1093mv real), 2525/2550Mhz target (tussen 2460 en 2475Mhz real, 0% extra energie.
Verbruik ligt zo rond de 270w (220w afterburner) load volgens mij, als heb ik m ook vrolijk naar de 300w (250W afterburner) zien gaan.
Settings:
/f/image/3USTI2vJqlqxq2f81RGd4sYd.png?f=fotoalbum_medium)
Superposition:
/f/image/SRbuqRGB2zEesDkkryIaADVz.png?f=fotoalbum_medium)
(Met de cpu op 4550Mhz scoor ik maar 10 meer oid)
Hij wil uiteraard wel hoger met meer voltage, maar ik wil juist een "laag" (default of lager) voltage en "hoge clocks". (een 2080ti was al snel zat in principe, dus vind deze "licht getunede" 6900XT wel prima zo)
Edit; 6900XT Ref trouwens. Zonder coilwhine.
:strip_exif()/f/image/5coS0n3vF2GW4IJNtb8VASn5.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Z7zx5h1xP2sWw8cgvT6GgnXm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Edit; Gamersnexus vond de stock/REF cooler niet goed... ik wel. Koelt prima en is stil.
[ Voor 37% gewijzigd door Format-C op 21-01-2021 19:46 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ja daar is dan iets niet helemaal goed. Ik hoor van mijn kaart echt helemaal niks, nada.ravenstein schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:52:
[...]
Heb ik zojuist gedaan, hij krijst nog behoorlijk
Ding gaat retour!
Net nog even Cyberpunk gespeel en met 2375Mhz en 1050mV draait alles heerlijk. ca. 90 fps.
Had je voordat je ging tweaken ook al geen last van coil whine?Format-C schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:36:
Ìk vind mijn kaart zo het mooist draaien:
1075mv target (1093mv real), 2525/2550Mhz target (tussen 2460 en 2475Mhz real, 0% extra energie.
Verbruik ligt zo rond de 270w (220w afterburner) load volgens mij, als heb ik m ook vrolijk naar de 300w (250W afterburner) zien gaan.
Settings:
[Afbeelding]
Superposition:
[Afbeelding]
(Met de cpu op 4550Mhz scoor ik maar 10 meer oid)
Hij wil uiteraard wel hoger met meer voltage, maar ik wil juist een "laag" (default of lager) voltage en "hoge clocks". (een 2080ti was al snel zat in principe, dus vind deze "licht getunede" 6900XT wel prima zo)
Edit; 6900XT Ref trouwens. Zonder coilwhine.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit; Gamersnexus vond de stock/REF cooler niet goed... ik wel. Koelt prima en is stil.
Dit is mijn stock 6900XT benchmark op 1080p extreme met al aardig wat coil whine.
/f/image/d426sb9oRhhSOWJoBU9OkgU1.png?f=fotoalbum_large)
Heb al meerdere potentiele fixes gehoord met bijvoorbeeld een nachtje op stresstest laten staan. Wat voor temperatuur zou die dan gemiddeld op moeten zitten?
Nee, niet echt. Een heeeeeeeeeel klein beetje. Maar nagenoeg niet hoorbaar.TarikLuis schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:20:
[...]
Had je voordat je ging tweaken ook al geen last van coil whine?
Je kan dan net zo goed gewoon een nachtje RDR2 spelen oid.TarikLuis schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:20:
Heb al meerdere potentiele fixes gehoord met bijvoorbeeld een nachtje op stresstest laten staan. Wat voor temperatuur zou die dan gemiddeld op moeten zitten?
Je kan ook proberen het voltage te verlagen. Misschien helpt dat? Ik zou zeggen probeer 1075mv eens en dan de core op 2500 zetten. Paar benches draaien en kijken hoe t gaat. Ik denk dat dat wel moet lukken. En misschien door het wat lagere voltage minder coilwhine?
[ Voor 94% gewijzigd door Format-C op 21-01-2021 21:39 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Bedankt voor de tip, ik ga er zeker op vooruit, maar helaas lijkt de coil whine er nog steeds flink te zijn.Format-C schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:14:
Mijn kaart boost stock trouwens ook richting de 2450-2500MHz zag ik, alleen dan met een hoger voltage, meer energieverbruik en meer hitte.
[...]
Nee, niet echt. Een heeeeeeeeeel klein beetje. Maar nagenoeg niet hoorbaar.
[...]
Je kan dan net zo goed gewoon een nachtje RDR2 spelen oid.Of andere games. Dat is ook stresstesten.
Je kan ook proberen het voltage te verlagen. Misschien helpt dat? Ik zou zeggen probeer 1075mv eens en dan de core op 2500 zetten. Paar benches draaien en kijken hoe t gaat. Ik denk dat dat wel moet lukken. En misschien door het wat lagere voltage minder coilwhine?
/f/image/iw7pO2BfmQp2IEFZOTbcVxpu.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de settings nog wat aangepast.
Hij draait nu zo:
:strip_exif()/f/image/b908F9ZWnLwV6eSIeiox8OfO.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier draait hij volgens HWInfo op 1137mv echter trekt hij nog maar 210W. Dus 40W minder. Dus zo laat ik hem draaien./
Dat gaat niet helpen.TarikLuis schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:20:
[...]
Ik zou de filmjes van igors labs dan maar eens kijken hij legt het goed uit. Hogere Temps kunnen helpen om ze stiller te maken maar zodra ze dan weer afkoelen komt het terug.
Dankje, helaas is mijn Duits non-existent dus het is wel pijnlijk om die filmpjes te kijkenAstennu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 03:20:
[...]
Dat gaat niet helpen.
Ik zou de filmjes van igors labs dan maar eens kijken hij legt het goed uit. Hogere Temps kunnen helpen om ze stiller te maken maar zodra ze dan weer afkoelen komt het terug.

Helpt toch wel imo, exact zelfde settings en load voor en na:|
https://imgur.com/gallery/Q8AfqCZ
Dat is wel een goede ja.lrsv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:41:
Ik heb thermal pads gebruikt om de backplate als heatspreader te gebruiken.
VRM ga ik niet doen want die coils moeten lekker warm blijven zodat de coilwhine minder is maar memoy temps mogen inderdaad wel wat lager.
Ik zal die mod dit weekend ook eens even doen en testen.
Dan wordt het inderdaad lastig.TarikLuis schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:06:
[...]
Dankje, helaas is mijn Duits non-existent dus het is wel pijnlijk om die filmpjes te kijken
Maar het komt er op neer dat het geluid van de spoelen komt die hun overtollige spanning kwijt moeten. En dat het soms door de behuizing komt die mee trilt. Als ze dan wat warmer zijn is er meer ruinte tussen de spoel en de behuizing en kan het geluid wat minder zijn.
De Gelid thermal pads waren goedkoopst bij amazon duitsland. Ze hebben daar ook een 'combi pack' van 3x 0,5mm + 3x 0,1mm aan serieus lagere prijs dan wanneer je ze apart zou kopen. Die kon zelfs elders amper tot niet vinden.Astennu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
[...]
Dat is wel een goede ja.
VRM ga ik niet doen want die coils moeten lekker warm blijven zodat de coilwhine minder is maar memoy temps mogen inderdaad wel wat lager.
Ik zal die mod dit weekend ook eens even doen en testen.
Owh ik heb Arctic pads liggenlrsv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:23:
[...]
De Gelid thermal pads waren goedkoopst bij amazon duitsland. Ze hebben daar ook een 'combi pack' van 3x 0,5mm + 3x 0,1mm aan serieus lagere prijs dan wanneer je ze apart zou kopen. Die kon zelfs elders amper tot niet vinden.
Heb die ooit gekocht om van oude kaarten de pads van mem en VRM te kunnen vervangen.
Dus ik ga daar straks even mee knutselen. Had die al op de planning staan maar nog niet aan toe gekomen en was het daar na vergeten

Als ik dit zo lees (TLDR XFX Merc 6800XT verslaat 3080 en vaak 3090) ben ik heeeeel benieuwd wat de XFX Merc 6900 XT doet / gaat doen
Lijkt er soms wel op of die 3800X wel een beperkende factor is.UniMatrix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:22:
https://www.tweaktown.com...dster-merc-319/index.html
Als ik dit zo lees (TLDR XFX Merc 6800XT verslaat 3080 en vaak 3090) ben ik heeeeel benieuwd wat de XFX Merc 6900 XT doet / gaat doen.
Wel apart dat die hogere core clock op 4K ook zo weinig doet maar het zou kunnen dat er dan een memory bandwith limitatie is. Echter zou je dan ook geen winst verwachten tussen de 6900XT en de 6800XT. Want die zijn qua memory subsystem identiek. De 6800 heeft nog wat minder ROP's en daar zie ik wel dat bij een simpele memory bandwith test de bandbreedte wel wat lager is.
Ik zal die resultaten nog even een keer posten heb ze al een tijdje liggen maar nog geen tijd gehad om alle runs in een sheet te zetten en dan gemiddeldes te berekenen.
Orange Room: CPU limited, RTX 2070 scoort beter dan RX 6800 met R 5 3600
Blue room: GPU limited, RX 6800 scoort wel naar verwachting beter maar identiek met R 5 3600 en 5600X
Orange room met R5 5600X... Boem!
:fill(white):strip_exif()/f/image/0Pkn0j9cvtggycHfnkOOIHH4.png?f=user_large)
(O en B zijn Orange en Blue)
Duidelijk CPU limited dan. Misschien een snelle thread? wat voor een DX versie gebruikt die engine?UniMatrix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:42:
3D Mark VRMark
Orange Room: CPU limited, RTX 2070 scoort beter dan RX 6800 met R 5 3600![]()
Blue room: GPU limited, RX 6800 scoort wel naar verwachting beter maar identiek met R 5 3600 en 5600X
Orange room met R5 5600X... Boem!![]()
[Afbeelding]
(O en B zijn Orange en Blue)
nVidia heeft bij DX9 tm 11 het voordeel dat ze een driver hebben die 2 CPU threads kan gebruiken en in die situaties zie je dat nVidia het erg goed doet.
AMD heeft daar geen moeite voor gedaan en ingezet op DX12 en Vulcan ect waar dat beter geregeld is.
In blue zie je wel duidelijk dat de 6800 veel sneller is.
Ik denk idd DX11 want ze hebben een aparte DX12 'Cyan Room' benchmark, heb ik niet getest (en kan ook niet meer want de RTX 2070 is verkocht om de RX 6xxx aankopen mede te financieren)Astennu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Duidelijk CPU limited dan. Misschien een snelle thread? wat voor een DX versie gebruikt die engine?
nVidia heeft bij DX9 tm 11 het voordeel dat ze een driver hebben die 2 CPU threads kan gebruiken en in die situaties zie je dat nVidia het erg goed doet.
AMD heeft daar geen moeite voor gedaan en ingezet op DX12 en Vulcan ect waar dat beter geregeld is.
In blue zie je wel duidelijk dat de 6800 veel sneller is.
Even een run gedaan en de RX 6800 scoort 'vrij goed' in deze DX 12 benchmark inderdaad

/f/image/D4idcRPggYtS6KxKyaSTLxmi.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: zou leuk zijn als de DX11 en 12 benchmarks identiek waren op de API na maar dat is helaas niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door UniMatrix op 22-01-2021 17:08 ]
Grote kans dat dat dan DX11 is en dat verklaart dan ook wel waarom de 2070 het goed doet in de CPU Low limited low threaded test. Want een 2e thread kan dan veel voordeel bieden.UniMatrix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:06:
[...]
Ik denk idd DX11 want ze hebben een aparte DX12 'Cyan Room' benchmark, heb ik niet getest (en kan ook niet meer want de RTX 2070 is verkocht om de RX 6xxx aankopen mede te financieren)
Even een run gedaan en de RX 6800 scoort 'vrij goed' in deze DX 12 benchmark inderdaad![]()
[Afbeelding]
EDIT: zou leuk zijn als de DX11 en 12 benchmarks identiek waren op de API na maar dat is helaas niet zo.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdj4AUHwt4nkvAgNfmT3aZv4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Y38DQ38dadWTmYnwQEJNrfpj.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/On7IyAzcXsceavb0m0wPDycH.jpg?f=user_large)
Na (even en heel even) de Sapphire 5700 XT SE en 6800 XT SE gehad te hebben met de RGB fans vond ik dat wel erg mooi. Ik wist wel voor aankoop dat de 6900 XT als enige in de reeks ook een RGB backplate heeft, maar wat heb ik daar aan als de GPU verticaal zit

Wat denken jullie: 6900 XT Custom of 6900 XT SE ?
Heb jij MSI Kombustor er toevallig op staan?lrsv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:41:
Ik heb thermal pads gebruikt om de backplate als heatspreader te gebruiken.
Zou je eens met de furmark donut 6500mb willen testen en dan 6min
Ik haal dan nog steeds 100c wel minder dan de 102-103 die hij daar voor aan tikte. Maar hij wordt nog steeds goed heet.
Vraag me af of deze pads dik genoeg zijn. Denk dat het 0.3cm pads zijn. Maar anders ga ik ook eens testen met twee boven op elkaar kijken of dat nog verschil geeft.
Maar goed 3c is ook al mooi mee genomen.
Bedoel je met Custom dat je hier de RGB fan's in hebt zitten tov de XT SE Stock die zwarte fans heeft?relramackers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:16:
Wat denken jullie: 6900 XT Custom of 6900 XT SE ?
Als je dan toch voor een RGB build gaat en de kaart zo mooi zichtbaar hebt zou ik voor RGB fan's gaan
Dacht trouwens ook dat het de bedoeling van Sapphire was om die fan's los te verkopen en niet meer standaard mee te leveren. Stock gewoon weer normale non RGB fan's en voor de liefhebbers is er wel een RGB versie te koop.
0,3mm lijkt me wat krap
Weet niet of dat een degelijke vergelijking is met andere settings, andere kast / koeling etc.Astennu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:57:
[...]
Heb jij MSI Kombustor er toevallig op staan?
Zou je eens met de furmark donut 6500mb willen testen en dan 6min
Nee helemaal werkt het natuurlijk niet. Het is geen controled test.lrsv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Weet niet of dat een degelijke vergelijking is met andere settings, andere kast / koeling etc.
Maar ben wel een beetje benieuwd hoe dat zich verhoud tot jou eerdere test. Is die Furmark donut zwaarder of minder zwaar
kan me voorstellen dat de backplate op een gegeven moment ook soaked is
zou eigenlijk de stijging van de temp ook moeten loggen. Maar heb eigenlijk weinig zin om ze er weer van af te halen ^^
Heb de 6800XT van mijn broer wel hier zou het daar nog mee kunnen testen daar zitten nog geen pads op.
Daarom kijk ook zo uit naar mijn nieuwe case, want de beperkte hitte afvoer werkt echt limiterend. Ik krijg nu af en toe CPU overtemperature reboots (als ik vergeet TDP cpu fel te verlagen, is reeds undervolted) bij het gamen.
Over de Furmark donut: VRAM temps leken zich te stabiliseren tegen 96 a 98 graden
Dat is op -10% powerlimit. Weet niet of de ingestelde clockspeed daar iets aan zou veranderen, HWinfo gaf tijdens die test clockspeed maar iets boven de 2000Mhz aan terwijl het ingesteld stond om 2400Mhz in de Radeon Software.
Ah oke ik zat op +15% ik verbruikte 292 watt zal ook wel wat schelen voor de temps.lrsv schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:37:
Heb inderdaad wel gemerkt dat de temps minder snel stegen voordat ze stabiliseerden op enkele graden koeler dan pre-modificatie. Dus ja, het zal 'pieken' een beetje kunnen opvangen, maar met continuous load gaat effect (heat capacity) er niet zijn en heb je enkel het extra heatspreader effect. Dat kan sterker uit de hoek komen als er airflow direct overheen gaat.
Daarom kijk ook zo uit naar mijn nieuwe case, want de beperkte hitte afvoer werkt echt limiterend. Ik krijg nu af en toe CPU overtemperature reboots (als ik vergeet TDP cpu fel te verlagen, is reeds undervolted) bij het gamen.
Over de Furmark donut: VRAM temps leken zich te stabiliseren tegen 96 a 98 graden
Dat is op -10% powerlimit. Weet niet of de ingestelde clockspeed daar iets aan zou veranderen, HWinfo gaf tijdens die test clockspeed maar iets boven de 2000Mhz aan terwijl het ingesteld stond om 2400Mhz in de Radeon Software.
Mijn clocks waren wel hoger maar dat was omdat ik tweaked settings gebruikte.
/f/image/GLBxfuY9wwqKCZDKM9Ty1Gel.png?f=fotoalbum_large)
Dit was wel met +-2:30 opwarmen voordat ik de timer had gereset test gestart op 88c voor het geheugen
Ik heb de test ook even gedaan met mijn nieuwe 6900XT.Astennu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:48:
[...]
Ah oke ik zat op +15% ik verbruikte 292 watt zal ook wel wat schelen voor de temps.
Mijn clocks waren wel hoger maar dat was omdat ik tweaked settings gebruikte.
[Afbeelding]
Dit was wel met +-2:30 opwarmen voordat ik de timer had gereset test gestart op 88c voor het geheugen
Zo uit de doos zonder iets te tweaken:
:strip_exif()/f/image/LTuojQ33odwtXmDR7pojoGWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort maar eens kijken wat er mogelijk is.
[ Voor 8% gewijzigd door Idanue op 23-01-2021 00:33 ]
op de site van igors-lab heb je dit in tekstvorm, als je de google translater er over gooit kom je best ver, kom je er niet uit, laat het dan even weten, dan vertaal ik dat wel even voor je.TarikLuis schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:06:
[...]
Dankje, helaas is mijn Duits non-existent dus het is wel pijnlijk om die filmpjes te kijken
er zitten ook plaatjes bij en samen met de film kom je er wel uit, in het kort gezegd is coil-whine dus geen fout van de kaart maar een natuurkundig verschijnsel in spoelen waar een magnetische veld word op en afgebouwd en daar zijn dan ook krachten die op de spoel gaan werken, juist deze krachten (bewegingen van de spoel die in de behuizing er tegen aankomt en de vibraties) veroorzaken dus de coil-whine. deze is dus afhankelijk van de spanningen en frequenties waar dit mee gebeurt, stoorfrequenties van bv ondermaatse psu kunnen dat nog verergeren, daarom word vaak naar de psu gewezen, maar dat hoeft dus niet altijd.
dus even meer of minder aan power vragen aan de GPU kan dus al een duidelijk verbetering geven, ook zijn sommige typen spoelen meer gevoelig voor coil-whine dan andere, bv de in de XFX MERC verbouwde spoelen hebben er minder last van, maar ook deze kun je bij bepaalde instellingen dus meer of minder duidelijk horen (daar zitten echt al dure typen in), er zijn ook typen spoelen die nagenoeg geen last hiervan hebben, die zijn echter zo duur dat gebruik in dergelijke kaarten niet rendabel is. afplakken of iets opsmeren heeft dus geen zin daar het binnen in de spoelbehuizing plaats vind, of je moet open spoelen hebben, die worden echter niet echt vaak bij GPU kaarten gebruikt. wel heeft temperatuur invloed, hoe hoger (tot een bepaalde hoogte dan) is duidelijk beter dan lage (spoel zet uit en kan daardoor minder bewegen daar de ruimte niet groter word). succes

Maar dit is alleen je GPU temp.Idanue schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:27:
[...]
Ik heb de test ook even gedaan met mijn nieuwe 6900XT.![]()
Zo uit de doos zonder iets te tweaken:
[Afbeelding]
Binnenkort maar eens kijken wat er mogelijk is.
Dan zou je HWI64 even open moeten zetten dan kan je ook de hotspot en memory temp zien.
Astennu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:32:
[...]
Maar dit is alleen je GPU temp.
Dan zou je HWI64 even open moeten zetten dan kan je ook de hotspot en memory temp zien.
:strip_exif()/f/image/F4NZIUAYQPGzgQnsa6kAcSCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets?
Ik moet nog even uitzoeken hoe alles werkt en wat het is, bij mij was het altijd videokaart er in en niet weer naar omkijken maar wil er deze keer toch wat aandacht aan besteden.
Yes thanks.Idanue schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:36:
[...]
[Afbeelding]
Zoiets?
Ik moet nog even uitzoeken hoe alles werkt en wat het is, bij mij was het altijd videokaart er in en niet weer naar omkijken maar wil er deze keer toch wat aandacht aan besteden.
Kan het kloppen dat dit geen reference kaart is? Je stock power is namelijk hoger en je memory Temps zijn een stukje lager.
Je memory voltage is ook iets lager 850mv ipv 900.
Nu heb ik overigens wel met 2150MHz fast timings getest zL ook wel iets schelen qua temp.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 23-01-2021 11:22 ]
Klopt idd, het is een ASRock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OCAstennu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:18:
[...]
Yes thanks.
Kan het kloppen dat dit geen reference kaart is? Je stock power is namelijk hoger en je memory Temps zijn een stukje lager.
Je memory voltage is ook iets lager 850mv ipv 900.
Nu heb ik overigens wel met 2150MHz fast timings getest zL ook wel iets schelen qua temp.
:strip_exif()/f/image/qiSnMlXrK3ZmsuxZJIt7w5Id.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nadat ie op temperatuur gekomen was maar eens getest op werking en op de hoeveelheid lawaai die meneer Lorentz de spoelen laat maken. Viel alleszins mee! Alleen bij idioot hoge FPS (2000+) is ie te horen, daar doe ik het voor!
Nu had ik een paar weken geleden al post uit Slovenië.
:strip_exif()/f/image/cCGi7WZ90B3h7YvD0GqKuDuc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dus maar eens kijken hoe zo'n 6900 XT er in z'n nakie uitziet..
:strip_exif()/f/image/f6KuZgJazwEFGxnRboO8biNS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Na wat geknutsel een familiefoto! Nu mogen jullie zeggen wie wie is:
:strip_exif()/f/image/jMkNZ7DH4i44Jq4DNSI6fUwh.jpg?f=fotoalbum_medium)
En in z'n natuurlijke habitat! (sorry voor de K-foto)
:strip_exif()/f/image/TDT2kDQx4AkNuieq6P1glFpP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Temps:
Idle: Delta met water 2 á 3 graden!
:strip_exif()/f/image/ZTGOsZboEZ6I3gjucQeF1vA4.jpg?f=fotoalbum_small)
Load na 10 minuten Furmark:
Delta met water 20 graden.
:strip_exif()/f/image/Z2weQs7bEsO1046f1OTfS7g2.jpg?f=fotoalbum_small)
Is dat het allemaal waard?
Afgezien van de enorme kostenpost: Ja. Hotspot van 108C met de stock koeler naar max 66C en hij boost direct 200 Mhz hoger zonder een setting aan te raken. Nu lekker verder tweaken!
Voors en Tegens:
-Totaal prijskaartje bijna €1300,-
-Duur
-Had ik al gezegd dat het veel centjes kost?
+SNELLLLLLL!
+voorlopig geen upgrade meer nodig!
+Koel en stil.
+Ziet er best aardig goed uit.
Ik ben benieuwd wat je er uit kan halen! Scheelt wel enorm die temperaturen. Het is dat ik het geduld er niet voor heb anders was dit ook wel wat voor mijjgj82 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:47:
Afgezien van de enorme kostenpost: Ja. Hotspot van 108C met de stock koeler naar max 66C en hij boost direct 200 Mhz hoger zonder een setting aan te raken. Nu lekker verder tweaken!
Voors en Tegens:
-Duur![]()
+SNELLLLLLL!
+Koel en stil.
Dank voor deze post! Ik verwacht over 3 weken pas post uit Slovenië (precies dezelfde block + plate). Ik heb de reference kaart van AMD al en het is goed om te lezen dat het out-of-the-box een heel stuk koeler gaat zijn en mogelijk performance winst oplevert.jgj82 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:47:
Zo, vanochtend kwam een vriendelijke DHL-meneer een 6900 XT Ref afleveren!
[Afbeelding]
Nadat ie op temperatuur gekomen was maar eens getest op werking en op de hoeveelheid lawaai die meneer Lorentz de spoelen laat maken. Viel alleszins mee! Alleen bij idioot hoge FPS (2000+) is ie te horen, daar doe ik het voor!
Nu had ik een paar weken geleden al post uit Slovenië.![]()
[Afbeelding]
Dus maar eens kijken hoe zo'n 6900 XT er in z'n nakie uitziet..
[Afbeelding]
Na wat geknutsel een familiefoto! Nu mogen jullie zeggen wie wie is:
[Afbeelding]
En in z'n natuurlijke habitat! (sorry voor de K-foto)
[Afbeelding]
Temps:
Idle: Delta met water 2 á 3 graden!
[Afbeelding]
Load na 10 minuten Furmark:
Delta met water 20 graden.
[Afbeelding]
Voors en Tegens:
-Duur![]()
+SNELLLLLLL!
+Koel en stil.
Op het moment draai ik 'm zo, lekker stil, goede temps en met weinig verbruik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvt3qBCVOOnQhiD7EkLv6cDI.jpg?f=user_large)
Had je BSOD issues met de G2? Ik huil namelijk al een dikke twee weken doordat ik m'n G2 niet eens kan inprikken.. Voor nu maak ik gebruik van een oudere Dell Visor maar die 6900XT is bedoeld om die G2 te aaien 😅Plugin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:43:
Zo eindelijk windows opnieuw geïnstalleerd en warempel mijn VR issues met de HP G2 zijn gefikst!
[Afbeelding]
Haha goed om te horen 😉. Ik dacht al dat het zoiets zou zijn.Plugin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:43:
Zo eindelijk windows opnieuw geïnstalleerd en warempel mijn VR issues met de HP G2 zijn gefikst!
[Afbeelding]
Nee, rare glitches met steamVR en bv met youtube geflikker.WeirCo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Had je BSOD issues met de G2? Ik huil namelijk al een dikke twee weken doordat ik m'n G2 niet eens kan inprikken.. Voor nu maak ik gebruik van een oudere Dell Visor maar die 6900XT is bedoeld om die G2 te aaien 😅
Jij hebt een x570 moederbord? Zo ja misschien contact opnemen met HP en hopen dat ze je een nieuwe kabel sturen die wel overweg kan met AMD usb poorten. Kan wel even duren....
Of probeer bv de USB connectie bv van je monitor (of een aparte usb hub) als je die hebt of zet je PCI-e op 3 ipv 4.0 snelheid.
Maar dat is balen ja als je je G2 niet kan gebruiken!
[ Voor 25% gewijzigd door Plugin op 24-01-2021 18:52 ]
Ah vandaar, heb de problemen gekregen pas toen ik m'n Nvidia kaart wisselde voor de 6900XT, kan dus m.i. niet aan de USB verbinding liggen (al werken er maar 3 - 4 van de 10 poorten met de G2. Maar ging dus voor de switch prima met de G2 en een 2080Ti.Plugin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:42:
[...]
Nee, rare glitches met steamVR en bv met youtube geflikker.
Jij hebt een x570 moederbord? Zo ja misschien contact opnemen met HP en hopen dat ze je een nieuwe kabel sturen die wel overweg kan met AMD usb poorten. Kan wel even duren....
Of probeer bv de USB connectie bv van je monitor (of een aparte usb hub) als je die hebt of zet je PCI-e op 3 ipv 4.0 snelheid.
Maar dat is balen ja als je je G2 niet kan gebruiken!
Helaas moest ik die RMA'en anders was die 6900XT al op z'n retour. Zowel HP als AMD support geven aan dat het hoogstwaarschijnlijk een GPU driver issue is waar ze "al mee bezig" zijn, maar de BSOD problemen zijn er volgens verschillende fora al sinds het uitkomen van de 6000 series.
Ik houd hoop
verse install wel geprobeerd neem ik aan?
4 keer, 2 verschillende versies (20H2 en 2004). no succes....
Ik had ook een switch gedaan (nvidia naar amd) en toen kreeg ik problemen (maar geen BSOD's). Windows opnieuw installeren viel mij mee maar geen garantie dat het iets oplost..Laatste windows ISO op een usb stick en 15 minuten later was ik klaar. Maar goed ik doe dat wel vaker en voor mij niet zo'n groot probleem. Al mijn steam games staan op een andere schijf en hoef ze dan niet opnieuw te downloaden ofzo.WeirCo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:05:
[...]
Ah vandaar, heb de problemen gekregen pas toen ik m'n Nvidia kaart wisselde voor de 6900XT, kan dus m.i. niet aan de USB verbinding liggen (al werken er maar 3 - 4 van de 10 poorten met de G2. Maar ging dus voor de switch prima met de G2 en een 2080Ti.
Helaas moest ik die RMA'en anders was die 6900XT al op z'n retour. Zowel HP als AMD support geven aan dat het hoogstwaarschijnlijk een GPU driver issue is waar ze "al mee bezig" zijn, maar de BSOD problemen zijn er volgens verschillende fora al sinds het uitkomen van de 6000 series.
Ik houd hoop
Oh had je ook al gedaan nieuwe windows installatie.. vreemd.
DDU laten lopen, 10-bit kleuren ingesteld, HDR in Windows aanstaan, maar alleen geen effect. Iemand anders dezelfde ervaring gehad? Zo ja, heb je het kunnen oplossen?
Ik zie dat ook ja maar voor mijn gevoel kloppen de kleuren wel beter. Maar twijfel wel over de gamma.Martinez- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:48:
Gisteravond mijn 1080ti ingeruild voor een 6800 XT. Totdat ik HDR in ging schakelen op mijn Samsung CRG9 was ik tevreden, maar sindsdien zijn de kleuren heel erg flets in HDR (voorheen bij mijn 1080ti geen last van).
DDU laten lopen, 10-bit kleuren ingesteld, HDR in Windows aanstaan, maar alleen geen effect. Iemand anders dezelfde ervaring gehad? Zo ja, heb je het kunnen oplossen?
Veel monitoren zoals de G9 zijn wide gamut terwijl SDR maar een klein kleuren bereik heeft. Die schermen kunnen snel 120-130% SRGB waardoor je oversaturatie hebt.
Als je dan ineens naar een HDR color profile gaat waarbij het scherm ineens nog maar 75-80% van dat kleuren spectrum aan kan kan dat er flets uit zien terwijl als je foto's gaat bekijken waarschijnlijk zult zien dat de kleuren meer lijken op de werkelijkheid.
Ik gebruikte ook altijd:
/f/image/tCgY5xsPQloZIuNRHQne5JwL.png?f=fotoalbum_large)
Om er voor te zorgen dat ik binnen het SRGB kleuren spectrum kan blijven. Na calibratie zit hij dan netjes op 98-99% van SRGB ipv 11x% als ik dat niet gebruik. Dit is met een IIyama 3466. De meeste VA schermen hebben hier last van omdat ze wide gamut zijn.
Je kan eventueel met die sliders die ik net liet zien ook het EA weer tweaken maar dat komt de kleur echtheid waarschijnlijk niet ten goede.
Ik zou eens kunnen proberen voor HDR te calibreren kijken wat het verschil is en wat er uit het rapport komt.
Na vele verwoede pogingen om een nvidia FE of RX6800 op de AMD.com shop te scoren heb ik vorige week vrijdag een XFX RX6800XT Merc gekocht. Mijn eerste indruk van de kaart is heel positief, de prestaties zijn top en de koeler is zeer stil.
Mijn stock Superposition 1080 Extreme resultaat. Max GPU clock tijdens de run was 2430MHz
/f/image/9wBMaUwCHClG5F9W0zwPwFec.png?f=fotoalbum_large)
Als er nog vragen of als ik wat moet testen geef zeker aan!
Gister mijn waterblock geinstalleerd en nog weer even een run gedaane_hagenaar schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:19:
[...]
net ook even een run gedaan
[Afbeelding]
2710MHz Target,
1070mv Target,
Fast timing 2150MHz
power 345w
dit alles in combinatie met een 5800x op 5gHz op een 750w voeding
/f/image/okPZjqTuhdjZlabMtaLEW5sK.png?f=fotoalbum_large)
2771MHz Target,
1120mv Target,
Fast timing 2150MHz
power 380w
/f/image/kicjvrcND9nZ3Tqmyn6Omnfv.png?f=fotoalbum_large)
en nog een run met de fans op max
[ Voor 16% gewijzigd door e_hagenaar op 25-01-2021 13:28 ]
i3? Lijkt me dat er dan nog veel winst te behalen valt.Skyline GT-R schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:46:
Allen,
Na vele verwoede pogingen om een nvidia FE of RX6800 op de AMD.com shop te scoren heb ik vorige week vrijdag een XFX RX6800XT Merc gekocht. Mijn eerste indruk van de kaart is heel positief, de prestaties zijn top en de koeler is zeer stil.![]()
Mijn stock Superposition 1080 Extreme resultaat. Max GPU clock tijdens de run was 2430MHz
[Afbeelding]
Als er nog vragen of als ik wat moet testen geef zeker aan!
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Core clock: 2550MHz
Voltage: 1085mV
VRAM: 2150MHz met fast timings
Boosdoener blijkt ineens de VRAM OC en zag dat GPU Memory Junction Temperature opliep naar zo'n 96C. Fan curve iets agressiever ingesteld en probleem lijkt nu verholpen (max GPU Memory Junction nu op zo'n 75C).
Kan het zijn dat de default fan curve aangepast is met de nieuwe drivers? Meer mensen die dit ook zo ervaren?
Ik wilde een vraag stellen in dezelfde richting inderdaad. Zat nog enorm te twijfelen tussen een aantal opties qua processor voor mijn nieuwe build en de vraag hoeveel EUR stop je in de CPU en hoeveel in de GPU is daar natuurlijk cruciaal. Als mocht blijken dat zelf deze cpu een kaart als de 6800xt nauwelijks bottleneckt dan is de balans gpu vs gpu nog veel meer in het voordeel van de gpu dan ik dacht. En dit is dan op 1080p, bij 1440p zou de i3 nog minder in de weg moeten zitten toch?winwiz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:27:
[...]
i3? Lijkt me dat er dan nog veel winst te behalen valt.
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik speel op 2560x1440 en 3440x1440 en op beide heb ik nog niet de indruk gehad mijn CPU de bottleneck is.
Beste manier is dan even testen met de oude en de nieuwe drivers. Gpu-z logs opslaan en scores vegelijken. Wellicht is hij met de nieuwe drivers ook sneller. Mij mem wordt makkelijke warmer dan 95c.bartosiej schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:29:
Drivers afgelopen weekend geupdate naar 21.1.1 en sindsdien last van flickering op mn 6900XT ref met deze OC settings:
Core clock: 2550MHz
Voltage: 1085mV
VRAM: 2150MHz met fast timings
Boosdoener blijkt ineens de VRAM OC en zag dat GPU Memory Junction Temperature opliep naar zo'n 96C. Fan curve iets agressiever ingesteld en probleem lijkt nu verholpen (max GPU Memory Junction nu op zo'n 75C).
Kan het zijn dat de default fan curve aangepast is met de nieuwe drivers? Meer mensen die dit ook zo ervaren?
Maat met een oc kan het natuurlijk kloppen dat je met 95c al wel stability issues hebt.
Kwestie van even vergelijken waar het hem in zit.
Ik heb zelf nog niet met de 21.1.1 drivers getest.
Auto oc doet niet zo heel veel.Skyline GT-R schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:14:
En bij deze mijn score na een "overclock" met de AMD driver op Overclock GPU
[Afbeelding]
Je kan beter manual gebruiken en dan clock target naar 2400 zetten. Dat halen de meeste wel. Maar gezien de giga cooling zou er best nog wel eens 2500+ in kunnen zitten maar dat moet je dan even goed testen.
Superposition op 1080p extreme zal nog niet cpu limited zijn. Games wellicht wel. Dus mocht je daar geen winst zien weet je waardoor.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 25-01-2021 14:35 ]
Ik heb genoeg games waar de Ryzen 3600 de 6800 en 6800XT tegenhoud. Oudere games zoals mwo, starcraft 2 en stellaris sowieso.Skyline GT-R schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:59:
Ik had die opmerking over mijn i3 wel verwachtBij het upgraden van mijn pc heb ik bewust voor die i3 gekozen aangezien ik van plan ben te upgraden naar een Rocket Lake-S. Ik heb toen heel lang getwijfeld tussen intel en AMD. Verder is die i3 10320 best wel een potige CPU. Hij is evenwaardig aan een stock i7 7700k, en dit voor maar 150Eur...
Ik speel op 2560x1440 en 3440x1440 en op beide heb ik nog niet de indruk gehad mijn CPU de bottleneck is.
Maar ook bij cod warzone haalde mijn broer met de 6800XT @ 2560x1440 niet continu 144fps gpu load was ook niet 100%. Met de 5600X @ 3440x1440 haalde ik op die punten nog hogere framerates. Elders haalde ik ook geen 143 maar dat was wel met 100% gpu util niet zo raar want die resolutie is aanzienlijk hoger. Met 2560x1440 zat ik meer rond de 160-170 uncapped. Dus het lag op dat punt niet aan de cpu.
Sommige stukken lijken toch cpu limited. En dan haalde hij 100-120fps.nog niet slecht natuurlijk. Heb gister avond een 5600x voor hem geïnstalleerd ben benieuwd naar zijn ervaring vanavond. Maar ik verwacht dat hij nu ook 144fps haalt (draait ook met een fps cap omdat het scherm toch maar 144hz is)
De vraag is natuurlijk hoe belangrijk je het vind om alles er uit te halen.
Maar ik snap je keuze om op rocket lake te wachten. Die zou h1 dit jaar moeten komen.
Nog even voor de zekerheid. Het was ook zeker geen verwijt of 'wat doe jij nu' opmerking. Zeker met deze aanvullende info is het juist een interessante overweging voor meer mensen die misschien nu dit soort upgrade keuzes moeten maken. Dank dus voor je toelichting!Skyline GT-R schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:59:
Ik had die opmerking over mijn i3 wel verwachtBij het upgraden van mijn pc heb ik bewust voor die i3 gekozen aangezien ik van plan ben te upgraden naar een Rocket Lake-S. Ik heb toen heel lang getwijfeld tussen intel en AMD. Verder is die i3 10320 best wel een potige CPU. Hij is evenwaardig aan een stock i7 7700k, en dit voor maar 150Eur...
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Ik zal vanavond eens proberen of dit een ander resultaat geeft. Gisteravond nog het e.e.a. gezocht op internet, maar het 'washed out' effect is kennelijk een bekend fenomeen. Ook opvallend: in DOOM Eternal lijkt dit een probleem te zijn, maar in FFXV niet.Astennu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:34:
[...]
Ik zie dat ook ja maar voor mijn gevoel kloppen de kleuren wel beter. Maar twijfel wel over de gamma.
Veel monitoren zoals de G9 zijn wide gamut terwijl SDR maar een klein kleuren bereik heeft. Die schermen kunnen snel 120-130% SRGB waardoor je oversaturatie hebt.
Als je dan ineens naar een HDR color profile gaat waarbij het scherm ineens nog maar 75-80% van dat kleuren spectrum aan kan kan dat er flets uit zien terwijl als je foto's gaat bekijken waarschijnlijk zult zien dat de kleuren meer lijken op de werkelijkheid.
Ik gebruikte ook altijd:
[Afbeelding]
Om er voor te zorgen dat ik binnen het SRGB kleuren spectrum kan blijven. Na calibratie zit hij dan netjes op 98-99% van SRGB ipv 11x% als ik dat niet gebruik. Dit is met een IIyama 3466. De meeste VA schermen hebben hier last van omdat ze wide gamut zijn.
Je kan eventueel met die sliders die ik net liet zien ook het EA weer tweaken maar dat komt de kleur echtheid waarschijnlijk niet ten goede.
Ik zou eens kunnen proberen voor HDR te calibreren kijken wat het verschil is en wat er uit het rapport komt.
Als ik HDR in Windows inschakel lijkt er ook een waas overheen te komen en mijn dimbare zones (met een zwarte achtergrond) lichten niet op wanneer ik er met mijn muis overheen ga. Dat was wel het geval bij de 1080ti.
Edit: De setting aanpassen zoals je zei, heeft geen effect gehad op de kleurweergave. Ik ben er wel achter gekomen dat HDR het wel doet in DOOM Eternal wanneer HDR in Windows uit staat en in-game aan.
Bedankt voor je hulp!
[ Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 25-01-2021 19:44 ]
Netjes!Cidious schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje jammer dat meneer op nummer 1 zelfde rig gebruikt en de lijst volspamt. Maar ik noem dit een solide 3e plek in de wereld voor TimeSpy.
FireStrike: 5e
FireStrike Extreme: 7e
Sinterklaas wil bier !
De vraag over het geheugen blijft een lastig iets. Ik game op 2560x1600 en zie VRAM usage vaak tussen de 7.8 en 8.5GB (een RTX3070 was voor mij dus geen optie geweest). Voor nu zou je dus niet direct over de 10GB gaan, maar dat is de situatie nu. Met meer Next-gen titles die er hopelijk aan zitten te komen kan die grens zelf makkelijker gebroken worden de komende jaren.ParaWM schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:31:
[...]
Twijfel nog steeds tussen die en de huidige 3080.... Game op 3440x1440 en de 6800xt wint toch veel benchmarks hoor, zeker onder de 4k. Ja RTX, ja 10 vs 16gb. Eigenlijk niets opgeschoten al die maanden hahah.
Ik zal vanavond eens kijken wat het gebruik in Flight Simulator is met Ultra settings en 4k render resolution.
[ Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 26-01-2021 13:06 ]
Daar gebruikt FS toch ook meer als het mogelijk is? Spellen zijn wel zo slim om dan niet meer te pakken want dan vertraagd de boel.winwiz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:19:
Let wel op dat er een verschil is tussen geheugen claimen en geheugen gebruiken. Voor Flight Simulator 2020 https://www.guru3d.com/ar...e-benchmark-review,4.html
Met Post Scriptum heb ik dat ook, met mijn oude kaart ging ie nooit over de 8GB heen maar met mijn 16GB kaart zit ik zo op de 12GB maar dat wordt dan ook zeker gebruikt in game.
De 6800XT scoort veelal beter met 1440p dan de 3080 en is dan ook uitermate geschikt voor 1440p en 1440p heeft geen 16GB nodig..
De 3080 scoort bijna altijd net iets of veel meer beter dan de 6800XT met 4K en dan zou je dus juist meer geheugen kunnen gebruiken helemaal iets de toekomst in.
Ik vind dan ook dat nVidia echt een enorme misstap met 10GB heeft begaan betreft zijn 4K positie. Gebruik je de 3080 voor 1440p.. sja dan gaat die 10GB echt niet zo snel een probleem vormen. Ook nog niet volgend jaar denk ik.
6800XT had het ook prima gedaan met 12GB bijvoorbeeld.. 16GB is echt een beetje een nutteloze flex van AMD als je het mij vraagt. Maar goed dat is meer gerelateerd aan bus breedte.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Dank.ParaWM schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:31:
[...]
Netjes!Krijg waarschijnlijk binnenkort een 6800xt uit de wachtrij. Twijfel nog steeds tussen die en de huidige 3080.... Game op 3440x1440 en de 6800xt wint toch veel benchmarks hoor, zeker onder de 4k. Ja RTX, ja 10 vs 16gb. Eigenlijk niets opgeschoten al die maanden hahah.
Betreft beide kaarten, performance voor 1440p is voor beiden kaarten erg goed en SAM voor 3080 zal het misschien iets meer gelijk trekken in sommige games.
4K dan is de 3080 de beste optie maar niet voor meer dan een jaar of max 2.. door geheugen limitatie.
Hangt dus een beetje af van je resolutie plan voor de aankomende 2 jaar.
Laatste argument is wat voor voeding heb je nu? 750W? Dan zou ik voor 6800XT gaan. dan hoef je niet te upgraden. 3080 heeft toch echt wel 850+ nodig als je een beetje wil overklokken. Moet je wel in de kosten meerekeken als je de voeding ook nog eens moet upgraden.
Betreft stabiliteit. Ik draai een 2070 Super+5800X (1440p) en een 6800XT+5900X (3440x1440p) naast elkaar en beide kaarten slikken alle games als zoete koete koek. AMD Drivers voor RDNA2 zijn subliem deze ronde. Telkens als ik een kleine bug vind wordt hij opgelost in de volgende patch. En dat verbaasde mij eigenlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Cidious op 26-01-2021 15:23 ]
12GB op een 6800XT kan niet zonder de geheugen bus nog verder af te knijpen. Of groter te maken. Maar doel was efficiëntie en dan wil je liever geen 384 bit bus hebben met nog meer GDDR6 modules die allemaal stroom nodig hebben.Cidious schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:16:
Betreft geheugen is het eigenlijk een hele vreemde situatie...
De 6800XT scoort veelal beter met 1440p dan de 3080 en is dan ook uitermate geschikt voor 1440p en 1440p heeft geen 16GB nodig..
De 3080 scoort bijna altijd net iets of veel meer beter dan de 6800XT met 4K en dan zou je dus juist meer geheugen kunnen gebruiken helemaal iets de toekomst in.
Ik vind dan ook dat nVidia echt een enorme misstap met 10GB heeft begaan betreft zijn 4K positie. Gebruik je de 3080 voor 1440p.. sja dan gaat die 10GB echt niet zo snel een probleem vormen. Ook nog niet volgend jaar denk ik.
6800XT had het ook prima gedaan met 12GB bijvoorbeeld.. 16GB is echt een beetje een nutteloze flex van AMD als je het mij vraagt. Maar goed dat is meer gerelateerd aan bus breedte.
Daarnaast is 12gb nu misschien nog genoeg maar hoe is dat over 2 jaar? er kunnen dan best wel games zijn die over die 12GB heen gaan. Er zijn genoeg mensen die nu een 6800XT kopen en die vervolgens 2-5 jaar gaan gebruiken. Niet iedereen koopt ieder jaar wat nieuws.
Maar inderdaad de 3080 heeft in mijn ogen te weinig gezien de prijs van de kaart en gezien de 1080 TI en 2080 Ti die al meer hebben. En het feit dat 8GB al te weinig is bij bepaalde games met 4K.
+Consoles hebben nu ook meer geheugen dus de kans is groot dat de volgende generatie games hogere texture resoluties krijgen. En ookal kan je kaart de hogere resoluties dan misschien niet aan helpen high res textures vaak wel om ook op lagere resoluties een mooier resultaat te krijgen. Zolang je genoeg geheugen op je GPU hebt is de performance impact van high res textures ook niet zo'n probleem. Heb je te weinig krijg je wel een giga performance hit.
Dus ja vandaag de dag heb je misschien nog weinig aan 16GB maar dat is een beetje zoals de 8GB van de RX480 en 390X. Vandaag de dag doen die 8GB versies het wel een stukje beter. Daar kan je nog prima mee gamen waar de 4GB versies dat lang niet altijd meer doen daar moet de texture resolutie bv wel flink omlaag.
Dus ik snap de keuze van AMD wel om voor 16GB te gaan zeker ook in combinatie met het geheugenbus verhaal. de 6800XT en 6900XT zijn kaarten waar je best een aantal jaar mee kan doen.
Als je van plan bent volgend jaar al weer wat nieuws te kopen is dat ook niet zo relevant.
Veel mensen gebruiken dat ook als argument om de 3080 te kopen. En mee eens als je toch volgend jaar wat nieuws gaat halen maakt die 10GB nu niet uit.
Ik gaf overigens ook aan dat de 16GB keuze meer bandbreedte gerelateerd is in mijn post haha.
Het is een lastige keuzen momenteel omdat geen van beide kaarten flawless is. Beiden komen met pluspunten en minpunten. Denk aan Raytracing, stroomgebruik, geheugen, prijs etc. Er is gewoon geen duidelijke unanieme winnaar.
Ik ben voor 6800XT gegaan omdat ik schijtziek ben van nVidia and z'n marketing spelletjes en anti consumer gedrag en wilde graag AMD ecosystem testen op 1 machine. Nadat ik een paar weken RX580 heb gedraaid als tijdelijke kaart toen mijn 2070 Super al vervroegd naar de madame haar rig ging was ik verkocht. Ben erg gecharmeerd van het AMD control panel etc.
Verder kan ik het lagere strooomverbruik erg waarderen omdat ik een 140mm voeding wil gebruiken om zo een 280mm rad in de bodem te leggen, en Seasonic levert alleen tot 750W in 140mm uitvoering voor de Prime series en Corsair niet eens. Ben er nu achter dat Silverstone een 140mm 850W Platinum voeding heeft maar zou niet weten of die kwalitatief goed is. Voor een 3080 zou ik zelf een 850W+ voeding willen.
Ook vond ik de reference koeler van AMD deze ronde eenzaam mooi.
Als je dat al hierboven zo leest is het allemaal erg persoonlijk en niet objectief. Welke kaart een ieder kiest is dan ook persoonlijk. Welke games je speeld, wat voor voeding je hebt etc etc etc.
Veel van mijn maten hebben 3080 kaarten. Machtige apparaten. Niet zo verfijnd als RDNA2 op 7nm maar desalnietemin machtige kaarten.
Ik tik in Flight Simulator makkelijk richting de 13GB aanwinwiz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:19:
Let wel op dat er een verschil is tussen geheugen claimen en geheugen gebruiken. Voor Flight Simulator 2020 https://www.guru3d.com/ar...e-benchmark-review,4.html
Mooi spul hoor! Nu het vliegen zelf nog leren haha
geinstalleert maar loop tegen een een aantal problemen op; time spy breekt hij af omdat e.o.a. driver te lang wacht, dat doet hij dus ook bij andere games die even snel geprobeerd heb ook.
heb al de drivers (niet de nieuwste nov-2020) opnieuw geïnstalleerd (met DDU had ik de oude drivers al verwijderd)., maar nog steeds de zelfde problemen, iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/LLuC80geS9l0vNiHkK65kWjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zwOtruvzwob0iGkozTkZjqEI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J70ED7JvqMN7SmR0PxfIwXBo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rM7hgDzAbSECVptbcWVKKYFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal dat ja. Ik heb bedoelde trouwens dat ik al een 3080 en 860w platinum voeding heb. De 6800xt had ik simpelweg nog niet gecancelled. Ik denk dat ik de 3080 wel hou, als ik me kan inhouden. 3440x1440 zal ik de komende jaren bij blijven. En misschien maar upgraden over 2-3 jaar dan als de 10GB te weinig wordt. RTX is wel mooi.... We gaan het zien als hij straks binnen is haha.Cidious schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:59:
ben het met je eens hierboven.
Ik gaf overigens ook aan dat de 16GB keuze meer bandbreedte gerelateerd is in mijn post haha.
Het is een lastige keuzen momenteel omdat geen van beide kaarten flawless is. Beiden komen met pluspunten en minpunten. Denk aan Raytracing, stroomgebruik, geheugen, prijs etc. Er is gewoon geen duidelijke unanieme winnaar.
Ik ben voor 6800XT gegaan omdat ik schijtziek ben van nVidia and z'n marketing spelletjes en anti consumer gedrag en wilde graag AMD ecosystem testen op 1 machine. Nadat ik een paar weken RX580 heb gedraaid als tijdelijke kaart toen mijn 2070 Super al vervroegd naar de madame haar rig ging was ik verkocht. Ben erg gecharmeerd van het AMD control panel etc.
Verder kan ik het lagere strooomverbruik erg waarderen omdat ik een 140mm voeding wil gebruiken om zo een 280mm rad in de bodem te leggen, en Seasonic levert alleen tot 750W in 140mm uitvoering voor de Prime series en Corsair niet eens. Ben er nu achter dat Silverstone een 140mm 850W Platinum voeding heeft maar zou niet weten of die kwalitatief goed is. Voor een 3080 zou ik zelf een 850W+ voeding willen.
Ook vond ik de reference koeler van AMD deze ronde eenzaam mooi.
Als je dat al hierboven zo leest is het allemaal erg persoonlijk en niet objectief. Welke kaart een ieder kiest is dan ook persoonlijk. Welke games je speeld, wat voor voeding je hebt etc etc etc.
Veel van mijn maten hebben 3080 kaarten. Machtige apparaten. Niet zo verfijnd als RDNA2 op 7nm maar desalnietemin machtige kaarten.
Sinterklaas wil bier !
Ik heb bij de switch van mijn RX480 geen enkel driver probleem gehad. Hij herkende meteen mijn nieuwe kaart en al de rest werkt ook. FreeSync werkt zoals ervoor en SAM lijkt ook goed te werken op mijn Z490 bord.MacD007 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:47:
zo mijn XFX Merc 319 RX 6800XT is nu ook binnen (via de Spanje route)
geinstalleert maar loop tegen een een aantal problemen op; time spy breekt hij af omdat e.o.a. driver te lang wacht, dat doet hij dus ook bij andere games die even snel geprobeerd heb ook.
heb al de drivers (niet de nieuwste nov-2020) opnieuw geïnstalleerd (met DDU had ik de oude drivers al verwijderd)., maar nog steeds de zelfde problemen, iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een volledige reinstall van Windows zal waarschijnlijk wel helpen maar is wel een drastische ingreep!
Ondertussen mijn Superposition score nog wat verder kunnen verhogen. Ik ben niet ver meer van sommige stock RX6900XT runs.
/f/image/6PwAaGQWeHPju1fu9KGPHMWQ.png?f=fotoalbum_large)