Welkom
Wat oorspronkelijk opgezet is als een tijdelijk topic over het bespreken van levertijden, winkels en prijzen voor de RDNA2 serie GPU (ook wel bekend als RX 6000 series), is zoals je kunt zien uitgegroeid tot een blijvend onderdeel.Dat hier legio redenen voor te bedenken zijn mag ondertussen wel duidelijk heten. Hier over discussiëren doe je dus ook maar ergens anders, iedereen is op zoek naar een GPU en we zijn hier alleen samen om dat doel te bereiken.
Waar te koop?
De kaarten zijn te koop bij vrijwel alle (grote) (web)winkels die ook andere hardware verkopen. Helaas is dat geen garantie voor beschikbare voorraad of prijzen die in de buurt liggen van MSRP (adviesprijs fabrikant). Ook werken de grote webwinkels met een pre-order lijst.Echter heb je soms geluk en is er opeens vrije voorraad. Dit is ondertussen naar goed Nederlands een drop gaan heten.
Hoe kan ik het beste drops in de gaten houden?
Via de onderstaande kanalen:
Discord/voice chat: Tweakers Discord #harde-waren
Wacht eens even, vertel je nu wel alles?
Aka "AMD Direct Buy", aka "ik-wil-een-GPU-voor-zo-min-mogelijk-geld-en-ik-wil-het-nu", aka "de drop"
Er is inderdaad nog een mogelijkheid meer. AMD verkoopt namelijk vanaf zijn eigen website ook alle GPU. Je vind die op https://www.amd.com/en/direct-buy/nl. Hier worden wel de MSRP gehanteerd, hoewel de prijzen dagelijks wijzigen i.v.m. dollarkoers en extra kosten die AMD maakt met het proces.
Aangezien dit nu bijna wekelijks gebeurt en AMD zelf zegt hier voorlopig nog mee door te blijven gaan, is het vrijwel nog het enige onderwerp van discussie in het topic geworden. Hieronder staat daarom ook een geheel apart stuk hierover geschreven.
AMD Direct Buy
Wanneer komt er een drop?Dat weet niemand.
Gebaseerd of eerdere drops is donderdagmiddag/avond het meest aannemelijk.
Sommige weten precies wat er in de drop zit, waar haal ik zelf zo'n glazen bol?
Het is niet meer mogelijk een pre-order te plaatsen voor een glazen bol
Er zit op de overzichtspagina een duidelijke onderscheiding tussen producten die voorraad hebben of gaan krijgen. Deze staan voorop in de rij. Verder hebben GPU prioriteit over CPU. Zie je dus op donderdagmiddag de volgorde veranderen dan kun je al bijna zeker zijn dat die producten ook in de drop zullen komen. Ook hier weer dat in het verleden er enkele uitzonderingen waren.
Ik krijg de melding 'The page you are trying to access is currently unavailable' ?
Je bent tijdelijk geblokkeerd, als je de cookies van amd.com verwijdert heb je weet toegang.
Mocht dit niet werken dan heb je waarschijnlijk een tijdelijke IP ban. Wissel dan zolang even naar 4G of maak gebruik van een VPN. De IP ban duurt gewoonlijk max. 5 minuten.
Ik krijg de melding '503 Service Temporarily Unavailable' ?
Dit is een server error, de website is overbelast. Je kunt nu het beste de F5 toets door je keyboard rammen, want dit is eigenlijk de enige manier om nog verder te gaan.
Kijk wel uit dat je geen bot flag krijgt (zie vorige melding).
Moet ik met PayPal of CreditCard betalen?
Het snelste is met PayPal*. Zorg ervoor dat je alvast bent ingelogd op paypal.com, en controleer je adres gegevens. CreditCard is langzamer omdat je handmatig je gegevens moet invullen, je moet bij betaling inloggen en je dient een verificatiecode in te voeren die je per sms ontvangt. Als je browser het ondersteunt (Chrome bijvoorbeeld)kan je wel alvast je adres en creditcard gegevens invullen, dan hoef je die niet handmatig meer in te voeren. Het CVV/CVC nummer moet je wel handmatig invullen.
*Bij de drop op 8 april waren zowel PayPal als CC niet tot slecht bereikbaar en konden mensen niet afrekenen.
Mijn PayPal met gekoppelde bankrekening werkt niet, en ik heb geen CC. Kan ik nu wel iets kopen?
Er lijken problemen te zijn met bepaalde banken en PayPal. Veelal de Rabobank die genoemd wordt, maar het kan ook breder zijn. Het probleem is dat je zonder saldo maar met een gekoppelde bankrekening een melding krijgt dat er geen geldige betaalmethode is. Dit wil je uiteraard niet hebben tijdens een drop.
Zie ook het stukje over PayPal saldo hieronder.
Ik gebruik PayPal met saldo maar kreeg de melding dat er te weinig op stond, terwijl de kaart veel minder kost?!
Dit heeft met de vreemde werkwijze van Digital River en PayPal te maken tijdens het bestelproces. De prijs op de website voor NL/BE is de maximum BTW prijs in EU. Die zakt inderdaad tijdens het afrekenen nog (van 23% naar 21%). Echter wordt er ook eerst een bedrag van ruim 20 euro geteld voor verzending (dit is uiteindelijk nog geen 7 euro). En voor het aanmaken van de PayPal reservering gebruikt DR dus altijd de hoogste prijs en maximale verzendkosten, ongeacht je land. Tijdens akkoord geven voor de betaal reservering kijkt PayPal naar dat bedrag en wat er aan saldo op de rekening staat, al kom je 10 cent tekort dan kun je dus niet doorgaan. Dat uiteindelijk het bedrag wat afgeschreven wordt flink lager is heeft geen invloed op het akkoord geven voor de reservering. Zorg dan ook dat je 50 euro extra aan saldo op PayPal hebt staan dan de prijs die AMD die dag vermeld.
Help, paniek, hoe weet ik of mijn bestelling wel of niet gelukt is?
Heb je na het bevestigen van de order via de oranje knop een scherm gezien met een ordernummer? Dan kun je voorzichtig beginnen met een vreugdedans, want het is vrijwel zeker dat je een product gekocht hebt.
Wordt je na de oranje knop weer teruggestuurd naar het overzichtsscherm met alle producten? Helaas, dan is de voorraad reeds vergeven en kun je het beste snel je mandje leegmaken en voor een ander product gaan.
Welke emails kan ik verwachten na het bestellen van een kaart?
- Order Submitted: meestal binnen enkele uren na het plaatsen van je bestelling.
- Order Confirmation: meestal binnen 48 uur na het ontvangen van de Order Submitted email. Bevat ook wachtwoord voor online orderinformatie.
- Shipping Confirmation, inclusief DHL tracking nummer: wanneer je dit ontvangt verschilt. Sommige ontvangen dit vrijdag al, maar de meeste op maandag of dinsdag. Het kan ook wel eens later zijn.
- Payment Information, met digitale factuur in pdf: meestal enkele uren na de shipping confirmation.
De bestelling is gelukt, maar ik zie een verkeerd adres in de bevestiging. Gaat dit wel goed komen?
Je zult daarvoor contact moeten opnemen met AMD Benelux en/of Digital River. Dit lijkt helaas niet altijd succesvol te zijn, zorg er daarom ook voor dat je adresgegevens correct zijn voor je gaat bestellen.
Ik heb na x uren nog steeds geen e-mail ontvangen, is mijn order nu geannuleerd (moord, brand, absolute teleurstelling)?
Ten eerste even rustig worden. Het heeft geen zin te lopen stressen. Je ziet hierboven al een lijstje staan met welke e-mail je kunt ontvangen (kijk ook bij je spam). Het kan wel tot meer dan 24 uur duren voor je e-mail 1 krijgt, dit is op 7 april ook het geval geweest.
Zodra je e-mail 2 krijgt zou je verwachten dat het gelukt is. Nu is dat in de meeste gevallen ook waar, alleen kan AMD dan nog steeds de order besluiten te annuleren. Ook een betaling met PayPal en CC waarbij het geld al afgeschreven is, is helaas geen garantie voor succes gebleken. Er volgt dan namelijk gewoon een terugbetaling mocht de order geannuleerd worden.
Gelukkig krijgen de meeste mensen uiteindelijk wel e-mail 3 en 4 en kunnen ze een werkdag later genieten van hun nieuwe GPU.
Kan ik mijn bestelling online terugvinden?
• https://shop.amd.com/stor...merServiceOrderSearchPage
• https://www.findmyorder.com (hier kun je ook factuur downloaden)
Eeuhm DHL? Ik zie overal FedEx staan. En waarom 8u tot 18u? Ik bepaal toch zelf wel wanneer mijn pakket bezorgd wordt!?
FedEx is de vervoerder voor AMD in USA en Canada. AMD heeft veel geld en tijd gestoken in het vinden van een partner voor het exploiteren van de webshop (Digital River) en daarom zie je deze prachtige UX, compleet vrij van fouten en inconsistenties.
DHL is dus de vervoerder in Nederland en België. Het betreft wel de zakelijke tak van DHL, daarom alleen levering op werkdagen, een tijdslot van 8u tot 18u en geen mogelijkheid tot aanpassen levering (uitgezonderd een paar plaatsen, waaronder Nijmegen).
Ze zending komt ook uit Tilburg (Ingram Micro) en dit is voor de hele EU zo. Vandaar ook de verzendkosten die wisselend zijn tijdens het bestellen (en vaak onterecht op 20 euro staan tot het laatste punt).
[ Voor 255% gewijzigd door Postman op 11-12-2021 16:42 ]