2 verschillende webshops inderdaad. Ik heb de RTX launch meegekeken en wil toch mijn kansen een beetje verspreiden. Ik heb ook nog een buddy die graag een rx 6000 wil en hoop dat ik er ook een voor hem kan scoren als het hem niet lukt.ZesBarkiePK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:23:
[...]
Waarom bestel je er niet gewoon één? Of bedoel je bij twee verschillende webshops?
Wat is het verschil tussen de verschillende reference kaarten, waarom zou je de een boven de ander kiezen? Is de pcb anders?
[Voor 40% gewijzigd door Grotbewoner op 15-11-2020 10:44]
De doos?
Bij de introductie van de 5000 serie waren alle reference kaarten 100% identiek.
Bij de introductie van de 5000 serie waren alle reference kaarten 100% identiek.
Klantenservice, garantie. Al de extras buiten het product zelf.Grotbewoner schreef op zondag 15 november 2020 @ 01:07:
Wat is het verschil tussen de verschillende Founder's editions?
Alle reference kaarten worden door 1 fabrikant gemaakt maar ze krijgen verschillende garantie? Is er ergens een overzicht van wie welke garantie bied ?Sagittary schreef op zondag 15 november 2020 @ 03:36:
[...]
Klantenservice, garantie. Al de extras buiten het product zelf.
Met een google search kwam ik dit tegen.gidogeek schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:47:
[...]
Alle reference kaarten worden door 1 fabrikant gemaakt maar ze krijgen verschillende garantie? Is er ergens een overzicht van wie welke garantie bied ?
https://nl.hardware.info/...n-biedt-de-beste-garantie
Houdt rekening met de leeftijd van het artikel. Zou je keuze even dubbel checken op de site van de fabrikant voordat je een keuze maakt.
[Voor 12% gewijzigd door Ewoud B. op 15-11-2020 13:48. Reden: Betere link.]
Ik denk dat je er nog wel ruim 100 euro bij op mag tellen voor de marktprijs komende maanden. Ik ga zelf uit van ca. €700 voor de 6800 en €800 voor de 6800xt.db87 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:39:
[...]
Ik heb zelf ook lopen rekenen, heb gemakshalve de Ryzen 5000 serie erbij gepakt voor het dollar - euro verschil. En dan kom ik uit bij het volgende:
- Radeon 6800 $579 - €599?
- Radeon 6800XT $649 - €669?
https://videocardz.com/ne...d-for-preorder-in-finland
RX 6800 XT meer dan 800 euro, als dat de prijzen in NL gaan worden...
[Voor 3% gewijzigd door UniMatrix op 15-11-2020 17:59]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
De Nitro is wel een luxere AIB-versie, dus ik verwacht dat de reference daar wel iets onder zit.UniMatrix schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:
Meer dan 800 euro, als dat de prijzen in NL gaan worden...
Ik zou verwachten dat de 6800XT Nitro+ 732 euro kost, niet de non-XT. Dat is al meer dan 50 euro extra voor een AIB modelspone schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:59:
[...]
De Nitro is wel een luxere AIB-versie, dus ik verwacht dat de reference daar wel iets onder zit.
[Voor 8% gewijzigd door DoubleYouPee op 15-11-2020 19:30]
Oef. Die non-XT eigenschap had ik even gemist. Aan de andere kant zie je momenteel ook 3070's voor boven de adviesprijs van de 3080 te koop staan. Dus het zal erg winkelafhankelijk zijn. Het zou wel een mooie prijsstelling voor Azerty zijn.
[Voor 3% gewijzigd door spone op 15-11-2020 19:36]
Volgens mij is het zo in het geval van Sapphire: Reference kaart -> Pulse -> Nitro+ (-> Nitro+ SE), waarbij de laatste de meest luxe is van de drie (of vier). Dan zou de RX 6800XT Pulse waarschijnlijk ergens in de 700 euro zitten en de reference kaart eind 600 of begin 700 euro.DoubleYouPee schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:30:
[...]
Ik zou verwachten dat de 6800XT Nitro+ 732 euro kost, niet de non-XT. Dat is al meer dan 50 euro extra voor een AIB model
Dit is trouwens nergens op gebaseerd, slechts mijn verwachting

@Tejoh 15:00u
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ik kwam er vandaag achter dat de FE maar 2 DisplayPorts heeft en 1 HDMI en een USB-C. Vind dat ergens wel jammer, de 5700XT FE had er 3 met 1 HDMI.
Release woensdag is 15:00
Release woensdag is 15:00
Als ik het goed begrijp gaan alle merken als Asus/Gigabyte/MSI etc. dus allemaal dezelfde referentiekaarten uitbrengen komende woensdag?
KloptJoepD schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:33:
Als ik het goed begrijp gaan alle merken als Asus/Gigabyte/MSI etc. dus allemaal dezelfde referentiekaarten uitbrengen komende woensdag?
Ook allemaal om 15:00? Beetje een rottijd haha..
Heeft iemand de kaarten nu al in het echt gezien die woensdag leverbaar zijn?
Ik zou op basis daarvan mijn keuze willen maken.
Hier heb je er een aantal:MaXeRs schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:00:
Heeft iemand de kaarten nu al in het echt gezien die woensdag leverbaar zijn?
https://videocardz.com/ne...00-series-reference-cards
https://www.techpowerup.c...on-rx-6800-xt-and-rx-6800
https://www.tomshardware....eon-rx-6800-6800-xt-cards
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Dat zou vrij onzinnig zijn, voor €719 heb je bepaalde 3080's kunnen kopen. >€750 ga ik iig geen 6800XT aanschaffen, zelfs al is het een Strix of Nitro+, veel te duur.JoeB2C schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:51:
[...]
Ik denk dat je er nog wel ruim 100 euro bij op mag tellen voor de marktprijs komende maanden. Ik ga zelf uit van ca. €700 voor de 6800 en €800 voor de 6800xt.
Ik zou je er geen zorgen over maken, Centralpoint heeft ook vaak preorder prijzen die skyhigh zijn. Preorder prijzen gaan nou eenmaal geen MSRP zijn, anders krijgen ze gelijk 10.000 orders die ze toch niet kunnen waarmaken. Gewoon lekker afwachtenUniMatrix schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:

[Voor 37% gewijzigd door Santee op 15-11-2020 21:36]
Dat hangt er toch vanaf ? Als die nitro+ performt als de 3090 aangezien die is opgedreven. Dan is dat toch perfect valabel en zelfs een goede deal ?Santee schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:19:
[...]
Dat zou vrij onzinnig zijn, voor €719 heb je bepaalde 3080's kunnen kopen. >€750 ga ik iig geen 6800XT aanschaffen, zelfs al is het een Strix of Nitro+, veel te duur.
Daarnaast zijn de AIB versies van de 3080 ook duurder dan de 3080 FE (die je zelfs nergens meer kunt vastkrijgen)
Dan moet die wel héél hard boosten boven de reference kaart. AMD haar eigen benchmarks hebben laten zien dat het stuivertje wisselen met de 3080 is en we weten allemaal dat AMD meestal 10-15% onder Nvidia prijzen zit op gelijk prestatieniveau (kijk naar de 5700XT/2070S). Nu heb je natuurlijk wel gelijk dat de 3080 bijna niet te krijgen is voor normale prijzen, een TUF of FE is de beste 'bang for buck' voor een RTX3080 momenteel, maar het is helaas realistischer een 3080 van €850-900 te nemen.RenegadexRIPxx schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:36:
[...]
Dat hangt er toch vanaf ? Als die nitro+ performt als de 3090 aangezien die is opgedreven. Dan is dat toch perfect valabel en zelfs een goede deal ?
Daarnaast zijn de AIB versies van de 3080 ook duurder dan de 3080 FE (die je zelfs nergens meer kunt vastkrijgen)

EVGA is Nvidia partner en maakt geen AMD GPU's/ Kaarten.lordsnow schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:58:
[...]
Is er nog ergens een aankondiging van eVGA kaarten? Ik heb ze niet kunnen vinden.
“Being a good example teaches others to be good.”
Hmm... blijkbaar doen Zotac, EVGA, Gainward, Inno3D, en PNY allemaal geen Radeon kaarten. Weer wat geleerd.muhda schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:01:
[...]
EVGA is Nvidia partner en maakt geen AMD GPU's/ Kaarten.
Gaan we zien in de reviews hé. Maar er zijn toch al wel hints geweest dat de AIB's hun top line kaarten serieus op de staart duwen en kunnen duwen (en de 3080 lijkt die ruimte niet echt te hebben).Santee schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:44:
[...]
Dan moet die wel héél hard boosten boven de reference kaart. AMD haar eigen benchmarks hebben laten zien dat het stuivertje wisselen met de 3080 is en we weten allemaal dat AMD meestal 10-15% onder Nvidia prijzen zit op gelijk prestatieniveau (kijk naar de 5700XT/2070S). Nu heb je natuurlijk wel gelijk dat de 3080 bijna niet te krijgen is voor normale prijzen, een TUF of FE is de beste 'bang for buck' voor een RTX3080 momenteel, maar het is helaas realistischer een 3080 van €850-900 te nemen.
Over de reference designs wordt er gezegd dat ze stuivertje springen is met de 3080. En dan is de prijs die er gevraagd werd gelijkaardig aan die van de 3080.
En zoals je gezegd hebt, op dit moment er nog zo een vinden is geen sinecure... en ik zie niet direct een reden waarom de verkopers hun prijs niet gewoon omhoog duwen. Verkopen zullen ze toch doen. Maar nog even afwachten hé

Bij AMD heb je Sapphire, PowerColor en XFXlordsnow schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:30:
[...]
Hmm... blijkbaar doen Zotac, EVGA, Gainward, Inno3D, en PNY allemaal geen Radeon kaarten. Weer wat geleerd.

Ze worden allemaal door Sapphire gemaakt, maar als je een Gigabyte reference RX 6800 koopt zal je door Gigabyte garantie gedekt worden, niet door Sapphire. Hoe Gigabyte dat regelt is aan hen toe, het is officieel hun product.gidogeek schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:47:
[...]
Alle reference kaarten worden door 1 fabrikant gemaakt maar ze krijgen verschillende garantie? Is er ergens een overzicht van wie welke garantie bied ?
Betwijfel het.UniMatrix schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:
Officieel mag je het nog niet aanbieden. Deze website doet dat wel en vermoedelijk voor een hogere prijs om zo meer geld en orders binnen te harken.
Echter als de levering schaars is, dan zie ik wel een verhoging tot ergens Q1 2021, ala supply en demand.
Vandaar dat ik gewoon lekker wacht.
[Voor 14% gewijzigd door Ferio op 16-11-2020 07:21]
Lijkt mij als je op zoek bent naar een reference kaart tegen een redelijke prijs je er woensdag gelijk bij moet zijn.Ferio schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:19:
[...]
Betwijfel het.
Officieel mag je het nog niet aanbieden. Deze website doet dat wel en vermoedelijk voor een hogere prijs om zo meer geld en orders binnen te harken.
Echter als de levering schaars is, dan zie ik wel een verhoging tot ergens Q1 2021, ala supply en demand.
Vandaar dat ik gewoon lekker wacht.
Zodra de werkelijke performance aan het licht komt zal de vraag wel of niet toenemen.
Succes allen

Hoe zijn mensen hier zo zeker dat de AIB kaarten ook woensdag worden gereleased? Wellicht heb ik niet goed gekeken maar ik kom tegenstrijdige info tegen.
Ik lees in dit topic dat verschillende fabrikanten (asus, msi, gigabyte etc) de reference kaarten gaan verkopen.
Ofwel, exact dezelfde videokaart met een andere verpakking en garantie. Ik dacht eigenlijk dat de reference editie van AMD vergelijkbaar was met de founders edition van nvidia, maar dit is dus niet het geval?
Heeft iemand een overzicht van het verschil in garantie tussen de verschillende fabrikanten die woensdag de 6800 (XT) reference kaarten gaan verkopen?
Ofwel, exact dezelfde videokaart met een andere verpakking en garantie. Ik dacht eigenlijk dat de reference editie van AMD vergelijkbaar was met de founders edition van nvidia, maar dit is dus niet het geval?
Heeft iemand een overzicht van het verschil in garantie tussen de verschillende fabrikanten die woensdag de 6800 (XT) reference kaarten gaan verkopen?
Waar slaat dat eigenlijk op?Sagittary schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:48:
[...]
Ze worden allemaal door Sapphire gemaakt, maar als je een Gigabyte reference RX 6800 koopt zal je door Gigabyte garantie gedekt worden, niet door Sapphire. Hoe Gigabyte dat regelt is aan hen toe, het is officieel hun product.
De "reference design" kaarten van AMD zijn het zelfde als de "founders edition" kaarten van NVidia. Alleen heeft Nvidia besloten om ze tegenwoordig zelf exclusief te verkopen (sinds de 2000 series als ik het goed zie in de pricewatch).Brabo schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:57:
Ik lees in dit topic dat verschillende fabrikanten (asus, msi, gigabyte etc) de reference kaarten gaan verkopen.
AMD kiest er nog steeds voor om de Reference kaarten direct aan de AIB partners te verkopen, waarschijnlijk zodat ze direct beschikbaarheid zijn bij de launch van a.s. woensdag. Een AIB partner hoeft daar namelijk niks voor te doen (alleen doosjes maken etc.). Daarom verwacht ik eigenlijk ook dat er a.s. woensdag geen custom AIB's te koop zullen zijn maar dat die verspreid beschikbaar komen ergens na woensdag.
Maar als ik het goed begrijp is er dus nog niet volledig duidelijk wanneer de AIBs met de kaarten komen? Ik kan niks concreets vinden namelijk, er wordt gesproken over dagen, een week of zelfs weken later pas.
Edit: De custom coolers heb ik het dan over, aangezien veel fabrikanten het reference design wel aanbieden woensdag.
Edit: De custom coolers heb ik het dan over, aangezien veel fabrikanten het reference design wel aanbieden woensdag.
[Voor 22% gewijzigd door Szwoar op 16-11-2020 09:23]
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien
Tsja, is gewoon vrije marktwerking. Idealiter is de prijs van een product zo geplaatst dat er altijd 1 op voorraad is. Bij een overschot daalt de prijs dan, bij een tekort stijgt de prijs. Dus het is logisch dat bij een overvraging de prijs hard stijgt totdat bijna iedereen zegt 'laat maar, ik wacht wel tot er meer voorraad is'. De persoon die zo'n kaart dan écht wilt, of écht nodig heeft kan hem dan gewoon kopen. Niks mis mee, en gezien de grote vraag bij de 3000 series van Nvidia verwacht ik dat er bij AMD ook grote tekorten zijn. In ieder geval tot januari hoge prijzen dus.Santee schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:19:
[...]
Dat zou vrij onzinnig zijn, voor €719 heb je bepaalde 3080's kunnen kopen. >€750 ga ik iig geen 6800XT aanschaffen, zelfs al is het een Strix of Nitro+, veel te duur.
[...]
[Voor 5% gewijzigd door JoeB2C op 16-11-2020 10:21]
Bij nvidia is het zeker niet zo dat de founders edition gelijk is aan het reference design.Pikkemans schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:22:
[...]
De "reference design" kaarten van AMD zijn het zelfde als de "founders edition" kaarten van NVidia.
Met jouw stelling zou het betekenen dat AMD een afwijkende kaart gaat verkopen ten opzichte van de ref design kaarten die via de AIB de markt op gaan.
We gaan nu iets offtopic maar sinds de 3000 serie van Nvidia is het inderdaad zoals jij het omschrijft. Nvidia heeft een reference design (blauwdruk van de PCB en die ze hebben gedeeld met de AIB's en die zijn vervolgens vrij om daar mee te doen wat ze willen). En ze hebben de FE design. Die is helemaal custom en alleen Nvidia mag op dit moment gebruik maken daarvan.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:48:
[...]
Bij nvidia is het zeker niet zo dat de founders edition gelijk is aan het reference design.
Met jouw stelling zou het betekenen dat AMD een afwijkende kaart gaat verkopen ten opzichte van de ref design kaarten die via de AIB de markt op gaan.
AMD heeft alleen maar het Reference Design. Op basis daarvan hebben ze zelf de kaart gemaakt (+ koeler). Dit pakketje (kaart+koeler) verkopen ze aan de AIB's in het begin. De AIB's mogen het weer verder verkopen aan ons. Vervolgens deelt AMD ook dit zelfde Reference Design (de blauwdruk van het PCB) ook met de AIB's zodat ze er weer meer kunnen doen wat ze willen, eigen koelers.. of zelfs een eigen PCB layout.
Ik ken de feiten niet, maar afgaande op zijn reactie bedoelt hij wsl dat Sapphire een algemene fabriek heeft die deze reference kaarten produceert. Zo is het ook heel lang geweest (of nog steeds zo) dat Foxconn fabs heeft waar moederborden worden gemaakt voor allerlei merken die geen eigen fabriek hebben/hadden. Foxconn verkocht zelf ook moederborden (vooral OEM) maar was dus stiekem ook de moederbordmaken van vele andere merken.
Met die logica produceert Sapphire dus alle reference kaarten en gooien andere merken er hun merksticker op. Geen idee of dit waar is overigens, heeft iemand hier bronnen van?
Edit:
Mijn reactie past beter in het Radeon info & nieuwsdiscussietopic denk ik, dus plaats 'm daar.
Mijn reactie past beter in het Radeon info & nieuwsdiscussietopic denk ik, dus plaats 'm daar.
[Voor 93% gewijzigd door Brabo op 16-11-2020 11:15]
heeft iemand hier een bron voor? dat is namelijk wel een voorspeller dat de prijzen niet gek uit elkaar (kunnen) liggen (?)Sagittary schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:48:
[...]
Ze worden allemaal door Sapphire gemaakt, maar als je een Gigabyte reference RX 6800 koopt zal je door Gigabyte garantie gedekt worden, niet door Sapphire. Hoe Gigabyte dat regelt is aan hen toe, het is officieel hun product.
Kan ik net zo goed een 3080 kopen....
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb Crucial Ballistix 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I
Ik verwacht dat dit tijdelijke 'early bird' prijzen zijn. Dit hebben ook een paar webshops met de 5000 series processors gedaan. Daar was een 5800x ook gewoon 660 als je hem wat dagen voor officiële release wou.
Ik verwacht dat die prijzen vanaf de 18de normaal zullen zijn waarna ze weer net na release omhoog gaan
Ik verwacht dat die prijzen vanaf de 18de normaal zullen zijn waarna ze weer net na release omhoog gaan
Interessant. Hun hebben dus nu al AIB kaarten. Dit betekent volgens mij niet gelijk dat ze woensdag elders te koop zijn. Aangezien ze de AMD Zen3 ook een week eerder online hadden staan (of zelfs eerder).
Niks te weinig voor n kaart. Damn wat een prijzen.
jup 200 euro boven de vraagprijs dan mogen ze hem mooi houden in hun winkelFugitive2008 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
[...]
Niks te weinig voor n kaart. Damn wat een prijzen.

De prijzen zijn inmiddels verder verhoogd bij SiComputersjody2k schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:37:
[...]
jup 200 euro boven de vraagprijs dan mogen ze hem mooi houden in hun winkel

100% zeker dat mensen dit ervoor gaan geven. Niet iedereen, maar de eerste lichting wordt gerust verkocht voor die prijzen.rakaus schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:06:
[...]
De prijzen zijn inmiddels verder verhoogd bij SiComputersDit zullen inderdaad preorder prijzen zijn. Ik hoop dat niemand dit ervoor gaat neerleggen anders zullen ze dit blijven doen.
[Afbeelding]
Klopt. Ik heb de ZEN3 forum een beetje gevolgd. Daar hebben sommige bijv. de 5900x gekocht bij SIComputers, maar na een week nog niks gezien. Is dus geen garantie.rakaus schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:06:
[...]
De prijzen zijn inmiddels verder verhoogd bij SiComputersDit zullen inderdaad preorder prijzen zijn. Ik hoop dat niemand dit ervoor gaat neerleggen anders zullen ze dit blijven doen.
[Afbeelding]
De STRIX XT even besteld, kan ik mooi aan de slag woensdag. Hopelijk een mooie upgrade voor mijn GTX 1060
/S
/S
Wel erg dure prijzen. De 6800 XT zou qua prijs net onder de MSRP van de RTX 3080 komen te staan. Ik heb nog een pre-order van een 3080 staan voor € 779, en dacht deze te cancellen met de 6800 XT release, maar voor 900+ laat ik die 3080 order toch lekker staan. Nog even tot woensdag afwachten wat de prijzen gaan zijn bij de andere shops en dan pas een beslissing maken.
Zou bijna denken dat het een korte termijnsoplossing is voor een liquiditeitsprobleemnonselen schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:15:
[...]
Klopt. Ik heb de ZEN3 forum een beetje gevolgd. Daar hebben sommige bijv. de 5900x gekocht bij SIComputers, maar na een week nog niks gezien. Is dus geen garantie.

Belachelijke prijzen, laat maar als het zo blijft.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ik was aan het azen op de Sapphire 6800 XT NITRO+ SE €820 (of de normal edition).
Maar blijkbaar zijn de kaarten zo groot dat ze niet in mijn SFF case (NCase M1) passen.
Wat wel vreemd is, want de 5700 XT past wel.
Komen AMD 3th party partners na verloop van tijd met kleinere geoptimaliseerde kaarten of is dit niet het geval?
Maar blijkbaar zijn de kaarten zo groot dat ze niet in mijn SFF case (NCase M1) passen.
Komen AMD 3th party partners na verloop van tijd met kleinere geoptimaliseerde kaarten of is dit niet het geval?
Pff de Strix 3080 is daar net over de €800. Je kan zeggen dat de 6800XT beter wordt of 6GB vram meer heeft (al is het GDDR6 vs GDDR6X) maar het blijft Nvidia vs AMD, Nvidia heeft objectief gezien meer features en helaas hebben mensen toch vaak 10% meer geld over voor Nvidia bij dezelfde prijs. Lijkt mij dus ook dat bij gelijke prestaties een Strix niet duurder mag zijn dan ca. €720. Conclusie: SiComputers heeft preorder prijzen die 10-20% te hoog liggen, maak je niet drukrakaus schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:06:
[...]
[Afbeelding]

Sapphire 6800 XT NITRO+ SE is de geoptimaliseerde kaart toch? In eerste instantie brengen 3rd parties gewoon precies dezelfde FE model uit als AMD deze gepresenteerd heeft. Weken daarna komen modellen uit zoals Nitro, TUF, etc.muhda schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:23:
Ik was aan het azen op de Sapphire 6800 XT NITRO+ SE €820 (of de normal edition).
Sapphire 6800 XT NITRO+ SE heeft geen usb-c voor VR

AMD mag nipt wat sneller zijn, maar de prijs is nu puur gedreven door vraag vs aanbod. Zeker als je die samen wilt halen met een 5xxx series process betaal je nu 200-300 euro teveel. Dan wacht ik nog wel even een maandje of 2, makkelijk verdiend...
X58 Sabertooth, X5660 @4.2Ghz, 24Gb DDR3, 5700XT
Availability: LOW
AIB: op de 25ste.
source (alle video's die net zijn uitgekomen, want ze mogen de kaartjes laten zien
)
AIB: op de 25ste.
source (alle video's die net zijn uitgekomen, want ze mogen de kaartjes laten zien

Centralpoint is ook al bezig..
https://www.centralpoint....1304-02-20g-num-13507277/
Bijna 1200 euro, moet niet gekker worden!
https://www.centralpoint....1304-02-20g-num-13507277/
Bijna 1200 euro, moet niet gekker worden!
Even opgezocht en het is de gaming variant. Heeft meer RGB en is iets hoger geklokt.eippahc schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:36:
Sapphire 6800 XT NITRO+ SE is de geoptimaliseerde kaart toch?
De RGB is mooi meegenomen, maar hoger geklokt hoeft voor mij niet. En volgens mij hebben alle variante dubbel bios.
Er zijn verschillende plaatjes in de omloop. Op Videgardz zie je gewoon een USB-C. Andere variante hebben inderdaad geen USB-C.Sapphire 6800 XT NITRO+ SE heeft geen usb-c voor VRwaarom zouden ze die weglaten...
Wat een prijzen zeg.... Ik wil er heel graag eentje maar deze prijzen gaan mij een beetje te ver 
Inmiddels al boven de 1k op SiComputers en zag ze voor ongeveer 1200 euro op prime IT.
Heb nou ook niet echt de tijd om woensdag om 15.00 bij een winkel te gaan staan, bah. Mijn GPU-loze beesten PC moet nog maar even een tijdje wachten helaas.

Inmiddels al boven de 1k op SiComputers en zag ze voor ongeveer 1200 euro op prime IT.
Heb nou ook niet echt de tijd om woensdag om 15.00 bij een winkel te gaan staan, bah. Mijn GPU-loze beesten PC moet nog maar even een tijdje wachten helaas.
Poddomme waar dan?! ik wil m ook en voor een dubbeltje op de eerste rij dan wel

"You may be big, but I am serious!"
Dus dusver verkopen de winkels
CentralPoint
Prime IT
SIcomputers
de 6000 series...wel voor veel te veel.
CentralPoint
Prime IT
SIcomputers
Zal ook weer niet. Linkje?Arjo0o schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:13:
Dus dusver verkopen de winkels
CentralPoint
Prime IT
SIcomputers

Net de unboxing video gekeken van Hardware Unboxed op Youtube.. Zeggen ze dat de beschikbaarheid van de AMD kaarten misschien nog wel slechter zal zijn dan de nieuwe Nvidia (in Australië tenminste).. Ze hebben met verschillende retailers contact gehad en die gaven die informatie.. Daar word je dus niet vrolijk van.. Het begint er steeds meer op te lijken dat het inderdaad wel eens pas 2021 kan gaan worden voordat je een beetje normaal een nieuwe videokaart kan kopen.. 

YouTube: AMD Radeon RX 6800 Unboxing
Deze is ook mooi, op 16:00 zegt hij eigenlijk gewoon dat de 6800XT sneller is dan de 3090 (hij heeft ze al gereviewed).
Die hoge prijzen zijn wel voor de AIB kaarten toch? Ik ga ervan uit dat strix/rog/tuf/nitro+ etc. niet de referentiekaarten betreft?
Het zijn pre-orders voor de AIB kaarten.JoepD schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
Die hoge prijzen zijn wel voor de AIB kaarten toch? Ik ga ervan uit dat strix/rog/tuf/nitro+ etc. niet de referentiekaarten betreft?
TjongejongejongeInflatable schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
Net de unboxing video gekeken van Hardware Unboxed op Youtube.. Zeggen ze dat de beschikbaarheid van de AMD kaarten misschien nog wel slechter zal zijn dan de nieuwe Nvidia (in Australië tenminste).. Ze hebben met verschillende retailers contact gehad en die gaven die informatie.. Daar word je dus niet vrolijk van.. Het begint er steeds meer op te lijken dat het inderdaad wel eens pas 2021 kan gaan worden voordat je een beetje normaal een nieuwe videokaart kan kopen..

Op 1080p ja.. De RTX 3090 prestaties op 1080p en 1440p zijn nagenoeg hetzelfde.. Het was al bekend dat Ampere niet echt heel goed schaalt op lagere resoluties.. Maar wie koopt dan ook een 3080 of 3090 om op 1080p te gaan gamen? Niet veel mensen denk ik.. Die shoppen voor een 6800 of 3070 of nog lager en goedkoper..DoubleYouPee schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
[...]
Deze is ook mooi, op 16:00 zegt hij eigenlijk gewoon dat de 6800XT sneller is dan de 3090 (hij heeft ze al gereviewed).
Dus er is nog enigszins hoop dat de referentiekaarten een ietwat normalere prijs hebben. Waarschijnlijk nog steeds wishful thinking.

Je kunt de reference kaart van AMD zelf toch altijd op de AMD website kopen? Zit er tenminste geen tussenhandelaar tussen met dollartekens in z'n ogen.
Beauty is in the eye of the beerholder
Waar dan?HellBeast schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:22:
Je kunt de reference kaart van AMD zelf toch altijd op de AMD website kopen? Zit er tenminste geen tussenhandelaar tussen met dollartekens in z'n ogen.
Ik weet niet of je in Nederland via AMD kunt kopen.HellBeast schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:22:
Op hun eigen website niet iig https://www.sapphiretech....deon-rx-6800-xt-16g-gddr6Er zijn verschillende plaatjes in de omloop. Op Videgardz zie je gewoon een USB-C. Andere variante hebben inderdaad geen USB-C.

X58 Sabertooth, X5660 @4.2Ghz, 24Gb DDR3, 5700XT
Zeker, maar aangezien AMD hier juist altijd last van had (Vega 64 bijv, niet volledig benut en/of driver overhead) is het wel een goeie ontwikkelingInflatable schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:20:
[...]
Op 1080p ja.. De RTX 3090 prestaties op 1080p en 1440p zijn nagenoeg hetzelfde.. Het was al bekend dat Ampere niet echt heel goed schaalt op lagere resoluties.. Maar wie koopt dan ook een 3080 of 3090 om op 1080p te gaan gamen? Niet veel mensen denk ik.. Die shoppen voor een 6800 of 3070 of nog lager en goedkoper..
Ze staan ook vermeld in de pricewatch met specs, die kloppen met de website van Sapphire. De Nitro+ SE lijkt wel USB-c te hebbeneippahc schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:32:
[...]
Op hun eigen website niet iig https://www.sapphiretech....deon-rx-6800-xt-16g-gddr6
Aha, dat is dus nog een verschil met de SE versie. Ik had mijn ogen toch al op die gericht.eippahc schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:32:
Op hun eigen website niet iig https://www.sapphiretech....deon-rx-6800-xt-16g-gddr6
Link: https://www.sapphiretech....n-rx-6800-xt-se-16g-gddr6
Bedankt voor de link, zal al te wachten wanneer Ali van Optimum Tech een video ging droppen.
Wat me hoop geeft is dat op min 4:20 hij de kaart gewoon erin krijgt zonder moeite en alleen de kabels een puntje van aandacht zijn. Dan past de Sapphire Nitro+ toch ook of is de kaart vele male groter?
Update:
De Sapphire is dus iets groter dan de normale reference kaart:
Length: | Sapphire 310 mm | AMD rev 267 mm |
Width: | Sapphire 134 mm | AMD rev 120 mm |
Height | Sapphire 55 mm | AMD rev 50 mm |
Maar vele hebben de voorganger (zelfde cooler) in een NCase M1 kunnen krijgen dus dat wordt duimen:
link 1: https://preview.redd.it/k...955eb44ab4438f93c714ebd8c
link 2: https://www.reddit.com/r/...apphire_nitro_rx_5700_xt/
[Voor 26% gewijzigd door muhda op 16-11-2020 17:09]
zit te wachten op een tijdstip voor woensdag... gaan we weer met een overkill aantal pc's zitten f5-en
Jouw interpretatie is dat een 6800XT (of nonXT) in die situatie beter performed dan een 3090 met een 3950X?DoubleYouPee schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
[...]
Kan... misschien dat hij nog aan het 5950X embargo vast zit ten tijden van shooten? of het smart acces memory
Compleet gestoord. Sicomputers is ook niet meer wat het vroeger was. Zal me niets verbazen als ze flink willen profiteren.Laantje07 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:04:
Wat een prijzen zeg.... Ik wil er heel graag eentje maar deze prijzen gaan mij een beetje te ver
[Voor 4% gewijzigd door Ferio op 16-11-2020 17:37]
Dit kan bijna niet kloppen. Dan zit er nog een 6900 XT boven gepositioneerd die dan echt mijlenver op de 3090 voor zou moeten liggen. Dit zie ik echt niet gebeuren.DoubleYouPee schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
[...]
15.00lvm98 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:03:
zit te wachten op een tijdstip voor woensdag... gaan we weer met een overkill aantal pc's zitten f5-en
Ik denk dat deze prijzen (en verhogingen) vanuit de leverancier komen. In een UK webshop zijn ze namelijk voor exact dezelfde prijzen online gekomen: Xadeon in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"rakaus schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:06:
[...]
[Afbeelding]
De conversiefactor tussen alle vier die prijzen is 1,13 (afgerond), wat ongeveer de EUR/GBP prijs is.
[Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 16-11-2020 17:45]
Totale onzin.. ik zou woensdag geen 6800XT proberen te kopen als ik jou wasKiriLLu schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:48:
Uhmm klopt dit? of is deze site onzin?
https://www.gpucheck.com/...-vs-?lang=nl¤cy=eur
De kans is exact 0 dat die kaart 570 euro gaat kosten, helaas.KiriLLu schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:48:
Uhmm klopt dit? of is deze site onzin?
https://www.gpucheck.com/...-vs-?lang=nl¤cy=eur
JoepD schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:54:
[...]
De kans is exact 0 dat die kaart 570 euro gaat kosten, helaas.
Dat snap ik maar ik doelde meer op de benchmarksJoepD schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:54:
[...]
De kans is exact 0 dat die kaart 570 euro gaat kosten, helaas.

[Voor 28% gewijzigd door KiriLLu op 16-11-2020 17:55]
Heb jij of heeft iemand hier ook enig idee of de reference kaarten woensdag via AMD shop zelf te verkrijgen zijn of komen ze net als de AIB kaarten op de standaard online webshops?
Naar verwachting gaat hij goed mee met de 3080, in sommige toepassingen misschien beter. Maar blijft uiteraard gokken totdat de reviews er zijn.KiriLLu schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:55:
[...]
[...]
Dat snap ik maar ik doelde meer op de benchmarks

Goede vraag. Ik denk dat je hem gewoon via de bekende shops moet proberen te kopen, zeker weten doe ik het niet. Als ik bijv. via AMD een Zen 3 procesor wil kopen, kom je op https://www.amd.com/en/wh...en-5000-series-processors uit, waarop staat:Laantje07 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:55:
[...]
Heb jij of heeft iemand hier ook enig idee of de reference kaarten woensdag via AMD shop zelf te verkrijgen zijn of komen ze net als de AIB kaarten op de standaard online webshops?
Dit suggereert dat er normaliter wel via AMD gekocht kan worden, maar ik heb geen idee of dit woensdag kan.*AMD - Sold Out
Alternate
Azerty
CDROM Land
Coolblue
Van gpucheck.com: "Spec voor spec, deze RX 6800 XT springt over zijn directe voorganger, de RX 5700 XT, door 2 % meer fps te bieden. "
Haha, what??
Ik hoopte op wat meer vooruitgang
Haha, what??
Haha scherp. Megekko heeft bijvoorbeeld 800 mensen nu in de wachtrij voor AMD 5900X. Daar is dus al €456.000 voor betaald zonder dat er nog iets is ontvangen. En dan nu met de 6000 series, ben benieuw hoeveel er daar voor in de wachtrij voor gaan staan.onsgeluk schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:42:
[...]
Zou bijna denken dat het een korte termijnsoplossing is voor een liquiditeitsprobleemGrote voordeel is dat je itt een reguliere lening geen rente aan een bank moet betalen.
Dat is sowieso een foutje, ze zijn denk ik een extra cijfertje vergeten. Want dit zou betekenen dat de 3080 net zo goed is als de 5700XT als je hun cijfers uitleest in dezelfde artikel. Die geven aan dat de 6800XT 2% meer fps levert dan de 3080.Zuvio schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:24:
Van gpucheck.com: "Spec voor spec, deze RX 6800 XT springt over zijn directe voorganger, de RX 5700 XT, door 2 % meer fps te bieden. "
Haha, what??
[Voor 18% gewijzigd door nonselen op 16-11-2020 18:45]
les 1.. alle gpu/cpu check/boss/vs websites + userbenchmark kan je negeren...Zuvio schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:24:
Haha, what??
Vooral Userbenchmark, geen objectieve club (zeer pro Intel).DoubleYouPee schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:51:
[...]
les 1.. alle gpu/cpu check/boss/vs websites + userbenchmark kan je negeren...
Pff die SiComputers Nitro prijzen, wat een joke:
6800 Nitro: € 751,00
6800XT Nitro+: € 859,50
6800XT Nitro+ SE: €886,00
Nee bedankt, dan liever een Strix 3080 voor €803

[Voor 26% gewijzigd door Santee op 16-11-2020 19:26]
Let op:
Lees eerst de openingspost voor de veelgestelde vragen.
Let bij het reageren op het volgende:
Lees eerst de openingspost voor de veelgestelde vragen.
Let bij het reageren op het volgende:
- Standpunt met betrekking tot scalping op Tweakers
- Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic!
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Pas op voor scamsites. Handige Harry's en Henriëttes weten ook dat er weinig tot geen aanbod is en springen daarop in met te-mooi-om-waar-te-zijn aanbiedingen. Laat je niet verleiden door een domme actie. Plaats de link niet hier als je twijfelt.
- Bespreken en het delen van scripts is verboden.
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |