Cidious schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:59:
Ik kan je gedrevenheid voor details en het doorgronden van de functie en methoden heel erg waarderen. Heb zelf ook altijd dit soort fases als ik ergens in spring om tot de bodem te komen van iets.
Momenteel zit ik alleen in een iets andere fase. De flow meter heeft eigenlijk als enig doel om een referentie voor mij zelf te zijn als de blokken dichtslippen omdat de nieuwe Heatkiller EPDM slangen niet lekker met mijn koelvloeistof werken bijvoorbeeld. Ben nooit in de waan geweest dat deze een enorm exacte waarde zou generen. De temperatuur sensor moet ik even naar kijken. Deze barrow sensor reageert niet lekker met de Commander Pro. De Alphacool temp schroef had een losse kabel en daar wacht ik op vervanging voor. De metingen zijn vooral belangrijk ter eigen referentie voor onderhoud enzo.
De keuze voor groot te gaan is vooral omdat ik me geen zorgen meer wil maken of alles wel koel loopt, en lekker op gamen kan focussen. Voor performance doeleinden is een AIO of een duo 360 SLIM rads meer dan genoeg. Ben momentee gewoon blij dat het allemaal weer draait en ik potje kan gamen haha.
Ah dat is fijn om te horen

.
Ik snap je doel heel goed, het liefst heb ik dit ook allemaal achter de rug om lekker onbezorgd te kunnen gamen ^^. Soms knaagt de nieuwsgierigheid te veel en ik ben ook iemand die kan genieten van iets optimaliseren.
Hopelijk vat je het ook niet op als kritiek, want ik noem deze dingen alleen om te attenderen / anderen te helpen. Dat ik zo grondig te werk ga, komt eigenlijk omdat de 5000D letterlijk en figuurlijk een 'testcase' is.
Aan de hand daarvan zal het mijn volgende keuze & setup bepalen. Het zijn hoofdstukken die ik een voor een afsluit. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om weer aan de slag te gaan met het uitkienen van de geheugen timings..
Geven de Heatkiller EPDM slangen bij jouw een vieze bruine aanslag?
Ik heb namelijk aan jaar geleden behoorlijk wat ellende gehad met een 13/10mm EPDM slang van rubbermagazijn. Het was dé reden, waarom ik niet met de Meshify S2 en waterkoeling voor de 6900XT aan de slag kon gaan.
Na veel experimenteren en uitsluiten ben ik dus erachter gekomen dat het probleem ontstond door de combinatie van de slang met koper en nikkel.
Er schijnen vele soorten 'EPDM' slangen te zijn voor specifieke doeleinden.
De Watercool EPDM slang had ik ook als alternatief besteld, maar direct weer terug gestuurd toen bleek dat er een flinke walm vanaf kwam. Dat is een teken dat het uitharden niet goed gedaan is.
Misschien is het interessant voor je om te weten dat Aquacomputer sinds kort ook 10/13mm EPDM slangen verkoopt? Ik heb daarvan nu 5m in huis en het ziet/voelt aan als hoogwaardig (niet plakkerig, geurt weinig, uniform). Het heeft ook een luxe mat uiterlijk. De meeste slangen glimmen, maar deze niet. Voordat ik daarmee aan de slag ga, zal ik eerst nog een proef moeten doen om te kijken of er geen reactie ontstaat met de metalen. Na het akkefiet, neem ik absoluut geen risico meer met het toevoegen van iets nieuws aan de loop.
Ik kan eventueel wat voor je bestellen en naar China doorsturen, mocht je dat willen.
Aquacomputer EPDM 10/13mm:
:strip_exif()/f/image/wvsnmkSMN4wv5eyHQBpZV7di.jpg?f=fotoalbum_medium)
MPT. Die manipuleert de driver. Kan je ook weer verwijderen. Geen gedonder met flashen. Het ding is dat je niet zomaar alles kan veranderen. Dan gaan de drivers in een safety mode en krijg je een 500Mhz lock. En dan zal je het profiel weer moeten verwijderen en in sommige gevallen driver DDU doen en verse set installeren.
Dit is eigenlijk het enige dat ik aanpas voor dagelijks gebruik. Voor OC runs doe ik nog wat andere truuks maar die zijn soms een beetje tricky om niet in de AMD drive protection terecht te komen moet je stap voor stap in de juiste volgorde doen.
[
Afbeelding]
Mocht je er aan toe zijn kan je er uiteraard even doorheen loodsen. Is appeltje eitje als je het even doorhebt. maar lijkt beetje wazig de eerste keer. Je moet een bios dump maken met GPU-Z en die in MPT laden en dan de settings wijzigen en profiel opslaan. Dan opnieuw opstarten OF met een tooltje even de driver resetten in Windows wat sneller werkt.
Mocht je daar geinteresseerd in zijn laat maar weten. Misschien dat ik sowieso hier maar even een kleine tutorial schrijf voor relatief veilige OC runs. En hoe beter TimeSpy te scoren. Is een mooie duitse pin hier:
https://www.hardwareluxx....-6800-xt-6900-xt.1300245/
Hartstikke bedankt! Het was een vraag die mij lang in het achterhoofd zat.
Het is mij nu gelukt om de powerlimiet eindelijk daarmee te verhogen

. Ik had MPT al geïnstalleerd, maar durfde er niet mee aan de slag te gaan met de vrees iets stuk te maken in de gpu bios.
Maar het zijn dus allemaal register aanpassingen in Windows?
Mocht je tijd en zin hebben, dan zou ik het fijn vinden om de ins & outs te weten van MPT. Of waar je in ieder geval vanaf moet blijven.
Merkte trouwens wel een paar interessante dingen op uit jouw build. Hoe is de Tomahawk? Ik krijg regelmatig mee dat MSI juist met dat bord wat slordig is met bios updates. Heb zelf de X570 Unify en B550M Mortar van hen en heb met regelmaat wat bios trammelant gehad maar niks super erngstigs. Ga niet weer voor MSI volgende ronde. Mijn ASUS borden (WS Pro X570-ACE en X570-I STRIX krijgen veel stabielere bios support). Benieuwd hoe jij de Tomahawk ervaart. Ik had ten tijde wat meer NVME sloten nodig maar de Tomahawk was mijn tweede keuze na de Unify.
En wat is dat met die plank/stuk karton achter de res haha. Heb je geen beugels? Zit daar geen 120mm fan mount bracket achter?
Ik ben er heel tevreden mee eerlijk gezegd. Afgezien wat kleine bugs in de bios (PPT instelling die soms verdwijnt bij aanpassingen e.d.) geen problemen daarmee gehad. De mate van bios updates was inderdaad een lange tijd heel traag en rommelig. Maar gezien de laatste paar updates, lijkt het weer op peil te zijn.
De WHEA errors waar wij het toen over hadden in het grote Zen2/3 topic, bleken bij mij door een onstabiele undervolt van de 5800X en 6900XT te komen

. Troep in cpu is troep uit cpu.
De 2000FLCK wens heb ik uiteindelijk maar laten vallen en nu draait alles op 1900FLCK met zeer lage spanningen voor de controller (Vsoc 1.05V, Vddg CCD 0.8V, Vddg IOD 0.92V).
Of het volgende moederbord ook een MSI zal worden moet ik nog bezien. Tot nu toe heb ik altijd goede ervaringen met MSI gehad. Maar de beloften van 2000FLCK heeft wel een zure nasmaak gegeven (wat denk ik eerder aan AMD te wijten is en haar Agesa chaos).
Achteraf gezien had ik gewoon bij mijn favoriete budget bord; de B450 Tomahawk max kunnen blijven.
Die doet nu trouw dienst in een HTPC ^^.
Tja dat stukje karton. Ik heb dat even gedaan omdat het simpel en effectief was. De klemmen van het reservoir zijn van EKWB en daar zaten verder geen beugels / rails bij om het aan een 12cm fan ophanging te koppelen. Ik wilde dat gedeelte ook afsluiten van de rest i.v.m. de luchtstroming.
Het liefst had ik zoiets als bij de Fractal S2 / Meshify S2 gedaan is.
Sleuven waar je van alles op kunt schroeven i.p.v. een frame voor 3x 12cm fan's.
Wanneer ik klaar ben met de rest en geen andere kast neem, dan komt hier een mooi stukje zwart gespoten aluminium of mdf. Voor nu werkt dit prima

Cidious schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit te kijken of dit reservoir compatible is met de VPP755 of niet. Wil graag van de plexi buis af omdat deze constant wit uitslaat na een tijdje en ik hem dan weer moet polijsten. De nieuwere redervoirs zijn vaak van glas nu. Deze heatkiller ook.
Ben aan het rondneuzen of deze ook de VPP755 kan huisvesten. Kan het op de foto niet goed zien. Gaat voornamelijk om de diepte en of de o-ring in de juiste positie geplaatst kan worden. Misschien kan jij me hier meer over vertellen @
CMT aangezien jij de VPP755 succesvol met een andere top draait. Om deze reden ben ik bij Alphacool gebleven om geen gedonder te krijgen maar je hebt de burger moed gegeven.
Hmm dat wit uitslaan / dof worden van het plexiglas had ik vroeger ook toen ik nog transparante pvc slangen van EKWB en EK cyrofuel (concentraat) gebruikte. Even in een sopje doen was toen voldoende om het weer helder te krijgen.
Achteraf gezien blijkt de cyrofuel ook enorme troep te zijn. Het geleid als de pest (bescherming berust op het opofferen van een anode in het koelmiddel) en vergeelt al het plexiglas op den duur.
Na verloop van tijd is er ook cryofuel uit de slang gezweten, daar waar het in contact was met de backplate van de 1080TI (die kon aardig heet worden). Het was in ieder geval een vreemde gewaarwording om plotseling een olieachtig laagje aan te treffen.
In de 3 maanden dat ik nu Double Protect i.c.m. de Tygon norprene slang gebruik, is alles nog zo helder als tijdens de installatie.
Ik heb gekeken naar de Watercool Heatkiller reservoir en het lijkt er wel op dat het goed moet gaan.
De D5 o-ring heeft namelijk dezelfde afmeting als Aquacomputer.
https://shop.watercool.de...-Parts-O-Ring-for-D5-pump
Het is alleen slecht te zien hoe de volute van binnen eruit ziet.
Waar het voornamelijk om gaat is dat de impeller vrij kan bewegen zonder ergens tegenaan te komen.
Zodra het aanloopt en gaat schranken kan het snel voorbij zijn op een hoog toerental.
In het verleden waren er ook DDC tops, die teveel druk gaven op de impeller.
Het lager bestaat bij een DDC en D5 uit een keramisch bal waar de impeller met een blokje grafiet over glijdt. Door die te hoge druk, sleet het grafiet lager zo hard, dat de impeller al na een paar maanden op was.
Maar ik denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken. Als een D5 past en de VPP755 nergens tegenaan loopt, dan is de kans klein dat dit zal voorkomen. Beide pompen zijn sowieso gedimensioneerd voor doorvoer en niet zozeer druk.
Hier zijn aardige foto's te vinden van beide pompen:
https://www.xtremerigs.ne...pumpe-vpp755-pump-review/
Het grootste verschil is dat de kraag van het pomphuis bij de VPP755 ietjes hoger is en dat de inlaat een fractie breder is. Je zal dus even moeten kijken of de inlaat van de impeller nergens tegenaan komt.
De Aquacomputer ultitop D5 ziet er zo uit van binnen:
https://www.techpowerup.c...r-ultitop-d5-mirror-black