[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 11:08

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:40:
[...]

Hmm, voor mij is het ook belangrijk dat de pomp op een zo laag mogelijk toerental werkt i.v.m. trillingen en het 'zingen' van de pomp behuizing.
Met de setup in de 5000D, houd ik een redelijk water debiet over van 117 l/uur bij ca. 35 °C watertemperatuur.
Met de Aquacomputerblok GPU blok moest de pomp daarvoor op 2800 rpm werken.
Met de TechN GPU blok kon de pomp toerental verlaagt worden naar 2500 rpm voor gelijk water debiet.
Ik verwacht dat het met een DDC3.2 pwm verlaagt kan worden naar 2000 rpm, maar dat moet ik nog onderzoeken.

[...]

Oei, dat is knap lullig voor je. Ik hoop dat alles nog in orde is.
Het is inderdaad een reden waarom ik nooit met LM zal werken, dat geklieder en het risico op kortsluiting is het mij niet waard. Met de betere warmteoverdracht zal het koelsysteem ook (ietsjes) harder moeten werken ;).
Ja ik zal even testen met de pomp. Draai hem normaal op 3200 rpm ofzo. Laat hem oplopen tot 3800 onder load. Maar zelfs bij 4500rpm hoor ik hem niet. Heb de pomp op rubbers staan. Ik will natuurlijk ook zo laag mogelijk draaien in toeren om slijtage tegen te gaan maar zover nog geen enkel teken van slijtage op die snelheden. Alles zag er perfect uit bij schoonmaken en geen speling. Loopt net zo soepel als toen ik hem tweedehands nieuw kocht. Vind het een fijne pomp. Misschien dat ik voor een Lowara zou gaan als deze zou breken omdat een echte D5 wat meer druk heeft. Maar zover niks te klagen. Een echte D5 is ook wat luidruchtiger.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7J3Z121XRWdfACPPwM3PvOY_fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7v3bQnmUZ4uaoi0ni1OYGes.jpg?f=fotoalbum_large

No more LM ever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:40:
[...]

Hmm, voor mij is het ook belangrijk dat de pomp op een zo laag mogelijk toerental werkt i.v.m. trillingen en het 'zingen' van de pomp behuizing.
Met de setup in de 5000D, houd ik een redelijk water debiet over van 117 l/uur bij ca. 35 °C watertemperatuur.
Met de Aquacomputerblok GPU blok moest de pomp daarvoor op 2800 rpm werken.
Met de TechN GPU blok kon de pomp toerental verlaagt worden naar 2500 rpm voor gelijk water debiet.
Ik verwacht dat het met een DDC3.2 pwm verlaagt kan worden naar 2000 rpm, maar dat moet ik nog onderzoeken.
Comparing notes:

4550 RPM (MAX) = 187 L / uur
3850 RPM (75%) = 165 L / uur
3300 RPM (50%) = 140 L / uur
2750 RPM (25%) = 127 L / uur
2450 RPM (15%) = 117 L / uur

Lager kan ik niet.

Bonus:
2500 RPM (18%) = 120 L / uur
2800 RPM (29%) = 130 L / uur

Denk mijn loop niet zo heel geknepen wordt door de 90 graden fittingen. En het EK-Vector GPU blok dat ik heb is ook niet zo nauw. Zelfde geld voor het EK-Velocity CPU blok. Alphacool rads staan ook bekend om perfecte doorgang voor het water met minimale restricties.

Welke rads gebruik jij?

Ik gebruik 1 Corsair Commander Pro om alles aan te sluiten. RGB, Fans, Temps sensors. Niks geen gedonder met moederbord headers of wonky moederboard software. De enige upgrade stap die ik nog wel eens zou willen maken is een Aquacomputer D5 met dat onderstuk met flow meter en temp sensor (en RGBBBBB BRrrrrr) en een mooiere wat meer industrielere uitziende reservoir.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO_lz-QK3S7aHVTizmlvp3U2bOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnf628y6Yayo8CfcKUv3iiMJ.png?f=fotoalbum_large

Ik draai iCUE niet in de achtergrond. Ik gebruik iCUE om all in de Commander Pro te programmeren. Pomp snelheid afhankelijk van water temp. Fans fixed %. Als ik RPM als leiddraad gebruik dan gaan de Arctics zingen en hummen.
De Arctic P14 fans lopen heel fijn op 1550 RPM in deze kast. Kan ze bijna niet horen boven de AC uit. Heb ook een server staan met dezelfde P14 fans. Dus het blend allemaal een beetje in. Misschien dat ik deze nog eens vervang door de RGB versie voor de top radiator. Ik had 3x P12 a-RGB op mijn 360 top rad met wit licht en dat beviel wel. Ook komen deze met rubbers in het frame ingebouwd. Helaas kan ik ze hier nog niet vinden in China.

https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST-A-RGB/ACFAN00239A

Paar TimeSpy runs gedraaid. 325W PPT. 74c hotspot max. Beetje hoger dan met LM maar dat is prima. Algehele core temp is relatief gelijk. Water temp blijft enorm comfortabel laag en kan de pomp snelheid dus nog wat verder terug schroeven tot dit de temps negatief beinvloed. Er is bijna geen verschil in water temperatuur tijdens TimeSpy (5 minuten) 31.1c -> 32.7c . Zal vanavond eens fijne gaming sessie doen en eens meten over een uurtje Star Citizen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiicPLsmPIGShVaV9zpCInfucUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hn5W6HDv7CsvFyug4dCMzTF4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU1xRbm2MSfX-EaIX5IKvjarBwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDQC4IzQ3lJJkjlfP1Ykprwj.png?f=fotoalbum_large

Build pics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaNBtCHyYox7JFkeDit_PVwJcfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EXjnP62fPvydnIGe1TD76mvV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl-_LA4dSn_plvokE4Z1QqksnXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oE9hmvR8RPs6MbC0dDqUfNj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFIuD7PxXOMabqnZ-LunlA29BbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A28PmOcdLRBANe1e5ScaFbtR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3AHvrd_CGEOoH3NpwiYuWw062U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCvwWFUNTgafVQMGNnFE39nP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:26:
Een tijd geleden had ik verteld dat ik bezig was met een onderzoek van mijn customloop in een 5000D.
Ik ben nu eindelijk zover dat het onderzoek min of meer is afgerond.
Aangezien waterkoeling nu ook besproken wordt en het voor de komende RX7000 (met vermogens die richting 400-500W gaan) belangrijker zal worden, zal ik mijn resultaten posten.

Ik heb er in totaal behoorlijk wat tijd en monnikenwerk in gestopt (ca. 30 uur) en daarbij ook twee waterblokken voor de 6900XT getest. De Aquacomputer koper/plexi RX6900 waterblok en de TechN koper/acetal waterblok.

Allereerst een paar foto's om een goede indruk te geven van de setup:

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Het leakshield 0.5 handdoekje paste toevallig bij de crème gele & bruine kleurstelling van de Noctua's :P

Dit is nog die vorige iteratie met de Aquacomputer waterblok en waarbij de airflow van front naar top liep en de lucht zo aan de bovenkant wordt uitgeblazen.
In de loop van afgelopen 2 maanden heb ik onderzocht wat de invloed is van de stof filters, de diverse panelen en verschillende luchtstromen.
De meest gangbare opstelling met 2 rad's, zal waarschijnlijk front-in naar top-uit zijn, maar dat blijkt niet altijd het beste resultaat te geven.

Om je niet verder te vermoeien met tekst, is hier de grafiekoverzicht die verschillende opstellingen samenvat.
SP staat voor solide panelen (plaat) en AFP voor airflow panelen.
Belangrijk om hierbij te vermelden is, dat het niet helemaal een appels met appels vergelijking is omdat ik vanuit pragmatische opstellingen ben gegaan.
Zo wil ik zelf altijd een lichte overdruk in de kast behouden.
Afhankelijk van de situatie verschillen daardoor de toerentallen tussen de front en top radiator.

De opstelling en situaties zijn als volgt:
Radiatoren: XSPC TX360 + TX360-x-flow
Ventilatoren: Noctua NF-A12x25
Pomp & volute: VPP-755 rev.3 & Aquacomputer D5 top.
Debiet- & temperatuurmeter: Aquacomputer Highflow Next usb en Octo met thermokoppels.
Slangen & koppelingen: Tygon R6012 13/10mm & industriële 13/10mm koppelingen (diameter inwendig 8mm)
Belasting: OCCT 3D stresstest, shader complexiteit 3, GPU gebruikslimiet 100%
  • Situatie 1 (oranje lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 150 rpm langzamer over het hele bereik.
  • Situatie 2 (licht groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 75 rpm langzamer over het hele bereik.
  • Situatie 3 (gele lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
  • Situatie 4 (donker groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
[Afbeelding]

En voor de liefhebber, de bijbehorende meetresultaten.

[Afbeelding]

Hier staat alles wat ik met behulp van de setup en HWinfo64 programma heb gemeten.
Aan de rechterkant staat de kolom, waarbij alles is omgerekend/genormaliseerd naar 21°C kamertemperatuur.
Voor verificatie zijn er ook een aantal metingen gedaan om de invloed van o.a. een stof filter bij de bovenste rad te bepalen en extra toerental van de top ventilatoren (te zien in het grijze vlak).
Het was een aardige verrassing dat ik met de TechN waterblok, variërende kamertemperatuur en meer dan een maand tussen de meetsessies, tot op een paar honderdsten °C nauwkeurig hetzelfde meet als met het Aquacomputer blok (watertemperatuur 33.79 °C vs. 33.82 °C).
Hier is ook mooi om te zien dat het verlies veroorzaakt door de stof filter en winst van meer toerental van de bovenste ventilatoren + andere luchtstroom, goed optellen om uiteindelijk het verschil te krijgen dat te zien is in de grafieken (situatie 1 v.s. 3).
Ik kan dat beter met een plaatje uitleggen dan in woorden:

[Afbeelding]

Het geeft wel vertrouwen in de meetnauwkeurigheid 8) .

Conclusie / TLDR:
Met een kast waarbij de luchtstroom enige weerstand ondervindt (half gesloten front / dichte stof filter). Is het beter om de luchtinvoer zowel van voor als van boven te laten plaatsvinden. Het verschil is uiteindelijk behoorlijk. Met 1400 rpm front-in & 1250 rpm top-in/uit, is dat 2.26 °C.
Met een 'airflow' kast zal in theorie de front-in & top-uit v.s. front-in & top-in situatie, nagenoeg gelijk presteren, waarbij er enige winst te behalen is onder 800 rpm.
Echter is er dan wel een stof filter op de top radiator nodig dat deze winst weer verdampt en boven 800 rpm dan weer voor een verlies zorgt.

Met gesloten panelen is 60W ppt CPU + 255W ppt GPU (ca. 300W boardpower) dus niet meer goed te koelen op warme dagen (bij 23°C kamertemperatuur gaat het daarentegen nog prima !)
Met warme tot tropische dagen kan het wel, maar dan zit je weer met een bak herrie dat waterkoeling juist moet verhinderen.
Met airflow panelen is het ook op tropische dagen nog behapbaar, maar de rek is er na 1400 rpm wel min of meer uit.

Ik heb daardoor een beetje gemixte gevoelens. De 5000D is qua opzet een mooie kast, maar zoals ik het eigenlijk wil hebben niet genoeg (stil, compact met gesloten panelen en ca. 400W koelvermogen).
Om 2x 360cm radiatoren passend te krijgen was de XSPC TX360 20.5mm dunne rad ook de enige optie.
Het zijn erg efficiënte en mooie radiatoren, dat wel!

Voor mij is het voorlopig nog een kwestie van afwachten of de volgende generatie videokaarten efficiënt met 300W zijn af te stellen.
Zo niet, dan zal ik waarschijnlijk overgaan op een mini ITX systeem met een grote externe radiator ala Watercool mo-ra3 420.

Affein, ik hoop dat dit onderzoek / deze informatie jullie ook van pas komt. :9B
Zal morgen eens wat nauwkeuriger door de info heen spitten maar lijkt erg overeen te komen met mijn vorige radiator opstelling als ik zo de water temps bekijk. Snap ook jouw beredenering betreft het verbeteren van airflow. Dit was absoluut het euvel in mijn Define 7. 280 45mm front rad met alleen 2 fans in pull config. Niet genoeg om de hitte eruit te krijgen en dan loopt het top rad lekker op.

Wil je echt headroom hebben dan zal je push pull in de front moeten gaan met een dikke radiator. En daar heb je een grote diepe kast voor nodig. Define XL caliber. Mijn 7000D heeft slechts een 30mm rad met enkel push. 45mm push in de top. Verse lucht van buiten is het beste. O11 is een goede kast voor waterkoeling puur omdat beide radiatoren verse lucht kunnen aanhalen. Fractal Torrent heeft deze optie ook. Toch ben ik voor een klasiekere opstelling gegaan met de 7000D voornamelijk voor betere airflow voor mijn 10G kaart en de chipset waar ik last van overhitting mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

CMT

Cidious schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:54:
Comparing notes:

4550 RPM (MAX) = 187 L / uur
3850 RPM (75%) = 165 L / uur
3300 RPM (50%) = 140 L / uur
2750 RPM (25%) = 127 L / uur
2450 RPM (15%) = 117 L / uur

Lager kan ik niet.

Bonus:
2500 RPM (18%) = 120 L / uur
2800 RPM (29%) = 130 L / uur

Denk mijn loop niet zo heel geknepen wordt door de 90 graden fittingen. En het EK-Vector GPU blok dat ik heb is ook niet zo nauw. Zelfde geld voor het EK-Velocity CPU blok. Alphacool rads staan ook bekend om perfecte doorgang voor het water met minimale restricties.

Welke rads gebruik jij?
Hmm dan heb ik toch mijn twijfels. Mijn waarden zijn een stuk hoger met de pomp op max:

4550 rpm @30°C = 243l/h
4550 rpm @35°C = 251l/h

Welke debietmeter gebruik je daarvoor? Er is namelijk een aantal in omloop die verschrikkelijk onnauwkeurig zijn, zo erg dat je daar helemaal niets aan hebt.
De Aquacomputer Highflow usb's meters zijn uitzonderlijk nauwkeurig en kunnen zich meten t.o.v. een paar duizend euro kostende debietmeter.

Zie ook: https://www.igorslab.de/e...tom-loop-water-cooling/2/
en https://www.igorslab.de/e...ter-just-cant-talk-yet/3/

De highflow next usb, heeft ook een hele goede interne temperatuursensor die gekalibreerd is naar mijn weten.
In het onderzoek heb ik een 10k thermokoppel met een OCTO controller als vergelijking t.o.v. de Highflow Next usb erbij gedaan. De 10k sensor is wel lineair, maar de helling/steilheid klopt vaak niet wat dus tot grote afwijkingen kan leiden, afhankelijk van het ijkpunt.

Mijn radiatoren zijn trouwens de XSPC TX360 (front) en XSPC TX360 x-flow (top).
De TX360 is erg vergelijkbaar met de Alphacool ST25 qua prestaties en restrictie, maar dan nog iets dunner.
Ik gebruik 1 Corsair Commander Pro om alles aan te sluiten. RGB, Fans, Temps sensors. Niks geen gedonder met moederbord headers of wonky moederboard software. De enige upgrade stap die ik nog wel eens zou willen maken is een Aquacomputer D5 met dat onderstuk met flow meter en temp sensor (en RGBBBBB BRrrrrr) en een mooiere wat meer industrielere uitziende reservoir.

[Afbeelding]

Ik draai iCUE niet in de achtergrond. Ik gebruik iCUE om all in de Commander Pro te programmeren. Pomp snelheid afhankelijk van water temp. Fans fixed %. Als ik RPM als leiddraad gebruik dan gaan de Arctics zingen en hummen.
De Arctic P14 fans lopen heel fijn op 1550 RPM in deze kast. Kan ze bijna niet horen boven de AC uit. Heb ook een server staan met dezelfde P14 fans. Dus het blend allemaal een beetje in. Misschien dat ik deze nog eens vervang door de RGB versie voor de top radiator. Ik had 3x P12 a-RGB op mijn 360 top rad met wit licht en dat beviel wel. Ook komen deze met rubbers in het frame ingebouwd. Helaas kan ik ze hier nog niet vinden in China.

https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST-A-RGB/ACFAN00239A

Paar TimeSpy runs gedraaid. 325W PPT. 74c hotspot max. Beetje hoger dan met LM maar dat is prima. Algehele core temp is relatief gelijk. Water temp blijft enorm comfortabel laag en kan de pomp snelheid dus nog wat verder terug schroeven tot dit de temps negatief beinvloed. Er is bijna geen verschil in water temperatuur tijdens TimeSpy (5 minuten) 31.1c -> 32.7c . Zal vanavond eens fijne gaming sessie doen en eens meten over een uurtje Star Citizen ofzo.
De Arctic P12 pst, P12 A-RGB pst en P14 pst heb ik ook allemaal geprobeerd.
De P12' en P14's, hebben een uitzonderlijke prijs/kwaliteit verhouding en presteren ook erg goed, maar ze hebben allemaal last van vervelende resonanties en bijgeluiden heb ik gemerkt.
Als ik het mij goed herinner zat het probleem gebied voornamelijk rond de 800-900 rpm.
De A-rgb versie had daarnaast een irritante fluittoon rond 1kHz die luider werd, afhankelijk van het toerental.
Ik denk dat het vanuit de motor aansturing kwam.
Buiten de probleem gebieden waren ze tonaal wel erg fijn / gemoedelijk. Meer een soepele zoef geluid, zoals de Noctua A12x25's dat hebben.

Maar de A-rgb versie kost al gauw 20 euro en dan is de opstap naar een Noctua A12x25 met fijne accessoires (siliconen pakking, splitter, verlengkabel etc) heel klein geworden.
De Noctua's zijn ook de enige fan's waarvan ik kan zeggen dat de motor echt stil is.
Ik heb zoveel andere fan's geprobeerd en was de propeller echt stil, dan had de motor wel weer bijgeluiden.
Om die reden wil ik niets anders meer dan Noctua.

1550 rpm is voor mij erg (te) luid, dat je dat als stil ervaart zeg :o.
1000 rpm is voor mij al de tolerantie grens en 1200 rpm het uiterste (voor de hete dagen).
Ik heb dan ook geen AC of andere stoorzenders in de kamer.

Bij welke kamertemperatuur is de watertemperatuur eigenlijk gemeten?
Voor een goede temperatuurmeting zal je wel veel langer moeten testen.
Met OCCT en de 6900XT vol aan de bak, duurt het zeker 45min voordat er een evenwicht is bereikt met het koelsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Hmm dan heb ik toch mijn twijfels. Mijn waarden zijn een stuk hoger met de pomp op max:

4550 rpm @30°C = 243l/h
4550 rpm @35°C = 251l/h

Welke debietmeter gebruik je daarvoor? Er is namelijk een aantal in omloop die verschrikkelijk onnauwkeurig zijn, zo erg dat je daar helemaal niets aan hebt.
De Aquacomputer Highflow usb's meters zijn uitzonderlijk nauwkeurig en kunnen zich meten t.o.v. een paar duizend euro kostende debietmeter.

Zie ook: https://www.igorslab.de/e...tom-loop-water-cooling/2/
en https://www.igorslab.de/e...ter-just-cant-talk-yet/3/

De highflow next usb, heeft ook een hele goede interne temperatuursensor die gekalibreerd is naar mijn weten.
In het onderzoek heb ik een 10k thermokoppel met een OCTO controller als vergelijking t.o.v. de Highflow Next usb erbij gedaan. De 10k sensor is wel lineair, maar de helling/steilheid klopt vaak niet wat dus tot grote afwijkingen kan leiden, afhankelijk van het ijkpunt
Alphacool ES HighFlow. Of deze 100% accuraat is kan ik niet vergelijken omdat ik maar 1 flow meter heb. Betref jouw hogere max flow, klinkt dit ook accuraat. Ik gebruik meerdere 90 graden fittingen, 2 snelkoppelingen en een valve in de loop. Wel gebruik ik ruimere tubes (10mm binnen diameter). Bij mindere doorvoer met de EK blokken die ik heb zal dit niet zo'n probleem zijn maar er zal zeker wel een effect zijn bij hogere toeren van de pomp en meer doorvoer. Dit zal niet lineair zijn. Ik verwacht bij meer druk meer verlies te lijden dan zonder de snelkoppelingen en 90 graden fittingen, maar bij mindere doorvoer en druk dat dit verwaarloosbaar is. VPP755 is geen druk monster. Het is geen DDC en heeft ook niet de druk van een reguliere D5. Dat mijn max flow dan ook lager ligt had ik wel verwacht. Desalnietemin is dit geen probleem aangezien flow niet de bottleneck vormt hier. De bottleneck ligt nu voornamelijk bij de blokken en de hitte overdracht van CPU die/ihs en GPU en de blokken. En uiteindelijk nog steeds de radiatoren en de fans.

Zie hieronder voor wat testwerk.

Betreft de Auquacomputer HighFlow. Deze had ik al een tijdje op het oog maar was nog niet zo goed beschikbaar hier. Inmiddel wat beter verkrijgbaar. Zal wel een keer in de loop gaan. Ben er ook niet zo heel serieus mee bezig. Is meer dat ik de kasten verwisseld heb door wat warmte problemen. Meeste onderzoek heb ik al tijden terug afgerond voor mezelf. Ben iets meer resultaat gedreven dan de details momenteel. Wil graag gewoon weer een beetje gamen haha.
Mijn radiatoren zijn trouwens de XSPC TX360 (front) en XSPC TX360 x-flow (top).
De TX360 is erg vergelijkbaar met de Alphacool ST25 qua prestaties en restrictie, maar dan nog iets dunner.
Ben zelf niet bekend met deze specifieke radiatoren. Wel het Raystorm Neo AM4 blok dat je gebruikt. Heb zelf de Raystorm Pro met volledig koperen block die ik zelf vernickeld heb. Fijn blok En met de aluminium top volledig metaal. Nu de EK-Velocity puur voor looks. Zelfde temps.

[...]
De Arctic P12 pst, P12 A-RGB pst en P14 pst heb ik ook allemaal geprobeerd.
De P12' en P14's, hebben een uitzonderlijke prijs/kwaliteit verhouding en presteren ook erg goed, maar ze hebben allemaal last van vervelende resonanties en bijgeluiden heb ik gemerkt.
Als ik het mij goed herinner zat het probleem gebied voornamelijk rond de 800-900 rpm.
De A-rgb versie had daarnaast een irritante fluittoon rond 1kHz die luider werd, afhankelijk van het toerental.
Ik denk dat het vanuit de motor aansturing kwam.
Buiten de probleem gebieden waren ze tonaal wel erg fijn / gemoedelijk. Meer een soepele zoef geluid, zoals de Noctua A12x25's dat hebben.

Maar de A-rgb versie kost al gauw 20 euro en dan is de opstap naar een Noctua A12x25 met fijne accessoires (siliconen pakking, splitter, verlengkabel etc) heel klein geworden.
De Noctua's zijn ook de enige fan's waarvan ik kan zeggen dat de motor echt stil is.
Ik heb zoveel andere fan's geprobeerd en was de propeller echt stil, dan had de motor wel weer bijgeluiden.
Om die reden wil ik niets anders meer dan Noctua.

1550 rpm is voor mij erg (te) luid, dat je dat als stil ervaart zeg :o.
1000 rpm is voor mij al de tolerantie grens en 1200 rpm het uiterste (voor de hete dagen).
Ik heb dan ook geen AC of andere stoorzenders in de kamer.
Betreft dat de Arctic fans een beetje divas zijn met toeren heb je 100% gelijk in. Heb enorme strijd met ze gehad toen ik de Commander Pro gebruikte om een RPM punt in te stellen. Dan bleven de fans constant zoeken. En betreft de ietwat onhandige RPM ranges heb je ook gelijk in. Het zijn inderdaad geen Noctuas met de motors. De CO (Continuous Operation met ball bearings) variant is nog iets luider rond die bepaalde RPM punten dan de normale (fluid dynamic bearing) variant. Dat gezegd te hebben, heb ik inmiddels de sweet spots gevonden waar ze enorm fijn klinken. En stil is absoluut relatief aan de omgeving. Het is hier nu hartje zomer 30c ambient. Groot constructie werk rondom mijn gebouw. Heb een Server in dezelfde ruimte draaien, AC aan en een losse vloer fan. Al in all hoor ik de 1550 RPM Arctics niet. Bij minder omgevings geluid draai ik ze graag rond 1350-1400 RPM. 800-900 heeft het nooit voor mij gedaan. Het hangt enorm af van de kast ook. De positie waar je kast staat (mijne staat achter de monitor behoorlijk ver weg. Ik zag dat de jouw naast je op het bureau staat) en de positie van de fans in de kast. De fans op mijn top rad hoor ik amper omdat die helemaal diep in de kast weggebouwd zijn. De fans in de front zijn meer aanwezig.

Noctua fans zijn prima maar kosten hier teveel. En ik weiger de standaard kleur of om meer te betalen voor zwart. Ik vind het geen sympathiek bedrijf en probeer niet van ze te kopen. Heb een enorme lading Noctua spul van een maat hier overgenomen die het land verliet. Heb het uiteindelijk allemaal doorverkocht en alleen 2 D15 torens gehouden als server koeler en 1 voor backup. Wilde de standaard kleur A15 fans op de D15 vervangen door zwarte.. De zwarte kosten aanzienlijk meer (waarom?) en komen met pipo de clown kleuren rubbers.. als je dan ook zwarte rubbers wilt, moet je daar ook nog even weer voor bij betalen. Al in al ben ik het gewoon niet eens hoe zij de consument een oor aan naaien voor kleurtjes. Verder prima kwaliteit. Voor mij persoonlijk werken de Arctics beter in de omgeving en voor de doeleinden. Heb 3 PCs hier op Arctics draaien en allemaal in de sweet spot en niet irritant kwa geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTJSUN87IZVQbJVyfibJm5c76RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGWBATV9BByLWdcmhxHqzgyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHZadKKKXZEf5VOulcUTflU7WFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpwAqNXoD988MqHrDhc3J29p.jpg?f=fotoalbum_large
Bij welke kamertemperatuur is de watertemperatuur eigenlijk gemeten?
Voor een goede temperatuurmeting zal je wel veel langer moeten testen.
Met OCCT en de 6900XT vol aan de bak, duurt het zeker 45min voordat er een evenwicht is bereikt met het koelsysteem.
30c ambient momenteel LOL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-DwCYp6LCM32yEM0_IiaLayoD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIUfMWxxs4plIQ6NwU1hZvwa.jpg?f=fotoalbum_large

VPP755 @ 3500 RPM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz_-sMWK-mC1eZwqIKoVc50vsXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjjoaNrnPskDWXSGE914kwH8.png?f=fotoalbum_large

Water temp stabiliseert zicht rond 36-37c Let even niet op de min max.. deze sensor icm Commander Pro heeft vreemde min max uitschieters. water temp heeft nooit 50c bereikt. 36.7c max. Idle 32.2c

Als ik nog wat tijd heb zal ik even een rondje op 2500 RPM en een rondje op 4500 RPM doen. Dit was 3500 RPM.

2500 RPM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIAnjT8FlI5EcvnYifQfIkhTcbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RA5Jy3NeRtI5vl7eGFGy9mEl.png?f=fotoalbum_large

Zal later nog 4500 RPM doen om het af te maken maar het resultaat zal niet anders zijn. Flow is niet de bottleneck. Dit had ik al ondervonden van mijn eerdere onderzoeken en daarom ben ik ook afgestapt van de paranoia voor 90 graden fittingen en component volgorde. Het maakt gewoon niet veel uit. een VPP755 met slechts 2 rads en 2 blokken kan makkelijk genoeg water doorvoeren zelfs op lage toeren. Het lijkt er zelfs op dat met lagere toeren de temperaturen iets beter zijn. Kan komen doordat de fans meer tijd krijgen om de hitte uit het water te blazen of gewoon margin of error. Ambient is nog steeds wel 30c.

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 22-06-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Noctua is altijd koppig geweest wat betreft de kleurstelling.
Het uitbrengen van een zwarte versie hebben ze ook zeer lang van zich afgehouden.
Waarom weet ik eigenlijk niet, want de industriële versies waren ook gewoon zwart.
Wel heb ik gelezen dat het heel lastig is om het materiaal een bepaalde kleur te geven, omdat daarmee vaak ook de eigenschappen veranderen.
Het ruwe materiaal waarvan het frame en de vleugels zijn gemaakt, is namelijk van nature transparant. Het is echt hoogwaardig technisch plastic, waar flinke eisen aan gesteld zijn.

Ik vind het beige/koffiebruin trouwens wel wat hebben persoonlijk, het geeft een rustige jaren 70/80 uitstraling imho. Maar dat ze met een zwarte fan, gare kleurtjes voor de rubbers erbij doen i.p.v. zwart vind ik onbegrijpelijk ><.

Maar nog over de debietmeter, de Alphacool ES highflow is een simpele rotor dat een tacho-signaal afgeeft.
Het kan behoorlijk nauwkeurig zijn, maar dan is het wel nodig om het te ijken t.o.v. professionele debietmeter. Anders weet je gewoon niet wat je meet.
Koppelingen en het soort koelmiddel (viscositeit!), hebben invloed op de nauwkeurigheid dat meegenomen moet worden in de kalibratie.
Met de Aquacomputer Highflow next usb is dat van huis uit al gedaan en afgestemd op de producten die zij verkopen. Er zit bijvoorbeeld een optie om tussen demi-water of double protect te kiezen en de binnen diameter van de koppelingen.
Cidious schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:40:
en zelf niet bekend met deze specifieke radiatoren. Wel het Raystorm Neo AM4 blok dat je gebruikt. Heb zelf de Raystorm Pro met volledig koperen block die ik zelf vernickeld heb. Fijn blok En met de aluminium top volledig metaal. Nu de EK-Velocity puur voor looks. Zelfde temps.
Het is de opvolger daarvan, de Raystorm Neo Edge ^^. De jetplate vormt daarvan nu een onderdeel van het blok en dekt de microkanalen voor een groot gedeelte af. Het zal wel iets meer restrictie hebben dan de oorspronkelijk Raystorm, maar ik verwacht niet dat het zoveel zal zijn als een EKWB velocity.
Mijn oude AM4 blok is helaas ter ziele gegaan voordat ik daarmee heb kunnen vergelijken.
In theorie moet de Raystorm Edge over een groter oppervlak goed blijven koelen omdat de stroomversnelling in de microkanalen gehandhaafd blijft.
Maar de keuze is ook praktisch van aard geweest.
Door de opbouw van dit CPU blok is het heel makkelijk om nog een vastgekoekte/vacuum gezogen Ryzen cpu uit de socket te halen. Het blokje zit in een flens dat er 'los' op zit.
Cidious schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:40:
30c ambient momenteel LOL.

[Afbeelding]

VPP755 @ 3500 RPM
[Afbeelding]

Water temp stabiliseert zicht rond 36-37c Let even niet op de min max.. deze sensor icm Commander Pro heeft vreemde min max uitschieters. water temp heeft nooit 50c bereikt. 36.7c max. Idle 32.2c

Als ik nog wat tijd heb zal ik even een rondje op 2500 RPM en een rondje op 4500 RPM doen. Dit was 3500 RPM.

2500 RPM:
[Afbeelding]

Zal later nog 4500 RPM doen om het af te maken maar het resultaat zal niet anders zijn. Flow is niet de bottleneck. Dit had ik al ondervonden van mijn eerdere onderzoeken en daarom ben ik ook afgestapt van de paranoia voor 90 graden fittingen en component volgorde. Het maakt gewoon niet veel uit. een VPP755 met slechts 2 rads en 2 blokken kan makkelijk genoeg water doorvoeren zelfs op lage toeren. Het lijkt er zelfs op dat met lagere toeren de temperaturen iets beter zijn. Kan komen doordat de fans meer tijd krijgen om de hitte uit het water te blazen of gewoon margin of error. Ambient is nog steeds wel 30c.
Okee, dat is 5°C warmer dan de kamertemperatuur hier *oef*.
Dat betekent dus dat het koelwater, maar 6-7°C boven ambient zit. Heel netjes hoor.

En het ziet er dus naar uit dat onze setup's heel vergelijkbaar presteren!
Volgens de grafiek die bij mijn koelsysteem hoort, lees ik met een delta van 6-7°C graden een benodigde fan rpm van ca. 1500 :).
Er zit wel een verschilt tussen het vermogen van onze 6900XT's (326W vs 255W) en onze cpu's, maar dat streept weg doordat je ook een groter rad doorsnede hebt (1176cm2 vs 826cm2).
Ik wil nog wel testen op 326W, maar is dat eigenlijk mogelijk zonder de gpu bios te flashen?

Wat betreft de slechtere prestatie met een pomp op maximaal, dat kan komen doordat de warmte van de pomp in de loop terecht komt. Vooral met een D5 is dat een evt. probleem vanwege de metalen huis.
Het vermogen/warmte wat dan in de loop terecht komt, kan meer zijn dan de winst die je behaald door de hogere stroomsnelheid. Zoals met zoveel is er een bepaald optimum ;).

Ik ben van plan om te kijken of bij mij de pompsnelheid veel uitmaakt, het zal alleen even duren omdat ik nog wacht op de Alphacool Rise zachte thermal pads voor mijn gpu blok (ik hoop daarmee een betere passing tussen coldplate en die te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:26:

Maar nog over de debietmeter, de Alphacool ES highflow is een simpele rotor dat een tacho-signaal afgeeft.
Het kan behoorlijk nauwkeurig zijn, maar dan is het wel nodig om het te ijken t.o.v. professionele debietmeter. Anders weet je gewoon niet wat je meet.
Koppelingen en het soort koelmiddel (viscositeit!), hebben invloed op de nauwkeurigheid dat meegenomen moet worden in de kalibratie.
Met de Aquacomputer Highflow next usb is dat van huis uit al gedaan en afgestemd op de producten die zij verkopen. Er zit bijvoorbeeld een optie om tussen demi-water of double protect te kiezen en de binnen diameter van de koppelingen.
Ik kan je gedrevenheid voor details en het doorgronden van de functie en methoden heel erg waarderen. Heb zelf ook altijd dit soort fases als ik ergens in spring om tot de bodem te komen van iets.

Momenteel zit ik alleen in een iets andere fase. De flow meter heeft eigenlijk als enig doel om een referentie voor mij zelf te zijn als de blokken dichtslippen omdat de nieuwe Heatkiller EPDM slangen niet lekker met mijn koelvloeistof werken bijvoorbeeld. Ben nooit in de waan geweest dat deze een enorm exacte waarde zou generen. De temperatuur sensor moet ik even naar kijken. Deze barrow sensor reageert niet lekker met de Commander Pro. De Alphacool temp schroef had een losse kabel en daar wacht ik op vervanging voor. De metingen zijn vooral belangrijk ter eigen referentie voor onderhoud enzo.

De keuze voor groot te gaan is vooral omdat ik me geen zorgen meer wil maken of alles wel koel loopt, en lekker op gamen kan focussen. Voor performance doeleinden is een AIO of een duo 360 SLIM rads meer dan genoeg. Ben momentee gewoon blij dat het allemaal weer draait en ik potje kan gamen haha.

Bij een directe vergelijking tussen Define 7 en 7000D ligt het verschil voornamelijk in airflow. Niet zozeer in rad oppervlak. Nu 7000D: 3x140 Push +1 140 case exhaust vs Define 7: 3x120 Push + 2x140 Push + 1x140 case intake. De P14 zijn niet heel effectief als pull fans en die zaten op een 45mm front rad. Konden amper genoeg lucht erdoorheen krijgen. Nu had ik dat uiteraard wel om kunnen draaien terugkijkend. 280x45 in de top en 360x30 in de front. Met als voordeel dat er ook meer verse lucht in de kast terecht komt. Maar dat is nu te laat haha. Swap al gedaan.

Heb nu een paar uur gegamed op 325W. Waar de CPU ook aan de bak moet en de water temp blijft heerlijk rond de 33c bij ambient 28c nu. dat is zo'n 5-6c delta. Wat dikke prima voor mij is. Denk dat deze setup ook wel 400W sustained GPU PPT aan kan. Zal morgen hem met MPT nog wat meer ruimte geven.
Het is de opvolger daarvan, de Raystorm Neo Edge ^^. De jetplate vormt daarvan nu een onderdeel van het blok en dekt de microkanalen voor een groot gedeelte af. Het zal wel iets meer restrictie hebben dan de oorspronkelijk Raystorm, maar ik verwacht niet dat het zoveel zal zijn als een EKWB velocity.
Mijn oude AM4 blok is helaas ter ziele gegaan voordat ik daarmee heb kunnen vergelijken.
In theorie moet de Raystorm Edge over een groter oppervlak goed blijven koelen omdat de stroomversnelling in de microkanalen gehandhaafd blijft.
Maar de keuze is ook praktisch van aard geweest.
Door de opbouw van dit CPU blok is het heel makkelijk om nog een vastgekoekte/vacuum gezogen Ryzen cpu uit de socket te halen. Het blokje zit in een flens dat er 'los' op zit.
Heb deze Edge zelf nog niet vast gehad. Ik vertrouw wel in XSPC. Ze zijn niet heel populair maar hebben over het algemeen vrij goede no non-sense producten voor een goede prijs. Betreft de Velocity. Deze is niet veel restrictiever dan de originele Raystorm Pro die ik had als ik zo de koelvinnen bekeek. En de reviews:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v9K4ex5N4NGR5eYm6P0zztel-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ItwPkrfkpmeldptYqOrLnCS4.png?f=fotoalbum_large

Betreft CPU blok prestaties. Deze zijn heel erg te verwaarlozen tegen elkaar. Belangrijkste is flow restrictie, maar alle andere beloftes zijn een beetje marketing blaat. over het algemeen zit er maar 2-3 graden verschil tussen de beste blokken en de minder goede blokken. En de meeste 'premium' blokken presteren bijna allemaal binnen een graad van elkaar. Kan me herinneren dat OptimusPC marketing verhaaltjes rond stuurde over 5-10 graden koeler bijvoorbeeld. Dit is bijna onmogelijk. Hedendaagse blokken zijn bijna allemaal goed geoptimaliseerd. Heb nu dan ook geen merkbaar verschil tussen EK-Velocity en Raystorm Pro bijvoorbeeld. mocht dat plus of min een graad zijn... Wat wel belangrijk is, bijvoorbeeld is dat de finstack goed de chiplets bedekt etc. Toen AM4 nog relatief nieuw was, was dit zeker een probleem omdat Intel blokken toen gewoon werden omgevormd met een bracket zonder enige herontwikkeling. Dit resulteerde ook in vaak een bolle coldplate die helemaal niet goed contact met de AMD IHS maakte. Heb mijn Raystorm Pro dan ook zelf afgevlakt, perfect pasgemaakt voor de AMD IHS en vernikkeld. De EK was al gewoon vlak en pas.

[...]
Okee, dat is 5°C warmer dan de kamertemperatuur hier *oef*.
Dat betekent dus dat het koelwater, maar 6-7°C boven ambient zit. Heel netjes hoor.

En het ziet er dus naar uit dat onze setup's heel vergelijkbaar presteren!
Volgens de grafiek die bij mijn koelsysteem hoort, lees ik met een delta van 6-7°C graden een benodigde fan rpm van ca. 1500 :).
Er zit wel een verschilt tussen het vermogen van onze 6900XT's (326W vs 255W) en onze cpu's, maar dat streept weg doordat je ook een groter rad doorsnede hebt (1176cm2 vs 826cm2).
Ik wil nog wel testen op 326W, maar is dat eigenlijk mogelijk zonder de gpu bios te flashen?

Wat betreft de slechtere prestatie met een pomp op maximaal, dat kan komen doordat de warmte van de pomp in de loop terecht komt. Vooral met een D5 is dat een evt. probleem vanwege de metalen huis.
Het vermogen/warmte wat dan in de loop terecht komt, kan meer zijn dan de winst die je behaald door de hogere stroomsnelheid. Zoals met zoveel is er een bepaald optimum ;).

Ik ben van plan om te kijken of bij mij de pompsnelheid veel uitmaakt, het zal alleen even duren omdat ik nog wacht op de Alphacool Rise zachte thermal pads voor mijn gpu blok (ik hoop daarmee een betere passing tussen coldplate en die te krijgen).
MPT. Die manipuleert de driver. Kan je ook weer verwijderen. Geen gedonder met flashen. Het ding is dat je niet zomaar alles kan veranderen. Dan gaan de drivers in een safety mode en krijg je een 500Mhz lock. En dan zal je het profiel weer moeten verwijderen en in sommige gevallen driver DDU doen en verse set installeren.

Dit is eigenlijk het enige dat ik aanpas voor dagelijks gebruik. Voor OC runs doe ik nog wat andere truuks maar die zijn soms een beetje tricky om niet in de AMD drive protection terecht te komen moet je stap voor stap in de juiste volgorde doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSplyOfTFfdXpD7omXgdRZrT4NY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xOIzMdcbD8tcr8sHUEs0AxZh.png?f=user_large

Mocht je er aan toe zijn kan je er uiteraard even doorheen loodsen. Is appeltje eitje als je het even doorhebt. maar lijkt beetje wazig de eerste keer. Je moet een bios dump maken met GPU-Z en die in MPT laden en dan de settings wijzigen en profiel opslaan. Dan opnieuw opstarten OF met een tooltje even de driver resetten in Windows wat sneller werkt.

Mocht je daar geinteresseerd in zijn laat maar weten. Misschien dat ik sowieso hier maar even een kleine tutorial schrijf voor relatief veilige OC runs. En hoe beter TimeSpy te scoren. Is een mooie duitse pin hier:
https://www.hardwareluxx....-6800-xt-6900-xt.1300245/

Merkte trouwens wel een paar interessante dingen op uit jouw build. Hoe is de Tomahawk? Ik krijg regelmatig mee dat MSI juist met dat bord wat slordig is met bios updates. Heb zelf de X570 Unify en B550M Mortar van hen en heb met regelmaat wat bios trammelant gehad maar niks super erngstigs. Ga niet weer voor MSI volgende ronde. Mijn ASUS borden (WS Pro X570-ACE en X570-I STRIX krijgen veel stabielere bios support). Benieuwd hoe jij de Tomahawk ervaart. Ik had ten tijde wat meer NVME sloten nodig maar de Tomahawk was mijn tweede keuze na de Unify.

En wat is dat met die plank/stuk karton achter de res haha. Heb je geen beugels? Zit daar geen 120mm fan mount bracket achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 09:24
Ik heb een vraag over de prestaties van RX 6600 kaarten. Mijn zoontje spaart hard om een 1080p systeem aan te schaffen. Het wordt een redelijke budget setup en de meeste gesprekken gaan over raytracing ondersteuning ja of nee. Om raytracing goed te doen is toch wel een aanzienlijk zwaardere kaart nodig (en budget dus langer doorsparen). Wat we van de RX 6600 terugvinden is toch wel vrij lage fps met raytracing aan op 1080p (onder 30 fps).

Wat we graag zouden weten is of raytracing performance met RSR/FSR een beetje realisctisch is. Dus door op een lagere resolutie te renderen (720p?) met raytracing aan, toch speelbare framerates op 1080p.

Snap volledig dat je voor goede raytracing performance gewoon een zwaardere kaart nodig hebt maar het zou leuk zijn als het speelbaar is met deze concessie. Hoop reviews gelezen, maar ik zie enkel artikelen die tonen dat 1080p raytracing lage FPS oplevert of artikelen die aantonen dat RSR/FSR een leuke prestatieboost geeft met niet al te grote kwaliteits impact.

Deze combinatie heb ik weinig zinnigs over kunnen vinden. Sterker nog, RSR/FSR wordt ook meestal getest om FPS op 1440p of 4K te boosten, dit zit daar een stuk onder. Als iemand ervaring heeft of iets heeft gelezen ergens dan horen we het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
RSR etc. Werkt gewoon het beste op 1440p en 4k. Op 1080p moet je dus al terug naar 720p en op die manier wordt het steeds moeilijker om het beeld nog enigszins mooi te houden,er is minder materiaal ook om mee te werken. Op 4k heb je gewoon het beste resultaat.

En stel dat je 60fps native haalt en 30 met raytracing, dan zal dat hoogstens 80fps worden met RSR en 40 met raytracing (puur ff globaal he). Dus het gaat je nog steeds weinig brengen.

Raytracing is een luxe, en mij persoonlijk de performance hit niet waard. Ik heb daarom ook voor amd kaarten gekozen. Gebruik zelf de 6800xt en 6700xt (4k en 1440p). Heb op 1080p heel kort een rx6600 (non xt) gebruikt en is verder prima op die resolutie, fijne,vlotte, koele,stille en zuinige kaart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

jaspov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:25:
Ik heb een vraag over de prestaties van RX 6600 kaarten. Mijn zoontje spaart hard om een 1080p systeem aan te schaffen. Het wordt een redelijke budget setup en de meeste gesprekken gaan over raytracing ondersteuning ja of nee. Om raytracing goed te doen is toch wel een aanzienlijk zwaardere kaart nodig (en budget dus langer doorsparen). Wat we van de RX 6600 terugvinden is toch wel vrij lage fps met raytracing aan op 1080p (onder 30 fps).

Wat we graag zouden weten is of raytracing performance met RSR/FSR een beetje realisctisch is. Dus door op een lagere resolutie te renderen (720p?) met raytracing aan, toch speelbare framerates op 1080p.

Snap volledig dat je voor goede raytracing performance gewoon een zwaardere kaart nodig hebt maar het zou leuk zijn als het speelbaar is met deze concessie. Hoop reviews gelezen, maar ik zie enkel artikelen die tonen dat 1080p raytracing lage FPS oplevert of artikelen die aantonen dat RSR/FSR een leuke prestatieboost geeft met niet al te grote kwaliteits impact.

Deze combinatie heb ik weinig zinnigs over kunnen vinden. Sterker nog, RSR/FSR wordt ook meestal getest om FPS op 1440p of 4K te boosten, dit zit daar een stuk onder. Als iemand ervaring heeft of iets heeft gelezen ergens dan horen we het graag.
Zoals Meljor ook al een beetje aangeeft. Voor een budget kaart op 1080p is Raytracing helemaal geen onderdeel van de conversatie. 6600XT is een prima kaart voor 1080p en zelfs 1440p maar Raytracing is momenteel echt alleen voor de hoger gepositioneerde kaarten en zelfs dan is het absoluut een gimmick. 6900XT komt er ook nog niet eens goed mee weg en games ondersteunen het nog steeds amper in een vorm dat het echt een toegevoegde waarde heeft.

Ten tijde dat Raytracing echt relevant is geworden is de 6600XT inmiddels aan een upgrade toe.

Lekker nu voor de 6600XT gaan met een degelijke CPU. Dan kan je zoon in een paar jaar tijd sparen voor een nieuwe GPU en nog weer opnieuw genieten. Met een degelijke CPU bedoel ik niet 12 of 16 cores. Maar een degelijke 6-8 core (AMD 5600 of 5700X, Intel 12600 met DDR4 etc). kan nu 16GB in en dan misschien later nog een kitje van 16GB in een jaar of meer. Betaalbare NVME erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqf9QTNIhLQEgzNVg0F9mnt3j0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDikQ36lrRewKLFs9RJSQjPp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXlhCsj00C6mS9YhD1_LuCDFjfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoZQY8Ws1YcA7iOfIZm8i2PZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit te kijken of dit reservoir compatible is met de VPP755 of niet. Wil graag van de plexi buis af omdat deze constant wit uitslaat na een tijdje en ik hem dan weer moet polijsten. De nieuwere redervoirs zijn vaak van glas nu. Deze heatkiller ook.

Ben aan het rondneuzen of deze ook de VPP755 kan huisvesten. Kan het op de foto niet goed zien. Gaat voornamelijk om de diepte en of de o-ring in de juiste positie geplaatst kan worden. Misschien kan jij me hier meer over vertellen @CMT aangezien jij de VPP755 succesvol met een andere top draait. Om deze reden ben ik bij Alphacool gebleven om geen gedonder te krijgen maar je hebt de burger moed gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:59:
Ik kan je gedrevenheid voor details en het doorgronden van de functie en methoden heel erg waarderen. Heb zelf ook altijd dit soort fases als ik ergens in spring om tot de bodem te komen van iets.

Momenteel zit ik alleen in een iets andere fase. De flow meter heeft eigenlijk als enig doel om een referentie voor mij zelf te zijn als de blokken dichtslippen omdat de nieuwe Heatkiller EPDM slangen niet lekker met mijn koelvloeistof werken bijvoorbeeld. Ben nooit in de waan geweest dat deze een enorm exacte waarde zou generen. De temperatuur sensor moet ik even naar kijken. Deze barrow sensor reageert niet lekker met de Commander Pro. De Alphacool temp schroef had een losse kabel en daar wacht ik op vervanging voor. De metingen zijn vooral belangrijk ter eigen referentie voor onderhoud enzo.

De keuze voor groot te gaan is vooral omdat ik me geen zorgen meer wil maken of alles wel koel loopt, en lekker op gamen kan focussen. Voor performance doeleinden is een AIO of een duo 360 SLIM rads meer dan genoeg. Ben momentee gewoon blij dat het allemaal weer draait en ik potje kan gamen haha.
Ah dat is fijn om te horen :).
Ik snap je doel heel goed, het liefst heb ik dit ook allemaal achter de rug om lekker onbezorgd te kunnen gamen ^^. Soms knaagt de nieuwsgierigheid te veel en ik ben ook iemand die kan genieten van iets optimaliseren.
Hopelijk vat je het ook niet op als kritiek, want ik noem deze dingen alleen om te attenderen / anderen te helpen. Dat ik zo grondig te werk ga, komt eigenlijk omdat de 5000D letterlijk en figuurlijk een 'testcase' is.
Aan de hand daarvan zal het mijn volgende keuze & setup bepalen. Het zijn hoofdstukken die ik een voor een afsluit. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om weer aan de slag te gaan met het uitkienen van de geheugen timings..

Geven de Heatkiller EPDM slangen bij jouw een vieze bruine aanslag?
Ik heb namelijk aan jaar geleden behoorlijk wat ellende gehad met een 13/10mm EPDM slang van rubbermagazijn. Het was dé reden, waarom ik niet met de Meshify S2 en waterkoeling voor de 6900XT aan de slag kon gaan.
Na veel experimenteren en uitsluiten ben ik dus erachter gekomen dat het probleem ontstond door de combinatie van de slang met koper en nikkel.
Er schijnen vele soorten 'EPDM' slangen te zijn voor specifieke doeleinden.
De Watercool EPDM slang had ik ook als alternatief besteld, maar direct weer terug gestuurd toen bleek dat er een flinke walm vanaf kwam. Dat is een teken dat het uitharden niet goed gedaan is.

Misschien is het interessant voor je om te weten dat Aquacomputer sinds kort ook 10/13mm EPDM slangen verkoopt? Ik heb daarvan nu 5m in huis en het ziet/voelt aan als hoogwaardig (niet plakkerig, geurt weinig, uniform). Het heeft ook een luxe mat uiterlijk. De meeste slangen glimmen, maar deze niet. Voordat ik daarmee aan de slag ga, zal ik eerst nog een proef moeten doen om te kijken of er geen reactie ontstaat met de metalen. Na het akkefiet, neem ik absoluut geen risico meer met het toevoegen van iets nieuws aan de loop.
Ik kan eventueel wat voor je bestellen en naar China doorsturen, mocht je dat willen.

Aquacomputer EPDM 10/13mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ep2igeD6x1jhasZyeMdo4G15oY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F57Lc1Noep32i0SrqLLEkg8p.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKvNwIz7r4fe9uK4nJQPzIukTmI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvsnmkSMN4wv5eyHQBpZV7di.jpg?f=fotoalbum_medium
MPT. Die manipuleert de driver. Kan je ook weer verwijderen. Geen gedonder met flashen. Het ding is dat je niet zomaar alles kan veranderen. Dan gaan de drivers in een safety mode en krijg je een 500Mhz lock. En dan zal je het profiel weer moeten verwijderen en in sommige gevallen driver DDU doen en verse set installeren.

Dit is eigenlijk het enige dat ik aanpas voor dagelijks gebruik. Voor OC runs doe ik nog wat andere truuks maar die zijn soms een beetje tricky om niet in de AMD drive protection terecht te komen moet je stap voor stap in de juiste volgorde doen.
[Afbeelding]

Mocht je er aan toe zijn kan je er uiteraard even doorheen loodsen. Is appeltje eitje als je het even doorhebt. maar lijkt beetje wazig de eerste keer. Je moet een bios dump maken met GPU-Z en die in MPT laden en dan de settings wijzigen en profiel opslaan. Dan opnieuw opstarten OF met een tooltje even de driver resetten in Windows wat sneller werkt.

Mocht je daar geinteresseerd in zijn laat maar weten. Misschien dat ik sowieso hier maar even een kleine tutorial schrijf voor relatief veilige OC runs. En hoe beter TimeSpy te scoren. Is een mooie duitse pin hier:
https://www.hardwareluxx....-6800-xt-6900-xt.1300245/
Hartstikke bedankt! Het was een vraag die mij lang in het achterhoofd zat.
Het is mij nu gelukt om de powerlimiet eindelijk daarmee te verhogen :). Ik had MPT al geïnstalleerd, maar durfde er niet mee aan de slag te gaan met de vrees iets stuk te maken in de gpu bios.
Maar het zijn dus allemaal register aanpassingen in Windows?
Mocht je tijd en zin hebben, dan zou ik het fijn vinden om de ins & outs te weten van MPT. Of waar je in ieder geval vanaf moet blijven.
Merkte trouwens wel een paar interessante dingen op uit jouw build. Hoe is de Tomahawk? Ik krijg regelmatig mee dat MSI juist met dat bord wat slordig is met bios updates. Heb zelf de X570 Unify en B550M Mortar van hen en heb met regelmaat wat bios trammelant gehad maar niks super erngstigs. Ga niet weer voor MSI volgende ronde. Mijn ASUS borden (WS Pro X570-ACE en X570-I STRIX krijgen veel stabielere bios support). Benieuwd hoe jij de Tomahawk ervaart. Ik had ten tijde wat meer NVME sloten nodig maar de Tomahawk was mijn tweede keuze na de Unify.

En wat is dat met die plank/stuk karton achter de res haha. Heb je geen beugels? Zit daar geen 120mm fan mount bracket achter?
Ik ben er heel tevreden mee eerlijk gezegd. Afgezien wat kleine bugs in de bios (PPT instelling die soms verdwijnt bij aanpassingen e.d.) geen problemen daarmee gehad. De mate van bios updates was inderdaad een lange tijd heel traag en rommelig. Maar gezien de laatste paar updates, lijkt het weer op peil te zijn.
De WHEA errors waar wij het toen over hadden in het grote Zen2/3 topic, bleken bij mij door een onstabiele undervolt van de 5800X en 6900XT te komen :X . Troep in cpu is troep uit cpu.
De 2000FLCK wens heb ik uiteindelijk maar laten vallen en nu draait alles op 1900FLCK met zeer lage spanningen voor de controller (Vsoc 1.05V, Vddg CCD 0.8V, Vddg IOD 0.92V).

Of het volgende moederbord ook een MSI zal worden moet ik nog bezien. Tot nu toe heb ik altijd goede ervaringen met MSI gehad. Maar de beloften van 2000FLCK heeft wel een zure nasmaak gegeven (wat denk ik eerder aan AMD te wijten is en haar Agesa chaos).
Achteraf gezien had ik gewoon bij mijn favoriete budget bord; de B450 Tomahawk max kunnen blijven.
Die doet nu trouw dienst in een HTPC ^^.

Tja dat stukje karton. Ik heb dat even gedaan omdat het simpel en effectief was. De klemmen van het reservoir zijn van EKWB en daar zaten verder geen beugels / rails bij om het aan een 12cm fan ophanging te koppelen. Ik wilde dat gedeelte ook afsluiten van de rest i.v.m. de luchtstroming.
Het liefst had ik zoiets als bij de Fractal S2 / Meshify S2 gedaan is.
Sleuven waar je van alles op kunt schroeven i.p.v. een frame voor 3x 12cm fan's.
Wanneer ik klaar ben met de rest en geen andere kast neem, dan komt hier een mooi stukje zwart gespoten aluminium of mdf. Voor nu werkt dit prima :P
Cidious schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zit te kijken of dit reservoir compatible is met de VPP755 of niet. Wil graag van de plexi buis af omdat deze constant wit uitslaat na een tijdje en ik hem dan weer moet polijsten. De nieuwere redervoirs zijn vaak van glas nu. Deze heatkiller ook.

Ben aan het rondneuzen of deze ook de VPP755 kan huisvesten. Kan het op de foto niet goed zien. Gaat voornamelijk om de diepte en of de o-ring in de juiste positie geplaatst kan worden. Misschien kan jij me hier meer over vertellen @CMT aangezien jij de VPP755 succesvol met een andere top draait. Om deze reden ben ik bij Alphacool gebleven om geen gedonder te krijgen maar je hebt de burger moed gegeven.
Hmm dat wit uitslaan / dof worden van het plexiglas had ik vroeger ook toen ik nog transparante pvc slangen van EKWB en EK cyrofuel (concentraat) gebruikte. Even in een sopje doen was toen voldoende om het weer helder te krijgen.
Achteraf gezien blijkt de cyrofuel ook enorme troep te zijn. Het geleid als de pest (bescherming berust op het opofferen van een anode in het koelmiddel) en vergeelt al het plexiglas op den duur.
Na verloop van tijd is er ook cryofuel uit de slang gezweten, daar waar het in contact was met de backplate van de 1080TI (die kon aardig heet worden). Het was in ieder geval een vreemde gewaarwording om plotseling een olieachtig laagje aan te treffen.
In de 3 maanden dat ik nu Double Protect i.c.m. de Tygon norprene slang gebruik, is alles nog zo helder als tijdens de installatie.

Ik heb gekeken naar de Watercool Heatkiller reservoir en het lijkt er wel op dat het goed moet gaan.
De D5 o-ring heeft namelijk dezelfde afmeting als Aquacomputer.
https://shop.watercool.de...-Parts-O-Ring-for-D5-pump
Het is alleen slecht te zien hoe de volute van binnen eruit ziet.
Waar het voornamelijk om gaat is dat de impeller vrij kan bewegen zonder ergens tegenaan te komen.
Zodra het aanloopt en gaat schranken kan het snel voorbij zijn op een hoog toerental.

In het verleden waren er ook DDC tops, die teveel druk gaven op de impeller.
Het lager bestaat bij een DDC en D5 uit een keramisch bal waar de impeller met een blokje grafiet over glijdt. Door die te hoge druk, sleet het grafiet lager zo hard, dat de impeller al na een paar maanden op was.
Maar ik denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken. Als een D5 past en de VPP755 nergens tegenaan loopt, dan is de kans klein dat dit zal voorkomen. Beide pompen zijn sowieso gedimensioneerd voor doorvoer en niet zozeer druk.

Hier zijn aardige foto's te vinden van beide pompen:
https://www.xtremerigs.ne...pumpe-vpp755-pump-review/

Het grootste verschil is dat de kraag van het pomphuis bij de VPP755 ietjes hoger is en dat de inlaat een fractie breder is. Je zal dus even moeten kijken of de inlaat van de impeller nergens tegenaan komt.

De Aquacomputer ultitop D5 ziet er zo uit van binnen:
https://www.techpowerup.c...r-ultitop-d5-mirror-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Ah dat is fijn om te horen :).
Ik snap je doel heel goed, het liefst heb ik dit ook allemaal achter de rug om lekker onbezorgd te kunnen gamen ^^. Soms knaagt de nieuwsgierigheid te veel en ik ben ook iemand die kan genieten van iets optimaliseren.
Hopelijk vat je het ook niet op als kritiek, want ik noem deze dingen alleen om te attenderen / anderen te helpen. Dat ik zo grondig te werk ga, komt eigenlijk omdat de 5000D letterlijk en figuurlijk een 'testcase' is.
Aan de hand daarvan zal het mijn volgende keuze & setup bepalen. Het zijn hoofdstukken die ik een voor een afsluit. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om weer aan de slag te gaan met het uitkienen van de geheugen timings.
Opbouwende kritiek altijd welkom. Was meer een observatie van een fase. Ik snap heel goed hoe je alle puntjes op de i wilt zetten. Betreft de Aquacomputer producten ga ik waarschijnlijk nog wel mee spelen. Heb interesse in de pomp met heatkiller res combo zodat ik toegang to hun suite heb. Misschien dat ik de Commander Pro hier ook mee vervang uiteindelijk. Zal wel even kijken.
Geven de Heatkiller EPDM slangen bij jouw een vieze bruine aanslag?
Ik heb namelijk aan jaar geleden behoorlijk wat ellende gehad met een 13/10mm EPDM slang van rubbermagazijn. Het was dé reden, waarom ik niet met de Meshify S2 en waterkoeling voor de 6900XT aan de slag kon gaan.
Na veel experimenteren en uitsluiten ben ik dus erachter gekomen dat het probleem ontstond door de combinatie van de slang met koper en nikkel.
Er schijnen vele soorten 'EPDM' slangen te zijn voor specifieke doeleinden.
De Watercool EPDM slang had ik ook als alternatief besteld, maar direct weer terug gestuurd toen bleek dat er een flinke walm vanaf kwam. Dat is een teken dat het uitharden niet goed gedaan is.

Misschien is het interessant voor je om te weten dat Aquacomputer sinds kort ook 10/13mm EPDM slangen verkoopt? Ik heb daarvan nu 5m in huis en het ziet/voelt aan als hoogwaardig (niet plakkerig, geurt weinig, uniform). Het heeft ook een luxe mat uiterlijk. De meeste slangen glimmen, maar deze niet. Voordat ik daarmee aan de slag ga, zal ik eerst nog een proef moeten doen om te kijken of er geen reactie ontstaat met de metalen. Na het akkefiet, neem ik absoluut geen risico meer met het toevoegen van iets nieuws aan de loop.
Ik kan eventueel wat voor je bestellen en naar China doorsturen, mocht je dat willen.
'
Dank voor het aanbod! Zeer gewaardeerd! Maar ik kan deze slangen hier ook als import krijgen. De Heatkiller EPDM slangen geven nog niks af. Maar ben op mijn hoede. Alphacool TPV bleeft heerlijk schoon. Helaas is dit heel stug spul en moeilijk mee te werken betreft mooie hoeken.

[...]
Hartstikke bedankt! Het was een vraag die mij lang in het achterhoofd zat.
Het is mij nu gelukt om de powerlimiet eindelijk daarmee te verhogen :). Ik had MPT al geïnstalleerd, maar durfde er niet mee aan de slag te gaan met de vrees iets stuk te maken in de gpu bios.
Maar het zijn dus allemaal register aanpassingen in Windows?
Mocht je tijd en zin hebben, dan zou ik het fijn vinden om de ins & outs te weten van MPT. Of waar je in ieder geval vanaf moet blijven.
Eigenlijk voor een goede OC run heb je alleen power limiet nodig maar je kan nog iets meer stabiliteit krijgen door wat features uit te zetten in 'Feature Control' bijvoorbeeld 'Deep Sleep' en je kan hier ook een optie aanvinken dat dat mogelijk maakt om een hoge voltage te draaien etc.

Ik zou echt even deze doorspitten.
https://www.hardwareluxx....xt.1300245/#post-28513148

Betreft volgorde van opties. Je kan dingen als infinity cache frewuency aanpassen etc. Maar je zal eerst alle andere settings in wattman moeten zetten, want na het rommelen met die settings zal wattman automatisch in veilige modus springen als je verder nog iets aanpast. is dus een beetje een one time ding en dan moet je weer resetten en opnieuw proberen.

[...]
Ik ben er heel tevreden mee eerlijk gezegd. Afgezien wat kleine bugs in de bios (PPT instelling die soms verdwijnt bij aanpassingen e.d.) geen problemen daarmee gehad. De mate van bios updates was inderdaad een lange tijd heel traag en rommelig. Maar gezien de laatste paar updates, lijkt het weer op peil te zijn.
De WHEA errors waar wij het toen over hadden in het grote Zen2/3 topic, bleken bij mij door een onstabiele undervolt van de 5800X en 6900XT te komen :X . Troep in cpu is troep uit cpu.
De 2000FLCK wens heb ik uiteindelijk maar laten vallen en nu draait alles op 1900FLCK met zeer lage spanningen voor de controller (Vsoc 1.05V, Vddg CCD 0.8V, Vddg IOD 0.92V).

Of het volgende moederbord ook een MSI zal worden moet ik nog bezien. Tot nu toe heb ik altijd goede ervaringen met MSI gehad. Maar de beloften van 2000FLCK heeft wel een zure nasmaak gegeven (wat denk ik eerder aan AMD te wijten is en haar Agesa chaos).
Achteraf gezien had ik gewoon bij mijn favoriete budget bord; de B450 Tomahawk max kunnen blijven.
Die doet nu trouw dienst in een HTPC ^^.
Blij dat het gedonder bij MSI wat gestabiliseerdt met bios updates dan.
Tja dat stukje karton. Ik heb dat even gedaan omdat het simpel en effectief was. De klemmen van het
reservoir zijn van EKWB en daar zaten verder geen beugels / rails bij om het aan een 12cm fan ophanging te koppelen. Ik wilde dat gedeelte ook afsluiten van de rest i.v.m. de luchtstroming.
Het liefst had ik zoiets als bij de Fractal S2 / Meshify S2 gedaan is.
Sleuven waar je van alles op kunt schroeven i.p.v. een frame voor 3x 12cm fan's.
Wanneer ik klaar ben met de rest en geen andere kast neem, dan komt hier een mooi stukje zwart gespoten aluminium of mdf. Voor nu werkt dit prima :P
DIY soul

[...]
Hmm dat wit uitslaan / dof worden van het plexiglas had ik vroeger ook toen ik nog transparante pvc slangen van EKWB en EK cyrofuel (concentraat) gebruikte. Even in een sopje doen was toen voldoende om het weer helder te krijgen.
Achteraf gezien blijkt de cyrofuel ook enorme troep te zijn. Het geleid als de pest (bescherming berust op het opofferen van een anode in het koelmiddel) en vergeelt al het plexiglas op den duur.
Na verloop van tijd is er ook cryofuel uit de slang gezweten, daar waar het in contact was met de backplate van de 1080TI (die kon aardig heet worden). Het was in ieder geval een vreemde gewaarwording om plotseling een olieachtig laagje aan te treffen.
In de 3 maanden dat ik nu Double Protect i.c.m. de Tygon norprene slang gebruik, is alles nog zo helder als tijdens de installatie.
Valt nu opzich wel mee. Moet ook gewoon mezelf een reden aanpraten om een mooier reservoir te kopen....
Ik heb gekeken naar de Watercool Heatkiller reservoir en het lijkt er wel op dat het goed moet gaan.
De D5 o-ring heeft namelijk dezelfde afmeting als Aquacomputer.
https://shop.watercool.de...-Parts-O-Ring-for-D5-pump
Het is alleen slecht te zien hoe de volute van binnen eruit ziet.
Waar het voornamelijk om gaat is dat de impeller vrij kan bewegen zonder ergens tegenaan te komen.
Zodra het aanloopt en gaat schranken kan het snel voorbij zijn op een hoog toerental.

In het verleden waren er ook DDC tops, die teveel druk gaven op de impeller.
Het lager bestaat bij een DDC en D5 uit een keramisch bal waar de impeller met een blokje grafiet over glijdt. Door die te hoge druk, sleet het grafiet lager zo hard, dat de impeller al na een paar maanden op was.
Maar ik denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken. Als een D5 past en de VPP755 nergens tegenaan loopt, dan is de kans klein dat dit zal voorkomen. Beide pompen zijn sowieso gedimensioneerd voor doorvoer en niet zozeer druk.

Hier zijn aardige foto's te vinden van beide pompen:
https://www.xtremerigs.ne...pumpe-vpp755-pump-review/

Het grootste verschil is dat de kraag van het pomphuis bij de VPP755 ietjes hoger is en dat de inlaat een fractie breder is. Je zal dus even moeten kijken of de inlaat van de impeller nergens tegenaan komt.

De Aquacomputer ultitop D5 ziet er zo uit van binnen:
https://www.techpowerup.c...r-ultitop-d5-mirror-black
Dank voor de links, Ik had deze zelf ook al gevonden. Ga het gokje wel wagen en dan even goed teste voordat ik het allemaal inbouw. Mocht het niet compatible zijn dan ga ik voor een Aquacomputer Next D5 met dat onderstuk. Lijkt een solide optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Durfde het toch niet aan haha. Heb dan ook een andere Alphacool besteld met glazen tube. Ik had geen inlaat buisje in de bovenkant voor mijn huidige res. Wat het lawaaierig maakt als ik de top als inlaat gebruik, omdat het water dan letterlijk in de buis valt. Reden hiervoor was dat ik gewoon een 250mm plexi tube had besteld van alphacool om de 150mm te vervangen en deze de top buis niet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDG-jjusd9UfYUp1Ogc5qr2xQW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6F1LQEKBLIvzSOiR1UZQfVBf.png?f=user_large

Deze is niet zo strak als de Heatkiller. Wel iets groter volgens mij. Belangrijkste is dat hij 100% compatible is en ik kan de top gebruiken als inlet wat ook weer iets strakker oogt. (Bedenkende dat mijn glas paneel zo donker is dat ik er toch niks van zie :+ :+ :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat is ook een mooie pomp/res combi. Ik wist niet dat Alphacool ook zoiets in glasvorm had.
Ik had trouwens wel een excuus/reden voor je kunnen geven:
Een extra pomp/res voor het schoonspoelen en testen van nieuwe onderdelen ;)
O.a. op rare reacties/aanslag etc.

Zelf overweeg ik nog op een overstap naar een pomp/res combi. Dat geeft meestal iets meer doorvoer en het scheelt een paar fittingen.
De voornaamste reden om het nog los te houden is dat de pomp nu vrijwel volledig ontkoppelt is.
Het rust bij mij op een zachte spons aan de onderkant en is door de Norprene slang niet hard gekoppeld aan het reservoir.

De Waterkool Heatkiller reservoir is erg mooi, maar heeft een harde koppeling/montage op de wand of fan bracket. Hoe stil / trillingsarm een pomp ook is, de kans op resonantie(s) of dat de kast als klankpaneel gaat werken is erg groot.
Aquacomputer Ultitube is ook van glas en heeft o.a rubberen ophangpunten voor wandmontage.
Maar ik heb er geen vertrouwen in dat het lekker gaat zitten i.v.m. het gewicht.

Wat testen betreft ben ik nog een paar extra metingen aan het doen. O.a. ook met 326W ppt.
Die komen er nog later aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 10:48

Skyline GT-R

RB26DETT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:13:
Dat is ook een mooie pomp/res combi. Ik wist niet dat Alphacool ook zoiets in glasvorm had.
Ik had trouwens wel een excuus/reden voor je kunnen geven:
Een extra pomp/res voor het schoonspoelen en testen van nieuwe onderdelen ;)
O.a. op rare reacties/aanslag etc.

Zelf overweeg ik nog op een overstap naar een pomp/res combi. Dat geeft meestal iets meer doorvoer en het scheelt een paar fittingen.
De voornaamste reden om het nog los te houden is dat de pomp nu vrijwel volledig ontkoppelt is.
Het rust bij mij op een zachte spons aan de onderkant en is door de Norprene slang niet hard gekoppeld aan het reservoir.

De Waterkool Heatkiller reservoir is erg mooi, maar heeft een harde koppeling/montage op de wand of fan bracket. Hoe stil / trillingsarm een pomp ook is, de kans op resonantie(s) of dat de kast als klankpaneel gaat werken is erg groot.
Aquacomputer Ultitube is ook van glas en heeft o.a rubberen ophangpunten voor wandmontage.
Maar ik heb er geen vertrouwen in dat het lekker gaat zitten i.v.m. het gewicht.

Wat testen betreft ben ik nog een paar extra metingen aan het doen. O.a. ook met 326W ppt.
Die komen er nog later aan.
Back on topic:
Ben heel benieuwd naar wat rauwe 325W resultaten. Sinds ik over ben gegaan op KPx is mijn hotspot temp rond de 71-72c met uitschieters tot 80c tijdens langdurige gaming sessies Waarbij core temp zo'n 20c lager is rond de 51-53c. 28-30c ambient. Dit verschil was wat lager voorheen met LM. 6800XT op 225W was zo'n 45-50c core en 60-64c max hotspot. Wat ik interessant vind is dat ik door meer radiatoren en fan flow ik de temps op 325W PPT niet echt lager krijg. Ik denk dat de bottleneck dan ook bij het GPU block ligt voornamelijk. De kanalen zijn niet echt nauw te noemen voor dit EK blok. Ben erg benieuwd wat jij ervaart op 325W PPT (Deze 325W PPT komt voor uit MPT op 284W PPT + 15% in Wattman).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUN1mvNUcZkd7--Mo_6V9e4D9rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5QbwMWNNG5gR3vPY9hRSYkV.jpg?f=fotoalbum_large

20c verschil tussen core en hotspot is zo'n beetje de norm.

Benieuwd waarom meer rads en fans geen lagere temps opleveren en waar dan nu de bottleneck ligt betreft temp levels. Uiteraard snap ik dat meer rads surface en fan flow een stabielere water temp opleveren tijdens lange gaming sessies. De water temp zal minder ver oplopen maar er is ook een duidelijk hogere algemene temp zichtbaar. Ik denk dat dit niet alleen door de stap van LM naar KPx komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 25-06-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 10:48

Skyline GT-R

RB26DETT

Je temps lijken me niet verkeerd. Ik heb zelf een XFX RX 6900 XT Zero WB kaart, die standaard met EKWB waterblok komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg3WoYnLFSYtER3nxwOzBlV6RZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzz7o2p6vPLRLeVuUS6b1LsP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik haal zeer vergelijkbare temps. Dit in een tijdelijke loop op een open bench met 1 alphacool 360 ST30 rad en 3x Corsair ML120 fans op full speed (2400rpm, ja dat maakt veel herrie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIhQJTh9OxDW_cXlL2AVzOfmqsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OaJB9BOy2mWSdRWMN3yGs9G.jpg?f=fotoalbum_large

Het inbouwen van dit alles in een Corsair 5000D sleept allemaal wat aan jammer genoeg. Die 7000D van je ziet er ook een hele leuke optie uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Skyline GT-R
Eigenlijk wel. Ik zat te twijfelen om het daar te posten, maar dan wordt het zo onoverzichtelijk.
De onderwerpen kruisen elkaar een beetje.
In ieder geval zal ik nog mijn laatste meetresultaten posten en wat scores erbij doen ;).
Een mooie kopie met alles in één post komt dan ook in het grote waterkoelings topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:40:
Je temps lijken me niet verkeerd. Ik heb zelf een XFX RX 6900 XT Zero WB kaart, die standaard met EKWB waterblok komt.
[Afbeelding]
Ik haal zeer vergelijkbare temps. Dit in een tijdelijke loop op een open bench met 1 alphacool 360 ST30 rad en 3x Corsair ML120 fans op full speed (2400rpm, ja dat maakt veel herrie).
[Afbeelding]

Het inbouwen van dit alles in een Corsair 5000D sleept allemaal wat aan jammer genoeg. Die 7000D van je ziet er ook een hele leuke optie uit!
Deze had ik ook op het oog. Lijkt me 1 van de beste 6900XT varianten ooit uitgebracht. XTXH, hele sterke kaart layout (VRMs, condensatoren etc) en goed waterblok out of the box.

Betreft de temps. Ja Ik besef me nu dat ik me een beetje verstaar op de temps omdat ik niet goed ambient meeneem. Ambient is 28-32c nu dagelijks in het deel waar mijn PC staat. Mijn eerdere metingen zijn absoluut bij veel lagere ambient temps. 20-24c ish. Dan is het verschil natuurlijk wel te verklaren. En ben wat door mijn oude resultaten met de 6800XT aan het spitten en zie dat met LM ik ook regelmatig een core-hotspot verschil zie van 20-22c. En met de 6900XT had ik ook al 20c verschil. Ik had gewoon mijn metingen niet goed geinterpreteerd. Blijft een beetje appels met peren vergelijken omdat teveel variabelen zijn veranderd over tijd maar al met al lijken de temps heel prima. Als ik ambient zou verlagen naar waar mijn vorige metingen op zijn gedaan dan zou het zo moeten zijn dat deze setup op een hoger wattage beter of gelijk presteerd gekeken naar de meting resultaten. Gaan we misschien na de zomer uitvinden haha. Momenteel krijgt de AC redelijkerwijs het niet veel kouder dan 25c hier zonder kapot te vriezen in de AC wind haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 26-06-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

De 327W tests/benchmarks zijn er. *O*
Gisteren de hele dag in de weer geweest met meten en onderzoeken. Ik heb een paar ideeën die ik nog wil uitproberen om de koeling daarmee te verbeteren, maar dat is meer materiaal voor het grote waterkoeling topic. Het moraal van het verhaal is dat met de 5000D en zorgvuldig selecteren van onderdelen, 350W (cpu + gpu) nog redelijk te koelen is (zij het kantje boord of met veel herrie).

Ik zal het hier dus wat meer beknopt houden en heb ook enkele resultaten met het voorgaande Aquacomputer blok erbij gedaan (stonden al in de post met de meetresultaten, maar dit is wat overzichtelijker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REIVFDHupwn6JVaRRsaA0d2JG2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8MQOERqeDqRGFjBqtGsRtR3.png?f=user_large

Met 327W en de NH-A12x25 fan's op 1550rpm, behaal ik een delta lucht-water van 8°C.
Dat is toch behoorlijk goed, gezien de minipini formaat van de 20.5mm dunne rad's :).
Met een Scythe Kaze flex 1200rpm fan achterop, die de kast in blaast, is het nog een goede graad of meer naar beneden te krijgen.

De hotspot temperatuur stijgt ook bij mij boven de 80°C met 30°C ambient en langdurige stressbelasting. Het is geen reden tot zorg dus.
De edge-hotspot delta, is ook afhankelijk van de temperatuur cq. vermogen. Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de delta zal zijn. Een betere vergelijking is misschien de verhouding tussen edge/hotspot i.p.v. het verschil om te bepalen of het in orde is. Met de luchtkoeler zag ik delta's variëren tussen de 21°C - 30°C.
Ook hier is het probleem, net als bij Ryzen, dat de warmte op een gegeven moment niet goed (genoeg) afgevoerd kan worden. Meer vermogen erin stoppen, geresulteerd dan relatief in hogere interne chip temperaturen. Daar valt helaas niet veel aan te doen met het koelsysteem, behalve dan daarmee het onderste uit de kan proberen te halen.

Een paar benchmarks, met precies dezelfde instellingen als @Cidious:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTw9ZqACeNbG5yF8r4z7mnDGdEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xKE9dF963Wj0r4TqkbIdsPJa.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US12ebGnufwXknw3iwANIq6-WyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tjwTaHsFXtVLPpMqCWi0J3wk.png?f=user_large

Geen idee of het ook stabiel is, maar dat ik boven de 2500MHz zie, geeft mij een goed gevoel. Ik dacht dat mijn kaart geen overklokker was omdat undervolten niet zo lekker werkte.

De GPU blokken van Aquacomputer en TechN presteren beide vrijwel hetzelfde.
Aquacomputer heeft globaal gezien een fractie betere gpu-die temperaturen (gemiddeld iets van 0.5°C wanneer ik alle metingen bekijk), maar zo klein dat het binnen de foutmarge of montagemarge past.
De geheugenchip temperaturen en vrm temperaturen zijn een stuk beter, maar de verschillen zijn niet relevant om daar over te twisten. Zelfs met 327W is de delta vrms-water iets van 32°C met de TechN.
Frappant is wel dat van beide blokken, de edg-hotspot delta en edge-water delta na een paar weken wat slechter worden.

Met de TechN blok had ik de 1e keer ook een hele slechte passing doordat de Arctic APT2560 thermal pads niet goed wilden samendrukken. En dat terwijl ik alles volgens handleiding heb gedaan.
Na het weghalen van de pads voor de spoelen, waren de temperaturen wel binnen de verwachten.
Maar het zit mij niet lekker dat ik de schroeven daarvoor tot de bodem moet aandraaien.
Ik heb daarom Alphacool Rise pads besteld, die heel zacht beloven te zijn.
A.s week zal ik dus proberen om de ombouw te doen en nieuwe metingen te posten.

Aangezien op internet geen foto's zijn van het interne werk van de TechN blok bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIdhOZzH-cjvCfyFhaLYRZfAslk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UogoULAhrynBmJxeArlATLYJ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s_du6u9C3i3BfZiRtO_40ZzPUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rqedJONlG441auVTRoocmb7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo_xNCRE7lReruYjGuyYYR9d5FM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TYVTSijVQRf1WQI8JkhNttU.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WyriJ7WdX7LTbCxInUxrBUMj9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teT2JKaESzF57vhYOkbZIloW.jpg?f=fotoalbum_medium
Qua restrictie is het een stuk beter dan het Aquacomputer blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:25:
De 327W tests/benchmarks zijn er. *O*
Gisteren de hele dag in de weer geweest met meten en onderzoeken. Ik heb een paar ideeën die ik nog wil uitproberen om de koeling daarmee te verbeteren, maar dat is meer materiaal voor het grote waterkoeling topic. Het moraal van het verhaal is dat met de 5000D en zorgvuldig selecteren van onderdelen, 350W (cpu + gpu) nog redelijk te koelen is (zij het kantje boord of met veel herrie).

Ik zal het hier dus wat meer beknopt houden en heb ook enkele resultaten met het voorgaande Aquacomputer blok erbij gedaan (stonden al in de post met de meetresultaten, maar dit is wat overzichtelijker):

[Afbeelding]

Met 327W en de NH-A12x25 fan's op 1550rpm, behaal ik een delta lucht-water van 8°C.
Dat is toch behoorlijk goed, gezien de minipini formaat van de 20.5mm dunne rad's :).
Met een Scythe Kaze flex 1200rpm fan achterop, die de kast in blaast, is het nog een goede graad of meer naar beneden te krijgen.

De hotspot temperatuur stijgt ook bij mij boven de 80°C met 30°C ambient en langdurige stressbelasting. Het is geen reden tot zorg dus.
De edge-hotspot delta, is ook afhankelijk van de temperatuur cq. vermogen. Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de delta zal zijn. Een betere vergelijking is misschien de verhouding tussen edge/hotspot i.p.v. het verschil om te bepalen of het in orde is. Met de luchtkoeler zag ik delta's variëren tussen de 21°C - 30°C.
Ook hier is het probleem, net als bij Ryzen, dat de warmte op een gegeven moment niet goed (genoeg) afgevoerd kan worden. Meer vermogen erin stoppen, geresulteerd dan relatief in hogere interne chip temperaturen. Daar valt helaas niet veel aan te doen met het koelsysteem, behalve dan daarmee het onderste uit de kan proberen te halen.

Een paar benchmarks, met precies dezelfde instellingen als @Cidious:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geen idee of het ook stabiel is, maar dat ik boven de 2500MHz zie, geeft mij een goed gevoel. Ik dacht dat mijn kaart geen overklokker was omdat undervolten niet zo lekker werkte.

De GPU blokken van Aquacomputer en TechN presteren beide vrijwel hetzelfde.
Aquacomputer heeft globaal gezien een fractie betere gpu-die temperaturen (gemiddeld iets van 0.5°C wanneer ik alle metingen bekijk), maar zo klein dat het binnen de foutmarge of montagemarge past.
De geheugenchip temperaturen en vrm temperaturen zijn een stuk beter, maar de verschillen zijn niet relevant om daar over te twisten. Zelfs met 327W is de delta vrms-water iets van 32°C met de TechN.
Frappant is wel dat van beide blokken, de edg-hotspot delta en edge-water delta na een paar weken wat slechter worden.

Met de TechN blok had ik de 1e keer ook een hele slechte passing doordat de Arctic APT2560 thermal pads niet goed wilden samendrukken. En dat terwijl ik alles volgens handleiding heb gedaan.
Na het weghalen van de pads voor de spoelen, waren de temperaturen wel binnen de verwachten.
Maar het zit mij niet lekker dat ik de schroeven daarvoor tot de bodem moet aandraaien.
Ik heb daarom Alphacool Rise pads besteld, die heel zacht beloven te zijn.
A.s week zal ik dus proberen om de ombouw te doen en nieuwe metingen te posten.

Aangezien op internet geen foto's zijn van het interne werk van de TechN blok bij deze:

Qua restrictie is het een stuk beter dan het Aquacomputer blok.
Kan me goed vinden in je resultaten. Lijkt allemaal heel erg mooi in lijn te liggen met de mijne. Goed te verklaren allemaal. Time Spy score ook praktisch gezien identiek (Dit is geen heftige OC, gewoon dagelijkse settings). Jouw resultaten hier komen heel erg overeen met mijn Define 7 resultaten waar ik iets minder optimale rad warmte wisseling had door te weinig fan flow bij te dikke rads. Zal beetje vergelijkbaar zijn met jouw dunnere rads. aangezien het oppervlak bijna hetzelfde was in die kast en met jouw setup vergeleken.

Wat geeft jouw 6900XT als AutoOC waarde? Mijn geeft 2589. Ik kon er 1 op de kop tikken met 2599. Dit is een 10mhz hogere bin bij zelfde voltage en heeft fabrieks af iets strakkere voltage curve. Gaat om marges maar ja als je max scores wil halen dan is dit wel iets om op te letten haha.

Betreft hotspot oplopen na een paar weken. Wat voor thermal paste? Ben ik even vergeten. Merkte zelf dat Kryonaut heel erg snel uitdroogd en zijn prestaties verliest. Ben daar zelf dan ook gewoon vanaf gestapt. Noctua NT-H1 en NT-H2 zijn dan iets vergevings gezinder en drogen niet zo snel uit. Maar KPx is veruit mijn favoriet. Heb 1 keer die Kryonaut Extreme rotzooi gebruikt. Daarmee trek je gewoon de CPU uit de socket zelfs met draaien en truukjes om het zaakje lost te krijgen. KPx heeft dit probleem niet en dezelfde prestaties. Met KPx trek ik nooit de CPU uit de socket bij het verwijderen van het koelblok. Ik vind dit toch wel echt een plus. Koelprestaties voor CPU (3600, 3800X, 5800X en 5900X) zijn allemaal identiek tussen bovengenoemde pastas. Heb het verschil niet kunnen meten op GPU dies. Ben wel zeer tevreden over hoe de KPx nu presteert tegenover LM.

Heb de ambient temp to 25c weten te laten vallen. Beetje meer mv van de target voltage afgehaald, de rest van alle instellingen hetzelfde (284W PPT +15% ect) en hier een enkele TimeSpy run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGCs8ncXs2o2fe3V9cVw028wDzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOOH2NzOXTGaGRF6Q9P0fogd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52S7WiGNa2Fzxi8fOIi8vRYCHgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vdHEJWVmaN4OXMCV47X1Vli.png?f=fotoalbum_large

47c - 70c

Ik kan hiermee niet gamen. Ik had op 1110mv een soft driver crash na een paar uur ARK Survival Evolved. Dit is een duidelijk indicatie op net iets te weinig voltage. Als er veel te weinig voltage is, dan krijg je een hard reset of hard driver crash. Als je op het randje hangt dan is het vaak een melding in Wattman dat de drivers zich gereset hebben maar alle instellingen zijn dan nog intact. voltage verhoogt naar 1115mv en toen geen crashes meer gehad voor uren. 1110mv was 100% stabiel voorheen met LM en met lager ambient temps. Zo zie je maar dat hogere temps wel degelijk meer voltage vereisen voor stabiliteit. En hogere voltages leiden uiteraard tot hogere temps haha.

Anyway. Voor hartje zomer zal ik 1115mv draaien. Een enkele TimeSpy run als hierboven waar de hotspot temp amper 70c aan tikt gaat makkelijk op 1100mv en heb ik zelfs al op 1080mv weten te draaien. (Wattman settings. Niet daadwerkelijke voltage)

[ Voor 13% gewijzigd door Cidious op 26-06-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Mijn fabrieks max klokinstelling is 2479MHz. Maar die klok haalde ik met de stock PPT van 255W nooit.
Het is wel een kaart van vorig jaar mei, dus toen was er nog grote schaarste en de algehele chipkwaliteit wat lager.
De Timespy score van 22243 is vrijwel zeker niet stabiel.
Met een PPT van 255W heb ik namelijk minimaal 1140mV target nodig.
Het echte voltage zit daarbij rond de 1.02V-1.03Vcore.
Maar dat ik met meer vermogen dus toch lager kan terwijl de klok omhoog gaat, wil zeggen dat het niet puur afhankelijk van de spanning is.
De 6900XT is vooral power limited.

De gebruikte koelpasta heb ik al genoemd, die staat het overzicht van de metingen ;).
Maar dat het wat minder wordt na verloop van tijd had ik wel verwacht, alleen niet zo snel.
Toen ik van blok verwisselde zag alles er ook nog prima uit, niet uitgedroogd, overal mooi egaal verspreid en goed vastgezogen.
De Gelid GC extreme is ook een dikke pasta, dus zal niet snel uitlopen door het pump-out effect.
Aan de andere kant heb ik de temperatuur ook vaak flink laten oplopen en dalen, dus wie weet heb ik het proces versnelt door het koelingsonderzoek.
Het liefst had ik trouwens mijn oude en vertrouwde Arctic MX-2 pasta willen gebruiken, maar dat is te dun voor een GPU met direct die koeling.
Hoe is de smeerbaarheid en viscociteit van de KPx eigenlijk? Trekt deze snel draden?
Kryonaut was echt een ramp om aan te brengen en Gelid GC extreme is ook niet veel beter wat dat betreft :-( .

Ik heb trouwens nog een paar benchmarks gedraaid om grofweg te kijken hoeveel de prestaties met het vermogen schalen. AMD staat er ook om bekend dat de prestaties beter worden na verloop van tijd, de zogenaamde AMD finewine technologie™ ^^.
Alleen het vermogen is aangepast en waar nodig de max klok limiet.
De voltagecurve en het geheugen is verder ongemoeid gelaten.
Adrenaline driver versieTimespy GPU scoreTimespy4k GPU scorePortRoyal GPU scoreTimespy max Vcore (V)PPT (W)Boardpower ca. (W)
21.10.219648 (-3%)9384 (-3.4%)9706 (-3.9%)0.976229 (-10.2%)275
21.10.220253 (0%)9714 (0%)10101 (0%)1.021255 (0%)300
21.10.221037 (+3.9%)10053 (+3.5%)10309 (+2.1%)1.08293 (+14.9%)350
21.10.221521 (+6.3%)10301 (+6%)10537 (+4.3%)1.122327 (+28.2%)400

Dat heeft mij toch weer wat bedenkingen gegeven. Voor +28% vermogen, krijg je maar +6% extra prestatie.
In termen van FPS is het dan niet echt beduidend, wanneer je uitgaat van 100fps met een 3440x1440 UW.
Met 60fps, zou het dan iets van 4fps winst geven. Dat zet geen zoden aan de dijk, maar kost wel een berg vermogen en koeling.
De verleiding is erg groot om het powerbudget zelfs terug te schroeven richting meer effcientie.
Met ca. 275W boardpower lever je nauwelijks in (die 4fps boeit mij echt niet met 100Hz freesync aan).
Een beetje UV erbij en je zit weer op stock prestaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:14
CMT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:39:

Dat heeft mij toch weer wat bedenkingen gegeven. Voor +28% vermogen, krijg je maar +6% extra prestatie.
In termen van FPS is het dan niet echt beduidend, wanneer je uitgaat van 100fps met een 3440x1440 UW.
Met 60fps, zou het dan iets van 4fps winst geven. Dat zet geen zoden aan de dijk, maar kost wel een berg vermogen en koeling.
De verleiding is erg groot om het powerbudget zelfs terug te schroeven richting meer effcientie.
Met ca. 275W boardpower lever je nauwelijks in (die 4fps boeit mij echt niet met 100Hz freesync aan).
En daarom draai ik mijn 6900XT tussen de 1850 en 1950 mhz in AMD software. (loopt dus constant op 1950 mhz) In TimeSpy piekt de kaart op 180watt en de hotspot temp wordt 70 graden met de fans op 900 RPM. :P Voltage staat op 1150mv. mem op stock.

Hiermee haal ik een score van 17 763 die gelijk staat aan een 3080 als ik laatst de review lees van de Noctua 3080 hier op Tweakers. Alleen ik heb geen 340wattt nodig. 8)

Heerlijk stil, koel genoeg en de prestaties zijn voor mij meer dan prima.

[ Voor 53% gewijzigd door CarJunkyXL op 27-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Is dat geen firestrike score?
Ik heb uit ongeloof een benchmark gedaan en haal met jouw target instellingen, maar 15609 gpu score in Timespy.

Het vermogen is inderdaad iets van 180W alleen is dat slechts de PPT waarde.
Als je wilt vergelijken met een Nivida kaart, dan moet je er grofweg +20% erbij doen om een benadering te krijgen van het Total Board Power (werkelijk verbruik van de hele kaart).
Dus iets van 220W. Nog steeds erg knap hoor ^^.

Edit:
Ik ben ook een miep zeg, was vergeten de 'Frame rate target control' uit te zetten |:( .
De score is nu 17820 bij 185W ppt.

[ Voor 13% gewijzigd door CMT op 27-06-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:39:
Mijn fabrieks max klokinstelling is 2479MHz. Maar die klok haalde ik met de stock PPT van 255W nooit.
Het is wel een kaart van vorig jaar mei, dus toen was er nog grote schaarste en de algehele chipkwaliteit wat lager.
De Timespy score van 22243 is vrijwel zeker niet stabiel.
Met een PPT van 255W heb ik namelijk minimaal 1140mV target nodig.
Het echte voltage zit daarbij rond de 1.02V-1.03Vcore.
Maar dat ik met meer vermogen dus toch lager kan terwijl de klok omhoog gaat, wil zeggen dat het niet puur afhankelijk van de spanning is.
De 6900XT is vooral power limited.

De gebruikte koelpasta heb ik al genoemd, die staat het overzicht van de metingen ;).
Maar dat het wat minder wordt na verloop van tijd had ik wel verwacht, alleen niet zo snel.
Toen ik van blok verwisselde zag alles er ook nog prima uit, niet uitgedroogd, overal mooi egaal verspreid en goed vastgezogen.
De Gelid GC extreme is ook een dikke pasta, dus zal niet snel uitlopen door het pump-out effect.
Aan de andere kant heb ik de temperatuur ook vaak flink laten oplopen en dalen, dus wie weet heb ik het proces versnelt door het koelingsonderzoek.
Het liefst had ik trouwens mijn oude en vertrouwde Arctic MX-2 pasta willen gebruiken, maar dat is te dun voor een GPU met direct die koeling.
Hoe is de smeerbaarheid en viscociteit van de KPx eigenlijk? Trekt deze snel draden?
Kryonaut was echt een ramp om aan te brengen en Gelid GC extreme is ook niet veel beter wat dat betreft :-( .

Ik heb trouwens nog een paar benchmarks gedraaid om grofweg te kijken hoeveel de prestaties met het vermogen schalen. AMD staat er ook om bekend dat de prestaties beter worden na verloop van tijd, de zogenaamde AMD finewine technologie™ ^^.
Alleen het vermogen is aangepast en waar nodig de max klok limiet.
De voltagecurve en het geheugen is verder ongemoeid gelaten.
Adrenaline driver versieTimespy GPU scoreTimespy4k GPU scorePortRoyal GPU scoreTimespy max Vcore (V)PPT (W)Boardpower ca. (W)
21.10.219648 (-3%)9384 (-3.4%)9706 (-3.9%)0.976229 (-10.2%)275
21.10.220253 (0%)9714 (0%)10101 (0%)1.021255 (0%)300
21.10.221037 (+3.9%)10053 (+3.5%)10309 (+2.1%)1.08293 (+14.9%)350
21.10.221521 (+6.3%)10301 (+6%)10537 (+4.3%)1.122327 (+28.2%)400

Betreft dat je weinig meer wint boven een bepaald wattage is heel erg waar met RDNA2. Na 225W blijft er weinig over kwa effcientie. Als je het nuchter bekijkt zoals jij hierboven beredeneerd dan slaat het nergens op om de 6900XT boven de 255W te laten lopen. HOWEVER. Als ik bijvoorbeeld Star Citizen draai of ARK dan maakt het een verschil van lage 50FPS of hoge 60FPS in bepaalde omgevingen. En dat voel je dan weer wel. Heb je dat echt nodig? NEE. Doe ik het op 325W omdat het kan? Ja. Mis ik mijn 6800XT op 225W? JA! Haha.

Alles boven de stock PPT is een beetje onzin vanuit een efficientie perspectief.

Betrett jouw kaart. 2479MHz is wat Wattman als auto OC geeft? Dat is heel vreemd laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16KH0felxKxWNAjUxZ-OPWoW9h8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z93v5WCule6Y99xEzD0nmmHH.png?f=user_large

Dit is wat de mijne geeft. Ik denk dat zelfs mijn 6800XT een hogere AutoOC had. Dat zou betekenen dat je een enorm lage bin hebt. En misschien ook de moeizame undervolts verklaren. Ik heb zojuist met lagere ambient (25c) 3 uur gegamed op 1100mv. Dezelfde settings als van de TimeSpy score hierboven. 2599Mhz target 325W PPT etc.

Betreft de target frequentie. Deze is niet zo gevoelig als target voltage al zijn ze wel verbonden. Power limiet zal altijd #1 zijn.

KPx smeert heel fijn. All round gewoon de betere pasta dan Kryonaut of Noctua. Heb niet veel ander spul gebruikt recentelijk. Voornamelijk deze 3. Kan me herinneren dat ik vroeger ook Arctic Silver 5 gebruikte. Kan me niet veel andere pasta's herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Eeeh ik dacht dat de max target klok de indicatie was voor de bin kwaliteit :o. !
Ik heb voor het eerst in mijn leven op de auto-oc knop gedrukt en krijg een bericht dat dat klok naar 2549MHz is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:28:
Eeeh ik dacht dat de max target klok de indicatie was voor de bin kwaliteit :o. !
Ik heb voor het eerst in mijn leven op de auto-oc knop gedrukt en krijg een bericht dat dat klok naar 2549MHz is gezet.
Dat klinkt heel wat meer in lijn met jouw resultaten. 2549MHz verklaart jouw moeilijkheden met undervolten. Blijft natuurlijk koffiedik kijken maar het is algemeen geaccepteerd dat dit getal voor de bin staat. Dit was ook al zo voor de RX580 bijvoorbeeld en waarschijnlijk daarvoor. Ik had een hele fijne gebinde RX580 als backup kaart en die had ook een hele hoge AutoOC en kon heel lage voltages draaien bij hoge kloks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:30
Heb nu ongeveer een jaartje mijn 6800 xt midnight edition en deze maakt al een tijdje wanneer de fans beginnen van uit stilstand te draaien een heel kort ratel als ze eenmaal draaien hoor je niks meer. Hebben meer mensen hier last van na een jaar met de amd koeler? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier een rma van te maken want heb niks anders liggen die het over kan nemen. Hoelang heb je garantie bij amd? 2 jaar?

Edit: ben eventueel bereid om de fans op eigen kosten en zelf te vervangen maar kom deze nergens tegen :(

[ Voor 11% gewijzigd door Sokucho op 02-07-2022 11:51 ]

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 20:02
Cidious schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Betreft dat je weinig meer wint boven een bepaald wattage is heel erg waar met RDNA2. Na 225W blijft er weinig over kwa effcientie. Als je het nuchter bekijkt zoals jij hierboven beredeneerd dan slaat het nergens op om de 6900XT boven de 255W te laten lopen. HOWEVER. Als ik bijvoorbeeld Star Citizen draai of ARK dan maakt het een verschil van lage 50FPS of hoge 60FPS in bepaalde omgevingen. En dat voel je dan weer wel. Heb je dat echt nodig? NEE. Doe ik het op 325W omdat het kan? Ja. Mis ik mijn 6800XT op 225W? JA! Haha.

Alles boven de stock PPT is een beetje onzin vanuit een efficientie perspectief.

Betrett jouw kaart. 2479MHz is wat Wattman als auto OC geeft? Dat is heel vreemd laag.

[Afbeelding]

Dit is wat de mijne geeft. Ik denk dat zelfs mijn 6800XT een hogere AutoOC had. Dat zou betekenen dat je een enorm lage bin hebt. En misschien ook de moeizame undervolts verklaren. Ik heb zojuist met lagere ambient (25c) 3 uur gegamed op 1100mv. Dezelfde settings als van de TimeSpy score hierboven. 2599Mhz target 325W PPT etc.

Betreft de target frequentie. Deze is niet zo gevoelig als target voltage al zijn ze wel verbonden. Power limiet zal altijd #1 zijn.

KPx smeert heel fijn. All round gewoon de betere pasta dan Kryonaut of Noctua. Heb niet veel ander spul gebruikt recentelijk. Voornamelijk deze 3. Kan me herinneren dat ik vroeger ook Arctic Silver 5 gebruikte. Kan me niet veel andere pasta's herinneren.
Waar kan je kp kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Sokucho schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:39:
Heb nu ongeveer een jaartje mijn 6800 xt midnight edition en deze maakt al een tijdje wanneer de fans beginnen van uit stilstand te draaien een heel kort ratel als ze eenmaal draaien hoor je niks meer. Hebben meer mensen hier last van na een jaar met de amd koeler? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier een rma van te maken want heb niks anders liggen die het over kan nemen. Hoelang heb je garantie bij amd? 2 jaar?

Edit: ben eventueel bereid om de fans op eigen kosten en zelf te vervangen maar kom deze nergens tegen :(
Al gekeken of de Delta fan's nergens tegen aan lopen?
Treed de ratel alleen bij een bepaald toerental op?
Anders zou je eventueel de probleem fan(s) kunnen lokaliseren en deze voorzien van een beetje nieuwe (naai)machine olie.
Het lager is vaak verzegeld met de sticker aan de achterkant.
Wanneer je deze eraf haalt kan je het lager met een paar drupjes olie opnieuw smeren.
Daarna weer afplakken met zelfklevende folie o.i.d.

Deze Delta fan's maken gebruik van een soort verbeterde sleeve lager. Sleeve lagers staan erom bekend dat ze bijgeluiden kunnen produceren wanneer iets droog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:30
CMT schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Al gekeken of de Delta fan's nergens tegen aan lopen?
Treed de ratel alleen bij een bepaald toerental op?
Anders zou je eventueel de probleem fan(s) kunnen lokaliseren en deze voorzien van een beetje nieuwe (naai)machine olie.
Het lager is vaak verzegeld met de sticker aan de achterkant.
Wanneer je deze eraf haalt kan je het lager met een paar drupjes olie opnieuw smeren.
Daarna weer afplakken met zelfklevende folie o.i.d.

Deze Delta fan's maken gebruik van een soort verbeterde sleeve lager. Sleeve lagers staan erom bekend dat ze bijgeluiden kunnen produceren wanneer iets droog loopt.
Kaart er uit gehaald fans gedemonteerd niets gezien. Straks eens even een stickertje er af halen. Bedankt voor de tip :*)

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Graag gedaan ^^, ik hoop dat het probleem daarmee oplost.
Om het weer goed af te plakken is aluminium tape het beste lijkt mij. Dan weet je zeker dat er geen olie uit kan lekken/verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Cidious schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Dat klinkt heel wat meer in lijn met jouw resultaten. 2549MHz verklaart jouw moeilijkheden met undervolten. Blijft natuurlijk koffiedik kijken maar het is algemeen geaccepteerd dat dit getal voor de bin staat. Dit was ook al zo voor de RX580 bijvoorbeeld en waarschijnlijk daarvoor. Ik had een hele fijne gebinde RX580 als backup kaart en die had ook een hele hoge AutoOC en kon heel lage voltages draaien bij hoge kloks.
Hoi. Vraagje. Heb jij toevallig een tube kingpin liggen die ik van je kan overkopen? Kan het alleen via Amazon.com kopen. Groetjes Merwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Swizzler24 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Hoi. Vraagje. Heb jij toevallig een tube kingpin liggen die ik van je kan overkopen? Kan het alleen via Amazon.com kopen. Groetjes Merwin
KingPin KPx koop ik hier op Taobao (ik woon nog steeds in China momenteel). Is een import product hier ook. Als ze het op Amazon verkopen, is daar iets loos mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:29
Swizzler24 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Hier is de officiële reseller
https://kingpincoolingeuropesupplies.com/collections/all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Cidious schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:12:
[...]

KingPin KPx koop ik hier op Taobao (ik woon nog steeds in China momenteel). Is een import product hier ook. Als ze het op Amazon verkopen, is daar iets loos mee?
18 euro verzendkosten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Voor degene die het interessant vindt.
Hier is een fraaie post met een directe vergelijking tussen de RDNA2, Turing & Pascal hardware encoders en een x264 software encoder. :9

https://chipsandcheese.co...coders-how-good-are-they/

Voor streaming valt de keuze overduidelijk op software x264 of Nvidia, maar met genoeg bandbreedte valt er nog aardig wat te compenseren met een RDNA2 kaart (kost dan ca. 2 - 2.5Mbps extra).
Wat mij toch een beetje verbaast heeft is dat het voor puur opname (waarbij een kwaliteitstarget wordt gehanteerd i.p.v. bitrate target) de verschillen een stuk minder zijn en boven 30-40Mbps haast verwaarloosbaar.
Dit terwijl Nvidia al een hele tijd aan haar encoders gesleuteld heeft.
Ik hoop dat RDNA3 ook op dit vlak veel zal verbeteren, maar petje af dat een 3e generatie van AMD in sommigen gevallen een 6e generatie encoder van Nvidia kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:43

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb nu een 3080ti als vervanger voor de 6900xt maar moet zeggen dat de 6900xt idd qua RAW performance krachtiger is. Scheelt ruim 2000 punten op timespy.

Ik dacht dat de stock koeler al vrij netjes was bij mijn 6800xt maar aftermarket scheelt soms nog best veel. Mijn stock 6800xt haalde ruim 72 graden op het geheugen, de Aftermarket XFX 6900xt slechts 52!

De 6900xt nu in de verkoop gezet, maar zeker niet omdat hij tekort schiet. Ik ben echt nog steeds onder de indruk van wat AMD voor een inhaalslag gemaakt heeft. Nvidia moet nu echt weer aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:18

OMD

Tweakriez schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:42:
Ik heb nu een 3080ti als vervanger voor de 6900xt maar moet zeggen dat de 6900xt idd qua RAW performance krachtiger is. Scheelt ruim 2000 punten op timespy.

Ik dacht dat de stock koeler al vrij netjes was bij mijn 6800xt maar aftermarket scheelt soms nog best veel. Mijn stock 6800xt haalde ruim 72 graden op het geheugen, de Aftermarket XFX 6900xt slechts 52!

De 6900xt nu in de verkoop gezet, maar zeker niet omdat hij tekort schiet. Ik ben echt nog steeds onder de indruk van wat AMD voor een inhaalslag gemaakt heeft. Nvidia moet nu echt weer aan de bak.
Interessante keuze, waarom heb je die swap gemaakt als ik vragen mag? RayTracing?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

OMD schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Interessante keuze, waarom heb je die swap gemaakt als ik vragen mag? RayTracing?
Voornamelijk nieuwsgierigheid. Ik wissel vrij vaak van hardware. Wilde eens zien of ik raytracing nu wel wat vind (eerde boeide het me vrij weinig) en omdat ik wellicht iets van video's wil maken ter ondersteuning van mijn website. De XFX kaart is daarnaast net op het randje qua formaat en als ik eventueel weer push/pull will doen als intake kan dit daarmee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threeler
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb recent een RX 6800 XFX QICK overgenomen van iemand, ik kon het niet laten aan de prijs die geboden werd. De kaart is ontzettend groot en blijft zeer koel. Het zijn eigenlijk waterkoeling temperaturen, heel gaaf.

Los daarvan, merk ik tijdens het overclocken dat deze specifieke kaart de limiet in Adrenalin/Wattman van 2600MHz met gemak aan kan in alle stress tests. Ik heb meerdere 6800 kaarten gehad in het verleden, en die deden niet meer dan 2400/2450MHz.

Ik weet nog dat het bij OG Navi mogelijk was bij de 5600XT/5700/5700XT om via Red Bios Editor en MPT een hogere max clock in te stellen via een bios flash. Weet iemand of zo'n truc ook mogelijk is bij de 6800?

De XFX 6800 biedt dual bios, dus ik ben zeker ook bereid om iets te flashen. De kaart komt bij 2600MHz slechts een paar procent tekort vergeleken met de 6800 XT big brother. Wellicht dat het nog mogelijk is om er overheen te gaan met wat extra moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Tweakriez schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:42:

Dat is het ook hoor! De 6800/6900XT reference kaart is heel goed ontworpen met hoogwaardige thermal pads (niet van die vieze olie meuk).
Alleen zitten de geheugen chips bij de AMD kaart op met thermal pads op een metalen plaat dat weer met extra pads verbonden is op de vapor chamber.
Het is best een goed idee, want op deze manier blijft er maximale koelcapaciteit over voor de GPU chip en vrm's. De geheugen chips kunnen ook de 70-80 graden ook prima hebben, aangezien deze waarde de Tjunction is en niet Tcase wat vaker gebruikt wordt.
Het is ook een hele compacte koeler & pcb in vergelijking tot de AIB modellen ;)

Bij welke omgeving / (interne)kast temperatuur heb je eigenlijk gemeten? En is dat in-game of met een stress programma ala OCCT gemeten?
Ter referentie, mijn waterkoeling temperaturen bij maximale OCCT belasting is voor het geheugen:
  • Aquacomputer waterblok: 18.93°C (Tmem -Twater)
  • TechN waterblok: 11.36° (Tmem - Twater)
Het komt in de praktijk neer op ongeveer 40-50°C. Bij een kamertemperatuur tussen 20-25°C en delta water-lucht van 8°C (6 radiator fan's draaien daarbij op 1400-1250 toeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Threeler schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:11:
Ik heb recent een RX 6800 XFX QICK overgenomen van iemand, ik kon het niet laten aan de prijs die geboden werd. De kaart is ontzettend groot en blijft zeer koel. Het zijn eigenlijk waterkoeling temperaturen, heel gaaf.

Los daarvan, merk ik tijdens het overclocken dat deze specifieke kaart de limiet in Adrenalin/Wattman van 2600MHz met gemak aan kan in alle stress tests. Ik heb meerdere 6800 kaarten gehad in het verleden, en die deden niet meer dan 2400/2450MHz.

Ik weet nog dat het bij OG Navi mogelijk was bij de 5600XT/5700/5700XT om via Red Bios Editor en MPT een hogere max clock in te stellen via een bios flash. Weet iemand of zo'n truc ook mogelijk is bij de 6800?

De XFX 6800 biedt dual bios, dus ik ben zeker ook bereid om iets te flashen. De kaart komt bij 2600MHz slechts een paar procent tekort vergeleken met de 6800 XT big brother. Wellicht dat het nog mogelijk is om er overheen te gaan met wat extra moeite.
Je zou even kunnen kijken of het te verhogen is met de MPT tool: https://www.igorslab.de/e...rclocking-navi-unlimited/. Maar als ik het mij goed herinner was de de normale XTX chip begrenst tot 2600MHz.
In ieder geval liepen overclockers daar over te mopperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Omgevings temperatuur van ongeveer 22 graden in een ruime P600s van Phanteks. Gemeten met HWi tijdens TimeSpy.

Ik heb besloten beide kaarten op V&A te zetten en zie wel welke er verkocht wordt. Ze doen bijna niks voor elkaar onder met beide punten waar ze sterker in zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1362Iy-NS5mayq24GXAyqNSd18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2StZuEY5TU8GkUboFOoyDYQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K79XIkZ_cudH3b5tozMs9j2tYOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfHm3Tq6OtC352989ucgcAiU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 60% gewijzigd door Tweakriez op 14-07-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Hmm TimeSpy is te kort om het lekker op te warmen. Dat moet echt minstens een half uur stampen om het hele koellichaam te verzadigen en een nieuw equilibrium te krijgen.

Is de coilwhine ook zo aanwezig bij de XFX kaarten?
Mijn reference 6900XT heeft daar helaas iets meer last van dan de MSI 1080TI Gaming X, die ik daarvoor had.
Ik zit daarom een beetje te tobben om met de 7xxx serie wel of niet voor de reference versie te gaan.
Coilwhine wil ik echt niet meer hebben. Dan betaal ik liever €1500 voor een AIB die wel fatsoenlijk aandacht daaraan besteed.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 14-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threeler
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Je zou even kunnen kijken of het te verhogen is met de MPT tool: https://www.igorslab.de/e...rclocking-navi-unlimited/. Maar als ik het mij goed herinner was de de normale XTX chip begrenst tot 2600MHz.
In ieder geval liepen overclockers daar over te mopperen.
Meer dan 2600 lijkt er inderdaad niet in te zitten. Wel met MPT de power limits kunnen verhogen via een sppt zodat er beter aan de 2600MHz gehouden wordt tijdens benchmarks. Voor het gamen/normaal use ga ik daar echter niet mee kloten en gaat hij weer op stock. Is al snel genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:09:
Hmm TimeSpy is te kort om het lekker op te warmen. Dat moet echt minstens een half uur stampen om het hele koellichaam te verzadigen en een nieuw equilibrium te krijgen.

Is de coilwhine ook zo aanwezig bij de XFX kaarten?
Mijn reference 6900XT heeft daar helaas iets meer last van dan de MSI 1080TI Gaming X, die ik daarvoor had.
Ik zit daarom een beetje te tobben om met de 7xxx serie wel of niet voor de reference versie te gaan.
Coilwhine wil ik echt niet meer hebben. Dan betaal ik liever €1500 voor een AIB die wel fatsoenlijk aandacht daaraan besteed.
Coilwhine is veel minder aanwezig als op de stock kaart. Ik hoor het alleen als ik er met de kast open naast zit. Verwaarloosbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:19
Tweakriez schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Coilwhine is veel minder aanwezig als op de stock kaart. Ik hoor het alleen als ik er met de kast open naast zit. Verwaarloosbaar dus.
Mijn stock 6800xt heeft zero coil whine anders. In het begin had ik er wel last van, maar dat bleek achteraf aan de voeding te liggen. Sinds er een kwalitatief betere voeding in ligt is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Visgek82 op 14-07-2022 22:32 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Visgek82 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Mijn stock 6800xt heeft zero coil whine anders.
Het is ook echt minimaal , als in echt er voor gaan zitten en dan alleen bij zeer hoge framerates. Normaal hoor ik ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

[...]

Mijn stock 6800xt heeft zero coil whine anders. In het begin had ik er wel last van, maar dat bleek achteraf aan de voeding te liggen. Sinds er een kwalitatief betere voeding in ligt is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het kan soms uitmaken inderdaad. Een geschakelde voeding produceert een hoop vervuiling op de voedingslijnen (stoorsignalen door het schakelen) en dat kan niet altijd even goed weggefilterd worden.
De videokaart op zijn beurt is ook een behoorlijke storingsbron, de spoelen en condensators bij de pcie voedingstekkers zijn er voor bedoeld om deze rotzooi binnen te houden.
Dat lukt niet helemaal, waardoor er altijd een interactie (intermodulatie stoorsignalen) met de voeding kan zijn en visa versa. De restproducten (subharmonischen) daarvan kunnen in het hoorbare bereik komen.
Dat is ook de reden waarom het soms uit de voeding lijkt te komen.

Wat soms kan helpen is om de pcie stekkers aan de voedingszijde, op aparte sub-rails te zetten of iets verder van elkaar. De ene uitgang kan wat schoner zijn dan de ander.

Coilwhine kan ook wel per videokaart exemplaar verschillen. Of het echt minder is, is maar de vraag. Soms kan het zijn dat deze 'whine' hoger in frequentie is verschoven, waar het menselijk gehoor minder gevoelig is.
Gepruttel in het 10-20kHz bereik, zal je vaak als licht gesis/ruis ervaren. Dat is veel minder storend dan hetzelfde gepruttel in het 5-10kHz bereik. Dat klinkt meer richting als gesis/gruis (sibilance).

Bij waterblokken kan een beetje coilwhine enorm versterkt worden. Ik heb gemerkt dat het voornamelijk door de dunne & lichte aluminium backplate komt, dat dan als klankbord fungeert van trillingen op de pcb.
Remedie: thermal pads daartussen weglaten of juist een paar extra plaatsen.
Het Aquacomputer waterblok/backplate dat ik hiervoor had, verergerde de coilwhine met 20dB!!
Het probleem is ook bij hun bekend, maar in plaats daar iets aan te doen wuiven ze het weg als een kans- / pechgeval. Ze hebben schijnbaar reference 6800XT/6900XT exemplaren die muisstil zijn en exemplaren waarbij het heel hoorbaar is.

Affein, het is wel iets waar ik beter op ga letten en hopelijk heb ik de mogelijkheid om meerdere kaarten aan te schaffen om er een goede uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Tweakriez schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Bedankt, ik lees over het algemeen ook weinig klachten daarover bij XFX. Dus zal het in het achterhoofd houden :). Het wordt wel sowieso een AMD voor mij.
De UI en overlay is een verademing t.o.v. Nvidia. En ik er zitten een paar onmisbare features op, waaronder de sRGB-clamp.

[ Voor 17% gewijzigd door CMT op 15-07-2022 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Laatst online: 23-05 14:30
[...]

Mijn stock 6800 heeft het wel, niet hoorbaar met headset of in idle dus valt voor mij mee, maar als ik mijn headset af doe tijdens het gamen hoor ik hem wel.
Maar kan idd ook aan men voeding liggen, heb daar destijds een beetje op bespaard(pricewatch: Corsair CX750F RGB Wit)
Als zie ik nergens coil whine klachten over deze voeding dus geen idee of dat het is.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Denk eerlijk gezegd dat ik net zo lief de 6900xt hou en de 3080ti verkoop. Merk dat ik de Radeon software veel fijner vind om mee te werken. Qua gaming doen ze weinig voor elkaar onder imho. Leuk de rtx maar ik vind het nou ook weer niet zo speciaal. Ik zie wel welke er als eerste verkocht wordt. Al die Nvidia hype vind ik in het echt een beetje tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Tweakriez schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:04:
Denk eerlijk gezegd dat ik net zo lief de 6900xt hou en de 3080ti verkoop. Merk dat ik de Radeon software veel fijner vind om mee te werken. Qua gaming doen ze weinig voor elkaar onder imho. Leuk de rtx maar ik vind het nou ook weer niet zo speciaal. Ik zie wel welke er als eerste verkocht wordt. Al die Nvidia hype vind ik in het echt een beetje tegenvallen.
Dat kon je toch ook in reviews wel zien? De kaarten zijn vergelijkbaar qua prestaties. Raytracing performance van NV is alleen stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

meljor schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Dat kon je toch ook in reviews wel zien? De kaarten zijn vergelijkbaar qua prestaties. Raytracing performance van NV is alleen stuk beter.
Tja ik heb gewoon van die itches waarbij ik verschillende producten wil proberen. Is dat niet een beetje wat bij Tweaker zijnde hoort? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Tweakriez schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Tja ik heb gewoon van die itches waarbij ik verschillende producten wil proberen. Is dat niet een beetje wat bij Tweaker zijnde hoort? :)
Zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
CMT schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 05:15:
[...]

Bedankt, ik lees over het algemeen ook weinig klachten daarover bij XFX. Dus zal het in het achterhoofd houden :). Het wordt wel sowieso een AMD voor mij.
De UI en overlay is een verademing t.o.v. Nvidia. En ik er zitten een paar onmisbare features op, waaronder de sRGB-clamp.
Ik kan alleen maar beamen dat de kaarten van xfx erg stil zijn. Ik vind wel appart dat xfx eigenlijk helemaal niet zo'n grote naam heeft. Voor mijn gevoel behoren de kaarten tot de zuinigere kaarten en zijn daarbij sneller en stiller. Mijn msi rx 480 gaming klonk soms als een opstijgend vliegtuig. Ik heb redelijk recent mijn systeem geupgrade en heb in eerste instantie een ryzen 5 5600 met een rx6600xt SWFT van xfx, die kaart heb ik uiteindelijk toch nog geupgrade naar een 2e handse XFX rx6800 qick voor 1440p gaming wat voor mijn gevoel echt een hele leuke upgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

harold340 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:21:
[...]

Ik vind wel apart dat xfx eigenlijk helemaal niet zo'n grote naam heeft.
Voor de oldtimers is XFX wel een groot merk :+

Vroegah was XFX only Nvidia tot ze ergens in 2009 volledig overstapte op ATI/AMD

Atijd al een grote speler geweest echter ook zij hebben wat miskleunen gehad.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Humma Kavula schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:36:
[...]

Voor de oldtimers is XFX wel een groot merk :+

Vroegah was XFX only Nvidia tot ze ergens in 2009 volledig overstapte op ATI/AMD

Atijd al een grote speler geweest echter ook zij hebben wat miskleunen gehad.
Ow werkelijk, kan mij herinneren dat ik bij mijn eerste zelf samengestelde systeem een xfx HD 5850 had uitgezocht. Was denk ik in die periode. Daarna nog 1 x een Nvidia kaart gehad maar daarna eigenlijk nooit meer voor Nvidia gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

harold340 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:21:
[...]

Ik kan alleen maar beamen dat de kaarten van xfx erg stil zijn. Ik vind wel appart dat xfx eigenlijk helemaal niet zo'n grote naam heeft. Voor mijn gevoel behoren de kaarten tot de zuinigere kaarten en zijn daarbij sneller en stiller. Mijn msi rx 480 gaming klonk soms als een opstijgend vliegtuig. Ik heb redelijk recent mijn systeem geupgrade en heb in eerste instantie een ryzen 5 5600 met een rx6600xt SWFT van xfx, die kaart heb ik uiteindelijk toch nog geupgrade naar een 2e handse XFX rx6800 qick voor 1440p gaming wat voor mijn gevoel echt een hele leuke upgrade is.
XFX maakt idd echt leuke kaarten. Bij de 5700xt had men wel problemen en werd de kaart vaak erg warm maar over het algemeen meestal een safe bet. wel grote kaarten haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaZgUSZlK1SzbIdLh0TvSaF2kuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfHm3Tq6OtC352989ucgcAiU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Tweakriez Leuk kamp rood design accent ^^.

Om welke XFX speedster gaat het precies eigenlijk? Is het de XFX6800XT merc, maar dan met het logo/plastic strip van de heatsink verwijderd?
Ik ben ben namelijk i.v.m. anti-coilwhine een beetje wezen rondkijken naar de PCB ontwerpen en bij XFX schijnen er twee in omloop te zijn die redelijk verschillen.

XFX 6800XT merc:
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-6800-xt-speedster-merc-319-black/images/front.jpg
Vrijwel hetzelfde als het referentie ontwerp. Paar extra VRM's + bios switch erbij geplakt en dat is het eigenlijk dan.

XFX 6800XT swift:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/u4cry1gfcv091.png?width=4032&format=png&auto=webp&s=a1f1d2eb07a0b95c25eb9e80b5328a0fb47d3b2a
Dit is een duidelijk aangepast model met meer filtering/buffering.
De AMD referentie kaart heeft 470uF condensators zitten op de achterkant van de pcb. Hier zit een hoop meer capaciteit/buffer achter de vrm :o.

En nu het verwarrende. Een vergelijking met de XFX 6800XT quick en merc waar bij beiden de polymeer condensators goed te zien zijn. Dus 2 pcb versies in omloop voor de Merc variant?:

Zit er bij jouw XFX een rij opstaande condensators achter de vrm? (tussen gpu chip en vrm in).
Zo niet, dan vraag ik mij toch af of het niet gewoon mazzel is wat betreft de coilwhine.
Wat ik van andere fabrikanten gezien heb, maken de meeste grotendeels gebruik van het referentie pcb ontwerp (inclusief componenten c.q. spoelen).
Echt afwijkende ontwerpen heb ik gezien van o.a. MSI en Asus en Powercolor

MSI 6800XT Gaming X trio:
Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/p/o/6/6/MSI_Radeon_RX_6800_Gaming_X_Trio_grafische_kaart@@1702966_7.jpg
Meer filtering + grotere buffer + andere spoelen.

ASUS 6800XT TUF
Afbeeldingslocatie: https://www.hardwareluxx.de/images/cdn01/4432F0FAEC554FB881D9D02E4A24D762/img/409993FF06A44AD892382001EFA1346E/ASUS-RadeonRX6800XT-TUF-00010_409993FF06A44AD892382001EFA1346E.jpg
Andere spoelen.

Sapphire 6800XT Nitro+
Afbeeldingslocatie: https://www.hardwareluxx.de/images/cdn01/32919EE505C14CE98EAE2F89CE13831E/img/E2495BC9977B491C9DF9D6957C4A1864/Sapphire-RadeonRX6800-Nitro-00013_E2495BC9977B491C9DF9D6957C4A1864.jpg
Grotendeels hetzelfde als referentie, maar met grotere buffer achter de vrm's.

Powercoler 6800XT red devil
Afbeeldingslocatie: https://www.hardwareluxx.de/images/cdn01/95CAC8AE6703480DBE360AA320051458/img/BACCF61BAF0C443CB6E0443CC5424695/PowerColor-RadeonRX6800XT-RedDevil-00012_BACCF61BAF0C443CB6E0443CC5424695.jpg
Andere spoelen.

Met meer vrm's/spoelen verlaag je uiteraard de hoeveelheid stroom per vrm/spoel. En deze zullen dan ook minder 'zingen'. Aan de andere kant zijn er dan weer potentieel meer storingsbronnen die bij elkaar optellen.
Ik vraag mij dus af of dat netto beter is en waar ik nog meer op moet letten om de kans op coilwhine te verkleinen.
Het lijkt mij stug dat de hoeveelheid condensators achter de vrm's iets uitmaakt. Daarmee strijk je namelijk de spanning vlak (minder rimpel), maar niet de stroom.
Is er iemand die wat meer ervaring heeft en weet welke spoelen vaak problemen geven?
De donkergrijze soort heb ik op mijn B550 Tomahawk zitten en daarbij is totaal geen coilwhine hoorbaar.
Maar mogelijk schakelen de vrm's op een GPU kaart op een veel lagere frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:49:
@Tweakriez Leuk kamp rood design accent ^^.

Om welke XFX speedster gaat het precies eigenlijk? Is het de XFX6800XT merc, maar dan met het logo/plastic strip van de heatsink verwijderd?
Ik ben ben namelijk i.v.m. anti-coilwhine een beetje wezen rondkijken naar de PCB ontwerpen en bij XFX schijnen er twee in omloop te zijn die redelijk verschillen.

XFX 6800XT merc:
[Afbeelding]
Vrijwel hetzelfde als het referentie ontwerp. Paar extra VRM's + bios switch erbij geplakt en dat is het eigenlijk dan.

XFX 6800XT swift:
[Afbeelding]
Dit is een duidelijk aangepast model met meer filtering/buffering.
De AMD referentie kaart heeft 470uF condensators zitten op de achterkant van de pcb. Hier zit een hoop meer capaciteit/buffer achter de vrm :o.

En nu het verwarrende. Een vergelijking met de XFX 6800XT quick en merc waar bij beiden de polymeer condensators goed te zien zijn. Dus 2 pcb versies in omloop voor de Merc variant?: [YouTube: XFX 6800 QICK vs 6800 MERC - It's basically the SAME!]

Zit er bij jouw XFX een rij opstaande condensators achter de vrm? (tussen gpu chip en vrm in).
Zo niet, dan vraag ik mij toch af of het niet gewoon mazzel is wat betreft de coilwhine.
Wat ik van andere fabrikanten gezien heb, maken de meeste grotendeels gebruik van het referentie pcb ontwerp (inclusief componenten c.q. spoelen).
Echt afwijkende ontwerpen heb ik gezien van o.a. MSI en Asus en Powercolor

MSI 6800XT Gaming X trio:
[Afbeelding]
Meer filtering + grotere buffer + andere spoelen.

ASUS 6800XT TUF
[Afbeelding]
Andere spoelen.

Sapphire 6800XT Nitro+
[Afbeelding]
Grotendeels hetzelfde als referentie, maar met grotere buffer achter de vrm's.

Powercoler 6800XT red devil
[Afbeelding]
Andere spoelen.

Met meer vrm's/spoelen verlaag je uiteraard de hoeveelheid stroom per vrm/spoel. En deze zullen dan ook minder 'zingen'. Aan de andere kant zijn er dan weer potentieel meer storingsbronnen die bij elkaar optellen.
Ik vraag mij dus af of dat netto beter is en waar ik nog meer op moet letten om de kans op coilwhine te verkleinen.
Het lijkt mij stug dat de hoeveelheid condensators achter de vrm's iets uitmaakt. Daarmee strijk je namelijk de spanning vlak (minder rimpel), maar niet de stroom.
Is er iemand die wat meer ervaring heeft en weet welke spoelen vaak problemen geven?
De donkergrijze soort heb ik op mijn B550 Tomahawk zitten en daarbij is totaal geen coilwhine hoorbaar.
Maar mogelijk schakelen de vrm's op een GPU kaart op een veel lagere frequentie.
Ik heb geen Merc maar een SWFT. Geen idee hoe het PCB er uit ziet want ik heb hem niet open gemaakt. Dit voornamelijk omdat ik geen problemen ondervind met de temperatuur en ik zo op het blote oog ook het idee heb dat er goede termal pads tussen zitten. Ik ben bang dat ik straks de boel eerder erger maak door niet de juiste druk als nu toe te passen na het openen.

Tussen de MERC en SWFT zit verder nog een verschil tussen de shroud die bij de MERC wat luxer is uitgevoerd begreep ik en de SWFT heeft stock clocks. Niet echt boeiend vind ik zelf. Het gaat hier om marginale verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Oh sorry, ik was ervan uitgegaan dat je wel wist hoe de condensatoren eruit zagen.
Open maken hoeft ook echt niet hoor, dat zou ik niet durven vragen!

Het is aan de buitenkant te herkennen door naast de spoelen te kijken (dat zijn de blokjes die naast de thermal pad zitten).
Als daar naast aluminium cilindervormige componenten te zien zijn, dan betekent het dat er een rij (mogelijk extra) condensatoren geplaatst zijn. Zoals in 2e afbeelding die ik gepost heb.

Ik heb trouwens nog een teardown gevonden van een XFX Zero WB 6900XT: https://hardforum.com/thr...rx-6900-xt.2014349/page-2
Daarvan is de PCB vrijwel gelijk aan de 1e afbeelding die ik gepost heb van de 6800XT merc, met uitzondering van een extra power connector (hoeveelheid filtering is hetzelfde).

Het is wel een chaos met zoveel verschillende varianten. En het lijkt haast wel een sport tegenwoordig van een fabrikant om met > 5 modellen voor 1 chip te komen ><.

Eigenlijk wil ik een andere kaart proberen om te kijken of er veel verschil in de hoeveelheid coilwhine is, maar ik wil ook eerst bezien wat de markt over een half jaar gaat doen.
De prijzen zijn nog steeds absurd bijna 2 jaar na dato.
En 2e hands is nog gekker met mensen die bijna de nieuwwaarde durven te vragen.
In ieder geval is XFX wel een merk dat ik in de gaten ga houden, ik lees veel positiefs over de 319 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zondag 24 juli 2022 @ 01:39:
Oh sorry, ik was ervan uitgegaan dat je wel wist hoe de condensatoren eruit zagen.
Open maken hoeft ook echt niet hoor, dat zou ik niet durven vragen!

Het is aan de buitenkant te herkennen door naast de spoelen te kijken (dat zijn de blokjes die naast de thermal pad zitten).
Als daar naast aluminium cilindervormige componenten te zien zijn, dan betekent het dat er een rij (mogelijk extra) condensatoren geplaatst zijn. Zoals in 2e afbeelding die ik gepost heb.

Ik heb trouwens nog een teardown gevonden van een XFX Zero WB 6900XT: https://hardforum.com/thr...rx-6900-xt.2014349/page-2
Daarvan is de PCB vrijwel gelijk aan de 1e afbeelding die ik gepost heb van de 6800XT merc, met uitzondering van een extra power connector (hoeveelheid filtering is hetzelfde).

Het is wel een chaos met zoveel verschillende varianten. En het lijkt haast wel een sport tegenwoordig van een fabrikant om met > 5 modellen voor 1 chip te komen ><.

Eigenlijk wil ik een andere kaart proberen om te kijken of er veel verschil in de hoeveelheid coilwhine is, maar ik wil ook eerst bezien wat de markt over een half jaar gaat doen.
De prijzen zijn nog steeds absurd bijna 2 jaar na dato.
En 2e hands is nog gekker met mensen die bijna de nieuwwaarde durven te vragen.
In ieder geval is XFX wel een merk dat ik in de gaten ga houden, ik lees veel positiefs over de 319 serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhFPxrWpBtQLCRv4zkz2SNRzLnA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxXYs1hNkqVdX1eMV9twfaqL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7uihrae6TlBAcjRE8mb-vajlsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgiejTj6CjOkJQ3I53boYfKX.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo te zien inderdaad zoals je tweede afbeelding van de 6800xt swft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13

SkyStreaker

Move on up!

Zojuist heb ik een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 6900 XT SE besteld en vroeg mij af wat even goede praktijken zijn hiervoor. Het is mijn eerste flagship sinds jaren (en heb onderwijl alleen low-end en mid-end gehad) en haal wel liever voor die prijs het beste eruit. Zie mijn sig voor details. De powersupply is een Focus PX-750 van SeaSonic en heb straight kabels besteld van SeaSonic zelf, dat is voldoende. Verder heb ik dus geen idee waar ik op moet letten. Above 4G en Re-BAR staan aan.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:29
SkyStreaker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:53:
Zojuist heb ik een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 6900 XT SE besteld en vroeg mij af wat even goede praktijken zijn hiervoor. Het is mijn eerste flagship sinds jaren (en heb onderwijl alleen low-end en mid-end gehad) en haal wel liever voor die prijs het beste eruit. Zie mijn sig voor details. De powersupply is een Focus PX-750 van SeaSonic en heb straight kabels besteld van SeaSonic zelf, dat is voldoende. Verder heb ik dus geen idee waar ik op moet letten. Above 4G en Re-BAR staan aan.
Meer hoef je niet te doen.
Regelmatig nieuwe drivers installeren is wellicht een goede optie.
Ik heb zelf deze 6900XT op marktplaats gekocht via een bedrijf incl bon.
pricewatch: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate
Voor 895,-

Koopje vooralsnog want het is 1 van de betere 6900XT gpu varianten met de zogenoemde XTXH codering.

[ Voor 3% gewijzigd door MaXeRs op 30-07-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft toevallig iemand de laatste driver al getest? Ik heb een nieuwe 6650 XT en zelfs op stock zegt hij dat de stress test faalt. Het rare is, in Superposition (1080p extreme) is hij gewoon stabiel en zie ik geen rare dingen.

Misschien dat ik het nog even test op mijn 6900 XT, maar die heeft nog een oudere driver.

Oh en een vraag; zijn er hier mensen met Final Fantasy 15 (geinstalleerd :P)? Zouden jullie een bugreport willen invullen, het gras (Nvidia Turfworks/Turfwrecks) is onzichtbaar bij beide mijn systemen. Pas als je over het gras heenloopt is verschijnt het. Het rare is, het cast wel schaduwen.

Ik heb al meerdere keren met verschillende drivers een bugreport gedaan maar AMD laat niet van zich horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211516

Nieuwe 22.7.1 driver geeft random black screens tijdens whatsapp video calls soms binnen 10 minuten soms tijdens gamen, echt jammer wou echt noise supression gebruiken, had op reddit gelezen dat niet echt de meest stabiele driver is heb gewoon een standaard AMD 6900 XT watergecooled op een rage profiel actief.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:24:
Heeft toevallig iemand de laatste driver al getest? Ik heb een nieuwe 6650 XT en zelfs op stock zegt hij dat de stress test faalt. Het rare is, in Superposition (1080p extreme) is hij gewoon stabiel en zie ik geen rare dingen.

Misschien dat ik het nog even test op mijn 6900 XT, maar die heeft nog een oudere driver.

Oh en een vraag; zijn er hier mensen met Final Fantasy 15 (geinstalleerd :P)? Zouden jullie een bugreport willen invullen, het gras (Nvidia Turfworks/Turfwrecks) is onzichtbaar bij beide mijn systemen. Pas als je over het gras heenloopt is verschijnt het. Het rare is, het cast wel schaduwen.

Ik heb al meerdere keren met verschillende drivers een bugreport gedaan maar AMD laat niet van zich horen.
Zal eens kijken later of dat lukt, heb al meerdere bug reports gedaan over doom eternal eerste level horde mode soms heeft flickering in intro en soms ook tijdens gameplay op specifieke plekken tenzij decals wat lager zet dan triggered wat minder snel.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 03-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 211516 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:38:
Nieuwe 22.7.1 driver geeft random black screens tijdens whatsapp video calls soms binnen 10 minuten soms tijdens gamen, echt jammer wou echt noise supression gebruiken, had op reddit gelezen dat niet echt de meest stabiele driver is heb gewoon een standaard AMD 6900 XT watergecooled op een rage profiel actief.
Dat viel mij ook al op; ik heb mijn monitor kabel vervangen met een andere en dat hielp. Het lijkt dat het signaal wat ze via de kabel sturen nu zwakker is? De kabel werkte voorheen prima (met een RX 470 op een hogere resolutie zelfs); maar onder gpu load valt hij nu dus uit.
Ik heb sinds RDNA gemerkt dat AMD kaarten kieskeuriger zijn geworden met het type kabel wat ze accepteren. Met name dus onder load.
Zal eens kijken later of dat lukt, heb al meerdere bug reports gedaan over doom eternal eerste level horde mode soms heeft flickering in intro en soms ook tijdens gameplay op specifieke plekken tenzij decals wat lager zet dan triggered wat minder snel.
Doom Eternal, volgens mij heb ik dat. Is een bug report nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 02:08:
[...]

Dat viel mij ook al op; ik heb mijn monitor kabel vervangen met een andere en dat hielp. Het lijkt dat het signaal wat ze via de kabel sturen nu zwakker is? De kabel werkte voorheen prima (met een RX 470 op een hogere resolutie zelfs); maar onder gpu load valt hij nu dus uit.
Ik heb sinds RDNA gemerkt dat AMD kaarten kieskeuriger zijn geworden met het type kabel wat ze accepteren. Met name dus onder load.

[...]

Doom Eternal, volgens mij heb ik dat. Is een bug report nog nodig?
Raporteer het al maanden lang bug report tool heeft graphic bug sectie nodig

Soms heb je het in de voorgrond dan in de achtergrond en dan heb je het niet maar altijd op de zelfde plek en met decals 1 stapje lager knipert ie niet maar kan het nog steeds gebeuren.
Het is vooral op dit level goed zichtbaar maar kan ook op andere levels gebeuren problemen met decal textures.

Er is niks mis met je kabel 22.7.1 heeft problemen zijn veel mensen die al geraporteerd hebben op reddit zo te zien, het is ook optionele driver en dus beta dus problemen zijn te verwachten alleen heb ik die nog nooit gehad met een optionele driver in het verleden.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 04-08-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik heb een beetje een dilemma.... ik heb een ryzen 5800x met een rx 6800 xt reference model die machtig draait op een corsair rm750x van een jaartje oud,

Ik heb ook een i5 12400f met een rx 6700 xt reference met daarin een corsair tx850w van ruim 10 jaar oud. Ik had niet eens door dat die al zo oud was tot ik het net online even checkte. Systeem draait verder feilloos.

Nu komt er een rx 6900 xt en gaat de 6800 xt verhuizen naar de i5 vanwege 4k.
Kan ik dit veilig testen met de oude voeding of moet ik bij voorbaat al een nieuwe voeding bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor 6900 XT heb je minimaal 850w nodig liefst 1000w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Das wel extreem veel meer dan voor mijn 6800xt dan.... maar die gok durf ik wel te wagen, zijn genoeg die met een mindere voeding dan de rm750x prima draaien met de rx 6900 xt. edit: Zie wel op TPU dat de 6900xt flinke spikes kan hebben, das wel raar, 200w meer tov de 6800xt. Undervoltje doet hopelijk wonderen dan...

mijn vraag gaat vooral over de tx850w, en met name zijn leeftijd. Persoonlijk denk ik dat de extra circa 70w? ten opzichte van de 6700xt wel kan, maar mocht het misgaan moet de voeding wel goed ingrijpen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meljor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Das wel extreem veel meer dan voor mijn 6800xt dan.... maar die gok durf ik wel te wagen, zijn genoeg die met een mindere voeding dan de rm750x prima draaien met de rx 6900 xt. edit: Zie wel op TPU dat de 6900xt flinke spikes kan hebben, das wel raar, 200w meer tov de 6800xt. Undervoltje doet hopelijk wonderen dan...

mijn vraag gaat vooral over de tx850w, en met name zijn leeftijd. Persoonlijk denk ik dat de extra circa 70w? ten opzichte van de 6700xt wel kan, maar mocht het misgaan moet de voeding wel goed ingrijpen zeg maar.
zou voor 6800 XT 850w aanbevelen transients is wel iets waar je rekening mee moet houden, men denkt altijd weg te komen met minder dan AMD zelf aanbeveelt of Nvidia vergeten dat zo'n kaart letterlijk ook peek load heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Anoniem: 211516 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

zou voor 6800 XT 850w aanbevelen transients is wel iets waar je rekening mee moet houden, men denkt altijd weg te komen met minder dan AMD zelf aanbeveelt of Nvidia vergeten dat zo'n kaart letterlijk ook peek load heeft.
Het systeem waar de 6800XT in gaat heeft ook een Corsair TX850W voeding, hij is dus alleen al zeker 10 jaar oud. De vraag is of die genoeg bescherming biedt bij huidige kaarten als het niet goed werkt..?

Maar voor de duidelijkheid: het systeem waar deze kaart uit komt draait al meer dan een jaar feilloos met een toen nieuwe Corsair RM750X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 211516 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:33:
Raporteer het al maanden lang bug report tool heeft graphic bug sectie nodig
[YouTube: AMD gpu drivers in a nutshell]
Soms heb je het in de voorgrond dan in de achtergrond en dan heb je het niet maar altijd op de zelfde plek en met decals 1 stapje lager knipert ie niet maar kan het nog steeds gebeuren.
Het is vooral op dit level goed zichtbaar maar kan ook op andere levels gebeuren problemen met decal textures.
Zal het installeren en een bugreport doen.
meljor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:54:
Nu komt er een rx 6900 xt en gaat de 6800 xt verhuizen naar de i5 vanwege 4k.
Kan ik dit veilig testen met de oude voeding of moet ik bij voorbaat al een nieuwe voeding bestellen?
Als het goed is gaat OCP gewoon af als de voeding het niet aankan. Er is best een hoop veranderd in voeding landschap in 10+ jaar. Je zou even een review van je oude voeding moeten opzoeken, ik denk dat het wel goed gaat.
Een 6900 XT werkt prima op een RM 750x, als het het 2018 model is. Mijn werkstation heeft er een in combinatie met 6900 XT en 3950x. De kaart heeft zelfs met een oveclock gedraaid in het begin om hem even te testen (nu heb ik een undervolt ivm warmte).
Ik vermoed dat het 650 model nog zelfs voldoende is. Omdat deze voeding gewoon goed is en transient spikes prima kan opvangen.

Die 850 is bedoelt als generieke richtlijn zodat haast elke voeding met dat wattage het aankan of het een b of a merk is.

Laat niet weg is dat die 10 jaar oude voeding het een stuk lastiger krijgt dan de nieuwere RM 750x.
Ik was overigens van plan hetzelfde filmpje te plaatsen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:24:

Wist niet of de game had viel me in eens op van wel en dit is wat ik zie
Turfworks aan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vudzFrS.jpg
turfworks uit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dCRcX37.jpg

Precies zo als jij beschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 211516 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

Wist niet of de game had viel me in eens op van wel en dit is wat ik zie
Turfworks aan
[Afbeelding]
turfworks uit
[Afbeelding]

Precies zo als jij beschrijft
Hele rare bug, want de shadows worden wel gecast als het gras niet zichtbaar is.

Ik zie overigens dat ik Doom Eternal op mijn wishlist heb staan, helaas nog niet in mijn library. Volgens mij was de summersale al weer voorbij :'(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb intussen blackscreen binnen 2 minuten her produceert en bug report gedaan na AMD over 22.7.1 krijg hopelijk vandaag te horen wat er mis is.

filmpjes opgenomen
Doom eternal decal flickering

Turfworks bug

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 05-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:46
Ik kom van een rtx 3070 ti, voor mij overkill. Verkocht voor een goede prijs en vervolgens een RX 6700xt gehaald met een undervolt.

Wat een verademing. Ik game op 1440p, nagenoeg zonder RT, en de RX 6700xt voldoet daar echt prima voor. Stil en gebruikt nu 165 watt in games. Geen straalkachel meer onder mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Zal het installeren en een bugreport doen.

[...]

Als het goed is gaat OCP gewoon af als de voeding het niet aankan. Er is best een hoop veranderd in voeding landschap in 10+ jaar. Je zou even een review van je oude voeding moeten opzoeken, ik denk dat het wel goed gaat.

[...]

Een 6900 XT werkt prima op een RM 750x, als het het 2018 model is. Mijn werkstation heeft er een in combinatie met 6900 XT en 3950x. De kaart heeft zelfs met een oveclock gedraaid in het begin om hem even te testen (nu heb ik een undervolt ivm warmte).
Ik vermoed dat het 650 model nog zelfs voldoende is. Omdat deze voeding gewoon goed is en transient spikes prima kan opvangen.

Die 850 is bedoelt als generieke richtlijn zodat haast elke voeding met dat wattage het aankan of het een b of a merk is.

Laat niet weg is dat die 10 jaar oude voeding het een stuk lastiger krijgt dan de nieuwere RM 750x.
Ik was overigens van plan hetzelfde filmpje te plaatsen :+.
De rx 6900 xt komt hopelijk vanavond. Heb de 6800 xt alvast overgezet en dat gaat tot nu toe prima op de oude tx850w!

Heb meerdere timespy gedraaid (zonder sync, dus max FPS) en op standaard voltage. Daarna nog ff een oude COD en RDR2 op 4K, gaat allemaal prima.

Trekt bijna 300W op de kaart maar de 12400f is natuurlijk een vrij zuinige cpu. Zal hem goed in de gaten houden voorlopig maar lijkt idd gewoon goed te gaan. Mooie voedingen die Corsairs :P

Edit: ook de rx 6900 xt draait inmiddels prima, op de rm750x...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over final fantasy XV gesproken zeer waarschijnelijk ondersteund AMD geen nvidia turfworks en is Square Enix te lui om de opties weg te laten voor AMD gpu's zou me niets verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Zodra ik (bloody eindelijk) de Nitro+ 6900 XT SE heb zal ik daar rap terugkoppeling over geven. Draai dan wel ff CP2077 op 1440p met alles op de max. Ik heb een SeaSonic Focus PX-750 (niet diegene die dus wel last had van spikes, de SSR-750PX).

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf een Radeon RX6900XT op een SF600 Gold gedraaid. Roepen dat minimaal 850 maar liever 1000w nodig hebt is enkel aan de orde als je voeding van onvoldoende kwaliteit is.

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASRock X870E Taichi | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Intel Optane 905p 280GB PCIe | Kingston Fury 2TB NVMe | 2x Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom water loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ECP0WERS schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:21:
Zelf een Radeon RX6900XT op een SF600 Gold gedraaid. Roepen dat minimaal 850 maar liever 1000w nodig hebt is enkel aan de orde als je voeding van onvoldoende kwaliteit is.
Weet wel zeker dat PC uit knalt zou ik dat proberen met de rest van mij specs liever te veel dan te weinig heb zelf 1200w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Anoniem: 211516 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Weet wel zeker dat PC uit knalt zou ik dat proberen met de rest van mij specs liever te veel dan te weinig heb zelf 1200w
https://pcpartpicker.com/user/SkyStreaker/saved/#view=qDPNzy - Op het geheugen na ( ik heb 4x8GB sticks) is dit exact mijn systeem. De hoeveelheid aan wattage wat gebruikt is wat natte vinger werk, maar zelfs met wat pieken moet ik het toch makkelijk kunnen trekken. Desnoods hou ik de CPU op 45w of 65w.

"Eruit knallen" geloof ik niet zo om eerlijk te zijn, ik hou ook andere fora met soortgelijke systemen in mijn achterhoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp3W1rxlJN0r_hQvBPOu55oFg5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIWbYVljDfMWKcYgzdSSlMSX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door SkyStreaker op 06-08-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Anoniem: 211516 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe snel de beveiliging van de voeding reageert. De meesten kunnen kortstondig prima +120% leveren van de rated power. Daarnaast is er ook wel wat verschil in wat de ene voeding kan leveren op de 12V lijnen i.v.g.t. de ander. Simpelweg roepen dat je minimaal 850W nodig hebt, is je reinste onzin. Ik heb zo probleemloos een reference AMD 6900XT op een Seasonic TX-650 gebruikt (de oudere ultra prime serie). Het hangt er ook vanaf hoe de systeemsamenstelling er verder uitziet.

Wat nu de crux is, is dat de pieklasten van de huidige videokaarten in het milliseconden bereik, zeer hoog kunnen zijn.
Voor de reference AMD 6900XT met een boardpower van 350W, bereikten de <1ms pieken 476W.
Met een AIB kaart is dat nog erger, maar je kan als vuistregel +30-40% bovenop de boardpower nemen.
Wanneer de beveiliging van de voeding net zo snel reageert, dan klapt het systeem eruit.
Het kan dus zijn dat je met een goedkopere of oudere voeding geen problemen ondervind omdat de beveiliging dan te 'traag' is / gemoedelijk / of niet goed werkt :o .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@SkyStreaker
Ik weet niet hoe ze bij partpicker bij zulke vermogens komen op componentniveau, maar ze zitten er grandioos naast in sommige gevallen. 33W voor 32GB werkgeheugen?? Aan de andere kant is 363W voor de videokaart weer onderbemeten vanwege de pieklasten in het milliscondenbereik.

Als ik zelf een lijst zou samenstellen kom ik qua inschatting op het volgende:

Piekbelasting:
  • 5900X: 145W (package power)
  • CPU 240mm rad: 15W (pomp + fan's op volle toeren)
  • Moederbord: 15W + 10W + 26W (mobo chips & usb + chipset + vrm @145W)
  • Werkgeheugen: 4x 5W
  • HDD: 25W
  • SDD: 2x 4W
  • NVME: 2x 8W
  • RX6900XT: 475W
  • RGB? 5W
Totaal: ca. 760W.

In de praktijk is dat nooit haalbaar en daarmee een fictief absoluut maximum.

De reële pieklast tijdens gamen zit er eerder zo uit:
  • 5900X: 145W (package power)
  • CPU 240mm rad: 5W (pomp + fan's op redelijk toerental)
  • Moederbord: 15W + 5W + 26W (mobo chips & usb + chipset + vrm @145W)
  • Werkgeheugen: 4x 3W
  • HDD: 5W
  • SDD: 4W
  • NVME: 8W
  • RX6900XT: 475W
  • RGB? 5W
Totaal: ca. 705W (de meeste 650W voedingen hebben hier geen problemen mee).

Het nominale verbruik tijdens gamen met zware spellen en max fps:
  • 5900X: 100W (package power)
  • CPU 240mm rad: 5W (pomp + fan's op redelijk toerental)
  • Moederbord: 15W + 5W + 18W (mobo chips & usb + chipset + vrm @100W)
  • Werkgeheugen: 4x 2W
  • SDD: 2W
  • NVME: 2W
  • RX6900XT: 350W
  • RGB? 5W
Totaal: ca. 515W

En de PC in ruststand:
  • 5900X: 26W (package power)
  • CPU 240mm rad: 3W (pomp + fan's op laag toerental)
  • Moederbord: 3W + 1W + 10W (mobo chips & usb + chipset + vrm @26W)
  • Werkgeheugen: 4x 1W
  • SDD: 0.2W
  • NVME: 0.2W
  • RX6900XT: 12W
  • RGB? 5W
Totaal: ca. 69W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

CMT schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:49:
@SkyStreaker
Ik weet niet hoe ze bij partpicker bij zulke vermogens komen op componentniveau, maar ze zitten er grandioos naast in sommige gevallen. 33W voor 32GB werkgeheugen?? Aan de andere kant is 363W voor de videokaart weer onderbemeten vanwege de pieklasten in het milliscondenbereik.
Zow, impressive ;) _/-\o_

Ze zeggen ook bij PCPP dat het een "rough estimate" is, en heb ook meer de aanbevelingen of beter gezegd, geruststellingen dat mijn systeem het prima kan trekken. Zou ik mij inderdaad zorgen maken, kan ik best de CPU wat minder hard laten werken.

In dat aspect hoop ik dat ik mijn airflow ook een beetje in orde heb: front-rad/out, 2x top-out (achter), 1x top-in (voor aanvoer voor de voorkant), 2x bottom-in, rear-out (AIO van de Fury). Stof-filters zitten erop.

Het is alleen nu nog (al meer dan 8 dagen nu) wachten op levering van dat ding... Echt GRR. :/

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 07-08-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt, ik ben al het parcours afgeweest met het bepalen of 650W nou wel of niet voldoende was voor de RX6900XT. Destijds van elke component nou opgezocht/bepaald wat het nu verbruikt :z
Het is ook goed voor de geruststelling zoals je zegt ^^.
PCPP zit er opgesomd ook niet ver naast moet ik zeggen, iets onder wat ik zelf inschat.
Ik heb voor de moederbord trouwens rekening gehouden met het stroomverbruik van de muis+ toetsenbord + evt. telefoon dat opgeladen wordt en een usb-geluidskaart o.i.d.
SkyStreaker schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:03:
In dat aspect hoop ik dat ik mijn airflow ook een beetje in orde heb: front-rad/out, 2x top-out (achter), 1x top-in (voor aanvoer voor de voorkant), 2x bottom-in, rear-out (AIO van de Fury). Stof-filters zitten erop.

Het is alleen nu nog (al meer dan 8 dagen nu) wachten op levering van dat ding... Echt GRR. :/
Welke kast gebruik je? Ik heb geprobeerd om een voorstelling van de koelsetup te maken, maar eerlijk gezegd lukt dat niet zo goed. Wat is een AIO van de Fury bijvoorbeeld?
Mijn ervaring met waterkoeling is dat het beste is om koude lucht bij een radiator in te blazen. Dus liever als inlaat gebruiken dan uitlaat.
Het hang er ook vanaf hoe 'koel' het binnen in de kast is, een radiator kan alleen goed warmte afgeven wanneer de delta tussen lucht en water groot genoeg is.
Een 350W videokaart pompt al zijn warmte in de kast. Dus er is dan een grote kans dat de radiator dat lucht uitblaast gesmoord wordt en effectief niets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Kast: pricewatch: Fractal Design Define R6 Black
De GPU: pricewatch: Sapphire R9 FURY X 4G D5
De AIO voor de CPU: pricewatch: be quiet! Pure Loop 240mm

Ik heb een dedicated geluidskaart: pricewatch: ASUS Xonar AE met een LM4562NA Op-amp erin, niet echt relevant :P

Telefoon laad ik er niet bij op :)

@CMT ik heb hem binnen en heb een half uur Cyberpunk op max settings 1440p (geen FSR, geen RT) en hij trok alles prima. Geen vuiltje aan de lucht :)

[ Voor 122% gewijzigd door SkyStreaker op 08-08-2022 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Om even in te haken hier op de wat voor voeding nodig voor welke kaart discussie. Het is ENORM afhankelijk van de voeding, de aansluitingen die je gebruikt op de voeding en zelfs wat voor model kaart van welke fabrikant buiten alleen het model nummer om (6800XT, 6900XT etc).

Heb meerdere reports gezien die elkaar technisch tegen spreken, dus het is een beetje hit or mis. Trial and error.

Heb zelf de 6800XT Reference vervangen door een 6900XT en volledig de power limiet stoppen uitgetrokken op een Seasonic GX-750 (2020) en dit was dagenlang stabiel. Ik had een wonky USB hub eraan hangen die wat problemen gaf maar nadat ik die had verwijderd was alles stabiel. Stopcontact meting 725W. Heb toch de GX-750 vervangen door een Seasonic TX-1000 Maar ik denk dat dit onder normale klok omstandigheden helemaal niet nodig was geweest. I trek nu max 650W uit de muur ofzo bij normaal gebruik.

Betreft transient spikes. Ik heb het idee dat PSU en GPU fabrikanten hier intussen iets aan gedaan hebben. Het lijkt erop dat de eerste golf klachten een beetje afgekoeld is. Kan natuurlijk komen doordat mensen beter geinformeerd zijn betreft welke PSU voor welke kaart maar ik heb vooral het idee dat driver side dingen zijn aangepast om deze spikes ook beter onder controle te houden voor beiden nVidia en AMD. (Algemene analyse. Geen professionele conclusie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Gilotto Gefeliciteerd :).

Ik heb mijn Powercolor RX6700 kaarten weer retour gestuurd.
Beide hadden vreselijk last van coilwhine. Getest met meerdere voedingen en 2 pc's. ;w
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar heeft jouw kaart dat ook?

Voor de rest was het een erg mooie deal, de prijs is inmiddels weer terug op een tenenkrommend niveau: €449.-. Het schiet maar niet op met de daling *zucht*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@SkyStreaker Sorry voor de late reactie. Mijn PC is een paar dagen uit roulatie geweest vanwege een upgrade/ombouw, maar ik ben er weer :).

Fijn om te lezen dat het bij jouw prima werkt!
Wat soms een probleem kan zijn, zijn voedingen met multi 12V rails. D.w.z. dat de 12V lijnen in groepen zijn opgedeeld, met ieder haar eigen beveiliging circuit.
Wanneer een videokaart dan niet netjes evenveel vermogen via elke pci-6/8 stekker opneemt, dan kan het dus zijn dat de voeding veel eerder op de noodrem trapt dan je zou verwachten.
Maar volgens mij is mono 12V rail de norm (nog).

Wat betreft de koeling. Ik heb zelf ook de Fractal R6 gehad met waterkoeling voor de CPU :9.
Alleen deze weg gedaan om dat koeling vanwege de gesloten deur ondermaats begon te worden.
In een koelingsonderzoek kwam ik erachter dat het deurtje al gauw 3.0°C - 3.5°C scheelt (pakweg 200-400 extra rpm van de ventilatoren).
Kijk maar eens naar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZu_zrYMCY3gpR3S8Ew6HDGsdLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EnOoXmr6JZaW2TXDO2EgjFUO.png?f=user_large

Uit deze post.

Helaas heb toen niet onderzocht wat het effect zou zijn van extra intake vanuit de onderkant.
Dat maakt het voor mij lastig om dan een suggestie te doen wat mogelijk optimaal is.
Maar ik vermoed dat de beste locatie onderaan is, mits daar genoeg ruimte is voor een 240mm rad + fan's.
Anders zou de 240mm rad persoonlijk vooraan plaatsen met de fan's als intake.
In dit laatste geval dus de opstelling met: vooraan 2x in, onder 1x in. top 3x uit, achter 1x in (als daar de 120mm? rad nog zit).
Probeer in ieder geval luchtcirculatie te voorkomen, zoals dat gebeurt met 2x top uit, 1x top in. Ook het afplakken random intake's kan best veel schelen (voorkomt circulatie / aanzuigen van 'valse' lucht).

Een ander vraag je nog over de Sapphire Nitro 6900XT.
Hoe bevalt deze kaart je wat betreft evt. coil whine? Is het daarmee ook zo slecht gesteld?
Ik had laatst een paar Powercolor Fighter RX6700's aangeschaft in de hoop dat dit een mooie midrange kaart zou zijn, zonder bijgeluiden..De hoeveelheid coilwhine was net zoveel als een reference AMD 6900XT die op de staart wordt getrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Laatst online: 22-05 21:25

Gilotto

Paint Skillz

CMT schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:52:

Ik heb mijn Powercolor RX6700 kaarten weer retour gestuurd.
Beide hadden vreselijk last van coilwhine. Getest met meerdere voedingen en 2 pc's. ;w
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar heeft jouw kaart dat ook?
Hier geen last van coilwhine. Wat een pech dat je ze weer terug moest sturen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 06:11:
Om even in te haken hier op de wat voor voeding nodig voor welke kaart discussie. Het is ENORM afhankelijk van de voeding, de aansluitingen die je gebruikt op de voeding en zelfs wat voor model kaart van welke fabrikant buiten alleen het model nummer om (6800XT, 6900XT etc).

Heb meerdere reports gezien die elkaar technisch tegen spreken, dus het is een beetje hit or mis. Trial and error.

Heb zelf de 6800XT Reference vervangen door een 6900XT en volledig de power limiet stoppen uitgetrokken op een Seasonic GX-750 (2020) en dit was dagenlang stabiel. Ik had een wonky USB hub eraan hangen die wat problemen gaf maar nadat ik die had verwijderd was alles stabiel. Stopcontact meting 725W. Heb toch de GX-750 vervangen door een Seasonic TX-1000 Maar ik denk dat dit onder normale klok omstandigheden helemaal niet nodig was geweest. I trek nu max 650W uit de muur ofzo bij normaal gebruik.

Betreft transient spikes. Ik heb het idee dat PSU en GPU fabrikanten hier intussen iets aan gedaan hebben. Het lijkt erop dat de eerste golf klachten een beetje afgekoeld is. Kan natuurlijk komen doordat mensen beter geinformeerd zijn betreft welke PSU voor welke kaart maar ik heb vooral het idee dat driver side dingen zijn aangepast om deze spikes ook beter onder controle te houden voor beiden nVidia en AMD. (Algemene analyse. Geen professionele conclusie!)
Was het niet zo dat de transients van de reference AMD 6900XT het meest gortig waren i.v.t. a.i.b. modellen? Dan zou je gewoon veilig moeten zitten (voor stock) wanneer je 1/3 extra vermogen reserve aanhoudt, bovenop nominaal vermogen.
Het kan uitmaken wat er aan gecombineerd vermogen wordt afgenomen (5V + 3.3V +12V samen).
Per voeding model kan er een aardig verschil zijn, aan wat deze kan leveren in bepaalde situaties.
Daarom altijd kijken wat er precies gespecificeerd wordt en niet alleen naar de 'overal rated' vermogen.
Een voeding kan trouwens er ook uitklappen als de 5V lijn teveel wordt belast (ik kan het mis hebben, maar volgens mij wordt dat nog voor de usb poorten gebruikt, met een hub dus zeker een aandachtspunt).

Hoe kom je trouwens aan zulke hoge vermogens?
Mijn PC met 5800X en 6900X op stock (dus 145W ppt en 255W ppt) + MSI Tomahawk B550 moederbord, 32GB dual rank geheugen + 6x fan + pomp@2500rpm +4x SSD en Seasonic Prime Ultra 850W voeding, verbruikt 505W in een volledige systeem stress test (OCCT + CB23 draaiende).
En ca. 390W met alleen OCCT (cpu 53W ppt, gpu 255W ppt).
In een zware gaming situatie is dat maximaal 420W.

Let op dit zijn vermogens aan de lichtnet (AC) zijde! Dus inclusief rendement verlies van de voeding.
Aan de de DC zijde (van de TX-850 ultra prime) is het omgerekend respectievelijk, ca. 475W max system stresstest, 375W OCCT stresstest, 400W max. gaming test.
Dat zijn de vermogens die tellen voor het dimensioneren van de voeding.
Kortom met een '650W' voeding, die fictief 600W op de 12V rail zou kunnen leveren, zou ik ca. 50% reserve hebben voor transients/spikes in een gaming situatie.
Als dat niet genoeg is, is er echt iets grondigs mis met de voeding of is het 230V lichtnet niet stabiel.

Ik vraag mij dan ook af of er niet iets meer speelt in de gevallen dat het niet goed gaat en ze met +800W aan komen zetten.
  • Voeding niet volgens spec? Maandagmorgen exemplaar etc.
  • Multirail voeding waarbij de 8-/6-pin stroomafname in onbalans is?
  • 12V spanning te ver ingekakt met undervolt trigger als gevolg (slechte kabels, voeding met standaard lage 12V lijnen)?
  • Systeem op het randje van stabiliteit dat onstabiel wordt met een full load test? (spanning rimpel neemt toe wanneer er meer vermogen gevraagd wordt en de voeding warm/heet wordt)
  • Videokaart die teveel van de Pcie slot trekt?
  • Systeemverbruik niet goed in kaart gebracht?

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 10-08-2022 15:21 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste