Een tijd geleden had ik verteld dat ik bezig was met een onderzoek van mijn customloop in een 5000D.
Ik ben nu eindelijk zover dat het onderzoek min of meer is afgerond.
Aangezien waterkoeling nu ook besproken wordt en het voor de komende RX7000 (met vermogens die richting 400-500W gaan) belangrijker zal worden, zal ik mijn resultaten posten.
Ik heb er in totaal behoorlijk wat tijd en monnikenwerk in gestopt (ca. 30 uur) en daarbij ook twee waterblokken voor de 6900XT getest. De Aquacomputer koper/plexi RX6900 waterblok en de TechN koper/acetal waterblok.
Allereerst een paar foto's om een goede indruk te geven van de setup:
Het leakshield 0.5 handdoekje paste toevallig bij de crème gele & bruine kleurstelling van de Noctua's
Dit is nog die vorige iteratie met de Aquacomputer waterblok en waarbij de airflow van front naar top liep en de lucht zo aan de bovenkant wordt uitgeblazen.
In de loop van afgelopen 2 maanden heb ik onderzocht wat de invloed is van de stof filters, de diverse panelen en verschillende luchtstromen.
De meest gangbare opstelling met 2 rad's, zal waarschijnlijk front-in naar top-uit zijn, maar dat blijkt niet altijd het beste resultaat te geven.
Om je niet verder te vermoeien met tekst, is hier de grafiekoverzicht die verschillende opstellingen samenvat.
SP staat voor solide panelen (plaat) en AFP voor airflow panelen.
Belangrijk om hierbij te vermelden is, dat het niet helemaal een appels met appels vergelijking is omdat ik vanuit pragmatische opstellingen ben gegaan.
Zo wil ik zelf altijd een lichte overdruk in de kast behouden.
Afhankelijk van de situatie verschillen daardoor de toerentallen tussen de front en top radiator.
De opstelling en situaties zijn als volgt:
Radiatoren: XSPC TX360 + TX360-x-flow
Ventilatoren: Noctua NF-A12x25
Pomp & volute: VPP-755 rev.3 & Aquacomputer D5 top.
Debiet- & temperatuurmeter: Aquacomputer Highflow Next usb en Octo met thermokoppels.
Slangen & koppelingen: Tygon R6012 13/10mm & industriële 13/10mm koppelingen (diameter inwendig 8mm)
Belasting: OCCT 3D stresstest, shader complexiteit 3, GPU gebruikslimiet 100%
- Situatie 1 (oranje lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 150 rpm langzamer over het hele bereik.
- Situatie 2 (licht groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 75 rpm langzamer over het hele bereik.
- Situatie 3 (gele lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
- Situatie 4 (donker groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
En voor de liefhebber, de bijbehorende meetresultaten.
Hier staat alles wat ik met behulp van de setup en HWinfo64 programma heb gemeten.
Aan de rechterkant staat de kolom, waarbij alles is omgerekend/genormaliseerd naar 21°C kamertemperatuur.
Voor verificatie zijn er ook een aantal metingen gedaan om de invloed van o.a. een stof filter bij de bovenste rad te bepalen en extra toerental van de top ventilatoren (te zien in het grijze vlak).
Het was een aardige verrassing dat ik met de TechN waterblok, variërende kamertemperatuur en meer dan een maand tussen de meetsessies, tot op een paar honderdsten °C nauwkeurig hetzelfde meet als met het Aquacomputer blok (watertemperatuur 33.79 °C vs. 33.82 °C).
Hier is ook mooi om te zien dat het verlies veroorzaakt door de stof filter en winst van meer toerental van de bovenste ventilatoren + andere luchtstroom, goed optellen om uiteindelijk het verschil te krijgen dat te zien is in de grafieken (situatie 1 v.s. 3).
Ik kan dat beter met een plaatje uitleggen dan in woorden:
Het geeft wel vertrouwen in de meetnauwkeurigheid

.
Conclusie / TLDR:
Met een kast waarbij de luchtstroom enige weerstand ondervindt (half gesloten front / dichte stof filter). Is het beter om de luchtinvoer zowel van voor als van boven te laten plaatsvinden. Het verschil is uiteindelijk behoorlijk. Met 1400 rpm front-in & 1250 rpm top-in/uit, is dat 2.26 °C.
Met een 'airflow' kast zal in theorie de front-in & top-uit v.s. front-in & top-in situatie, nagenoeg gelijk presteren, waarbij er enige winst te behalen is onder 800 rpm.
Echter is er dan wel een stof filter op de top radiator nodig dat deze winst weer verdampt en boven 800 rpm dan weer voor een verlies zorgt.
Met gesloten panelen is 60W ppt CPU + 255W ppt GPU (ca. 300W boardpower) dus niet meer goed te koelen op warme dagen (bij 23°C kamertemperatuur gaat het daarentegen nog prima !)
Met warme tot tropische dagen kan het wel, maar dan zit je weer met een bak herrie dat waterkoeling juist moet verhinderen.
Met airflow panelen is het ook op tropische dagen nog behapbaar, maar de rek is er na 1400 rpm wel min of meer uit.
Ik heb daardoor een beetje gemixte gevoelens. De 5000D is qua opzet een mooie kast, maar zoals ik het eigenlijk wil hebben niet genoeg (stil, compact met gesloten panelen en ca. 400W koelvermogen).
Om 2x 360cm radiatoren passend te krijgen was de XSPC TX360 20.5mm dunne rad ook de enige optie.
Het zijn erg efficiënte en mooie radiatoren, dat wel!
Voor mij is het voorlopig nog een kwestie van afwachten of de volgende generatie videokaarten efficiënt met 300W zijn af te stellen.
Zo niet, dan zal ik waarschijnlijk overgaan op een mini ITX systeem met een grote externe radiator ala Watercool mo-ra3 420.
Affein, ik hoop dat dit onderzoek / deze informatie jullie ook van pas komt.
[
Voor 86% gewijzigd door
CMT op 22-06-2022 03:14
]