[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bramm schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:30:
Ik heb de kast net vervangen door een Corsair 4000X met 6 fans om de airflow te verbeteren, maar de kaart wordt gewoon erg heet. Ik zal morgen wat temperaturen posten.
6700 XT van AMD zelf heeft gewoon niet de beste koeling, zeker in vergelijk met een 6800 (XT) en 6900 van AMD

Zijn meerdere reviews van te vinden, allicht dat een goed uitgevoerde undervolt wat soelaas kan bieden maar het blijft een heethoofd door de koeling die erop zit.

Tevens kan je thermal pads op de achterkant plaatsen, tussen de backplate en MEM/VRM, die mod is zonder verlies van garantie en hielp meerdere mensen al een paar graden ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:13
Bramm schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:04:
Ik heb sinds een paar maanden een 6700XT van AMD (ik heb een keer hun wachtrijloterij gewonnen). Ik zit er een beetje mee dat de koelers van deze kaart echt veel lawaai maken als ze tegen de maximum snelheid aanzitten.
Ik heb een custom curve gemaakt voor de koeling:
- onder 50 graden stil
- 50 graden 35% fan speed
- 65 graden 60% fan speed
- 75 graden 75% fan speed
- 85 graden 90% fan speed

Bij het spelen van RDR2 tikt de kaart regelmatig de 85 graden aan (dat schijnt normaal te zijn bij 100% gebruik van de GPU). Ik wil niet de curve op standaard laten staan en dat de kaart dan 100 graden aantikt.

Kort verhaal: klereherrie bij spelen van RDR2. Weg sfeer. Spelen met een koptelefoon doe ik liever niet.

Nu zie ik dat de drivers ook een Undervolt preset hebben. Verwachten jullie dat dat wat gaat uithalen? Ik krijg een dikke waarschuwing te zien als ik daarop klik over crashes en zo.
ParaWM schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb 2x een 6800XT in mijn systeem gehad ( AMD en Gigabyte Gaming OC), en die werden tussen de 67-72C, afhankelijk van de target clock. Zo tussen de 245 en 275W. Eén keer een AMD 6900XT en die werd zo 72-75C bij 280-290W. Dit was tijdens MSI Kombustor Stress testen.

Tenzij die 6700XT kaartjes echt zo veel heter worden, denk ik dat de meeste (geluids)winst te halen is door je kast beter te koelen / airflow te fixen. Of heb je het over de hotspot?
Heb zelf een 6700xt gehad en nu een 6800 en ik kan alvast zeggen dat die 6700xt een slechte koeler heeft, dat ding koelt wel maar zonder koptelefoon wordt die echt heel luid, zeker als je geen case met geweldige airflow hebt kan het irritant worden.
De 6800 is op dat vlak veel beter, niet stil maar toch vergelijkbaar met bv de case fans, als er een speaker aanstaat hoor ik hem niet/nauwelijks.

Zelf geen idee hoe het zit met undervolt, wat volgens vele mensen online wel helpt is een thermal pad toevoegen onder de backplate, dit zou 5-10 graden extra koeling moeten leveren op dezelfde snelheid het is me dus een raadsel waarom amd die er zelf niet op zet.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 16:40
Iemand recent nog RMA moeten doen bij AMD zelf? Mijn 6800xt midnight black maakt een ratelend geluidje als de fans van uit stilstand beginnen te spinnen. Wil alleen mijn gpu niet lang kwijt omdat ik niks anders heb.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 08:25

Skyline GT-R

RB26DETT

Sokucho schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:37:
Iemand recent nog RMA moeten doen bij AMD zelf? Mijn 6800xt midnight black maakt een ratelend geluidje als de fans van uit stilstand beginnen te spinnen. Wil alleen mijn gpu niet lang kwijt omdat ik niks anders heb.
Ben je zelf de koper? Anders zal het lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:11
Skyline GT-R schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Waarom zou dat lastig worden? Wettelijke garantie, of te wel het recht op een conform product, hoort aan het product te kleven, niet aan de koper.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 03-05-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Dennism schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Waarom zou dat lastig worden? Wettelijke garantie, of te wel het recht op een conform product, hoort aan het product te kleven, niet aan de koper.
Het klopt allemaal wat je zegt en toch doet AMD hier moeilijk over. Al meerdere keren hier op tweakers voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:46

Gamer

mobile

Yep, staat ook in de voorwaarden.
THIS LIMITED WARRANTY, AND ANY IMPLIED WARRANTIES THAT MAY EXIST UNDER APPLICABLE LAW, APPLY ONLY IF YOU ARE THE ORIGINAL
PURCHASER OF THE PRODUCT, AND LASTS ONLY FOR AS LONG AS YOU CONTINUE TO OWN THE PRODUCT. To be eligible for this Limited Warranty, the date
of purchase of the Product is required. AMD may request the original sales receipt or a copy as proof of the date of purchase.
https://www.amd.com/syste...-6900xt-warranty-card.pdf

Ik heb een 6900XT in rma moeten sturen, heeft een paar mailtjes geen en terug geduurd voor dit kon.
Mijn naam moest erop staan, heb dit nog gevraagd aan de persoon welke me beantwoorde.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamer op 03-05-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 16:40
Skyline GT-R schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Ja ben zelf de koper.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

Dat is ook wel een groot nadeel van AMD vind ik.
Helaas valt er denk ik weinig aan te doen, omdat niet duidelijk is waar de producten precies worden aangeschaft en dus onder welke garantiebepaling (van dat land) valt.
De verscheping komt uit Ierland, dus ik neem aan de ze daar ook de administratie bijhouden.
Ierland staat erom bekend om niet al te veel regeltjes te hebben (aantrekkelijk voor bedrijven, slecht voor de consument / inwoners).

Ik had zelf de fout gemaakt om met een paypal te betalen, waar mijn vorig woonadres nog in stond.
Later naar AMD gemailed om dit te veranderen, maar dat werd pertinent geweigerd met als slap excuus: "we kunnen dat niet doen".
De echte reden is natuurlijk dat de verkoop / afhandeling uitbesteed is aan digitalriver.com
Maar dat zal mij een worst wezen, als klant heb ik met AMD.com te doen niet met digitalriver.com.

Ik denk dat er opeens wel veel mogelijk is, wanneer er met een dagvaarding wordt gedreigd. Maar dat is mij de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Iemand de laatste driverversie al getest. Deze zou een redelijk boost in prestaties geven, vooral in DX 11 titels:
https://videocardz.com/ne...mance-for-directx11-games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:32

SkyStreaker

Move on up!

Voor diegene die interesse hebben, heb ik net deze rom gedumpt: https://www.techpowerup.com/vgabios/245634/245634 ( MSI RX 6750 XT MECH 2X 12G OC)

Flashen is op eigen risico.

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 11-05-2022 21:14 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27
Skyline GT-R schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:43:
Iemand de laatste driverversie al getest. Deze zou een redelijk boost in prestaties geven, vooral in DX 11 titels:
https://videocardz.com/ne...mance-for-directx11-games
Moet ik dan de May Preview of de WHQL van gisteren (10 Mei) hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Gamer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:33:
Yep, staat ook in de voorwaarden.

[...]

https://www.amd.com/syste...-6900xt-warranty-card.pdf

Ik heb een 6900XT in rma moeten sturen, heeft een paar mailtjes geen en terug geduurd voor dit kon.
Mijn naam moest erop staan, heb dit nog gevraagd aan de persoon welke me beantwoorde.
Dat is een fabrieksgarantie, dat is een extratje op je wettelijke garantie die je bij de verkoper hebt.
Is de verkoper ook fabrikant, dan mogen ze dit soort voorwaarden niet stellen wanneer jij een beroep doet op je wettelijke garantie.

Echter, in ieder geval in Europa is AMD niet zelf de verkoper, waardoor ze dit soort voorwaarden wel mogen stellen. De AMD.com shop wordt gerunned door Digital River, en dat zal dus ook de partij zijn waar je voor je wettelijke recht op een conform product moet aankloppen.

Niet handig en ook zeker geen consument vriendelijke oplossing, want je kan er natuurlijk de klok op gelijk zetten dat Digital River dat niet makkelijk zal maken wanneer jij als consument je recht komt halen na de 2 jaar die zij menen maximaal te hoeven te geven (wat hier in Nederland niet het geval is, je hebt recht op een conform product tijdens de volledige technische levensduur), waarbij ze mogelijk ook nog andere wettelijke rechten die wij hebben zullen negeren, zo gaf @Skyline GT-R eerder aan bij de AMD.com shop ze van mening zijn dat garantie niet aan het product kleeft, maar aan de koper. Iets wat wettelijk gezien in Nederland niet mag.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 11-05-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:59:
Dat is ook wel een groot nadeel van AMD vind ik.
Helaas valt er denk ik weinig aan te doen, omdat niet duidelijk is waar de producten precies worden aangeschaft en dus onder welke garantiebepaling (van dat land) valt.
De verscheping komt uit Ierland, dus ik neem aan de ze daar ook de administratie bijhouden.
Ierland staat erom bekend om niet al te veel regeltjes te hebben (aantrekkelijk voor bedrijven, slecht voor de consument / inwoners).
Dat is in Europa normaal gesproken niet zo lastig (je recht halen soms helaas een stuk lastiger), als je als verkoper, je richt op een bepaald land is de consumenten wetgeving van dat land van toepassing, iets wat de AMD.com shop doet, zo adverteren ze bijv. een Direct Buy link voor Nederland op hun shop locator.

Zie o.a. dit screenshot: https://imgur.com/ccdzQEU

Mijn verscheping kwam trouwens niet vanuit Ierland, maar bij Ingram Micro Tilburg vandaan.

Zie Tracking: https://imgur.com/G8yFKG1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MailMan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Moet ik dan de May Preview of de WHQL van gisteren (10 Mei) hebben?
May Preview voor de driver die aangehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 05:21
Hi mensen van het rode kamp, hier iemand van het groene kamp die graag over wil steken.
Maaaar.. hoe zit het met de drivers tegenwoordig? Laatste ervaring was niet heel best.
Dat was een R9 290, heel veel gezeik mee gehad en ik ben nu een beetje bang om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 11:12
Mitchelll010 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:44:
Hi mensen van het rode kamp, hier iemand van het groene kamp die graag over wil steken.
Maaaar.. hoe zit het met de drivers tegenwoordig? Laatste ervaring was niet heel best.
Dat was een R9 290, heel veel gezeik mee gehad en ik ben nu een beetje bang om over te stappen.
Geen klachten. Integendeel. De drivers van AMD zijn alleen maar beter en sneller geworden met als maar meer mogelijkheid tot customization. Zelf speel ik vooral PUBG met mn 6900XT en dat heeft door de meest recente Radeon update nog een 5% performance boost ontvangen. Elke fabrikant kent problemen. Ik heb bijvoorbeeld enorm veel issues gehad met 2 3070's. De AMD kaart was een verademing.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 03:31

Cidious

The Bloody Gent

Het is een tijdje geleden dat ik hier wat in dit draadje heb gepost omdat mijn 6800XT 24/7 als een zonnetje liep met 1060mv undervolt nooit boven de 60c hostpot uit onder water met een EKWB blok. en 3 radiatoren.

Afgelopen week mijn loop geflushed en blokken schoongemaakt na anderhalf jaar geen onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvQOMb2wnboZNxZtqsDXj2vpzRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiDNF4DKBAkynx3IkavmvnPt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBljl5_h1HNwebvpXys2h9l59Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzTAe4vowVpf7IENCKhlzizp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHbm0lxb7qSTdN9yHuVs1gjmPeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fCe8cneFirwJ1nCsQo0Rv91.jpg?f=fotoalbum_large

Niks ernstigs. Maar helaas plonsje Alphacool CapeKelvin door de kaart heen. Dus moest de kaart volledige reinigen met 98% alcohol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_kw6RbKTsewnlwpQAXQtIr9auQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLxIgcB7QDSZVGsvJp0cyLGP.jpg?f=fotoalbum_large

Verdrietig genoeg wilde de kaart niet meer opstarten en gaf D6 op het moederboard. Nou heb ik dit al wel vaker gehad en betekent vaak dat onder de chip alles niet helemaal opgedroogd is. Dus nogmaals gereinigd en goed droog geblazen en met het hete luchtpistool alles good op temperatuur gebracht om de laatste alcohol te verwijderen. Zelfde verhaal D6. Stock koeler er weer opgezet. Geen D6 meer maar VGA error. duidend op een probleem onder chip zelf. omdat de stock koeler veel meer mounting pressure heeft met die beugel achterop. Meerdere malen gereinig. Helaas geen oven ter beschikking dus de chip zelf met 200c hete lucht opgewarmd met lage lucht druk om de top chips niet eraf te blazen maar wel de chip soldeer verbindingen weer opnieuw te laten vloeien. Ook geen success.

Ten einde raad hele zaakje maar weer met stock koeler in elkaar gezet en RMA aangevraagd. Kaart opgestuurt.. En verdorie.. vind ik een transistor op mn bureau nadien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzm7Ut6FEdANNRcViKGEkTryH6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3cElKOIqxwnrW1cdUfcX7yK.jpg?f=fotoalbum_large

Kaart is al aangekomen bij AMD haha. Gaat lastig worden om volledige reparatie of vervanging te krijgen nu denk ik. Zal wel horen waar ze mee terug komen. Hopelijk reparatie tegen betaling. Ben meer dan welwillend om te betalen voor wat ik verprutst heb haha. Als ik de transistor eerder had gevonden had ik hem er zelf weer opgezet, maar daar is het nu te laat voor.

Even afwachten op AMD.

Intussen heb ik een 6900XT (Reference) op de kop getikt voor €750. 2e hands 5 maanden oud nooit uit elkaar geweest originele garantie met omruil garantie als er iets kapot gaat in de volgende maand. De eigenaar kon de kaart niet uitstaan vanwege coil whine.. En daar heb ik gelukkig ervaring mee van mn 6800XT en weet dat het met mn waterblok en dikke 5mm thermal pads over de coils niet zozeer een probleem voor mij is. Hij wilde de kaart niet openen en had een 3080ti gekocht.
Zal de kaart dan ook maandje met de stock koeler draaien voordat ik mn waterblok erop gooi.

Ben benieuwd of ze nog weer leven weten te blazen in mn geliefde 6800XT. Die kan dan mooi naar de vriendin haar rig met 5800X en dan kan de 2070 Super op de plank als reserve.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 12-05-2022 15:45 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 11:45

ParaWM

Pro Prutser

Cidious schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:40:

Ten einde raad hele zaakje maar weer met stock koeler in elkaar gezet en RMA aangevraagd. Kaart opgestuurt.. En verdorie.. vind ik een transistor op mn bureau nadien.
Leuk verhaal :) Dat je nog een RMA durft aan te vragen na zo'n escapade. _/-\o_

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

ParaWM schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Leuk verhaal :) Dat je nog een RMA durft aan te vragen na zo'n escapade. _/-\o_
Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat ze hem weer kapot terug sturen en mij de verzendkosten laten betalen? Dan zal ik verder zelf kijken wat ik nog kan doen en als ze hem tegen betaling willen repareren is dat ook ok.

Het kon niet erger worden dan het al was. Haha.

Ik probeer niet AMD hier voor de gek te houden. De warranty void sticker was er al af. Ben benieuwd waar ze mee terug komen. Ik ga er niet over liegen. Verantwoordelijkheid is mijn. Maar zij hebben meer ervaring met de reparatie van het ding dan ik. Dus laat liever hen zelf een kijkje nemen. En als ik een goede diagnose krijg zonder welwillendheid voor een fix dan kan ik de kaart met die diagnose zelf naar een herstel punt sturen hier in China. Plenty reparatie shops hier.

UPDATE:

6900XT binnen. GEEN coilwhine. Nadat ik de PSU kabels op andere connectors op de PSU heb aangesloten. Seasonic Prime 750. 6800XT had bakken coil whine. Vraag me af of ik het daar ook op had kunnen verhelpen met het gebruiken van andere poorten op de PSU.

Hier kleine benchmark run voor daily settings.

6800XT | 1060mv 2506Mhz 2100Mhz 0%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nnY4yG_k4eBx9-CrhN8Yv5HL0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbflzJUOGOfTkNw7P269seVL.jpg?f=fotoalbum_large

6900XT | 1085mv 2514Mhz 2100Mhz 0%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_jBxskBsEVLzuAbKtPiNsTbbfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxOI6ygqWpMAR7gBhwLh6FWQ.png?f=fotoalbum_large

6900XT is nog niet onder water. Voor de rest alles hetzelfde. Verse windows installatie etc.

Conclusie. 6900XT heeft iets meer juice nodig om stabiel te blijven maar is iets efficienter binnen hetzelfde power budget. Zal verder toenemen als ik het waterblok erop zet na een weekje testen op lucht.

Update2:

Ik had mezelf beloofd deze kaart eerst een weekje stock te draaien om er zeker van te zijn dat alles in orde is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJphK4tCBTd11PQ7wJXXOnXahYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AZRfjoIuOzaOYVUG3dZFPVOR.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAcdtfWWyk5x7dZst9YVkHPFffY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpY1N7a9oCYYe5dj4RsQLQot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm9aUjAWSdceavi_x9DzR43GZW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jAQe6zXkaNYycGHopvIclyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGXG3-ljWU38HBlIDS431rD4dsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpjkE7U7RvwGukBgBc6oBAhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCc8ePP_FUQ94i1h7_4LMwDnm20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIuYzP7E23VcEux6wjLwoVqG.jpg?f=fotoalbum_large

Update3:
Waterblok draaiende. Coilwhine weer aanwezig. Door het plaatsen van het waterblok zijn de kloks omhoog gesprongen. Bij dezelfde power limieten laat de lagere temperatuur de kloks hoger boosten met als resultaat coilwhine. En misschien dekt het waterblok de coils iets minder. Ik heb het idee dat meeste coilwhine uit de coil bij de PCIE power connectors vandaan komt.

Bij dezelfde kloks ingesteld in Wattman moet ik nu ook meer voltage instellen om geen crash te veroorzaken in TimeSpy (1085mv->1015mv). Ik vermoed dat dit ook veroorzaakt wordt door de hogere kloks bij lagere temperatuur. Hotspot 90c -> 55c.

Nog een fun fact. Mijn 6800XT kon een OC van 375W doen op mijn 750W Seasonic Prime. Als ik de limieten van de 6900XT unlock dan klapt hij in overcurrent protection vanaf het moment dat Time Spy start. Hogere stroom pieken lijkt het.

Moraal van dit verhaal. Ik dacht dat 6900XT exact hetzelfde zou reageren op mijn settings als de 6800XT deed, maar er is wel degelijk een verschil in gedrag en moet weer terug naar school. Ik kon de 6800XT met m'n ogen dicht instellen.

Update4:
Poging gedaan voor Max OC zonder mn PSU te laten trippen (700W walldraw op een 750W Seasonic Prime).

2760Mhz 1150mv 2150Mhz 325W/330A +15%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAA1pfyrhNsn0bVt7Z4L4PELgIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezU84IvZpCbFyAObLmtJozY3.png?f=fotoalbum_large

Geen lockups of wat dan ook. Kan vermoedelijk de frequentie nog wel wat hoger drukken. Test 1 is nog niet maxed out betreft power limiet. Test 2 wel. Klokt terug naar 2500Mhz gemiddeld. Vond het wel even genoeg voor vandaag.

Vervolgens maar even de sweetspot voor daily opgezocht. (nog niet helemaal gevonden, maar een goed begin)

2589Mhz 1100mv 2150Mhz 325W/330A -10%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NGnUkt78oJsAehZWrkP4Sud5e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JP1MmxLmDrERGCU53qL7sWcT.png?f=fotoalbum_large

293W Max. Mijn 6800XT had 375W nodig voor 22K op TimeSpy. Ik noem dat een behoorlijk efficientie verschil voor dit prestatie niveau. Effectief max 1050mv. De 6900XT reageert anders op het gezette voltage dan mijn 6800XT. Het effectieve voltage valt lager uit voor de 6900XT en dat verklaart ook mijn eerdere instabiliteit bij gelijke settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPtHhpZijr0-y6VPaRq6TQc5tt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LGm4gCyQcFZ1Zq5WxUKyfvML.png?f=fotoalbum_large

Zal morgen nog eens verder rommelen. Maar zover ben ik zeer tevreden over de efficientie boost die ik hier krijg voor dagelijks gebruik. Moet nog even kijken hoeveel de kaart nu trekt bij regulier gamen met deze settings. Het was altijd 200-225W voor de 6800XT met undervolt settings. Ik hoop onder de 250W te kunnen blijven met de 6900XT.

Keep you guys posted.

[ Voor 99% gewijzigd door Cidious op 15-05-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 16:56
Ik heb vorige week thermal pads aangebracht op de VRM's en geheugenchips van mijn AMD 6700 XT, zoals velen hebben gedaan. Maximale temperatuur van die onderdelen is nu rond de 65 graden (gisteren 72, maar het was ook erg warm op de zolderkamer). GPU hotspot kwam tot 92 graden, met de fans op ongeveer 85% snelheid.
Ik zag gisteren een advertentie op V&A voor deze kaart, maar dan met thermal pads op bovenstaande chips plus op de plek waar de GPU chip zit. Dat heb ik nog nooit eerder gezien bij deze kaart. Hebben anderen in dit topic dit ook gedaan? Helpt het om de maximale temperatuur van de GPU te verlagen?
V&A aangeboden: AMD Radeon RX 6700 XT met thermal pad modificatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Bramm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:38:
Ik heb vorige week thermal pads aangebracht op de VRM's en geheugenchips van mijn AMD 6700 XT, zoals velen hebben gedaan. Maximale temperatuur van die onderdelen is nu rond de 65 graden (gisteren 72, maar het was ook erg warm op de zolderkamer). GPU hotspot kwam tot 92 graden, met de fans op ongeveer 85% snelheid.
Ik zag gisteren een advertentie op V&A voor deze kaart, maar dan met thermal pads op bovenstaande chips plus op de plek waar de GPU chip zit. Dat heb ik nog nooit eerder gezien bij deze kaart. Hebben anderen in dit topic dit ook gedaan? Helpt het om de maximale temperatuur van de GPU te verlagen?
V&A aangeboden: AMD Radeon RX 6700 XT met thermal pad modificatie
Die thermal pads in die advertentie zijn op de achterkant van de kaart. Dit om een betere afvoer van de warmte langs de achterkant van de kaart te doen via de backplate. Nu doet die eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
Ja, dat had ik niet gezegd inderdaad. Bij mij zitten ze ook op de achterkant van de kaart (backplate eraf, pads erop, backplate er weer op).
Maar zou het dus ook helpen als je ze op de "achterkant" van de GPU legt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Het kan zeker geen kwaad en alle beetjes helpen. Of je er een geweldig groot verschil in temperaturen gaat zien denk ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:36:
Het kan zeker geen kwaad en alle beetjes helpen. Of je er een geweldig groot verschil in temperaturen gaat zien denk ik niet.
Dit. Heb dit ook gedaan voor mijn 6800XT. Omdat het kan en omdat het de levenduur niet zal schaden maar juist ten goede zal komen. Haal je hierdoor hogere performance? nee. Adrenaline houdt dat tegen.

Scheelde zeker wel een paar C voor het geheugen. Helaas zit daar een software lock op.

Kan niet spreken voor de 6700XT.

Waar ik wel voor kan spreken is dat de coilwhine bij de 6900XT weer volop aanwezig is na het plaatsen van het waterblok. FunFact: Stock koeler heeft geen thermal pads over de VRM, waterblok wel. Heb het blok met liquid metal erop gezet dus zit niet zo te wachten om de loop weer te laten leeglopen en blok weer uit elkaar om de zoeken naar een fisieke oplossing.

Wat ik 100% zeker weet is dat het de coils zijn rondom de core. (VRM coils). Deze hebben nu thermal pads bij het EKWB blok meegeleverd maar zijn toch nog hoorbaar. Niet zo erg als mijn 6800XT maar ga op termijn hier toch een oplossing voor zoeken.

Update 5:
2514Mhz 2100Mhz 1100mv 0%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN8EXHn88NJOVIxmv23O9JBixmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7fY9XLcYF64Q6vUK6XYlIO9F.png?f=fotoalbum_large

Kom dichterbij de sweetspot van de kaart. Ben er nog niet helemaal maar ik neem het een stapje per dag. Paar uur gamen en kijken of het echt stabiel is voor 24/7. Coilwhine is ook zeer bescheiden bij deze settings. Sub 1.000v, 60c hotspot en 255W power draw.

Ik kan er makkelijk 100W meer door gooien en 100-200Mhz meer er doorheen pompen maar dat resulteerd maar in minimale performance uplift. Ik zoek echt naar de optimale efficienty piek.

UPDATE6:
Even wat benchies gedraaid.
Hier de resultaten betreft power draw vs efficiency voor mijn kaart. Alle power budgets zijn met ruimte voor frequency boost en het voltage 10mv boven het punt dat het instabiel werd dus maximaal haalbare voor het stroom limiet zonder specifieke SOC voltage tuning etc.

TimeSpy afgerond:
292W -> 22000 = 75 p/W
255W -> 21500 = 84 p/W
229W -> 21000 = 92 p/W
204W -> 20000 = 98 p/W

Draai de kaart nu op 229W dit is met -10% power slider. En met als enige MPT modificatie het uitzetten van Deep Sleep. Gemeten voltage onder 0.995v max bij max load.

[ Voor 36% gewijzigd door Cidious op 20-05-2022 02:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 10:45
Cidious schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Dit. Heb dit ook gedaan voor mijn 6800XT. Omdat het kan en omdat het de levenduur niet zal schaden maar juist ten goede zal komen. Haal je hierdoor hogere performance? nee. Adrenaline houdt dat tegen.

Scheelde zeker wel een paar C voor het geheugen. Helaas zit daar een software lock op.

Kan niet spreken voor de 6700XT.

Waar ik wel voor kan spreken is dat de coilwhine bij de 6900XT weer volop aanwezig is na het plaatsen van het waterblok. FunFact: Stock koeler heeft geen thermal pads over de VRM, waterblok wel. Heb het blok met liquid metal erop gezet dus zit niet zo te wachten om de loop weer te laten leeglopen en blok weer uit elkaar om de zoeken naar een fisieke oplossing.

Wat ik 100% zeker weet is dat het de coils zijn rondom de core. (VRM coils). Deze hebben nu thermal pads bij het EKWB blok meegeleverd maar zijn toch nog hoorbaar. Niet zo erg als mijn 6800XT maar ga op termijn hier toch een oplossing voor zoeken.

Update 5:
2514Mhz 2100Mhz 1100mv 0%
[Afbeelding]

Kom dichterbij de sweetspot van de kaart. Ben er nog niet helemaal maar ik neem het een stapje per dag. Paar uur gamen en kijken of het echt stabiel is voor 24/7. Coilwhine is ook zeer bescheiden bij deze settings. Sub 1.000v, 60c hotspot en 255W power draw.

Ik kan er makkelijk 100W meer door gooien en 100-200Mhz meer er doorheen pompen maar dat resulteerd maar in minimale performance uplift. Ik zoek echt naar de optimale efficienty piek.

UPDATE6:
Even wat benchies gedraaid.
Hier de resultaten betreft power draw vs efficiency voor mijn kaart. Alle power budgets zijn met ruimte voor frequency boost en het voltage 10mv boven het punt dat het instabiel werd dus maximaal haalbare voor het stroom limiet zonder specifieke SOC voltage tuning etc.

TimeSpy afgerond:
292W -> 22000 = 75 p/W
255W -> 21500 = 84 p/W
229W -> 21000 = 92 p/W
204W -> 20000 = 98 p/W

Draai de kaart nu op 229W dit is met -10% power slider. En met als enige MPT modificatie het uitzetten van Deep Sleep. Gemeten voltage onder 0.995v max bij max load.
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 6900XT op water met een Alphacool FC block. Coilwhine dik aanwezig, en lijkt inderdaad van rond de core te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 17:07
https://www.3dmark.com/3dm/75091666

23443 graphics score op een simpele 6900 XT gaming oc op air (380w)

Is nog meer uit te persen maar ben inmiddels overgestapt op de red devil 6950 XT.

Voor de geïnteresseerden. Timespy run temps.

Current-min-max-average (niet naar average kijken, hwinfo stond langer aan bij een van de 2 runs).

Kryonaut+thermal pads (minus pad 8 + gelid gp extreme 3mm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hT5rNrZS6BgqQNcVD1em-qfBRh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRED7yot5Dv8wmJY8KDVkXag.jpg?f=user_large

Conductonaut + thermal pads (minus pad 8 + gelid GP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXAgDDmnJEITmWKqkuHVEMDISFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Hid0DN8lr8OAxysIDrRk17i.jpg?f=user_large

LM is superieur.

Fan curve bij 80 graden op 55% ingesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Adel_F16 op 22-05-2022 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Paar dagen bezig geweest om de loop te reinigen en alle radiatoren van kattenharen en andere meuk te ontdoen. Omdat ik push pull en veelal op push fan configuratie leunde was het lastig om dit regelmatig te doen:

Wilde dus naar een configuratie gaan die eenvoudiger te onderhouden is.

spoiler: Hier een indicatie van waarom ik het anders wilde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZG4MFmKljivB__PqmZMi_Dzkwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyFmFkR19FkrWDL5ESfJg2Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06_J_Db7jges6RFIF0chcEO1q3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynbEnZiLRJHsFbjoOtH0UDKq.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat na schoonmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fORRVks-BHBk79uRKfI4mVQCCEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1YNS62uUybFeCpdWlZgJ8C8.jpg?f=fotoalbum_large

Het was:
280x45 push/pull voor
280x30 push bodem
240x30 push top

Nu:
280x45 pull voor
360x30 push top

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHQ1KS44hPBdrks-7WFo3CNNAwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k0mjhiOxbz9QPeHX4AU3611.jpg?f=fotoalbum_large

Moet de fans nu wat harder laten draaien maar omdat ze allemaal binnen in de kast hangen achter radiatoren hoor ik er niks meer van. Radiator oppervlak en inhoud is wat gekrompen: 282cm2 -> 234cm2 (niet exact want dit is slechts het formaat van de behuizing rondom the daadwerkelijk radiator finnen en kanalen. Maar voor het gemak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAFtW7VM_PRqykcz8ceTibFCQUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1T9G2LIKMK4WN5ozjw2wVlqH.png?f=fotoalbum_large

Sub 40c water temp en prima GPU en CPU temps bij nette undervolt en 229W powerlimiet.

[ Voor 33% gewijzigd door Cidious op 24-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Cidious schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:08:
Paar dagen bezig geweest om de loop te reinigen en alle radiatoren van kattenharen en andere meuk te ontdoen. Omdat ik push pull en veelal op push fan configuratie leunde was het lastig om dit regelmatig te doen:

Wilde dus naar een configuratie gaan die eenvoudiger te onderhouden is.

Het was:
280x45 push/pull voor
280x30 push bodem
240x30 push top

Nu:
280x45 pull voor
360x30 push top

[Afbeelding]

Moet de fans nu wat harder laten draaien maar omdat ze allemaal binnen in de kast hangen achter radiatoren hoor ik er niks meer van. Radiator oppervlak en inhoud is wat gekrompen: 282cm2 -> 234cm2 (niet exact want dit is slechts het formaat van de behuizing rondom the daadwerkelijk radiator finnen en kanalen. Maar voor het gemak).

[Afbeelding]

Sub 40c water temp en prima GPU en CPU temps bij nette undervolt en 229W powerlimiet.
Netjes!
Ook een hele mooie delta tussen je GPU temp en je hot spot van maar 12gr. Is dat met LM of paste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Netjes!
Ook een hele mooie delta tussen je GPU temp en je hot spot van maar 12gr. Is dat met LM of paste?
LM. Ik denk dat ik wel terug ga naar KingPin KPx. Voor eenvoudiger onderhoud en om te kijken of ik die coilwhine kan verhelpen. En dan als ik het allemaal heb uitgevonden LM erop weer.

Was vergeten te vermelden dat ik nu zoals je kan zien ook snelkoppelingen heb rondom de GPU. Kan de GPU nu dus makkelijk ontkoppelen en heb een 3e koppeling onderweg voor een tussenstuk dat ik er tijdelijk tussen kan hangen zonder de GPU in de loop.

Ben ook terug gegaan van vertical mount naar horizontal, puur omdat ik gek werd van niet redelijkerwijs bij mn NVMEs of 10G netwerk kaart te kunnen komen. Iets minder koel performance maar heel erg marginaal. Wel veel gebruiksvriendelijker.

Ook heb ik de 6900XT nog niet echt op zn staart kunnen trappen omdat ik nog beperkt ben door mijn 750W Seasonic PRIME. Ik heb wel een paar 1200W beesten liggen die ik gebruikte voor mijn EPYC systemen die ik tijdelijk onder beheer had. Kan die er wel even aanhangen. Maar het idee van het verwijderen van de bodem radiator was ook dat ik een grotere PSU can installeren nu. 750W was de zwaarste uitvoering die ik kon vinden in 14cm lengte. 850W+ is al snel 16cm+ en die ruimte had ik niet met de 280mm rad in de bodem.

Zit te denken aan een 2021 Corsair RM850x. Of een Seasonic PRIME 850 Platinum. De Corsair is aanzienlijk goedkoper en heeft modernere ATX specs voor lager idle gebruik. Ben wel zeer gecharmeerd van hoe mijn PRIME 750W zich zover gehouden heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Cidious op 24-05-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Als je het bijzonder vind dat de 750w zich zo goed gehouden heeft zou ik persoonlijk een grotere stap maken omhoog dan slechts 100w....

Al had ik verwacht dat een kwaliteits voeding van 750w genoeg zou zijn. Heb zelf een corsair rm750x en dat gaat gelukkig prima met een reference 6800xt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Cidious schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:25:
[...]

LM. Ik denk dat ik wel terug ga naar KingPin KPx. Voor eenvoudiger onderhoud en om te kijken of ik die coilwhine kan verhelpen. En dan als ik het allemaal heb uitgevonden LM erop weer.

Was vergeten te vermelden dat ik nu zoals je kan zien ook snelkoppelingen heb rondom de GPU. Kan de GPU nu dus makkelijk ontkoppelen en heb een 3e koppeling onderweg voor een tussenstuk dat ik er tijdelijk tussen kan hangen zonder de GPU in de loop.

Ben ook terug gegaan van vertical mount naar horizontal, puur omdat ik gek werd van niet redelijkerwijs bij mn NVMEs of 10G netwerk kaart te kunnen komen. Iets minder koel performance maar heel erg marginaal. Wel veel gebruiksvriendelijker.

Ook heb ik de 6900XT nog niet echt op zn staart kunnen trappen omdat ik nog beperkt ben door mijn 750W Seasonic PRIME. Ik heb wel een paar 1200W beesten liggen die ik gebruikte voor mijn EPYC systemen die ik tijdelijk onder beheer had. Kan die er wel even aanhangen. Maar het idee van het verwijderen van de bodem radiator was ook dat ik een grotere PSU can installeren nu. 750W was de zwaarste uitvoering die ik kon vinden in 14cm lengte. 850W+ is al snel 16cm+ en die ruimte had ik niet met de 280mm rad in de bodem.

Zit te denken aan een 2021 Corsair RM850x. Of een Seasonic PRIME 850 Platinum. De Corsair is aanzienlijk goedkoper en heeft modernere ATX specs voor lager idle gebruik. Ben wel zeer gecharmeerd van hoe mijn PRIME 750W zich zover gehouden heeft.
Een Seasonic Prime 750W lijkt me toch voldoende voor je setup? Ik had zelf eerst een Corsair RM750x, later een RM850x en nu een Seasonic Prime PX-850. Dit is ruim voldoende voor mijn 12900K en een 6900 XTXH. Maar in alle eerlijkheid, die PX-850 had ik nu niet meer gehaald, maar meteen voor de PX-1000 gegaan die niet heel veel duurder is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
meljor schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:12:
Als je het bijzonder vind dat de 750w zich zo goed gehouden heeft zou ik persoonlijk een grotere stap maken omhoog dan slechts 100w....

Al had ik verwacht dat een kwaliteits voeding van 750w genoeg zou zijn. Heb zelf een corsair rm750x en dat gaat gelukkig prima met een reference 6800xt.
Ik denk inderdaad dat je dan ook beter ruimer kan pakken. Het hangt er ook vanaf hoeveel hij zijn 6900 XT op zijn staart wil trappen. Maar met zijn temps zou dat zeker stevig kunnen.

Een 6900 XT met MPT fully unlocked heeft power draw spikes van 500w tot 525w (zie overclock.net 6900 XT owners club). Dan blijft er bij 750w een kleine 225-250 watt over.

Gezien de nieuwe pci express aansluitingen (12 pin 3090 ti) en de hogere tdp's op 670x lijkt het er sterk op dat gpu's en cpu's meer gaan verbruiken met de volgende generatie. Een 1000 watt kwaliteitsvoeding zou ik zelf persoonlijk aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik snap de beredenering om voor ruimer te gaan maar feit is dat ik de kaart dagelijks niet op die settings draai. Het zal een benchmark run hier en daar zijn. Dagelijks wil ik gewoon niet al die hitte in m'n studio. Daarom heb ik de power limits locked op 229W. Nadeel van te grote voeding is lagere efficiëntie bij lagere loads.

Dat gezegd te hebben, nieuwe generatie kaarten kijkt 400W+ te gaan worden.. dus zal er waarschijnlijk alsnog een 1000W in moeten gooien uiteindelijk. Wil graag bij Seasonic blijven omdat de kabels allemaal hetzelfde zijn. Heb een PX450 fanless in de server hangen en een GX650 in madame haar rig. PX750 in de mijne. Wil de PX750 naar madame haar rig doen als de 6800XT terug komt of de 6900XT daar naartoe als RDNA3 land. Zelfde kabels voor al is een zegen. Heb gevonden dat Corsair kabels ook inpluggen... Had daar bijna een oopsie mee gemaakt jaartje terug ofzo. Puur dom geluk dat ik erachter kwam voordat ik de knop omgooide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Die Seasonic Prime voedingen kunnen ook wel een behoorlijke load aan. Ik zie nu ook geen reden voor je om een zwaardere voeding te halen. Met 750W kom je toch ruim toe? Al doet je cpu 200W; wat veel is voor een 5900X, en je GPU 450W dan heb je nog 100W over voor al de rest...

Dan kan je beter nog even wachten op de nieuwe generatie voedingen met die nieuwe PCIE 5 stekker tot 600W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@Erraa / waterkoelers in dit draadje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxd0oxY3gNWXbB7sVfQ-N904aQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OujVgq81VAJrudRHPrkO52iV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNDwcWcyS2rITGpx2BO_BvTKig4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DP4ERlUMTHfbpx7RMvBX1glA.jpg?f=user_large

Sinds een kleine maand ben ik dus ook eindelijk over op volledig watergekoeld ^^.
Helaas met een jaar vertraging door een naar en lastig te achterhalen probleem met de nieuwe customloop.
Ik had toen last van een vreemde bruinachtige aanslag dat ook het plexiglas aantastte.
Na veel experimenteren en uitsluiten, bleek het uiteindelijk aan de EPDM slangen te liggen.

Het blokje heb ik er al opgezet.
Helaas niet zoveel foto's tussendoor gemaakt omdat ik razend benieuwd was naar het resultaat.
Achteraf gezien was het ook een hele klus geworden vanwege allerlei problemen met het blok |:( .

Een paar foto's van de Aquacomputer blok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSycBmqxb0LQWPoAGx02VSZpgbw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NGpAmX5W1aTuRNDV5mKKVIt.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJYxtaHdPoobD0fqoNnOL-D8lTQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmjqkl8UxhdC2U3rZu7MzbSe.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIaa3MuFyWzw9j9cQZpIc0ioWPg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np0Gk7b00Ikkj6AZyIB70K0S.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQGjNrzePx2J3PQKxfrWwxHBGmk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQfPwUFViiHXMUPLAcBNZRjv.jpg?f=fotoalbum_medium

En de testopstelling om op lekken te controleren en de VPP755 pomp met een D5 te vergelijken (qua volumedebiet en bijbehorend vermogen / rpm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-PvTHl9pJnUEjN1FsUttu5ZXv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRkaoU0dqFgGiLvw8eoW2FsI.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmjrEnNhgJbZZNwBT-2aYAjgrzw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nz0AtR66WgnJ8SY6fFIHqEc.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 81% gewijzigd door CMT op 25-05-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Nice! Mooie blokken die je daar hebt! Ik ben ook zeer benieuwd naar je delta tussen je GPU Temp en je Hot Spot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Bedankt :). Ik vind het een erg mooi blok qua vormgeving en het presteert ook behoorlijk.
Alleen waren bij mij de problemen zo groot, dat het niet zonder DIY passend te krijgen was.
Ik weet niet of het een slechte batch is geweest of dat de kwaliteit controle ondermaats is.
Het heeft mij wel een flinke deuk in het vertrouwen gegeven in de kwaliteit van Aquacomputer.

Ik ben op dit moment nog volop bezig met het testen, maar ik kan wel de eerste resultaten geven.
De (woon)kamertemperatuur lag tussen 21-22°C in alle gevallen.
De customloop bestaat uit een TX360 x-flow toprad en TX360 frontrad met Noctua NH-A12x25 ventilatoren.

Luchtkoeling @1500rpm, in een Corsair 5000D zonder zijpanel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaktfidRDwJEZPZDVFot0uZS704=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Y9WjjKL3pe5x1NAyhM0oCCNQ.png?f=fotoalbum_medium

Idem, maar dan @2000rpm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYmGPUu2iE-ZqwOGr5UNX-3NYMU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wqGjbWudh5OZ2yntkxImC6bK.png?f=fotoalbum_medium

Idem, maar dan @3000rpm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqI8Pixz-BjdBMiKSxgb70IMYjk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/J7UY20KuQj8BBFr8A2wIh5XX.png?f=fotoalbum_medium

Waterkoeling @800-900rpm, Corsair 5000D met gesloten/solide panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSF9Xw9oStFaSB1saEdDOxUoHXU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5eB9fraIsX31NlB79UMvwEr7.png?f=fotoalbum_medium

Waterkoeling @800-900rpm, Corsair 5000D met 'airflow' panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/347hIGm7Y8vdDXcwIJ89mwU4R1E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ef4SKISlac1xZESOzvm9j58T.png?f=fotoalbum_medium

Gebruikte koelpasta is Gelid GC extreme en de metingen zijn gedaan enkele weken na de ombouw.
De kaart is verder volledig op stock gelaten en als belasting is OCCT gebruikt.
Direct na de ombouw mat ik een iets lagere delta tussen gpu-water van ca. 13°C.

Samengevat
Luchtkoeling@1500rpm
GPU: 71.4°C | GPU-hotspot: 87.0°C | Omgevingstemperatuur: ca.27°C
ΔGPU(edge-lucht): ca.44°C | ΔGPU(edge-hotspot): 15.6°C
Luchtkoeling@2000rpm
GPU: 63.6°C | GPU-hotspot: 78.4°C | Omgevingstemperatuur: ca.27°C
ΔGPU(edge-lucht): ca.36°C | ΔGPU(edge-hotspot): 14.8°C
Luchtkoeling@3000rpm
GPU: 56.8°C | GPU-hotspot: 73.6°C | Omgevingstemperatuur: ca.27°C
ΔGPU(edge-lucht): ca.30°C | ΔGPU(edge-hotspot): 16.8°C
Waterkoeling met solide/dichte front & top paneel, front-in@900rpm, top-uit@800rpm
GPU: 54.7°C | GPU-hotspot: 69.4°C | Water: 40.3°C
ΔGPU(edge-water): 14.4°C | ΔGPU(edge-hotspot): 14.7°C
Waterkoeling met 'airflow' front & top paneel, front-in@900rpm, top-uit@800rpm
GPU: 49.3°C | GPU-hotspot: 63.8°C | Water: 34.7°C
ΔGPU(edge-water): 14.6°C | ΔGPU(edge-hotspot): 14.5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Solotov schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 6900XT op water met een Alphacool FC block. Coilwhine dik aanwezig, en lijkt inderdaad van rond de core te komen.
Helaas is dit met de Aquacomputer RX6900 blok ook zo en het is echt verschrikkelijk.
Ik heb het met een gecalibreerde & geijkte meetmicrofoon opgemeten en de coilwhine is met pakweg 20dB (ongewogen) toegenomen t.o.v. de luchtkoeler!
Het schijnt dat de backplate de grote boosdoener is die dan hoofdzakelijk als klankbord fungeert.
Hoe stijver het geheel, het beter de koppeling is met de PCB waar trillingen in ontstaan door magnetostrictie in de spoelen en fet's.
Het gevolg is dat dan al bestaande resonanties versterkt worden, door het slappe plaatje aluminium zonder enige inwendige demping.

Je kan het enigszins vergelijken met iemand die 4 huizen verderop loopt te boren, maar door de hard aan elkaar gekoppelde muren is het dan thuis bijna net zo hard te horen.
Zat er een rubberlaag tussen de 4 'buiten' muren, dan was dat veel minder geweest.

Het is dat ik een goede gesloten koptelefoon heb met goede geluids-isolatie (DT770). Anders is het echt ondraaglijk. Ik heb een mailtje daarover richting Aquacomputer gestuurd en zal het een en ander nog zelf proberen.
Mijn hoop was dat het bij andere fabrikanten niet speelde, maar helaas blijkt dat dus met elke waterblok een probleem te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:31:
@Erraa / waterkoelers in dit draadje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds een kleine maand ben ik dus ook eindelijk over op volledig watergekoeld ^^.
Helaas met een jaar vertraging door een naar en lastig te achterhalen probleem met de nieuwe customloop.
Ik had toen last van een vreemde bruinachtige aanslag dat ook het plexiglas aantastte.
Na veel experimenteren en uitsluiten, bleek het uiteindelijk aan de EPDM slangen te liggen.

Het blokje heb ik er al opgezet.
Helaas niet zoveel foto's tussendoor gemaakt omdat ik razend benieuwd was naar het resultaat.
Achteraf gezien was het ook een hele klus geworden vanwege allerlei problemen met het blok |:( .

Een paar foto's van de Aquacomputer blok:
[Afbeelding] [Afbeelding]

En de testopstelling om op lekken te controleren en de VPP755 pomp met een D5 te vergelijken (qua volumedebiet en bijbehorend vermogen / rpm):

Heel interessante cold plate. Er zijn extra hoeken aangebracht in de kanalen voor meer koel oppervlak. Gaat wel tenkoste van flowrate maar het is een interessante aanpak.

Betreft jouw VPP755. Ik heb deze pomp ook en het is een engeltje. Fluister stil en goede prestaties. Let wel op dat het GEEN D5 is. En NIET compatible met NIET Alphacool D5 pomp huizen !!!! UITROEPTEKEN UITROEPTEKEN! Er is een hele thread hierover op overclock.net. Deze VPP755 vielen uit met bosjes. Zelfs de V3. Conclusie is dat de Alphacool behuizingen hier op aangepast zijn en de Laing D5 behuizingen niet. Je pomp zal zich vroeger of later kapot draaien door slechte passing. Wil je met een behuizing van van een ander merk draaien VPP655 is een echte Laing en gewoon compatible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Cidious schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Heel interessante cold plate. Er zijn extra hoeken aangebracht in de kanalen voor meer koel oppervlak. Gaat wel tenkoste van flowrate maar het is een interessante aanpak.
Goed gezien! Bij het uitpakken dacht ik eerst dat er nog wat water achter gebleven was in de kanalen.
Maar het bleken kleine hoogteverschillen te zijn, waardoor het licht anders weerkaatst.
Aquacomputer heeft zich altijd bezig gehouden met deze 'waves', maar dus nu op microschaal ^^.
De voornaamste reden echter om het dat zo te doen, is het creëren van (meer) turbulentie in de waterstroom.
Meestal zijn het de lammellen waar bochten of knikken in gemaakt worden, maar in dit geval wordt de doorvoer in de kanalen vertikaal vernauwd en verbreed op micrometer schaal.
Op plekken waar warmte opgenomen of afgegeven moet worden, wil je namelijk zoveel mogelijk turbulentie in het medium hebben om de efficiëntie van de warmte overdracht te maximaliseren.
Dat het oppervlak daardoor een fractie groter wordt is een leuk bijkomstigheid, maar insignificant i.v.t. het oppervlak van de microkanalen.
Cidious schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Betreft jouw VPP755. Ik heb deze pomp ook en het is een engeltje. Fluister stil en goede prestaties. Let wel op dat het GEEN D5 is. En NIET compatible met NIET Alphacool D5 pomp huizen !!!! UITROEPTEKEN UITROEPTEKEN! Er is een hele thread hierover op overclock.net. Deze VPP755 vielen uit met bosjes. Zelfs de V3. Conclusie is dat de Alphacool behuizingen hier op aangepast zijn en de Laing D5 behuizingen niet. Je pomp zal zich vroeger of later kapot draaien door slechte passing. Wil je met een behuizing van van een ander merk draaien VPP655 is een echte Laing en gewoon compatible.
Ik las inderdaad over problemen met de eerdere versies van de VP755 en dat niet alle D5 toppen compatibel zijn.
Het had met de hoogte van de flens te maken. De VP755 heeft een iets hogere hals dan een D5.
Gelukkig heb ik een Aquacomputer D5 ultitop, die de o-ring op de bovenkant van de flens heeft zitten.
En niet zoals EKWB het doet, aan de zijkant op de 'richel'.
Ik had er toen bewust maar gekeken omdat ik wist van de waarschuwing over bepaalde tops die niet zouden passen. Door de constructie van de ultitop, maakt het hoogteverschil in de hals dus niets uit.

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik zal erop letten!
Tot nu toe nog geen klachten gekregen, na een maand op 2800rpm gedraaid te hebben.
Geen rare bijgeluiden of tikken die suggereren dat het ergens aanloopt.
Tijdens de Black Friday sale heb ik er eentje kunnen scoren voor €42 *O*
Gaat het mis, dan is het nog geen gat in de portemonnee.

Het is verder inderdaad een heerlijk stille en rustige pomp. Een D5 begint vanaf 2200rpm redelijk hoorbaar te worden en rond 3000rpm 'zingt' het echt. De VP755 heeft dat veel minder, zelfs op 2800rpm komt het nauwelijks boven het geluid van de Noctua's @800rpm uit.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 25-05-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Goed gezien! Bij het uitpakken dacht ik eerst dat er nog wat water achter gebleven was in de kanalen.
Maar het bleken kleine hoogteverschillen te zijn, waardoor het licht anders weerkaatst.
Aquacomputer heeft zich altijd bezig gehouden met deze 'waves', maar dus nu op microschaal ^^.
De voornaamste reden echter om het dat zo te doen, is het creëren van (meer) turbulentie in de waterstroom.
Meestal zijn het de lammellen waar bochten of knikken in gemaakt worden, maar in dit geval wordt de doorvoer in de kanalen vertikaal vernauwd en verbreed op micrometer schaal.
Op plekken waar warmte opgenomen of afgegeven moet worden, wil je namelijk zoveel mogelijk turbulentie in het medium hebben om de efficiëntie van de warmte overdracht te maximaliseren.
Dat het oppervlak daardoor een fractie groter wordt is een leuk bijkomstigheid, maar insignificant i.v.t. het oppervlak van de microkanalen.

[...]

Ik las inderdaad over problemen met de eerdere versies van de VP755 en dat niet alle D5 toppen compatibel zijn.
Het had met de hoogte van de flens te maken. De VP755 heeft een iets hogere hals dan een D5.
Gelukkig heb ik een Aquacomputer D5 ultitop, die de o-ring op de bovenkant van de flens heeft zitten.
En niet zoals EKWB het doet, aan de zijkant op de 'richel'.
Ik had er toen bewust maar gekeken omdat ik wist van de waarschuwing over bepaalde tops die niet zouden passen. Door de constructie van de ultitop, maakt het hoogteverschil in de hals dus niets uit.

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik zal erop letten!
Tot nu toe nog geen klachten gekregen, na een maand op 2800rpm gedraaid te hebben.
Geen rare bijgeluiden of tikken die suggereren dat het ergens aanloopt.
Tijdens de Black Friday sale heb ik er eentje kunnen scoren voor €42 *O*
Gaat het mis, dan is het nog geen gat in de portemonnee.

Het is verder inderdaad een heerlijk stille en rustige pomp. Een D5 begint vanaf 2200rpm redelijk hoorbaar te worden en rond 3000rpm 'zingt' het echt. De VP755 heeft dat veel minder, zelfs op 2800rpm komt het nauwelijks boven het geluid van de Noctua's @800rpm uit.
Goed dat je er van op de hoogte bent. Ik had de mijne ook goedkoop op de kop getikt van iemand die dacht dat het een gewone D5 was en toen erachter kwam dat het niet pastte. Ook om en nabij 45 euro.

Ik draai hem op 3800-4500 RPM onhoorbaar. Afhankelijk van de water temperatuur. Voor bijna 2 jaar 24/7 nu. Geen geluidjes of wat dan ook. Heb ook geen onderhoud gedaan. Ding heeft gewoon gedraaid. Gebruik hem zelf in combinatie met een Alphacool Eisbecher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
CMT schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Helaas is dit met de Aquacomputer RX6900 blok ook zo en het is echt verschrikkelijk.
Ik heb het met een gecalibreerde & geijkte meetmicrofoon opgemeten en de coilwhine is met pakweg 20dB (ongewogen) toegenomen t.o.v. de luchtkoeler!
Het schijnt dat de backplate de grote boosdoener is die dan hoofdzakelijk als klankbord fungeert.
Hoe stijver het geheel, het beter de koppeling is met de PCB waar trillingen in ontstaan door magnetostrictie in de spoelen en fet's.
Het gevolg is dat dan al bestaande resonanties versterkt worden, door het slappe plaatje aluminium zonder enige inwendige demping.

Je kan het enigszins vergelijken met iemand die 4 huizen verderop loopt te boren, maar door de hard aan elkaar gekoppelde muren is het dan thuis bijna net zo hard te horen.
Zat er een rubberlaag tussen de 4 'buiten' muren, dan was dat veel minder geweest.

Het is dat ik een goede gesloten koptelefoon heb met goede geluids-isolatie (DT770). Anders is het echt ondraaglijk. Ik heb een mailtje daarover richting Aquacomputer gestuurd en zal het een en ander nog zelf proberen.
Mijn hoop was dat het bij andere fabrikanten niet speelde, maar helaas blijkt dat dus met elke waterblok een probleem te zijn?
Daar lijkt het wel op. Gek genoeg komt dit voornamelijk voor op reference design kaarten met waterblocken. De custom designs lijken minder gevoelig. Misschien dat ik eens ga proberen de backplate aan te passen door middel van spacers en thermal pads om te kijken of dit iets oplost. Ik heb zelf ook nog last van extreme pumpout van de kryonaut paste, dus misschien dat ik dan ook meteen liquidmetal of gelid gc ga proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Solotov schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Daar lijkt het wel op. Gek genoeg komt dit voornamelijk voor op reference design kaarten met waterblocken. De custom designs lijken minder gevoelig. Misschien dat ik eens ga proberen de backplate aan te passen door middel van spacers en thermal pads om te kijken of dit iets oplost. Ik heb zelf ook nog last van extreme pumpout van de kryonaut paste, dus misschien dat ik dan ook meteen liquidmetal of gelid gc ga proberen.
KingPin KPx of LM. KingPin KPx is ideaal voor CPU en GPU. Droogt veel minder snel uit en makkelijker aan te brengen. Ook makkelijker te reinigen. Helemaal omdat het blauw is makkelijk te spotten ook.

Ik maakte hiervoor altijd gerbuik van Noctue NT-H1, NT-H2 en Kryonaut.. Ik ga nooit meer terug.. Met Kryonaut trok ik altijd de CPU uit de socket... En droogt so snel uit. abnormaal. Temps hetzelfde.

Heb net een Seasonic PRIME TX-1000 besteld. Was goedkoper dan een PX-1000 door een aanbieding en een tegoedbon. Kan dus morgen eens de 6900XT op z'n staart trappen met volledig unlockte power limieten.

Ook betreft coilwhine. Heb ik de 8 pin connectors omgedraaid. En wonder boven wonder veel minder coilwhine.. Kan dit niet zo goed rationaliseren omdat het een single rail voeding is dacht ik.
EDIT: Coilwhine wel degelijk aanwezig weer haha.

UPDATE:
Voordat ik de 1000W PRIME TX-1000 erin gooi om de GX-750 te vervangen. Wilde ik toch even kijken hoe dicht ik bij de limiet zit en of met unlockte power limieten ik de PSU weer kon laten trippen. Max wall draw. Zo'n 725W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2eImq5YevmD4GG5FlKXzRmTKMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4hPo7tLttvTHm9lL8NVhvXC.png?f=user_large

410W ASIC power. Geen OCP van de Prime GX-750. Nu ben ik erachter gekomen wat hem de vorige keer liet trippen. Een USB hub waar wat waterkoeling premix in was gekukeld. (ja ja ik weet het... :+ ) En Seasonic staat bekend om wonky 5v OCP.

Dus een PSU upgrade was niet direct nodig. Heb 7 TimeSpy runs voltooit met max power load op de 6900XT met unlockte power limieten, Max OC etc.

De TX-1000 is al onderweg. Laten we het erop houden dat RDNA3 hier misschien dankbaarder gebruik van gaat maken.

UPDATE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXGJQpgJng0fjSexYGMKVzs3Dpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxAdHkcZtZB2peJjmeunL9nT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpuoMwtNKnESTaVImbfSrK3cTXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ayWY8WPQixOkH5a0haCyMy6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij max load trek ik zo'n 30-50W minder uit de muur. Door de gunstigere efficientie piek bij dat stroom verbruik door de grotere capaciteit. Verder geen verschil.

UPDATE:
Heb eindelijk bericht van JD over de 6800XT die ik ter RMA had gestuurd. Reparatie zou voor hen teveel manuren zijn die ze momenteel niet beschikbaar hebben. Ze bieden me een vervanging aan. Als in een AMD referentie kaart maar deze is niet op voorraad en dit kan een week of meer duren. (tweedehands prijs voor deze kaarten is aan het kelderen hier). Een andere optie is een GPU op het JD platform uitzoeken voor de MSRP die ik betaald heb voor de 6800XT. nVidia included. Nu heb ik al een vervanging en madame kan het beneden nog prima af met de 2070 Super op 1440p met Elden Ring. De laatste optie is 85% van de nieuwprijs terug (MSRP). Heb hier dan ook voor gekozen. Ik ga een gegeven paard niet in z'n mond kijken.

Geld al terug. En tot mijn grote verbazing zojuist een tracking nummer binnen gekregen voor de kapotte 6800XT... deze komt dus ook terug..

Ga daar wel mooi even mee aan de slag om er nieuw leven in te blazen.

En dat lieve vriendjes en vriendinnetjes is waarom je bij JD koopt.. je betaald iets meer dan op andere platforms maar de service is subliem.

[ Voor 74% gewijzigd door Cidious op 28-05-2022 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vandaag de AMD Radeon RX 6750 XT FE Reference geïnstalleerd, max vermogen ingesteld op 200W en eigen fan-curve ingesteld.(agressief)
Maakt flink lawaai als ie nu aan het werk moet maar dat maakt mij niet uit, als ie tijdens muziek productie maar stil is en dat issie want de fans draaien dan gewoon niet.

Ik game niet, renderen van fractals en video is alles wat ie moet doen.
En dat gaat gaat rap moet ik zeggen, kloksnelheid gaat makkelijk over de 2,7 GHz, temperatuur af en toe piek van 72 graden maar blijft meestal onder de 68 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUbJbBr5jzBkPxTPq7p2nkrfndE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UhWRZsyubRp32vrDUDIVeXW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OzC18EXbBubyZyZPVMjqvsOAYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7eAd6cx1tFaaly5C5ejSYHv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Klunssmurf op 29-05-2022 17:40 . Reden: verkeerde info ]

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Klunssmurf schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:39:
Vandaag de AMD Radeon RX 6750 XT FE geïnstalleerd, max vermogen ingesteld op 200W en eigen fan-curve ingesteld.(agressief)
Maakt flink lawaai als ie nu aan het werk moet maar dat maakt mij niet uit, als ie tijdens muziek productie maar stil is en dat issie want de fans draaien dan gewoon niet.

Ik game niet, renderen van fractals en video is alles wat ie moet doen.
En dat gaat gaat rap moet ik zeggen, kloksnelheid gaat makkelijk over de 2,7 GHz, temperatuur af en toe piek van 72 graden maar blijft meestal onder de 68 graden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Er bestaat niet zoiets als een AMD Radeon RX 6750 XT FE. FE is voor nVidia Founders Edition models.. alsjeblieft verwar die twee niet LOL. Reference is de term voor AMD. Sorry voor het mierenneuken haha, maar ik geloof dat AMD wel het recht heeft verdiend zijn eigen producten te benoemen haha. FE is toch echt kamp groen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 29-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
@ Cidious

Hahahaaha :)

Maar het is geloof ik niet het reference model (strikt genomen) want reference staat voor het basis PCB ontwerp voor de AIB partners ? :? 8)7 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Klunssmurf schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:26:
@ Cidious

Hahahaaha :)

Maar het is geloof ik niet het reference model (strikt genomen) want reference staat voor het basis PCB ontwerp voor de AIB partners ? :? 8)7 :)
Jij hebt heel zeker een AMD Ref kaart. Die van je komt zelfs van AMD.com.
https://www.amd.com/en/direct-buy/5618082100/nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Oke, ik pas het wel aan...
Duizend maal excuus _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Klunssmurf schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:38:
Oke, ik pas het wel aan...
Duizend maal excuus _/-\o_
Ja want wij dragen hier rood AMD ondergoed! . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Cidious schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Ja want wij dragen hier rood AMD ondergoed! . :+
Haha, blauw-rood voor sommige hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Cidious schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:30:
[...]

KingPin KPx of LM. KingPin KPx is ideaal voor CPU en GPU. Droogt veel minder snel uit en makkelijker aan te brengen. Ook makkelijker te reinigen. Helemaal omdat het blauw is makkelijk te spotten ook.

Ik maakte hiervoor altijd gerbuik van Noctue NT-H1, NT-H2 en Kryonaut.. Ik ga nooit meer terug.. Met Kryonaut trok ik altijd de CPU uit de socket... En droogt so snel uit. abnormaal. Temps hetzelfde.

Heb net een Seasonic PRIME TX-1000 besteld. Was goedkoper dan een PX-1000 door een aanbieding en een tegoedbon. Kan dus morgen eens de 6900XT op z'n staart trappen met volledig unlockte power limieten.

Ook betreft coilwhine. Heb ik de 8 pin connectors omgedraaid. En wonder boven wonder veel minder coilwhine.. Kan dit niet zo goed rationaliseren omdat het een single rail voeding is dacht ik.
EDIT: Coilwhine wel degelijk aanwezig weer haha.

UPDATE:
Voordat ik de 1000W PRIME TX-1000 erin gooi om de GX-750 te vervangen. Wilde ik toch even kijken hoe dicht ik bij de limiet zit en of met unlockte power limieten ik de PSU weer kon laten trippen. Max wall draw. Zo'n 725W

[Afbeelding]

410W ASIC power. Geen OCP van de Prime GX-750. Nu ben ik erachter gekomen wat hem de vorige keer liet trippen. Een USB hub waar wat waterkoeling premix in was gekukeld. (ja ja ik weet het... :+ ) En Seasonic staat bekend om wonky 5v OCP.

Dus een PSU upgrade was niet direct nodig. Heb 7 TimeSpy runs voltooit met max power load op de 6900XT met unlockte power limieten, Max OC etc.

De TX-1000 is al onderweg. Laten we het erop houden dat RDNA3 hier misschien dankbaarder gebruik van gaat maken.

UPDATE:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij max load trek ik zo'n 30-50W minder uit de muur. Door de gunstigere efficientie piek bij dat stroom verbruik door de grotere capaciteit. Verder geen verschil.

UPDATE:
Heb eindelijk bericht van JD over de 6800XT die ik ter RMA had gestuurd. Reparatie zou voor hen teveel manuren zijn die ze momenteel niet beschikbaar hebben. Ze bieden me een vervanging aan. Als in een AMD referentie kaart maar deze is niet op voorraad en dit kan een week of meer duren. (tweedehands prijs voor deze kaarten is aan het kelderen hier). Een andere optie is een GPU op het JD platform uitzoeken voor de MSRP die ik betaald heb voor de 6800XT. nVidia included. Nu heb ik al een vervanging en madame kan het beneden nog prima af met de 2070 Super op 1440p met Elden Ring. De laatste optie is 85% van de nieuwprijs terug (MSRP). Heb hier dan ook voor gekozen. Ik ga een gegeven paard niet in z'n mond kijken.

Geld al terug. En tot mijn grote verbazing zojuist een tracking nummer binnen gekregen voor de kapotte 6800XT... deze komt dus ook terug..

En dat lieve vriendjes en vriendinnetjes is waarom je bij JD koopt.. je betaald iets meer dan op andere platforms maar de service is subliem.
Waar heb je die Kingpin KPX vandaan getoverd. Vaker gehoord, maar kan m nergens vinden in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Haha, blauw-rood voor sommige hier :P
BLASPHEMY!

Hoe durf je?!? Haha

Gekheid. Ik was gewoon lekker aan het mierenneuken omdat het kan haha.

Ben zelf helemaal niet merk loyaal. Ja momenteel heb ik meer sympathie voor AMD dan nVidia voor deze generatie. nVidia heeft me net even teveel anti consument gedrag laten zien met Ampere en Turing. Al was de 2080ti tenminste nog echt een aardig stuk sneller dan de 2080 destijds.. de 3080ti, 3090 en 3090ti zijn gewoon oplichters producten haha. Navi 21 is niet perfect maar wel minder consument onvriendelijk met de MSRP etc. (Heb wel een 2070 Super in mijn vriendin haar computer zitten nog. Prachtige kaart voor 1440p)

AMD is niet mijn vriend. Een bedrijf net als de anderen. Willen mijn geld en het liefst zo min mogelijk daarvoor doen. Competitie is wat hen eerlijk houdt.

Betreft CPU land, Ben voor AMD Zen 3 gegaan na een goede ervaring met Zen 2 tenopzichte van de competitie. Zou ik nu een midrange rig bouwen zou ik een 12600K nemen over de 5800X voor madame haar rig bijvoorbeeld. Heb zelf een 5900X omdat het ten tijde de beste optie leek. Volgend upgrade kijk ik weer verder. Intel, nVidia, AMD.. wie geeft het meeste waar voor mijn geld.

Zelfde met moederborden. Ben voor MSI gegaan na een goede ervaring met Zen 2 en een goedkope MSI B450M Mortar die enorm veel beter presteerde dan ik betaald had. Zeer tevreden met Zen 2 voor mijn MSI X570 Unify ook.. tot Zen 3 kwam.. Bios updates... 8)7 Heb ook 2 ASUS X570 borden en bios updates zijn gewoon veel beter geweest..Volgende ronde ga ik dus gewoon weer opnieuw kijken en zal ik ASUS wat meer aandacht geven.

Lang verhaal kort.. Merk loyaliteit is dom. HAHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Solotov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Waar heb je die Kingpin KPX vandaan getoverd. Vaker gehoord, maar kan m nergens vinden in NL?
Hmm. woon in China. Koop het in bulk... Sorry haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Cidious schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:07:
[...]

Hmm. woon in China. Koop het in bulk... Sorry haha.
Schandalig! Stuur ff kratje op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Solotov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Schandalig! Stuur ff kratje op :P
Niet goedkoop. 30 gram voor €55 en soms koop ik een handige 10 gram spuit voor €27,50, maar dat is minder voordelig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Heb een probleem met mijn 6900XT performance. In dit nieuwe spel dat ik speel krijg ik maar 27 FPS en hele lage GPU utilization. Denken jullie dat mijn 5900X mijn GPU bottlenecked? Het voelt heel erg stotterig en ik ben bang dat ik punten verlies hierdoor. Het opties menu geeft mij alleen de opties voor 'Controller' en 'Audio'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV0bG_uZljjKBZ2_AAWFcnlk7FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quXeUwcUUO8R4UJwY6p8vmPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbpq66P2UFib06n3efySP915QEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HvqelY0XIO18rEKAoMqUEbI.png?f=fotoalbum_large

UPDATE:
Probleem opgelost. Minimale frequentie verhogen naar 500 onder mn target verhoogt de FPS naar 60ish.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F01XMehSf6cOo5Xr9OJMJtLz_Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLAxyvyewFgrdw0G7kwIWhNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC3ZlrVG28aIKRl-RPVmrHkShZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I13Xfai2kwX9EbquRtaTmzyj.png?f=fotoalbum_large

Nu kan ik onverstoord genieten van dit spel.

[ Voor 59% gewijzigd door Cidious op 30-05-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 11:45

ParaWM

Pro Prutser

Cidious schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:27:
Heb een probleem ...

Wat een leuk spel! Veel plezier ermee :)

Heb (met een 3080 Ti) ook wel eens bij oude spellen dat de GPU niet eens uit de slaapstand komt en daardoor de FPS wat mak is. Blijft hij hangen op 3-10% GPU utilisatie en paar honderd mhz, boost niet op zeg maar. Temperatuur komt amper boven kamertemp uit en FPS ergens tussen de 60 - 144 wisselend. Maar niet storend genoeg om er verder achter aan te gaan. Gsynch/Vsynch, of hoe dat allemaal ook heet op de achtergrond houdt het goed speelbaar. Oude meuk en nieuwe hardware enzo :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

ParaWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Wat een leuk spel! Veel plezier ermee :)

Heb (met een 3080 Ti) ook wel eens bij oude spellen dat de GPU niet eens uit de slaapstand komt en daardoor de FPS wat mak is. Blijft hij hangen op 3-10% GPU utilisatie en paar honderd mhz, boost niet op zeg maar. Temperatuur komt amper boven kamertemp uit en FPS ergens tussen de 60 - 144 wisselend. Maar niet storend genoeg om er verder achter aan te gaan. Gsynch/Vsynch, of hoe dat allemaal ook heet op de achtergrond houdt het goed speelbaar. Oude meuk en nieuwe hardware enzo :+
Unity engine volgens mij voor dit spel.. En volgens mij had ik mijn refresh perongeluk op 60Hz met VSYNC automatisch aan. Drama haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Cidious schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:30:
[...]
UPDATE:

Het is jammer dat je niet integer bent. Je hebt de kaart zelf verkloot en strijkt vervolgens het geld op.
Dat ik noem ik niet "een gegeven paard niet de bek kijken", maar oplichten.
Besef je wel dat anderen (o.a. mede tweakers) hiervoor betalen? Het percentage retour/uitval wordt namelijk in de prijs mee berekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 02:30:
[...]

Het is jammer dat je niet integer bent. Je hebt de kaart zelf verkloot en strijkt vervolgens het geld op.
Dat ik noem ik niet "een gegeven paard niet de bek kijken", maar oplichten.
Besef je wel dat anderen (o.a. mede tweakers) hiervoor betalen? Het percentage retour/uitval wordt namelijk in de prijs mee berekend.
Wel wel wel. Meneertje moraal ridder. :+

Zoals ik hierboven al aangaf heb ik helemaal geen opzet tot oplichten. Ik heb de kaart terug gestuurd en zelfs nog aangegeven aan het service center dat ik een los onderdeel heb gevonden en een foto daarvan opgestuurd in de hoop dat ze het euvel sneller zouden kunnen vinden.

JD een van de grootste online retailers hier in China (niet AMD) heeft mij terug gebeld en aangegeven dat het teveel werk is om de kaart te repareren en dat ik 85% van het geld terug kan krijgen of op een vervanging kan wachten. Ik heb in alle eerlijkheid gehandeld. Mijn enige wens was een reparatie en zelfs op mijn eigen kosten. Zij waren op de hoogte van gebruikersschade en bieden mij toch geld aan. Dan is het ABSOLUUT WEL "niet een gegeven paard in de mond kijken". Ongegacht dat jij hier een andere mening over mag nahouden. Agree to disagree. Even goede vrienden.

Financiele kanttekening en context: 7.5 jaar klant bij JD, 150+ voltooide orders, 10-30% markup tenopzichte van andere platforms met als voordeel, betere garantie behandeling en after-sales

Voorbeeld van de markup tussen platforms:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJXEFNbFNz-bRIol_QUo7pkJKcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQeTnrKDl6qX5IXTSEkh3DoF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycdgn1Zc5CLe_eNoNirdt_iSAgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TmK8K9OKILERGs61Un4UkPw.jpg?f=fotoalbum_large

Beiden officiele AMD shop. Je betaald voor service. En soms zal je daar gebruik van maken. Als jij mij wilt vertellen dat je nee had gezegd tegen de refund, te weten wat ik je nu hier heb uitgelegd over de daadwerkelijke situatie dan vind ik dat knap van je, maar het zegt daadwerkelijk niks over mijn integriteit.

Waar ik over val is jouw duidelijk statement dat ik niet integer ben. Is een mening, maar wie ben jij om daar over te oordelen? Heb ik met je geknikkerd in de kleuterschool ofzo? Je kent mij niet. Leest wat je wilt lezen en gooit er een oordeel uit. Niet wat ik verwacht van een volwassen medetweaker.

[ Voor 48% gewijzigd door Cidious op 31-05-2022 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Ik geef mijn mening/kritiek waar ik dat wil. En je bent hier wel degelijk over de schreef gegaan, naar mijn mening. Dat je deze kritiek als moraalridder gedrag ervaart is jouw probleem.

In het begin gaf je namelijk aan dat er een plens koelwater op de kaart is gekomen en dat het daarna niet meer aan de praat te krijgen was, ook niet na een alcohol bad.
Vervolgens vraag je doodleuk RMA aan, onder het motto "proberen kan altijd, ook al weet ik dat het mijn eigen schuld is en ik daar geen recht op heb".
Daarna vind je plots een transistor die door jouw toedoen er af is gegaan.

Om even een stuk uit jouw eerdere post te aan te halen, na het vinden van de transistor:
Kaart is al aangekomen bij AMD haha. Gaat lastig worden om volledige reparatie of vervanging te krijgen nu denk ik. Zal wel horen waar ze mee terug komen. Hopelijk reparatie tegen betaling. Ben meer dan welwillend om te betalen voor wat ik verprutst heb haha. Als ik de transistor eerder had gevonden had ik hem er zelf weer opgezet, maar daar is het nu te laat voor.
Kortom jouw insteek/hoop was eerst om voor niets een kaart weer terug te krijgen.
En na het vinden van het onderdeel, hoop je op reparatie tegen betaling.
Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat ze hem weer kapot terug sturen en mij de verzendkosten laten betalen? Dan zal ik verder zelf kijken wat ik nog kan doen en als ze hem tegen betaling willen repareren is dat ook ok.

Het kon niet erger worden dan het al was. Haha.

Ik probeer niet AMD hier voor de gek te houden. De warranty void sticker was er al af. Ben benieuwd waar ze mee terug komen. Ik ga er niet over liegen. Verantwoordelijkheid is mijn. Maar zij hebben meer ervaring met de reparatie van het ding dan ik. Dus laat liever hen zelf een kijkje nemen. En als ik een goede diagnose krijg zonder welwillendheid voor een fix dan kan ik de kaart met die diagnose zelf naar een herstel punt sturen hier in China. Plenty reparatie shops hier.
Dat is erg tegenstrijdig, je kan wel achteraf melden dat je nog een onderdeel gevonden hebt, maar vermeld niet dat er een plons koelwater over de kaart is gegaan. Verzwijgen is ook liegen imho.
Gezien het bovenstaande, betwijfel ik het ook zeer dat je hebt aangeven dat de transistor door jouw toedoen eraf is geraakt. Of je heb je letterlijk tegen ze gezegd; "de kaart is door mijn eigen schuld kapot geraakt, willen jullie het nog repareren evt. tegen betaling?"

Ik vind het verbazingwekkend dat ze nog een 85% vergoeding van de MSRP willen geven.
Maar je kiest hier wel voor, in tegenstelling tot de kaart te laten repareren! Wetend dat het je eigen dikke schuld is.
De vraag is ook of JD jouw dat aanbod had gegeven, als AMD aan hun had aangeven dat de kaart door gebruikers schuld kapot is gegaan.
Als je integer was, zou je verantwoordelijkheid nemen voor je daad en het dus laten repareren tegen betaling.

Iemand die zich niet aan de normen en waarden vasthoudt cq. niet oprecht is, is niet integer.
Zo simpel is het. Daarvoor maakt het ook niet uit of je iemand al je hele leven kent of niet.
Mensen kunnen uiteraard wel veranderen, maar jouw manier van handelen hier wijst niet op integriteit.

Ik ben hier niet om je zwart te maken, maar wil wel een spiegel voorhouden.
Er zullen ook genoeg andere (tweakers) zijn die zoiets doen, maar als niemand ze daarop aanspreekt zal het ook niet veranderen.
Helaas wordt zo'n persoon dan snel voor moraalridder of vader uitgemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:06:
Ik geef mijn mening/kritiek waar ik dat wil. En je bent hier wel degelijk over de schreef gegaan, naar mijn mening. Dat je deze kritiek als moraalridder gedrag ervaart is jouw probleem.

In het begin gaf je namelijk aan dat er een plens koelwater op de kaart is gekomen en dat het daarna niet meer aan de praat te krijgen was, ook niet na een alcohol bad.
Vervolgens vraag je doodleuk RMA aan, onder het motto "proberen kan altijd, ook al weet ik dat het mijn eigen schuld is en ik daar geen recht op heb".
Daarna vind je plots een transistor die door jouw toedoen er af is gegaan.

Om even een stuk uit jouw eerdere post te aan te halen, na het vinden van de transistor:

[...]

Kortom jouw insteek/hoop was eerst om voor niets een kaart weer terug te krijgen.
En na het vinden van het onderdeel, hoop je op reparatie tegen betaling.

[...]

Dat is erg tegenstrijdig, je kan wel achteraf melden dat je nog een onderdeel gevonden hebt, maar vermeld niet dat er een plons koelwater over de kaart is gegaan. Verzwijgen is ook liegen imho.
Gezien het bovenstaande, betwijfel ik het ook zeer dat je hebt aangeven dat de transistor door jouw toedoen eraf is geraakt. Of je heb je letterlijk tegen ze gezegd; "de kaart is door mijn eigen schuld kapot geraakt, willen jullie het nog repareren evt. tegen betaling?"

Ik vind het verbazingwekkend dat ze nog een 85% vergoeding van de MSRP willen geven.
Maar je kiest hier wel voor, in tegenstelling tot de kaart te laten repareren! Wetend dat het je eigen dikke schuld is.
De vraag is ook of JD jouw dat aanbod had gegeven, als AMD aan hun had aangeven dat de kaart door gebruikers schuld kapot is gegaan.
Als je integer was, zou je verantwoordelijkheid nemen voor je daad en het dus laten repareren tegen betaling.

Iemand die zich niet aan de normen en waarden vasthoudt cq. niet oprecht is, is niet integer.
Zo simpel is het. Daarvoor maakt het ook niet uit of je iemand al je hele leven kent of niet.
Mensen kunnen uiteraard wel veranderen, maar jouw manier van handelen hier wijst niet op integriteit.

Ik ben hier niet om je zwart te maken, maar wil wel een spiegel voorhouden.
Er zullen ook genoeg andere (tweakers) zijn die zoiets doen, maar als niemand ze daarop aanspreekt zal het ook niet veranderen.
Helaas wordt zo'n persoon dan snel voor moraalridder of vader uitgemaakt.
Blijft slechts jouw mening.

Zij denken er anders over en ik ook. Ik heb ze niet gedwongen. Bekend bij hen is dat ik de transistor heb gevonden. Warranty void sticker is eraf. Tuurlijk hoef ik niet aan te geven dat de kaart nat is geweest. De kaart had geen stroom ten tijde en is gereinigd met alcohol. Wat ook een goed recht van de eigenaar is. We weten dat die stickers niet rechtsgeldig zijn.

Daarna hebben zij gediagnosticeerd wat er loos is en of het het waard was om te repareren. Als zij mij reparatie tegen betaling hadden aangeboden had ik dat geaccepteerd. In plaats daarvan boden zij mij aan de kaart te vervangen met een nieuwe 6800XT of 85% van mijn aankoop bedrag terug. Als ik dus jou moet geloven had ik moeten zeggen, nee dankje ik heb liever niks. Je maakt het wel erg geinig hier man.

Jij hebt een mening dus het is zo. JD en ik waar het tussen ging denken er klaarblijkelijk anders over.. maar goed, jij hebt gelijk. En daarom noem ik je een moraal ridder. Omdat je denkt dat je het allemaal zo goed weet en anderen kan veroordelen als het niet in jouw plaatje past.

Lang verhaal kort. Nergens in mijn proces heb ik de Intentie gehad om JD of AMD een poot uit te draaien. Het was een laatste optie en ik stond open voor elke uitkomst. Dat deze meer voordelig was dan ik verwachtte door beslissingen buiten mij om genomen, dat is mooi meegenomen. Niks met mijn integriteit te maken man. Je gedraagd je alsof ik zojuist een oud omaatje heb beroofd.. wat een dramatische circus act.

Overigens dacht ik dat ik de oude kaart terug zou krijgen maar deze hebben ze wel gehouden. Ga er vanuit dat deze gerepareerd gaat worden of voor reserve onderdelen gebruikt gaat worden. Het argument van de after sales rep was dat reparatie te lang zou duren.

Laatste dat ik erover zeg. Vind het een bijzondere eigenschap dat je je zo gedreven voelt anderen te vertellen hoe jij denkt dat het hoort of niet hoort. Leven en laten leven zou ik zelf zeggen. Zeker in een tech forum. Twitter is misschien meer voor jou.

Hoop dat we weer on topic kunnen. En persoonlijke meningen over integriteit en andere nonsense voor Twitter kunnen laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Laatst online: 21:54

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33VhWgJGokVkNYoty6TLJ76YHlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16EBRXjwxRR0H4AVLGCSpNnq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@Cidious Ik heb mijn betoog gedaan. Dat je als reactie daarop moet terugvallen op kleineringen, sarcasme en drogredenen spreekt boekdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:58:
@Cidious Ik heb mijn betoog gedaan. Dat je als reactie daarop moet terugvallen op kleineringen, sarcasme en drogredenen spreekt boekdelen.
No love lost <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramm
Bramm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:20:
Ja, dat had ik niet gezegd inderdaad. Bij mij zitten ze ook op de achterkant van de kaart (backplate eraf, pads erop, backplate er weer op).
Maar zou het dus ook helpen als je ze op de "achterkant" van de GPU legt?
Ik heb vorige week ook cool pads op de achterkant van de GPU gelegd en het helpt hooguit een paar graadjes. Met wat tuning van de GPU & case fans komt de GPU hotspot temperatuur nu op zo'n 85° met een acceptabel geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Bramm schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Ik heb vorige week ook cool pads op de achterkant van de GPU gelegd en het helpt hooguit een paar graadjes. Met wat tuning van de GPU & case fans komt de GPU hotspot temperatuur nu op zo'n 85° met een acceptabel geluidsniveau.
85c is prima voor dagelijks gebruik. Welke chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
6700 XT van AMD webshop

[ Voor 53% gewijzigd door Bramm op 31-05-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik herinner me dat de 6800XT en 6900XT makkelijk 90-95c hotspot werden met standaard power limieten.

Belangrijkste is lawaai haha.

Heb zelf geen 6700XT weten te bemachtigen tijdens launch en nu vind ik het niet meer waard, maar ik ben wel nieuwsgierig. Wat haal je op timespy met je getweakte settings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
Ik heb nooit 3Dmark tests gedaan. Naast de fan curve heb ik niks veranderd aan de settings (power limiet, OC, etc. staat nog allemaal op standaard).
Ik speel RDR2 op 1440p met bijna alle grafische instellingen op hoog/ultra op ongeveer 70fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Bramm schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:26:
Ik heb nooit 3Dmark tests gedaan. Naast de fan curve heb ik niks veranderd aan de settings (power limiet, OC, etc. staat nog allemaal op standaard).
Ik speel RDR2 op 1440p met bijna alle grafische instellingen op hoog/ultra op ongeveer 70fps.
Dan kan je zeker beginnen met een undervolt. het verlagen van het voltage bij dezelfde frequentie. tot je een crash krijgt in bijvoorbeeld timespy en dan weer een klein beetje omhoog. Dit zal meer prestaties opleveren binnen hetzeflde power limiet, indien de 6700XT power limited is. Als je niet power limited bent dan zal dit lagere temperaturen opleveren. Beiden zijn positief.

[ Voor 9% gewijzigd door Cidious op 31-05-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:27:
Heb een probleem met mijn 6900XT performance. In dit nieuwe spel dat ik speel krijg ik maar 27 FPS en hele lage GPU utilization. Denken jullie dat mijn 5900X mijn GPU bottlenecked? Het voelt heel erg stotterig en ik ben bang dat ik punten verlies hierdoor. Het opties menu geeft mij alleen de opties voor 'Controller' en 'Audio'.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

UPDATE:
Probleem opgelost. Minimale frequentie verhogen naar 500 onder mn target verhoogt de FPS naar 60ish.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben erg blij voor je dat je weer kan genieten van een zo op het eerste oog prachtig spel. Doet me een beetje denken aan Paw Patrol on a roll. Had hiermee hetzelfde probleem op mijn 6900xt. Na het verhogen van de minimum kloks kon ik naar hartelust hondekoekjes verzamelen op 60fps.

Helaas werd het mij te spannend op een gegeven moment om door te spelen maar ik verwacht dat de kaart alles tot het eind zou hebben kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Tweakriez schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Ben erg blij voor je dat je weer kan genieten van een zo op het eerste oog prachtig spel. Doet me een beetje denken aan Paw Patrol on a roll. Had hiermee hetzelfde probleem op mijn 6900xt. Na het verhogen van de minimum kloks kon ik naar hartelust hondekoekjes verzamelen op 60fps.

Helaas werd het mij te spannend op een gegeven moment om door te spelen maar ik verwacht dat de kaart alles tot het eind zou hebben kunnen trekken.
Waar kan ik Paw Control vinden? Heeft het wel Raytracing? Heb gezien in een nVidia reclame dat je dit echt nodig hebt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Waar kan ik Paw Control vinden? Heeft het wel Raytracing? Heb gezien in een nVidia reclame dat je dit echt nodig hebt nu.
Ik zal dat even aan mijn begeleider moeten vragen. Hij neemt af en toe wat voor me mee. We doen dan altijd even samen wat spelletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Voor de beste raytracing: Rayman. Voor Rayman 2 is Nvidia misschien beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ben een beetje aan het rondneuzen nadat Jay2quarters zojuist een vid over flashen 6900XT heeft gepost.

Heb hier ten tijde van de 6800XT uitvoerig onderzoek naar gedaan met de conclusie dat het niet waar was.

Onder Jay zijn video post een dude genaamd Stefan Halter dat hij succes heeft met het flashen van de LC versie van de bios en hij sluit af met de uitnodiging om uit te reiken.. ja hoe dan..?

De naam klinkt heel erg Nederlands of Belgisch. Hoopte deze persoon hier aan te treffen voor meer info.

Nu bezit ik de Reference 6900XT en kan ik helaas niet de Reference 6900XT LC bios vinden en als ik dit wil proberen zou ik dus de PowerColor versie moeten pakken en onder Linux flashen. Feit is dat XTXH niet gaat werken. Maar LC versie zou moeten lukken.

Dan is de vraag wat het voordeel gaat zijn. Heb met MPT door de verschillen heen gebladerd maar wordt nog niet echt enthusiast.

Waarom bios flashen? Omdat wat ik ook met MPT instel anders dan de power limieten, de kaart in de beruchte 500Mhz lock gaat.

Vraag is dan ook of hier mensen ervaring hebben met het proces en om een beetje de discussie op gang te helpen. Heb terug gebladerd maar ik vond niet veel relevante info in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

De AMD RX 6900 XT LC bios lijkt me ook niet te werken op een gewone ref kaart? Die LC versie heeft een XTXH chip; wat gewoon een hoger gebinde XTX chip is; en je wat meer opties geeft in Wattman. Daarnaast heeft die kaart ook 18Gbps geheugen... Ik zie ook geen meerwaarde om zoiets te proberen?

Stefan Halter klink meer als een Duitser vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:12:
De AMD RX 6900 XT LC bios lijkt me ook niet te werken op een gewone ref kaart? Die LC versie heeft een XTXH chip; wat gewoon een hoger gebinde XTX chip is; en je wat meer opties geeft in Wattman. Daarnaast heeft die kaart ook 18Gbps geheugen... Ik zie ook geen meerwaarde om zoiets te proberen?

Stefan Halter klink meer als een Duitser vind ik.
Een Duitser. Ja nu je het zegt.. Over naar Hardwareluxx.de dan maar.

https://www.hardwareluxx....-6800-xt-6900-xt.1300245/

Betreft de LC versie. Deze hoeft niet altijd op de XTXH chip gebaseerd te zijn. Je kan geen XTXH bios naar de XTX flashen. PowerColor Liquid Devil is een gewone XTX. Liquid Devil Ultimate is een XTXH.

Ik ga nog even verder graven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 03-06-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Hier is een 6900 XT LC bios (unverified): https://www.techpowerup.com/vgabios/236400/236400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRLVzGf5afQdY3ag7c_E61Mh83U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWKUHW5qaow69ave76ZzVCVB.png?f=fotoalbum_large

Dit zal dus niet werken omdat het XTX -> XTXH is. Er zijn wel non H LC bios versies die wat meer pep hebben.

Dank voor de reference LC bios. Wist niet dat deze XTXH was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Cidious schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]

Dit zal dus niet werken omdat het XTX -> XTXH is. Er zijn wel non H LC bios versies die wat meer pep hebben.

Dank voor de reference LC bios. Wist niet dat deze XTXH was.
Neen dat had ik wel verwacht. De RX 6900 XT LC van AMD is inderdaad een XTXH kaart.

Volgens mij is de PowerColor Liquid Devil (non Ultimate, want die is XTXH) de kaart die stock de meeste pep geeft. Of mogelijks de Asus Strix LC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Neen dat had ik wel verwacht. De RX 6900 XT LC van AMD is inderdaad een XTXH kaart.

Volgens mij is de PowerColor Liquid Devil (non Ultimate, want die is XTXH) de kaart die stock de meeste pep geeft. Of mogelijks de Asus Strix LC.
Ja was mijn gedachte ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzFMMJmEKJEMZ-mqO6iDdwdc70E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKiitSpqpelsN6taCTabR6Sw.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer nog even met MPT alleen de 24K te doorbreken.

Bit rough...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7DLyIGBAojzAKjutzui-xSRI3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVjDBVobjxENJ1PxgKJPWRaW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb5lZTdNrsKwD8NxfcVuLfTnQS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/27NDXSUXqYIMUgpWQis1tAOo.png?f=fotoalbum_large

Dat was genoeg voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTs8ur8zF7cyLa3NsF1lSS8Su8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GrrznfwuLFBndJcIGuM00PY6.png?f=fotoalbum_large

had een crash op 2805Mhz en 2790Mhz vloog er goed door. Betekent dat als ik nu verder wil drukken ik (tegen intuitie in) mijn power limiet stapje bij beetje moet verlagen zodat de tweede test de frequentie een beetje wordt ingehouden in de posities waar het altijd crasht zodat de eerste test op een hogere frequentie kan draaien voor hogere punten over de gehele test. Balanceer act.

[ Voor 51% gewijzigd door Cidious op 03-06-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adel_F16
Cidious schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Bit rough...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

had een crash op 2805Mhz en 2790Mhz vloog er goed door. Betekent dat als ik nu verder wil drukken ik (tegen intuitie in) mijn power limiet stapje bij beetje moet verlagen zodat de tweede test de frequentie een beetje wordt ingehouden in de posities waar het altijd crasht zodat de eerste test op een hogere frequentie kan draaien voor hogere punten over de gehele test. Balanceer act.
Verhoog je vcore eens naar 1.25v. Temps zijn meer dan prima en geven je een mooie headroom.

Hogere clocks (voornamelijk 2800mhz+) hebben hogere vcore nodig op de 6900 XT.

Even een snelle run gedaan op 6950 XT red devil op 450 watt, 2700-2800, 2300 mem ft met stock fan settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6IHpPsORvI4DnicFD3c3QWi7v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2M56TpTcoauyMhc3IF70hL6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn 6900 XT gaming oc op air had ik een hard wall limit van 23400 score op ts. De vcore verhogen gaf hogere clocks.

De 6950 XT is bizar te noemen qua headroom. De kaart wil meer en meer slurpen en de temps zijn op air echt magnifique (66 avg temp 450w timespy run, liquid metal repaste).

Dit weekend maar eens de powerlimit verhogen. Kijken of mijn rm1000i dat trekt..

Kriebelt weer om full custom loop te gaan als ik jou temps zo zie :*) kijk eens naar het verschil met de clocks. Mooie rechte lijn bij jou (geen throttling).

Offtopic: Wordt ook eens tijd om mijn mem te overclocken. Is dat hoe jij zo'n hoge cpu score haalt of is dat wederom koeling?

Offset 200mhz PBO+ per core curve optimizer -3, -8, -22, -30, -27, -30, -19, -23, -22, -14, -24, , -20. Rock stable (meerdere nachten corecycler, zeker 12 uur per core) maar hogere cpu scores dan dit haal ik niet..

[ Voor 6% gewijzigd door Adel_F16 op 07-06-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Cidious schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Bit rough...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke MPT en Wattman settings probeer je?

Ik kom hier niet eens bij in de buurt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Adel_F16 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Verhoog je vcore eens naar 1.25v. Temps zijn meer dan prima en geven je een mooie headroom.

Hogere clocks (voornamelijk 2800mhz+) hebben hogere vcore nodig op de 6900 XT.

Even een snelle run gedaan op 6950 XT red devil op 450 watt, 2700-2800, 2300 mem ft met stock fan settings

[Afbeelding]

Bij mijn 6900 XT gaming oc op air had ik een hard wall limit van 23400 score op ts. De vcore verhogen gaf hogere clocks.

De 6950 XT is bizar te noemen qua headroom. De kaart wil meer en meer slurpen en de temps zijn op air echt magnifique (66 avg temp 450w timespy run, liquid metal repaste).

Dit weekend maar eens de powerlimit verhogen. Kijken of mijn rm1000i dat trekt..

Kriebelt weer om full custom loop te gaan als ik jou temps zo zie :*) kijk eens naar het verschil met de clocks. Mooie rechte lijn bij jou (geen throttling).

Offtopic: Wordt ook eens tijd om mijn mem te overclocken. Is dat hoe jij zo'n hoge cpu score haalt of is dat wederom koeling?

Offset 200mhz PBO+ per core curve optimizer -3, -8, -22, -30, -27, -30, -19, -23, -22, -14, -24, , -20. Rock stable (meerdere nachten corecycler, zeker 12 uur per core) maar hogere cpu scores dan dit haal ik niet..
Heb al 1225mv gedraaid. Kon er niet meer frequentie uit krijgen zonder clock stretching. Op een saaie dag zal ik het ding nog eens op z'n start trappen voor nu ben ik gewoon lekker aan het gamen rond de 300W limiet. Coilwhine minimaal en super temps.

Betreft de CPU score verlaag je override van +200Mhz naar +0-50Mhz en probeer het nog eens. Het verhogen van de override verschuift de curve. En heeft geen voordeel voor deze test en aardig wat anderen. Ik draai zelf +0Mhz nu. +50Mhz max. +75-100Mhz was mogelijk op oudere bios versies maar de recentere versies reageren hier gewoon niet lekker op.

Wil je de 16K breken installeer dan Windows 10 weer. Windows 11 werkt nog steeds niet lekker met L3 vermoed ik. Ondanks dat ze ons wijsmaken dat het allemaal goed moet zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Solotov schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Welke MPT en Wattman settings probeer je?

Ik kom hier niet eens bij in de buurt :+
Is een beetje priegelen. Voornamelijk gewoon een kwestie van power limiet verhogen. Deze scores zijn met standaard 1175mv voltage.

Je moet TimeSpy leren begrijpen om er meer uit te kunnen halen. TimeSpy heeft 2 tests. De eerste draait heel soepel op hogere frequentie maar de 2e test heeft 3 piek punten waar een te hoge frequentie + hoge power draw de test er makkelijk uit vliegt. 24300 hierboven is een beetje maximaal wat ik kan halen zonder de power limiet bij te stellen naar beneden zodat de frequentie rond die 3 posities in de tweede test wordt ingehouden. Dan kan je over de gehele test een hogere frequentie draaien en heb je 3 kleine dips in de tweede test. Over het geheel meer punten.

In de 24300 punten grafiek kan je een compleet vlakke grafiek zien. Dit betekent dus dat ik in princiepe meer uit de eerste test en rondom de kritieke punten in de tweede test zou kunnen halen met wat fine tunen van frequentie en powerlimiet.

Hoop dat het beetje te begrijpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 09:09
Ben sinds vorige week de eigenaar van een msi gaming x trio 6950XT. Geweldig kaartje in vergelijking met de 6900xt versie die ik toen had. Ik wil er een waterblok binnenkort op plaatsen echter kan ik niks vinden met uitzondering van de Bykski Gpu Water Blok Msi Rx 6800 6900 Xt Gaming X Trio. Is de pcb van de 6900xt hetzelfde als de 6950? Hoop dat iemand me verder kan helpen. Thnx in advance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adel_F16
Swizzler24 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:54:
Ben sinds vorige week de eigenaar van een msi gaming x trio 6950XT. Geweldig kaartje in vergelijking met de 6900xt versie die ik toen had. Ik wil er een waterblok binnenkort op plaatsen echter kan ik niks vinden met uitzondering van de Bykski Gpu Water Blok Msi Rx 6800 6900 Xt Gaming X Trio. Is de pcb van de 6900xt hetzelfde als de 6950? Hoop dat iemand me verder kan helpen. Thnx in advance.
6900 XT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wvslN40_OJCdoUYP78iL0NFeHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GN33UsNXluvkb4igxZuM7X2J.jpg?f=fotoalbum_large

6950 XT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rKi9Xc_ExIBLQgE20iVeqYElyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB7Dl428vLJyX52OW4Q8mnSF.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde :)

Source:
https://www.techpowerup.c...0-xt-gaming-x-trio/3.html
https://www.techpowerup.c...0-xt-gaming-x-trio/3.html

[ Voor 7% gewijzigd door Adel_F16 op 08-06-2022 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swizzler24
Net de thermal paste op mijn MSI gaming x trio 6950XT vervangen. Heb de kaart net een paar weken en de hot spot temps lagen constant boven de 100 graden tijdens het gamen. De thermal paste die ze hebben gebruikt was opgedroogd en niet goed aangebracht. Ik heb kryonaut extreme gebruikt en de hot spot temps zijn nu rond de 70 graden. Echt bizar. Wil ook de pads gaan vervangen maar kan nergens de juiste formaten vinden. Iemand enig idee?

[ Voor 11% gewijzigd door Swizzler24 op 15-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Had een paar weken terug mijn setup wat aangepast omdat ik beter onderhoud wilde kunnen doen. Helaas werkt dit niet helemaal als gewenst.

Het verminderen van radiator oppervlak en enkele fans per rad en het horizontaal monteren van mijn GPU, heeft langdurig gamen een probleem gemaakt. Als ik een tijdje Star Citizen draai dan krijg ik op een gegeven moment USB disconnect geluiden omdat de chipset 74c is. Nu kan ik dit wel wat oplossen door de chipset fan iets aggressiever te laten draaien maar dat ding klinkt heel irritant. En dan houdt mijn 10G netwerk kaart er ook regelmatig mee op omdat der niet genoeg frisse lucht meer krijgt. Fans of radiatoren toevoegen was geen optie meer in de Define 7 na het vervangen van de Seasonic GX-750 (140mm) voor een TX-1000 (170MM).

Ook werd de hotspot temp van de GPU bijna 80c wat voorheen nooit meer dan 63c was. Water temps 50c+, was voorheen 37c max. De radiatoren voelen heet aan tijdens gamen. Dat met de hoge water temp geeft duidelijk aan dat de pomp wel zijn werk doet maar dat de fans de hitte niet tijdig uit de radiatoren kan krijgen. Fans (Arctic P12 en P14) op max maakt niet veel uit.

Conclusie. Eindstation voor de Define 7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHQ1KS44hPBdrks-7WFo3CNNAwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k0mjhiOxbz9QPeHX4AU3611.jpg?f=fotoalbum_large

Met pijn in mijn hart gaat die weg. Hele fijne mooie kast. Vind vooral verf laag zeer premium aanvoelen.

Wat dan wel? Define XL? Torrent met 180mm rad ? Define XL is me te diep en past niet op het tafeltje achter mijn bureau. Torrent is niet enorm veel ruimer of praktische met radiatoren dan de Define 7. Phanteks heeft wel mooie premium kasten maar zijn veelal wat ouder en hebben vaak vreemde eigenaardigheden die ervoor zorgen dat bepaalde dingen niet passen.

Wilde geen Corsair na m'n teleurstelling in de 275R. Maar kan me ook nog wel m'n geliefde en functionele 750D herinneren. 5000D lijkt goed ontworpen. Te klein. 7000D dan maar. Zelfde footprint als m'n Define 7, maar hoger. Reviews lijken goed. Prima functionaliteit en degelijke bouwkwaliteit.

Ben wat aan het rommelen met de slang routes en radiator positionering. 420x45 top en 420x30 voor. Ben er nog niet uit of ik wel voor verticale GPU mount wil gaan. Maakt alles erachter (pcie slots, nvme slots etc) zo lastig te bereiken. Ook ben ik nog aan het worstelen om mijn quick connects om de GPU heen te krijgen. De huidige slang en radiator opstelling is met het doel om zo schoon mogelijke build te maken. Maar misschien ga ik het gewoon iets praktische maken en makkelijker te onderhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfvc08PGPHb4mGSx7GeTX6D3zR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zPLIWZpK5aXUD9TapIOLV4O.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien wel gewoon horizontale GPU voor makkelijker onderhoud etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OJeIGqNudftwHFStppOelRswSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCpKKzzrzhfScWozZPPrDLKb.jpg?f=fotoalbum_large

Iets functioneler. Met snelkoppelingen zodat ik eventuaal de GPU kan ontkoppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np4rbpBto-1tfQezWvaRUBArK0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFxD1V4bTf34Wkyd6rB4no3S.jpg?f=fotoalbum_large

Tips, kritiek ten zeerste welkom. Ben een beetje uitgebrand. Heb niet echt een doel zoals ik dat voorheen had met m'n waterkoeling builds.

Dit is de loop geworden. Balans tussen functionaliteit en aesthetics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg9EV6MiVWxYw8X-3zm3Ltim_dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voVFCH8Y4uLsb0tWFYUAD7Up.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar even kabels managen en netjes afmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Cidious op 18-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Denk dat ik een amateur ben.. alles weer in elkaar.. moederbord post code D6... Zelfde code als voor m'n 6800XT. Nu had die wel eens eerder D6.. en kon ik dat oplossen met een alcohol bad. Jammer genoeg niet de laatste keer.

De 6900XT maar een alcohol bad gegeven goed droog geblazen met lucht. En gelukkig weer een post.

Nu moet ik maar even beslissen of ik wel weer voor LM ga of gewoon lekker KPx erop gooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
Cidious schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:21:
Denk dat ik een amateur ben.. alles weer in elkaar.. moederbord post code D6... Zelfde code als voor m'n 6800XT. Nu had die wel eens eerder D6.. en kon ik dat oplossen met een alcohol bad. Jammer genoeg niet de laatste keer.

De 6900XT maar een alcohol bad gegeven goed droog geblazen met lucht. En gelukkig weer een post.

Nu moet ik maar even beslissen of ik wel weer voor LM ga of gewoon lekker KPx erop gooi.
Ik zou lekker voor kingpin gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Swizzler24 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Ik zou lekker voor kingpin gaan.
Yep ben ik ook gegaan. Thanks. Temps ietwat hoger. Maar goed. Dat is prima. Hij hoeft niet dagelijks top TimeSpy scores eruit te poepen. Gaat mij er vooral om dat ik weer eens lekker kan gamen en niet om temps of wat dan ook zorgen hoef te maken. Na het 6800XT incident speel ik het liever even op safe. LM is dat niet bwaha.

Ga alsnog toch voor vertical mount met quick connects. Moest de loop toch drainen omdat m'n flow sensor niet werkte.

Reden voor vertical mount is zodat 10G kaart, NVMEs en chipset hitte beter kwijt kunnen naar boven. Zo'n 10G netwerk kaart wordt toch behoorlijk heet en dan klapt hij eruit. Moet ik opnieuw starten om hem weer aan de praat te krijgen.

UPDATE:

Slow and steady wins the race.. ben al 4 dagen aan het puzzelen en meten. Stapje bij beetje wordt het langzaam wat.

Wacht nu op wat nieuwe fittings om het af te maken. En dan even goed alles schoonmaken en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-IDOEw4xnDWkYYKvYXTL1Uyjjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAprF55Oyltk39BHUFuDHesZ.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou toch denken dat ik genoeg fittings heb.. moest toch niet wat specifiek spul weer bijbestellen. Zo gaat het eigenlijk elke build. Die dingen allemaal opgeteld kosten klauwen met geld. Speltip 666: 'Bouw geen open loop als kosten efficiëntie belangrijk voor je is' haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6Kti0b0_RkpodEP37l2eJvsQNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpNZaRHh1LfLoM3lDdgSu8ve.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nog niet tevreden over reservoir plaatsing en fittings. En die tube voorlangs. Ga ik nog wat mee vogelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq5UOix34gOl6FsraQ9YdXU41PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua6cj8NzSpamzy2AEg3gdmhM.jpg?f=fotoalbum_large

UPDATE 2:

klaar voor de laatste fitting die onderweg is op het CPU block en laatste tube naar de front rad en voila.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYGZ9ZVnAmUFHezOXOWJ7D-HDHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAJ6hPsH6smjYqxqH1YpPa7T.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu wel content met de lijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzQ6lE8ISGy6gJPreyeeBD7z61E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84dOpWkwuDTNNMaRjSJmUARZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmXXQTAwTV2pB9JeYUDONkUtRZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6hnvljD9vPqlVrAnMGmSH3h.jpg?f=fotoalbum_large

Heb deze EK fittingen onderweg voor het GPU blok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwHL8amHWi3EfJhfnBS3v0HSYGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdBMaf7DsRg5U1h61HVPiGrI.jpg?f=fotoalbum_large

Paar kleine details die ik nog wil oplossen maar dit moet het zo'n beetje gaan worden na 4 dagen puzzelen. Tijd om te tukken.

Erg benieuwd hoe de kingpin KPx zich zal verhouden tot the LM tijdens reguliere gaming sessies.

[ Voor 78% gewijzigd door Cidious op 20-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

@Cidious
Met een beetje knutselen was een R6 om te toveren naar een Meshify S2.
Ik weet niet of dat ook mogelijk is met een Define 7 naar de nieuwe Meshify '2', maar het lijkt mij wel aangezien de kasten nagenoeg identiek zijn.
Fractal bood redelijk wat reserve onderdelen op de https://www.fractal-design-shop.de/ website, maar de beschikbaarheid was vaak een ramp en het lijkt er op dat de website nu helaas is opgeheven?

In ieder geval weet ik uit ervaring dat het deurtje van de R6 / Define 7, zeer veel weerstand gaf tegen de luchtstroom.
Wanneer je dan ook een dubbel radiator setup hebt met een toprad en geen andere bron van verse lucht, dan zal de lucht na de frontrad al redelijk 'verzadigd' zijn qua temperatuur.
De bovenste radiator wordt daardoor als het ware verstikt en zal niet veel meer doen.

Om die reden ben ik eerst naar een Meshify S2 overgestapt en nu eindelijk naar een Corsair 5000D.
De Meshify S2 kan grotere radiatoren huisvesten, maar aangezien Noctua nog altijd geen 14cm variant van de NF-A12x25 heeft uitgebracht, zijn de plannen daarvoor in de ijskast gezet en heb ik als experiment een 5000D met gesloten panelen aangeschaft.
Daarbij ook de airflow panelen apart besteld om het verschil tussen 'gesloten' en 'airflow' mooi te kunnen onderzoeken :) .

De 7000D had ik ook even op het oog, maar dat is echt een veeeel te lompe kast voor mij :N .
Voor goede koeling is het haast wel een noodzaak helaas.
Met de 5000D merk ik dat het knap lastig is om ca. 350W aan PPT in de loop, goed te koelen.

Met komende generatie highend videokaarten gaat dat helemaal een probleem worden.
Ik hoop in ieder geval dat je daar zo meteen mooie resultaten mee zal behalen, de indeling vind ik erg mooi.
Was het alleen nodig om zoveel 90 graden koppelingen te gebruiken?
Dat zal namelijk behoorlijk wat stromingsweerstand geven.
Ik ben zelf voor flauwe bochten gegaan i.c.m. anti-knikveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Een tijd geleden had ik verteld dat ik bezig was met een onderzoek van mijn customloop in een 5000D.
Ik ben nu eindelijk zover dat het onderzoek min of meer is afgerond.
Aangezien waterkoeling nu ook besproken wordt en het voor de komende RX7000 (met vermogens die richting 400-500W gaan) belangrijker zal worden, zal ik mijn resultaten posten.

Ik heb er in totaal behoorlijk wat tijd en monnikenwerk in gestopt (ca. 30 uur) en daarbij ook twee waterblokken voor de 6900XT getest. De Aquacomputer koper/plexi RX6900 waterblok en de TechN koper/acetal waterblok.

Allereerst een paar foto's om een goede indruk te geven van de setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYClh83hqiEys3GU3nutE7hVLsI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCSXCRRqybSDE4kVsNElkIPS.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrp0sgW0oHTGrU0jNWBw93QqG5E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg0x8aACOP9Z1ASVlhZbGcv3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeNduc55DviBsIxMu-qvWfUTyJk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1O74xt8MQJZ5N3fto24x0MS.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcIwhum53gNhBu7be-kAO1Q_cKg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsHl6Ax3QYUM8DAjvHbVHIwK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRVgiLecQTs7YvwVWmzY59C0ZcM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvPxPZjZKCiql2HXeBpgDajA.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Bw_NWNta7XAKd_5Fxv9HuQD1I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NP2VMHtdvBLXIg5nVEWXWW84.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7MT7967hpfsMJvsDiGhQEN4qQM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wd9Pkj566lUuOzNrokq6RrfR.jpg?f=fotoalbum_medium

Het leakshield 0.5 handdoekje paste toevallig bij de crème gele & bruine kleurstelling van de Noctua's :P

Dit is nog die vorige iteratie met de Aquacomputer waterblok en waarbij de airflow van front naar top liep en de lucht zo aan de bovenkant wordt uitgeblazen.
In de loop van afgelopen 2 maanden heb ik onderzocht wat de invloed is van de stof filters, de diverse panelen en verschillende luchtstromen.
De meest gangbare opstelling met 2 rad's, zal waarschijnlijk front-in naar top-uit zijn, maar dat blijkt niet altijd het beste resultaat te geven.

Om je niet verder te vermoeien met tekst, is hier de grafiekoverzicht die verschillende opstellingen samenvat.
SP staat voor solide panelen (plaat) en AFP voor airflow panelen.
Belangrijk om hierbij te vermelden is, dat het niet helemaal een appels met appels vergelijking is omdat ik vanuit pragmatische opstellingen ben gegaan.
Zo wil ik zelf altijd een lichte overdruk in de kast behouden.
Afhankelijk van de situatie verschillen daardoor de toerentallen tussen de front en top radiator.

De opstelling en situaties zijn als volgt:
Radiatoren: XSPC TX360 + TX360-x-flow
Ventilatoren: Noctua NF-A12x25
Pomp & volute: VPP-755 rev.3 & Aquacomputer D5 top.
Debiet- & temperatuurmeter: Aquacomputer Highflow Next usb en Octo met thermokoppels.
Slangen & koppelingen: Tygon R6012 13/10mm & industriële 13/10mm koppelingen (diameter inwendig 8mm)
Belasting: OCCT 3D stresstest, shader complexiteit 3, GPU gebruikslimiet 100%
  • Situatie 1 (oranje lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 150 rpm langzamer over het hele bereik.
  • Situatie 2 (licht groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in naar top-uit, met front stof filter, toprad ventilatoren draaien ca. 75 rpm langzamer over het hele bereik.
  • Situatie 3 (gele lijn): Gesloten panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
  • Situatie 4 (donker groene lijn): Airflow panelen, luchtstroom front-in & top-in, met front & top stof filter, rpm gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ECt0aU_43DVwR22oRodO9qE3m4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/phswiis3JximdGpi67EdEe0a.png?f=user_large

En voor de liefhebber, de bijbehorende meetresultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tc7NtBXKjSs-uPx6YznnEzg_kM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c8Hm7E4qvXgb1bGtTWMISmKa.png?f=user_large

Hier staat alles wat ik met behulp van de setup en HWinfo64 programma heb gemeten.
Aan de rechterkant staat de kolom, waarbij alles is omgerekend/genormaliseerd naar 21°C kamertemperatuur.
Voor verificatie zijn er ook een aantal metingen gedaan om de invloed van o.a. een stof filter bij de bovenste rad te bepalen en extra toerental van de top ventilatoren (te zien in het grijze vlak).
Het was een aardige verrassing dat ik met de TechN waterblok, variërende kamertemperatuur en meer dan een maand tussen de meetsessies, tot op een paar honderdsten °C nauwkeurig hetzelfde meet als met het Aquacomputer blok (watertemperatuur 33.79 °C vs. 33.82 °C).
Hier is ook mooi om te zien dat het verlies veroorzaakt door de stof filter en winst van meer toerental van de bovenste ventilatoren + andere luchtstroom, goed optellen om uiteindelijk het verschil te krijgen dat te zien is in de grafieken (situatie 1 v.s. 3).
Ik kan dat beter met een plaatje uitleggen dan in woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2bj_BQ6ZQfS9X89NF2y0ghEC0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XkPa7PtWsrpyH56uCWFLQvcH.png?f=user_large

Het geeft wel vertrouwen in de meetnauwkeurigheid 8) .

Conclusie / TLDR:
Met een kast waarbij de luchtstroom enige weerstand ondervindt (half gesloten front / dichte stof filter). Is het beter om de luchtinvoer zowel van voor als van boven te laten plaatsvinden. Het verschil is uiteindelijk behoorlijk. Met 1400 rpm front-in & 1250 rpm top-in/uit, is dat 2.26 °C.
Met een 'airflow' kast zal in theorie de front-in & top-uit v.s. front-in & top-in situatie, nagenoeg gelijk presteren, waarbij er enige winst te behalen is onder 800 rpm.
Echter is er dan wel een stof filter op de top radiator nodig dat deze winst weer verdampt en boven 800 rpm dan weer voor een verlies zorgt.

Met gesloten panelen is 60W ppt CPU + 255W ppt GPU (ca. 300W boardpower) dus niet meer goed te koelen op warme dagen (bij 23°C kamertemperatuur gaat het daarentegen nog prima !)
Met warme tot tropische dagen kan het wel, maar dan zit je weer met een bak herrie dat waterkoeling juist moet verhinderen.
Met airflow panelen is het ook op tropische dagen nog behapbaar, maar de rek is er na 1400 rpm wel min of meer uit.

Ik heb daardoor een beetje gemixte gevoelens. De 5000D is qua opzet een mooie kast, maar zoals ik het eigenlijk wil hebben niet genoeg (stil, compact met gesloten panelen en ca. 400W koelvermogen).
Om 2x 360cm radiatoren passend te krijgen was de XSPC TX360 20.5mm dunne rad ook de enige optie.
Het zijn erg efficiënte en mooie radiatoren, dat wel!

Voor mij is het voorlopig nog een kwestie van afwachten of de volgende generatie videokaarten efficiënt met 300W zijn af te stellen.
Zo niet, dan zal ik waarschijnlijk overgaan op een mini ITX systeem met een grote externe radiator ala Watercool mo-ra3 420.

Affein, ik hoop dat dit onderzoek / deze informatie jullie ook van pas komt. :9B

[ Voor 86% gewijzigd door CMT op 22-06-2022 03:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik had al getest met de deur er voor weg. Goede tip though.

Betreft de 90 graden fittingen. Ik was hier zelf ook bezorgd om toen ik mijn eerste loop samenstelde. Uiteindelijk toen ik mijn flow meter kreeg kwam ik erachter dat het werkelijk niet heel veel uitmaakt. Liters per uur gaat niet heel veel omlaag tussen meer of minder 90 graden fittingen. Radiatoren en 90 graden fittingen zijn niet de grote flow verlagers. CPU en GPU blokken wel.

Ben dus afgestapt om me hier zorgen om te maken met een D5 of VPP755.

Ook test ik altijd even de flow op verschillende pomp snelheden achteraf. Als de flow niet omhoog gaat bij aanzienlijk hogere pomp rotatie dan zou ik me een beetje zorgen maken. Zal dit ook deze keer testen.

En als laatste test ik of temperaturen bij volle load afhankelijk van flow bottleneck, rad/fan bottleneck of waterblok bottleneck. Dit is ook te testen door met fan snelheid, pomp snelheid en thermal pastes te testen.

Uiteindelijk gaat het vooral om het eindresultaat. En als de temperaturen goed binnen de marges liggen dan is het ok dat de 90 graden fittingen ietwat de flow hinderen. Aangezien flow vaak meer dan voldoende is vanuit mijn eigen test ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmiv_EQLQ1UwOT2OOPz42ED72us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFDpmIhuTwEHoncs6wIjoBhV.jpg?f=fotoalbum_large

UPDATE:
Ben volgens mij echt gek aan het worden. Gisteren netjes 'alle' liquid metal verwijderd en vervangen door KPx. Vandaag loop afgemaakt. Dacht zal de kaart nog even wat lucht geven voordat ik hem probeer te posten om er zeker van te zijn geen losse druppels loop coolant over het hoofd te hebben gezien. Ik blaas, dikk druppels liquid metal komen eruit schieten. Paniek. Kaart open. Halve kaart onder de liquid metal. Wat ik denk dat gebeurt is, is toen ik de lm verwijderde met alcohol tissues, er weer druppels lm gevormd zijn en van de tissue afgerold tegen een VRM condensator aan. Fun fact. De kaart werkte gewoon in die staat. Zelfs Time Spy gedraaid.

Nog maar eens een alcohol bad. D6 post code (geen output console).. nog een alcohol bad. Nog steeds D6.. en ja als je niet snugger genoeg bent om de psu kabels in de extension te steken dan zal dat D6 blijven. Kabels aangesloten. 02 code..?? (AP initialization before microcode loading).. andere GPU geprobeerd, wel video signaal. 6900XT er weer in en ja hoor back to life. Lijkt erop dat de andere GPU it's weer geflipt heeft in de bios ofzo.

Moraal van dit verhaal. LM is echt leuk spul voor OC runs, maar voor praktisch gebruik als je regelmatig er eens bij komt niet aan te raden. Mijn lucht 2070 Super draait op LM en is onderhoudsvrij hierdoor maar voor waterkoeling waar je de koeler er nog wel eens afhaalt is het gewoon niet praktisch. Ik ga lekker met KPx draaien vanaf hier af aan.

[ Voor 43% gewijzigd door Cidious op 21-06-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Cidious schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:29:

Betreft de 90 graden fittingen. Ik was hier zelf ook bezorgd om toen ik mijn eerste loop samenstelde. Uiteindelijk toen ik mijn flow meter kreeg kwam ik erachter dat het werkelijk niet heel veel uitmaakt. Liters per uur gaat niet heel veel omlaag tussen meer of minder 90 graden fittingen. Radiatoren en 90 graden fittingen zijn niet de grote flow verlagers. CPU en GPU blokken wel.
Hmm, voor mij is het ook belangrijk dat de pomp op een zo laag mogelijk toerental werkt i.v.m. trillingen en het 'zingen' van de pomp behuizing.
Met de setup in de 5000D, houd ik een redelijk water debiet over van 117 l/uur bij ca. 35 °C watertemperatuur.
Met de Aquacomputerblok GPU blok moest de pomp daarvoor op 2800 rpm werken.
Met de TechN GPU blok kon de pomp toerental verlaagt worden naar 2500 rpm voor gelijk water debiet.
Ik verwacht dat het met een DDC3.2 pwm verlaagt kan worden naar 2000 rpm, maar dat moet ik nog onderzoeken.
Cidious schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:29:
UPDATE:
Ben volgens mij echt gek aan het worden. Gisteren netjes 'alle' liquid metal verwijderd en vervangen door KPx. Vandaag loop afgemaakt. Dacht zal de kaart nog even wat lucht geven voordat ik hem probeer te posten om er zeker van te zijn geen losse druppels loop coolant over het hoofd te hebben gezien. Ik blaas, dikk druppels liquid metal komen eruit schieten. Paniek. Kaart open. Halve kaart onder de liquid metal. Wat ik denk dat gebeurt is, is toen ik de lm verwijderde met alcohol tissues, er weer druppels lm gevormd zijn en van de tissue afgerold tegen een VRM condensator aan. Fun fact. De kaart werkte gewoon in die staat. Zelfs Time Spy gedraaid.

Nog maar eens een alcohol bad. D6 post code (geen output console).. nog een alcohol bad. Nog steeds D6.. en ja als je niet snugger genoeg bent om de psu kabels in de extension te steken dan zal dat D6 blijven. Kabels aangesloten. 02 code..?? (AP initialization before microcode loading).. andere GPU geprobeerd, wel video signaal. 6900XT er weer in en ja hoor back to life. Lijkt erop dat de andere GPU it's weer geflipt heeft in de bios ofzo.

Moraal van dit verhaal. LM is echt leuk spul voor OC runs, maar voor praktisch gebruik als je regelmatig er eens bij komt niet aan te raden. Mijn lucht 2070 Super draait op LM en is onderhoudsvrij hierdoor maar voor waterkoeling waar je de koeler er nog wel eens afhaalt is het gewoon niet praktisch. Ik ga lekker met KPx draaien vanaf hier af aan.
Oei, dat is knap lullig voor je. Ik hoop dat alles nog in orde is.
Het is inderdaad een reden waarom ik nooit met LM zal werken, dat geklieder en het risico op kortsluiting is het mij niet waard. Met de betere warmteoverdracht zal het koelsysteem ook (ietsjes) harder moeten werken ;).

[ Voor 47% gewijzigd door CMT op 21-06-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:13:
@Cidious
Met een beetje knutselen was een R6 om te toveren naar een Meshify S2.
Ik weet niet of dat ook mogelijk is met een Define 7 naar de nieuwe Meshify '2', maar het lijkt mij wel aangezien de kasten nagenoeg identiek zijn.
Fractal bood redelijk wat reserve onderdelen op de https://www.fractal-design-shop.de/ website, maar de beschikbaarheid was vaak een ramp en het lijkt er op dat de website nu helaas is opgeheven?

In ieder geval weet ik uit ervaring dat het deurtje van de R6 / Define 7, zeer veel weerstand gaf tegen de luchtstroom.
Wanneer je dan ook een dubbel radiator setup hebt met een toprad en geen andere bron van verse lucht, dan zal de lucht na de frontrad al redelijk 'verzadigd' zijn qua temperatuur.
De bovenste radiator wordt daardoor als het ware verstikt en zal niet veel meer doen.

Om die reden ben ik eerst naar een Meshify S2 overgestapt en nu eindelijk naar een Corsair 5000D.
De Meshify S2 kan grotere radiatoren huisvesten, maar aangezien Noctua nog altijd geen 14cm variant van de NF-A12x25 heeft uitgebracht, zijn de plannen daarvoor in de ijskast gezet en heb ik als experiment een 5000D met gesloten panelen aangeschaft.
Daarbij ook de airflow panelen apart besteld om het verschil tussen 'gesloten' en 'airflow' mooi te kunnen onderzoeken :) .

De 7000D had ik ook even op het oog, maar dat is echt een veeeel te lompe kast voor mij :N .
Voor goede koeling is het haast wel een noodzaak helaas.
Met de 5000D merk ik dat het knap lastig is om ca. 350W aan PPT in de loop, goed te koelen.

Met komende generatie highend videokaarten gaat dat helemaal een probleem worden.
Ik hoop in ieder geval dat je daar zo meteen mooie resultaten mee zal behalen, de indeling vind ik erg mooi.
Was het alleen nodig om zoveel 90 graden koppelingen te gebruiken?
Dat zal namelijk behoorlijk wat stromingsweerstand geven.
Ik ben zelf voor flauwe bochten gegaan i.c.m. anti-knikveren.
Dit waren ook de beweegredenen voor mijzelf om voor de 7000 te gaan Ik had niet verwacht dat mijn Define 7 met twee radiatoren zoveel moeite zou hebben om 325 wat ppt te verwerken. En dat stroomverbruik zal inderdaad alleen maar omhoog gaan of we dit nou leuk vinden of niet, het lijkt erop dat de fabrikanten blijven doordrukken om met elkaar te vechten voor de performance crown.

Pagina: 1 ... 33 ... 42 Laatste