Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Het heeft pré RDNA2 altijd gewerkt bij mij. Dus dat klopt niet. De bug is volgens mij met de introductie van RDNA2 in de driver geintroduceerd.Anoniem: 211516 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:56:
Over final fantasy XV gesproken zeer waarschijnelijk ondersteund AMD geen nvidia turfworks en is Square Enix te lui om de opties weg te laten voor AMD gpu's zou me niets verbazen.
Dit was overigens op een Vega64 en een 5700 XTX (de anniversary edition).
[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-08-2022 17:14 ]
Had de RX 6700 ook uitgetest. Coilwhine onstaat bij mij vooral op games met 400ish fps (Valorant). Deze cap ik op 300 fps in de settings om dat probleem te verhelpen.CMT schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:52:
@Gilotto Gefeliciteerd.
Ik heb mijn Powercolor RX6700 kaarten weer retour gestuurd.
Beide hadden vreselijk last van coilwhine. Getest met meerdere voedingen en 2 pc's.![]()
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar heeft jouw kaart dat ook?
Voor de rest was het een erg mooie deal, de prijs is inmiddels weer terug op een tenenkrommend niveau: €449.-. Het schiet maar niet op met de daling *zucht*.
Heb ook CP2077 gespeeld, haalde 80ish fps op ultra. Daarbij hoorde ik geen coilwhine gelukkig..
Voor jouw geval met alles op stock is dat inderdaad voldoende. Mijn 6800XT en 6900XT (ik heb wat kaartjes gewisseld de afgelopen 2 jaar) trokken niet-stock 300W. Koppel je dat met een niet-stock 5900X (200W max), dan ga je naar zo'n 550W worst case totaal verbruik (zonder spikes). Dan zou een 650W voeding het zeer waarschijnlijk nog wel trekken, maar ik begrijp echt niet waarom mensen een paar tientjes zouden besparen voor wat meer marge met een 750W.CMT schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
Hoe kom je trouwens aan zulke hoge vermogens?
Ik vraag mij dan ook af of er niet iets meer speelt in de gevallen dat het niet goed gaat en ze met +800W aan komen zetten.
Ik heb nu een 3080 Ti (400W) met 5900X (200W) en heb dan ook gekozen voor een 850W. Ja, een 750W had waarschijnlijk ook wel gelukt, en heel misschien zelfs een 650W. Maar waarom?
Sinterklaas wil bier !
Ik merk zelf geen coilwhine, maar je weet ook dat een Define behoorlijk dempt. Bovendien staat hij op de grond, dus kan zijn dat ik het niet hoor, of doof ben op de frequentie van de coilwhine.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Waar het mij strookte is het min. xxxx -Watt voeding advies dat rondgeslingerd wordt voor xxxx-GPU model en vaak overgenomen, zonder naar het totaalplaatje te kijken. Een zekere GPU fabrikant heeft zich daar trouwens ook schuldig aan gemaakt door min. 800W te adviseren, zonder ook maar enige onderbouwing.
@Skyline GT-R Ik ben benieuwd! Over het algemeen werkt push beter en zijn fan's daar ook voor geoptimaliseerd. Het kan behoorlijk in ruis/tonatie schelen omdat de afstand van de bladen tot de radiator of rooster kan verschillen in omgebouwde toestand.
Je zou daarvoor even goed moet kijken naar de bouw van de Silentwings en dat met name of deze symmetrisch is, voor & achter.
Ik zal zo nog even een foto plaatsen wat ik precies bedoel met afplakken. De Corsair 5000D heeft ook zo'n enorme gatenkaas aan de voorkant..
Edit:
Hier zijn de plaatjes:
:strip_exif()/f/image/A3F5ZBOrM9cBOzdYaVgXDEfF.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/PsHl6Ax3QYUM8DAjvHbVHIwK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat betreft de coilwhine.
Hoor je daar echt niets van met bijvoorbeeld Superposition 1080P medium?
Zelfs met een dichte kast moet het evt. gejengel/gezoem/gebuzz/gepruttel dan hoorbaar zijn.
Ik ben nog geen kaart tegengekomen die echt stil was.
I.v.m. de airflow kast, die naast lucht ook veel geluid doorlaat, ben ik daar wel naarstig naar op zoek.
[ Voor 28% gewijzigd door CMT op 10-08-2022 19:48 ]
Met een hoger wattage heb je een lagere efficientie dacht ik (indien je dezelfde voeding zou nemen met een hoger wattage dus). Als je weet dat een bepaalde voeding het goed trekt, waarom zou je dan meer uitgeven?ParaWM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:48:
[...]
Voor jouw geval met alles op stock is dat inderdaad voldoende. Mijn 6800XT en 6900XT (ik heb wat kaartjes gewisseld de afgelopen 2 jaar) trokken niet-stock 300W. Koppel je dat met een niet-stock 5900X (200W max), dan ga je naar zo'n 550W worst case totaal verbruik (zonder spikes). Dan zou een 650W voeding het zeer waarschijnlijk nog wel trekken, maar ik begrijp echt niet waarom mensen een paar tientjes zouden besparen voor wat meer marge met een 750W.
Ik heb nu een 3080 Ti (400W) met 5900X (200W) en heb dan ook gekozen voor een 850W. Ja, een 750W had waarschijnlijk ook wel gelukt, en heel misschien zelfs een 650W. Maar waarom?
Je kan beter wat meer geld uitgeven aan een goede 650 Watt voeding dan een evendure en waarschijnlijk minder goede 750 Watt voeding.
Nu GamersNexus en LinusTechtips serieus voedingen gaan testen komen er mooie tijden aan. De enige serieuze site die ik kende voordat ze begonnen was JonnyGuru.
Tweakers en HardwareInfo vertrouw ik niet zo als het aankomt op reviews gezien ze met cpu/gpu in het verleden te veel steken hebben laten vallen. Dit is misschien nu wat verbeterd, geen idee want ik lees de reviews niet meer.
10 minuten furmark sowieso gedraaid, incl. cpu-burner. Nada. Maar ik zal eens beter proberen te luisteren. Let wel: ik ben lawaaidoof en heb wat hoorbeschadigingCMT schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:23:
@ParaWM
Wat betreft de coilwhine.
Hoor je daar echt niets van met bijvoorbeeld Superposition 1080P medium?
Zelfs met een dichte kast moet je het gejengel/gezoem/gebuzz/gepruttel dan wel horen.
Ik denk dat we het helemaal eens zijnCMT schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:23:
@ParaWM Met overklokken is het uiteraard een ander verhaal ^^. Dat is wat mij betreft gewoon maatwerk waar een algemeen advies niet voor geldt. Maar op dezelfde manier is ook daarvan te bepalen, wat gewoon (on)zinnig is.
Waar het mij strookte is het min. xxxx -Watt voeding advies dat rondgeslingerd wordt voor xxxx-GPU model en vaak overgenomen, zonder naar het totaalplaatje te kijken. Een zekere GPU fabrikant heeft zich daar trouwens ook schuldig aan gemaakt door min. 800W te adviseren, zonder ook maar enige onderbouwing.
Die eerste zin lijkt me niet hoor, binnen hetzelfde merk/kwaliteit. Bij dezelfde procentuele belasting is de efficiëntie gelijk. Zolang je, welke dan ook, niet heel hoog of laag belast, is het, redelijk afhankelijk van de specifieke specs, erg vergelijkbaar allemaal. Zonder af te dwalen richting efficiëntie grafiekjes. Je laatste zin is absoluut waar natuurlijk. Ik heb het dan ook over een paar tientjes meer uitgeven voor een iets ruimer bemeette versie van hetzelfde merk. Heb zelf altijd liever iets van 25% marge graag bovenop piekbelasting (zonder spikes). Bij gamen zit ik met ~550/850W op ~65%, lijkt me heel mooi. Maar ja, misschien is het niet nodig....Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:39:
[...]
Met een hoger wattage heb je een lagere efficientie dacht ik (indien je dezelfde voeding zou nemen met een hoger wattage dus). Als je weet dat een bepaalde voeding het goed trekt, waarom zou je dan meer uitgeven?
Je kan beter wat meer geld uitgeven aan een goede 650 Watt voeding dan een evendure en waarschijnlijk minder goede 750 Watt voeding.
Bij Fumark moet ik heel goed luisteren hier, dan hoor ik wel iets (rond de 350fps). Bij Heaven benchmark rond de 550fps begint hij wel te gierenSkyStreaker schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:46:
[...]
10 minuten furmark sowieso gedraaid, incl. cpu-burner. Nada. Maar ik zal eens beter proberen te luisteren. Let wel: ik ben lawaaidoof en heb wat hoorbeschadiging
[ Voor 4% gewijzigd door ParaWM op 10-08-2022 20:22 ]
Sinterklaas wil bier !
/f/image/xUuXzV9CEFib1OZBoK6VvDO2.png?f=fotoalbum_large)
Bij onderstaande, scene 10 dikke drop van 81 naar 70 fps, waarbij ik wel een lichte "zoem" hoorde:
/f/image/sgNWjcS19kdb5DWXcnfcOMRs.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal dit nog eens doen wanneer ik mijn kast opnieuw heb geconfigureerd en het ook even muisstil is zonder waaiers e.d. aan
Even een reactie naar een DM: de Sapphire bij mij heeft geen coilwhine, de geluidskaart (Asus Xonar) stoorde nogal op mijn systeem.
[ Voor 44% gewijzigd door SkyStreaker op 19-09-2022 19:57 ]
Omdat AMD blijkbaar nog steeds geen fatsoenlijke drivers kan uitbrengen zodat iedere game op de kaart kan draaien. Heb rond gekeken voor een 6900 XT. Der werd mij hier verteld dat zelfs deze hige-end kaart niet eens normaal kan presteren bij een aantal game titels. Niet dat ik in de markt lig voor deze games maar in zoon prijsklasse vind ik het echt een "No-go"Chrono Trigger schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:16:
Hoe kan het zo zijn dat de markt nVidia kaarten zoveel hoger waardeert dan de AMD kaarten? Heeft dat te maken met driversupport of gebrek aan technologie?
En driver support is bij AMD vrij kort.
Hier is wel een weg omheen maar ook dit vind ik persoonlijk niet zoals het hoort.
Ondanks mijn AMD CPU die dus een performance boost aan Radeon videokaart zou moeten geven, zie ik er toch vanaf.
Wel ben ik benieuwd waarom jij dan een AMD boven een nVidia kaart zou verkiezen.
Ik heb binnen een korte tijd meerderen kaarten gehad van zowel amd als nvidia en nooit tegen problemen aangelopen.KanedaNLD schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Omdat AMD blijkbaar nog steeds geen fatsoenlijke drivers kan uitbrengen zodat iedere game op de kaart kan draaien. Heb rond gekeken voor een 6900 XT. Der werd mij hier verteld dat zelfs deze hige-end kaart niet eens normaal kan presteren bij een aantal game titels. Niet dat ik in de markt lig voor deze games maar in zoon prijsklasse vind ik het echt een "No-go"
En driver support is bij AMD vrij kort.
Hier is wel een weg omheen maar ook dit vind ik persoonlijk niet zoals het hoort.
Ondanks mijn AMD CPU die dus een performance boost aan Radeon videokaart zou moeten geven, zie ik er toch vanaf.
Wel ben ik benieuwd waarom jij dan een AMD boven een nVidia kaart zou verkiezen.
5800x3d
570 xe II
16gb
3080,6900XT reference,3090Ti en nu weer een mooie Powercolor red devil 6900XT ultimate.
Geen enkel probleem tussen al deze kaarten en driver releases.
Doom scenario's van horen zeggen heb ik zowiezo een broertje dood aan.
Ik heb het pad AMD --> nvidia ---> AMD bewandeld
5850 --- gtx 970 --- 6800
Ik kan zeggen dat drivers met AMD nog steeds een probleem zijn. Maar niet meer zo erg of vroeger. Bij de oude 5850 ging 50% van de keren wanneer ik het aantal monitoren wijzigde, ging de hele pc in bluescreen.
Nvidia over 5 jaar maar enkele freezes gehad, nooit een BSOD.
Nu terug naar AMD. Frequent dat de drivers vastlopen, bijna wekelijks. Op een jaar tijd nog maar één BSOD.
Maar, mijn hoofdmonitor kan aan 70 HZ draaien, maar de drivers slaan nog altijd in de war wanneer ik monitoren aansluit met verschillende refrashrates. Het GPU-ramgeheugen blijft continu aan 100% draaien. (gekend probleem, wat ze gewoon niet opgelost krijgen) (hoofdscherm 70Hz, side monitor 50 Hz en TV 144 Hz)
Wat gewoon zonde is, in gaming merk ik het verschil tussen 50 en 70. En das dus een feature die ik niet kan gebruiken door 'team red' te kiezen.
Ik herken dit totaal niet, draai vanaf februari 2021 met een 6900XT en heb enkel driver timeouts / crashes gehad door gepruts met overclocking. Heb een Samsung G5 op 165 met freesync draaien icm een HP Reverb G2 VR bril. Driver crashes zijn een zeldzaamheid.Joindry schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:22:
Over drivers valt wat mij betreft nog wel wat te zeggen.
Ik heb het pad AMD --> nvidia ---> AMD bewandeld
5850 --- gtx 970 --- 6800
Ik kan zeggen dat drivers met AMD nog steeds een probleem zijn. Maar niet meer zo erg of vroeger. Bij de oude 5850 ging 50% van de keren wanneer ik het aantal monitoren wijzigde, ging de hele pc in bluescreen.
Nvidia over 5 jaar maar enkele freezes gehad, nooit een BSOD.
Nu terug naar AMD. Frequent dat de drivers vastlopen, bijna wekelijks. Op een jaar tijd nog maar één BSOD.
Maar, mijn hoofdmonitor kan aan 70 HZ draaien, maar de drivers slaan nog altijd in de war wanneer ik monitoren aansluit met verschillende refrashrates. Het GPU-ramgeheugen blijft continu aan 100% draaien. (gekend probleem, wat ze gewoon niet opgelost krijgen) (hoofdscherm 70Hz, side monitor 50 Hz en TV 144 Hz)
Wat gewoon zonde is, in gaming merk ik het verschil tussen 50 en 70. En das dus een feature die ik niet kan gebruiken door 'team red' te kiezen.
Hier hetzelfde. Sterker nog, ik vind de drivers / software van AMD kwa functionaliteit echt veel en veel beter dan die van Nvidia.WeirCo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Ik herken dit totaal niet, draai vanaf februari 2021 met een 6900XT en heb enkel driver timeouts / crashes gehad door gepruts met overclocking. Heb een Samsung G5 op 165 met freesync draaien icm een HP Reverb G2 VR bril. Driver crashes zijn een zeldzaamheid.
Ik heb van beide merken de afgelopen 2 jaar diverse kaarten in bezit gehad maar beiden hebben goede drivers. Ik heb nu een (voorlopig) defintieve keuze gemaakt voor een Sapphire Nitro+ SE 6900XT kaart en hierbij voldoen ook alle drivers prima zonder crashes of foutmeldingen. Het enige wat ik wel mis is een beheer gui in Linux van AMD. Nvidia heeft dat ff beter voor elkaar door tenminste een werkende grafische beheer interface aan te bieden. De AMD drivers zijn dan wel opensource maar het is wel karige bende onder Linux. In tegenstelling tot Windows waar de AMD driver interface weer stukken uitgebreider is dan die van Nvidia.FrankoNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Hier hetzelfde. Sterker nog, ik vind de drivers / software van AMD kwa functionaliteit echt veel en veel beter dan die van Nvidia.
De enige kaart waar ik spijt van had was de 5700xt. Navi 1 was gewoon veel aan het crashen.
Tot aan de 5700xt prefereerde ik de Nvidia software. Vanaf Navi heb ik veel liever de Radeon software.
Alles overzichtelijk in een moderne interface zonder de noodzaak van een third party programma als afterburner.
Ik heb de 3080ti weer verkocht omdat ik de software hopeloos ouderwets vond.
Mijn voorkeur gaat op dit moment dan ook uitnaar AMD.
A. Backup files niet compatibel zijn met nieuwe drivers.
B. Ze niet alles backuppen.
C. DDU me al te vaak noodzakelijk lijkt voor vage problemen wat ik met Nvidia nooit had (voor mijn AMD kaart gebruikte ik het nooit nu staat het op mijn desktop!)
D. En settings resetten bij elke crash wat met grote regelmaat gebeurt.
Dit alles bij elkaar maar wat mij betreft de ervaring hopeloos en frustrerend. Iets wat ik met Nvidia nooit had. Nvidia is niet perfect zeker gezien het hele GeForce experience en dan los drivers maar al die settings problemen heb ik nooit last van gehad.
Ze zijn wel beter geworden afgelopen 12 maanden maar ze zijn er nog niet. Ik upgrade ook niet meer iedere driver sinds feb omdat het me teveel problemen geeft en tijd kost.
Andere beef met de AMD driver is het feit dat de driver 6 freaking processen opstart die niet altijd idle zijn en met een bat h alle processen killing (enige manier...) Word het aantal microstutters lager kortom ze doet iets wat niet goed gaat.
Ik denk dat het het vele onnodige loggen zoals gameplay tijd en fps is waar de interface helemaal vanaf moet blijven wat mij betreft.
Al met al voet het alsof ik voor de driver werk ipv de driver voor mij.
Dat is mijn mening over drivers na een jaar 6900xt.
a: Welke instellingen raak je kwijt dan? Ga ik dit ook eens in de gaten houden. Volgens mij blijven mijn instellingen wel behouden.computerjunky schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:17:
Mijn grootste grief met AMD drivers is dat ik met grote regelmaat al mijn instellingen kwijt raak omdat:
A. Backup files niet compatibel zijn met nieuwe drivers.
B. Ze niet alles backuppen.
C. DDU me al te vaak noodzakelijk lijkt voor vage problemen wat ik met Nvidia nooit had (voor mijn AMD kaart gebruikte ik het nooit nu staat het op mijn desktop!)
D. En settings resetten bij elke crash wat met grote regelmaat gebeurt.
b: Geen idee, ik heb nog geen backup gemaakt van gpu driver instellingen.
c: Ik weet niet waar je tegen aanloopt, maar hier heb ik totaal geen last van. Ik upgrade iedere driver en heb tot op heden nog geen DDU nodig gehad bij normaal gebruik.
d: Als je met grote regelmaat crashes hebt zou ik de oorzaak aanpassen. OC's / Undervolts e.d. erg goed nalopen met meerdere stabiliteitstesten, frequentie crashes duidt op een niet stabiel systeem. Daarnaast zou ik langdurig testen met een schone installatie en 100% stock settings voor alle hardware om uit te sluiten dat het niet ergens anders aan ligt.
Ik had deze resets bijv. ook toen de grenzen van mijn cpu destijds probeerde op te zoeken. Daarnaast had ik deze resets met een cpu met een lage kwaliteit memory controller die crashte zodra je boven de 3200MT/s ging. Die reset hoeven dus niet aan de videokaart of drivers te liggen. Iedere hardware gerelateerde crash kan deze veroorzaken
Heb vooral in het begin vaak crashes gehad met de 6800xt, dit was uiteindelijk te wijten aan wat bios instellingen voor het ddr4 en de 5800x. Zodra ik pbo aanzet krijgt de cpu het een stuk warmer etc. Stock is nu prima.
Verder had ik crashes/spontane reboots omdat ik dacht dat een nieuwe Thermaltake voeding van 700w het prima zou kunnen. Later vervangen voor een corsair rm750x en nooit meer problemen gehad.
Altijd de nieuwste drivers op beide systemen ( Intel en AMD setup) en nooit ddu nodig, updaten en klaar.
Ik wil ook een duit in het zakje doen, want mijn ervaring met de RX6900 is over het algemeen zeer goed.
In 1.5 jaar werkelijk nog niet een keer één crash gehad dat puur driver gerelateerd was.
Uiteraard heb ik wel crashes (en/of driver resets) gehad, maar dat was te wijten aan het opzoeken van de grenzen met overklokken & undervolten van zowel de gpu als cpu. Dus ook eigen schuld.
Overigens kan instabiele werkgeheugen of een crappy voeding ook de boosdoener zijn.
Het komt uiteindelijk neer op instabiliteit, waardoor de driver ingrijpt en terugvalt op 'save' modus.
Wel heb ik last gehad van microstutters, maar dat is afhankelijk van het spel en lijkt grotendeels verholpen te zijn. Het had/heeft te maken met de shader cache en/of dat de gameklok spontaan inkakt tot 500mHz (waarschijnlijk veroorzaakt door de lange pauze, waarbij de gpu dan geen werk krijgt).
Sommige spellen draaien daarnaast berucht slecht(er) op een AMD kaart.
Maar dat is hoofdzakelijk te wijten aan de spelontwikkelaar die er geen zak aan doet *kuch* Bungie - Dying Light game *kuch*.
Je moet je ook af vragen waarom het bij zoveel andere spellen prima draait. Als er iets fundamenteels fout zat bij de driver, moet dat over een brede linie merkbaar zijn.
Ik heb met Nvidia net zo goed problemen gehad. O.a. Borderlands 3 was onspeelbaar in het begin! En met WoW waren er flinke prestatie problemen. De flikkerende textures in Shadowlands waren meer dan een half jaar lang niet opgelost. Maar zoals ik al zei, is het hoofdzakelijk de spelontwikkelaar.
In mijn leven heb ik heel wat kaarten van beide kampen gehad en heb dan ook genoeg ervaring opgedaan om niet zo snel een vinger te wijzen naar een merk.
Kan iemand zich nog de ellende van de s-vhs TV-uitgang bij Nvidia kaarten herinneren? Daar moest ook een 'workaround' programmaatje van een tweaker/hacker aan te pas komen om daar uberhaupt gebruik van te kunnen maken.
Bij AMD is het natuurlijk niet allemaal koek en ei. Zo zou graag zien dat ze het volgende fixen:
- GPU geheugen klok *bug* bij multi-monitor setups en hoge refreshrate (er bestaat een workaround voor! Het heeft te maken met de timing instellingen van de monitor). Komt volgens mij ook bij Nvidia voor en is meer een Windows ding?
- GUI+driver met meer opties om dingen weg te laten.
Geef mij gewoon maar een driver + menu met instellingen + overklok / undervolt opties. Geen andere features, waar ik geen gebruik van maken. Gaming statistieken, streaming of een webbrowser laten mij helemaal koud. - GUI opties overzichtelijk maken. Twee werkbalken met tabs, waarbij sommige dezelfde naam hebben werkt echt kut. Te vaak al verkeerd geklikt.
- Control/GUI panel dat weer standaard bij de driver zit. Tenzij je niet een directe speciale download link hebt, is de enige optie om naar de Microsoft store uit te wijken, waarvoor je weer een account nodig hebt om het te kunnen downloaden..*grote waarom zucht*
- Een moderne GUI en niet de control panel dat nog uit het Windows XP tijdperk stamt.
- Geïntegreerde overklok en undervolt opties.
- Goed werkende multi-monitor setup, waarbij het 2e scherm ook vloeiend is en niet hakkerig (met het afspelen van een video). Alsof er een slechte Telecine 3:2 pulldown plaats vindt.
- Integer 2:1 (up)scaling is blijkbaar mogelijk vanaf Turing.
- Bedien je doelgroep eens. Een record omzet vanwege geld beluste miners, maar gamers worden volledig in de kou gelaten (mogelijk dat ze in de vorm van een RTX4xxx wel een kachel erbij kunnen kopen).
Dit is echter iets dat al heel lang in de lijst met 'known issues' staat en afhankelijk van bepaalde spellen en/of systeem configuratie.Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.
Dit heb ik trouwens ook op mijn eigen systeem met 6900XT gehad, net als dat het ook voorkwam op Nvidia systemen. Ik weet dus niet of dit fabrikant gerelateerd is, ik denk eerder 100% BlizzardCMT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:58:
En met WoW waren er flinke prestatie problemen. De flikkerende textures in Shadowlands waren meer dan een half jaar lang niet opgelost. Maar zoals ik al zei, is het hoofdzakelijk de spelontwikkelaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 12-08-2022 20:46 ]
AMD drivers de schuld geven gaat niet altijd op, soms is het echt gewoon de engine/het spel. Ook al hebben ze een AMD-intro. Nuancering is dat ik DX12 wel aan heb staan.
Een reactie in een chat stelde dat het een mijn systeem lag, grapjas. Ik zal zeker niet zeggen tot in de puntjes geoptimaliseerd, het is gewoon echt het spel. "Van horen zeggen" is ook gewoon zoals eerder hier gezegd een dooddoener. Cherrypicking net zo. Ik ga ook helemaal niet verwachten dat alles nu vlekkeloos loopt, irreële gedachte.
Edit: Ik ben ben straks blij als dit warme rotweer voorbij is, ik kan nu niet echt van mijn eindelijk complete systeem genieten...
Edit 2: @CMT Wellicht voor jou interessant, denk ik, is dat de Nitro+ 6900XT SE dezelfde PCB schijnt te hebben als de Toxic editie. Geen idee wat dat exact inhoudt, maar dat lijkt tof te zijn omwille van de XTXH chip IPV XTX voor de "gewone" Nitro+ 6900XT.
[ Voor 50% gewijzigd door SkyStreaker op 13-08-2022 23:11 ]
Kleine aanpassing; de rest van de dingen kan ik mij prima in vinden.CMT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:58:
Wat ik graag bij Nividia zou zien:
- Integer 2:1 (up)scaling Volgens mij hebben ze dat nu.
- Fatsoenlijke Linux drivers.....
Wat ik bij beide fabrikanten graag zou willen zien. Een bugtracker waarin duidelijk te zien is aan welke dingen die fout gaan bij spellen wordt gewerkt; dit kan natuurlijk voor een PR nachtmerrie zorgen. Aan de andere kant zou dit een mooie vorm van communicatie zijn richting de community.
Nu heb ik al een jaar last van onzichtbaar Turfworks gras bij FF15; meerdere keren met nieuwe drivers of kaarten een bugreport gemaakt. Helaas, geen idee of er ooit aan wordt gewerkt. Simpel aangeven dat het een lage prio heeft omdat het een oud spel is zou al een verbetering zijn.
[ Voor 46% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-08-2022 17:56 . Reden: overzichtelijk ]
Oh wat gek, ik had er dan weer geen last van met de 6900XT. Wel dat de raytracing functie niet helemaal lekker werkte waardoor op sommige plekken dingen gingen flikkeren. Maar dat lag 100% aan Blizzard.Dennism schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Dit heb ik trouwens ook op mijn eigen systeem met 6900XT gehad, net als dat het ook voorkwam op Nvidia systemen. Ik weet dus niet of dit fabrikant gerelateerd is, ik denk eerder 100% Blizzard
Nvidia gebruikers hadden hetzelfde probleem.
Ik ook zeg, ben helemaal klaar met deze voortdurende hitte. Op de slaapkamer koelt het niet af en blijft het 30°CSkyStreaker schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:49:
Edit: Ik ben ben straks blij als dit warme rotweer voorbij is, ik kan nu niet echt van mijn eindelijk complete systeem genieten...
Edit 2: @CMT Wellicht voor jou interessant, denk ik, is dat de Nitro+ 6900XT SE dezelfde PCB schijnt te hebben als de Toxic editie. Geen idee wat dat exact inhoudt, maar dat lijkt tof te zijn omwille van de XTXH chip IPV XTX voor de "gewone" Nitro+ 6900XT.

Bedankt voor de tip ook! Dat is heel attent van je.
Ik had al iets opgezocht van de kaart en zag ergens dat de PCB hetzelfde is.
Vermoedelijk dat de Toxic variant de beste XTXH chips heeft en de de SE variant 'gewone' XTXH.
Nou is +60Mhz niet echt iets om iets naar huis voor te schrijven, met gaming merk je het verschil al helemaal niet.
Het is heel verleidelijk om een Sapphire 6900XT Nitro SE aan te schaffen en ik moet mijn nieuwsgierigheid & impuls iedere dag weer bedwingen.
Was het niet dat ik al een watergekoelde reference RX6900XT had en RNDA3 praktisch om de hoek staat, dan was ik er wel voor gegaan.
Mijn vermoeden is groot dat het deze keer niet zo'n grote shitshow wordt met beschikbaarheid omdat de situatie nu heel anders is (minen is minder tot niet rendable, energiekosten/ vaste lasten zijn torenhoog, de meesten zullen wel hun vakantiegeld al verschoten hebben, velen hebben nu ook een console, overschot verkoopt mondjesmaat, euro staat superlaag t.o.v. de dollar).
@Sp3ci3s8472
Oh wow ik heb dat helemaal gemist. Na wat googlen zie ik inderdaad dat ze het 3 jaar geleden voor de Turing reeks hebben ingevoerd. Maar niet voor Pascal en ouder...
Ik had in die tijd nog een 1080TI, waarbij het niet mogelijk was en het is jarenlang dé reden geweest waarom ik geen 4K wilde.
Hebben ze het inmiddels ook voor de oudere kaarten uitgebracht? Want voor de 1080Ti was die optie er niet toen ik in 2021 overstapte op de RX6900XT. Ik kan in ieder geval nergens info daarover vinden.
Geen idee eigenlijk. De enige Nvidia kaart die ik momenteel actief gebruik is een 3070 die in mijn (werk)laptop zit waar Linux op staat. Vandaar mijn Linux driver reactieCMT schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
@Sp3ci3s8472
Oh wow ik heb dat helemaal gemist. Na wat googlen zie ik inderdaad dat ze het 3 jaar geleden voor de Turing reeks hebben ingevoerd. Maar niet voor Pascal en ouder...
Ik had in die tijd nog een 1080TI, waarbij het niet mogelijk was en het is jarenlang dé reden geweest waarom ik geen 4K wilde.
Hebben ze het inmiddels ook voor de oudere kaarten uitgebracht? Want voor de 1080Ti was die optie er niet toen ik in 2021 overstapte op de RX6900XT. Ik kan in ieder geval nergens info daarover vinden.
Games draaien op zich prima met die driver, het zijn de kleine dingen er omheen die het voor mij verpesten. Dingen zoals een resolutie instellen of de machine herstellen nadat hij is gecrashed in een spel (het komt nog wel eens voor met de onjuiste Steam Proton versie).
Kort samengevat, laptop uitzetten, aanzetten zwart scherm krijgen. De AlienWare TM! knop indrukken voor een "overklok", tijdje wachten en daarna het systeem de nek omdraaien waarmee het systeem denkt dat er een foute OC was waardoor hij weer kan booten.
Dit was zelfs zo erg dat ik niet eens in een terminal kon komen om de zaak handmatig te fixen

Maar dit is meer voor het Nvidia ervaringen topic
Enige probleem dat ik tot nu toe heb gehad met de 6900 XT waren de eerste paar drivers. Waar het aanzetten van een beeldscherm/versterker ervoor kon zorgen dat mijn systeem 20-30 seconden niks deed. Dat is nu een heel stuk beter, maar nog steeds geeft het een lagspike van een aantal seconden.
Dat bestaat toch eigenlijk min of meer al? Tijdens de installatie kun je kiezen voor Full Install, Minimal Install of Driver Only.CMT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:58:
• GUI+driver met meer opties om dingen weg te laten.
Geef mij gewoon maar een driver + menu met instellingen + overklok / undervolt opties. Geen andere features, waar ik geen gebruik van maken. Gaming statistieken, streaming of een webbrowser laten mij helemaal koud.
Ik kies zelf altijd voor Minimal Install zodat al die extra meuk er niet bij zit, maar er wel een grafische interface is om bepaalde zaken te kunnen instellen. Dan zijn o.a. Gaming en Stream&Record opties dus verdwenen.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh3-039
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Dat is niet perse waar. Dat is een totaal belasting van alle cores en dus relatief nutteloze data. En zelfs als dat de waarde per core is zegt het nog niets. Ik heb met mijn 9900k in veel games door mijn 6900XT een cpu bottleneck zelfs als de cpu nooit boven de 75% uit komt EN er geen 1 core naar de 100% gaat.kevinmastah2005 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Very high zozo, geen Ultra setting?
Je Cpu zit op 74% gebruik. Je hebt nog een beetje headroom.
Wat doen je Cpu temperaturen?
Je kan prima een cpu bottleneck hebben zonder dat je ook maar op enige vorm in de buurt van de 100% belasting komt.
Nadeel is dat je bijvoorbeeld niet meer kan underclocken wat heel veel warmte en stroomverbruik scheelt voor bijna geen prestatieverlies en andere best wel belangrijke settings mist.Wolvganger schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:21:
[...]
Dat bestaat toch eigenlijk min of meer al? Tijdens de installatie kun je kiezen voor Full Install, Minimal Install of Driver Only.
Ik kies zelf altijd voor Minimal Install zodat al die extra meuk er niet bij zit, maar er wel een grafische interface is om bepaalde zaken te kunnen instellen. Dan zijn o.a. Gaming en Stream&Record opties dus verdwenen.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh3-039
als je dan toch minimaal wil draaien kan je ook gewoon een batch bestand maken die alle AMD processen uit zet voor je gaat gamen.
bijvoorbeeld :
Taskkill /F /IM RadeonSoftware.exe
Taskkill /F /IM cncmd.exe
Taskkill /F /IM AMDRSServ.exe
Taskkill /F /IM amdow.exe
Taskkill /F /IM AMDRSSrcExt.exe
Taskkill /F /IM explorer.exe && start explorer.exe
plakken in text doc > opslaan als alle bestanden > en dan AMD.bat als naam
Precies wat Computerjunky heeft aangehaald.
Met een minimal install, verlies je de wattman tuning optie (oc/uc & undervolt).
Voor mij is het essentieel en ik wil geen 3rd party software op de achtergrond hebben om daar weer gebruik van te kunnen maken. Dan schiet het het doel een beetje voorbij.
Mijn wens is dat ze de hoofd features / functies modulair maken, zodat je meer keuze mogelijkheden hebt.
#1 AMD drivers hebben een VEEL betere UI. Zoals Tweakriez hierboven al vermelde over de Windows 98 nVidia control panel die overigens ook heel log is en langzaam laad, vind ik het schandalig dat nVidia met de premium prijzen en bakken winst daar niet een beetje tijd en liefde in kunnen steken om het bij de tijd te brengen. Is gewoon laks en onnodig. (Ik begrijp dat ze iedereen in Geforce Experience willen drukken voor extra telemetry).
AMD Drivers hebben een betere UI maar de menu structuur is rommelig, veel settings niet echt waar ik ze zou verwachten. Dit zou beter georganiseerd kunnen worden.
#2 nVidia drivers zijn stabieler. PUNT. AMD drivers hebben installatie problemen (beruchte 1603), random crashes en vaak worden de OC settings gereset zonder enige aanleiding of uitleg. Dit valt wel op te lossen met Afterburner eroverheen maar dat is toch jammer dat je daar een tweede programma voor moet draaien. nVidia drivers geven mij vrijwel nooit echt problemen. Ik hoof amper een DDU te toen.
#3 AMD Drivers blijven doornontwikkelen en de prestaties worden steeds beter over tijd. Met nvidia drivers is het vaak, what you see is what you get tijdens de release date. Kleine marginale verbeteringen of specifieke game support. AMD blijft aan de weg timmeren met de drivers en dit leidt vaak to leuke performance cadeautjes of zelfs geheel nieuwe features waar je in eerste instantie niet voor betaald hebt.
#4 AMD Drivers zijn minder stabiel bij overklok sessies. nVidia drivers crashen of je krijgt een reboot en dan kan je veelal doorgaan waar je geblezen was. AMD drivers kunnen corrupt raken en dan heel raar gaan gedragen bij deftige OC sessies EN erna. DDU is dan vaak nodig om het zaakje weer in balans te brengen.
#5 Beide nVidia en AMD drivers zijn sloom. Trage UI en duurt vaak eeuwen voordat ze geopened zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 19-08-2022 08:39 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Heb momenteel een be quiet! Straight Power 11 550W als PSU. Ik vraag me of deze een Reference 6800XT en een 5600X aankan. Qua totaalvermogen lijkt het in orde te zijn, maar gaat dit goed met korte pieken? Overig spul in de pc verbruikt nagenoeg niets (4 fans, 1 SSD, 2 reepjes RAM).
Wat achten jullie slim in deze? Het houden op een 6800? Beeldscherm heeft 3440 x 1440, max 75 hz. Zwaarste is op dit moment Anno 1800, speel voor de rest games die grafisch weinig indrukwekkend zijn & geen hoge FPS nodig hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 23-08-2022 11:32 ]
De 6800XT is qua verbruik en lastpieken vergelijkbaar met een 6900XT.
Kijk maar eens op: AMD RX6900XT en AMD RX6800XT
Voor een reference RX6800XT wordt min. 400W geadviseerd puur voor de videokaart.
Uiteraard kan je ook gewoon de GPU PPT verlagen / naar beneden bijstellen met de powerlimiet.
Een 5600X zal verder iets van 80W package power verbruiken?
Dus zeg maar ongeveer 80/0.85 = 95W voedingzijde. Neem dan 1/3 extra voor eventuele pieken = 95*1.33= 126W.
Het ligt er aan hoeveel de voeding kan leveren op de 12V lijnen en wat het gecombineerd vermogen is.
Maar stel dat alleen 12V in gebruik is, dan zou je 550W-526W = 24W piek over houden voor de moederbord + geheugen + ssd + fan's.
Gevalletje 'ken njet'
Je kan eventueel ook de 5600X iets begrenzen met een PPT van 65W.
Daarmee behoud je gewoon de gameprestaties, maar haal je de grote (onnodige) pieken weg.
Ook is het gemiddeld verbruik van een cpu tijdens gamen veel lager dan in een stresstest of echte multicore belasting. In de praktijk zal je met gamen de worstcase berekening van hierboven dus niet snel tegen komen (of je moet dan weer extra dingen doen zoals de cpu voor streamen/opname gebruiken tijdens het gamen).
Vergeet ook niet (wat mij dus ook is verteld) om rechtstreekse kabels te gebruiken op de GPU voor de stroom. Niet splitters, en ook merk-eigen. Je kan de splitters wel al rechtstreeks gebruiken, maar laat de afgespleten 6+2 pin met rust, als je niks voorhanden hebt.WhySoSerious schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:26:
Even een kleine crosspost omdat ik een beetje in m'n maag zit met het volgende;
Heb momenteel een be quiet! Straight Power 11 550W als PSU. Ik vraag me of deze een Reference 6800XT en een 5600X aankan. Qua totaalvermogen lijkt het in orde te zijn, maar gaat dit goed met korte pieken? Overig spul in de pc verbruikt nagenoeg niets (4 fans, 1 SSD, 2 reepjes RAM).
Wat achten jullie slim in deze? Het houden op een 6800? Beeldscherm heeft 3440 x 1440, max 75 hz. Zwaarste is op dit moment Anno 1800, speel voor de rest games die grafisch weinig indrukwekkend zijn & geen hoge FPS nodig hebben.
Ik heb mijn 5900X zelfs op 45W PPT gezet.
Same same. Echt geen pijl aan te trekken wanneer ik weer zonder mijn persoonlijke instellingen aan het gamen ben.computerjunky schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:17:
Mijn grootste grief met AMD drivers is dat ik met grote regelmaat al mijn instellingen kwijt raak:
Anoniem: 211516
ben nog van plan te testen met driver only install.
intussen achter waar het aan licht dat heel snel black screens produceer.
nieuwe drivers kunnen niet overweg met flip mode optie in windows 11 beta maar wel met de 22.5.1 drivers.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 23-08-2022 05:07 ]
Ik heb toch noch toe nul problemen ondervonden met mijn RX6900XT onder Linux. Mijn ervaring is wel dat nieuwere hardware een stuk beter werkt onder Arch Linux of iets soortgelijks zoals OpenSuse Tumbleweed.Sp3ci3s8472 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:54:
[...]
Kleine aanpassing; de rest van de dingen kan ik mij prima in vinden.
Met CoreCtrl de power limit standaard lekker op max 100W, alleen bij recentere games zoals Battlefield V zet ik hem op de volle pond. Heerlijk stille PC zo
Kom van een Nvidia GTX970 en de integratie onder Linux met de open source drivers van AMD zijn een verademing. Een hele hoop dingen werken gewoon. Jammer van CUDA en OpenCL 2.x, maargoed daar deed ik toch zelden wat mee.
Omgedraaide rollen wat betreft OpenCL. Nvidia liep daar een hele tijd in achter en AMD liep voorop. AMD zat ergens in de 2.x en Nvidia nog op 1.2. Jammer om te zien dat AMD (nog?) geen 3.0 ondersteuning heeft.Tijmen007 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:45:
Kom van een Nvidia GTX970 en de integratie onder Linux met de open source drivers van AMD zijn een verademing. Een hele hoop dingen werken gewoon. Jammer van CUDA en OpenCL 2.x, maargoed daar deed ik toch zelden wat mee.
Iemand hier ervaring mee? Ik heb zelf een 1050Ti (tot dit moment gewacht om eindelijk een normale prijs te betalen). Is de kaart goed voor 1440p gaming? De 6800 is bijvoorbeeld pak hem beet 2 a 3 honderd euro duurder. Ik speel af en toe de nieuwste spellen, maar ook niet zoveel om 800 Euro voor een videokaart te betalen.
Wat wil je precies erover weten?
Het is qua prestaties vergelijkbaar met een 1080Ti (wel met een stuk minder verbruik). Een halve 6900XT als het ware.
Wanneer je 100 fps als max aanhoud is 1440p met max settings prima te doen, maar dan is de koek ook wel op. Een RX6800 heeft wat marge nog (presteert ca. 2/3 van een 6900XT).
Ik was alleen niet tevreden over de stock fancurve die veel te aggressief ingesteld staat
Maar de reden waarom ik hem terug gestuurd heb is echter vanwege storende coilwhine.
Iemand anders die dezelfde kaart heeft aangeschaft, had naar verluid dan weer nergens last van.
Dus proberen is altijd aan te raden. Qua prijs/prestatie is dit wel de beste deal
Deze optie werkt probleemloos trouwens op 22.5.1

draai wallpaper engine op 2 schermen 2 scenes, en doe een video call whatsapp bv, en je krijgt min of meer binnen 2 minuten min of meer black screen of dat driver er uit knalt, met de optie uit duurt het nog langer.
Net clean install gedaan van windows 11 22h2 met release iso op usb stick alleen drivers installeert, whatsapp en firefox en wallpaper engine, en het knalt er in ongeveer 2 minuten er uit als ik een video call doe.
Zo te zien erkennen ze ieder geval dat er iets mis is nu met de video decoder hardware acceleratie, benieuwd of ze het binnen 1 jaar gaan fixen.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 22-09-2022 00:45 ]
Heb je nog dingen aanstaan in de Adrenaline driver? Freesync, Enhanced sync, wait for Vertical Refresh.
Het lijkt mij niet zo fijn om Windows VRR te gebruiken in plaats van VRR in de driver.
En reageer a.u.b deze keer. Om de zoveel tijd alleen een post maken om je beklaag te doen dat de drivers zo slecht zijn, omdat het in jouw situatie niet goed werkt, begint onderhand vervelend te worden.
Doe in plaats daarvan gewoon een bugreport.
nooit zou ik een GPU aanschaffen boven de 300 euro maar na alle perikelen en lange uitstellen zonder verpinken 500 euro betaald.
FPS, het blijft me een vreemd beestje waar ik nog steeds niet uit ben. op 't eerste, tweede gezicht zie ik daar niets bewegen (-karma+).
Echt naïef om te denken dat ik geen bug report doe.CMT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 03:25:
v22.5.1 is ook de laatste WHQL driver. Dus als het daarmee goed werkt, wat is dan het probleem?
Heb je nog dingen aanstaan in de Adrenaline driver? Freesync, Enhanced sync, wait for Vertical Refresh.
Het lijkt mij niet zo fijn om Windows VRR te gebruiken in plaats van VRR in de driver.
En reageer a.u.b deze keer. Om de zoveel tijd alleen een post maken om je beklaag te doen dat de drivers zo slecht zijn, omdat het in jouw situatie niet goed werkt, begint onderhand vervelend te worden.
Doe in plaats daarvan gewoon een bugreport.
Dank voor je antwoord, helemaal voorbij geschoten. Zie nu al dat de 6750xt al voor 450 Euro te krijgen is al. Tja prijzen worden lager, maar toch twijfel twijfel.. Liefst zou ik een 6800 serie kopen, maar ik kan me 600 euro voor een videokaart niet veroorloven (vind het zonde van mijn geld).CMT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:14:
Ja, ik heb de kaart kort in gebruik gehad.
Wat wil je precies erover weten?
Het is qua prestaties vergelijkbaar met een 1080Ti (wel met een stuk minder verbruik). Een halve 6900XT als het ware.
Wanneer je 100 fps als max aanhoud is 1440p met max settings prima te doen, maar dan is de koek ook wel op. Een RX6800 heeft wat marge nog (presteert ca. 2/3 van een 6900XT).
Ik was alleen niet tevreden over de stock fancurve die veel te aggressief ingesteld staat
Maar de reden waarom ik hem terug gestuurd heb is echter vanwege storende coilwhine.
Iemand anders die dezelfde kaart heeft aangeschaft, had naar verluid dan weer nergens last van.
Dus proberen is altijd aan te raden. Qua prijs/prestatie is dit wel de beste deal.
Het eerlijke advies dat ik je nu kan geven is om zeker te wachten tot 3 november. Dan weten we meer over RDNA3 en de adviesprijzen die AMD voor ogen heeft. Dat zal waarschijnlijk de prijzen van de RX 6800/6900 XT verder doen dalendutchnltweaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:32:
[...]
Dank voor je antwoord, helemaal voorbij geschoten. Zie nu al dat de 6750xt al voor 450 Euro te krijgen is al. Tja prijzen worden lager, maar toch twijfel twijfel.. Liefst zou ik een 6800 serie kopen, maar ik kan me 600 euro voor een videokaart niet veroorloven (vind het zonde van mijn geld).
Klinkt lang, wacht al 2,5 jaarSkyline GT-R schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:44:
[...]
Het eerlijke advies dat ik je nu kan geven is om zeker te wachten tot 3 november. Dan weten we meer over RDNA3 en de adviesprijzen die AMD voor ogen heeft. Dat zal waarschijnlijk de prijzen van de RX 6800/6900 XT verder doen dalen
Ene kant heb ik zo, prijzen zijn nu al stabieler nu toeslaan. Maar andere kan heb je wel gelijk en ja wat is anderhalve maand langer wachten.
Ik zit ook met een soortgelijk dilemma. Nu net een maandje voor nood een 970GTX gekocht maar merk dat ik Cyberpunk toch wel een beetje mis dus op zoek naar wat anders, wat is verstandig, wachten tot 3 november, 24 november, of nu kopen, 2ehands of nieuw...
Allemaal vragen waar lastig antwoord op te geven is.
__/`\__/`\__
Als je echt NU een GPU nodig hebt kan je iets als een 6600 halen en post release besluiten of je toch wilt springen op andere kaart wanneer het op de markt komt.dutchnltweaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:03:
[...]
Klinkt lang, wacht al 2,5 jaar..
Ene kant heb ik zo, prijzen zijn nu al stabieler nu toeslaan. Maar andere kan heb je wel gelijk en ja wat is anderhalve maand langer wachten.
De 6600 zal, waarschijnlijk, niet veel in waarde zakken, dus deze kan je dan weer doorverkopen.
Echte wijsheid is het nu uitzitten, als je toch al 2.5 jaar gewacht hebt
Denk dat ik dat laatste doe, tja de 6600 is 100 a 150 euro verschil met 6750xt. zonde geld wacht ik wel danThomg schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:39:
[...]
Als je echt NU een GPU nodig hebt kan je iets als een 6600 halen en post release besluiten of je toch wilt springen op andere kaart wanneer het op de markt komt.
De 6600 zal, waarschijnlijk, niet veel in waarde zakken, dus deze kan je dan weer doorverkopen.
Echte wijsheid is het nu uitzitten, als je toch al 2.5 jaar gewacht hebt
@Anoniem: 211516Anoniem: 211516 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:28:
[...]
Echt naïef om te denken dat ik geen bug report doe.
Is dat wel zo? Je reageert namelijk, zoals verwacht, wéér niet op de vragen.
De meeste posten hier om hun ervaring of probleem te delen om daar wijzer uit te worden en evt. te kijken naar een oplossing of workaround.
Niet om bij iedere nieuwe beta driver te roepen hoe waardeloos de driver (voor jouw) is, omdat het probleem nog niet is opgelost. En vervolgens er weer vandoor te gaan tot de volgende beta driver zich aandoet.
Ik probeer oprecht met je mee te denken en te kijken of er iets in het systeem niet goed staat.
Maar goed, daar ga je totaal niet op in en je laat anderen daarmee in het ongewisse.
Graag gedaan en maakt niet uit hoor ^^.dutchnltweaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:32:
[...]
Dank voor je antwoord, helemaal voorbij geschoten. Zie nu al dat de 6750xt al voor 450 Euro te krijgen is al. Tja prijzen worden lager, maar toch twijfel twijfel.. Liefst zou ik een 6800 serie kopen, maar ik kan me 600 euro voor een videokaart niet veroorloven (vind het zonde van mijn geld).
€600 is inderdaad een hoop geld.
Ik kan mij nog herinneren dat ik €760 voor een 1080Ti absurd veel vond, maar toen was de cryptoboom net begonnen en heb ik eieren voor mijn geld gekozen (wat een gouden beslissing is geweest, achteraf gezien).
Wanneer je nog even geduld hebt, dan zou ik wachten op de nieuwe 7000 serie van AMD of tot december wanneer de prijzenslag voor de kerst begint.
De midrange kaarten zijn nog niet echt in de aanbieding geweest, alleen de highend zoals de RX6950XT en RX6900XT.
Daarnaast gaat de 2e handse markt ook overspoelt raken met mining videokaarten nu Ethereum totaal ingestort is qua winstgevendheid. Ik durf te wedden dat de prijzen nog wel verder zullen zaken (zolang de voorraad aan blijft houden).
Trouwens, mocht je voor fps/watt efficiëntie gaan, dan is een RX6900XT een best goede keuze.
Met 25% prestatieverlies is het verbruik zowat te halveren (dus efficiënter dan de efficiente RX6800!).
Helemaal wanneer je een exemplaar neemt dat ook goed is te undervolten (versies met een XTXH chip).
Zijn PSU is een Corsair RM-850 (Gold), gebruikt straights. Positie 2 op de BIOS lijkt het wat minder te maken. Ik gok voorlopig nog dat het resonantie is van de meer budget-georiënteerde Sharkoonkast. Van mij komt uit een dikke Define R6, nogal verschil. Hij gaat het morgen even testen bij een maatje en probeert rubberen voetjes.
- Transport oorzaak?
- RMA via Sapphire moet lukken, koper heeft factuur op mijn naam, 3 maanden.
- Resonantie
- Toch voeding? (Ik SeaSonic PX-750 Platinum)
Ik baal hiervan, niet zozeer voor mij, maar meer voor die jongen.
Voeding zou zeker kunnen. Ik had met mijn 6800xt op een niet super goede 550 watt voeding duidelijk meer Coilwhine dan op mijn nieuwe msi 750w, aangeraden in het voeding topic. Sindsdien nooit meer Coilwhine gehoord.SkyStreaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:35:
Beetje lullig - ik heb besloten om de Sapphire 6900 XT Nitro+ SE te verkopen, enthousiaste jongen - hoor ik van hem dat er toch een beste coilwhine op zit, tegen mijn verbazing in.
Zijn PSU is een Corsair RM-850 (Gold), gebruikt straights. Positie 2 op de BIOS lijkt het wat minder te maken. Ik gok voorlopig nog dat het resonantie is van de meer budget-georiënteerde Sharkoonkast. Van mij komt uit een dikke Define R6, nogal verschil. Hij gaat het morgen even testen bij een maatje en probeert rubberen voetjes.
- Transport oorzaak?
- Resonantie
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Ik dacht mazzel te hebben na de vaak voorkomende verhalen over coilwine, ik heb nooit ergens last van. Draai met een 6800xt en een 6900xt en heb laatst een 6700xt verkocht via marktplaats.
"Draait prima" zegt die koper terwijl ik hem 3dmark laat zien op de 6700xt. "Alleen wel aardig wat coilwine maar dat is geen ramp".
Ik hoor dat dus blijkbaar zelf niet en was zwaar verbaasd,!
Kan er ook nog aan liggen dat hij andere componenten (andere voeding) heeft, geloof ik.meljor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:54:
Kan ook je gehoor zijn....waarom?
Ik dacht mazzel te hebben na de vaak voorkomende verhalen over coilwine, ik heb nooit ergens last van. Draai met een 6800xt en een 6900xt en heb laatst een 6700xt verkocht via marktplaats.
"Draait prima" zegt die koper terwijl ik hem 3dmark laat zien op de 6700xt. "Alleen wel aardig wat coilwine maar dat is geen ramp".
Ik hoor dat dus blijkbaar zelf niet en was zwaar verbaasd,!
Tenminste, ik dacht dat een voeding er ook nog mee te maken kan hebben?
Ik liet hem draaien in mijn eigen pc dus dat ging hier niet op, ik hoor het blijkbaar niet. Maar dat kan idd invloed hebben, blijft een raar iets.HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:09:
[...]
Kan er ook nog aan liggen dat hij andere componenten (andere voeding) heeft, geloof ik.
Tenminste, ik dacht dat een voeding er ook nog mee te maken kan hebben?
Ah ik las het te snel! En het was al gepost, zag ik net.meljor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:21:
[...]
Ik liet hem draaien in mijn eigen pc dus dat ging hier niet op, ik hoor het blijkbaar niet. Maar dat kan idd invloed hebben, blijft een raar iets.

Wellicht zei de koper het om wat af te kunnen dingen?
Kan me inderdaad ook voorstellen dat het met je gehoor (frequentie) te maken heeft.
Net zoals dat sommige mensen een "dierenverjager" horen en andere niet?
Mijn ervaring (kan echt puur toeval zijn) is dat AMD kaarten er vaker last van hebben.
7970, R9 290, RX480, Vega 56 hadden er hier allemaal last van.
[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 17:27 ]
Jammer om te lezen! Van de zomer hadden we het even over deze kaart en daarbij vroeg ik of je last had van coilwhine. Je was er toen heel positief over.SkyStreaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:35:
Beetje lullig - ik heb besloten om de Sapphire 6900 XT Nitro+ SE te verkopen, enthousiaste jongen - hoor ik van hem dat er toch een beste coilwhine op zit, tegen mijn verbazing in.
- Transport oorzaak?
- Resonantie
Ik heb uiteindelijk maar niet besloten om de gok te nemen, vanwege zoveel tegenstrijdige ervaringen (en omdat andere RX6*** kaarten die ik geprobeerd heb, allemaal coilwhine hadden).
Het is een lastig probleem waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen is.
De kaart is wel vaak de boosdoener, maar andere factoren kunnen van invloed zijn op de mate van coilwhine. En daarmee het verschil maken of iemand het echt goed hoort of niet.
Factoren die meespelen:
- Gehoor van iemand. Dat wordt flink onderschat, maar er kan veel verschil in zitten! Naast gevoeligheid ook verschil in frequentie. Het kan zijn dat iemand letterlijk 2x zo goed hoort (in dB) en bijv. een deurbel wel opmerkt tijdens het TV kijken.
Met het ouder worden gaat het gehoor, net als andere zintuigen, achteruit. Tegen de 60 jaar, zal het tophoog dat nog te horen is, vaak niet hoger zijn dan 10kHz en de gevoeligheid voor hoge en lage tonen wordt daarnaast ook steeds minder.
Wat ik bij mijn RX6900 reference gemeten heb, zit de meeste storing rond 10-15kHz.
De een kan dus bijv luid gesis en hoogfrequent gerommel horen, terwijl het voor een ander misschien meer een buzz geluid is omdat deze alleen het aandeel onder dit gebied goed hoort. - De PCB. Wordt vaak niet aan gedacht, maar een PCB is eigenlijk een stijve plank dat als klankbord kan fungeren. De componenten hoeven zelf niet eens zoveel geluid te maken omdat het oppervlak van een component ook klein is. Maar door het hard te koppelen (solderen) aan een stijf groot oppervlak, kunnen deze trillingen flink versterkt worden (overdracht naar lucht is makkelijker) en resonanties optreden.
De montage van de videokaart kan dus evt. uitmaken. Wel of geen GPU anti-sag. Backplate dat te hard is aangespannen en daarmee het probleem verergert.
Je leest soms verhalen dat de kaart goed stresstesten kan helpen of dat de coilwhine na verloop van tijd minder wordt. Meestal is dat vanwege de afname van de spanningen in de PCB en daarmee de resonanties die worden 'aangeslagen'.
Bij een bepaalde Waterblock dat ik voor de RX6900 gebruikt heb, gaf de backplate zoveel problemen dat het weer teruggestuurd is. Puur de backplate zorgde ervoor dat de trillingen/coilwhine met 20dB! toenam. Gevoelsmatig is dat een 4x toename in luidheid. - Transport kan van invloed zijn. Door schokken kunnen de spanningen in de PCB veranderen.
- Voeding, kan ook van invloed zijn. Ik heb diverse voedingen geprobeerd uit het hoge en top segment, waaronder: Seasonic TX-650, Seasonic TX-850, Corsair RM850X, Enermax D.F 850, Bequiet Straight Power 11 1000W Platinum. Bij allen gaf de videokaart coilwhine en hoofdzakelijk hetzelfde (gekalibreerde spectrum metingen gedaan). Alleen bij de 1000W Bequiet kon ik hoorbaar en meetbaar iets minder coilwhine waarnemen. Maar dat maakte het probleem er niet veel minder om.
Edit:
Ik ben het vergeten erbij te zetten, maar in een stille omgeving of in een minder gedempte / open kast, valt coilwhine uiteraard ook meer op. Achtergrond geluid en de koeling kan aardig wat maskeren.
Het is wel vervelend voor de koper in dit geval, en ik als ik op YouTube kijk naar coilwhine, ik.... hoor het niet
Ik ben inmiddels 43 en lawaaidoof, kan prima zijn dat ik het gewoon niet meer waarneem.
Youtube filmpjes zijn niet betrouwbaar. Naast compressie is het ook maar de vraag of de luidsprekers / hoofdtelefoon de frequenties in kwestie goed kunnen weergeven.
En je hebt totaal geen referentie of het goed opgenomen is en wat de echte luidheid is.
Lucky me dat ik stokdoof ben voor coilwhine, iemand nog interesse in een Define R6? (boer, kiespijn - verkoop ik niet echt hoor
[ Voor 17% gewijzigd door SkyStreaker op 24-09-2022 20:53 ]
Heb net de nieuwste AMD driver (die van 27-9 geïnstalleerd op mn pc met 6900XT.
Bij deze driver werkt AF niet.
Meer mensen daar last van?
Werkte ook al niet bij de vorige driver.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Om even een duit in het zakje te doen. Ik heb mijn coilwhine bijna kunnen elimineren door simpelweg andere connectors op de PSU te kiezen. Het is nog steeds waarneembaar, maar veel minder luid. Soms vergeet ik even welke connector waar gaat en wordt ik na onaangenaam verrast dat de coilwhine terug is op vol volume, om er vervolgens achter te komen dat ik de verkeerde connectors op de PSU heb gebruikt. Even omwisselen en voila, bijna weer stil.CMT schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:31:
[...]
Jammer om te lezen! Van de zomer hadden we het even over deze kaart en daarbij vroeg ik of je last had van coilwhine. Je was er toen heel positief over.
Ik heb uiteindelijk maar niet besloten om de gok te nemen, vanwege zoveel tegenstrijdige ervaringen (en omdat andere RX6*** kaarten die ik geprobeerd heb, allemaal coilwhine hadden).
Het is een lastig probleem waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen is.
De kaart is wel vaak de boosdoener, maar andere factoren kunnen van invloed zijn op de mate van coilwhine. En daarmee het verschil maken of iemand het echt goed hoort of niet.
Factoren die meespelen:Een RMA zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. Er kan wat verschil zitten per kaart, maar het probleem zijn de hoge stromen die door de spoelen gaan. Het is wel te verminderen door het vermogen terug te schroeven, de max. klok te beperken en een undervolt te toe passen. Dat kan een dag en nacht verschil geven en hoe ver je het wilt verminderen zal bepalen hoeveel prestatie je erop verliest.
- Gehoor van iemand. Dat wordt flink onderschat, maar er kan veel verschil in zitten! Naast gevoeligheid ook verschil in frequentie. Het kan zijn dat iemand letterlijk 2x zo goed hoort (in dB) en bijv. een deurbel wel opmerkt tijdens het TV kijken.
Met het ouder worden gaat het gehoor, net als andere zintuigen, achteruit. Tegen de 60 jaar, zal het tophoog dat nog te horen is, vaak niet hoger zijn dan 10kHz en de gevoeligheid voor hoge en lage tonen wordt daarnaast ook steeds minder.
Wat ik bij mijn RX6900 reference gemeten heb, zit de meeste storing rond 10-15kHz.
De een kan dus bijv luid gesis en hoogfrequent gerommel horen, terwijl het voor een ander misschien meer een buzz geluid is omdat deze alleen het aandeel onder dit gebied goed hoort.- De PCB. Wordt vaak niet aan gedacht, maar een PCB is eigenlijk een stijve plank dat als klankbord kan fungeren. De componenten hoeven zelf niet eens zoveel geluid te maken omdat het oppervlak van een component ook klein is. Maar door het hard te koppelen (solderen) aan een stijf groot oppervlak, kunnen deze trillingen flink versterkt worden (overdracht naar lucht is makkelijker) en resonanties optreden.
De montage van de videokaart kan dus evt. uitmaken. Wel of geen GPU anti-sag. Backplate dat te hard is aangespannen en daarmee het probleem verergert.
Je leest soms verhalen dat de kaart goed stresstesten kan helpen of dat de coilwhine na verloop van tijd minder wordt. Meestal is dat vanwege de afname van de spanningen in de PCB en daarmee de resonanties die worden 'aangeslagen'.
Bij een bepaalde Waterblock dat ik voor de RX6900 gebruikt heb, gaf de backplate zoveel problemen dat het weer teruggestuurd is. Puur de backplate zorgde ervoor dat de trillingen/coilwhine met 20dB! toenam. Gevoelsmatig is dat een 4x toename in luidheid.- Transport kan van invloed zijn. Door schokken kunnen de spanningen in de PCB veranderen.
- Voeding, kan ook van invloed zijn. Ik heb diverse voedingen geprobeerd uit het hoge en top segment, waaronder: Seasonic TX-650, Seasonic TX-850, Corsair RM850X, Enermax D.F 850, Bequiet Straight Power 11 1000W Platinum. Bij allen gaf de videokaart coilwhine en hoofdzakelijk hetzelfde (gekalibreerde spectrum metingen gedaan). Alleen bij de 1000W Bequiet kon ik hoorbaar en meetbaar iets minder coilwhine waarnemen. Maar dat maakte het probleem er niet veel minder om.
Edit:
Ik ben het vergeten erbij te zetten, maar in een stille omgeving of in een minder gedempte / open kast, valt coilwhine uiteraard ook meer op. Achtergrond geluid en de koeling kan aardig wat maskeren.
Hoe en waarom dit zo is, kan ik technisch gezien niet concreet onderbouwen. Ik ga er vanuit dat dit met de switching frequentie te maken heeft. Waarom dit per connector anders is weet ik echt niet. Wel ben ik 100% zeker betreft het verschil tussen de connectors en kan ik het eenvoudig herproduceren.
Voor mijn RX6900XT heb ik dat ook geprobeerd, maar het maakte niets uit.
Zowel met een Seasonic TX-850 als een Bequiet Straight Power 11 platinum 1000W (pff wat een naam).
Bijna alle mogelijke combinaties waren afgegaan.
Ik denk dat je mogelijk een voeding hebt, waarvan de DC filtering niet helemaal ok is of waarbij storing van iets anders gekoppeld wordt. Zonder oscilloscoop is het alleen lastig om de oorzaak te achterhalen.
[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 01-10-2022 11:42 ]
Of het knarst of fluit is heel erg afhankelijk van de FPS en power draw bij de FPS. Maar het niveau van het geluid varieert bij de PSU posities.CMT schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:41:
Is dat dan echt een fluittoon of gewoon het typische geknars, gebuzz en gezoem etc?
Voor mijn RX6900XT heb ik dat ook geprobeerd, maar het maakte niets uit.
Zowel met een Seasonic TX-850 als een Bequiet Straight Power 11 platinum 1000W (pff wat een naam).
Bijna alle mogelijke combinaties waren afgegaan.
Ik denk dat je mogelijk een voeding hebt, waarvan de DC filtering niet helemaal ok is of waarbij storing van iets anders gekoppeld wordt. Zonder oscilloscoop is het alleen lastig om de oorzaak te achterhalen.
Dit kan maar zo. Maar de vorige eigenaar waar ik deze kaart van heb gekocht verkocht hem omdat hij de coilwhine niet kon uitstaan. Toen ik de kaart in mijn machine stak was er helemaal geen coilwhine. Dood stil. toen na het herbouwen van de waterkoeling loop had ik in eens last van coilwhine. Zo ben ik erachter gekomen dat het iets met de connector posities te maken had. Ik zal nog eens wat verder experimenten nu en kijken of ik hem echt weer stil kan maken.
Dit is de meest luidruchtige test die ik kan doen. Hoge FPS en max power draw. En bij deze test kan ik ook geen verschil creeeren tussen de power connectors. Maar bijvoorbeeld met TimeSpy wel. van bijna stil tot relatief hoorbaar.
/f/image/puzcEV9uII8s7y1AJTOkTIw0.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen 229W en 293W is enorm goed hoorbaar in bovenstaande test.
[YouTube: RX6900XT coilwhine]
Hier een andere Vulkan test waar powerdraw helemaal geen invloed heeft op het geluid.
[YouTube: RX6900XT coilwine 2]
Het blijft een vreemd euvel..
(vids zijn wat sterk gecomprimeerd omdat ik geen zin had om lang te wachten
[ Voor 34% gewijzigd door Cidious op 01-10-2022 13:02 ]
Ik zou graag games willen streamen naar mijn android device wanneer ik thuis ben?
Ben nu aan het experimenteren met openstream, maar misschien iemand die er al ervaringen mee heeft, zo ja welke settings raden jullie aan?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
AMD versie van streamen? AMD link?izzet3838 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:03:
Mensen die hier een alternatief hebben voor moonlight?
Ik zou graag games willen streamen naar mijn android device wanneer ik thuis ben?
Ben nu aan het experimenteren met openstream, maar misschien iemand die er al ervaringen mee heeft, zo ja welke settings raden jullie aan?
link werkt echt superslecht, of ligt dat aan mij?
Geen idee, zelf nooit gebruikt eigenlijk. Maar ik wist dat het bestond dus vandaarizzet3838 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
link werkt echt superslecht, of ligt dat aan mij?
Wacht even, je gaat van een 970 naar een 6900xt? Holy crap, dat is een grote sprong zeg. Je weet denk ik niet wat je gaat meemaken haha.Mistacal schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:20:
[Afbeelding]
Hier ook een nieuwe eigenaar van een 6900XT, tijd voor wat tuning. Bovenstaande in vergelijk met een GTX 970
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Haha, ja en nee, hiervoor een Vega56 (64 bios) gehad maar die tijdens de hoogtij dagen verkocht. Wel samen met een upgrade naar UWQHD dus een leuke stap is het zeker.OMD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Wacht even, je gaat van een 970 naar een 6900xt? Holy crap, dat is een grote sprong zeg. Je weet denk ik niet wat je gaat meemaken haha.
__/`\__/`\__
Zojuist ontvangen, snel ingebouwd en een export testje gedaan. De tijden:
Met mijn R9 280x 3Gb: 6min en 50sec.
Max systeemvermogen: 340W
Rx6900xt: 31sec
Max systeemvermogen: 500W
Bijna een factor 14, daar doe ik het voor 😜
Edit: heb wel duidelijke coil whine als hij aan het rekenen is. Kan ook liggen aan mijn voeding (650w Seasonic, beetje krap wellicht)
Opgenomen vermogen met een energiemeter bekeken, is dus niet heel nauwkeurig.
:strip_exif()/f/image/VOzNuSiHUvsEmsxvYzcRx3vW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door _Dekker op 11-10-2022 18:43 ]
Ervaar ook whine met mijn 6800, vooral als de gpu op hoge usage is, ik moet wel zeggen het is minder erg als in het begin, maar nog steeds aanzwezig helaas, nadeel is dat mijn kast direct naast men monitor staat._Dekker schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:39:
Met fotobewerking steeds meer irritatie over de lange export-tijden, dus kijken naar wat anders. Het is de ASUS TUF rx6900xt geworden, wilde eigenlijk een rx6800 maar de meerprijs was maar 119euro extra voor in verhouding veel meer performance.
Zojuist ontvangen, snel ingebouwd en een export testje gedaan. De tijden:
Met mijn R9 280x 3Gb: 6min en 50sec.
Max systeemvermogen: 340W
Rx6900xt: 31sec
Max systeemvermogen: 500W
Bijna een factor 14, daar doe ik het voor 😜
Edit: heb wel duidelijke coil whine als hij aan het rekenen is. Kan ook liggen aan mijn voeding (650w Seasonic, beetje krap wellicht)
Opgenomen vermogen met een energiemeter bekeken, is dus niet heel nauwkeurig.
[Afbeelding]
Het lijkt bij deze gens ook wel eerder regel dan uitzondering, een vriend heeft dit weekend een evga 3070 gekocht en heeft ook whine...
650w moet wel kunnen maar is zeer voeding afhankelijk, kaart doet 272W op full load volgens wattman. Zelfs gebruik van andere psu aansluitingen kan helpen.
Zelf een seasonic 750 gold en heb het dus ook.
Lekker bezig met undervolten, steady nu op 2700mhz bij 1100mv,
__/`\__/`\__
Helaas geen goede bin, kan alleen undervolten tot 1125 mv, daaronder is het bij Timespy niet meer stabiel.
Maar vertik het om more power tool gebruiken, 300 watt verbruik vind ik wel best.
Wellicht in de toekomst als ik wat performance kan gebruiken.
@Mistacal Let wel op of je scores omhoog gaan bij hogere clocks.
Ik kon bv 2550-2650 draaien, maar 2450-2550 gaf bv betere scores.
*EDIT*
Helaas ook coilwhine, maar niet storend.
[ Voor 22% gewijzigd door An1mA op 12-10-2022 19:36 ]
Heb ontdekt dat de coilwhine zo goed als onhoorbaar is als ik Timespy draai. Pc staat op mijn buro naast een luidspreker. Alleen bij fotoexports (DXO DeepPRIME XD) is de whine goed hoorbaar.Mistacal schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:53:
Same here wel bij stress testen, klinkt meer als een ouderwetse hdd.
650w moet wel kunnen maar is zeer voeding afhankelijk, kaart doet 272W op full load volgens wattman. Zelfs gebruik van andere psu aansluitingen kan helpen.
Zelf een seasonic 750 gold en heb het dus ook.
Lekker bezig met undervolten, steady nu op 2700mhz bij 1100mv,
Beide programma's doen op de kaart 274W max, nu gemeten met AMD tool.
Denk dat ik voorlopig wel goed zit met mijn 650W voeding.
Met GPU Tweak III de power teruggeschroefd naar 230W in max belasting.CMT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:37:
@Mistacal @_Dekker
Is de 'coilwhine' ook goed hoorbaar met een lager powerlimiet? Bijvoorbeeld 255W (reference stock) of 229W?
Ik had deze kaart op het oog voor een eventuele ITX build namelijk, maar dan is dit wel een belangrijke factor.
Er is nog steeds een goed hoorbare whine maar het is wel zachter.
Ik ben geen gamer dus geen idee wat het dan doet maar zoals gezegd hoor ik het niet met Timespy en tot nu toe alleen bij die foto-exports.
Dat kan ik je einde week wel vertellen, druk met testen etc voor een goede undervolt. Zelf game ik met koptelefoon dus zal er niet gek veel last van hebben, vind het niet super storend.CMT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:37:
@Mistacal @_Dekker
Is de 'coilwhine' ook goed hoorbaar met een lager powerlimiet? Bijvoorbeeld 255W (reference stock) of 229W?
Ik had deze kaart op het oog voor een eventuele ITX build namelijk, maar dan is dit wel een belangrijke factor.
__/`\__/`\__
De mijne komt daar vandaan. Gloednieuw in Asus doos, gewoon verzegeld en netjes verpakt.gevulde koek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:37:
Enig idee of de ASUS-kaarten van Si computers ex-miningkaarten zijn? De prijzen zijn verdacht laag tegenover concurrentie. Worden ze met doos/plastic geleverd?
Ik heb de 6800 XT OC daar besteld voor 639,- en krijg hem vandaag binnen. Ik laat het weten of het een nieuwe kaart betreft.gevulde koek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:37:
Enig idee of de ASUS-kaarten van Si computers ex-miningkaarten zijn? De prijzen zijn verdacht laag tegenover concurrentie. Worden ze met doos/plastic geleverd?
Edit: @gevulde koek Inmiddels binnen. Het is een splinternieuwe kaart. Het kwam in een doos waarin een andere dood zat van Asus met hun seal plakband (+omsnoeringsbanden) en daarin zat de videokaart doos met piepschuim hoekjes. Bijna onmogelijk dat het een gebruikte kaart betreft.
[ Voor 25% gewijzigd door ulTimaS op 13-10-2022 13:53 ]
Een Asus TUF RX 6900 XT voor 729 is ook nog steeds een hele mooi deal. Zeker voor 1440p gamers!
__/`\__/`\__
Bedankt! en sorry dat ik de vervolgpost gemist heb. Dat is inderdaad de typische 'coilwhine' wat ik ook ervaar en bedoel. Echt fluiten heb ik al een tijd niet meer meegemaakt. De laatste keer was met een 1080Ti die bij een laadscherm naar 600 FPS ging.Cidious schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Of het knarst of fluit is heel erg afhankelijk van de FPS en power draw bij de FPS. Maar het niveau van het geluid varieert bij de PSU posities.
Dit kan maar zo. Maar de vorige eigenaar waar ik deze kaart van heb gekocht verkocht hem omdat hij de coilwhine niet kon uitstaan. Toen ik de kaart in mijn machine stak was er helemaal geen coilwhine. Dood stil. toen na het herbouwen van de waterkoeling loop had ik in eens last van coilwhine. Zo ben ik erachter gekomen dat het iets met de connector posities te maken had. Ik zal nog eens wat verder experimenten nu en kijken of ik hem echt weer stil kan maken.
Dit is de meest luidruchtige test die ik kan doen. Hoge FPS en max power draw. En bij deze test kan ik ook geen verschil creeeren tussen de power connectors. Maar bijvoorbeeld met TimeSpy wel. van bijna stil tot relatief hoorbaar.
[Afbeelding]
Het verschil tussen 229W en 293W is enorm goed hoorbaar in bovenstaande test.
[YouTube: RX6900XT coilwhine]
Hier een andere Vulkan test waar powerdraw helemaal geen invloed heeft op het geluid.
[YouTube: RX6900XT coilwine 2]
Het blijft een vreemd euvel..
(vids zijn wat sterk gecomprimeerd omdat ik geen zin had om lang te wachtensorry)
Ik heb ook 2x Powercolor RX6700 en Asrock RX6800 kort geprobeerd en allen hadden in min of meerdere mate last van deze coilwhine. Frappant genoeg de goedkopere RX6700 een stukje meer dan de zwaardere kaarten. Mijn verwachting was dat het bij 160W een stuk minder zou spelen, maar kennelijk spelen andere factoren ook mee. Hoogte van de klok misschien?
Op dit moment heb de RX6900XT targetklok beperkt tot 2000MHz en dat helpt heel goed. Daarmee is het zo weinig dat het niet meer opvalt. Scheelt ook bijna de helft qua verbruik tegen 20-30% prestatieverlies. (vergist met andere targetklok, voor 2000MHz: ca. 10-15% prestatieverlies met ca. 1/3 reductie in verbruik).
Voor de volgende kaart ga ik dan ook maar gewoon een zware overkill GPU halen en deze begrenzen.
Ik geloof inmiddels niet meer dat het mogelijk is om een high end GPU te krijgen die vrij is van coilwhine.
Het enige wat ik nog niet heb afgestreept als mogelijk factor, is een ander platform dan AM4.
Maar dat lijkt me zo onwaarschijnlijk.
Bedankt_Dekker schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
Met GPU Tweak III de power teruggeschroefd naar 230W in max belasting.
Er is nog steeds een goed hoorbare whine maar het is wel zachter.
Ik ben geen gamer dus geen idee wat het dan doet maar zoals gezegd hoor ik het niet met Timespy en tot nu toe alleen bij die foto-exports.
Ook bedankt, alle input is voor mij behulpzaamMistacal schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:35:
[...]
Dat kan ik je einde week wel vertellen, druk met testen etc voor een goede undervolt. Zelf game ik met koptelefoon dus zal er niet gek veel last van hebben, vind het niet super storend.
Gisteren heb ik een upgrade gedaan van mijn 5600x naar een 5800x3d. Het viel mij op dat er amper verschil was voor en na in mijn modded Skyrim, dat toch echt hoort te profiteren van de extra cache van de 5800x3d.
Wat bleek? Mijn GPU zat vast op maximaal 1900 MHz al anderhalf jaar. Daardoor zag ik amper verbetering en ook vaak crashes. De oorzaak was de oude VBIOS versie, na updaten waren deze problemen weg. Geen zwarte schermen meer, eindelijk een goede boost naar 2200 MHz. Ben er gemiddeld 20 FPS op vooruit gegaan. Echt bizar dat ik zoveel performance ben misgelopen afgelopen anderhalf jaar, hoop dat anderen hier geen last van hebben of het in ieder geval gelijk kunnen oplossen na het lezen van deze post.
AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed
AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed
Mooi dat het is verholpen!Rezania schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:23:
Ik wil hier toch even mijn ervaring delen met mijn Asrock 6800 in de hoop dat het anderen kan helpen. Ik heb deze kaart nu bijna anderhalf jaar, gekocht van een PC bouwer. Sindsdien heb ik geleerd dat Teams combineren met YouTube of een game een slecht idee is aangezien dat resulteert in een zwart scherm. Soms gebeurt dit zelfs zonder Teams, maar meestal met. PC bouwer over gecontacteerd, claimde dat een driver issue was. AMD gecontacteerd, die claimde dat het een hardware probleem was. Doordat beide partijen naar mekaar wezen niks meer mee gedaan uiteindelijk.
Gisteren heb ik een upgrade gedaan van mijn 5600x naar een 5800x3d. Het viel mij op dat er amper verschil was voor en na in mijn modded Skyrim, dat toch echt hoort te profiteren van de extra cache van de 5800x3d.
Wat bleek? Mijn GPU zat vast op maximaal 1900 MHz al anderhalf jaar. Daardoor zag ik amper verbetering en ook vaak crashes. De oorzaak was de oude VBIOS versie, na updaten waren deze problemen weg. Geen zwarte schermen meer, eindelijk een goede boost naar 2200 MHz. Ben er gemiddeld 20 FPS op vooruit gegaan. Echt bizar dat ik zoveel performance ben misgelopen afgelopen anderhalf jaar, hoop dat anderen hier geen last van hebben of het in ieder geval gelijk kunnen oplossen na het lezen van deze post.
Welke AsRock heb je? En waar heb je de VBIOS vandaan?
Zelf heb ik de 6900 XT Phantom Gaming van ze. Maar ik heb zelf nog nooit dergelijke problemen gehad. Maar ook nergens een VBIOS voorbij zien komen.
Ik heb een Asrock RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC. VBIOS kan je op hun support site vinden: https://www.asrock.com/Gr...ming%20D%2016G%20OC/#BIOScavanta schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Mooi dat het is verholpen!
Welke AsRock heb je? En waar heb je de VBIOS vandaan?
Zelf heb ik de 6900 XT Phantom Gaming van ze. Maar ik heb zelf nog nooit dergelijke problemen gehad. Maar ook nergens een VBIOS voorbij zien komen.
De 6900 XT heeft geen VBIOS updates beschikbaar blijkbaar, dus er zal wel niks aan de hand zijn met die kaarten.
Dat is er blijkbaar, maar ik ga die niet installeren, ervaar geen problemen.
https://www.asus.com/nl/M...16G-GAMING/HelpDesk_BIOS/
*EDIT*
Meer mensen last dat de geheugen niet downclockt in Windows?
Blijkbaar een issue als je 2 of meer monitoren hebt en 1 daarvan is een high refreshrate.
Mijn vorige kaart (1080ti) had er ook last van, scheelt wel weer paar watt.
[ Voor 29% gewijzigd door An1mA op 14-10-2022 21:44 ]
Interessant, hoeveel is het gemiddelde stroomverbruik op 2000 MHz? Rond de 150W? Wat voor scores in benchmarks haal je daar mee?CMT schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:44:
Op dit moment heb de RX6900XT targetklok beperkt tot 2000MHz en dat helpt heel goed. Daarmee is het zo weinig dat het niet meer opvalt. Scheelt ook bijna de helft qua verbruik tegen 20-30% prestatieverlies.
Voor de volgende kaart ga ik dan ook maar gewoon een zware overkill GPU halen en deze begrenzen.
Ik heb het nog even nagekeken en ik zat niet goed met de cijfers voor een max. targetklok van 2000MHz.
Waarschijnlijk was dat wat ik mij herinnerde van een 1800MHz targetklok.
Het prestatieverlies met 2000MHz is ca. 10-15% met een verbruik ca. 2/3 t.o.v. stock.
De volgende gemeten waarden zijn gemiddelden:
WoW - Bastion Gryphon run, 3440x1440 (QL10)
FPS t.o.v. stock: (103fps/122fps)*100 = 84% (GPU wordt niet volledig benut)
GPU PTT vermogen t.o.v. stock: (143W/249W)*100 = 57%
Stock & 2000MHz (target)klok: 2388MHz & 1934MHz
Borderlands 3, 3440x1440 Ultra
FPS t.o.v. stock: (102fps/116fps)*100 = 88%
GPU PTT vermogen t.o.v. stock: (172W/254W)*100 = 68%
Stock & 2000MHz (target)klok: 2303MHz & 1941MHz
SotTR, 3440x1440 Highest
FPS t.o.v. stock: (122fps/136fps)*100 = 90%
GPU PTT vermogen t.o.v. stock: (164W/254W)*100 = 65%
Stock & 2000MHz (target)klok: 2329MHz & 1929MHz
3Dmark Timespy 3440x1440
GPU scoreverschil: (18138/20313)*100 = 89%.
Grofweg zit de prestatie van de RX6900XT dan tussen een RX6800 & RX6800XT, maar wel met een lager verbruik dan een RX6800
In het grote Zen3 OC & ervaringen topic had ik metingen gepost met het efficiëntie 'tunen' van zowel de cpu als de gpu voor 3440x1440 Freesync met 98Hz cap.
Misschien heb je daar ook wat aan: CMT in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic"
/f/image/9g3qIifmhXuYa8f4tjq25xLJ.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Dit is waarschijnlijk ook wel interessant; de V/F curve die ik voor mijn RX6900XT had bepaald.
Daar is op te zien dat vanaf 1600MHz de (echte) Vcore spanning sterk stijgt en daarmee ook het verbruik:
/f/image/QEpUJqqrxLjttRFQs9kghxJw.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet uitgezocht hoe de prestaties daarbij schalen, maar Astennu heeft veel over dat onderwerp gepost met mooie uitgebreide metingen (zie de startpost).
[ Voor 20% gewijzigd door CMT op 16-10-2022 21:40 ]
Dank voor de tip w.b.t. het bios.An1mA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:28:
Na het verhaal van @Rezania was ik nieuwsgierig of de Asus Tuf 6900 xt ook een vbios update had.
Dat is er blijkbaar, maar ik ga die niet installeren, ervaar geen problemen.
https://www.asus.com/nl/M...16G-GAMING/HelpDesk_BIOS/
*EDIT*
Meer mensen last dat de geheugen niet downclockt in Windows?
Blijkbaar een issue als je 2 of meer monitoren hebt en 1 daarvan is een high refreshrate.
Mijn vorige kaart (1080ti) had er ook last van, scheelt wel weer paar watt.
Ik had er al aan gedacht om er naar te kijken, maar tot nu toe niet gedaan.
Ik twijfel toch om het bios te updaten, zou het iets positiefs kunnen opleveren (qua undervolten)?
Onze kaarten zijn vrij nieuw, later vandaag zal ik eens kijken of het bios wellicht al niet het nieuwste is.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-10-2022 08:55 ]
Draai nu op een overclock ipv undervolt, weinig schokkende resultaten. Deze week eerst even een clean install doen, is ook al weer even geleden.
__/`\__/`\__