[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Als ik zo die underevolts zie is mijn kaart echt een bagger sample voor undervolts of is er iets anders mis. Ik kan gewoon niet onder de 1120mv gaan zonder crashes.

ik kan daarbij dan wel gewoon 2500 mhz aan kwakken maar hij wil gewoon niet undervolten.
vreemde is dat ik hem lock op 2250 mhz en op iets lagere wattages uit kom en iets minder prestatie verlies heb...

ik vraag me dus af of undervolten wel net zo optimaal is als gewoon de core clock limiten met een meer conservatieve undervolt. of staat daarbij de power limit slider niet stock? daar heb ik namelijk niet naar gekeken omdat mijn hele doel stroombesparing is.

met een 100 watt load game is mijn power draw gemiddeld tussen de 150 en 160 watt een paar watt lager dus. Enige verschil is de resolutie ik game op 2560x1440 ipv 3440 dat scheelt dus wat qua benodigde render kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 15:27
Mistacal schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:33:
Heb ook geen problemen verder behalve dat ik geen overlay krijg bij Cyberpunk, van radeon software niet en ook fraps niet.
Interessant, want dat gebeurd op mijn nvidia kaart ook. Als de game zelf maar goed draait op je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 20:08
Aggror schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Interessant, want dat gebeurd op mijn nvidia kaart ook. Als de game zelf maar goed draait op je kaart.
Heb je toevallig ook CET (Mod) geïnstalleerd? Vermoed dat daar het probleem zit

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:17

HugoBoss1985

Xenotech

Voor w.b.t. de 6800 XT TUF: het bios op de Asus site is nieuwer dan mijn kaart die 16 dagen geleden geleverd is.
Het scheelt mij nu 25mv minder om stabiel te zijn in Timespy, voor de dezelfde boost clock.

1025mv 2450mhz 0% power.
Ik undervolt met 25mv stappen tegelijk, redelijk ruw dus.

Dit is voor mij nog steeds de sweetspot van wat de kaart aan boost clock aanhoudt (effectief ongeveer 2375-2400 in Timespy) met undervolt, zonder te throttlen door temperaturen (redelijk compacte behuizing).

20.500-20.600 Timespy Graphics

Veel hoger klokken / voltage geven heeft geen zin (zelfs stock niet... logisch met 125mv meer) omdat hij de effectieve boost klok niet haalt/aanhoudt.
Waarschijnlijk door te hoge temps.
Ik heb het idee dat deze kaarten eind tussen de 60 en 70 graden gpu al gaan throttlen?

[ Voor 47% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:39:

Veel hoger klokken / voltage geven heeft geen zin (zelfs stock niet... logisch met 125mv meer) omdat hij de effectieve boost klok niet haalt/aanhoudt.
Waarschijnlijk door te hoge temps.
Ik heb het idee dat deze kaarten eind tussen de 60 en 70 graden gpu al gaan throttlen?
Goede vraag, ik draai dus nu op een overclock 2740mhz en zie geen significante verbetering in mijn superposition scores, 11200 tegen 11700. Wel verbruik van 270 naar 315 (power +15%). Temperaturen blijven nog netjes, 78 gpu temp en 93 junction.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Goede vraag, ik draai dus nu op een overclock 2740mhz en zie geen significante verbetering in mijn superposition scores, 11400 tegen 11700. Wel verbruik van 270 naar 315 (power +15%). Temperaturen blijven nog netjes, 78 gpu temp en 93 junction.
Mmm ik ga toch nog eens het oude bios erin terug flashen en nog eens testen.

Want voorheen merkte ik in Quake RTX zelfs tot 2700 mhz verbetering in de timedemo.

Timespy lijkt toch wel de snelste manier om een onstabiele undervolt te vinden.
Het heeft vaak meer voltage nodig dan bijvoorbeeld Quake RTX of Firestrike.

Als het van stock 11400 naar overclock 11700 gaat dan is dat echt zeer magertjes!
Heb je nog een undervolt geprobeerd?
Daar (undervolt + frequentie aanpassen) kan je wellicht meer mee bereiken.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Mmm ik ga toch nog eens het oude bios erin terug flashen en nog eens testen.

Want voorheen merkte ik in Quake RTX zelfs tot 2700 mhz verbetering in de timedemo.

Timespy lijkt toch wel de snelste manier om een onstabiele undervolt te vinden.
Het heeft vaak meer voltage nodig dan bijvoorbeeld Quake RTX of Firestrike.

Als het van stock 11400 naar overclock 11700 gaat dan is dat echt zeer magertjes!
Heb je nog een undervolt geprobeerd?
Daar (undervolt + frequentie aanpassen) kan je wellicht meer mee bereiken.
Ja van 2509 (stock) naar 2740mhz geeft ongeveer 500 meer punten n dan nog wel bij vermelden dat fast timings het meeste hebben gedaan, 300 punten komt daardoor.

UV moet nog gebeuren maar wou van het weekend eigenlijk alleen ff gamen en niet testen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Afgelopen weekend na een jaar twijfelen eindelijk de Asus TUF 6900XT binnen gekregen.
Ik vroeg mij nu af of iemand tips heeft qua instellingen om performance en verbruik te verbeteren?

Ben al door deze topic heen gelopen en ook een aantal Youtube en andere website geraadpleegd, ik krijg echter geen duidelijk beeld van wat nu het beste is?

Ben verder een leek in clocken of undervolten, ik zag in de AMD Adrenalin Software dat dit niet heel moeilijk moet zijn. :)

Daarnaast viel mij op dat de FPS in games behoorlijk wat fluctueert, in de AMD software heb ik nu een minimale en maximale FPS neergezet om dit te stoppen. Nu vroeg ik mij af of dit normaal is?
CPU load is laag, temp is laag. GPU mhz schommelt behoorlijk en gaat soms van 95% naar 30%, wat voor een FPS drop zorgt.
Zijn er andere manieren om dit stabiel te krijgen ipv bij elke game een min en max FPS in te stellen?

Dank je wel alvast voor jullie feedback! :)

Groet,
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:33
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:19:
Afgelopen weekend na een jaar twijfelen eindelijk de Asus TUF 6900XT binnen gekregen.
Ik vroeg mij nu af of iemand tips heeft qua instellingen om performance en verbruik te verbeteren?

Ben al door deze topic heen gelopen en ook een aantal Youtube en andere website geraadpleegd, ik krijg echter geen duidelijk beeld van wat nu het beste is?

Ben verder een leek in clocken of undervolten, ik zag in de AMD Adrenalin Software dat dit niet heel moeilijk moet zijn. :)

Daarnaast viel mij op dat de FPS in games behoorlijk wat fluctueert, in de AMD software heb ik nu een minimale en maximale FPS neergezet om dit te stoppen. Nu vroeg ik mij af of dit normaal is?
CPU load is laag, temp is laag. GPU mhz schommelt behoorlijk en gaat soms van 95% naar 30%, wat voor een FPS drop zorgt.
Zijn er andere manieren om dit stabiel te krijgen ipv bij elke game een min en max FPS in te stellen?

Groet,
Kevin
Geen idee of het voor jou van toepassing is maar ik merkte onregelmatige framerates zelfs bij internetspelletjes. Er bleek dus voor mijn AMD mobo een update te zijn om specifiek dit euvel te verhelpen onder Win11.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:44
ik wil even zeggen dat de 6900XT tuf een top kaartje is!
kaart is echt stil(ik hoor hem niet eens)
en koelt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
_Dekker schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Geen idee of het voor jou van toepassing is maar ik merkte onregelmatige framerates zelfs bij internetspelletjes. Er bleek dus voor mijn AMD mobo een update te zijn om specifiek dit euvel te verhelpen onder Win11.
Goeie, daar heb ik al een tijdje niet naar gekeken!
Aggressor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:45:
ik wil even zeggen dat de 6900XT tuf een top kaartje is!
kaart is echt stil(ik hoor hem niet eens)
en koelt echt goed.
Sarcasme? Die van mij maakt me een lawaai als ik Warzone speel op 2560 x 1440.

[ Voor 38% gewijzigd door Kevin85 op 17-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@Kevin85 ...serieus? Dan ga ik hem vanavond eens testen met call of duty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Aggressor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:04:
@Kevin85 ...serieus? Dan ga ik hem vanavond eens testen met call of duty
Graag, ben benieuwd! Jij hebt dus ook geen last van coilwhine begrijp ik, bij mij zo nu en dan opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Graag, ben benieuwd! Jij hebt dus ook geen last van coilwhine begrijp ik, bij mij zo nu en dan opeens.
Nee niks gemerkt...en tot nu toe heb ik alleen overwatch 2 gespeeld.
In het begin ging de fan niet eens aan...blijkbaar boven de 55 graden pas?

Ik ga vanavond testen en dan laat ik het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Goeie, daar heb ik al een tijdje niet naar gekeken!

[...]

Sarcasme? Die van mij maakt me een lawaai als ik Warzone speel op 2560 x 1440.
Is dat met auto fancurve? Als ie op auto staat, maakt ie idd een lawaai. Ik zou een fan profiel aanmaken in Adrenaline, let op het zijn junction waardes, niet core.

Desnoods kun je nog de bios switch op quiet zetten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
An1mA schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Is dat met auto fancurve? Als ie op auto staat, maakt ie idd een lawaai. Ik zou een fan profiel aanmaken in Adrenaline, let op het zijn junction waardes, niet core.

Desnoods kun je nog de bios switch op quiet zetten.
Die stond inderdaad gewoon op standaard, bij aangepast en geavanceerd komt hij op onderstaande settings uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGwBJuf7IsdDf3FNyOUcs0j1nno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXps09yIfCqYAOJoMxLcyH5W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:19:

Groet,
Kevin
Die fps fluctuatie in games, het zou zomaar kunnen dat dit weggaat mettertijd. AMD kaarten moeten hun shadercache altijd even vullen bij een clean install, en het kost een flink aantal uren gamen om het cache zo ver gevuld te krijgen dat die stutters helemaal weg zijn.

Dit is echter wel afhankelijk van de game. Ik heb dit gedrag alleen gezien in DX11 titels.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Die stond inderdaad gewoon op standaard, bij aangepast en geavanceerd komt hij op onderstaande settings uit.[Afbeelding]
Je moet er zelf nog even mee spelen, want met de fancurve die je liet zien, gaat ie nog steeds lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Die stond inderdaad gewoon op standaard, bij aangepast en geavanceerd komt hij op onderstaande settings uit.[Afbeelding]
ik heb net call of duty gedaan, ik hoor hem wel een beetje.. maar niet super luid ofso ..
als ik aan het gamen ben hoor ik hem eigenlijk niet ...

pas als ik het spel afsluit hoor ik de fan.

-edit-

nu heb ik de zijkant eraf en dan hoor je een heel klein beetje coilwhine ja

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 17-10-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
An1mA schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Je moet er zelf nog even mee spelen, want met de fancurve die je liet zien, gaat ie nog steeds lawaai maken.
Ik neem aan dat een undervolt dan misschien ook een optie is, waardoor hij minder warm wordt en de fan ook lager kan?
Aggressor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

ik heb net call of duty gedaan, ik hoor hem wel een beetje.. maar niet super luid ofso ..
als ik aan het gamen ben hoor ik hem eigenlijk niet ...

pas als ik het spel afsluit hoor ik de fan.

-edit-

nu heb ik de zijkant eraf en dan hoor je een heel klein beetje coilwhine ja
Dank je wel voor je ervaring, heb jij toevallig andere settings aangezet?
Draait je GPU ook op 90/95% of een stuk lager tijdens Warzone? Ctrl - Shift - O als Adrenalin aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Ik neem aan dat een undervolt dan misschien ook een optie is, waardoor hij minder warm wordt en de fan ook lager kan?

[...]

Dank je wel voor je ervaring, heb jij toevallig andere settings aangezet?
Draait je GPU ook op 90/95% of een stuk lager tijdens Warzone? Ctrl - Shift - O als Adrenalin aanstaat
tussen de 85 en 95 procent..
als je de speakers uit hebt staan hoor je de coilwhine zelfs door de kast heen ... (in call of duty)
misschien maar retourneren?

-edit-

Ik heb besloten om de kaart te retourneren ...
In call of duty is de coilwhine echt hard...
Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt...

[ Voor 11% gewijzigd door Aggressor op 17-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Aggressor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

tussen de 85 en 95 procent..
als je de speakers uit hebt staan hoor je de coilwhine zelfs door de kast heen ... (in call of duty)
misschien maar retourneren?

-edit-

Ik heb besloten om de kaart te retourneren ...
In call of duty is de coilwhine echt hard...
Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt...
Ik las op meerdere plekken dat het voor veel mensen tijdelijk is en na paar uur hoge load spelen het verdwijnt. Ook je FPS op max 144fpz zetten helpt tegen coilwhine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Ik las op meerdere plekken dat het voor veel mensen tijdelijk is en na paar uur hoge load spelen het verdwijnt. Ook je FPS op max 144fpz zetten helpt tegen coilwhine.
Ik probeer het nu met furmark.

[ Voor 7% gewijzigd door Aggressor op 17-10-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Kevin85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Ik heb het geprobeerd heeft niet echt geholpen.
In overwatch 2 valt het wel mee...
In call of duty vanguard is het wel erg....

Als ik bijvoorbeeld een andere tuf 6900xt haal...kan het dan ook minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Aggressor schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd heeft niet echt geholpen.
In overwatch 2 valt het wel mee...
In call of duty vanguard is het wel erg....

Als ik bijvoorbeeld een andere tuf 6900xt haal...kan het dan ook minder zijn?
Kan, vooral met de nadruk op kan. Alle nieuwere high-end kaarten hebben hier eigenlijk wel last van.
Soms kan een andere voeding nog wel eens helpen, of andere thermal pads in de kaart doen. Maar deze generatie kaarten van AMD & Nvidia heeft hier bijna altijd last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ook hier wel wat last van maar zie het dan ook maar als een feature en niet als een error. Zo wat ik lees is het vaker wel dan niet dus je moet dan maar geluk hebben dat de volgende die je hebt het niet heeft.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-09 02:31

GTX404

Hi

Hi mede-tweakers,

Ik zit al lange tijd op nvidia, maar ik vroeg me af hoe in RT-heavy games de 6900/50 XT het doen op hoge resoluties. ultrawide 1440P / 4K etc.

Is het een mogelijkheid om games met RT te spelen of toch maar liever niet?

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50

OMD

GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:20:
Hi mede-tweakers,

Ik zit al lange tijd op nvidia, maar ik vroeg me af hoe in RT-heavy games de 6900/50 XT het doen op hoge resoluties. ultrawide 1440P / 4K etc.

Vind het persoonlijk niet heel veel zin hebben om van een 3080 naar een 6900 te gaan. Misschien de 6950. Raytracing lever je uiteraard veel op in.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

OMD schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Vind het persoonlijk niet heel veel zin hebben om van een 3080 naar een 6900 te gaan. Misschien de 6950. Raytracing lever je uiteraard veel op in.
Het is meer een soort 'future' vraag, want ik hoop dat RDNA3 ons aangenaam gaat verrassen.. Wil ook wel een keer dat AMD een zware klap levert zodat ik weer even volledig op AMD kan. Zoals dat bij intel gebeurde.. :P

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 19:34
Hi mede-tweakers,

Zou er ver bij uit te buurt blijven. Ik heb het bij iedere game die het had tot nu toe wel aangezet om even te kijken hoe het er uit ziet maar het is gewoon niet speelbaar. Vind overigens in de spellen die ik tot nu toe gespeeld heb de implementatie echt bagger.
Ik heb het idee dat er een hoge factor FAKE HDR ingebakken zit waardoor het er gewoon niet uit ziet. Donker is veel te donker en licht is veel te licht.

De enige echte toevoeging die ik tot nu toe gezien heb is Ray traced reflections maar daar zitten dan weer heel veel artifacts in op natte oppervlakken.

de 6900XT shined toch al meer voor high refresh voor lagere resoluties dan voor hoge resoluties waar de Nvidia architectuur het gewoon beter doet. ray tracing gaat echt nog wel wat generaties duren voordat het volwassen is en de implementatie er niet meer bagger uit ziet wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

computerjunky schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Zou er ver bij uit te buurt blijven. Ik heb het bij iedere game die het had tot nu toe wel aangezet om even te kijken hoe het er uit ziet maar het is gewoon niet speelbaar. Vind overigens in de spellen die ik tot nu toe gespeeld heb de implementatie echt bagger.
Ik heb het idee dat er een hoge factor FAKE HDR ingebakken zit waardoor het er gewoon niet uit ziet. Donker is veel te donker en licht is veel te licht.

De enige echte toevoeging die ik tot nu toe gezien heb is Ray traced reflections maar daar zitten dan weer heel veel artifacts in op natte oppervlakken.

de 6900XT shined toch al meer voor high refresh voor lagere resoluties dan voor hoge resoluties waar de Nvidia architectuur het gewoon beter doet. ray tracing gaat echt nog wel wat generaties duren voordat het volwassen is en de implementatie er niet meer bagger uit ziet wat mij betreft.
The truth hurts!

Ik hoop vooralsnog op een aangename RX7000 verrassing! Fingers crossed, maar waarschijnlijk blijf ik deze gen ook nog bij nvidia.

Ik weet niet of een 3080 10GB -> 3090 Ti het waard is, want de 4000 serie is niet echt value. Ik denk dat er nog behoorlijk RX6000 voorraad ligt dus wellicht dat ze hetzelfde gaan doen met de RX7000 waarbij ze allebei op de markt blijven met de ene veel duurder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hi mede-tweakers,

6800 XT.
Settings zoals afgebeeld.
In Quake II RTX verder HDR aan en resolution scaling uit.
1080p is geen hoge resolutie maar toch wel gangbaar voor Quake II RTX.
Verder is hier online maar erg weinig over te vinden dus ik dacht "ik post het even" :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNePok2myrEPmZ770PIt5xYT_wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPog86SMn1Tq8fPUmIzLCeYK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEQuQxCov06tDw1nRpoFUcfYyEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WciXVqHrZpFZUfZBTcPGfZ1o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2UIayQ8Pz1R1aefEEZ5sTI41z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DW0Qf7RB7iZ3V8Wc5xUeFpHN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-10-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

6800 XT.
Settings zoals afgebeeld.
In Quake II RTX verder HDR aan en resolution scaling uit.
1080p is geen hoge resolutie maar toch wel gangbaar voor Quake II RTX.
Verder is hier online maar erg weinig over te vinden dus ik dacht "ik post het even" :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zit helaas op hoge resolutie + high refresh :P

-edit- vraag is beantwoord :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

ik zit helaas op hoge resolutie + high refresh :P

Welke gpu is dat trouwens?
4k zit het maar op 21 fps, verder zelfde settings.
Niet zo heel veel gek trager als een 3080 op 4k (maar die zit wel ruim boven de 30 / iets boven 40).
TUF 6800 XT OC.

Het is ongeveer 2080 super niveau qua RTX (in Quake II RTX).
Bijna 3060ti :P

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-10-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

4k zit het maar op 21 fps, verder zelfde settings.
Niet zo heel veel gek trager als een 3080 op 4k (maar die zit wel ruim boven de 30 / iets boven 40).
TUF 6800 XT OC.

Het is ongeveer 2080, bijna 2080ti niveau qua RTX (in Quake II RTX).
Ah oke, denk dat ze dit jaar wel een grote stap hebben gezet, kan niet wachten tot de 7000 series, competitie is erg leuk om te zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Het maximum wat ik verder uit de kaart krijg is maarliefst 86 fps op 1080p met dezelfde settings in Quake II RTX als eerder gepost.
Met deze overclock:

Min 2600 max 2700, power +15%, fast memory timings, 1150mv.

Op 4k is het dan 22.21 fps.

Timespy min 2600 max 2700 power +15%, fast memory timings 950mv (!) (net weer een paar 100 puntjes meer dan met 1000mv)
Custom fan settings (anders dan eerder afgebeeld) met vrijwel 100% @load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhZxCTPqeW8WWFKjTCApiz2zQZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05l1OjOtArrjosUkNhlmuLuf.png?f=fotoalbum_large

Doei 3090 en hallo 3090ti :+

En dat allemaal op een 650 watt SFX voedingkje :)

Het geluid en verbruik is dan wel echt idioot dus dit worden niet mijn dagelijkse settings.
Maar als we even hier naar kijken hebben we het over méér dan 3060ti niveau en ongeveer 3070/2080ti qua raytracing in Quake RTX. :*)

https://www.overclockersc...060ti_gaming_x_trio/9.htm

Het artikel is wel 2 jaar oud dus qua driver verbeteringen enzo zal Nvidia wel hogere fps halen inmiddels!

https://www.overclockersc..._rtx_3080_xc_black/11.htm

Die is wat nieuwer en ook hier zie je dat de 6800 xt (zie mijn resultaten) boven 3060ti prestaties zit op 1080p en 4k (en bijna 3070), ook met de 1025mv 2450 settings!

Edit: nu nog wat "balls to the wall" getest.
Min 2700 Max 2800 power +15% 1000mv vram afstemmen: uit.
89.23 fps in Quake 2 RTX 1080p met zelfde settings als eerder :+
Dat is 3070 niveau.

Ik heb nog iets grappigs ontdekt.

Voor 1025mv en 2450 mhz hoef ik mijn minimum frequentie niet aan te passen (gewoon op 500 laten).
Maar als ik de kaart op 2700 zet dan boost hij bij lange na niet in de buurt van 2700, eerder gewoon iets van 2300.
Zodra ik dan wél de minimum frequentie aanpas naar 2600 mhz zit ik ineens wel tussen de 2600-2700 qua boost.

Verder qua coilwhine: mijn ervaring is dat alle kaarten er wel last van hebben.
Deze kaart heeft er op lage resolutie en hoge fps veel meer last van dan op bijvoorbeeld 4k.

Lager stroomverbruik/undervolt resulteert ook in veel minder/geen coilwhine.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Mistacal schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:10:
Ook hier wel wat last van maar zie het dan ook maar als een feature en niet als een error. Zo wat ik lees is het vaker wel dan niet dus je moet dan maar geluk hebben dat de volgende die je hebt het niet heeft.
Heb je toevallig call of duty?
Kannje het eens testen daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Aggressor Helaas geen Call of Duty

Wel meeste benchmarks aanwezig

[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 19-10-2022 19:39 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Mistacal schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:38:
@Aggressor Helaas geen Call of Duty

Wel meeste benchmarks aanwezig
Met welk benchmark heb jij er last van dan en erg?
Jammer dat we het niet kunnen vergelijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Aggressor Als ik Heaven draai dan wil die op alles max wel wat geluid geven, erg is het niet. Ik weet niet of ik zelf minder last ervaar dan een ander natuurlijk.

Ja naast elkaar zetten is het mooiste.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
Zoals ik eerder aangaf heeft m'n Asus Tuf 6900 xt ook coilwhine, gelukkig is het minimaal.
Maar, ik neem aan dat je met een headset gamed of met speakers, dan nog hoor je coilwhine?
Als ik game, dan hoor ik het niet wegens het bovenstaande.
Ik probeer jullie probleem niet te downplayen, maar je moet er denk ik ook geen olifant van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
An1mA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:19:
Zoals ik eerder aangaf heeft m'n Asus Tuf 6900 xt ook coilwhine, gelukkig is het minimaal.
Maar, ik neem aan dat je met een headset gamed of met speakers, dan nog hoor je coilwhine?
Als ik game, dan hoor ik het niet wegens het bovenstaande.
Ik probeer jullie probleem niet te downplayen, maar je moet er denk ik ook geen olifant van maken ;)
Was het maar een olifant, die hoor ik waarschijnlijk minder door mijn headset dan de coilwhine die ik nu hoor.
FPS verlagen is de enige manier om hem stil te krijgen, tenzij een undervolt ook helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Kevin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Was het maar een olifant, die hoor ik waarschijnlijk minder door mijn headset dan de coilwhine die ik nu hoor.
FPS verlagen is de enige manier om hem stil te krijgen, tenzij een undervolt ook helpt?
Zal zeker helpen, FPS reductie is niet super veel bij een redelijke undervolt, 100mV kan al behoorlijke impact hebben terwijl het eens 2-3% FPS scheelt.

Gisteren clean install gedaan en zal deze week weer verder met UV/OC om wat in kaart te brengen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

Skyline GT-R

RB26DETT

Met undervolten en ook wat OC'en kan je best wat extra prestaties uit een RX 6900 XT halen.

Mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsdTrA-WDeqaRnQ271FUCoiu4rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUVhvxdrPhZizYX19PWn3X8R.png?f=fotoalbum_large

En dat geeft me volgende Time Spy score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98lNmCLOSscGdN9Wp6PajJcTq94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEjvhv1JSMzhuPe17nDhrDdi.png?f=fotoalbum_large

https://www.3dmark.com/spy/31437644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Skyline GT-R 30mV is niet echt een undervolt, pas bij 100mV of meer even kort door de bocht genomen, dit is voornamelijk een OC met 220mhz.

Hoe ziet je curve eruit? Wel prima score zo te zien

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Zal zeker helpen, FPS reductie is niet super veel bij een redelijke undervolt, 100mV kan al behoorlijke impact hebben terwijl het eens 2-3% FPS scheelt.

Gisteren clean install gedaan en zal deze week weer verder met UV/OC om wat in kaart te brengen.
Dank je wel, dat zou mij heel erg helpen!
Skyline GT-R schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:22:
Met undervolten en ook wat OC'en kan je best wat extra prestaties uit een RX 6900 XT halen.

Mijn settings:

En dat geeft me volgende Time Spy score:

https://www.3dmark.com/spy/31437644
Dank je wel voor het laten zien van jouw settings, precies waar ik opzoek naar ben!

Voor mij is extra prestaties niet heel belangrijk, huidige snelheid is prima. Ik heb liever een stille kaart, geen coilwhine en lage temperatuur met huidige prestaties of net iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Kevin85 core voltage op 1050mV en core clock op 2450mhz is een mooi uitgangspunt en zal zeker een stillere kaart op leveren. @HugoBoss1985 heeft daar een mooi voorbeeld van neergezet, zie paar posts hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door Mistacal op 20-10-2022 09:32 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:32:
@Kevin85 core voltage op 1050mV en core clock op 2450mhz is een mooi uitgangspunt en zal zeker een stillere kaart op leveren. @HugoBoss1985 heeft daar een mooi voorbeeld van neergezet, zie paar posts hierboven
Ik moet wel zeggen dat ik totaal niet met de coilwhine bezig ben.
Zo heb ik het wel gehoord met verschillende test en uv/oc settings. (7970, r9 290, rx480, vega56 hadden het overigens ook allemaal)
Maar ik ben er niet gevoelig meer voor en het boeit me ook niet... gewoon geaccepteerd.
Verder staat dit systeem normaal gesproken bij de tv en dan hoor ik het zowieso niet.
Maar ik zal er nog even specifiek op testen en de bevindingen posten.

Ik zou in ieder geval nooit een AMD kaart met coilwhine retour doen om die reden!

@Skyline GT-R Heb je ook nog wat Quake II RTX resultaten? :P
En welke behuizing heb jij?

Ik zie overigens ook bij jou dat de frequenties tijdens de 2 grafische tests ook wat fluctueren.
Het viel me op, en nogal tegen, dat de kaarten de hogere boost dan niet vast houden.

Zet je minimum frequentie eens op 2625mhz en run Timespy nog eens ;)

Offtopic @Aggressor maar een 6900xt zou ik sowieso niet meer retour doen, kijk nu even naar de prijzen en levertijden wellicht was dit wel op=op tot de nieuwe generatie. ;)

@Mistacal Die undervolt settings zijn dan ook de sweetspot, in ieder geval van mijn kaart.
Ik zie dat de kaart op stock gewoon heel slecht presteert, doordat hij teveel voltage krijgt met 1150mv en niet lekker boost.
Met 1025mv, 2450mhz, 0% power haal ik dus zo'n 20.600 graphics, dat is veel hoger dan stock (en meer dan menig 6900xt) en verbruikt een heel stuk minder.
Alles daarboven is verwaarloosbaar maar resulteert in veel meer herrie en warmte.
Een 1000 puntjes erbij in Timespy en wellicht 6-8fps erbij in Quake RTX is het niet waard (zit toch al dik boven de 60 fps op 1080p).

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Zo heb ik het wel gehoord met verschillende test en uv/oc settings. (7970, r9 290, rx480, vega56 hadden het overigens ook allemaal)
Maar ik ben er niet gevoelig meer voor en het boeit me ook niet... gewoon geaccepteerd.
Verder staat dit systeem normaal gesproken bij de tv en dan hoor ik het zowieso niet.

Ik zou in ieder geval nooit een AMD kaart met coilwhine retour doen om die reden!

Offtopic @Aggressor maar een 6900xt zou ik zowieso niet meer retour doen, kijk nu even naar de prijzen en levertijden wellicht was dit wel op=op tot de nieuwe generatie. ;)
hij is al ingepakt ;)
en anders gaan we voor een 4080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

@Skyline GT-R Heb je ook nog wat Quake II RTX resultaten? :P
En welke behuizing heb jij?

Ik zie overigens ook bij jou dat de frequenties tijdens de 2 grafische tests ook wat fluctueren.
Het viel me op, en nogal tegen, dat de kaarten de hogere boost dan niet vast houden.

Offtopic @Aggressor maar een 6900xt zou ik zowieso niet meer retour doen, kijk nu even naar de prijzen en levertijden wellicht was dit wel op=op tot de nieuwe generatie. ;)
Ik heb nog geen Quake II RTX testen gedaan. Vanavond eens kijken of ik die kan draaien.

Het zakken van de frequenties in GT2 komt omdat ik dan powerlimited of thermal limited ben. Mijn kaart doet tijdens Time Spy vlotjes 388W. Verder heeft mijn vbios jammer genoeg een max hotspot ingesteld staan op 95c ipv 110c zoals de meeste Big Navi kaarten.

Die run was gedaan op mijn openbench:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqnhif4-dVPSO1c-a9M-c5bPTRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VzDW1NALK161ANdQtwho1fk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Skyline GT-R schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Ik heb nog geen Quake II RTX testen gedaan. Vanavond eens kijken of ik die kan draaien.

Het zakken van de frequenties in GT2 komt omdat ik dan powerlimited of thermal limited ben. Mijn kaart doet tijdens Time Spy vlotjes 388W. Verder heeft mijn vbios jammer genoeg een max hotspot ingesteld staan op 95c ipv 110c zoals de meeste Big Navi kaarten.

Die run was gedaan op mijn openbench:
[Afbeelding]
Dank voor de info.
Wellicht eens in een bios upgrade/downgraden duiken? :P
Ik heb een nieuwer bios via Asus gedownload en dat scheelde mij 25mv minder voor dezelfde frequentie.

Die 95 graden zit je al heel gauw aan voor de hotspot... vanaf 70 graden gpu temp gaat het hard (deze kaartjes willen de gpu ook echt onder de 70 graden houden heb ik het idee... maar fans zijn op hotspot temp ingesteld volgens mij).
Boven de 70 graden wordt het verschil/delta tussen de gpu temp en de hotspot temp ook veel hoger.
Afijn die 95 graden hotspot is dus iets om in de gaten te houden anders ben je zinloos bezig met overklokken/undervolten.

Overigens valt de fan step up interval van de TUF mij ook tegen... ik zet tijdens benchen de fans voluit en zero-rpm uit.

Verder in het algemeen: ik kan iedereen dus aanraden om een undervolt met stock freqentie te doen, je krijgt er een stillere, zuinigere en beter presterende kaart voor terug.
Het is heel simpel; gewoon het voltage verlagen en Timespy (Timespy heeft vaak 25-50mv meer nodig dan andere tests/games is mijn ervaring) draaien totdat het crashed.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Idd is de UV een stap hoger in TimeSpy, 18,5K op stock settings. Dus alleen maar voordelen met een UV. Ook hier 0,0 last van Coilwhine omdat ik met een headset game, Bij mijn vega had ik alle fans op 80% staan, dat zijn er een stuk of 12 om de vega (64 bios met stock blower) beetje koel te houden dus ben wel wat gewend qua herrie.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:32:
Dank je, ik ga daar dan mee beginnen!

Uit de post van HugoBoss begreep ik dat dit de 6800XT was, neem aan dat die settings anders zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin85 op 20-10-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Kevin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Uit de post van HugoBoss begreep ik dat dit de 6800XT was, neem aan dat die settings anders zijn?
6800 XT (die heb ik idd) of 6900 XT , het is voor elke chip/kaart anders ;)

Verder nog iets grappigs in het algemeen:
De Radeon performance overlay kost mij 4 fps in Quake 2 RTX op 1080p :P

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Kevin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Check vooral de first post van dit topic, is niet helemaal duidelijk soms wat er nu precies mee bedoeld wordt maar het is te doen, je kan overigens het stukje OC overslaan maar is wel leuk om te proberen wat je max is van je kaar.t
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

6800 XT (die heb ik idd) of 6900 XT , het is voor elke chip/kaart anders ;)

Verder nog iets grappigs in het algemeen:
De Radeon performance overlay kost mij 4 fps in Quake 2 RTX op 1080p :P
Klopt, maar geeft wel een startpunt. 1075mV zou ook kunnen maar goed dat is een zeer klein verschil. Kan overigens wel betekenen stabiel of niet stabiel maar goed, gewoon proberen en heel veel testen.

Zo dat is nog best wat, ik gebruik eigenlijk altijd Fraps omdat ik alleen FPS wil zien, rest boeit me niet super veel. Als je nog een andere goede overlay weet dan houd ik me aanbevolen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Check vooral de first post van dit topic, is niet helemaal duidelijk soms wat er nu precies mee bedoeld wordt maar het is te doen, je kan overigens het stukje OC overslaan maar is wel leuk om te proberen wat je max is van je kaar.t

[...]

Klopt, maar geeft wel een startpunt. 1075mV zou ook kunnen maar goed dat is een zeer klein verschil. Kan overigens wel betekenen stabiel of niet stabiel maar goed, gewoon proberen en heel veel testen.

Zo dat is nog best wat, ik gebruik eigenlijk altijd Fraps omdat ik alleen FPS wil zien, rest boeit me niet super veel. Als je nog een andere goede overlay weet dan houd ik me aanbevolen
Het snelste is geen overlays gebruiken.
De rivatuner (voorbeeld) overlay bij Msi afterburner maakt de boel ook trager, vooral met oudere systemen.
Steam overlay net zo.

4fps is veel in Quake Rtx, het verschil tussen een efficiënte kaart met uv of een kaart met meer verbruik, geluid en hogere klok.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Het snelste is geen overlays gebruiken.
De rivatuner (voorbeeld) overlay bij Msi afterburner maakt de boel ook trager, vooral met oudere systemen.
Steam overlay net zo.
Agreed, maar voor testen vind ik het toch wel handig.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Agreed, maar voor testen vind ik het toch wel handig.
Ik ga eens testen met gpu-z en hwinfo (maar dat zijn geen overlays).
Wellicht ook iets voor jou.
Hwinfo zorgt voor meer cpu usage. 4770k en Hell let loose draait er een stuk minder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Ik ga eens testen met gpu-z en hwinfo (maar dat zijn geen overlays).
Wellicht ook iets voor jou.
Hwinfo zorgt voor meer cpu usage. 4770k en Hell let loose draait er een stuk minder door.
Ja die staan standaard wel aan, alleen vergeet ze steeds te resetten tussen de testen door. Radeon software krijg ik ook niet echt een lekkere grafiek. Is dit Global Wattman grafiek verdwenen ofso? Kan met heugen dat je dat mooi 4 waarden in 1 grafiek had staan.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Ja die staan standaard wel aan, alleen vergeet ze steeds te resetten tussen de testen door. Radeon software krijg ik ook niet echt een lekkere grafiek. Is dit Global Wattman grafiek verdwenen ofso? Kan met heugen dat je dat mooi 4 waarden in 1 grafiek had staan.
Geen idee, dat gebruik ik niet.
Ik vergeet iedere keer de 117 fps limiet uit te zetten.
Voor Quake rtx geen probleem maar mijn Timespy scores zijn dan veel lager. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJGpyGH_55TXjuA6Es7hffMEhyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkwK4DD5oaWyxFCAzXkdJHJU.png?f=fotoalbum_large

Als dit geen sweetspot is dan weet ik het ook niet meer.
Nogmaals even gedraaid zonder hwinfo, zonder AMD overlay.

Min 500, max 2450, 1025mv, fast timings, 0% energielimiet, stock fan profiel, quiet bios.

In GT1 zie je een vrijwel stabiele kloksnelheid van 2380-2390.

Zodra ik de frequentie op 2550 zet (zonder de rest te veranderen) kost dat al weer honderden punten minder.

Nog een hele belangrijke constatering voor mensen die denken dat hun kaart slecht undervolt:
Er is een heel duidelijk verschil tussen de hoeveelheid voltage die je chip nodig heeft met 0% power limit en +15% power limit.
Met 0% power limit heb je een hoger voltage nodig om stabiel te blijven.
Zo heb ik dus 1025mv nodig voor 2450.
Maar als ik de power limit op +15% zet kan ik Timespy draaien met min 2600 max 2700 en dan maar 950mv.
Het stroomverbruik is in het laatste geval wel gewoon véél hoger.

Er zijn dus ook mensen die undervolten door gewoon hun power limit in de min te zetten.
Ik begrijp dat allemaal nog niet helemaal maar vind het zo wel prima :P

[ Voor 55% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
@HugoBoss1985 Dat is ook niet zo gek, kijk maar even naar hoe RDNA2 functioneert uit de FP

Lager target voltage met hogere target clocks in een power limited situatie
Nu ben je misschien iemand die niet te veel hitt in zijn of haar kamer wil en of de kaart stil wil houden.
Dus je wilt liever niet +15% power gebruiken maar wel het maximale uit de kaart halen.
We gaan daarvoor het volgende voorbeeld gebruiken:
2650MHz Target en 1000mv Target Voltage
vs
2650MHz Target en 1150mv Target Voltage

Na wat ik hierboven gezegd heb zou je denken. Je zei net dat je boven de 940mv toch 1150mv kreeg dus het dus beide instellingen zijn even snel.
Om het lastig te maken is dat dus niet het geval :) de 1000mv instellingen zijn sneller.
Dit komt omdat de voltage/clock curve ander is.
1150mv Target: In dit geval zullen de voltages bij 2300MHz hoger zijn dan bij de curve met 1000mv als target voltage.
De exacte formule die hier voor zorgt weet ik niet maar in het geval van 1150mv loopt het voltage eerder op en zal de GPU bij lagere clock snelheden al de max 1150mv gaan gebruiken.

Ik merkte namelijk dat ik in het begin ook tegen hele andere zaken aanliep dan met de Vega, waar je nog settings kon vastzetten. Toen pas de FP gaan lezen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 18:20
Voor iedereen is de sweet spot denk ik toch anders. Ik game op 34"ultrawide 144hz display en gebruik sinds mijn energie contract is vernieuwd de volgende settings. Je ziet gelijk de timespy score en het verbuik in HWinfo. Ook heb ik eens voor de gein die turbo boost in de bios gedisabled van de 12700K. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen Alles vol open en de onderstaande settings in real life gaming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mERqrrpEFiEGYQ7y-PhNr5dVlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZneiMc71YKFnMnKvfTfRkgb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
CarJunkyXL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:58:
Voor iedereen is de sweet spot denk ik toch anders. Ik game op 34"ultrawide 144hz display en gebruik sinds mijn energie contract is vernieuwd de volgende settings. Je ziet gelijk de timespy score en het verbuik in HWinfo. Ook heb ik eens voor de gein die turbo boost in de bios gedisabled van de 12700K. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen Alles vol open en de onderstaande settings in real life gaming.

[Afbeelding]
Is absoluut zo, maar merkte wel dat ik het fijn vond om een start punt te hebben en wat je ongeveer kan verwachten van de kaart.

Ongeveer 10% prestatieverlies dus met meer dan 110W energievermindering (dat is 40%?), mijn doet 270watt voor een score van 18500 namelijk.

Maar game je dan zo veel dat dit invloed heeft op je energierekening?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@CarJunkyXL

Netjes, ik denk dat je tussen 6800 en 6800 xt prestaties in zit.
160 watt is erg weinig.
Je hebt ook een mooie stabiele frequentie lijn.

Ik heb het verbruik ook nog even bekeken.
Overigens is alles wat ik tot nu toe hier gepost heb getest met een 1080p 60hz monitor.

min 500 max 2450 0% power = 270 watt maximaal volgens Hwinfo64, na Timespy draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbsRTwoFDqcSkF5G2zfh1QanRfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5aeQQTVA0ZiFJpREKNhgo6Vk.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik ook nog even getest met min 500 max 2225 0% power = 194 watt maximaal.

75 watt minder voor 1650 grafische punten minder.
En zie ook het ventilator toerental verschil ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCbq-_QHnxCL-Bbr5g93m-YKRuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79AZ4RKwZHpVft8xgjFVO93D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Mistacal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Is absoluut zo, maar merkte wel dat ik het fijn vond om een start punt te hebben en wat je ongeveer kan verwachten van de kaart.

Ongeveer 10% prestatieverlies dus met meer dan 110W energievermindering (dat is 40%?), mijn doet 270watt voor een score van 18500 namelijk.

Maar game je dan zo veel dat dit invloed heeft op je energierekening?
Nah... wat is veel.. Denk niet echt. Maar ipv 20 cent per kwh ben ik naar 1 euro per kwh gegaan. Dus gamen is indirect ook 5x zo duur geworden. En dat verschil wilde ik zoveel mogelijk mitigeren.

Voor de beeldvorming even game benchmark gedraaid.. Ik zeg niet dat ik geen performance verlies heb, maar blijkbaar zie ik het verschil niet meer boven de 100 FPS op een FreeSync monitor. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyVciDKx8O6wMeRMN0ffTRoAVfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr8RqichorcoXHrodb5gtyqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KEJ0k0ebxdEWBS0Q4bvuB_Hh6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7cFUQL7BZpF2OPm66u92KhQ.jpg?f=fotoalbum_large
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:49:
@CarJunkyXL

160 watt is erg weinig.

Nu heb ik ook nog even getest met min 500 max 2225 0% power = 194 watt maximaal.

70 watt minder voor 1650 grafische punten minder.
Thanks! ja, 160watt piek en dan deze performance wilt alleen maar zeggen hoe goed AMD met RDNA2 zijn efficiëntie op orde heeft denk ik. Maar nog geen 200 watt piek voor 19500 punten is ook wel extreem netjes!

[ Voor 16% gewijzigd door CarJunkyXL op 20-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

CarJunkyXL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Nah... wat is veel.. Denk niet echt. Maar ipv 20 cent per kwh ben ik naar 1 euro per kwh gegaan. Dus gamen is indirect ook 5x zo duur geworden. En dat verschil wilde ik zoveel mogelijk mitigeren.

Voor de beeldvorming even game benchmark gedraaid.. Ik zeg niet dat ik geen performance verlies heb, maar blijkbaar zie ik het verschil niet meer boven de 100 FPS op een FreeSync monitor. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Thanks! ja, 160watt piek en dan deze performance wilt alleen maar zeggen hoe goed AMD met RDNA2 zijn efficiëntie op orde heeft denk ik. Maar nog geen 200 watt piek voor 19500 punten is ook wel extreem netjes!
Ja zeker, ik ben er ook wel echt blij mee.
Geen idee of ik nou de sillicon lottery gewonnen heb? :)

19150 is nog steeds meer dan menig stock 6900 XT

Ik ga nu nog een keer kijken wat er met 160 watt uit komt, dat is mooi voor in de zomer (als ik de kaart dan nog heb) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Ben zelf ook maar eens gaan testen, alleen volgens mij doe ik iets fout, als ik lager dan 1150mV ga dan crasht Time Spy. Wat doe ik fout?

Default mode:
Power target: 100%
GPU boost clock: 2484
GPU Voltage: 1175 mv

19792 Graphic score
129.89 & 112.79 FPS

Default & -25mV:
19991 Graphic score
130.91 & 114.14 FPS

Default & -50mV:
Time spy Crash!

OC MODE:
Power target: 106%
GPU boost clock: 2504

20116 Graphic score
131.85 & 114.76 FPS

OC MODE & -25mV:
20280 Graphic score
132.72 & 115.85 FPS

OC MODE & -50mV:
Time spy Crash!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@CarJunkyXL

Wattman gaat maar tot 881 mV bij mij :)
Maar het frappante is dat het geen bal uit maakt versus 925 mV, volgens Hwinfo.
Ik zie hetzelfde stroomverbruik, fanspeed, 3dmark resultaat, etc.
Ook het voltage is qua max. Hetzelfde volgens hwinfo.
Voor stabiliteit maakt het ook niet uit, 2225 mhz is gewoon het maximum wat mijn kaart kan met het minimum aan voltage (maar toch mooi @ max 194 watt).
Wellicht iets met het bios van de kaart?

Heb jij nog iets aan je power slider gedaan om tot 160 watt te komen?

@Kevin85 Jij hebt een 6900 XT? Die heeft volgens mij altijd meer voltage nodig dan een 6800 XT.
Anders zou ik het niet weten... wellicht heb je het met de sillicon lottery slecht getroffen.

Hier van mijn kaart in de build toch ook één foto, immers ga ik de kaart nu toch houden (zit al voorbij WKOA periode).
Met wat tweaken betere prestaties dan een stock 6900 XT, op 194 watt en voor bijna 70 euro minder (op het moment van aanschaf) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfiwhjJfz-zW-nGwK2Mtqh3p3ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oyBG6ThLkas70ZUZAkePiGq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
Kevin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:02:
Ben zelf ook maar eens gaan testen, alleen volgens mij doe ik iets fout, als ik lager dan 1150mV ga dan crasht Time Spy. Wat doe ik fout?

Default mode:

19792 Graphic score
129.89 & 112.79 FPS

Default & -25mV:
19991 Graphic score
130.91 & 114.14 FPS

Default & -50mV:
Time spy Crash!

OC MODE:

20116 Graphic score
131.85 & 114.76 FPS

OC MODE & -25mV:
20280 Graphic score
132.72 & 115.85 FPS

OC MODE & -50mV:
Time spy Crash!
Silicon lottery ;)
Bij mij crashed Time Spy alles onder 1125mv
En met OC mode, bedoel je de automatische overclock van AMD Adrenaline?

Ik heb met handmatige overlock het onderstaande:
Graphic score 21912
144.26 & 124.52 FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:47:

@Kevin85 Jij hebt een 6900 XT? Die heeft volgens mij altijd meer voltage nodig dan een 6800 XT.
Anders zou ik het niet weten... wellicht heb je het met de sillicon lottery slecht getroffen.
Klopt ja, is een 6900XT.
An1mA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

Silicon lottery ;)
Bij mij crashed Time Spy alles onder 1125mv
En met OC mode, bedoel je de automatische overclock van AMD Adrenaline?

Ik heb met handmatige overlock het onderstaande:
Graphic score 21912
144.26 & 124.52 FPS
Bahbah heb ik weer! Welke settings heb je?
OC mode bedoel ik de GPU Tweak III mee, dus eigenlijk indd AMD Adrenaline :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
@CarJunkyXL

Voor stabiliteit maakt het ook niet uit, 2225 mhz is gewoon het maximum wat mijn kaart kan met het minimum aan voltage (maar toch mooi @ max 194 watt).

Hier scheelt het tussen 1050mv en 1175mv ongeveer 20 watt dacht ik uit mijn hoofd. Zal morgen eens kijken. Heb verder niet met de powerslider gespeelt. Die staat op 0.
Dacht eerst even dat ik de NR200 zag. Maar je hebt toch een andere case. Welke case heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
@CarJunkyXL

Hier van mijn kaart in de build toch ook één foto, immers ga ik de kaart nu toch houden (zit al voorbij WKOA periode).
Met wat tweaken betere prestaties dan een stock 6900 XT, op 194 watt en voor bijna 70 euro minder (op het moment van aanschaf) :P

[Afbeelding]
Lekker setje _/-\o_

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:27

CMT

Kevin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:02:

Default mode:

19792 Graphic score
129.89 & 112.79 FPS

Default & -25mV:
19991 Graphic score
130.91 & 114.14 FPS

Default & -50mV:
Time spy Crash!

OC MODE:

20116 Graphic score
131.85 & 114.76 FPS

OC MODE & -25mV:
20280 Graphic score
132.72 & 115.85 FPS

OC MODE & -50mV:
Time spy Crash!
Nee hoor, je doet niets fout.
Het verschilt namelijk per chip/kaart hoe ver de targetklok omlaag gesteld kan worden.
Met Timespy test je met name frequentiestabiliteit en daar zijn chips bij die het op dat punt niet zo goed doen (kunnen desondanks nog flinke overklokkers zijn door meer vermogen erin te pompen).

Belangrijk om te onthouden is dat dit slechts een target voltage is!
De werkelijke Vcore is veel lager in het geval van de RX6900XT en is begrenst door het vermogen (eigenlijk de hoeveelheid stroom). Mogelijk is deze ook niet voor alle kaarten gelijk vanwege toleranties.
M.a.w. de target mV v.s. werkelijke mV kan per kaart verschillen.

Mijn reference RX6900XT houdt er ook niet van als ik voor Timespy de target onder 1150mV zet.
Met de Port Royal benchmark, is het dan weer prima te verlagen tot 1080mV target.
De klok komt ook dan niet zo hoog als met Timespy (2200Mhz vs. 2450Mhz ish).

Met de auto Undervolt GPU & Overclock GPU optie in: Performance -> Tuning, is te zien hoe de chip gebinned is in de fabriek. Mijn RX6900XT geeft daar bijv: UV 1150mV target, OC 2553MHz (default target 2479Mhz).
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:49:
@CarJunkyXL

160 watt is erg weinig.
Je hebt ook een mooie stabiele frequentie lijn.

Overigens is alles wat ik tot nu toe hier gepost heb getest met een 1080p 60hz monitor.

min 500 max 2450 0% power = 270 watt maximaal volgens Hwinfo64, na Timespy draaien.

[Afbeelding]

75 watt minder voor 1650 grafische punten minder.
En zie ook het ventilator toerental verschil ;)

[Afbeelding]
Ook lekker aan het tunen geslagen zie ik ;).
Het er rekening mee dat de waarden in Wattman veelal targets zijn en niet de werkelijke klok & spanning weergeven. Soms worden ze zelfs genegeerd als een waarde te laag of hoog staat. Maar dat had je al gemerkt.

Een bron van misverstand is het gerapporteerde TGP vermogen.
Velen denken dat dit het vermogen is wat de hele kaart verbruikt, maar dat is niet zo.
De sensoren zitten na de VRM sectie waardoor het verlies in dat gedeelte nog niet meegerekend is.
Om een goede schatting van het echte hele verbruik te maken, moet je de TGP door 0.82 delen (komt van de schatting dat de vrm efficiëntie 82% is).
Volgens mij heeft HWinfo tegenwoordig een optie om het 'gesimuleerde' TBP te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Deze Asus TUF kaarten zijn toch wel echt heel gaaf.
Asus heeft het 5700 XT (strix) debacle ook weer helemaal goed gemaakt.
En qua drivers is het allemaal stabiel en bugvrij, wat een verademing.

De kaarten zijn gewoon super sterk en degelijk, er eigenlijk geen sprake van sag.
Ik vind het ook heel gaaf dat je bijna alle thermal pads kan zien zitten.

@Kevin85 Bahbah :P nou die 6900 XT is een volledige chip.
Die kaarten zijn gewoon gemaakt om veel harder op hun staart te trappen en volgens mij niet zozeer op efficiëntie :P
TUF 6800 en XT kaarten hebben verschillende maten en de 6900 XT is nog weer 10 cm langer.
Waarschijnlijk is de koeling dus ook weer iets forser.
Soms zie je ook 3 power connectors op 6900 XT's.
Gewoon goed koelen en gaan met die banaan.
Hier zie je al bijna 23.500 gepost door @Skyline GT-R met een 6900 XT... dat kan je met een 6800 XT wel vergeten.

@CarJunkyXL offtopic maar het is een InterTech IM1 pocket, +/- 21 liter M-atx case waar ook een ATX voeding in kan (ik zou dan max 140mm diepte pakken; EVGA G6 series o.i.d.).

@CMT Het is volgens mij ook altijd beter om met hardware te meten, alleen die heb ik niet.
Ik heb nog wel een opengewerkte schuko kabel; in de R9 290 tijd heb ik daar nog wel eens (met een multimeter) mee bekeken wat een systeem in het totaal uit de wand trekt.
Dank voor de info.
Wat je zegt klopt helemaal; ik ben na het hetzelfde resultaat met 925mv versus het minimum in de driver naar hwinfo gaan kijken.
En daar zag ik dus ook dat het maximum van de GPU kernspanning hetzelfde was.
Dan zou ik ik dus met 194 watt in Hwinfo op zo'n 236 watt uitkomen, ongeveer 6800 non XT niveau voor 19.150 Timespy puntjes.
Alsnog meer dan stock (Edit: nee dus... stock haal ik meer) voor een heel stuk minder stroomverbruik.

Ik heb me hier gisterenavond toch wel over verbaasd.
Omdat de 6000 series ook recent flink wat punten in Timespy gewonnen hebben door drivers, heb ik even op Tweakers de 6950 XT review erbij gepakt.
Omdat die redelijk recent is met drivers en benchmarks.

review: AMD Radeon RX 6950 XT - Vijf razendsnelle Radeons vergeleken

Als je naar de Timespy scores kijkt dan zit ik met 20.600 (met 2450 en 1025mv in de driver, max 270watt volgens hwinfo) op 6950 XT reference waardes.
Dat is toch bizar met een 6800 XT?
En met idiote herrie en warmte krijg ik er maarliefst nog 1000 extra uit.
Ik vraag me de hele tijd af wat er niet klopt maar volgens mij heb ik gewoon een zeer goede 6800 XT?

Ik heb ook nog een oudere review van Tweakers gezien, met een Gigabyte en Sapphire 6800 XT.

review: Radeon RX 6800 XT - Sapphire Nitro versus Gigabyte Gaming OC

Die Sapphire trekt daarbij bijna 340 watt terwijl die kaarten toen (oudere drivers) maar 17.600 haalden!

Dit is mijn Timespy score met de kaart helemaal stock en het silent bios.
Tegen hetzelfde stroomverbruik, volgens hwinfo als met mijn 2450, 1025mv settings en 20.600 score.
Stock zit ik dan al dik 2000 over wat Tweakers toen getest heeft.
En dit is ook maar 82 puntjes onder een 6950XT reference, volgens Tweakers.
Hoe kan het nou dat ik ook veel meer haal dan sommigen hier met een 6900 XT (ik heb een paar keer in de 18.000 gehoord) ?

Het verschil in herrie is trouwens absurd met stock... het scheelt zo 800-900 rpm met mijn grootste undervolt in die paar minuten Timespy.

8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M27u9tyvnglJ7Ft-BZF-tHXEZKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Px0oIiWolSRGUUHimyzZzAfV.png?f=fotoalbum_large

@Mistacal Mijn coilwhine opmerking kan de prullenbak in.
De kaart heeft met zware overclock en met zware undervolt coilwhine.
Maar ik vind het dus zeer meevallen/niet storend.
Vega 56 was erger.

[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@HugoBoss1985 Je hebt zeker een hele goede te pakken als dat stock waarden zijn, mijn doet 18,5K (6900XT), hebben ze de verkeerde stikker er op geplakt misschien?

Vega56 was bij mij fluisterstil, zelfs die blowerstyle uitvoering. Met flink aantrappen ging hij wel herrie maken maar dan hoorde je de fan boven de whine uit.

Vanavond nog even wat testjes draaien, clean install is gedaan, ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
Ben ook wat verder wezen testen met de 6900XT TUF.
Wel leuk te ontdekken dat om 1 of andere reden het XMP geheugenprofiel in de BIOS was gereset.
Na correctie daarvan ging de Timespy Graphics score op default settings van 20079 naar 20266.
(Ik heb een Ryzen 3600 CPU dus wellicht beïnvloedt dat mijn scores in negatieve zin)
Als ik via GPU Tweak III de Power Target op 110% zet dan kom ik uit op 20685.
Verder geen wijzigingen.
Ik heb nog wat met undervolten zitten spelen maar kom niet veel verder dan -25mV en ik zie er de voordelen niet van.
Default settings van deze GPU:
Clock: 2494MHz
Voltage: 1175mV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvKFIlQpCSWh6EaGmBC2hrkmqdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSuaiSzO1Bcsx6oZuCozsr4A.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Dankzij dit forum ook ontdekt dat er zoiets is als REBAR, dus dit ook maar aangezet in de BIOS.
Resultaat met wederom Power Target op 110%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRLxLaryJSI3J6b4GkKhfV2i3z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5GLRldvHEUktu8BOifYmveY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door _Dekker op 21-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:18:
@HugoBoss1985 Je hebt zeker een hele goede te pakken als dat stock waarden zijn, mijn doet 18,5K (6900XT), hebben ze de verkeerde stikker er op geplakt misschien?

Vega56 was bij mij fluisterstil, zelfs die blowerstyle uitvoering. Met flink aantrappen ging hij wel herrie maken maar dan hoorde je de fan boven de whine uit.

Vanavond nog even wat testjes draaien, clean install is gedaan, ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt.
Heb jij REBAR aan staan?
Verder ook pci-e 4.0 mobo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:27

CMT

@HugoBoss1985
+20k Timespy met een RX6800XT is een uitstekend resultaat, dat is gewoon stock RX6900XT niveau.
De RDNA2 serie heeft in de loop van de tijd steeds meer erbij gewonnen met de driver updates.
In begin had ik ook iets van 19k GPU score.
Er was een update die het heel bont maakte en *boem* 600 punten o.i.d. erbij deed.
3DMark heeft in de tussentijd ook wat updates gehad en dat kan ook invloed hebben.

De scores van Tweakers zijn wel wat aan de lage kant. Mogelijk hebben ze zonder S.A.M. getest? Of last van een PCIe beperking.
Maar aan de andere kant verschilt een RX6800XT niet zoveel met een RX6900XT (+10%) en de RX6950XT scheelt op zijn beurt ook niet zoveel t.o.v. van de 6900 (ca. +5%).
Met een goede sample is zo'n OC score goed mogelijk. Tijd voor een vreugde dans ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

CMT schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:32:
@HugoBoss1985
+20k Timespy met een RX6800XT is een uitstekend resultaat, dat is gewoon stock RX6900XT niveau.
De RDNA2 serie heeft in de loop van de tijd steeds meer erbij gewonnen met de driver updates.
In begin had ik ook iets van 19000k GPU score.
Er was een update die het heel bont maakte en *boem* 600 punten o.i.d. erbij deed.
3DMark heeft in de tussentijd ook wat updates gehad en dat kan ook invloed hebben.

De scores van Tweakers zijn wel wat aan de lage kant. Mogelijk hebben ze zonder S.A.M. getest? Of last van een PCIe beperking.
Maar aan de andere kant verschilt een RX6800XT niet zoveel met een RX6900XT (+10%) en de RX6950XT scheelt op zijn beurt ook niet zoveel t.o.v. van de 6900 (ca. +5%).
Met een goede sample is zo'n OC score goed mogelijk. Tijd voor een vreugde dans ;).
Een dansje? Dat komt mooi uit want het is weer vrijdag :)
Kortom in mijn geval: deze kaart shined met een undervolt, verbruikt een stuk minder, is heel wat stiller, koeler en zit dan alsnog op 6900 xt niveau :)

@_Dekker Dat beïnvloed alleen je algemene score, volgens mij niet je graphics score!

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@HugoBoss1985 Bedoel je SAM? Nee heb nog een oldschool CPU, 2600X kan misschien nog net wat schelen maar had zoals @CMT al zei ook naar de Tweakers grafiekjes gekeken en zag dara vergelijkbare waarden dus niet zo bij stilgestaan.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mistacal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:36:
@HugoBoss1985 Bedoel je SAM? Nee heb nog een oldschool CPU, 2600X kan misschien nog net wat schelen maar had zoals @CMT al zei ook naar de Tweakers grafiekjes gekeken en zag dara vergelijkbare waarden dus niet zo bij stilgestaan.
Nee, SAM en REBAR zijn niet hetzelfde.
Ik weet dat mijn Asrock B450 (welke ik toen had) volgens mij ook REBAR kon met een 3600.
De 2000 series heeft volgens mij geen support voor REBAR?

Zowieso ook je bios eens updaten (als je het nog niet gedaan had) als je toch voor een fresh install gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik vind persoonlijk dat de TimeSpy scores die hier voorbij komen best wel aan de lage kant.. Een RX 6900 XT moet zeker 20k-21k GPU doen. Een snellere CPU heeft zeker een impact op de totale score. En in beperktere mate ook op de graphics score. Maar ik haal nog steeds 22k graphics score met een Intel Core i7 4930K cpu...

En met mijn 6800XT haalde ik ook al 18k graphics met een Intel Core i3 10320..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Nee, SAM en REBAR zijn niet hetzelfde.
Ik weet dat mijn Asrock B450 (welke ik toen had) volgens mij ook REBAR kon met een 3600.
De 2000 series heeft volgens mij geen support voor REBAR?

Zowieso ook je bios eens updaten (als je het nog niet gedaan had) als je toch voor een fresh install gaat.
Het is haast hetzelfde, SAM is toch de opvolger van ReBar? In ieder geval volgens mij niet voor de 2xxx series.
Skyline GT-R schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01:
Ik vind persoonlijk dat de TimeSpy scores die hier voorbij komen best wel aan de lage kant.. Een RX 6900 XT moet zeker 20k-21k GPU doen. Een snellere CPU heeft zeker een impact op de totale score. En in beperktere mate ook op de graphics score. Maar ik haal nog steeds 22k graphics score met een Intel Core i7 4930K cpu...

Als ik de reviews lees dan is een waarde rond de 18k stock een prima waarde. Op OC weet ik het niet, ik haalde daar slechte resultaten dus vandaar mijn clean install.

[ Voor 39% gewijzigd door Mistacal op 21-10-2022 12:04 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Mistacal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Het is haast hetzelfde, SAM is toch de opvolger van ReBar? In ieder geval volgens mij niet voor de 2xxx series.
SAM is de Marketing benaming door AMD. De officiele benaming in de PCI Express standaard is Resizable BAR. Intel heeft dat al langer implementeerde dan AMD in hun CPUs en chipsets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Mistacal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Als ik de reviews lees dan is een waarde rond de 18k stock een prima waarde. Op OC weet ik het niet, ik haalde daar slechte resultaten dus vandaar mijn clean install.
De meeste reviews zijn ondertussen ook 2 jaar oud.. Best even recente reviews erbij halen. Jammer genoeg heeft tweakers geen RX 6900 XT meegenomen in hun RTX 4090 testing.

Welke OC settings draai je? Voor een maximale Time Spy score te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Skyline GT-R schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

SAM is de Marketing benaming door AMD. De officiele benaming in de PCI Express standaard is Resizable BAR. Intel heeft dat al langer implementeerde dan AMD in hun CPUs en chipsets.
Ok even snel ingelezen maar het is dus hetzelfde voor de gebruiker, meer toegang tot geheugen als ik het zo lees. Ja alleen lee sik wel dat Nvidia er nooit profijt van heeft gehad tot aan de 3xxx serie van hun GPU?

Anyway, met blackfriday komt er een 5700x o.i.d. dus dan kan ik wel dat eens aan gaan zetten.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

@_Dekker Dat beïnvloed alleen je algemene score, volgens mij niet je graphics score!
Dat dacht ik ook maar ik heb de test echt op dezelfde manier uitgevoerd voor en na.
Nu ook REBAR aangezet, zie mijn vorige post, toch weer ~220punten erbij.

[ Voor 0% gewijzigd door _Dekker op 21-10-2022 12:26 . Reden: Rekenen is ook een kunst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

_Dekker schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Dat dacht ik ook maar ik heb de test echt op dezelfde manier uitgevoerd voor en na.
Nu ook REBAR aangezet, zie mijn vorige post, toch weer ~120punten erbij.
review: Nvidia GeForce RTX 4090 - Olifant in de porseleinkast

Dat is dan ook 6950 XT niveau als je het met die review vergelijkt ;)

Tuf 6900 XT = Reference 6950 XT ? :P

Verder nog een ding, voor iedereen die het gemist heeft... ik heb dus ook beide biossen van mijn 6800 XT geupdate met een bios update van de Asus site.
Dat scheelde dus 25mv extra om stabiel te zijn in Timespy (1050mv voorheen, nu 1025mv).

Het mag verder duidelijk zijn dat de TUF kaartjes stukken beter zijn dan de AMD reference kaarten (zie ook de oudere reviews).

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Skyline GT-R Ik reageer daar vanavond even op als ik weer achter de pc zit

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Asus 6800 TUF OC 3DMark Timespy 16.266 punten, stock settings, Silent mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkIfNnadA4fycABjc43rwedfQbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPtUvUaZO56cKuAuSfDJqdJy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Misschien al kort wat tips om een hogere Time Spy score te halen. Je totale Time Spy score wordt voor 85% bepaald door je graphics score, en de andere 15% komt van je CPU. Dus je graphics score telt het hardste door.

Die graphics score omhoog krijgen komt voornamelijk neer op hogere sustained core clocks halen. De grootste limiterende factoren hiervoor zijn power en temp, je kan dat makkelijk zien met HWInfo of GPU-Z.
Voor de core temperatuur kan je 2 dingen doen. Even een custom fan profiel zetten met de fans altijd op 100%, en eventueel je zijdeur van je kast opendoen zodat er meer verse lucht aan je GPU kan.
Voor power kan je de power slider helemaal naar links doen. Verder helpt een UV instellen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvbYbxrBRYUfqKOt0A2kIus7dSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OIdtFmQaBnPJmusNAt6udBIq.png?f=fotoalbum_large

Je kan ook je geheugen wat overklokken maar daar zou ik niet te ver in gaan. Dat gaat voor een deel ook ten koste van hogere core clocks. Je kan 'Fast Timings' aanzetten en 2112MHz is een prima instelling; dat geeft normaal een gemiddelde van 2100MHz dan.

Daarna kan je beetje bij beetje je core clocks omhoog doen :)

Dan kort even over goede bins.. Van de 'Navi 21' chip bestaande meerdere versies. De XL (RX 6800), de XT (RX 6800 XT) en de XTX (RX 6900 XT). Van die XTX versie zijn er 2 afgeleide; hogere bins. De XTXH en de KXTX. Die KXTX wordt gebruikt in de RX 6950 XT.
Dit maakt dat de betere bins voor de RX 6900 XT niet op de standaard RX 6900 XT zitten, maar dus als XTXH of KXTX. Gelukkig zijn de yields ondertussen vele malen beter waardoor er toch zeer goede bins op de standaard RX 6900 XT te vinden zijn :)
Je kan gelukkig snel zien hoe goed je bin is. De minimale boostclock voor een RX 6900 XT is 2250Mhz. Maar die waarde ga je niet terugvinden in WattMan. Daar staat een hogere waarde. En hoe hoger die waarde, hoe beter je bin :) Voor XTXH en KXTX kaarten gaat die waarde al snel bover de 2500MHz. Deze 2 chips hebben standaard ook een hogere vcore van 1200mV.

En Asus heeft voor iedere versie van de Navi 21 chip een TUF en Strix versie. Het verschil tussen de XTX en XTXH kaarten bij Asus de 'TOP' toevoeging. De 'TOP' kaarten hebben een snellere XTXH chip aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Skyline GT-R schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:48:
Misschien al kort wat tips om een hogere Time Spy score te halen. Je totale Time Spy score wordt voor 85% bepaald door je graphics score, en de andere 15% komt van je CPU. Dus je graphics score telt het hardste door.

Die graphics score omhoog krijgen komt voornamelijk neer op hogere sustained core clocks halen. De grootste limiterende factoren hiervoor zijn power en temp, je kan dat makkelijk zien met HWInfo of GPU-Z.
Voor de core temperatuur kan je 2 dingen doen. Even een custom fan profiel zetten met de fans altijd op 100%, en eventueel je zijdeur van je kast opendoen zodat er meer verse lucht aan je GPU kan.
Voor power kan je de power slider helemaal naar links doen. Verder helpt een UV instellen ook.

[Afbeelding]

Je kan ook je geheugen wat overklokken maar daar zou ik niet te ver in gaan. Dat gaat voor een deel ook ten koste van hogere core clocks. Je kan 'Fast Timings' aanzetten en 2112MHz is een prima instelling; dat geeft normaal een gemiddelde van 2100MHz dan.

Daarna kan je beetje bij beetje je core clocks omhoog doen :)

Dan kort even over goede bins.. Van de 'Navi 21' chip bestaande meerdere versies. De XL (RX 6800), de XT (RX 6800 XT) en de XTX (RX 6900 XT). Van die XTX versie zijn er 2 afgeleide; hogere bins. De XTXH en de KXTX. Die KXTX wordt gebruikt in de RX 6950 XT.
Dit maakt dat de betere bins voor de RX 6900 XT niet op de standaard RX 6900 XT zitten, maar dus als XTXH of KXTX. Gelukkig zijn de yields ondertussen vele malen beter waardoor er toch zeer goede bins op de standaard RX 6900 XT te vinden zijn :)
Je kan gelukkig snel zien hoe goed je bin is. De minimale boostclock voor een RX 6900 XT is 2250Mhz. Maar die waarde ga je niet terugvinden in WattMan. Daar staat een hogere waarde. En hoe hoger die waarde, hoe beter je bin :) Voor XTXH en KXTX kaarten gaat die waarde al snel bover de 2500MHz. Deze 2 chips hebben standaard ook een hogere vcore van 1200mV.

En Asus heeft voor iedere versie van de Navi 21 chip een TUF en Strix versie. Het verschil tussen de XTX en XTXH kaarten bij Asus de 'TOP' toevoeging. De 'TOP' kaarten hebben een snellere XTXH chip aan boord.
Thanks voor de aanvulling, ga er eens mee spelen, lucht zat in de kast dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken denk ik. blazen 3 fans vanaf onder op de kaart.

Mijn stock boost clock is 2509mhz

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Net weer iets bijzonders meegemaakt.

Ik heb het bios van mijn TUF B660M D4 Plus geupgrade.
Het scheelde weer iets van +100 Timespy cpu puntjes (12400f).

Alleen nu merkte ik dat de grafische kaart weer veel meer kabaal maakte.
Er was nog steeds een duidelijk rpm verschil tussen het quiet en performance bios.

Het lijkt nu wel of de kaart al die tijd op mijn custom fan profiel heeft gewerkt, terwijl ik dat helemaal niet meer ingesteld had (stond gewoon op default) in de AMD drivers.
De bios update van mijn moederbord heeft dat op één of andere manier gereset lijkt het wel.

Verder nog over het GPU vcore voltage uitlezen:
Hwinfo doet wellicht iets anders/geeft andere waardes aan dan de werkelijkheid.

Maar als ik het met mijn undervolt vergelijk zit het nu ongeveer op Vega 56 niveau... ik zie ook ongeveer hetzelfde GPU PWR wattage in de AMD overlay, ingame.

Dit is een moment opname: het schommelt een beetje en meestal is het flink minder wattage.
2450mhz ,1025mv, fast timings, 0% power, custom fan profiel.
Anti lag aan, 117 fps limiet in driver, virtual super resolution aan (1080p 60hz scherm) met desktop en game op 4k, hwinfo64 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afbxRJUAer7-JpdkxqZA1oB-SYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiJEaTFJ6FukHwiUiMlrQn1U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Laatst online: 20:12

Fontainemelon

Zuiderbuur

Verdorie, ik was nog niet echt van plan om me met tweaken van m'n 6800XT bezig te houden maar jullie doen het wel jeuken hoor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Fontainemelon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:22:
Verdorie, ik was nog niet echt van plan om me met tweaken van m'n 6800XT bezig te houden maar jullie doen het wel jeuken hoor :D
Bij twijfel gewoon doen :+

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Inderdaad. Vaak ben je te bang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
CMT schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Nee hoor, je doet niets fout.
Het verschilt namelijk per chip/kaart hoe ver de targetklok omlaag gesteld kan worden.
Met Timespy test je met name frequentiestabiliteit en daar zijn chips bij die het op dat punt niet zo goed doen (kunnen desondanks nog flinke overklokkers zijn door meer vermogen erin te pompen).

Belangrijk om te onthouden is dat dit slechts een target voltage is!
De werkelijke Vcore is veel lager in het geval van de RX6900XT en is begrenst door het vermogen (eigenlijk de hoeveelheid stroom). Mogelijk is deze ook niet voor alle kaarten gelijk vanwege toleranties.
M.a.w. de target mV v.s. werkelijke mV kan per kaart verschillen.

Mijn reference RX6900XT houdt er ook niet van als ik voor Timespy de target onder 1150mV zet.
Met de Port Royal benchmark, is het dan weer prima te verlagen tot 1080mV target.
De klok komt ook dan niet zo hoog als met Timespy (2200Mhz vs. 2450Mhz ish).

Met de auto Undervolt GPU & Overclock GPU optie in: Performance -> Tuning, is te zien hoe de chip gebinned is in de fabriek. Mijn RX6900XT geeft daar bijv: UV 1150mV target, OC 2553MHz (default target 2479Mhz).
Dank je wel, weer wat geleerd! :D
Skyline GT-R schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01:

Mee eens, ik had dan ook meer verwacht met mijn 5800X, B550 AORUS ELITE AX V2 & 6900XT.

EDIT:
ReBar stond uit in Bios, nu deze aanstaat krijg ik een score van 20271 met een -25 undervolt, toch weer 300 punten erbij!

Je moet het allemaal maar weten 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin85 op 21-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heej, Navi topic /laat :+

Ik heb een ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB OC ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw3IVs_LivejeKV3eLwyp4PCk7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vKYSDUKevqFRWU1QinmEBQA.jpg?f=fotoalbum_large
icm een AMD Ryzen 7 5800X en kortgeleden even een 5800X3D in huis gehaald om te testen, maar dat schoot niet veel op. Temeer je de 5800X wel kunt overclocken en de 5800X3D "niet" en standaard al langzamer loopt.

Ik heb vele vele (CPU/GPU) benchmarks doorlopen zonder issues, in 3Dmark TimeSpy Extreme van 6147 (stock) punten naar 7672 (OC) punten geklommen (+25%!!) dus dat is best wel some serious shit !!! .. mede dankzij een bios update voor mijn RX6800. Temp. werd in de oude BIOS schijnbaar afgeregeld op 70C en nu gaat ie ruim over de 90C. _/-\o_

Time Spy Extreme
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pJvWNRbZkMwlQPopAywFDDdKQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKzRmkcBHQoEXmPXOqOqejur.png?f=fotoalbum_large

Maar desondanks is iedere overclock in ACC/VR (Assetto Corsa Competizione) volstrekt onbruikbaar! Als hij ook maar 1 MHz overclock ruikt crasht ie al !! :(

Heeft iemand een idee hoe je een stabiele undervolt/overclock krijgt zonder dat ACC crasht?

Max slider op 2600MHz (wil niet hoger)
Min slider op 2300MHz (doet dat wat?) :?
Power slider op +10% (wil niet hoger)
Voltage slider op ~950mV

Ik zie die Max slider als een bovengrens maar ook als ik die op 2600MHz zet is 2,475 MHz het hoogste wat ie gaat. Average clock frequency 2,303 MHz

Zou dat voor ACC gewoon te gek zijn? Moet ik m afkappen op 2350 MHz ofzo? Is 950mV een realistische waarde of is alles <1000mV potentiële crash?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Na al die berichten toch ook maar eventjes zitten prutsen voor de gein. Het is nog een oudje van de eerste leveringen.
6900XT met:
2550 Max MHz
1075mV
SAM aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtFuP5eeNU21J_hcyz2Bj3qA6NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1juLz3WN0oqqpblkf0IBD77.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Waarschijnlijk een hele domme vraag dit.
Maar hoe kan het dat in GPU Tweak de GPU boost clock standaard op 2484 staat, terwijl hij in GPUZ op 2310 staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXhNTq6l8YE-z8xX_Hxx54xQy2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNIvdH4jphO5e1Sq1o9nKxDN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_q5RfaVTVeMNcKoyxdPxklxWWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GrAl3tuE46s3yaiNMiq1avst.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Kevin85 op 21-10-2022 14:59 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 42 Laatste