@
aburrir
Qua prijs/prestatie verhouding is het heel simpel: 6800XT 6800XT 6800XT.
Je betaald dubbel zoveel voor een Nvidia RTX3080 en met RT aan moet je ca. 20-35% FPS winst rekenen t.o.v. van de 6800XT.
Met DSSL meegerekend (als je daar echt gebruik van wilt maken) is het op dit moment ook een simpele keuze: Ngreedia.
Maar dat kan in de toekomst misschien veranderen wanneer FSR doorbreekt / omarmt wordt.
Dat is eigenlijk slechts een kwestie van wanneer, want het is een open standaard en naar verluid ook niet al te moeilijk om te implementeren.
Ik voorspel eenzelfde geschiedenis als G-Sync vs Freesync.
Maarja daar heb je nu nog niet veel aan.
Ik zou zeggen, kijk wat voor een FPS voor jouw acceptabel is en of dan een lapmiddel zoals DSSL noodzakelijk wordt.
Kijk ook eens op Computerbase.de.
Die hebben vele reviews met benchmarks waarbij RT een uitgelicht onderdeel van is.
In sommige spellen met 'simpele RT' (ik dacht zonder reflecties of weinig om te renderen) kan het verschil teruglopen tot 10-15%. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel.
Neem een spel dat qua FPS verdeling in de buurt zit van Battlefield 2024.
De rode draad is dan daarmee wel door te trekken.
In ieder geval hoef je over stabiliteit geen zorgen te maken.
Ook ik heb echt nul crashes gehad die te wijten waren aan drivers of de videokaart.
En ik heb toch wel mijn Windows aardig door de mangel gehaald met kriskras een tiental aan herinstallatie's van een 1080TI, 5800XT en 6900XT. En daarbovenop diverse (beta) driver versies.
Uiteraard zullen sommige spellen niet lekker lopen. Destiny 2 is daar een van op dit moment en draait ook met Nvidia belabberd, hoewel het daarmee 'speelbaar' is.