[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer 21.7.1 installeert geen rare flickering meer maar nu vanochtend getest of ik nog steeds gpu driver kon laten crashen via synology surveilance station live view, en toen doom eternal opgestart had ik dit
YouTube: DOOM Eternal replay 2021 07 23 12 29
En het rare is vram test nog niet 1 error gespot
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ckxnQT1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGDB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-08 23:25
cavanta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Kan je je in dit geval niet beroepen op koop op afstand of dergelijke?
Je stuurt het product dan gewoon terug, mits in nieuwstaat. En koopt een nieuwe/andere zelf terug.
Ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.
Probleem is trouwens opgelost! Ik ben een complete noob met undervolten, maar heb het voltage op 1050mv gezet en de clock tussen 2300 en 2400 (dit is ook ongeveer de stockboost?). GPU is 69c en de hotspot 94c bij een pittig spel als RDR2 en hij trekt nu volgens HWMonitor maximaal 224w (eerst 255w).
Voor zover ik zie heb ik geen performanceverlies en de kaart is heerlijk stil, wonderlijk..

Edit: ik zie nu dat mijn reference 6800 XT out of the box naar 2420mhz boost. Dit lijkt mij de oorzaak van de te hete junction en de constante 2000 RPM.. Nu is dit in principe opgelost met de undervolt lijkt mij, maar kan het zijn dat de drivers hier het probleem zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door JGDB op 25-07-2021 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Zonet ook eens de 6800 op zijn staart getrapt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUo-Z58fZpbEonjeL_S7dcAtnUA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L8Xk16iK2igdO3O8rLtnJSSc.png?f=fotoalbum_medium
Tijd voor een nieuwe CPU :z

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 07:29
Sinds deze week een 6800XT voor bij mijn 5800x. Zowel de GPU als CPU wat overclocked, en dit geeft het volgende resultaat in Timespy i.c.m 21.7.1 drivers:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_m7qQcGBHqyrJSUtTvC3-qHtPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESiBC6GjT7Cz2RmmEKsU8zEK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSZzNJyRnVo1q-cwNaX9mm3eft8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnZCF14EZAL0UQUABYjXJvF9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bug her produceert die ander ontdekt heeft in wow, glitched alleen in revendreth.
YouTube: World of warcraft pink screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
Jabadabadoe1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:34:
Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn 6900 xt.

Tijdens bepaalde spellen (nu AC Valhalla) komen er rare glitches in beeld en knippert het beeld op een gekke manier. De gpu herstarten (windows ctrl shift r) lost dit probleem op.

Net echter ook een greenscreen waarna niets meer reageerde. Bij het herstarten van de gehele PC lijkt alles het weer te doen. Wel was alles in Radeon gewist, het handmatig ingestelde profiel bijvoorbeeld.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik had met mijn 6900XT ook allerlei vreemde problemen en wilde hem zelfs terugsturen voor RMA.
Totdat ik echter een bios update had gedaan en vergeten was XMP aan te zetten. Ineens geen enkel issue meer (al viel dat toen nog niet op). Toen moest ik eens in de bios zijn voor iets anders en zag ik dat XMP niet aanstond. Die aangezet en ineens weer vage problemen, toen viel het kwartje bij mij.

Nu geheugen handmatig getuned op 3200 (XMP is 3600) en gaat het ook prima. Lijkt dat er ergens in mijn cpu (3600) iets zit waarbij de I/O 3600MT/s niet prettig vind in combinatie met de 6900XT, terwijl dat voorheen met mijn GTX1080 prima werkte, vandaar dat ik in het begin het probleem ook bij de 6900XT zocht, daar XMP de maanden daarvoor prima stabiel draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn gtx 1080 wou soc voltage van 1.175 om stabiel te zijn met 4x 8 gb ddr4 3600 op mijn 3900x
Mijn 6900 xt met soc voltage op 1.100 is ie al stable, op 1.20 gaat overwatch telkens crashen, hij raporteert 1.075v soc under load.

Ik test altijd met dit https://hcidesign.com/memtest/download.html je kunt ook dram calculator memtest gedeelte gebruiken en op memtest zetten doet precies het zelfde als de betaalde versie

Heb wel gear down mode aan staan ik weet niet of dit op auto ook aan staat nooit gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Weet iemand een oplossing voor de Vram Max frequency on idle?
Bij mij hangt hij nogsteeds op 1988-1990 op idle... Heb al custom resolution met CVT -reduced flickering geprobeerd maar dat werkt ook nog niet. Iemand een idee?

Edit: misschien handig om te weten welke monitor ik gebruik:
dell s3422dwg (144hz 3440x1440)

[ Voor 17% gewijzigd door Remth2 op 27-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lumics
Nou hier een ervaring na de overstap van een 2080 Super naar de 6800XT.

Na ontvangst van de kaart begonnen met een verse install van Windows. In de bios stond 4G Decode al aan, en R-Bar ook. Na het installeren van de drivers van AMD gaf deze ook keurig aan dat SAM beschikbaar was.
Alle resultaten met 3DMark waren zeer hoog, dus ik leek tevreden. Totdat ik ging gamen, wat een drama!
In alle spellen zeer hoge FPS, maar ontzettend veel stutters (BF5, AC Odessey, Cyberpunk, Need for speed Heat, COD Cold War). Welke optie ik in de driver ook probeerde, van anti-lag tot freesync premium, tot overeclocken, de stutters bleven.

Vandaag een verse install van windows, en weer exact dezelfde problemen. Ik ben toen maar eens gaan onderzoeken of dit met SAM te maken zou kunnen. Deze optie in de driver uitgeschakeld. Nog steeds dezelfde problemen. Vervolgens 4G Decode en R-Bar in de bios uitgezet. Dit leek al wat verbetering te geven. Toen het heldere idee om 4G Decode en R-Bar opnieuw in te schakelen, en windows starte op met de melding in windows dat er iets aan de systeem configuratie was veranderd. Vervolgens een reboot en SAM aangezet in de driver en alle spellen spelen nu supersoepel.

Het lijkt er dus op dat ondanks het feit dat de bios goed stond en de driver ook, dat er toch een mismatch was.

Via dit reddit topic info gevonden over hoe je nu daadwerkelijk kan zien dat Resizable bar in windows ook echt aanstaat. Wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan.

Na twee weken gebaald te hebben, nu eindelijk blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

CMT

Remth2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:12:
Bij mij hangt hij nogsteeds op 1988-1990 op idle... Heb al custom resolution met CVT -reduced flickering geprobeerd maar dat werkt ook nog niet. Iemand een idee?

Al geprobeerd om een custom resolutie instelling te maken met een iets andere verversingssnelheid? 120Hz bijvoorbeeld.
Bij mij gaf 75Hz problemen met een vastzittende geheugenklok, maar 85Hz of 100Hz weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
CMT schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Al geprobeerd om een custom resolutie instelling te maken met een iets andere verversingssnelheid? 120Hz bijvoorbeeld.
Bij mij gaf 75Hz problemen met een vastzittende geheugenklok, maar 85Hz of 100Hz weer niet.
Al geprobeerd maar werkt niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met dual screen is het op moment niet te fixen volgens mij de memory clock op idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Sinds ik weer begonnen ben met FFXIV en dit keer dus met een AMD videokaart, speelt de game voor het grote deel echt heel erg goed. Alleen een paar keer crasht hij gewoon? Eerste crash kreeg ik een WattMan error, tweede ook en gisteren kreeg ik een DirectX error. Ik heb nu de kaart underclockt en gebruik nu max. 93% MHz. Game loopt nu al vele malen soepel, eens kijken of die nu beter loopt. Ik ben Nvidia gewend en vind het gewoon raar als de software crasht. Heeft iemand anders hier ook last van tijdens FFXIV? Tot nu toe de enige game waarbij hij af en toe crasht.
Ik ben nu aan het kijken of de game niet meer crasht na het aanpassen van de frequentie in combinatie met allerlei opties uit in de AMD software. Tot nu toe flickert het scherm niet meer lichtelijk als ik ALT+TAB druk.

[ Voor 16% gewijzigd door lindseysew op 30-07-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Dennism schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:39:
[...]

Ik had met mijn 6900XT ook allerlei vreemde problemen en wilde hem zelfs terugsturen voor RMA.
Totdat ik echter een bios update had gedaan en vergeten was XMP aan te zetten. Ineens geen enkel issue meer (al viel dat toen nog niet op). Toen moest ik eens in de bios zijn voor iets anders en zag ik dat XMP niet aanstond. Die aangezet en ineens weer vage problemen, toen viel het kwartje bij mij.

Nu geheugen handmatig getuned op 3200 (XMP is 3600) en gaat het ook prima. Lijkt dat er ergens in mijn cpu (3600) iets zit waarbij de I/O 3600MT/s niet prettig vind in combinatie met de 6900XT, terwijl dat voorheen met mijn GTX1080 prima werkte, vandaar dat ik in het begin het probleem ook bij de 6900XT zocht, daar XMP de maanden daarvoor prima stabiel draaide.
Hmm ik zal even kijken of dat werkt.

Ik heb trouwens dit (niet mijn video):
https://www.youtube.com/watch?v=Nms_u1HJksM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
lindseysew schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:56:
Ik ben Nvidia gewend en vind het gewoon raar als de software crasht. Heeft iemand anders hier ook last van tijdens FFXIV? Tot nu toe de enige game waarbij hij af en toe crasht.
Geen ervaring met FFXIV maar een algemene opmerking...
Heb een jaar een 2070S gehad en eigenlijk nooit crashes gehad. Toen een 6900 XT en nu een 6800 XT en daarmee was ik ook aan t undervolten en clocken en alles geslagen en in het begin ook vaak crashes in vooral Warzone. Na wat verder tweaken en doen is het stabiel dus het is bij de AMD kaarten iets meer zoeken naar de juiste settings voor jouw machine (wellicht gebaseerd op voeding ook e.d.). Als tweaker is dat natuurlijk helemaal niet erg :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
JohnnyV76 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Geen ervaring met FFXIV maar een algemene opmerking...
Heb een jaar een 2070S gehad en eigenlijk nooit crashes gehad. Toen een 6900 XT en nu een 6800 XT en daarmee was ik ook aan t undervolten en clocken en alles geslagen en in het begin ook vaak crashes in vooral Warzone. Na wat verder tweaken en doen is het stabiel dus het is bij de AMD kaarten iets meer zoeken naar de juiste settings voor jouw machine (wellicht gebaseerd op voeding ook e.d.). Als tweaker is dat natuurlijk helemaal niet erg :)
Nee inderdaad :D wordt dus een beetje uitzoeken.
Ik heb speciaal voor de RX 6900 XT een betere voeding gehaald, namelijk de Corsair RM850X, dus daar ligt het niet aan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Net een aardige Graphics Score gehaald met de 6800xt in timespy welke in de buurt komt van de 6900XT's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_Ju07MJ6VOv90TIn3i_GpOpOOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7HTb8b1SQJV9cSyPG1tHwbH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Lumics op 30-07-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
Lumics schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:25:
Net een aardige Graphics Score gehaald met de 6800xt in timespy welke in de buurt komt van de 6900XT's:

[Afbeelding]
Die score zit al een goed eind boven een stock 6900XT. Nette resultaten dan ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gliver
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 22:12
Jabadabadoe1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:34:
Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn 6900 xt.

Tijdens bepaalde spellen (nu AC Valhalla) komen er rare glitches in beeld en knippert het beeld op een gekke manier. De gpu herstarten (windows ctrl shift r) lost dit probleem op.

Net echter ook een greenscreen waarna niets meer reageerde. Bij het herstarten van de gehele PC lijkt alles het weer te doen. Wel was alles in Radeon gewist, het handmatig ingestelde profiel bijvoorbeeld.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Dit probleem heb ik ook met mijn 6800XT vanaf het begin, soms gaat het een week goed en de week erop heb ik meerdere crashes per dag. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, verschillende drivers, Windows opnieuw geinstalleerd, geheugen op stock gezet, PCI3 ipv PCI4 maar niets lijkt te helpen. Soms heb ik het idee dat iets werkt en dan gaat het een week later toch weer mis. Ik ga nog wel proberen de GPU te ruilen met een vriend die dezelfde heeft, en dan kijken of zijn GPU in mijn PC crasht of andersom, dan kunnen we proberen uit te sluiten of het aan de GPU ligt of toch ergens anders.

Ik heb wel via HWInfo een dump gemaakt van de gegevens tijdens de crash, en het viel me op dat op het moment dat hij crasht de kloksnelheid van de GPU naar 0 gaat en de CPU ineens boost naar max kloksnelheid, het lijkt alsof de verbinding met de GPU weg is en de CPU het over probeert te nemen of iets dergelijks.

Wat ik inmiddels wel gedaan heb is de driver installeren zonder de Radeon software, dan hoef ik niet steeds alles opnieuw te installeren bij een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
Gliver schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Dit probleem heb ik ook met mijn 6800XT vanaf het begin, soms gaat het een week goed en de week erop heb ik meerdere crashes per dag. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, verschillende drivers, Windows opnieuw geinstalleerd, geheugen op stock gezet, PCI3 ipv PCI4 maar niets lijkt te helpen. Soms heb ik het idee dat iets werkt en dan gaat het een week later toch weer mis. Ik ga nog wel proberen de GPU te ruilen met een vriend die dezelfde heeft, en dan kijken of zijn GPU in mijn PC crasht of andersom, dan kunnen we proberen uit te sluiten of het aan de GPU ligt of toch ergens anders.

Ik heb wel via HWInfo een dump gemaakt van de gegevens tijdens de crash, en het viel me op dat op het moment dat hij crasht de kloksnelheid van de GPU naar 0 gaat en de CPU ineens boost naar max kloksnelheid, het lijkt alsof de verbinding met de GPU weg is en de CPU het over probeert te nemen of iets dergelijks.

Wat ik inmiddels wel gedaan heb is de driver installeren zonder de Radeon software, dan hoef ik niet steeds alles opnieuw te installeren bij een crash.
Daar betaal je dan €1.000 voor |:(

Het blijft vandaag maar crashes bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Hm hier geen crashes maar in de Avengers game wel core clocks rond 1980-1990MHz terwijl die normaal op ~2300MHz zit. Raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gliver
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 22:12
Jabadabadoe1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:42:
[...]

Daar betaal je dan €1.000 voor |:(

Het blijft vandaag maar crashes bij mij.
Ja precies, als ik zeker zou weten dat ik een kaart op redelijke termijn terug zou krijgen had ik hem waarschijnlijk allang al teruggestuurd, maar straks hebben ze geen kaarten op voorraad en krijg ik mijn geld terug, en dan zit ik met een nieuwe PC zonder videokaart ...
In mijn geval valt het nog enigszins mee, ik heb tot nu toe max 2 crashes op 1 dag gehad, en de meeste dagen gaat het gewoon goed. Ik heb overigens niet het symptoom dat het beeldscherm flikkert, bij mij valt de framerate alleen terug naar 0-1FPS en dan loopt hij 2 minuten later vast. Ik heb overigens nog niet geprobeerd om op dat moment windows+ctrl+shift+r te doen, wie weet werkt dat nog en hoef ik dan ook niet te herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Santee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:08:
Hm hier geen crashes maar in de Avengers game wel core clocks rond 1980-1990MHz terwijl die normaal op ~2300MHz zit. Raar..
Core clocks zijn heel raar. Zat gister horizon dawn te spelen en zag ineens core clocks van 2489 voor de gein de limiet eraf gehaald en de max maar 700 mhz gezet en hij draaide 2634 mhz. Dacht dat dat geen prestatie op zou leveren en er vast een power limiet zou spelen maar nee hoor ik kreeg 10 fps meer op 150 fps.
Vervolgens zag ik dat de jt temp 102 was dus even een custom fan profile aangemaakt omdat die kaart blijkbaar 660 rpm genoeg vind bij 102 graden en bij 1100 rpm zakte de temp naar 90 graden en bij 1500 zelfs naar 87 graden maar ging de core clock ineens nog hoger richting de 2700 mhz en kwam er weer 1 fps bij (al die tijd stond ik stil in game met steady fps).

De grap is dat in het begin anderhalve week gelden de kaart niet eens de 2250 mhz wilde aantikken wat ik ook probeerde te overclocken.
Ik heb echt zwaar mijn twijfels bij de weergave van de clocksnelheden. Mijn geheugen word ook aangegeven als 1988 ipv 2000.

In menu's gaat de kaart ook regelmatig naar 0-2000 mhz en zelfs in sommige games (vooral met vsync aan. de kaart lijk zijn frequentie dus ook aan te passen aan de load die nodig is.

Heeft iemand trouwens enig idee of het mogelijk is een fan profile aan te maken waar de fans wel bij de zeg 60 graden gaan draaien en de uit functie behouden blijft? Ik krijg het niet voor elkaar om een custom fan profile aan te maken waarbij de fans aan gaan voordat dat ding kokend heet is.
De fans en temps van de kaart vind ik toch wel echt 1 van de grootste irritatie punten van deze kaart. het is gewoon niet nodig om die kaart zo heet te laten worden en nog eens slecht voor de thermal paste ook. zeker gezien die kaarten vaak tandpasta gebruiken ipv hoge kwaliteit pasta.
Bij een lichte load zou het mooi zijn als hij de fans aan gooit op 600-900 rpm maar dat verdomt hij en ze blijven uit tot ver in de 80 graden waarbij hij meteen bijna een max fan speed pakt (binnen de curve want 63-100% zit tussen de 95 en 100 graden als soort van bescherming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qatA_xK1PO5ApKZsFRdR9tlrgWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ma9hthovKJYCCqsj4xrbBxw5.png?f=fotoalbum_large

Ben relatief nieuw qua radeon software gebruiken en zet die meuk uit als ik het eenmaal ingesteld heb maar dit instellen wil gewoon niet lukken omdat het of niet kan of ik iets verkeerd doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
computerjunky schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:56:
[...]

Heeft iemand trouwens enig idee of het mogelijk is een fan profile aan te maken waar de fans wel bij de zeg 60 graden gaan draaien en de uit functie behouden blijft? Ik krijg het niet voor elkaar om een custom fan profile aan te maken waarbij de fans aan gaan voordat dat ding kokend heet is.
De fans en temps van de kaart vind ik toch wel echt 1 van de grootste irritatie punten van deze kaart. het is gewoon niet nodig om die kaart zo heet te laten worden en nog eens slecht voor de thermal paste ook. zeker gezien die kaarten vaak tandpasta gebruiken ipv hoge kwaliteit pasta.
Bij een lighte load zou het mooi zijn als hij de fant aan goit op 600-900 rpm maar dat verdomt hij en ze blijven uit tot ver in de 80 graden waarbij hij meteen bijna een max fan speed pakt (binnen de curve want 63-100% zit tussen de 95 en 100 graden als soort van bescherming.

[Afbeelding]

Ben relatief niet in de software en zet die meuk uit als ik het eenmaal ingesteld heb maar dit instellen wil gewoon niet lukken omdat het of niet kan of ik iets verkeerd doe.
Schuiven met de rode knopjes, of anders in de "fijn afstemming" een getal invullen bij snelheid en de temperatuur? Hoe bedoel je dat je het niet voor elkaar krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLBBkHTsrTsa8Cz2qDcu-uw7kF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xEkm0MJbnMvl8ImLgZadBjKT.png?f=fotoalbum_large

Het niet tot 100 graden laten komen kan natuurlijk ook nog op een andere manier.
Ook je andere instellingen hebben een gigantische impact op de temperatuur. Nadat ik spanning en max frequentie op 1090 en ~2300 heb gezet is mijn GPU echt heel koel (<70 graden junction met AC valhalla op ultra 4k als er veel dingen gebeuren, wel met een 60hz scherm). Zo'n 10 graden verschil met de pieken daarvoor.

(Mijn gekke crashes blijven alleen aanhouden.)

[ Voor 16% gewijzigd door Jabadabadoe1 op 31-07-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Jabadabadoe1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:12:

Schuiven met de rode knopjes, of anders in de "fijn afstemming" een getal invullen bij snelheid en de temperatuur? Hoe bedoel je dat je het niet voor elkaar krijgt.
Het probleem wat ik heb is dat als ik een custom fan profile instel de fans pas gaan draaien als de kaart diep in de 80 graden zit. Bij full auto gebeurt dit rond de 60 graden. Zet ik het vinkje geen zero rpm it dan gaat hij nooit meer uit omdat de sliders grenzen hebben.
Zo kan de 1 na laatste slider niet voorbij de 95 ondanks ik die graag op 69 wil hebben omdat in normale omstandigheden de target 95 lijkt. En kan de meest linker slider niet onder de 25% fanspeed ondanks dat ik die het lieft op 2 rpm en 48 graden zou hebben (kaart is idle 46 graden) dus dan zouden de fans uit gaan.
Dit voorkomt voor zover ik weet dus gewoon een ideale fancurve.
Als er dus een trucje of tip is om dit wel in te kunnen stellen desnoods eenmalig mer 3rd part software die daarna uit kan zou dit geweldig zijn.
Ik wil de idle functie namelijk wel gebruiken aangezien bij mijn vorige kaart de fan het begeven had en dat was een duur grapje.

Undervolten is voor mijn kaart volgens mij echt niet te doen als ik hem van 1175 naar 1150 zet zegt hij doe het zelf maar. Buiten de fan curve om draait hij dan ook gewoon stock. Ik heb helemaal geen zin om te klooien met de kaart ik wil gewoon een instelling vinden die werkt en de fans spaart en de thermal paste spaart want die hitte is gewoon niet nodig en het daarbij laten.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 31-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43

Skyline GT-R

RB26DETT

Nog wat verder zitten spelen met de 6900 XT Merc 319. Er weer wat punten op vooruit. Nu mijn CPU score terug voorbij de 14k krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaueYIlq2IwyqAH9Vpqtlr_whGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idwnJ5xg8W9duWvNAeL6BVEo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22
computerjunky schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:40:
[...]
Undervolten is voor mijn kaart volgens mij echt niet te doen als ik hem van 1175 naar 1150 zet zegt hij doe het zelf maar. Buiten de fan curve om draait hij dan ook gewoon stock. Ik heb helemaal geen zin om te klooien met de kaart ik wil gewoon een instelling vinden die werkt en de fans spaart en de thermal paste spaart want die hitte is gewoon niet nodig en het daarbij laten.
Wat is jouw standaard max clock vanuit de driver, dus waar deze default op staat? De 6900 XT van mij heeft 2494 MHz meegekregen vanuit de fabriek en kan ik op 1150 mV undervolt de standaard Timespy stresstest afronden. Ik ben benieuwd wat jouw waarde is, omdat deze een indicatie is van de kwaliteit van je chip.

Een voorbeeld van twee 6800 XT's die ik heb gehad. De gewone 6800 XT had een standaard target clock van 2409 MHz en de MB 2369 MHz. De gewone 6800 XT kon ik beduidend verder undervolten in combinatie met overklokken dan de MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

computerjunky schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Het probleem wat ik heb is dat als ik een custom fan profile instel de fans pas gaan draaien als de kaart diep in de 80 graden zit. Bij full auto gebeurt dit rond de 60 graden. Zet ik het vinkje geen zero rpm it dan gaat hij nooit meer uit omdat de sliders grenzen hebben.
Zo kan de 1 na laatste slider niet voorbij de 95 ondanks ik die graag op 69 wil hebben omdat in normale omstandigheden de target 95 lijkt. En kan de meest linker slider niet onder de 25% fanspeed ondanks dat ik die het lieft op 2 rpm en 48 graden zou hebben (kaart is idle 46 graden) dus dan zouden de fans uit gaan.
Dit voorkomt voor zover ik weet dus gewoon een ideale fancurve.
Als er dus een trucje of tip is om dit wel in te kunnen stellen desnoods eenmalig mer 3rd part software die daarna uit kan zou dit geweldig zijn.
Ik wil de idle functie namelijk wel gebruiken aangezien bij mijn vorige kaart de fan het begeven had en dat was een duur grapje.

Vreemd, dan moet er toch iets niet goed zijn of je stelt het verkeerd in.
Hier werkt het namelijk prima.
De reden dat de fans niet onder 25% te zetten zijn, komt omdat deze een minimum toerental kennen om nog met pwm aangedreven te kunnen worden.
Voor een 3000rpm fan, is 550rpm dan vrij laag hoor.

Voor de GPU is het eigenlijk ook beter om het temperatuurverschil niet al te groot te maken. Dat verminderd de thermische stress en pompeffect. In Idle de fan's laten draaien is eigenlijk niet zo goed dus.
En als het stuk gaat, dan is het gewoon een RMA geval. Er zit in ieder geval 2 jaar fabrieksgarantie op en volgens mij was de Europese wetgeving zo dat er 3 jaar garantie op een product gegeven moet worden (via de winkel).

Maar wat ik niet begrijp is wat je nou bedoelt met de sliders. Temperatuur of fan pwm?
Fan pwm is overal vrij regelbaar, de temperatuur kent een minimum afstand van 5 graden tussen twee kantelpunten. Een soort 'softstart' anders zou een fan wel heel erg op een neer kunnen gaan met een steile curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Degrader schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:06:
[...]

Wat is jouw standaard max clock vanuit de driver, dus waar deze default op staat? De 6900 XT van mij heeft 2494 MHz meegekregen vanuit de fabriek en kan ik op 1150 mV undervolt de standaard Timespy stresstest afronden. Ik ben benieuwd wat jouw waarde is, omdat deze een indicatie is van de kwaliteit van je chip.

Een voorbeeld van twee 6800 XT's die ik heb gehad. De gewone 6800 XT had een standaard target clock van 2409 MHz en de MB 2369 MHz. De gewone 6800 XT kon ik beduidend verder undervolten in combinatie met overklokken dan de MB.
Standaard is de max 2504. Althans dat is wat ik zie als ik de overclock open klik.
CMT schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:17:
[...]

Vreemd, dan moet er toch iets niet goed zijn of je stelt het verkeerd in.
Hier werkt het namelijk prima.
De reden dat de fans niet onder 25% te zetten zijn, komt omdat deze een minimum toerental kennen om nog met pwm aangedreven te kunnen worden.
Voor een 3000rpm fan, is 550rpm dan vrij laag hoor.

Voor de GPU is het eigenlijk ook beter om het temperatuurverschil niet al te groot te maken. Dat verminderd de thermische stress en pompeffect. In Idle de fan's laten draaien is eigenlijk niet zo goed dus.
En als het stuk gaat, dan is het gewoon een RMA geval. Er zit in ieder geval 2 jaar fabrieksgarantie op en volgens mij was de Europese wetgeving zo dat er 3 jaar garantie op een product gegeven moet worden (via de winkel).

Maar wat ik niet begrijp is wat je nou bedoelt met de sliders. Temperatuur of fan pwm?
Fan pwm is overal vrij regelbaar, de temperatuur kent een minimum afstand van 5 graden tussen twee kantelpunten. Een soort 'softstart' anders zou een fan wel heel erg op een neer kunnen gaan met een steile curve.
De gpu lijkt inmiddels na nog een herinstallatie van de drivers wel in idle te gaan zodra hij onder de 55 graden komt en start op bij een temp van 69 graden voordat hij bij een achterlijke temp van 87 graden komt zoals voorheen het geval was. Dus dat ik de sliders niet in kan stellen zonder zero RPM en activeren van de fans te breken lijkt ook opgelost. Min ropm wat de kaart nu draait is 880 en bij inkicken van de fans is dat 1100. Bij max load draaien de fans met 1650 RPM al blijft hij meestal lager hangen omdat hij nu niet meer op 100 rpm draait op max load wat de kaart in default genoeg vond...

Die kaart functioneert een beetje zoals ik dat doe als ik in de ochtend net uit mijn bed komt. Het heeft wat tijd nodig voordat alle opdrachten gehoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Sinds het vervangen van de 2080S door een 6800XT geeft mijn X570 moederboard tijdens een cold boot (in de ochtend) een GPU error code (long short short beep). Het systeem start wel en op draait daarna superstabiel. Ik had hier reeds een eigen topic voor geopend maar helaas geen reacties. Daarom in dit specifiekere topic de vraag of er meer mensen zijn die dit issue ervaren? De ondernomen analyse en aanpak staan in bovengenoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
Lumics schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:56:
Sinds het vervangen van de 2080S door een 6800XT geeft mijn X570 moederboard tijdens een cold boot (in de ochtend) een GPU error code (long short short beep). Het systeem start wel en op draait daarna superstabiel. Ik had hier reeds een eigen topic voor geopend maar helaas geen reacties. Daarom specifiekere topic de vraag of er meer mensen zijn die dit issue ervaren? De ondernomen analyse en aanpak staan in bovengenoemde topic.
Hier kan niemand wat mee als je niet je gehele configuratie neerplonkt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Bad Brains schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Hier kan niemand wat mee als je niet je gehele configuratie neerplonkt.
De ondernomen analyse en aanpak staan in bovengenoemde topic.
Ik wil niet teveel crossposten, vandaar de verwijzing naar het specieke topic met alle relevante info.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 05-08-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Net even zitten spelen en mijn gpu mag dan enorm luidruchtig zijn (mijn god wat een coil whine...) en handmatig overclocken haalt niet veel uit maar mijn god wat kan dat ding undervolten.

power budget -5% en 1050mv op de core standaard 2504 limiet en een custom fan curve.

Met als resultaat 6 -7 graden koeler op de JT (niet meer steenvast op 92 graden. 100 rom minder op dezelfde fan curve en 35 mhz meer op de core clocks en ook nog eens 1-2% hogere fps in 1 sample van 1 game die ik net getest heb. Hij verbruikt ook maar 221 watt op de core ipv 255.

schiet mij maar lek. denk dat die amd cooler dus gewoon best wel een limiterende factor is qua koeling voor de chip want blijkbaar vind hij dat hij zichzelf kan overclocken met een lager voltage en een lagere power limiet.
met een 10% limiet lijkt hij wel op zijn knieën te gaan en te smeken voor meer sap.

Best grappig dat je iets naar beneden moet volten om het sneller te maken. de coil whine onder de 235 watt neemt ook af.

(getest op 1440p en rond de 120 fps voor diegene die dat willen weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 14:04
Hmm, blijkbaar is mijn reactie van vanmorgen niet gepakt.

Ik heb inmiddels alle componenten van mijn computer binnen en ben nu aan het overwegen welke videokaart ik wil hebben.

Waar ik voorheen zeker was van de 6800xt gezien de prestaties/prijs ben ik dat nu niet meer.

Ik wil graag Battlefield 2042 gaan spelen op 1440p. Bij benchmarks vind ik alleen maar de verschillen met andere kaarten in fps, terwijl zaken als lightening onderbelicht blijven (RT).

Het lijkt er ook op alsof er met de 6800xt veel meer problemen zijn om spellen soepel te laten lopen danwel niet te laten crashen. Hier lijken de 3070 en 3080 minder last van te hebben wat ik lees.

Mensen met een 6800xt die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
aburrir schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:36:

Ik heb inmiddels alle componenten van mijn computer binnen en ben nu aan het overwegen welke videokaart ik wil hebben.

Waar ik voorheen zeker was van de 6800xt gezien de prestaties/prijs ben ik dat nu niet meer.

Ik wil graag Battlefield 2042 gaan spelen op 1440p. Bij benchmarks vind ik alleen maar de verschillen met andere kaarten in fps, terwijl zaken als lightening onderbelicht blijven (RT).

Het lijkt er ook op alsof er met de 6800xt veel meer problemen zijn om spellen soepel te laten lopen danwel niet te laten crashen. Hier lijken de 3070 en 3080 minder last van te hebben wat ik lees.

Ik kan niets zeggen over slechte stabiliteit van AMD kaarten, volgens mij is dat meer een broodje aap van mensen die jaloers zijn op een AMD kaart die de helft gekost heeft van hun Nvidia GPU en hetzelfde presteert.

Enige waar AMD niet goed in is, dat is dus RT. Vind je dat belangrijk dan ben je beter af bij Nvidia, en dan specifiek ook de 3080 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:20
VR is ook een sterk punt voor Nvidia.

Vega + 5700XT waren beide geplaagd door driver bugs, afgelopen jaar m'n Vega 64 nog gebruikt en tov de eenvoud van Nvidia drivers is het gras bij Nvidia gewoon groener. Doet niets af aan de kracht van de 6800/6900XT op "klassieke rendering".

Niemand is gebaat bij broodje aap of jaloezie opmerkingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik draai mijn 6800XT op deze riser https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0971P1R9H?th=1
Echter de boel draait op PCI-e 3.0, iemand een gedachte waar ik kan kijken?
Kan hem helaas niet in het slot steken om te kijken of hij het dan wel doet want chipset koelblok in de weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De8-fSMc7RYXbjNBrtxl01apTUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPOUJPS9v8itcwhShddMx4YF.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg van hun een snel antwoord, of ik er wat aan heb zullen we van het weekend zien.
Ziet er uit als werk :P
"Please try the followings if there is any issue on getting 3.0 or x8 instead of 4.0 x16:
1. Update to the newest BIOS/Firmware for both x570 motherboard and RX6800XT GPU
2. Set BIOS to either Auto or Gen 4
3. Make sure the 1st PCIE (closest to CPU) slot is used
4. Cable isn't too short and can be fully inserted into motherboard.
5. GPU is fully inserted into the riser socket.
6. Both male contacts (gold fingers) on GPU and riser cable are cleaned using rubbing alcohol.
7. Run GPU-Z to see if you get x16 4.0, or Futuremark 3DMark PCI Feature Test to see if the speed is over 23GB/s.
8. Exchange another riser cable
9. Change motherboard (100% the problem will be gone)"

[ Voor 38% gewijzigd door Bad Brains op 07-08-2021 17:06 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
computerjunky schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:55:
Net even zitten spelen en mijn gpu mag dan enorm luidruchtig zijn (mijn god wat een coil whine...) en handmatig overclocken haalt niet veel uit maar mijn god wat kan dat ding undervolten.

power budget -5% en 1050mv op de core standaard 2504 limiet en een custom fan curve.

Met als resultaat 6 -7 graden koeler op de JT (niet meer steenvast op 92 graden. 100 rom minder op dezelfde fan curve en 35 mhz meer op de core clocks en ook nog eens 1-2% hogere fps in 1 sample van 1 game die ik net getest heb. Hij verbruikt ook maar 221 watt op de core ipv 255.

schiet mij maar lek. denk dat die amd cooler dus gewoon best wel een limiterende factor is qua koeling voor de chip want blijkbaar vind hij dat hij zichzelf kan overclocken met een lager voltage en een lagere power limiet.
met een 10% limiet lijkt hij wel op zijn knieën te gaan en te smeken voor meer sap.

Best grappig dat je iets naar beneden moet volten om het sneller te maken. de coil whine onder de 235 watt neemt ook af.

(getest op 1440p en rond de 120 fps voor diegene die dat willen weten).
Mooi dat je wat issues hebt kunnen oplossen met undervolten, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of je door de standaard Timespy stresstest komt met zo'n flinke undervolt op een 6900 XT. Mijn 6900 XT crashte in deze test al na een paar runs als ik een undervolt had van 1125 mV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Bad Brains schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:12:
Ik draai mijn 6800XT op deze riser https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0971P1R9H?th=1
Echter de boel draait op PCI-e 3.0, iemand een gedachte waar ik kan kijken?
Kan hem helaas niet in het slot steken om te kijken of hij het dan wel doet want chipset koelblok in de weg.

[Afbeelding]

Kreeg van hun een snel antwoord, of ik er wat aan heb zullen we van het weekend zien.
Ziet er uit als werk :P

[...]
Vooral punt 8 en 9 zijn grappig. :D
Punt 1 slaat ook nergens op, er zijn nog geen BIOS updates voor RDNA2 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Postman schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Vooral punt 8 en 9 zijn grappig. :D
Punt 1 slaat ook nergens op, er zijn nog geen BIOS updates voor RDNA2 kaarten.
Ik was al blij dat het niet in Engrish was, het blijft natuurlijk chinese 'meuk"
Bios ga ik ook niet doen, ben gekke henkie niet, denk ook dat het kwa frames 0.3% uitmaakt voor een graka (3.0 of 4.0) maar ik wil toch wel kijken of ik het op 4.0 kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGamer
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-11-2021
Na 8 mails van AMD Techsupport is de omruiling van mijn 6900XT eindelijk verzonden.
Ik heb het gevoel dat ze de defecte niet testen en direct omruilen.
Kaartje was bij hun dinsdag aangekomen.

Kaart gaf op onregelmatige tijdstippen black screens of crash in games en benchmarks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:13
aburrir schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:36:

Hier een 6800XT als je RT belangrijk vind ga dan voor een nvidia kaart. Stabiliteit hoef je niet bang voor te zijn. Ja dat AMD vroeger (vorige AMD kaarten nog) slechte drivers had klopt maar dat was ook maar in het begin. Ik ben destijds overgestapt van een 1060 naar 5700xt en nu een 6800xt welke nog geen 1x gecrasht is. Ik speel / heb gespeeld de volgende games zonder crashes voornamelijk warzone, battlefield v, cs go, ac valhalla, horizon zero dawn, far cry 5 en fifa 21. Met undervolten/overclocken heb ik uiteraard wel eens een crash gehad maar dat is omdat de oc/uv niet stabiel was. 6800XT scoort over het algemeen ook nog beter dan de duurdere 3080 op RT na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjibmeister
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:50
En zo slecht is RT ook weer niet met de 6800xt. Hier speel ik probleemloos Doom Eternal op 4K, RT aan en Max settings. Wel gecapped op 60fps.
Natuurlijk doet de 3080 het wat beter, maar hij kan prima meekomen voor zover ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Degrader schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Mooi dat je wat issues hebt kunnen oplossen met undervolten, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of je door de standaard Timespy stresstest komt met zo'n flinke undervolt op een 6900 XT. Mijn 6900 XT crashte in deze test al na een paar runs als ik een undervolt had van 1125 mV.
Op mijn 6800XT crasht timespy bijna elke keer als ik ook maar iets handmatig aanpas aan de CPU clock of voltages. Ik heb gelezen dat het niet betekent dat je kaart instabiel is bij gamen, maar dat heb ik nog niet getest...

Ik kan de kloksnelheid van het video geheugen gewoon voluit zetten. Ik zie dat sommige dat niet hebben gedaan. Kan dat kwaad? En zo ja, waarom? Kaart lijkt prima stabiel daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Skating_vince schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Op mijn 6800XT crasht timespy bijna elke keer als ik ook maar iets handmatig aanpas aan de CPU clock of voltages. Ik heb gelezen dat het niet betekent dat je kaart instabiel is bij gamen, maar dat heb ik nog niet getest...
Dat is toch een teken aan de wand dat het niet stabiel is. Kennelijk is die Timespy stresstest een ultieme test om te checken of je overklok wel echt stabiel is. Want mijn 6900 XT leek met een flinke undervolt ook stabiel in verschillende games en benchmarks, maar door Timespy kwam de GPU niet 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Degrader schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:10:
[...]

Dat is toch een teken aan de wand dat het niet stabiel is. Kennelijk is die Timespy stresstest een ultieme test om te checken of je overklok wel echt stabiel is. Want mijn 6900 XT leek met een flinke undervolt ook stabiel in verschillende games en benchmarks, maar door Timespy kwam de GPU niet 🙃
Nee, met alleen het videogeheugen op max gaat ie prima. Pas als ik aan de gpu clock/voltage kom gaat ie vaak fout. Die heb ik voor nu maar even uitgezet, maar het geheugen staat stabiel op de max clock...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@aburrir
Qua prijs/prestatie verhouding is het heel simpel: 6800XT 6800XT 6800XT.
Je betaald dubbel zoveel voor een Nvidia RTX3080 en met RT aan moet je ca. 20-35% FPS winst rekenen t.o.v. van de 6800XT.
Met DSSL meegerekend (als je daar echt gebruik van wilt maken) is het op dit moment ook een simpele keuze: Ngreedia.
Maar dat kan in de toekomst misschien veranderen wanneer FSR doorbreekt / omarmt wordt.
Dat is eigenlijk slechts een kwestie van wanneer, want het is een open standaard en naar verluid ook niet al te moeilijk om te implementeren.
Ik voorspel eenzelfde geschiedenis als G-Sync vs Freesync.
Maarja daar heb je nu nog niet veel aan.

Ik zou zeggen, kijk wat voor een FPS voor jouw acceptabel is en of dan een lapmiddel zoals DSSL noodzakelijk wordt.

Kijk ook eens op Computerbase.de.
Die hebben vele reviews met benchmarks waarbij RT een uitgelicht onderdeel van is.
In sommige spellen met 'simpele RT' (ik dacht zonder reflecties of weinig om te renderen) kan het verschil teruglopen tot 10-15%. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel.
Neem een spel dat qua FPS verdeling in de buurt zit van Battlefield 2024.
De rode draad is dan daarmee wel door te trekken.

In ieder geval hoef je over stabiliteit geen zorgen te maken.
Ook ik heb echt nul crashes gehad die te wijten waren aan drivers of de videokaart.
En ik heb toch wel mijn Windows aardig door de mangel gehaald met kriskras een tiental aan herinstallatie's van een 1080TI, 5800XT en 6900XT. En daarbovenop diverse (beta) driver versies.

Uiteraard zullen sommige spellen niet lekker lopen. Destiny 2 is daar een van op dit moment en draait ook met Nvidia belabberd, hoewel het daarmee 'speelbaar' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjibmeister
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:50
Daarnaast lijken de drivers ook steeds meer performance te unlocken. In Port Royal ben ik met de laatste driver bijna 10% er op vooruit gegaan. Dat gaat voornamelijk over RT.

Dan zeggen veel mensen vaak: maar Port Royal speel je niet en daar hebben ze gelijk in. Toch zag ik bv (weer) in Doom Eternal dat de kaart een stukje koeler bleef na deze update. Is natuurlijk anekdotisch, maar volgens mij zijn de AMD kaarten inmiddels een stuk beter geoptimaliseerd dan tijdens launch, en de benchmarks die je ziet zijn vaak op basis van die launch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Degrader schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Na deze tests had ik op 1025 een crash na ongeveer een half uurtje en heb voor de zekerheid maar gewoon op 1075 gezet gezien het grootste effect de eerste 75 mv was vond ik dat een mooi compromis en is sinds dien niet gecrashed. Wat een stress test wel of niet doet vind ik niet heel boeiend. Als het maar 100% stabiel is met gaming. Stress tests zijn geen real world scenario en dus vrij irrelevant wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Ik heb de afgelopen dagen een beetje zitten spelen met de settings van mijn RX 6800XT maar ik kan mijn resultaten toch niet helemaal verklaren..

Ik heb in het begin alleen de minimale kloksnelheid verhoogd naar 2000Mhz, en de power limiet verhoogd naar +15% en dit gaf een Timespy Graphics score van 19600.

Daarna ben ik gaan kijken of ik nog hoger kon gaan maar ik run dus net Timespy met een max kloksnelheid van 2450Mhz en kreeg nog maar een score van 18700? De gemiddelde kloksnelheid van de kaart was ruim 100Mhz hoger maar de fps is dus alleen maar omlaag gegaan.

Betekent dit dan dat hogere kloksnelheden simpelweg niet helemaal stable zijn? Maar in dat geval vraag ik me toch af hoe ik in godsnaam 19600 graphics score heb kunnen halen met een gemiddelde kloksnelheid van iets boven de 2200Mhz, ik zie dit soort scores bij anderen juist met veel hogere clocks 8)7

Edit:
Ik heb mijn graphics score toch weer naar een vergelijkbaar niveau gekregen, ik merk wel dat mijn score meteen hard achteruit gaat als ik het vram ook maar iets overclock (+50Mhz kost meteen 200 punten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE8J9OrNuuFnieGtmx6XCbqgwAo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Nak5Y6E5JTHRYqRd3u9sRxzD.png?f=fotoalbum_medium

Gebruik hiervoor momenteel deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PonAhv4rQsgAjNzUQTWKyFTzxkk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QlkQ3U6HxSHpQHqYWpG8NaTt.png?f=fotoalbum_medium

Wat levert over het algemeen betere resultaten op, snellere timings of hogere snelheid van het vram?

[ Voor 36% gewijzigd door Redblader op 08-08-2021 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Redblader schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:13:
Ik heb de afgelopen dagen een beetje zitten spelen met de settings van mijn RX 6800XT maar ik kan mijn resultaten toch niet helemaal verklaren..

Ik heb in het begin alleen de minimale kloksnelheid verhoogd naar 2000Mhz, en de power limiet verhoogd naar +15% en dit gaf een Timespy Graphics score van 19600.

Daarna ben ik gaan kijken of ik nog hoger kon gaan maar ik run dus net Timespy met een max kloksnelheid van 2450Mhz en kreeg nog maar een score van 18700? De gemiddelde kloksnelheid van de kaart was ruim 100Mhz hoger maar de fps is dus alleen maar omlaag gegaan.

Betekent dit dan dat hogere kloksnelheden simpelweg niet helemaal stable zijn? Maar in dat geval vraag ik me toch af hoe ik in godsnaam 19600 graphics score heb kunnen halen met een gemiddelde kloksnelheid van iets boven de 2200Mhz, ik zie dit soort scores bij anderen juist met veel hogere clocks 8)7

Edit:
Ik heb mijn graphics score toch weer naar een vergelijkbaar niveau gekregen, ik merk wel dat mijn score meteen hard achteruit gaat als ik het vram ook maar iets overclock (+50Mhz kost meteen 200 punten).

[Afbeelding]

Gebruik hiervoor momenteel deze instellingen:
[Afbeelding]

Wat levert over het algemeen betere resultaten op, snellere timings of hogere snelheid van het vram?
Hogere core snelheid hoeft geen snellere prestaties op te leveren zoals dat 10 jaar geleden was.

Het is eigenlijk altijd een combinatie van 3 factoren binnen de gpu.

1. Power budget. Des te hoger het power budget des te sneller hij kan clocken in theorie. Hogere clocks is namelijk meer power.

2. Temperatuur. Des de lager de temperatuur des te hoger hij zal kunnen clocken binnen de limieten van je gpu bios zijn junction temp targets.

3. Frequentie. Des te hoger de maximale frequentie des te hoger je de gpu laat gaan als er power en temp budget is.

Daar komt nog bij dat bij lagere temps er vaak minder power verbruikt wordt en de efficiëntie van de chip omhoog gaat.

Als je dus puur de core limiet omhoog gooit maar geen power of temp budget heb veranderd er niets of juist negatief. Hogere clock met wel power budget = hetere kaart = junction temp limiet = kaart die lager clockt uit zelfbescherming met lagere prestaties als gevolg. Ook kunnen er door tekort aan power dips ontstaan die je overal prestaties naar beneden halen of games onspeelbaar maken.

Je moet dus altijd alle factoren in overweging nemen.
Frequentie betekent niet meer wat het vroeger deed omdat het afhankelijk is van andere factoren en kaarten zichzelf overclocken maar ook underclocken als het nodig is.

Hogere ram speed snijdt ook in je gpu power budget dus ook dat is het overwegen waard bij een overclock.
Overigens heb je hetzelfde probleem met timespy als dat ik heb en dat is dat je cpu zichzelf terug clocked. Tijdelijk te fixen door je power plan op max prestaties te zetten. Maar dat is zeker niet te adviseren long term omdat er niet meer fatsoenlijk terug geclocked wordt in die power plans en daarom is gebalanceerd beter. Games hebben overigens geen last van dit probleem. Het lijkt timespy only gerelateerd.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 08-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Poeh, bij mij gaat het even goed met het aanpassen van de Fan curve en eventueel de MHx aanpassen naar 93%. Daarna crasht die altijd :(. Oplossing voor mij: MSI Afterburner. Fan curve daar aangepast en hij komt niet meer boven de 91 graden (Junction). Ik heb overigens geen idee of dat veel is of weinig, dat is bij 99% gebruik in FFXIV of Raft. Verder crasht hij niet meer en draait het beestje alles. Dus alles op standaard in de Radeon software en alleen de fan curve aangepast in de MSI Afterburner.

[ Voor 18% gewijzigd door lindseysew op 09-08-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
lindseysew schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:15:
Poeh, bij mij gaat het even goed met het aanpassen van de Fan curve en eventueel de MHx aanpassen naar 93%. Daarna crasht die altijd :(. Oplossing voor mij: MSI Afterburner. Fan curve daar aangelast en hij komt niet meer boven de 91 graden (Junction). Ik heb overigens geen idee of dat veel is of weinig, dat is bij 99% gebruik in FFXIV of Raft. Verder crasht hij niet meer en draait het beestje alles. Dus alles op standaard in de Radeon software en alleen de fan curve aangepast in de MSI Afterburner.
De JT target lijkt ergens rond de 90-93 graden te liggen en daar past hij zelf de RPM op aan dus word hij koeler gaan je fans gewoon zachter draaien. in mijn sample vind ik een RPM van 950 oplopend mnaar 63% bij 100 graden wel ongeveer de minimim en dat houd de JT rond de 88-89 met de huidige kamer temp van 24 graden.

Dit is natuurlijk vooral afhankelijk van je kast. Ik heb een relatief grote kast met veel open ruimte en snelle luchtverversing.

Als je echt veilig wil zetten zou ik gewoon de max clock 150-2250 mhz (afhankelijk van welke clock je kaart standaard aan tikt) naar beneden zetten. Het kost je bijna niets aan prestaties maar scheelt behoorlijk wat warmte productie.

De grap is echter wel dat je dan wil je echt lagere JT moet je je fans weer iets agressiever zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 09-08-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
Mijn ref 6900XT ff op de staart getrapt. Resultaat is prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tudIi47jWkcmeYssBGn4hssN6hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMNXP3TNK8RUC9Xun3cYVUqA.jpg?f=fotoalbum_large

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 19-09 21:36
Als ik die scores van TimeSpy hierbij zie komen is het enige wat ik denk:
Wat een *piep* herrie zal die kaart wel niet maken in daily use.

Misschien wil ik gewoon mijn PC zo stil en koel mogelijk hebben, maar meer dan 1100-1300 rpm wil ik mijn fans van mijn kaart niet hebben in dagelijks gebruik en dan zijn van Graphics score van 19 of 20 K gewoon niet mogelijk. Of je moet misschien een custom loop hebben.

Mijn Daily settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R93oR_ZRsM69zHSe95BBuyir1EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k4aaKVlX73M9ZKlnwOn1Hb7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn daily TimeSpy score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-UhyCLlk-4bDsQ5E76HcEDEqiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/im621h1YLtkinb3AbIszQHNz.jpg?f=fotoalbum_large

Temps na een goed uurtje RDR2-en bij een omgevingstempratuur van 21 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQejM5ozD1Y2uMU1n3ZWEqMgxcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlkRE1b30wjPQpIkmu2D3snq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-08-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 21:48
SInds een tijdje heb ik de 6900 XT kaart geinstalleerd en heb behoorlijk vaak BSOD / crashes / Hangups.

Ik heb de crashes en BSOD's ook wel eens terwijl er geen load is.

Mijn PSU is een 750W Bronze+

Kan het daar aan liggen? Echter is het ook zonder load al een paar keer gebeurt.

Rest van mijn systeem is in mijn inventaris

AMD driver: 21.7.2

• Remth2
Shodan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:11:
SInds een tijdje heb ik de 6900 XT kaart geinstalleerd en heb behoorlijk vaak BSOD / crashes / Hangups.

Ik heb de crashes en BSOD's ook wel eens terwijl er geen load is.

Mijn PSU is een 750W Bronze+

Kan het daar aan liggen? Echter is het ook zonder load al een paar keer gebeurt.

Rest van mijn systeem is in mijn inventaris

AMD driver: 21.7.2
Zou mogelijk wel daar aan kunnen liggen denk ik, het is een bronze voeding die niet heel efficiënt is. Misschien dat het met een 750 gold/platinum voeding wel kan. Ik heb zelf gewoon een 1000Watt gehaald, beetje over de top maar wel enigzinds toekomst bestendigd en werkt prima. Als de rest van je systeem al stabiel draaide maar sinds de kaart problemen, kan het aan de voeding liggen.

• Shodan
Remth2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:50:
[...]

Zou mogelijk wel daar aan kunnen liggen denk ik, het is een bronze voeding die niet heel efficiënt is. Misschien dat het met een 750 gold/platinum voeding wel kan. Ik heb zelf gewoon een 1000Watt gehaald, beetje over de top maar wel enigzinds toekomst bestendigd en werkt prima. Als de rest van je systeem al stabiel draaide maar sinds de kaart problemen, kan het aan de voeding liggen.
Ja, ik kijk het nog even aan. Heb een bios update gedaan en de processor PBO settings zijn allemaal even uitgeschakeld. Gisteren had ik met MSFS2020 om de haveklap een crash, nu is het nog niet voorgekomen, zodra het issue zich herhaald ga ik denk ik een keer een nieuwe halen. Hij gaat ook al 10 jaar mee...

• Dennism
Shodan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Ja, ik kijk het nog even aan. Heb een bios update gedaan en de processor PBO settings zijn allemaal even uitgeschakeld. Gisteren had ik met MSFS2020 om de haveklap een crash, nu is het nog niet voorgekomen, zodra het issue zich herhaald ga ik denk ik een keer een nieuwe halen. Hij gaat ook al 10 jaar mee...
Draai ook eens zonder geheugen OC (XMP uit en maximaal 3200MT/s) mocht je een geheugen OC hebben.

Ik had soortgelijke issues na het plaatsen van mijn 6900XT, en toen ik eens per ongeluk vergat XMP aan te zetten na een bios update waren de problemen ineens weg.

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Shodan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Het is echt al talloze keren gezegd maar waarom zou je in hemelsnaam een GPU van 1000 euro kopen om hem daarna aan een bronze PSU van 10 jaar oud te hangen. Dat is echt vragen om problemen. Doe jezelf en je componenten een lol en bestel direct een nieuwe van 850w gold minimum. Je gaat ook geen motor van 1000pk in een auto met trommelremmen van een fiat panda leggen toch?

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• Shodan
bjvdven schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Het is echt al talloze keren gezegd maar waarom zou je in hemelsnaam een GPU van 1000 euro kopen om hem daarna aan een bronze PSU van 10 jaar oud te hangen. Dat is echt vragen om problemen. Doe jezelf en je componenten een lol en bestel direct een nieuwe van 850w gold minimum. Je gaat ook geen motor van 1000pk in een auto met trommelremmen van een fiat panda leggen toch?
Je hebt natuurlijk gelijk, het is alleen zo dat ik deze voeding simpelweg al had en je kijkt eerst hoe dat gaat. Ik heb verder niks overclocked en het was een "goede bronze" voeding die volgens de test destijds door kon voor silver en verder nooit echt problemen opgeleverd in die 10 jaar tijd.

Echter heb ik inmiddels de Corsair 850x in het winkelmandje gezet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
Shodan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, het is alleen zo dat ik deze voeding simpelweg al had en je kijkt eerst hoe dat gaat. Ik heb verder niks overclocked en het was een "goede bronze" voeding die volgens de test destijds door kon voor silver en verder nooit echt problemen opgeleverd in die 10 jaar tijd.

Echter heb ik inmiddels de Corsair 850x in het winkelmandje gezet... ;)
Super! "If it aint broken, don't fix it" is natuurlijk erg verleidelijk maar je liep serieus risico op een hele dure paperweight. Zeker nieuwere GPU's hebben een nogal specifieke smaak wat betreft voltage/amp regeling. Daar zijn oude PSU's simpelweg niet voor geschikt. Maar alvast veel plezier ermee!

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 19:50
Heb een 6800 kunnen bemachtigen via AMD.com. Ik wil deze pairen met een 5600x en verder gewoon een redelijk eenvoudig b550 bordje en een SSD. Niets bijzonders dus.

Ik heb nu een Seasonic focus gold 550 watt.

Als ik zo lees, moet deze combinatie onder full load niet boven de 450 watt uitkomen.

Dit zou dus moeten lukken gok ik zo?

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43
FrankoNL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:49:
Heb een 6800 kunnen bemachtigen via AMD.com. Ik wil deze pairen met een 5600x en verder gewoon een redelijk eenvoudig b550 bordje en een SSD. Niets bijzonders dus.

Ik heb nu een Seasonic focus gold 550 watt.

Als ik zo lees, moet deze combinatie onder full load niet boven de 450 watt uitkomen.

Dit zou dus moeten lukken gok ik zo?
Hier ook een 6800 op een B550 maar met een 3600. Wel beide flink overclocked, maar totaal geen issue met 550watt Gold PSU.

• FrankoNL
MailMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:47:
[...]

Hier ook een 6800 op een B550 maar met een 3600. Wel beide flink overclocked, maar totaal geen issue met 550watt Gold PSU.
Top, dank!

Nu wachten op de verzendbevestiging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ik zit ondertussen wat reviews te lezen van de RX6800 en dan met name het deel wat ziet op RT. Simpel gezegd is de RT performance te vergelijken met de RTX 2080, dus het oude "main-stream vlaggenschip" van het groene kamp. In principe is dit wat mij betreft, voor een eerste RT poging, dus niet zo slecht.

Wat AMD wel pijn doet is dat ze ook 2 jaar achterlopen met een DLSS / upsampling techniek. Veel RT games zijn op nvidia 2000 serie kaarten ook onspeelbaar met RT aan, zeker op 1440p en hoger alleen die hebben het nu sterk verbeterde DLSS om ze te helpen.

AMD heeft FidelityFX maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43
FrankoNL schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:04:
Ik zit ondertussen wat reviews te lezen van de RX6800 en dan met name het deel wat ziet op RT. Simpel gezegd is de RT performance te vergelijken met de RTX 2080, dus het oude "main-stream vlaggenschip" van het groene kamp. In principe is dit wat mij betreft, voor een eerste RT poging, dus niet zo slecht.

Wat AMD wel pijn doet is dat ze ook 2 jaar achterlopen met een DLSS / upsampling techniek. Veel RT games zijn op nvidia 2000 serie kaarten ook onspeelbaar met RT aan, zeker op 1440p en hoger alleen die hebben het nu sterk verbeterde DLSS om ze te helpen.

AMD heeft FidelityFX maar dat staat nog in de kinderschoenen.
Tja, hoeveel spellen zijn er met RT en waarbij het ook echt een flinke toevoeging is aan de spelervaring? Ik heb nu Doom Eternal gespeeld met RT reflections en dat ziet er mooi uit als je stilstaat, maar zodra je beweegt let je er niet meer op.

Fidelity FX is nog nieuw, maar lijkt echt wel positief te worden ontvangen. Daarnaast, met een 6800, waarom zou je FX eigenlijk willen gebruiken? Misschien wanneer je dus RT aan wil zetten, maar dat vind ik niet echt nodig. Of wanneer je AAA games op 4K/Ultra-wide en VR wil spelen met 100+ fps. En daar gaat Fidelity FX dus prima werken :)

Overigens heb ik met de nieuwste drivers (21.8.1) op de 6800 weer een hogere Graphics Score :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBLvb09TaXhBAQmIfQM2eFGrVhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dk9wPlJrJcLvndY2lAAPZKAA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MailMan schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Tja, hoeveel spellen zijn er met RT en waarbij het ook echt een flinke toevoeging is aan de spelervaring? Ik heb nu Doom Eternal gespeeld met RT reflections en dat ziet er mooi uit als je stilstaat, maar zodra je beweegt let je er niet meer op.

Fidelity FX is nog nieuw, maar lijkt echt wel positief te worden ontvangen. Daarnaast, met een 6800, waarom zou je FX eigenlijk willen gebruiken? Misschien wanneer je dus RT aan wil zetten, maar dat vind ik niet echt nodig. Of wanneer je AAA games op 4K/Ultra-wide en VR wil spelen met 100+ fps. En daar gaat Fidelity FX dus prima werken :)

Overigens heb ik met de nieuwste drivers (21.8.1) op de 6800 weer een hogere Graphics Score :*)

[Afbeelding]
FX zou dan inderdaad in games met RT zijn. Ik denk ook dat RT met name wat toevoegt in meer "verhalende" games, zoals bijvoorbeeld Hellblade.

Ben het wel met je eens dat er nu nog niet zoveel games zijn waar het echt wat toevoegt, maar de nieuwe Metro Enhanced edition voor PC laat wel zien dat RT uiteindelijk de toekomst wordt. Een 6800 koop je (althans ik dan) toch om een goede 3 en misschien 4 jaar mee te doen. ik denk dat RT tegen die tijd gemeengoed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD mag RT wel ff fixen in World of Warcraft, alhoewel dat zal wel bug zijn in de game ipv driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Remth2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:12:

Ik liep tegen hetzelfde aan met mijn 5700XT. Het heeft blijkbar te maken met een feature in de drivers die zorgt voor voldoende performance bij hoge resoluties/refreshrates. Dit in combinatie met 'verkeerde' timings voor je monitor zorgt dat de memory clock niet netjes naar idle gaat. Zie o.a. deze reddit thread. Ik heb het opgelost door de timings van mijn schermen met CRU aan te passen naar degene die de TS daar linkt als "LCD standard"

Ik vond het bij mij namelijk extra frappant omdat ik 2x 1920*1200 mdraai op 60hz (2x Dell U2410m). de timings waren echter wel veel te snel, nu alles volgens de "LCD standard" is ingesteld loopt de kaart idle netjes op 200 MHz, en bij zaken als youtube schommelt het tussen de 350 en 900 MHz.

Grootste voordeel: de fans slaan niet meer om de haverklap aan 8)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Ik ben een out-of-the-box gebruiker en heb ook even Time Spy gedraaid. Ik heb er geen verstand van of het goed of fout is. Het systeem draait hier als een zonnetje en kan in de meeste simrace games alles op full draaien met een triple 1080p monitor setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzjnGvvHgsaQyjIAIEc6hvGNboE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQnlHQy6GEgsXGFIz0xbJUdk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Madhouse1979 op 13-08-2021 19:44 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
BdK9001 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde aan met mijn 5700XT. Het heeft blijkbar te maken met een feature in de drivers die zorgt voor voldoende performance bij hoge resoluties/refreshrates. Dit in combinatie met 'verkeerde' timings voor je monitor zorgt dat de memory clock niet netjes naar idle gaat. Zie o.a. deze reddit thread. Ik heb het opgelost door de timings van mijn schermen met CRU aan te passen naar degene die de TS daar linkt als "LCD standard"

Ik vond het bij mij namelijk extra frappant omdat ik 2x 1920*1200 mdraai op 60hz (2x Dell U2410m). de timings waren echter wel veel te snel, nu alles volgens de "LCD standard" is ingesteld loopt de kaart idle netjes op 200 MHz, en bij zaken als youtube schommelt het tussen de 350 en 900 MHz.

Grootste voordeel: de fans slaan niet meer om de haverklap aan 8)
Thanks! Ik zal is verder onderzoek doen of ik het kan fixen als ik terug ben van vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:35
Madhouse1979 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:43:
Ik ben een out-of-the-box gebruiker en heb ook even Time Spy gedraaid. Ik heb er geen verstand van of het goed of fout is. Het systeem draait hier als een zonnetje en kan in de meeste simrace games alles op full draaien met een triple 1080p monitor setup.

[Afbeelding]
De score lijkt mij wat aan de lage kant. Ik heb precies dezelfde processor met een videokaart die iets slechter is als de RX 6900 XT, heb de videokaart iets overgeclocked maar kom toch op een hogere score uit.

Processor heb ik overclocked naar 4.85Ghz maar de Graphics score moet lijkt mij hoger kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sab1rHhD9tBYWTVLzZOrT_0hmBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEd3dzmSkhTdmWlqwzgGW2Ur.png?f=fotoalbum_large

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Daniel. schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

De score lijkt mij wat aan de lage kant. Ik heb precies dezelfde processor met een videokaart die iets slechter is als de RX 6900 XT, heb de videokaart iets overgeclocked maar kom toch op een hogere score uit.

Processor heb ik overclocked naar 4.85Ghz maar de Graphics score moet lijkt mij hoger kunnen.
[Afbeelding]
Het blijft altijd wat lastig om scores met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld: test je met dezelfde driver? Zelfde versie van Windows, 11 of 10? Wel of geen SAM ingeschakeld? En ook heel belangrijk, draai je de Timespy test inclusief de demo of zonder? Zonder demo is de videokaart nog niet opgewarmd en zal je score ook hoger uitvallen, helemaal bij een koude start van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
Degrader schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Het blijft altijd wat lastig om scores met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld: test je met dezelfde driver? Zelfde versie van Windows, 11 of 10? Wel of geen SAM ingeschakeld? En ook heel belangrijk, draai je de Timespy test inclusief de demo of zonder? Zonder demo is de videokaart nog niet opgewarmd en zal je score ook hoger uitvallen, helemaal bij een koude start van je pc.
Precies dit en daarnaast heb ik er genoeg gezien zien die onder de 20K komen. Dit is gewoon een gemiddelde score die past bij een out of the box.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:03:
AMD mag RT wel ff fixen in World of Warcraft, alhoewel dat zal wel bug zijn in de game ipv driver.
Wat is daar precies mis mee dan? Ik heb RT aan staan in WoW en Wow Classic en merk eigenlijk geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Wat is daar precies mis mee dan? Ik heb RT aan staan in WoW en Wow Classic en merk eigenlijk geen problemen.
Op vaste plekken in wow ziet het er glitchy uit.
YouTube: World of Warcraft 2021 07 30 20 03
Ga maar na zelfde locatie en zet ray tracing op max grote kans dat je het ook ziet op zelfde locatie, er zijn ook andere locaties waar het gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Op vaste plekken in wow ziet het er glitchy uit.
YouTube: World of Warcraft 2021 07 30 20 03
Ga maar na zelfde locatie en zet ray tracing op max grote kans dat je het ook ziet op zelfde locatie, er zijn ook andere locaties waar het gebeurt.
Nooit opgevallen, maar kan het inderdaad reproduceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Nooit opgevallen, maar kan het inderdaad reproduceren :)
MSAA 2x of hoger + 106% renderscale ipv 100% doet dit in revendreth
YouTube: pinkscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Iemand bekend met het volgende probleem?

Ik begin net met Back for Blood (B4B) open beta. Als ik stil sta is er niks aan de hand en is de framerate goed, als ik met de muis beweeg schiet mijn 6900XTs GPU clock naar echt 15-200MHz en de framerate stopt. Ik zie dat mijn 3700X cores soms ook pieken naar 100% maar dit zou los moeten staan van een complete drop in core frequency. Erg irritant want het maakt het spel compleet onspeelbaar.

Ik heb al DX11 en DX12 geprobeerd en settings low/epic geprobeerd zonder succes. Ik speel op 3440x1440 tot 144Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Laatst online: 20-09 16:06
Santee schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:04:
Iemand bekend met het volgende probleem?

Ik begin net met Back for Blood (B4B) open beta. Als ik stil sta is er niks aan de hand en is de framerate goed, als ik met de muis beweeg schiet mijn 6900XTs GPU clock naar echt 15-200MHz en de framerate stopt. Ik zie dat mijn 3700X cores soms ook pieken naar 100% maar dit zou los moeten staan van een complete drop in core frequency. Erg irritant want het maakt het spel compleet onspeelbaar.

Ik heb al DX11 en DX12 geprobeerd en settings low/epic geprobeerd zonder succes. Ik speel op 3440x1440 tot 144Hz.
Als ik google gebruik kom ik op het volgende :

"Given the number of bugs and issues that are present in the Open Beta version of the game, many users have agreed that the developers should delay the public release to fix the problems, rather than shipping a broken game to the masses."

Ik denk dat het niet aan je PC ligt maar gewoon aan het feit dat dit een zeer instabiele open beta is.

[ Voor 49% gewijzigd door huubhuub op 15-08-2021 11:30 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
huubhuub schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Als ik google gebruik kom ik op het volgende :

"Given the number of bugs and issues that are present in the Open Beta version of the game, many users have agreed that the developers should delay the public release to fix the problems, rather than shipping a broken game to the masses."

Ik denk dat het niet aan je PC ligt maar gewoon aan het feit dat dit een zeer instabiele open beta is.
Ik heb ondertussen een 'fix' gevonden via Reddit, muis polling rate op 125 ipv 1000 Hz zetten en dat verhelpt 99% van het probleem. Zeer gaar en dus helemaal niet gpu gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik haal de 16000 niet met mijn 6800XT.
AMD 5600x 32GB CL14

Dit krijg ik als ik hem op rage zet (lol 16000)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV_YLHPaCFfWi4q88N5FqWOvfzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9j9dLuc7yceruXpfpIRA4zL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door Bad Brains op 15-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Bad Brains schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:17:
AMD 5600x 32GB CL14
Graphics score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Daniel. schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

[Afbeelding]
Nette score voor je cpu. Zou je je bios instellingen voor PBO kunnen delen icm je ram setup? Ik heb een gold sample 5600x maar krijg hem niet lekker geclockt met PBO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
Bad Brains schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:17:
AMD 5600x 32GB CL14

Dit krijg ik als ik hem op rage zet (lol 16000)

[Afbeelding]
Is dat met stock GPU instellingen?

Heb je laatste moederbord bios? En gebruik je SAM? Welk drivers voor je GPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Laatst online: 20-09 16:06
Santee schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Ik heb ondertussen een 'fix' gevonden via Reddit, muis polling rate op 125 ipv 1000 Hz zetten en dat verhelpt 99% van het probleem. Zeer gaar en dus helemaal niet gpu gerelateerd.
Zoals ik al zei, het spel is een beta met best veel problemen :P

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Postman schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:44:
[...]

Is dat met stock GPU instellingen?

Heb je laatste moederbord bios? En gebruik je SAM? Welk drivers voor je GPU?
De bios is denk ik 6 maanden oud, dus daar zou een nu al wel een nieuwe voor zijn.
SAM setting was niet aan volgens mij, verder stock settings (Screenshot was in Rage modus)
Drivers zijn de laatste.

Edit;

Bios was f31q, nu F34.
Dit is met SAM aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL2aNwZ8YY9Gc1ZjNqQhy3HSJD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XGLonp7fIqp880Sop1mFBpu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Bad Brains op 15-08-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
Bad Brains schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:11:
[...]

De bios is denk ik 6 maanden oud, dus daar zou een nu al wel een nieuwe voor zijn.
SAM setting was niet aan volgens mij, verder stock settings (Screenshot was in Rage modus)
Drivers zijn de laatste.

Edit;

Bios was f31q, nu F34.
Dit is met SAM aan.

[Afbeelding]
Nette score voor de GPU. Timespy is wel erg beïnvloed door CPU, dus zou me niet blindstaren op de totale score.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Postman schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:51:
[...]

Nette score voor de GPU. Timespy is wel erg beïnvloed door CPU, dus zou me niet blindstaren op de totale score.
Score is zeker niet iets waar ik me blind op staar, maar zag dat mijn scores wel lager waren dan de rest en dat kwam idd door een "oude" bios.
Zolang hij mijn games maar in native res kan aansturen op mijn nieuwe scherm ben ik helemaal happy.
Scherm PSU en Graka was me vakantiegeld dus het moet wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gpu valideren kan je het beste doen door gewoon een game op 4k ultra te starten en de scores te vergelijken. Als dat goed is dan kan je is ieder ander probleem in de rest van je pc te zoeken.
Haal je in 4k moderne games niet genoeg heb je andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Bad Brains schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Score is zeker niet iets waar ik me blind op staar, maar zag dat mijn scores wel lager waren dan de rest en dat kwam idd door een "oude" bios.
Zolang hij mijn games maar in native res kan aansturen op mijn nieuwe scherm ben ik helemaal happy.
Scherm PSU en Graka was me vakantiegeld dus het moet wel werken.
Of je GPU naar verwachting presteert kun je het beste testen met Port Royal. Ik heb twee 6800 XT's gehad, waarbij de reguliere 6800 XT een score haalde van ongeveer 9300 punten en de MB-versie een score van ongeveer 9150 (beide scores zijn zonder eerst de demo te draaien voor opwarming). De gewone 6800 XT had een betere chip met een hogere standaard target-clock vanuit de fabriek dan de MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Degrader schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Of je GPU naar verwachting presteert kun je het beste testen met Port Royal. Ik heb twee 6800 XT's gehad, waarbij de reguliere 6800 XT een score haalde van ongeveer 9300 punten en de MB-versie een score van ongeveer 9150 (beide scores zijn zonder eerst de demo te draaien voor opwarming). De gewone 6800 XT had een betere chip met een hogere standaard target-clock vanuit de fabriek dan de MB.
De non-MB is die uit een eerste lichting geweest (dus eind 2020 of begin 2021)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Postman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

De non-MB is die uit een eerste lichting geweest (dus eind 2020 of begin 2021)?
Nee, toen was ik er nog niet mee bezig. Ik heb even in mijn mail gezocht en om precies te zijn was die reguliere 6800 XT uit de drop van 17 juni.
Wel een beetje jammer dat de chipkwaliteit aardig kan variëren; een verschil tot 100MHz kan voorkomen, wat tot 5% verschil kan leiden in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Degrader schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Nee, toen was ik er nog niet mee bezig. Ik heb even in mijn mail gezocht en om precies te zijn was die reguliere 6800 XT uit de drop van 17 juni.
Wel een beetje jammer dat de chipkwaliteit aardig kan variëren; een verschil tot 100MHz kan voorkomen, wat tot 5% verschil kan leiden in prestaties.
Was vergeten te vragen wanneer je de MB gekocht had :P Dus bij deze: wanneer de MB aangeschaft?

Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring met de MB waarbij de reguliere 6800XT beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Degrader schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Of je GPU naar verwachting presteert kun je het beste testen met Port Royal.
PR komt hij op 9168, dus hetzelfde als jou MB score.
Nu nog waterblok erop en de voeding "echt" installeren (ligt nu provisorisch naast de kast want ik moet de hele loop omgooien om die netjes te installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:35
Degrader schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

SAM staat aan, verder blijft mijn videokaart en processor koel genoeg door de custom loop watercooling. Voor het ram heb ik XMP aanstaan 64GB 3000MHz maar overclocked naar 3200MHz en voor PBO heb ik alles standaard behalve de overclock setting met +200mhz(dat is het maximale wat je kan instellen), ik zal straks even in de bios duiken en echt foto's maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Postman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

Was vergeten te vragen wanneer je de MB gekocht had :P Dus bij deze: wanneer de MB aangeschaft?

Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring met de MB waarbij de reguliere 6800XT beter is.
De MB was uit de drop van 1 juli, dus twee weken later dan de gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Daniel. schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

SAM staat aan, verder blijft mijn videokaart en processor koel genoeg door de custom loop watercooling. Voor het ram heb ik XMP aanstaan 64GB 3000MHz maar overclocked naar 3200MHz en voor PBO heb ik alles standaard behalve de overclock setting met +200mhz(dat is het maximale wat je kan instellen), ik zal straks even in de bios duiken en echt foto's maken.
Ah, waterkoeling! Dat zorgt waarschijnlijk voor de goede score van je 6800 XT. Hoe lager de temperatuur des te hoger de boostfrequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

PR komt hij op 9168, dus hetzelfde als jou MB score.
Nu nog waterblok erop en de voeding "echt" installeren (ligt nu provisorisch naast de kast want ik moet de hele loop omgooien om die netjes te installeren)
Ok, heb je de demo vooraf dan ook gedraaid of heb je die uitgezet? Want dat maakt wel uit voor je score, met demo valt deze namelijk lager uit.
Wat is de standaard target-clock van jouw 6800 XT? Is het een MB trouwens?
Mijn MB had 2369 MHz, de gewone 2409 MHz.
Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste