GPU 2080S > 6800XT: Tijden POST 'GPU Error' > Wel stabiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58
Recentelijk ben ik overgestapt van GPU: 2080 Super > 6800XT.
Systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 212,90€ 212,90
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart€ 144,90€ 144,90
1MonitorenSamsung C32HG70 Zwart€ 497,21€ 497,21
1PC speakersetsEdifier R2000DB€ 224,-€ 224,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1VentilatorenNZXT Aer RGB 2, 120mm€ 21,65€ 21,65
1ToetsenbordenLogitech G413 Mechanical Gaming (US) Zwart€ 69,95€ 69,95
1MuizenRazer Deathadder Elite - Zwart€ 59,95€ 59,95
1GamecontrollersMicrosoft Xbox One draadloze controller (V2) + kabel voor Windows Zwart€ 66,-€ 66,-
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32€ 189,98€ 189,98
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)€ 147,90€ 147,90
1VoedingenAntec Edge 650W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 1TB€ 97,80€ 97,80
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 145,20€ 145,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.461,56

Het systeem draait superstabiel tijdens benchmarks en tijdens gamen. Er is echter iets vreemd. Tijdens een cold boot (PC x aantal uren uit) geeft de bios de volgende piepjes; Long_Short_Short en start vervolgens door naar windows en het systeem draait zonder problemen en stabiel ook tijdens benchmarks en gamen.

De Long_Short_Short staat volgens de manual voor 'GPU Error'. Nu ben ik op onderzoek uit wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het probleem is niet windows/driver gerelateerd immers het doet zich bij de POST voor en boot wel door naar windows.

Inmiddels reeds uitgevoerd/Getest:
- CMOS Clear > Stock settings > Probleem blijft aanwezig
- GPU / MEM Reseat > Probleem blijft aanwezig
- Probleem doet zich voor met meerdere firmware versie van de X570. (verschillende AGESA ComboV2 versies getest)
- DDR4 met XMP(1.35v) en zonder XMP(voltage auto)getest > Probleem blijft aanwezig
- Memtest geheugen = 100% foutloos
- Monitor losgekoppeld > Probleem blijft aanwezig
- Monitor firmware geupgrade > Probleem blijft aanwezig
- GPU bekabeling aangepast van 1 kabel daisy chain naar 2 kabels

Op dit moment is mijn vermoeden dat de voeding tijdens het booten een piekvraag heeft op de +12v rail, die zich snel weer stabiliseert. Hij geeft dan de GPU Error code en start vervolgens op. Tijdens een windows herstart (Warm boot) doet het probleem zich niet voor. Het kan wellicht ook zijn de PSU met 650watt (leeftijd = 6jaar) onvoldoende is voor mijn systeemconfiguratie.

Wellicht heeft iemand nog een ander idee, of klinkt dit als een ondermaatse / defect voeding? De 6800XT is natuurlijk wel wat hongeriger dan de 2080S. Ik kan de speaker lostrekken, maar dan is ook weer niet de oplossing.

@ Mod: Keuze voor dit Subforum omdat het probleem zich na wijzigen GPU voordoet.

Update: Om een en ander uit te sluiten maar een nieuwe voeding besteld, Corsair RM850x 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Helaas, de nieuwe voeding heeft het issue niet verholpen. Bij het starten van de PC in de ochtend was de errorcode weer aanwezig.

Niemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 13:41

Skyline GT-R

RB26DETT

Heb je al wat zitten spelen met verschillende settings in je BIOS? Staat het PCI-E slot op 4.0? Mogelijks een vreemd CSM issue?

Ik heb hier een Asus B550-E en die geeft soms ook een LED indicatie voor GPU, maar enkel wanneer ik er een EVGA 1660Super insteek. Het systeem boot verder wel en geeft geen problemen. Met een EVGA 3070 XC3 of RX 6900XT geeft dat geen problemen. Het verschil is dat die laaste 2 PCI-E 4.0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:09
Wat een draak die gigabyte site, die laad hier niet.
Videokaart error is Lang kort kort kort volgens mij, al sinds de jaren 90.
Is het niet iets anders?

Die GPU - Error, die is niet fysiek te zien on screen neem ik aan maar zijn de piepjes.
Want het is waarschijnlijk iets anders.

Hij laadde eindelijk, staat toch echt; Graphic card error 1 long beep and 3 short beep

Memory error; Memory error 1 long beep and 2 short beep

[ Voor 20% gewijzigd door Bad Brains op 05-08-2021 09:23 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Skyline GT-R schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:10:
Heb je al wat zitten spelen met verschillende settings in je BIOS? Staat het PCI-E slot op 4.0? Mogelijks een vreemd CSM issue?

Ik heb hier een Asus B550-E en die geeft soms ook een LED indicatie voor GPU, maar enkel wanneer ik er een EVGA 1660Super insteek. Het systeem boot verder wel en geeft geen problemen. Met een EVGA 3070 XC3 of RX 6900XT geeft dat geen problemen. Het verschil is dat die laaste 2 PCI-E 4.0 zijn.
Ik heb alle mogelijke settings doorlopen in de bios en natuurlijk ook:
- PCI-E staat op GEN 4
- Resizable BAR Aan /uit
- Stock settings
- Meerdere firmware versie van het mobo geprobeerd.
- CSM is gedisabled immers ik gebruik de UEFI variant.

Het lijkt een tijdelijke hickup die niet blokkeren is. Het is wel vreemd dat dit enkel 1x per dag tijdens een cold boot in de ochtend voordoet. Tijdens het starten gedurende de rest van de dag is er niets aan de hand.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Bad Brains schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:22:
Wat een draak die gigabyte site, die laad hier niet.
Videokaart error is Lang kort kort kort volgens mij, al sinds de jaren 90.
Is het niet iets anders?

Die GPU - Error, die is niet fysiek te zien on screen neem ik aan maar zijn de piepjes.

Hij laadde eindelijk, staat toch echt; Graphic card error 1 long beep and 3 short beep

Memory error; Memory error 1 long beep and 2 short beep
De site is inderdaad een draak en de opbouw van de tekst maakt me in de war. Copy paste:
What does BIOS beep sound mean?

1 short beep :System normal
2 short beep :CMOS Error
1 long beep and 1 short beep:Memory error
1 long beep and 2 short beep:Graphic card error
1 long beep and 3 short beep :AGP error
1 long beep and 9 short beep :Memory Error Continuous long beep :Memory not correctly installed Continuous short beep :Power supply unit failed 2.AMI BIOS 1 short beep :Memory Error 2 short beep:Memory parity check error. 3 short beep :basic memory 64K address check error 4 short beep :Real Time Clock malfunction . 5 short beep :CPU error 6 short beep:Keyboard error 7 short beep :CPU interruption error 8 short beep:Graphic card error 9 short beep :Memory error 10 short beep :CMOS error 11 short beep :CPU cache memory malfunction
Ik lees toch echt GPU error. De 1 long en 3 short gerelateerd aan AGP, dus dat klopt met jouw jaren 90 referentie.
Het zijn inderdaad de Mobo beep codes

1) Power on button
2) Beep codes
3) Systeem start door naar windows en alles is stabiel.

[ Voor 48% gewijzigd door mcsluis op 05-08-2021 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hebbiedude
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Kijk eens op de volgende link : 6900 XT no signal to monitor on cold boot
In de initiele post heeft hij het over 1 long en 2 short beeps, maar later corrigeert hij dit naar 1 long en 3 short beeps. Zelfde verhaal zo'n beetje dus.

Tijdelijke workaround daar is eerst de monitor aan te zetten en daarna pas de computer.Dat werkt.
Daarna lijkt het opgelost door het volgende te doen:

"The GPU was running off 1 PCIE cable which branches off into 2 x 8 pin at the end.

I instead used 2 separate PCIE cables and left it over night came to it in the morning and the monitor came on first time i turned the pc on"

Dus hoe heb je de GPU van power voorzien? met een split kabel of aparte kabels.
Daarnaast is 650W wat aan de minimale kant. AMD adviseert voor de 6800XT een 750W voeding. Dus check dat ook eens ook al loopt je configuratie goed kan het nog zijn dat de initiele stroomvoorziening ontoereikend is met je huidige PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:09
1.AWARD BIOS
1short beep :System normal
2 short beep :CMOS Error
1 long beep and 1 short beep:Memory error
1 long beep and 2 short beep:Graphic card error
1 long beep and 3 short beep:AGP error

Ok, is idd heel verneukeratief om te lezen.

Dan houd het ook even op aan deze kant, individuele componenten uitwisselen.
Alle pheripherals die je niet nodig hebt ontkoppelen.
hebbiedude schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:36:

Daarnaast is 650W wat aan de minimale kant. AMD adviseert voor de 6800XT een 750W voeding. Dus check dat ook eens ook al loopt je configuratie goed kan het nog zijn dat de initiele stroomvoorziening ontoereikend is met je huidige PSU
Ik heb een 5600X en een 6800XT op een 530W Enermax Gold voeding, en een daisychain.
Heb een andere voeding die ik gekocht heb om erin te doen maar omdat ik de kaart echt net binnen heb zit die er nog niet in.
Systeem draait geweldig, graka trekt niet meer dan 260W (tot nu toe)
Zeg niet dat het blijft werken, maar het draait al 2 dagen stabiel.

[ Voor 50% gewijzigd door Bad Brains op 05-08-2021 09:40 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
hebbiedude schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:36:
Kijk eens op de volgende link : 6900 XT no signal to monitor on cold boot
In de initiele post heeft hij het over 1 long en 2 short beeps, maar later corrigeert hij dit naar 1 long en 3 short beeps. Zelfde verhaal zo'n beetje dus.

Tijdelijke workaround daar is eerst de monitor aan te zetten en daarna pas de computer.Dat werkt.
Daarna lijkt het opgelost door het volgende te doen:
Issue doet zich ook voor met monitor losgekoppeld
"The GPU was running off 1 PCIE cable which branches off into 2 x 8 pin at the end.

I instead used 2 separate PCIE cables and left it over night came to it in the morning and the monitor came on first time i turned the pc on"

De GPU is met twee kabels aangesloten.
De 650watt heb ik gisteren vervangen door de RM850x (2021). Dit heeft het niet verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:18
Ik had origineel de X570 Master waar er ook af en toe vreemde problemen mee opdoken. Heb deze dan RMA gestuurd, een X570 Tomahawk gekocht en sindsdien geen enkel probleem meer. Ik heb het idee dat Gigabyte moederborden zeer specifieke problemen vertonen met combinatie van verschillende onderdelen.

Ik heb overigens zelf een 6900XT i.c.m. een RM750x en dat werkt perfect. Met jouw nieuwe voeding zit je zeker goed. Mocht je de kans hebben om je nieuwe videokaart te testen op een ander moederbord, dan is dat zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Flying schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:47:
Ik had origineel de X570 Master waar er ook af en toe vreemde problemen mee opdoken. Heb deze dan RMA gestuurd, een X570 Tomahawk gekocht en sindsdien geen enkel probleem meer. Ik heb het idee dat Gigabyte moederborden zeer specifieke problemen vertonen met combinatie van verschillende onderdelen.

Ik heb overigens zelf een 6900XT i.c.m. een RM750x en dat werkt perfect. Met jouw nieuwe voeding zit je zeker goed. Mocht je de kans hebben om je nieuwe videokaart te testen op een ander moederbord, dan is dat zeker het proberen waard.
Dit is wat mij betreft een laatste optie. Echter, het probleem lijkt niet veel groter piepjes tijdens de POST. Daarna draait het prima. Om daar nu weer het Mobo voor de vervangen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:18
Het is maar waar je zelf mee kan leven. Als het te storend wordt na verloop van tijd dan kun je alsnog een ander moederbord kopen. Ondertussen zou ik je aanraden om een supportticket aan te maken bij Gigabyte (ook al zou dat niet veel kunnen uithalen) en steeds de meest recente BIOS te installeren.

Hier kun je de laatste beta's vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
Flying schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:25:
Het is maar waar je zelf mee kan leven. Als het te storend wordt na verloop van tijd dan kun je alsnog een ander moederbord kopen. Ondertussen zou ik je aanraden om een supportticket aan te maken bij Gigabyte (ook al zou dat niet veel kunnen uithalen) en steeds de meest recente BIOS te installeren.

Hier kun je de laatste beta's vinden.
Support ticket is een goed plan. Zodra de site weer in de lucht is zal ik dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Inmiddels ben ik erachter dat het niet alleen tijdens een cold boot voordoet:

- Als de monitor is losgekoppeld dan geeft hij bij iedere boot deze error code weer.
- Mijn monitor staat altijd aan, maar schakelt zich na 4 uur automatisch uit.
- 's ochtend staat de monitor dus uit en vermoedelijk wordt er daardoor geen geldige output gesignaleerd, lukt het hem niet om de monitor 'aan te zetten' en geeft hij tijdens de post de error code weer.

Mijn quick en dirty fix is geworden: Fast boot aanzetten zodat bepaalde checks tijdens de post worden overgeslagen. Geen vervelende piep meer.

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 06-08-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:05

CMT

Ik vind het toch frappant dat niet eerst het meest voor de hand liggende is getest.
Namelijk het contact met het moederbord.

Heb je al gekeken of de kaart goed in het slot zit en niet een beetje verschoven door een slechte passing of het aandraaien van de 'pci bracket'.

En heb je op voorhand ook gecontroleerd of alle contacten schoon & vetvrij zijn?
Probeer anders even flink in het slot te blazen en de gouden pin-contacten van de videokaart met een paar wattenstaafjes & alcohol schoon te maken.

Wanneer je uit het NES tijdperk komt, weet je hoeveel dat uit kan maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
CMT schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:36:
Ik vind het toch frappant dat niet eerst het meest voor de hand liggende is getest.
Namelijk het contact met het moederbord.

Heb je al gekeken of de kaart goed in het slot zit en niet een beetje verschoven door een slechte passing of het aandraaien van de 'pci bracket'.

En heb je op voorhand ook gecontroleerd of alle contacten schoon & vetvrij zijn?
Probeer anders even flink in het slot te blazen en de gouden pin-contacten van de videokaart met een paar wattenstaafjes & alcohol schoon te maken.

Wanneer je uit het NES tijdperk komt, weet je hoeveel dat uit kan maken ;).
Zie TS, uiteraard ook gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Waar dan? Ik lees nergens dat je gekeken hebt of de kaart goed in het slot zit en of de contacten zijn nagelopen + schoongemaakt.
Stof en / of een vette vingerafdruk kan voor problemen zorgen.

[ Voor 19% gewijzigd door CMT op 07-08-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
CMT schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:05:
Waar dan? Ik lees nergens dat je gekeken hebt of de kaart goed in het slot zit en of de contacten zijn nagelopen + schoongemaakt.
Stof en / of een vette vingerafdruk kan voor problemen zorgen.
Een reseat heeft plaatsgevonden. Alcohol lijkt me niet nodig bij spiksplinternieuwspul waarbij alle contacten schoon zijn. In de afgelopen 35 jaar nog nooit alcohol nodig gehad bij mijn 10tallen systemen en upgradeconfiguraties. Een NES cartridge heeft natuurlijk ook een hele andere gebruiksfunctie dan een GPU. Ik snap dat die door veelvuldig gebruiken door de handen laten gaan vuil wordt, een GPU komt hooguit 1x per jaar uit de PC. Tenslotte is het ook het is geen contactprobleem, De kaart en systeem werken 100% in games/benchmarks. Slecht contact zou voor andere problemen zorgen (instabiliteit/niet booten). In een van de laatste posts valt ook te lezen wat de waarschijnlijke oorzaak en tijdelijke oplossing is.

[ Voor 23% gewijzigd door mcsluis op 07-08-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Goed in het slot is niet hetzelfde als de kaart opnieuw plaatsen ;).
Soms is de uitlijning niet lekker door maattoleranties of een kast wat niet goed uitgemeten is.
M.a.w. controleer of de kaart er mooi parallel & haaks in zit en niet naar beneden hangt o.i.d.

Het is verder een goede gewoonte om nergens vanuit te gaan, want ja ook met spiksplinternieuwspul kan een medewerker per ongelijk iets met de vingers vastgepakt hebben.
Ik maak altijd alles preventief schoon, juist om dit soort troubleshooting makkelijk te maken.
Dan weet ik tenminste dat het niet aan een slechte montage kan liggen.

Om maar even een héél dramatisch voorbeeld te geven van het gezegde: "assumption is the mother of all fuckups": https://www.igorslab.de/f...ads-und-falscher-montage/

Ik haalde de NES trouwens alleen als voorbeeld aan omdat slecht contact tot bootproblemen kan leiden.
Maar aangezien je omschrijft dat de 6800XT daarna prima werkt in Windows en games, dan ligt de oorzaak vrijwel zeker ergens anders.

Heb je ook gekeken naar de bios optie voor de PCI initialisatie? Misschien dat het handmatig instellen van PCI gen3 als 1e 'display boot device' helpt.
Eventueel ook handmatig de pcie bandbreedte op gen 3 of 4 instellen.
Pagina: 1