Recentelijk ben ik overgestapt van GPU: 2080 Super > 6800XT.
Systeem:
Het systeem draait superstabiel tijdens benchmarks en tijdens gamen. Er is echter iets vreemd. Tijdens een cold boot (PC x aantal uren uit) geeft de bios de volgende piepjes; Long_Short_Short en start vervolgens door naar windows en het systeem draait zonder problemen en stabiel ook tijdens benchmarks en gamen.
De Long_Short_Short staat volgens de manual voor 'GPU Error'. Nu ben ik op onderzoek uit wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het probleem is niet windows/driver gerelateerd immers het doet zich bij de POST voor en boot wel door naar windows.
Inmiddels reeds uitgevoerd/Getest:
- CMOS Clear > Stock settings > Probleem blijft aanwezig
- GPU / MEM Reseat > Probleem blijft aanwezig
- Probleem doet zich voor met meerdere firmware versie van de X570. (verschillende AGESA ComboV2 versies getest)
- DDR4 met XMP(1.35v) en zonder XMP(voltage auto)getest > Probleem blijft aanwezig
- Memtest geheugen = 100% foutloos
- Monitor losgekoppeld > Probleem blijft aanwezig
- Monitor firmware geupgrade > Probleem blijft aanwezig
- GPU bekabeling aangepast van 1 kabel daisy chain naar 2 kabels
Op dit moment is mijn vermoeden dat de voeding tijdens het booten een piekvraag heeft op de +12v rail, die zich snel weer stabiliseert. Hij geeft dan de GPU Error code en start vervolgens op. Tijdens een windows herstart (Warm boot) doet het probleem zich niet voor. Het kan wellicht ook zijn de PSU met 650watt (leeftijd = 6jaar) onvoldoende is voor mijn systeemconfiguratie.
Wellicht heeft iemand nog een ander idee, of klinkt dit als een ondermaatse / defect voeding? De 6800XT is natuurlijk wel wat hongeriger dan de 2080S. Ik kan de speaker lostrekken, maar dan is ook weer niet de oplossing.
@ Mod: Keuze voor dit Subforum omdat het probleem zich na wijzigen GPU voordoet.
Update: Om een en ander uit te sluiten maar een nieuwe voeding besteld, Corsair RM850x 2021.
Systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 409,- | € 409,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 212,90 | € 212,90 |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Elite Zwart | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Monitoren | Samsung C32HG70 Zwart | € 497,21 | € 497,21 |
1 | PC speakersets | Edifier R2000DB | € 224,- | € 224,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
1 | Ventilatoren | NZXT Aer RGB 2, 120mm | € 21,65 | € 21,65 |
1 | Toetsenborden | Logitech G413 Mechanical Gaming (US) Zwart | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Muizen | Razer Deathadder Elite - Zwart | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Gamecontrollers | Microsoft Xbox One draadloze controller (V2) + kabel voor Windows Zwart | € 66,- | € 66,- |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32 | € 189,98 | € 189,98 |
1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition) | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Voedingen | Antec Edge 650W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 1TB | € 97,80 | € 97,80 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 145,20 | € 145,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.461,56 |
Het systeem draait superstabiel tijdens benchmarks en tijdens gamen. Er is echter iets vreemd. Tijdens een cold boot (PC x aantal uren uit) geeft de bios de volgende piepjes; Long_Short_Short en start vervolgens door naar windows en het systeem draait zonder problemen en stabiel ook tijdens benchmarks en gamen.
De Long_Short_Short staat volgens de manual voor 'GPU Error'. Nu ben ik op onderzoek uit wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het probleem is niet windows/driver gerelateerd immers het doet zich bij de POST voor en boot wel door naar windows.
Inmiddels reeds uitgevoerd/Getest:
- CMOS Clear > Stock settings > Probleem blijft aanwezig
- GPU / MEM Reseat > Probleem blijft aanwezig
- Probleem doet zich voor met meerdere firmware versie van de X570. (verschillende AGESA ComboV2 versies getest)
- DDR4 met XMP(1.35v) en zonder XMP(voltage auto)getest > Probleem blijft aanwezig
- Memtest geheugen = 100% foutloos
- Monitor losgekoppeld > Probleem blijft aanwezig
- Monitor firmware geupgrade > Probleem blijft aanwezig
- GPU bekabeling aangepast van 1 kabel daisy chain naar 2 kabels
Op dit moment is mijn vermoeden dat de voeding tijdens het booten een piekvraag heeft op de +12v rail, die zich snel weer stabiliseert. Hij geeft dan de GPU Error code en start vervolgens op. Tijdens een windows herstart (Warm boot) doet het probleem zich niet voor. Het kan wellicht ook zijn de PSU met 650watt (leeftijd = 6jaar) onvoldoende is voor mijn systeemconfiguratie.
Wellicht heeft iemand nog een ander idee, of klinkt dit als een ondermaatse / defect voeding? De 6800XT is natuurlijk wel wat hongeriger dan de 2080S. Ik kan de speaker lostrekken, maar dan is ook weer niet de oplossing.
@ Mod: Keuze voor dit Subforum omdat het probleem zich na wijzigen GPU voordoet.
Update: Om een en ander uit te sluiten maar een nieuwe voeding besteld, Corsair RM850x 2021.