Die tool is er al een tijd XDSatan_cat schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:50:
Er is naast de nieuwe driver update ook een tool uitgebracht waarmee je de RGB op je Reference card eindelijk kan aanpassen. Heb zelf een non rgb build dus voor mij een mogelijkheid om het uit te zetten zonder fysieke obstructie zoals bijvoorbeeld tape.
Linkje: https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6800-xt
Oh hahaha, nvm dan.
Hij was er niet de eerste maand van de release en vervolgens begon ik aan mn scriptie dus heb ik mezelf verboden om me met randzaken bezig te houden dus kom onder een steen vandaan . Iig er fijn.
Hij was er niet de eerste maand van de release en vervolgens begon ik aan mn scriptie dus heb ik mezelf verboden om me met randzaken bezig te houden dus kom onder een steen vandaan . Iig er fijn.
Klopt maar performance laten liggen (hoe klein ook) is zondeCHKYBSTRD schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:48:
[...]
haha dit zijn synthetische benchmarks daar is heel eerlijk gezegd niks spannends aan, verschil in game is verwaarloosbaar. Het is leuk om te tweaken en zo´n hoog mogelijke score te krijgen maar de ultieme score is vaak niet te doen voor daily use. Denk aan koeling max, cpu clock max met max voltage.
Ik heb zelf SAM niet geactiveerd met mijn 10850K misschien maar is proberen en kijken welke score er dan uit komt.
Mijn CPU loopt sneller en koeler met PBO2 tweaks met hetzelfde verbruik (zelfs iets minder met 125 watt als piek ipv de 142 die de CPU eerst deed).
- Temp met 20 graden lager
- Snelheid met 200 mhz omhoog
- Verbruik van 142 watt naar 125
Ik zeg waarom niet ?
Zelfde omstandigheden, bijna, voor mijn GPU. origineel booste deze naar ~2400 mhz op 1175 mV voor 255 watt.
Voor 20 watt meer kreeg ik het volgende:
- 255 naar 275 watt dus
- Koeler, van 93 naar 78 graden (gemiddeld)
- Boost van 2400 naar ~2450
- stiller (koeling max op 60%) ivm de lagere temperaturen
In het kort, je maakt optimaal gebruik van de capaciteiten van je gpu/cpu/pc en krijgt meer bang for buck
Ik ging in de meeste spellen er ongeveer 10 tot 15% fps op vooruit.
Always bet on Huub
Helemaal mee eens, ik heb ook mijn 6900XT ook standaard op de maximale oc (stabiel) staan. Maar mijn cpu en koeling zowel voor cpu als voor gpu heb ik niet maximaal staan natuurlijk.huubhuub schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:29:
[...]
Klopt maar performance laten liggen (hoe klein ook) is zonde
Mijn CPU loopt sneller en koeler met PBO2 met hetzelfde verbruik (zelfs iets minder met 125 watt als piek ipv de 142 die de CPU eerst deed).
- Temp met 20 graden lager
- Snelheid met 200 mhz omhoog
- Verbruik van 142 watt naar 125
Ik zeg waarom niet ?
Zelfde omstandigheden, bijna, voor mijn GPU. origineel booste deze naar ~2400 mhz op 1175 mV voor 255 watt.
Voor 20 watt meer kreeg ik het volgende:
- 255 naar 275 watt dus
- Koeler, hotspot van 93 naar 78 graden
- Boost van 2400 naar ~2450
- stiller (koeling max op 60%) ivm de lagere temperaturen
In het kort, je maakt optimaal gebruik van de capaciteiten van je kaart en krijgt meer Bang for buck
Ik ging in de meeste spellen er ongeveer 10 tot 15% fps op vooruit.
15% fps op alleen de oc is wel heel veel, bij welke game was dat als ik vragen mag?
Stay hungry, stay foolish!
RDR2 ging van ~80's naar ~90/95.CHKYBSTRD schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:33:
[...]
Helemaal mee eens, ik heb ook mijn 6900XT ook standaard op de maximale oc (stabiel) staan. Maar mijn cpu en koeling zowel voor cpu als voor gpu heb ik niet maximaal staan natuurlijk.
15% fps op alleen de oc is wel heel veel, bij welke game was dat als ik vragen mag?
Zowel mijn CPU en GPU lopen niet op "max" maar op de meest logische settings/tweaks voor mijn build.
Waarbij : Geluid>snelheid>verbruik in mate van belangrijkheid is.
Quote naar mijn huidige settings (met een lichte update van gisteren):
6900xt:
500
2580
1132 mV
+8% power
Fan max op 60%
2150 mem + FT
SAM aan
5800x:
PBO +200
CO -22 all cores
PPT 125
EDC 110
TDC 80
Scalar auto
[ Voor 37% gewijzigd door huubhuub op 23-06-2021 17:21 ]
Always bet on Huub
@huubhuub
Als dat werkelijk stabiel is, dan is dat heel netjes.
Ik wil je verder niet van het pret beroven, maar mocht je problemen ondervinden kijk dan even naar de 5800X overklok.
Het is zo goed als zeker niet stabiel met +200MHz en -22 CO op alle rekenkernen.
Gooit er maar eens Corecycler tegenaan, met diverse soorten belastingen.
Prime95 SSE FFT: Huge bijvoorbeeld, voor max. klok stesstests en Prime95 SSE FFT: Large om de cache + geheugencontroller te stressen.
En laat dat dan vervolgens een nacht / minstens één uur per core draaien.
Let wel goed op de temperatuur daarbij! Als dat te hoog wordt gewoon stoppen, want de 5800X is echt een heethoofd.
Op mindere cores kan best veel CO marge zitten, maar de beste 2 cores zijn doorgaans goed afgeregeld. Meestal zie je niet meer dan -5 daarbij.
Ik wil je verder niet van het pret beroven, maar mocht je problemen ondervinden kijk dan even naar de 5800X overklok.
Het is zo goed als zeker niet stabiel met +200MHz en -22 CO op alle rekenkernen.
Prime95 SSE FFT: Huge bijvoorbeeld, voor max. klok stesstests en Prime95 SSE FFT: Large om de cache + geheugencontroller te stressen.
Let wel goed op de temperatuur daarbij! Als dat te hoog wordt gewoon stoppen, want de 5800X is echt een heethoofd.
Op mindere cores kan best veel CO marge zitten, maar de beste 2 cores zijn doorgaans goed afgeregeld. Meestal zie je niet meer dan -5 daarbij.
[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 23-06-2021 21:27 ]
Ik gebruik de pc sinds december/januari zonder problemen, de CO heb ik sinds gisteren van -20 (waar hij sinds januari op draait) naar -22 gezet om eens te kijken. Cinebench r23 draait zonder problemen een paar uur op rij en verder bestaat mijn dagelijks gebruik uit gamen (rdr2 hearthstone etc.) , surfen en wat mailen.CMT schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:55:
@huubhuub
Ik wil je verder niet van het pret bederven, maar ik mocht je problemen ondervinden kijk dan even naar de 5800X overklok.
De pc staat elke dag een uur of 4 aan.
Always bet on Huub
Zo he, jou GPU boost véél hoger dan de mijne. Is dit stock of heb je gefiddled met je kaart? Volgens mij hang ik rond de 2200MHz core boost en jij ~2500?PatRamon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
[Afbeelding]
Van 21.4.1 naar 21.6.1 ook een mooie verbetering![]()
6900XT Ref + 3700X
Kijk anders eens naar het grote Zen3 topic en wat daar voor CO coëfficiënten voorbij komen.huubhuub schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:04:
[...]
Ik gebruik de pc sinds december/januari zonder problemen, de CO heb ik sinds gisteren van -20 (waar hij sinds januari op draait) naar -22 gezet om eens te kijken. Cinebench r23 draait zonder problemen een paar uur op rij en verder bestaat mijn dagelijks gebruik uit gamen (rdr2 hearthstone etc.) , surfen en wat mailen.
De pc staat elke dag een uur of 4 aan.
Mijn 5800X zit na langdurig de cores omstebeurt getest te hebben op: 24-29-25-30-30-30-24-4 (+0 MHz).
Dat iets niet crashed wil niet zeggen dat het stabiel is.
Er zit aardig wat rek in Zen voordat zoiets gebeurt (klok stretching bijvoorbeeld, is een noodgreep om stabiliteit te behouden) en ondertussen kunnen er wel fouten gegenereerd worden.
Met wat pech raakt je systeem langzaam corrupt en krijg je te maken met vage klachten.
Die grafiek van jou is zo strak he, wou dat die van mij dat deed haha, ik heb regelmatig gewoon dips als ik kijk naar mijn grafiek. Zelfs met 15% limit en iets minder mV heb ik er nog last van, ook lagere clocks werken niet hahaPatRamon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
[Afbeelding]
6900XT Ref + 3700X
Dat is een hoge Gpu score. Ik gok niet stock en of op waterkoeling?PatRamon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
[Afbeelding]
6900XT Ref + 3700X
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Welk topic is dat precies? Ik zou mijn X5950 ook graag tweaken om betere temps te krijgen. Maar ik kom zo 1-2-3 niet verder.CMT schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:46:
[...]
Kijk anders eens naar het grote Zen3 topic en wat daar voor CO coëfficiënten voorbij komen.
Mijn 5800X zit na langdurig de cores omstebeurt getest te hebben op: 24-29-25-30-30-30-24-4 (+0 MHz).
Dat iets niet crashed wil niet zeggen dat het stabiel is.
Er zit aardig wat rek in Zen voordat zoiets gebeurt (klok stretching bijvoorbeeld, is een noodgreep om stabiliteit te behouden) en ondertussen kunnen er wel fouten gegenereerd worden.
Met wat pech raakt je systeem langzaam corrupt en krijg je te maken met vage klachten.
Die van mij komt op 20363 uit.. gewoon op luchtkoeling. Stock is dit absoluut niet haalbaar.Astennu schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:57:
[...]
Dat is een hoge Gpu score. Ik gok niet stock en of op waterkoeling?
Deze: AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topiccavanta schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Welk topic is dat precies? Ik zou mijn X5950 ook graag tweaken om betere temps te krijgen. Maar ik kom zo 1-2-3 niet verder.
In de vastgeprikte berichten staat veel nuttige info en ook wanneer je onder Corecycler zoekt en/of Curve Optimizer is er veel te vinden.
Veel succes ermee!
Mijn doel daarmee was ook om de temperatuur in bedwang te houden met de hitte van voorgaande weken. Voor de 5800X heeft het uiteindelijk zo'n 5 graden gescheeld. Een keerzijde was dat het daardoor weer meer boost ^^. Maar met een PPT limiet is de allcore temperatuur te beperken.
[ Voor 14% gewijzigd door CMT op 24-06-2021 21:01 ]
Eindelijk mijn 6800xt ontvangen en geïnstalleerd.
Echter nu een zorgelijk probleem. Als ik cyberpunk of warzone wil opstarten crasht mijn hele pc gelijk. Hierna wil de pc ook niet meer opstarten mits ik de schakelaar op de voeding omhaal.
Het enige wat ik heb veranderd aan de setup is de oude videokaart eruit gehaald (gtx 1070) en adapter toegevoegd van 6 pin naar 8 pin.
Heeft mijn voeding wellicht te weinig vermogen (zalman 600 watt) of heb ik een kapotte videokaart?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Echter nu een zorgelijk probleem. Als ik cyberpunk of warzone wil opstarten crasht mijn hele pc gelijk. Hierna wil de pc ook niet meer opstarten mits ik de schakelaar op de voeding omhaal.
Het enige wat ik heb veranderd aan de setup is de oude videokaart eruit gehaald (gtx 1070) en adapter toegevoegd van 6 pin naar 8 pin.
Heeft mijn voeding wellicht te weinig vermogen (zalman 600 watt) of heb ik een kapotte videokaart?
Normaal wordt aangeraden om 2x een losse 8pin kabel te gebruiken. Kan best dat je voeding hierop klapt. Wat voor processor heb je en wat voor rating heeft de voeding?Ninjaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:25:
Ik heb 2 losse kabels vanuit de voeding 1x 8 pin en 1x 6 pin waar ik een adapter tussen heb gezet naar 8pin.cavanta schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:36:
[...]
Normaal wordt aangeraden om 2x een losse 8pin kabel te gebruiken. Kan best dat je voeding hierop klapt. Wat voor processor heb je en wat voor rating heeft de voeding?
Dit nadat ik wat zoekwerk had gedaan dat in principe een 600 watt voeding wel voldoende zou zijn en een adapter normaal gesproken niet veel zou moeten uitmaken (heb ik gelezen).
De processor die ik gebruik is een 5600x en de voeding is de Zalman ZM600-HP.
Ik zit er nu ook op te typen maar zodra ik een game start gaat de hele computer uit.
Hopelijk kun je hier wat meer mee.
Draai eens een Power test via OCCT. Als hij er dan ook meteen uitklapt is dat toch wel een goeie indicatie dat er iets met je voeding is: https://www.ocbase.com/featuresNinjaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Ik heb 2 losse kabels vanuit de voeding 1x 8 pin en 1x 6 pin waar ik een adapter tussen heb gezet naar 8pin.
Dit nadat ik wat zoekwerk had gedaan dat in principe een 600 watt voeding wel voldoende zou zijn en een adapter normaal gesproken niet veel zou moeten uitmaken (heb ik gelezen).
Ik zit er nu ook op te typen maar zodra ik een game start gaat de hele computer uit.
Zou best aan de 6 naar 8 pin kunnen liggen… 600W is niet per se karig maar als het model geen 2x8pin heeft is het wsl een oudere unit. Heb je een model nummer?Ninjaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Ik heb 2 losse kabels vanuit de voeding 1x 8 pin en 1x 6 pin waar ik een adapter tussen heb gezet naar 8pin.
Zal niet eens testen, die voeding is al zo oud (2009) zonder certificering.Ninjaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Als ik al kijk naar de aansluit mogelijkheden is het vragen om problemen.
Bovendien is je 64 A verdeeld in 4 railen (opzich niet erg) maar als je beperkt zit met je kabels/aansluitingen.
Je geeft aan dat je pc helemaal er uit klapt ofwel je zekering van je PSU, reset met stroom op en eraf geeft 100% aan dat je voeding het niet aan kan.
Nieuwe kopen, en printplaat ziet er ook niet 100% goed uit anno 2021
Deze tool kende ik nog niet zowel bij de 3d test als Power test gaat de computer inderdaad gelijk uit.MailMan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:56:
[...]
Draai eens een Power test via OCCT. Als hij er dan ook meteen uitklapt is dat toch wel een goeie indicatie dat er iets met je voeding is: https://www.ocbase.com/features
Santee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:05:
[...]
Zou best aan de 6 naar 8 pin kunnen liggen… 600W is niet per se karig maar als het model geen 2x8pin heeft is het wsl een oudere unit. Heb je een model nummer?
Dan ga ik er vanuit dat het inderdaad mijn voeding is heb hem al een tijd en onlangs alles geüpgraded behalve mijn voedingPatRamon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Zal niet eens testen, die voeding is al zo oud (2009) zonder certificering.
Als ik al kijk naar de aansluit mogelijkheden is het vragen om problemen.
Bovendien is je 64 A verdeeld in 4 railen (opzich niet erg) maar als je beperkt zit met je kabels/aansluitingen.
Je geeft aan dat je pc helemaal er uit klapt ofwel je zekering van je PSU, reset met stroom op en eraf geeft 100% aan dat je voeding het niet aan kan.
Nieuwe kopen, en printplaat ziet er ook niet 100% goed uit anno 2021

Het was dus wachten op problemen als ik dit zo lees.
Bedankt voor alle hulp ik ga gelijk een nieuwe voeding kopen en laat het zo snel mogelijk weten of het hierdoor is verholpen.
Ik heb nu een RTX 3070 en heb gisteren de 6800XT MB besteld. Ik merkte op dat de laatste drivers van AMD het euvel van Destiny 2 min of meer heeft opgelost.
Wat zijn jullie meningen hierover? Hebben jullie nog last in PVP en PVE? Of...
Het hele ray tracing verhaal zegt mij eigenlijk vrij weinig en de AMD kaarten sluiten ook wat beter aan bij mijn Ryzen CPU.
Het hele ray tracing verhaal zegt mij eigenlijk vrij weinig en de AMD kaarten sluiten ook wat beter aan bij mijn Ryzen CPU.
Ik vraag mij af of een multi rai psu met zo'n laag wattage wel voldoende vermogen kan leveren. Oudere single rail oplossingen hebben al problemen met de piek spanningen die moderne gpus kunnen vragen. Dus weet bijna wel zeker dat je met een nieuwe psu geen last hebt. Aanbevolen wattage is ook 750 watt 600 en dan ook nog multinrail is cutting it. Maar je kan proberen 3 rails via kabels te combineren of minimaal twee te gebruiken waar de cpu dan niet aan komt. En hdd's enz ook op een losse zetten zodat zo veel mogelijk op die twee rails voor de gpu over blijft.Ninjaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:25:
Iets anders wat je kan doen is de kaart undervolten pieken worden dan veel lager en dan verbruikt hij ook veel minder. Voor jou psu was een 6800 eigenlijk beter geweest. Maar een 6800XT op 950mv werkt denk ik ook.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik geloof dat er nog wel sprake is van wat performance issues bij Destiny 2, wel een stuk minder dan eerst.magatsu schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:39:
Ik heb nu een RTX 3070 en heb gisteren de 6800XT MB besteld. Ik merkte op dat de laatste drivers van AMD het euvel van Destiny 2 min of meer heeft opgelost.
Je hebt nu een kaart die qua rasterization performance gelijk is aan de 3080, maar die qua raytracing meer op 3070 niveau zit (ook omdat raytracing momenteel nog niet is geoptimaliseerd). Niks om je zorgen over te maken dus.
Om ook problemen in de toekomst te verkomen en mijn systeem zo standaard mogelijk te houden zonder te tweaken heb ik voor het gemak maar een nieuwe voeding besteld de Fractal Design ION+ 760W Platinum, dan heb ik voldoende vermogen.Astennu schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Ik vraag mij af of een multi rai psu met zo'n laag wattage wel voldoende vermogen kan leveren. Oudere single rail oplossingen hebben al problemen met de piek spanningen die moderne gpus kunnen vragen. Dus weet bijna wel zeker dat je met een nieuwe psu geen last hebt. Aanbevolen wattage is ook 750 watt 600 en dan ook nog multinrail is cutting it. Maar je kan proberen 3 rails via kabels te combineren of minimaal twee te gebruiken waar de cpu dan niet aan komt. En hdd's enz ook op een losse zetten zodat zo veel mogelijk op die twee rails voor de gpu over blijft.
Iets anders wat je kan doen is de kaart undervolten pieken worden dan veel lager en dan verbruikt hij ook veel minder. Voor jou psu was een 6800 eigenlijk beter geweest. Maar een 6800XT op 950mv werkt denk ik ook.
Niet slecht! Blij met mijn setup!
6800XT ref
5900X
AMD Preset RAGE
SAM enabled
/f/image/2fTb0rfgPfOw9X7rJ0V3MREa.png?f=fotoalbum_large)
Na wat tuning:
/f/image/uKRhvm3EmagRqlL1cky94RXP.png?f=fotoalbum_large)
6800XT ref
5900X
AMD Preset RAGE
SAM enabled
/f/image/2fTb0rfgPfOw9X7rJ0V3MREa.png?f=fotoalbum_large)
Na wat tuning:
/f/image/uKRhvm3EmagRqlL1cky94RXP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GrOXWBkbd34Fehy95ZKC2wwd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door pgerrits op 25-06-2021 18:53 ]
Nice al was een 850 misschien niet verkeerd geweest dan kan je de 6900XT en 3090 ook zeker aan.Ninjaman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:46:
[...]
Om ook problemen in de toekomst te verkomen en mijn systeem zo standaard mogelijk te houden zonder te tweaken heb ik voor het gemak maar een nieuwe voeding besteld de Fractal Design ION+ 760W Platinum, dan heb ik voldoende vermogen.
Wel apart haf eerst 1000 ben toen terug gegaan naar 860 en daar na 750 nooit gedacht dat ik voor een single gpu opstelling zo veel nodig zou hebben
Maar mijn Seasonic Prime Titanium 750 trekt een +60% power 6900XT prima dus ik ben happy.
Netjespgerrits schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:45:
Niet slecht! Blij met mijn setup!
6800XT ref
5900X
AMD Preset RAGE
SAM enabled
[Afbeelding]
Na wat tuning:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door PatRamon op 25-06-2021 19:03 ]
PVE is speelbaar PVP niet teveel drops. PVE ook maar minder last van omdat het geen multiplayer is. Het is beter geworden maar opgelost zeker nog niet.magatsu schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:39:
Guys, ik merk bij rocket league vervelende tering (denk ik, niet zeker of het daad werkelijk tearing is). De beelden verlopen niet soepel (soms een vastloper voor 1 seconden).
[ Voor 11% gewijzigd door kyrillajax op 26-06-2021 17:14 ]
Heb je een freesync monitor? Dan moet je de framerate cappen tussen het bereik hiervan.kyrillajax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:44:
Guys, ik merk bij rocket league vervelende tering (denk ik, niet zeker of het daad werkelijk tearing is). De beelden verlopen niet soepel (soms een vastloper voor 1 seconden).
Anders kan je vsync aanzetten.
Moet ik door een waarde in min. clock frequentie in te geven, de kaart op een minimum clock kunnen houden?
Ik heb nu het gevoel van hickups door naar 0?? gaande clocks in oa. raceroom, ook al zet ik de min.clocks op 2000 voor raceroom.
Ik heb nu het gevoel van hickups door naar 0?? gaande clocks in oa. raceroom, ook al zet ik de min.clocks op 2000 voor raceroom.
Free-sync staat aan en een fps cap in game ook. Denk je dat vsync een goed idee is? Ik hoor nogal wat slechte verhalen over vsync.ScreameR86 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:56:
[...]
Heb je een freesync monitor? Dan moet je de framerate cappen tussen het bereik hiervan.
Anders kan je vsync aanzetten.
Ik neem aan dat je Tearing bedoeld en niet Teringkyrillajax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:44:
Het betekent letterlijk 'scheuren' en ontstaat wanneer de beeldopbouw niet meer synchroon verloopt.
Een lantarenpaal of boom bijv. lijkt dan doormidden gezaagd te zijn en verschoven.
Het dus wat anders dan (micro)stutters / haperingen.
Heb je de cap een paar frames onder de verversingssnelheid van de monitor gezet? Soms schiet het een beetje door en kan je de Freesync sync verliezen.kyrillajax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:13:
[...]
Free-sync staat aan en een fps cap in game ook. Denk je dat vsync een goed idee is? Ik hoor nogal wat slechte verhalen over vsync.
Er is trouwens niets mis met v-sync, zolang je PC maar krachtig genoeg is om meer frames te produceren dan gevraagd. Dat beetje extra latency is van ondergeschikt belang (of je moet echt bezig zijn op wereldniveau).
[ Voor 34% gewijzigd door CMT op 26-06-2021 20:28 ]
Zoals CMT ook aangeeft is er niets mis met vsync. Voor wat betreft vsync + freesync, hoef je vsync niet aan te zetten. Alleen freesync aanzetten + frameratecap is genoeg. Max fps een paar fps onder de max van de freesync range zetten. Bijv 140 in het geval van 144hz.kyrillajax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:13:
[...]
Free-sync staat aan en een fps cap in game ook. Denk je dat vsync een goed idee is? Ik hoor nogal wat slechte verhalen over vsync.
Ah tering, een type foutje gemaaktCMT schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Ik neem aan dat je Tearing bedoeld en niet Tering.
Het betekent letterlijk 'scheuren' en ontstaat wanneer de beeldopbouw niet meer synchroon verloopt.
Een lantarenpaal of boom bijv. lijkt dan doormidden gezaagd te zijn en verschoven.
Het dus wat anders dan (micro)stutters / haperingen.
[...]
Heb je de cap een paar frames onder de verversingssnelheid van de monitor gezet? Soms schiet het een beetje door en kan je de Freesync sync verliezen.
Er is trouwens niets mis met v-sync, zolang je PC maar krachtig genoeg is om meer frames te produceren dan gevraagd. Dat beetje extra latency is van ondergeschikt belang (of je moet echt bezig zijn op wereldniveau).
Gisterenavond kreeg ik bij het spelen van BF5 een crash en krijg ik met de 6900XT geen beeld meer, wel geluid via de koptelefoon.
Zowel via DP als HDMI geprobeerd.
Kan de pc met toetsencombinatie herstarten of uitzetten.
Met de oude GTX 780 krijg ik wel beeld, met een RTX3090 ook geen beeld.
Wat is hier het probleem?
Fresh windows install? Heb je DDU gebruikt voordat je nieuwe drivers ging installeren? Het is heel belangrijk om DDU te gebruiken om software conflicten te voorkomen en dergelijken.MGamer schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:41:
Gisterenavond kreeg ik bij het spelen van BF5 een crash en krijg ik met de 6900XT geen beeld meer, wel geluid via de koptelefoon.
Na een biosupdate van het moederbord is dit opgelost.
Ik kon met de GTX780 het bios niet na F10, PC reageerde niet meer.
Oplossing : Starten in windows, biosupdate naar laatste versie (21/06)
Bordje had nochtans de voorlaatste versie...
Resizable bar issue?
Na 20 jaar toch nog iets nieuws meegemaakt
Ik kon met de GTX780 het bios niet na F10, PC reageerde niet meer.
Oplossing : Starten in windows, biosupdate naar laatste versie (21/06)
Bordje had nochtans de voorlaatste versie...
Resizable bar issue?
Na 20 jaar toch nog iets nieuws meegemaakt
Trouwens... voor degenen die het nog niet gezien hebben... Je kunt nu met 85% korting 3Dmark kopen via steam. Dus mocht je je nieuwe AMD kaart willen testen
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Dat heb ik idd gister gedaan! voor 3 euro had ik de advanced edition! Ideaal, nooit meer die demo XDJohnnyV76 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:40:
Trouwens... voor degenen die het nog niet gezien hebben... Je kunt nu met 85% korting 3Dmark kopen via steam. Dus mocht je je nieuwe AMD kaart willen testen
Is er iemand die Froza Motorsport 7 nog speelt per ongeluk?
Al mijn games werken goed zonder gezeik maar Froza Motosport 7 wat natuurlijk al oud is, crasht steeds na een kwartier spelen ongeveer. Geen foutmeldingen of niks gewoon afgesloten.
Forza Horizon 4 bijvoorbeeld geen enkel probleem. Nou vermoed ik dat het gewoon het grootste probleem natuurlijk is dat die game al jaren geen updates meer krijgt en dus niet echt meegroeit zeg maar. Maar aangezien ik voorlopig nog geen alternatief heb voor die game wil ik het nog wel kunnen spelen zo nu en dan......
Iemand wellicht dezelfde problemen met de nieuwste driver en mocht je die problemen niet hebben op welke driver zit je?
Al mijn games werken goed zonder gezeik maar Froza Motosport 7 wat natuurlijk al oud is, crasht steeds na een kwartier spelen ongeveer. Geen foutmeldingen of niks gewoon afgesloten.
Forza Horizon 4 bijvoorbeeld geen enkel probleem. Nou vermoed ik dat het gewoon het grootste probleem natuurlijk is dat die game al jaren geen updates meer krijgt en dus niet echt meegroeit zeg maar. Maar aangezien ik voorlopig nog geen alternatief heb voor die game wil ik het nog wel kunnen spelen zo nu en dan......
Iemand wellicht dezelfde problemen met de nieuwste driver en mocht je die problemen niet hebben op welke driver zit je?
Toevallig laatst mee begonnen, want kon hem goedkoop kopen. Draait hier als een zonnetje. Heb je de kaart overgeclocked of undervolt? ( of Cpu, ram)JWFpeters schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
Nee niks, welke gpu drivers heb je (versie) Windows opnieuw geïnstalleerd want wou toch van een partitie af maar dit heeft ook niks gedaan binnen 1 ronde van een race stopt het spel er weer mee.....CarJunkyXL schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:54:
[...]
Toevallig laatst mee begonnen, want kon hem goedkoop kopen. Draait hier als een zonnetje. Heb je de kaart overgeclocked of undervolt? ( of Cpu, ram)
Ik draai de 21.4.1 driver. Die is bij mij tot nu toe het meest rock solid gebleken.JWFpeters schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Nee niks, welke gpu drivers heb je (versie) Windows opnieuw geïnstalleerd want wou toch van een partitie af maar dit heeft ook niks gedaan binnen 1 ronde van een race stopt het spel er weer mee.....
[ Voor 66% gewijzigd door CarJunkyXL op 29-06-2021 10:03 ]
Ja maar die vind Destiny 2 niet zo leuk..... Wordt er een beetje moe, precies mijn 2 games geven problemen met die drivers......
Verwijder ze allemaal wel speel alleen nog maar Destiny 2 zo goed als kwaad dat het gaat en Horizon 4 wat echt vlekkeloos is. Wordt tijd voor de nieuwe releases waarvan ik net als Horizon 4 geen echte problemen verwacht.....
Verwijder ze allemaal wel speel alleen nog maar Destiny 2 zo goed als kwaad dat het gaat en Horizon 4 wat echt vlekkeloos is. Wordt tijd voor de nieuwe releases waarvan ik net als Horizon 4 geen echte problemen verwacht.....
Ik speel met regelmaat Forza Motorsport 7. Op mijn setup (5600X, B550i Aorus Pro AX, 6900XT, SF750) ondervind ik geen problemen.JWFpeters schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
Driver?ECP0WERS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:47:
[...]
Ik speel met regelmaat Forza Motorsport 7. Op mijn setup (5600X, B550i Aorus Pro AX, 6900XT, SF750) ondervind ik geen problemen.
Na verschillende pogingen kom ik met mijn 6800 XT uit op min. 2400 max. 2600 MHz met een voltage van 1000 mV (power limit op 15%).
De Timespy Extreme stresstest passte met deze instellingen succesvol met 97% en geen artifacts zichtbaar. De temp van de GPU liep uiteindelijk op naar 90-91 graden, hotspot zal dan wel de 110 hebben aangetikt (de videokaart zit in een H210i, ofwel een mini-itx-behuizing).
Royal Portal score met deze instellingen is:
De Timespy Extreme stresstest passte met deze instellingen succesvol met 97% en geen artifacts zichtbaar. De temp van de GPU liep uiteindelijk op naar 90-91 graden, hotspot zal dan wel de 110 hebben aangetikt (de videokaart zit in een H210i, ofwel een mini-itx-behuizing).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kFQm3wH0LmQRw9nXWm2Sqz1l.jpg?f=user_large)
Niet heel slecht maar mijn niet throttelende wattman profielen halen 99,7% bij de Stresstest. Dus wellicht helpt hebt om voor een iets lagere clock en voltage te gaan.Degrader schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:47:
Na verschillende pogingen kom ik met mijn 6800 XT uit op min. 2400 max. 2600 MHz met een voltage van 1000 mV (power limit op 15%).
[Afbeelding]
Aan de ene kant inderdaad wel: zolang het zomer is en de omgevingstemperatuur bij ons op zolder hoog is, is het misschien beter om iets lagere instellingen te gebruiken om het throttelen tot een minimum te beperken. Maar aan de andere kant, mijn 6800 XT zit ook wel erg krap in de behuizing. NZXT schrijft als maximale dikte van de videokaart 44 mm voor, de referentiekaart van de 6800 XT is volgens mij ongeveer 50 mm dik. Wat ik zag op Reddit en nog wil proberen is om de 120 mm fan - die ik als intakefan heb geplaatst - te verplaatsen naar onder de shroud van de voeding, dus tussen de voeding en videokaart in. Zo kan er van dichtbij lucht geblazen wordt tegen de videokaart. Volgens een paar personen op Reddit die ook de H210(i) hebben, bleef de videokaart daardoor een stuk koeler. Dat zal het throttelen naar ik verwacht ook verminderen. Denk je niet?Astennu schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:07:
[...]
Niet heel slecht maar mijn niet throttelende wattman profielen halen 99,7% bij de Stresstest. Dus wellicht helpt hebt om voor een iets lagere clock en voltage te gaan.
Wat zijn jouw instellingen precies en wat is de maximale temperatuur die jouw 6800 XT bereikt onder de stresstest?
[ Voor 5% gewijzigd door Degrader op 30-06-2021 07:08 ]
AMD zijn gewoon nog steeds heet hoofden tijdens gamen zit ik op 80 graden en hotspot 101 graden l.
2 14cm Noctua intake 2 14cm uit bovenin de kast en 1 12cm uit achterin de kast. CPU ook Noctua die komt niet boven de 70 tijdens gamen.... Dus de gpu temps kan ik verder niet zoveel meer aan doen. Ja de fans op standje opstijgen maarja stil hoeft van mij niet maar lawaai ook niet
vind hem nu al niet echt stil.
2 14cm Noctua intake 2 14cm uit bovenin de kast en 1 12cm uit achterin de kast. CPU ook Noctua die komt niet boven de 70 tijdens gamen.... Dus de gpu temps kan ik verder niet zoveel meer aan doen. Ja de fans op standje opstijgen maarja stil hoeft van mij niet maar lawaai ook niet
Mijn 6900XT hotspot gaat ook naar 98C maar fan draait ook niet sneller dan 1250rpm en stock! Het helpt al veel als je het fan profiel verhoogt naar 1500-1700 rpm (alleen dan niet meer zo stil) of als je undervolt.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:31:
AMD zijn gewoon nog steeds heet hoofden tijdens gamen zit ik op 80 graden en hotspot 101 graden l.
2 14cm Noctua intake 2 14cm uit bovenin de kast en 1 12cm uit achterin de kast. CPU ook Noctua die komt niet boven de 70 tijdens gamen.... Dus de gpu temps kan ik verder niet zoveel meer aan doen. Ja de fans op standje opstijgen maarja stil hoeft van mij niet maar lawaai ook nietvind hem nu al niet echt stil.
Airflow kan hier ook niet beter. Ik heb zelf een O11 D-XL met 3 intakes recht onder de gpu (en nog 3 side intakes, 3 top AIO outtakes en 1 backside outtake).
Bedenk je trouwens ook dat die hotspot temp vroeger niet geshowed werd, de edge temp van ca 80C zag je vroeger als gpu temp. Het lijkt dus hoger maar eigenlijk werd het jaren geleden gewoon nooit genoemd.
[ Voor 10% gewijzigd door Santee op 30-06-2021 08:20 ]
Zijn weer nieuwe drivers trouwens......
Adrenalin 21.6.1 Recommended (WHQL)
en
Adrenalin 21.6.2 Optional
en
[ Voor 48% gewijzigd door JWFpeters op 30-06-2021 08:43 ]
Zou goed kunnen helpen. Kwestie van even uitproberen.Degrader schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:01:
[...]
Aan de ene kant inderdaad wel: zolang het zomer is en de omgevingstemperatuur bij ons op zolder hoog is, is het misschien beter om iets lagere instellingen te gebruiken om het throttelen tot een minimum te beperken. Maar aan de andere kant, mijn 6800 XT zit ook wel erg krap in de behuizing. NZXT schrijft als maximale dikte van de videokaart 44 mm voor, de referentiekaart van de 6800 XT is volgens mij ongeveer 50 mm dik. Wat ik zag op Reddit en nog wil proberen is om de 120 mm fan - die ik als intakefan heb geplaatst - te verplaatsen naar onder de shroud van de voeding, dus tussen de voeding en videokaart in. Zo kan er van dichtbij lucht geblazen wordt tegen de videokaart. Volgens een paar personen op Reddit die ook de H210(i) hebben, bleef de videokaart daardoor een stuk koeler. Dat zal het throttelen naar ik verwacht ook verminderen. Denk je niet?
Wat zijn jouw instellingen precies en wat is de maximale temperatuur die jouw 6800 XT bereikt onder de stresstest?
Ik heb een 6900XT ik heb misschien nog wrl ergens een run van de 6800XT van mijn broer met een oudere driver. Maar ik tweak de kaarten vaak zo dat ze rond de 250 watt gpu power uit komen bij piek verbruik.m met games. Qua efficiëntie is dat beter. Heb ook wel profielen die hoger gaan maar als je dan Kijkt naar performance per watt is het niet de beste keuze. Ik probeer rond de 950-1025mv echte volts te blijven.
Dan is het ook een stuk makkelijker hele constante clocks te houden.
Ik zag het gister ook ineens. Blijkbaar heeft de 21.6.1 Whql status gekregen. Vraag me af of het driver nummer nog echt anders is.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:37:
Zijn weer nieuwe drivers trouwens......
en
Ik ga zelf de 21.6.2 gebruiken. Al verwacht ik daar nog weinig veranderingen tov de 21.6.1.
Jij had een 6700XT als ik mij niet vergis? De 6800 en 6800XT zijn wel wat stiller dan die kaart. Hoge temps zijn opzich niet erg. Al is voor efficiëntie lager wel beter. Met een power limit maakt dat dan weer niet echt uit (lever je wel wat clocks in) maar daar door kunnen ze de fan speed wel lager houden. Amd heeft dat deze generatie eindelijk een keer goed op orde. Al heb ik de 6700XT nog niet zelf getest dus kan niet voor die kaart spreken.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:31:
2 14cm Noctua intake 2 14cm uit bovenin de kast en 1 12cm uit achterin de kast. CPU ook Noctua die komt niet boven de 70 tijdens gamen.... Dus de gpu temps kan ik verder niet zoveel meer aan doen. Ja de fans op standje opstijgen maarja stil hoeft van mij niet maar lawaai ook nietvind hem nu al niet echt stil.
Nou heb de WHQL geinstalleerd. Destiny 2 PVE is goed speelbaar nu, weinig problemen. PVP is nog steeds niet speelbaar. EN dan ook echt niet speelbaar mega gestotter niet te doen mee mensen die ervaring? Baal hier nog steeds enorm van.
Zal Forza Motorsport 7 nog eens opnieuw installeren en misschien de bios nog eens veranderen....
Zal Forza Motorsport 7 nog eens opnieuw installeren en misschien de bios nog eens veranderen....
Heb je SAM aan staan? anders zou je ook eens zonder SAM kunnen proberen te spelen.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
Nou heb de WHQL geinstalleerd. Destiny 2 PVE is goed speelbaar nu, weinig problemen. PVP is nog steeds niet speelbaar. EN dan ook echt niet speelbaar mega gestotter niet te doen mee mensen die ervaring? Baal hier nog steeds enorm van.
En had je deze drivers al een keer getest met hogere min clocks op de Tunning tab?
Want ik merk dat bij Games die erg CPU limited zijn dat wel eens kan zorgen voor lagere FPS dan blijft de GPU toch op een te lage snelheid draaien. Nu zijn dat wel hele oude games (Mechwarrior Online bv) dus kan mij voorstellen dat dat niet zo goed optimised is maar toch.
Vaak worden micro stutters veroorzaakt door de cpu. Ik heb zelf tijdens gamen mijn cpu (via energiebeheer) op hoge prestatie staan. Zet dan in geavanceerde instelling min prestatie op 95% en max op 100. Dit heeft iig bij mij geholpen.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
Ik merk zelf de laatste tijd ook weer veel problemen met Warzone.... dit ligt volgens mij volledig bij de game zelf. Wat een rotzooi maken ze elke keer ervan met een nieuw seizoen.
Stabiele CPU clocks kunnen idd ook helpen. Zelfde geld voor de GPU.
Die zaken tweaken helpt wel veel. Ik gebruik zelf wel PBO + CO met mijn 5900X. En geen allcore OC zoals ik bij de Ryzen 3600 deed. Is voor een 5900X die hoge single core boost heeft ook nuttiger. En Curve Optimiser scheelt ook veel Ryzen 3000 heeft dat helaas niet.
Die zaken tweaken helpt wel veel. Ik gebruik zelf wel PBO + CO met mijn 5900X. En geen allcore OC zoals ik bij de Ryzen 3600 deed. Is voor een 5900X die hoge single core boost heeft ook nuttiger. En Curve Optimiser scheelt ook veel Ryzen 3000 heeft dat helaas niet.
Radeon software heb ik minimaal install dus kan dat niet aanpassen. SAM staat wel aan. Kijk ik denk wel dat het voornamelijk probleem gewoon bij Destiny 2 ligt nu want ook ook Nvidia gebruikers hebben problemen.
Het is gewoon frustrerend dat zon Forza Horizon 4 gewoon als een zonnetje draait (gelukkig) maar dat een oudere Forza Motorsport 7 dan weer loopt te vervelen (ook een main game zolang er geen vervolg is) en dat Destiny 2 mijn andere main game ook veel problemen geeft en dit zijn eigelijk mijn enigste games die ik echt speel dus enigste optie die ik soms dan zie is gewoon een PS5 en een Series X neer zetten om maar weer van het gezeik af te komen maar PC vind ik ook leuk dus ja allemaal beetje dubbel.
Over CPU instellen, PBO staat gewoon uit en verder alleen XMP en SAM aan verder niks ingesteld of afgesteld geen idee wat ik daar mee zou moeten.....
Het is gewoon frustrerend dat zon Forza Horizon 4 gewoon als een zonnetje draait (gelukkig) maar dat een oudere Forza Motorsport 7 dan weer loopt te vervelen (ook een main game zolang er geen vervolg is) en dat Destiny 2 mijn andere main game ook veel problemen geeft en dit zijn eigelijk mijn enigste games die ik echt speel dus enigste optie die ik soms dan zie is gewoon een PS5 en een Series X neer zetten om maar weer van het gezeik af te komen maar PC vind ik ook leuk dus ja allemaal beetje dubbel.
Over CPU instellen, PBO staat gewoon uit en verder alleen XMP en SAM aan verder niks ingesteld of afgesteld geen idee wat ik daar mee zou moeten.....
[ Voor 9% gewijzigd door JWFpeters op 30-06-2021 10:33 ]
Als je gewoon wilt spelen zonder gedonder is een console ideaal. Ik vind het hele tweaken en overclocken nog leuker dan gamen maar snap dat niet iedereen daar zin in heeft.JWFpeters schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:32:
Radeon software heb ik minimaal install dus kan dat niet aanpassen. SAM staat wel aan. Kijk ik denk wel dat het voornamelijk probleem gewoon bij Destiny 2 ligt nu want ook ook Nvidia gebruikers hebben problemen.
Je kan met Ryzen heel veel performance winst halen als je de ram timing tweaked met tools zoals Dram Calculator. Het is wel een combinatie van hoge Dram clocks en dus Infinity fabric clocks waardoor de latency's bij Zen1 tm 3 gigantisch dalen. vooral nuttig zodra meer dan 3-4 cores gebruikt moeten worden en data uitgewisseld wordt met de 2e CCX.
En daar naast zou je een all core CPU OC kunnen doen. Je hebt daar ook tools voor een druk op de knop en ze zoeken de maximale waarde voor je systeem (CTR Clock Tunner for Ryzen) kan dat bv doen voor Ryzen 3000 en 5000.
Het is dan wel aan te raden eerst je Dram goed af te stellen en dan CTR te gebruiken.
Maar dit is alleen voor mensen die zin en tijd hebben om er wat tijd en moeite in te steken. Het is niet meer zoals vroeger dat je je CPU 25-50% kan overclocken maar er valt nog steeds iets van 10-15% winst te behalen in sommige edge cases en gaming wel meer als je alles goed afstelt.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 30-06-2021 10:58 ]
Heb dat in Windows ingesteld van 95% / 100% en high performance en de 3 potjes die ik gespeeld heb lijkt dat nu goed te gaan...... even wat langer testen komende dagen. Nou klinkt het misschien stom maar heb niet zoveel zin dit steeds om te zetten. Kan het verder kwaad het zo te laten staan?CHKYBSTRD schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:25:
[...]
Vaak worden micro stutters veroorzaakt door de cpu. Ik heb zelf tijdens gamen mijn cpu (via energiebeheer) op hoge prestatie staan. Zet dan in geavanceerde instelling min prestatie op 95% en max op 100. Dit heeft iig bij mij geholpen.
Ik merk zelf de laatste tijd ook weer veel problemen met Warzone.... dit ligt volgens mij volledig bij de game zelf. Wat een rotzooi maken ze elke keer ervan met een nieuw seizoen.
Mooi om te lezen dat het probleem is opgelost! Je kunt verschillende profielen maken hoor. Even goed opletten dat deze niet standaard zich terugzet op een ander profiel.
Kan geen kwaad om dit 24/7 te gebruiken... tenzij je een dikke vette overclock met een hoge voltage erop hebt staan. Dan kun je beter wisselen tussen de profielen.
Kan geen kwaad om dit 24/7 te gebruiken... tenzij je een dikke vette overclock met een hoge voltage erop hebt staan. Dan kun je beter wisselen tussen de profielen.
Valt er met een 3700x / 6800xt winst te behalen met Clock Tuner en de Ryzen software in een game als bijvoorbeeld warzone? En zo ja, is er iemand die mij (een oc leek) wat uitleg wil geven?
Warzone is een CPU heavy game.. denk niet dat overclocken van je gpu veel zal helpen in de performance.Beavbusi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:26:
Valt er met een 3700x / 6800xt winst te behalen met Clock Tuner en de Ryzen software in een game als bijvoorbeeld warzone? En zo ja, is er iemand die mij (een oc leek) wat uitleg wil geven?
Ja zeker als je 144FPS wilt. Met 60FPS is het geen issue. In jou geval zal de CPU eerder een bottleneck zijn.Beavbusi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:26:
Er is een Ryzen OC topic dat zou je daar kunnen vragen.
CTR is wel simpel best wel dummy proof. Zit ook een PDF bij met uitleg.
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 30-06-2021 12:19 ]
Hoe bevalt de SF750 in combinatie met 6900XT? Ik heb zelf 3900X (eco mode) en 6900XT (undervolt mode) op een SF600 en gebruik ongeveer 400 watt. Maar bij het starten van een game, produceert de SF600 extreem coilwine geluid. Daarna gaat de coilwine weg. Ik ben van plan om te upgraden naar de SF700.ECP0WERS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:47:
Ik speel met regelmaat Forza Motorsport 7. Op mijn setup (5600X, B550i Aorus Pro AX, 6900XT, SF750) ondervind ik geen problemen.
Ik gebruik de laatste driver met support voor FSR. Op zowel 5120x1440@120hz als 2560x1440@170hz geen crashes.
Voorheen heb ik ook met een SF600 gedraaid, daarmee had ik totaal geen coilwhine. Daarna overgestapt op ATX met een FD Ion+ 860p maar ondervond daar erg veel coilwhine mee. Nu weer terug op ITX sinds de Meshli eindelijk leverbaar was. Met de SF750 heb ik last van lichte whine.muhda schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Hoe bevalt de SF750 in combinatie met 6900XT? Ik heb zelf 3900X (eco mode) en 6900XT (undervolt mode) op een SF600 en gebruik ongeveer 400 watt. Maar bij het starten van een game, produceert de SF600 extreem coilwine geluid. Daarna gaat de coilwine weg. Ik ben van plan om te upgraden naar de SF700.
AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
Maar dat waren wel verschillende videokaarten als ik mij niet vergis? het kan van kaart tot kaart ook iets wat schelen en per PSU ook weer. En moederbord kan ook nog invloed hebben.ECP0WERS schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:01:
[...]
Ik gebruik de laatste driver met support voor FSR. Op zowel 5120x1440@120hz als 2560x1440@170hz geen crashes.
[...]
Voorheen heb ik ook met een SF600 gedraaid, daarmee had ik totaal geen coilwhine. Daarna overgestapt op ATX met een FD Ion+ 860p maar ondervond daar erg veel coilwhine mee. Nu weer terug op ITX sinds de Meshli eindelijk leverbaar was. Met de SF750 heb ik last van lichte whine.
Deze kaart heeft alle 3 de voedingen meegemaaktAstennu schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:20:
[...]
Maar dat waren wel verschillende videokaarten als ik mij niet vergis? het kan van kaart tot kaart ook iets wat schelen en per PSU ook weer. En moederbord kan ook nog invloed hebben.
Ah dat is wel de laatste check ^^ECP0WERS schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Deze kaart heeft alle 3 de voedingen meegemaakten ik denk tenminste 8 verschillende moederborden.
Verwijderd
Is er algemeen iets bekend over combinatie freesync + enchanced sync dat bijna alle games kan laten crashen ?
Ondanks dat ik super tevreden was over mijn reference 6900XT, toch deze vervangen voor de Merc 319 black edition. Ik wilde eigenlijk altijd deze AIB al hebben, maar onbetaalbaar en onverkrijgbaar. Nu heb ik er een over kunnen nemen van een andere tweaker en vind het echt een geweldige kaart om te zien. Draait zo een rondje tussen de 2500-2600 MHz op 1050 mv in timespy. Morgen eens verder tweaken om te kijken wat die nog meer kan. Ook is de 5600x vervangen voor een I7-11700K. Puur omdat ik een goede deal kon sluiten. Iets hogere score in Single thread Cinebench R20 score en een flink hogere score natuurlijk met multithread.
:strip_exif()/f/image/lJrIv2jNMbjMUPr8qt6oAbCI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben voorlopig weer tevree!
Ik ben super tevree!
:strip_exif()/f/image/lJrIv2jNMbjMUPr8qt6oAbCI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben super tevree!
[ Voor 17% gewijzigd door CarJunkyXL op 02-07-2021 13:15 ]
Schat mag ik een PC kopen van 3000,- euro?
Tuurlijk lieverd, mag ik er dan een kaarsje en een plantje opzetten?
(niet al te letterlijk nemen) Mooie PC, beetje jaloers
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Haha, thanks. Ik neem het niet te letterlijk hoor.Bad Brains schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 05:22:
[...]
Schat mag ik een PC kopen van 3000,- euro?
Tuurlijk lieverd, mag ik er dan een kaarsje en een plantje opzetten?
(niet al te letterlijk nemen) Mooie PC, beetje jaloers
En ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn laatste zin de lading niet dekt van mijn vreugde.

Mooie build kerel.CarJunkyXL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:13:
Ondanks dat ik super tevreden was over mijn reference 6900XT, toch deze vervangen voor de Merc 319 black edition. Ik wilde eigenlijk altijd deze AIB al hebben, maar onbetaalbaar en onverkrijgbaar. Nu heb ik er een over kunnen nemen van een andere tweaker en vind het echt een geweldige kaart om te zien. Draait zo een rondje tussen de 2500-2600 MHz op 1050 mv in timespy. Morgen eens verder tweaken om te kijken wat die nog meer kan. Ook is de 5600x vervangen voor een I7-11700K. Puur omdat ik een goede deal kon sluiten. Iets hogere score in Single thread Cinebench R20 score en een flink hogere score natuurlijk met multithread.
[Afbeelding]
SInds kort heb ik gek genoeg dat mijn Radeon Wattman zegt dat mijn gpu en mijn cpu niet aan de minimale eisen voldoet (overal staan rode kruizen bij zelfs bij de allernieuweste processoren). Net even de driver opnieuw geinstalleerd maar ook nu blijft het staan. Ik gok op een bug, klopt dat of is er wellicht meer aan de hand?
Waarschijnlijk een bug https://www.reddit.com/r/...6900xt_does_not_meet_the/Remth2 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:04:
SInds kort heb ik gek genoeg dat mijn Radeon Wattman zegt dat mijn gpu en mijn cpu niet aan de minimale eisen voldoet (overal staan rode kruizen bij zelfs bij de allernieuweste processoren). Net even de driver opnieuw geinstalleerd maar ook nu blijft het staan. Ik gok op een bug, klopt dat of is er wellicht meer aan de hand?
Verwijderd
Volgens mij is er wat mis met huidige driver zeg me aub dat ik niet alleen ben ik heb geen zin om 6900 XT te rma'n geld terug te krijgen of met kapote kaart vast te zitten, hij is watercooled.
YouTube: Doom eternal flickering textures
Komt nog bij dat ik recent een samsung g9 odyssey gehaalt heb, denk niet dat mijn oude gpu die resolutie aan kan laat staan op 240hz
Lijkt wel als of AMD driver een undervolt aplied heeft op mijn kaart want hij draaidt stuk minder warm dan normaal.
Komt nog bij dat ik recent een samsung g9 odyssey gehaalt heb, denk niet dat mijn oude gpu die resolutie aan kan laat staan op 240hz
Lijkt wel als of AMD driver een undervolt aplied heeft op mijn kaart want hij draaidt stuk minder warm dan normaal.
Ik heb het gevoel dat het niet echt werkt, vsync neemt het probleem niet weg. Ik merk dat mijn toetsenbord in rocket league voor 1 seconden niet reageert en het beeld ook voor 1 seconden vast loopt.kyrillajax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:25:
[...]
Ah tering, een type foutje gemaaktIk krijg heel erg het gevoel dat het of screen tearing is of micro stutters. Ik heb inderdaad free-sync aanstaan en de fps cap op 141 gezet. vsync en free-sync gaan toch prima samen? Anders kan ik dat ook even testen, als dat niet het probleem oplost, ben ik vrij wel zeker dat het micro stutters zijn (al neig ik naar micro stutters).
Bij mij werkt de curve optimizer niet beter dan de all core overclock, de single core boost draait niet constant op 4,65ghz of 4,6ghz. Totaal inconsistent.Astennu schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:32:
Stabiele CPU clocks kunnen idd ook helpen. Zelfde geld voor de GPU.
Dit lijkt me echt een driver issue misschien heeft het met de nieuwe RT implementatie te maken? Gewoon even een iets oudere driver proberen dan weet je het meteen.Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:26:
Volgens mij is er wat mis met huidige driver zeg me aub dat ik niet alleen ben ik heb geen zin om 6900 XT te rma'n geld terug te krijgen of met kapote kaart vast te zitten, hij is watercooled.
Ligt ook een beetje aan de silicon quality van je cpu hoe stabiel hij boost. En voor een 5600X is een all core oc ook nuttiger. Dan kom je redelijk dicht bij de stock max boost.kyrillajax schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:11:
[...]
Bij mij werkt de curve optimizer niet beter dan de all core overclock, de single core boost draait niet constant op 4,65ghz of 4,6ghz. Totaal inconsistent.
Ik heb zelf een 5900X die tot 5GHz boost met de tweaks die ik gedaan heb. En met meer threads belast maar light load haalt hij dan nog steeds 4.8 dat zijn snelheden die ik echt niet all core kan draaien. Dus voor oudere games zoals mwo en sc2 die maar 2-3 threads gebruiken is dat sneller dan een all core oc.
Normaal gesproken gebruik je freesync en dan een fps scapom te zorgen dat hij niet buiten die range komt waarbij freesync uit gaat.kyrillajax schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Ik heb het gevoel dat het niet echt werkt, vsync neemt het probleem niet weg. Ik merk dat mijn toetsenbord in rocket league voor 1 seconden niet reageert en het beeld ook voor 1 seconden vast loopt.
Vsync moet je niet meer gebruiken want die zorgt ook voor lagg. Dat is alleen voor schermen Onder adaptive sync.
1 sec stil staan is wel heel erg lang vraag me af of dat niet wat anders is.
Verwijderd
Dat kan niet de game wil abseluut alleen 21.6.2 hebbenAstennu schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Dit lijkt me echt een driver issue misschien heeft het met de nieuwe RT implementatie te maken? Gewoon even een iets oudere driver proberen dan weet je het meteen.
Lijkt me sterk. Doom Ethernal was al uit voor de 21.6.2 drivers en de RDNA2 kaarten bestonden.Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Dat kan niet de game wil abseluut alleen 21.6.2 hebben
Misschien dat de nieuwe vserie van de game die drivers perse wilt hebben?
Okay, dan is dat helder! Ik krijg inderdaad ook het gevoel dat het aan iets anders kan zitten, alleen merk ik nog soms wel dat de game ervaring een beetje choppy is soms, niet volledig smooth.Astennu schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Normaal gesproken gebruik je freesync en dan een fps scapom te zorgen dat hij niet buiten die range komt waarbij freesync uit gaat.
Vsync moet je niet meer gebruiken want die zorgt ook voor lagg. Dat is alleen voor schermen Onder adaptive sync.
1 sec stil staan is wel heel erg lang vraag me af of dat niet wat anders is.
@kyrillajax
Dat kan dezelfde oorzaak ten grondslag hebben.
Welke processor heb je en op welke snelheid draait de FCLK & het werkgeheugen?
Om singlecore goed te testen moet je ook de processor affiniteit op 1 core instellen, anders zie je slechts een estafette tussen de 2 beste cores en gaan de wisselingen zo snel dat je de echte klok niet goed kan zien.
Het kan goed mogelijk zijn dat je systeem simpelweg onstabiel is.
Omdat je noemt dat de muis tijdelijk niet reageert, kan het mogelijk te wijten zijn aan de beruchte Ryzen usb problemen (=onstabiele SoC).
Laat eens een tijdje HWinfo op de achtergrond draaien tijdens het spelen, met evt. Latencymon en kijk of je WHEA error's krijgt en/of dat er grote uitschieters zijn in de latency.
Om singlecore goed te testen moet je ook de processor affiniteit op 1 core instellen, anders zie je slechts een estafette tussen de 2 beste cores en gaan de wisselingen zo snel dat je de echte klok niet goed kan zien.
Omdat je noemt dat de muis tijdelijk niet reageert, kan het mogelijk te wijten zijn aan de beruchte Ryzen usb problemen (=onstabiele SoC).
Laat eens een tijdje HWinfo op de achtergrond draaien tijdens het spelen, met evt. Latencymon en kijk of je WHEA error's krijgt en/of dat er grote uitschieters zijn in de latency.
PatRamon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
[Afbeelding]
6900XT Ref + 3700X
:strip_exif()/f/image/ZjY1uMKBkH5G7CLAWJRmfudk.jpg?f=fotoalbum_large)
Windows 10
Update naar windows 11
/f/image/pIZzbzEB5bKQXKakAm6zT2k2.png?f=fotoalbum_large)
Thanks voor je reactie! Het is ook geen muis, maar een toetsenbord. Maarja, het zal niet veel uit maken denk ik. Verder heb ik ook last van vastlopers, bedoel meer dat mijn gehele beeld voor 1 seconde vast loopt. Ik zal HWinfo in de achtergrond draaien, enig idee hoe en waar ik die Latencymon vandaan haal?CMT schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:38:
@kyrillajax
https://www.resplendence.com/latencymon
Eerste zoekresultaat van Google...
Wees er wel op bedacht dat het 'hangen' van een proces een resultaat kan zijn van onstabiliteit.
Daarom zal je eerst moeten kijken of er WHEA's ontstaan en daarnaast ook het systeem (cpu/ram/videokaart) goed stresstesten (geen Cinebench, maar echte testprogramma's met foutopsporing. o.a. OCCT, Prime95, y-cruncher etc).
Je kan ook kijken naar het Windows logboek of er al WHEA zijn gerapporteerd onder gebeurtenis-id 18 / 19.
Eerste zoekresultaat van Google...
Wees er wel op bedacht dat het 'hangen' van een proces een resultaat kan zijn van onstabiliteit.
Daarom zal je eerst moeten kijken of er WHEA's ontstaan en daarnaast ook het systeem (cpu/ram/videokaart) goed stresstesten (geen Cinebench, maar echte testprogramma's met foutopsporing. o.a. OCCT, Prime95, y-cruncher etc).
Je kan ook kijken naar het Windows logboek of er al WHEA zijn gerapporteerd onder gebeurtenis-id 18 / 19.
[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 05-07-2021 20:36 ]
Zo, netjes wel!PatRamon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:24:
[...]
[Afbeelding]
Windows 10
Update naar windows 11
[Afbeelding]
Met wat voor settings en specs draai je?
Verwijderd
Zit gewoon Valheim te spelen en driver crash terwijl ik zit te multi tasken YouTube filmpje en consistent binnen 10 minuten driver crash, vermoedelijk omdat globaal radeon sharpening aan heb staan en andere instellingen, want nu factory reset gedaan heb instelling niet verder verandert heb ik geen problemen meer.
EDIT: ik hoop dat alleen valheim is maar ziet er na uit dat mijn 6900 XT een dud is
EDIT: ik hoop dat alleen valheim is maar ziet er na uit dat mijn 6900 XT een dud is
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2021 10:51 ]
Toch is de onderste grafiek iets minder stabiel, althans bij de "Demo" een paar dropsPatRamon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:24:
[...]
[Afbeelding]
Windows 10
Update naar windows 11
[Afbeelding]
Ik kom van een 5800X + GTX 1080 af. Heb sinds begin deze week de 1080 door een 6900XT vervangen. Een flinke boost in fps voor allerlei titels. Ik gebruik een monitor met 3840*1600 @ 144hz dus de kaart moet flink aan het werk.
Ik merk echter dat meerdere games (bijvoorbeeld Just Cause 3) na het laden een paar keer stottert voordat de framerate stabiliseert rond de 130 fps. Hierna keert dit probleem niet meer terug. Ik kan mij niet herinneren dat ik dergelijke ‘problemen’ had bij de 970 en 1080. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Ik merk echter dat meerdere games (bijvoorbeeld Just Cause 3) na het laden een paar keer stottert voordat de framerate stabiliseert rond de 130 fps. Hierna keert dit probleem niet meer terug. Ik kan mij niet herinneren dat ik dergelijke ‘problemen’ had bij de 970 en 1080. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Als het DX12 betreft, is het waarschijnlijk de shadercache die nog aangemaakt moet worden.Robertobananas schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:44:
Ik kom van een 5800X + GTX 1080 af. Heb sinds begin deze week de 1080 door een 6900XT vervangen. Een flinke boost in fps voor allerlei titels. Ik gebruik een monitor met 3840*1600 @ 144hz dus de kaart moet flink aan het werk.