[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Ik zal het proberen _/-\o_
Bedankt daarvoor :)
---
Holy crap, ik heb de Precision Timer disabled en WAT een verschil :9~
Heeft dit verder geen invloed op mijn videokaart of iets? :+
Dit kan volgens mij wle weet andere issues veroorzaken met tijd gevoelige applicaties. Ik zou mezelf er even goed over inlezen voordat ik zo iets uit zet en uit laat. Je fps counter is nu ook niet meer betrouwbaar.

Ik zou zelf eerst kijken of de min clocks verhogen helpt voor dat ik met HPET ga klooien.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 14-06-2021 09:34 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Astennu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Dit kan volgens mij wle weet andere issues veroorzaken met tijd gevoelige applicaties. Ik zou mezelf er even goed over inlezen voordat ik zo iets uit zet en uit laat. Je fps counter zegt nu Bv ook niets mee over de daadwerkelijk prestaties die is niet meer betrouwbaar.

Ik zou zelf eerst kijken of de min clocks verhogen helpt voor dat ik met het ga klooien.
Ik had de min. clocks al geprobeerd en bepaalde settings off/on gezet.
Dat hielp dus niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Ik had de min. clocks al geprobeerd en bepaalde settings off/on gezet.
Dat hielp dus niet :|
Dat was voor mij de reden om mijn 6900XT gelijk te verkopen. Een kaart van meer dan 1000 euro hoort out-of-the-box goed te presteren, zonder enige fine tuning of aanpassingen. Ik had slechtere prestaties met de 6900XT dan met de RTX 3080. Verschil was ongeveer 25%. Met Ray Tracing aan was het verschil ruim 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
turkeyhakan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Dat was voor mij de reden om mijn 6900XT gelijk te verkopen. Een kaart van meer dan 1000 euro hoort out-of-the-box goed te presteren, zonder enige fine tuning of aanpassingen. Ik had slechtere prestaties met de 6900XT dan met de RTX 3080. Verschil was ongeveer 25%. Met Ray Tracing aan was het verschil ruim 40%.
Bijzondere denkwijze. Of je investeert een uurtje om alles te laten draaien zoals het hoort en hebt een extreem snelle gpu voor een, momenteel, marktconforme prijs. Je bent een tweaker toch? Het is niet alsof de kaart stuk is. Maar goed ieder z'n ding. Nadat ik wat heb gespeeld met mn min en max clock, voltage en de HPET uit heb geschakeld draait ie als een zonnetje.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
[...]

Jammer, maar ieder zijn eigen ding haha.
Ik ben gewoon ontzettend blij dat ik een mooie en sterke kaart heb :) ik had hiervoor al een RTX 3080 maar die is kapot gegaan :O niet door eigen toedoen trouwens.
Het is gewoon even wennen voor mij dat AMD zo makkelijk is met het aanpassen en ''tweaken'' van een GPU/CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bjvdven schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:27:
[...]

Bijzondere denkwijze. Of je investeert een uurtje om alles te laten draaien zoals het hoort en hebt een extreem snelle gpu voor een, momenteel, marktconforme prijs. Je bent een tweaker toch? Het is niet alsof de kaart stuk is. Maar goed ieder z'n ding. Nadat ik wat heb gespeeld met mn min en max clock, voltage en de HPET uit heb geschakeld draait ie als een zonnetje.
Ach ja, ik heb een RTX 3090 voor een marktconforme prijs kunnen bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
turkeyhakan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Nice! Veel plezier ermee dan.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lindseysew
turkeyhakan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Wat doe je eigenlijk hier als je nu een RTX 3090 hebt? :F
Net als iemand die is overgestapt van Android naar IOS en vervolgens dingen roept in de Android topic of andersom haha :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Net als iemand die is overgestapt van Android naar IOS en vervolgens dingen roept in de Android topic of andersom haha :?
Mensen overhalen om naar de kerk van Jensen te komen :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Verbannen die Nvidia fanboy 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Nou kom jongens, mensen hebben recht op hun mening. Zolang dat geen stokpaardje wordt waar om de haverklap op gereden wordt is er geen reden om zo onwelkom te reageren. ;)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Mijn reactie was op een probleem wat ik zelf ook heb ervaren met mijn 6900XT. Het internet staat er ook vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:08

CMT

Het internet staat ook vol met problemen over de RTX30XX ;).

Maar zonder ongein, het is natuurlijk superfrustrerend als iets niet werkt, dus ik kan mij goed voorstellen dat men op een gegeven moment er helemaal klaar mee is.
Er zullen echter wel meer factoren spelen dan AMD zelf, want ik draai superhappy met de RX6900XT.
In een nogal oude Windows install v2004, waar ook een 1080TI en 5700X in hebben gezeten en ik weet niet hoeveel driver installs / re-installs.

In de 3-4 maanden nog niet één drivercrash gehad. De crashes die ik wel had, waren te wijten aan WHEA's (onstabiele geheugencontroller) of dat ik zelf zat te pielen met de voltages & frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ik ben even met SAM aan het testen geweest met m'n RX 6800 en het resultaat is echt verbluffend met Forza 4.

Zonder SAM haal ik in de standaard benchmark op 1440p Ultra: 185 fps en met SAM aan 223 fps. Dat is een verbetering van 20,5%. Ik had niet verwacht dat het zoveel zou kunnen uitmaken.

Getest op een 5800X stock, Asus B550-i en 2x 16 GB DDR 3600 MHz C16 (dual rank-modules).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
[...]

Hier ging het ook niet helemaal vanzelf maar ach de prestaties van mijn 6900XT zijn nu velen malen beter dan een 3080! Maar ik ben het eens dat Nvidia de plug &play wat beter voor elkaar heeft.

Binnenkort mijn CPU en MOBO ook maar is vervangen met AMD.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24
De eerste paar maanden was ik ook niet echt gecharmeerd van mijn 6900XT. Vage crashes, stutters, het voelde niet echt ok. DDU, verse windows install, monitoring met HWmonitor - vanalles geprobeerd. Komende van een 3070 viel het best wel tegen.

Sinds dit weekend draai ik een nieuwe bios (ComboAM4PIV2 1.2.0.2 voor de MSI X570 Tomahawk) en het lijkt wel een andere PC. Snappy, geen stutters of vage crashes meer, ook gelijk 300 punten extra bij Time Spy (nu 18550 met stock snelheden op een 3600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:07
Ik heb een 6700 XT van AMD en in games (Apex Legends 1920x1080) maar soms ook op de desktop blijft het beeld soms hangen, de kaart staat op stock settings, (versie 21.4.1 van Adrenaline) enig idee waar het probleem zou kunnen zitten? Heb een i5 10400F cpu op een MSI A-Pro z-490 board, 16gb ram 3200mh/z

Ik heb de kaart met twee voedings kabels uit mijn PSU (650W) aangesloten, gebruik dus niet 1 kabel met daisy chain.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkh op 14-06-2021 18:19 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
CHKYBSTRD schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:52:
[...]

Hier ging het ook niet helemaal vanzelf maar ach de prestaties van mijn 6900XT zijn nu velen malen beter dan een 3080! Maar ik ben het eens dat Nvidia de plug &play wat beter voor elkaar heeft.

Binnenkort mijn CPU en MOBO ook maar is vervangen met AMD.
Ook met Raytracing aan? Zo ja, ben ik benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Traitor. :P :+
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:55:
Ik heb een klein puntje en ik vermoed eigenlijk dat het aan mijn 3600X ligt.
Sinds een tijdje heb ik een RX 6900 XT in combinatie met een 3600X CPU en ik merk echt dat Battlefield V stutters heeft. Het is redelijk speelbaar, maar absoluut niet soepel.
In het begin stuttert de game heel erg. Heeft iemand hier tips voor of ligt het aan mijn CPU dat de game stuttert?
Andere games heb ik oprecht geen last van rare stutters of andere gekkigheden. Dus tot nu toe alleen in Battlefield V.
Andere mogelijke oplossing. DX12? ;)
Want DX12 is ronduit verschrikkelijk in BF5. Toen ik nog speelde, was het constant ellende. Elke patch wisselde het wel weer of destijds Polaris, Vega, Pascal, Turing etc kapot ging en ging stutteren. Het was altijd weer een andere combinatie. DX11 koste zelfs met Vega al duidelijk heel wat frames, maar werkte tenminste. Met mijn RX5700XT het ook nog wel eens geprobeerd, maar stutters.

De ironie is natuurlijk dat je geen RT hebt met DX11 en eigenlijk iedereen gedwongen werd om DX11 te kiezen. Dit maakte RT in die game nog zinlozer dan het al was. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Andere mogelijke oplossing. DX12? ;)
Want DX12 is ronduit verschrikkelijk in BF5. Toen ik nog speelde, was het constant ellende. Elke patch wisselde het wel weer of destijds Polaris, Vega, Pascal, Turing etc kapot ging en ging stutteren. Het was altijd weer een andere combinatie. DX11 koste zelfs met Vega al duidelijk heel wat frames, maar werkte tenminste. Met mijn RX5700XT het ook nog wel eens geprobeerd, maar stutters.

De ironie is natuurlijk dat je geen RT hebt met DX11 en eigenlijk iedereen gedwongen werd om DX11 te kiezen. Dit maakte RT in die game nog zinlozer dan het al was. :P
Ik zal dat een keer proberen :-), bedankt!
HPET staat weer aan omdat ik bang ben voor de consequenties... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Dit is ook random, ik heb al weken niks aan de drivers gedaan krijg ik ineens de melding: Radeon software and drivers don't match. Please try again after updating to the latest version. Raar...

Kan de AMD drivers niet meer openen om te updaten (zoals ik het eerst deed) dus download nu maar gewoon weer de driver installer. Hoe kan zoiets dan gebeuren, dit mag toch gewoon niet? :/

[ Voor 33% gewijzigd door Santee op 14-06-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
Santee schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:55:
Dit is ook random, ik heb al weken niks aan de drivers gedaan krijg ik ineens de melding: Radeon software and drivers don't match. Please try again after updating to the latest version. Raar...

Kan de AMD drivers niet meer openen om te updaten (zoals ik het eerst deed) dus download nu maar gewoon weer de driver installer. Hoe kan zoiets dan gebeuren, dit mag toch gewoon niet? :/
Komt door Windows update. Dit kan je voorkomen door die optie in DDU uit te zetten. Desalniettemin is het ruk dat die stuurprogramma je opgedrongen word :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Astennu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Het Jensism waarbij Geforce Now Experience gelovigen, alleen hun driver Control Panel kunnen installeren wanneer zij ook Windows/Microsoft aanbidden en hunt geloof bekrachtigen door een account aan te maken voor de Microsoft store (nee dat is geen geintje, het is echt zo erg nu!).

Het deed mij ook denken aan het Jobsism, waarbij Apple propriertary gelovigen het verboden is om een bootloader te installeren op de Iphone (verfilmd in Iron Sky - The Coming Race ^^).
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Ik zal dat een keer proberen :-), bedankt!
HPET staat weer aan omdat ik bang ben voor de consequenties... :|
Daar hoef je geen zorgen over te maken, zolang je geen wetenschappelijk onderzoek doet en de klok met atoomprecisie hoeft te lopen ;).
Ik draai al heeeel erg lang zonder HPET en merk geen verschillen in de werking of meting van programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:48:
[...]

Het Jensism waarbij Geforce Now Experience gelovigen, alleen hun driver Control Panel kunnen installeren wanneer zij ook Windows/Microsoft aanbidden en hunt geloof bekrachtigen door een account aan te maken voor de Microsoft store (nee dat is geen geintje, het is echt zo erg nu!).

Het deed mij ook denken aan het Jobsism, waarbij Apple propriertary gelovigen het verboden is om een bootloader te installeren op de Iphone (verfilmd in Iron Sky - The Coming Race ^^).

[...]

Daar hoef je geen zorgen over te maken, zolang je geen wetenschappelijk onderzoek doet en de klok met atoomprecisie hoeft te lopen ;).
Ik draai al heeeel erg lang zonder HPET en merk geen verschillen in de werking of meting van programma's.
Wacht heb je de MS Store nodig voor Nvidia drivers; of het controle paneel?

HPET kan voor bepaalde dingen wel belangrijk zijn, ik vermoed dat het aantal desyncs die ik vroeger had met Supreme Command Forged Alliance vooral daardoor kwamen tijdens multiplayer (HPET uit dus) :+.
Ik kreeg overigens op de Dolphin emulator constant stutters in de DX12 modus, deze naar Vulkan veranderd en alles loopt ineens soepel, wellicht ook HPET?

Ik wilde gister Final Fantasy 15 weer eens oppakken. Helaas zit er in de laatste 2 drivers een bug waardoor de Tur effects niet worden gerendered, tenzij je er direct overheen loopt dan blijven ze voor die gamesessie zichtbaar. Het meest rare is dat de shadows wel goed renderen van de Tur effects en het normale gras ook geen rare problemen heeft.
Heb maar een bug report ingeschoten bij AMD, ik wil het spel in alle glory kunnen spelen, dus ook met GameWrecks effecten aan.... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
turkeyhakan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Ook met Raytracing aan? Zo ja, ben ik benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!
Gaat niet lukken bijna alle games met RT zijn gemaakt op nVidia kaarten en niet optimized voor AMD. Daarnaast is nVidia RT hardware krachtiger dus als je RT echt belangrijk vind moet je voor ene 3080 of sneller gaan.

AMD kan aardig presteren als er voor geoptimaliseerd zie ook games als Dirt5 en Resident Evil. Nu de consoles uit zijn en dezelfde RT hardware hebben zullen er wel snel meer nieuwe games volgen die wel geoptimaliseerd zijn voor AMD kaarten maar denk dat nVidia altijd wel iets sneller is. (of FSR moet het veel beter doen op AMD hardware wat ik niet direct verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Astennu schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:31:

AMD kan aardig presteren als er voor geoptimaliseerd zie ook games als Dirt5 en Resident Evil. Nu de consoles uit zijn en dezelfde RT hardware hebben zullen er wel snel meer nieuwe games volgen die wel geoptimaliseerd zijn voor AMD kaarten maar denk dat nVidia altijd wel iets sneller is. (of FSR moet het veel beter doen op AMD hardware wat ik niet direct verwacht).
Dat is eigenlijk gewoon zoals het altijd gaat haha. Nvidia bied middels hun eigen techniek een nieuwe set fidelity-vooruitgangen aan en vervolgens brengt AMD (of andere partij) het ook naar de markt middels opens standaarden of techniek.
Je bent daardoor als niet-Nvidia altijd 1 a 2 jaar later aan de beurt, maar betaald vaak minder in hardwarekosten (zeker als console gebruiker).

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 01:05:
[...]

Wacht heb je de MS Store nodig voor Nvidia drivers; of het controle paneel?
Alleen voor de Control Panel. Maar dat is eigenlijk wel een must om te hebben, anders wordt het aanpassen van instellingen vrijwel onmogelijk (o.a. v-sync voorkeur of een framerate cap.).
Het feit dat het je als gebruiker weer ontzettend moeilijk wordt gemaakt, terwijl het totaal onnodig is, maakt het zo idioot. Het is echt een gevalletje handjeklap (en maakt mij weer nieuwsgierig wat Nvidia dan weer voor 'bonus of wederdienst' van Microsoft krijgt).
Door de download link aan te passen schijn je wel weer het hele pakket te kunnen downloaden, maar ik kan niet meer vinden wat er veranderd moest worden. En het is de vraag hoelang dat door Nvidia nog wordt 'toegelaten/niet ontdekt wordt'.
Ik kwam hier dus achter toen ik de 1080TI recent op een nieuw Windows wilde installeren.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 01:05:
[...]

HPET kan voor bepaalde dingen wel belangrijk zijn, ik vermoed dat het aantal desyncs die ik vroeger had met Supreme Command Forged Alliance vooral daardoor kwamen tijdens multiplayer (HPET uit dus) :+.
Ik kreeg overigens op de Dolphin emulator constant stutters in de DX12 modus, deze naar Vulkan veranderd en alles loopt ineens soepel, wellicht ook HPET?

Ik wilde gister Final Fantasy 15 weer eens oppakken. Helaas zit er in de laatste 2 drivers een bug waardoor de Tur effects niet worden gerendered, tenzij je er direct overheen loopt dan blijven ze voor die gamesessie zichtbaar. Het meest rare is dat de shadows wel goed renderen van de Tur effects en het normale gras ook geen rare problemen heeft.
Heb maar een bug report ingeschoten bij AMD, ik wil het spel in alle glory kunnen spelen, dus ook met GameWrecks effecten aan.... >:)
Het is de vraag of HPET daarbij noodzakelijk is. De 5800X heeft intern een behoorlijk precieze referentieklok van 10MHz. En mijn systeem blijkt anders een HPET van 14.32MHz te gebruiken (komt waarschijnlijk van de chipset af).
In mijn geval verlies ik dus nauwelijks aan nauwkeurigheid, terwijl het aantal 'timer calls' dat gemaakt kan worden, drastisch verschilt.

Ik heb een hele fijne (benchmark) tool gevonden, waarmee HPET letterlijk met 1 druk op de knop aan/uit gezet kan worden en het verschil daarbij te meten is (8> .
Daarmee is ook af te lezen welke klok gebruikt wordt / aktief is en hoe precies deze dan is.
De enige voorwaarde is dat HPET in de bios altijd aan staat, maar er is verder geen gedoe meer met de CMD prompt / registeraanpassing en het aan/uitzetten van de timer in het apparaatbeheer.

Dus iedereen met HPET twijfels, download dit: Timerbench 1.5

Het blijkt dat het voor mijn systeem qua FPS niets uitmaakt, maar ik merk wel dat de frametimes globaal gezien wat beter zijn met de ITSC timer. De kans op uitschieters is een stuk minder en waarschijnlijk is dat te wijten aan het theoretisch aantal timer calls dat gemaakt kan worden. Dat scheelt een factor 30-40x t.o.v. HPET.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWbs5Ryw0MJD93PhDxOQF5mz2ws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MTeQcuH9iQ7g843oPivMLCM1.png?f=user_large

In het bovenstaande screenshot heb ik ook CPU-Z erbij geplaatst. Daarmee zijn de systeemtimers namelijk ook af te lezen, maar helaas geeft deze niet aan welke bron voor de QPC gebruikt wordt. Te vinden onder Tools -> Timers.

Het schijnt dat vooral de Skylake CPU's bijzonder veel nadeel ondervinden van HPET.
Ik heb het achtergrondartikel weer gevonden dat Anandtech destijds maakte in navolging van de grof afwijkende CPU benchmarks: https://www.anandtech.com...d-2nd-gen-ryzen-results/5
Het is zeer de moeite waard om het door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Goed om te weten, dan ga ik mijn Nvidia drivers op mijn laptop dus ook nooit meer updaten. Ik wil mijn controle paneel houden en ik gebruik mijn laptop voor werk dus ik wil geen Windows store (ik wil dat sowieso niet :P).

Ik had het op mijn Q6600 uit, ik kan je stellen dat die dus helemaal geen accurate clock had. Dat was een groot drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:43
Iemand die een Quest 2 met Air Link gebruikt om VR te spelen? Ik heb sinds mijn upgrade van 5700XT naar 6800 last van hele steady stutter bij alles wat beweegt, maar eigenlijk alleen op 72hz...

Op 120hz is het volledig soepel, op 80hz soms een schokje. Op 72hz is het onspeelbaar. Zelfs op 120hz maar met 60fps is het een stuk beter dan 72hz.

Heb al oudere drivers geprobeerd maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MailMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:27:
Iemand die een Quest 2 met Air Link gebruikt om VR te spelen? Ik heb sinds mijn upgrade van 5700XT naar 6800 last van hele steady stutter bij alles wat beweegt, maar eigenlijk alleen op 72hz...

Op 120hz is het volledig soepel, op 80hz soms een schokje. Op 72hz is het onspeelbaar. Zelfs op 120hz maar met 60fps is het een stuk beter dan 72hz.

Heb al oudere drivers geprobeerd maar dat mocht niet baten.
Even uit interesse waarom wil je 72hz gebruiken als als 120 en 80 ook kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
CMT schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Alleen voor de Control Panel. Maar dat is eigenlijk wel een must om te hebben, anders wordt het aanpassen van instellingen vrijwel onmogelijk (o.a. v-sync voorkeur of een framerate cap.).
Het feit dat het je als gebruiker weer ontzettend moeilijk wordt gemaakt, terwijl het totaal onnodig is, maakt het zo idioot. Het is echt een gevalletje handjeklap (en maakt mij weer nieuwsgierig wat Nvidia dan weer voor 'bonus of wederdienst' van Microsoft krijgt).
Door de download link aan te passen schijn je wel weer het hele pakket te kunnen downloaden, maar ik kan niet meer vinden wat er veranderd moest worden. En het is de vraag hoelang dat door Nvidia nog wordt 'toegelaten/niet ontdekt wordt'.
Ik kwam hier dus achter toen ik de 1080TI recent op een nieuw Windows wilde installeren.
Op Nvidia's zoek pagina kan je deze gewoon zoeken: https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
DCH is Microsofts nieuwe driver distributie model, waarbij het control panel via de store komt (lijkt trouwens geen account voor nodig te zijn, ik kan hem gewoon installeren, er is wel een signin popup maar die kan je negeren).
Standard is de driver met control panel zoals we deze al jaren kennen.

Ik weet trouwens niet of het een 'handje klap' situatie, DCH drivers zijn iets waar iedere hardware vendor in de toekomst naar toe moet zo lijkt het als je in de toekomst nog gecertificeerde drivers willen kunnen leveren: https://docs.microsoft.co...rted-with-windows-drivers
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:37:
Goed om te weten, dan ga ik mijn Nvidia drivers op mijn laptop dus ook nooit meer updaten. Ik wil mijn controle paneel houden en ik gebruik mijn laptop voor werk dus ik wil geen Windows store (ik wil dat sowieso niet :P).
Zie bovenstaande, ik denk dat iedereen in de toekomst (grotendeels) naar DCH zal gaan, met een van de voorwaarden:
Hardware Support App (H): Any user interface (UI) component associated with a Windows Driver must be packaged as a Hardware Support App (HSA) or preinstalled on the OEM device. An HSA is an optional device-specific app that's paired with a driver. The application can be a Universal Windows Platform (UWP) or Desktop Bridge app. You must distribute and update an HSA through the Microsoft Store. For details, see Hardware Support App (HSA): Steps for driver developers and Hardware Support App (HSA): Steps for app developers.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 16-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Astennu schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Even uit interesse waarom wil je 72hz gebruiken als als 120 en 80 ook kan?
Er zijn games waar de performance overhead te weinig is om bv continu 80fps (en helemaal 120fps) te trekken. Dan krijg je dat ASW geactiveerd wordt en je automatisch naar de helft van de fps gaat. Dan speel je dus ineens op 40 (of 60fps). Ik heb dan liever constant 72fps.

Daarnaast vermoed ik dat de batterij sneller leeg gaat op 120hz, maar dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dennism schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Op Nvidia's zoek pagina kan je deze gewoon zoeken: https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
DCH is Microsofts nieuwe driver distributie model, waarbij het control panel via de store komt (lijkt trouwens geen account voor nodig te zijn, ik kan hem gewoon installeren, er is wel een signin popup maar die kan je negeren).
Standard is de driver met control panel zoals we deze al jaren kennen.

Ik weet trouwens niet of het een 'handje klap' situatie, DCH drivers zijn iets waar iedere hardware vendor in de toekomst naar toe moet zo lijkt het als je in de toekomst nog gecertificeerde drivers willen kunnen leveren: https://docs.microsoft.co...rted-with-windows-drivers

[...]

Zie bovenstaande, ik denk dat iedereen in de toekomst (grotendeels) naar DCH zal gaan, met een van de voorwaarden:

[...]
Vreemd, zodra je de GTX10xx serie kiest, verdwijnt de keuzemogelijkheid.
Je krijgt dan alleen de lijst met gameready whql drivers. En daar zit de control panel dus niet bij.

Maar hoe komt het dat de zoekpagina bij jouw anders is, dan wanneer ik zelf via de website daar naartoe navigeer? https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Daar is in tegenstelling überhaupt geen optie te bekennen om het complete driverpakket te kiezen.

Het wegklikken van de microsoft store login melding is overigens het eerste wat ik geprobeerd heb, maar dan faalt de control panel download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:13

YES

Moderator General Chat
Vraagje:
ik heb sinds kort een RX 6800 XT MB in mijn PC zitten. Nu maakt de PC de laatste tijd ineens een tikkend/ratelend geluid wanneer deze flink aan het werk moet. Ik heb de case open gemaakt en gekeken of er ergens een draadje of los stekkertje tegen één van de fans aan liep maar dit is niet het geval.
Het is daarnaast ook een langzamer getik dan wanneer iets tegen de fans aan zou zitten, het klinkt nu bijna als het geluid van een geigerteller. Nou weet ik dat mijn PC razend krachtig is :+, maar een nucleaire straling zal er niet vanaf komen en bovendien zit er geen geigerteller ingebouwd voor zover ik weet.

De enige aanwijzing qua oorzaken die ik nu heb zijn twee nieuwe onderdelen. De eerste is een PSU (be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W) en de tweede is de GPU die er nieuw in zit.

Heeft één van jullie hier ervaring met een dergelijk tikkend of ratelend geluid uit de pc of GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:10:
Vraagje:
ik heb sinds kort een RX 6800 XT MB in mijn PC zitten. Nu maakt de PC de laatste tijd ineens een tikkend/ratelend geluid wanneer deze flink aan het werk moet. Ik heb de case open gemaakt en gekeken of er ergens een draadje of los stekkertje tegen één van de fans aan liep maar dit is niet het geval.
Het is daarnaast ook een langzamer getik dan wanneer iets tegen de fans aan zou zitten, het klinkt nu bijna als het geluid van een geigerteller. Nou weet ik dat mijn PC razend krachtig is :+, maar een nucleaire straling zal er niet vanaf komen en bovendien zit er geen geigerteller ingebouwd voor zover ik weet.

De enige aanwijzing qua oorzaken die ik nu heb zijn twee nieuwe onderdelen. De eerste is een PSU (be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W) en de tweede is de GPU die er nieuw in zit.

Heeft één van jullie hier ervaring met een dergelijk tikkend of ratelend geluid uit de pc of GPU?
Dit klinkt als de beruchte coilwhine.

Als je een beetje handig bent, kan je met een stukje thermal pad van 4mm op de chokes het probleem verminderen (Cidious in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic") .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
ScreameR86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Dit klinkt als de beruchte coilwhine.

Als je een beetje handig bent, kan je met een stukje thermal pad van 4mm op de chokes het probleem verminderen (Cidious in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic") .
Euhm, ik was in de veronderstelling dat coil whine totaal ander geluid geeft dan ratelen of tikken, meer een constante toon die wat varieert in hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:18:
[...]

Euhm, ik was in de veronderstelling dat coil whine totaal ander geluid geeft dan ratelen of tikken, meer een constante toon die wat varieert in hoogte?
Heb je ook een X570 moederbord toevallig?
Dan zou het wel eens de chipset fan kunnen zijn, heeft de mijne ook wel is last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:18:
[...]

Heb je er ook last van als de computer idle draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
CMT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Vreemd, zodra je de GTX10xx serie kiest, verdwijnt de keuzemogelijkheid.
Je krijgt dan alleen de lijst met gameready whql drivers. En daar zit de control panel dus niet bij.
Hier niet, zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zlXRLnl.png
Maar hoe komt het dat de zoekpagina bij jouw anders is, dan wanneer ik zelf via de website daar naartoe navigeer? https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Daar is in tegenstelling überhaupt geen optie te bekennen om het complete driverpakket te kiezen.
Geen idee, ik gebruik die link al een tijdje, heb ik gewoon in mijn lijst met links staan, ik ga dus niet via de Nvidia site.
Het wegklikken van de microsoft store login melding is overigens het eerste wat ik geprobeerd heb, maar dan faalt de control panel download.
Hier niet, zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/30pdm1f.png

Mijn werkwijze, kies voor Install, krijg je onderstaande popup, klik daar op het kruisje en hij is enkele seconden laten geinstalleerd zoals te zien in bovenstaand screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xt2T587.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
cavanta schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Heb je ook een X570 moederbord toevallig?
Dan zou het wel eens de chipset fan kunnen zijn, heeft de mijne ook wel is last van.
Nee, een B550 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
ScreameR86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:23:
[...]

Heb je er ook last van als de computer idle draait?
Nee alleen bij flinke load, als ik Cities Skylines speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:05:
[...]

Nee alleen bij flinke load, als ik Cities Skylines speel.
Dan blijft ik bij het idee dat het coilwhine is.

Gebruik je vsync of een framerate limiter? Dit helpt hier ook aanzienlijk tegen, aangezien de gpu sterk genoeg is om met minder belasting goede framerates te produceren. :)

Ik weet niet of cities skylines een ingebouwde framelimiter heeft. Zo niet, dan kan je in de AMD control panel framerate target control (FRTC) of Radeon Chill hiervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
ScreameR86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Dan blijft ik bij het idee dat het coilwhine is.

Gebruik je vsync of een framerate limiter? Dit helpt hier ook aanzienlijk tegen, aangezien de gpu sterk genoeg is om met minder belasting goede framerates te produceren. :)

Ik weet niet of cities skylines een ingebouwde framelimiter heeft. Zo niet, dan kan je in de AMD control panel framerate target control (FRTC) of Radeon Chill hiervoor gebruiken.
Nou, bij Cities Skylines ligt de framerate al ontzettend laag. Zal eens kijken naar beide opties of het iets uithaalt. En ik ga een tijdje met de kast open spelen, kijken of ik op gehoor kan bepalen uit welk onderdeel het nou komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:14:
[...]

Nou, bij Cities Skylines ligt de framerate al ontzettend laag. Zal eens kijken naar beide opties of het iets uithaalt. En ik ga een tijdje met de kast open spelen, kijken of ik op gehoor kan bepalen uit welk onderdeel het nou komt.
Houd er rekening mee dat city skylines erg CPU bound is, zeker als er mods aan bod komen. Let maar is op je CPU verbruik, die zal hoger zijn dan je GPU (Aldus wat ik altijd hoor van de game)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Remth2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Houd er rekening mee dat city skylines erg CPU bound is, zeker als er mods aan bod komen. Let maar is op je CPU verbruik, die zal hoger zijn dan je GPU (Aldus wat ik altijd hoor van de game)
Het spel leunt stevig op CPU maar kent daarin juist ook zijn limiet. Als je een steengoede multicore hebt kan C:S die niet eens optimaal benutten. Terwijl je met mods juist wel je GPU keihard kan laten razen. Dus de bottleneck van het spel zit hem inderdaad in de CPU maar dat zegt juist niet dat die per definitie het hardst moet werken. Althans, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
YES schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Het spel leunt stevig op CPU maar kent daarin juist ook zijn limiet. Als je een steengoede multicore hebt kan C:S die niet eens optimaal benutten. Terwijl je met mods juist wel je GPU keihard kan laten razen. Dus de bottleneck van het spel zit hem inderdaad in de CPU maar dat zegt juist niet dat die per definitie het hardst moet werken. Althans, dat is mijn ervaring.
Ik zeg ook maar wat ik vaak hoor/lees hoor, heb de game wel gespeeld zonder mods dus echt het limiet heb ik nooit opgezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Dennism
In ieder geval bedankt voor de hulp ;)
Het lijkt erop alsof ze de zoekfunctie beperkt/dichtgetimmerd hebben.
Ook met de Edge browser krijg ik niet de zoekpagina te zien die je gelinkt hebt.

Het valt mij wel op dat er 'Nividia > Download Drivers > Advanced Driver Search' staat, links boven.
In tegenstelling tot wat ik krijg: 'Nividia > Download Drivers'

Maar ik ben er wel achter gekomen, waarom op de advanced search pagina de keuzeoptie verdwijnt.
Het stelt zich standaard in op Windows 10 32-bit, om een of andere reden (wordt dat echt gebruikt???)
Zodra Windows 10 64-bit geselecteerd is, verschijnt de optie plotseling wel.

Maarja zoals ik aangaf, ik kom via eigen weg niet op deze pagina uit. Dus het blijft door hoepels springen bij Nvidia.

Gelukkig ben ik daar niet meer van afhankelijk. Ik begin de Adrenaline software ook steeds meer te waarderen <3 . Wat een gemis is dat, zodra je weer moet gaan kutten met alt-tab naar een trage onoverzichtelijke control panel met Windows XP uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Remth2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Ik zeg ook maar wat ik vaak hoor/lees hoor, heb de game wel gespeeld zonder mods dus echt het limiet heb ik nooit opgezocht
Dat is ook prima :) Ik hoop dat iemand maar wat roept en dan ineens mijn probleem oplost, dus prima zo! En deels klopt het ook gewoon wat je zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Heeft iemand hier al geprobeerd een 6800XT Bios op de 6800 te zetten met MorePowerTool om zo de 6800 nog wat verder te pushen? Volgens mij krijg je dan een max van 255Watt, en dat zou toch weer 4-5% extra performance kunnen bieden omdat je clocks verder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MailMan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:49:
Heeft iemand hier al geprobeerd een 6800XT Bios op de 6800 te zetten met MorePowerTool om zo de 6800 nog wat verder te pushen? Volgens mij krijg je dan een max van 255Watt, en dat zou toch weer 4-5% extra performance kunnen bieden omdat je clocks verder kunnen.
Denk niet dat dat goed werkt omdat voltage verhogen niet toegestaan is. Power mag je wel gewoon aanpassen ik heb mijn 6900XT op 350 watt gehad met +15% zat ik over de 400. Heb toen 380 piek aangetikt.

Heb een 6800 ook wle eens verhoogd. Koeler is dan alleen niet zo mooi stil meer. Nog steeds beter dan de 5700XT reference kaart maar dan merk je wel het verschil met de 6800XT cooler :)

Dus ik zou gewoon de waardes voor gpu power en amps over nemen en van de rest afblijven. Anders kan het zijn dat je clocks op 500mhz blijven hangen.
In het eerste geval stock settings weer terug zetten met MPT of DDU gebruiken dus opzich is experimenteren niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Astennu schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:52:
[...]

Denk niet dat dat goed werkt omdat voltage verhogen niet toegestaan is. Power mag je wel gewoon aanpassen ik heb mijn 6900XT op 350 watt gehad met +15% zat ik over de 400. Heb toen 380 piek aangetikt.

Heb een 6800 ook wle eens verhoogd. Koeler is dan alleen niet zo mooi stil meer. Nog steeds beter dan de 5700XT reference kaart maar dan merk je wel het verschil met de 6800XT cooler :)

Dus ik zou gewoon de waardes voor gpu power en amps over nemen en van de rest afblijven. Anders kan het zijn dat je clocks op 500mhz blijven hangen.
In het eerste geval stock settings weer terug zetten met MPT of DDU gebruiken dus opzich is experimenteren niet erg.
Ik ging er eigenlijk wel vanuit door dit artikel van Igor's lab: https://www.igorslab.de/e...ool-andboardpartner-bios/

Of werkt MorePowerTools inmiddels gewoon prima en hoef je niet een XT Bios over te nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 17-06-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mijn rx6900xt heeft aan de achterkant (contra van waar je hdmi inplugd) 4 schroef gaten zitten.
weet iemand welke maat er gebruikt is?

ook al heb ik mijn mamabord horizontaal, en de kaart dus verticaal.
ik vind de zij naar zij beweging als er een stoot tegen de tafel gegeven wordt niet cool.

nu kan ik makkelijk een steuntje maken, maar schroefmaat kan ik niet vinden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurttank43
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 09:45
Sinds gisteren de trotse eigenaar van een reference amd 6800.
Draai hem in combinatie met een 5800x,32 gb 3600hmz cl16 geheugen.
Dit zijn mijn overclock reultaten in time spy, mag ik hier tevreden mee zijn?
Heb even de fast timings profiel bij het geheugen geprobeerd maar dat lijkt voor instabiliteit te zorgen,
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/283396642990981120/856239727158231050/timespy.JPG
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/283396642990981120/856243509857484852/OC.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

kurttank43 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:46:
Heb even de fast timings profiel bij het geheugen geprobeerd maar dat lijkt voor instabiliteit te zorgen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie je dat grafiekje onder je score? Antwoord is ja :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Nog even bezig geweest met nieuwe BIOS op moederbord en wat tweaken hier en daar (voornamelijk 5800x).

6900xt:
500
2580
1132 mV
+7% power
Fan max op 60%
2150 mem + FT
SAM aan
Kaart blijft rondom 75 graden met hotspot op 90

5800x:
PBO +200
CO -20 all cores
PPT 125
EDC 110
TDC 80
Scalar auto
Proc. blijft rondom de 60 graden

Alles op air (Dark rock 4 en ref. koeler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCsVdoc8w47v2CO3i82Clj7dcZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpq8kgl3CJpOESJ4zqS5mfWE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit blijven nu mijn daily settings, CPU op 125 watt en GPU op 272 watt is ook prima voor het geluid en de temperaturen :) . RDR2 draaien op 3440x1440 (90+ fps bijna alles op ultra) ziet er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnUK8KJHQ_2xHznIoxYz07Uhy5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KDX462izHPIHSbQGVMr2Sxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcRimx4JUrkFD8nd94iiv8UHn-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFJRMQ4SttbwKoF70gmDSW4W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uarfVAeTO8AXC7fJoLpqNZNjs8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EQ5RU819XkuLGFK77XjSl9w.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem is fluisterstil en presteert behoorlijk, plus 10fps meer heb ik niet nodig wanneer ik max OC zou gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door huubhuub op 21-06-2021 22:22 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-21-6-1
Radeon Software Adrenalin 21.6.1 Highlights
Support For

AMD Radeon™ RX 6800M Graphics
Dungeons & Dragons: Dark Alliance™
AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) support for select titles.
Learn more from AMD here.

Fixed Issues

Radeon FreeSync™ may intermittently become locked while on desktop after performing task switching between extended and primary displays upon closing a game, causing poor performance or stuttering.
Anno 1800™ may crash upon launching this game when running DirectX®12.
AMD cleanup utility may clean up chipset/RAID installer related folders/registries from the system.
Some Radeon Graphics products may experience lower than expected performance in Destiny 2™ when compared to previous Radeon Software versions.
Upon joining the AMD User Experience Program, the AMD User Experience Program Master service may have higher than expected CPU utilization.
Enabling Ray Tracing while running Ring of Elysium™ on DirectX®12 may cause this game to crash.
Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Testen maar.....

Edit:

DESTINY 2 op de nieuwe driver, even het vcars bestandje weg gooien en daarna loopt het beter het is zeker niet gefixt maar de Tangled Shore was weer speelbaar.

Framerate daar nu tussen 70 en 120 maar dus nog wel met heftige schommelingen en nog steeds veel te laag gezien de setup van 6900 XT en 5800X en natuurlijk ook vergeleken met andere gebied waar ik wel netjes vast op de cap van 142 fps zit...... Wellicht een update van Destiny erover om het af te maken?

[ Voor 93% gewijzigd door JWFpeters op 22-06-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Mijn scherm blijft in helderheid flikkeren. Het staat niet meer bij de known issues, maar is zeker nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:36
Rickkamminga schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:11:
Mijn scherm blijft in helderheid flikkeren. Het staat niet meer bij de known issues, maar is zeker nog niet opgelost.
Met wat? Wat is de rest van je systeem?

Ik heb nog nooit flikkeringen gezien. Mss ligt het aan je scherm?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Destiny 2 Crucible onspeelbaar nog steeds..... Frame rate van 144 tot 0 misschien wordt het tijd dat ik dit spel maar eens aan de kant zet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Iemand al de nieuwe drivers geïnstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:12:
Volgens mij gaan de 4 post boven de jouwe over de nieuwe drivers.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:12:
Zeker,

Alles games werken nog hetzelfde al heb ik het idee dat ik meer coil wine hoor wat zou beteken dat de kaart meer moeite doet voor hetzelfde werk ((bijvoorbeeld in Forza Horizon 4. Ik heb daar een cap van 144fps vanwege de monitor en de 6800 XT doet dat makkelijk in 1440P dus GPU gebruik was altijd iets onder de 80% nu zit ie er vaak boven tot zelfs 90%

Destiny is iets beter maar bij lange na niet opgelost, heb er PVP nog steeds niks aan niet te doen en PVP gaat wel maar presteert zeker niet zoals het hoort in nog steeds bepaalde gebieden zoals Tangled Shore......

Dus ja gezien het meerdere gebruik in Horizon 4 en de niet fix in Destiny 2 in mijn geval schakel ik nog even weer terug denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Heb zojuist middels Adrenalin geprobeerd te updaten maar kreeg een foutmelding. Alles er maar weer afgegooid en de driver via de site van Amd gedownload en alles werkt weer perfect. Gelijk maar ff een benchmark gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5_gwW8-rqmgtlsY3yAu7ode31w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OC8j4R4WsEzJMSqG9KOpv6m6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vond het iritant dat hij bij mij de folder waar de wattman profielen stonden opgeschoond heeft :/
Ik dacht dat ik een backup had maar kan die niet meer vinden dus dat wordt opnieuw testen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Kan iemand mij wellicht eens op weg helpen wat er nu mis gaat bij mij?

Ryzen 7 5800 XT, 6900XT en 32GB 3600Mhz op een B550 Tomohawk moederbord ik kan me vaag heugen dat ik ooit ook 18000 punten had maar kom nu niet verder dan onderstaande wat me wat laag lijkt?

Tempraturen zijn allemaal netjes alles stock heb alleen fan van gpu wat hoger gezet blijft rond de 80 graden.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtTxTz9Dc4zyJAvkGSOdZE5lPMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghwny2R3wul8VPl1v8jh8bNN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door JWFpeters op 22-06-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:11:

Ryzen 7 5800 XT, 6900XT en 32GB 3600Mhz op een B550 Tomohawk moederbord ik kan me vaag heugen dat ik ooit ook 18000 punten had maar kom nu niet verder dan onderstaande wat me wat laag lijkt?

Tempraturen zijn allemaal netjes alles stock heb alleen fan van gpu wat hoger gezet blijft rond de 80 graden.....[Afbeelding]
Tja, lastig. Zowel je CPU als GPU score zitten iets onder het gemiddelde.

- Draait er iets op de achtergrond wat CPU/GPU gebruikt?
- Heb je met DDU alle oude drivers al eens weggehaald en nieuwe drivers geinstalleerd?
- Nieuwste Chipset drivers voor je moederbord?
- Nieuwste BIOS?
- Staat SAM aan?
- Gebruik je twee aparte kabels van de voeding naar je GPU of een single?
- Overclock zou je toch 5-15% hogere score kunnen geven.

Ik heb een 6800 en geen 6900XT, maar 80 graden voor GPU lijkt me wat warm. Of is dat Hotspot?
kurttank43 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goeie score hoor! Zoals je ziet in de top range van de grafiek.

Zelf heel tevreden met mijn 6800 score op een R5 3600 met 16GB@3733Mhz.
Net ietsje hoger in Graphics score. Draai Geheugen op Max met snelle timings. Verder 2400-2500mhz op 880mv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVfybEr0dsz0LFhadPWo6kwriTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pc8k6njJFGau0SFdJMNlAM6v.png?f=user_large

SAM aanzetten scheelde nog 200 punten.

[ Voor 38% gewijzigd door MailMan op 22-06-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD

Tempraturen zijn allemaal netjes alles stock heb alleen fan van gpu wat hoger gezet blijft rond de 80 graden.....[Afbeelding]
Als alles stock draait dan ga je ook geen hogere score krijgen hoor. Je zult moeten overlocken wil je meer richting de 20K willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 21:36

18.500 punten is gewoon stock ongeveer. (Zie ook tweakers review) reviews: AMD Radeon RX 6900 XT - Is Navi 21 snel genoeg?

100-200 punten meer of minder kijk ik niet naar. Het kan net zijn dat je pc last heeft van een scheet die dwars zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
MailMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Tja, lastig. Zowel je CPU als GPU score zitten iets onder het gemiddelde.

- Draait er iets op de achtergrond wat CPU/GPU gebruikt?
- Heb je met DDU alle oude drivers al eens weggehaald en nieuwe drivers geinstalleerd?
- Nieuwste Chipset drivers voor je moederbord?
- Nieuwste BIOS?
- Staat SAM aan?
- Gebruik je twee aparte kabels van de voeding naar je GPU of een single?
- Overclock zou je toch 5-15% hogere score kunnen geven.

Ik heb een 6800 en geen 6900XT, maar 80 graden voor GPU lijkt me wat warm. Of is dat Hotspot?

[...]

Goeie score hoor! Zoals je ziet in de top range van de grafiek.

Zelf heel tevreden met mijn 6800 score op een R5 3600 met 16GB@3733Mhz.
Net ietsje hoger in Graphics score. Draai Geheugen op Max met snelle timings. Verder 2400-2500mhz op 880mv.

[Afbeelding]

SAM aanzetten scheelde nog 200 punten.
In principe heb ik niks veranderd zover ik weer aan de setup toen ik ooit wel 18000 had gezien. Ook niet kwa software. Viel me wel op dat met de nieuwe driver de kaart ook nogal heet werd. Met de versie hiervoor is het weer goed. Score niet dan.....

- Draait er iets op de achtergrond wat CPU/GPU gebruikt? HWMonitor, Corsair, Steam......

- Heb je met DDU alle oude drivers al eens weggehaald en nieuwe drivers geinstalleerd? Idd DDU gebruikt altijd als ik een driver wissel.

- Nieuwste Chipset drivers voor je moederbord? Niks aan veranderd tussen de scores maar ja de nieuwste

- Nieuwste BIOS? Niks veranderd, maar ja de nieuwste

- Staat SAM aan? SAM staat aan. Ook niet veranderd

- Gebruik je twee aparte kabels van de voeding naar je GPU of een single? 2 aparte kabels

- Overclock zou je toch 5-15% hogere score kunnen geven. Hoef opzich geen hogere score alleen het viel me op dat ik volgens mij al eens 18000 zelf wel gezien heb en ik in reviews die scores ook tegen kom. En meer dan 1000 punten verschil vind ik dan wel weer veel niet dat kracht te kort kom natuurlijk maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb het idee dat ik met de nieuwe drivers een hoger voltage nodig heb om stabiel te draaien met 3DMark Time Spy.
Ga zo de oude weer installeren en kijken wat het verschil in score dan is.

Ik heb soms ook rare flashes op de desktop. Dus ik denk dat ik sowieso terug ga naar de 21.4.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Nu online
Wows ik ben dolgelukkig met de 21.6.1 :P Zelfde settings als mijn post hierboven maar de score is goed gestegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDaTtwtA2S579w9NifS-rCTJcFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rziyhRBz3C887mWYsXorc2Lv.jpg?f=fotoalbum_large

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Snap er niks van... 17200 maximaal hier zelfde setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Nu online
JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:43:
Snap er niks van... 17200 maximaal hier zelfde setup.
Ik draai niet stock jwf, jij wel toch ?

Cpu met pbo2 op 5050 mhz (fluctueert tussen 4900 en 5050)
Gpu op 2580 gebruikmakend van boostlijn van "undervolt" (fluctueert tussen 2450 en 2520)

[ Voor 26% gewijzigd door huubhuub op 22-06-2021 18:52 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:05:
[...]

In principe heb ik niks veranderd zover ik weer aan de setup toen ik ooit wel 18000 had gezien. Ook niet kwa software. Viel me wel op dat met de nieuwe driver de kaart ook nogal heet werd. Met de versie hiervoor is het weer goed. Score niet dan.....

- Draait er iets op de achtergrond wat CPU/GPU gebruikt? HWMonitor, Corsair, Steam......

- Heb je met DDU alle oude drivers al eens weggehaald en nieuwe drivers geinstalleerd? Idd DDU gebruikt altijd als ik een driver wissel.

- Nieuwste Chipset drivers voor je moederbord? Niks aan veranderd tussen de scores maar ja de nieuwste

- Nieuwste BIOS? Niks veranderd, maar ja de nieuwste

- Staat SAM aan? SAM staat aan. Ook niet veranderd

- Gebruik je twee aparte kabels van de voeding naar je GPU of een single? 2 aparte kabels

- Overclock zou je toch 5-15% hogere score kunnen geven. Hoef opzich geen hogere score alleen het viel me op dat ik volgens mij al eens 18000 zelf wel gezien heb en ik in reviews die scores ook tegen kom. En meer dan 1000 punten verschil vind ik dan wel weer veel niet dat kracht te kort kom natuurlijk maar toch.
Kan je die score niet nog ergens terugvinden in je 3D Mark Results online?

Ik ben overigens ook wel blij met de nieuwe driver. Weer meer puntjes en heel dicht bij de hoogste score wereldwijd met mijn setup :) En dat met vrij standaard pc op air-cooling en met game-stabiele settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GljM_wdVr2nQK1CJH6lrYeM_6DY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qbEdzXv8ooIL2xYb48AdqSSj.png?f=user_large

Graphics score in de buurt van een stock 6800XT :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Alleen power limit omhoog gezet. PBO aan en SAM

Wat ik niet snap is dat ik niet eens bij review scores in de buurt kom. Begrijp me niet verkeerd alles loopt goed maar vind de verschillen zo groot. Paar 100 kan ik begrijpen maar meer dan 1000 er vanaf zitten?

Kan je eens stock eem test draaien?

@MailMan dat zou je denken maar heb ze niet opgeslagen. Dacht dat ik het hier gepost had ook maar dat kan ik ook niet terug vinden ....

[ Voor 18% gewijzigd door JWFpeters op 22-06-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 23:27
Ik zit nu voor zo'n 10-15 minuten in de Radeon Software te zoeken waar ik de drivers kan updaten voor FSR. Waar kan ik dat precies vinden? Het gedeelte wat hier rechtsboven staat had ik met een oudere versie van de software, maar heb ik op dit moment niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/Radeon_Software_BB7_Homepage_1.PNG

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
  • Nu online
JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:52:

Wat ik niet snap is dat ik niet eens bij review scores in de buurt kom. Begrijp me niet verkeerd alles loopt goed maar vind de verschillen zo groot. Paar 100 kan ik begrijpen maar meer dan 1000 er vanaf zitten?

@MailMan dat zou je denken maar heb ze niet opgeslagen. Dacht dat ik het hier gepost had ook maar dat kan ik ook niet terug vinden ....
Ik zal mijn GPU eens stock zetten. Dit is na 5 runs mijn beste run. De stock score zal ik er zo onder zetten. De 19k ben ik door maar de 21k GPU score net niet :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgMUo4CkUUSxC4iJYc22YNFkPOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SapGwD2NWLx7lNXme1eBjoYT.jpg?f=fotoalbum_large

Stock GPU:

SAM aan
Ik zie dat hij boost richting de 2300

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2XWHN0dez5cOn0kfr2LYltn1u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxIhGdL2zNqYvFmo49u8gtwT.jpg?f=fotoalbum_large

@JWFpeters
De laagste score die ik ooit heb gehad was een 19900 GPU score met deze kaart, mogelijk heb ik gewoon een erg goede reference in de siliconlottery gekregen ?

[ Voor 21% gewijzigd door huubhuub op 22-06-2021 19:39 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
RobinNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:54:
Ik zit nu voor zo'n 10-15 minuten in de Radeon Software te zoeken waar ik de drivers kan updaten voor FSR. Waar kan ik dat precies vinden? Het gedeelte wat hier rechtsboven staat had ik met een oudere versie van de software, maar heb ik op dit moment niet meer.

[Afbeelding]
Hier :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h82dEwZhFV86zgzagRXPJju-gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTxRUMgFxfeFrykEHH3XEW7D.jpg?f=user_large

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 23:27
Daar zocht ik dus ook al naar, maar ik zie dat nergens staan. Dit is mijn homescherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp-sTknt9YUiC0DzsaihwhVHzy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3W2EW8Yt2Btmb616SA8vZh7H.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:52:

Ik dacht dat 3D Mark het automatisch uploade naar je profiel? Bij mij in ieder geval wel.

Je zou je gemiddelde GPU frequentie eens kunnen vergelijken met anderen met dezelfde kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
RobinNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:05:
[...]

Daar zocht ik dus ook al naar, maar ik zie dat nergens staan. Dit is mijn homescherm.

[Afbeelding]
Doe een DDU en installeer de nieuwe versie van de amd website. Je hebt een windows driver update geïnstalleerd. Werkt niet samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Zonder overclock kom ik niet verder dan dit nu op nieuwste driver.

SAM aan PBO aan (niet getweakt) en power van de kaart op max gezet en fans iets harder verder niks afgeteld etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHX8PQTqndR-v5kYfQLLOdyJSfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/au03VWX9Rp3ubPKgSQ5mDlVv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtbPe8dUeM87WbO0fYZAuAHOx34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DLvrgXhddgGD5IIz1AYCwDrp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
bjvdven schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Doe een DDU en installeer de nieuwe versie van de amd website. Je hebt een windows driver update geïnstalleerd. Werkt niet samen
Wat is dit voor grap? Ik heb vorige maand al opnieuw drivers geinstalleerd? Wat heeft Windows nou weer gebroken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Santee schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Wat is dit voor grap? Ik heb vorige maand al opnieuw drivers geinstalleerd? Wat heeft Windows nou weer gebroken? :+
Als je met DDU de optie uitzet dat windows automatisch de GPU drivers installeert heb je er nooit meer last van. Windows forceerde een aantal weken terug die update. Kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ik weet niet wat ze met deze driver gedaan hebben, maar zonder veel pielen op een powerlimit van 375w haal ik bijna 700 punten meer in TimeSpy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OslxAelCY5bVKcRbFi-jKcdkSk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5V6jQbPBSBbIzGVQmEx39pRB.png?f=fotoalbum_large

Erg blij mee!

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

JWFpeters schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:02:
Zonder overclock kom ik niet verder dan dit nu op nieuwste driver.

SAM aan PBO aan (niet getweakt) en power van de kaart op max gezet en fans iets harder verder niks afgeteld etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je CPU score is een tikje laag, GPU score is niets mis mee. Mijn 6900XT deed GPU score stock 18500 en OC'd 19800. Mijn 5800X deed stock CPU score 12200 en getuned zo'n 13100. Nooit samen in één systeem gehad, dus weet wat de totale score dan zou zijn geweest.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Bij mij werkt Oculus (Air) Link niet meer na de update :( Crasht bij starten van de app met een Amdenc64.dll Fault module…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Stock run met nieuwe drivers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wnOrPQI9-1E-ypGPrdKlwrFLLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1QAWprix724Ojc8FGzL47D3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Nu online
WeirCo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:48:
Ik weet niet wat ze met deze driver gedaan hebben, maar zonder veel pielen op een powerlimit van 375w haal ik bijna 700 punten meer in TimeSpy

[Afbeelding]

Erg blij mee!
Mooie score maar wowzers 80 watt meer voor 700 punten meer zou ik zelf niet echt als dagelijkse settings gebruiken :P

Zit je onder water of ook op air ? Een reference 6900 of ?

[ Voor 4% gewijzigd door huubhuub op 22-06-2021 21:29 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
huubhuub schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Mooie score maar wowzers 100 watt meer voor 700 punten meer zou ik zelf niet echt als dagelijkse settings gebruiken :P

Zit je onder water of ook op air ? Een reference 6900 of ?
Onder water idd, Bykski blok op een Sapphire Nitro+, maar dat is eigenlijk een Reference board met wat RGB. 375 is z'n max piek hè, tijdens gamen ligt het verbruik eerder rond de 280-300w, met uitschieters uiteraard naar max.

EDIT: En die 700 punten meer is ten opzichte van 375w met de 21.5.2 driver.

[ Voor 6% gewijzigd door WeirCo op 22-06-2021 21:31 ]

Twitch Kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Nu online
WeirCo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Onder water idd, Bykski blok op een Sapphire Nitro+, maar dat is eigenlijk een Reference board met wat RGB. 375 is z'n max piek hè, tijdens gamen ligt het verbruik eerder rond de 280-300w, met uitschieters uiteraard naar max.

EDIT: En die 700 punten meer is ten opzichte van 375w met de 21.5.2 driver.
Netjes, ik loop tegen de hotspot aan waar ik zonder water niet overheen kom denk ik. Verder is die Sapp. natuurlijk wel een handpicked gpu, je hebt dus meer kans op "golden samples" ipv op een AMD ref. bordje.

[ Voor 5% gewijzigd door huubhuub op 22-06-2021 21:37 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Deze drivers hebben eindelijk mijn idle memory clocks gefixt (was eerst locked op 2000 MHz), ik heb wel een vrij constante flikkering in VLC player nu, iemand anders toevallig ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:05:
Deze drivers hebben eindelijk mijn idle memory clocks gefixt (was eerst locked op 2000 MHz), ik heb wel een vrij constante flikkering in VLC player nu, iemand anders toevallig ook last van?
Owh ja inderdaad!
Ik zie het nu ook. Echter zie je inderdaad wel eens flickering als je een Game aan hebt en alt tab doet maar dan springt het geheugen denk ik naar een hogere snelheid. Wellicht hebben ze daar nog even een driver versie voor nodig om dat te fixen. Als je verder geen geke dingen open hebt staan blijven de clocks netjes 192MHz terwijl het wel 3440x1440 @ 144Hz is dus qua idle verbruik een grote verbetering!

Media Player classic werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik moet nog even een nieuwe run doen met de oude drivers om het goed te vergelijken qua score. Maar ik merk dat ik aardig wat MV extra nodig heb met deze drivers. Dus dat zou het kunnen verklaren. Stock heb je daar geen last van. Maar ik gok dat ik met hetzelfde voltage een lagere clock kan waardoor de score weer vergelijkbaar is of ietsjes lager. Maar heb nog geen tijd gehad het goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurttank43
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 09:45
RobinNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:05:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon het tandwieletje rechtsbovenin aanklikken en dan bij voorkeur software versie aangeven dat je ook optonele versies wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
ParaWM schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Je CPU score is een tikje laag, GPU score is niets mis mee. Mijn 6900XT deed GPU score stock 18500 en OC'd 19800. Mijn 5800X deed stock CPU score 12200 en getuned zo'n 13100. Nooit samen in één systeem gehad, dus weet wat de totale score dan zou zijn geweest.
Okay maar 1000 punten cpu score iets om mee bezig te zijn of in werkelijk gebruik allemaal niet spannend ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
JWFpeters schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:27:
[...]

Okay maar 1000 punten cpu score iets om mee bezig te zijn of in werkelijk gebruik allemaal niet spannend ?
haha dit zijn synthetische benchmarks daar is heel eerlijk gezegd niks spannends aan, verschil in game is verwaarloosbaar. Het is leuk om te tweaken en zo´n hoog mogelijke score te krijgen maar de ultieme score is vaak niet te doen voor daily use. Denk aan koeling max, cpu clock max met max voltage.

Ik heb zelf SAM niet geactiveerd met mijn 10850K misschien maar is proberen en kijken welke score er dan uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb net even een testje gedaan met de oude driver en ik kan inderdaad weer lagere voltages draaien. En de score is inderdaad ook wat lager. Vooral GT2 (memory intensive) is een stukje sneller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-VlTmvhlEnbBK7edyhosxDxcBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ps1WyDmZWGl4p97NcyR8xGvg.png?f=fotoalbum_large

De clocks waren hier identiek 2165Target voor de core en 2126MHz FT voor het geheugen.
Ik zal eens kijken wat ik met een gelijk voltage op deze oude driver aan extra clocks kan halen en wat dan uiteindelijk sneller is ik gok de 21.4.1 driver. Het zou ook kunnen dat ik het op kan lossen door met de 21.6.1 driver de mem clocks 25MHz te laten zakken wellicht wordt het geheugen wat zwaarder belast wat niet meer helemaal stabiel is met die driver. 2150MHz was hier niet altijd sneller wat berekend dat het niet 100% stabiel is 2126 was voorheen wel altijd sneller dan 2100 dus tijd om het ea opnieuw te testen.

Edit:
Mijn gok was verkeerd ja GT1 is een stukje sneller maar GT2 blijft veel trager (Dat had ik ook wel verwacht) maar de totale score zat er meer tussen in. Ik kon uiteindelijk maar 35MHz hoger clocken en het voltage verschil met gelijke clocks was 25MV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG4UQsE7aoXaVz3p0rUzEU6CeG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVxMjmCqMHVKvAW7y7XIgLwK.png?f=fotoalbum_large

Edit2:
Port Royal is niet veel sneller geworden maar wel een klein beetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIRmBE6tQgnhfgpVAmldhipz_3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r54u9gzgNetxuLAeZK8FouWo.png?f=fotoalbum_large

De grotere winst daar was met een eerdere driver ik dacht de 21.3.x of 21.4.x.

Het verbruik gaat door die 25mv extra wel met 10% omhoog waar de prestaties in sommige gevallen 5% hoger zijn. Dat is niet echt efficiënt. Dan zou je toch wat clocks in moeten leveren en dus ook een deel van de prestaties om de efficiëntie terug te krijgen. Stock maakt dat weer niet uit want dan is het gewoon een free performance gain. Maar dus wel iets om in het achterhoofd te houden als efficiëntie je doel is.

[ Voor 63% gewijzigd door Astennu op 23-06-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satan_cat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-09 22:43
Er is naast de nieuwe driver update ook een tool uitgebracht waarmee je de RGB op je Reference card eindelijk kan aanpassen. Heb zelf een non rgb build dus voor mij een mogelijkheid om het uit te zetten zonder fysieke obstructie zoals bijvoorbeeld tape.

Linkje: https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6800-xt

Ik heb onder een steen gelegen, was al een hele tijd uit blijkbaar. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Satan_cat op 23-06-2021 15:45 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 42 Laatste