Alleen voor de Control Panel. Maar dat is eigenlijk wel een must om te hebben, anders wordt het aanpassen van instellingen vrijwel onmogelijk (o.a. v-sync voorkeur of een framerate cap.).
Het feit dat het je als gebruiker weer ontzettend moeilijk wordt gemaakt, terwijl het totaal onnodig is, maakt het zo idioot. Het is echt een gevalletje handjeklap (en maakt mij weer nieuwsgierig wat Nvidia dan weer voor 'bonus of wederdienst' van Microsoft krijgt).
Door de download link aan te passen schijn je wel weer het hele pakket te kunnen downloaden, maar ik kan niet meer vinden wat er veranderd moest worden. En het is de vraag hoelang dat door Nvidia nog wordt 'toegelaten/niet ontdekt wordt'.
Ik kwam hier dus achter toen ik de 1080TI recent op een nieuw Windows wilde installeren.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 01:05:
[...]
HPET kan voor bepaalde dingen wel belangrijk zijn, ik vermoed dat het aantal desyncs die ik vroeger had met Supreme Command Forged Alliance vooral daardoor kwamen tijdens multiplayer (HPET uit dus)

.
Ik kreeg overigens op de Dolphin emulator constant stutters in de DX12 modus, deze naar Vulkan veranderd en alles loopt ineens soepel, wellicht ook HPET?
Ik wilde gister Final Fantasy 15 weer eens oppakken. Helaas zit er in de laatste 2 drivers een bug waardoor de Tur effects niet worden gerendered, tenzij je er direct overheen loopt dan blijven ze voor die gamesessie zichtbaar. Het meest rare is dat de shadows wel goed renderen van de Tur effects en het normale gras ook geen rare problemen heeft.
Heb maar een bug report ingeschoten bij AMD, ik wil het spel in alle glory kunnen spelen, dus ook met GameWrecks effecten aan....

Het is de vraag of HPET daarbij noodzakelijk is. De 5800X heeft intern een behoorlijk precieze referentieklok van 10MHz. En mijn systeem blijkt anders een HPET van 14.32MHz te gebruiken (komt waarschijnlijk van de chipset af).
In mijn geval verlies ik dus nauwelijks aan nauwkeurigheid, terwijl het aantal 'timer calls' dat gemaakt kan worden, drastisch verschilt.
Ik heb een hele fijne (benchmark) tool gevonden, waarmee HPET letterlijk met 1 druk op de knop aan/uit gezet kan worden en het verschil daarbij te meten is

.
Daarmee is ook af te lezen welke klok gebruikt wordt / aktief is en hoe precies deze dan is.
De enige voorwaarde is dat HPET in de bios altijd aan staat, maar er is verder geen gedoe meer met de CMD prompt / registeraanpassing en het aan/uitzetten van de timer in het apparaatbeheer.
Dus iedereen met HPET twijfels, download dit:
Timerbench 1.5
Het blijkt dat het voor mijn systeem qua FPS niets uitmaakt, maar ik merk wel dat de frametimes globaal gezien wat beter zijn met de ITSC timer. De kans op uitschieters is een stuk minder en waarschijnlijk is dat te wijten aan het theoretisch aantal timer calls dat gemaakt kan worden. Dat scheelt een factor 30-40x t.o.v. HPET.
In het bovenstaande screenshot heb ik ook CPU-Z erbij geplaatst. Daarmee zijn de systeemtimers namelijk ook af te lezen, maar helaas geeft deze niet aan welke bron voor de QPC gebruikt wordt. Te vinden onder Tools -> Timers.
Het schijnt dat vooral de Skylake CPU's bijzonder veel nadeel ondervinden van HPET.
Ik heb het achtergrondartikel weer gevonden dat Anandtech destijds maakte in navolging van de grof afwijkende CPU benchmarks:
https://www.anandtech.com...d-2nd-gen-ryzen-results/5
Het is zeer de moeite waard om het door te lezen.