[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31
CMT schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Overigens kan er een verschil van 100MHz zijn tussen de chips t.g.v. kwaliteit. Het komt bij cpu's ook gewoon voor.
Je kan makkelijk erachter komen welke max klok de kaart vanuit het binnings proces heeft meegekregen.
Open daarvoor de performance - tuning sectie en schakel het overklokken op handmatig in.
Dan wordt de max klok zichtbaar die de chip vanuit de fabriek heeft meegekregen.

[...]
Ik zie hier geen max klok zichtbaar worden. Moet ik nog iets anders doen?

Edit: ik zie het al, ik moest nog geavanceerde regeling inschakelen. Het resultaat is erg laag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_q606h1OSjJl1EWPhZREUV88tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPKzFdHjWNbT7UcZbEqnfLe9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Degrader op 07-06-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Degrader schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Ik zie hier geen max klok zichtbaar worden. Moet ik nog iets anders doen?

Edit: ik zie het al, ik moest nog geavanceerde regeling inschakelen. Het resultaat is erg laag:

[Afbeelding]
Je moet dan die slider gaan verplaatsen. 2350-2450 zou wel haalbaar moeten zijn sommige doen nog meer dan 2450 maar genoeg halen dat ook niet.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31
Astennu schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Je moet dan die slider gaan verplaatsen. 2350-2450 zou wel haalbaar moeten zijn sommige doen nog meer dan 2450 maar genoeg halen dat ook niet.
Ja, dat snap ik als ik wil gaan overklokken, maar het ging mij er vooral om dat ik kennelijk een niet al te beste chip heb. Dit verklaart de lage maximale boostclocks en dat de score van bijvoorbeeld portal royal wat tegenvalt met 7299.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
lexkalin schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Misschien. Ik ben zeker geen voorstander van beide, maar mijn ervaring met AB (althans op Nvidia) was heel beter dan Wattman en Radeon Software tot nu toe.
Ben ik met je eens. Vandaag de 6900XT binnen gekregen maar wat een ellende met die radeon drivers en adrenaline. Doet echt afbreuk aan een leuke ervaring met een nieuwe videokaart.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Mijn setup:

10850K met een 6900XT op een voeding van 75W nou zie ik staan dat een 850 geadviseerd wordt. Zou die 100w. Veel verschil maken? Ik ervaar zo nu en dan wat microstutter. Ik heb een G7 Samsung beeldscherm met freesync pro, deze heb ik ook aan staan. Zou die microstutter door de psu kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
CHKYBSTRD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:10:
[...]

Ben ik met je eens. Vandaag de 6900XT binnen gekregen maar wat een ellende met die radeon drivers en adrenaline. Doet echt afbreuk aan een leuke ervaring met een nieuwe videokaart.
Ha, “goed” te zien dat ik niet de enige ben. 6800xt viel me echt prima qua ruwe prestatie, maar met veel software betreffende aspecten kon ik gewoon niet meegaan. Nu neem ik tijdelijk genoegen met 3060ti (wou toch 3080 of opvolger) en alles werkt even vertrouwd zoals bij mijn vorige 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
[...]

Hoezo een ellende met de drivers als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 06:23
CHKYBSTRD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:17:
Mijn setup:

10850K met een 6900XT op een voeding van 75W nou zie ik staan dat een 850 geadviseerd wordt. Zou die 100w. Veel verschil maken? Ik ervaar zo nu en dan wat microstutter. Ik heb een G7 Samsung beeldscherm met freesync pro, deze heb ik ook aan staan. Zou die microstutter door de psu kunnen komen?
75W lijkt me wel echt net wat te weinig, dat is alleen voor de cpu al te weinig eigenlijk, ik dat geval zou ik wel upgraden denk ik.

In andere gevallen, hmmm, het lijkt me niet super waarschijnlijk, maar je kan toch makkelijk je gpu speed vastleggen met software en kijken of de gpu zou terugklokken tijdens het spelen van games? Als dat niet het geval is, dan is het sowieso geen PSU-probleem. Als dat wel het probleem is, nouja, dan zijn er nog altijd vele opties, maar ik zou daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Degrader schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Ja, dat snap ik als ik wil gaan overklokken, maar het ging mij er vooral om dat ik kennelijk een niet al te beste chip heb. Dit verklaart de lage maximale boostclocks en dat de score van bijvoorbeeld portal royal wat tegenvalt met 7299.
Overclocken is de enige manier om er achter te komen of je ene goede chip hebt.

Stock zie je alleen maar of het een high of low leakage chip is niet waar hij echt toe in staat is. De high leakage chips willen nog wel eens verder overclocken.

En wat is "overclocken" het zijn dezelfde chips als in de 6800XT daar draaien ze ook hogere clocks en met meer power. Kortom als je een 6800 met wattman vol op z'n staart trapt zit je nog steeds binnen de 6800XT specs dus imo spreek je dan maar half van overclocken als je snapt wat ik bedoel.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Heb je DDU wel gedraait? Gezien je vorige kaart een RTX 2080 Ti was en achtergebleven rommel van de Nvidia drivers nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Ik had met de eerste driver wat problemen met multi-monitor (initialiseren van een monitor liet het beeld 30s hangen). Dat is daarna snel opgelost en verder heb ik nog geen problemen gehad. Dit had ik wel met de RX 5700 XT in hetzelfde systeem.
Ik vermoed nog steeds dat de eerste paar batches van de 5700 (XT) iets niet helemaal lekker hebben hardwarematig, gezien ik nu met een veel zwaardere kaart helemaal geen problemen heb (Asrock 6900 XT Phantom Gaming).

[ Voor 33% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-06-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 17:33

muhda

Time & Space traveler

Wat voor ellende precies? In de avond ervaarde ik, dat de Radeon software paar keer stopte met werken en opnieuw moest opstarten. En dat zonder aanleiding.

Vandaag ook eindelijk de 6900XT in mijn NCASE M1 ingebouwd. (Moest wachten op een kabel van Pslate)
De GPU swap ging goed:
  1. laatste versie DDU + AMD Drivers gedownload
  2. Computer opstarten in veilig modus
  3. DDU uitpakken en uitvoeren -> 'Remove all nVidia Drivers' (and shutdown to swap new videocard)
  4. Computer normaal gestart
  5. AMD Radeon drivers geïnstalleerd
Wat minder goed ging was de start, het duurde een tijdje. AMD 3900X en 6900XT op een Corsair SFX 600 Watt vind ie toch niet echt leuk. :> (I know, I know) Nadat ik de CPU op Eco modus had gezet in de bios en in Radeon software de auto tuning van de GPU op undervolt preset had gezet trekt het hele systeem tijdens het gamen tussen 300 - 400 Watt. Even kijken of ik de 6900XT nog iets verder kan undervolten en de max power draw op -20% kan zetten. Dan trekt de GPU 250 Watt dat moet genoeg zijn voor in een compacte ITX build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Wou op alle berichten reageren maar helaas kreeg ik vanochtend deze…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svZ789l2An1Y_ocPS8v3NWw0Id8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnIjIaeiQHdXSaMGcB8K4T4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Echt balen dit, alle foto’s van de kids staan op deze pc en ik zie de bui al hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door CHKYBSTRD op 08-06-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:12:

[Afbeelding]

Echt balen dit, alle foto’s van de kids staan op deze pc en ik zie de bui al hangen.
Zeg me niet dat je 0 backups hebt?

Andere optie is even een andere pc fixen en daarin je ssd/hdd te plaatsen. Dan kan je vaak je documenten eraf halen, op een usb pleuren. Of is de schijf echt dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:12:

[Afbeelding]

Drivers cleanen met DDU dan doet hij het denk ik wel weer. Anders oude vdieokaart er terug in of IGP gebruiken als je die hebt.

Als dit door blijft gaan lijkt het meer een DOA. Je zou de kaart dan het beste in een andere PC kunnen testen. zijn er daar dan ook blue screens is de kaart waarschijnlijk defect gevalletje Pech :'(

En dat laatste over foto's van de kids. Van dingen die belangrijk zijn altijd offline back-ups maken. Stel je krijgt ransomware je bent dan alles kwijt. beter nog die offline backup bij de ouders bewaren of zo voor het geval je huis af brand.
Ik heb zelf ook een disk met foto's en andere belangrijke dingen elders liggen just in case.

En daarnaast backups van mijn PC op mijn NAS staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 08-06-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Zeg me niet dat je 0 backups hebt?

Andere optie is even een andere pc fixen en daarin je ssd/hdd te plaatsen. Dan kan je vaak je documenten eraf halen, op een usb pleuren. Of is de schijf echt dood?
Denk niet dat de schijf dood is. Dit is gewoon een harde driver crash zodra je die drivers niet meer gebruikt zal de pc wel weer booten. De SSD of HDD in een andere PC zetten werkt natuurlijk ook om de data veilig te kunnen stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 08-06-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Astennu schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Drivers cleanen met DDU dan doet hij het denk ik wel weer. Anders oude vdieokaart er terug in of IGP gebruiken als je die hebt.

Als dit door blijft gaan lijkt het meer een DOA. Je zou de kaart dan het beste in een andere PC kunnen testen. zijn er daar dan ook blue screens is de kaart waarschijnlijk defect gevalletje Pech :'(

En dat laatste over foto's van de kids. Van dingen die belangrijk zijn altijd offline back-ups maken. Stel je krijgt ransomware je bent dan alles kwijt. beter nog die offline backup bij de ouders bewaren of zo voor het geval je huis af brand.
Ik heb zelf ook een disk met foto's en andere belangrijke dingen elders liggen just in case.

En daarnaast backups van mijn PC op mijn NAS staan.
We zijn weer online... vraag me niet hoe haha. Een recovery usb gemaakt, via dat in opdrachtpromt gekomen. chkdsk C uitgevoerd. Voordat de GPU eruit gehaald. Na opnieuw opstarten kwam ik weer in mijn windows settings via de igpu. DDU uitgevoerd (zoals ik dat altijd standaard doe) en opnieuw de gpu geinstalleerd met amd driver.

Vervolgens past de resolutie zich niet automatisch aan. Hadden jullie dat ook zoals hieronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYmotgcOjZA5R5Wz6qBadM19Urw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYMcSDbJhBuG19jtwUbugkrR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar ff opnieuw gaan benchmarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Aanvulling:

Ik moet deze handmatig instellen, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X806gfVnGuXuUOToiUwvojA1SCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlsbAglfLYu4Ubkz2W8G2zLr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik ook vreemd vind is dat ondanks ik een 10 bit monitor heb (Samsung G7 27inch) ik niet de kleurdiepte op 10 of 8 bit kan instellen. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBRmoTcZz3zUdrgsETsHN8pfKYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcx7LpMYVaGWEZwgUlwBbZmL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb altijd nvidia kaarten gehad en ben dit totaal niet gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:57:
[...]

We zijn weer online... vraag me niet hoe haha. Een recovery usb gemaakt, via dat in opdrachtpromt gekomen. chkdsk C uitgevoerd. Voordat de GPU eruit gehaald. Na opnieuw opstarten kwam ik weer in mijn windows settings via de igpu. DDU uitgevoerd (zoals ik dat altijd standaard doe) en opnieuw de gpu geinstalleerd met amd driver.

Vervolgens past de resolutie zich niet automatisch aan. Hadden jullie dat ook zoals hieronder?
[Afbeelding]

Het zou niet nodig moeten zijn om de native resolutie van het scherm zelf aan te maken.
Met 3440x1440 heb ik wel eens 2560x1440 aan moeten maken omdat de Iiyama 3461 die resolutie niet standaard ondersteunde.
Maar dat heeft met de drivers van de monitor te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:08

CMT

CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:02:
Aanvulling:

Ik moet deze handmatig instellen, zie foto:
[Afbeelding]

Wat ik ook vreemd vind is dat ondanks ik een 10 bit monitor heb (Samsung G7 27inch) ik niet de kleurdiepte op 10 of 8 bit kan instellen. Zie foto

[Afbeelding]

Ik heb altijd nvidia kaarten gehad en ben dit totaal niet gewend.
Het aanmaken van een custom resolutie gaat via de AMD software niet altijd goed. Bij bepaalde verversingsfrequenties treedt dat probleem / die bug op. Ik had het bijvoorbeeld bij het aanmaken van 3440x1440@75Hz. Met geen mogelijkheid is dan de bitdiepte van 6 dan te veranderen

Je kan gelukkig het ook op een andere manier voor elkaar krijgen m.b.v. CRU.
Deze maakt de aanpassing in Windows zodat je de aangemaakte verversingssnelheid bij het beeldscherm kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Zijn hier mensen die een anti-sag oid. gebruiken voor hun 6900XT. Ik vind de kaart nogal zwaar en ben een beetje bang voor doorhangen.

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Madhouse1979 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:30:
Zijn hier mensen die een anti-sag oid. gebruiken voor hun 6900XT. Ik vind de kaart nogal zwaar en ben een beetje bang voor doorhangen.
Nope en ook totaal geen issues so far. Ja de kaart is zwaar maar er zijn veel extremere kaarten die ook nog eens langer zijn denk niet dat het met deze kaarten een issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Astennu schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Nope en ook totaal geen issues so far. Ja de kaart is zwaar maar er zijn veel extremere kaarten die ook nog eens langer zijn denk niet dat het met deze kaarten een issue is.
Dat stelt me weer een beetje gerust ;)

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 15:52
Ik heb het geprobeerd met de Lian Li GB-001, echter dan klikte mn kaart niet lekker vast in mn mobo. Vervolgens heb ik het zonder gedaan en om heel eerlijk te zijn vond ik het gewicht van de kaart eigenlijk nog wel meevallen.

Ik denk niet dat je je ergens zorgen over hoeft te maken, ik doe het zelf namelijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
Nope. Heb er eentje bij m'n MSI gehad maar gebruik hem niet. Heb een stevig moederbord (gigabyte x570 pro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppunter2020
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik gebruik deze, simpel maar effectief https://www.highflow.nl/h...t-holder-black.html?sl=nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Ik heb de kaart nu aardig onder de knie en moet zeggen dat ik er nu erg blij mee ben.

Tijdens gamen draait de core clock rond de 2600Mhz. Ik heb geen microstutter meer door de cpu volle bak te laten draaien tijdens het gamen.

Mining gaat ook prima, met gebruik van 150w pak ik een hashrate van 64 MH/s.

De AMD software was even wennen maar eenmaal gewend is het wel oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]

Zelf nog geen last van gehad.

Heb je met DDU ook de Nvidia drivers verwijderd? Het kan maar zo zijn dat je kaart gewoon DOA is.
Anderzijds AMD drivers zijn gevoeliger voor instabiel geheugen. Je zou kunnen beginnen met Memtest x86+ en als je het echt zeker wilt weten dan zou je TM5 (testmem 5) met de Anta777 config kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Zelf nog geen last van gehad.

Heb je met DDU ook de Nvidia drivers verwijderd? Het kan maar zo zijn dat je kaart gewoon DOA is.
Anderzijds AMD drivers zijn gevoeliger voor instabiel geheugen. Je zou kunnen beginnen met Memtest x86+ en als je het echt zeker wilt weten dan zou je TM5 (testmem 5) met de Anta777 config kunnen proberen.
Ja ik gebruik altijd DDU, waarschijnlijk gewoon pech gehad. Zoals hierboven aangegeven werkt alles top nu en ben ik er erg blij mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CHKYBSTRD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:20:
[...]

Ja ik gebruik altijd DDU, waarschijnlijk gewoon pech gehad. Zoals hierboven aangegeven werkt alles top nu en ben ik er erg blij mee ;)
Oh ik lees het, mooi inderdaad! Ik was nog niet op de laatste pagina aangekomen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je gewoon in firefox ff live view in te laden van je ip camera om te checken dat alles werkt krijg je melding dat display driver te lang over deed te reageren, niets gemerkt van geen enkele crash vind het het terug in logboek dat ie recovered is, wat is er in godsnaam aan de hand met AMD drivers als je driver crashed tijdens firefox sessie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:11:
Zit je gewoon in firefox ff live view in te laden van je ip camera om te checken dat alles werkt krijg je melding dat display driver te lang over deed te reageren, niets gemerkt van geen enkele crash vind het het terug in logboek dat ie recovered is, wat is er in godsnaam aan de hand met AMD drivers als je driver crashed tijdens firefox sessie ?
Dit had ik dus laatst tijdens het laden van een video op youtube via chrome. Ligt puur aan de drivers volgensmij. Nog nooit gehad behalve op de nieuwste versie van de drivers (21.5.2). De video die ik dus aan had geklikt waarbij de driver crashed was toevallig (heel toevallig!) een video over deze driver en waarom die niet zo lekker werkt hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
CHKYBSTRD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:42:
Ik heb de kaart nu aardig onder de knie en moet zeggen dat ik er nu erg blij mee ben.

Tijdens gamen draait de core clock rond de 2600Mhz. Ik heb geen microstutter meer door de cpu volle bak te laten draaien tijdens het gamen.

Mining gaat ook prima, met gebruik van 150w pak ik een hashrate van 64 MH/s.

De AMD software was even wennen maar eenmaal gewend is het wel oké.
Fijn om te horen dat het toch allemaal goedgekomen is. Ik was al bang dat je weken ellende zou hebben voordat je echt plezier kon gaan hebben van de kaart.
De aanhouder wint.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Weet iemand hoe je in hw monitor kunt zien welk onderdeel er voor zorgt dat je tegen een temp. limit aanloopt? Volgens mij is dit de GPU, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:06

Secsytime

Automagisch

Laatst heb ik van de 6800 XT geupgrade naar de 6900 XT.

Nu merk ik qua fps verschil echt helemaal niks, alles is nog steeds rond de 120 fps op 1440 UW. Dus gister even DDU en opnieuw drivers geinstalleerd, zonder impact.

Volgens mij is de CPU die ik nu gebruik gewoon de bottleneck waardoor de GPU niet tot zijn recht komt. Maarja, ga ik een Ryzen 1700x upgraden naar een 5900x om van 120 fps naar 200 fps te gaan? Of zal ik gewoon de 6900 XT verkopen en weer een 6800 XT kopen.

What to do, what to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de cpu gewoon upgraden en je geheugen mischien ook afhankelijk van wat je nu hebt kwa snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Secsytime schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:44:

Nu merk ik qua fps verschil echt helemaal niks, alles is nog steeds rond de 120 fps op 1440 UW. Dus gister even DDU en opnieuw drivers geinstalleerd, zonder impact.

Volgens mij is de CPU die ik nu gebruik gewoon de bottleneck waardoor de GPU niet tot zijn recht komt. Maarja, ga ik een Ryzen 1700x upgraden naar een 5900x om van 120 fps naar 200 fps te gaan? Of zal ik gewoon de 6900 XT verkopen en weer een 6800 XT kopen.

What to do, what to do?
Volgens mij is het prestatieverschil sowieso maar ~10% tussen de twee en hangt het af van de uiteindelijk silicon quality wat voor clocks je haalt of dit verschil wat groter of kleiner wordt. Ik zou idd zeggen dat een 5600X een behoorlijke upgrade zal zijn voor gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
B550 PCIe4 HDD en Ryzen 7 5800X mooie reden om te upgraden toch ;) ben je voorlopig wel even klaar !

Draai zelf ook met die setup, geweldig zit met alles zo'n beetje op max refresh rare van de monitor 1440P

Zelf ook zitten twijfelen om de 6900 XT in te ruilen voor een 6800 XT maar besloten zeker gezien de tijd hem maar lekker te laten zitten ook die 10% komt vast wel een keer van pas als de nieuw games uiteindelijk komen begin volgend jaar. Voor die 200 a 300 die je misschien overhoud bij zo'n deal zou ik lekker de pc upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24

What to do, what to do?
CPU vervangen. Niet de GPU. Het is een geweldige kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hehe, bedankt iedereen voor de feedback! Nu weet ik wat me te doen staat :P :+

Denk wel dat het de 5900x wordt en niet de 5800x, nouja, misschien nog maar even wat benchmarks naast elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

What to do, what to do?
Ik zou zeggen, kijk eerst of je inderdaad tegen een CPU bottleneck aanloopt.
Met https://www.capframex.com/ kan je dat mooi in kaart brengen door te gaan loggen tijdens het gamen of de benchmark.

op 3440x1440 met hoge kwaliteitsinstelling is het vooral de GPU die het limiet bepaalt.
Ik weet niet hoe het zit met een 1700X, maar een 2700x kan vanaf deze resolutie met gemak de 6900X bijbenen. Het kan zijn dat de minder zware spellen wel een goede winst laten zien, maar dat zal eerder in de orde van 10-20% zijn, zeker geen 67% zoals je voor ogen hebt ;).

Ik ben deze week van een 3800X naar een 5800X overgestapt en merk in spellen zoals WoW, Horizon New Dawn, Borderlands 3 totaal geen verschil. Met Destiny 2 zag ik wel een aardige winst in Tangled Shore: 15-20%, maar dat spel is voor AMD min of meer gesaboteerd (multicore threading is expres door Bungie uitgeschakeld omdat ze de texture flikkering problemen tot nu toe niet hebben weten op te lossen).

[ Voor 14% gewijzigd door CMT op 09-06-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Secsytime schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:18:
Hehe, bedankt iedereen voor de feedback! Nu weet ik wat me te doen staat :P :+

Denk wel dat het de 5900x wordt en niet de 5800x, nouja, misschien nog maar even wat benchmarks naast elkaar zetten.
Heb zelf een 5800X gehad en ben twee maanden geleden overgestapt naar een 5900X. Ik vond de 5800 maar een heethoofdje. Kan je de 5900X aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

CMT schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Met https://www.capframex.com/ kan je dat mooi in kaart brengen door te gaan loggen tijdens het gamen of de benchmark.

op 3440x1440 met hoge kwaliteitsinstelling is het vooral de GPU die het limiet bepaalt.
Ik weet niet hoe het zit met een 1700X, maar een 2700x kan vanaf deze resolutie met gemak de 6900X bijbenen. Het kan zijn dat de minder zware spellen wel een goede winst laten zien, maar dat zal eerder in de orde van 10-20% zijn, zeker geen 67% zoals je voor ogen hebt ;).

Ik ben deze week van een 3800X naar een 5800X overgestapt en merk in spellen zoals WoW, Horizon New Dawn, Borderlands 3 totaal geen verschil. Met Destiny 2 zag ik wel een aardige winst in Tangled Shore: 15-20%, maar dat spel is voor AMD min of meer gesaboteerd (multicore threading is expres door Bungie uitgeschakeld omdat ze de texture flikkering problemen tot nu toe niet hebben weten op te lossen).
Als ik naar mijn fps in bijv. RDR2 kijk zit ik op ongeveer de helft van wat de t.net review is op 1440 Ultra settings. Dan hebben we het over 50 fps tov 111 fps, en in warzone zie ik een verschil van 120 fps tov 200 fps. En dat terwijl ik met de 6800 XT dus vergelijkbare frames had.

Hardware unboxed heeft een test gedaan met alle generaties Ryzen en dat laat zien dat gen 3 zo’n 48% beter scoort bij de high-end gpu’s (gen 3 tov gen 1). Grote kans dus dat ik ook wordt gelimiteerd door de cpu.

In een andere review wordt ook duidelijk gemaakt dat als je puur en alleen baar gaming kijkt, een upgrade naar de 5600x genoeg is en dat er afhankelijk van de games die je speelt, geen reden is om verder te investeren. Dit maakt de upgrade nog wat aantrekkelijker, aangezien we het dan “maar” over € 350 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:37
Secsytime schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Als ik naar mijn fps in bijv. RDR2 kijk zit ik op ongeveer de helft van wat de t.net review is op 1440 Ultra settings. Dan hebben we het over 50 fps tov 111 fps, en in warzone zie ik een verschil van 120 fps tov 200 fps. En dat terwijl ik met de 6800 XT dus vergelijkbare frames had.

Hardware unboxed heeft een test gedaan met alle generaties Ryzen en dat laat zien dat gen 3 zo’n 48% beter scoort bij de high-end gpu’s (gen 3 tov gen 1). Grote kans dus dat ik ook wordt gelimiteerd door de cpu.

In een andere review wordt ook duidelijk gemaakt dat als je puur en alleen baar gaming kijkt, een upgrade naar de 5600x genoeg is en dat er afhankelijk van de games die je speelt, geen reden is om verder te investeren. Dit maakt de upgrade nog wat aantrekkelijker, aangezien we het dan “maar” over € 350 hebben.
Sterker nog.. de 5600x koop je nu onder de 300 euro.
https://www.amazon.de/-/n...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Van de week was hij zelfs 275 euro.

Ik ben zelf een tijdje terug van een 2700x (wat al een brute processor was) naar een 3900x gegaan en heb in verschillende games (vooral simulatoren als ACC) een grote verbetering gemerkt.

AMD heeft idd grote stappen gemaakt in single core performance en chache latency wat voor gaming dus zorgt voor betere frametimes e.d. Ik zou wel willen upgraden naar een 5900x maar vind de stap te duur momenteel.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Hele grote kans dat de 1700X je "issues" veroorzaakt. Een 3600 met snel geheugen was al niet genoeg om warzone op 144fps te houden @ 2560x1440 met de 5600X lukt dat wel.

60fps zal niet zo'n probleem zijn maar als je high fps gaming wilt doen is de 1700X niet geschikt dat was hij @ launch ook niet toen kon je beter een Intel cpu kopen als je dat wilde maar coor 4k60 waren ze wel goed geschikt.

Het klopt dat er maar weinig games zijn die profiteren van meer dan 6 cores en 12 threads. En gezien veel games die uit komen nog steeds uit komen voor de oude consoles zal het vrees ik nog wel even duren voordat er games zijn die 8 cores en 16 threads vol benutten laat staan meer dan dat.

Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je met je pc wilt doen en of je nog meer met je pc doet.

8 cores 16 threads is als je naar de huidige consoles kijkt in ieder geval niet vekeerd mocht je wat extra headroom willen en Bv 4 jaar met de pc willen doen.

Aan de andere kant kan je alter altijd nog een 2e hands 5800x of 5900x op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

[...]

Tweakers test niet op 3440x1440.
Ik weet verder niet naar welke test je refereert van Hardware Unboxed. Maar dat zal zeer zeker niet op 3440x1440 resolutie met hoge settings zijn.
Het is niet dat ik je wil ontmoedigen hoor. Ik gaf het alleen aan om een mogelijke teleurstelling te besparen.
3440x1440 is zo'n beetje het kantelpunt waarbij de verschillen tussen de cpu's verdampen.

Kijk maar eens naar dit rijtje: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x/17.html
En dat is maar op 2560x1440. Dus hak de verschillen maar nog eens ruwweg door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
CMT schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Ben het niet eens met je uitspraak. Wellicht als je op 4K zit en niet verder komt dan 60fps dat het klopt, maar op 100+ fps gaat de cpu toch echt snel een factor spelen. De 1700X->2700X-3700X>5900X zijn allen flinke stappen. Als je wilt gamen tussen de 100-200 fps kom je (ongeacht de resolutie) gewoon niet meer weg met een 1700X in nieuwe games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Santee schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Ben het niet eens met je uitspraak. Wellicht als je op 4K zit en niet verder komt dan 60fps dat het klopt, maar op 100+ fps gaat de cpu toch echt snel een factor spelen. De 1700X->2700X-3700X>5900X zijn allen flinke stappen. Als je wilt gamen tussen de 100-200 fps kom je (ongeacht de resolutie) gewoon niet meer weg met een 1700X in nieuwe games.
Dat is je goed recht, maar ik baseer mijn advies niet op een mening. De link die ik erbij geplaatst heb is weliswaar met een 2080TI getest (ca. 20% langzamer dan de 6900XT), maar anderzijds ook op een lagere resolutie (-34%).
In dat rijtje zit o.a de 1700X/1800X verwerkt en komen spellen aan bod die ruimschoots over de 100 FPS gaan. Daar zie je ook dat het bij het overgrote deel geen zak uitmaakt.
Er zijn uitschieters die nog zwaar op 1 thread leunen of simpelweg niet met multicores overweg kunnen (Farcry 5 is zo'n geval). Maar dat zijn uitzonderingen en niet de regel.

Maar goed, ieder moet het voor zich bepalen.

Men klaagt hier ook over drivers, terwijl men niet eens de moeite wilt nemen om het systeem aan grondige stress-/stabiliteitstests te onderwerpen.
"Ja maar in andere games heb ik geen problemen, dus dan moet het wel de driver/videokaart zijn", is het antwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

CMT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Tweakers test niet op 3440x1440.
Ik weet verder niet naar welke test je refereert van Hardware Unboxed. Maar dat zal zeer zeker niet op 3440x1440 resolutie met hoge settings zijn.
Het is niet dat ik je wil ontmoedigen hoor. Ik gaf het alleen aan om een mogelijke teleurstelling te besparen.
3440x1440 is zo'n beetje het kantelpunt waarbij de verschillen tussen de cpu's verdampen.

Kijk maar eens naar dit rijtje: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x/17.html
En dat is maar op 2560x1440. Dus hak de verschillen maar nog eens ruwweg door de helft.
Deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
En daar zie je dus ook op 1440p met een 3090 (vrij vergelijkbaar met 6900XT) verschillen tot 40% (!)? Dat vind ik vrij fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remth2 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Dit had ik dus laatst tijdens het laden van een video op youtube via chrome. Ligt puur aan de drivers volgensmij. Nog nooit gehad behalve op de nieuwste versie van de drivers (21.5.2). De video die ik dus aan had geklikt waarbij de driver crashed was toevallig (heel toevallig!) een video over deze driver en waarom die niet zo lekker werkt hahaha.
Zo te zien makkelijk her te produceren, hier open ik dus surveilance station live view weergave en weer display stopped responding, gebeurt blijkbaar alleen bij de eerste keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Secsytime @Santee

Met wel 2 héle grote maren:
1). 2560x1440 niet 3440x1440
2). 6-cores, niet 8-cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

CMT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:28:
@Secsytime @Santee

Met wel 2 héle grote maren:
1). 2560x1440 niet 3440x1440
2). 6-cores, niet 8-cores
Eens.. maarja, als je naar 4k kijkt, zie je dezelfde trend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Niet echt? Op 4k high zijn de verschillen bijna weg. En op 4k medium is het verschil in avg FPS van de 6 games rond de 10%.
Bovendien blijft het appels met peren vergelijken.

Maar goed, het is ook niet de plek om hier verder over te discussiëren.
Als jullie het beter weten, moeten jullie het zelf maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:19:
[...]

En daar zie je dus ook op 1440p met een 3090 (vrij vergelijkbaar met 6900XT) verschillen tot 40% (!)? Dat vind ik vrij fors.
Vergeet alleen niet dat GeForce. Kaarten een extra performance hit krijgen tm 1440p door hun software scheduler.

In dat opzicht zou je deze resultaten eerst willen zien met een amd kaart. Al zullen ze dan nog steeds fors zijn ik zie in oude games die ik speel zoals Starcraft 2 en Mechwarrior online ook giga wist met de overstap van Ryzen 3000 naar 5000. In sommige gevallen tot bijna 50+%(van 7 vs naar 14fps in custom sc2 maps met heel veel units)

Met Cod Warzone @ 3440x1440 zag ik ook stabielere fps met capped 144Hz. Een 3000 cpu dropt soms naar 100-120 waar de 5000 cpu dat dan niet doet of in ieder geval hogere framerates haalt.

Een Ryzen 1000 cpu zal dat nog veel erger hebben. Maar het ligt een beetje aan de engine en de games. Of je veel winst zL zien met de nieuwe cpu. Echter is de stap van Ryzen 1000 naar 5000 wel heel groot. Je hebt het dan makkelijk over een cpu die 50+% sneller is. Alleen niet elk spel zal alles kunnen benutten.

[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 10-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:58:
Niet echt? Op 4k high zijn de verschillen bijna weg. En op 4k medium is het verschil in avg FPS van de 6 games rond de 10%.
Bovendien blijft het appels met peren vergelijken.

Maar goed, het is ook niet de plek om hier verder over te discussiëren.
Als jullie het beter weten, moeten jullie het zelf maar weten.
3440x1440 zit dichter bij 1440p dan bij 4k als je kijk naar het aantal pixels per seconde. Maar het zal minder erg zijn dan wat je bij 1440p ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nouja, we zullen het binnenkort weten.. Heb net een 5600x besteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
CMT schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:48:
[...]

Het aanmaken van een custom resolutie gaat via de AMD software niet altijd goed. Bij bepaalde verversingsfrequenties treedt dat probleem / die bug op. Ik had het bijvoorbeeld bij het aanmaken van 3440x1440@75Hz. Met geen mogelijkheid is dan de bitdiepte van 6 dan te veranderen

Je kan gelukkig het ook op een andere manier voor elkaar krijgen m.b.v. CRU.
Deze maakt de aanpassing in Windows zodat je de aangemaakte verversingssnelheid bij het beeldscherm kan selecteren.
Bedankt voor de tip, zojuist even naar gekeken maar helaas kan ik dan refreshrate niet hoger krijgen dan 166hz terwijl ik een 240hz monitor heb. Of is deze mogelijkheid er wel maar doe ik het verkeerd, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
Kan iemand aangeven of de voeding aansluiting op een 6800 (non XT) safe zou moeten zijn in het volgende geval:

Ik heb een Corsair TX550M PSU met 1 8pins PCI-E uitgang waar een bijgeleverde daisy chained 8 + 6+2 pins kabel aanzit. Die voedt mijn 5700XT via 8+6 pins prima, ook als deze overclocked 280watt trekt.

De reference 6800 heeft 2x8 pin dus die lijkt in theorie meer te willen trekken, maar in de praktijk blijkt uit testen dat dit lager is.

Is er reden om te denken dat mijn huidige PSU niet veilig zou werken met de 6800?

CPU is 65watt dus het totaal ligt nog onder de max van de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
MailMan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:14:
Kan iemand aangeven of de voeding aansluiting op een 6800 (non XT) safe zou moeten zijn in het volgende geval:

Ik heb een Corsair TX550M PSU met 1 8pins PCI-E uitgang waar een bijgeleverde daisy chained 8 + 6+2 pins kabel aanzit. Die voedt mijn 5700XT via 8+6 pins prima, ook als deze overclocked 280watt trekt.

De reference 6800 heeft 2x8 pin dus die lijkt in theorie meer te willen trekken, maar in de praktijk blijkt uit testen dat dit lager is.

Is er reden om te denken dat mijn huidige PSU niet veilig zou werken met de 6800?

Het wordt altijd aangeraden om 2 losse kabels te gebruiken, maar je kan het altijd met 1 proberen. Als je tegen rare problemen aanloopt, kan je altijd nog 2 gebruiken om te controleren dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
ScreameR86 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Het wordt altijd aangeraden om 2 losse kabels te gebruiken, maar je kan het altijd met 1 proberen. Als je tegen rare problemen aanloopt, kan je altijd nog 2 gebruiken om te controleren dat het daar aan ligt.
Ik heb dat ook gelezen maar in de AMD Quick install manual wordt dat niet genoemd. Wel bij Ampere dacht ik.

En twee kabels vergt een andere PSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35

Of het veilig is hang meer af van de dikte van het draad in je kabels en je connectoren maar voer het algemeen is al aangetoond dat het gros van de draden voor de power draw voldoende is. Echter kan je wel tegen stabiliteits problemen aan lopen maar dat heeft meer te maken met de layout van de voeding en de kwaliteit daarvan dan van het feit dat het over 1 kabel loopt. O/ver het algemeen komen ze toch ook op 1 rail uit.

En je cpu is geen 65 watt. Een TDP van 65 watt is niet hetzelfde als een power draw van 65 watt en zegt enkel wat over je benodigde koelvermogen voor een werking op de minimale kloksnelheden. Zo heeft bijvoorbeeld de 5600x een max power draw van ongeveer 135 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
computerjunky schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Of het veilig is hang meer af van de dikte van het draad in je kabels en je connectoren maar voer het algemeen is al aangetoond dat het gros van de draden voor de power draw voldoende is. Echter kan je wel tegen stabiliteits problemen aan lopen maar dat heeft meer te maken met de layout van de voeding en de kwaliteit daarvan dan van het feit dat het over 1 kabel loopt. O/ver het algemeen komen ze toch ook op 1 rail uit.

En je cpu is geen 65 watt. Een TDP van 65 watt is niet hetzelfde als een power draw van 65 watt en zegt enkel wat over je benodigde koelvermogen voor een werking op de minimale kloksnelheden. Zo heeft bijvoorbeeld de 5600x een max power draw van ongeveer 135 watt.
Ok thanks! Wat ik lees is dat een Molex connector 300+ watt aan zou moeten kunnen, dus dan is die enkele kabel net voldoende. Wellicht dat Ampere daarom wel echt aangeeft 2 kabels te gebruiken.

En goed punt over de CPU TDP. Zag dat die (ook door overclock) 100+ watt trekt onder max load. Maar icm een max ±300 watt voor de 6800 en weinig randapparatuur zou dat nog wel goed moeten komen schat ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
MailMan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Ok thanks! Mat ik lees is dat een Molex connector 300+ watt aan zou moeten kunnen, dus dan is die enkele kabel net voldoende. Wellicht dat Ampere daarom wel echt aangeeft 2 kabels te gebruiken.

En goed punt over de CPU TDP. Zag dat die (ook door overclock) 100+ watt trekt onder max load. Maar icm een max ±300 watt voor de 6800 en weinig randapparatuur zou dat nog wel goed moeten komen schat ik dan.
Of het goedkomt hangt van je pc/voeding af en overclocken is met een 550w toch al streng af te raden. Maar de kans dat je een nieuwe voeding moet halen zit er gewoon in dus als je crashes heb weet je waardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 21:36
Never mind, ga eerst nog wat anders testen. :)

[ Voor 95% gewijzigd door CarJunkyXL op 12-06-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
computerjunky schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Of het goedkomt hangt van je pc/voeding af en overclocken is met een 550w toch al streng af te raden. Maar de kans dat je een nieuwe voeding moet halen zit er gewoon in dus als je crashes heb weet je waardoor.
Mwoah streng af te raden? Hoezo?

M'n Ryzen 3600 loopt al sinds het begin op 4.4Ghz en de 5700XT op +50% Power limit zonder door voeding gerelateerde crashes. De optelsom van ±100 watt voor de CPU en 300 voor de GPU (dat is inclusief overclock bij beiden) geeft toch zat headroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou, cpu was lachend de bottleneck hoor.. haal nu 200 fps in Warzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15

Draai al anderhalve maand exact dezelfde combinatie, Ryzen 3600 met RX 6800 en een Corsair TX550M. Daarvoor in hetzelfde systeem een Vega 56 gehad, die hogere powerspikes heeft dan de RX6800. Heb nooit crashes of stabiliteitsproblemen gehad in de diverse AAA games die ik heb gespeeld (AC Valhalla, Odyssey, Metro Exodus). De RX 6800 is echt een bijzonder efficiënte kaart en zit qua verbruik min of meer op niveau Vega 56 / RX 5700XT. Dus als je zo'n kaart zonder problemen hebt gedraaid zou ik zeggen gewoon proberen. Ik heb hem ook altijd via Daisychain gevoed. Volgens mij is de meegeleverde kabel van Corsair daar gewoon op berekend. Ik zou het alleen niet doen met een 6800XT of hoger. Ik draai de RX 6800 overigens wel met een kleine undervolt en de 3600 draai ik op stock, met alleen PBO aan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
MailMan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Mwoah streng af te raden? Hoezo?

M'n Ryzen 3600 loopt al sinds het begin op 4.4Ghz en de 5700XT op +50% Power limit zonder door voeding gerelateerde crashes. De optelsom van ±100 watt voor de CPU en 300 voor de GPU (dat is inclusief overclock bij beiden) geeft toch zat headroom?
In theorie wel ja maar deze generatie schijnt nogal wat piek draw te hebben waardoor je dus bij bepaalde handelingen een piek in stroomverbruik krijgt en je pc dus kan crashen. Hoe verder je overclocked des te groter je kans. Kan zijn dat het prima werkt kan zijn dat je constant problemen heb. Het is maar net hoe goed ie voeding is in die pieken op vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Slupor schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:28:
[...]

Draai al anderhalve maand exact dezelfde combinatie, Ryzen 3600 met RX 6800 en een Corsair TX550M. Daarvoor in hetzelfde systeem een Vega 56 gehad, die hogere powerspikes heeft dan de RX6800. Heb nooit crashes of stabiliteitsproblemen gehad in de diverse AAA games die ik heb gespeeld (AC Valhalla, Odyssey, Metro Exodus). De RX 6800 is echt een bijzonder efficiënte kaart en zit qua verbruik min of meer op niveau Vega 56 / RX 5700XT. Dus als je zo'n kaart zonder problemen hebt gedraaid zou ik zeggen gewoon proberen. Ik heb hem ook altijd via Daisychain gevoed. Volgens mij is de meegeleverde kabel van Corsair daar gewoon op berekend. Ik zou het alleen niet doen met een 6800XT of hoger. Ik draai de RX 6800 overigens wel met een kleine undervolt en de 3600 draai ik op stock, met alleen PBO aan.
Goed om te horen, exact mijn combi dus :)

Werkt SAM goed voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15
MailMan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:20:
[...]

Goed om te horen, exact mijn combi dus :)

Werkt SAM goed voor je?
SAM nog niet geprobeerd, heb een B450 mobo pricewatch: MSI B450 Tomahawk en had niet meegekregen dat met de laatste bios SAM is enabled. Misschien binnenkort eens proberen :9

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
CHKYBSTRD schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor de tip, zojuist even naar gekeken maar helaas kan ik dan refreshrate niet hoger krijgen dan 166hz terwijl ik een 240hz monitor heb. Of is deze mogelijkheid er wel maar doe ik het verkeerd, enig idee?
Inmiddels het probleem zelf kunnen oplossen dankzij iemand op Reddit. Zal het even delen mocht iemand hier er ook tegen aan lopen.

Na installatie van de drivers kun je het volgende doen:
- zet kleurdiepte op 8 bcp.
- zet de monitor uit en trek daarna de power kabel uit de monitor.
- wacht minstens 30 seconden.
- doe de power kabel weer in de monitor en zet deze daarna aan.
- zet de kleurdiepte op 10 bcp en je zult zien dat de native resolutie blijft en je beeld niet uitgerekt is.

Werkte voor mij gelijk! 👌🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

Tja veiligheid is een beetje relatief ;).
300W continue op een 8 pin kabel jagen is af te raden. De aders kunnen het waarschijnlijk wel hebben, als dat een beetje open blijft liggen (worden alleen wat warmer).
Het zijn de stekkers die een gevaar kunnen vormen omdat de contactweerstand of een slechte krimp voor aardig wat warmte ontwikkeling kan zorgen.

Zeker wanneer deze al een aantal keer opnieuw zijn verbonden. De datasheet gaat uit van maximaal 30x, voor een toename van minder dan 20miliohm.
Daarnaast speelt oxidatie ook een rol, als de contacten alleen vertint zijn (maar dat proces duurt echt jaren).

Met een daisy-chain aan de videokaart zijde is het geen probleem, maar aan de voeding zijde zit gewoon een 8-pin stekker. En als het goed is zijn maar 3 aders daarvan dan de 12V lijnen (bij Seasonic is dat i.i.g zo).
Als een van deze pinnen wat minder goed contact maakt, ben je de sjaak, want 8A continue per pin is echt veel en meer dan Molex zelf als maximum aangeeft voor een 18AWG snoer met deze 'micro-Fit' / PCIE stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Secsytime schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:20:
Nou, cpu was lachend de bottleneck hoor.. haal nu 200 fps in Warzone.
Gefeliciteerd, toch mooi dat het goed voor je heeft uitgepakt ;).

Heb je toevallig ook FPS logs gemaakt met de verschillen?
Warzone is een nogal licht spel en niet wat ik in gedachten had toen ik mijn reactie schreef.

Ik heb voor de grap vandaag er even naar gekeken in een battleroyal potje. En haal met een 5800X + 6900XT, 230 FPS aan de bovenkant (met uitschieters naar +400 FPS... 8)7 ) en een gemiddelde dat rond de 160 FPS zit. En dat op 3440x1440 met alles op de hoogste stand.
Zelfs de 5800X vormt dan nog een beperking, want ik kom niet verder dan gemiddeld 220W TGP (ca. 260W TBP) opgenomen vermogen voor de 6900XT.
Oops, -10% powerlimiet vergeten uit te zetten. Ik zit toch op een GPU beperking.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 13-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

CHKYBSTRD schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:26:
[...]

Inmiddels het probleem zelf kunnen oplossen dankzij iemand op Reddit. Zal het even delen mocht iemand hier er ook tegen aan lopen.

Na installatie van de drivers kun je het volgende doen:
- zet kleurdiepte op 8 bcp.
- zet de monitor uit en trek daarna de power kabel uit de monitor.
- wacht minstens 30 seconden.
- doe de power kabel weer in de monitor en zet deze daarna aan.
- zet de kleurdiepte op 10 bcp en je zult zien dat de native resolutie blijft en je beeld niet uitgerekt is.

Werkte voor mij gelijk! 👌🏻
Mooi dat het al opgelost is (y). Loopt de verbinding via HDMI of DP?
Het eerste wat in mij opkwam als mogelijke oorzaak, is namelijk een bandbreedte limitering. Mogelijk dat de videokaart met deze methode gefopt worden en op een kleur- en/of datacompressie overstapt.
Staat de videoverbinding nog op RGB?

Nog een vraagje terzijde:
Heb je in CRU de optie 'automatic - Native LCD' gekozen naast Timing en dan de verversingssnelheid ingevuld? Als het goed is wordt de rest dan op de goede manier aangepast en misschien kan dat nog een verschil maken.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 13-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
CMT schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Warzone is een nogal licht spel en niet wat ik in gedachten had toen ik mijn reactie schreef.

Ik heb voor de grap vandaag er even naar gekeken in een battleroyal potje. En haal met een 5800X + 6900XT, 230 FPS aan de bovenkant (met uitschieters naar +400 FPS... 8)7 ) en een gemiddelde dat rond de 160 FPS zit. En dat op 3440x1440 met alles op de hoogste stand.
Zelfs de 5800X vormt dan nog een beperking, want ik kom niet verder dan gemiddeld 220W TGP (ca. 260W TBP) opgenomen vermogen voor de 6900XT.
Als ik dat zo hoor, ik heb zelf de 6900XT ook maar in combinatie met een 3700x. Ik haal 144-160 af en toe maar ook flinke dips naar 100-120. Dit kan dus CPU bound zijn begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
CMT schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Tja veiligheid is een beetje relatief ;).
300W continue op een 8 pin kabel jagen is af te raden. De aders kunnen het waarschijnlijk wel hebben, als dat een beetje open blijft liggen (worden alleen wat warmer).
Het zijn de stekkers die een gevaar kunnen vormen omdat de contactweerstand of een slechte krimp voor aardig wat warmte ontwikkeling kan zorgen.

Zeker wanneer deze al een aantal keer opnieuw zijn verbonden. De datasheet gaat uit van maximaal 30x : https://www.molex.com/pdm_docs/ps/PS-43045-001.pdf voor een toename van minder dan 20miliohm.
Daarnaast speelt oxidatie ook een rol, als de contacten alleen vertint zijn (maar dat proces duurt echt jaren).

Met een daisy-chain aan de videokaart zijde is het geen probleem, maar aan de voeding zijde zit gewoon een 8-pin stekker. En als het goed is zijn maar 3 aders daarvan dan de 12V lijnen (bij Seasonic is dat i.i.g zo).
Als een van deze pinnen wat minder goed contact maakt, ben je de sjaak, want 8A continue per pin is echt veel en meer dan Molex zelf als maximum aangeeft voor een 18AWG snoer met deze 'micro-Fit' / PCIE stekkers.
Wat bedoel je met Daisy Chain aan GPU vs PSU zijde? Er loopt bij mij 1 kabel met 1 connector aan de PSU zijde waar hij zich opsplits in 2 connectoren voor de GPU.

Zijn volgens mij ook 3 voedingsdraden per 8, maar die schijnen met standaard draaddikte toch wel 15-20A te kunnen trekken. Maar wat je al aangeeft, de connector zal dat zelf niet zo leuk vinden waarschijnlijk.

Ik snap alleen niet waarom een producent een daisy chain voor PCI-e levert met 2x8 pins connectoren als daar geen 300watt overheen zou kunnen. Dat is toch de hele functie van 2x8 connectoren aansluiten?

Als ik dit mag geloven is ±288Watt continue de max: https://www.gpuminingresources.com/p/psu-cables.html

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 13-06-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

CMT schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Geen logs nee, maar ook in een RDR2 haal ik bijna een verdubbeling.. nog steeds niet de 110 fps die t.net in de review heeft, maar dat zal wel komen door de UW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:45
Remth2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Als ik dat zo hoor, ik heb zelf de 6900XT ook maar in combinatie met een 3700x. Ik haal 144-160 af en toe maar ook flinke dips naar 100-120. Dit kan dus CPU bound zijn begrijp ik?
Ik had die dips in Warzone ook met een 5800X en 6900XT combinatie. Deze tip heeft het bij mij opgelost:
Robbiii in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic"

C:\Users\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

[...]

Sorry, ik zit toch op een GPU beperking. Ik was vergeten de -10% power limiet uit te zetten.
Ik heb opnieuw een potje gelogd en zit nu gemiddeld op 254W TGP, wat de stock max is van de 6900XT.
Je zou voor de zekerheid wat kunnen loggen met CapFrameX, dan kom je snel genoeg achter of er nog meer uit te halen valt met een snellere CPU.
MailMan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Wat bedoel je met Daisy Chain aan GPU vs PSU zijde? Er loopt bij mij 1 kabel met 1 connector aan de PSU zijde waar hij zich opsplits in 2 connectoren voor de GPU.

Zijn volgens mij ook 3 voedingsdraden per 8, maar die schijnen met standaard draaddikte toch wel 15-20A te kunnen trekken. Maar wat je al aangeeft, de Molex zal dat zelf niet zo leuk vinden waarschijnlijk.

Ik snap alleen niet waarom een producent een daisy chain voor PCI-e levert met 2x8 pins connectoren als daar geen 300watt overheen zou kunnen. Dat is toch de hele functie van 2x8 connectoren aansluiten?
Dat alles uiteindelijk aan de voeding zijde maar over 8 pinnen loopt, waarvan als het goed is slechts 3 'hot' pinnen.
De daisychain stekker aan de videokaart zijde is dan eigenlijk onzinnig, want de ketting is zo sterk als de zwakste schakel ehm 'stekker' ;).
Het kan gedaan zijn omwille van conformiteit en goede werking van de videokaarten.
Of simpelweg regelgeving (ik kan mij iets van een max. vermogen herinneren dat gespecificeerd werd per PCIE stekker).

In ieder geval wil dat niet zeggen dat er automatisch 300W over gejaagd mag worden.
Ik denk ook niet de Corsair de TX-550 heeft ontworpen om een highend videokaart mee te voeden.
Ook al kan dat goed gaan, veilig of verstandig is het niet.

Hoeveel ampere door een draad mag gaan, hangt ook heel erg van de situatie af.
Een draad dat open en bloot ligt kan zijn warmte beter kwijt en 'kan' dan meer ampere verdragen.
Dat is tegenovergesteld in een situatie waarbij de draden gebundeld zijn en elkaar dus verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
[...]

Check ff je gpu usage tijdens het gamen zolang deze boven de 95% is is het echt geen grote cpu bottleneck...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maulet
  • Laatst online: 01:06
Hallo,

ik ben net 6900xt eigenaar en heb het volgende gemerkt:

Spelen met of zonder V-Sync

Insurgency
zonder V-Sync: 95W GPU Power (volgens AMD monitorisatie)
met V-Sync: 50W

Hell Let Loose
zonder V-Sync: 330W GPU Power
met V-Sync: 105W

Ik heb een 4K, 60Hz monitor, dus heb ik geen reden om het stroomverbruik te verdubbelen.

Nu nog even Flight Simulator proberen....
Edit: Hee! 1
Die FS2020 gebruikt de zelfde stroom met of zonder V-Sync (circa 260 W).
AMD overlay werkt niet. Maar Windows/Xbox dingetje, wel... met High instellingen 45 FPS, met Low, 70 (60-80)FPS. Ultra... 30-35... Dus maar High genomen, en nog FSAA uitgedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Maulet op 13-06-2021 14:16 ]

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Polster schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Ik had die dips in Warzone ook met een 5800X en 6900XT combinatie. Deze tip heeft het bij mij opgelost:

Heb hem al op 0.6 staan maar nog het zelfde verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Remth2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Handmatig afstemmen en Min. Frequentie (MHz)
Van 0 of 500 afhalen en naar 1900 slepen.
Probleem opgelost.
En ook voor andere games (tig gamers gingen je al voor met deze simpele fix)
Dit zou AMD officieel ook moeten doorvoeren

3700X met een 6900XT "AMD"(1e batch gpu, stock cooler) en zeker regelmatig staat Warzone aan.
Alles max en wat maar aan kan ook Ray tracing.
1440p + 125%scalled.
Meeste tijd van de game 144fps (locked)
Maar extreem drukke gebieden kunnen naar de 110fps droppen, maar dat is logisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUteoU-kvk1FaawZpBNKTU8Mdpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLoixLUO2CtMnHYFRgjPy0Ys.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nXcT2F1kL3mzf1h2BKVcgXt_98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMrVdY5zp1QlNFYHfVkrVzhI.jpg?f=fotoalbum_large
*Hikjes zijn van alt+tab / office werk

[ Voor 54% gewijzigd door PatRamon op 13-06-2021 15:45 ]

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiii
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 08:02
Polster schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Jij had last van micro stutters, dat kan je inderdaad oplossen via de fix welke ik heb aangegeven.

@Remth2 jouw fps drops naar 100-120 fps is normaal, dit zal vooral in drukke gebieden zijn zoals downtown, superstore etc.
Om meer fps te draaien zul je waarschijnlijk moeten upgraden naar ryzen 5000.
In de settings kan je ook CPU / GPU time aanzetten, als de CPU time hoger is dan GPU time ben je cpu bound.
Van de week wordt een 6800xt geleverd, als je wil kunnen we daarna samen in een game springen en fps vergelijken. (Ik heb een 5800X)

[ Voor 10% gewijzigd door Robbiii op 13-06-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Remth2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Dat is eigenlijk wel apart. Enige wat die setting doet is zorgen dat er minder video memory gebruikt mag worden.

Ik heb zelf geen dips maar speel altijd met een tunned profiel met hogere min clocks. Dat zorgt er in meer games voor dat de framerates wat constanter zijn.

Veel mensen vinden het niet fijn om running te gebuiken denken dat dat een oc is. (is het overigens niet als je alleen de min clocks verhoogt zorgt alleen voor een iets hoger verbruik in games op momenten dat de gpu load niet 100% is omdst hij dan op hogere clocks blijft draaien ipv terug te zakken)
Maar dit kan de issues ook oplossen zonder dat je aan de video memory scale hoeft te komen.

Just putting it out there to give you a alternative.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Geen idee of deze al voorbij was gekomen?

Dus er zijn 2 6900 XT versies, de ene kan je verder overclocken omdat de limiet hoger is en hij meer volt kan. Ten tweede, rond 7 min, het reference PCB doet weinig aan input filteren ik vermoed dat daardoor mensen eerder coil whine hebben.
Daarnaast gewoon leuke info als je een 6900 XT hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
PatRamon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:17:
[...]

Handmatig afstemmen en Min. Frequentie (MHz)
Van 0 of 500 afhalen en naar 1900 slepen.
Probleem opgelost.
En ook voor andere games (tig gamers gingen je al voor met deze simpele fix)
Dit zou AMD officieel ook moeten doorvoeren

3700X met een 6900XT "AMD"(1e batch gpu, stock cooler) en zeker regelmatig staat Warzone aan.
Alles max en wat maar aan kan ook Ray tracing.
1440p + 125%scalled.
Meeste tijd van de game 144fps (locked)
Maar extreem drukke gebieden kunnen naar de 110fps droppen, maar dat is logisch
[Afbeelding]
[Afbeelding]
*Hikjes zijn van alt+tab / office werk
Heb de minimum freq. op 100 minder dan de max staan dus dat had ik al maar mss ligt het wel aan mij dan, geeen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Robbiii schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Jij had last van micro stutters, dat kan je inderdaad oplossen via de fix welke ik heb aangegeven.

@Remth2 jouw fps drops naar 100-120 fps is normaal, dit zal vooral in drukke gebieden zijn zoals downtown, superstore etc.
Om meer fps te draaien zul je waarschijnlijk moeten upgraden naar ryzen 5000.
In de settings kan je ook CPU / GPU time aanzetten, als de CPU time hoger is dan GPU time ben je cpu bound.
Van de week wordt een 6800xt geleverd, als je wil kunnen we daarna samen in een game springen en fps vergelijken. (Ik heb een 5800X)
Ah dan denk ik dat het gewoon aan mij ligt hoor, mss zeur ik wel om niks haha, this niet dat het dramatisch slecht draait ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:02:
Geen idee of deze al voorbij was gekomen?
[YouTube: ALL the 6900XT PCBs]

Dus er zijn 2 6900 XT versies, de ene kan je verder overclocken omdat de limiet hoger is en hij meer volt kan. Ten tweede, rond 7 min, het reference PCB doet weinig aan input filteren ik vermoed dat daardoor mensen eerder coil whine hebben.
Daarnaast gewoon leuke info als je een 6900 XT hebt!
Misschien heb ik er overheen gekeken maar waar zie je dat er twee versies van de 6900XT PCB zijn?
Of bedoel je dat XTX en XTXH cores? want dat was opzich al bekend dat die super OC versies van de 6900XT's een speciale die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Misschien heb ik er overheen gekeken maar waar zie je dat er twee versies van de 6900XT PCB zijn?
Of bedoel je dat XTX en XTXH cores? want dat was opzich al bekend dat die super OC versies van de 6900XT's een speciale die gebruiken.
De cores inderdaad, niet de PCB's :P.
Hij heeft het eerst over de cores dan pas over de PCB's in die video.

Edit:
Hoe kom je er zonder over volten achter welke je hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 13-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Edit:
Met overvolten ga je het ook niet redden. De XTX core kan maar tot 3000 MHz core wat hem nutteloos maakt voor ln2 overclocken. Volgens mij zat er ook een memory limit op (2150MHz) die weggehaald is bij de XTXH.

Volgens mij kan je het gewoon zien op techpowerup, een paar van die extreem dure 6900XTs zijn de unlocked versie. Ik snap trouwens niet waarom AMD het niet gewoon XTX heeft gedoopt want de biossen zijn niet eens compatible met de kaarten dus hoezo dezelfde productnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Santee schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Met overvolten ga je het ook niet redden. De XTX core kan maar tot 3000 MHz core wat hem nutteloos maakt voor ln2 overclocken. Volgens mij zat er ook een memory limit op (2150MHz) die weggehaald is bij de XTXH.

Volgens mij kan je het gewoon zien op techpowerup, een paar van die extreem dure 6900XTs zijn de unlocked versie. Ik snap trouwens niet waarom AMD het niet gewoon XTX heeft gedoopt want de biossen zijn niet eens compatible met de kaarten dus hoezo dezelfde productnaam?
Duidelijk; je kan het overigens in HWiNFO64 zien, na wat zoekwerk gevonden. Ik heb de standaard XTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Edit:
Volgens mij zijn ze binned en zitten ze vooral op die hele dure pc modellen. Denk niet dat die XTXH modellen op reference kaarten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Astennu schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:42:
[...]

Volgens mij zijn ze binned en zitten ze vooral op die hele dure pc modellen. Denk niet dat die XTXH modellen op reference kaarten zitten.
Dan kan niet, volgens buildzoid zijn de biossen niet compatible met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:42:
[...]

Ik heb net iets beter dan de reference kaart, een Asrock Phantom Gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Dan kan niet, volgens buildzoid zijn de biossen niet compatible met elkaar.
Zou nog steeds moeten kunnen want de binned chip kan ook op een normale bios draaien heb je alleen geen hogere voltages of power targets.

Biossen zijn idd niet compatible dingen zijn singed aan een model een 6800 XT bios kan niet in een 6800 kaart. Met Vega kon je dat Bv nog wel doen dan kreeg je Vega 64 power limits en clocks en gingen de memory voltages ook omhoog waardoor je HBM van de V5y hoger kon clocken. Maar tegenwoordig is dat allemaal locked. Anders had je de reference 6800 een leuke clock en oc boost kunnen geven met een 6800XT bios (en dus hogere core voltages) moet je alleen wel goed koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Ik heb een klein puntje en ik vermoed eigenlijk dat het aan mijn 3600X ligt.
Sinds een tijdje heb ik een RX 6900 XT in combinatie met een 3600X CPU en ik merk echt dat Battlefield V stutters heeft. Het is redelijk speelbaar, maar absoluut niet soepel.
In het begin stuttert de game heel erg. Heeft iemand hier tips voor of ligt het aan mijn CPU dat de game stuttert?
Andere games heb ik oprecht geen last van rare stutters of andere gekkigheden. Dus tot nu toe alleen in Battlefield V.

[ Voor 25% gewijzigd door lindseysew op 14-06-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
lindseysew schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:55:
Ik heb een klein puntje en ik vermoed eigenlijk dat het aan mijn 3600X ligt.
Sinds een tijdje heb ik een RX 6900 XT in combinatie met een 3600X CPU en ik merk echt dat Battlefield V stutters heeft. Het is redelijk speelbaar, maar absoluut niet soepel.
In het begin stuttert de game heel erg. Heeft iemand hier tips voor of ligt het aan mijn CPU dat de game stuttert?
Andere games heb ik oprecht geen last van rare stutters of andere gekkigheden. Dus tot nu toe alleen in Battlefield V.
Hey, je zou eens kunnen proberen je HPET uit te schakelen. https://www.youtube.com/watch?v=YssdyMOCLQU&t=136s Dit loste bij mij een hoop stutters en andere issues op. Ik heb ook een 3600X en merk dat ie misschien toch niet sterk genoeg is voor mijn 6900XT in sommige games. Wellicht dat een upgrade naar een 5600X geen slecht idee is. Maar HPET is een goede eerste stap.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
bjvdven schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Hey, je zou eens kunnen proberen je HPET uit te schakelen. https://www.youtube.com/watch?v=YssdyMOCLQU&t=136s Dit loste bij mij een hoop stutters en andere issues op. Ik heb ook een 3600X en merk dat ie misschien toch niet sterk genoeg is voor mijn 6900XT in sommige games. Wellicht dat een upgrade naar een 5600X geen slecht idee is. Maar HPET is een goede eerste stap.
Ik zal het proberen _/-\o_
Bedankt daarvoor :)
---
Holy crap, ik heb de Precision Timer disabled en WAT een verschil :9~
Heeft dit verder geen invloed op mijn videokaart of iets? :+

[ Voor 10% gewijzigd door lindseysew op 14-06-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Haha ja voor sommige systemen maakt het enorm veel verschil. Het zorgt er in sommige scenarios voor dat je GPU niet op je CPU hoeft te wachten. Dat resulteert dus in een soepelere ervaring. Je zult zien dat je GPU utilization soms ook hoger is. Mooi dat het werkt!

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Pagina: 1 ... 24 ... 42 Laatste