@
JWFpeters
Goed nieuws

.
Ik heb Horizon Zero Dawn aangeschaft en nu ruim 10 uur gespeeld zonder enig probleem en het loopt als een gesmeerde motor. Zowel met driver 21.4.1 als met de laatste betadriver 21.5.2.
Het is wel via de Epic store launcher, dus of er zit iets niet lekker in jouw PC of de steam variant is onstabiel.
In ieder geval wordt AMD hier veel verweten terwijl de oorzaak dus gewoon ergens anders ligt.
Ik las dat in jouw geval, de NVME SSD problemen geeft (en/of de bios van het moederbord).
Waarop ik mij hardop afvraag hoe velen van degene die steeds roepen dat Nvidia betere drivers heeft,
grondig gekeken hebben naar de systeemstabiliteit & compatibiliteit.
Het zou mij niet verbazen als de meesten een simpele geheugen overklok + stresstestje doen en dan denken klaar te zijn.
Bij Ryzen bijvoorbeeld komt het afstellen van de geheugencontroller zéér nauw.
Iets wat stabiel lijkt, kan toch onstabiel zijn omdat er sporadisch een WHEA in sluipt (soms gebeurt dat maar 1x per etmaal). Of er treden geen fouten op, maar ontstaan er andere symptomen zoals usb haperingen, crashes en/of spontane reboots.
Problemen waar de oorzaak (voor iemand die niet aan overklokken doet) moeilijk van te achterhalen is.
En neem mijn 6900XT nou, waar ik laatst de V/F curve van bepaald heb
https://gathering.tweaker...message/67451672#67451672 .
Onder zware belasting en max. klok, geeft deze iets meer spanning dan nodig, waardoor het doelvoltage op het eind wat meer naar beneden kan. Dat is met 2250MHz echte klok, 1080mV doelvoltage.
Zou ik daarop mijn veilige doelvoltage baseren en er +20mV boven op doen, dan is het alsnog onstabiel omdat bij 1850MHz echte klok er minimaal 1105mV doelvoltage nodig is.
In games had ik eerst 1100mV gebruikt en daarbij ontstonden geen crashes. Wel had ik last van sporadisch een flinke hapering. Sinds ik het doelvoltage naar 1115mV heb verhoogt is dat niet meer voorgekomen.
Met het verhogen van de minimale klok kan je hetzelfde bereiken, doordat je dan in het gebied blijft met meer marge. Aangenomen dat de kaart/game zich dan verder ook aan het klokbereik houdt
Ik heb nu in totaal 5 spelen gespeeld (WoW, BL3, Metro EE, Destiny2, Horizon New Dawn) met drivers van 21.3.1 tot aan 21.5.2 en echt nul crashes of reboots gehad.
Het enige probleem dat ik tegenkwam was af en toe een hapering/stotter en dat was te herleiden naar een shader cache dat opgebouwd werd, een volle SDD of simpelweg een rukspel.
Destiny 2 heeft er bijvoorbeeld met de Beyond Light uitbreiding een puinhoop van gemaakt en bij niemand draait het soepel + is er aan prestatie ingeleverd. Alleen schijnen AMD gebruikers meer benadeeld te zijn.
Het is ook een DX11 spel en kan daarom niet goed overweg met multicore cpu's..
De FPS dips die ik heb ervaren gingen gepaard met dips in het CPU gebruik, bijgevolg is dat de videokaart niets te doen had en naar beneden klokte.
Prestatieverschillen van genoemde games zaten vanaf versie 21.4.2 in de foutmarge en wat van driverversie tot driverversie verwacht kan worden (1-2%). De volgens andere belabberde 21.5.1 of 21.5.2 driver draait bij mij volkomen stabiel.
Ik hoop dat dit de AMD drivers een beetje in een ander daglicht zet, want eerlijk gezegd word ik het geklaag en boe geroep een beetje beu. Dat AMD vs Nvidia is nergens voor nodig en er word nogal snel geconcludeerd dat de driver de oorzaak is.
Aan de ene kant snap ik het ook wel, wanneer het veranderen daarvan iets oplost of juist verergerd.
Maar zoals te lezen is in dit draadje, is het in meerdere gevallen gebleken dat de problemen toch ergens anders vandaan kwamen.
Mijn ervaring is dat driver problemen niet onevenredig veel voorkomt bij de een of de ander.
Nvidia heeft zo bijvoorbeeld na 5-6 maanden nog altijd de texture flikkeringen in WoW - Shadowlands niet opgelost. En naar verluid pas recentelijk het hoge idle verbruik met 144Hz monitoren (dat speelde ook zéér lang).