[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
CMT schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:23:
@Tweekzor
Heb je al gekeken naar de bios optie die aangeeft welk videokaart als hoofduitgang gebruikt moet worden?
De iGPU moet soms uitgezet worden om een beeld te krijgen via PCIE.

En in welke PCIE slot zit de videokaart? Het betreffende moederbord heeft twee GEN3 16x sloten en één GEN3 8x slot.
Het bovenste slot is de meest veilige keuze, maar het is ook de moeite waard om het andere slot te proberen.
Soms kan het ook zo flauw zijn als een slecht elektrisch contact in het pcie slot.

Het niet werken van het onboard audio is dan wel vreemd (een IRQ conflict is niet uitgesloten).
Is het niet toevallig dat het onboard geluid niet meer als hoofdapparaat in Windows is geselecteerd?
Soms kan bij het installeren van een videokaart dat veranderen doordat het beeldscherm dan opeens als audio-uitgang is gekozen via HDMI.
Het moederbord/CPU heeft geen iGPU, dus dat is in ieder geval al uitgesloten. De kaart heb ik in beide PCIe 16x slots geprobeerd, de vorige kaart draaide namelijk wel op PCIe v3.0 maar dat werkte inderdaad alleen op de onderste in plaats van de bovenste. Het probleem dat ik in het begin had met het beeld is in ieder geval al opgelost, mijn vraag ging nu vooral over het audio probleem. De rest was wat achtergrond info om de situatie te schetsen.

Het output device heb ik al meerdere malen gecontroleerd, veranderd en zelfs opnieuw geinstalleerd allemaal zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Santee schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Ik had het probleem, ondertussen ook bios update gedaan juist om SAM aan te zetten, maar om 1 of andere rede crashed mijn PC en kan er maar niet achter komen waarom (PCIe 3.0 riser verwijderd, gechecked of mijn windows schijf en andere schijfen op de juiste manier stonden geconfigureerd). Sinds die update werkt Overwatch bij mij ook weer maar kan ook toeval zijn/nieuwe AMD drivers.
Kan het zijn dat je BIOS nog in legacy / csm mode draait ipv UEFI? SAM / Resizable Bar werkt enkel UEFI mode. Omschakelen betekent volgens mijn ervaring wel dat je een complete reinstall van je OS kunt doen.

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

CMT

Tweekzor schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Het moederbord/CPU heeft geen iGPU, dus dat is in ieder geval al uitgesloten. De kaart heb ik in beide PCIe 16x slots geprobeerd, de vorige kaart draaide namelijk wel op PCIe v3.0 maar dat werkte inderdaad alleen op de onderste in plaats van de bovenste. Het probleem dat ik in het begin had met het beeld is in ieder geval al opgelost, mijn vraag ging nu vooral over het audio probleem. De rest was wat achtergrond info om de situatie te schetsen.

Het output device heb ik al meerdere malen gecontroleerd, veranderd en zelfs opnieuw geinstalleerd allemaal zonder succes.
Dan lijkt mij toch dat er iets aan de hand is met het moederbord. Het bovenste slot hoort normaal gesproken de beste compatibiliteit te geven. Vaak is het andersom dat een poort onderaan niet goed werkt.
De audio problemen kunnen ermee te maken hebben, maar ik denk niet dat het aan de RX6800 videokaart dan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Nou na een hele week installeren van andere drivers gister os maar weer opnieuw is mijn conclusie dat ik met driver 21.3.1 het minste gezeik heb nu.

Horizon Zero Dawn doet het gewoon en de rest van mijn games vooralsnog ook.... Alleen Motorsport 7 crasht wel eens maar dat is altijd al niet top geweest op de pc tijd voor een nieuw deel. Destiny is speelbaar maar hoop echt dat ze dat fixen.....

Heb wel het idee dat ik met bijvoorbeeld Horizon 4 die gemiddeld ruim 120fps loopt op 1440p ultra dat ondanks vsync je wat gestotter ziet in de achtergronden en bomen etc en meer pop up maar na de reinstall was dat nog steeds dus wellicht was dat al. Nadeel van fixen en zoeken is dat je blijft vinden denk ik haha

Denk dat ik uiteindelijk wel naar groen ga weer want heb daar toch minder gezeur mee kwa drivers naar mijn idee. Het is gelukkig al veel beter als de 5000 serie maar het is nog steeds wat rommelig. Maar goed blijven reporter wellicht komt het dan eens goed ;)

Prestaties van de 6700 XT ben ik wel tevreden over wel de fan wat harder gezet, worden nog steeds vrij warm die AMD s heethoofden maar dat is nu ook beter met de fans wat hoger.

[ Voor 19% gewijzigd door JWFpeters op 30-05-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
JWFpeters schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:38:
Nou na een hele week installeren van andere drivers gister os maar weer opnieuw is mijn conclusie dat ik met driver 21.3.1 het minste gezeik heb nu.

Horizon Zero Dawn doet het gewoon en de rest van mijn games vooralsnog ook.... Alleen Motorsport 7 crasht wel eens maar dat is altijd al niet top geweest op de pc tijd voor een nieuw deel. Destiny is speelbaar maar hoop echt dat ze dat fixen.....

Heb wel het idee dat ik met bijvoorbeeld Horizon 4 die gemiddeld ruim 120fps loopt op 1440p ultra dat ondanks vsync je wat gestotter ziet in de achtergronden en bomen etc en meer pop up maar na de reinstall was dat nog steeds dus wellicht was dat al. Nadeel van fixen en zoeken is dat je blijft vinden denk ik haha

Denk dat ik uiteindelijk wel naar groen ga weer want heb daar toch minder gezeur mee kwa drivers naar mijn idee. Het is gelukkig al veel beter als de 5000 serie maar het is nog steeds wat rommelig. Maar goed blijven reporter wellicht komt het dan eens goed ;)

Prestaties van de 6700 XT ben ik wel tevreden over wel de fan wat harder gezet, worden nog steeds vrij warm die AMD s heethoofden maar dat is nu ook beter met de fans wat hoger.
Alle CPU's en videokaarten worden tegenwoordig relatief heet door die turbo's en dynamic fan speeds dat is gewoon normaal hij probeert zo stil mogelijk te zijn.

Wat betreft destiny iemand gad getest Dat het verhogen van van de min clock speeds in de tunning tab hielp voor de fps dus ik zou dat toch maar even doen. Gewoon op iets van 2000-2200 MHz zetten if 100 onder de max (dat heb ik zelf gedaan)

Wie weet draait dat spel dan ook weer lekker.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Astennu schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Alle CPU's en videokaarten worden tegenwoordig relatief heet door die turbo's en dynamic fan speeds dat is gewoon normaal hij probeert zo stil mogelijk te zijn.

Wat betreft destiny iemand gad getest Dat het verhogen van van de min clock speeds in de tunning tab hielp voor de fps dus ik zou dat toch maar even doen. Gewoon op iets van 2000-2200 MHz zetten if 100 onder de max (dat heb ik zelf gedaan)

Wie weet draait dat spel dan ook weer lekker.
Dit heb ik geprobeerd maar dit doet voor mij helemaal niks.

Voor de mensen die in de orbit al problemen hebben. Als ik een andere driver installeer is Destiny helemaal brak al in de orbit. Wat ik daar aan doe en wat helpt is even het cvars.xml bestand aanpassen en het <cvar name="force_enable_multi_threaded_render_submit" value="0" /> 0 veranderen in 1 daarna het spel opstarten en dan is het mega soepel allemaal maar krijg je geflicker cadeau. Spel weer afsluiten de 1 weer veranderen in 0 en het gestotter in de orbit is weg.

Last helaas niet de tangled shore etc op maar goed het maakt het enigzins speelbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@JWFpeters
Goed nieuws ;).
Ik heb Horizon Zero Dawn aangeschaft en nu ruim 10 uur gespeeld zonder enig probleem en het loopt als een gesmeerde motor. Zowel met driver 21.4.1 als met de laatste betadriver 21.5.2.
Het is wel via de Epic store launcher, dus of er zit iets niet lekker in jouw PC of de steam variant is onstabiel.
In ieder geval wordt AMD hier veel verweten terwijl de oorzaak dus gewoon ergens anders ligt.
Ik las dat in jouw geval, de NVME SSD problemen geeft (en/of de bios van het moederbord).

Waarop ik mij hardop afvraag hoe velen van degene die steeds roepen dat Nvidia betere drivers heeft,grondig gekeken hebben naar de systeemstabiliteit & compatibiliteit.
Het zou mij niet verbazen als de meesten een simpele geheugen overklok + stresstestje doen en dan denken klaar te zijn.
Bij Ryzen bijvoorbeeld komt het afstellen van de geheugencontroller zéér nauw.
Iets wat stabiel lijkt, kan toch onstabiel zijn omdat er sporadisch een WHEA in sluipt (soms gebeurt dat maar 1x per etmaal). Of er treden geen fouten op, maar ontstaan er andere symptomen zoals usb haperingen, crashes en/of spontane reboots.
Problemen waar de oorzaak (voor iemand die niet aan overklokken doet) moeilijk van te achterhalen is.

En neem mijn 6900XT nou, waar ik laatst de V/F curve van bepaald heb https://gathering.tweaker...message/67451672#67451672 .
Onder zware belasting en max. klok, geeft deze iets meer spanning dan nodig, waardoor het doelvoltage op het eind wat meer naar beneden kan. Dat is met 2250MHz echte klok, 1080mV doelvoltage.
Zou ik daarop mijn veilige doelvoltage baseren en er +20mV boven op doen, dan is het alsnog onstabiel omdat bij 1850MHz echte klok er minimaal 1105mV doelvoltage nodig is.

In games had ik eerst 1100mV gebruikt en daarbij ontstonden geen crashes. Wel had ik last van sporadisch een flinke hapering. Sinds ik het doelvoltage naar 1115mV heb verhoogt is dat niet meer voorgekomen.
Met het verhogen van de minimale klok kan je hetzelfde bereiken, doordat je dan in het gebied blijft met meer marge. Aangenomen dat de kaart/game zich dan verder ook aan het klokbereik houdt

Ik heb nu in totaal 5 spelen gespeeld (WoW, BL3, Metro EE, Destiny2, Horizon New Dawn) met drivers van 21.3.1 tot aan 21.5.2 en echt nul crashes of reboots gehad.
Het enige probleem dat ik tegenkwam was af en toe een hapering/stotter en dat was te herleiden naar een shader cache dat opgebouwd werd, een volle SDD of simpelweg een rukspel.

Destiny 2 heeft er bijvoorbeeld met de Beyond Light uitbreiding een puinhoop van gemaakt en bij niemand draait het soepel + is er aan prestatie ingeleverd. Alleen schijnen AMD gebruikers meer benadeeld te zijn.
Het is ook een DX11 spel en kan daarom niet goed overweg met multicore cpu's..
De FPS dips die ik heb ervaren gingen gepaard met dips in het CPU gebruik, bijgevolg is dat de videokaart niets te doen had en naar beneden klokte.

Prestatieverschillen van genoemde games zaten vanaf versie 21.4.2 in de foutmarge en wat van driverversie tot driverversie verwacht kan worden (1-2%). De volgens andere belabberde 21.5.1 of 21.5.2 driver draait bij mij volkomen stabiel.

Ik hoop dat dit de AMD drivers een beetje in een ander daglicht zet, want eerlijk gezegd word ik het geklaag en boe geroep een beetje beu. Dat AMD vs Nvidia is nergens voor nodig en er word nogal snel geconcludeerd dat de driver de oorzaak is.
Aan de ene kant snap ik het ook wel, wanneer het veranderen daarvan iets oplost of juist verergerd.
Maar zoals te lezen is in dit draadje, is het in meerdere gevallen gebleken dat de problemen toch ergens anders vandaan kwamen.
Mijn ervaring is dat driver problemen niet onevenredig veel voorkomt bij de een of de ander.
Nvidia heeft zo bijvoorbeeld na 5-6 maanden nog altijd de texture flikkeringen in WoW - Shadowlands niet opgelost. En naar verluid pas recentelijk het hoge idle verbruik met 144Hz monitoren (dat speelde ook zéér lang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:27:
@JWFpeters
Goed nieuws ;).
Ik heb Horizon Zero Dawn aangeschaft en nu ruim 10 uur gespeeld zonder enig probleem en het loopt als een gesmeerde motor. Zowel met driver 21.4.1 als met de laatste betadriver 21.5.2.
Het is wel via de Epic store launcher, dus of er zit iets niet lekker in jouw PC of de steam variant is onstabiel.
In ieder geval wordt AMD hier veel verweten terwijl de oorzaak dus gewoon ergens anders ligt.
Ik las dat in jouw geval, de NVME SSD problemen geeft (en/of de bios van het moederbord).

Waarop ik mij hardop afvraag hoe velen van degene die steeds roepen dat Nvidia betere drivers heeft,grondig gekeken hebben naar de systeemstabiliteit & compatibiliteit.
Het zou mij niet verbazen als de meesten een simpele geheugen overklok + stresstestje doen en dan denken klaar te zijn.
Bij Ryzen bijvoorbeeld komt het afstellen van de geheugencontroller zéér nauw.
Iets wat stabiel lijkt, kan toch onstabiel zijn omdat er sporadisch een WHEA in sluipt (soms gebeurt dat maar 1x per etmaal). Of er treden geen fouten op, maar ontstaan er andere symptomen zoals usb haperingen, crashes en/of spontane reboots.
Problemen waar de oorzaak (voor iemand die niet aan overklokken doet) moeilijk van te achterhalen is.

En neem mijn 6900XT nou, waar ik laatst de V/F curve van bepaald heb (zie ook: https://gathering.tweaker...message/67451672#67451672 ).
Onder zware belasting en max. klok, geeft deze iets meer spanning dan nodig, waardoor het doelvoltage op het eind wat meer naar beneden kan. Dat is met 2250MHz echte klok, 1080mV doelvoltage.
Zou ik daarop mijn veilige doelvoltage baseren en er +20mV boven op doen, dan is het alsnog onstabiel omdat bij 1850MHz echte klok er minimaal 1105mV doelvoltage nodig is.

In games had ik eerst 1100mV gebruikt en daarbij ontstonden geen crashes. Wel had ik last van sporadisch een flinke hapering. Sinds ik het doelvoltage naar 1115mV heb verhoogt is dat niet meer voorgekomen.
Met het verhogen van de minimale klok kan je hetzelfde bereiken, doordat je dan in het gebied blijft met meer marge. Aangenomen dat de kaart/game zich dan verder ook aan het klokbereik houdt

Ik heb nu in totaal 5 spelen gespeeld (WoW, BL3, Metro EE, Destiny2, Horizon New Dawn) met drivers van 21.3.1 tot aan 21.5.2 en echt nul crashes of reboots gehad.
Het enige probleem dat ik tegenkwam was af en toe een hapering/stotter en dat was te herleiden naar een shader cache dat opgebouwd werd, een volle SDD of simpelweg een rukspel.

Destiny 2 heeft er bijvoorbeeld met de Beyond Light uitbreiding een puinhoop van gemaakt en bij niemand draait het soepel + is er aan prestatie ingeleverd. Alleen schijnen AMD gebruikers meer benadeeld te zijn.
Het is ook een DX11 spel en kan daarom niet goed overweg met multicore cpu's..
De FPS dips die ik heb ervaren gingen gepaard met dips in het CPU gebruik, bijgevolg is dat de videokaart niets te doen had en naar beneden klokte.

Prestatieverschillen van genoemde games zaten vanaf versie 21.4.2 in de foutmarge en wat van driverversie tot driverversie verwacht kan worden (1-2%). De volgens andere belabberde 21.5.1 of 21.5.2 driver draait bij mij volkomen stabiel.

Ik hoop dat dit de AMD drivers een beetje in een ander daglicht zet, want eerlijk gezegd word ik het geklaag en boe geroep een beetje beu. Dat AMD vs Nvidia is nergens voor nodig en er word nogal snel geconcludeerd dat de driver de oorzaak is.
Aan de ene kant snap ik het ook wel, wanneer het veranderen daarvan iets oplost of juist verergerd.
Maar zoals te lezen is in dit draadje, is het in meerdere gevallen gebleken dat de problemen toch ergens anders vandaan kwamen.
Mijn ervaring is dat driver problemen niet onevenredig veel voorkomt bij de een of de ander.
Nvidia heeft zo bijvoorbeeld na 5-6 maanden nog altijd de texture flikkeringen in WoW - Shadowlands niet opgelost. En naar verluid pas recentelijk het hoge idle verbruik met 144Hz monitoren (dat speelde ook zéér lang).
Het is natuurlijk een mooi verhaal en het is fijn dat het bij jou allemaal vlekkeloos werkt maar bij vele werkt het niet vlekkeloos. En het feit dat het wel vlekkeloos kan mits ik een bepaalde driver versie aanhoud zegt me toch echt dat je het dus in een bepaalde driver moet zoeken.

Het is niet aan de consument om specifieke bepaalde combinaties te maken omdat wellicht anders een driver niet helemaal lekker goed werkt met bepaalde combis. Dat wordt gezien het MEGA aanbod 1 grote gok show om te hopen dat je de goede combi scoort om nog maar niet te spreken over de variabelen in kwaliteit van hardware/chips etc Tuurlijk als je er een zooitje van maakt kwa hardware is het anders maar dit is een nauwkeurig samen gesteld systeem waar je van mag verwachten dat het werkt.

Mijn ervaring met RTX is dat daar gewoon minder gezeur mee is over het algemeen zeker gezien mijn 5000 ervaring van AMD want dat was 1 groot drama en na de switch naar RTX waren alle problemen over. Zoals ik al zei de AMD 6000 serie gaat tot nu toe al vele malen beter dus goed bezig AMD maar het kan dus nog wel een stapje beter.

Het is fijn dat je wil testen en vind het ook fijn dat je dit gedaan hebt (en geniet van die top game zou ik zeggen) maar het verschil is launcher is nu alweer een variabel wat ook nog wel eens kan uitmaken. Van de EPIC launcher wil ik zover mogelijk weg blijven. Sterker nog mijn droom is uiteindelijk dat ik alleen maar gamepass nodig heb ;)

Waar ik altijd een beetje moe van wordt als we het daar dan ook even over moeten hebben is hoe snel mensen maar gelijk roepen dat het aan hardware ligt en voor het gemak maar keer op keer lezen over het feit dat iets op een andere versie driver wel goed werkt of dat de overige 5 games die er op staan wel draaien zonder problemen. Je gaat toch niet hardware vervangen omdat 1 spel niet lekker wil? Je gaat toch geen GPU RMA sturen omdat 1 spel op een bepaalde driver niet werkt maar op een andere versie wel?

Of omdat het halve internet vol staat met mensen met dezelfde problemen. Ja mooi dat een specifiek iemand die niet die problemen heeft maar dat neemt niet weg dat een grote groep mensen dat wel hebben. En ja het is moeilijk om voor al die soorten hardware combis drivers te maken die goed werken op alles maar je mag toch verwachten dat bijvoorbeeld zon Destiny probleem daar wel wat meer over gecommuniceerd mag worden en dat het na een half jaar toch ook wel eens gefixt zou mogen zijn......

Crashen al je games is het een ander verhaal natuurlijk......

Dus in het kort nu, met driver 21.3.1 werkt alles vooralsnog prima op Destiny na wat toch een wat dieper probleem is.

Wat werkt dan wel nu? Horizon Zero Dawn, Battlefield 5, Forza Horizon 4 en Motorsport 7 (meer games heb ik niet die ik speel) en nu eindelijk enigszins gelukkig met mijn kaart en pc want zoals ik al zei voor de adviesprijs (wat ik niet betaald heb helaas) is de RX 6700XT en lekkere 1440P kaart.

Overiegs NOOIT complete systeem crashes gehad dat was met mijn vorige pc en AMD kaart wel anders. Alles stabiel snel en netjes op tempratuur. Alleen Horizon had dat een driver crash (spel sluit gewoon af met een windows venster melding zeg maar) en Forza Motorsport 7 crasht gewoon terug naart Windows zonder melding. Geen black screens of blue screens niks van dit alles. Maar is was alleen met de nieuwste drivers dus.

Voorlopig dus niet meer aan de drivers zitten en gewoon spelen en zo laten. Dit is het mooie aan pc gamen (want dingen samen oplossen kan ook leuk zijn) maar ook gelijk het grote nadeel van pc gamen..... en ben lang console gamer geweest dus dat is even wennen want er is niks vervelender dat je na een dag werken niet even lekker een potje kan gamen omdat de pc weer eens lastig doet 8)7

Nog een kleine edit,

Undervolten tunen van GPU etc zie ik persoonlijk als de taak van in dit geval AMD je kan niet verwachten dat een gemiddelde gebruiker voor een specifiek spel gaat lopen tunen in dat soort settings. Ik hou daar zelf ook helemaal niet van. Enigste wat ik vaak aanpas is de fan curve zodat de kaart wat koeler blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door JWFpeters op 30-05-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43
JWFpeters schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Nog een kleine edit,

Undervolten tunen van GPU etc zie ik persoonlijk als de taak van in dit geval AMD je kan niet verwachten dat een gemiddelde gebruiker voor een specifiek spel gaat lopen tunen in dat soort settings. Ik hou daar zelf ook helemaal niet van. Enigste wat ik vaak aanpas is de fan curve zodat de kaart wat koeler blijft.
Ben ik niet met je eens, AMD levert een product welke voldoet aan bepaalde minimale eisen rondom clockspeeds etc. Dat er instellingen zijn te maken om een GPU sneller/stiller/zuiniger etc. te maken is mooi meegenomen maar niet het doel van het product van AMD.

Het is gewoon een marketing-truc om een product te verkopen wat eigenlijk beter is dan wat ze stellen. Ook geeft het de fabrikant "rust" omdat veel mensen altijd roepen dat iets niet voldoet (als het op de rand van beloftes zit).

Als laatste is het onmogelijk voor een fabrikant om alle hardware combinaties bugvrij te maken. Er zijn mijnsinziens 2 soorten mogelijkheden,

- Mensen die de ballen verstand van PC's bouwen hebben, koop prebuilds (alles werkt zoals verwacht)
- Mensen die zelf PC's bouwen, er is altijd een kans dat een combinatie niet werkt of dat je zelf iets fout hebt gedaan.... dit risico neem je (daar staat tegenover dat je vaak meer bang for buck krijgt)

Dat er 1 spel niet werkt betekent niet dat het product voor iedereen ruk is, er is waarschijnlijk ergens iets mis. De vraag is wat, maar dit maakt het zijn van een tweaker nu juist zo mooi, lekker zelf dingen uitzoeken en bespreken met forumleden om tot een uitkomst te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door huubhuub op 30-05-2021 16:53 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Hey kort vraagje: Is er al een oplossing gevonden voor dual monitor probleem dat je Vram niet terug clockt?
Kan dit overigens kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Nee, voor zover ik weet is er nog geen oplossing. Het kan niet echt kwaad zolang het geheugen gewoon koel blijft. De hoge kloksnelheid zorgt voor wat meer verbruik, maar het geheugen wordt niet echt belast waardoor de slijtage wel mee valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
nieuws: AMD's DLSS-tegenhanger FidelityFX Super Resolution is beschikbaar van...
Laten we hopen dat veels games het ondersteunen, ook vraag ik me af hoe dit zich weerhoudt tov dlss aangezien dat hardware based is, en dit software.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
izzet3838 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:06:
Laten we hopen dat veels games het ondersteunen, ook vraag ik me af hoe dit zich weerhoudt tov dlss aangezien dat hardware based is, en dit software.
Zoals ik de video van AMD bekijk lijkt het er vooral op dat de Ultra Quality FSR eigenlijk de meest valide optie is als je kijkt naar image quality. De andere opties lijken echt al heel snel grafisch in te gaan leveren.
Op zich is dat prima natuurlijk, en als je dan alsnog 50 a 60% performance pakt dan klaagt niemand daar om.
Ik ben vooral zelf echt heel benieuwd hoe breed dit op 22 juni zal zijn. Als het echt maar een handje vol games zal zijn dan is dit denk ik niet waar de gamer direct blij van word, maar wie weet.
Ik kijk vooral uit naar games die ik nu kan spelen op randje 60 fps op 4K die ik dan op kan krikken naar 75+. Of bijvoorbeeld een Flight Simulator die nu tussen de 30 en 40 fps schommelt op 4K en misschien ook op 45+ kan draaien.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
zzzzz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Zoals ik de video van AMD bekijk lijkt het er vooral op dat de Ultra Quality FSR eigenlijk de meest valide optie is als je kijkt naar image quality. De andere opties lijken echt al heel snel grafisch in te gaan leveren.
Op zich is dat prima natuurlijk, en als je dan alsnog 50 a 60% performance pakt dan klaagt niemand daar om.
Ik ben vooral zelf echt heel benieuwd hoe breed dit op 22 juni zal zijn. Als het echt maar een handje vol games zal zijn dan is dit denk ik niet waar de gamer direct blij van word, maar wie weet.
Ik kijk vooral uit naar games die ik nu kan spelen op randje 60 fps op 4K die ik dan op kan krikken naar 75+. Of bijvoorbeeld een Flight Simulator die nu tussen de 30 en 40 fps schommelt op 4K en misschien ook op 45+ kan draaien.
Zelf speel ik op 1440p met een 6700xt wil eigenlijk naar een 6800xt maar krijg die maar niet te pakken, heb ik dat ik in sommige games de framees wel zou kunnen gebruiken, maar denk niet dat bestaande games het direct zullen ondersteunen, denk dat het eerder iets gaat zijn voor games die in de toekomst zullen uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
Ik heb vandaag mijn 6900XT mogen ontvangen. Ik kwam er nu pas achter dat deze kaart maar 2 Display Poorten heeft en ik heb er 3 nodig (144hz triples voor simracen). Nu kan ik denk ik het beste een usb-c naar displaypoort adapter (of kabel) bestellen? Hebben jullie daar ervaring mee?

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Kun je niet gewoon het DP signaal doorlussen via je monitor? Ik doe dat hier ook met triple 1440p schermen en het bevalt me prima!

[ Voor 62% gewijzigd door Rickkamminga op 01-06-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Nee helaas, ik heb maar 1 DP op mijn scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Madhouse1979 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:12:
Nu kan ik denk ik het beste een usb-c naar displaypoort adapter (of kabel) bestellen? Hebben jullie daar ervaring mee?
In principe werkt een USB-C kabel voor de video component met het DisplayPort protocol, maar dat geeft geen garantie dat het dan ook gaat werken. Je kunt het zeker proberen!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik heb inmiddels een USB-C naar DP adapter besteld. Dit omdat ik de kabels al heb liggen en compleet heb weggewerkt in mijn simulator. Wat ik her en der lees zou het goed moeten komen. En anders is de 6900XT misschien niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Madhouse1979 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:54:
Ik heb inmiddels een USB-C naar DP adapter besteld. Dit omdat ik de kabels al heb liggen en compleet heb weggewerkt in mijn simulator. Wat ik her en der lees zou het goed moeten komen. En anders is de 6900XT misschien niet geschikt.
Dat zou erg jammer zijn als je de kaart weg moet doen op basis van het missen van 1 poort. De kaart zou zeker voor racegames/simulatie een pracht kaart zijn.
Ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar je simulatie setup! Zou je me mss via pm wat fotos willen sturen? Of als er meer mensen dit willen zien hier plaatsen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Stomme vraag wellicht.

Wil vandaag de 6700 XT wisselen voor 6900XT

DDU en drivers opnieuw?

En kan het zo zijn dat waar ik met de 6700 XT bij Horizon dus driver crash krijg met de nieuwste versie ik dat wellicht niet met 6900 XT heb of maakt dat in theorie niks uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:19:
Stomme vraag wellicht.

DDU en drivers opnieuw?

En kan het zo zijn dat waar ik met de 6700 XT bij Horizon dus driver crash krijg met de nieuwste versie ik dat wellicht niet met 6900 XT heb of maakt dat in theorie niks uit?
Een DDU is altijd aan te raden. Kan een hoop kopzorgen voorkomen.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Madhouse1979 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:54:
Ik gebruik dat voor mijn werk laptop. USB-C naar display port werkt daar prima.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
bjvdven schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Een DDU is altijd aan te raden. Kan een hoop kopzorgen voorkomen.
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:19:
Stomme vraag wellicht.

DDU en drivers opnieuw?

Nog nooit nodig gehad als ik van amd naar amd ging.
Het kan geen kwaad. Maar ik zou het zelf zonder reinstall doen.
Maar als je al issues had why not start clean.

Het kan zijn dat de 6900XT het niet heeft het is een andere gpu maar gezien de architectuur hetzelfde is vrees ik dat je dezelfde ervaring zou hebben. Maar who knows fingers crossed :)

[ Voor 50% gewijzigd door Astennu op 02-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:00:
[...]

Dat zou erg jammer zijn als je de kaart weg moet doen op basis van het missen van 1 poort. De kaart zou zeker voor racegames/simulatie een pracht kaart zijn.
Ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar je simulatie setup! Zou je me mss via pm wat fotos willen sturen? Of als er meer mensen dit willen zien hier plaatsen? :)
Ik verwacht ook wel dat het gaat werken. Ik krijg de adapter vandaag binnen. Ik laat het resultaat wel weten.

Klik even op de link in mijn handtekening, bij onze sims staat mijne (ik ben Roy). De foto is nog wel uit ons oude huis, ik ben onlangs verhuisd en er moeten nog nieuwe foto's gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
Madhouse1979 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Ik verwacht ook wel dat het gaat werken. Ik krijg de adapter vandaag binnen. Ik laat het resultaat wel weten.

Klik even op de link in mijn handtekening, bij onze sims staat mijne (ik ben Roy). De foto is nog wel uit ons oude huis, ik ben onlangs verhuisd en er moeten nog nieuwe foto's gemaakt worden.
Man man man, dat blijft er toch altijd vet uit zien! Ben niet zo'n giga fan wat betreft het echte simracen, vind simulatie altijd wel tof maar hou wel van afwisseling. Jou setup is echt super nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Man man man, dat blijft er toch altijd vet uit zien! Ben niet zo'n giga fan wat betreft het echte simracen, vind simulatie altijd wel tof maar hou wel van afwisseling. Jou setup is echt super nice!
Thanks! Ben er zelf ook heel erg blij mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45

jbbrans

Madhouse1979 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:12:
Ik heb vandaag mijn 6900XT mogen ontvangen. Ik kwam er nu pas achter dat deze kaart maar 2 Display Poorten heeft en ik heb er 3 nodig (144hz triples voor simracen). Nu kan ik denk ik het beste een usb-c naar displaypoort adapter (of kabel) bestellen? Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik heb met een usb-c naar displayport kabel de 3e monitor aangesloten, dit gaf geen problemen.
De HDMI aansluiting gaat naar een 4e monitor.

En voor de AMD/Nvidia drivers discussie. Ik heb naast de 6900XT ook nog een Nvidia GT 710 in de pc zitten, die een 5e monitor aanstuurt. Bij mij leven de geforce en adrenalin driver dus naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Wou vandaag de 6900 XT testen maar helaas mijn moederbord gesloopt met de 6700 XT eruit halen.

6700 XT eruit 6900 XT erin.... POWER en booten maar! Niet dus......

Geen beeld CPU lampje brand op het moederbord en waar ik al bang voor was is dus zo....

Met het eruit halen van de oude GPU ben ik uitgeschoten met een mes. Door de grote Nocutua lucht koeler kan je niet normaal meer bij het PCI slot lipje zeg maar om de GPU los te klikken en daarbij schoot ik van het klipje af niks extreems maar toch.

Pc uit elkaar gehaald vergroot glas er bij en ja hoor een piep klein onderdeeltje is afgebroken waar ik met het mes tegen aan kwam vlak bij de chipset. Oftewel error kaput afgeschreven. Maand oude Strix Gaming E moederbord naar de sloop.....

Morgen een Tomoahawk in de post en hopelijk blijft het daar dan ook bij.

BALEN!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:25:
Wou vandaag de 6900 XT testen maar helaas mijn moederbord gesloopt met de 6700 XT eruit halen.

Geen beeld CPU lampje brand op het moederbord en waar ik al bang voor was is dus zo....

Met het eruit halen van de oude GPU ben ik uitgeschoten met een mes. Door de grote Nocutua lucht koeler kan je niet normaal meer bij het PCI slot lipje zeg maar om de GPU los te klikken en daarbij schoot ik van het klipje af niks extreems maar toch.

Pc uit elkaar gehaald vergroot glas er bij en ja hoor een piep klein onderdeeltje is afgebroken waar ik met het mes tegen aan kwam vlak bij de chipset. Oftewel error kaput afgeschreven. Maand oude Strix Gaming E moederbord naar de sloop.....

BALEN!!
Hoe dan, ik heb een dark rock pro 4, ook niet de kleinste en ook ik heb mn 970 op een normale wijze uit mn kast kunnen halen...
zo zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1YvGWlltUtKMxRk2Zdeo_JS2Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtwZrcwY5XcCCpPoStmtSmMt.jpg?f=fotoalbum_large

Passen mijn vingers niet meer tussen haha

Zeker zonde... Dom weer wat geleerd. Doe het wel vaker zo met andere builds maarja moest een keer mis gaan denk ik.... Baal ontzettend maarja kan het ook niet meer terug draaien. Volgende keer mocht dat nodig zijn kooler er maar netjes even afhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:59:
[Afbeelding]

Passen mijn vingers niet meer tussen haha

Zeker zonde... Dom weer wat geleerd. Doe het wel vaker zo met andere builds maarja moest een keer mis gaan denk ik.... Baal ontzettend maarja kan het ook niet meer terug draaien. Volgende keer mocht dat nodig zijn kooler er maar netjes even afhalen...
Daar kan je toch aan de onderkant gewoon bij? zo'n clipje (heeft in mijn geval wel) 2 kanten die tegelijk open en dicht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Daar kan je toch aan de onderkant gewoon bij? zo'n clipje (heeft in mijn geval wel) 2 kanten die tegelijk open en dicht gaan.
De koeler van de gpu zit er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
turkeyhakan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:24:
[...]

De koeler van de gpu zit er voor.
Via de onderkant van de kaart kan je toch ook bij jet clipje? Op mijn moederbord zit er namelijk aan beide kanten van het slot (boven en onder) een clip

[ Voor 4% gewijzigd door Remth2 op 02-06-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Via de onderkant van de kaart kan je toch ook bij jet clipje? Op mijn moederbord zit er namelijk aan beide kanten van het slot (boven en onder) een clip
Eerlijk gezegd ‘ruk’ ik de kaart er altijd met clipje en al uit, het clipje schiet snel los bij mijn x570 master… tis ook zo weer teruggeplaatst… leek mij veiliger dan met iets er op proberen te prikken 🙈

(Heb dit zeker een keer of 10 al gedaan ivm defecte 3080)

[ Voor 5% gewijzigd door Timx2 op 02-06-2021 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
Timx2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Eerlijk gezegd ‘ruk’ ik de kaart er altijd met clipje en al uit, het clipje schiet snel los bij mijn x570 master… tis ook zo weer teruggeplaatst… leek mij veiliger dan met iets er op proberen te prikken 🙈

(Heb dit zeker een keer of 10 al gedaan ivm defecte 3080)
Neejoh... Wat gaat hier allemaal mis man😂 de ene prikt met een mes in zn moederbord en de ander trekt überhaupt die hele kaart er uit met clip en al... Waar is de voorzichtigheid met materiaal en geld gebleven😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Zal morgen eens kijken of dat zo is maar volgens mij lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Neejoh... Wat gaat hier allemaal mis man😂 de ene prikt met een mes in zn moederbord en de ander trekt überhaupt die hele kaart er uit met clip en al... Waar is de voorzichtigheid met materiaal en geld gebleven😂
Haha het is te warm denk ik, ach tis 10x goed gedaan moest een keer mis gaan maar dit doen we niet meer natuurlijk dat lijkt me wel duidelijk. Meeste balen is nog wel dat ik nu weer een dag moet wachten mits de post mee werkt want kan hier in de buurt nergens normaal computer shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
[...]

Ik ben het met je eens hoor 😅, maar ik daag je uit om het bij mijn 6800xt phantom of evga 3080 ftw3 te komen doen met mijn vingers… ik kwam er met geen mogelijkheid bij… ook niet via de onderkant🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Tja, beste is natuurlijk cooler er uit halen of een aio nemen, maar als je daar geen zin in hebt is hem er direct uittrekken minder riskant, gpu's vliegen regelmatig uit het slot tijdens shipping, daardoor zijn die slots meestal wel bestand zijn tegen een beetje trekken...
Al moet ik toegeven zou ik het zelf niet proberen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door izzet3838 op 02-06-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

BALEN!!
Ai dat is niet mooi.
Zoals mensen al aangaven clipje er vooraf al vanaf halen of een plastic tool gebruiken.

Je kan de kaart nog in het 2e slot proberen afhankelijk van het bord wat je hebt heb je dan tenminste nog wel pci-e 3.0 8x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Astennu schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Ai dat is niet mooi.
Zoals mensen al aangaven clipje er vooraf al vanaf halen of een plastic tool gebruiken.

Je kan de kaart nog in het 2e slot proberen afhankelijk van het bord wat je hebt heb je dan tenminste nog wel pci-e 3.0 8x.
Slot is niks mis mee,

CPU lampje brand. De schade zit vlak bij de chipset dus helaas is daar wat mis nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Slot is niks mis mee,

CPU lampje brand. De schade zit vlak bij de chipset dus helaas is daar wat mis nu.
Het hoeft inderdaad geen component van het PCI-E slot te zijn maar het zou wel kunnen afhankelijk waar je uit schiet.
Maar goed tijd voor een nieuw moederbord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Astennu schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Het hoeft inderdaad geen component van het PCI-E slot te zijn maar het zou wel kunnen afhankelijk waar je uit schiet.
Maar goed tijd voor een nieuw moederbord dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-ZbxLxuXaM8LmUSpSUmtGaqKRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9QecNno6bg4RaUN5Cj2PCZu.jpg?f=fotoalbum_large

Heeeeeel goed kijken tussen de 2 kleine zwarte puntjes in hoort ook zo'n zwart puntje die is weg. Morgen komt er een nieuw MB helaas een wat mindere dan ik had maar het is niet anders. Als het maar weer werkt morgen dan vergeten we dit weer snel haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:36:
[...]

[Afbeelding]

Heeeeeel goed kijken tussen de 2 kleine zwarte puntjes in hoort ook zo'n zwart puntje die is weg. Morgen komt er een nieuw MB helaas een wat mindere dan ik had maar het is niet anders. Als het maar weer werkt morgen dan vergeten we dit weer snel haha
Zie het ja een SMD weerstandje weg.
Als je de waarde weet is het wel te fixen door er een nieuwe op te zetten.

Je kan de fabrikant ook vragen of ze hem tegen een vergoeding nog willen fixen.
Soms doen ze dat voor niets. Of wellicht vallen de kosten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Astennu schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Zie het ja een SMD weerstandje weg.
Als je de waarde weet is het wel te fixen door er een nieuwe op te zetten.

Je kan de fabrikant ook vragen of ze hem tegen een vergoeding nog willen fixen.
Soms doen ze dat voor niets. Of wellicht vallen de kosten mee.
Als je het onderdeel kunt vinden of ze sturen het op misschien wel, maar door hun laten fiksen ben je denk ik gewoon de prijs van het bordje kwijt, wilde eens een plastiekje van mijn sony headphone laten herstellen(wat een gekend probleem was, maar was 2 maanden buiten garantie), ze vroegen de verzendingskosten heen en terug, onderzoekskosten, materiaal, en werkuren, zat tegen de 110€ aan terwijl een nieuwer model(xm3) rond de 200€ kostte...
Maar denk wel dat je het onderdeel inderdaad ergens zou kunnen sourcen en het uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik heb de 6900XT geïnstalleerd met een triple monitor setup. Werkt prima met 2x DP en 1x USB-C met adapter naar DP. Ik haal keurig 144hz. Ik kom van een 2080 TI maar een 6900XT loopt wel enorm hard zeg. Ik kan in Assetto Corsa Competizione alles op high zetten en haal nog makkelijk 140fps.

Zit wel een maar aan die kaart. Je kunt geen bezel correctie in Windows doen. Althans, ik ben er nog niet achter. Geen nood aan de man want in Assetto Corsa Competizione kun je dat gewoon aanpassen. Maar in F1 2020 niet omdat triples niet officieel worden ondersteund. Ik verwacht ook niet dat het in F1 2021 het geval gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
izzet3838 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Als je het onderdeel kunt vinden of ze sturen het op misschien wel, maar door hun laten fiksen ben je denk ik gewoon de prijs van het bordje kwijt, wilde eens een plastiekje van mijn sony headphone laten herstellen(wat een gekend probleem was, maar was 2 maanden buiten garantie), ze vroegen de verzendingskosten heen en terug, onderzoekskosten, materiaal, en werkuren, zat tegen de 110€ aan terwijl een nieuwer model(xm3) rond de 200€ kostte...
Maar denk wel dat je het onderdeel inderdaad ergens zou kunnen sourcen en het uitproberen.
Als je het een los bedrijf laat doen wel ja. Bij moederbord fabrikanten heb ik zelf betere ervaring met dit soort dingen. GA heeft bv een keer kosteloos mijn socket vervangen toen ik de pinnen beschadigd had. Heb gewoon eerlijk gezegd wat er gebeurd was met de vraag of ik het tegen betaling kon laten fixen hebben ze toen kosteloos gedaan.

Ik weet niet of er nog garantie op het bord zit maar het kan best zijn dat ze het dan voor nop wel even willen oplossen zo'n ding er op solderen is voor hun een fluitje van een cent. En als het al wel wat kost verwacht ik niet dat het 200 euro gaat kosten. Maar het kan per bedrijf natuurlijk verschillend zijn hoe ze met dit soort dingen om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Madhouse1979 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:57:
Ik heb de 6900XT geïnstalleerd met een triple monitor setup. Werkt prima met 2x DP en 1x USB-C met adapter naar DP. Ik haal keurig 144hz. Ik kom van een 2080 TI maar een 6900XT loopt wel enorm hard zeg. Ik kan in Assetto Corsa Competizione alles op high zetten en haal nog makkelijk 140fps.

Zit wel een maar aan die kaart. Je kunt geen bezel correctie in Windows doen. Althans, ik ben er nog niet achter. Geen nood aan de man want in Assetto Corsa Competizione kun je dat gewoon aanpassen. Maar in F1 2020 niet omdat triples niet officieel worden ondersteund. Ik verwacht ook niet dat het in F1 2021 het geval gaat zijn.
Met Eyefinity kon je in het verleden wel bezel compensatie doen maar wellicht dat die features er uit zijn. Voorheen zat dat nog in het legacy stuk van de drivers (2 jaar terug toen ze de nieuwe UI kregen) maar weet eerlijk gezegd niet wat ze daar mee gedaan hebben. Ik heb het zelf al extreem lang niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Astennu schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Met Eyefinity kon je in het verleden wel bezel compensatie doen maar wellicht dat die features er uit zijn. Voorheen zat dat nog in het legacy stuk van de drivers (2 jaar terug toen ze de nieuwe UI kregen) maar weet eerlijk gezegd niet wat ze daar mee gedaan hebben. Ik heb het zelf al extreem lang niet meer gebruikt.
Volgens diversen sites hebben ze het er uit gehaald. De Eyefinity auto setup werkt prima in Windows maar helaas niet voor games die officieel geen triples ondersteunen. Mocht iemand nog een tip hebben, heel graag.

Ik ben verder super tevreden over de 6900XT en wil het liefst mijn 2080 TI niet meer terug stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remth2
Madhouse1979 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Volgens diversen sites hebben ze het er uit gehaald. De Eyefinity auto setup werkt prima in Windows maar helaas niet voor games die officieel geen triples ondersteunen. Mocht iemand nog een tip hebben, heel graag.

Ik ben verder super tevreden over de 6900XT en wil het liefst mijn 2080 TI niet meer terug stoppen.
Ik heb de eyefinitypro gevonden, (had ik nodig voor mijn dual monitor setup tijdens ets 2. Helaas 2 verschillende resoluties dus dat wou niet vlekkeloos met de standaard).
Die zit namelijk hier verstopt, misschien kan je daar wat mee:

C:\Program Files\AMD\CNext\CNext
In die map staat: EyefinityPro.exe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madhouse1979
Remth2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Ik heb de eyefinitypro gevonden, (had ik nodig voor mijn dual monitor setup tijdens ets 2. Helaas 2 verschillende resoluties dus dat wou niet vlekkeloos met de standaard).
Die zit namelijk hier verstopt, misschien kan je daar wat mee:

C:\Program Files\AMD\CNext\CNext
In die map staat: EyefinityPro.exe
Thanks voor het meedenken _/-\o_

Ik heb het gevonden! Ik wist gelukkig de waarden van mijn 2080 TI, deze ingevoerd en de nieuwe eyefinity resolutie geselecteerd in Windows en in F1 2020 en nu werkt het weer als vanouds. Ben voor nu erg happy met de 6900XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5_iba_D2lzSUaMz-QtlKs5uYOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3L4RbuzO2BdiMPdzd8LYO4rm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Madhouse1979 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Thanks voor het meedenken _/-\o_

Ik heb het gevonden! Ik wist gelukkig de waarden van mijn 2080 TI, deze ingevoerd en de nieuwe eyefinity resolutie geselecteerd in Windows en in F1 2020 en nu werkt het weer als vanouds. Ben voor nu erg happy met de 6900XT.

[Afbeelding]
Mooi om te horen dat het zo werkt! Nadeel vind ik wel dat als je het uitzet, je de instellingen moet "verwerpen" en je weer alles opnieuw moet instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Remth2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:33:
[...]

Mooi om te horen dat het zo werkt! Nadeel vind ik wel dat als je het uitzet, je de instellingen moet "verwerpen" en je weer alles opnieuw moet instellen
Op zich is het opnieuw instellen zo gedaan. En uitzetten hoeft in principe niet in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
izzet3838 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Tja, beste is natuurlijk cooler er uit halen of een aio nemen, maar als je daar geen zin in hebt is hem er direct uittrekken minder riskant, gpu's vliegen regelmatig uit het slot tijdens shipping, daardoor zijn die slots meestal wel bestand zijn tegen een beetje trekken...
Al moet ik toegeven zou ik het zelf niet proberen ;)
Heb ik gehad een Arctic Freezer 2 maar werd gek van het pomp gezoem. Ben nogal gevoelig voor geluidjes dus uiteindelijk maar weer naar de Air cooler.....

Overigens een andere ervaring, een 6700 XT verkopen valt niet mee gewoon 0 reacties en dan ben ik nog wel de goedkoopste 🤣

[ Voor 9% gewijzigd door JWFpeters op 03-06-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
JWFpeters schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:49:
[...]

Heb ik gehad een Arctic Freezer 2 maar werd gek van het pomp gezoem. Ben nogal gevoelig voor geluidjes dus uiteindelijk maar weer naar de Air cooler.....

Overigens een andere ervaring, een 6700 XT verkopen valt niet mee gewoon 0 reacties en dan ben ik nog wel de goedkoopste 🤣
Heb zelf ook de Acrtic Freezer 2 (240) in een Coolermaster NR200, maar merk eigenlijk weinig van pomp geluiden. De fans of de coilwhine van de GPU zijn beter te horen (Al is de coilwhine flink minder geworden met de Thermal pad mod).

Krijg je vandaag je nieuwe moederbord? Veel succes dan alvast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38

BALEN!!
Ik zou toch echt even de soldeerbout er tegen aanhouden. Weg gooien kan altijd nog (zeker als het een breukje is in het tin spoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Kan de SMD s niet vinden helaas..... Verkoop het wel aan een hobbyist Asus heeft geen thuis garantie via winkel terwijl ik niet om garantie vroeg maar na 4 mailtjes uitleggen heb ik het maar opgegeven haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:24:
Kan de SMD s niet vinden helaas..... Verkoop het wel aan een hobbyist Asus heeft geen thuis garantie via winkel terwijl ik niet om garantie vroeg maar na 4 mailtjes uitleggen heb ik het maar opgegeven haha ;)
Heb zelf hele slechte ervaring met Asus support. Bij GA en MSI heb ik veel betere ervaringen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12
Ook maar even voor de zekerheid mijn mosterd voeding vervangen, van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzDNjcXWovcLbv-y9IigH4b_9c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf3KYmkHUayg9iZuk6zZuIT2.jpg?f=fotoalbum_large
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj5sH7whILRSKMT3Xs22u4BIX1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou2FoeMx7SQWTBiewp9Tl3oQ.jpg?f=fotoalbum_large
En ik ben super blij met deze RX 6900 XT :)
Beestje draait als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Mensen die hier BF5 spelen en zo ja hoe stel je dit in want het loopt hier weer eens voor geen meter met de 6900 XT.

DX12 aan of uit? Hij stottert hier en daar nieuwste drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lindseysew
JWFpeters schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:53:
Mensen die hier BF5 spelen en zo ja hoe stel je dit in want het loopt hier weer eens voor geen meter met de 6900 XT.

Ik denk dat je Raytracing uit wil hebben staan.
Hier draait die smooth, ongeveer 100 fps +-
Ik heb ook een RX 6900 XT in combinatie met 16 GB Ram 3200 MHz en een 3600X.

[ Voor 9% gewijzigd door lindseysew op 04-06-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
lindseysew schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Ik denk dat je Raytracing uit wil hebben staan.
Hier draait die smooth, ongeveer 100 fps +-
Ik heb ook een RX 6900 XT in combinatie met 16 GB Ram 3200 MHz en een 3600X.
Hier met een 5800x 32gig ram 3600 en een 6900 xt geen probleem (raytracing aan en DX12 aan).
Mijn drivers zijn de laatste WHQL (Adrenalin 21.4.1 Recommended (WHQL))
Mogelijk iets anders ?

De 21.5.2 is Beta

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Maar heb je DX12 aan of uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lindseysew
Aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRRTqH_vg1j2Y4ZZy74UEmgOzqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wE0npeGk05r5VPhtU3vUoN2C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door lindseysew op 04-06-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
JWFpeters schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:53:

Heb DX12 uit staan en heb instellingen op high staan. Motion blur uit. Heb zelf een MSI gaming x trio 6900XT. Met DX12 loopt het allemaal heel stroperig. En heb nog steeds 21.3.1 draaien. De nieuwste draaien niet zo fijn imo.

[ Voor 7% gewijzigd door Swizzler24 op 04-06-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
[quote]Swizzler24 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:28:
[...]

[ Voor 53% gewijzigd door Swizzler24 op 04-06-2021 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Naja geen idee wat het probleem was liep nu goed....

Wat een beest die 6900 XT.

Forza Horizon 4 1440p alles max gecapped op 144 fps en valt er niet onder met 75% GPU gebruikt meestal.

De RX 6700 XT deed 100/120 fps met 100% GPU

Klein verschilletje haha

Laat de nieuwe games maar komen! Wat dat is wel nodig....... Destiny loopt niks beter dat is dan wel weer grappig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31
Sinds dinsdag heb ik een AMD RX 6800 en het valt me op dat op stock settings de boostclock niet hoger gaat dan +/- 2125 MHz. Ik heb wat onderzoek gedaan, maar in alle reviews en fora zie ik 6800-gebruikers met boostclocks van +2200 MHz. Ik heb de temps in de gaten gehouden, maar zelfs als ik een game net draai en de temps dus nog aan de lage kant zijn, gaat ie al niet verder dan 2125MHz. Als de temp verder oploopt blijven de maximale clocks toch rond 2125 MHz.

Ik gebruik de laatste beta-driverversie van mei en heb verschillende games getest, zoals Forza 4 en Deliver us the moon.

Denken jullie dat ik de silicon lottery verloren heb?

Mijn spec's:
5800X
Asus B550-i
2x 16 GB 3600 MHz C16
750 W voeding SF750
120 mm AIO
2x 120 mm outtake fans
1x intake fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 06:23
Degrader schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:07:
Sinds dinsdag heb ik een AMD RX 6800 en het valt me op dat op stock settings de boostclock niet hoger gaat dan +/- 2125 MHz. Ik heb wat onderzoek gedaan, maar in alle reviews en fora zie ik 6800-gebruikers met boostclocks van +2200 MHz. Ik heb de temps in de gaten gehouden, maar zelfs als ik een game net draai en de temps dus nog aan de lage kant zijn, gaat ie al niet verder dan 2125MHz. Als de temp verder oploopt blijven de maximale clocks toch rond 2125 MHz.

Ik gebruik de laatste beta-driverversie van mei en heb verschillende games getest, zoals Forza 4 en Deliver us the moon.

Mijn spec's:
5800X
Asus B550-i
2x 16 GB 3600 MHz C16
750 W voeding SF750
120 mm AIO
2x 120 mm outtake fans
1x intake fan
A) Lijkt me sterk dat jouw boost clock niet hoger gaat dan x Mhz terwijl de kaarten van anderen dat wel doen. Zelfs als je de silicon lottery verloren had, dan moet 'ie dat niveau wel even bereiken zou ik zeggen (tot temps te hoog). Als dat niet het geval is, dat lijkt het me sterk dat andere kaarten dat wel halen, verder echt geen idee though.

B) Het scheelt sowieso geen drol, als je net wat lager zit, die paar procent performance, ik zou er niet wakker van liggen. Maar goed, als jouw kaart dat geen enkel moment haalt, dan lijkt me dat niet een geval van silicon lottery verloren, dat lijkt me meer een geval van hier is deze kaart begrensd.

C) Ik heb verder geen idee, vast mensen die je er hier meer over kunnen vertellen, maar ik denk dat het meer met bios/drivers/settings te maken heeft dan met wat anders op basis van je hele verhaal. En zelfs al zou dat niet het geval zijn, dan zou ik me (als ik jou was) nog nergens druk om maken (as said in B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Mijn spec's:
5800X
Asus B550-i
2x 16 GB 3600 MHz C16
750 W voeding SF750
120 mm AIO
2x 120 mm outtake fans
1x intake fan
Volgens de specs klopt dat toch gewoon als ik de AMD website zie?
https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6800

Kan me voorstellen dat aftermarket 6800's hoger kunnen boosten, is dat het misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Louw Post schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Volgens de specs klopt dat toch gewoon als ik de AMD website zie?
https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6800

Kan me voorstellen dat aftermarket 6800's hoger kunnen boosten, is dat het misschien?
Nee, het ging dan niet om aftermarkets, maar gewoon de referentiekaarten van AMD zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:15
Hier een 6900 XT reference i.c.m. 5950X & 3800Mhz CL14

Op stock settings behaal ik 18025 GPU score in TS2016

Tuned settings...:

SAM
XMP 3800mhz/cl14
2400mhz min
2650mhz max
15% increased power limit
1175mv
2100 Memory + fast timing

....TS2016 GPU score 19450

Kortom, +- 10% meer punten a.d.v. een paar knoppen indrukken. Niet slecht! Helaas niet door de 20K heen. Daarvoor moet ik wss het powerlimit verder verhogen? Hoe dan ook erg blij met de kaart, uitstekende price/performance verhouding t.o.v. de Nvidia top!

[ Voor 17% gewijzigd door DiscoNootje op 04-06-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Mijn spec's:
5800X
Asus B550-i
2x 16 GB 3600 MHz C16
750 W voeding SF750
120 mm AIO
2x 120 mm outtake fans
1x intake fan
Het kan zijn dat het een high leakage part is.
Maar bij gelijke voltages en geen power limits willen ze nog wel eens net wat hoger clocken.
Dus als je tweaken leuk vind zou ik dat gewoon eens proberen misschien kan je dan wel 2400mhz halen.

Maar zijn de kaarten in de reviews dan wel reference kaarten? Want volgens mij is 2100 MHz normaal gezien de power limit van de reference kaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 05-06-2021 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Astennu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 01:03:
[...]

Het kan zijn dat het een high leakage part is.
Maar bij gelijke voltages en geen power limits willen ze nog wel eens net wat hoger clocken.
Dus als je tweaken leuk vind zou ik dat gewoon eens proberen misschien kan je dan wel 2400mhz halen.

Maar zijn de kaarten in de reviews dan wel reference kaarten? Want volgens mij is 2100 MHz normaal gezien de power limit van de reference kaart.
Ja, zie bijvoorbeeld: https://www.techspot.com/review/2146-amd-radeon-6800/

En deze:
https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-6800/32.html

In beide reviews gaat het om de referentiekaarten waar deze in beide gevallen stock ~2200-2225 MHz halen.

En hier nog een voorbeeld waar ook een referentiekaart wordt gebruikt:
https://youtu.be/Puj8du-nTyo

Maar ik zal inderdaad eens kijken in welke mate mijn 6800 te overklokken is.

[ Voor 11% gewijzigd door Degrader op 05-06-2021 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Degrader schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 06:10:
[...]

Ja, zie bijvoorbeeld: https://www.techspot.com/review/2146-amd-radeon-6800/

En deze:
https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-6800/32.html

In beide reviews gaat het om de referentiekaarten waar deze in beide gevallen stock ~2200-2225 MHz halen.

En hier nog een voorbeeld waar ook een referentiekaart wordt gebruikt:
https://youtu.be/Puj8du-nTyo

Maar ik zal inderdaad eens kijken in welke mate mijn 6800 te overklokken is.
Het zou heel goed kunnen hoor. Het ligt natuurlijk ook wel aan het spel waar je mee test.
Het ene spel is veel zwaarder dan het andere kan ook zo. 100MHz verschil geven.

Maar ik heb in ieder geval genoeg cpus en gpus gehad die stock een lagere boost hadden maar met handmatige oc wel ver kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
DiscoNootje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:48:
Hier een 6900 XT reference i.c.m. 5950X & 3800Mhz CL14

Op stock settings behaal ik 18025 GPU score in TS2016

Tuned settings...:

SAM
XMP 3800mhz/cl14
2400mhz min
2650mhz max
15% increased power limit
1175mv
2100 Memory + fast timing

....TS2016 GPU score 19450

Kortom, +- 10% meer punten a.d.v. een paar knoppen indrukken. Niet slecht! Helaas niet door de 20K heen. Daarvoor moet ik wss het powerlimit verder verhogen? Hoe dan ook erg blij met de kaart, uitstekende price/performance verhouding t.o.v. de Nvidia top!
Ik snap niet dat ik een hogere score haal (met ook een reference) met een mindere processor en lagere clocks... heb je de instellingen niet te hoog staan ? Stock doet die van mij ook ~18100 GPU score.

Vergelijk:

5950x / 5800x
SAM / SAM
XMP 3800mhz/cl14 / XMP 3600 CL16
2400mhz min / 500 min
2650mhz max / 2600 max
15% increased power limit / 15%
1175mv / 1132
2100 Memory + fast timing / 2150 + FT

Waar draait je 5950 x op ? welke temperaturen haal je ?

Ik score rond de 20145 met GPU TS2016
Als ik naar 2700 ga dan gaat de score omlaag (temperatuurthrottle ? ik heb geen idee waarom :P)
Alles bij mij is op air.
Met mijn settings is de boostclock continue 2500+ op de 6900xt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2dM_txppcrMIRMEpYCLZL82pAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvtwXsrWRcwtRDfOO6fp3f8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYKyd1SbKtyaMkmg_RQw74QvS9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMAIu8q2BKtAIGsYWyEg4Z3H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door huubhuub op 05-06-2021 12:34 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:15
CPU is het probleem niet denk ik. Ik behaal een CPU score van ruim 14K. Ik denk eerder een combinatie van een slechtere GPU chip en simpelweg teveel stroom (1175mv)? Ik heb weinig tijd gestoken in het tunen, en alle sliders gewoon op max gezet. Waarschijnlijk kom ik met minder voltage een stukje verder? Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Overigens is het verschil niet zo groot, namelijk zo'n 3%. Kennelijk heeft een iets snellere CPU/geheugen geen impact op de GPU score in TS2016

[ Voor 17% gewijzigd door DiscoNootje op 05-06-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Mijn spec's:
5800X
Asus B550-i
2x 16 GB 3600 MHz C16
750 W voeding SF750
120 mm AIO
2x 120 mm outtake fans
1x intake fan
Of je de loterij verloren hebt, kan je alleen achter komen door een V/F curve van de chip te maken.
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom de klok niet zo hoog komt.
Heb je bijvoorbeeld al gekeken naar de hotspot temperatuur? En de delta tussen edge-hotspot?

Bij reviews is het altijd lastig te bepalen waar ze nu precies mee getest hebben en in welke omstandigheden. Kloks en opgenomen vermogen moet je daarom ook met een korrel zout nemen.
Soms weten ze niet eens het verschil tussen TGP en TBP, of erger testen ze met een verhoogd powerlimiet en laten dat overkomen als normaal.

Een reviewer die ik wel echt vertrouw, is Igor's lab. Daarvan weet ik dat deze met o.a. HWinfo dingen uitleest.
Bij de 6800 die door hem gereviewd is, bleef de 'game clock' rond de 2090MHz schommelen: https://www.igorslab.de/e...t-different-in-detail/16/
Hij test meestal ook op stock en zo niet dan wordt dat vermeld.

Overigens kan er een verschil van 100MHz zijn tussen de chips t.g.v. kwaliteit. Het komt bij cpu's ook gewoon voor.
Je kan makkelijk erachter komen welke max klok de kaart vanuit het binnings proces heeft meegekregen.
Open daarvoor de performance - tuning sectie en schakel het overklokken op handmatig in.
Dan wordt de max klok zichtbaar die de chip vanuit de fabriek heeft meegekregen.

Met een 3Dmark - Port Royal of Superposition op 4K kom je overigens ook achter of de kaart ondermaats presteert ;).
DiscoNootje schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:52:
CPU is het probleem niet denk ik. Ik behaal een CPU score van ruim 14K. Ik denk eerder een combinatie van een slechtere GPU chip en simpelweg teveel stroom (1175mv)? Ik heb weinig tijd gestoken in het tunen, en alle sliders gewoon op max gezet. Waarschijnlijk kom ik met minder voltage een stukje verder? Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Overigens is het verschil niet zo groot, namelijk zo'n 3%. Kennelijk heeft een iets snellere CPU/geheugen geen impact op de GPU score in TS2016
Ja, het doelvoltage maakt veel uit voor de 6900XT omdat deze standaard al tegen een powerlimiet aanloopt.
Imho kan je beter Timespy extreme nemen of Port Royal, want de standaard benchmark is eigenlijk te licht om echt de kaart te testen.
Dan weet je ook zeker dat de CPU en het werkgeheugen geen factor zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door CMT op 05-06-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opblaashaas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:28
Ik had in VR rare stuttering issues, tot en met 2-3 seconde freezes in Beatsaber wat zo geoptimaliseerd als de pest is.
Uiteindelijk opgelost door met DDU de driver te verwijderen, de driver installer uit te pakken met 7zip en alleen via apparaatbeheer de drivers te installeren zonder de extra executable troep. Helaas geen undervolts op deze manier, wel stabiele frames zoals je verwacht van een 6900xt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
opblaashaas schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:35:
Ik had in VR rare stuttering issues, tot en met 2-3 seconde freezes in Beatsaber wat zo geoptimaliseerd als de pest is.
Uiteindelijk opgelost door met DDU de driver te verwijderen, de driver installer uit te pakken met 7zip en alleen via apparaatbeheer de drivers te installeren zonder de extra executable troep. Helaas geen undervolts op deze manier, wel stabiele frames zoals je verwacht van een 6900xt...
Gebruik afterburner om OC/undervolt instellingen te zetten. Radeon Software is een heel gebrekkige tool en kan ook tot conflicten met monitor programma’s leiden. Dus alleen driver + afterburner is volgens mij veel beter dan wattman troep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
lexkalin schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Gebruik afterburner om OC/undervolt instellingen te zetten. Radeon Software is een heel gebrekkige tool en kan ook tot conflicten met monitor programma’s leiden. Dus alleen driver + afterburner is volgens mij veel beter dan wattman troep.
Ik heb juist de laatste jaren geen goede ervaringen met afterburner.
Gebruik al jaren wattman werkt hier perfect.

Zo zie je maar iedereen zijn voorkeur. Maar om iets meteen troep te noemen omdat het voor jou niet goed werkt of niet het fijnste werkt is misschien een beetje kort door de bocht?

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 05-06-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
Astennu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Ik heb juist de laatste jaren geen goede ervaringen met afterburner.
Gebruik al jaren wattman werkt hier perfect.

Zo zie je maar iedereen zijn voorkeur. Maar om iets meteen troep te noemen omdat het voor jou niet goed werkt of niet het fijnste werkt is misschien een beetje kort door de bocht?
Misschien. Ik ben zeker geen voorstander van beide, maar mijn ervaring met AB (althans op Nvidia) was heel beter dan Wattman en Radeon Software tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lexkalin schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Misschien. Ik ben zeker geen voorstander van beide, maar mijn ervaring met AB (althans op Nvidia) was heel beter dan Wattman en Radeon Software tot nu toe.
Bij nVidia kan je niet anders die hebben zo ver ik weet geen eigen oc tool.
Met nVidia werkt afterburner wel goed laatste keer dat ik dat gebruikt heb was met de Pascal generatie dus al wel even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Apoca

Array Technology Industry

Ik ben der nog niet geheel over uit of AMD SAM / reBAR nu echt de moeite is voor een upgrade naar een B550 mobo te doen. Hoe zijn hier de ervaringen daarmee?

Op basis van de reviews is het een beetje een hit / miss situatie vaak. Maar ik zoek wel een setting die ik kan aanzetten en nooit meer terug hoef te kijken, ik ga niet voor een spel de bios induiken om het aan of uit te zetten.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
Apoca schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:00:
Ik ben der nog niet geheel over uit of AMD SAM / reBAR nu echt de moeite is voor een upgrade naar een B550 mobo te doen. Hoe zijn hier de ervaringen daarmee?

Op basis van de reviews is het een beetje een hit / miss situatie vaak. Maar ik zoek wel een setting die ik kan aanzetten en nooit meer terug hoef te kijken, ik ga niet voor een spel de bios induiken om het aan of uit te zetten.
B550/x570 is alleen nuttig als je PCIe 4.0 wilt (voor bijvoorbeeld opslag). SAM werkt ook op B450 (heb een Gigabyte b450 bord gehad).

Ik heb een B550 bord en heb SAM altijd aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Apoca schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:00:

Heb een 11400 icm een 6700xt en een b560 steel legend, heb momenteel examens dus niet veel tijd om te gamen, maar speel vooral ac valhalla, dat is 1 van de games waar het veel verschilt, ik was vergeten het aan de zetten en heb zo een 10 uur aan gemaplay zonder, heb het toen aangezet en zag toch wel een goede 10 extra frames(1440p).
Of het een upfrade waard is hangt natuurlijk af van de prijs en welke anderen dingen je er bij krijgt, laten we zeggen dat je bord 60€ waard is een b550 kost 130, persoonlijk zou ik er geen 70€ voor betalen...
Kijk sowieso ook naar tests voor de games die jij speelt, bij sommige games is er geen verschil.
Los daarvan denk ik dat als je wacht op de 6000 reeks je goedkoop een b550 zult kunnen scoren, maar dan is jouw bord wellicht ook minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
ScreameR86 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:18:
[...]

B550/x570 is alleen nuttig als je PCIe 4.0 wilt (voor bijvoorbeeld opslag).
En dat is helaas nog toekomstmuziek, heb de aankoop van een pcie 4 ssd maar uitgesteld tot de release van directstorage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-08 23:14
Heb een vraagje ivm de PSU. Ik heb één van 550W. Is deze sterk genoeg voor een RX 6800 in combinatie met een i5 9600k (niet overclocked)?

Edit: exacte PSU is: XFX TS 550W Bronze ATX PSU

[ Voor 15% gewijzigd door TrapShot op 07-06-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

ScreameR86 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:18:
[...]

B550/x570 is alleen nuttig als je PCIe 4.0 wilt (voor bijvoorbeeld opslag). SAM werkt ook op B450 (heb een Gigabyte b450 bord gehad).

Ik heb een B550 bord en heb SAM altijd aan staan.
Misschien moet ik maar eens m'n Bios updaten en kijken of ik SAM aan de praat krijg op mijn ASRock B450M Pro4-F in combinatie met een 3600 en 6800.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
TrapShot schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:53:
Heb een vraagje ivm de PSU. Ik heb één van 550W. Is deze sterk genoeg voor een RX 6800 in combinatie met een i5 9600k (niet overclocked)?

Officieel niet maar het kan werken. Een A-Grade 550 watt PSU kan het ipc wel aan al kan je problemen krijgen met spannings pieken die OVP triggeren. Daarnaast maakt het nogal wat verschil of je een reference 6800 hebt of een AIB versie want AIB versies willen nog wel eens 10% meer verbruiken dan de reference versie. En met een al krappe PSU is dat niet altijd wenselijk. Nu is de 6800 als het goed is altijd capped op max 1025mv dus vallen de spannings pieken wel mee in vergelijking met de 6800XT en 6900XT (en nVidia 3080/3090).
Ik ken de XFX TS serie niet dus kan je niet vertellen of dat een hele goede PSU is.

Met een Seasonic Prime of Corsair RMX zou ik het persoonlijk wel aandurven. Maar dit is altijd op eigen risico AMD raad 650 watt aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 07-06-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:43
TrapShot schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:53:

Een goede 550W voeding is voldoende, draai zelf een RX6800 met Ryzen 3600 op een moderne 550W gold voeding. De voeding die jij hebt lijkt me niet geschikt, vanwege de leeftijd en matige kwaliteit van de onderdelen. De voedingen-guru's kunnen je zeker meer daarover vertellen. Het lijkt me verstandig om deze te vervangen door een goede kwaliteit 550W+ model zoals de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Slupor schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Een goede 550W voeding is voldoende, draai zelf een RX6800 met Ryzen 3600 op een moderne 550W gold voeding. De voeding die jij hebt lijkt me niet geschikt, vanwege de leeftijd en matige kwaliteit van de onderdelen. De voedingen-guru's kunnen je zeker meer daarover vertellen. Het lijkt me verstandig om deze te vervangen door een goede kwaliteit 550W+ model zoals de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.
Kan ik dan niet voor een tientje meer ineens voor deze gaan? : pricewatch: Corsair RM750 (2019)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
TrapShot schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Kan ik dan niet voor een tientje meer ineens voor deze gaan? : pricewatch: Corsair RM750 (2019)
Kan ook maar de RM X is wel een hogere lijn.
Je kan eventueel ook nog naar seasonic kijken al zijn die meestal iets duurder. Ben zelf wel erg tevreden over psu's en vooral de service en lange garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 07-06-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
TrapShot schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Neem gewoon die 750 heb je zeker genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Ik dacht met de RM750 dan ook genoeg marge te hebben voor moest ik ooit zwaarder willen gaan qua specs. Dus ik neig toch eerder de RM750 te nemen, tenzij iemand uiteraard goede redenen geeft om dat niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Astennu schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Kan ook maar de RM X is wel een hogere lijn.
Je kan eventueel ook nog naar seasonic kijken al zijn die meestal iets duurder. Ben zelf wel erg tevreden over psu's en vooral de service en lange garantie.
Is deze beter dan de RM750? : pricewatch: Seasonic Focus GX-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Denk dat die vergelijkbaar is.
De Prime is de hogere serie van seasonic vergelijkbaar met de AX.

Prime GX750 zit op 150 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Astennu schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Denk dat die vergelijkbaar is.
De Prime is de hogere serie van seasonic vergelijkbaar met de AX.

Prime GX750 zit op 150 geloof ik.
Wat bedoel je juist met 150? (ben een leek op vlak van PSU's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
TrapShot schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Wat bedoel je juist met 150? (ben een leek op vlak van PSU's)
Dat de Seasonic Prime 750 Gold op 150 euro zit en dat het een tegenhanger is van de HX serie.

Ik ken de verschillen tussen de RM en de RMx niet goed ik weet alleen wel dat de RMx PSU's in ieder geval goed en hoogwaardig zijn.

De HX en vs Seasonic Prime zitten aan de top qua gebruikte onderdelen en stabiliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 07-06-2021 14:57 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 42 Laatste