[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

CMT

De temperatuur ansich zegt niet zoveel.
Het is de combinatie van temperatuur en de hoeveelheid stroom die door een VRM gaat wat de grens bepaald.
In datasheets van (power)mosfets of stages wordt meestal een power derating curve getoond, waaruit je het S.O.A. (safe operating area) uit kan afleiden.
Maar ook zo'n diagram is geen heilige graal, want daaruit valt niet op te maken hoelang een component binnen het safe operating area dan mee zal gaan.

Ik heb mij rot gezocht naar een datasheet van de TDA21472 die in de 6800XT/6900XT zijn verwerkt, maar kan alleen een knullig infoblad vinden: https://www.infineon.com/...26cb27db2016d175ca2e1448e :S
Daaruit is op te maken dat deze stages 70A maximaal kunnen leveren, maar niet wat de derating curve of wat de Tcase/Tjmax is

Het opgegeven temperatuurbereik in het infoblad is waarschijnlijk de opslag temperatuur, omdat het bij het typenummer en package staat vermeld.

De 6900XT heeft 11 vrm stages voor de gpu core en trekt bij zware belasting 270A continue.
De piekstromen kunnen nog veel hoger zijn, aangezien de kaart 475W aan de voedingskant kan trekken.
Wanneer de belasting mooi over alle vrm's verdeeld wordt dan is dat min. 24.5A / vrm. Ongeveer 1/3 van de absolute max. Zonder derating curve valt echter niet te zeggen of je dan op de grens zit of diep binnen de veilige zone. De temperatuur bepaald namelijk hoeveel stroom de vrm nog 'mag' leveren.

Mijn ervaring is dat videokaarten niet meer stuk zijn gegaan sinds ik echt op de temperaturen ben gaan letten en 60-70 graden als norm aanhoudt (hiervoor 3 jaar lang een GTX1080TI gebruikt en daarvoor weer 3 jaar lang een GTX770). Voor deze twee Nvidia kaarten kon ik om de paar jaar wel een nieuw kaart halen omdat er plotseling artifacten in het beeld tevoorschijn kwamen en kort daarna het systeem vastliep.

[ Voor 92% gewijzigd door CMT op 25-05-2021 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Ben het helemaal zat,

Mijn 2 games die ik veel speel en wil spelen werken van geen kanten met de AMD. Destiny 2 en Horizon Zero Dawn en aangezien die beide games al maanden niet gefixt worden of zijn laat staan dat iemand zich er druk om maakt bij AMD of Bungie denk ik dat ik de AMD maar verkoop zolang ik er geld voor krijg en maar weer geduld ga hebben voor een RTX. De lol gaat er rap af kwa gamen zo dan kan je beter maar niet gamen......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzDNjcXWovcLbv-y9IigH4b_9c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf3KYmkHUayg9iZuk6zZuIT2.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een hele lange tijd nu voor de tweede keer een AMD. Wat een beest van een kaart.
Super blij dat ik weer kan gamen nadat mijn Inno3D iChill X3 RTX 3080 kapot was gegaan _/-\o_
Dankzij Tweakers een videokaart weten te krijgen. Insane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Zojuist heb ik met mijn net ontvangen 6900XT een 3DMark test gedraait en daaruit kreeg ik een gemiddelde temp van 77 graden. Reden tot zorgen?
Nee totaal niet hij max max 115c worden en dan gaat de kaart zichzelf beschermen door terug te clocken.
De 290X kaarten draaien altijd 94c edge temp en die van mij doet het na al die jaren nog steeds perfect. Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:46:
Ben het helemaal zat,

Mijn 2 games die ik veel speel en wil spelen werken van geen kanten met de AMD. Destiny 2 en Horizon Zero Dawn en aangezien die beide games al maanden niet gefixt worden of zijn laat staan dat iemand zich er druk om maakt bij AMD of Bungie denk ik dat ik de AMD maar verkoop zolang ik er geld voor krijg en maar weer geduld ga hebben voor een RTX. De lol gaat er rap af kwa gamen zo dan kan je beter maar niet gamen......
Erg vervelend maar je bent een van de weinig met problemen terwijl de kaart al maanden uit is.
Een maat van mij speelde ook Horizon zero dawn heb hem nooit over problemen gehoord.

Begin mij dus wel een beetje af te vragen of er niet wat meer met je PC aan de hand is. Misschien is een reinstall een keer de moeite waard. Dat is eens in de zo veel tijd sowieso geen slecht idee met alle vervuiling die op treed door alle software en drivers die er door de jaren heen op gezet worden en zelfs met uninstalls raak je niet alles kwijt.

Daarnaast bios van je bord updaten zodat alles lekker up to date is en dan nog eens proberen.
Tenzij het echt known issues zijn ik speel die games zelf niet dus kan er zelf helaas verder niets over zeggen. Maar de mensen die ik ken die zo'n kaart hebben en ik zelf hebben geen issues gehad. (ik ken 6 mensen met RX6000 kaarten).

Dus misschien de moeite om het een keer te proberen. Zeker als je een 2e hdd of SSD hebt zodat je de originele installatie intact kan laten. Mocht het dan niet helpen kan je gewoon terug.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
1 van de weinigen? Internet staat er vol mee. Reinstall al gedaan maar allemaal vrij nutteloos gebleken.

Ik ben 1 van de weinigen op dit forum die deze games speelt blijkbaar want lees er hier idd niet veel over. Maar zonder gekkigheid. Ik had een GT 1030 tijdelijk in de pc zitten toen hij net af was en daar liep Destiny 2 gewoon stabiel op low settings 1080p maar wel stabiel 30fps. Met de AMD kaart dik 140fps maar met ontiegelijke dips hier en daar.

Hardware is nieuw (ja kan ook stuk zijn) alle andere games werken prima. Forza Horizon 4, Forza Motorsport 7, Halo Wars 2, Age of Empires 3, Doom Eternal, Battlefield 5 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Loopt allemaal als een zonnetje met hoge fps op max settings 1440P

Horizon is een driver issue, kan ik terug zetten naar oude versie niks aan het handje alleen de andere games die hierboven staan leveren vrij veel frames in dan. Ook bij Horizon zelf, van 120fps naar 75/90 fps

Destiny is een Destiny/AMD ding wat maar niet gefixt wordt..... verschilt wel wat per systeem maar over het algemeen heeft iedereen er last van.

Het is gewoon vreselijk balen dat de belangrijkste 2 games voor mij problemen hebben die vrij specifiek bij AMD voorkomen. En nog meer balen dat de ontwikkelaars er vrij weinig mee lijken te doen...... of het niet kunnen oplossen. Nu kan ik andere games gaan spelen natuurlijk maar dat is iets te makkelijk. Al is een RTX krijgen nu moeilijker haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
lindseysew schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:07:

Sinds een hele lange tijd nu voor de tweede keer een AMD. Wat een beest van een kaart.
Super blij dat ik weer kan gamen nadat mijn Inno3D iChill X3 RTX 3080 kapot was gegaan _/-\o_
Wat een verhaal... hoe is die 3080 stuk gegaan dan? Gelukkig heb je nu wat anders moois :D

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 10:13

watercoolertje

Untertitel

lindseysew schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:07:
[Afbeelding]

In de figuurlijke zin dan, in de letterlijke zin is het maar een kleintje...

3080 (Suprim X) naast een 6900XT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPmmDhSxmULUE7HhBr2mCmILfAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nuLaPNizmGcZNNUgeKpEIC3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in de figuurlijke zin, absoluut een beest, voor mij beter dan de 3080 die je op de foto ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door watercoolertje op 25-05-2021 21:57 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 10:13

watercoolertje

Untertitel

Toch knap jezelf quoten 8)7 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door watercoolertje op 25-05-2021 21:56 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12
zzzzz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Wat een verhaal... hoe is die 3080 stuk gegaan dan? Gelukkig heb je nu wat anders moois :D
Je wilt het niet weten haha :)
Eind vorig jaar die kaart gekocht voor 850 en anderhalf maand geleden ging die kapot.. kreeg toen een BSOD terwijl ik even weg. Opstarten wou die niet meer :-( het was toen klaar.
Repareren doen ze niet meer vanwege de tekorten dus het werd gecrediteerd voor de aanschafprijs.
Dus ik dacht: I am screwed.
Ik wist dus niet dat de prijzen zo insane omhoog waren gegaan :)
Dankzij Tweakers dus achter gekomen dat AMD meer kans geeft en zie maar een RX 6900 XT :D
watercoolertje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:53:
[...]
In de figuurlijke zin dan, in de letterlijke zin is het maar een kleintje...

3080 (Suprim X) naast een 6900XT
[Afbeelding]

Maar in de figuurlijke zin, absoluut een beest, voor mij beter dan de 3080 die je op de foto ziet.
Hahaha true.
Ik denk dat de Inno3D niet heel veel groter was.

[ Voor 37% gewijzigd door lindseysew op 25-05-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:36
JWFpeters schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:46:
Ben het helemaal zat,

Hmm. Ik heb destiny 2 ook draaien hier op mijn 6800xt en het werkt als een zonnetje...ik kan toch niet uitsluiten dat er iets aan de hand is met je pc.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:28
Sinds ik mijn RX 6900 XT heb (vandaag) en wat langer Overwatch speel merk ik met regelmaat stutters/hickups. Beeld blijft een paar sec vast en dan gaat die verder met waar ik was. Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand met watercooled 6900 xt ?
Zijn dit normale temps voor op water ? kijkend na max temps vooral 3e vak = max, niet zo veel ervaring met hotspot temp als ik online af en toe iemand lees met waterblock zie ik dat zelfs hoger haalt soms, heb alle thermal pads er op die ekwb aanbeveelde wel zo klein mogelijk geknipt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7OujgWE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:37:
Sinds ik mijn RX 6900 XT heb (vandaag) en wat langer Overwatch speel merk ik met regelmaat stutters/hickups. Beeld blijft een paar sec vast en dan gaat die verder met waar ik was. Wat kan hier aan de hand zijn?
Ik heb in het verleden wel eens issues gehad met rgb software die stutters veroorzaakte.
Weet je zeker dat het een paar sec is en niet een fractie van een seconde? Wordt het scherm ook nog zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

JWFpeters schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:29:
1 van de weinigen? Internet staat er vol mee. Reinstall al gedaan maar allemaal vrij nutteloos gebleken.

Ik ben 1 van de weinigen op dit forum die deze games speelt blijkbaar want lees er hier idd niet veel over. Maar zonder gekkigheid. Ik had een GT 1030 tijdelijk in de pc zitten toen hij net af was en daar liep Destiny 2 gewoon stabiel op low settings 1080p maar wel stabiel 30fps. Met de AMD kaart dik 140fps maar met ontiegelijke dips hier en daar.

Hardware is nieuw (ja kan ook stuk zijn) alle andere games werken prima. Forza Horizon 4, Forza Motorsport 7, Halo Wars 2, Age of Empires 3, Doom Eternal, Battlefield 5 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Loopt allemaal als een zonnetje met hoge fps op max settings 1440P

Horizon is een driver issue, kan ik terug zetten naar oude versie niks aan het handje alleen de andere games die hierboven staan leveren vrij veel frames in dan. Ook bij Horizon zelf, van 120fps naar 75/90 fps

Destiny is een Destiny/AMD ding wat maar niet gefixt wordt..... verschilt wel wat per systeem maar over het algemeen heeft iedereen er last van.

Het is gewoon vreselijk balen dat de belangrijkste 2 games voor mij problemen hebben die vrij specifiek bij AMD voorkomen. En nog meer balen dat de ontwikkelaars er vrij weinig mee lijken te doen...... of het niet kunnen oplossen. Nu kan ik andere games gaan spelen natuurlijk maar dat is iets te makkelijk. Al is een RTX krijgen nu moeilijker haha
Ik zou ook enorm gefrustreerd raken als mijn main game continue zou crashen of niet goed zou lopen.
Misschien dat ik maar te kort gespeeld heb, maar ondanks de FPS dips had ik geen last van storende haperingen of crashes.

Wat misschien niet zo voor de hand ligt, maar maak je toevallig gebruik van een NVME SSD en / of zit daar nog voldoende vrije ruimte op (>10%)?
Laatste had ik niet in de gaten dat mijn Windows SSD redelijk vol was geraakt en toen begon ik echt last te krijgen van af en toe haperingen (van ca 1sec) in WoW.
Sinds ik genoeg ruimte heb vrijgehouden is dat niet meer voorgekomen.

Heb je ook geprobeerd om c-states uit te zetten en de PCIE tot gen3 te beperken?

Van de week ben ik van plan om te kijken of Destiny 2 beter loopt op een kale driver installatie en daarna zal ik de 1080Ti er weer even bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Astennu schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:54:
[...]

Ik heb in het verleden wel eens issues gehad met rgb software die stutters veroorzaakte.
Weet je zeker dat het een paar sec is en niet een fractie van een seconde? Wordt het scherm ook nog zwart?
Het is ongeveer 1 sec dat het spel vastloopt en het scherm word niet zwart. Ik heb wel icue lopen en G Hub, maar of dat het probleem kan zijn... Ik zal OW ook opnieuw installeren. Net ook DDU gedraait om Nvidia en intel drivers te verwijderen. Daarnaast via radeon software de shader cache gereset, maar de laatste twee acties helpen niet.

Edit: net nog een potje opgestart na aanleiding van het volgende forumpost:
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-6900xt.280765/

Ik merk ook op in zowel de radeon software als GPU-Z dat mijn gpu clock op 0 staat wanneer het spel stottert

Edit 2: als ik in radeon software onder 'prestaties'>'afstemmen" het aanpas van 'automatisch>standaard' naar 'voorkeuze>gebalanceerd', ondervind ik geen stutters.

[ Voor 24% gewijzigd door Thrawni op 26-05-2021 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Thrawni schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Het is ongeveer 1 sec dat het spel vastloopt en het scherm word niet zwart. Ik heb wel icue lopen en G Hub, maar of dat het probleem kan zijn... Ik zal OW ook opnieuw installeren. Net ook DDU gedraait om Nvidia en intel drivers te verwijderen. Daarnaast via radeon software de shader cache gereset, maar de laatste twee acties helpen niet.

Edit: net nog een potje opgestart na aanleiding van het volgende forumpost:
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-6900xt.280765/

Ik merk ook op in zowel de radeon software als GPU-Z dat mijn gpu clock op 0 staat wanneer het spel stottert

Edit 2: als ik in radeon software onder 'prestaties'>'afstemmen" het aanpas van 'automatisch>standaard' naar 'voorkeuze>gebalanceerd', ondervind ik geen stutters.
Bij mij was corsair ique de boosdoener. Heb het er af gegooid en nooit meer opnieuw geïnstalleerd sindsdien geen issues meer gehad.
Ique is echt garbage. Gebruik nu maar gewoon een van de standaard presets. Wel zonde van de LL fans maar ga echt niet van die software op mijn pc laten staan die zo veel performance vraagt.
Rgb software staat er helaas om bekend.

Jammer dat corsairs fan hub geen memory heeft zoals de geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Visgek82 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:37:
[...]

Hmm. Ik heb destiny 2 ook draaien hier op mijn 6800xt en het werkt als een zonnetje...ik kan toch niet uitsluiten dat er iets aan de hand is met je pc.
Ik snap wat je zegt maar je kan toch moeilijk de pc hardware de schuld geven als alle andere games het perfect doen ;) of dat het halve internet er vol mee staat...... Dat jij geen problemen hebt maakt me jaloers dat is een feit.

Enigste wat ik wellicht kan bedenken is de PCI 4 SSD? Maar waarom alleen Destiny 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:56:
[...]

Ik zou ook enorm gefrustreerd raken als mijn main game continue zou crashen of niet goed zou lopen.
Misschien dat ik maar te kort gespeeld heb, maar ondanks de FPS dips had ik geen last van storende haperingen of crashes.

Wat misschien niet zo voor de hand ligt, maar maak je toevallig gebruik van een NVME SSD en / of zit daar nog voldoende vrije ruimte op (>10%)?
Laatste had ik niet in de gaten dat mijn Windows SSD redelijk vol was geraakt en toen begon ik echt last te krijgen van af en toe haperingen (van ca 1sec) in WoW.
Sinds ik genoeg ruimte heb vrijgehouden is dat niet meer voorgekomen.

Heb je ook geprobeerd om c-states uit te zetten en de PCIE tot gen3 te beperken?

Van de week ben ik van plan om te kijken of Destiny 2 beter loopt op een kale driver installatie en daarna zal ik de 1080Ti er weer even bij pakken.
SSD is Samsung 980 Pro met ruim 1/3 nog vrij.

Wat ik vanmiddag even ga proberen is de videokaart even uit het slot halen en er weer in en 1 power connector gebruiken in plaats van 2 losse.... Daarna weet ik het ook niet meer. Stop wel met die 2 games voorlopig tot er een oplossing is software of hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door JWFpeters op 26-05-2021 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 04:40:
[...]

Wat ik vanmiddag even ga proberen is de videokaart even uit het slot halen en er weer in en 1 power connector gebruiken in plaats van 2 losse.... Daarna weet ik het ook niet meer. Stop wel met die 2 games voorlopig tot er een oplossing is software of hardware.
Eeuhm, weet niet of het kwaad kan met een 6700 XT, maar over het algemeen is het gebruik van 1 kabel naar PSU niet aan te raden geweest. Geen idee wat je er mee probeert te bereiken.

Mocht je de mogelijkheid hebben: test de GPU in een ander systeem. Het is niet geheel uit te sluiten dat je een kaart hebt die toch niet helemaal lekker is. Helaas zit er tussen goed/perfect werkend en DOA een hele grote gradatie aan mogelijkheden, en beter nu een RMA proberen dan over x maanden en je wellicht alleen geld terug krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Hebben de mensen hier die stotters ondervinden al geprobeerd om HPET uit te zetten? Dit heeft al mijn prestatie problemen opgelost. Ga naar je device manager, system, HighPrecisionEventTimer en schakel die uit. Even een reboot en kijk of het helpt. Daarnaast kan Radeon chill helpen met het zetten van target frames. Mijne staat van 130-180 en ik heb vrijwel nooit meer hickups. Serieus die HPET kan echt helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door bjvdven op 26-05-2021 07:24 ]

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Postman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 06:01:
[...]

Eeuhm, weet niet of het kwaad kan met een 6700 XT, maar over het algemeen is het gebruik van 1 kabel naar PSU niet aan te raden geweest. Geen idee wat je er mee probeert te bereiken.

Mocht je de mogelijkheid hebben: test de GPU in een ander systeem. Het is niet geheel uit te sluiten dat je een kaart hebt die toch niet helemaal lekker is. Helaas zit er tussen goed/perfect werkend en DOA een hele grote gradatie aan mogelijkheden, en beter nu een RMA proberen dan over x maanden en je wellicht alleen geld terug krijgt.
Maar een RMA aanvragen omdat 1 spel niet goed werkt is toch raar? Forza Horizon 4 draait vlekkeloos met 130fps.....en de rest van de games. Of mis ik nu iets? Ben verder geen expert..... Over de power cable? Geen idee waarom ik dat zou proberen moet wat. Zie de meeste mensen de kabels van hun voeding gebruiken waar 2x 8 op zit zeg maar.

Google Destiny en AMD 6000 serie en je ziet meer. Zelfde geld voor Horizon Zero Dawn. Ga nog even onderstaande ook proberen vanmiddag.

Mensen gaan niet echt in op wat ik vertel zoals wanneer ik een oude driver erop zet Horizon wel werkt maar andere games weer inleveren. Of het Destiny verhaal, deze laatste kan je makkelijk testen door even naar de Tangled Shore te vliegen. Daar zit ik met geluk op 45fps. De rest gaat over het algemeen wel met 100/140 fps met alleen drops naar 4 bijvoorbeeld voor een hele korte tijd in de orbit of het menu of tijdens crucible potjes.

[ Voor 16% gewijzigd door JWFpeters op 26-05-2021 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:37:
Dit had ik ook 2 maanden geleden en vorige week ineens nergens meer last van. Enige wat ik had gedaan was timings van de memory op fast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:25:
[...]
Mensen gaan niet echt in op wat ik vertel zoals wanneer ik een oude driver erop zet Horizon wel werkt maar andere games weer inleveren. Of het Destiny verhaal, deze laatste kan je makkelijk testen door even naar de Tangled Shore te vliegen. Daar zit ik met geluk op 45fps. De rest gaat over het algemeen wel met 100/140 fps met alleen drops naar 4 bijvoorbeeld voor een hele korte tijd in de orbit of het menu of tijdens crucible potjes.
Is ook lastig, mensen dienen toevallig die games te spelen op de instellingen die jij gebruikt en met vergelijkbare (of zelfs dezelfde) hardware.

Verder is hier klagen erg productief. Zou persoonlijk mijn tijd gestoken hebben in het kijken of dit bij een ander systeem ook voorkomt en daarna wellicht contact opnemen met AMD. Als iedereen alleen maar op forums blijft zeggen dat het allemaal ruk is en ze liever naar een andere fabrikant gaan (maar dat kan niet want prijzen te hoog, *huil klaag zeur*) zonder ook maar ooit de moeite te nemen bug reports in te schieten bij de fabrikant van hun huidige kaart dan gaat er nooit wat veranderen. :|

Succes met je GPU, hoop voor je dat het snel opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
bjvdven schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:04:
Hebben de mensen hier die stotters ondervinden al geprobeerd om HPET uit te zetten? Dit heeft al mijn prestatie problemen opgelost. Ga naar je device manager, system, HighPrecisionEventTimer en schakel die uit. Even een reboot en kijk of het helpt. Daarnaast kan Radeon chill helpen met het zetten van target frames. Mijne staat van 130-180 en ik heb vrijwel nooit meer hickups. Serieus die HPET kan echt helpen.
Ik lees dit over HPET: https://www.reddit.com/r/...abling_hpet_is_snake_oil/ Heb het nog niet geprobeerd hoor, heb best wel wat stotters in No Man's Sky, maar het schijnt dat bijna iedereen daar last van heeft (wanneer je land, uitstap, een atmosphere in gaat van een planeet, hyperdrive).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 04:39:
[...]

Ik snap wat je zegt maar je kan toch moeilijk de pc hardware de schuld geven als alle andere games het perfect doen ;) of dat het halve internet er vol mee staat...... Dat jij geen problemen hebt maakt me jaloers dat is een feit.

Enigste wat ik wellicht kan bedenken is de PCI 4 SSD? Maar waarom alleen Destiny 2?
Welkom in de wondere wereld van pc's.
Ik had blue screens met meer dan 8 cores aan vanwege de windows wifi driver.

En door de jaren heen heb ik wel veel meer rare dingen gezien waarvan je dacht dat zal daar toch nooit mee te maken kunnen hebben maar niets was dan minder waar.

Pc's hebben extreem veel verschillende hardware en software configuraties dus ik zou zo iets zeker niet uit sluiten als er ook mensen zijn met dezelfde kaart waar alles wel perfect werkt.
Dan kan het makkelijk met een combinatie van hardware en of software te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
Soepstengel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Ik lees dit over HPET: https://www.reddit.com/r/...abling_hpet_is_snake_oil/ Heb het nog niet geprobeerd hoor, heb best wel wat stotters in No Man's Sky, maar het schijnt dat bijna iedereen daar last van heeft (wanneer je land, uitstap, een atmosphere in gaat van een planeet, hyperdrive).
Goeie thread. Maar zoals velen daar ook zeggen verschilt het enorm per platform en build wat voor effect het heeft. Het gaat je max FPS geen boost geven. Het kan helpen met beter constante gpu utilization en system responsiveness. Ik stel voor dat iedereen met issues het gewoon even probeert en hun ervaring deelt. Mocht het helpen is het een handige fix, zo niet dan zet je het weer aan en probeer je iets anders. Zoals met heel veel pc dingen: "your mileage may vary".

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou dan zoeken we rustig verder 😉

Denk dat ik wat stapjes weet nu om te doen.... En dan toch wellicht de oude driver. Nou zag ik iets over audio voorbij komen.....

Heb 1 onbekend apparaat in mijn systeem lijst zag ik staan ...... Audio.

Trouwens, Windows game mode. Moet dat nou aan of uit?

Lees zoveel wisselende dingen over dit soort dingen.

[ Voor 18% gewijzigd door JWFpeters op 26-05-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:55
En toen ging mijn radeon software gisteren ineens ''stuk'' met de opmerking:

Software does not match driver version.

Oplossingen op het internet met REGIS_KEY aanpassen naar het juiste versienummer boden geen soelaas. Ik moest echt een complete DDU doen. Toch bijzonder, hoe dat ineens stuk kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
WouterL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:44:
En toen ging mijn radeon software gisteren ineens ''stuk'' met de opmerking:

Software does not match driver version.

Oplossingen op het internet met REGIS_KEY aanpassen naar het juiste versienummer boden geen soelaas. Ik moest echt een complete DDU doen. Toch bijzonder, hoe dat ineens stuk kan gaan.
Dit had ik vandaag ook.

Blijkbaar heeft Windows Update de driver gerollback-ed naar een oudere versie, zonder de control panel mee te nemen :( (naar driver versie dec 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:55
ScreameR86 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Dit had ik vandaag ook.

Blijkbaar heeft Windows Update de driver gerollback-ed naar een oudere versie, zonder de control panel mee te nemen :( (naar driver versie dec 2020)
De enige oplossing was ook echt een DDU. ;w Dag presets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Dat heb ik nog niet gedaan. Wil ik doen, maar verlies ik dan niet iets anders? Weet niet prcs waarvoor dit goed is & waarom dit uberhaupt aan staat, ga er vanuit dat er wel een 'goede' reden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
Thrawni schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Dat heb ik nog niet gedaan. Wil ik doen, maar verlies ik dan niet iets anders? Weet niet prcs waarvoor dit goed is & waarom dit uberhaupt aan staat, ga er vanuit dat er wel een 'goede' reden is.
Het kan geen kwaad. Het is een chipset tool die het OS vertelt wat 1 seconde is. Maar Ryzen cpu's (geen idee of intel dit ook heeft) hebben zelf al een stopwatch aan boord. Dus je kunt het gewoon even proberen zonder enig risico. Mij heeft het gigantisch geholpen. PUBG draait echt als een zonnetje nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
bjvdven schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:58:
[...]

Het kan geen kwaad. Het is een chipset tool die het OS vertelt wat 1 seconde is. Maar Ryzen cpu's (geen idee of intel dit ook heeft) hebben zelf al een stopwatch aan boord. Dus je kunt het gewoon even proberen zonder enig risico. Mij heeft het gigantisch geholpen. PUBG draait echt als een zonnetje nu.
Hmm oké! Dan ga ik dat zeker ook maar een poging wagen.

Wat ik merk bij mijn stutters/hickups is dat de clock van mijn gpu drastisch omlaag gaat en daarbij ook volgens mij andere variabelen. Alsof die zichzelf helemaal downclockt. Ik heb het idee dat dat gebeurt omdat die niet zwaar belast word door een spel zoals Overwwatch maar of dat het ook echt kan zijn... Moet denk ik anders ook een minimale clock gaan instellen om te proberen zodat die zichzelf niet omlaag klokt hoe licht het spel ook maar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
ScreameR86 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Dit had ik vandaag ook.

Hier ook helaas. Is het echt noodzakelijk om DDU te gebruiken of voldoet de optie in de andrenalin installer om alles te herstellen naar fabrieksinstellingen? Dacht dat DDU alleen noodzakelijk was als je van Nvidia naar AMD of vice versa gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjvdven
Swizzler24 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Hier ook helaas. Is het echt noodzakelijk om DDU te gebruiken of voldoet de optie in de andrenalin installer om alles te herstellen naar fabrieksinstellingen? Dacht dat DDU alleen noodzakelijk was als je van Nvidia naar AMD of vice versa gaat.
Ik had hetzelfde probleem en heb de installer van de nieuwste driver er gewoon overheen gehaald met een "repair". Nu weer helemaal in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 04:40:
[...]

Ai, een PCIE4 SSD dus. Het zal niet de 1e keer zijn dat daar rare compatibiliteit problemen mee ontstaan.
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik ook een normale sata SSD uit proberen.

Maar weet je ook 100% zeker dat de CPU en geheugencontroller daarvan echt stabiel is?
Er kunnen bijvoorbeeld ook WHEA's optreden terwijl een paar uur durende geheugenstresstest niets oplevert.
Bij Ryzen is dat te herleiden tot een pseudo onstabiele Infinity Fabric snelheid.
Sommigen moesten dat terug brengen tot 3600MHz of zelfs 3200MHz om daarvan af te komen.
Je kan trouwens in het windows logboek terugvinden of je van deze errors last hebt.

Ik zal de proef op de som nemen en vandaag Horizon Dawn aanschaffen (wilde het toch een keer spelen)
Het is wal opvallend dat je van alle genoemde spellen, alleen problemen hebt met 2 gepoorte games.
Welke driverversie gaf bij je crashes daarbij?
Interessant, ik wist wel dat het sommige benchmarks nadelig beïnvloede omdat het bij de Ryzen CPU toen tot extra latencies leidde. Anandtech had dat toen uitgezocht omdat de benchmarks nogal afweken van de rest van reviewers. Toen bleek HPET de boosdoener te zijn.

Het schijnt bij mij aan te staan, dus ik ga even kijken of er verschil is te merken. Bedankt voor de tip :).
WouterL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:52:
[...]

In de performance -> tuning tab kan je profielen met alle instellingen opslaan.
Kies wel een andere locatie dan de standaardmap, want anders ben je alsnog alles kwijt bij een driver herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:48:
Zijn dit normale temps voor op water ? kijkend na max temps vooral 3e vak = max, niet zo veel ervaring met hotspot temp als ik online af en toe iemand lees met waterblock zie ik dat zelfs hoger haalt soms, heb alle thermal pads er op die ekwb aanbeveelde wel zo klein mogelijk geknipt
[Afbeelding]
Yes, hier een Sapphire Nitro+ 6900XT onder water met een block van Bykski. Ik zie bij jou geen schokkende dingen. Met mijn 400W powerlimit raakt m'n GPU Hotspot 82 graden, met een edge temperatuur van 62 graden. Gezien je 272W powerlimit lijkt dit wel redelijk in verhouding.

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeirCo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Yes, hier een Sapphire Nitro+ 6900XT onder water met een block van Bykski. Ik zie bij jou geen schokkende dingen. Met mijn 400W powerlimit raakt m'n GPU Hotspot 82 graden, met een edge temperatuur van 62 graden. Gezien je 272W powerlimit lijkt dit wel redelijk in verhouding.
wow 82c op water ik haalde 80c met stock cooler op 100% alhoewel ik het niet langdurig getest heb blij dat ik cooler niet opnieuw of te doen had elke thermal pad volgens advies er op gedaan wel heel klein gemaakt elke kleine thermal pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
WouterL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Bij mij was het probleem verholpen door de laatste (stabiele) driver te downloaden van adm.com en te installeren. Ook geen gezeik met DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Presets kun je toch saven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:59:

Ai, een PCIE4 SSD dus. Het zal niet de 1e keer zijn dat daar rare compatibiliteit problemen mee ontstaan.
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik ook een normale sata SSD uit proberen.

Maar weet je ook 100% zeker dat de CPU en geheugencontroller daarvan echt stabiel is?
Er kunnen bijvoorbeeld ook WHEA's optreden terwijl een paar uur durende geheugenstresstest niets oplevert.
Bij Ryzen is dat te herleiden tot een pseudo onstabiele Infinity Fabric snelheid.
Sommigen moesten dat terug brengen tot 3600MHz of zelfs 3200MHz om daarvan af te komen.
Je kan trouwens in het windows logboek terugvinden of je van deze errors last hebt.

Ik zal de proef op de som nemen en vandaag Horizon Dawn aanschaffen (wilde het toch een keer spelen)
Het is wal opvallend dat je van alle genoemde spellen, alleen problemen hebt met 2 geporte games.
Welke driverversie gaf bij je crashes daarbij?
Bij de nieuwste versie driver crasht de game na 10 minuten soms 5 minuten en 1x duurde het wellicht een half uur. Maar let op de game crasht met een Windows foutmelding ( moet thuis even kijken hoe of wat, lastig op de telefoon ) dus niet de complete game kan daarna gewoon een andere game opstarten zonder problemen. Als ik Horizon weer wil opstarten moet ik eerst rebooten.

Op de oude versie driver namelijk, 21.3.1 leek de game wel verder goed te werken dit is wat ik via google gevonden heb. Mijn ervaring hiermee is dat ik behoorlijk rond de 20fps in lever op alle games. Plus weer wat Battlefield 5 gestotter klein maar vervelend in een Multiplayer game.

Voor Destiny heb ik nauwelijks iets werkends over anders kunnen vinden dat zit gewoon echt in de game ergens niet goed. Bij de een meer als de andere maar lees voor de grap de berichten meer eens over nieuwe event op de Tangled Shore.... Drama 40fps Max

Over de pc en het geheugen etc. Mijn oude pc was drama zwarte schermen etc etc vanwege XMP en andere ongein. Deze pc echt nog 0 crashes gehad afgelopen 3 weken zins ik hem gebouwd heb. Geen vastlopers gewoon niks. Ook niet als de game (Horizon) crash gewoon werkt allemaal perfect. Destiny crasht ook niet. Andere games zoals gezegd helemaal geen vuiltje aan de lucht ben wat dat betreft erg blij met de pc en de performance van de 6700 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Met whea's gebeurt er ook niets behalve dat het haperingen kan geven. Het is tenslotte een nog soms corrigeerbare fout. Het eerste wat ik zelf zou doen is alles grondig controleren op stabiliteit.
Crashes die ik vroeger met WoW had, waren te herleiden tot onstabiel geheugen.
Een 10 uur durende stresstest had niets opgeleverd. Het bleek uiteindelijk dat de ram temperatuur van invloed was op de stabiliteit. Bij 60 graden slopen de fouten erin.

Ik geloof verder ook wel dat in jouw geval bepaalde driver versies problemen geven, maar omwille van uitsluiting zou ik niet aannemen dat alles stabiel is omdat andere spelen geen problemen geven.

Bedoel je met Tangeld Shore de campaign btw? Ik heb dat stuk nog niet gespeeld, maar ook dat ben ik bereid te doen om te zien of het bij mij wel ok is.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:48:
[Afbeelding]
Dat ziet er prima uit hoor, de edge/hotspot delta verschilt niet zoveel met de stock luchtkoeling.
AMD heeft echt prachtig werk geleverd met dat ontwerp.

Hoe groot de delta is, hangt er vanaf hoe goed de baseplate contact maakt met de die.
In ieder geval is een verschil van 15-20 graden normaal voor 220W core power.
Hoe meer vermogen, hoe groter afstand tussen de edge / hotspot temperatuur wordt.

Ik denk wel dat er nog meer uit de waterkoeling te halen is, maar dan zou je naar de watertemperatuur moeten kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 26-05-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:31:
Met whea's gebeurt er ook niets behalve dat het haperingen kan geven. Het is tenslotte een nog corrigeerbare fout. Het eerste wat ik zelf zou doen is alles grondig controleren op stabiliteit.
Crashes die ik vroeger met WoW had, waren te herleiden tot onstabiel geheugen.
Een 10 uur durende stresstest had niets opgeleverd. Het bleek uiteindelijk dat de ram temperatuur van invloed was op de stabiliteit. Bij 60 graden slopen de fouten erin.

Bedoel je met Tangeld Shore de campaign btw? Ik heb dat stuk nog niet gespeeld, maar ook dat ben ik bereid te doen om te zien of het bij mij wel ok is.

[...]

Dat ziet er prima uit hoor, de edge/hotspot delta verschilt niet zoveel met de stock luchtkoeling.
AMD heeft echt prachtig werk geleverd met dat ontwerp.

Hoe groot de delta is, hangt er vanaf hoe goed de baseplate contact maakt met de die.
In ieder geval is een verschil van 15-20 graden normaal voor 220W core power.
Hoe meer vermogen, hoe groter afstand tussen de edge / hotspot temperatuur wordt.

Ik denk wel dat er nog meer uit de waterkoeling te halen is, maar dan zou je naar de watertemperatuur moeten kijken.
Moet nog kijken of ik een flow meter kan vinden dan met temp sensor die ik in de loop kan gooien waarschijnelijk ga ik dat doen als ik water ga verversen over 3 maanden, case temp zit idle rond de 27c nu tijdens gamen rond de 29c
heb fan profiel die start bij 20% bij 26c en 29c = 60% en 32c 100% alles op 100% draaien heeft zeker wel invloed op temps, anyway er zit nog lucht in vermoed ik duurt paar dagen dat radiator volledig vol is, heb 3 radiatoren van 360mm 2 van 38mm dik, en 1 van 25mm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Ik heb vorig jaar een 5700XT gekocht, maar sinds die tijd altijd al driver problemen gehad. Games crashten soms onverwachts. Ik heb de 6900XT ook een paar dagen gebruikt, maar die had weer problemen dat die zichzelf steeds terugclockte.

Sinds de overstap naar Nvidia totaal geen problemen meer. AMD maakt goede chips, maar qua software valt er heel veel te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
[...]

wow 82c op water ik haalde 80c met stock cooler op 100% alhoewel ik het niet langdurig getest heb blij dat ik cooler niet opnieuw of te doen had elke thermal pad volgens advies er op gedaan wel heel klein gemaakt elke kleine thermal pad.
Met 400 watt? Of 80 met stock cooler op 270 watt? Met 400 watt trek ik m'n stock cooler in een wokkel, hotspot vliegt dan naar 110 graden.

Twitch Kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

WeirCo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Met 400 watt? Of 80 met stock cooler op 270 watt? Met 400 watt trek ik m'n stock cooler in een wokkel, hotspot vliegt dan naar 110 graden.
Dat was dus wel met agresief fan profiel op 100%, verder wel op stock geen overclock profiel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:46:
Nou dan zoeken we rustig verder 😉

Denk dat ik wat stapjes weet nu om te doen.... En dan toch wellicht de oude driver. Nou zag ik iets over audio voorbij komen.....

Heb 1 onbekend apparaat in mijn systeem lijst zag ik staan ...... Audio.

Trouwens, Windows game mode. Moet dat nou aan of uit?

Lees zoveel wisselende dingen over dit soort dingen.
Ik gebruik zelf nooit de game mode in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
turkeyhakan schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:48:
Ik heb vorig jaar een 5700XT gekocht, maar sinds die tijd altijd al driver problemen gehad. Games crashten soms onverwachts. Ik heb de 6900XT ook een paar dagen gebruikt, maar die had weer problemen dat die zichzelf steeds terugclockte.

Sinds de overstap naar Nvidia totaal geen problemen meer. AMD maakt goede chips, maar qua software valt er heel veel te verbeteren.
Dat de kaart terug Clockt hoort zo als de load niet hoog genoeg is of de kaart moet wachten op input van de cpu Clockt hij terug om stroom te besparen.

Dit kan je uit zetten in de tunning tab door de min clocks te verhogen.

Ik heb die ervaring zelf niet vind juist dat nVidia veel kan verbeteren. Interface van ze is zwaar verouderd. En GeForce experience Moet je een account voor hebben.

Misschien dat mensen die alle games spelen meer vast hebben bij nVidia. Maar ik ben zelf nog geen een spel met issues tegen gekomen sinds ik de 6000 kaarten heb. En mensen die ik ken heb ik er ook nog niet over gehoord.

Betekend natuurlijk niet dat niemand issues heeft.
Je leest ook mensen met nVidia kaarten en game issues. Op een pc kan er natuurlijk van alles zijn wat problemen geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 26-05-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Zou iemand met een soort vergelijkbaar systeem zijn 3DMark TimeSpy score eens willen vergelijken?

Ryzen 7 5800X
RX 5700 XT
16GB 3600 Mhz

Alleen Smart Memory Acces staat aan. Rest is stock.

Dit is nu met de oude driver. Waarbij Horizon werkt. Weet ik in ieder geval of het enigzins presteert zoals het ''hoort''

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqdOiYx3WD0qpywZL8RIK3O-kqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGfQvB6UlR0dEqdAqfAJgRLW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
*

[ Voor 100% gewijzigd door Astennu op 26-05-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

JWFpeters schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Bij de nieuwste versie driver crasht de game na 10 minuten soms 5 minuten en 1x duurde het wellicht een half uur. Maar let op de game crasht met een Windows foutmelding ( moet thuis even kijken hoe of wat, lastig op de telefoon ) dus niet de complete game kan daarna gewoon een andere game opstarten zonder problemen. Als ik Horizon weer wil opstarten moet ik eerst rebooten.
Voor alle duidelijkheid dat is dus driver 21.5.2?
Ik kan de game via Steam of Epic aanschaffen, welke launcher heb jij daarvoor genomen?
Soms kan dat ook uitmaken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Voor alle duidelijkheid dat is dus driver 21.5.2?
Ik kan de game via Steam of Epic aanschaffen, welke launcher heb jij daarvoor genomen?
Soms kan dat ook uitmaken namelijk.
Steam gebruik ik. Op de nieuwste AMD driver krijg ik crashes van de game na een x aantal minuten. Dus nogmaals alleen de game niet Windows etc.

Nou ben wat verder gekomen vandaag......

- GPU los gehad opnieuw aangesloten en met DDU de oude driver 21.3.1 geïnstalleerd want ik wil wel Horizon kunnen spelen voor nu. Enigste reden om deze versie te nemen. Alle andere games etc liepen prima met de nieuwste driver en voor Destiny maakt het niks uit.

- Als eerst dus naar driver 21.3.1 dit is puur voor Horizon Zero Dawn, geen (GAME) vast loper gehad vooralsnog. Nieuwe versie werkt tot nu toe niet.

- Andere games deden weer minder goed lopen helaas op driver 21.3.1

-De bios maar in dan want na veel forums lezen las ik wat over PCI4 problemen hier en daar. 1 zinnetje viel mij op namelijk in de bios PCIe instellingen bekijken en veranderen. Heb nu van de GPU en de NVMe handmatig de instelling op Gen4 gezet inplaats van AUTO waar die standaard op staat.

- YES! Prestaties in de games terug op dus de oude driver, gestotter in Battlefield 5 weg. Destiny is nog steeds zeker niet stabiel en fps is te laag voor de hardware maar het is weer speelbaar..... voor nu is dat genoeg. Alle andere games waren al geen probleem maar presteren nu stabieler en meer fps!

Dus wat Horizon en Destiny betreft, wachten op nieuwe driver maar voorlopig maar even deze versie in het achterhoofd houden en laten draaien EN bewaren en hopen dat als er straks een nieuwe versie is dat dat wellicht voor die games de problemen ook helemaal op lost.

Voor nu dus tevreden zolang alles werkt. Toch dus dat in de BIOS van GEN4 wat dus liept te etteren blijkbaar.

Zie screen voor de fps in de geteste games. 1440P alles op maximaal. Smart Memory Acces staat ook aan rest gewoon op stock.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHPold6zmyJAeSlOESgxBVC5bvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/885thIR2HYKpbXh8cUZt32Nd.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt ja..... drama...... zie bovenstaande verhaal maakt het voor nu leefbaar......

[ Voor 5% gewijzigd door JWFpeters op 26-05-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 15:17
Yeah same here. En lomp van me dat ik niet verder had ingelezen over de 6800 en Destiny 2. Wie denkt er nu ook dat de 6000 reeks alleen bij dat spel zoveel issues heeft.

Zit ik hier nu met mijn mooie 6800 op het spel wat ik het meeste speel te vloeken als het niet vooruit gaat. Tis echt om te janken soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
Heeft iemand nog geprobeerd de High Precision Event Timer uit te schakelen? Ben zeer benieuwd naar de ervaringen! Graag ook even de gebruikte hardware vermelden. CPU, RAM, GPU etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
magatsu schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:38:
Yeah same here. En lomp van me dat ik niet verder had ingelezen over de 6800 en Destiny 2. Wie denkt er nu ook dat de 6000 reeks alleen bij dat spel zoveel issues heeft.

Zit ik hier nu met mijn mooie 6800 op het spel wat ik het meeste speel te vloeken als het niet vooruit gaat. Tis echt om te janken soms.
Maar volgens mij heeft nog niemand geprobeerd in de tunning tab de min clocks hoger te zetten. Je kan dit ook alleen voor destiny 2 doen.

Stottert het spel altijd ook al bij de tutorial? Ik kan eens kijken of er een stuk is wat free to play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
bjvdven schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:07:
Heeft iemand nog geprobeerd de High Precision Event Timer uit te schakelen? Ben zeer benieuwd naar de ervaringen! Graag ook even de gebruikte hardware vermelden. CPU, RAM, GPU etc
Astennu schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:12:
[...]

Maar volgens mij heeft nog niemand geprobeerd in de tunning tab de min clocks hoger te zetten. Je kan dit ook alleen voor destiny 2 doen.

Stottert het spel altijd ook al bij de tutorial? Ik kan eens kijken of er een stuk is wat free to play is.
Ik zal beiden deze avond eens proberen :).
De tutorial krijg ik niet, enkel de new light quest line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
Ik heb deze in het bios uitgezet.

Heb alleen Deep Rock Galactic gespeeld (UE4). Daarbij merkte ik niet zo veel verschil.

Het vervelende is dat before/after vergelijking bij mij wat lastig is, omdat Windows gister besloten had mijn driver te rollbacken (de versie van hun erover heen te gooien). Dan ben je ook meteen je shadercache kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
ScreameR86 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb deze in het bios uitgezet.

Heb alleen Deep Rock Galactic gespeeld (UE4). Daarbij merkte ik niet zo veel verschil.

Het vervelende is dat before/after vergelijking bij mij wat lastig is, omdat Windows gister besloten had mijn driver te rollbacken (de versie van hun erover heen te gooien). Dan ben je ook meteen je shadercache kwijt.
Het lijkt me verstandig dat je het in de BIOS aan laat staan en het alleen in de device manager uitschakelt. Windows kan die timer nodig hebben om te booten op sommige systemen. Maar zodra de shadercache weer is opgebouwd kun je het om en om testen. Alleen even een reboot tussendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het heeft bij mij geen verschil gemaakt. Maar ik heb in de bios ook geen optie daarvoor en daarnaast is mijn Windows een beetje stuk gegaan na een registerschoonmaak, de updates sectie doet het niet meer ^^.
Ik heb een vermoeden dat HPET al uitstond in mijn systeem.

CPU: 3800X
RAM: G.Skill F4-3200C14D-32GTZ (@3600MHz-16-16-16-32-48-304 GDM)
Mobo: B550 Tomahawk (bios Agesa: 1.0.8.1)
GPU: 6900XT

Hier is trouwens een aardige uitleg te vinden over hoe je HPET kan aan/uitzetten:
YouTube: AMD: HPET On or Off? | Off = Less latency & stuttering, More FPS in ...

Daarbij is deze reactie onderaan de video zeer behulpzaam:
In the latest Windows 10 updates, the command deletevalue does not work, or some people have motherboards that do not support HPET at all which also gives an error when using the command. Instead use "bcdedit /set useplatformclock false" which should work for everyone for disabling HPET. Then disable HPET in device manager. You can verify if HPET is disabled through CMD, by using "bcdedit /enum". Scroll down and look for "useplatfromclock", which should be showing as "no". Also, you should make sure that HPET is disabled in your motherboard BIOS. If the option is not there, then it means your motherboard does not support HPET and Windows was causing many issues, performance loss from trying to emulate HPET through itself and not hardware, which is a huge problem if you're trying to get the best performance or try to get rid of stutters/crashes. You should always keep HPET off if your motherboard does not natively support it. Even if it does, you should disable it in both Windows and BIOS as HPET reduces performance, increases problems & input lag & stuttering, especially on Ryzen.
Gebruik dus eerst het commando "bcedit /enum" om te kijken of het uberhaupt aktief is.
Jammer genoeg las ik dit later pas.

Wat ik verder iedereen met problemen kan aanraden is om: https://www.resplendence.com/latencymon
op de achtergrond te laten draaien.
Het is oorspronkelijk bedoeld om te kijken of het syteem realtime audio kan afspelen, maar het is ook uitermate geschikt om te zien or ergens een knelpunt te bekennen is.
Wanneer een (stuur)programma de boel ophoudt dan is dat meteen te zien.
Het meet o.a. de IRQ (IRS voor de processor) latentie en kan laten zien welk proces dan evt. de bossdoener is.

Tijdens een benchmark van Borderlands 3, had ik een stotter van 0.5seconde.
In Latencymon was alles echter ok en liet de DirectX kernel een hoogste waarde van 1ms zien.
Aangezien deze benchmark stotters ook voorkwamen met de Nvidia 1080Ti ligt het voor de hand dat het, in mijn geval, gewoon aan het spel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je beter bios updaten met nieuwe agesa pi als je pci-e 4.0 gebruikt vanwege de usb problemen als je last hebt van drop outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik heb het via de cmd uitgezet en merkte geen verschil. Ik heb dit gevolgd: https://www.ghacks.net/20...ove-your-pcs-performance/ Ik zie in WinTimerTester ook geen veranderingen (is mij ook niet duidelijk wat hier nou precies moet veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
[...]

Fps is in bepaalde gebieden gewoon bar slecht zoals Tangled Shore verder is het vrij random. Ben van meeste extreme gestotter af zins ik pci4 aangezet heb in de bios in plaats van op auto.

Gemiddeld nu 120 fps maar ook stukken ruim boven de 140 zoals het hoort met deze setup Tangled Shore is 45 fps mits het niet te druk wordt.

Er zit in het spel iets niet goed we kunnen daar denk ik nog lang over discuseren maar zie alle forums het is gewoon drama ook bij veel groene kaarten zoals ik begrijp alleen is het bij de 1 erger als bij de ander. Het is gekomen na Beyond Light uitbreiding.

Ga vanmiddag even kijken of ik de min clocks gebeuren kan vinden. Ben nooit zo van het aanpassen van dat soort dingen dus moet daar even naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
[...]

Ik heb nu de min clocks op 850 gezet en merkte dat mijn FPS ipv 15 naar 45-55 gaat.
Nog altijd niet optimaal (zeker omdat ik echt wel veel hoger kan) maar toch op zen minst 'speelbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Soepstengel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Ik heb het via de cmd uitgezet en merkte geen verschil. Ik heb dit gevolgd: https://www.ghacks.net/20...ove-your-pcs-performance/ Ik zie in WinTimerTester ook geen veranderingen (is mij ook niet duidelijk wat hier nou precies moet veranderen).
Nadat je het in CMD hebt uitgezet moet je het zoals @CMT aangeeft zowel in de bios als device manager nog even checken. En met commando bcdedit /enum checken of useplatformclock op "No" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 20:48
Als ik raytracing aanzet in Cyberpunk heb ik last van gigantische inputlag, als ik 't uit zet draait het als een zonnetje op m'n 6900XT.

Nu weet ik dat raytracing niet echt een dingetje is van AMD en dat de perfomance qua raytracing wat minder is, maar is dit een setting in de drivers die niet echt lekker staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
bjvdven schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Nadat je het in CMD hebt uitgezet moet je het zoals @CMT aangeeft zowel in de bios als device manager nog even checken. En met commando bcdedit /enum checken of useplatformclock op "No" staat.
In de bios kan ik de optie helemaal niet vinden. In de device manager had ik de "High Precision Event Timer" uitgezet en als ik bcdedit /enum check dan zie ik geen useplatformclock staan in het lijstje.

Maar nogmaals ik heb geen gigantische problemen verder, alleen NMS happerd af en toe, maar dat lijkt vrij normaal te zijn met die game. Alle andere games die ik speel (Cyberpunk, Death Stranding, Cities Skylines) lopen prima zonder bijzonderheden zover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Soepstengel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:39:
[...]

In de bios kan ik de optie helemaal niet vinden. In de device manager had ik de "High Precision Event Timer" uitgezet en als ik bcdedit /enum check dan zie ik geen useplatformclock staan in het lijstje.

Maar nogmaals ik heb geen gigantische problemen verder, alleen NMS happerd af en toe, maar dat lijkt vrij normaal te zijn met die game. Alle andere games die ik speel (Cyberpunk, Death Stranding, Cities Skylines) lopen prima zonder bijzonderheden zover. :)
Ahh oke ja dan kan het zijn dat jij er totaal geen baat bij hebt. Ik weet dat PUBG enorm CPU intensief is. En dat als de GPU door iets als HPET op de CPU moet wachten er stotters en fps drops kunnen ontstaan. Het verschilt dus enorm per applicatie. Thanks voor de check. Ben erg benieuwd of andere spellen/tweakers nog wat bevindingen kunnen delen. Denk hierbij aan cpu intensieve spellen als cs:go ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
magatsu schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Ik heb nu de min clocks op 850 gezet en merkte dat mijn FPS ipv 15 naar 45-55 gaat.
Nog altijd niet optimaal (zeker omdat ik echt wel veel hoger kan) maar toch op zen minst 'speelbaar'
Je kan hem ook rustig op 2000 zetten
Ik heb hem zelf 100mhz onder de max staan. Als het qua temp of power niet kan gaat hij toch wel lager. Wellicht gaat de fps dan nog wat verder omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 27-05-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Svenneh schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:12:
Als ik raytracing aanzet in Cyberpunk heb ik last van gigantische inputlag, als ik 't uit zet draait het als een zonnetje op m'n 6900XT.

Nu weet ik dat raytracing niet echt een dingetje is van AMD en dat de perfomance qua raytracing wat minder is, maar is dit een setting in de drivers die niet echt lekker staat?
Ik betwijfel of het inputlagg is. Afhankelijk van de resolutie is je fps waarschijnlijk veel lager waardoor dat zo voelt.
Als het goed is komt fsr volgende maand uit dan zou het een stuk bruikbaarder moeten worden.

Nvidia kaarten zonder dlss presteren ook veel slechter en dan is het ook niet meer lekker speelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreameR86
JWFpeters schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Fps is in bepaalde gebieden gewoon bar slecht zoals Tangled Shore verder is het vrij random. Ben van meeste extreme gestotter af zins ik pci4 aangezet heb in de bios in plaats van op auto.

Gemiddeld nu 120 fps maar ook stukken ruim boven de 140 zoals het hoort met deze setup Tangled Shore is 45 fps mits het niet te druk wordt.

Er zit in het spel iets niet goed we kunnen daar denk ik nog lang over discuseren maar zie alle forums het is gewoon drama ook bij veel groene kaarten zoals ik begrijp alleen is het bij de 1 erger als bij de ander. Het is gekomen na Beyond Light uitbreiding.

Ga vanmiddag even kijken of ik de min clocks gebeuren kan vinden. Ben nooit zo van het aanpassen van dat soort dingen dus moet daar even naar zoeken.
Ik heb het spel ook maar eens gespeeld (alleen de intro missie van de tangled shore, dus +- 10/15 min.).
Daaruit krijg ik het volgende plaatje (met max settings + VSync 144hz @ 1440p):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adzl1mhnjhlG9A-RKvhtnkB0Z1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJmmiQrtOhlAoYJ03Oa0nyS0.png?f=fotoalbum_large

De grote spikes zijn cinematische plekken of loading screens (dan is de framerate 30). Af en toe is er wel een kleine drop, welke lijkt te komen uit laadpunten. Tenminste daar doet het mij aan denken ;) De spike rond de 80ms leek een drop, waarbij ik naar een bepaald iets van het gebouw zat te kijken.

update: Even een missie gedaan, die framespikes wanneer het druk wordt, zijn inderdaad goed te merken :/

Dit in combinatie met:
- 6900XT + SAM (Stock)
- 5600X
- B550
- 16 GB 3200MHZ CL14
- HPET uitgeschakeld via bios
- Driver versie 21.5.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Deze week een mooie nieuwe RX 6800 binnen gekregen, helaas moet ik zeggen dat dit wat problemen oplevert. Na een wat moeizame installatie (ouder mobo, moest pcie 3.0 uitzetten anders zwart beeld, driver paar keer herinstalleert) uiteindelijk toch alles opgestart.

Helaas deed daarna het volgende probleem zich voor, ik kreeg geen geluid op de on-board audiokaart van mijn moederbord (MSI X79A-GD45). Wat heb ik al geprobeerd?
  • 600x de output gecontroleerd, en allemaal geprobeerd voor de zekerheid
  • aantal keer de video drivers opnieuw geinstalleerd, en van versie 21.5.2 naar 21.4.1 gegaan
  • Audo drivers van MSI mobo opgezocht en geinstalleerd
  • Audio device verwijderd en alle drivers gedeinstalleerd
  • Generiek Windows audio device driver geprobeerd
  • https://answers.microsoft...ed-4564-85cb-f7bd2b28fe23 deze punten een beetje afgegaan
Helaas had dit allemaal geen effect en ik zit een beetje zonder ideeën inmiddels. Geluid via DisplayPort naar mijn scherm en via een USB headset werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonidodmassive
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:14
13582 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:05:
in m’n compleet witte build, zat dat rode randje me toch niet lekker.. ff geëxperimenteerd met tamiya afplaktape, nog niet perfect, maar gaat de goede kant op😀

[Afbeelding]
Wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld (poging gedaan om het te vinden maar niet gelukt). Is er iemand die weet heeft van een cover/mal om je van de rode accenten in het reference model te ontdoen en waar deze dan te vinden zou moeten zijn? Iets zoals hierboven (mooi gelukt _/-\o_ ) maar dan zonder tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
xballi schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:29:
Hallo medetweakers,

Als Rocket League fanaat wil ik binnenkort mijn GPU upgraden om op 270 hz 1440p te kunnen spelen. Ik zit nu nog op een 2700x. Ik vermoed dat ik dit met een 6800XT zou moeten kunnen halen en dat de fps wellicht eerder door de CPU beperkt gaat worden.
Nu lijkt het mij ook tof om andere (triple A) games op hoge fps te spelen maar dit heeft niet direct mijn prioriteit. Ik speel soms ook op 4k 120hz, dat wordt met een 6800XT wellicht wat lastiger.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Welke GPU/CPU combi?

Monitor wordt de Acer Predator-xb273ugx
Ik zal straks eens kijken hoeveel fps ik haal in RL en geef je een update.
Edit: ik lijk rond de 240-300 fps te halen met een 6700xt icm een 11400 cpu is rond de 20% dus denk niet dat ik daar een bottleneck, resolutie is 1440p 27 inch(heb zelf wel "maar" 165hz).

[ Voor 11% gewijzigd door izzet3838 op 27-05-2021 22:45 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Ik had in OW last van hier en daar een stottering/hickup waarbij het beeld een korte seconde vast bleef zitten om vervolgens verder te gaan waar ik was. Dit (lijkt) inmiddels te zijn opgelost voor mij met een BIOS update + het activeren van SAM. Geen idee welke van de twee acties het zou kunnen hebben opgelost. Ben na de BIOS update dit gelijk gaan doen

Systeem is RX 6900XT, 16 gb ram dual channel, Ryzen 5 3600, Aorus Elite V1 B550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
bjvdven schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:49:
[...]

Ahh oke ja dan kan het zijn dat jij er totaal geen baat bij hebt. Ik weet dat PUBG enorm CPU intensief is. En dat als de GPU door iets als HPET op de CPU moet wachten er stotters en fps drops kunnen ontstaan. Het verschilt dus enorm per applicatie. Thanks voor de check. Ben erg benieuwd of andere spellen/tweakers nog wat bevindingen kunnen delen. Denk hierbij aan cpu intensieve spellen als cs:go ofzo
Cities Skylines is volgens mij ook wel CPU intensief, wel single core intensief, daar merk ik niet gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 21:36
Thrawni schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:31:
Ik had in OW last van hier en daar een stottering/hickup waarbij het beeld een korte seconde vast bleef zitten om vervolgens verder te gaan waar ik was. Dit (lijkt) inmiddels te zijn opgelost voor mij met een BIOS update + het activeren van SAM. Geen idee welke van de twee acties het zou kunnen hebben opgelost. Ben na de BIOS update dit gelijk gaan doen

Systeem is RX 6900XT, 16 gb ram dual channel, Ryzen 5 3600, Aorus Elite V1 B550.
Dat zal SAM geweest zijn. Alle stotters en hick ups zijn bij RDR2 dan ook verdwenen met SAM aan. Bij mij crasht RDR2 dan echter binnen het uur. Zonder SAM gaat het wel iets beter, maar RDR2 is niet stabiel te krijgen.
Sta echt op het punt om over te stappen op team green en team blue. Wordt er moedeloos van. Echt al WEKEN bezig om dat spul stabiel te kijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ik heb gisteravond ook HPET uitgezet en speel momenteel Deus Ex Mankind Divided en merkte gelijk verschil. Van 90 fps naar 105 fps en een veel meer smooth ervaring qua flow. (4K met alles op max). Ca. 15% performance winst en veel gelijkmatiger beeld qua schommelingen in fps.
Ik sta er echt van te kijken dat dit zo'n groot verschil maakt eigenlijk. Niet dat ik mocht klagen over de performance eerst, maar er lijkt nu extra smeer tussen de radertjes te zitten zodat het net allemaal wat soepeler is! :D

Stiekem pak je met HPET Off en SAM gewoon 30% performance :+

[ Voor 35% gewijzigd door zzzzz op 28-05-2021 11:26 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
zzzzz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:04:
Ik heb gisteravond ook HPET uitgezet en speel momenteel Deus Ex Mankind Divided en merkte gelijk verschil. Van 90 fps naar 105 fps en een veel meer smooth ervaring qua flow. (4K met alles op max). Ca. 15% performance winst en veel gelijkmatiger beeld qua schommelingen in fps.
Ik sta er echt van te kijken dat dit zo'n groot verschil maakt eigenlijk. Niet dat ik mocht klagen over de performance eerst, maar er lijkt nu extra smeer tussen de radertjes te zitten zodat het net allemaal wat soepeler is! :D

Heb je HPET uitgezet in de BIOS, of alleen in apparaatbeheer dit uitgeschakeld? In de bios heb ik de optie niet. (MSI B550 Tomahawk) Wel heb ik de HPET uitgeschakeld in apparaatbeheer. Bij RDR2 hielp het in ieder geval niet qua smooth ervaring\meer FPS. Misschien dat het tegen het crashen helpt. Maar dat ga ik van het weekend bekijken\testen als ik wat meer tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
CarJunkyXL schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:28:
Heb je HPET uitgezet in de BIOS, of alleen in apparaatbeheer dit uitgeschakeld?
Ik heb dit in apparaatbeheer gedaan conform de video die eerder gedeeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
zzzzz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Ik heb dit in apparaatbeheer gedaan conform de video die eerder gedeeld werd.
Lekker dat dit bij jou een goede performance winst oplevert. In ieder geval in Deus Ex. Zo zie je maar weer dat het echt per game verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
zzzzz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:04:

Goed om te horen! Ben ik dus toch niet helemaal loco :+ . Zoals ik al zei is het verschil in sommige games echt dag en nacht. Thanks voor het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
CarJunkyXL schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Heb je HPET uitgezet in de BIOS, of alleen in apparaatbeheer dit uitgeschakeld? In de bios heb ik de optie niet. (MSI B550 Tomahawk) Wel heb ik de HPET uitgeschakeld in apparaatbeheer. Bij RDR2 hielp het in ieder geval niet qua smooth ervaring\meer FPS. Misschien dat het tegen het crashen helpt. Maar dat ga ik van het weekend bekijken\testen als ik wat meer tijd heb.
Is dit ook voor intel-amd systemen van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 18:00
izzet3838 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Ik zal straks eens kijken hoeveel fps ik haal in RL en geef je een update.
Edit: ik lijk rond de 240-300 fps te halen met een 6700xt icm een 11400 cpu is rond de 20% dus denk niet dat ik daar een bottleneck, resolutie is 1440p 27 inch(heb zelf wel "maar" 165hz).
Dank voor het checken.
Ook @Astennu en @huubhuub voor het advies.

Volgens deze video lijkt er sowieso weinig tot geen verschil te zitten in de verschillende CPU's. Wetende dat ik aan een 5600x genoeg zou gaan hebben, wordt de GPU (mits ik er een kan bemachtigen 8)7) toch minstens een 6800XT (ivm ook op 4k 120fps willen gamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
xballi schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Dank voor het checken.
Ook @Astennu en @huubhuub voor het advies.

Volgens deze video lijkt er sowieso weinig tot geen verschil te zitten in de verschillende CPU's. Wetende dat ik aan een 5600x genoeg zou gaan hebben, wordt de GPU (mits ik er een kan bemachtigen 8)7) toch minstens een 6800XT (ivm ook op 4k 120fps willen gamen).
Eerlijkgezegd heb je veel meer kans als je gaat proberen voor een 6900xt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Laatst online: 18-09 13:50
Heb 20 min in de drop nog een 6900xt kunnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Beavbusi schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:26:
Heb 20 min in de drop nog een 6900xt kunnen halen
Die was wel niet 20 minuten lang beschikbaar denk ik, denk dat je op een of andere manier geluk hebt gehad, maar je bent niet de enige bij de 6900XT, bij de andere kaarten is het helaas een ander verhaal.
Veel plezier gewenst trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
Thrawni schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:31:

Ik had het probleem, ondertussen ook bios update gedaan juist om SAM aan te zetten, maar om 1 of andere rede crashed mijn PC en kan er maar niet achter komen waarom (PCIe 3.0 riser verwijderd, gechecked of mijn windows schijf en andere schijfen op de juiste manier stonden geconfigureerd). Sinds die update werkt Overwatch bij mij ook weer maar kan ook toeval zijn/nieuwe AMD drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Ik heb een nieuw probleem en een potentieel probleem met mijn rx 6900xt.

Het is al een paar keer voorgekomen dat mijn radeon software, bij het willen opstarten ervan, het volgende aangeeft: "Radeon Software- en- stuurprogrammaversies komen niet overeen. Werk bij naar de nieuwste versie(s) en probeer het opnieuw.". Dit gebeurt vaak nadat ik van windows de melding krijg dat ik mijn pc moet opstarten omdat er een nieuw apparaat geïnstalleerd is (en dan staat daaronder in het klein iets van PCie bus >cijfer<, kan het niet exact onthouden wat er in de notificatie staat maar maak de volgende keer wel anders een printscreen). Opvallend is wel dat ik nu geen stotters heb in Overwatch. Gisteren had ik, ondanks het updaten van bios en het aanzetten van sam, later weer stotters. Ben benieuwd of het misschien anders aan de Radeon software kan liggen, maar goed. Iemand enig idee hoe het kan dat ik deze foutmelding soms krijg? Naar mijn weten download ik het nieuwste software programma van de website. Bij het kiezen van de driver neem ik niet de nieuwste maar de 'recommended' driver.

Tweede vraag gaat om de temparaturen. Tijdens OW ging de GPU Hot Spot temparatuur naar 97 graden en hij zit tijdens het potje van zojuist zo goed als alleen boven de 90 graden. Is dit normaal/acceptabel? Vind het zo hoog klinken. Mijn andere GPU temparatuur word aangegeven rond de 70 graden en erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
Thrawni schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:29:

Het is al een paar keer voorgekomen dat mijn radeon software, bij het willen opstarten ervan, het volgende aangeeft: "Radeon Software- en- stuurprogrammaversies komen niet overeen. Werk bij naar de nieuwste versie(s) en probeer het opnieuw.". Dit gebeurt vaak nadat ik van windows de melding krijg dat ik mijn pc moet opstarten omdat er een nieuw apparaat geïnstalleerd is (en dan staat daaronder in het klein iets van PCie bus >cijfer<, kan het niet exact onthouden wat er in de notificatie staat maar maak de volgende keer wel anders een printscreen). Opvallend is wel dat ik nu geen stotters heb in Overwatch. Gisteren had ik, ondanks het updaten van bios en het aanzetten van sam, later weer stotters. Ben benieuwd of het misschien anders aan de Radeon software kan liggen, maar goed. Iemand enig idee hoe het kan dat ik deze foutmelding soms krijg? Naar mijn weten download ik het nieuwste software programma van de website. Bij het kiezen van de driver neem ik niet de nieuwste maar de 'recommended' driver.

Tweede vraag gaat om de temparaturen. Tijdens OW ging de GPU Hot Spot temparatuur naar 97 graden en hij zit tijdens het potje van zojuist zo goed als alleen boven de 90 graden. Is dit normaal/acceptabel? Vind het zo hoog klinken. Mijn andere GPU temparatuur word aangegeven rond de 70 graden en erboven.
Doe een DDU en check of je fans allemaal draaien. Anders even een custom profieltje maken in Adrenalin. En zorg ervoor dat windows die drivers in de toekomst niet meer installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Thrawni schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:29:

Herkenbaar! Mij ook al twee keer overkomen, er zit een optionele update in Windows 10 die dit veroorzaakt.
Simpelweg de driver opnieuw installeren lost het weer op. Wel apart dat hij deze update installeerde zonder dat ik daar op geklikt heb..

Voor de temperatuur zou je de fans iets hoger kunnen zetten.

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
TheLarger1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Herkenbaar! Mij ook al twee keer overkomen, er zit een optionele update in Windows 10 die dit veroorzaakt.
Simpelweg de driver opnieuw installeren lost het weer op. Wel apart dat hij deze update installeerde zonder dat ik daar op geklikt heb..

Voor de temperatuur zou je de fans iets hoger kunnen zetten.
En dan met DDU het automatisch drivers downloaden via Windows update uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Tweekzor schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:29:
Deze week een mooie nieuwe RX 6800 binnen gekregen, helaas moet ik zeggen dat dit wat problemen oplevert. Na een wat moeizame installatie (ouder mobo, moest pcie 3.0 uitzetten anders zwart beeld, driver paar keer herinstalleert) uiteindelijk toch alles opgestart.

Helaas deed daarna het volgende probleem zich voor, ik kreeg geen geluid op de on-board audiokaart van mijn moederbord (MSI X79A-GD45). Wat heb ik al geprobeerd?
  • 600x de output gecontroleerd, en allemaal geprobeerd voor de zekerheid
  • aantal keer de video drivers opnieuw geinstalleerd, en van versie 21.5.2 naar 21.4.1 gegaan
  • Audo drivers van MSI mobo opgezocht en geinstalleerd
  • Audio device verwijderd en alle drivers gedeinstalleerd
  • Generiek Windows audio device driver geprobeerd
  • https://answers.microsoft...ed-4564-85cb-f7bd2b28fe23 deze punten een beetje afgegaan
Helaas had dit allemaal geen effect en ik zit een beetje zonder ideeën inmiddels. Geluid via DisplayPort naar mijn scherm en via een USB headset werkt wel.
Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
Tweekzor schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Is de bios up to date?

Is de videokaart met 2 kabels aangesloten?

Werkt de videokaart helemaal niet (op geen enkele output) wanneer je pcie 3.0 gebruikt?

Heb je geprobeerd de AMD audio device uit te schakelen?

[ Voor 8% gewijzigd door ScreameR86 op 29-05-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ScreameR86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Is de bios up to date?

Werkt de videokaart helemaal niet (op geen enkele output) wanneer je pcie 3.0 gebruikt?

Inderdaad die dingen kwamen ook in mij op.
Is de audio. Niet geswitched naar hdmi ipv on board in windows?

Anders zou het ene irq conflict kunnen zijn al hoor je dat tegenwoordig niet vaak..

Bios van het bord inderdaad zo up to date mogelijk maken en anders misschien windows een keer helemaal clean er weer op. Ik weet niet wanneer dat voor het laatst gedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tweekzor schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Astennu schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Anders zou het ene irq conflict kunnen zijn al hoor je dat tegenwoordig niet vaak..

Bios van het bord inderdaad zo up to date mogelijk maken en anders misschien windows een keer helemaal clean er weer op. Ik weet niet wanneer dat voor het laatst gedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
ScreameR86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Is de bios up to date?

Laatste bios versie is van 2014, deze is geinstalleerd.

2x 8 pin voeding aangesloten op pcie 16x slot.

De kaart gaf helemaal geen beeld zowel op DP als HDMI, zelfs het bios scherm werd niet zichtbaar toen PCIe 3.0 aan stond. Hier heb ik online van gelezen dat dit te verwachten is omdat zowel mobo als cpu uit de beginperiode van PCIe 3.0 komen en wellicht nog geen volledige ondersteuning hebben. Wat mij betreft niet direct een probleem om op 2.0 verder te gaan.

Ik heb alle audio devices een keer verwijderd gehad en opnieuw laten installeren door Windows dmv een reboot + handmatige driver installaties van zowel moederbord als AMD drivers.
Astennu schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:59:
[...]

De output sturing in Windows bedoel je, neem ik aan? Ik heb alle verschillende outputs getest en kwam er achter dat ook de bluetooth speakers via de USB bluetooth dongle gewoon werken, dus enkel de on-board geluidskaart niet.

IRQ conflict klinkt mij nog niet bekend, zal eens wat Googlen.

Windows is in februari opnieuw geinstalleerd, dus ik ben er niet heel happig op om dat nu alweer te doen. Maar goed als het nodig is dan moet het maar zo zijn. Ik wil alleen eerst andere opties afwegen natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43
na veel tunen toch de perfecte allerdaagse gamesettings gevonden voor mijn 6900xt reference

-500 gpumin
-2560 gpumax
-1132 mV
-2150 +fast timing mem
-+7% powerlimit
-0% fanmin
-50% fanmax

Stabiel als een huis

Kaart boost continue op 2480/2500, maakt praktisch geen geluid (hotspot 90°), trekt maximaal 272 watt en haalt toch nog 19800+ timespy graphics (rdr2 draait super met 100fps op 1440p widescreen ultra). Erg blij met de upgrade.... Amdsystemen zijn echt weer toppie (icm 5800x op 5025mhz pbo2 en 32gig 3600cl16 mem)

[ Voor 3% gewijzigd door huubhuub op 29-05-2021 12:03 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Tweekzor
Heb je al gekeken naar de bios optie die aangeeft welk videokaart als hoofduitgang gebruikt moet worden?
De iGPU moet soms uitgezet worden om een beeld te krijgen via PCIE.

En in welke PCIE slot zit de videokaart? Het betreffende moederbord heeft twee GEN3 16x sloten en één GEN3 8x slot.
Het bovenste slot is de meest veilige keuze, maar het is ook de moeite waard om het andere slot te proberen.
Soms kan het ook zo flauw zijn als een slecht elektrisch contact in het pcie slot.

Het niet werken van het onboard audio is dan wel vreemd (een IRQ conflict is niet uitgesloten).
Is het niet toevallig dat het onboard geluid niet meer als hoofdapparaat in Windows is geselecteerd?
Soms kan bij het installeren van een videokaart dat veranderen doordat het beeldscherm dan opeens als audio-uitgang is gekozen via HDMI.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 29-05-2021 13:52 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste