[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:45

jbbrans

izzet3838 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Had ze niet kunnen vinden(had wel gegoogled mag had alleen 3.0 kabels gezien, bedankt voor de link, ik had gehoord dat de reference kaarten bij vertical mounts problemen hadden met de heatsink, klopt dit, want ik heb hierovezr niks kunnen vinden, en denk je dat het kwaad zou kunnen als ik zo'n kabel wit zou spuiten?
Dit ging om een reference kaart met de aansluitingen naar boven gemonteerd. Zoals bijvoorbeeld in de thermaltake tower 900.
Dus waar de bracket met video out aansluitingen bovenin bevestigd is en de kaart hieronder hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
Rickkamminga schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb een vertical mounted 6900xt, geen problemen met de temperatuur. Sterker nog; de fan staat nooit aan, zelfs niet bij lichte spelletjes zoals Half Life 2 of L4D2.

Spuiten zou geen probleem moeten zijn, zolang de verf niet aan het plastic vreet.
Welke kabel heb jij gebruikt?
Want denk dat het slim is om een 4.0 kabel te nemen ivm directstorage later dit jaar, zeker nu 4.0 ssd's ook goedkoop beginnen te worden.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
jbbrans schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:19:
[...]

Dit ging om een reference kaart met de aansluitingen naar boven gemonteerd. Zoals bijvoorbeeld in de thermaltake tower 900.
Dus waar de bracket met video out aansluitingen bovenin bevestigd is en de kaart hieronder hangt.
Ok bedankt voor de info, dan ga ik het toch met een gerust hart kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
izzet3838 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Welke kabel heb jij gebruikt?
Want denk dat het slim is om een 4.0 kabel te nemen ivm directstorage later dit jaar, zeker nu 4.0 ssd's ook goedkoop beginnen te worden.
Dezelfde die iets eerder ook gelinkt werd, maar dan met een 90 graden hoek. Op zich maakt het niet eens zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Kan iemand mij wat vertellen over de 6700XT?

Heb een nieuwe PC , Ryzen 7 5800XT, 16gb 3600, 1440p monitor.

Waarschijnlijk zou het gaan om een tussen oplossing tot ik wat sterkers kan krijgen maar wil niet het ellendige driver geneuzel van de vorige generatie.

Is het stabiel hoe is het lawaai van de kaart? ( AMD versie) had hiervoor (vorig jaar) een 2070Super. Zitten de prestaties daar wel goed boven?

Uiteindelijke doel is een 6800XT of een 3080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
JWFpeters schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:28:

Waarschijnlijk zou het gaan om een tussen oplossing tot ik wat sterkers kan krijgen maar wil niet het ellendige driver geneuzel van de vorige generatie.

Is het stabiel hoe is het lawaai van de kaart? ( AMD versie) had hiervoor (vorig jaar) een 2070Super. Zitten de prestaties daar wel goed boven?

Heb de kaart sinds 2 weken in gebruik(icm 11400) ook als denk ik tussenoplossing(als ik een 6800 xt kan scoren zolang ik hier geen verlies op maak anders hou ik hem gewoon).
Game zelf 1440p haal naar mijn mening genoeg fps met ultra settings, naar de toekomst toe denk ik dat het met de komst van superresolution ook beter wordt.

Qua geluid, mijn kaart lijkt last te hebben van coil whine, vooral in menus maar ook lichtjes in games(met headset hoor ik het gelukkig niet), en out game is er geen coil whine.

Qua cooling, mensen gaan klagen dat het een 2 fan design is en dat het design van die heatsing "budget" is, maar kaart blijft eigenlijk koel en stil genoeg, heb een custom fan curve ingesteld(max 65%) en met oc blijft de kaart onder de 80 graden, en is die niet echt luid(al hoor ik de coil whine dan maar dat is waarschijnlijk specifiek aan mijn kaart).

Voor prestaties zit de kaart eigenlijk net onder de 3070 dus denk wel dat die duidelijk beter zal zijn dan de 2070.
Check even hier best de 1440p benchmarks
YouTube: AMD Radeon RX 6700 XT GPU Review: Literally Anything Will Sell

[ Voor 8% gewijzigd door izzet3838 op 17-05-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58

De cooler van de 6700XT is prima voor stock gebruik en veel stiller dan die van de 5700XT. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
De 5700XT kan zich al meten met een 2070/2070 Super in nieuwere games. De 6700XT is geloof ik iets van 20-25% sneller. Hij is veel sneller dan een 2080 Super. En met 1080 en 1440p zit hij tegen de 2080 Ti aan:

https://www.techpowerup.c...radeon-rx-6700-xt/29.html

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

ricjuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Gisteren voordat ik Windows opnieuw heb geinstalleerd, inderdaad in de bios alles default gezet, daarna SAM en PBO uitgezet en PCI-E op Gen3 gezet, nog steeds zelfde issue ;(
Ik heb nu via DDU alle AMD radeon software/drivers verwijderd, en toen handmatig via Device Manager alleen de driver geïnstalleerd..

Nu geen last meer van crashes in GTA5 en andere games, ook de USB error komt niet meer voor, helaas mis ik wel een paar features van de AMD software, hopelijk fixen ze snel hun issues :X

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
ricjuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ik heb nu via DDU alle AMD radeon software/drivers verwijderd, en toen handmatig via Device Manager alleen de driver geïnstalleerd..

Nu geen last meer van crashes in GTA5 en andere games, ook de USB error komt niet meer voor, helaas mis ik wel een paar features van de AMD software, hopelijk fixen ze snel hun issues :X
Toevallig nog de 21.4.1 versie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 13:07
Ik had ook rare "dingen" sinds ik mijn 5700XT vervangen had door een 6900XT. Maar de driver verwijderen, rebooten en een schone installatie van de driver had alles opgelost. Geen DDU nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
wauwwie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:49:
Ik had ook rare "dingen" sinds ik mijn 5700XT vervangen had door een 6900XT. Maar de driver verwijderen, rebooten en een schone installatie van de driver had alles opgelost. Geen DDU nodig gehad.
Dat werkt helaas niet altijd. Ik gebruik zelf gewoon meteen DDU dan is er zo veel mogelijk van de oude driver verwijderd.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
Nieuwe Radeon drivers zijn er, versie 21.5.2: https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-21-5-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Vraagje, als mijn pc opstart heb ik kort na de boot dat mijn monitor een halve seconde zwart gaat, waarna alles terug normaal is, is hier een reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ik zie weinig fixes in de 21.5.2 driver... Of zet AMD alleen een beknopt overzicht neer zonder alle bugfixes te noemen? Mijn 21.5.1 driver was zo brak dat de meeste games er binnen een paar minuten uit klapten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
izzet3838 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:59:
Vraagje, als mijn pc opstart heb ik kort na de boot dat mijn monitor een halve seconde zwart gaat, waarna alles terug normaal is, is hier een reden voor?
Wat voor systeem heb je? Op welk moment gaat het scherm zwart? Tussen Windows boot en het login scherm? Zo ja, dat is vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
izzet3838 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:59:
Het is heel normaal dat je zwart beeld krijgt als de kaart van resolutie veranderd of als er drivers geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Nieuwe driver, 21.5.2!
Ben benieuwd hoe die werkt en of er weer nieuwe problemen zijn XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Rickkamminga schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Wat voor systeem heb je? Op welk moment gaat het scherm zwart? Tussen Windows boot en het login scherm? Zo ja, dat is vrij normaal.
Astennu schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Het is heel normaal dat je zwart beeld krijgt als de kaart van resolutie veranderd of als er drivers geladen worden.
Ik start de pc op hij boot, dan krijg een mijn lockscreen te zien, dan een halve seconde zwart scherm(kan ondertussen wel gewoon mijn pw beginnen in te typen) en dan heb ik terug beeld.
Systeem is:
11400
Asrock b560 steel legend
Rx6700xt
Vengeance rgb sl 3600mhz(2X8GB)
Lenovo g27-q-20
Het gebeurd niet bij elke boot maar wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
izzet3838 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:21:
[...]

[...]

Ik start de pc op hij boot, dan krijg een mijn lockscreen te zien, dan een halve seconde zwart scherm(kan ondertussen wel gewoon mijn pw beginnen in te typen) en dan heb ik terug beeld.
Systeem is:
11400
Asrock b560 steel legend
Rx6700xt
Vengeance rgb sl 3600mhz(2X8GB)
Lenovo g27-q-20
Het gebeurd niet bij elke boot maar wel regelmatig.
Lijkt me opzich geen ramp kan gewoon iets van een driver zijn of scherm instelling die goed gezet wordt.
Als het alleen dan gebeurd zou ik mij daar niet druk om maken als het tijdens het werken / gamen gebeurd is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Astennu schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Lijkt me opzich geen ramp kan gewoon iets van een driver zijn of scherm instelling die goed gezet wordt.
Als het alleen dan gebeurd zou ik mij daar niet druk om maken als het tijdens het werken / gamen gebeurd is het een ander verhaal.
Ik maak me er ook niet druk om, lijkt niks alarmerends, maar ik vraag me af of het normal behavior is, als het weg zou gaan als ik ergens een vinkje aanzet zou ik natuurlijk wel vrolijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of het mogelijk is om amd relive / amd link te fixen zonder wallpaper engine te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Even een vraag,

Ik ga in theorie straks een RX6700XT in de computer prikken. Moet ik dit met 2 aparte PCIe kabels stroom aansluiten die beide apart van de voeding komen of kan het met een enkele met die splitter aan het einde die er op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:55:
Even een vraag,

Ik ga in theorie straks een RX6700XT in de computer prikken. Moet ik dit met 2 aparte PCIe kabels stroom aansluiten die beide apart van de voeding komen of kan het met een enkele met die splitter aan het einde die er op zit?
Ligt aan de psu.
Officeel is die 8p stekker max 150 watt
Maar seasonic garandeer tot 225watt per aansluiting. Dus met een seasonic prime kan je een met splitter gebruiken.

Wil je zeker zijn gebruik je twee losse.

Don't do this at home: ik heb met een splitter tot 390 watt gpu power gedraaid dat houd in 460 watt voor de 6900XT. Maar dit raad ik echt niet aan zeker niet langdurig. (stock is 300 en max 355watt)
Ik heb wel eens een kabel met connectors verfikt met een 295X2 kaart maar die kon vol open volgens mij ook richting de 600+ watt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Even een vraag,

Als de voeding zelf een splitter heeft is het geen probleem. De fabrikant vertrouwt het zelf. Als de voeding geen splitter heeft en je knoopt er zelf eentje aan is het een risico. Het kan best zijn dat de kabels van de voeding dan aan de dunne (of te dunne) kant zijn.

Meestal geeft de fabrikant wel een AWG specificatie. Die bepaalt hoeveel stroom er mag lopen en dus hoeveel vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rickkamminga op 18-05-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Rm850x

Kan ook 2 aparte leggen vanaf de voeding bedoel ik dus. In plaats van 1 die naar 2x8 gaat of 1x8 en 1x6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Even een vraag,

Heb het uitgetest, heb hem mijn cx750f rgb eerst 1 kabel gebruikt(ging perfect), een weekje later een tweede aangesloten voor de zekerheid, het is niet dat je er extra voor betaalt, maar normaal zal het wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkamminga
Je kunt altijd even een GPU stresstest doen met één kabel. Als je de kabel vast houdt en deze wordt te heet om vast te houden moet je toch ff een tweede kabel er naast leggen. Een beetje warm is okee, maar boven de 70-80c wordt het vervelend. Is ook zonde van je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00

Ik heb nu een week mijn 6700XT in gebruik. Deze heeft ook wat coil whine, viel me gisteren voor het eerst op omdat ik het volume tijdens gamen uit had, bij normaal volume was het me nooit opgevallen. Ik zit wel vrij ver van mijn pc (staat naast tv, ik zit in zetel).

Verder geen driver problemen gehad, gewoon bij installatie van nieuwe drivers clean install gekozen (ik kom van een R9 290 dus had al AMD drivers). Op 4K moet ik wat instellingen terugschroeven om stabiel 60 fps te halen, maar het is ook meer een kaart voor 1440p en het is maar tijdelijk dat ik de pc nu aan de televisie heb staan. Deze moet binnenkort terug aan mijn monitor (die dus 1440p 60Hz is).

Control (game) met ray tracing (alles aan) speel ik met een render resolutie van 1080p, vind het er zo mooier uit zien dan zonder ray tracing op 4K. Maar dit is dus op een televisie, ik zit er een eindje vandaan. Verder nog niet heel recente games gespeeld de laatste week (DBZ Kakarot doet max 1080p en is niet echt veeleisend, Mass Effect Andromeda is een aantal jaar oud).

Betreft driver gedoe van de 5700XT, in een deel van de gevallen kwam dat door iets anders in het systeem (voeding, Seasonic Focus...) of is er een probleem met één specifieke game. Maar men sluit de voeding nogal makkelijk uit, het probleem doet zich duidelijk voor bij de videokaart |:( . En problemen met een specifieke game zal elke driver wel hebben, kun je haast niet uitsluiten, maar als dat dan net de game is die je voornamelijk speelt, begrijp ik de frustratie wel. Ik heb geen 5700XT gehad, maar het klinkt mij meer als een luidruchtige minderheid dan dat er werkelijk een probleem was. Nvidia heeft de laatste jaren ook een paar problematische launches gehad dus dit is niet alleen iets wat bij AMD kan gebeuren.

@izzet3838 Heb je iets van verversingssynchronisatie zoals Freesync? En heb je deze monitor al gebruikt met een andere videokaart waarbij dit niet gebeurt? Klinkt als even wegvallen van de verbinding, dat kan gebeuren als resolutie of refresh rate veranderen. Ik heb het in elk geval niet met mijn RX 6700XT, zonder Freesync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
MacPoedel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:06:
[...]

Ik heb nu een week mijn 6700XT in gebruik. Deze heeft ook wat coil whine, viel me gisteren voor het eerst op omdat ik het volume tijdens gamen uit had, bij normaal volume was het me nooit opgevallen. Ik zit wel vrij ver van mijn pc (staat naast tv, ik zit in zetel).

@izzet3838 Heb je iets van verversingssynchronisatie zoals Freesync? En heb je deze monitor al gebruikt met een andere videokaart waarbij dit niet gebeurt? Klinkt als even wegvallen van de verbinding, dat kan gebeuren als resolutie of refresh rate veranderen. Ik heb het in elk geval niet met mijn RX 6700XT, zonder Freesync.
Heb inderdaad een freesync monitor, heb mijn pc 2 weken gebruikt met de igpu(in afwachting van mijn 6700xt) en toen was het mij niet opgevallen, zoals ik zeg het is niet storend, maar denk ook niet dat het er hoord te zijn.

Wat coil whine betreft ben ik nu wel aan het twijfelen of het echt de gpu is of de voeding(of beide), want men psu lijkt ook wat geluid te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door izzet3838 op 18-05-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
izzet3838 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Heb inderdaad een freesync monitor, heb mijn pc 2 weken gebruikt met de igpu(in afwachting van mijn 6700xt) en toen was het mij niet opgevallen, zoals ik zeg het is niet storend, maar denk ook niet dat het er hoord te zijn.

Wat coil whine betreft ben ik nu wel aan het twijfelen of het echt de gpu is of de voeding(of beide), want men psu lijkt ook wat geluid te maken.
Mijn PSU had bij mijn vorige GPU geen last van coil whine en de PSU heeft behoorlijk wat witte smurrie aan de spoelen om deze te dempen (maar misschien is die hard geworden). Misschien is het de combinatie, een RX 6700XT belast de PSU wel wat dynamischer dan een R9 290, ook al verbruikte die laatste gemiddeld waarschijnlijk meer. Het viel me zoals gezegd gisteren pas voor het eerst op, vraag me af of dat echt kwam door het lage volume of dat het de eerste keer was. Bij mij leek het samen te vallen met camera bewegingen dus niet echt in menu's en ook niet op desktop. Valt dus al bij al wel mee, niet op stil gamen dan, al moet dat af en toe wel met een baby in huis.

Heb zelf geen ervaring met Freesync, maar het lijkt me niet onlogisch dat het scherm even uit en aan gaat bij het inschakelen van de synchronisatie als de video driver laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Bedankt heb 2 losse kabels gebruikt gewoon werkt prima.....

Wat me wel opviel.

Destiny lage FPS vergeleken met mijn 2070Super soms zelfs drops onder de 60. Zelden boven de 100 en een stotter soms ook in het menu. Forza Horizon 4 komt nauwelijks boven de 100 uit dit deed mijn 2070 Super ook al. Dus ergens gaat er iets niet goed. 3DMark score lijke wel aardig zoals het hoort..... nieuwste driver heb ik er op staan.

1440P Ryzen 7 5800X B550 Strix

Heb ik ergens een instelling niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:41
Iemand hier die DCS World speelt op een rx6700xt en is kan vertellen hoe dat ongeveer draait (liefst of 4k haalbaar is (wat lagere settings maken niet uit))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Niemand gamed met die kaarten hier blijkbaar haha 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
junneh schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:42:
Iemand hier die DCS World speelt op een rx6700xt en is kan vertellen hoe dat ongeveer draait (liefst of 4k haalbaar is (wat lagere settings maken niet uit))?
De 6700XT is echt gemaakt voor 1440p gaming. Nu zal 4k wel haalbaar zijn, maar of je dan vrolijk wordt van de prestaties en instellingen betwijfel ik.
Net zo belangrijk, zo niet belangrijker, is op welke refresh rate je speelt/gaat spelen. Als je 4k met 120 FPS moet gaan doen dan zal de 6700XT dat zeker niet leuk gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
JWFpeters schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 04:58:
Is dit niet het RDNA2 crypto mining topic dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou ik vind het wel.opvallend. Na wat graven zag ik dat er wel behoorlijk wat gezeik is over Destiny 2 op AMD zins November en blijkbaar doet niemand er wat mee..... Ook de media niet. Vind het toch wel een kwalijke zaak en voor mij is het mijn main game en dit is voor mij wel een probleem.....

Forza Horizon lijkt nu wel goed te gaan zonder problemen tussen de 100 en 140fps 120 gemiddeld. Forza Motorsport gaat ook aardig al liep die gister een keer vast maar goed die game is oud en geen updates meer. Dus die moet vervangen worden. Verder nog niet echt wat geprobeerd..... Even kijken welke games ik nog wil misschien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ik speel wel DCS maar dan in VR met een 6900 XT, en dat gaat prima, maar daar heb jij dan weer niks aan ;)

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Postman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:56:
[...]

De 6700XT is echt gemaakt voor 1440p gaming. Nu zal 4k wel haalbaar zijn, maar of je dan vrolijk wordt van de prestaties en instellingen betwijfel ik.
Net zo belangrijk, zo niet belangrijker, is op welke refresh rate je speelt/gaat spelen. Als je 4k met 120 FPS moet gaan doen dan zal de 6700XT dat zeker niet leuk gaan vinden.
Denk dat met de komst van super resolution 4k ook wel haalbaar zal worden, maar voor 4k wil je wat mij betreft toch echt een 6700xt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik haal 60-90 fps in ac valhalla op ultra 1440p, maar 4k begin ik niet aan met deze kaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Rickkamminga schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:09:
[...]

Als de voeding zelf een splitter heeft is het geen probleem. De fabrikant vertrouwt het zelf. Als de voeding geen splitter heeft en je knoopt er zelf eentje aan is het een risico. Het kan best zijn dat de kabels van de voeding dan aan de dunne (of te dunne) kant zijn.

Meestal geeft de fabrikant wel een AWG specificatie. Die bepaalt hoeveel stroom er mag lopen en dus hoeveel vermogen.
Dat is niet waar. Sommige kaarten trekken veel meer dan anderen sommige gaan ook boven de spec van 300 watt uit. Dus het dan zo maar gebruiken is niet verstandig als de fabrikant van de voeding alles volgend de specificatie ontworpen heeft.
Je moet dan wel bekijken wat de connectors en draden aan kunnen. Bij mij waren de connectors het zwakke punt. Bij twijfel het gewoon bij de fabrikant van de psu na vragen en hun richtlijnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dan moet je even reviews opzoeken.
Zoals postman ook al zegt de 6700XT is geen 4k kaart. Bij de 6800 en 6900XT is de infinity cache hut rate met 4k al slechts 58% dat is net genoeg maar daar moet je al vaker naar het trage werkgeheugen toe bij de 6700XT gebeurd dat nog vaker en dan zakken de prestaties nog verder. Ook qua CU's en clocks is hij niet krachtig genoeg. Met oudere games misschien nog wel voor 60 fps maar nieuwe denk ik niet.
Deze kaart is wel perfect voor 10800 en 1440p.
Als je 4k wil kan je beter voor een 6800XT kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk weinig mensen met die kaart hier. Vooral 6800 en hoger.
En ken het spel zelf ook niet wellicht andere ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

CMT

JWFpeters schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:17:
Nou ik vind het wel.opvallend. Na wat graven zag ik dat er wel behoorlijk wat gezeik is over Destiny 2 op AMD zins November en blijkbaar doet niemand er wat mee..... Ook de media niet. Vind het toch wel een kwalijke zaak en voor mij is het mijn main game en dit is voor mij wel een probleem.....

Forza Horizon lijkt nu wel goed te gaan zonder problemen tussen de 100 en 140fps 120 gemiddeld. Forza Motorsport gaat ook aardig al liep die gister een keer vast maar goed die game is oud en geen updates meer. Dus die moet vervangen worden. Verder nog niet echt wat geprobeerd..... Even kijken welke games ik nog wil misschien....
Ik kan wel even kijken wat mijn 6900XT doet met Destiny 2.
Is de lage FPS en FPS drops overal of zijn er bepaalde zones waarbij dat gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Gisteravond deed ie het even goed maar er zitten enorme dips in zelfs in het menu. Vooral crucible en drukke horde modes zakt ie zelfs terug naar 40 soms heel raar. Destiny 2 moet makkelijk boven 100 fps kunnen draaien.

Heb een bestandje aangepast zoals op internet staat in de game files iets over multi tread toen was het beter alleen flikkerde het beeld daarna terug gezet naar normaal en toen liep die in ieder geval goed zonder al teveel stotteren vandaag weer even testen. Maar google maar eens internet staat er vol mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
izzet3838 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:42:
Denk dat met de komst van super resolution 4k ook wel haalbaar zal worden, maar voor 4k wil je wat mij betreft toch echt een 6800xt.
Nog een maandje wachten hopelijk. Ik zie zelf ook wel uit naar FSR hoor, zeker met een Flight Simulator waar de framerate op 4K net niet altijd lekker is.
Gelukkig heb ik 'maar' een 60Hz monitor, je haalt zonder FSR/DLSS zelden 120+ fps op 4K.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:53:
Gisteravond deed ie het even goed maar er zitten enorme dips in zelfs in het menu. Vooral crucible en drukke horde modes zakt ie zelfs terug naar 40 soms heel raar. Destiny 2 moet makkelijk boven 100 fps kunnen draaien.

Heb een bestandje aangepast zoals op internet staat in de game files iets over multi tread toen was het beter alleen flikkerde het beeld daarna terug gezet naar normaal en toen liep die in ieder geval goed zonder al teveel stotteren vandaag weer even testen. Maar google maar eens internet staat er vol mee.....
Moet je even de CPU en GPU Util loggen.
En wat je kan proberen is in wattman je min GPU clocks 100MHz onder de max te zetten. En dat even vergelijken. Als je GPU Util dan nog steeds erg laag is zit er elders in het systeem mogelijk een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

JWFpeters schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:53:

Ik was het vergeten te vragen, maar welke kwaliteit instellingen moet ik gebruiken?
Op dit moment staat alles op max. met 3440x1440 resolutie.

Het is echt jaren geleden dat ik Destiny 2 heb gespeeld, dus ik kreeg gelijk een introquest door te strot geduwd voordat ik weer naar de wereldmap kon :|.

In het menu is inderdaad te merken dat het niet soepel is en blijkbaar begrenst op 30 FPS.
Wat ik mij kan herinneren is Destiny 2 altijd enorm buggy geweest.
Tja dat is de ellende die je krijgt met console spellen die naar de PC zijn gepoort.

Ik heb verder alleen de 1e uitbreiding, dus ik weet niet of ik daarmee nog de crucible kan doen. Maar ik zal kijken of ik een potje PVP kan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Ik was het vergeten te vragen, maar welke kwaliteit instellingen moet ik gebruiken?
Op dit moment staat alles op max. met 3440x1440 resolutie.

Het is echt jaren geleden dat ik Destiny 2 heb gespeeld, dus ik kreeg gelijk een introquest door te strot geduwd voordat ik weer naar de wereldmap kon :|.

In het menu is inderdaad te merken dat het niet soepel is en blijkbaar begrenst op 30 FPS.
Wat ik mij kan herinneren is Destiny 2 altijd enorm buggy geweest.
Tja dat is de ellende die je krijgt met console spellen die naar de PC zijn gepoort.

Ik heb verder alleen de 1e uitbreiding, dus ik weet niet of ik daarmee nog de crucible kan doen. Maar ik zal kijken of ik een potje PVP kan loggen.
Ik draai 1440p alles Max maximale FOV. Met mijn oude setup vorige jaar maar dat was dus voor Beyond Light draaide ik netjes rond de 100fps. Ryzen 3700x en RTX2070 Super.

Nu draai ik ruim boven de 100fps normaal gesproken met Ryzen 7 5800x en rx6700XT alleen zitten er gewoon enorme drops in. Uiteindelijk leek doe gister wel redelijk gemiddeld 120fps te lopen zonder echt wat veranderd te hebben op die file na maar die heb ik daarna weer normaal gezet. Er zit een fout in het spel zoiezo en misschien in de AMD drivers. En die laatste begin ik nu weer aan te twijfelen gezien mijn AMD ervaring van vorige jaar met de oude GPUs met de RTX was er niks aan het handje. Maar AMD maakt het door drivers net niet waar steeds al is het deze keer wel beter nog geen hele pc crashes gehad etc dat had ik toen met de oude wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik heb niks veranderd maar PVE loopt nu tussen de 100 en 140 fps (gecapped) PVP ook alleen daar zitten wel rare stotters in het is niet zoals het hoort maar kan hier wel even mee leven als het moet al speel ik wel graag PVP wat met drops etc niet zo fijn is natuurlijk....

Maar zo erg als gister is het nu niet meer heel vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 16:55
Deze vraag ook gesteld in de Tweakers discord:

Met de 6900xt in combi met de 5600x, 32gb ram en een 850 plat voeding krijg ik microstutters met Warzone. Aan de FPS zelf is niks geks te zien, in de graphs ook geen drop etc. Tis alsof die gewoon 1 a 2 frames overslaat ofzo... Nog meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 13:07
MacD007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:48:
[...]
hier kun je zien waarom sommige 650W problemen hebben, en andere weer niet, voor de 6900XT zal dat nog iets meer worden, dus een 750W of beter 850W voeding van goede kwaliteit is hier echt nodig.
Ik heb een 6900XT en ook een goede 550W trekt het net niet. Resultaat is af en toe een vastloper meestal na 30~60 minuten gamen. Deze vervangen door de HX750i en nergens meer last van.

De HX750i kan je monitoren en daaruit zie ik een max gebruik van 590W. Dit met een Asrock B550, Ryzen 5 3600, 6900XT (met auto undervolt) en wat SSD's en HDD's. En verder geen overclocking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
shadowkid053 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:06:

Met de 6900xt in combi met de 5600x, 32gb ram en een 850 plat voeding krijg ik microstutters met Warzone. Aan de FPS zelf is niks geks te zien, in de graphs ook geen drop etc. Tis alsof die gewoon 1 a 2 frames overslaat ofzo... Nog meer mensen last van?
Warzone is een bijzonder buggy spel. Wat bij mijn broer helpt was de min clockspeed in de tunning tab verhogen van 500 naar 2000 of 100MHz onder de max clock. Idle clockt hij nog steeds terug maar bij 3D workloads blijven de clocks hoger als de GPU load lager wordt. Verbruik ging maar iets van 5-7watt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59
shadowkid053 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:06:

Zie hier: JohnnyV76 in "enorme lag/stottering"
Een beetje spelen met de render work count kan helpen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Laatst online: 18-09 16:55
JohnnyV76 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Zie hier: JohnnyV76 in "enorme lag/stottering"
Een beetje spelen met de render work count kan helpen.
Nee die is echt anders. Dat probleem had ik met mijn 3070 en eigenlijk in het begin van Warzone. Gelijk de settings aangepast. Maar dat waren hele andere soort hick-ups. Net ook nog ff gekeken en alles klopt wel qua settings. Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
Volgens GPU-Z heeft mijn 6900XT Bandwith unknown, Ligt dat aan mn kaart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHp9VY7HPhYZtMLBNwlbpBQwOTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lBVXHiDudLWuQYhqbhhf3VnL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@JWFpeters
Ik heb vandaag een aantal potjes Crucible control gespeeld en wat pve worldquests dailies gedaan.
De FPS gaat bij mij ook alle kanten op, gemiddeld zit ik rond de 100 FPS, met dips richting 60 FPS en pieken richting 150 FPS (3440x1440, max settings, PoV max, stock 3800X & 6900XT).
De 1e keer dat ik in het menu kwam was het ook een en al gestotter, maar dat komt doordat de shader cache dan nog aangemaakt wordt. Eenmaal gedaan dan was het gewoon soepel de volgende keer dat het spel opgestart werd.
Op zich is het speelbaar, maar het is ook typisch een Bungie spel, slecht geoptimaliseerd en met rariteiten.
De FPS wordt wel duidelijk door mijn 3800X begrenst, want ik zie de gemiddelde max thread belasting op 90% zitten, terwijl de gehele cpu maar voor 20-25% belast wordt.
De 6900XT neemt dan gemiddeld 120-150W op.

Ik kan mij verder herinneren dat het op de 1080TI ook niet soepel was.
1 pvp map was zeer berucht om de haperingen (de naam ben ik vergeten, maar het was een map met veel rood en van de vex volgens mij).
Wanneer de ik de 6900XT ga ombouwen voor de waterkoeling, dan zal ik ook even kijken hoe het met de 1080TI nu speelt.

Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem hoofdzakelijk bij Bungie ligt.
Wat AMD wel moet fixen zijn de haperingen (de 0.5-1 sec pauzen) tijdens het cachen. Er was vroeger een optie om dat uit te zetten, maar dat gaat helaas niet meer. Waarschijnlijk omdat het meer problemen oplost dan veroorzaakt.
Met WoW heb ik zelden last daarvan, heel soms wanneer ik van zone verander.
Wat wel positief is, is dat ik tot nu toe nog geen enkele crash ben tegengekomen (veel WoW gespeeld en daarnaast een beetje Borderlands 3 en Metro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Remth2 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:19:
Volgens GPU-Z heeft mijn 6900XT Bandwith unknown, Ligt dat aan mn kaart?
[Afbeelding]
GPU-Z meet niet alle specs zijn dan gewoon uitlees fouten van de hardware.
Als je de bandbreedte wilt meten moet je zo iets als oclmembench gebruiken
Echter krijg je dan de snelheid van de infinity cache te zien en niet zo zeer het geheugen van de kaart. De blokken zijn volgens mij net groot genoeg dat de in de Cache passen. Maar dan krijg je zo iets:

2265-2365MHz Target Clocks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98Ox5N7oG8e9iOUod0qucuUM4yI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wy2HaeJeP6G1dwl6x93UaCvG.png?f=fotoalbum_large

Core clocks maken wel wat uit want met 1100MHz core haal ik maar 1000GB/s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE6zFMdujkZh34emp3cvMMH9nbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O987dzcE5UPsWzOXdrMbRto0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 20-05-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Astennu schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Kryonaut gebruik ik niet meer!
mijn beide Mugen 5 coolers zijn er helemaal door bekrast. Ze geven bij TG aan dat dat normaal is nou dat spul komt er bij mij dus niet meer in. Kan je na gaan als je dat met een direct die hebt die je niet kan lappen. Veel te gevaarlijk als je het mij vraagt.

Wel interessant dat het die coils zijn. Ik zou zelf denk ik gewoon nieuwe Hitachi pads bestellen zodat het allemaal weer origineel is.
Ik las dat er een slechte batch Kryonaut in omloop was/is en de kras schade op de foto's daarvan (aan de koeler baseplate & CPU IHS), doen ook denken aan galvanische corrosie. Maar dat het ook de 'die' beschadigd is wel heel erg.

Ik heb een kleine tube Kryonaut liggen uit eind 2019 en gebruikt voor een cpu koelingonderzoek.
Het viel mij op dat het nogal stroef/korrelig aanvoelde bij het schoonmaken van de baseplate en IHS en ook waren lichte veegsporen op de gelapte oppervlakken te zien (alsof ik nog even met korrel 2000 erover heen was gegaan).
Gelukkig ben ik uiteindelijk bij de vertrouwde MX-2 gebleven, maar ik stond er niet bij stil dat het niet normaal is.

Aangezien ik binnenkort mijn 6900XT gereed wil maken voor waterkoeling, zit ik erg te tobben over welke koelpasta ik het beste kan nemen.
  • Arctic MX-2 is mij vertrouwd, maar dat is mogelijk te dun voor een direct-die toepassing (aan de andere kant is bij waterkoeling de temperatuur ook niet hoog)
  • In Kryonaut heb ik geen vertrouwen meer in i.v.m. de slechte batch en dat het niet uit de handel is gehaald.
  • Kryonaut Extreme is nog niets over bekend, het doet het wel echt goed bij de CPU tests met wel 2 graden verschil t.o.v. Gelid GC Extreme of andere highend pasta's. Qua consistentie lijkt het visueel erg op MX-2
  • Gelid GC Extreme schijnt ook een dikke pasta te zijn, maar daar lees ik tegenstrijdige verhalen van over uitdrogen
  • Igor van Igor'slab raad Alphacool subzero aan als alternatief voor de Hitachi TC-HM03 'pad' (het is geen pad zoals velen denken!), dat is dus ook een dikke pasta, maar voor mij totaal onbekend.
Het regelmatig vervangen is geen probleem omdat ik de loop ook om de paar jaar helemaal schoon zal maken.
Kryonaut Extreme is in potvorm daarnaast niet veel duurder dan Gelid GC extreme en zal bij CPU koeling wel een verschil maken (2 graden verschil is best fors te noemen).
Maar eigenlijk ben ook benieuwd naar Gelid GC extreme.

Is er iemand die zowel MX-2, GC extreme en Kryonaut Extreme in handen heeft gehad en wat meer kan vertellen over de verschillen?
Is het pumpout effect bij direct-die waterkoeling ook zo erg als bij luchtkoeling?

Edit:
En sorry dat het een beetje offtopic is, ik zal wel mijn ervaringen na de ombouw wel delen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:39:
[...]

Ik las dat er een slechte batch Kryonaut in omloop was/is en de kras schade (aan de koeler baseplate & CPU IHS) op de foto's daarvan doen ook denken aan galvanische corrosie. Maar dat het ook de 'die' beschadigd is wel heel erg.

Ik heb een kleine tube Kryonaut liggen uit eind 2019 en gebruikt voor een cpu koelingonderzoek.
Het viel mij op dat het nogal stroef/korrelig aanvoelde bij het schoonmaken van de baseplate en IHS en ook waren lichte veegsporen op de gelapte oppervlakken te zien (alsof ik nog even met korrel 2000 erover heen was gegaan).
Gelukkig ben ik uiteindelijk bij de vertrouwde MX-2 gebleven, maar ik stond er niet bij stil dat het niet normaal is.

Aangezien ik binnenkort mijn 6900XT gereed wil maken voor waterkoeling, zit ik erg te tobben over welke koelpasta ik het beste kan nemen.
  • Arctic MX-2 is mij vertrouwd, maar dat is mogelijk te dun voor een direct-die toepassing (aan de andere kant is bij waterkoeling de temperatuur ook niet hoog)
  • In Kryonaut heb ik geen vertrouwen meer in i.v.m. de slechte batch en dat het niet uit de handel is gehaald.
  • Kryonaut Extreme is nog niets over bekend, het doet het wel echt goed bij de CPU tests met wel 2 graden verschil t.o.v. Gelid GC Extreme of andere highend pasta's. Qua consistentie lijkt het visueel erg op MX-2
  • Gelid GC Extreme schijnt ook een dikke pasta te zijn, maar daar lees ik tegenstrijdige verhalen van over uitdrogen
  • Igor van Igor'slab raad Alphacool subzero aan als alternatief voor de Hitachi TC-HM03 'pad' (het is geen pad zoals velen denken!), dat is dus ook een dikke pasta, maar voor mij totaal onbekend.
Het regelmatig vervangen is geen probleem omdat ik de loop ook om de paar jaar helemaal schoon zal maken.
Kryonaut Extreme is in potvorm daarnaast niet veel duurder dan Gelid GC extreme en zal bij CPU koeling wel een verschil maken (2 graden verschil is best fors te noemen).
Maar eigenlijk ben ook benieuwd naar Gelid GC extreme.
Nee dit was geen slechte batch heb het na gevraagd. Heb ze de foto's gestuurd ze zeiden dat die krassen normaal zijn.
Dus voor mij nooit meer iets van TG als ze dat normaal vinden bekijk het maar perper dure pasta en dan ook niet veilig voor je spullen.

Ik ben weer terug naar MX-4 en heb nu ook MX-5
Op de 6900XT presteren die vergelijkbaar. Ik ben wel benieuwd naar die AC Subzero want mijn koel prestaties zitten nu nog 5-6c van de pad af. Maar ik vrees dat mijn die niet helemaal vlak is. Want heb al twee stock coolers getest en de temps worden niet beter.

Wellicht dat een aftermarket cooler het beter doet omdat je dan mogelijk meer druk op de die kan hebben. Echter vind ik de stock looks te mooi dus houd het hier wel bij.

Met mijn 2300mhz profiel zijn de temps ook nog geen probleem is vooral als ik naar 300 of 350 watt gpu power ga wat qua performance per watt toch niet zo interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik vind het zeer kwalijk van TG dat ze het krassen normaal vinden, het is geen polijstmiddel of tandpasta zeg..
Mogelijk zijn er twee verschillende problemen?
Bij anderen was er echt sprake van (streepvormige) pitting in de metaallaag -> corrosie.

Is zowel de edge als hotspot temperatuur, 5-6 graden boven origineel?
Ik speel namelijk nog met het idee om een sandwich van koelpasta-koperfolie-koelpasta als vervanger voor de speciale Hitachi pcm.

Twee overgangen lijken mij minder erg dan een gat van 0.15-0.20mm dat door pasta overbrugt moet worden.
En hoe dunner de laag, hoe minder de thermische geleidbaarheid nog uitmaakt.
Zeker met zo'n groot 'die' oppervlak van Navi21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:51:
Ik vind het zeer kwalijk van TG dat ze het krassen normaal vinden, het is geen polijstmiddel of tandpasta zeg..
Mogelijk zijn er twee verschillende problemen?
Bij anderen was er echt sprake van (streepvormige) pitting in de metaallaag -> corrosie.

Is zowel de edge als hotspot temperatuur, 5-6 graden boven origineel?
Ik speel namelijk nog met het idee om een sandwich van koelpasta-koperfolie-koelpasta als vervanger voor de speciale Hitachi pcm.

Twee overgangen lijken mij minder erg dan een gat van 0.15-0.20mm dat door pasta overbrugt moet worden.
En hoe dunner de laag, hoe minder de thermische geleidbaarheid nog uitmaakt.
Zeker met zo'n groot 'die' oppervlak van Navi21.
Vind ik ook vind dat onacceptabel. Misschien voor een hoge oc score leuk maar niet voor dagelijks gebruik.

Nee hotspot is hoger de delta is vooral hoger geworden.

Heb ook al washers geprobeerd maar dat lijkt niet veel te doen. Maar het is duidelijk dat het contact niet optimaal is anders waren de hotspot temps niet zo hoog geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Trouwens wel vreselijke coil wine in de 6700XT nou weet ik dat dit niet een speciaal AMD probleem is want mijn vorige 2070 Super had het ook en de de Playstation 5 ook. Wat is dat toch tegenwoordig dat ze dat niet goed krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43
Ik heb super veel geluk met mijn 6900 xt reference

Geen coilwhine
draait op 1115/1135 mV (real mV)
2600 mhz (boost rond de 2500+)
+7% power
2150 + fasttiming
90 graden hotspot
Fans op max 65%

Er zit wel meer in maar dit is een goede power/geluid/fps ratio. Gebruik maar 272 watt en haal toch een nette 18300 timespy, 10450 port royal.
JWFpeters schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:22:
Trouwens wel vreselijke coil wine in de 6700XT nou weet ik dat dit niet een speciaal AMD probleem is want mijn vorige 2070 Super had het ook en de de Playstation 5 ook. Wat is dat toch tegenwoordig dat ze dat niet goed krijgen.
Nee dit is van alle merken, ik heb zowel nVidia als amd's gehad met coilwhine.... lees internet er maar op naar, je kan gewoon pech hebben met de siliconlottery. Reden dat ze dit niet fixen is puur financieel gewin, het kost gewoon meer (of levert minder op) om betere caps te gebruiken. Fabrikanten willen gewoon winstmaximalisatie.

[ Voor 56% gewijzigd door huubhuub op 21-05-2021 22:15 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 16:16
huubhuub schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:10:
Ik heb super veel geluk met mijn 6900 xt reference

Geen coilwhine
draait op 1115/1135 mV (real mV)
2600 mhz (boost rond de 2500+)
+7% power
2150 + fasttiming
90 graden hotspot
Fans op max 65%

Er zit wel meer in maar dit is een goede power/geluid/fps ratio. Gebruik maar 272 watt en haal toch een nette 18300 timespy, 10450 port royal.

[...]

Nee dit is van alle merken, ik heb zowel nVidia als amd's gehad met coilwhine.... lees internet er maar op naar, je kan gewoon pech hebben met de siliconlottery. Reden dat ze dit niet fixen is puur financieel gewin, het kost gewoon meer (of levert minder op) om betere caps te gebruiken. Fabrikanten willen gewoon winstmaximalisatie.
Met wat voor CPU draai je? Tenzij je CPU bottleneck hebt is het misschien een idee om je memory lager te zetten en te kijken wat dat met je score doet, en anders je core clock. Het wordt steeds "moeilijker" om een stabiele OC te vinden aangezien de error correction steeds beter werkt/uberhaupt werkt :P.

Onderaan een screenshot van een 3dmark timespy run van onderstaand systeem (compleet stock, behalve dat XMP aan staat):
- 5900x
- MSI B550i Gaming Edge Wifi
- AMD 6800xt MB
- 32GB (2x16GB) G.Skill 3600c16
- NCase M1 V6.1 (geen case fans op CPU koeler intake na)
- Corsair H100i PRO XT (met 2x NF-A12x25mm als intake)
- Corsair SF750

En dan hier de screenshot van de stock/XMP run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1FWUoAL_IiD5T7e-5xUPu4tUUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwQA6m6mtWBtiWZswzq25Oys.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door stefan076 op 22-05-2021 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
stefan076 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 01:18:
[...]

Met wat voor CPU draai je? Tenzij je CPU bottleneck hebt is het misschien een idee om je memory lager te zetten en te kijken wat dat met je score doet, en anders je core clock. Het wordt steeds "moeilijker" om een stabiele OC te vinden aangezien de error correction steeds beter werkt/uberhaupt werkt :P.

Onderaan een screenshot van een 3dmark timespy run van onderstaand systeem (compleet stock, behalve dat XMP aan staat):
- 5900x
- AMD 6800xt MB
- Corsair SF750

[Afbeelding]
Dat is een nette score, beter dan mijn systeem en ik heb dezelfde chipset, CPU en GPU.

Heb je toevallig ook een Port Royal run gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan076
Postman schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 01:38:
[...]

Dat is een nette score, beter dan mijn systeem en ik heb dezelfde chipset, CPU en GPU.

Heb je toevallig ook een Port Royal run gedaan?
Nu net even Port Royal geinstalleerd en gedraaid. Eerste run faalde op de een of andere manier (is niet de eerste keer bij 3dmark sinds de 21.5.1 driver...).

Hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PZC1JXWZF5PfXsGGR9Cs5fy2Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtprlmUlwRkETzktCEb1BQA7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door stefan076 op 22-05-2021 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
stefan076 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 01:18:
[...]

- 5900x
- AMD 6800xt MB
- Corsair SF750

[Afbeelding]
5800x op 5ghz (ook mazzel mee)
Alles op air.
Als ik geheugen terugklok krijg ik een lagere score.

Verder

B550f gaming
3600c16 gskill v ripjaw 2x16
Define 7xl kast
Rm850x voeding.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Astennu
Dat is jammer om te lezen en het is zo goed als zeker dat het komt vanwege de paar tienden speling door het ontbreken van de 'pad'. Het gebruik van extra washers / sluitringen is ook af te raden want in een poging om meer die contact te krijgen zorg je ervoor dat daar nog meer spanning op komt (buiging). In het ergste geval breekt de die en dan ben je ver van huis :'( .

Ik kan het niet echt zien op de foto's zonder koeler, maar is het een optie om voorzichtig 1/10 - 2/10 mm van de afstandhouders af te schuren / vlakken / lappen?
Alleen wanneer de koeler in zijn geheel op een vel schuurpapier gezet kan worden.
Uiteraard zal dit een heel secuur werkje worden met veel geduld en testen.

@huubhuub
Gratz! Dat is een mooi resultaat :). Het verbruik is alleen wel hoger dan je denkt, want de waarde die je ziet is gemeten na de vrm's. Je moet het dus nog door 0.85 delen om ongeveer op het totaalverbruik te komen.
320W in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
huubhuub schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:56:
[...]

5800x op 5ghz (ook mazzel mee)
Alles op air.
Als ik geheugen terugklok krijg ik een lagere score.

Verder

B550f gaming
3600c16 gskill v ripjaw 2x16
Define 7xl kast
Rm850x voeding.
Hmm misschien wordt de gpu score van timespy dan alsnog beinvloed door de cpu oid. Vind het eerlijk gezegd raar dat dat wat dit betreft een verschil zou maken maar goed. Dan is ie iig niet te ver overgeclockt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 14:01
Welke zouden jullie kiezen?

Msi gaming x trio 6900 xt
Powercolor red devil 6900 xt

Msi is 50€ goedkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 15:57
bazzer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:07:

Msi is 50€ goedkoper..
Hangt een beetje van de prijzen af maar ik ben voor de 6900XT van AMD zelf gegaan en bevalt erg goed tot nu toe. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
stefan076 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Hmm misschien wordt de gpu score van timespy dan alsnog beinvloed door de cpu oid. Vind het eerlijk gezegd raar dat dat wat dit betreft een verschil zou maken maar goed. Dan is ie iig niet te ver overgeclockt :9
Die 18300 is de timespy score niet de gpu... Die zat rond de 20k ergens.. Zal het plaatje wel eens zoeken.

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 14:01
Idanue schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Hangt een beetje van de prijzen af maar ik ben voor de 6900XT van AMD zelf gegaan en bevalt erg goed tot nu toe. :Y
Hah ja die heb ik verkocht om een AIB kaart te kopen die ik persoonlijk visueel mooier vindt.
Maar twijfel dus heel erg tussen die 2 haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
huubhuub schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Die 18300 is de timespy score niet de gpu... Die zat rond de 20k ergens.. Zal het plaatje wel eens zoeken.
Aaaah dat verklaart het haha. Ik ben gewend alleen gpu scores te lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
bazzer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:07:

Msi is 50€ goedkoper..
Techpowerup heeft review van Msi; 1 powestage meer tov reference. Van de power olir vind ik niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
stefan076 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Aaaah dat verklaart het haha. Ik ben gewend alleen gpu scores te lezen :P
Dit zijn ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmWkwAANh1iQNt2F5KN6ZUYbCGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMX5WApgepW8Q8g7IuW83n4E.jpg?f=fotoalbum_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-lwcqCfD8JVZDb2ordZGI2HnOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvfIFFHyHCjrpzDpB2q0VSMS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door huubhuub op 22-05-2021 16:05 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
Aaaah kijk dat is een groot verschil. Ik dacht dus 18.3k gpu score, vond het al zo raar :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
manzonderdas schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Techpowerup heeft review van Msi; 1 powestage meer tov reference. Van de power olir vind ik niets.
Heb de red devil gehad en heb sinds twee maanden de msi. Had last van enorme coilwhine met de red devil. Ik merk dat de MSI koeler en stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:25:
@Astennu
Dat is jammer om te lezen en het is zo goed als zeker dat het komt vanwege de paar tienden speling door het ontbreken van de 'pad'. Het gebruik van extra washers / sluitringen is ook af te raden want in een poging om meer die contact te krijgen zorg je ervoor dat daar nog meer spanning op komt (buiging). In het ergste geval breekt de die en dan ben je ver van huis :'( .

Ik kan het niet echt zien op de foto's zonder koeler, maar is het een optie om voorzichtig 1/10 - 2/10 mm van de afstandhouders af te schuren / vlakken / lappen?
Alleen wanneer de koeler in zijn geheel op een vel schuurpapier gezet kan worden.
Uiteraard zal dit een heel secuur werkje worden met veel geduld en testen.
Maar het is de koeler dus niet want ik heb er twee getest resultaat is hetzelfde. Cooler lappen gaat niet zitten van die mounting studs in de weg. Maar ik denk ook niet dat dat gaat helpen.
Zelfs met de pad had deze kaart een groter verschil tussen edge en hotspot maar ondanks dat klockt hij wel beter dan de meeste 6800 en 6900 kaarten die ik getest heb. Er zou misschien nog wat meer in zitten als ik de temps wat lager kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:22:
Chips hebben volgens mij steeds hogere en vermogens en die heel snel wisselen van veel naar weinig. De spoelen krijgen zwaar op hun donder als de load de hele tijd wisselt en dat hoor je dan. (heel erg versimpelde uitleg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Laatst online: 03-09 18:00
Hallo medetweakers,

Als Rocket League fanaat wil ik binnenkort mijn GPU upgraden om op 270 hz 1440p te kunnen spelen. Ik zit nu nog op een 2700x. Ik vermoed dat ik dit met een 6800XT zou moeten kunnen halen en dat de fps wellicht eerder door de CPU beperkt gaat worden.
Nu lijkt het mij ook tof om andere (triple A) games op hoge fps te spelen maar dit heeft niet direct mijn prioriteit. Ik speel soms ook op 4k 120hz, dat wordt met een 6800XT wellicht wat lastiger.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Welke GPU/CPU combi?

Monitor wordt de Acer Predator-xb273ugx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
xballi schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:29:
Hallo medetweakers,

Als Rocket League fanaat wil ik binnenkort mijn GPU upgraden om op 270 hz 1440p te kunnen spelen. Ik zit nu nog op een 2700x. Ik vermoed dat ik dit met een 6800XT zou moeten kunnen halen en dat de fps wellicht eerder door de CPU beperkt gaat worden.
Nu lijkt het mij ook tof om andere (triple A) games op hoge fps te spelen maar dit heeft niet direct mijn prioriteit. Ik speel soms ook op 4k 120hz, dat wordt met een 6800XT wellicht wat lastiger.

Welke GPU/CPU combi?

Ik zou er een 5600X in zetten en die eventueel wat tweaken met CTR voor nog net wat meer performance.
Maar ik kan niet naar je budget kijken. Als je wat meer te besteden hebt kan je ook nog een 5800X overwegen.

Voor 4k120 moet je het snelste van het snelste hebben zolang fsr er nog niet is. Dus minimaal een 6800XT mits je die te pakken kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 23-05-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
xballi schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:29:
Hallo medetweakers,

Welke GPU/CPU combi?

Voor 1440p is in principe een 6700xt genoeg (maar je wil op 240 hz gamen). De 6800xt is beter maar ook veel lastiger te krijgen. Mogelijk is een 6800 (non XT) een goede tussenweg voor je ?
Mijn advies is, elke week op de tweakersdiscord te gaan zitten en eerst eens proberen een videokaart van AMD te krijgen. Daarna kun je gaan kijken of je stopt bij alleen de kaart of dat je meer upgrade :P

Je kunt geluk hebben en binnen 1 week een kaart hebben, of pech en maanden bezig zijn. Ik zou geen kaart kopen welke zwaar veel hoger ligt dan MSRP.

Mijn advies:
- AMD 6800 met een 5600x

Of als je geduld/geluk hebt i.c.m. genoeg geld
- AMD 6800 xt met een 5800x

Bovenstaande met:
- B550 moederbord (Asus B550-F gaming)
- 3600 mhz cl16 (16 of 32 gig) geheugen (Ripjaws V)
- minimaal 1 m.2 SSD
- Fatsoenlijke koeler op CPU (BeQuiet DarkRock 4)
- Goede voeding (RM850x Corsair of de 750 watt variant)

[ Voor 13% gewijzigd door huubhuub op 23-05-2021 19:30 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou na wat kloten afgelopen dagen oude drivers nieuwe drivers etc etc in verband met 2 probleem gevallen.

Destiny 2, totaal niet de frames die moet halen met soms idiote drops zowel in menu als in game. Lijkt soms de ene dag wel beter als de andere. Driver versie maakt weinig uit. Bestandje aangepast heeft wat geholpen....

Horizon Zero Dawn, steeds crashen na 10 minuten. Na veel zoeken, oude software versie geen problemen, getest en idd 2 uur kunnen spelen zonder crash. Maar Battlefield 5 begon op die versie te stotteren.....

Uiteindelijk nu de nieuwste versie erop staan maar dit keer driver only..... Horizon net een uurtje gespeeld geen problemen. Destiny zelfde geneuzel.... Rest nog niet kunnen testen want de dag is voorbij....

Wat mis ik nuet driver only? Ben niet zo'n zeer een overclocken etc maar wil wel dat de kaart alles doet wat ie moet doen of maakt dat niks uit? Hoe minder software hoe beter daar hou ik vaak wel van..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:10:
Nou na wat kloten afgelopen dagen oude drivers nieuwe drivers etc etc in verband met 2 probleem gevallen.

Destiny 2, totaal niet de frames die moet halen met soms idiote drops zowel in menu als in game. Lijkt soms de ene dag wel beter als de andere. Driver versie maakt weinig uit. Bestandje aangepast heeft wat geholpen....

Horizon Zero Dawn, steeds crashen na 10 minuten. Na veel zoeken, oude software versie geen problemen, getest en idd 2 uur kunnen spelen zonder crash. Maar Battlefield 5 begon op die versie te stotteren.....

Uiteindelijk nu de nieuwste versie erop staan maar dit keer driver only..... Horizon net een uurtje gespeeld geen problemen. Destiny zelfde geneuzel.... Rest nog niet kunnen testen want de dag is voorbij....

Wat mis ik nuet driver only? Ben niet zo'n zeer een overclocken etc maar wil wel dat de kaart alles doet wat ie moet doen of maakt dat niks uit? Hoe minder software hoe beter daar hou ik vaak wel van..... ;)
Had je al geprobeerd om de min clocks hoger te zetten? (is overigens geen overclocken je zorgt alleen dat de GPU minder ver in clocks terug zakt bij lagere load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
JWFpeters schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:10:

Hmm, wel interessant dit. Op zich gebruik ik die hele Radeon Software ook niet. Als dat zou betekenen dat ik meer uit mijn kaart kan halen dan is "driver only" wel het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Astennu schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Had je al geprobeerd om de min clocks hoger te zetten? (is overigens geen overclocken je zorgt alleen dat de GPU minder ver in clocks terug zakt bij lagere load)
Nee nog niet geprobeerd..... Ook niet tegen gekomen in mijn Destiny problemen zoek tocht. Zal er eens over gaan lezen. Nadeel, moet er weer Radeon software op en het lijkt in ieder geval stabieler zonder alle meuk.

Jammer dat AMD kwa software de boel nog steeds niet helemaal op orde heeft. Met de 5000 kaarten daarom uiteindelijk terug naar Nvidia gegaan en als dit zo blijft en het is weer te krijgen ga ik toch maar eens zoeken naar een RTX. Wat jammer is want ben meer AMD fan op 1 of andere manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
JWFpeters schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:24:
[...]

Nee nog niet geprobeerd..... Ook niet tegen gekomen in mijn Destiny problemen zoek tocht. Zal er eens over gaan lezen. Nadeel, moet er weer Radeon software op en het lijkt in ieder geval stabieler zonder alle meuk.

Jammer dat AMD kwa software de boel nog steeds niet helemaal op orde heeft. Met de 5000 kaarten daarom uiteindelijk terug naar Nvidia gegaan en als dit zo blijft en het is weer te krijgen ga ik toch maar eens zoeken naar een RTX. Wat jammer is want ben meer AMD fan op 1 of andere manier ;)
Ik had soortgelijke ervaring. Ruige prestatie van 6800 xt was helemaal top, maar drivers en features vond ik tegenvallend. Ben nu terug naar nvidia gegaan met 3060ti als tussenstapje en ben er volledig tevreden mee. Wou 3080, maar eerlijk gezegd kan ook volgende reeks afwachten. Doet ook fijn in wat ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:24:
[...]

Ik zou dat gewoon even proberen want mensen die issues hadden met wisselende prestaties hadden er baat bij.

Ik heb gebruik de Radeon software al jaren heb met de games die ik speel geen problemen als die software er op staat.
Ik vraag me dan toch wel af waar dat bij sommige mensen aan ligt. Sommige hebben extreem veel issues die de meeste mensen helemaal niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:45:
[...]

Hmm, wel interessant dit. Op zich gebruik ik die hele Radeon Software ook niet. Als dat zou betekenen dat ik meer uit mijn kaart kan halen dan is "driver only" wel het overwegen waard.
Ik gebruik het voor target framerate control, Radeon image sharpening en de oc feature.

Nu ik zo lang met RIS aan gespeeld heb kan ik niet meer zonder. Ziet er dan niet mooi uit. Ik heb ris standaard wel op 70% ipv 80.rn bij cod wordt het wel veel mooier als je hem naar 100% zet maar bij sommige games is dat echt te veel.

En komende maand wordt fsr verwacht. Vraag me wel af of dat driver based wordt of toch game based gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Astennu schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Ik gebruik het voor target framerate control, Radeon image sharpening en de oc feature.

Nu ik zo lang met RIS aan gespeeld heb kan ik niet meer zonder. Ziet er dan niet mooi uit. Ik heb ris standaard wel op 70% ipv 80.rn bij cod wordt het wel veel mooier als je hem naar 100% zet maar bij sommige games is dat echt te veel.

En komende maand wordt fsr verwacht. Vraag me wel af of dat driver based wordt of toch game based gaat worden.
Misschien als ik ooit tijd/zin heb om de OC dingen te gebruiken dat ik het wel ga doen. Ga nu eerst eens kijken wat het verschil is tussen driver only en met de hele suite qua performance in 3D Mark. Meteen ook even 21.4.1 en 21.5.2 vergelijken.
Gaat wel even wat werk worden met telkens DDU draaien tussendoor.

Ben verder ook wel benieuwd naar FSR. Van de berichten die ik zo heb gezien lijkt het een implementatie per game te gaan worden. Dat zegt natuurlijk niet dat het dan alsnog ook iets met de drivers te doen zal hebben. Mooiste zou een combinatie met game en eventueel BIOS update zijn, uitgaande dat het niet al aanstaat op firmware niveau.
Alleen driver lijkt me dan weer raar want AMD claimt dat het ook toepasbaar zou moeten zijn bij Nvidia GPU (weet niet meer of het ook voor Intel mogelijk was).
Gevalletje eerst zien, dan geloven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Misschien als ik ooit tijd/zin heb om de OC dingen te gebruiken dat ik het wel ga doen. Ga nu eerst eens kijken wat het verschil is tussen driver only en met de hele suite qua performance in 3D Mark. Meteen ook even 21.4.1 en 21.5.2 vergelijken.
Gaat wel even wat werk worden met telkens DDU draaien tussendoor.

Ben verder ook wel benieuwd naar FSR. Van de berichten die ik zo heb gezien lijkt het een implementatie per game te gaan worden. Dat zegt natuurlijk niet dat het dan alsnog ook iets met de drivers te doen zal hebben. Mooiste zou een combinatie met game en eventueel BIOS update zijn, uitgaande dat het niet al aanstaat op firmware niveau.
Alleen driver lijkt me dan weer raar want AMD claimt dat het ook toepasbaar zou moeten zijn bij Nvidia GPU (weet niet meer of het ook voor Intel mogelijk was).
Gevalletje eerst zien, dan geloven ;)
RIS is ook driver only.
En nVidia is dat ook gaan gebruiken.

Denk niet dat er een firmware update nodig zal zijn. Het is niet zo iets als Sam. Het is een compute workload net als RIS dat is.

Als je een firmware update nodig zou hebben zou het ook een flop worden voor deze generatie. Te complex voor de meeste gebruikers om dan werkend te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 25-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:28
Vandaag komt mijn RX 6900 XT binnen. Word mijn eerste AMD GPU dus ben erg benieuwd naar hoe dat gaat bevallen ten opzichte van Nvidia :). Ik heb een kleine vraag mbt SAM/Resizable Bar. Zelf heb ik een ryzen 5 3600 en zag dat Sam hiervoor ook beschikbaar is geworden. Ik kan echter vrijwel geen benchmarks vinden voor deze cpu in combinatie met een radeon 6000 serie. De nieuwe benchmarks die ik zie mbt SAM gaan voornamelijk over een nvidia gpu. Is er toegevoegde waarde om sam/rezisable bar aan te zetten met een 3600 icm een 6900xt?

Edit: mijn bord is een B550 Gigabyte Elite (versie 1).

[ Voor 5% gewijzigd door Thrawni op 25-05-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:
Vandaag komt mijn RX 6900 XT binnen. Word mijn eerste AMD GPU dus ben erg benieuwd naar hoe dat gaat bevallen ten opzichte van Nvidia :). Ik heb een kleine vraag mbt SAM/Resizable Bar. Zelf heb ik een ryzen 5 3600 en zag dat Sam hiervoor ook beschikbaar is geworden. Ik kan echter vrijwel geen benchmarks vinden voor deze cpu in combinatie met een radeon 6000 serie. De nieuwe benchmarks die ik zie mbt SAM gaan voornamelijk over een nvidia gpu. Is er toegevoegde waarde om sam/rezisable bar aan te zetten met een 3600 icm een 6900xt?

Edit: mijn bord is een B550 Gigabyte Elite (versie 1).
Niet met een 3600/6900XT, maar ik betwijfel of dat veel uitmaakt.

https://www.computerbase....m-radeon-rx-6800-xt-test/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMT

CMT

Een aantal weken geleden had ik beloofd om V/F curven te maken van mijn 6900XT.
Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar hier zijn ze dan (8> .
Naast de spanning en frequentie, heb ik ook het opgenomen vermogen en de temperaturen genoteerd.
Ik wilde namelijk kijken of de curves daardoor beïnvloed werden.

Test randvoorwaarden
Voor het bepalen van de V/F curven, is de zijkant van de PC eraf gehaald.
Op deze manier is geprobeerd om de omgevingstemperatuur zo constant mogelijk houden.
Daarnaast wilde ik ook graag zien wat de kaart met optimale koeling in zijn mars heeft.
De kastkoeling verzorgde verder nog voor een kleine 'tocht' over de kaart heen.
Je mag dus aannemen dat de omgevingstemperatuur ongeveer gelijk is aan de kamertemperatuur.

Verder is tijdens het testen de 6900XT aanvankelijk op stock gelaten, alleen het powerlimiet is in alle tests verhoogt naar de +15% (293W TGP, oftewel 345W boardpower) om de curves zo ver mogelijk door te laten lopen.
De enige variabel voor de eerste 3 meetsessies was de doelklok.
In de 4e en laatste meetsessie waarbij de echte V/F curve werd bepaald is zowel de doelklok als het doelvoltage gevarieerd.

Test methode
Als belasting is gekozen voor de OCCT gpu stresstest, waarbij de meetwaarden m.b.v. HWinfo zijn opgemeten.
Ik weet dat dit niet echt een reële situatie is voor wat je zal zien in games, maar het is de bedoeling om te kijken waar de gpu chip toe in staat is.

In eerste instantie was ik benieuwd of de temperatuur van invloed was op de V/F curven.
Daarvoor heb ik 3 meetsessies gedaan waarbij de ventilator snelheid op respectievelijk 3000rpm, 2000rpm en 1000rpm is vastgezet. Je zou kunnen spreken van een maximum, medium en minimum koeling.
Daarna is gekeken naar de echte V/F curve (met maximale koeling) en is met het doelvoltage gespeeld om het echte minimum Vcore te vinden. Voor elke meetwaarde is een 10min OCCT test gedaan totdat er geen fouten meer optraden.

De metingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuTPcEYYeBqulyP55MZ1bstB6X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UYwM5lFkiPoveuc4t0HQesG2.png?f=user_large

De meetsessies moet je van boven naar beneden lezen.
Aan de rechterkant is ook het bijbehorende stroomsterkte dat door de cores loopt berekent. En van daaruit weer de toename van de 'lekstroom' t.o.v. de situatie met maximale koeling.
Omdat de core klok en het core voltage met verschillende mate van koeling vrijwel identiek bleven, leek het mij mooi om dat te doen :).
Verder onderaan is dat weer in een grafiek gezet, waarbij je heel mooi kan zien waarom een chip op 60°C of minder houden oh zo belangrijk is (net als de vrm, geheugenchips en andere halfgeleiders).

Grafieken
Et voila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA4hOVCoi3vX6kkt7Q1_Tv2BMjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QEpUJqqrxLjttRFQs9kghxJw.png?f=user_large

Het eerste wat opvalt is dat de koeling nauwelijks invloed heeft!
Pas bij grote vermogens en grote temperaturen is een lichte daling te zien (ongeveer 5mV).
Vreemd genoeg is er met minimale koeling, eerst een sterke daling te zien dat weer richting de curven van medium en maximale koeling toeloopt. Alsof er eerst een begrenzing optreedt, waarvan de teugels later gevierd worden. Maar mogelijk is daar een verklaring voor.
Met de groene curve is de echte V/F curve te zien, waarbij helaas pas bij 1850mHz gemeten kon worden.
Daaronder was de Vcore niet meer te verlagen vanwege het doelvoltage limiet van 825mV.
En daaronder schijnt de kaart ook flink de Vcore te verhogen.
Waarom is mij een raadsel, want bij 500MHz zou met gemak nog 30mV vanaf kunnen.
Ik vindt het daarom erg jammer om geen volledige controle te hebben over de klok en Vcore.

Wat in ieder geval goed te zien is, is dat de curve heel licht toeneemt. Van 1850MHz tot 2100MHz stijgt het vrij lineair met 30mV / 100MHz, daarna een klein stukje met 40mV / 100MHz om ineens sterk toe te nemen.
Dat laatste zou mogelijk ook beïnvloed kunnen zijn door de hoge temperatuur die dan optreedt.
Wanneer de 6900XT voor waterkoeling is omgebouwd wil ik dat graag nog een keer testen om te zien of iets aan deze V/F curve veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLX3Lj6YRlMhGEPRy3u15z_5dyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W60QMt3bnZWJkVxiowvo9ueC.png?f=user_large

Het is aardig om dit te kunnen laten zien. Het is geen geheim dat je halfgeleiders zo koel mogelijk wil houden en het liefst niet meer dan 60 graden voor lange duur. Een van de redenen is hierboven te zien.
Het omslagpunt waarbij dit verlies sterk toeneemt ligt rond deze temperatuur.
Ten opzichte van de maximale koelsituatie neemt de lekstroom en equivalente 'lek vermogen' in een extreme situatie wel toe met 14W! Dit is bovendien alleen het verlies in de cores. Andere onderdelen zoals de geheugen chips, vrm, soc hebben ook allemaal te maken met extra lekstroom vanwege de hoge temperaturen.
Zou je met waterkoeling aan de slag gaan dan kan je dit verlies dus flink beperken en effectief het vermogensbudget vergroten.
Waarom er bij de blauwe curve verder een paar watt verschil is te zien (bij lage temperaturen), heb ik helaas geen verklaring voor.

Waarschuwing
Het is mij tijdens het testen opgevallen dat de VRM nogal heet wordt. Toegegeven OCCT is wel een zeer zware continue belasting en in games zal het niet zo'n vaart lopen.
Maar de kanttekening hierbij is dat de omgevingstemperatuur veel lager is, waarbij alle warmte van de videokaart direct in de woonkamer is geblazen.
In een gesloten kast zal de omgevingstemperatuur eerder tussen 30-40 graden liggen (met goede kastkoeling n.b.) en dat verschil moet je bij de vrm temperatuur op tellen.
Wanneer je dus niet oppast zal het ook bij zware spellen (Metro o.a.) gevaarlijke temperaturen bereiken.
Helemaal omdat de meesten de kaart ook overklokken.

Om de proef op de som te nemen, heb ik de vrm in de gaten gehouden tijdens het spelen met WoW - Shadowlands.
De 6900XT was begrenst tot 229W TGP (ca. 270W boardpower) met een framerate limit op 85Hz. Daarbovenop maakte ik al gebruik van een steilere fancurve (P3 40%@60°C / P4 60%@80°C / P5 60%@95°C).
Zelfs dan zag ik (in zware zones) regelmatig temperaturen voorbij komen rond de 70 graden en dat is voor een vrm vrij warm.
Met stock power en fancurve is dat dus écht niet ok en kan het leiden tot een korte levensduur van de peperdure 6900XT.
Ik snap niet waarom AMD voor zo'n ver ondermaatse fancurve heeft gekozen.
Fijn dat het zo stil is, maar ik heb liever een videokaart wat langer dan 1-2 jaar in bezit..
Dus wees gewaarschuwd en houdt de temps in de gaten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
lexkalin schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Ik had soortgelijke ervaring. Ruige prestatie van 6800 xt was helemaal top, maar drivers en features vond ik tegenvallend. Ben nu terug naar nvidia gegaan met 3060ti als tussenstapje en ben er volledig tevreden mee. Wou 3080, maar eerlijk gezegd kan ook volgende reeks afwachten. Doet ook fijn in wat ik speel.
Ja, mocht het zover komen bestel ik een 3080ti ooit maar goed dat zal allemaal nog wel even duren. En mocht ik komende maanden toch minder gezeur krijgen dan gewoon een 6800XT wellicht maar goed op dit moment geen keus had geen gpu en nu een 6700XT na een ruil dus ja mag dan eigenlijk niet klagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Helaas toch weer game crashes met Horizon, vervelend terug naar oude versie dan maar.....

21.3.1

[ Voor 5% gewijzigd door JWFpeters op 25-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:28
CMT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:45:

Waarschuwing
Het is mij tijdens het testen opgevallen dat de VRM nogal heet wordt. Toegegeven OCCT is wel een zeer zware continue belasting en in games zal het niet zo'n vaart lopen.
Maar de kanttekening hierbij is dat de omgevingstemperatuur veel lager is, waarbij alle warmte van de videokaart direct in de woonkamer is geblazen.
In een gesloten kast zal de omgevingstemperatuur eerder tussen 30-40 graden liggen (met goede kastkoeling n.b.) en dat verschil moet je bij de vrm temperatuur op tellen.
Wanneer je dus niet oppast zal het ook bij zware spellen (Metro o.a.) gevaarlijke temperaturen bereiken.
Helemaal omdat de meesten de kaart ook overklokken.

Om de proef op de som te nemen, heb ik de vrm in de gaten gehouden tijdens het spelen met WoW - Shadowlands.
De 6900XT was begrenst tot 229W TGP (ca. 270W boardpower) met een framerate limit op 85Hz. Daarbovenop maakte ik al gebruik van een steilere fancurve (P3 40%@60°C / P4 60%@80°C / P5 60%@95°C).
Zelfs dan zag ik (in zware zones) regelmatig temperaturen voorbij komen rond de 70 graden en dat is voor een vrm vrij warm.
Met stock power en fancurve is dat dus écht niet ok en kan het leiden tot een korte levensduur van de peperdure 6900XT.
Ik snap niet waarom AMD voor zo'n ver ondermaatse fancurve heeft gekozen.
Fijn dat het zo stil is, maar ik heb liever een videokaart wat langer dan 1-2 jaar in bezit..
Dus wees gewaarschuwd en houdt de temps in de gaten !
Zojuist heb ik met mijn net ontvangen 6900XT een 3DMark test gedraait en daaruit kreeg ik een gemiddelde temp van 77 graden. Reden tot zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Zojuist heb ik met mijn net ontvangen 6900XT een 3DMark test gedraait en daaruit kreeg ik een gemiddelde temp van 77 graden. Reden tot zorgen?
Huh ik kan mij hierin totaal niet vinden, vooral het verhaal van @CMT dan. Hoezo is 70°C-75°C warm voor VRM, dat vind ik zelfs aan de koele kant. Meestal hebben die componenten een TJmax van 125°C en zou ik mij pas zorgen maken zodra ze 95°C aantikken omdat dan de levensduur merkbaar naar beneden gaat.

https://www.techpowerup.c...spikes%20without%20damage.

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 25-05-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Thrawni schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:30:
[...]

6700Xt haalt hier 85C(een maandje) dus denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Pagina: 1 ... 21 ... 42 Laatste