[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Remth2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Nou nee niet perse hij, ik lees er meer mensen over. En naar aanleiding van wat je zei over een lichte overclock waar amd goed tegen kan wil ik mss wel zo iets proberen, powerlimiet +15%
Dan hebben die mensen het ook allemaal bij het verkeerde eind :)
Het is ook niets nieuws Vega gaf het ook op die manier weer.

Een kleine uv levert het meeste op. Kleine oc kan ook maar het liefst wil je dat hij niet op power gaat throttelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 06-05-2021 01:41 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Jabadabadoe1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:54:
Automatisch overklokken gaf mijn 6900 xt een pop-up van 2579 mhz, ingame blijft die echter rond de 2400hmz
Auto oc heb je weinig aan met een 6900XT moet je vooral voor een lager target voltage gaan en target clock ook wat meer verlagen naar 2400 ish en dan +15% pwr.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
Astennu schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:33:
[...]

Warzone is wel een extreem buggy spel. Ik hoor al. Mijn vrienden er over klagen ook met nVidia hardware of Intel. Er gebeuren gewoon wel eens rare dingen. Vind het spel bizar slecht presteren gezien het een van de grootste AAA titels is. Ook die shader cache elke keer laden en zo. Extreem veel disk space nodig. Lijkt niet echt een geweldig optimized spel.
Is Warzone ook geen free to play titel? Strooi er dan nog wat Activision overheen en voila, daar heb je een spel wat presteert zoals het nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiii
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:02
watercoolertje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Doe niet anders en mijn teammates ook.

Maar ik merk wel dat elk seizoen heeft een ander wel ergens last van, 2 collega's bijna identieke AMD cpu (3700x) met Nvidia videokaart (2070s) en ik eerst ook (eerst 2080ti en daarna de 3080) maar nu over naar volledig AMD (6900xt). Om de beurt (na de grote update) is iemand van zijn issues af en het gezeik begint bij een ander.

Ik ben nu aan de beurt, hoewel de game super soepel is is het 2de warzone potje ALTIJD laggy, gewoon elke 10 sec blijft alles even 0.5 sec stil staan, zie ook altijd die 3 vierkantjes (connectie issues), terwijl ik super stabiel 500/500mbit run hier en reguliere MP kan ik eindeloos lang doorspelen zonder issues. Herstart van warzone na elk potje lost het probleem 'op'...
Probeer je videomemoryscale eens op 0.55 - 0.7 te zetten in plaats van 0.85.
Zelf heb ik hem op 0.7 staan, daarna had ik geen problemen meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbiii op 06-05-2021 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 06:39:
[...]

Is Warzone ook geen free to play titel? Strooi er dan nog wat Activision overheen en voila, daar heb je een spel wat presteert zoals het nu doet.
Is inderdaad free to play. Maar het is wel geïntegreerd met cod Black ops en cold War.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:13

watercoolertje

Untertitel

Robbiii schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:38:
[...]

Probeer je videomemoryscale eens op 0.55 - 0.7 te zetten in plaats van 0.85.
Zelf heb ik hem op 0.7 staan, daarna had ik geen problemen meer.
Dat heb ik en 1 van mijn collega's die ook issues had dus sinds gisteren gedaan en alle in de avond gespeelde potjes gingen goed zonder herstart tussendoor _/-\o_

Gouden tip dus!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:13

watercoolertje

Untertitel

Postman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 06:39:
[...]

Volgens mij is het niet altijd zo geweest, ik weet het niet zeker want ik heb het spel op dag 1 gekocht (geen preorder!), en warzone kwam later pas erbij. Dacht dat het oorspronkelijk dan ook wel betaald was, maar dat is al zo lang geleden, toen was Corona er nog niet eens :X

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 06-05-2021 10:19 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Volgens mij is het niet altijd zo geweest, ik weet het niet zeker want ik heb het spel op dag 1 gekocht (geen preorder!), en warzone kwam later pas erbij. Dacht dat het oorspronkelijk dan ook wel betaald was, maar dat is al zo lang geleden, toen was Corona er nog niet eens :X
Klopt warzone is er later als free game mode aan toe gevoegd. De basis vind ik echt slecht optimised en buggy voor zo'n AAA Titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59
Iemand de nieuwe adrenalin drivers al d'r op gegooid?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JohnnyV76 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:11:
Iemand de nieuwe adrenalin drivers al d'r op gegooid?
Not yet maat ga ik wel doen. Paar fixes en vooral support voor metro en resident evil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:51
Mss iets stom, Alt+R werkt opeens niet meer...het werkt wel als ik de radeon software eerst handmatig opstart. Hoe kan dat zo ineens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Nilos128 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:40:
Mss iets stom, Alt+R werkt opeens niet meer...het werkt wel als ik de radeon software eerst handmatig opstart. Hoe kan dat zo ineens?
Heb ik ook steeds na een aantal weken. Andrenalin opnieuw installeren is de enige optie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
Ik kan nu zeker bevestigen dat in sommige games gebruik van Wattman/Metrics en Afterburner (zij het enkel voor monitoring) tegelijkertijd tot crashes leidt. Had minimale installatie + AB in diezelfde games geprobeerd - werkt alles prima. Daarna heb alweer volledige versie geïnstalleerd en crash kwam meteen voor. Wellicht als Metrics uitgeschakeld kunnen worden dan zou dit probleem wegvallen. Vind liever mogelijkheid AB te blijven gebruiken dan al die amd bloatware van volle installatie. Wat een schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
Beetje domme post waarschijnlijk, maar ik merk in Control dat bepaalde schaduwen en reflecties in donkere gebieden er niet echt lekker uitzien en er witte randen/witte pixels verschijnen op plekken waar die er niet zouden moeten zijn. In andere games die ik speel is me zoiets nog niet echt opgevallen, maar speel weinig FPS of donkere games, dus geen idee of het zich daar ook voordoet.

Zie screenshotje van wat ik bedoel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74tOlrfEQrBIvyHRF7qz_5zJH1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05kmmf8feI7RCrYooAdETb6o.jpg?f=fotoalbum_large
(even op klikken om het echt te kunnen zien)

Bewegend ziet het er uiteraard ook niet geweldig uit. Dit is met raytracing uit, niet echt getest of het inschakelen daarvan helpt, maar dit lijkt me ook zonder RT niet de bedoeling? Iemand een idee wat dit precies veroorzaakt of hoe je het eenvoudig kan verhelpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Apoca

Array Technology Industry

Metro Exodus Enhanced Edition is best prima te doen met RT in combinatie met AMD :)
RT op high is wel echt een serieuze performance hit, maar met RT op normal en de rest gewoon op ultra settings kom ik prima rond de 70+ fps uit op 1440P in game.

Oh benchmark modus gevonden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIPGAVk8kz0ohd7M1EjxecAaH5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MdWZgwVDgl51crgtDx7Y9df.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Apoca op 07-05-2021 22:17 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:53:
Metro Exodus Enhanced Edition is best prima te doen met RT in combinatie met AMD :)
RT op high is wel echt een serieuze performance hit, maar met RT op normal en de rest gewoon op ultra settings kom ik prima rond de 70+ fps uit op 1440P in game.

Oh benchmark modus gevonden :P

[Afbeelding]
Kan je het ook eens testen met een 80% resolution scale? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:41
Snowdog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:35:
Beetje domme post waarschijnlijk, maar ik merk in Control dat bepaalde schaduwen en reflecties in donkere gebieden er niet echt lekker uitzien en er witte randen/witte pixels verschijnen op plekken waar die er niet zouden moeten zijn. In andere games die ik speel is me zoiets nog niet echt opgevallen, maar speel weinig FPS of donkere games, dus geen idee of het zich daar ook voordoet.

Zie screenshotje van wat ik bedoel
[Afbeelding]
(even op klikken om het echt te kunnen zien)

Bewegend ziet het er uiteraard ook niet geweldig uit. Dit is met raytracing uit, niet echt getest of het inschakelen daarvan helpt, maar dit lijkt me ook zonder RT niet de bedoeling? Iemand een idee wat dit precies veroorzaakt of hoe je het eenvoudig kan verhelpen?
Ik heb op mijn rx6800 ook zoiets maar dan in PGA Tour 2k21. Deze game belast de kaart echter nauwelijks dus voor mij lijkt het op een driver issue.

Control is een stukje zwaarder, je zou eens kunnen proberen een lagere max clock in te stellen om te kijken of het nog steeds gebeurt, zo ja is het waarschijnlijk ook een driver ding.

Heeft iemand overigens ervaringen met RMA van deze kaarten? Ik heb de mijne terug moeten sturen vanwege een brakke fan lager. AMD heeft een replacement order aangemaakt voor me, dus ik krijg gewoon een nieuwe gok ik (binnen 30 dagen rma ook)

Echter een week na ontvangst staat de return nog steeds op pending van de teruggestuurde kaart, normaal?

[ Voor 11% gewijzigd door junneh op 08-05-2021 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-08 21:13
junneh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 01:48:
[...]

Ik heb op mijn rx6800 ook zoiets maar dan in PGA Tour 2k21. Deze game belast de kaart echter nauwelijks dus voor mij lijkt het op een driver issue.

Control is een stukje zwaarder, je zou eens kunnen proberen een lagere max clock in te stellen om te kijken of het nog steeds gebeurt, zo ja is het waarschijnlijk ook een driver ding.

Heeft iemand overigens ervaringen met RMA van deze kaarten? Ik heb de mijne terug moeten sturen vanwege een brakke fan lager. AMD heeft een replacement order aangemaakt voor me, dus ik krijg gewoon een nieuwe gok ik (binnen 30 dagen rma ook)

Echter een week na ontvangst staat de return nog steeds op pending van de teruggestuurde kaart, normaal?
Misschien maandag even bellen om te vragen hoe dat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
[...]

Even geduld hebben. RMA service bij AMD is echt een ramp. Zelf meegemaakt bij een retour van een 5950x en geloof me dat ze niet blij worden als je te veel vraagt. Er lijkt ook maar 1 persoon te werken daar, en die maakt dan ook werkdagen van 20 uur (alle e-mails hebben dezelfde naam als ondertekening).

Duurt al even voor het binnen geboekt is (gok dat je het ook naar Tilburg, Ingram Micro, moest sturen), dan moet het onderzocht worden en dat moet allemaal weer terug gekoppeld worden richting AMD. Vervolgens moet er een nieuwe GPU voor je gereserveerd worden en die moet ook weer verzonden. Grote kans dat ze die order van de nieuwe GPU mee laten lopen met de drop, dus hopelijk ergens volgende week een nieuwe verzending voor je.

Het is dat de prijs laag is en de beschikbaarheid redelijk (mits je wat tijd te spenderen hebt), anders zou ik nooit iets op AMD.com kopen. Aftersales en ook de aankoopervaring zijn uitermate slecht te noemen, en dan druk ik mij nog netjes uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21

HellBeast

Oh My GoT!

Zijn er mensen die Battlefield 5 spelen met een 6900XT? Eigenlijk draaien alle games echt super met mijn nieuwe kaart, behalve dit spel. Het voelt niet vloeiend aan en ik heb veel last van FPS drops. Zou het kunnen dat het te maken heeft met mijn wat oudere processor? (I7 8700). Iemand die zijn instellingen kan delen, zodat ik kan zien of mijn settings invloed hebben? Ik draai alles op Ultra op 3440x1440. Mijn monitor is 100hz. FRS ingesteld op 99FPS. Zowel DX11 als DX12 lopen niet lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 08-05-2021 09:35 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Even geduld hebben. RMA service bij AMD is echt een ramp. Zelf meegemaakt bij een retour van een 5950x en geloof me dat ze niet blij worden als je te veel vraagt. Er lijkt ook maar 1 persoon te werken daar, en die maakt dan ook werkdagen van 20 uur (alle e-mails hebben dezelfde naam als ondertekening).

Duurt al even voor het binnen geboekt is (gok dat je het ook naar Tilburg, Ingram Micro, moest sturen), dan moet het onderzocht worden en dat moet allemaal weer terug gekoppeld worden richting AMD. Vervolgens moet er een nieuwe GPU voor je gereserveerd worden en die moet ook weer verzonden. Grote kans dat ze die order van de nieuwe GPU mee laten lopen met de drop, dus hopelijk ergens volgende week een nieuwe verzending voor je.

Het is dat de prijs laag is en de beschikbaarheid redelijk (mits je wat tijd te spenderen hebt), anders zou ik nooit iets op AMD.com kopen. Aftersales en ook de aankoopervaring zijn uitermate slecht te noemen, en dan druk ik mij nog netjes uit :P
In china was de support wel snel had ik gelezen die gast had binnen een week een nieuwe kaart (nederlander die daar woont)
Asus heeft ook mega slechte support daar blijven mensen ook gewoon dingen kopen. Als je een DOA hebt heb je ook wel veel pech tho. Dat het langer duurt is vervelend als ze het maar oplossen. Dat is bij andere bedrijven wel anders en dat vind ik dan meer een probleem.

Volgens mij was het ook niet de bedoeling dat AMD zo veel via de site ging verkopen kan me voorstellen dat die afdeling die dat moet afhandelen er niet echt op berekend is en je dat nu dus merkt met RMA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Astennu schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:31:
[...]
Kan je het ook eens testen met een 80% resolution scale? :)
Ik neem aan dat je bedoelt met Radeon Boost / Dynamic Resolution Scaling?
De slider op 80% vastzetten werkte niet, maar 83,33% wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6qVDBo0J13La6Z_MGjiBHcRCeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgCCFZ09JdQ1GY9b0utyp7Z1.jpg?f=user_large

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt met Radeon Boost / Dynamic Resolution Scaling?
De slider op 80% vastzetten werkte niet, maar 83,33% wel :)

[Afbeelding]
Ik bedoel eigenlijk CAS dan renderd hij alles op 80% resolutie en dan gebruik je RIS om het weer wat scherper te maken. Niet elk spel heeft CAS er in zitten. Met een custom resolutie kan je het een beetje na bootsen.

Maar die Radeon Boost werkt zo te zien ook erg goed. Prestaties zijn veel beter. En denk dat je qua IQ weinig verschil ziet aangezien boost alleen werkt als het beeld beweegt.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 08-05-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ah check, maar Metro ondersteund geen CAS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:54:
Ah check, maar Metro ondersteund geen CAS :)
Dan zou je in de AMD driver een custom resolution aan moeten maken dat werk opzich ook aardig. Alleen zou ik dat alleen gebruiken als je de prestaties kan gebruiken want scherpte is wel zichtbaar lager op een 3440x1440 scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Om daar op in te haken. Het lijkt erop dat Hairworks + RT werkelijk verschrikkelijk draait op RDNA2.
Het lijkt namelijk behoorlijk goed te werken zonder, uiteraard mede vanwege consoles, maar zodra je Nvidia tech aanzet, dan weet je het wel. :z
https://www.reddit.com/r/...s_ee_for_rdna2_is_really/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

HellBeast schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:34:
Zijn er mensen die Battlefield 5 spelen met een 6900XT? Eigenlijk draaien alle games echt super met mijn nieuwe kaart, behalve dit spel. Het voelt niet vloeiend aan en ik heb veel last van FPS drops. Zou het kunnen dat het te maken heeft met mijn wat oudere processor? (I7 8700). Iemand die zijn instellingen kan delen, zodat ik kan zien of mijn settings invloed hebben? Ik draai alles op Ultra op 3440x1440. Mijn monitor is 100hz. FRS ingesteld op 99FPS. Zowel DX11 als DX12 lopen niet lekker.
Future frame rendering toevallig uit staan?

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
DrumandBass schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Yup hiero. Maar geen problemen (5900X). Draai gewoon op direct x 11 en op high settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

DrumandBass schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Nope, die staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojyn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 13:14
HellBeast schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:34:
Ik heb het een en ander voor jou geprobeerd, maar ik voel geen micro stutters of FPS drops in BF V.

Zelfs op Ultra en Medium RT blijft het allemaal wel stabiel en soepel lopen. Speel op dezelfde resolutie alleen met een 5800x als CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Toevallig de nieuwste drivers geïnstalleerd? Bij mij draaide battlefield toen ook stroperig en ben toen naar de vorige WQL terug gegaan. No issues sinds die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Swizzler24 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Toevallig de nieuwste drivers geïnstalleerd? Bij mij draaide battlefield toen ook stroperig en ben toen naar de vorige WQL terug gegaan. No issues sinds die tijd.
Dat kan ik nog proberen. Heb ik inderdaad gedaan. Bedankt voor de tips en het controleren allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexkalin
Met 21.5.1 haal ik lager (ongeveer 10-13 minder) fps in hitman 3. Ben terug naar 21.4.1 gegaan en krijg nu fps als voorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan076
  • Laatst online: 14-09 16:16
[...]

Begin januari heb ik een 6800xt RMA gedaan. Bij mij ging het als volgt:
- 4 januari contact opgenomen
- 5 januari replacement order in de mail gekregen
- 11 januari heb ik de kaart opgestuurd
- 15 januari track and trace ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
stefan076 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:33:
[...]

Dat is erg netjes en snel genoeg. Andere bedrijven doen er makkelijk langer over. Ben voorheen en kaart wel eens 4 weken kwijt geweest voor rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:51
[...]

Was jij de originele eigenaar van de kaart? Zou je je adres kunnen veranderen bij RMA denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan076
Astennu schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:53:
[...]

Dat is erg netjes en snel genoeg. Andere bedrijven doen er makkelijk langer over. Ben voorheen en kaart wel eens 4 weken kwijt geweest voor rma.
Ik was er ook erg tevreden over, de stap die het langste duurde het door mijzelf opsturen van de gpu :P
Nilos128 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Was jij de originele eigenaar van de kaart? Zou je je adres kunnen veranderen bij RMA denk je?
Ik was inderdaad de originele eigenaar van de kaart, het adres vul je in ieder geval in bij het RMA formulier (neem aan dat deze anders kan zijn in verband met verhuizen). Factuur was niet nodig in ieder geval, ging op serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
[...]

Dat is in ieder geval al een stuk sneller als bij mij haha. Hoop dat er volgende week een beetje voortgang in zit. Ben die GT710 al wel weer beu ondertussen ;). Wel raar dat ze na een week nog steeds geen ontvangst bevestigd hebben tho.

[ Voor 6% gewijzigd door junneh op 09-05-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan076
junneh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Dat is in ieder geval al een stuk sneller als bij mij haha. Hoop dat er volgende week een beetje voortgang in zit. Ben die GT710 al wel weer beu ondertussen ;). Wel raar dat ze na een week nog steeds geen ontvangst bevestigd hebben tho.
Voor zover ik me kan herinneren kwam er geen bevestiging van ontvangst (alleen via track en trace van vezending) en was het eerste bericht wat ik kreeg na het verzenden de mail waarin de track en trace van de vervangende kaart stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
junneh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Mocht je ongerust zijn kun je via e-mail contact opnemen met Ingram Micro klantenservice. Die zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Weet je in ieder geval of het pakket is aangekomen en of ze er al mee bezig zijn. Beste meteen het ordernummer van AMD vermelden, scheelt weer een dag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

CMT

Ik ben afgelopen week even in de weer geweest met de Metro Exodus Enhanced benchmarks.
Ook met een resolutie van 3440x1440 komen de benchmarks inclusief RT goed uit de verf :).

Van alle gedane tests heb ik een overzicht gemaakt met daarbij de procentuele winst/verlies t.o.v. mijn referentie instelling (Bench 4).
Er zijn daarbij diverse dingen onderzocht, waaronder het effect van een OC, Radeon gameboost optie op 83% en de laatste 2.1.5. driver versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C72v3EYPrdvcyzqpf_mfacV5eDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L5u0W49ayE8jc2WOKnEaIo5w.png?f=user_large

Voor mij zijn vooral de P1 (1% procentueel) FPS belangrijk, aangezien dit met name bepalend is hoe soepel een spel zal aanvoelen. Deze waarde staat in de 3e groene kolom, onder min. FPS.
Een waarde van 40 fps is voor mij acceptabel aangezien het freesync bereik op mijn LG 35WN65C monitor probleemloos vergoot kon worden van 47-100Hz naar 35-100Hz.
De absolute min FPS zit verder niet ver van de P1 waarde af.

Ik weet niet in hoeverre de benchmark tool een maat is voor de ingame prestaties, daar zal ik later wel achter komen. Een paar conclusies heb ik er wel uit kunnen trekken:
  • Het FPS verlies tussen normal en high raytracing optie is niet veel, wanneer je de P1 waarde in beschouwing neemt. Avg. FPS daalt met ca. 13%, maar de P1 FPS slechts met 6%.
  • Visueel is het verschil wel groot en het verlies van '2' P1 FPS zeker waard.
  • Het verschil tussen hybrid en raytraced reflections is niet noemenswaardig, lekker op raytraced laten.
  • Radeon gameboost optie doet helemaal niets, afgezien van het introduceren van nare frametime spikes.
  • Driver versie 2.1.5 geeft ongeveer 2% verlies in prestatie t.o.v. versie 2.1.4 (wel vreemd imho, want 2.1.5 zou een release zijn voor o.a. deze Metro editie)
  • Een maximale overklok geeft maar marginaal winst, het is mij de extra 50W niet waard
@Apoca @Astennu
De eerder getoonde MEE benchmarks hebben mij aanvankelijk op het verkeerde been gezet.
Heel even dacht ik dat er iets mis was met mijn systeem of dat de 6900XT mogelijk niet ok was.
De Radeon gameboost optie deed namelijk helemaal niets bij mij.
Toen kwam ik erachter dat de shading kwaliteit verschilt in de betreffende voorgaande posts.
Sorry voor de teleurstelling, had zag er wel veelbelovend uit :'(
Een CAS optie kan ik verder nergens vinden in de Radeon instellingen.

Het is wel frappant dat ik met gelijke instellingen (Bench 13) aanzienlijk betere FPS haal.
Dat verschil is niet mis; Gemiddelde FPS & max. FPS = +13%, P1 FPS = +10%.
Ik heb alles op stock gelaten, behalve mijn dual rank werkgeheugen.
Dat draait op dit moment op 3600mHz met 16-16-16-32-48-304 GDM hoofd timings en snelle secundaire timings. De 3800X is verder gekoeld met dezelfde luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Oh joh dat was mezelf niet eens opgevallen dat ik de Ultra en High setting niet goed had ingesteld :/
Sorry daarvoor, erg nette uitwerking trouwens :)

[ Voor 6% gewijzigd door Apoca op 10-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Haha maakt niet uit hoor, ik was alleen ongerust dat mijn 6900XT mogelijk 'stuk' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:17
-edit- : probleem is inmiddels opgelost. 8)

[ Voor 91% gewijzigd door Dappzor op 10-05-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Is je voeding misschien niet krachtig genoeg? Wat heb je erin zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:17
HellBeast schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:45:
Is je voeding misschien niet krachtig genoeg? Wat heb je erin zitten?
650watt seatronic. Maar het verwijderen van de cmos batterij heeft geholpen. :) daarna kon ik zonder problemen de amd drivers installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:20:
Ik ben afgelopen week even in de weer geweest met de Metro Exodus Enhanced benchmarks.
Ook met een resolutie van 3440x1440 komen de benchmarks inclusief RT goed uit de verf :).

Van alle gedane tests heb ik een overzicht gemaakt met daarbij de procentuele winst/verlies t.o.v. mijn referentie instelling (Bench 4).
Er zijn daarbij diverse dingen onderzocht, waaronder het effect van een OC, Radeon gameboost optie op 83% en de laatste 2.1.5. driver versie.

[Afbeelding]

Voor mij zijn vooral de P1 (1% procentueel) FPS belangrijk, aangezien dit met name bepalend is hoe soepel een spel zal aanvoelen. Deze waarde staat in de 3e groene kolom, onder min. FPS.
Een waarde van 40 fps is voor mij acceptabel aangezien het freesync bereik op mijn LG 35WN65C monitor probleemloos vergoot kon worden van 47-100Hz naar 35-100Hz.
De absolute min FPS zit verder niet ver van de P1 waarde af.

Ik weet niet in hoeverre de benchmark tool een maat is voor de ingame prestaties, daar zal ik later wel achter komen. Een paar conclusies heb ik er wel uit kunnen trekken:
  • Het FPS verlies tussen normal en high raytracing optie is niet veel, wanneer je de P1 waarde in beschouwing neemt. Avg. FPS daalt met ca. 13%, maar de P1 FPS slechts met 6%.
  • Visueel is het verschil wel groot en het verlies van '2' P1 FPS zeker waard.
  • Het verschil tussen hybrid en raytraced reflections is niet noemenswaardig, lekker op raytraced laten.
  • Radeon gameboost optie doet helemaal niets, afgezien van het introduceren van nare frametime spikes.
  • Driver versie 2.1.5 geeft ongeveer 2% verlies in prestatie t.o.v. versie 2.1.4 (wel vreemd imho, want 2.1.5 zou een release zijn voor o.a. deze Metro editie)
  • Een maximale overklok geeft maar marginaal winst, het is mij de extra 50W niet waard
@Apoca @Astennu
De eerder getoonde MEE benchmarks hebben mij aanvankelijk op het verkeerde been gezet.
Heel even dacht ik dat er iets mis was met mijn systeem of dat de 6900XT mogelijk niet ok was.
De Radeon gameboost optie deed namelijk helemaal niets bij mij.
Toen kwam ik erachter dat de shading kwaliteit verschilt in de betreffende voorgaande posts.
Sorry voor de teleurstelling, had zag er wel veelbelovend uit :'(
Een CAS optie kan ik verder nergens vinden in de Radeon instellingen.

Het is wel frappant dat ik met gelijke instellingen (Bench 13) aanzienlijk betere FPS haal.
Dat verschil is niet mis; Gemiddelde FPS & max. FPS = +13%, P1 FPS = +10%.
Ik heb alles op stock gelaten, behalve mijn dual rank werkgeheugen.
Dat draait op dit moment op 3600mHz met 16-16-16-32-48-304 GDM hoofd timings en snelle secundaire timings. De 3800X is verder gekoeld met dezelfde luchtkoeler.
Radeon boost zou vooral moeten werken bij mouse movement beweeg je die niet zou hij 100% resolutie moeten blijven gebruiken.
Tenminste dat was hoe de oude radeon boost werkte. Denk niet dat hij gaat analyseren of content op het scherm beweegt en aan de hand daar van de resolutie verlaagd. Het idee is juist dat als jij met je muis het viewpoint veranderd kan je toch niet alles scherp zien en kan je prima de resolutie was lager houden om een wat hogere FPS te hebben en dus een soepelere ervaring.

En het klopt dat een "OC" door middel van een hoger power target niet veel oplevert je gaat ver voorbij de sweetspot van de GPU beste is een undervolt met een wat agressievere clock curve. Maar veel hoger dan de stock clocks ga je niet komen als je het efficient wilt houden. Maar 5% winst halen is zeker te doen zonder een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:20
Astennu schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:23:
[...]

Klopt maar met ene föhn en een scherp mesje krijg je hem er netjes van af als je dan voorzichtig bent met de schroeven is er achteraf niets aan te zien.
Verlaagt warm demonteren van de kaart de kans op scheuren van de Hitachi pads of gewoon een fohn op het koelblok richten voordat ik het koelblok van het PCB haal?
Astennu schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:58:
[...]
De backplate er af halen scheelt volgens mij 6-10c voor het geuegen. Ik moet het nog even wat beter testen maar ik zie met geheugen intensieve workloads waar ik eerst 102c haalde voor mem temp nu 94c.

Ik had al thermal pads tussen het geheugen en de backplate gedaan maar dat scheelde met lange tests maar 2c.mer korte wel meer.
Dus zonder backplate is koeler dan met backplate en thermal pads, lees ik dat juist?

Reden van mijn vragen is dat ik erg hoge VRAM temps lijk te hebben (25% hoger dan de resultaten van Igorslab) tijdens gamen met de RX 6800 (reference).

De airflow in de Fractal Design Meshify kast is prima op orde. De reviews van Igorslab zijn altijd goed getailleerd en daar wordt ook de VRAM temperatuur van de reference RX 6800 besproken. Screenshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4YHRg2vq-8tN0iQWOTiD7dexoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F99NYWF2GVxoievKT0k0FQiP.png?f=fotoalbum_large
Zijn VRAM temps zitten op 65 graden bij kamertemperatuur van 22 graden en core hotspot van 100 graden (Witcher 3 UHD - grofweg 200 watt verbruik).

Ik heb geprobeerd zo dicht mogelijk zijn test case te kopieren en dit zijn mijn resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZyqz1TAAm49EDQUf6pCMsCwy5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXBKgsZlwm6Tnf5nDyLpd2EI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb stock settings gebruikt. Wel thermalpads tussen de backplate en PCB (voor VRAM). De core temp ligt redelijk hoger maar de GPU hotspot is iets lager, denk dat die laatste het belangrijkste is om te vergelijken. Verbruik is met 190 watt ook iets lager. Kamertemperatuur was 20 graden. Geheugen temperatuur bij mij: 82 graden!

Geheugen temperatuur ligt dus 15 graden boven de resultaten van Igor terwijl hij in de review geen thermalpads tussen de backplate heeft toegevoegd, een hogere kamer temperatuur heeft en zijn verbruik (aannemelijk) net wat hoger ligt. Het zou logisch zijn als mijn VRAM temperatuur ongeveer gelijk was geweest maar 15 graden verschil is echt enorm veel (ongeveer 25% hoger).

Zijn hier mensen die hetzelfde ervaren of hebben mensen juist hele andere ervaringen met de reference RX 6800? Het gaat hier om twee kaarten en beide geven ongeveer dezelfde resultaten. Wellicht hebben ze voor andere thermal pads op het geheugen gekozen of is het een slechte batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:10
Meer mensen met een 6900XT waarbij de default memory clock nu sinds driver 21.5.1 op 2100MHz staat?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:04:
Meer mensen met een 6900XT waarbij de default memory clock nu sinds driver 21.5.1 op 2100MHz staat?
Heb dat wel eens gehad dat hij locked was kon het dan niet meer verhogen of verlagen.
Driver clean en reinstall en alles was normaal. Soms ook al weer na een reset van running en reboot.

Ik heb 21.5.1 nog niet getest las veel dingen over lagere prestaties dus had zo iets van blijf wel lekker bij 21.4 want die werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:10
Klopt, ik merk zelf ook lagere prestaties in Warzone met 21.5.1.

Ik wacht wel even de volgende driver update af. Kan hem overigens prima verhogen alleen minimum is nu gewoon 2100MHz...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedway4 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Verlaagt warm demonteren van de kaart de kans op scheuren van de Hitachi pads of gewoon een fohn op het koelblok richten voordat ik het koelblok van het PCB haal?
Denk het wel maar zou het er niet op wagen ik acht de kans klein dat je hem er heel van af krijgt en dan worden de temperaturen van de GPU er niet beter op.
[...]

Dus zonder backplate is koeler dan met backplate en thermal pads, lees ik dat juist?
Klopt dit kan je wel veilig testen. Die backplate kan er los van af en dan kan je de cooler gewoon laten zitten.
Reden van mijn vragen is dat ik erg hoge VRAM temps lijk te hebben (25% hoger dan de resultaten van Igorslab) tijdens gamen met de RX 6800 (reference).

De airflow in de Fractal Design Meshify kast is prima op orde. De reviews van Igorslab zijn altijd goed getailleerd en daar wordt ook de VRAM temperatuur van de reference RX 6800 besproken. Screenshot: [Afbeelding]
Zijn VRAM temps zitten op 65 graden bij kamertemperatuur van 22 graden en core hotspot van 100 graden (Witcher 3 UHD - grofweg 200 watt verbruik).

Ik heb geprobeerd zo dicht mogelijk zijn test case te kopieren en dit zijn mijn resultaten:
[Afbeelding]
Ik heb stock settings gebruikt. Wel thermalpads tussen de backplate en PCB (voor VRAM). De core temp ligt redelijk hoger maar de GPU hotspot is iets lager, denk dat die laatste het belangrijkste is om te vergelijken. Verbruik is met 190 watt ook iets lager. Kamertemperatuur was 20 graden. Geheugen temperatuur bij mij: 82 graden!

Geheugen temperatuur ligt dus 15 graden boven de resultaten van Igor terwijl hij in de review geen thermalpads tussen de backplate heeft toegevoegd, een hogere kamer temperatuur heeft en zijn verbruik (aannemelijk) net wat hoger ligt. Het zou logisch zijn als mijn VRAM temperatuur ongeveer gelijk was geweest maar 15 graden verschil is echt enorm veel (ongeveer 25% hoger).

Zijn hier mensen die hetzelfde ervaren of hebben mensen juist hele andere ervaringen met de reference RX 6800? Het gaat hier om twee kaarten en beide geven ongeveer dezelfde resultaten. Wellicht hebben ze voor andere thermal pads op het geheugen gekozen of is het een slechte batch?
Memory temperatuur is ook erg afhankelijk van de GPU temp en de fan speed.
Ik weet zo niet meer wat mijn memory temps tijdens het spelen van games zijn.
80c is niet te hoog maar is wel aan de hogere kant voor mijn gevoel. In ieder geval niet iets waar je je druk om hoeft te maken bij stock gebruik.

Heb je je kaart trouwens stock draaien? want fast timings en hogere memory clocks zorgen ook voor iets hogere temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Kaart zit vast in hoogste memory clock boven de 60Hz geloof ik. Bij mij ook (144Hz) draait die constant op 2000MHz wat ik ook doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Ik hoor toch wat mindere berichten hier en daar over de 12.5.1 drivers. Minder FPS en nu deze bug weer?!
Blijf nog wel even bij de vorige versie en zie ook dat die nog de WHQL zijn en de 21.5 zijn optional.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Kaart zit vast in hoogste memory clock boven de 60Hz geloof ik. Bij mij ook (144Hz) draait die constant op 2000MHz wat ik ook doe.
Klopt maar hrt ging hem er om dat het geen 2000 was maar hij nu 2100 heeft wat een overclock is.

En hij vroeg is zich af of meer mensen dat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 11-05-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
JohnnyV76 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:24:
Ik hoor toch wat mindere berichten hier en daar over de 12.5.1 drivers. Minder FPS en nu deze bug weer?!
Blijf nog wel even bij de vorige versie en zie ook dat die nog de WHQL zijn en de 21.5 zijn optional.
Ik wist niet dat de 21.4.1 driver ook al WHQL was, ga die zeker ook maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Radeon boost zou vooral moeten werken bij mouse movement beweeg je die niet zou hij 100% resolutie moeten blijven gebruiken.
Tenminste dat was hoe de oude radeon boost werkte. Denk niet dat hij gaat analyseren of content op het scherm beweegt en aan de hand daar van de resolutie verlaagd. Het idee is juist dat als jij met je muis het viewpoint veranderd kan je toch niet alles scherp zien en kan je prima de resolutie was lager houden om een wat hogere FPS te hebben en dus een soepelere ervaring.

En het klopt dat een "OC" door middel van een hoger power target niet veel oplevert je gaat ver voorbij de sweetspot van de GPU beste is een undervolt met een wat agressievere clock curve. Maar veel hoger dan de stock clocks ga je niet komen als je het efficient wilt houden. Maar 5% winst halen is zeker te doen zonder een hoger verbruik.
Bedankt voor de toelichting. Dat is best slim van AMD, gebruik maken van de bewegingsonscherpte van een LCD zelf bij een draaiend pov :).
Ik heb trouwens ook een bench gedaan met een UV en +15% powerrr om er zeker van te zijn dat de max uit de kaart werd gehaald. Maar zoals te zien is, resulteert dat slechts in ca. 2-4% extra FPS (in een synthetische benchmark gaf het >5% winst).
Not all 6900XT are made equal, natuurlijk. Ik heb een vermoeden dat de chip op mijn 6900XT niet geweldig is. De beloofde V/F curves komen er deze of volgende week aan ;).

@Speedway4
Controleer even of alle schroeven rondom de geheugenchips goed zijn aangedraaid.
Het kan soms gebeuren dat men het te snel monteert en de pads na een tijdje niet meer goed aandrukken.
Thermal pads zijn namelijk een beetje viscous.

Bij een nieuw moederbord draai ik de VRM koellichamen uit voorzorg ook even aan. Soms voel je echt dat er haast geen druk meer was.

@MrDucky @Santee
Vreemd, ik heb nergens last van met de v21.1.5 drivers.
Het videogeheugen draait normaal en blijft niet steken met een verversingssnelheid van 85Hz, 100Hz of 120Hz
Hebben jullie toevallig 2 beeldschermen aangesloten?
Het schijnt dat er daardoor soms problemen kunnen ontstaan (met name bij grote verschillen in resolutie en verversingssnelheid tussen de schermen).

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 11-05-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Memory staat op 2000 default volgens GPU-Z bij mij met die driver

EDIT: verkeerd gelezen dus bericht aangepast.

[ Voor 27% gewijzigd door Remth2 op 11-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Sinds gisteren heb ik last van gekke flikkende artifacts als ik game of bench, af en toe met een miliseconde groen beeld. Gewoon browsen is er niets aan de hand. Wat is er aan de hand :O

Heb de 6900 xt, de week ervoor geen problemen gehad. Begon gisterenavond toen ik voor langere tijd een groen scherm kreeg. Toen ik opnieuw opstartte deed de AMD software het ook niet, alle instellingen bleken vanochtend ook te zijn gewist
.
Enige wat ik (vorige week dus) veranderd heb is de GPU. Zit een corsair 850 voeding in mijn systeem dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Driver 21.4.1

[ Voor 12% gewijzigd door Jabadabadoe1 op 11-05-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Jabadabadoe1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:49:
Sinds gisteren heb ik last van gekke flikkende artifacts als ik game of bench, af en toe met een miliseconde groen beeld. Gewoon browsen is er niets aan de hand. Wat is er aan de hand :O

Heb de 6900 xt, de week ervoor geen problemen gehad. Begon gisterenavond toen ik voor langere tijd een groen scherm kreeg. Toen ik opnieuw opstartte deed de AMD software het ook niet, alle instellingen bleken vanochtend ook te zijn gewist
.
Enige wat ik (vorige week dus) veranderd heb is de GPU. Zit een corsair 850 voeding in mijn systeem dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Driver 21.4.1
Wat voor GPU had je hiervoor? Als t een Nivida was dan is de kans groot dat er nog wat restjes van die drivers op je pc zitten. Als je t nog niet gedaan hebt zou ik DDU draaien (op de goede manier, dus in safe mode) en alles van Nvidia en AMD weghalen en daarna de drivers er opnieuw op. Eventueel voor de 21.5.1 gaan als t daarna nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
JohnnyV76 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Wat voor GPU had je hiervoor? Als t een Nivida was dan is de kans groot dat er nog wat restjes van die drivers op je pc zitten. Als je t nog niet gedaan hebt zou ik DDU draaien (op de goede manier, dus in safe mode) en alles van Nvidia en AMD weghalen en daarna de drivers er opnieuw op. Eventueel voor de 21.5.1 gaan als t daarna nog steeds zo is.
Nvidia idd, ga ik doen. 21.5.1 las ik alleen negatieve dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Jabadabadoe1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:53:
[...]

Nvidia idd, ga ik doen. 21.5.1 las ik alleen negatieve dingen over.
Was ook meer zo van.. als t met de 21.4 niet opgelost is dan mogelijk met de 21.5. Als je verder geen problemen hebt met 21.5 is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:20
Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:55:

Klopt dit kan je wel veilig testen. Die backplate kan er los van af en dan kan je de cooler gewoon laten zitten.

[...]

Memory temperatuur is ook erg afhankelijk van de GPU temp en de fan speed.
Ik weet zo niet meer wat mijn memory temps tijdens het spelen van games zijn.
80c is niet te hoog maar is wel aan de hogere kant voor mijn gevoel. In ieder geval niet iets waar je je druk om hoeft te maken bij stock gebruik.

Heb je je kaart trouwens stock draaien? want fast timings en hogere memory clocks zorgen ook voor iets hogere temps.
Kaart draait inderdaad stock, normaalgesproken zelfs met een lichte undervolt. Dat van de backplate ga ik dan maar eens proberen, had niet gedacht dat backplateloos beter zou zijn dan met thermal pads, grappig.
CMT schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:00:
@Speedway4
Controleer even of alle schroeven rondom de geheugenchips goed zijn aangedraaid.
Het kan soms gebeuren dat men het te snel monteert en de pads na een tijdje niet meer goed aandrukken.
Thermal pads zijn namelijk een beetje viscous.

Bij een nieuw moederbord draai ik de VRM koellichamen uit voorzorg ook even aan. Soms voel je echt dat er haast geen druk meer was.
Ik heb een thermal pad tussen PCB en backplate gestopt, schroeven zitten zeker goed aangedraaid. Zouden wellicht de schroeven in de X (die met veertjes) kunnen zijn, maarja die aandraaien = warranty void. Zou niet heel gek zijn als dat het is overigens. Het is echt onbegrijpelijk dat die kaart zulke VRAM temperaturen haalt. VRAM raakt direct het koper van de vaporchamber, betere VRAM koeling kan eigenlijk niet, er moet dus wel wat mis zijn ergens (of hele slechte thermal pads).

Iemand enig idee waar ik die hitachi pads kan kopen of iets wat er op lijkt? Of hoe dik die is? Ben best bereid er eentje open te schroeven om te kijken of er iets geks aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fentoment
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Vorige week bij de drop toevallig een 6700 XT kunnen bestellen, stiekem een beetje overkill voor 1080p (zal maar wachten op een 6600?)
Resultaten tegenover mijn 580 waren wel zotjes.
Shadow of war:580 nog geen 90 fps en 120watt verbruik
6700xt 170 fps en 90 watt met een undervolt (clocksnelheid max 2000).
Stock was het rond de 185 fps en 180 watt dacht ik.
Idle van 30 watt naar 5watt gaan is ook wel redelijk straf.

[ Voor 7% gewijzigd door fentoment op 12-05-2021 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i4MOaUB0-8XcZC_c5MWs3KDvU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXhBbppUCNMznjLawd4GVmLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by8JDuYygSmvSOEJgI2Li6g6214=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASMvMeLMbvGurL4GAwcFs9JL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exSrTKAEeVX-gxl50VfH87dUgVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjehl37rFhwXQ6FAlBXTGwD2.jpg?f=fotoalbum_large

zo, mijn vierkante gebakje zit in elkaar. pc bouwen werkt nog steeds het zelfde al 5 jaar geleden blijkbaar.
nog geen benchmark gedraaid, dit is een tijdelijke koeler.

ryzen 9 5950x
32gb corsair
2tb samsung 980
ams 6900xt
nu een corsair a500 koeler. maar deze vervang ik door een h150i pro xt blabla rgb bla bla
corair rm 850 voeding
maar hij ziet er grappig uit. wat ik nog moet veranderen zolang ik in nld ben is een tpm chip voor op het mambord

Verder voor montage/installatie in het buitenland nog zoekende naar een gratis oude atx/uatx kast waar ik de/het motherboard tray kan uitslijpen en mee in de handbagage kan nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 12-05-2021 20:29 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
jack zomer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zo, mijn vierkante gebakje zit in elkaar. pc bouwen werkt nog steeds het zelfde al 5 jaar geleden blijkbaar.
nog geen benchmark gedraaid, dit is een tijdelijke koeler.

ryzen 9 5950x
32gb corsair
2tb samsung 980
ams 6900xt
nu een corsair a500 koeler. maar deze vervang ik door een h150i pro xt blabla rgb bla bla
corair rm 850 voeding
maar hij ziet er grappig uit. wat ik nog moet veranderen zolang ik in nld ben is een tpm chip voor op het mambord

Verder voor montage/installatie in het buitenland nog zoekende naar een gratis oude atx/uatx kast waar ik de/het motherboard tray kan uitslijpen en mee in de handbagage kan nemen.
Mooie build krijg je zo! begrijp ik het goed dat je Nederlands bent en nu in het buitenland spullen heb gehaald of hoe zit dat? :) Was dit dan goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Remth2 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Mooie build krijg je zo! begrijp ik het goed dat je Nederlands bent en nu in het buitenland spullen heb gehaald of hoe zit dat? :) Was dit dan goedkoper?
50% goed.
Ik ben Nederlands.
Ik woon in het buitenland.
Maar ben nu even voor een maand in Nederland.
Heb het in Nederland gekocht voor de garantie en de mogelijke discussie daarover . Dat doe ik beter in Nederlands.

En straks gaat alles in een koffer, behalve de koeler. Daar heb ik een andere voor.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
Ik heb net maar wat gespeeld met mijn 6900XT. Ik ben niet tot het uiterste gegaan, maar heb grof het een en ander uitgeprobeerd. Uitgangspunt was de OC Guide van Astennu (dank je wel!!), dus 15% Power Limit en Fast Timings op Memory.

Default: 2499 MHz - 1175 mV - 10820 Super Pos. Score (gemiddelde 3 runs)
+15%/FT: 2499 - 1175 - 11203
Max OC: 2750 - 1175 - 11268
Undervolt 1: 2500 - 1065 - 11410
Undervolt/OC: 2550 - 1065 - 11622 (2 runs)
Undervolt/UC: 2450 - 1065 - 11199 (1 run)
Undervolt/OC:2600 - 1065 - 11686 (1 run)

Bij een voltage van 1000-1050 kwam meteen een crash, ook met 2200MHz. Nu kan ik de clockspeeds nog lager zetten natuurlijk... Kan ik misschien een andere keer nog proberen.

Bij 2500/1065 bleef het gemeten voltage rond de 1050 met een aardig verbruik. Bij 2550 schoot het voltage alweer omhoog naar 1100 tijdens de benchmark. Ik kan er vast nog wel wat meer uithalen, maar ik ga het eerst hier maar mee proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Soft power play tables for the 6900XT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
jack zomer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:02:
[...]

50% goed.
Ik ben Nederlands.
Ik woon in het buitenland.
Maar ben nu even voor een maand in Nederland.
Heb het in Nederland gekocht voor de garantie en de mogelijke discussie daarover . Dat doe ik beter in Nederlands.

En straks gaat alles in een koffer, behalve de koeler. Daar heb ik een andere voor.
mooi hoor! Veel plezier er van, prima build! Erg nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remth2
Vraag; Wat levert die fast memory timings op? Gebruikt het meer energie?
Kaart: 6900XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junneh
Postman schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Mocht je ongerust zijn kun je via e-mail contact opnemen met Ingram Micro klantenservice. Die zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Weet je in ieder geval of het pakket is aangekomen en of ze er al mee bezig zijn. Beste meteen het ordernummer van AMD vermelden, scheelt weer een dag ;)
Ondertussen is de return geregisteerd dus ik hoop stiekem vandaag of morgen een verzend melding te krijgen met dit keer hopelijk een goed werkende rx6800 :D. Ingram reageerde bij mij niet op mail, maar had ze via de telefoon zo te pakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Remth2 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:11:
Vraag; Wat levert die fast memory timings op? Gebruikt het meer energie?
Kaart: 6900XT
Het kan een kleine winst (denk aan ca. 1-2%) geven in situaties waarbij lage latencies van het videogeheugen belangrijk zijn.
Dat zie je meestal bij lage resoluties en/of zeer hoge FPS.
Het verlaagt namelijk de geheugen timings net zoals je dat bij werkgeheugen kan doen voor de CPU.
Als het stabiel blijkt te zijn, dan moet je dat gewoon gebruiken.
Qua energieverbruik zal het niets schelen, want dat wordt door werkspanning en kloksnelheid bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Ik heb laatste tijd echt veel problemen met de 6900xt of Radeon Software...

- GTA5 crasht binnen 5 minuten constant
- Gisteren tijdens Overwatch opeens monitor zwart met 'geen signaal' melding, wel nog steeds geluid
- Hard reboot met power button nodig -> allemaal rare foutmeldingen
- Windows clean install gedaan -> Installeer X570 chipset driver -> Restart -> Installeer Radeon suite -> Krijg een melding van Windows over USB power exceeded terwijl ik letterlijk alleen keyboard + mouse had aangesloten
- Verwijder Radeon suite > USB melding weg
- Via device manager de driver handmatig toegevoegd

Verder nog niet kunnen troubleshooten gezien het al 1:00 s'nachts was.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36
ricjuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:15:
Ik heb laatste tijd echt veel problemen met de 6900xt of Radeon Software...
Welke driver versie gebruik je? Probeer anders eens de 21.4.1 WHQL driver. Die is redelijk solid. Hier in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

CarJunkyXL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Welke driver versie gebruik je? Probeer anders eens de 21.4.1 WHQL driver. Die is redelijk solid. Hier in ieder geval wel.
Na de Windows reinstall heb ik de nieuwste gedownload:
* Adrenalin 21.5.1 Optional

Ik kan niet meer bevestigen welke versie ik gebruikte voor de herinstallatie, maar ik zal vanavond eens de 21.4 opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
ricjuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Na de Windows reinstall heb ik de nieuwste gedownload:
* Adrenalin 21.5.1 Optional

Ik kan niet meer bevestigen welke versie ik gebruikte voor de herinstallatie, maar ik zal vanavond eens de 21.4 opnieuw proberen.
De 21.5.1 is notoir slecht, veel mensen die opeens 25% performance kwijt zijn of onverklaarbare crashes ervaren.

Beste is eerst DDU te doen (via Windows Safe mode), dan weet je zeker dat er geen 'slechte' meuk achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
@ricjuh ik heb hetzelfde probleem. Sommige games en applicaties werken fantastisch, andere totaal niet...

Soms komt de pc zelfs in een totale hardlock terecht.

Zou je in het Windows log kunnen kijken wat het probleem is? Ik crash altijd op 0xc0000005 EXCEPTION ACCESS VIOLATION, ongeacht de game. Als jij dezelfde fout hebt kan ik me voorstellen dat het inderdaad gewoon een driver issue is.

[ Voor 13% gewijzigd door Rickkamminga op 14-05-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

Rickkamminga schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:28:
Zou je in het Windows log kunnen kijken wat het probleem is? Ik crash altijd op 0xc0000005 EXCEPTION ACCESS VIOLATION, ongeacht de game. Als jij dezelfde fout hebt kan ik me voorstellen dat het inderdaad gewoon een driver issue is.
Bij GTA5 is het inderdaad altijd '0xc0000005' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Rickkamminga schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:28:
@ricjuh ik heb hetzelfde probleem. Sommige games en applicaties werken fantastisch, andere totaal niet...

Soms komt de pc zelfs in een totale hardlock terecht.

ricjuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Bij GTA5 is het inderdaad altijd '0xc0000005' :X
Toevallig SAM aanstaan? Bij mij crashte RDR2 ook met die foutcode. Nadat ik SAM uitgeschakeld had, waren in een keer de problemen opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door CarJunkyXL op 14-05-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

CarJunkyXL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:52:
[...]

[...]

Toevallig SAM aanstaan? Bij mij crashte RDR2 ook met die foutcode. Nadat ik SAM uitgeschakeld had, waren in een keer de problemen opgelost.
Gisteren voordat ik Windows opnieuw heb geinstalleerd, inderdaad in de bios alles default gezet, daarna SAM en PBO uitgezet en PCI-E op Gen3 gezet, nog steeds zelfde issue ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
ricjuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Gisteren voordat ik Windows opnieuw heb geinstalleerd, inderdaad in de bios alles default gezet, daarna SAM en PBO uitgezet en PCI-E op Gen3 gezet, nog steeds zelfde issue ;(
Hmm... balen. XMP ook uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
CarJunkyXL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Hmm... balen. XMP ook uitgezet?
Met XMP uit BSOD de pc in Windows continu, met XMP aan zijn de meeste games stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Blijf nog steeds met mijn 6800xt leed ervaren. Met resizable bar aan (asus b560-i rog en i7 11700) komen gpu utilization drops op vulkan, soms hele pc vriest tijdens rdr2 spelen (geen reden daarvoor,
) vanwege Radeon software crash in Event Manager log. Had 21.4.1, nu probeer 21.5.1 te laten even draaien om te zien. Maar lees dat ook 21.5.1 kan voor veel problemen zorgen. Ik sluit de rest van systeem uit en vooral psu (sf750 platinum) want die minder dan een jaar oud is en met OCed 6700k en 1080 verbruik verschilde niet viel van wat ik nu zie. Des te meer, kreeg ik eens een freeze tijdens Fallout 4 opstarten waneer cpu en gpu op niks zitten. Ook Time Spy kan ik lang draaien zonder gedoe. Er is echt iets met gpu en/of drivers aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
CarJunkyXL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:52:
[...]

[...]

Vulkan of DX12? Op vulkan heb wel eens freeze gehad, maar althans ervaar geen gpu usage drops met resbar uit. Met res bar aan is dat volstrekt onmogelijk te spelen. Toch zijn die freezes niet tot rdr2, maar radeon software te herleiden volgens event viewer. Zelfs zonder resbar.

[ Voor 11% gewijzigd door lexkalin op 14-05-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:18:
[...]

De 21.5.1 is notoir slecht, veel mensen die opeens 25% performance kwijt zijn of onverklaarbare crashes ervaren.

Beste is eerst DDU te doen (via Windows Safe mode), dan weet je zeker dat er geen 'slechte' meuk achterblijft.
25% is wel heel extreem
Wel raar dat ze het zo hebben kunnen verknallen wat hebben ze dan gedaan tov de 21.4.1 drivers die juist heel goed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
lexkalin schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Vulkan of DX12? Op vulkan heb wel eens freeze gehad, maar althans ervaar geen gpu usage drops met resbar uit. Met res bar aan is dat volstrekt onmogelijk te spelen. Toch zijn die freezes niet tot rdr2, maar radeon software te herleiden volgens event viewer. Zelfs zonder resbar.
Blijft bij mij ook kommer en kwel hoor.
Met SAM aan, heb ik in ieder geval op Vulkan tussen de 45 en 90 minuten een crash.(DX12 weet ik even niet meer uit mijn hoofd met al dat getest en pogingen om het te laten draaien zoals ik wil)

Zelfs een ander merk moederbord geprobeerd met een andere chipset. (Asus ROG Strix X570-E Gaming) Ik draai namelijk zelf op een MSI B550 Tomahawk. Ook andere geheugen gekocht en geprobeerd. Dit maakte geen fluit uit.

Zodra ik SAM uitzet ervaar ik op Vulkan en DX12 geen crashes. Zelfs niet na een speelsessie van een uur of vier. (of meer) Maar goed... Ik heb dan het probleem dat af en toe micro stotters komen. (beide API's) Ik zie het vermogen (watt) en het aantal MHZ droppen. Zelfs met een dikke overklok blifjt dit gebeuren. Ook als ik de kaart standaard of met undervolt draai en de kaart goed koel houdt door de fans op hoog RPM te zetten blijf ik micro stutters ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door CarJunkyXL op 14-05-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
CarJunkyXL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:20:
[...]

Blijft bij mij ook kommer en kwel hoor.
Met SAM aan, heb ik in ieder geval op Vulkan tussen de 45 en 90 minuten een crash.(DX12 weet ik even niet meer uit mijn hoofd met al dat getest en pogingen om het te laten draaien zoals ik wil)

Zelfs een ander merk moederbord geprobeerd met een andere chipset. (Asus ROG Strix X570-E Gaming) Ik draai namelijk zelf op een MSI B550 Tomahawk. Ook andere geheugen gekocht en geprobeerd. Dit maakte geen fluit uit.

Zodra ik SAM uitzet ervaar ik op Vulkan en DX12 geen crashes. Zelfs niet na een speelsessie van een uur of vier. (of meer) Maar goed... Ik heb dan het probleem dat af en toe micro stotters komen. (beide API's) Ik zie het vermogen (watt) en het aantal MHZ droppen. Zelfs met een dikke overklok blifjt dit gebeuren.
Hmm, op vulkan met resbar uit heb ik altijd freeze of crash, maar met res bar schommelt gpu usage op en neer (niet korte stotters die jij bedoeld tussen zones, die zijn normaal). Dx12 draaide beter ongeacht res baar maar is niet even soepel als vulkan. Maar fallout4 freeze tijdens loading screen was echt raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25
Wat een hoop problemen.

De enige problemen die ik heb zijn:
- USB connect/disconnect geluid zonder aanleiding
- geheugen clockt niet terug bij dual monitor
- Control panel start soms niet op.

Nog geen freezes/crashes meegemaakt i.c.m. 5600x, Aorus B550i AX, 16GB FlareX 3200(CL14 op XMP), 6900XT(met SAM), 600W SF600 platinum.

Helaas heb ik geen RDR, dus dat kan ik niet testen.

Voor wat betreft de fix voor de Fallout 4 performance:
- Zet VSync in de config file uit => (Documenten > my games > Fallout 4 > Fallout4prefs.ini) => Wijzig iPresentInterval=1 naar 0.
- In de controlpanel zet Radeon Chill aan en 60 tot 72 FPS.

[ Voor 34% gewijzigd door ScreameR86 op 17-05-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
ScreameR86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:12:
Wat een hoop problemen.

De enige problemen die ik heb zijn:
- USB connect/disconnect geluid zonder aanleiding
- geheugen clockt niet terug bij dual monitor
- Control panel start soms niet op.

Nog geen freezes/crashes meegemaakt i.c.m. 5600x, Aorus B550i AX, 16GB FlareX 3200(CL14 op XMP), 6900XT(met SAM), 600W SF600 platinum.

Helaas heb ik geen RDR, dus dat kan ik niet resten. Fallout 4 crasht wel, maar dat kan je verhelpen met een aanpassing in de config file (weet alleen zo even niet meer wat, maar is genoeg over te vinden )
USB problemen komen van de chipset/bios. Daar zijn ze nu mee bezig om dat hopelijk eindelijk een keer te kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Astennu schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:18:
[...]

25% is wel heel extreem
Wel raar dat ze het zo hebben kunnen verknallen wat hebben ze dan gedaan tov de 21.4.1 drivers die juist heel goed waren.
Denk dat het verschil ook zit dat mensen met problemen opeens geen OC of UV meer kunnen doen, en je hebt altijd een stuk overdreven.

Ja wat er fout gaat is ook een grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het vervelende is wel dat alle USB problemen nu op een hoop gegooid worden.
Een aantal USB poorten worden direct door de CPU bediend en een ander aantal door de chipset en evt. onboard USB controllers. Ook brakke lan drivers zijn al zeer lang berucht voor het veroorzaken van talloze USB problemen.

Het staat inderdaad wel vast dat de bios (Agesa microcode) een rolt speelt, want onstabiliteit in de SoC betekent ook onstabiliteit van de interne USB controller.
Met de x570 & B550 biossen hebben ze de plank blijkbaar wel behoorlijk misgeslagen en treed er veel eerder onstabiliteit op.
Ik moest mijn geheugencontroller en werkgeheugen op de huidige B550 Tomahawk beperken tot 3600mHz terwijl het op mijn vorige B450 Tomahawk Max feilloos werkte op 3800mHz..
Sindsdien heb ik geen WHEA errors meer of een uitvallende USB geluidskaart.
Voor enkelen schijnt het uitzetten van de C-states en/of CPPC het probleem op te lossen (wat dus hint op een energiebeheer probleem).

Bij het Zen2 topic van 1.5 jaar terug is na veel overklokken duidelijk geworden dat vele USB problemen en/of een traag systeem, te herleiden was tot een onstabiele of brakke geheugencontroller/SoC.
Er waren ook CPU's die vanuit de winkel gewoon brak waren (met name de Ryzen 3600) :X
Kwaliteitscontrole/binning is iets wat bij Intel toch een heel stuk beter gaat.
Maar of dat de schuld van AMD is, is maar de vraag aangezien TMSC de chipfabrikant is en dus waarschijnlijk ook verantwoordelijk is voor de binning/afschrijving van defecte chips.

Maar even terug ontopic.
Ik ben op dit moment bezig met een frametime/ FPS analyse voor een aantal games om te kijken wat de verschillen zijn tussen GEN3 & GEN4 pcie en driver 21.1.4 & 21.1.5.
De tests zijn nog niet klaar, maar vooralsnog is het verschil in de meeste gevallen zo klein dat het in de foutmarge thuis hoort (1%).

@Postman weet je toevallig in welke game(s) het grote prestatieverlies van 25% was?
Ik heb er namelijk mijn grote vraagtekens bij of dat nu ligt aan de driver.
Met zo'n afname is er wel meer aan de hand lijkt mij.
Misschien zijn ze vergeten dat OC profielen opnieuw ingesteld moeten worden bij een nieuwe driver installatie :P .

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 15-05-2021 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Had ook USB problemen, XMP uit gezet en het geheugen handmatig op 3200MHZ (is eigenlijk 3600MHZ geheugen). Dit loste wel alle crashes op. B550 mobo met Ryzen 7 3700x. Misschien na een bios update weer eens XMP proberen aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Nog een poging op Port royal

Settings:
970mv
2500-2700
2140
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5b2W3HoiHarlZNxsdU1Qe0cO30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBS1ViujaJkFsynxL72elGWL.png?f=fotoalbum_large

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
Wat zijn de ervaringen met vertical mounting bij een reference 6700xt?
Kon online niet direct iets vinden en dacht eraan hem vertical te mounten, nu heb ik dan ook een riser cable nodig en er zijn geen 4.0 riser cables, denken jullie dat deze ooit nog zullen komen, of zijn er technische beperkingen?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
izzet3838 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:27:
Wat zijn de ervaringen met vertical mounting bij een reference 6700xt?
Kon online niet direct iets vinden en dacht eraan hem vertical te mounten, nu heb ik dan ook een riser cable nodig en er zijn geen 4.0 riser cables, denken jullie dat deze ooit nog zullen komen, of zijn er technische beperkingen?
Hoezo trek je conclusies zonder te googlen? Er zijn wel degelijk 4.0 risers:
https://lian-li.com/product/pci-e-4-0-x16-riser-cable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Santee schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Hoezo trek je conclusies zonder te googlen? Er zijn wel degelijk 4.0 risers:
https://lian-li.com/product/pci-e-4-0-x16-riser-cable/
Had ze niet kunnen vinden(had wel gegoogled mag had alleen 3.0 kabels gezien, bedankt voor de link, ik had gehoord dat de reference kaarten bij vertical mounts problemen hadden met de heatsink, klopt dit, want ik heb hierovezr niks kunnen vinden, en denk je dat het kwaad zou kunnen als ik zo'n kabel wit zou spuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
izzet3838 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Had ze niet kunnen vinden(had wel gegoogled mag had alleen 3.0 kabels gezien, bedankt voor de link, ik had gehoord dat de reference kaarten bij vertical mounts problemen hadden met de heatsink, klopt dit, want ik heb hierovezr niks kunnen vinden, en denk je dat het kwaad zou kunnen als ik zo'n kabel wit zou spuiten?
Ik gebruik zelf deze LINKUP. Dat ging prima met een 6800xt MB. Ook geen problemen gehad met de temperatuur. Is er ook in het wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Pedje-san schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Ik gebruik zelf deze LINKUP. Dat ging prima met een 6800xt MB. Ook geen problemen gehad met de temperatuur. Is er ook in het wit.
nice, bedankt, ook fijn dat ie er in het wit is, ga hem denk ik bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkamminga
izzet3838 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:04:
[...]
ik had gehoord dat de reference kaarten bij vertical mounts problemen hadden met de heatsink, klopt dit, want ik heb hierovezr niks kunnen vinden?
Ik heb een vertical mounted 6900xt, geen problemen met de temperatuur. Sterker nog; de fan staat nooit aan, zelfs niet bij lichte spelletjes zoals Half Life 2 of L4D2.

Spuiten zou geen probleem moeten zijn, zolang de verf niet aan het plastic vreet.
Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste