Ik ben afgelopen week even in de weer geweest met de Metro Exodus Enhanced benchmarks.
Ook met een resolutie van 3440x1440 komen de benchmarks inclusief RT goed uit de verf

.
Van alle gedane tests heb ik een overzicht gemaakt met daarbij de procentuele winst/verlies t.o.v. mijn referentie instelling (Bench 4).
Er zijn daarbij diverse dingen onderzocht, waaronder het effect van een OC, Radeon gameboost optie op 83% en de laatste 2.1.5. driver versie.
Voor mij zijn vooral de P1 (1% procentueel) FPS belangrijk, aangezien dit met name bepalend is hoe soepel een spel zal aanvoelen. Deze waarde staat in de 3e groene kolom, onder min. FPS.
Een waarde van 40 fps is voor mij acceptabel aangezien het freesync bereik op mijn LG 35WN65C monitor probleemloos vergoot kon worden van 47-100Hz naar 35-100Hz.
De absolute min FPS zit verder niet ver van de P1 waarde af.
Ik weet niet in hoeverre de benchmark tool een maat is voor de ingame prestaties, daar zal ik later wel achter komen. Een paar conclusies heb ik er wel uit kunnen trekken:
- Het FPS verlies tussen normal en high raytracing optie is niet veel, wanneer je de P1 waarde in beschouwing neemt. Avg. FPS daalt met ca. 13%, maar de P1 FPS slechts met 6%.
- Visueel is het verschil wel groot en het verlies van '2' P1 FPS zeker waard.
- Het verschil tussen hybrid en raytraced reflections is niet noemenswaardig, lekker op raytraced laten.
- Radeon gameboost optie doet helemaal niets, afgezien van het introduceren van nare frametime spikes.
- Driver versie 2.1.5 geeft ongeveer 2% verlies in prestatie t.o.v. versie 2.1.4 (wel vreemd imho, want 2.1.5 zou een release zijn voor o.a. deze Metro editie)
- Een maximale overklok geeft maar marginaal winst, het is mij de extra 50W niet waard
@
Apoca @
Astennu
De eerder getoonde MEE benchmarks hebben mij aanvankelijk op het verkeerde been gezet.
Heel even dacht ik dat er iets mis was met mijn systeem of dat de 6900XT mogelijk niet ok was.
De Radeon gameboost optie deed namelijk helemaal niets bij mij.
Toen kwam ik erachter dat de shading kwaliteit verschilt in de betreffende voorgaande posts.
Sorry voor de teleurstelling, had zag er wel veelbelovend uit
Een CAS optie kan ik verder nergens vinden in de Radeon instellingen.
Het is wel frappant dat ik met gelijke instellingen (Bench 13) aanzienlijk betere FPS haal.
Dat verschil is niet mis; Gemiddelde FPS & max. FPS = +13%, P1 FPS = +10%.
Ik heb alles op stock gelaten, behalve mijn dual rank werkgeheugen.
Dat draait op dit moment op 3600mHz met 16-16-16-32-48-304 GDM hoofd timings en snelle secundaire timings. De 3800X is verder gekoeld met dezelfde luchtkoeler.